Geografiya darslarini rejalashtirish Geografiya darsning yillik va kundalik rejasini ishlab chiqish

Yuklangan vaqt

2024-12-30

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

32,7 KB


 
 
 
 
 
 
Geografiya darslarini rejalashtirish 
Geografiya darsning yillik va kundalik rejasini ishlab chiqish 
 
 
Geografiya darslarini rejalashtirish geografiya ta’limidagi muhim 
vazifalardan biri hisoblanadi. Ma’lumki, umumiy o’rta ta’lim maktablarida 
geografiyani o’qitishning asosiy shakli dars sanaladi. Darsda o’quv fani yuzasidan 
asosiy o’quv materiali o’rganiladi, lekin dars o’qitishning boshqa shakllari bo’lgan 
darsdan tashqari ishlar, sinfdan tashqari mashg’ulotlar va ekskursiyalar bilan uzviy 
bog’liq. Chunki darsda darsdan tashqari ishlar masalan, geografiya maydonchasida 
olib 
borilgan 
o’lchov 
ma’lumotlari, 
tayyorlangan 
ko’rgazmali 
qurollar, 
ekskursiyada tayyorlangan gerbariylar va kollektsiyalardan foydalaniladi. Sinfdan 
tashqari mashg’ulotlar o’quvchilarning geografiya o’quv fanlaridan o’zlashtirgan 
bilim va ko’nikmalarini mustahkamlashga, kengaytirishga, rivojlantirishga, kasbga 
ongli ravishda yo’llashga xizmat qiladi. 
Demak, geografiyani o’qitishda dars, darsdan tashqari va sinfdan tashqari 
mashg’ulotlar, ekskursiyalardan o’z o’rnida rejali va samarali tashkil etilishi, ya’ni 
o’qitishga tizimli yondoshuvni amalga oshirish lozim. 
O’qituvchi ushbu mashg’ulotlarni bir-biri bilan uzviy ravishda tashkil etish 
asnosida geografik ta’lim samaradorligiga erishish, o’quvchilarda ilmiy 
dunyoqarashni shakllantirish, umumgeografik va xususiy tushunchalar hamda 
o’quv-amaliy ko’nikmalarni izchil ravishda tarkib toptirish, mantiqiy fikr yuritishga 
o’rgatishni nazarda tutadi. 
Geografiyani o’qitishda tizimli yondoshuvni amalga oshirish uchun o’qituvchi 
o’quv yili boshida yillik reja tuzishi lozim. Mazkur reja geografiyani o’qitishning 
barcha shakllarini uzviy ravishda qamrab olishi, o’quv dasturidan o’rin olgan boblar 
va mavzular bo’yicha darslar tizimi, o’quv yilidagi choraklar va ta’tillar hisobga 
olingan holda o’tkazish muddatlari, fanlararo bog’lanishlar, ekskursiyalar, darsdan 
Geografiya darslarini rejalashtirish Geografiya darsning yillik va kundalik rejasini ishlab chiqish Geografiya darslarini rejalashtirish geografiya ta’limidagi muhim vazifalardan biri hisoblanadi. Ma’lumki, umumiy o’rta ta’lim maktablarida geografiyani o’qitishning asosiy shakli dars sanaladi. Darsda o’quv fani yuzasidan asosiy o’quv materiali o’rganiladi, lekin dars o’qitishning boshqa shakllari bo’lgan darsdan tashqari ishlar, sinfdan tashqari mashg’ulotlar va ekskursiyalar bilan uzviy bog’liq. Chunki darsda darsdan tashqari ishlar masalan, geografiya maydonchasida olib borilgan o’lchov ma’lumotlari, tayyorlangan ko’rgazmali qurollar, ekskursiyada tayyorlangan gerbariylar va kollektsiyalardan foydalaniladi. Sinfdan tashqari mashg’ulotlar o’quvchilarning geografiya o’quv fanlaridan o’zlashtirgan bilim va ko’nikmalarini mustahkamlashga, kengaytirishga, rivojlantirishga, kasbga ongli ravishda yo’llashga xizmat qiladi. Demak, geografiyani o’qitishda dars, darsdan tashqari va sinfdan tashqari mashg’ulotlar, ekskursiyalardan o’z o’rnida rejali va samarali tashkil etilishi, ya’ni o’qitishga tizimli yondoshuvni amalga oshirish lozim. O’qituvchi ushbu mashg’ulotlarni bir-biri bilan uzviy ravishda tashkil etish asnosida geografik ta’lim samaradorligiga erishish, o’quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish, umumgeografik va xususiy tushunchalar hamda o’quv-amaliy ko’nikmalarni izchil ravishda tarkib toptirish, mantiqiy fikr yuritishga o’rgatishni nazarda tutadi. Geografiyani o’qitishda tizimli yondoshuvni amalga oshirish uchun o’qituvchi o’quv yili boshida yillik reja tuzishi lozim. Mazkur reja geografiyani o’qitishning barcha shakllarini uzviy ravishda qamrab olishi, o’quv dasturidan o’rin olgan boblar va mavzular bo’yicha darslar tizimi, o’quv yilidagi choraklar va ta’tillar hisobga olingan holda o’tkazish muddatlari, fanlararo bog’lanishlar, ekskursiyalar, darsdan  
 
