Geografiya fanini o’qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlari.
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
28,9 KB
Geografiya fanini o’qitishning ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
maqsadlari.
Geografiya ta’liminingmaqsadlari va vazifalari
Geografiya ta’limi uzluksiz ta’lim tizimining barcha bo’g’inlarida tashkil
etiladigan pedagogik jarayonning ajralmas va uzviy bog’langan tarkibiy qismi
sifatida mazkur ta’lim muassasaslari oldiga qo’yilgan umumiy maqsadlarga
muvofiq barkamol o’quvchi shaxsini tarbiyalashga xizmat qiladi. Shuningdek,
geografiya ta’limi o’quvchi va talabalarda Yer to’g’risidagi ilmiy dunyoqarashlarni
shakllantiradi, ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni tarkib toptiradi, dunyo davlatlari va turli
regionlarda jamiyat va tabiatning o’zaro bog’liqligi, geografik obyekt, jarayon va
hodisalar haqidagi bilim va tushunchalar bilan qurollantiradi, umuminsoniy
madaniyatni tarkibiy qismi bo’lgan geografik madaniyatni tarbiyalaydi.
Geografiya ta’limining asosiy masqsad va vazifalari Vazirlar Mahkamasining
2017 yil 6-apreldagi 187-son qarorining 4-bobida quyidagicha belgilab berilgan:
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida tabiiyot va
geografiya o‘quv fanini o‘qitishning asosiy maqsadi:
- o‘quvchilarda tayanch hamda tabiiyot va geografiya o‘quv faniga oid
umumiy kompetensiyalarni shakllantirishdan;
- jamiyat va tabiatning o‘zaro bog‘liqligi, geografik obyektlar, jarayon va
hodisalar, Yer yuzining tabiiy manzarasi, tabiatdan oqilona foydalanish, Yer
yuzidagi global ekologik muammolar haqida fikr-mulohaza yuritishga o‘rgatish,
tabiatni qadrlash va muhofaza qilish, olgan nazariy bilimlarini amalda qo‘llash
mahoratini shakllantirish;
- o‘quvchilarning
hayotiy
tasavvurlari
bilan
amaliy
faoliyatlarini
umumlashtirib borib, geografik bilimlarni hayotga tatbiq eta olish salohiyatini
shakllantirish va rivojlantirish.
Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limida tabiiyot va geografiya
famrn o‘qitishning asosiy vazifalari:
- o‘quvchilarda atrofimizdagi olamga, o‘z Vataniga muhabbat hissini
uyg‘otish,
- tabiatni asrash va muhofaza qilish, nazariy bilimlarini amalda qo‘llash
malakalarini shakllantirish;
- tabiatni kuzatish, tahlil qilish, ularda milliy va umuminsoniy qadriyatlarni
tarkib toptirish;
- ijtimoiy hayot va ta’lim olishni davom ettirishlari uchun zarur bo‘lgan
bilimlarni egallash;
- hozirgi zamon talablari, ta’lim sohasidagi jahon andozalari va milliy
rivojlanish manfaatlariga mos keladigan tafakkur va bilimlarni egallashi, shu bilan
birga ulardan kundalik hayotlarida foydalana olishga o‘rgatishdan iborat.
O’qituvchi yuqoridagi geografiya ta’limining asosiy vazifalarini amalga
oshirish, geografiya ta’lim samaradorligiga erishish va o’quvchilarning bilish
faoliyatini tashkil etish hamda boshqarishi uchun ta’lim mazmunining tarkibiy
qismlari va ularni o’quvchilar tomonidan o’zlashtirish usullarini bilishi lozim.
Geografiya o’qitishning hozirgi davrda samarali bo’lishi o’quvchilarning
o’quv-bilish, mehnat va jamoat faoliyatlarida qatnashishi uchun zarur bo’lgan
geografik bilimlar, ko’nikmalar, malakalarni egallaganliklar, milliy iqtisodiyotni
rivojlantirishdagi ahamiyati bilan belgilanadi.
Ular esa o’z navbatida
o’quvchilarning geografik bilimlarni egallaganlik, tarbiyalanganlik natijasida
dunyoqarashi, e’tiqodi, tabiat, jamiyat va shaxsga bo’lgan munosabatida namoyon
bo’ladi. O’quvchilarning rivojlanish darajasi, qobiliyati, jismoniy va aqliy jihatdan
takomillashtirishga bo’lgan ehtiyoji bilan ifodalanadi.
Geografiya fanlar tizimida har bir geografiya fanining o’ziga xos jihatlari
mavjud. Mazkur jihatlar geografiya fanining
maqsadini belgilab beradi.
Geografiya o’qituvchisi har bir sinf geografiya kursini maqsadlarini bilishi lozim.
Geografiya ta’limining maqsadlarini uch guruhga bo’lish mukin: ta’limiy,
tarbiyaviy va rivojlantiruvchi.
Ta’limiy maqsadlar quyidagilardan iborat:
-o’quvchiga geografiya, ya’ni, tabiiy hamda iqtisodiy va ijtimoiy geografik
hamda amaliy geografiya asoslari bo’yicha mustahkam bilimlar berish. Tabiatdan
foydalanishni va uni muhofaza qilishni ilmiy, texnik, iqtisodiy asoslarini ochib
berish;
-umumta’lim
maktablari,
akademik
litsey
va
kasb-hunar
kollejlari
o’quvchilarini iqtisodiy, ekologik, geosiyosiy bilimlarni egallashlariga imkon
yaratish hamda kasbga yo’naltirish;
- o’quvchilarni geografik borliq va hodisalarni o’rganish usullari bilan
qurollantirish.
Mazkur
usullar
(metodlar)
bilan
ishlash
ko’nikmalarini
shakllantirish;
- tabiiy va iqtisodiy va ijtimoiy geografiya, amaliy geografiya va boshqa oraliq
geografik fanlarni yirik xalq xo’jaligi muammolarini yechishdagi o’rni va
ahamiyatini ochib berish. Masalan, Orol muammosini yechimini, tuproqqa
meliorativ ishlov berishda agrotexnika qoidalariga rioya qilmaslik oqibatida eroziya
jarayonini tezlashuvi va uni oldini olishni, O’zbekistonning buyuk davlat bo’lishini
geografik asoslarini ishlab chiqish;
- o’quvchilarni geografik haritalardan, ma’lumotnomalardan qo’shimcha
adabiyotlardan foydalanishga o’rgatish, egallagan nazariy geografik bilimlarini
amalda va yangi sharoitlarda qo’llay bilish ko’nikmalarini shakillantirish.
O’quvchilarda geografik madaniyatni shakllantirish.
Tarbiyaviy maqsadlari quyidagilardan iborat:
- O’zbekistoning
kelajagi
buyuk
davlat
ekanligini
asoslab
berish,
o’quvchilarda Vatanimiz qudrati va ravnaqidan faxrlanish, milliy g’urur, milliy
iftixor tuyg’ularini shakillantirish;
- o’quvchilarni tabiat va jamiyat o’rtasidagi o’zaro ta’sirlarga didaktik nuqtai
nazardan qarashga o’rgatish;
- o’quvchilarni ahloqiy jihatdan to’g’ri tarbiyalash, ularga Vatanga muhabbat,
Vatanni himoya qilish har fuqoroning oliy burchi ekanligini uqtirish;
- o’qtuvchilarni mehnat tarbiyasiga va kasb tanlashiga yordam berish, hozirgi
zamonda o’z o’rnini topishga ko’maklashish;
Rivojlantiruvchi maqsadlari quyidagilardan iborat:
- o’quvchilarnin ilmiy dunyo qarashini kengaytirish;
- o’quvchilarning
darslik
va
qo‘shimcha
adabiyotlar
bilan
ishlash
ko’nikmalarini rivojlantirish;
- o’quvchilarning harita va yozuvsiz harita ustida mustaqil ishlash amaliy
ko'nikmalarini rivojlantirish;
- o’quvchilarning nutq va muloqat madaniyatini rivojlantirish.
Shuningdek, o’quvchilarni qiziquvchanliki qobiliyatini rivojlantirishga
yo’naltirilgan maqsadlar:
- geografik bilimlar va muammolarga qiziqishni uyg’otish;
- o’quvchilarga kuzatuvchanlik, eslab qolish, tafakkur, tasavvur va nutq
qobiliyatlarini rivojlanishiga imkon yaratish:
- o’quvchilarni ular imkoniyati doirasidagi geografik muammolarni yechishga
o’rgatish, ularda hodisa va jarayonlarga kompleks va sintetik yondashishni
shakllantirish.
Geografiya ta’limida kompetensiyalar
Geografiyani oqitishda o’quvchilarga ta’limiy, tarbiyaviy va rivojlantiruvchi
ta’lim va tarbiya berish bilan birgalikda ularda egallagan nazariy bilimlarni
amaliyotda qo’llay olish, ya’ni kompetensiyani shakllantirish maqsadga muvofiq.
Kompetensiya — mavjud bilim, ko‘nikma va malakalarni kundalik faoliyatda
qo‘llay olish qobiliyati.
O‘zbekiston Respublikasida ta’limning uzluksizligi, uzviyligi, o‘quvchi shaxsi
va qiziqishlari ustuvorligidan kelib chiqib, ularning yosh xususiyatlariga mos
ravishda quyidagi tayanch kompetensiyalar shakllantiriladi. Kompetnsiya
shakllantirish xususiyatiga ko’ra tayanch kompetensiya va fanga oid kompetensiya.
Tayanch kompetensiya quyidagi turlarga ajratiladi:
Kommunikativ kompetensiya — ijtimoiy vaziyatlarda ona tilida hamda birorta
xorijiy tilda o‘zaro muloqotga kirisha olishni, muloqotda muomala madaniyatiga
amal qilishni, ijtimoiy moslashuvchanlikni, hamkorlikda jamoada samarali ishlay
olish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.
Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasi — mediamanbalardan zarur
tavsiflarni izlab topa olishni, saralashni, qayta ishlashni, saqlashni, ulardan samarali
foydalana olishni, ularning xavfsizligini ta’minlashni, media madaniyatga ega
bo‘lish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.
O‘zini o‘zi rivojlantirish kompetensiyasi — doimiy ravishda o‘z-o‘zini
jismoniy, ma’naviy, ruhiy, intellektual va kreativ rivojlantirish, kamolotga intilish,
hayot davomida mustaqil o‘qib-o‘rganish, kognitivlik ko‘nikmalarini va hayotiy
tajribani mustaqil ravishda muntazam oshirib borish, o‘z xatti-harakatini muqobil
baholash va mustaqil qaror qabul qila olish ko‘nikmalarini egallashni nazarda tutadi.
Ijtimoiy faol fuqarolik kompetensiyasi — jamiyatda bo‘layotgan voqea, hodisa
va jarayonlarga daxldorlikni his etish va ularda faol ishtirok etish, o‘zining fuqarolik
burch va huquqlarini bilish, unga rioya qilish, mehnat va fuqarolik munosabatlarida
muomala va huquqiy madaniyatga ega bo‘lish layoqatlarini shakllantirishni nazarda
tutadi.
Milliy va umummadaniy kompetensiya — vatanga sadoqatli, insonlarga mehr-
oqibatli hamda umuminsoniy va milliy qadriyatlarga e’tiqodli bo‘lish, badiiy va
san’at asarlarini tushunish, orasta kiyinish, madaniy qoidalarga va sog‘lom turmush
tarziga amal qilish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.
Matematik savodxonlik, fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘li sh
hamda foydalanish kompetensiyasi — aniq hisob-kitoblarga asoslangan holda
shaxsiy, oilaviy, kasbiy va iqtisodiy rejalarni tuza olish, kundalik faoliyatda turli
diagramma, chizma va modellarni o‘qiy olish, inson mehnatini yengillashtiradigan,
mehnat unumdorligini oshiradigan, qulay shart-sharoitga olib keladigan fan va
texnika yangiliklaridan foydalana olish layoqatlarini shakllantirishni nazarda tutadi.
Mazkur kompetensiyalar umumta’lim fanlari orqali o‘quvchilarda shakllantiriladi.
Shuningdek, har bir umumta’lim fanining mazmunidan kelib chiqqan holda
o‘quvchilarda fanga oid umumiy kompetensiyalar ham shakllantiriladi.
Geografiyani
o’qitishda
o’quvchilarda
shakllantiriladigan
fanga
oid
kompetensiyani quyidagi turlari mavjud:
- Tabiiy, ijtimoiy-iqtisodiy jarayon hamda hodisalarni kuzatish, aniqlash,
tushunish va tushuntirish kompetensiyasi;
- Geografik obyektlar, joy nomlarini to‘g‘ri qo‘llay olish kompetensiyasi:
- Globus, geografik atlas va haritalardan amaliyotda foydalana olish
kompetensiyasi:
- Tabiatni muhofaza qilish va ekologik madaniyat kompetensiyasi:
Geografiya fanini mazmunidan kelib chiqqan holda o‘quvchilarda fanga
oid umumiy kompetensiyalar ham shakllantiriladi.
- Tabiiy, ijtimoiy-iqtisodiy jarayon hamda hodisalarni kuzatish, aniqlash,
tushunish va tushuntirish kompetensiyasi.
- Geografik obyektlar, joy nomlarini to‘g‘ri qo‘llay olish kompetensiyasi.
- Globus, geografik atlas va haritalardan amaliyotda foydalana olish
kompetensiyasi.
- Tabiatni muhofaza qilish va ekologik madaniyat kompetensiyasi.
Geografiya o‘quv fani bo‘yicha ta’lim oluvchilar tayyorgarligining zarur va
yetarlicha darajasi hamda ta’lim muassasalari bitiruvchilariga qo‘yiladigan malaka
talablari tabiiy, ijtimoiy-iqtisodiy jarayon hamda hodisalarni kuzatish, aniqlash,
tushunish va tushuntirish kompetensiyasida quyidagi belgilab qo’yilgan
kompetesiyalarga ega bo’lishi lozim:
- Quyosh tizimidagi sayyoralarning nomlarini ayta oladi;
- Yer yuzidagi tabiiy jarayon va hodisalarni kuzatadi va ayta oladi;
- tun va kun, yil fasllari almashinishini kuzatadi va aytib bera oladi;
- kundalik hayotda ob-havoning o‘zgarishini mahalliy belgilarga qarab aniqlay
oladi, termometr yordamida havo haroratini o‘lchay oladi;
- ufq tomonlarini kompas va mahalliy belgilarga qarab aniqlay oladi;
- O‘zbekiston Respublikasi va uning viloyatlari tabiati haqida biladi va ayta
oladi.
- Yer yuzi tabiatining vaqt davomida o‘zgarishi va rivojlanishi haqida biladi va
ayta oladi.
- Geografik qobiq va uning tarkibiy qismlari — litosfera, gidrosfera, atmosfera
va biosferada kechadigan tabiiy hodisa hamda jarayonlarning mohiyatini anglaydi,
tushunadi va tushuntira oladi;
- tabiiy hodisa va jarayonlarni kundalik hayotda turli asboblar (kompas,
termometr, barometr, flyuger va b.) yordamida o‘lchash va aniqlashni bajara oladi;
- materiklar, okeanlar, O‘rta Osiyo va O‘zbekistonning tabiiy sharoiti va
resurslariga tavsif bera oladi, ularning hududiy xususiyatlarini tahlil qiladi va o‘zaro
taqqoslay oladi;
- Yer yuzi tabiatining xilma-xilligini keltirib chiqaruvchi asosiy geografik omil
va qonuniyatlarni biladi, anglaydi, misollar bilan izohlay oladi;
-jahon xo‘jaligi, dunyoning yirik mintaqa va davlatlari, O‘zbekistonning
iqtisodiy geografik rayonlari va viloyatlari, O‘zbekistonga yaqin joylashgan
mamlakatlarga kompleks iqtisodiy-geografik tavsif bera oladi, hududlarni ijtimoiy-
iqtisodiy jihatdan taqqoslay oladi;
- aholi va ishlab chiqarishning joylashuviga ta’sir etuvchi geografik omillarni
ayta oladi va misollar bilan izohlay oladi;
- aholi dinamikasi va tarkibi, zamonaviy demografik jarayonlar, urbanizatsiya
va aholi migratsiyasining mohiyatini tushunadi va tahlil qila oladi;
- dunyoning siyosiy haritasi, uning tuzilishini tushunadi va tushuntira oladi;
- geografik bilimlar asosida tabiiy hamda ijtimoiy-iqtisodiy jarayon va
hodisalarga doir amaliy topshiriqlarni yecha oladi.
Tayanch so’z va iboralar: kompetensiya, tayanch kompetensiya, fanga oid
kompetensiya, ta’limiy maqsad, tarbiyaviy maqsad, rivojlantiruvchi maqsad,
qiziquvchanlik qobiliyat.
TALABALARNING O’ZLASHTIRGANBILIMLARININAZORAT QILISH
UCHUN
SAVOL VA TOPSHIRIQLAR
1. Tabiiyot va geografiya o‘quv fanini o‘qitishning asosiy maqsadi nima?
2.
tabiiyot va geografiya o‘quv fanini o‘qitishning asosiy vazifalari nimalardan
iborat?
3. Geografiyani o’qitishning ta’limiy maqsadi deganda nimani tushunasiz?
4.
Geografiyani o’qitishning tarbiyaviy va rivojlantiruvchi maqsadlarini tahlil
qiling va o’rtog’ingiz bilan fikr almashing.
5. O’quvchilarning qiziquvchanlik qobiliyati deganda nimani tushunasiz?
6. Kompetensiz nima? Uning qanday turlari mavjud?
7.
Umumiy o’rta ta’lim maktablari 5-9-sinflarda o’qitiladigan geografiya
predmetlari bo’yicha kompetensiyalar jadvalini tuzing va to’ldiring.