Geografiya ta’limida didaktik o’yinlar texnologiyasi Didaktik o’yinlar texnologiyasi

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

5

Faytl hajmi

29,6 KB


 
 
 
 
 
 
Geografiya ta’limida didaktik o’yinlar texnologiyasi 
Didaktik o’yinlar texnologiyasi 
 
 
 
Geografiya ta’limida didaktik o’yinlar texnologiyasi o’quvchilarni bilim 
faoliyatini jadallashtirishni asosiy usullaridan biri sifatida ilgaridan qo’llanib 
kelinadi. O’quvchilarga geografik o’yinlar orqali bilim berish didaktik o’yinli 
darslar deb ataladi. 
Geografik o’yinlarning asosiy xususiyatlari qo’yidagilardan iborat. 
1. Geografik o’yinlar bilan dars o’tilganda o’quvchilarda rivojlantiruvchi 
faoliyat vujudga keladi. Bunda o’yinda ishtirok etayotgan o’quvchilar rollarini, 
vazifalarini erkin tanlashadi. Masalan, ekspeditsiya o’yinlarida kema darg’asi, 
boshqaruvchi, kuzatuvchi, kartograflar, dengizchilar va boshqa rollar. 
2. Geografik o’yinlar bilan shug’ullanish jarayonida ijodiy muhitni va 
munozarali vazifalarni vujudga kelishi. O’quvchilar geografik o’yin davomida aniq 
bir rollar va vazifalarni bajarish jarayonida ijodiy ishlar bilan mashg’ul bo’ladi, 
ma’lum bir muammoli vaziyat vujudga kelsa ularni hamkorlikda yechishadi. 
Geografik o’yinlar darsini mavzusi va o’tkaziladigan muddatini o’qituvchi 
oldindan belgilaydi. O’yinga tayyorgarlik davomida o’qituvchi geografik 
o’yinlarning tarkibiy tuzilishini aniqlab oladi. Geografik o’yinlarning tarkibiy 
tuzilishiga quyidalilar kiradi: o’yining maqsadi va loyihasini ishlab chiqish; o’yinda 
ishtirok etadigan personajlarni (rollarni) aniqlash; o’yinda ko’zda tutilgan 
personajlarni vazifalarini ishlab chiqish; ma’lum bir personajlar bajaradigan 
vazifalarni metodini ishlab chiqish yoki tanlash; geografik o’yinda ishtirok etadigan 
personajlar o’rtasidagi munosabatlarni ishlab chiqish. 
Geografik o’yinlar individual, guruhli va ommaviy turlarga bo’linadi. 
Ularning barchasi ma’lum bir o’quv sharoitlarida qo’llaniladi. Geografik o’yinlar 
Geografiya ta’limida didaktik o’yinlar texnologiyasi Didaktik o’yinlar texnologiyasi Geografiya ta’limida didaktik o’yinlar texnologiyasi o’quvchilarni bilim faoliyatini jadallashtirishni asosiy usullaridan biri sifatida ilgaridan qo’llanib kelinadi. O’quvchilarga geografik o’yinlar orqali bilim berish didaktik o’yinli darslar deb ataladi. Geografik o’yinlarning asosiy xususiyatlari qo’yidagilardan iborat. 1. Geografik o’yinlar bilan dars o’tilganda o’quvchilarda rivojlantiruvchi faoliyat vujudga keladi. Bunda o’yinda ishtirok etayotgan o’quvchilar rollarini, vazifalarini erkin tanlashadi. Masalan, ekspeditsiya o’yinlarida kema darg’asi, boshqaruvchi, kuzatuvchi, kartograflar, dengizchilar va boshqa rollar. 2. Geografik o’yinlar bilan shug’ullanish jarayonida ijodiy muhitni va munozarali vazifalarni vujudga kelishi. O’quvchilar geografik o’yin davomida aniq bir rollar va vazifalarni bajarish jarayonida ijodiy ishlar bilan mashg’ul bo’ladi, ma’lum bir muammoli vaziyat vujudga kelsa ularni hamkorlikda yechishadi. Geografik o’yinlar darsini mavzusi va o’tkaziladigan muddatini o’qituvchi oldindan belgilaydi. O’yinga tayyorgarlik davomida o’qituvchi geografik o’yinlarning tarkibiy tuzilishini aniqlab oladi. Geografik o’yinlarning tarkibiy tuzilishiga quyidalilar kiradi: o’yining maqsadi va loyihasini ishlab chiqish; o’yinda ishtirok etadigan personajlarni (rollarni) aniqlash; o’yinda ko’zda tutilgan personajlarni vazifalarini ishlab chiqish; ma’lum bir personajlar bajaradigan vazifalarni metodini ishlab chiqish yoki tanlash; geografik o’yinda ishtirok etadigan personajlar o’rtasidagi munosabatlarni ishlab chiqish. Geografik o’yinlar individual, guruhli va ommaviy turlarga bo’linadi. Ularning barchasi ma’lum bir o’quv sharoitlarida qo’llaniladi. Geografik o’yinlar  
 