va sinfdan tashqari ishlar aks etadi. 
Geografiya darslarini rejalashtirish ikki qismdan iborat: yillik va dars rejasi, 
darsning samaradorligi uni qanday rejalashtirilganligi bog’liq. Mavzuli va dars 
rejalari qanday mukammal tuzilgan bo’lsa o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarni 
egallashi shuncha tez va oson bo’ladi. 
Geografiya o’qituvchi yillik, ya’ni yillik reja tuzishi uchun: 
• O’quv dasturidagi har bir bobning didaktik maqsadini, shuningdek, bobdagi 
mavzularning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlarini aniq tasavvur 
qilishi; 
• Mavzularni o’qitishda yil fasllari, mavzuning ta’limiy, tarbiyaviy va 
rivojlantiruvchi 
maqsadlari, 
o’quvchilarda 
shakllantiriladigan 
biologik 
tushunchalar, tarkib toptiriladigan ko’nikmalarni hisobga olgan holda o’qitish 
metodlari, ko’rgazma vositalarini tanlashi. 
• O’quvchilar tomonidan o’tkaziladigan kuzatish va tajribalarning mazmuni 
va muddatlarini aniqlashi; 
• Darsda namoyish etiladigan tajribalarni avvaldan tayyorlash muddatlarini 
belgilashi; 
• Har bir darsda ta’lim-tarbiyaning uzviyligi, boblar, mavzular va fanlararo 
bog’lanishlarni amalga oshirish yo’llarini belgilashi; 
• O’quvchilarning mustaqil ishlari uchun didaktik va tarqatma materiallarni 
tayyorlash, mustaqil o’qish uchun qo’shimcha adabiyotlarni tanlashi; 
• Amaliy mashg’ulotlar, ekskursiyalarni tashkil etish uchun zarur bo’ladigan 
jihoz va asboblarini aniqlashi lozim. 
Xulosa qilib aytganda, o’qituvchi yillik rejada o’qitish jarayonining yaxlitligini 
nazarda tutishi, o’z pedagogik faoliyatini shu reja asosida tashkil etishi, unda 
o’qitishning barcha shakllarining uzviyligini ta’minlagan holda ularni o’tkazish 
muddatlari ko’rsatilgan bo’ladi. 
Hozirgi vaqtda metodika va maktab amaliyotida geografiya bo’yicha 
o’quvchilar bilan olib boriladigan o’quv ishlarining quyidagi shakllari qabul 
qilingan: dars va ular bilan bog’liq bo’lgan ekskursiyalar, uy vazifalari, darsdan 
tashqari ishlar va sinfdan tashqari ishlar. 
Metodik jihatdan to’g’ri tashkil qilingan ta’lim jarayonida shu o’qitishning 
va sinfdan tashqari ishlar aks etadi. Geografiya darslarini rejalashtirish ikki qismdan iborat: yillik va dars rejasi, darsning samaradorligi uni qanday rejalashtirilganligi bog’liq. Mavzuli va dars rejalari qanday mukammal tuzilgan bo’lsa o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarni egallashi shuncha tez va oson bo’ladi. Geografiya o’qituvchi yillik, ya’ni yillik reja tuzishi uchun: • O’quv dasturidagi har bir bobning didaktik maqsadini, shuningdek, bobdagi mavzularning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlarini aniq tasavvur qilishi; • Mavzularni o’qitishda yil fasllari, mavzuning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari, o’quvchilarda shakllantiriladigan biologik tushunchalar, tarkib toptiriladigan ko’nikmalarni hisobga olgan holda o’qitish metodlari, ko’rgazma vositalarini tanlashi. • O’quvchilar tomonidan o’tkaziladigan kuzatish va tajribalarning mazmuni va muddatlarini aniqlashi; • Darsda namoyish etiladigan tajribalarni avvaldan tayyorlash muddatlarini belgilashi; • Har bir darsda ta’lim-tarbiyaning uzviyligi, boblar, mavzular va fanlararo bog’lanishlarni amalga oshirish yo’llarini belgilashi; • O’quvchilarning mustaqil ishlari uchun didaktik va tarqatma materiallarni tayyorlash, mustaqil o’qish uchun qo’shimcha adabiyotlarni tanlashi; • Amaliy mashg’ulotlar, ekskursiyalarni tashkil etish uchun zarur bo’ladigan jihoz va asboblarini aniqlashi lozim. Xulosa qilib aytganda, o’qituvchi yillik rejada o’qitish jarayonining yaxlitligini nazarda tutishi, o’z pedagogik faoliyatini shu reja asosida tashkil etishi, unda o’qitishning barcha shakllarining uzviyligini ta’minlagan holda ularni o’tkazish muddatlari ko’rsatilgan bo’ladi. Hozirgi vaqtda metodika va maktab amaliyotida geografiya bo’yicha o’quvchilar bilan olib boriladigan o’quv ishlarining quyidagi shakllari qabul qilingan: dars va ular bilan bog’liq bo’lgan ekskursiyalar, uy vazifalari, darsdan tashqari ishlar va sinfdan tashqari ishlar. Metodik jihatdan to’g’ri tashkil qilingan ta’lim jarayonida shu o’qitishning  
 
