Geografiya ta’limida kompyuter texnologiyalaridan foydalanish

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

29,8 KB


 
 
 
 
 
 
Geografiya ta’limida kompyuter texnologiyalaridan foydalanish 
 
Umumta’lim maktablarini hamda akademik litsey va kasb-hunar kollejlarini 
axborotlashtirish zamonaviy ta’limning barcha soxalarini eng muhim va dolzarb 
vazifalardan biri bo’lib qolmoqda. Hozirgi vaqtda bilim olishni axborotlashtirish va 
axborot vositalaridan foydalanishni tashkil etish bo’yicha juda ko’p ishlar amalga 
oshirilgan. 
Umumta’lim maktablarini axborotlashtirish murakkab masalalardan bo’lib 
hisoblanadi. Chunki axborot vositalarini takomillashtirish va yangilarini ishlab 
chiqish bo’yicha muntazam ilmiy-tadqiqot va tajriba -sinov ishlari olib boriladi. 
Buning natijasida axborot vositlarini yangi modellari vujudga keladi. Shuning uchun 
o’quv muassalarini axborotlashtirish uchun doimo axborot vositalarini yangilab 
turish lozim. Buning uchun esa moddiy mablag’lar zarur. 
Ta’lim soxasini axborotlashtirish natijasida qator atama va tushunchalar 
vujudga keladi. Ammo maktablarda kompyuterlarni paydo bo’lishi bilan vujudga 
kelgan tushuncha va atamalar bir tekisda va mazmunda emas. Bunda so’z 
“Kompyuterlashtirish ” va “Axborotlashtirish” tushunchalari haqida boradi. Ba’zi 
hollarda ikkala atamadan u yoki bunisi ishlatiladi. 
“Kompyuterlashtirish” yoki “Axborotlashtirish” deganda umumta’lim 
maktablarini, akademik leytsiy va kasb-hunar kollejlarini kompyuterlar bilan 
ta’minlash hamda turli ma’lumotlarni o’zlashtirish va olish tushuniladi. 
XX- asrning 80-yillaridan boshlab har bir maktabda kompyuter xonalari 
tashkil qilina boshlandi. Kompyuter xonalarida 10 dan ortiq kompyuterlar bo’lgan, 
ammo ularni sifati ya’ni ko’rsatgichlari past bo’lgan. 
Ammo olib borilgan tadqiqot ishlari shuni ko’rsatadiki umumta’lim 
maktablarini kompyuterlashtirish natijasida ta’lim-tarbiya jarayonida keskin 
o’zgarishlar sodir bo’lmadi. Mazkur hol quyidagi xolatlarda nomoyon bo’lgan: a) 
o’qitish va mustaqil o’quv faoliyatini texnologiyasini motivatsiyasi o’zgarmadi; b) 
Geografiya ta’limida kompyuter texnologiyalaridan foydalanish Umumta’lim maktablarini hamda akademik litsey va kasb-hunar kollejlarini axborotlashtirish zamonaviy ta’limning barcha soxalarini eng muhim va dolzarb vazifalardan biri bo’lib qolmoqda. Hozirgi vaqtda bilim olishni axborotlashtirish va axborot vositalaridan foydalanishni tashkil etish bo’yicha juda ko’p ishlar amalga oshirilgan. Umumta’lim maktablarini axborotlashtirish murakkab masalalardan bo’lib hisoblanadi. Chunki axborot vositalarini takomillashtirish va yangilarini ishlab chiqish bo’yicha muntazam ilmiy-tadqiqot va tajriba -sinov ishlari olib boriladi. Buning natijasida axborot vositlarini yangi modellari vujudga keladi. Shuning uchun o’quv muassalarini axborotlashtirish uchun doimo axborot vositalarini yangilab turish lozim. Buning uchun esa moddiy mablag’lar zarur. Ta’lim soxasini axborotlashtirish natijasida qator atama va tushunchalar vujudga keladi. Ammo maktablarda kompyuterlarni paydo bo’lishi bilan vujudga kelgan tushuncha va atamalar bir tekisda va mazmunda emas. Bunda so’z “Kompyuterlashtirish ” va “Axborotlashtirish” tushunchalari haqida boradi. Ba’zi hollarda ikkala atamadan u yoki bunisi ishlatiladi. “Kompyuterlashtirish” yoki “Axborotlashtirish” deganda umumta’lim maktablarini, akademik leytsiy va kasb-hunar kollejlarini kompyuterlar bilan ta’minlash hamda turli ma’lumotlarni o’zlashtirish va olish tushuniladi. XX- asrning 80-yillaridan boshlab har bir maktabda kompyuter xonalari tashkil qilina boshlandi. Kompyuter xonalarida 10 dan ortiq kompyuterlar bo’lgan, ammo ularni sifati ya’ni ko’rsatgichlari past bo’lgan. Ammo olib borilgan tadqiqot ishlari shuni ko’rsatadiki umumta’lim maktablarini kompyuterlashtirish natijasida ta’lim-tarbiya jarayonida keskin o’zgarishlar sodir bo’lmadi. Mazkur hol quyidagi xolatlarda nomoyon bo’lgan: a) o’qitish va mustaqil o’quv faoliyatini texnologiyasini motivatsiyasi o’zgarmadi; b)  
 
