Geografiya darslarining tiplari

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

8

Faytl hajmi

28,6 KB


 
 
 
 
 
 
Geografiya darslarining tiplari 
 
Geografiya darslari ta’lmni tashkil qilishning eng asosiy turlardan xisoblanadi. 
Geografiya darslari didaktik maqsadlarga ko’ra quyidagi turlarga bo’linadi: kirish 
darsi; yangi mavzuni o’rganish darsi; aralash dars; ma’ruza darsi; takrarlash darsi. 
Kirish darsi 
Kirish darsi umumta’lim maktablarida geografiya predmetlarini va yirik 
mavzularni o’rganishda yo’llanma vazifasini o’taydi. 
Kirish darsining asosiy maqsadi ma’lum bir kurs va mavzu bo’yicha bilim va 
ko’nikmalar berishdir. Kirish darsi quyidagi qismlardan iborat: o’quv yilini boshida 
o’tkaziladigan kirish darslari; yirik mavzularni o’rganishdan olidin tashkil 
qilinadigan kirish darslari; chorak boshlanishida o’tkaziladigan kirish darslari. 
O’quv yilining boshida birinchi darsda o’qituvchi quyidagi ishlarni bajaradi: 
- darslik va uning mualliflari bilan tanishtirish; 
- darslikni tuzilishi bilan tanishtirish (qismlar, boblar, ilovalar, rasmlar, jadvallar); 
- darslikdan foydalanish tartibi bilan tanishtirish. Toza tutish yirtmaslik, chizmaslik, 
yozmaslik va h.k. 
Yirik bo’limlarni o’rganishda ham kirish darslaridan foydalanish mumkin. 
“Boshlang’ich tabiiy geografiya” (5-sinf) kursida Yer qobiqlari bo’limini 
o’rganishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin. Unda quyidagii xolatlarga e’tibor 
bermoq lozim: 
- geografik qobiqni qatlamsimon bo’lib tuzilganligi, ya’ni litosfera, gidrosfera, 
atmosfera va biosferalardan iborat ekanligi; 
- har bir qobiq alohida moddalardan tuzilganligi, ya’ni litosfera qattiq moddalardan, 
gidrosfera suyuq modalardan (suv), atmosfera gazsimon moddalardan, biosfera esa 
tirik moddalardan iborat ekanligi haqida bilimlar shakllantiriladi. Shundan so’ng 
o’quvchilar ongida Yer qobiqlari haqida tushunchalar shakllanadi va umumiy 
tasavvurlar xosil bo’ladi. 
Geografiya darslarining tiplari Geografiya darslari ta’lmni tashkil qilishning eng asosiy turlardan xisoblanadi. Geografiya darslari didaktik maqsadlarga ko’ra quyidagi turlarga bo’linadi: kirish darsi; yangi mavzuni o’rganish darsi; aralash dars; ma’ruza darsi; takrarlash darsi. Kirish darsi Kirish darsi umumta’lim maktablarida geografiya predmetlarini va yirik mavzularni o’rganishda yo’llanma vazifasini o’taydi. Kirish darsining asosiy maqsadi ma’lum bir kurs va mavzu bo’yicha bilim va ko’nikmalar berishdir. Kirish darsi quyidagi qismlardan iborat: o’quv yilini boshida o’tkaziladigan kirish darslari; yirik mavzularni o’rganishdan olidin tashkil qilinadigan kirish darslari; chorak boshlanishida o’tkaziladigan kirish darslari. O’quv yilining boshida birinchi darsda o’qituvchi quyidagi ishlarni bajaradi: - darslik va uning mualliflari bilan tanishtirish; - darslikni tuzilishi bilan tanishtirish (qismlar, boblar, ilovalar, rasmlar, jadvallar); - darslikdan foydalanish tartibi bilan tanishtirish. Toza tutish yirtmaslik, chizmaslik, yozmaslik va h.k. Yirik bo’limlarni o’rganishda ham kirish darslaridan foydalanish mumkin. “Boshlang’ich tabiiy geografiya” (5-sinf) kursida Yer qobiqlari bo’limini o’rganishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin. Unda quyidagii xolatlarga e’tibor bermoq lozim: - geografik qobiqni qatlamsimon bo’lib tuzilganligi, ya’ni litosfera, gidrosfera, atmosfera va biosferalardan iborat ekanligi; - har bir qobiq alohida moddalardan tuzilganligi, ya’ni litosfera qattiq moddalardan, gidrosfera suyuq modalardan (suv), atmosfera gazsimon moddalardan, biosfera esa tirik moddalardan iborat ekanligi haqida bilimlar shakllantiriladi. Shundan so’ng o’quvchilar ongida Yer qobiqlari haqida tushunchalar shakllanadi va umumiy tasavvurlar xosil bo’ladi.  
 