barcha shakllari - o’qitishning asosiy shakli bo’lgan dars bilan uzviy bog’liqdir, ular 
geografik tushunchalarni, dunyoqarashni, tafakkurni va amaliy ko’nikmalarni 
rivojlantiradi. 
Yillik rejalashtirishda ma’lum bir geografiya predmeti bo’limlari bo’yicha 
o’quv yili bo’yiga berilgan soatlar hajmi doirasida taqsimlab chiqiladi. Bunda 
o’qituvchini bilimlar tizimini shakllantirish, mavzular va darslar orasidagi o’zaro 
bog’liqliklarni aniqlash, tushunchalarni shakllantirish yo’llarini aniqlash va ularni 
shakllantirishni asosiy bosqichlarni, tayanch bilim va tushunchalarni ajratishni, 
amaliy ishlar tizimini aniqlashni rejalashtirish ko’zda tutiladi. Mavzuli rejalashtirish 
quyidagilarni aniqlashga imkon beradi: 
a) ma’lum bir kurs 
bo’yicha o’quv jarayonlarnini to’la ko’rishga imkon beradi; b) ma’lum bir kurs 
bo’yicha dars turlarini aniqlashga; v) o’qituvchi va o’quvchilarni hamkorlikda 
faoliyatini metodlari va usullarini birgalikda qo’llashga. Odatda mavzuli rejalar 
soatlar hajmini o’zgarmagan taqdirda ayrim o’zgarishlar va qo’shimchalar kiritilgan 
holda 3-4 yil davomida foydalanishga mo’jallangan bo’ladi. 
Hozirgi davrda georafiya dasturlarning va predmetlarining asosiy xususiyati 
ulardagi bilimlarni sinfdan- sinfga murakkablashib borishidir. Shu munosabat 
bilan har bir geografiya darsi ma’lum bir bilim va ko’nikmalarni o’quvchilar 
tomonidan mustaqil o’zlashtirishini shakllantirishda alahida bosqich bo’lmog’i 
lozim. Shuning uchun umuta’lim maktablaridagi har bir sinf predmeti bo’yicha, 
bo’limlar va mavzular bo’yicha rejasi ma’lum bir - biri bilan bog’langan tizim deb 
qaralmohi lozim. Mazkur tizimning barcha qismlari bir-biri bilan chambarchas 
bog’langan. Mazkur tizimni ikkita yirik bo’limga bo’lishimiz mumkin: tabiiy 
geografiya va iqtisodiy geografiya. Ushbu ikki tizim bir-birini to’ldirishi lozim. 
Tabiiy geografik tizimning o’zi alohida geografiya predmeti tizimidan, ular esa 
bo’limlar, mavzular tizimlaridan iborat. Shuning uchun har bir darsni ma’lum bir 
yaxlitlikni bir bo’lagi bo’lgan tizim deb qarash mumkin. 
Darslar tizimida turli xil darslar turlari ko’zda tutilmog’i lozim. Ular turli xil 
didaktik maqsadlarga ega bo’lishi mumkin. Ayrim darslarda faqat yangi material 
o’rganishi mumkin, ayrimlarida darsni hamma qismlari bo’lishi mumkin ya’ni 
tashkilliy qism, bilimlarni tekshirish yangi mavzuni o’rganish, olingan bilim va 
ko’nikmalarni mustahkamlash, uyga vazifa berish. 
barcha shakllari - o’qitishning asosiy shakli bo’lgan dars bilan uzviy bog’liqdir, ular geografik tushunchalarni, dunyoqarashni, tafakkurni va amaliy ko’nikmalarni rivojlantiradi. Yillik rejalashtirishda ma’lum bir geografiya predmeti bo’limlari bo’yicha o’quv yili bo’yiga berilgan soatlar hajmi doirasida taqsimlab chiqiladi. Bunda o’qituvchini bilimlar tizimini shakllantirish, mavzular va darslar orasidagi o’zaro bog’liqliklarni aniqlash, tushunchalarni shakllantirish yo’llarini aniqlash va ularni shakllantirishni asosiy bosqichlarni, tayanch bilim va tushunchalarni ajratishni, amaliy ishlar tizimini aniqlashni rejalashtirish ko’zda tutiladi. Mavzuli rejalashtirish quyidagilarni aniqlashga imkon beradi: a) ma’lum bir kurs bo’yicha o’quv jarayonlarnini to’la ko’rishga imkon beradi; b) ma’lum bir kurs bo’yicha dars turlarini aniqlashga; v) o’qituvchi va o’quvchilarni hamkorlikda faoliyatini metodlari va usullarini birgalikda qo’llashga. Odatda mavzuli rejalar soatlar hajmini o’zgarmagan taqdirda ayrim o’zgarishlar va qo’shimchalar kiritilgan holda 3-4 yil davomida foydalanishga mo’jallangan bo’ladi. Hozirgi davrda georafiya dasturlarning va predmetlarining asosiy xususiyati ulardagi bilimlarni sinfdan- sinfga murakkablashib borishidir. Shu munosabat bilan har bir geografiya darsi ma’lum bir bilim va ko’nikmalarni o’quvchilar tomonidan mustaqil o’zlashtirishini shakllantirishda alahida bosqich bo’lmog’i lozim. Shuning uchun umuta’lim maktablaridagi har bir sinf predmeti bo’yicha, bo’limlar va mavzular bo’yicha rejasi ma’lum bir - biri bilan bog’langan tizim deb qaralmohi lozim. Mazkur tizimning barcha qismlari bir-biri bilan chambarchas bog’langan. Mazkur tizimni ikkita yirik bo’limga bo’lishimiz mumkin: tabiiy geografiya va iqtisodiy geografiya. Ushbu ikki tizim bir-birini to’ldirishi lozim. Tabiiy geografik tizimning o’zi alohida geografiya predmeti tizimidan, ular esa bo’limlar, mavzular tizimlaridan iborat. Shuning uchun har bir darsni ma’lum bir yaxlitlikni bir bo’lagi bo’lgan tizim deb qarash mumkin. Darslar tizimida turli xil darslar turlari ko’zda tutilmog’i lozim. Ular turli xil didaktik maqsadlarga ega bo’lishi mumkin. Ayrim darslarda faqat yangi material o’rganishi mumkin, ayrimlarida darsni hamma qismlari bo’lishi mumkin ya’ni tashkilliy qism, bilimlarni tekshirish yangi mavzuni o’rganish, olingan bilim va ko’nikmalarni mustahkamlash, uyga vazifa berish.  
 
Yuqoridagi fikrlar e’tiborga olingan holda geografiyani o’qitishda 
foydalaniladigan yillik rejani tuzish uchun quyidagi jadval namuna sifatida 
berilmoqda. 
 