syujetli-rolli, ijodiy, ishbilarmonlik, konferentsiya va boshqa turlarga bo’linadi. 
Syujetli-rolli o’yinlar tabiiy va ijtimoiy- iqtisodiy borliq voqea va hodisalar 
o’rtasidagi bog’liqlikni o’rganishga yo’naltirilgan bo’ladi. 
Ijodiy o’yinlar o’quvchilarni avval olgan bilimlariga asoslanib ma’lum bir 
muammoli geografik masalani didaktik o’yin orqali yechishga mo’ljallangan 
bo’ladi. 
Ishbilarmonlik yoki biznes o’yini iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida 
ko’proq qo’llaniladi. 
Bunday iqtisodiy, ijtimoiy va geografik muammolar geografik o’yinlar 
yordamida hal qilinadi. 
Geografiya fanida qo’llaniladigan didaktik o’yinlarni ikkita katta guruhga 
bo’lishimiz mumkin: tabiiy geografik o’yinlar va ijtimoiy-iqtisodiy geografik 
o’yinlar. 
 
Tabiiy geografik o’yinlar 
Didaktik o’yinlar texnologiyasi tabiiy geografik bilimlarni o’rganishni va 
o’zlatirishni faollashtiradi. Mazkur didaktik o’yinlarni sinflar bo’yicha ham aniq bir 
mavzular bo’yicha ishlab chiqish mumkin, sinflar bo’yicha quyidagi predmetlar 
uchun ishlab chiqish mumkin: tabiiy geografiya boshlang’ich kursi (5- sinf); 
materiklar va okeanlar tabiiy geografiyasi (6-sinf); O’rta Osiyo va O’zbekiston 
tabiiy geografiyasi (7-sinf). Tabiiy geografiya darslarida qo’yidagi mavzular 
bo’yicha didaktik o’yinlarni ishlab chiqish mumkin: 
-geografik tadqiqotlar tarixi. Fanning rivojlanish tarixi, hududlarni va ayrim 
muammolarni o’rganish tarixi; 
- plan va harita, shartli belgilar, andozalar, gorizontallar, geografik 
kordinatalar, mashstab va h.k.; 
- litosfera: yerning ichki tuzilishi; yer po’sti; tog’ jinslari; relyef va uning 
turlari, ayrim hududlar relyefi; 
- gidrosfera va uning tarkibiy qismlari. Dunyo okeani. Quruqlik suvlari, yer 
osti va yer usti suvlari. Materiklar va ayrim hududlar ichki suvlari; 
- atmosfera, uning tuzilishi, tarkibi, havo massalari. Ob-havo va iqlim. Iqlim 
hosil qiluvchi omillar. Iqlim mintaqalari. Siklonlar, yog’inlar. Materiklar va ayrim 
hududlar iqlimi; 
syujetli-rolli, ijodiy, ishbilarmonlik, konferentsiya va boshqa turlarga bo’linadi. Syujetli-rolli o’yinlar tabiiy va ijtimoiy- iqtisodiy borliq voqea va hodisalar o’rtasidagi bog’liqlikni o’rganishga yo’naltirilgan bo’ladi. Ijodiy o’yinlar o’quvchilarni avval olgan bilimlariga asoslanib ma’lum bir muammoli geografik masalani didaktik o’yin orqali yechishga mo’ljallangan bo’ladi. Ishbilarmonlik yoki biznes o’yini iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida ko’proq qo’llaniladi. Bunday iqtisodiy, ijtimoiy va geografik muammolar geografik o’yinlar yordamida hal qilinadi. Geografiya fanida qo’llaniladigan didaktik o’yinlarni ikkita katta guruhga bo’lishimiz mumkin: tabiiy geografik o’yinlar va ijtimoiy-iqtisodiy geografik o’yinlar. Tabiiy geografik o’yinlar Didaktik o’yinlar texnologiyasi tabiiy geografik bilimlarni o’rganishni va o’zlatirishni faollashtiradi. Mazkur didaktik o’yinlarni sinflar bo’yicha ham aniq bir mavzular bo’yicha ishlab chiqish mumkin, sinflar bo’yicha quyidagi predmetlar uchun ishlab chiqish mumkin: tabiiy geografiya boshlang’ich kursi (5- sinf); materiklar va okeanlar tabiiy geografiyasi (6-sinf); O’rta Osiyo va O’zbekiston tabiiy geografiyasi (7-sinf). Tabiiy geografiya darslarida qo’yidagi mavzular bo’yicha didaktik o’yinlarni ishlab chiqish mumkin: -geografik tadqiqotlar tarixi. Fanning rivojlanish tarixi, hududlarni va ayrim muammolarni o’rganish tarixi; - plan va harita, shartli belgilar, andozalar, gorizontallar, geografik kordinatalar, mashstab va h.k.; - litosfera: yerning ichki tuzilishi; yer po’sti; tog’ jinslari; relyef va uning turlari, ayrim hududlar relyefi; - gidrosfera va uning tarkibiy qismlari. Dunyo okeani. Quruqlik suvlari, yer osti va yer usti suvlari. Materiklar va ayrim hududlar ichki suvlari; - atmosfera, uning tuzilishi, tarkibi, havo massalari. Ob-havo va iqlim. Iqlim hosil qiluvchi omillar. Iqlim mintaqalari. Siklonlar, yog’inlar. Materiklar va ayrim hududlar iqlimi;  
 
-biosfera. Materiklar ayrim hududlarining tuprog’i, o’simligi va hayvonot 
dunyosi. 
Yuqorida keltirilgan tabiat tarkiblarining har biri bo’yicha juda ko’p didaktik 
o’yinlar ishlab chiqish mumkin. 
Individual didaktik o’yinni quyidagicha tuzishimiz mumkin. 
1. 
Ekvator bo’yicha Atlantika okeannining kengligi 600 bo’lsa, yerning 
harakat tezigida uchayotgan kosmik kema uni necha soatda bir qirg’og’dan 
ikkinchi qirg’og’iga yetib boradi. Mazkur o’yinni yechish uchun o’quvchi 
quyidagilarni bilishi lozim. Yerning burchak tezligini, ekvatorda 10 yoyning 
uzunligini. Yerning burchak tezligi soatiga 150 ya’ni yer bir soatda 150 masofani 
bosib o’tadi. Demak kosmik kema yer tezligida uchayotgan bo’lsa Atlantika 
okeanining kengligi 600:15= 4 soatda yetib boradi. Ekvator bo’ylab 10 yoyning 
uzunligi 111,0 km2 teng unda ekvator bo’yicha Atlantika okeanining kengligi 60 x 
111,1 km2=6666 km. 
Yoki bo’lmasa koordinata to’ri bo’yicha quyidagicha individual o’yinni 
ishlab chiqish mumkin: Sharqiy yarimsharning 1050 meridiani g’arbiy yarim 
shaming qaysi meridianiga to’g’ri keladi. Buning uchun o’quvchi quyidagi 
bilimlarga ega bo’lishi lozim: har bir yarim shaming va yer sharining necha gradusga 
teng ekanligini. Shundan so’ng mazkur o’yin quyidagicha yechiladi: 180°-105°=75° 
demak Sharqiy yarim shaming 1050 meridiani g’arbiy yarim shaming 750 
meridianiga to’g’ri ekan. 
7-sinfda “O’rta Osiyo foydali qazilmalari” mavzusida guruhli o’yinni tashkil 
qilish mumkin. O’rta Osiyo yozuvsiz haritasi shunday bo’laklarga ajratiladiki uning 
har bir bo’lagida ma’lum bir foydali qazilma albatta bo’lsin. Bo’laklarga mos qilib 
kartochkalar kesiladi uning har biriga foydali qazilma koni bor joy nomi yozib 
chiqiladi. Masalan, Angren, Polvon tosh, Boysun. 
Boshqaruvchi kartochkalarni yig’ib olib yozuvsiz haritalarni o’yin 
ishtirokchilariga tarqatadi. O’yin boshqaruvchi joy nomlari yozilgan kartochkalarni 
bittadan olib o’qiydi va ishtirokchilardan kimni qo’l ko’tarishini kuzatadi qo’l 
ko’targan o’quvchiga kartochkani beradi. Mazkur kartochka yozuvsiz haritaning 
kerakli joyiga qo’yilishi lozim. Qachon o’yin ishtirokchilaridan biri yozuvsiz 
xaritalarni kerakli kartochkalar bilan to’ldirib bo’lgandan so’ng o’yin tugaydi va u 
-biosfera. Materiklar ayrim hududlarining tuprog’i, o’simligi va hayvonot dunyosi. Yuqorida keltirilgan tabiat tarkiblarining har biri bo’yicha juda ko’p didaktik o’yinlar ishlab chiqish mumkin. Individual didaktik o’yinni quyidagicha tuzishimiz mumkin. 1. Ekvator bo’yicha Atlantika okeannining kengligi 600 bo’lsa, yerning harakat tezigida uchayotgan kosmik kema uni necha soatda bir qirg’og’dan ikkinchi qirg’og’iga yetib boradi. Mazkur o’yinni yechish uchun o’quvchi quyidagilarni bilishi lozim. Yerning burchak tezligini, ekvatorda 10 yoyning uzunligini. Yerning burchak tezligi soatiga 150 ya’ni yer bir soatda 150 masofani bosib o’tadi. Demak kosmik kema yer tezligida uchayotgan bo’lsa Atlantika okeanining kengligi 600:15= 4 soatda yetib boradi. Ekvator bo’ylab 10 yoyning uzunligi 111,0 km2 teng unda ekvator bo’yicha Atlantika okeanining kengligi 60 x 111,1 km2=6666 km. Yoki bo’lmasa koordinata to’ri bo’yicha quyidagicha individual o’yinni ishlab chiqish mumkin: Sharqiy yarimsharning 1050 meridiani g’arbiy yarim shaming qaysi meridianiga to’g’ri keladi. Buning uchun o’quvchi quyidagi bilimlarga ega bo’lishi lozim: har bir yarim shaming va yer sharining necha gradusga teng ekanligini. Shundan so’ng mazkur o’yin quyidagicha yechiladi: 180°-105°=75° demak Sharqiy yarim shaming 1050 meridiani g’arbiy yarim shaming 750 meridianiga to’g’ri ekan. 7-sinfda “O’rta Osiyo foydali qazilmalari” mavzusida guruhli o’yinni tashkil qilish mumkin. O’rta Osiyo yozuvsiz haritasi shunday bo’laklarga ajratiladiki uning har bir bo’lagida ma’lum bir foydali qazilma albatta bo’lsin. Bo’laklarga mos qilib kartochkalar kesiladi uning har biriga foydali qazilma koni bor joy nomi yozib chiqiladi. Masalan, Angren, Polvon tosh, Boysun. Boshqaruvchi kartochkalarni yig’ib olib yozuvsiz haritalarni o’yin ishtirokchilariga tarqatadi. O’yin boshqaruvchi joy nomlari yozilgan kartochkalarni bittadan olib o’qiydi va ishtirokchilardan kimni qo’l ko’tarishini kuzatadi qo’l ko’targan o’quvchiga kartochkani beradi. Mazkur kartochka yozuvsiz haritaning kerakli joyiga qo’yilishi lozim. Qachon o’yin ishtirokchilaridan biri yozuvsiz xaritalarni kerakli kartochkalar bilan to’ldirib bo’lgandan so’ng o’yin tugaydi va u  
 
o’quvchi g’olib hisoblanadi. 
Ommaviy geografik o’yinlar 2-3 ta parallel sinflar bilan o’tkazilishi mumkin. 
Ommaviy o’yinlar odatda chorak oxirida yoki o’quv yili oxirida, bayramlarda, 
maktab olimpiadalarida o’tkazilishi mumkin. 
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida didaktik o’yinlar o’tkazish 
texnologiyasi 
Umumta’lim maktablarida iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslari VIII- IX 
sinflarda o’rganiladi. Mazkur kurslarda quyidagi mavzular bo’yicha didaktik 
o’yinlarni ishlab chiqish mumkin: 
- tabiiy resurslar geografiyasi va ulardan foydalanish; 
- siyosiy harita va uning shakillanish bosqichlari. Davlatlar va ularning 
turlari; 
- aholi geografiyasi, ko’payishi, tarkibi, shahar va qishloq aholisi, 
urbanizatsiya darajasi, ko’chib yurishi; 
- ilmiy texnik inqilob va uning ishlab chiqarishni rivojlanishiga ta’siri. 
Sanoatini industrial orti rivojlanishi; 
- mehnatni xalqaro geografik taqsimoti. Xalqaro ixtisoslashuv, mintaqaviy va 
tarmoq ixtisoslashuvi; 
- sanoat va uning tarmoqlari. Materiklar va alohida davlatlar sanoati;    
- qishloq xo’jaligi va uning tarmoqlari. Materikklar va alohida davlatlar 
qishloq xo’jaligi; 
- transport va xalqaro iqtisodiy aloqalar; 
- mintaqalar va davlatlar iqtisodiy geografiyasi. 
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kursi bo’yicha individual va guruhli didaktik 
o’yinlarni ishlab chiqish mumkin. 
1. 
Afrika 
materigi siyosiy haritasidagi davlatlarni chegarasi bo’yicha 
qirqib olib, ularni joylashtirish bo’yicha o’yin tashkil qilinadi. Bunda 2-3 ta o’quvchi 
navbat bilan davlatlarni joy-joyiga to’g’ri qo’yib chiqadi. Kim qisqa vaqtda mazkur 
ishni bajarsa o’sha g’olib hisoblanadi. Bunda o’quvchilarni siyosiy harita va 
davlatlarni geografik joylanishi haqidagi bilimlari tekshiriladi. 
2. 
Maydoni 1 mln. km2 ortiq bo’lgan davlatlar soni qaysi materikda 
ko’p ekanligini aniqlang. 
o’quvchi g’olib hisoblanadi. Ommaviy geografik o’yinlar 2-3 ta parallel sinflar bilan o’tkazilishi mumkin. Ommaviy o’yinlar odatda chorak oxirida yoki o’quv yili oxirida, bayramlarda, maktab olimpiadalarida o’tkazilishi mumkin. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida didaktik o’yinlar o’tkazish texnologiyasi Umumta’lim maktablarida iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslari VIII- IX sinflarda o’rganiladi. Mazkur kurslarda quyidagi mavzular bo’yicha didaktik o’yinlarni ishlab chiqish mumkin: - tabiiy resurslar geografiyasi va ulardan foydalanish; - siyosiy harita va uning shakillanish bosqichlari. Davlatlar va ularning turlari; - aholi geografiyasi, ko’payishi, tarkibi, shahar va qishloq aholisi, urbanizatsiya darajasi, ko’chib yurishi; - ilmiy texnik inqilob va uning ishlab chiqarishni rivojlanishiga ta’siri. Sanoatini industrial orti rivojlanishi; - mehnatni xalqaro geografik taqsimoti. Xalqaro ixtisoslashuv, mintaqaviy va tarmoq ixtisoslashuvi; - sanoat va uning tarmoqlari. Materiklar va alohida davlatlar sanoati; - qishloq xo’jaligi va uning tarmoqlari. Materikklar va alohida davlatlar qishloq xo’jaligi; - transport va xalqaro iqtisodiy aloqalar; - mintaqalar va davlatlar iqtisodiy geografiyasi. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kursi bo’yicha individual va guruhli didaktik o’yinlarni ishlab chiqish mumkin. 1. Afrika materigi siyosiy haritasidagi davlatlarni chegarasi bo’yicha qirqib olib, ularni joylashtirish bo’yicha o’yin tashkil qilinadi. Bunda 2-3 ta o’quvchi navbat bilan davlatlarni joy-joyiga to’g’ri qo’yib chiqadi. Kim qisqa vaqtda mazkur ishni bajarsa o’sha g’olib hisoblanadi. Bunda o’quvchilarni siyosiy harita va davlatlarni geografik joylanishi haqidagi bilimlari tekshiriladi. 2. Maydoni 1 mln. km2 ortiq bo’lgan davlatlar soni qaysi materikda ko’p ekanligini aniqlang.  
 
3. 
 Sharqdan-g’arbga, shimoldan-janubga geografik o’yini. 
O’qituvchi yoki o’yin boshqaruvchisi sinf o’quvchilariga besh va undan ortiq davlat 
nomi yozilgan kartochkalar tarqatadi. O’yin ishtirokchilariga kartochkada yozilgan 
davlatlarni ma’lum tartibda ya’ni sharqdan g’arbga yoki shimoldan janubga tomon 
tartib bilan, ma’lum ajratilgan vaqt ichida yozib chiqishlari topshiriladi. 
Masalan, kartochkada quyidagi davlatlar yozilgan deylik: Jazoir, Chad, Markaziy 
Afrika Respublikasi, Liviya, Misr, Saudiya Arabistoni, Marokash, Kongo, Tunis, 
Efiopiya. 
Agar sharqdan g’arbga ma’lum tartibda davlatlarning nomini yozish talab 
etilsa - Saudiya Arabistoni, Misr, Liviya, Tunis, Jazoir, Marokash tartibida yoziladi. 
Agar shimoldan janubga tomon yozish talab etilsa quyidagi tartibda Latviya, 
Chad, Markaziy Afrika Respublikasi, Kongo. 
Shunga o’xshash geografik o’yinlarni har bir davlat iqtisodiy va ijtimoiy 
geografiyasi bo’yicha ham ishlab chiqish mumkin. 
O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiiy geografiyasi va uning tarmoqlari bo’yicha 
qator didaktik o’yinlar ishlab chiqib, o’quvchilarni bilish faoliyatini jadallashtirish 
mumkin. 
 
3. Sharqdan-g’arbga, shimoldan-janubga geografik o’yini. O’qituvchi yoki o’yin boshqaruvchisi sinf o’quvchilariga besh va undan ortiq davlat nomi yozilgan kartochkalar tarqatadi. O’yin ishtirokchilariga kartochkada yozilgan davlatlarni ma’lum tartibda ya’ni sharqdan g’arbga yoki shimoldan janubga tomon tartib bilan, ma’lum ajratilgan vaqt ichida yozib chiqishlari topshiriladi. Masalan, kartochkada quyidagi davlatlar yozilgan deylik: Jazoir, Chad, Markaziy Afrika Respublikasi, Liviya, Misr, Saudiya Arabistoni, Marokash, Kongo, Tunis, Efiopiya. Agar sharqdan g’arbga ma’lum tartibda davlatlarning nomini yozish talab etilsa - Saudiya Arabistoni, Misr, Liviya, Tunis, Jazoir, Marokash tartibida yoziladi. Agar shimoldan janubga tomon yozish talab etilsa quyidagi tartibda Latviya, Chad, Markaziy Afrika Respublikasi, Kongo. Shunga o’xshash geografik o’yinlarni har bir davlat iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi bo’yicha ham ishlab chiqish mumkin. O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiiy geografiyasi va uning tarmoqlari bo’yicha qator didaktik o’yinlar ishlab chiqib, o’quvchilarni bilish faoliyatini jadallashtirish mumkin.