Iqtisodiy geografiya darslarida ham xuddi shunday kirish darslarini tashkil 
qilish mumkin. Masalan, “Jahon iqtisodiy va ijtimoiy georafiyasi” kursida jahon 
xo’jaligini o’tishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin: unda quyidagi holatlarga 
o’quvchilar diqqati qaratiladi: 
- jahon xo’jaligi haqida tushuncha beriladi; 
- jahon xo’jaligining tarkibiy qismlari chizib ko’rsatiladi. 
- shundan so’ng sonoat, qishloq xo’jaligi. Transport va xalqaro iqtisodiy 
aloqalarni tuzilishi alohida tushuntriladi. Masalan, transport tarmog’i quyidagi 
qismlarga bo’linadi: quruqlik, suv, havo, quvur, elektron. 
Bundan tashqri kirish darslarida quyidagi maqsadlar ham amalga oshiriladi; 
bo’lajak o’quv ishlari uchun o’quvchilar pisixalogik jihatdan tayyorlanadi; 
o’quvchilarga geografiya fani va geografik bilimlariga nisbatan qiziqish uyg’otiladi. 
Kirish darsida bitta mavzu o’rganilganligi uchun unda darsni barcha 
elementlari mavjud emas. Unda tashkiliy qism, yangi bilimlarni o’rganish, ayrim 
xollarda vaqt yetarli bo’lsa bilimlarni mustahkamlash va uyga vazifa berish amalga 
oshiriladi. Ko’p hollarda kirish darsida asosan yangi material o’tiladi, uyga vazifa 
berilmasligi ham mumkin. 
Aralash dars 
Umum ta’lim maktablarida eng keng tarqalgan dars turi. Aralash darslarda bir 
necha didaktik maqsadlar amalga oshiriladi va ularda o’quv jarayonini barcha 
qismlari mavjud: yangi bilimlarni o’zlashtirish; olingan bilimlarni tahlil qilish va 
fikrlash; olingan bilimlarni mustahkamlash; olingan bilimlarni esda saqlab qolish; 
o’zlashtrilgan bilimlarni qo’llash. 
Mazkur darslarda quyidagi maqsadlar amalga oshiriladi: yangi mavzuni 
o’rganish; geografik ko’nikmalarni shakillantirish; olingan bilim va ko’nikmalarni 
tekshirish. 
Aralash dars quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: tashkiliy qism. Ushbu qismda 
yo’qlama qilinadi, o’quvchilarni darsga tayyorgarligi ya’ni o’quv qurollari bor 
yo’qligi aniqlanadi; uyga berilgan vazifa tekshiriladi; yangi darsni maqsad va 
vazifalari tushuntiriladi, oldingi dars bilan yangi mavzu o’rtasida bog’liqlik 
aniqlanadi va tushuntiriladi; yangi mavzu o’rganiladi va umumlashtiriladi; olingan 
bilimlar mustahkamlanadi va darsda o’quvchilar faoliyati tekshiriladi; uyga azifa 
Iqtisodiy geografiya darslarida ham xuddi shunday kirish darslarini tashkil qilish mumkin. Masalan, “Jahon iqtisodiy va ijtimoiy georafiyasi” kursida jahon xo’jaligini o’tishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin: unda quyidagi holatlarga o’quvchilar diqqati qaratiladi: - jahon xo’jaligi haqida tushuncha beriladi; - jahon xo’jaligining tarkibiy qismlari chizib ko’rsatiladi. - shundan so’ng sonoat, qishloq xo’jaligi. Transport va xalqaro iqtisodiy aloqalarni tuzilishi alohida tushuntriladi. Masalan, transport tarmog’i quyidagi qismlarga bo’linadi: quruqlik, suv, havo, quvur, elektron. Bundan tashqri kirish darslarida quyidagi maqsadlar ham amalga oshiriladi; bo’lajak o’quv ishlari uchun o’quvchilar pisixalogik jihatdan tayyorlanadi; o’quvchilarga geografiya fani va geografik bilimlariga nisbatan qiziqish uyg’otiladi. Kirish darsida bitta mavzu o’rganilganligi uchun unda darsni barcha elementlari mavjud emas. Unda tashkiliy qism, yangi bilimlarni o’rganish, ayrim xollarda vaqt yetarli bo’lsa bilimlarni mustahkamlash va uyga vazifa berish amalga oshiriladi. Ko’p hollarda kirish darsida asosan yangi material o’tiladi, uyga vazifa berilmasligi ham mumkin. Aralash dars Umum ta’lim maktablarida eng keng tarqalgan dars turi. Aralash darslarda bir necha didaktik maqsadlar amalga oshiriladi va ularda o’quv jarayonini barcha qismlari mavjud: yangi bilimlarni o’zlashtirish; olingan bilimlarni tahlil qilish va fikrlash; olingan bilimlarni mustahkamlash; olingan bilimlarni esda saqlab qolish; o’zlashtrilgan bilimlarni qo’llash. Mazkur darslarda quyidagi maqsadlar amalga oshiriladi: yangi mavzuni o’rganish; geografik ko’nikmalarni shakillantirish; olingan bilim va ko’nikmalarni tekshirish. Aralash dars quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: tashkiliy qism. Ushbu qismda yo’qlama qilinadi, o’quvchilarni darsga tayyorgarligi ya’ni o’quv qurollari bor yo’qligi aniqlanadi; uyga berilgan vazifa tekshiriladi; yangi darsni maqsad va vazifalari tushuntiriladi, oldingi dars bilan yangi mavzu o’rtasida bog’liqlik aniqlanadi va tushuntiriladi; yangi mavzu o’rganiladi va umumlashtiriladi; olingan bilimlar mustahkamlanadi va darsda o’quvchilar faoliyati tekshiriladi; uyga azifa  
 