O’quv yili uchun tuzilgan yillik reja qat’iy emas, unga yil davomida 
muayyan holatlarni hisobga olgan holda tegishli o’zgartirishlar kiritish, ekskursiya 
va sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish va o’tkazish muddatlari o’zgartirilishi 
mumkin. 
Dars rejasi. Dars rejasi har bir ajratilgan soat doirasidagi mavzuga tuziladi. 
Dars rejasi quyidagi qismlardan iborat bo’ladi. Darsning mavzusi: darsning 
maqsadi; darsning jihozi; darsda qo’llaniladigan o’qitish metodi; dars mavzusining 
qisqacha tavsifi; dars mavzusida uchraydigan geografik nomlar tizimi; dars 
mavzusida uchraydigan olimlar; dars mavzusida uchraydigan atamalar; darsni 
mustaxkamlash uchun savol va topshiriqlartizimi; uyga vazifa berish. 
O’qituvchini darsga tayyorgarligi 
O’qituvchi har bir darsga chuqur va to’la tayyorlanmog’i lozim. O’qituvchini 
darsga tayyorgarligi quyidagi qismlardan iborat: darsni maqsad va vazifalarini 
aniqlash; darsning mazmunini aniqlash; o’qitishni metodlarni aniqlash; o’qitish 
vositalarini tanlash; darsni tarkibiy tuzilishini aniqlash. Darsni maqsadi bu mazkur 
dars davomida o’quvchilar o’qituvchi raxbarligida o’quv tarbiya va rivojlantirish 
bo’yicha erishadigan oldindan rejalashtirilgan yakuniy natijadir. Darsning 
maqsadi mazkur mavzu bo’yicha dasturdagi va darslikdagi materiallar mazmunini 
ishlab 
chiqish asosida aniqlanadi. Darsning maqsadini aniqlash uni mazmunini ishlab 
chiqishga, o’qitish materialini tanlashga va darsni borishiga katta ta’sir ko’rsatadi. 
Maqsad aniqlangandan so’ng ushbu maqsadga erishish uchun darsning tuzilishi 
ishlab chiqiladi. Darsning maqsadini aniqlash quyidagi talablarga javob berishi 
mumkin: 
- darsning maqsadi juda qisqa shaklda ifodalangan bo’lmog’i lozim; 
Boblar 
va 
mavzular 
Soat 
Sana 
Sinf 
Fanlararo 
bog’lanish 
Ekskur 
siya 
Sinfdan 
tashqari 
ishlar 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Yuqoridagi fikrlar e’tiborga olingan holda geografiyani o’qitishda foydalaniladigan yillik rejani tuzish uchun quyidagi jadval namuna sifatida berilmoqda. O’quv yili uchun tuzilgan yillik reja qat’iy emas, unga yil davomida muayyan holatlarni hisobga olgan holda tegishli o’zgartirishlar kiritish, ekskursiya va sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish va o’tkazish muddatlari o’zgartirilishi mumkin. Dars rejasi. Dars rejasi har bir ajratilgan soat doirasidagi mavzuga tuziladi. Dars rejasi quyidagi qismlardan iborat bo’ladi. Darsning mavzusi: darsning maqsadi; darsning jihozi; darsda qo’llaniladigan o’qitish metodi; dars mavzusining qisqacha tavsifi; dars mavzusida uchraydigan geografik nomlar tizimi; dars mavzusida uchraydigan olimlar; dars mavzusida uchraydigan atamalar; darsni mustaxkamlash uchun savol va topshiriqlartizimi; uyga vazifa berish. O’qituvchini darsga tayyorgarligi O’qituvchi har bir darsga chuqur va to’la tayyorlanmog’i lozim. O’qituvchini darsga tayyorgarligi quyidagi qismlardan iborat: darsni maqsad va vazifalarini aniqlash; darsning mazmunini aniqlash; o’qitishni metodlarni aniqlash; o’qitish vositalarini tanlash; darsni tarkibiy tuzilishini aniqlash. Darsni maqsadi bu mazkur dars davomida o’quvchilar o’qituvchi raxbarligida o’quv tarbiya va rivojlantirish bo’yicha erishadigan oldindan rejalashtirilgan yakuniy natijadir. Darsning maqsadi mazkur mavzu bo’yicha dasturdagi va darslikdagi materiallar mazmunini ishlab chiqish asosida aniqlanadi. Darsning maqsadini aniqlash uni mazmunini ishlab chiqishga, o’qitish materialini tanlashga va darsni borishiga katta ta’sir ko’rsatadi. Maqsad aniqlangandan so’ng ushbu maqsadga erishish uchun darsning tuzilishi ishlab chiqiladi. Darsning maqsadini aniqlash quyidagi talablarga javob berishi mumkin: - darsning maqsadi juda qisqa shaklda ifodalangan bo’lmog’i lozim; Boblar va mavzular Soat Sana Sinf Fanlararo bog’lanish Ekskur siya Sinfdan tashqari ishlar  
 
- darsning maqsadida o’quvchilar qanday bilimlarni egallashlari, qanday 
ko’nikmalar shakllantirilishi ifodalangan bo’lmog’i lozim; 
-darsda qanday bilim va ko’nikmalarni shakllantirilishi yoki ularni 
chuqurlashtirish ko’rsatilishi lozim. 
Darsning mazmunini aniqlash. Darsni mazmunini quyidagi bilim manbalar 
asosida aniqlash mumkin: 
- darslik asosida. Darslikda xar bir mavzu uchun aloxida matn ajratilgan 
bo’ladi. Matn, rasmlar, chizmalar va jadvallar bilan jihozlangan bo’ladi. Matnni 
oldida o’tgan darsga doir yoki matnni mazmunini tushunishni yengillashtiradigan 
savollar beriladi. Matnni oxirida esa olingan bilimlarni va ko’nikmalarni 
mustaxkamlash uchun savol va topshiriqlar tizimi beriladi; 
- mazkur kur uchun nashr qilingan metodik qo’llanmalarda xar bir mavzu yoki 
bo’limni o’qitish metodikasi bo’yicha tavsiyalar berilgan. Demak darslik bilan birga 
metodik qo’llanma xam dars mazmunini ishlab chiqishda asosiy manba bo’lishi 
mumkin; 
- qo’shimcha adabiyotlar dars mavzusi mazmunini ishlab chiqishda muxim 
manba 
bo’lib 
xisoblanadi. 
Masalan, 
O’zbekiston 
iqtisodiy 
rayonlari 
o’rganayotganda har bir viloyat bo’yicha chiqarilgan kitob va risolalardan 
foydalanish mumkin. Materiklar va okeanlar kursini o’rganayotganda har bir 
materik yoki okean tabiiy sharoitiga bag’ishlangan kitoblardan foydalanish mumkin; 
- kundalik matbuot. Radio va tilevideniya ma’lumotlaridan ham dars 
mazmunini ishlab chiqishda foydalanish mumkin; 
- dars yana qiziqarliroq o’tishini ta’minlash uchun sayyoxlar va olimlarning 
esdaliklari, turli xil xalqlarning urf-odatlari haqidagi ma’lumotlardan foydalanish 
ham katta natija beradi. 
Dastlab darsni ta’limiy va g’oyaviy mazmuni ishlab chiqiladi. Dars nixoyatda 
murakkablashib, materiallar ko’payib ketmasligi uchun o’quv mavzusi mazmuni 
ishlab chiqilayotganda asosiy, ikkinchi darajali va qo’shimcha materiallar ajratiladi. 
Ikkinchi darajali va qo’shimcha materiallar darsni asosiy mazmunini oydinlashtirish 
va chuqurlashtirish maqsadida ishlatiladi. Ayrim xollarda darsda ko’zlangan 
materiallarni o’rganib bo’lmaydi, bunday xollarda qolgan material uyga vazifa 
sifatida beriladi va uni o’quvchilar mustaqil o’rganishadi. 
- darsning maqsadida o’quvchilar qanday bilimlarni egallashlari, qanday ko’nikmalar shakllantirilishi ifodalangan bo’lmog’i lozim; -darsda qanday bilim va ko’nikmalarni shakllantirilishi yoki ularni chuqurlashtirish ko’rsatilishi lozim. Darsning mazmunini aniqlash. Darsni mazmunini quyidagi bilim manbalar asosida aniqlash mumkin: - darslik asosida. Darslikda xar bir mavzu uchun aloxida matn ajratilgan bo’ladi. Matn, rasmlar, chizmalar va jadvallar bilan jihozlangan bo’ladi. Matnni oldida o’tgan darsga doir yoki matnni mazmunini tushunishni yengillashtiradigan savollar beriladi. Matnni oxirida esa olingan bilimlarni va ko’nikmalarni mustaxkamlash uchun savol va topshiriqlar tizimi beriladi; - mazkur kur uchun nashr qilingan metodik qo’llanmalarda xar bir mavzu yoki bo’limni o’qitish metodikasi bo’yicha tavsiyalar berilgan. Demak darslik bilan birga metodik qo’llanma xam dars mazmunini ishlab chiqishda asosiy manba bo’lishi mumkin; - qo’shimcha adabiyotlar dars mavzusi mazmunini ishlab chiqishda muxim manba bo’lib xisoblanadi. Masalan, O’zbekiston iqtisodiy rayonlari o’rganayotganda har bir viloyat bo’yicha chiqarilgan kitob va risolalardan foydalanish mumkin. Materiklar va okeanlar kursini o’rganayotganda har bir materik yoki okean tabiiy sharoitiga bag’ishlangan kitoblardan foydalanish mumkin; - kundalik matbuot. Radio va tilevideniya ma’lumotlaridan ham dars mazmunini ishlab chiqishda foydalanish mumkin; - dars yana qiziqarliroq o’tishini ta’minlash uchun sayyoxlar va olimlarning esdaliklari, turli xil xalqlarning urf-odatlari haqidagi ma’lumotlardan foydalanish ham katta natija beradi. Dastlab darsni ta’limiy va g’oyaviy mazmuni ishlab chiqiladi. Dars nixoyatda murakkablashib, materiallar ko’payib ketmasligi uchun o’quv mavzusi mazmuni ishlab chiqilayotganda asosiy, ikkinchi darajali va qo’shimcha materiallar ajratiladi. Ikkinchi darajali va qo’shimcha materiallar darsni asosiy mazmunini oydinlashtirish va chuqurlashtirish maqsadida ishlatiladi. Ayrim xollarda darsda ko’zlangan materiallarni o’rganib bo’lmaydi, bunday xollarda qolgan material uyga vazifa sifatida beriladi va uni o’quvchilar mustaqil o’rganishadi.  
 