o’qituvchi faoliyatini motivatsiyasi o’zgarmadi; v) o’quv jarayonini boshqarish 
texnologiyasi o’zgarmadi; g) bu yerda gap XX -asrning 80- yillaridagi ommaviy 
maktablari haqida ketmoqda. Chuqurlashtirilgan maxsus maktablarda esa ta’lim 
jarayonida katta o’zgarishlar sodir bo’lgan. 
Bugungi kunda amaliy pedagogikada kompyuterlarni qo’llash bo’yicha 
ustuvor yo’nalishlari shakllandi. Ular quyidagilarda namoyon bo’ldi: 
- informatika va hisoblash texnikasi asoslarini o’rganish; 
- ta’lim jarayonida axborot texnologiyalarini qo’llash; 
- axborot texnologiyalari yordamida ta’lim muassalarini va mintaqaviy ta’lim 
tizimlarini boshqarish. Bu esa axborot texnologiyalarini qo’llashni birinchi darajali 
ishlar qatoriga qo’shishga imkon beradi. Ushbu sohada olingan samaralar 
umumta’lim maktablarini kompyuterlashtirishga ketgan xarajatlarni qoplashi 
mumkin. 
Ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishda yangi ta’lim texnologiyalari 
katta ahamiyatga ega. Yangi ta’lim texnologiyalari quyidagilarga imkon beradi: a) 
har bir maktab o’quvchisida o’zining shaxsiy ta’lim yo’nalishini rivojlantiradi; b) 
o’quv jarayonini tubdan o’zgartirishga va uni tizimli tafakkurlash tomoniga 
loyihalashga imkon beradi; v) o’quvchilarni bilish faoliyatini samarali tashkil 
qilishga imkon beradi. Bunday yondoshshish kompyuterni bilish vositasiga 
aylantiradi. Maktablarda kompyuterlarni o’rni qanday bo’lishi degan savol ta’limni 
kompyuterlashtiishni 
dastlabki 
bosqichlaridayoq 
qo’yilgan 
edi. 
Ammo 
kompyuterlarni o’rganishdan undan foydalanishga o’tish juda qiyinchilik bilan 
amalga oshirilmoqda. Ko’p hollarda geografiya va boshqa fanlardan ishlab 
chiqilgan kompyuter texnologiyalari talabsiz qolib ketadi. Buning asosiy 
sabablaridan biri ular odatiy darslarning davomi bo’lib qolishidir. Elektron 
darsliklar ko’p hollarda darsliklarni bir nusxasiga (kopiyasiga) aylanib qolmoqda. 
Shuning uchun ularga talab kamroq bo’lib qolmoqda. Ularni samaradorligi tajribali 
o’qituvchi samaradorligidan yuqori bo’lmayapti. 
Elektron darsliklarni yoki kompyuter texnologiyasidan foydalanishga talabni 
kamayib borishining asosiy sabablaridan biri o’quvchilarni zamonaviy ta’lim 
ta’lablari va zamonaviy tamoillar bilan shaxsga yo’naltirilgan yondoshish va sinf-
dars tizimida foydalanishga yo’naltirilgan dasturlarni bir biriga mos kelmasligidir. 
o’qituvchi faoliyatini motivatsiyasi o’zgarmadi; v) o’quv jarayonini boshqarish texnologiyasi o’zgarmadi; g) bu yerda gap XX -asrning 80- yillaridagi ommaviy maktablari haqida ketmoqda. Chuqurlashtirilgan maxsus maktablarda esa ta’lim jarayonida katta o’zgarishlar sodir bo’lgan. Bugungi kunda amaliy pedagogikada kompyuterlarni qo’llash bo’yicha ustuvor yo’nalishlari shakllandi. Ular quyidagilarda namoyon bo’ldi: - informatika va hisoblash texnikasi asoslarini o’rganish; - ta’lim jarayonida axborot texnologiyalarini qo’llash; - axborot texnologiyalari yordamida ta’lim muassalarini va mintaqaviy ta’lim tizimlarini boshqarish. Bu esa axborot texnologiyalarini qo’llashni birinchi darajali ishlar qatoriga qo’shishga imkon beradi. Ushbu sohada olingan samaralar umumta’lim maktablarini kompyuterlashtirishga ketgan xarajatlarni qoplashi mumkin. Ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishda yangi ta’lim texnologiyalari katta ahamiyatga ega. Yangi ta’lim texnologiyalari quyidagilarga imkon beradi: a) har bir maktab o’quvchisida o’zining shaxsiy ta’lim yo’nalishini rivojlantiradi; b) o’quv jarayonini tubdan o’zgartirishga va uni tizimli tafakkurlash tomoniga loyihalashga imkon beradi; v) o’quvchilarni bilish faoliyatini samarali tashkil qilishga imkon beradi. Bunday yondoshshish kompyuterni bilish vositasiga aylantiradi. Maktablarda kompyuterlarni o’rni qanday bo’lishi degan savol ta’limni kompyuterlashtiishni dastlabki bosqichlaridayoq qo’yilgan edi. Ammo kompyuterlarni o’rganishdan undan foydalanishga o’tish juda qiyinchilik bilan amalga oshirilmoqda. Ko’p hollarda geografiya va boshqa fanlardan ishlab chiqilgan kompyuter texnologiyalari talabsiz qolib ketadi. Buning asosiy sabablaridan biri ular odatiy darslarning davomi bo’lib qolishidir. Elektron darsliklar ko’p hollarda darsliklarni bir nusxasiga (kopiyasiga) aylanib qolmoqda. Shuning uchun ularga talab kamroq bo’lib qolmoqda. Ularni samaradorligi tajribali o’qituvchi samaradorligidan yuqori bo’lmayapti. Elektron darsliklarni yoki kompyuter texnologiyasidan foydalanishga talabni kamayib borishining asosiy sabablaridan biri o’quvchilarni zamonaviy ta’lim ta’lablari va zamonaviy tamoillar bilan shaxsga yo’naltirilgan yondoshish va sinf- dars tizimida foydalanishga yo’naltirilgan dasturlarni bir biriga mos kelmasligidir.  
 