beriladi va uni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar beriladi. ( I.V. Dushina, 1985). 
Aralash darsning har bir tarkibiy qismidagi maqsadlarini amalga oshirish uchun 
alohida o’ziga xos metodlar tanlanadi, o’qituvchi va o’quvchilar birgalikda 
faoliyatini shakillari ishlab chiqiladi. Ammo shuni ham aytish mumkinki aralash 
darsni muntazam ravishda bir xil qolipda o’tishi o’quvchilarni darsga 
qiziquvchanligini va diqqatini pasaytirib yuboradi hamda ularni zeriktirib qo’yadi. 
Shuning uchun aralash darsni tarkibini, metodlari va faoliyat shakillarini tez-tez 
almashtirib turish lozim bo’ladi. 
Aralash dars quyidagi hollarda o’tkaziladi: yirik ko’p soatlarga mo’ljallangan 
mavzularni o’rganishda; o’tkaziladigan mavzu oldin o’tilgandars mazmuni bilan 
bog’langan bo’lsa. 
Agar aralash dars mavzusi oldingi o’tilgan dars bilan bog’langan bo’lsa, darsni 
o’quvchilar o’tgan darsdla o’zlashtirilgan bilimlarni tekshirish va aholashdan 
boshlanadi. Bunday hollarda uyga vazifa yangi mavzuni o’tishdan oldin yoki 
o’zlashttirilgan bilimlarni mustahkamlashdan oldin beriladi. Uyga vazifa berilganda 
uni bajarish bo’yicha metodik ko’rsatmalar aniq va tushunarli bo’lishi lozim. 
Aralash darsda berilgan materialni mustahkamlashda o’quvchilar o’zlashtirishi 
lozim bo’lgan eng muhim bilim va ko’nikmalar ajratilmog’i lozim. 
Masalan, 5-sinf darsidagi Olam va Yer bo’limini o’rganayotganda koinot, 
yulduzlar, gallaktika, Quyosh, Quyosh tizimi sayyoralar, yo’ldoshlar, meteoritlar 
tushunchalarini yaxshi o’zlashtirilishiga katta e’tibor beriladi. 
Hozirgi paytda geografiya ta’limi mazmunida nazariy bilimlar miqiyosini ortib 
borishini 
xisobga 
olib 
bilimlarni 
mustahkamlashni 
yangi 
mavzuni 
tushuntirayotganda amalga oshirish mumkin. masalan, tog’ jinslari mavzusini 
o’tishda magmatik, cho’qindi va metmorfik tog’ jinslarini xosil bo’lishi va 
tarqalishini tushuntirish davomida mazkur bilim va ko’nikmalarni birdaniga 
mustahkamlab va umumlashtirib ketish mumkin. 
Bunda o’quv materiali ma’lum bir mantiqiy qismlarga bo’linadi va har bir 
mantiqiy qism bo’yicha bilim, ko’nikmalar mustahkamlanadi va umumlashtiriladi. 
Masalan, magmatik tog’ jinslarini tushuntirgandan so’ng olingan bilimlar birdaniga 
mustahkamlab ketish mumkin. Bunda magmatik tog’ jinslarini xosil bo’lishi, turlari 
(intruziv, effiziv) va ularni xosaalariga urg’u beriladi. 
beriladi va uni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar beriladi. ( I.V. Dushina, 1985). Aralash darsning har bir tarkibiy qismidagi maqsadlarini amalga oshirish uchun alohida o’ziga xos metodlar tanlanadi, o’qituvchi va o’quvchilar birgalikda faoliyatini shakillari ishlab chiqiladi. Ammo shuni ham aytish mumkinki aralash darsni muntazam ravishda bir xil qolipda o’tishi o’quvchilarni darsga qiziquvchanligini va diqqatini pasaytirib yuboradi hamda ularni zeriktirib qo’yadi. Shuning uchun aralash darsni tarkibini, metodlari va faoliyat shakillarini tez-tez almashtirib turish lozim bo’ladi. Aralash dars quyidagi hollarda o’tkaziladi: yirik ko’p soatlarga mo’ljallangan mavzularni o’rganishda; o’tkaziladigan mavzu oldin o’tilgandars mazmuni bilan bog’langan bo’lsa. Agar aralash dars mavzusi oldingi o’tilgan dars bilan bog’langan bo’lsa, darsni o’quvchilar o’tgan darsdla o’zlashtirilgan bilimlarni tekshirish va aholashdan boshlanadi. Bunday hollarda uyga vazifa yangi mavzuni o’tishdan oldin yoki o’zlashttirilgan bilimlarni mustahkamlashdan oldin beriladi. Uyga vazifa berilganda uni bajarish bo’yicha metodik ko’rsatmalar aniq va tushunarli bo’lishi lozim. Aralash darsda berilgan materialni mustahkamlashda o’quvchilar o’zlashtirishi lozim bo’lgan eng muhim bilim va ko’nikmalar ajratilmog’i lozim. Masalan, 5-sinf darsidagi Olam va Yer bo’limini o’rganayotganda koinot, yulduzlar, gallaktika, Quyosh, Quyosh tizimi sayyoralar, yo’ldoshlar, meteoritlar tushunchalarini yaxshi o’zlashtirilishiga katta e’tibor beriladi. Hozirgi paytda geografiya ta’limi mazmunida nazariy bilimlar miqiyosini ortib borishini xisobga olib bilimlarni mustahkamlashni yangi mavzuni tushuntirayotganda amalga oshirish mumkin. masalan, tog’ jinslari mavzusini o’tishda magmatik, cho’qindi va metmorfik tog’ jinslarini xosil bo’lishi va tarqalishini tushuntirish davomida mazkur bilim va ko’nikmalarni birdaniga mustahkamlab va umumlashtirib ketish mumkin. Bunda o’quv materiali ma’lum bir mantiqiy qismlarga bo’linadi va har bir mantiqiy qism bo’yicha bilim, ko’nikmalar mustahkamlanadi va umumlashtiriladi. Masalan, magmatik tog’ jinslarini tushuntirgandan so’ng olingan bilimlar birdaniga mustahkamlab ketish mumkin. Bunda magmatik tog’ jinslarini xosil bo’lishi, turlari (intruziv, effiziv) va ularni xosaalariga urg’u beriladi.  
 