Dars mazmuni ishlab chiqilagandan so’ng o’qituvchi uni bayon qilish rejasini 
ishlab chiqadi. 
O’qitish metodini tanlash. O’qitish metodlarini tanlash darsni maqsadi va 
o’quv materiallari mazmuniga bog’liq. 
O’qitish metodini tanlash o’rganiladigan mavzuni mazkur kursda tutgan 
o’rniga bog’liq. Ma’lum bir kursni o’rgangan sari o’quvchilarni bilimlari ortib 
boradi, shundan so’ng reproduktiv usulni qo’llash mumkin. Bundan tashqari ijodiy 
usullarni ham qo’llash mumkin. Masalan, O’zbekiston tabiiy geografiyasini ikkinchi 
regional qismini o’quvchilar xaritalar yordamida mustaqil o’rganishlari mumkin. 
Xuddi shunday ishlarni o’quvchilar jaxonnning iqtisoditsy va ijtimoiy 
geografiyasini aloxida davlatga bag’ishlangan qismini o’rganishda xam amalga 
oshirishlari mumkin. O’qitish metodlarini tanlashda o’quvchilarni yoshlari ham 
xisobga olinmog’i lozim. Quyi sinf o’quvchilari uzoq vaqt diqqat bilan eshita 
olishmaydi. Tez toliqishadi va zerikishadi. SHuning uchun quyi sinflarda o’qituvchi 
o’qitish metodlarini tez-tez o’zgartirib turishi zarur. Bunda o’yinlardan foydavlanish 
katta samara beradi, chunki bunday sharoitda o’quvchilar toliqmaydi va kerakli 
bilim va ko’nikmalarni tez o’zlashtiradilar. 
Dars uchun o’quv vositalarini tanlash ham muxim ishlardan xisoblanadi. O’quv 
vositalarini tanlash o’qituvchi uchun unga murakkab bo’lmagan ish xisoblanadi, 
chunki dasturda xar bir mavzu bo’yicha zarur bo’lgan o’quv vositalarining turlari 
berilgan bo’ladi. O’qituvchini vazifasi ulardan darsning qaysi qismida va qanday 
foydalanishni aniqlash xisoblanadi. O’quv vositalari bo’yicha savollar va 
topshiriqlar ishlab chiqiladi. Bu esa o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarini 
egallashlarini osonlashtiradi. 
O’quv vositalarini tanlaganda quyidagilarni xisobga olish zarur: 
- o’quv vositalari darsni mazmuniga mo bo’lishi lozim; 
- o’quv vositalari tanlangan o’quv metodi mazmunini to’ldirishi zarur; 
- o’quv vositalari o’quvchilarni yoshiga va qobiliyatlariga mos tushishi lozim; 
- o’quv vositlari amaliy va mustaqil ishlarni olib borish uchun imkon yaratishi 
lozim; 
- o’quv vositalari o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarini egallashlarini 
osonlashtirishi lozim. 
Dars mazmuni ishlab chiqilagandan so’ng o’qituvchi uni bayon qilish rejasini ishlab chiqadi. O’qitish metodini tanlash. O’qitish metodlarini tanlash darsni maqsadi va o’quv materiallari mazmuniga bog’liq. O’qitish metodini tanlash o’rganiladigan mavzuni mazkur kursda tutgan o’rniga bog’liq. Ma’lum bir kursni o’rgangan sari o’quvchilarni bilimlari ortib boradi, shundan so’ng reproduktiv usulni qo’llash mumkin. Bundan tashqari ijodiy usullarni ham qo’llash mumkin. Masalan, O’zbekiston tabiiy geografiyasini ikkinchi regional qismini o’quvchilar xaritalar yordamida mustaqil o’rganishlari mumkin. Xuddi shunday ishlarni o’quvchilar jaxonnning iqtisoditsy va ijtimoiy geografiyasini aloxida davlatga bag’ishlangan qismini o’rganishda xam amalga oshirishlari mumkin. O’qitish metodlarini tanlashda o’quvchilarni yoshlari ham xisobga olinmog’i lozim. Quyi sinf o’quvchilari uzoq vaqt diqqat bilan eshita olishmaydi. Tez toliqishadi va zerikishadi. SHuning uchun quyi sinflarda o’qituvchi o’qitish metodlarini tez-tez o’zgartirib turishi zarur. Bunda o’yinlardan foydavlanish katta samara beradi, chunki bunday sharoitda o’quvchilar toliqmaydi va kerakli bilim va ko’nikmalarni tez o’zlashtiradilar. Dars uchun o’quv vositalarini tanlash ham muxim ishlardan xisoblanadi. O’quv vositalarini tanlash o’qituvchi uchun unga murakkab bo’lmagan ish xisoblanadi, chunki dasturda xar bir mavzu bo’yicha zarur bo’lgan o’quv vositalarining turlari berilgan bo’ladi. O’qituvchini vazifasi ulardan darsning qaysi qismida va qanday foydalanishni aniqlash xisoblanadi. O’quv vositalari bo’yicha savollar va topshiriqlar ishlab chiqiladi. Bu esa o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarini egallashlarini osonlashtiradi. O’quv vositalarini tanlaganda quyidagilarni xisobga olish zarur: - o’quv vositalari darsni mazmuniga mo bo’lishi lozim; - o’quv vositalari tanlangan o’quv metodi mazmunini to’ldirishi zarur; - o’quv vositalari o’quvchilarni yoshiga va qobiliyatlariga mos tushishi lozim; - o’quv vositlari amaliy va mustaqil ishlarni olib borish uchun imkon yaratishi lozim; - o’quv vositalari o’quvchilarni bilim va ko’nikmalarini egallashlarini osonlashtirishi lozim.  
 