Kompyuterlarni yangi avlodini yaratish bilan yangi texnologiyalar ishlab 
chiqiladi, shu bilan birga ta’lim texnologiyalari xam ishlab chiqiladi. Kompyuterda 
matn, chizma, audio va video ma’lumotlarni birlashtirish o’quv ma’lumotlari sifatini 
keskin oshirib yuboradi. 
Kompyuterlar industriyasini rivojlangtirish pedagogik jarayonda inqilobiy 
o’zgarishlarni keltirib chiqardi. Uning asosida esa o’quvchini individual faoliyatini 
ta’minlaydigan texnologiyalarga o’tish yotadi. Bunday texnologiyalarga o’tish 
dasturiy vositalarni yaratishi bilan bog’liq. Yaxlit kompyuterlashtirilgan predmetli 
kurslarda odatiy dasturiy asosnomalarning ayrim qismlari saqlab qolinadi ular esa 
maktab darsliklarini turli darajalarda qaytarishadi. Shuning uchun mazkur kurslar 
quyidagilarga yo’naltirilgan bo’lmog’i lozim: a) ixcham (kompakt) predmetni 
mavjud bo’lishi, u o’quvchilarni mustaqilligini yuqori darajada ta’minlashi lozim; 
a) turli soxalarda bilimlarni yuqori darajadagi integratsiyasi mavjud bo’lgan 
predmetlarni o’rganishda; v) maktablarda o’qituvchilarni qisman yoki to’la 
kompyuterlar bilan almashtirish; g) sinf-dars tizimiga asoslanmagan eksperemental 
ta’limiy texnologiyalarni yaratish; d) o’quv jarayonida kompyuterlardan 
foydalanishni yangi yondoshuvlarini ishlab chiqish; ye) shaxsga yo’naltirilgan 
dasturiy asoslarni ishlab chiqish. 
Ta’lim muassalarida kompyuterlardan samarali foydalanish qator tashkiliy 
pedagogik izoxlanishlarni yechish bilan bog’liq. O’qituvchilarni kompyuterli 
maktablarda ishlashga tayyorlash muhim muammo bo’lib xisoblanadi, kompyuter 
texnologiyalarini maktablarda dastlabki davrlarda kam talab etilishi oliy ta’limda 
ushbu soxa bo’yicha yetarli bilim berilmasligidir. Elektron pochta imkoniyatlaridan 
foydalanishni dars va darsdan tashqari vaqtlarda jahon kommunikatsion tarmog’idan 
foydalanish maxsus metodik tayyorgarlikni talab qiladi. Maktablarni zamonaviy 
axborot texnologiyalari bilan ta’minlash ham dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. 
Geografiya fani va geografiya ta’limida axborot texnologiyalaridan keng 
qo’llanilmoqda. Geografmiya ta’limida axborot texnologiyalardan foydalanishni 
quyidagi shart-sharoitlarini ta’kidlab o’tish lozim: 
- 
geografiya o’qituvchisi axborot texnologiyalardan foydalanish ko’nikmasiga 
ega bo’lishi shart; 
- 
maktab o’quvchilari kompyuterlardan foydalanish ko’nikmasiga ega bo’lishi 
Kompyuterlarni yangi avlodini yaratish bilan yangi texnologiyalar ishlab chiqiladi, shu bilan birga ta’lim texnologiyalari xam ishlab chiqiladi. Kompyuterda matn, chizma, audio va video ma’lumotlarni birlashtirish o’quv ma’lumotlari sifatini keskin oshirib yuboradi. Kompyuterlar industriyasini rivojlangtirish pedagogik jarayonda inqilobiy o’zgarishlarni keltirib chiqardi. Uning asosida esa o’quvchini individual faoliyatini ta’minlaydigan texnologiyalarga o’tish yotadi. Bunday texnologiyalarga o’tish dasturiy vositalarni yaratishi bilan bog’liq. Yaxlit kompyuterlashtirilgan predmetli kurslarda odatiy dasturiy asosnomalarning ayrim qismlari saqlab qolinadi ular esa maktab darsliklarini turli darajalarda qaytarishadi. Shuning uchun mazkur kurslar quyidagilarga yo’naltirilgan bo’lmog’i lozim: a) ixcham (kompakt) predmetni mavjud bo’lishi, u o’quvchilarni mustaqilligini yuqori darajada ta’minlashi lozim; a) turli soxalarda bilimlarni yuqori darajadagi integratsiyasi mavjud bo’lgan predmetlarni o’rganishda; v) maktablarda o’qituvchilarni qisman yoki to’la kompyuterlar bilan almashtirish; g) sinf-dars tizimiga asoslanmagan eksperemental ta’limiy texnologiyalarni yaratish; d) o’quv jarayonida kompyuterlardan foydalanishni yangi yondoshuvlarini ishlab chiqish; ye) shaxsga yo’naltirilgan dasturiy asoslarni ishlab chiqish. Ta’lim muassalarida kompyuterlardan samarali foydalanish qator tashkiliy pedagogik izoxlanishlarni yechish bilan bog’liq. O’qituvchilarni kompyuterli maktablarda ishlashga tayyorlash muhim muammo bo’lib xisoblanadi, kompyuter texnologiyalarini maktablarda dastlabki davrlarda kam talab etilishi oliy ta’limda ushbu soxa bo’yicha yetarli bilim berilmasligidir. Elektron pochta imkoniyatlaridan foydalanishni dars va darsdan tashqari vaqtlarda jahon kommunikatsion tarmog’idan foydalanish maxsus metodik tayyorgarlikni talab qiladi. Maktablarni zamonaviy axborot texnologiyalari bilan ta’minlash ham dolzarb masalalardan biri hisoblanadi. Geografiya fani va geografiya ta’limida axborot texnologiyalaridan keng qo’llanilmoqda. Geografmiya ta’limida axborot texnologiyalardan foydalanishni quyidagi shart-sharoitlarini ta’kidlab o’tish lozim: - geografiya o’qituvchisi axborot texnologiyalardan foydalanish ko’nikmasiga ega bo’lishi shart; - maktab o’quvchilari kompyuterlardan foydalanish ko’nikmasiga ega bo’lishi  
 
