Geografiya darslarining tiplari
Geografiya darslari ta’lmni tashkil qilishning eng asosiy turlardan xisoblanadi.
Geografiya darslari didaktik maqsadlarga ko’ra quyidagi turlarga bo’linadi: kirish
darsi; yangi mavzuni o’rganish darsi; aralash dars; ma’ruza darsi; takrarlash darsi.
Kirish darsi
Kirish darsi umumta’lim maktablarida geografiya predmetlarini va yirik
mavzularni o’rganishda yo’llanma vazifasini o’taydi.
Kirish darsining asosiy maqsadi ma’lum bir kurs va mavzu bo’yicha bilim va
ko’nikmalar berishdir. Kirish darsi quyidagi qismlardan iborat: o’quv yilini boshida
o’tkaziladigan kirish darslari; yirik mavzularni o’rganishdan olidin tashkil
qilinadigan kirish darslari; chorak boshlanishida o’tkaziladigan kirish darslari.
O’quv yilining boshida birinchi darsda o’qituvchi quyidagi ishlarni bajaradi:
- darslik va uning mualliflari bilan tanishtirish;
- darslikni tuzilishi bilan tanishtirish (qismlar, boblar, ilovalar, rasmlar, jadvallar);
- darslikdan foydalanish tartibi bilan tanishtirish. Toza tutish yirtmaslik, chizmaslik,
yozmaslik va h.k.
Yirik bo’limlarni o’rganishda ham kirish darslaridan foydalanish mumkin.
“Boshlang’ich tabiiy geografiya” (5-sinf) kursida Yer qobiqlari bo’limini
o’rganishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin. Unda quyidagii xolatlarga e’tibor
bermoq lozim:
- geografik qobiqni qatlamsimon bo’lib tuzilganligi, ya’ni litosfera, gidrosfera,
atmosfera va biosferalardan iborat ekanligi;
- har bir qobiq alohida moddalardan tuzilganligi, ya’ni litosfera qattiq moddalardan,
gidrosfera suyuq modalardan (suv), atmosfera gazsimon moddalardan, biosfera esa
tirik moddalardan iborat ekanligi haqida bilimlar shakllantiriladi. Shundan so’ng
o’quvchilar ongida Yer qobiqlari haqida tushunchalar shakllanadi va umumiy
tasavvurlar xosil bo’ladi.
Iqtisodiy geografiya darslarida ham xuddi shunday kirish darslarini tashkil
qilish mumkin. Masalan, “Jahon iqtisodiy va ijtimoiy georafiyasi” kursida jahon
xo’jaligini o’tishdan oldin kirish darsi o’tkazish mumkin: unda quyidagi holatlarga
o’quvchilar diqqati qaratiladi:
- jahon xo’jaligi haqida tushuncha beriladi;
- jahon xo’jaligining tarkibiy qismlari chizib ko’rsatiladi.
- shundan so’ng sonoat, qishloq xo’jaligi. Transport va xalqaro iqtisodiy
aloqalarni tuzilishi alohida tushuntriladi. Masalan, transport tarmog’i quyidagi
qismlarga bo’linadi: quruqlik, suv, havo, quvur, elektron.
Bundan tashqri kirish darslarida quyidagi maqsadlar ham amalga oshiriladi;
bo’lajak o’quv ishlari uchun o’quvchilar pisixalogik jihatdan tayyorlanadi;
o’quvchilarga geografiya fani va geografik bilimlariga nisbatan qiziqish uyg’otiladi.
Kirish darsida bitta mavzu o’rganilganligi uchun unda darsni barcha
elementlari mavjud emas. Unda tashkiliy qism, yangi bilimlarni o’rganish, ayrim
xollarda vaqt yetarli bo’lsa bilimlarni mustahkamlash va uyga vazifa berish amalga
oshiriladi. Ko’p hollarda kirish darsida asosan yangi material o’tiladi, uyga vazifa
berilmasligi ham mumkin.
Aralash dars
Umum ta’lim maktablarida eng keng tarqalgan dars turi. Aralash darslarda bir
necha didaktik maqsadlar amalga oshiriladi va ularda o’quv jarayonini barcha
qismlari mavjud: yangi bilimlarni o’zlashtirish; olingan bilimlarni tahlil qilish va
fikrlash; olingan bilimlarni mustahkamlash; olingan bilimlarni esda saqlab qolish;
o’zlashtrilgan bilimlarni qo’llash.
Mazkur darslarda quyidagi maqsadlar amalga oshiriladi: yangi mavzuni
o’rganish; geografik ko’nikmalarni shakillantirish; olingan bilim va ko’nikmalarni
tekshirish.
Aralash dars quyidagi tarkibiy qismlardan iborat: tashkiliy qism. Ushbu qismda
yo’qlama qilinadi, o’quvchilarni darsga tayyorgarligi ya’ni o’quv qurollari bor
yo’qligi aniqlanadi; uyga berilgan vazifa tekshiriladi; yangi darsni maqsad va
vazifalari tushuntiriladi, oldingi dars bilan yangi mavzu o’rtasida bog’liqlik
aniqlanadi va tushuntiriladi; yangi mavzu o’rganiladi va umumlashtiriladi; olingan
bilimlar mustahkamlanadi va darsda o’quvchilar faoliyati tekshiriladi; uyga azifa
beriladi va uni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar beriladi. ( I.V. Dushina, 1985).
Aralash darsning har bir tarkibiy qismidagi maqsadlarini amalga oshirish uchun
alohida o’ziga xos metodlar tanlanadi, o’qituvchi va o’quvchilar birgalikda
faoliyatini shakillari ishlab chiqiladi. Ammo shuni ham aytish mumkinki aralash
darsni muntazam ravishda bir xil qolipda o’tishi o’quvchilarni darsga
qiziquvchanligini va diqqatini pasaytirib yuboradi hamda ularni zeriktirib qo’yadi.
Shuning uchun aralash darsni tarkibini, metodlari va faoliyat shakillarini tez-tez
almashtirib turish lozim bo’ladi.
Aralash dars quyidagi hollarda o’tkaziladi: yirik ko’p soatlarga mo’ljallangan
mavzularni o’rganishda; o’tkaziladigan mavzu oldin o’tilgandars mazmuni bilan
bog’langan bo’lsa.
Agar aralash dars mavzusi oldingi o’tilgan dars bilan bog’langan bo’lsa, darsni
o’quvchilar o’tgan darsdla o’zlashtirilgan bilimlarni tekshirish va aholashdan
boshlanadi. Bunday hollarda uyga vazifa yangi mavzuni o’tishdan oldin yoki
o’zlashttirilgan bilimlarni mustahkamlashdan oldin beriladi. Uyga vazifa berilganda
uni bajarish bo’yicha metodik ko’rsatmalar aniq va tushunarli bo’lishi lozim.
Aralash darsda berilgan materialni mustahkamlashda o’quvchilar o’zlashtirishi
lozim bo’lgan eng muhim bilim va ko’nikmalar ajratilmog’i lozim.
Masalan, 5-sinf darsidagi Olam va Yer bo’limini o’rganayotganda koinot,
yulduzlar, gallaktika, Quyosh, Quyosh tizimi sayyoralar, yo’ldoshlar, meteoritlar
tushunchalarini yaxshi o’zlashtirilishiga katta e’tibor beriladi.
Hozirgi paytda geografiya ta’limi mazmunida nazariy bilimlar miqiyosini ortib
borishini
xisobga
olib
bilimlarni
mustahkamlashni
yangi
mavzuni
tushuntirayotganda amalga oshirish mumkin. masalan, tog’ jinslari mavzusini
o’tishda magmatik, cho’qindi va metmorfik tog’ jinslarini xosil bo’lishi va
tarqalishini tushuntirish davomida mazkur bilim va ko’nikmalarni birdaniga
mustahkamlab va umumlashtirib ketish mumkin.
Bunda o’quv materiali ma’lum bir mantiqiy qismlarga bo’linadi va har bir
mantiqiy qism bo’yicha bilim, ko’nikmalar mustahkamlanadi va umumlashtiriladi.
Masalan, magmatik tog’ jinslarini tushuntirgandan so’ng olingan bilimlar birdaniga
mustahkamlab ketish mumkin. Bunda magmatik tog’ jinslarini xosil bo’lishi, turlari
(intruziv, effiziv) va ularni xosaalariga urg’u beriladi.
Demak, aralash darsni tarkibiy qismlari qotib qolgan narsa emas, uni doimo
o’zgartirib turish lozim bo’ladi. Ba’zi xollarda avval yangi mavzuni o’tib, so’ngra
uyga berilgan vazifani tekshirish mumkin, ayrim hollarda darsni uyga vazifa berish
bilan ham boshlash mumkin.
Aralash darsni 5-sinfda “Yer qobiqlari” 6-sinfda har bir materik va okeanni
tabiiy sharoitini, 9-sinfda materiklar yoki ayrim mintaqalarning iqtisodiy va ijtimoiy
geografiyasini o’tishda qo’llash mumkin.
Yangi mavzuni o’rganish darsi
Mazkur dars turi to’la yangi mavzuni o’tishga bag’ishlanadi. Shuning uchun
unda uyga berilgan vazifani tekshirish va baholash qismi bo’lmaydi. Mazkur dars
quyidagi hollarda qo’llaniladi:
- darsni hajmi katta bo’lgan taqdirda;
- dars murakkab bo’lgan taqdirda.
Mazkur darsda bilimlar chuqur va har tomonlama ochib beriladi. Mazkur
darslar uchun mavzuni o’qituvchi oldindan tanlab oladi va unga tegishli o’quv
vositalarini tayyorlaydi.
Ushbu darslarda asosiy o’qitish metodi bo’lib tushuntirish hisoblanadi. Bunda
o’qituvchi sinf taxtasidan, haritalardan, chizmalardan, rasm va jadvallardan hamda
qo’shimcha adabiyotlardan foydalanishi lozim.
O’tilgan mavzuni mustahkamlash maqsadida o’quvchilarga qator topshiriqlar
berish mumkin. Bunda ular olgan bilimlarni amalda qo’llashadi, yoki bo’lmasa bir
necha vazifalarni bajarishni topshiriq sifatida berish mumkin. Bu esa yangi
materiallarni o’zlashtirishni osonlashtiradi. Masalan, dunyo siyosty haritasini
o’rganayotganda tarixiy va siyosiy haritadan foydalanib qo’yidagi vazifalarni
o’quvchilarga topshirish mumkin:
- XX asrning boshigicha dunyoda qanday yirik davlatlar bor edi;
- XX asrning boshlarida Afrikada qanday mustaqil davlatlar mavjud edi;
- birinchi jahon urushdan so’ng jahon siyosiy haritasidan qanday davlatlar
davlat sifatida yo’q bo’ldi;
- ikkinchi jahon urushidan so’ng qanday mustaqil davlatlar vujudga keldi;
- XX asrning oxirida qaysi davlatlar parchalanib ketdi va qanday yangi
davlatlar paydo bo’ldi;
- XXI asrda qaysi davlatlar mustaqillikni qo’lga kiritd va x.k.
Yangi mavzuni o’rganish darsi qo’yidagi tarkibiy qismlardan iborat: darsni
maqsadini aniqlash; yangi mavzuni tushuntirish davomida o’quvchilarni bilish
faoliyatini tashkil qilishi lozim; mavzuni alohida mantiqiy qismlari bo’yicha
umulashtirish va mustahkamlash; o’zlashtirilgan bilim va ko’nikmalarni amalda
qo’llash bo’yicha o’quvchilarga topshiriqlar berish; uyga vazifa berish.
Mazkur darslarda quyidagi mavzularni o’rganish mumkin; “Yer po’stining tuzulishi
(V-sinf); “O’rta Osiyoning tabiiy geografik rayonlashtirish” “O’zbekistonni
iqtisodiy rayonlashtirish” (VIII- sinf); “Jahon siyosiy haritasi”, “Jahon tabiiy
resurslari”, “Jahon aholisi ”va x.k.
Geografik ko’nikmalarni shakllantirish darsi.
Mazkur darsning asosiy vazifasi geografiya predmetlari uchun xos bo’lgan
ko’nikmalarni
shakllantirishdir.
Mazkur
ko’nikmalar
nazariy
bilimlarni
o’zlashtirishga, mustahkamlashga va amalda qo’llashga imkon beradi. Ko’p
xollarda mazkur darslarni bilimlarni mustahkamlash va geografik ko’nikmalarni
shallantirish darsi ham deb ataladi. O’qitishni sifatini oshirishdagi vazifalarni
kuyilishi va yechilishi munosabati bilan hamda o’quvchilarni amaliy faoliyatga
bo’lgan e’tiborni ortishi bilan mazkur darslar turini ahamiti yanada ortadi. Bunday
darslarda o’quvchilar faoliyatini asosiy shakli bo’lib amaliy ishlarni bajarish
hisoblanadi. Mazkur amaliy ishlarni bajarish davomida o’quvchilarda geografik
ko’nikmalar shakllanadi.
Ushbu darslarda o’quvchilarni nazariy va amaliy faoliyati bir-biri bilan
chambarchas bog’langan. Shuning uchun geografik ko’nikmalarning katta qismi
yangi bilimlarni olish jarayonida shakllatiriladi. Ayrim amaliy ishlar mazkur
darslarda bajariladi, masalan, geografik koordinatalarni aniqlash, masshtab turlarni
bilan ishlash, Turon tekisligi bo’ylab o’tkazilgan tabiiy geografik kesmani tahlil
qilish (VII sinf). Ayrim amaliy ishlarni yangi mavzuni o’rganib bo’lgandan keyin
bajarish mumkin. Bunda olingan bilim va ko’nikmalar mustahkamlanadi. Masalan,
o’quvchilarni iqtisodiy diagrammalar bilan ishlash ko’nikmalarini darsni
mustahkamlash bosqichida olib borish mumkin. Amaliy mashg’ulotlarni uyga
vazifani tekshirish jarayonida ham o’tkazish mumkin. Bunda o’quvchilar ma’lum
bir qolip asosida ishlashadi. Ya’ni ma’lum bir qolip asosida daryoga , dengizga yoki
ko’llarga ta’rif berish, ayrim davlatlarni iqtisodiy geografik ta’rifini tuzish va h.k.
Amaliy ishlar ikki turga bo’linadi: o’qitadigan (o’rgatadigan) ; yakuniy.
O’rganadigan (mashq qildiradigan) amaliy ishlarning maqsadi o’quvchilarni
ma’lum bir geografik topshiriqni bajarishga o’rgatishdir. Masalan, geografik
kordinatalarni aniqlash, haritada masofani masshtab orqali aniqlash; daryo suv
sarfini hisoblash; hududni tabiiy geografik tavsifini tuzish; demografik
ko’rsatgichlarni xisoblash; iqtisodiy geografik tavsiflarni tuzish. Demak,
o’rgantuvchi amaliy ishlarda turli ko’nikmalar shakllantiriladi, tegishli bilimlar
mustahkamlanadi.
Qator o’rgatuvchi amaliy ishlardan so’ng yakuniy amaliy ish o’tkaziladi.
Uning maqsadi olingan bilim va shakllantirilgan ko’nikmalarni o’zlashtirish
darajasini tekshirishdir. Masalan, Chirchiq Oxangaron o’lkasini tabiiy geografik
tavsifini tuzilishi ko’nikmalari shakllantrilgandan so’ng O’zbekistonnni boshqa
tabiiy geografik o’lkalarini o’quvchilar amaliy mashg’ulot darslarida mustaqil
o’rganishlari mumkin. Buning uchun o’quvchi tabiiy geografik o’lkalarni o’rganish
texnologiyasini modul tizimini ishlab chiqishi mumkin. (4 -rasm).
Har bir tabiiy geografik rayon uchta quyidagi modullarga bo’linadi: tabiiy
geografik rayonni geografik joylashishi va chegaralari; yer yuzasini tuzilishi,
geoglogik sharoiti va foydali qazilmalari; ichki suvlari, tuprog’i o’simligi va
hayvonot dunyosi. Mazkur modullar yanada mayda modullarga bo’linadi. Masalan,
ikkinchi modulni quyidagi modulchalarga bo’lishimiz mumkin: rayonning relefi;
rayonning geologik tuzilishi; rayonning foydali qazilmalari. O’quvchilar bilim va
ko’nikmalarni yaxshi o’zlashtirishlari uchun mazkur modullarni yanada maydaroq
qismlarga bo’lish mumkin. Masalan, foydali qazilmalar modulini quyidagi
qismlarga bo’lish mumkin: yoqilg’i energitika foydali qazilmalari; metalli foydali
qazilmalar; nometall foydali qazilmalar.
Demak, yakuniy amaliy ishlar geografik voqea va xodisa hamda obyektlarni
tavsifiga bag’ishlanar ekan. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida hamma xalq
xo’jaligi tarmoqlarini yoki ayrim davlatlarni modulb texnologiyasidan foydalanib
o’rganish mumkin. Masalan, jahon sanoatini o’rganishda uni quyidagi modullarga
bo’lib o’rganish mumkin: metallurgiya sanoati; mashinasozlik; yengil sanoat;
qurilish xom ashyosi sanoati; oziq-ovqat sanoati; va h.k. ular o’z navbatida yana
maydaroq modullarga bo’linib ketishadi. Masalan, mashinasozlikni yana quyidagi
modulchalarga bo’lib yuborish mumkin: avtomobilsozlik; stanoksozlik; podshipnik
ishlab chiqarish; teplovozsozlik; samalyotsozlik; ekskovatorsozlik; vagonsozlik;
qishloq xo’jaligi mashina sozligi; kema sozlik; va h.k.
Geografik ko’nikma va malakalarni shakillantirish darsi quyidagi qismlarga
bo’linadi: ta’limiy va tarbiyaviy vazifalarni qo’yish; o’quvchilarni o’quv vositalari
bilan tanishtirish (darslik, harita, jadvallar, diagrammalar). Ular amaliy
mashg’ulotlarni bajarishda zarur bo’ladi; o’quv ishlari usullarini o’zlashtirish
bo’yicha ko’rsatmalar berish; amaliy ishlarni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar berish;
bajarilgan amaliy ishlar natijalarini rasmiylashtirish; qilingan ishlarni yakunlash;
uyga vazifa beish va uni bajarish bo’yicha ko’rsatmalar berish.
Amaliy ishlar bajarishni samaradorligi ishni aniq tashkil qilishga bog’liq
bo’lib, bunda qiyoslash; solishtirish; oddiy hisob -kitoblarni bajarish; ma’lum reja
yoki qolip asosida geografik voqea va hodisalarni tavsifini tuzish; bog’liqliklarni
aniqlash; harita bilan ishlash va h.k.
Takrorlash, umumlashtirish va bilimlarni tekshrish darslari
Takrorlash darsi. Geografiya ta’limida keng tarqalmagan, juda kam
hollardagina qo’laniladi. Chunki har bir geografiya darsida muntazam ravishda
o’quvchilarni bilim va ko’nikmalari tekshirib boriladi.
Takrorlash darslari quyidagi xollarda qo’llaniladi:
- yirik bo’limlar va mavzularni o’tib bo’lingandan so’ng bilimlarni mustahkamlash
maqsadida;
- agar yangi material oldingi darslar bilan bog’langan bo’lsa, takrorlash yangi
mavzuni o’zlashtirishga yordam bersa.
Geografiya ta’limida takrorlash darsini qachon va qaysi mavzuni o’rganishda
qo’llashni o’qituvchi xal qiladi. Takrolash darslarini quyidagi mavularni
o’rganishdan so’ng qo’lash mumkin: Yer qobiqlari (5-sinf); materiklar tabiiy
sharoiti; okeanlar tabiiy sharoiti; materiklar iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi.
Bilimlarni umumlashtirish darsi.
Mazkur darslar quyidagi tarkibiy qismlardan borat:
o’quvchilarni
darsni
maqsadi va vazifalari bilan tanishtirish; ta’limiy-tariyaviy vazifalarni
bajarish; darsni yakunlash; uyga vazifa berish. Hozirgi paytda umumlashtirish
darslari keng tarqalmoqda. Ular maktab geografiya kurslarini barchasida ko’zda
tutilgan. Ko’p hollarda bunday darslarni umumiylashtiruvchi takrorlash darsi ham
deb ataladi. Chunki bilimlar umumlashtirilganda ular albatta takrorlanadi.
Bilimlarni umumlashtirishni ahamiyati quyidagi hollarda namoyon bo’ladi:
- bilimlarni umumlashtirish o’quvchilar ongida dunyoqarash g’oyalarni
shakillantirishda muhim ahamiyatga ega;
- bilimlarni umumlashtirish har bir geografiya predmetidagi bilimlarni tizimlashda
ya’ni tartibga solishda katta ahamiyatga ega. Geografiya ursida tabiiy hududiy
komplekslar, dunyoning yaxlitligi va bir butunligi, jahon xo’jalik tizimi va h.k
Bilimlarni tizimlashtirish deganda geografik voqea va xodisalar, obyektlarni
tarqalishi va taqsimlanishi tushuniladi. Bunda geografik voqea va hodisalar hamda
obyektlar o’xshash belgilarga ko’ra tizimlarga yoki guruhlarga bo’linadi. Masalan,
daryo vodiylari, tekislik landshaftlari, cho’llar, rivojlanayotgan davlatlar,
rivojlangan davlatlar, yevropoidlar, mongoloidlar, negroidlar va h.k.
Shuning uchun umumlashtruvchi darslarini yirik bo’limlarni o’rganib
bo’lgandan so’ng o’tkaziladi.
Umumlashtiruvchi darslarning muhim xususiyatlaridan biri o’quvchilar
bilimlarni tizimlashtirish va umumlashtirish asosida yangi bilim va ko’nikmalarga
ega bo’lishadi. Shuning uchun o’quvchilar o’zlarining bilimlariga asoslanib
dunyoqarash g’oyalarni umumiy belgilari, tomoillari qonuniyatlarini egallash
bo’yicha geografik ko’nikmalarga ega bo’lishadi.
O’quvchtlar bilimlarini tekshirish va cisobga olish darslari. Yirik mavzularni
o’rganib bo’lgandan so’ng mazkur darslar o’tkaziladi. Bunday darslar quyidagi
tarkibiy qismlardan iborat: dars maqsadi va vazifasini qo’yish; bilimlarni tekgshirish
va xisobga olishni shakllari va usullari haqida o’quvchilarga ma’lumotlar yoki
ko’rsatmalar berish; baholash mezonlarini e’lon qilish.
Mazkur darslarni quyidagi mavzularni o’rganib bo’lgandan so’ng uyushtirish
mumkin: Yer qobiqlari (5-sinf); har bir materik tabiiy sharoiti; har bir minitaqaning
iqtisodiy geografik sharoiti va h.k.