Demak, aralash darsni tarkibiy qismlari qotib qolgan narsa emas, uni doimo 
o’zgartirib turish lozim bo’ladi. Ba’zi xollarda avval yangi mavzuni o’tib, so’ngra 
uyga berilgan vazifani tekshirish mumkin, ayrim hollarda darsni uyga vazifa berish 
bilan ham boshlash mumkin. 
Aralash darsni 5-sinfda “Yer qobiqlari” 6-sinfda har bir materik va okeanni 
tabiiy sharoitini, 9-sinfda materiklar yoki ayrim mintaqalarning iqtisodiy va ijtimoiy 
geografiyasini o’tishda qo’llash mumkin. 
Yangi mavzuni o’rganish darsi 
Mazkur dars turi to’la yangi mavzuni o’tishga bag’ishlanadi. Shuning uchun 
unda uyga berilgan vazifani tekshirish va baholash qismi bo’lmaydi. Mazkur dars 
quyidagi hollarda qo’llaniladi: 
- darsni hajmi katta bo’lgan taqdirda; 
- dars murakkab bo’lgan taqdirda. 
Mazkur darsda bilimlar chuqur va har tomonlama ochib beriladi. Mazkur 
darslar uchun mavzuni o’qituvchi oldindan tanlab oladi va unga tegishli o’quv 
vositalarini tayyorlaydi. 
Ushbu darslarda asosiy o’qitish metodi bo’lib tushuntirish hisoblanadi. Bunda 
o’qituvchi sinf taxtasidan, haritalardan, chizmalardan, rasm va jadvallardan hamda 
qo’shimcha adabiyotlardan foydalanishi lozim. 
O’tilgan mavzuni mustahkamlash maqsadida o’quvchilarga qator topshiriqlar 
berish mumkin. Bunda ular olgan bilimlarni amalda qo’llashadi, yoki bo’lmasa bir 
necha vazifalarni bajarishni topshiriq sifatida berish mumkin. Bu esa yangi 
materiallarni o’zlashtirishni osonlashtiradi. Masalan, dunyo siyosty haritasini 
o’rganayotganda tarixiy va siyosiy haritadan foydalanib qo’yidagi vazifalarni 
o’quvchilarga topshirish mumkin: 
- XX asrning boshigicha dunyoda qanday yirik davlatlar bor edi; 
- XX asrning boshlarida Afrikada qanday mustaqil davlatlar mavjud edi; 
- birinchi jahon urushdan so’ng jahon siyosiy haritasidan qanday davlatlar 
davlat sifatida yo’q bo’ldi; 
- ikkinchi jahon urushidan so’ng qanday mustaqil davlatlar vujudga keldi; 
- XX asrning oxirida qaysi davlatlar parchalanib ketdi va qanday yangi 
davlatlar paydo bo’ldi; 
Demak, aralash darsni tarkibiy qismlari qotib qolgan narsa emas, uni doimo o’zgartirib turish lozim bo’ladi. Ba’zi xollarda avval yangi mavzuni o’tib, so’ngra uyga berilgan vazifani tekshirish mumkin, ayrim hollarda darsni uyga vazifa berish bilan ham boshlash mumkin. Aralash darsni 5-sinfda “Yer qobiqlari” 6-sinfda har bir materik va okeanni tabiiy sharoitini, 9-sinfda materiklar yoki ayrim mintaqalarning iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasini o’tishda qo’llash mumkin. Yangi mavzuni o’rganish darsi Mazkur dars turi to’la yangi mavzuni o’tishga bag’ishlanadi. Shuning uchun unda uyga berilgan vazifani tekshirish va baholash qismi bo’lmaydi. Mazkur dars quyidagi hollarda qo’llaniladi: - darsni hajmi katta bo’lgan taqdirda; - dars murakkab bo’lgan taqdirda. Mazkur darsda bilimlar chuqur va har tomonlama ochib beriladi. Mazkur darslar uchun mavzuni o’qituvchi oldindan tanlab oladi va unga tegishli o’quv vositalarini tayyorlaydi. Ushbu darslarda asosiy o’qitish metodi bo’lib tushuntirish hisoblanadi. Bunda o’qituvchi sinf taxtasidan, haritalardan, chizmalardan, rasm va jadvallardan hamda qo’shimcha adabiyotlardan foydalanishi lozim. O’tilgan mavzuni mustahkamlash maqsadida o’quvchilarga qator topshiriqlar berish mumkin. Bunda ular olgan bilimlarni amalda qo’llashadi, yoki bo’lmasa bir necha vazifalarni bajarishni topshiriq sifatida berish mumkin. Bu esa yangi materiallarni o’zlashtirishni osonlashtiradi. Masalan, dunyo siyosty haritasini o’rganayotganda tarixiy va siyosiy haritadan foydalanib qo’yidagi vazifalarni o’quvchilarga topshirish mumkin: - XX asrning boshigicha dunyoda qanday yirik davlatlar bor edi; - XX asrning boshlarida Afrikada qanday mustaqil davlatlar mavjud edi; - birinchi jahon urushdan so’ng jahon siyosiy haritasidan qanday davlatlar davlat sifatida yo’q bo’ldi; - ikkinchi jahon urushidan so’ng qanday mustaqil davlatlar vujudga keldi; - XX asrning oxirida qaysi davlatlar parchalanib ketdi va qanday yangi davlatlar paydo bo’ldi;  
 