shart; 
- 
maktabda kompyuterlar sinfi bo’lishi shart. 
Geografiya ta’limida axborot texnologiyalarni qo’llash quyidagi soxalarda 
olib borilmoqda: elektron darsliklardan foydalanish; elektoron xaritalardan 
foydalanish; internet imkoniyatlaridan foydalanish; videofil’mlardan foydalanish; 
masofaviy o’qitish texnologiyalaridan foydalanish. 
Hozirgi davrda juda ko’p darsliklarning elektron versiyalari yaratilmoqda. 
Shu munosabat bilan o’quvchilar berilgan mavzuni elektron darslikdan topib uni 
o’qituvchi yordamida yoki mustaqil o’rganishi mumkin. Darsni o’qituvchi 
boshqarib turish mumkin. Bunda o’qituvchi matnni o’rganishda izoxlar berib boradi. 
Matndagi chizmalar, rasmlar, xaritalar, jadvallar aloxida tushuntiriladi. Darsni 
oxirida o’qituvchi kompyuter orqali o’quvchilarga savollar berishi mumkin. 
O’quvchilar esa kompyuter orqali javob berishadi. Ularning bergan javoblari 
o’qituvchi tomonidan baholanadi. 
Geografiya ta’limida xaritalar asosiy o’quv vositasitalaridan biri bo’lib 
hisoblanadi. Shuning uchun xaritalar bilan mustaqil ish bajarayotganida elektron 
xaritalardan foydalanish mumkin. Elektron xaritalar orqali quyidagi ishlarni 
bajarishi mumkin: 
- elektron xarita orqali tabiiy geografik va iqtisodiy geografik tavsiflar tuzish. 
Masalan, iqlim xaritalaridan foydalanib ma’lum bir materik yoki hudud iqlimi 
tavsifini tuzish yoki bo’lmasa iqtisodiy geografik xaritalardan foydalanib ayrim 
mamlakatlar yoki hududlarga iqtisodiy ta’rif berish va h.k; 
- internet imkoniyatlaridan foydalanib geografiyaning turli soxalari bo’yicha 
yangi-yangi ma’lumotlar olish mumkin. Masalan, kundalik iqlim haqida, 
mamlakatlar haqida, aholi haqida, xo’jaligi va geosiyosiy sharoit haqida va h.k; 
- geografiya ta’limida videofil’mlar juda katta axamiyaitga ega. vidio fil’mlardan 
quyidagi soxalar bo’yicha foydalanish mumkin: a) boshlang’ich tabiiy geografiya 
kursida; b) materiklar va okeanlar tabiiy geografiyasi kursida; v) O’rta Osiyo va 
O’zbekiston tabiiy geografiyasini o’rganishda; g) O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy 
geografiyani o’rganishda; d) jahon iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi kursini 
o’rganishda; ye) fakulbtativ mashg’ulotlarda; j) geografik to’garaklarda va h.k.; 
- masofaviy o’qitish geografiya ta’limida endi rivojlanib kelmoqda. Masofaviy 
shart; - maktabda kompyuterlar sinfi bo’lishi shart. Geografiya ta’limida axborot texnologiyalarni qo’llash quyidagi soxalarda olib borilmoqda: elektron darsliklardan foydalanish; elektoron xaritalardan foydalanish; internet imkoniyatlaridan foydalanish; videofil’mlardan foydalanish; masofaviy o’qitish texnologiyalaridan foydalanish. Hozirgi davrda juda ko’p darsliklarning elektron versiyalari yaratilmoqda. Shu munosabat bilan o’quvchilar berilgan mavzuni elektron darslikdan topib uni o’qituvchi yordamida yoki mustaqil o’rganishi mumkin. Darsni o’qituvchi boshqarib turish mumkin. Bunda o’qituvchi matnni o’rganishda izoxlar berib boradi. Matndagi chizmalar, rasmlar, xaritalar, jadvallar aloxida tushuntiriladi. Darsni oxirida o’qituvchi kompyuter orqali o’quvchilarga savollar berishi mumkin. O’quvchilar esa kompyuter orqali javob berishadi. Ularning bergan javoblari o’qituvchi tomonidan baholanadi. Geografiya ta’limida xaritalar asosiy o’quv vositasitalaridan biri bo’lib hisoblanadi. Shuning uchun xaritalar bilan mustaqil ish bajarayotganida elektron xaritalardan foydalanish mumkin. Elektron xaritalar orqali quyidagi ishlarni bajarishi mumkin: - elektron xarita orqali tabiiy geografik va iqtisodiy geografik tavsiflar tuzish. Masalan, iqlim xaritalaridan foydalanib ma’lum bir materik yoki hudud iqlimi tavsifini tuzish yoki bo’lmasa iqtisodiy geografik xaritalardan foydalanib ayrim mamlakatlar yoki hududlarga iqtisodiy ta’rif berish va h.k; - internet imkoniyatlaridan foydalanib geografiyaning turli soxalari bo’yicha yangi-yangi ma’lumotlar olish mumkin. Masalan, kundalik iqlim haqida, mamlakatlar haqida, aholi haqida, xo’jaligi va geosiyosiy sharoit haqida va h.k; - geografiya ta’limida videofil’mlar juda katta axamiyaitga ega. vidio fil’mlardan quyidagi soxalar bo’yicha foydalanish mumkin: a) boshlang’ich tabiiy geografiya kursida; b) materiklar va okeanlar tabiiy geografiyasi kursida; v) O’rta Osiyo va O’zbekiston tabiiy geografiyasini o’rganishda; g) O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy geografiyani o’rganishda; d) jahon iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi kursini o’rganishda; ye) fakulbtativ mashg’ulotlarda; j) geografik to’garaklarda va h.k.; - masofaviy o’qitish geografiya ta’limida endi rivojlanib kelmoqda. Masofaviy  
 
o’qitish usulidan malaka oshirish kurslarida keng foydalanish mumkin. 
Axborot 
texnologiyalardan 
foydalanish 
geografiya 
ta’limida 
katta 
imkoniyatlarga 
ega. 
Geografiya 
ta’limini 
axborotlashtirishni 
to’xtovsiz 
takomillshtirib bormoq zarur. 
Tayanch so’z va iboralar: Pedagogik texnologiya, alternativ texnologiya, 
tabaqalashtirilgan o’qitish, modulli ta’lim, hamkorlikda o’qitish, didaktik o’yin, 
test, kichik guruh, usul, interfaol metodlar, kompyuter texnologiyasi. 
 