O’qitish metodi va vositalari to’ri tanlangan darsning samaradorligi yuqori 
bo’ladi. 
Geografiya darsi tahlili va tahlilga qo’yiladigan talablar 
Dars tahlili o’qituvchilar ortasida o’zaro tajriba almashish, pedagogik 
mahoratni tahlil qilisg va o’rganish, turli metodlardan dars jarayonida foydalanish 
yo’llarini o’rganish kabi bir qancha maqsadlarda amalga oshiriladi. Geografiya 
darsining taxlili quyidagi tartibda olib boriladi: 
1. 
Maktab, sinf, fan oqituvchisining familyasi ismi. 
2. 
Dars mavzusi, uning maqsadi va vazifalari. 
3. 
Darsdagi o’quv materyalining mazmuni, ilmiyligi, dasturga muofiqligi, 
tarbiyaviy yo’nalishi, dars mazmunida nazariya bilan amaliyotning aloqadorligi 
4. 
Darsning borishi, izchilligi o’zaro bog’lanish va uning qisimlari o’rtasidagi 
bog’liqligi, o’quvchilar bilimini tekshirish, ta’lim metodlarining tanlanishi. Dars 
samaradorligini oshirishga qaratilgan talablar. O’quvchilarning faoligini oshirish, 
o’quvchilar ulgurmovchiligini oldini olish uchun ko’riladigan tadbirlar. 
5. O’quvchilarni mustaqil ishlarini tashkil qilishda o’qituvchining 
rahbarligi: a) oqituvchining ish metodi, maqsadga erishishda qatiyatligi 
o’quvchilarga nisbattan talabchanligi ularni nazorat qilib turishi, o’qituvchining 
nutqi, madaniyati, pedagogik mahorati va xokazo. 
6. Darsda o’quvchilarning mustaqil ishlari, darsga qiziqishi ular bilish 
faoliyatining faolligi, o’quvchilar bilim olishga jalb etish metodlari. 
7. Dars natijasi ijobiy tamoni va kamchiliklari. Dars bo’yicha umumiy 
xullosa. Shu dars mavzusi bo’yicha o’qituvchining ishini yaxshilash, 
o’quvchilar faolligini oshirish bo’yicha va muloxazalar. 
O’qituvchi darsini kuzatish tartibi quyidagicha amalga oshirildi: 
1. Darsga tayyorlanish: darsning talimiy va tarbiyaviy axamiyati, 
darsning reja-ko’chirmasi, o’quv qo’llanmalari, sinf xonasini tayyorlash, 
o’qituvchining darsga tayyorgarligi. 
2. Darsning boshlanishi va uning tashkiliy qismi: sinf darsga tayyormi? 
Zarur kartalar osilganmi? Sinf doskasi tayyormi? Texnika vositalari kartinalar 
tayyormi? Darsga nisbattan sinf o’quvchilarining kayfiyati qanday? 
3. Uy vazifalarini tekshirish: tekshirish metodi , tekshirish jarayonida 
O’qitish metodi va vositalari to’ri tanlangan darsning samaradorligi yuqori bo’ladi. Geografiya darsi tahlili va tahlilga qo’yiladigan talablar Dars tahlili o’qituvchilar ortasida o’zaro tajriba almashish, pedagogik mahoratni tahlil qilisg va o’rganish, turli metodlardan dars jarayonida foydalanish yo’llarini o’rganish kabi bir qancha maqsadlarda amalga oshiriladi. Geografiya darsining taxlili quyidagi tartibda olib boriladi: 1. Maktab, sinf, fan oqituvchisining familyasi ismi. 2. Dars mavzusi, uning maqsadi va vazifalari. 3. Darsdagi o’quv materyalining mazmuni, ilmiyligi, dasturga muofiqligi, tarbiyaviy yo’nalishi, dars mazmunida nazariya bilan amaliyotning aloqadorligi 4. Darsning borishi, izchilligi o’zaro bog’lanish va uning qisimlari o’rtasidagi bog’liqligi, o’quvchilar bilimini tekshirish, ta’lim metodlarining tanlanishi. Dars samaradorligini oshirishga qaratilgan talablar. O’quvchilarning faoligini oshirish, o’quvchilar ulgurmovchiligini oldini olish uchun ko’riladigan tadbirlar. 5. O’quvchilarni mustaqil ishlarini tashkil qilishda o’qituvchining rahbarligi: a) oqituvchining ish metodi, maqsadga erishishda qatiyatligi o’quvchilarga nisbattan talabchanligi ularni nazorat qilib turishi, o’qituvchining nutqi, madaniyati, pedagogik mahorati va xokazo. 6. Darsda o’quvchilarning mustaqil ishlari, darsga qiziqishi ular bilish faoliyatining faolligi, o’quvchilar bilim olishga jalb etish metodlari. 7. Dars natijasi ijobiy tamoni va kamchiliklari. Dars bo’yicha umumiy xullosa. Shu dars mavzusi bo’yicha o’qituvchining ishini yaxshilash, o’quvchilar faolligini oshirish bo’yicha va muloxazalar. O’qituvchi darsini kuzatish tartibi quyidagicha amalga oshirildi: 1. Darsga tayyorlanish: darsning talimiy va tarbiyaviy axamiyati, darsning reja-ko’chirmasi, o’quv qo’llanmalari, sinf xonasini tayyorlash, o’qituvchining darsga tayyorgarligi. 2. Darsning boshlanishi va uning tashkiliy qismi: sinf darsga tayyormi? Zarur kartalar osilganmi? Sinf doskasi tayyormi? Texnika vositalari kartinalar tayyormi? Darsga nisbattan sinf o’quvchilarining kayfiyati qanday? 3. Uy vazifalarini tekshirish: tekshirish metodi , tekshirish jarayonida  
 
