Geografiya ta’limida matematik metodlar. Matematik va statistik metod
Yuklangan vaqt
2024-12-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
13
Faytl hajmi
33,0 KB
Geografiya ta’limida matematik metodlar. Matematik va statistik metod
Geografiya ta’limida matematik va statistik metodlardan foydalanish
o’quvchilarda mavjud qonuniyatlarni to’laroq tushuntirishga, geografik voqea va
xodisalar orasidagi o’zaro bog’liqliklarni aniqlash ko’nikmalarini shakillantirishga
imkon beradi.
Geografiya ta’limida matematik metodlar
Geografiya
darslarini
deyarli
barchasida
matematik
metodlardan
foydalanishga to’g’ri keladi, ammo mazkur metodga shu paytgacha kamroq e’tibor
berilgan.
Geografiya fanining ikkita katta tarmog’ining barcha qismlari bo’yicha
bilimlar berishda va tegishli ko’nikmalarni shakllantirishda matematik metodlardan
unumli foydalanish katta samara beradi. Shu munosabat bilan matematik
metodlardan foydalanish texnologiyasini madaniy va iqtisodiy geografiya kurslari
uchun alohida-alohida ko’rib chiqamiz. Chunki geografiya fanining ushbu ikki
tarmog’i bir birini to’ldirishi bilan birga o’ziga xos xususiyatlarga ham ega.
Tabiiy geografik bilimlar berishda matematik metodlardan foydalanish.
Tabiiy geografiya kurslarida matematik metodlar plan va xaritalar bilan ishlashda,
masofalarni gradus va metrlarda hisoblash, geografik koordinatalarni aniqlash,
gorizontallar bilan ishlash, mutloq va nisbiy balandliklar bilan ishlash, litosfera,
gedrosfera va beosfera tabiat muxofazasi va boshqa mavzularni o’rganishda
matematik metodlar qo’llaniladi.
Tabiiy geografiya boshlang’ich kursida matematik metodlardan foydalanish
deyarli barcha mavzularni o’rganish jarayonida amalga oshiriladi. Plan va xarita
bo’limida masofani o’lchash, masshtab, gorizantallar geografik koordinatalar
bo’yicha o’tiladigan nazariy va amaliy mashg’ulotlarda matematik metodlar
qo’llaniladi.
O’quvchilar qiyin tushunadigan va amaliy mashg’ulotlarni bajarishga
qiynaladigan mavzulardan biri masshtab mavzusidir. Mashstabni tushuntirganda
sinf xonasidan foydalanish mumkin. Sinf xonasining uzunligi va kengligini
qog’ozga tushiradigan bo’lsak undan foydalanish noqulay bo’lishi, agar stadion
yoki bog’ni rejasini tuzadigan bo’lsak ularni maydoniga teng qog’oz kerak bo’ladi,
shuning uchun sinf xonasini, stadionni, bog’ni, tuman, viloyat, davlat va
materiklarni xaritasini tuzganda ular matematik jixatdan kichraytirib olinadi.
Joydagi bir kilometr masofa qog’ozga bir santimetrga teng deb olinishi mumkin,
bunda joydagi masofa qog’ozda 100 000 marotaba kichraytirib tasvirlangan bo’ladi.
Demak joydagi masofani xaritalarda qancha marotaba kichraytirib tasvirlanishini
ko’rsatadigan ifodaga masshtab deb atalarkan. Yuqoridagi ifoda matematik jixatdan
quyidagicha ifodalanadi 1:100 000 ya’ni xaritadagi 1sm masofa joydagi 100 000 sm
ya’ni bir kilometrga masofaga teng. Xaritalarda masofalar kilometrda va darajalarda
ifodalanadi. Masalan, 10 yoyni uzunligi o’rtacha 111 km.ga teng. Xaritada
ekvatordan qutblar tomon paralelning qisqarishi munosabati bilan ularda 10 yoyni
uzunligini meridiani angar bo’yicha esa o’zgarmaydi, ham qisqarib boradi Bir
muayan uzunligini bilgan holda xarita yoki globuslarda ikki nuqta orasidagi
masofani quyidagicha aniqlash mumkin:
L=N° xM
L=ikki nuqta orasidagi masofa, km da
№=ikki nuqta orasidagi masofani darajada ifodalanganligi, ya’ni mazkur
nuqtalar orasidagi darajalar farqi ( f1 0 -42° =N° ).