16-ma’ruza:  O’quv ko’rgazmali qurollar, asbob va jihozlar 
 
O’qitish vositalari- bu bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirish 
maqsadida o’quv jarayonini tarkibiga kiritilgan turli xil bilim manbalaridir. 
O’quv dasturi bo’yicha o’quvchilar o’zlashtirishi lozim bo’lgan o’quv 
materiali turli manbalardan olinadi. Ushbu bilimlar o’quvchilar tomonidan qabul 
qilinishi va o’zlashtirishi uchun aniq bir pedagogik va metodik sharoitlar bo’lmog’i 
lozim. Mazkur maqsadni amalga oshirish uchun o’qituvchi o’quvchilarni bilish 
faoliyatini tashkil qilmog’i lozim. O’quvchilar bilim faoliyatini tashkil qilishga 
quyidagilar kiradi: 
- eshittirish; 
- eshitgan geografik ma’lumotlarni belgilash; 
- eshitgan geografik ma’lumotlarni eslab qolish; 
- nashriy manbalardan ma’lumotlarni qabul qilish; 
- kuzatish va h.k. 
Umumta’lim maktablarida ta’limiy va tarbiyaviy vazifalarni amalga oshirish 
mqsadida, o’quv jarayoni tarbiyaviy vazifalarini yechish maqsadida o’quv jarayoni 
tarkibiga kiritilgan bilim manbalari o’qitish yoki o’quv vositalariga aylanadi. 
Masalan, tog’ jinslari ochilmasi o’quvchilar tomonidan o’rganilgan taqdirdagina 
o’qitish vositalariga aylanadi. 
O’qitish vositalari tabiat va jamiyat haqidagi ilmiy bilimlarni shakillantirishda 
katta ahamiyatga ega. O’qitish vositalarining asosiy vazifasi bilim olish jarayonida 
ko’rgazmalilikni ta’minlashdir. 
Geografik voqea va hodisalarni tasvirlash usuliga ko’ra o’qitish vositalari to’rt 
o’qitish usulidan malaka oshirish kurslarida keng foydalanish mumkin. Axborot texnologiyalardan foydalanish geografiya ta’limida katta imkoniyatlarga ega. Geografiya ta’limini axborotlashtirishni to’xtovsiz takomillshtirib bormoq zarur. Tayanch so’z va iboralar: Pedagogik texnologiya, alternativ texnologiya, tabaqalashtirilgan o’qitish, modulli ta’lim, hamkorlikda o’qitish, didaktik o’yin, test, kichik guruh, usul, interfaol metodlar, kompyuter texnologiyasi. 16-ma’ruza: O’quv ko’rgazmali qurollar, asbob va jihozlar O’qitish vositalari- bu bilim, ko’nikma va malakalarni shakllantirish maqsadida o’quv jarayonini tarkibiga kiritilgan turli xil bilim manbalaridir. O’quv dasturi bo’yicha o’quvchilar o’zlashtirishi lozim bo’lgan o’quv materiali turli manbalardan olinadi. Ushbu bilimlar o’quvchilar tomonidan qabul qilinishi va o’zlashtirishi uchun aniq bir pedagogik va metodik sharoitlar bo’lmog’i lozim. Mazkur maqsadni amalga oshirish uchun o’qituvchi o’quvchilarni bilish faoliyatini tashkil qilmog’i lozim. O’quvchilar bilim faoliyatini tashkil qilishga quyidagilar kiradi: - eshittirish; - eshitgan geografik ma’lumotlarni belgilash; - eshitgan geografik ma’lumotlarni eslab qolish; - nashriy manbalardan ma’lumotlarni qabul qilish; - kuzatish va h.k. Umumta’lim maktablarida ta’limiy va tarbiyaviy vazifalarni amalga oshirish mqsadida, o’quv jarayoni tarbiyaviy vazifalarini yechish maqsadida o’quv jarayoni tarkibiga kiritilgan bilim manbalari o’qitish yoki o’quv vositalariga aylanadi. Masalan, tog’ jinslari ochilmasi o’quvchilar tomonidan o’rganilgan taqdirdagina o’qitish vositalariga aylanadi. O’qitish vositalari tabiat va jamiyat haqidagi ilmiy bilimlarni shakillantirishda katta ahamiyatga ega. O’qitish vositalarining asosiy vazifasi bilim olish jarayonida ko’rgazmalilikni ta’minlashdir. Geografik voqea va hodisalarni tasvirlash usuliga ko’ra o’qitish vositalari to’rt  
 
turga bo’linadi (I.S. Matrusov, L.M. Pancheshnikova): 
a) 
natural obyektlar; b) geografik borliq, voqea va hodisalarni tasvirlash; 
v) predmet va hodisalarni belgilar bilan tasvirlash; g) tabiat xodisalarini hosil 
bo’lishini ko’rsatish va tahlil qilish uchun jihozlar. 
Natural, ya’ni tabiiy obyektlarga quyidagilar kiradi: 
- sinf sharoitida o’rganiladigan tabiat obyektlari va inson xo’jalik faoliyati 
predmetlari (namunalar, gerbariylar, sanoat va qishloq xo’jaligi mahsulotlari 
namunalari); 
- bevosita o’quv sayohati jarayonida o’rganiladigan tabiiy obyektlar va 
xo’jalik faoliyati mahsulotlari: bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan obyektlarga 
geografik ochilmalar, daryolar, soylar, ko’llar, tuproqlar, o’simliklar va hayvonot 
dunyosi kiradi. Xo’jalik faoliyati mahsulotlariga ekinzorlar, polizlar, bog’lar, 
uzumzorlar va boshqalar kiradi; 
Natural o’quv vositalari yordamida o’rganilayotgan predmet va hodisalar 
haqida bevosita tasavvurlar hosil qilinadi. 
Geografik voqea va hodisalarning tasviri quyidagi guruhlarga bo’linadi: 
- tabiiy va xo’jalik obyektlarining modellari. Ularga relyef shakillari, daryo 
vodiylari, botiqlar, tekisliklar, muzliklar, g’orlar, suv omborlari va boshqa xo’jalik 
obyektlarining modellari kiradi; 
- yassi ko’rgazmali qo’llanmalar. Mazkur vositalarga qo’yidagilar kiradi: 
devoriy rasmlar, portretlar, diapozitivlar, diafil’mlar, kinofi’lmlar, kinolavhalar, 
vidiotasmalar va h.k. 
Shartli belgilar yordamida geografik predmet va hodisalarni bayoni va tasviri 
(so’zli, belgili, sonli). Mazkur vositalar quyidagi guruhlarga bo’linadi: 
- verbal vositalar. Darsliklar, ma’lumotnomalar, matndagi jadvallar; 
- kartografik vositalar: kartalar, atamalar, karta-sxemalar, chiziqli kartalar, 
devoriy kartalar; 
- chizmali sxematik qo’llanmalar. Ularga quyidagilar kiradi: tarkibiy sxemalar, 
masalan gidrosferaning tuzilishi, xalq xo’jaligini tuzilishi; sinflashtirish sxemalari 
(tog’ jinslari, landshaftlar va h.k); tabiiy va iqtisodiy voqea va hodisalarning o’zaro 
aloqalari va o’zaro ta’siri; 
-chizmali statistik qo’llanmalar; chizmalar, diagrammalar, jadvallar. 
turga bo’linadi (I.S. Matrusov, L.M. Pancheshnikova): a) natural obyektlar; b) geografik borliq, voqea va hodisalarni tasvirlash; v) predmet va hodisalarni belgilar bilan tasvirlash; g) tabiat xodisalarini hosil bo’lishini ko’rsatish va tahlil qilish uchun jihozlar. Natural, ya’ni tabiiy obyektlarga quyidagilar kiradi: - sinf sharoitida o’rganiladigan tabiat obyektlari va inson xo’jalik faoliyati predmetlari (namunalar, gerbariylar, sanoat va qishloq xo’jaligi mahsulotlari namunalari); - bevosita o’quv sayohati jarayonida o’rganiladigan tabiiy obyektlar va xo’jalik faoliyati mahsulotlari: bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan obyektlarga geografik ochilmalar, daryolar, soylar, ko’llar, tuproqlar, o’simliklar va hayvonot dunyosi kiradi. Xo’jalik faoliyati mahsulotlariga ekinzorlar, polizlar, bog’lar, uzumzorlar va boshqalar kiradi; Natural o’quv vositalari yordamida o’rganilayotgan predmet va hodisalar haqida bevosita tasavvurlar hosil qilinadi. Geografik voqea va hodisalarning tasviri quyidagi guruhlarga bo’linadi: - tabiiy va xo’jalik obyektlarining modellari. Ularga relyef shakillari, daryo vodiylari, botiqlar, tekisliklar, muzliklar, g’orlar, suv omborlari va boshqa xo’jalik obyektlarining modellari kiradi; - yassi ko’rgazmali qo’llanmalar. Mazkur vositalarga qo’yidagilar kiradi: devoriy rasmlar, portretlar, diapozitivlar, diafil’mlar, kinofi’lmlar, kinolavhalar, vidiotasmalar va h.k. Shartli belgilar yordamida geografik predmet va hodisalarni bayoni va tasviri (so’zli, belgili, sonli). Mazkur vositalar quyidagi guruhlarga bo’linadi: - verbal vositalar. Darsliklar, ma’lumotnomalar, matndagi jadvallar; - kartografik vositalar: kartalar, atamalar, karta-sxemalar, chiziqli kartalar, devoriy kartalar; - chizmali sxematik qo’llanmalar. Ularga quyidagilar kiradi: tarkibiy sxemalar, masalan gidrosferaning tuzilishi, xalq xo’jaligini tuzilishi; sinflashtirish sxemalari (tog’ jinslari, landshaftlar va h.k); tabiiy va iqtisodiy voqea va hodisalarning o’zaro aloqalari va o’zaro ta’siri; -chizmali statistik qo’llanmalar; chizmalar, diagrammalar, jadvallar.  
 
Mazkur o’quv vositalari geografik voqea va hodisalarni fozoviy joylashishini 
va ularning tuzilishi va mohiyati haqida tasavvurlarni shakllantiradi. 
Tabiiy hodisalarni sodir bo’lish jarayonini ko’rsatish va tahlil qilish uchun 
zarur bo’lgan vositalarga quyidagilar kiradi: 
- joyda o’lchash ishlari olib borish uchun zarur bo’lgan jihozlar (ruletka, 
kompas, nivelir, teodolit); 
- tabiiy hodisalarni miqdoriy va sifat ko’rsatgichlarini aniqlaydigan jihozlar 
(termometr, barometr); 
- kartometrik ishlarni olib borish uchun ishlatiladigan jihozlar (kurvaymetr, 
lineyka, transportir va h.k.); 
- Yerni sutkalik va yillik harakatini ko’rsatadigan jihozlar (telluriy). 
Natural vositalardan foydalan ish texnologiyasi. 
Geografiya darslarida o’qitishning samarasi o’quvchilarni tabiat va xo’jalik 
haqida bevosita olgan tasavvurlariga tayanadi. Shunning uchun geografik bilimlarni 
o’zlashtirishda natural vositalardan foydalanish katta ahamiyatga ega. 
Natural geografik vositalar ikkita katta guruhga bo’linadi: 
- bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan natural vositalar; 
- sinf sharoitida o’rganiladigan natural vositalar. 
Bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan natural vositalarga geologik 
ochilmalar, relyef shakllari,tuproqlar, o’simliklar, soylar, ko’llar, qishloq xo’jaligi 
ekinlari, sanoat korxonalari kiradi. Mazkur natural vositalar o’quv sayohatlari 
davomida o’rganiladi. Tabiiy va ishlab chiqarish obyektlarini tabiiy sharoitda 
bevosita o’rganish yoki kuzatish boshqa o’quv vositalarini o’rganish uchun asos 
bo’lib hisoblanadi (namunalar, gerbariylar va x.k.). Tabiiy sharoitni va jarayonlarni 
kuzatish murakkab jarayon hisoblanadi. Kuzatish davomida o’quvchilarga ma’lum 
vazifalar topshiriladi va ularni bajarilishini nazorat qilib turiladi va kuzatish 
natijalari qiyoslab beriladi. O’quvchilar kuzatgan voqea va hodisalarini qayd qilib 
borishlari lozim. 
Mazkur kuzatish natijalaridan dars jarayonida foydalanish mumkin. Tabiiy 
holda voqea va hodisalarni kuzatish ko’nikmalari dars jarayonida mashq qilish va 
rasmlarni kuzatish hamda statistik ekranli qo’llanmalarni kuzatish asosida 
shakllantiriladi. Masalan, “Cho’l tabiati tasvirlari” dipozitivini ko’rsatayotib 
Mazkur o’quv vositalari geografik voqea va hodisalarni fozoviy joylashishini va ularning tuzilishi va mohiyati haqida tasavvurlarni shakllantiradi. Tabiiy hodisalarni sodir bo’lish jarayonini ko’rsatish va tahlil qilish uchun zarur bo’lgan vositalarga quyidagilar kiradi: - joyda o’lchash ishlari olib borish uchun zarur bo’lgan jihozlar (ruletka, kompas, nivelir, teodolit); - tabiiy hodisalarni miqdoriy va sifat ko’rsatgichlarini aniqlaydigan jihozlar (termometr, barometr); - kartometrik ishlarni olib borish uchun ishlatiladigan jihozlar (kurvaymetr, lineyka, transportir va h.k.); - Yerni sutkalik va yillik harakatini ko’rsatadigan jihozlar (telluriy). Natural vositalardan foydalan ish texnologiyasi. Geografiya darslarida o’qitishning samarasi o’quvchilarni tabiat va xo’jalik haqida bevosita olgan tasavvurlariga tayanadi. Shunning uchun geografik bilimlarni o’zlashtirishda natural vositalardan foydalanish katta ahamiyatga ega. Natural geografik vositalar ikkita katta guruhga bo’linadi: - bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan natural vositalar; - sinf sharoitida o’rganiladigan natural vositalar. Bevosita tabiiy sharoitda o’rganiladigan natural vositalarga geologik ochilmalar, relyef shakllari,tuproqlar, o’simliklar, soylar, ko’llar, qishloq xo’jaligi ekinlari, sanoat korxonalari kiradi. Mazkur natural vositalar o’quv sayohatlari davomida o’rganiladi. Tabiiy va ishlab chiqarish obyektlarini tabiiy sharoitda bevosita o’rganish yoki kuzatish boshqa o’quv vositalarini o’rganish uchun asos bo’lib hisoblanadi (namunalar, gerbariylar va x.k.). Tabiiy sharoitni va jarayonlarni kuzatish murakkab jarayon hisoblanadi. Kuzatish davomida o’quvchilarga ma’lum vazifalar topshiriladi va ularni bajarilishini nazorat qilib turiladi va kuzatish natijalari qiyoslab beriladi. O’quvchilar kuzatgan voqea va hodisalarini qayd qilib borishlari lozim. Mazkur kuzatish natijalaridan dars jarayonida foydalanish mumkin. Tabiiy holda voqea va hodisalarni kuzatish ko’nikmalari dars jarayonida mashq qilish va rasmlarni kuzatish hamda statistik ekranli qo’llanmalarni kuzatish asosida shakllantiriladi. Masalan, “Cho’l tabiati tasvirlari” dipozitivini ko’rsatayotib  
 
o’qituvchi o’quvchilariga qo’yidagicha savol berishi mumkin “Cho’l relyef 
shakllarini hosil bo’lishining sababi nimada? Cho’l relyef shakllarining asosiy 
belgilari nimadan iborat?”. 
O’quv sayohatlari davomida georafik obyektlarni kuzatish juda murakkab 
muammo hisoblanadi. Shuning uchun o’qituvchi avval tashkiliy ishlarni amalga 
oshirmog’i lozim. Buning uchun o’quvchilarga o’quv sayohatini maqsadi va 
vazifalarini tushuntiradi, sinf ma’lum bir guruhlarga bo’ladi, har bir guruhga 
topshiriq beriladi. Masalan, boshlang’ich tabiiy goeografiya (V cinf) kursi bo’yicha 
o’quv sayohatiga chiqqanda quyidagi topshiriqlarni ifodalash mumkin. 
- geologik ochilmalarni tozalash va uni diqqat bilan ko’zdan kechirish; 
- ochilmadagi qatlamlar sonini aniqlash. Qatlamlarni qalinligini o’lchash; 
- qatlamlarni yotish holatini o’rganish va ularni sabablarini aniqlash; 
- yotqiziqlar hosil bo’lishi qanday sharoitda sodir bo’lgan; 
- relyefni o’zgarishiga qanday tashqi kuchlar ta’sir etadi; 
- tashqi kuchlarni relyefga ta’siri nimalarda ifodalangan. 
Mazkur topshiriqni bajarish o’quvchilardan o’ta kuzatuvchanlikni talab qiladi. 
Ular qatlamlarni chegaralarini, qatlamlarni joylanishidagi o’ziga xos xususiyatlarni, 
qatlamlar tarkibidagi tog’ jinslarini o’lchamlarini aniqlashlari lozim. Olib borilgan 
kuzatishlar natijasida o’quvchilar guruhi tog’ jinslarini hosil bo’lishi, ularni 
to’planishi va yotishi haqida bilimlarni yaxshi o’zlashtirishlariga imkon beradi. 
O’quvchilarni natural obyektlarni kuzatishi o’qituvchilarning bevosita 
rahbarligida olib boriladi, ayrim hollarda kuzatish ishlarida o’qituvchilarni o’zi ham 
qatnashadi. 
Sinf sharoitida quyidagi natural obyektlarni kuzatish mumkin: 
a) 
tog’ jinslari namunalari; 
b) 
tuproq namunalari; 
v) gerbariylar; 
g) hayvonlarning qotirilgan tanalari (tulum va mulyaj); 
d) sanoat va qishloq xo’jaligi mahsulotlari namunalari. 
Geografik voqea va hodisalarni tasvirlaydigan o’quv vositalaridan 
foydalanish texnologiyasi 
O’quv vositalarini mazkur guruhi ikkiga bo’linadi: hajmli o’quv vositalari va 
o’qituvchi o’quvchilariga qo’yidagicha savol berishi mumkin “Cho’l relyef shakllarini hosil bo’lishining sababi nimada? Cho’l relyef shakllarining asosiy belgilari nimadan iborat?”. O’quv sayohatlari davomida georafik obyektlarni kuzatish juda murakkab muammo hisoblanadi. Shuning uchun o’qituvchi avval tashkiliy ishlarni amalga oshirmog’i lozim. Buning uchun o’quvchilarga o’quv sayohatini maqsadi va vazifalarini tushuntiradi, sinf ma’lum bir guruhlarga bo’ladi, har bir guruhga topshiriq beriladi. Masalan, boshlang’ich tabiiy goeografiya (V cinf) kursi bo’yicha o’quv sayohatiga chiqqanda quyidagi topshiriqlarni ifodalash mumkin. - geologik ochilmalarni tozalash va uni diqqat bilan ko’zdan kechirish; - ochilmadagi qatlamlar sonini aniqlash. Qatlamlarni qalinligini o’lchash; - qatlamlarni yotish holatini o’rganish va ularni sabablarini aniqlash; - yotqiziqlar hosil bo’lishi qanday sharoitda sodir bo’lgan; - relyefni o’zgarishiga qanday tashqi kuchlar ta’sir etadi; - tashqi kuchlarni relyefga ta’siri nimalarda ifodalangan. Mazkur topshiriqni bajarish o’quvchilardan o’ta kuzatuvchanlikni talab qiladi. Ular qatlamlarni chegaralarini, qatlamlarni joylanishidagi o’ziga xos xususiyatlarni, qatlamlar tarkibidagi tog’ jinslarini o’lchamlarini aniqlashlari lozim. Olib borilgan kuzatishlar natijasida o’quvchilar guruhi tog’ jinslarini hosil bo’lishi, ularni to’planishi va yotishi haqida bilimlarni yaxshi o’zlashtirishlariga imkon beradi. O’quvchilarni natural obyektlarni kuzatishi o’qituvchilarning bevosita rahbarligida olib boriladi, ayrim hollarda kuzatish ishlarida o’qituvchilarni o’zi ham qatnashadi. Sinf sharoitida quyidagi natural obyektlarni kuzatish mumkin: a) tog’ jinslari namunalari; b) tuproq namunalari; v) gerbariylar; g) hayvonlarning qotirilgan tanalari (tulum va mulyaj); d) sanoat va qishloq xo’jaligi mahsulotlari namunalari. Geografik voqea va hodisalarni tasvirlaydigan o’quv vositalaridan foydalanish texnologiyasi O’quv vositalarini mazkur guruhi ikkiga bo’linadi: hajmli o’quv vositalari va  
 
geografik voqea va xodisalarni tasviri. Ushbu ikki guruh geografik obyekt voqea va 
hodisalarni tasvirlaydi. 
Hajmli o’qitish vositalari bilan ishlash texnologiyasi. Geografiya darslarida 
hajmli o’qitish vositalaridan ham foydalaniladi. Ularga modellar va maketlar kiradi. 
Modellar geografik voqea va xodisalarni hamda obyektlarni uch o’qli (hajmiy) 
tasviri xisoblanadi. Ular ma’lum bir masshtabda kichraytirilgan bo’ladi yoki o’z 
o’lchamida tasvirlanadi. Ammo hajmli modellarda xatoliklarga ham yo’l qo’yiladi. 
Qurilishiga ko’ra modellar quyidagi turlarga bo’linadi: bo’linmaydigan, 
bo’linadigan, kesmali, ochilmali, statistik va faoliyatdagi. 
Geografiya darslarida Yer sharining modeli ko’proq ishlatiladi. Barcha voqea 
va ho disalarni modellarini o’quv maqsadlarida yasash maqsadga muvofiq emas. 
Masalan, vulkanni, geyzelarni, tog’larni, tsunami, sel, toranodolarni sodir bo’lishi 
modelini qurish maqsadga muvofiq emas. Chunki ular tabiiy jarayonlarning sodir 
bo’lishini aniq tasvirlay olmaydi. Ammo harakatdagi artezian qudug’ini modelini 
yasab o’quv jarayonida bemalol ishlatish mumkin. Dars jarayonida termometr, 
barometr, flyunger, kompas va boshqa asboblarni modellaridan ham foydalanish 
mumkin. Modellar yordam o’quvchilar ularni tuzilishini va ishlashini tesh o’rganib 
olishadi. Modellar yordamida kanallar, to’g’onlar va suv omborlari tuzilishi va 
ishlashini ham ko’rsatish mumkin. 
Geografiya ta’limida maketlar ham keng qo’llaniladi. Maketlar geografik 
obyektlar, voqea va hodisalarning soddalashtirilgan nusxasi hisoblanadi. Ular tabiiy 
geografik hamda iqtisodiy va ijtimoiy geografik maketlarga bo’linadi. 
Tabiiy gegrafik maketlarga landshaftlar, relyef, daryo vodiysi, tog’lar, 
chuqqilar, g’orlar maketlari kiradi. 
Yer yuzasi shakllarini o’rganishda relyef shakllari maketlari juda katta 
ahamiyatga ega. Relyef bo’yicha bilimlarni o’quvchilarni o’zlashtirishi juda qiyin 
kechadi, chunki relyef uchta o’lchamli hisoblanadi. Shuning uchun relyefni 
o’rganishda dalada olib borilgan kuzatishlar katta ahamiyatga ega. Joyda relyefni 
shakllanishini ko’ribgina qolmasdan balki o’rganilayotgan obyekt bevosita 
o’rganiladi, o’lchamlari aniqlanadi, har tomonlama o’rganiladi va aniq tasavvurlar 
hosil bo’ladi. Relyef haqidagi bilimlarni o’zlashtirishni oson yo’llaridan biri 
geografiya maydonida ularning shakllarini maketlarini yasashdir. 
geografik voqea va xodisalarni tasviri. Ushbu ikki guruh geografik obyekt voqea va hodisalarni tasvirlaydi. Hajmli o’qitish vositalari bilan ishlash texnologiyasi. Geografiya darslarida hajmli o’qitish vositalaridan ham foydalaniladi. Ularga modellar va maketlar kiradi. Modellar geografik voqea va xodisalarni hamda obyektlarni uch o’qli (hajmiy) tasviri xisoblanadi. Ular ma’lum bir masshtabda kichraytirilgan bo’ladi yoki o’z o’lchamida tasvirlanadi. Ammo hajmli modellarda xatoliklarga ham yo’l qo’yiladi. Qurilishiga ko’ra modellar quyidagi turlarga bo’linadi: bo’linmaydigan, bo’linadigan, kesmali, ochilmali, statistik va faoliyatdagi. Geografiya darslarida Yer sharining modeli ko’proq ishlatiladi. Barcha voqea va ho disalarni modellarini o’quv maqsadlarida yasash maqsadga muvofiq emas. Masalan, vulkanni, geyzelarni, tog’larni, tsunami, sel, toranodolarni sodir bo’lishi modelini qurish maqsadga muvofiq emas. Chunki ular tabiiy jarayonlarning sodir bo’lishini aniq tasvirlay olmaydi. Ammo harakatdagi artezian qudug’ini modelini yasab o’quv jarayonida bemalol ishlatish mumkin. Dars jarayonida termometr, barometr, flyunger, kompas va boshqa asboblarni modellaridan ham foydalanish mumkin. Modellar yordam o’quvchilar ularni tuzilishini va ishlashini tesh o’rganib olishadi. Modellar yordamida kanallar, to’g’onlar va suv omborlari tuzilishi va ishlashini ham ko’rsatish mumkin. Geografiya ta’limida maketlar ham keng qo’llaniladi. Maketlar geografik obyektlar, voqea va hodisalarning soddalashtirilgan nusxasi hisoblanadi. Ular tabiiy geografik hamda iqtisodiy va ijtimoiy geografik maketlarga bo’linadi. Tabiiy gegrafik maketlarga landshaftlar, relyef, daryo vodiysi, tog’lar, chuqqilar, g’orlar maketlari kiradi. Yer yuzasi shakllarini o’rganishda relyef shakllari maketlari juda katta ahamiyatga ega. Relyef bo’yicha bilimlarni o’quvchilarni o’zlashtirishi juda qiyin kechadi, chunki relyef uchta o’lchamli hisoblanadi. Shuning uchun relyefni o’rganishda dalada olib borilgan kuzatishlar katta ahamiyatga ega. Joyda relyefni shakllanishini ko’ribgina qolmasdan balki o’rganilayotgan obyekt bevosita o’rganiladi, o’lchamlari aniqlanadi, har tomonlama o’rganiladi va aniq tasavvurlar hosil bo’ladi. Relyef haqidagi bilimlarni o’zlashtirishni oson yo’llaridan biri geografiya maydonida ularning shakllarini maketlarini yasashdir.  
 
Maketlardan foydalanib dars o’tganda o’qituvchi maketni hamma tomonini 
ko’rsatishi lozim, shundagina mazkur maketda tasvirlangan geografik obyekt yoki 
voqea va xodisalar haqida o’quvchilar ongida to’la va aniq tasavvurlar hosil bo’ladi. 
 
Maketlardan foydalanib dars o’tganda o’qituvchi maketni hamma tomonini ko’rsatishi lozim, shundagina mazkur maketda tasvirlangan geografik obyekt yoki voqea va xodisalar haqida o’quvchilar ongida to’la va aniq tasavvurlar hosil bo’ladi.