o’quvchilar xolati, uy vazifasini bajarmagan o’quvchilar xolati. 
4. Tekshirilayotgan bilimning yangi mavzu bilan bog’liqligi, bilimlarni 
tekshirishda karta vositalaridan foydalanish axvoli, o’qituvchi baxosini obektiv 
qo’yilganligi ko’nikmalarini egalash axvoli. 
5. Yangi materyalni o’rganish ; o’quvchilar dars mavzusi bilan tanishtirish. 
Yangi materyalni maqsadini ochib beradimi? Yangi materyalni o’rganish va 
tushuntirish tartibi? Yangi materyalni ta’limiy tarbiyavi axamiyati. 
O’rganiladigan tushunchalar atamalar va nomlar. 
6. O’rganilgan darsni mustaxkamlash, yangi mavzuni qaysi savollari 
mustaxkamlanadi. Mustaxkamlashda qanday metodlar qo’llaniladi. 
Mustaxkamlasgda maqsadga erishiladimi? 
7. Dars davomida bajarilgan amaliy va mustaqil ishlar. 
8. Uy vazifasi topshiriqni ng mazmuni darslik va kartalardan foydalanish 
ko’rinishlari mavjudmi? Uy vazifasini bajarish bo’yicha ko’rsatmalar berildimi? 
Dars tahlilining taxminiy mazmuni 
I. Darsga tayyorgarlik 
a) Darsning mavzusi b) darsning maqsadi v) darsga oid o’quv qurollari 
g) darsga o’quvchilar tayyorligi. 
II. 
Darsni ng boshlanishi 
a) O’quvchilar intizomi 
b) dars mazmunining xozirgi zamon geografiya fani bilan bog’liqligi. 
v) yangi mavzu bilan o’tilan mavzuni bog’lanishi 
III Oquvchilarning bilimi, ko’nikma va malakalarini tekshirish 
a) o’quvchilar bilimini tekshirish uchun savvillar qo’yilishi; 
b) o’quvchilar malakasini tekshirish uchun savollar ; 
c) qoyilgan savollarning o’quvchilar saviyasiga mosligi 
d) savollarni yechishda o’quvchilar faolligi va bu borada ko’rilgan tadbirlar 
e) so’rash shakli yalpi yakka 
IV.Yangi mavzuni o’rganish 
1. o’quvchilarning yangi bilimlarni o’rganishni tashkil qilish bo’yicha 
o’qituvchi ish metodlarini o’rganish 
2. o’qituvchining yangi bilimlarini mazmu nini bayon qilishni baxolash 
o’quvchilar xolati, uy vazifasini bajarmagan o’quvchilar xolati. 4. Tekshirilayotgan bilimning yangi mavzu bilan bog’liqligi, bilimlarni tekshirishda karta vositalaridan foydalanish axvoli, o’qituvchi baxosini obektiv qo’yilganligi ko’nikmalarini egalash axvoli. 5. Yangi materyalni o’rganish ; o’quvchilar dars mavzusi bilan tanishtirish. Yangi materyalni maqsadini ochib beradimi? Yangi materyalni o’rganish va tushuntirish tartibi? Yangi materyalni ta’limiy tarbiyavi axamiyati. O’rganiladigan tushunchalar atamalar va nomlar. 6. O’rganilgan darsni mustaxkamlash, yangi mavzuni qaysi savollari mustaxkamlanadi. Mustaxkamlashda qanday metodlar qo’llaniladi. Mustaxkamlasgda maqsadga erishiladimi? 7. Dars davomida bajarilgan amaliy va mustaqil ishlar. 8. Uy vazifasi topshiriqni ng mazmuni darslik va kartalardan foydalanish ko’rinishlari mavjudmi? Uy vazifasini bajarish bo’yicha ko’rsatmalar berildimi? Dars tahlilining taxminiy mazmuni I. Darsga tayyorgarlik a) Darsning mavzusi b) darsning maqsadi v) darsga oid o’quv qurollari g) darsga o’quvchilar tayyorligi. II. Darsni ng boshlanishi a) O’quvchilar intizomi b) dars mazmunining xozirgi zamon geografiya fani bilan bog’liqligi. v) yangi mavzu bilan o’tilan mavzuni bog’lanishi III Oquvchilarning bilimi, ko’nikma va malakalarini tekshirish a) o’quvchilar bilimini tekshirish uchun savvillar qo’yilishi; b) o’quvchilar malakasini tekshirish uchun savollar ; c) qoyilgan savollarning o’quvchilar saviyasiga mosligi d) savollarni yechishda o’quvchilar faolligi va bu borada ko’rilgan tadbirlar e) so’rash shakli yalpi yakka IV.Yangi mavzuni o’rganish 1. o’quvchilarning yangi bilimlarni o’rganishni tashkil qilish bo’yicha o’qituvchi ish metodlarini o’rganish 2. o’qituvchining yangi bilimlarini mazmu nini bayon qilishni baxolash  
 