- XXI asrda qaysi davlatlar mustaqillikni qo’lga kiritd va x.k. 
Yangi mavzuni o’rganish darsi qo’yidagi tarkibiy qismlardan iborat: darsni 
maqsadini aniqlash; yangi mavzuni tushuntirish davomida o’quvchilarni bilish 
faoliyatini tashkil qilishi lozim; mavzuni alohida mantiqiy qismlari bo’yicha 
umulashtirish va mustahkamlash; o’zlashtirilgan bilim va ko’nikmalarni amalda 
qo’llash bo’yicha o’quvchilarga topshiriqlar berish; uyga vazifa berish. 
Mazkur darslarda quyidagi mavzularni o’rganish mumkin; “Yer po’stining tuzulishi 
(V-sinf); “O’rta Osiyoning tabiiy geografik rayonlashtirish” “O’zbekistonni 
iqtisodiy rayonlashtirish” (VIII- sinf); “Jahon siyosiy haritasi”, “Jahon tabiiy 
resurslari”, “Jahon aholisi ”va x.k. 
Geografik ko’nikmalarni shakllantirish darsi. 
Mazkur darsning asosiy vazifasi geografiya predmetlari uchun xos bo’lgan 
ko’nikmalarni 
shakllantirishdir. 
Mazkur 
ko’nikmalar 
nazariy 
bilimlarni 
o’zlashtirishga, mustahkamlashga va amalda qo’llashga imkon beradi. Ko’p 
xollarda mazkur darslarni bilimlarni mustahkamlash va geografik ko’nikmalarni 
shallantirish darsi ham deb ataladi. O’qitishni sifatini oshirishdagi vazifalarni 
kuyilishi va yechilishi munosabati bilan hamda o’quvchilarni amaliy faoliyatga 
bo’lgan e’tiborni ortishi bilan mazkur darslar turini ahamiti yanada ortadi. Bunday 
darslarda o’quvchilar faoliyatini asosiy shakli bo’lib amaliy ishlarni bajarish 
hisoblanadi. Mazkur amaliy ishlarni bajarish davomida o’quvchilarda geografik 
ko’nikmalar shakllanadi. 
Ushbu darslarda o’quvchilarni nazariy va amaliy faoliyati bir-biri bilan 
chambarchas bog’langan. Shuning uchun geografik ko’nikmalarning katta qismi 
yangi bilimlarni olish jarayonida shakllatiriladi. Ayrim amaliy ishlar mazkur 
darslarda bajariladi, masalan, geografik koordinatalarni aniqlash, masshtab turlarni 
bilan ishlash, Turon tekisligi bo’ylab o’tkazilgan tabiiy geografik kesmani tahlil 
qilish (VII sinf). Ayrim amaliy ishlarni yangi mavzuni o’rganib bo’lgandan keyin 
bajarish mumkin. Bunda olingan bilim va ko’nikmalar mustahkamlanadi. Masalan, 
o’quvchilarni iqtisodiy diagrammalar bilan ishlash ko’nikmalarini darsni 
mustahkamlash bosqichida olib borish mumkin. Amaliy mashg’ulotlarni uyga 
vazifani tekshirish jarayonida ham o’tkazish mumkin. Bunda o’quvchilar ma’lum 
bir qolip asosida ishlashadi. Ya’ni ma’lum bir qolip asosida daryoga , dengizga yoki 
- XXI asrda qaysi davlatlar mustaqillikni qo’lga kiritd va x.k. Yangi mavzuni o’rganish darsi qo’yidagi tarkibiy qismlardan iborat: darsni maqsadini aniqlash; yangi mavzuni tushuntirish davomida o’quvchilarni bilish faoliyatini tashkil qilishi lozim; mavzuni alohida mantiqiy qismlari bo’yicha umulashtirish va mustahkamlash; o’zlashtirilgan bilim va ko’nikmalarni amalda qo’llash bo’yicha o’quvchilarga topshiriqlar berish; uyga vazifa berish. Mazkur darslarda quyidagi mavzularni o’rganish mumkin; “Yer po’stining tuzulishi (V-sinf); “O’rta Osiyoning tabiiy geografik rayonlashtirish” “O’zbekistonni iqtisodiy rayonlashtirish” (VIII- sinf); “Jahon siyosiy haritasi”, “Jahon tabiiy resurslari”, “Jahon aholisi ”va x.k. Geografik ko’nikmalarni shakllantirish darsi. Mazkur darsning asosiy vazifasi geografiya predmetlari uchun xos bo’lgan ko’nikmalarni shakllantirishdir. Mazkur ko’nikmalar nazariy bilimlarni o’zlashtirishga, mustahkamlashga va amalda qo’llashga imkon beradi. Ko’p xollarda mazkur darslarni bilimlarni mustahkamlash va geografik ko’nikmalarni shallantirish darsi ham deb ataladi. O’qitishni sifatini oshirishdagi vazifalarni kuyilishi va yechilishi munosabati bilan hamda o’quvchilarni amaliy faoliyatga bo’lgan e’tiborni ortishi bilan mazkur darslar turini ahamiti yanada ortadi. Bunday darslarda o’quvchilar faoliyatini asosiy shakli bo’lib amaliy ishlarni bajarish hisoblanadi. Mazkur amaliy ishlarni bajarish davomida o’quvchilarda geografik ko’nikmalar shakllanadi. Ushbu darslarda o’quvchilarni nazariy va amaliy faoliyati bir-biri bilan chambarchas bog’langan. Shuning uchun geografik ko’nikmalarning katta qismi yangi bilimlarni olish jarayonida shakllatiriladi. Ayrim amaliy ishlar mazkur darslarda bajariladi, masalan, geografik koordinatalarni aniqlash, masshtab turlarni bilan ishlash, Turon tekisligi bo’ylab o’tkazilgan tabiiy geografik kesmani tahlil qilish (VII sinf). Ayrim amaliy ishlarni yangi mavzuni o’rganib bo’lgandan keyin bajarish mumkin. Bunda olingan bilim va ko’nikmalar mustahkamlanadi. Masalan, o’quvchilarni iqtisodiy diagrammalar bilan ishlash ko’nikmalarini darsni mustahkamlash bosqichida olib borish mumkin. Amaliy mashg’ulotlarni uyga vazifani tekshirish jarayonida ham o’tkazish mumkin. Bunda o’quvchilar ma’lum bir qolip asosida ishlashadi. Ya’ni ma’lum bir qolip asosida daryoga , dengizga yoki  
 
ko’llarga ta’rif berish, ayrim davlatlarni iqtisodiy geografik ta’rifini tuzish va h.k. 
Amaliy ishlar ikki turga bo’linadi: o’qitadigan (o’rgatadigan) ; yakuniy. 
O’rganadigan (mashq qildiradigan) amaliy ishlarning maqsadi o’quvchilarni 
ma’lum bir geografik topshiriqni bajarishga o’rgatishdir. Masalan, geografik 
kordinatalarni aniqlash, haritada masofani masshtab orqali aniqlash; daryo suv 
sarfini hisoblash; hududni tabiiy geografik tavsifini tuzish; demografik 
ko’rsatgichlarni xisoblash; iqtisodiy geografik tavsiflarni tuzish. Demak, 
o’rgantuvchi amaliy ishlarda turli ko’nikmalar shakllantiriladi, tegishli bilimlar 
mustahkamlanadi. 
Qator o’rgatuvchi amaliy ishlardan so’ng yakuniy amaliy ish o’tkaziladi. 
Uning maqsadi olingan bilim va shakllantirilgan ko’nikmalarni o’zlashtirish 
darajasini tekshirishdir. Masalan, Chirchiq Oxangaron o’lkasini tabiiy geografik 
tavsifini tuzilishi ko’nikmalari shakllantrilgandan so’ng O’zbekistonnni boshqa 
tabiiy geografik o’lkalarini o’quvchilar amaliy mashg’ulot darslarida mustaqil 
o’rganishlari mumkin. Buning uchun o’quvchi tabiiy geografik o’lkalarni o’rganish 
texnologiyasini modul tizimini ishlab chiqishi mumkin. (4 -rasm). 
Har bir tabiiy geografik rayon uchta quyidagi modullarga bo’linadi: tabiiy 
geografik rayonni geografik joylashishi va chegaralari; yer yuzasini tuzilishi, 
geoglogik sharoiti va foydali qazilmalari; ichki suvlari, tuprog’i o’simligi va 
hayvonot dunyosi. Mazkur modullar yanada mayda modullarga bo’linadi. Masalan, 
ikkinchi modulni quyidagi modulchalarga bo’lishimiz mumkin: rayonning relefi; 
rayonning geologik tuzilishi; rayonning foydali qazilmalari. O’quvchilar bilim va 
ko’nikmalarni yaxshi o’zlashtirishlari uchun mazkur modullarni yanada maydaroq 
qismlarga bo’lish mumkin. Masalan, foydali qazilmalar modulini quyidagi 
qismlarga bo’lish mumkin: yoqilg’i energitika foydali qazilmalari; metalli foydali 
qazilmalar; nometall foydali qazilmalar. 
Demak, yakuniy amaliy ishlar geografik voqea va xodisa hamda obyektlarni 
tavsifiga bag’ishlanar ekan. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida hamma xalq 
xo’jaligi tarmoqlarini yoki ayrim davlatlarni modulb texnologiyasidan foydalanib 
o’rganish mumkin. Masalan, jahon sanoatini o’rganishda uni quyidagi modullarga 
bo’lib o’rganish mumkin: metallurgiya sanoati; mashinasozlik; yengil sanoat; 
qurilish xom ashyosi sanoati; oziq-ovqat sanoati; va h.k. ular o’z navbatida yana 
ko’llarga ta’rif berish, ayrim davlatlarni iqtisodiy geografik ta’rifini tuzish va h.k. Amaliy ishlar ikki turga bo’linadi: o’qitadigan (o’rgatadigan) ; yakuniy. O’rganadigan (mashq qildiradigan) amaliy ishlarning maqsadi o’quvchilarni ma’lum bir geografik topshiriqni bajarishga o’rgatishdir. Masalan, geografik kordinatalarni aniqlash, haritada masofani masshtab orqali aniqlash; daryo suv sarfini hisoblash; hududni tabiiy geografik tavsifini tuzish; demografik ko’rsatgichlarni xisoblash; iqtisodiy geografik tavsiflarni tuzish. Demak, o’rgantuvchi amaliy ishlarda turli ko’nikmalar shakllantiriladi, tegishli bilimlar mustahkamlanadi. Qator o’rgatuvchi amaliy ishlardan so’ng yakuniy amaliy ish o’tkaziladi. Uning maqsadi olingan bilim va shakllantirilgan ko’nikmalarni o’zlashtirish darajasini tekshirishdir. Masalan, Chirchiq Oxangaron o’lkasini tabiiy geografik tavsifini tuzilishi ko’nikmalari shakllantrilgandan so’ng O’zbekistonnni boshqa tabiiy geografik o’lkalarini o’quvchilar amaliy mashg’ulot darslarida mustaqil o’rganishlari mumkin. Buning uchun o’quvchi tabiiy geografik o’lkalarni o’rganish texnologiyasini modul tizimini ishlab chiqishi mumkin. (4 -rasm). Har bir tabiiy geografik rayon uchta quyidagi modullarga bo’linadi: tabiiy geografik rayonni geografik joylashishi va chegaralari; yer yuzasini tuzilishi, geoglogik sharoiti va foydali qazilmalari; ichki suvlari, tuprog’i o’simligi va hayvonot dunyosi. Mazkur modullar yanada mayda modullarga bo’linadi. Masalan, ikkinchi modulni quyidagi modulchalarga bo’lishimiz mumkin: rayonning relefi; rayonning geologik tuzilishi; rayonning foydali qazilmalari. O’quvchilar bilim va ko’nikmalarni yaxshi o’zlashtirishlari uchun mazkur modullarni yanada maydaroq qismlarga bo’lish mumkin. Masalan, foydali qazilmalar modulini quyidagi qismlarga bo’lish mumkin: yoqilg’i energitika foydali qazilmalari; metalli foydali qazilmalar; nometall foydali qazilmalar. Demak, yakuniy amaliy ishlar geografik voqea va xodisa hamda obyektlarni tavsifiga bag’ishlanar ekan. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida hamma xalq xo’jaligi tarmoqlarini yoki ayrim davlatlarni modulb texnologiyasidan foydalanib o’rganish mumkin. Masalan, jahon sanoatini o’rganishda uni quyidagi modullarga bo’lib o’rganish mumkin: metallurgiya sanoati; mashinasozlik; yengil sanoat; qurilish xom ashyosi sanoati; oziq-ovqat sanoati; va h.k. ular o’z navbatida yana  
 
maydaroq modullarga bo’linib ketishadi. Masalan, mashinasozlikni yana quyidagi 
modulchalarga bo’lib yuborish mumkin: avtomobilsozlik; stanoksozlik; podshipnik 
ishlab chiqarish; teplovozsozlik; samalyotsozlik; ekskovatorsozlik; vagonsozlik; 
qishloq xo’jaligi mashina sozligi; kema sozlik; va h.k. 
Geografik ko’nikma va malakalarni shakillantirish darsi quyidagi qismlarga 
bo’linadi: ta’limiy va tarbiyaviy vazifalarni qo’yish; o’quvchilarni o’quv vositalari 
bilan tanishtirish (darslik, harita, jadvallar, diagrammalar). Ular amaliy 
mashg’ulotlarni bajarishda zarur bo’ladi; o’quv ishlari usullarini o’zlashtirish 
bo’yicha ko’rsatmalar berish; amaliy ishlarni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar berish; 
bajarilgan amaliy ishlar natijalarini rasmiylashtirish; qilingan ishlarni yakunlash; 
uyga vazifa beish va uni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar berish. 
Amaliy ishlar bajarishni samaradorligi ishni aniq tashkil qilishga bog’liq 
bo’lib, bunda qiyoslash; solishtirish; oddiy hisob -kitoblarni bajarish; ma’lum reja 
yoki qolip asosida geografik voqea va hodisalarni tavsifini tuzish; bog’liqliklarni 
aniqlash; harita bilan ishlash va h.k. 
Takrorlash, umumlashtirish va bilimlarni tekshrish darslari 
Takrorlash darsi. Geografiya ta’limida keng tarqalmagan, juda kam 
hollardagina qo’laniladi. Chunki har bir geografiya darsida muntazam ravishda 
o’quvchilarni bilim va ko’nikmalari tekshirib boriladi. 
Takrorlash darslari quyidagi xollarda qo’llaniladi: 
- yirik bo’limlar va mavzularni o’tib bo’lingandan so’ng bilimlarni mustahkamlash 
maqsadida; 
- agar yangi material oldingi darslar bilan bog’langan bo’lsa, takrorlash yangi 
mavzuni o’zlashtirishga yordam bersa. 
Geografiya ta’limida takrorlash darsini qachon va qaysi mavzuni o’rganishda 
qo’llashni o’qituvchi xal qiladi. Takrolash darslarini quyidagi mavularni 
o’rganishdan so’ng qo’lash mumkin: Yer qobiqlari (5-sinf); materiklar tabiiy 
sharoiti; okeanlar tabiiy sharoiti; materiklar iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi. 
Bilimlarni umumlashtirish darsi. 
 
Mazkur darslar quyidagi tarkibiy qismlardan borat: 
o’quvchilarni
 
darsni 
maqsadi va vazifalari bilan tanishtirish; ta’limiy-tariyaviy vazifalarni 
bajarish; darsni yakunlash; uyga vazifa berish. Hozirgi paytda umumlashtirish 
maydaroq modullarga bo’linib ketishadi. Masalan, mashinasozlikni yana quyidagi modulchalarga bo’lib yuborish mumkin: avtomobilsozlik; stanoksozlik; podshipnik ishlab chiqarish; teplovozsozlik; samalyotsozlik; ekskovatorsozlik; vagonsozlik; qishloq xo’jaligi mashina sozligi; kema sozlik; va h.k. Geografik ko’nikma va malakalarni shakillantirish darsi quyidagi qismlarga bo’linadi: ta’limiy va tarbiyaviy vazifalarni qo’yish; o’quvchilarni o’quv vositalari bilan tanishtirish (darslik, harita, jadvallar, diagrammalar). Ular amaliy mashg’ulotlarni bajarishda zarur bo’ladi; o’quv ishlari usullarini o’zlashtirish bo’yicha ko’rsatmalar berish; amaliy ishlarni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar berish; bajarilgan amaliy ishlar natijalarini rasmiylashtirish; qilingan ishlarni yakunlash; uyga vazifa beish va uni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar berish. Amaliy ishlar bajarishni samaradorligi ishni aniq tashkil qilishga bog’liq bo’lib, bunda qiyoslash; solishtirish; oddiy hisob -kitoblarni bajarish; ma’lum reja yoki qolip asosida geografik voqea va hodisalarni tavsifini tuzish; bog’liqliklarni aniqlash; harita bilan ishlash va h.k. Takrorlash, umumlashtirish va bilimlarni tekshrish darslari Takrorlash darsi. Geografiya ta’limida keng tarqalmagan, juda kam hollardagina qo’laniladi. Chunki har bir geografiya darsida muntazam ravishda o’quvchilarni bilim va ko’nikmalari tekshirib boriladi. Takrorlash darslari quyidagi xollarda qo’llaniladi: - yirik bo’limlar va mavzularni o’tib bo’lingandan so’ng bilimlarni mustahkamlash maqsadida; - agar yangi material oldingi darslar bilan bog’langan bo’lsa, takrorlash yangi mavzuni o’zlashtirishga yordam bersa. Geografiya ta’limida takrorlash darsini qachon va qaysi mavzuni o’rganishda qo’llashni o’qituvchi xal qiladi. Takrolash darslarini quyidagi mavularni o’rganishdan so’ng qo’lash mumkin: Yer qobiqlari (5-sinf); materiklar tabiiy sharoiti; okeanlar tabiiy sharoiti; materiklar iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi. Bilimlarni umumlashtirish darsi. Mazkur darslar quyidagi tarkibiy qismlardan borat: o’quvchilarni darsni maqsadi va vazifalari bilan tanishtirish; ta’limiy-tariyaviy vazifalarni bajarish; darsni yakunlash; uyga vazifa berish. Hozirgi paytda umumlashtirish  
 
darslari keng tarqalmoqda. Ular maktab geografiya kurslarini barchasida ko’zda 
tutilgan. Ko’p hollarda bunday darslarni umumiylashtiruvchi takrorlash darsi ham 
deb ataladi. Chunki bilimlar umumlashtirilganda ular albatta takrorlanadi. 
Bilimlarni umumlashtirishni ahamiyati quyidagi hollarda namoyon bo’ladi: 
- bilimlarni umumlashtirish o’quvchilar ongida dunyoqarash g’oyalarni 
shakillantirishda muhim ahamiyatga ega; 
- bilimlarni umumlashtirish har bir geografiya predmetidagi bilimlarni tizimlashda 
ya’ni tartibga solishda katta ahamiyatga ega. Geografiya ursida tabiiy hududiy 
komplekslar, dunyoning yaxlitligi va bir butunligi, jahon xo’jalik tizimi va h.k 
Bilimlarni tizimlashtirish deganda geografik voqea va xodisalar, obyektlarni 
tarqalishi va taqsimlanishi tushuniladi. Bunda geografik voqea va hodisalar hamda 
obyektlar o’xshash belgilarga ko’ra tizimlarga yoki guruhlarga bo’linadi. Masalan, 
daryo vodiylari, tekislik landshaftlari, cho’llar, rivojlanayotgan davlatlar, 
rivojlangan davlatlar, yevropoidlar, mongoloidlar, negroidlar va h.k. 
Shuning uchun umumlashtruvchi darslarini yirik bo’limlarni o’rganib 
bo’lgandan so’ng o’tkaziladi. 
Umumlashtiruvchi darslarning muhim xususiyatlaridan biri o’quvchilar 
bilimlarni tizimlashtirish va umumlashtirish asosida yangi bilim va ko’nikmalarga 
ega bo’lishadi. Shuning uchun o’quvchilar o’zlarining bilimlariga asoslanib 
dunyoqarash g’oyalarni umumiy belgilari, tomoillari qonuniyatlarini egallash 
bo’yicha geografik ko’nikmalarga ega bo’lishadi. 
O’quvchtlar bilimlarini tekshirish va cisobga olish darslari. Yirik mavzularni 
o’rganib bo’lgandan so’ng mazkur darslar o’tkaziladi. Bunday darslar quyidagi 
tarkibiy qismlardan iborat: dars maqsadi va vazifasini qo’yish; bilimlarni tekgshirish 
va xisobga olishni shakllari va usullari haqida o’quvchilarga ma’lumotlar yoki 
ko’rsatmalar berish; baholash mezonlarini e’lon qilish. 
Mazkur darslarni quyidagi mavzularni o’rganib bo’lgandan so’ng uyushtirish 
mumkin: Yer qobiqlari (5-sinf); har bir materik tabiiy sharoiti; har bir minitaqaning 
iqtisodiy geografik sharoiti va h.k. 
 
darslari keng tarqalmoqda. Ular maktab geografiya kurslarini barchasida ko’zda tutilgan. Ko’p hollarda bunday darslarni umumiylashtiruvchi takrorlash darsi ham deb ataladi. Chunki bilimlar umumlashtirilganda ular albatta takrorlanadi. Bilimlarni umumlashtirishni ahamiyati quyidagi hollarda namoyon bo’ladi: - bilimlarni umumlashtirish o’quvchilar ongida dunyoqarash g’oyalarni shakillantirishda muhim ahamiyatga ega; - bilimlarni umumlashtirish har bir geografiya predmetidagi bilimlarni tizimlashda ya’ni tartibga solishda katta ahamiyatga ega. Geografiya ursida tabiiy hududiy komplekslar, dunyoning yaxlitligi va bir butunligi, jahon xo’jalik tizimi va h.k Bilimlarni tizimlashtirish deganda geografik voqea va xodisalar, obyektlarni tarqalishi va taqsimlanishi tushuniladi. Bunda geografik voqea va hodisalar hamda obyektlar o’xshash belgilarga ko’ra tizimlarga yoki guruhlarga bo’linadi. Masalan, daryo vodiylari, tekislik landshaftlari, cho’llar, rivojlanayotgan davlatlar, rivojlangan davlatlar, yevropoidlar, mongoloidlar, negroidlar va h.k. Shuning uchun umumlashtruvchi darslarini yirik bo’limlarni o’rganib bo’lgandan so’ng o’tkaziladi. Umumlashtiruvchi darslarning muhim xususiyatlaridan biri o’quvchilar bilimlarni tizimlashtirish va umumlashtirish asosida yangi bilim va ko’nikmalarga ega bo’lishadi. Shuning uchun o’quvchilar o’zlarining bilimlariga asoslanib dunyoqarash g’oyalarni umumiy belgilari, tomoillari qonuniyatlarini egallash bo’yicha geografik ko’nikmalarga ega bo’lishadi. O’quvchtlar bilimlarini tekshirish va cisobga olish darslari. Yirik mavzularni o’rganib bo’lgandan so’ng mazkur darslar o’tkaziladi. Bunday darslar quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: dars maqsadi va vazifasini qo’yish; bilimlarni tekgshirish va xisobga olishni shakllari va usullari haqida o’quvchilarga ma’lumotlar yoki ko’rsatmalar berish; baholash mezonlarini e’lon qilish. Mazkur darslarni quyidagi mavzularni o’rganib bo’lgandan so’ng uyushtirish mumkin: Yer qobiqlari (5-sinf); har bir materik tabiiy sharoiti; har bir minitaqaning iqtisodiy geografik sharoiti va h.k.