M=ma’lum bir parallelyoki meridian yoyi bo’yicha 10 yoyni uzunligi.
Masalan, ekvatordan Toshkentgacha bo’lgan masofa darajalarda 420. Mazkur
masofani kilometrda ifodalash uchun R meridian yoyini uzunligini topamiz.
10=1110. Unda
L = 420 x 111 = 4662 km.
Xaritadagi uzunlikni santimetrda aniqlab uni haqiqiy uzunligini masshtab
o’lchamiga ko’paytirish orqali topish mumkin. Masalan, xaritaning masshtabi 1:10
000 000 bo’lsin, masshtab o’lchami 1 sm da 100 km. Ikkinchi nuqta orasidagi
masofa 5 sm. Unda joydagi haqiqiy masofa
L= l1 x lo i = 5 x100 = 500
km l1 = xaritadagi ikki nuqta orasidagi masofa sm.
l
o l =masshtab o’lchami L= joydagi haqiqiy masofa Gorizontallar bilan
ishlash ko’nikmalarini shakllantirish topografik xaritalarni o’qishda muxim
axamiyatga ega. Gorizantallarni balandligini qaysi tomonga qarab ortishi yoki
kamayishiga qarab balandlik yoki botiqni qaerda joylashganini va o’lchalarimini
aniqlashimiz mumkin. Masalan, quyidagi chizmaga qarab qanday rel’ef shakli
tasvirlanganini va uning o’lchamlarini aniqlaymiz.
«a» rasmda gorizontallarning mutloq balandligi markazdan tevarakka tomon
ortib bormoqda, demak, bu yerda botiq tasvirlangan. Botiqni chuqurligini topish
uchun chekkadagi va markazdagi gorizantallar farqini topamiz (N1-N2) ya’ni 300
m - 200 m = 100 m. botiqning chuqurligi H = N1 -N2
«b» rasmda gorizontallarning mutlaq balandligi chekkadan markaz tomon
ortib bormoqda, demak, mazkur chizmada balandlik tasvirlangan. Uning balandligi
qo’yidagi ifoda bilan aniqlanadi:
N = N2 - N1 = 1000- 600 = 400 m
Demak, balandlikning balandligi 400 m ekan.
Gidrosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar qo’yidagi xollarda
qo’llanildi: daryo suv sarfini aniqlash, daryo tizimi zichligini aniqlash, daryo
havzasi, maydonini aniqlash , okean suvi to’rligini aniqlash va h.k.
Daryolarning suv sarfi doimo kerak bo’ladigan o’lchamlardan biri
hisoblanadi. Har qanday daryolarni yoki soyni suv sarfini aniqlash uchun quyidagi
ma’lumotlar zarur bo’ladi: daryo ko’ndalang kesimining maydoni, suv iqlimning
tezligi.
Mazkur ma’lumotlar bo’lgan taqdirda daryoning suv sarfi qo’yidagi ifoda
orqali aniqlanadi:
Q= F Vm3/ sek.
Q = daryoning suv sarfi, m3/ sek
F = daryoning suv iqlimining ko’ndalang kesimi maydoni F = H L= m2 H =
daryo suv qatlamining balandligi, m L = daryo suv qatlamining kengligi, m
Masalan, daryo suv oqimining balandligi 1,0 sm, kengligi (L) 5m, suv
oqimining tezligi sekundiga 10 sm bo’lsa uning suv sarfi quyidagicha bo’ladi:
Q = 1 5 10 = 50 m/ sek.
Daryo havzasining maydonni turli usullar yordamida aniqlanishi mumkin.
Umum ta’lim maktablari o’quvchilari uchun eng sodda usul daryo havzasini
o’rtacha kengligi va uzunligini ko’paytmasini hisoblashdan iborat. Masalan
daryoning havzasini o’rtacha kengligi 16 km o’rtacha uzunligi 150 km. Unda daryo
havzasining maydoni
F = L l km2 = 16 150 == 2400 km 2
Daryo havzasining zichligi quyidagi ifoda orqali aniqlanadi:
3 = 500 km : 500 km = 1 km Demak, 1 km2 maydonga 1
km uzunlikdagi daryo to’g’ri kelar ekan.
Ko’l suvini hajmi quyidagi tartibda aniqlanadi: a) ko’lning maydoni
aniqlanadi; b) ko’lning chuqurligi aniqlanadi (N); v) ko’ldagi suv hajmi aniqlanadi.
Q = F H m3 F
= ko’l maydoni N -
ko’lning chuqurligi, m
Masalan, ko’lni suv yuzasini maydoni 15000 km2, chuqurligi 50 m. Uning
hajmi
Q =
15 000 0, 05 = 750 km3
Atmosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar quyidagi xollarda
qo’llaniladi: xarorat o’lchamlarini hisoblash, namlikni hisoblash va h.k.
Haroratni hisoblashni quyidagi turlari mavjud: sutkalik o’rtacha haroratni
hisoblash; 10 kunlik o’rtacha xaroratni hisoblash; oylik o’rtacha haroratni hisoblash;
yillik o’rtacha haroratni hisoblash; ko’p yillik o’rtacha haroratni hisoblash.
Yog’in miqdori ham oylik va yillik hisobida chiqariladi..
Mutloq va nisbiy namlikni ham hisoblashda o’quvchilar namkashlikka yo’l
qo’yishlari mumkin. Mutloq namlik 1 m3 havodagi nam miqdori hisoblanadi va g/m3
da o’lchanadi. Nisbiy namlik foizda yoki g/m3 ifodalanadi. Nisbiy namlik ma’lum
bir harorat uchun hisoblanadi. Masalan, havo harorati 10° nisbiy namlik 50 % bo’lsa,
100da 1m3 havoda bo’lishi mumkin bo’lgan namlikning 50 % mavjud degani.
Agar 100 haroratda 1m 3 havoda mumkin bo’lgan namlik 2 gramm bo’lsa,
ma’lum vaqtdagi nisbiy namlik 50 % bo’lsa 1m3 havoda 4,5 gramm nam bo’ladi.
Atmosfera bosimi va haroratni balanddlikka chiqqan sari pasayishi va pastga
tushgan sari ortishini quyidagi ifodalar orqali aniqlash mumkin;
R = R0- (N: 10)
R - atmosfera bosimi
R0- Yer yuzasidagi atmosfera bosimi
N - nisbiy balandlik km yoki «m»da
Masalan, Yer yuzasida atmosfera bosimi 800 mm bo’lsa, 3 km balanlikda
qancha bo’ladi
R= 800 - (3000:10)= 500 mm
Biosfera mavzusini o’tganda ko’proq biomassa hisoblab chiqiladi. Ammo
bunga maktab geografiyasida yetarlicha e’tibor berilmaydi. Biomassa har bir
maydon uchun tonna hisobida aniqlanadi. Quruqlikdagi maydonlar uchun Yer usti
va osti biomassasi hisoblanadi. Bunda 100 sm2 maydondagi Yer usti va osti
biomassasi hisoblanadi va ularning yig’indisi aniqlanadi. Masalan, dasht zonasida
100 sm2 maydonda yer osti biomassasi 2 kg, yer usti biomassasi esa 3 kg bo’lishi
mumkin. Unda umumiy biomassasi 5 kg bo’ladi. Uni km2 xisoblab chiqish mumkin.
O’rmonlarda yer usti biomassasi miqdori yuqori bo’ladi. Okeanlarda biomassa
miqdori asosan hayvonot dunyosi biomassasidan iborat.
Iqtisodiy va ijtimoiy bilimlar berishda matematik metodlardan fodalanish.
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida matematik metodlarni quyidagi hollarda
qo’llash mumkin: tabiiy resurslar ko’rsatkichlarini aniqlaganda;
aholini
ko’rsatkichlarini
aniqlaganda;
sanoat va qishloq xo’jaligini
ko’rsatkichlarini aniqlaganda; eksport va import ko’rsatkichlari va transport
ko’rsatkichlarini hisoblashda qo’llaniladi.
Tabiiy resurslarga baho berganda ularni zaxirasi, yillik ishlatilishi miqdori
asosiy ko’rsatkich bo’lib hisoblanadi.
Masalan, mineral resurslarni baholayotganda birinchi navbatda ularning
zaxirasi hisobga olinadi, so’ngra yillik qazib olish miqdori aniqlanadi. Masalan,
oxaktosh konini zaxirasi 800 mln. tonna deb aniqlandi, agar yiliga 10 mln. tonnadan
oxaktosh qazib olinsa 800x10=80 yilga yetadi. Bundan tashqari foydali qazilmalarni
qazib olish va qayta ishlash jarayonida atrof muxitga tashlanadigan chiqindilar
miqdorini ham aniqlash mumkin. masalan, ruda tarkibida foydali qazilma ulushi
30% bo’lsa har tonna rudadan 700 kg gacha chiqindi hosil bo’ladi. Bir yilda 50 mln
tonna ruda qazib olinsa 50 x 0,71=35 mln. tonna chiqindi vujudga keladi. Chunki
qazib olingan va qayta ishlanayotgan rudaning 70 % chiqindidan iborat. Agar
foydali qazilma konini tasdiqlangan zaxirasi mlrd tonna bo’lsa, mazkur kon qazib
bo’lingandan so’ng 700 mln tonna chiqindi hosil bo’ladi.
1000 000 000 x 0,7= 700 000 000 tonna.
Xudi shunday hisoblarni boshqa shunday tabiiy resurslar uchun ham amalga
oshirish mumkin.
Aholii geografiyasini o’rganayotganda juda ko’p matematik omillardan
foydalaniladi. Aholini zichligini xisoblaganda quyidagi usullardan foydalaniladi.
3=NS kishilar/km2
N-aholi soni
S-maydon
Aholining milliy kasbiy, jinsiy va diniy, til va boshqa tarkiblarini
o’rganayotganda quyidagi ifodadan foydalanish mumkin
T=^TIXN • 100a%
T- aholining mu’lum bmr ko’rsatgich bo’yicha tarkibi
T^-ma’lum bir guruh aholining soni
N^- aholining umumiy soni
Masalan ma’lum bir viloyat aholisining umumiy soni 1 mln. kishi bo’lsa.
Ularning 700 000 kishi turkiy til guruhi, 700 000 kishi Hind-Evropa guruhiga kirsa,
unda
Tt=700 0001000 000^ 100% = 70%
Txe = 300 000 1000 000 • 100% = 30%
Demak mazkur viloyat aholisining 70% turkiy tillar, 30% Hind- Yevropa
tillari guruhiga mansub ekan.
Xudi shunday usulda boshqa tarkiblarni hisoblab chiqish mumkin.
Qishloq xo’jaligi ekinlarining yalpi hosili va ularni aholi jon boshiga ishlab
chiqarilishi umumiy usullar yordamida xisoblanadi.
Maktab geografiya kurslarining o’rganishda matematik metodlar quyidagi
masalalarni
yechishda
qo’llaniladi:
- uzunlik va maydonni hisoblashda;
- geografik kordinatalarni aniqlashda;
- gorizantallar yordamida relefni asosiy ko’rsatgichlarini aniqlashda;
- iqlimiy ko’rsatgichlarni hisolashda;
- gidrologik ko’rsatgichlarni hisoblashda;
- biologik ko’rsatgichlarni hisoblashda;
- tabiiy resurslarni ko’rsatgichlarini hisoblashda;
- aholi soni va uni ko’rsatgichlarini aniqlashda;
- sanoat va qishloq xo’jaligi bo’yicha ko’rsatgichlarni hisoblaganda;
- eksport va import ko’rsatgichlarini aniqlaganda;
- yuk tushirish ko’rsatgichlarini aniqlashda va x.k.
Matematik metodlar yordamida geografik ma’lumotlarni quyidagicha
ifodalash mumkin:
- jadvallar yordamida;
- grafiklar yordamida;
- diagramaalar yordamida;
- kardiogrammalar yordamida;
- xaritalar yordamida.
Geografiya kurslarida sonli ma’lumotlar
Maktab geografiya ta’limida juda ko’p sonli ma’lumotlar mavjud. Ular
tabiatshunoslik kurslaridan tortib amaliy geografiya kurslarigacha uchraydi. Sonli,
ya’ni statistik ma’lumotlar bilan ishlash ko’nikmalarini shakillantirish o’quvchilarni
bilish va fikrlash faoliyatini rivojlantirishda juda katta axamiyatga ega.
Geografiya darsliklarida uchraydigan statistik ko’rsatgichlarni quyidagi
guruhlarga bo’lishimiz mumkin:
mutloq o’lchamlar; nisbiy o’lchamlar;
koeffitsentlar.
Mutloq o’lchamlar ma’lumot axamiyatiga ega bo’ladi, ular orqali geografik
xudud, voqea va hodisalarni o’lchamlari beriladi masalan, davlatlar maydoni, aholi
soni, tog’larining balandligi, daryo uzunligi, okeanlar maydoni va chuqurligi va x.k.
Nisbiy o’lchamlar mutloq o’lchamlarni qiyoslash natijalarini ifodalaydi,
geografik voqea va xodisalarni qonuniyatlarini aniqlashga imkon beradi. Masalan,
havoning o’rtacha xarorati, bosimni o’zgarishi, demografik jarayonlarni kechishi,
ishlab chiqarishni joylashishi va x.k.
Koeffitsentlar alohida voqea va xodisalarni o’ziga xos xususiyatlarini
ifodalaydigan ko’rsatkichlar. Masalan, filbtrayatsiya koeffitsienti, namlanish
koeffitsenti, iqtisodiy rayonlarni ixtisoslashuvi aholi va sanoatini o’sishi suratlari va
x.k.
Tabiiy va
iqtisodiy geografiya
kurslarida qo’llaniladigan statistik
ma’lumotlarni yana quyidagi uch guruhga bo’lish mumkin:
- yakka raqamlar shaklida, asosan mutloq qiymatlarda, masalan tonna,
kelometr, kilovatt-soat, kelogramm va x.k.;
- chizma tarzida (diagramma, grafik, kartogrammalar, kartadiagrammalar)
ifodalangan raqamlar;
- statistik jadvallar tarzida ifodalangan raqamlar.
Maktab geografiya darsliklarida uchraydigan raqamlar bilan ishlashni
quyidagi shakllari mavjud:
a)
kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish;
b)
statistik ma’lumotlarni solishtirish;
v) umumlashgan statistik ko’rsatkichlarni aniqlash;
g) grafik, diagramma va jadvallardagi statistik ma’lumotlarni tax-lil qilish;
d)
grafik, diagramma va jadvallar tuzish.
Kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish 5-sinfdan boshlanadi. Mazkur
ma’lumotlarni o’quvchilar ob-havo kalendari bilan ishlaganda yig’ishadi. Bunda
o’qituvchi ma’lum bir oyni tanlab olib ob-havoni kuzatishni tashkil qiladi. Bundan
tashqari 5-sinfda gidrosfera, litosfera va beosfera mavzularini o’rganish davomida
statistik ma’lumotlarni yig’ib tegishli qonuniyatlarni aniqlash mumkin.
Umumlashgan ko’rsatkichlarni geografik moxiyatini o’quvchilar chuqur
anglashlari lozim ular asosida o’quvchilar to’g’ri va aniq geografik xulosalar
qilishlari lozim.
Masalan, o’quvchilar “iqlim” mavzusini darslik asosida o’rganishayotganda
umumlashgan statistik ko’rsatgichlar iqlimni okean, dengizlarga yaqinligirga
bog’liq ekanligini aniqlashga imkon beradi.
Turli xil chizma va diagrammalarni tahlil qilish uchun o’quvchilarda tafakkur
yuqori darajada rivojlangan bo’lmog’i lozim. Matematika, tarix, chizmachilik,
geografiya fanlarini o’rganayotganda o’quvchilar ongida ikki turdagi aloqalar
shakllanadi:
- vaqt va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik;
- fazoviy va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik.
Chizma va diagrammalar bilan ishlash jarayonida mazkur ikki tur aloqalar
bir-biri bilan bog’lanadi, ya’ni bitta tizimni hosil qiladi chizma va diagrammalar
bilan ishlaganda o’qituvchi predmetlararo aloqalarga ko’proq e’tibor bermog’i
lozim. Avval chizmada minus (manfiy) va musbat qiymatlar kardinata o’qini qaysi
tomonida joylashishi haqida tushunchalar beriladi.
Shundan so’ng birin-ketin iqlimni tahlil qilishga o’quvchilarni undaydi:
- koordinata o’qlari belgisini aniqlash;
- koordinata o’qlarida mashstabni aniqlash;
- chizma yoki diagrammani miqdoriy tahlil qilish;
- chizma yoki diagrammani sifat jixatdan tahlil qilish.
Yuqorida ko’rsatilgan faoliyatlarning eng murakkabi iqlimiy chizma yoki
diagrammalarni miqdoriy va sifatiy tahlil qilishdir. Chizma yoki diagrammani
miqdoriy tahlilida miqdoriy ko’rsatkichlar va bog’liqliklar o’rganiladi. Bunday
tahlil o’quvchilarni matematik bilimlariga asoslanadi.
Sifat jihatdan baholashni metodik yo’llaridan biri qiyoslashdir. Agar dars
jarayonida iqlimiy diagrammalarni tushuntirish davomida o’qituvchi turli xil
iqlimlar va iqlimiy xodisalar haqida qiyosiy hikoya qilib berishi mumkin.
7-sinf darsligida iqlimni o’rganish jarayonida umumlashgan statistik
ma’lumotlardan foydalanish ko’nikmasi shakllantiriladi. Masalan, namlik
koeffitsenti,
yalpi
quyosh
radiatsiyasi,
yutilgan
quyosh
radiatsiyasi,
bug’lanuvchanlik. Mazkur tushunchalarni o’rganish o’qituvchidan o’quvchilar bilan
muntazam ishlashni talab qiladi.
Har bir yangi ko’rsatkichlarni o’qituvchi aloxida-aloxida o’quvchilarga
mohiyati va ma’nosini tushuntirishi uni, qanday aniqlashini va aniqlash tartiblarini
ko’rsatishi lozim.
Alohida iqlim turlarini o’zlashtirib bo’lganidan so’ng, iqlimni umumlashgan
ko’rsatkgichlarini aniqlash boshlanadi: ular quyidagicha tartibda aniqlanadi:
- quyosh radiatsiyasi quyosh balandligi va bulutlikning turli sharoitlarida
aniqlanadi;
- o’rtacha yillik, eng yuqori va eng past xarorat, xaroratni yillik o’zgarishi
aniqlanadi;
- havoni namligi va bug’lanish aniqlanadi.
- o’rtacha yillik yog’in miqdori, eng ko’p va kam yog’in miqdori, yog’inni yil
davomida taqsimlanishi aniqlanadi;
- havo bosimi va uni mavsumiy o’zgarishi, shamollar va ularning asosiy
yo’nalishlari hamda kuchi.
Yakka xoldagi raqamlar bilan ishlash. Yakka xoldagi raqamlarga mutlaq
ko’rsatkichlarda ifodalangan sonlar kiradi. Ular ko’pincha og’irlik, balandlik,
chuqurlik, masofa, energiya va boshqa o’lchovlarda borilishi mumkin.
Yakka xoldagi raqamlarni ayrimlarini esda saqlab kelishtirib etiladi.
Ayrimlari haqida esa fikrlash talab etiladi. O’quvchilar eslab qoladigan raqamlar
ko’p bo’lmasligi mumkin. Ularni ikkita yirik guruhga bo’lishimiz mumkin: tabiiy
geografik; iqtisodiy geografik.
Tabiiy geografikrak raqamlarga quyidagilar kirishi mumkin:
- yer yuzasi haqidagi umumiy ma’lumotlar (eng baland va past nuqtasi
maydoni, materiklar va okeanlar soni) eng katta va kichik okeanlar, dengiz, materik,
qit’a daryo, ko’l, cho’l, tog’ va x.k.;
- materiklar haqida umumiy ma’lumotlar (maydoni, eng baland va past
nuqtasi, yog’in miqdori, xarorat, iqlim mintaqalari soni va x.k.);
- okeanlar haqidagi umumiy ma’lumotlar (maydoni, cho’kmalari, sho’rligi,
xarorati va x.k);
- iqlim ko’rsatgichlari;
- gidrologik ko’rsatgichlar va x.k.
Iqtisodiy va ijtimoiy geografik raqamlarga quyidagilar kiradi:
- jahonning umumiy ta’rifi (davlatlar soni, aholi soni, tabiiy resurslar miqdori,
jon boshiga to’g’ri keladigan daromad va x.k.)
- aholi xaqidagi ma’lumotlar (jaxon aholisi va uning tarkibi shahar va qishloq
aholisi, erkaklar va ayollar soni, migratsiya salmog’i, tug’ilish, o’lish, ko’payish);
- tabiiy resurslar va ularning miqdori;
- sanoat va qishloq xo’jaligi ko’rsatkichlari;
- transport va tashqi iqtisodiy aloqalar, ekspert va import ko’rsatgichlari;
- davlatlar haqidagi ma’lumotlar (maydoni, aholisi, xo’jaligi)
O’quvchilarni raqamlarni yaxshi eslab qolishlari uchunularni butun son holda
berish yaxshi natija beradi. Masalan, Xitoyning maydoni 10 mln km2, aholisi 1 mird.
dan ortiq.
Dars jarayonida o’quvchilarga berilayotgan raqamlarga ta’rif berishi lozim.
Bunday ta’rif berishning usullaridan biri miqdoriy tasavvurlarni aniqlashtirishdir.
Maktab geografiyasida eng keng tarqalgan aniqlashtirish usuli masofani vaqtga
o’tkazish uni ifodalash hisoblanadi. Masalan, 100 km masofani turli transport turlari
qancha vaqtda bosib o’tishi mumkin.
Iqtisodiy geografiya darslarida xo’jalik tarmoqlarini davlat iqtisodidagi
axamiyatini tushuntirishda aholi jon boshiga to’g’ri keladigan ishlab chiqarish xajmi
xisobga olinadi.
Raqamlar bilan ishlashning eng muxim usullaridan biri qiyoslash hisoblanadi.
Qiyoslashda o’quvchilar raqamlarni tez eslab qolishadi. Masalan, Tinch okeani
maydoni Atlantika okeani maydonidan ikki marta katta. Qiyoslash bilan faqat
o’qituvchi emas, o’quvchilar ham shug’ullanishi mumkin. Masalan, o’qituvchi
o’quvchilarga vazifa berishi mumkin, O’zbekistonni maydoni dunyodagi qaysi
davlatlar maydoni bilan bir xil va h.k.
Jadvallar bilan ishlash. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida ko’pincha
raqamlar ma’lum bir ko’rsatgichlar bo’yicha guruhlantirilgan bo’ladi. Bunday
guruhlantirilgan raqamlar yig’indisiga jadvallar deb ataladi. Jadvallar maktab
geografiyasining barcha tarmoqlarida foydalaniladi. Tabiiy geografiya ko’proq
quyidagi jadvallardan foydalaniladi:
Yer yuzasida quruqlik va suvlikning taqsimlanishi;
Okeanlar, dengizlar cho’kmalar, bo’g’izlar; Materiklar va ulardagi daryolar,
ko’llar, orollar, cho’qqilar vulqonlar jadvallari; Iqlim ko’rsatgichlar jadvallari; va
x.k.
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida quyidagi yo’nalishlar bo’yicha
jadvallardan foydalaniladi: Davlatlar guruhlar bo’yicha; aholii va uning
ko’rsatgichlari; tabiiy resurslari ko’rsatgichlari; sanoat tarmoqlari ko’rsatgichlari;
qishloq xo’jaligi ishlab chiqarish ko’rsatgichlari; transport ko’rsatgichlari; xalqaro
iqtisodiy aloqalar ko’rsatgichlari; ma’muriy birliklar ko’rsatkichlari.
Geografiya ta’limida jadvallar quyidagi guruhlarga bo’linadi: Oddiy;
guruhlashtirilgan; kombinatsion; va boshqa jadvallar.
Oddiy jadvallarda xalq xo’jaligini tarmoqlari bo’yicha rejalashtirish uchun
asos bo’ladigan statistik kuzatishlar natijalari ma’lum bir tizimga solinadi.
Bunday jadvallarga markaziy statistika qo’mitasi tomonidan chiqariladigan
statistik to’plamlar kiradi. Mazkur jadvallardan O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy
geografiyasi kursini o’rganishda foydalaniladi.
Mazkur jadvaldan har bir viloyatning xo’jaligini rivojlantirish xususiyatlarini
o’rganishda ham foydalaniladi.
Guruhlashtirilgan jadvallarda statistik ma’lumotlar ma’lum bir ko’rsatgichlar
bo’yicha guruhlantiriladi. Masalan, aholini quyidagi guruhlarga bo’lib ko’rsatish
mumkin: shahar va qishloqlar aholisi, erkaklar va ayollar, dehqonlar, ziyolilar,
bolalar, o’smirlar, qariyalar va x.k.
Kombinatsion jadvallar murakkabroq bo’ladi. Masalan, ishchi kuchi ixtisosligi
bilangina emas, balki jinsi, yoshi bilan ham guruhlashtiriladi. Kombinatsion
jadvallar guruhlarini solishtirishga imkon beradi.
Darslikda keltirilgan jadvallardagi statistik ko’rsatgichlarni tahlil qilishga
kirishishdan oldin o’quvchilarga tahlilni maqsadini tushuntirish lozim. Jadvallarni
tahlil qilish dars jarayonida amalga oshirish lozim. Ularni tahlil vazifa sifatida
bermaslik lozim. Chunki jadvallar bo’yicha tushunmovchiliklar tug’ilishi mumkin.
Maktab geografiyasi kurslarida voqea va xodisalarni statistik tahlildan oldin
ularni nazariy jixatdan asoslab berish lozim. Masalan, iqlim haqidagi statistik
ma’lumotlarni tahlil qilishdan avval iqlim hosil qiluvchi omillar haqida nazariy
bilimlar berib o’tish lozim.
Jadvallarni tahlil qilayotganda statistik ko’rsatgichlarni qiyoslash iqtisodiy
geografiya darslarida katta axamiyatga ega.
Diagramma va chizmalar bilan ishlash. Maktab geografiyasi darslarida
diagramma va chizmalardan juda ko’p foydalaniladi. Diagramma va chizmalarda
raqamli ma’lumotlar ifodalaniladi.
Diagramma orqali ma’lum bir ko’rsatgichlarni boshqasidan kattaligi yaqqol
ko’rsatish mumkin.
Diagramma va chizmalarni chizish usullari bilan o’quvchilar matematika
darslarida tanishishadi.
Shuning uchun geografiya darslarida to’g’ridan-to’g’ri ularni moxiyati va
mazmuniga o’quvchilar diqqatini qaratadi.
Diagramma va chizmalarni tushintirish quyidagi tartibda amalga oshiriladi: -
diagrama va chizmalarda nimalar tasvirlanganini o’quvchilarga tushuntiriladi;
-diagramma va chizmalarda qanday tabiiy geografik va iqtisodiy geografik
voqea va hodisalar tasvirlangani ochib beriladi;
-diagramma va chizmalarda qanday bog’liqlik yoki qonuniyatni aniqlash
mumkinligi tushuntiriladi. Masalan, Tabiiy geografiya darslarida iqlim mavzusini
o’rganishda yer yuzasiga tushayotgan issiqlik miqdorini quyosh nurlarini tushishi
burchagiga bog’liqligini ko’rsatuvchi chizma. Bunda quyosh nurlari ekvatorial
tropik mintaqalarda. Yer yuzasiga tik tushishi, shuning uchun mazkur mintaqalarda
quyosh issiqligini miqdori katta, qutublarda esa quyosh nurlarini tushish burchagi
kichik shuning uchun bu yerlarda yer yuzasiga kelayotgan quyosh issiqligini
miqdori kam ekanligi oqibatida qutbiy o’lkalar muz va qor bilan yil davomida
qoplanib yotganligi asoslab beriladi. Iqtisodiy geografiya darslarida diagramma va
chizmalar orqali aholini, mineral resurslarni, sanoat va qishloq xo’jaligi
ko’rsatgichlarini ifodalash mumkin.
Maktab
geografiyasida
statistik
ma’lumotlarni
quyidagi
metodik
ma’lumotlarni qo’llashi mumkin:
-statistik ma’lumotlar geografik bilimlarni manba siftida foydalanilganda; -
o’rganilayotgan mavzu nazariyasi bilan uning statistik ko’rsatgichlari orasidagi
bog’liqlik o’rganiladi;
-predmetlararo aloqalardan foydalanishda. Masalan, matematika bilan.
Bunday aloqalar diagramma, chizma, xisoblash ishlarini amalga oshirganda
qo’llaniladi;
- Darslik matnidagi va xaritalardagi statistik ma’lumotlardan foydalaniladi;
- yangi mavzularni o’tishda statistik ma’lumotlardan foydalanishdi;
- o’tilgan darsni mustaxkamlashda statistik ma’lumotlardan foydalanishdi;