a) ta’lim- tarbiyaviy 
b) darsning umumiyligi 
c) fanlararo aloqlar o’rnatish 
d) o’rganilayotgan materyallarning amaliy axamiyati 
e) tayanch bilimlarni ishlata olish 
f) yangi materyallarni bayon etish uslub va metodlari. 
g) Amaliy ishlarni tashkil etish ko’rgazmalikdan foydalanish 
h) Mustaqil ishlar tashkil etish 
i) Materyallarning o’quvchilar yoshiga 
mosligi j) O’quvchilar bialn yakka tartibda 
ishlash 
k) Yaxshi 200 abo’sh o’zlashtiruvchi o’quvchilar bilan 
ishlash l) Texnika vositalaridan foydalanish 
V Darsning bzarcha boshqichlarida o’quvchilar ishlarini baholash 
a) O’quvchilar diqqti faolligi 
b) O’qituvchi savollariga javob berish tezligi 
c) O’qituvchining o’tirib javob berishdagi holati bilan taxta oldida 
javob berishni qiyoslash 
d) Javobni karta bilan boglay olishi 
e) Materyallarni tartib bilan yorita olish 
VI. Yangi materyallarni mustaxkamlash 
a) Dars rejasida yangi materyallarini mustaxkamlashni ng o’rni 
b) Materyalni mustaxkamlash metodi (suxbat o’quvchilarning mustaqil 
ishlari va xokazo) 
VII. Uyga vazifa 
- Darsda uy vazifasini o’rni 
- Uy vazifasining o’quvchilarga tushunarli bo’lishi 
- Uy vazifasini bajarishni yangi yo’llari 
- Uy vazifasini bajarish uchun o’qituvchining yo’l yoriqlari va ko’rsatmalari 
- Uyga vazifani bajarishda juda ko’p vaqtni olmaydimi 
- Uy fazifasini bajarishda qanday ko’nikmalar egallash mumkun 
VIII. O’qituvchining pedagogik mahorati 
a) ta’lim- tarbiyaviy b) darsning umumiyligi c) fanlararo aloqlar o’rnatish d) o’rganilayotgan materyallarning amaliy axamiyati e) tayanch bilimlarni ishlata olish f) yangi materyallarni bayon etish uslub va metodlari. g) Amaliy ishlarni tashkil etish ko’rgazmalikdan foydalanish h) Mustaqil ishlar tashkil etish i) Materyallarning o’quvchilar yoshiga mosligi j) O’quvchilar bialn yakka tartibda ishlash k) Yaxshi 200 abo’sh o’zlashtiruvchi o’quvchilar bilan ishlash l) Texnika vositalaridan foydalanish V Darsning bzarcha boshqichlarida o’quvchilar ishlarini baholash a) O’quvchilar diqqti faolligi b) O’qituvchi savollariga javob berish tezligi c) O’qituvchining o’tirib javob berishdagi holati bilan taxta oldida javob berishni qiyoslash d) Javobni karta bilan boglay olishi e) Materyallarni tartib bilan yorita olish VI. Yangi materyallarni mustaxkamlash a) Dars rejasida yangi materyallarini mustaxkamlashni ng o’rni b) Materyalni mustaxkamlash metodi (suxbat o’quvchilarning mustaqil ishlari va xokazo) VII. Uyga vazifa - Darsda uy vazifasini o’rni - Uy vazifasining o’quvchilarga tushunarli bo’lishi - Uy vazifasini bajarishni yangi yo’llari - Uy vazifasini bajarish uchun o’qituvchining yo’l yoriqlari va ko’rsatmalari - Uyga vazifani bajarishda juda ko’p vaqtni olmaydimi - Uy fazifasini bajarishda qanday ko’nikmalar egallash mumkun VIII. O’qituvchining pedagogik mahorati  
 
- Oqituvchi qiyofasi dars berishdagi mustaqilligi fikrni to’liqligi 
bilim darajasi 
- O’zini va sinfni boshqara olish intizomini yo’lga qo’yish 
- O’quvchilar bilan muomlasi pedagogik fakt 
- O’qituvchi nutqi ravonligi 
IX. Darsga umumiy baxo berish va xullosalash 
- Qo’yilagan maqsad va ta’lim tarbiyaviy vazifani amalga oshirish 
- O’quvchilar qanday yangilikga erishdilar 
- Qanday bilimlar tizmlandi 
- Darsga qo’yilgan vazifalarning (ta’limning tarbiyaviy 
rivojlantiruvchi bajarilishi) 
- O’qituvchi faolliyati ( a talimiy va tashkiliy ta’lim maqsadi, 
vazifalari) metodlariga javob bera oladimi 
- O’qitvchining qaysi xislatlari ijobiy 
- O’qituvchini g sizga yoqmagan tamonlari n 
- Darsni tashkil etishdagi takliflar 
- Darsning bahosi: 
 
- Oqituvchi qiyofasi dars berishdagi mustaqilligi fikrni to’liqligi bilim darajasi - O’zini va sinfni boshqara olish intizomini yo’lga qo’yish - O’quvchilar bilan muomlasi pedagogik fakt - O’qituvchi nutqi ravonligi IX. Darsga umumiy baxo berish va xullosalash - Qo’yilagan maqsad va ta’lim tarbiyaviy vazifani amalga oshirish - O’quvchilar qanday yangilikga erishdilar - Qanday bilimlar tizmlandi - Darsga qo’yilgan vazifalarning (ta’limning tarbiyaviy rivojlantiruvchi bajarilishi) - O’qituvchi faolliyati ( a talimiy va tashkiliy ta’lim maqsadi, vazifalari) metodlariga javob bera oladimi - O’qitvchining qaysi xislatlari ijobiy - O’qituvchini g sizga yoqmagan tamonlari n - Darsni tashkil etishdagi takliflar - Darsning bahosi: