Geografiya ta’limida matematik metodlar. Matematik va statistik metod

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

33,0 KB


 
 
 
 
Geografiya ta’limida matematik metodlar. Matematik va statistik metod 
 
Geografiya ta’limida matematik va statistik metodlardan foydalanish 
o’quvchilarda mavjud qonuniyatlarni to’laroq tushuntirishga, geografik voqea va 
xodisalar orasidagi o’zaro bog’liqliklarni aniqlash ko’nikmalarini shakillantirishga 
imkon beradi. 
Geografiya ta’limida matematik metodlar 
Geografiya 
darslarini 
deyarli 
barchasida 
matematik 
metodlardan 
foydalanishga to’g’ri keladi, ammo mazkur metodga shu paytgacha kamroq e’tibor 
berilgan. 
Geografiya fanining ikkita katta tarmog’ining barcha qismlari bo’yicha 
bilimlar berishda va tegishli ko’nikmalarni shakllantirishda matematik metodlardan 
unumli foydalanish katta samara beradi. Shu munosabat bilan matematik 
metodlardan foydalanish texnologiyasini madaniy va iqtisodiy geografiya kurslari 
uchun alohida-alohida ko’rib chiqamiz. Chunki geografiya fanining ushbu ikki 
tarmog’i bir birini to’ldirishi bilan birga o’ziga xos xususiyatlarga ham ega. 
Tabiiy geografik bilimlar berishda matematik metodlardan foydalanish. 
Tabiiy geografiya kurslarida matematik metodlar plan va xaritalar bilan ishlashda, 
masofalarni gradus va metrlarda hisoblash, geografik koordinatalarni aniqlash, 
gorizontallar bilan ishlash, mutloq va nisbiy balandliklar bilan ishlash, litosfera, 
gedrosfera va beosfera tabiat muxofazasi va boshqa mavzularni o’rganishda 
matematik metodlar qo’llaniladi. 
Tabiiy geografiya boshlang’ich kursida matematik metodlardan foydalanish 
deyarli barcha mavzularni o’rganish jarayonida amalga oshiriladi. Plan va xarita 
bo’limida masofani o’lchash, masshtab, gorizantallar geografik koordinatalar 
bo’yicha o’tiladigan nazariy va amaliy mashg’ulotlarda matematik metodlar 
qo’llaniladi. 
O’quvchilar qiyin tushunadigan va amaliy mashg’ulotlarni bajarishga 
qiynaladigan mavzulardan biri masshtab mavzusidir. Mashstabni tushuntirganda 
sinf xonasidan foydalanish mumkin. Sinf xonasining uzunligi va kengligini 
Geografiya ta’limida matematik metodlar. Matematik va statistik metod Geografiya ta’limida matematik va statistik metodlardan foydalanish o’quvchilarda mavjud qonuniyatlarni to’laroq tushuntirishga, geografik voqea va xodisalar orasidagi o’zaro bog’liqliklarni aniqlash ko’nikmalarini shakillantirishga imkon beradi. Geografiya ta’limida matematik metodlar Geografiya darslarini deyarli barchasida matematik metodlardan foydalanishga to’g’ri keladi, ammo mazkur metodga shu paytgacha kamroq e’tibor berilgan. Geografiya fanining ikkita katta tarmog’ining barcha qismlari bo’yicha bilimlar berishda va tegishli ko’nikmalarni shakllantirishda matematik metodlardan unumli foydalanish katta samara beradi. Shu munosabat bilan matematik metodlardan foydalanish texnologiyasini madaniy va iqtisodiy geografiya kurslari uchun alohida-alohida ko’rib chiqamiz. Chunki geografiya fanining ushbu ikki tarmog’i bir birini to’ldirishi bilan birga o’ziga xos xususiyatlarga ham ega. Tabiiy geografik bilimlar berishda matematik metodlardan foydalanish. Tabiiy geografiya kurslarida matematik metodlar plan va xaritalar bilan ishlashda, masofalarni gradus va metrlarda hisoblash, geografik koordinatalarni aniqlash, gorizontallar bilan ishlash, mutloq va nisbiy balandliklar bilan ishlash, litosfera, gedrosfera va beosfera tabiat muxofazasi va boshqa mavzularni o’rganishda matematik metodlar qo’llaniladi. Tabiiy geografiya boshlang’ich kursida matematik metodlardan foydalanish deyarli barcha mavzularni o’rganish jarayonida amalga oshiriladi. Plan va xarita bo’limida masofani o’lchash, masshtab, gorizantallar geografik koordinatalar bo’yicha o’tiladigan nazariy va amaliy mashg’ulotlarda matematik metodlar qo’llaniladi. O’quvchilar qiyin tushunadigan va amaliy mashg’ulotlarni bajarishga qiynaladigan mavzulardan biri masshtab mavzusidir. Mashstabni tushuntirganda sinf xonasidan foydalanish mumkin. Sinf xonasining uzunligi va kengligini  
 
qog’ozga tushiradigan bo’lsak undan foydalanish noqulay bo’lishi, agar stadion 
yoki bog’ni rejasini tuzadigan bo’lsak ularni maydoniga teng qog’oz kerak bo’ladi, 
shuning uchun sinf xonasini, stadionni, bog’ni, tuman, viloyat, davlat va 
materiklarni xaritasini tuzganda ular matematik jixatdan kichraytirib olinadi. 
Joydagi bir kilometr masofa qog’ozga bir santimetrga teng deb olinishi mumkin, 
bunda joydagi masofa qog’ozda 100 000 marotaba kichraytirib tasvirlangan bo’ladi. 
Demak joydagi masofani xaritalarda qancha marotaba kichraytirib tasvirlanishini 
ko’rsatadigan ifodaga masshtab deb atalarkan. Yuqoridagi ifoda matematik jixatdan 
quyidagicha ifodalanadi 1:100 000 ya’ni xaritadagi 1sm masofa joydagi 100 000 sm 
ya’ni bir kilometrga masofaga teng. Xaritalarda masofalar kilometrda va darajalarda 
ifodalanadi. Masalan, 10 yoyni uzunligi o’rtacha 111 km.ga teng. Xaritada 
ekvatordan qutblar tomon paralelning qisqarishi munosabati bilan ularda 10 yoyni 
uzunligini meridiani angar bo’yicha esa o’zgarmaydi, ham qisqarib boradi Bir 
muayan uzunligini bilgan holda xarita yoki globuslarda ikki nuqta orasidagi 
masofani quyidagicha aniqlash mumkin: 
L=N° xM 
L=ikki nuqta orasidagi masofa, km da 
№=ikki nuqta orasidagi masofani darajada ifodalanganligi, ya’ni mazkur 
nuqtalar orasidagi darajalar farqi ( f1 0 -42° =N° ). 
M=ma’lum bir parallelyoki meridian yoyi bo’yicha 10 yoyni uzunligi. 
Masalan, ekvatordan Toshkentgacha bo’lgan masofa darajalarda 420. Mazkur 
masofani kilometrda ifodalash uchun R meridian yoyini uzunligini topamiz. 
10=1110. Unda 
L = 420 x 111 = 4662 km. 
Xaritadagi uzunlikni santimetrda aniqlab uni haqiqiy uzunligini masshtab 
o’lchamiga ko’paytirish orqali topish mumkin. Masalan, xaritaning masshtabi 1:10 
000 000 bo’lsin, masshtab o’lchami 1 sm da 100 km. Ikkinchi nuqta orasidagi 
masofa 5 sm. Unda joydagi haqiqiy masofa 
L= l1 x lo i  = 5 x100 = 500 
km l1 = xaritadagi ikki nuqta orasidagi masofa sm. 
l 
o l =masshtab o’lchami L= joydagi haqiqiy masofa Gorizontallar bilan 
ishlash ko’nikmalarini shakllantirish topografik xaritalarni o’qishda muxim 
qog’ozga tushiradigan bo’lsak undan foydalanish noqulay bo’lishi, agar stadion yoki bog’ni rejasini tuzadigan bo’lsak ularni maydoniga teng qog’oz kerak bo’ladi, shuning uchun sinf xonasini, stadionni, bog’ni, tuman, viloyat, davlat va materiklarni xaritasini tuzganda ular matematik jixatdan kichraytirib olinadi. Joydagi bir kilometr masofa qog’ozga bir santimetrga teng deb olinishi mumkin, bunda joydagi masofa qog’ozda 100 000 marotaba kichraytirib tasvirlangan bo’ladi. Demak joydagi masofani xaritalarda qancha marotaba kichraytirib tasvirlanishini ko’rsatadigan ifodaga masshtab deb atalarkan. Yuqoridagi ifoda matematik jixatdan quyidagicha ifodalanadi 1:100 000 ya’ni xaritadagi 1sm masofa joydagi 100 000 sm ya’ni bir kilometrga masofaga teng. Xaritalarda masofalar kilometrda va darajalarda ifodalanadi. Masalan, 10 yoyni uzunligi o’rtacha 111 km.ga teng. Xaritada ekvatordan qutblar tomon paralelning qisqarishi munosabati bilan ularda 10 yoyni uzunligini meridiani angar bo’yicha esa o’zgarmaydi, ham qisqarib boradi Bir muayan uzunligini bilgan holda xarita yoki globuslarda ikki nuqta orasidagi masofani quyidagicha aniqlash mumkin: L=N° xM L=ikki nuqta orasidagi masofa, km da №=ikki nuqta orasidagi masofani darajada ifodalanganligi, ya’ni mazkur nuqtalar orasidagi darajalar farqi ( f1 0 -42° =N° ). M=ma’lum bir parallelyoki meridian yoyi bo’yicha 10 yoyni uzunligi. Masalan, ekvatordan Toshkentgacha bo’lgan masofa darajalarda 420. Mazkur masofani kilometrda ifodalash uchun R meridian yoyini uzunligini topamiz. 10=1110. Unda L = 420 x 111 = 4662 km. Xaritadagi uzunlikni santimetrda aniqlab uni haqiqiy uzunligini masshtab o’lchamiga ko’paytirish orqali topish mumkin. Masalan, xaritaning masshtabi 1:10 000 000 bo’lsin, masshtab o’lchami 1 sm da 100 km. Ikkinchi nuqta orasidagi masofa 5 sm. Unda joydagi haqiqiy masofa L= l1 x lo i = 5 x100 = 500 km l1 = xaritadagi ikki nuqta orasidagi masofa sm. l o l =masshtab o’lchami L= joydagi haqiqiy masofa Gorizontallar bilan ishlash ko’nikmalarini shakllantirish topografik xaritalarni o’qishda muxim  
 
axamiyatga ega. Gorizantallarni balandligini qaysi tomonga qarab ortishi yoki 
kamayishiga qarab balandlik yoki botiqni qaerda joylashganini va o’lchalarimini 
aniqlashimiz mumkin. Masalan, quyidagi chizmaga qarab qanday rel’ef shakli 
tasvirlanganini va uning o’lchamlarini aniqlaymiz. 
«a» rasmda gorizontallarning mutloq balandligi markazdan tevarakka tomon 
ortib bormoqda, demak, bu yerda botiq tasvirlangan. Botiqni chuqurligini topish 
uchun chekkadagi va markazdagi gorizantallar farqini topamiz (N1-N2) ya’ni 300 
m - 200 m = 100 m. botiqning chuqurligi H = N1 -N2 
«b» rasmda gorizontallarning mutlaq balandligi chekkadan markaz tomon 
ortib bormoqda, demak, mazkur chizmada balandlik tasvirlangan. Uning balandligi 
qo’yidagi ifoda bilan aniqlanadi: 
N = N2 - N1 = 1000- 600 = 400 m 
Demak, balandlikning balandligi 400 m ekan. 
Gidrosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar qo’yidagi xollarda 
qo’llanildi: daryo suv sarfini aniqlash, daryo tizimi zichligini aniqlash, daryo 
havzasi, maydonini aniqlash , okean suvi to’rligini aniqlash va h.k. 
Daryolarning suv sarfi doimo kerak bo’ladigan o’lchamlardan biri 
hisoblanadi. Har qanday daryolarni yoki soyni suv sarfini aniqlash uchun quyidagi 
ma’lumotlar zarur bo’ladi: daryo ko’ndalang kesimining maydoni, suv iqlimning 
tezligi. 
Mazkur ma’lumotlar bo’lgan taqdirda daryoning suv sarfi qo’yidagi ifoda 
orqali aniqlanadi: 
Q= F Vm3/ sek. 
Q = daryoning suv sarfi, m3/ sek 
F = daryoning suv iqlimining ko’ndalang kesimi maydoni F = H L= m2 H = 
daryo suv qatlamining balandligi, m L = daryo suv qatlamining kengligi, m 
Masalan, daryo suv oqimining balandligi 1,0 sm, kengligi (L) 5m, suv 
oqimining tezligi sekundiga 10 sm bo’lsa uning suv sarfi quyidagicha bo’ladi: 
Q = 1 5 10 = 50 m/ sek. 
Daryo havzasining maydonni turli usullar yordamida aniqlanishi mumkin. 
Umum ta’lim maktablari o’quvchilari uchun eng sodda usul daryo havzasini 
o’rtacha kengligi va uzunligini ko’paytmasini hisoblashdan iborat. Masalan 
axamiyatga ega. Gorizantallarni balandligini qaysi tomonga qarab ortishi yoki kamayishiga qarab balandlik yoki botiqni qaerda joylashganini va o’lchalarimini aniqlashimiz mumkin. Masalan, quyidagi chizmaga qarab qanday rel’ef shakli tasvirlanganini va uning o’lchamlarini aniqlaymiz. «a» rasmda gorizontallarning mutloq balandligi markazdan tevarakka tomon ortib bormoqda, demak, bu yerda botiq tasvirlangan. Botiqni chuqurligini topish uchun chekkadagi va markazdagi gorizantallar farqini topamiz (N1-N2) ya’ni 300 m - 200 m = 100 m. botiqning chuqurligi H = N1 -N2 «b» rasmda gorizontallarning mutlaq balandligi chekkadan markaz tomon ortib bormoqda, demak, mazkur chizmada balandlik tasvirlangan. Uning balandligi qo’yidagi ifoda bilan aniqlanadi: N = N2 - N1 = 1000- 600 = 400 m Demak, balandlikning balandligi 400 m ekan. Gidrosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar qo’yidagi xollarda qo’llanildi: daryo suv sarfini aniqlash, daryo tizimi zichligini aniqlash, daryo havzasi, maydonini aniqlash , okean suvi to’rligini aniqlash va h.k. Daryolarning suv sarfi doimo kerak bo’ladigan o’lchamlardan biri hisoblanadi. Har qanday daryolarni yoki soyni suv sarfini aniqlash uchun quyidagi ma’lumotlar zarur bo’ladi: daryo ko’ndalang kesimining maydoni, suv iqlimning tezligi. Mazkur ma’lumotlar bo’lgan taqdirda daryoning suv sarfi qo’yidagi ifoda orqali aniqlanadi: Q= F Vm3/ sek. Q = daryoning suv sarfi, m3/ sek F = daryoning suv iqlimining ko’ndalang kesimi maydoni F = H L= m2 H = daryo suv qatlamining balandligi, m L = daryo suv qatlamining kengligi, m Masalan, daryo suv oqimining balandligi 1,0 sm, kengligi (L) 5m, suv oqimining tezligi sekundiga 10 sm bo’lsa uning suv sarfi quyidagicha bo’ladi: Q = 1 5 10 = 50 m/ sek. Daryo havzasining maydonni turli usullar yordamida aniqlanishi mumkin. Umum ta’lim maktablari o’quvchilari uchun eng sodda usul daryo havzasini o’rtacha kengligi va uzunligini ko’paytmasini hisoblashdan iborat. Masalan  
 
daryoning havzasini o’rtacha kengligi 16 km o’rtacha uzunligi 150 km. Unda daryo 
havzasining maydoni 
F = L l km2 = 16 150 == 2400 km 2 
Daryo havzasining zichligi quyidagi ifoda orqali aniqlanadi: 
3 = 500 km : 500 km = 1 km Demak, 1 km2 maydonga 1 
km uzunlikdagi daryo to’g’ri kelar ekan. 
Ko’l suvini hajmi quyidagi tartibda aniqlanadi: a) ko’lning maydoni 
aniqlanadi; b) ko’lning chuqurligi aniqlanadi (N); v) ko’ldagi suv hajmi aniqlanadi. 
Q = F H m3 F 
= ko’l maydoni N - 
ko’lning chuqurligi, m 
Masalan, ko’lni suv yuzasini maydoni 15000 km2, chuqurligi 50 m. Uning 
hajmi 
Q = 
15 000 0, 05 = 750 km3 
Atmosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar quyidagi xollarda 
qo’llaniladi: xarorat o’lchamlarini hisoblash, namlikni hisoblash va h.k. 
Haroratni hisoblashni quyidagi turlari mavjud: sutkalik o’rtacha haroratni 
hisoblash; 10 kunlik o’rtacha xaroratni hisoblash; oylik o’rtacha haroratni hisoblash; 
yillik o’rtacha haroratni hisoblash; ko’p yillik o’rtacha haroratni hisoblash. 
Yog’in miqdori ham oylik va yillik hisobida chiqariladi.. 
Mutloq va nisbiy namlikni ham hisoblashda o’quvchilar namkashlikka yo’l 
qo’yishlari mumkin. Mutloq namlik 1 m3 havodagi nam miqdori hisoblanadi va g/m3 
da o’lchanadi. Nisbiy namlik foizda yoki g/m3 ifodalanadi. Nisbiy namlik ma’lum 
bir harorat uchun hisoblanadi. Masalan, havo harorati 10° nisbiy namlik 50 % bo’lsa, 
100da 1m3 havoda bo’lishi mumkin bo’lgan namlikning 50 % mavjud degani. 
Agar 100 haroratda 1m 3 havoda mumkin bo’lgan namlik 2 gramm bo’lsa, 
ma’lum vaqtdagi nisbiy namlik 50 % bo’lsa 1m3 havoda 4,5 gramm nam bo’ladi. 
Atmosfera bosimi va haroratni balanddlikka chiqqan sari pasayishi va pastga 
tushgan sari ortishini quyidagi ifodalar orqali aniqlash mumkin; 
R = R0- (N: 10) 
R - atmosfera bosimi 
R0- Yer yuzasidagi atmosfera bosimi 
daryoning havzasini o’rtacha kengligi 16 km o’rtacha uzunligi 150 km. Unda daryo havzasining maydoni F = L l km2 = 16 150 == 2400 km 2 Daryo havzasining zichligi quyidagi ifoda orqali aniqlanadi: 3 = 500 km : 500 km = 1 km Demak, 1 km2 maydonga 1 km uzunlikdagi daryo to’g’ri kelar ekan. Ko’l suvini hajmi quyidagi tartibda aniqlanadi: a) ko’lning maydoni aniqlanadi; b) ko’lning chuqurligi aniqlanadi (N); v) ko’ldagi suv hajmi aniqlanadi. Q = F H m3 F = ko’l maydoni N - ko’lning chuqurligi, m Masalan, ko’lni suv yuzasini maydoni 15000 km2, chuqurligi 50 m. Uning hajmi Q = 15 000 0, 05 = 750 km3 Atmosfera mavzusini o’rganishda matematik metodlar quyidagi xollarda qo’llaniladi: xarorat o’lchamlarini hisoblash, namlikni hisoblash va h.k. Haroratni hisoblashni quyidagi turlari mavjud: sutkalik o’rtacha haroratni hisoblash; 10 kunlik o’rtacha xaroratni hisoblash; oylik o’rtacha haroratni hisoblash; yillik o’rtacha haroratni hisoblash; ko’p yillik o’rtacha haroratni hisoblash. Yog’in miqdori ham oylik va yillik hisobida chiqariladi.. Mutloq va nisbiy namlikni ham hisoblashda o’quvchilar namkashlikka yo’l qo’yishlari mumkin. Mutloq namlik 1 m3 havodagi nam miqdori hisoblanadi va g/m3 da o’lchanadi. Nisbiy namlik foizda yoki g/m3 ifodalanadi. Nisbiy namlik ma’lum bir harorat uchun hisoblanadi. Masalan, havo harorati 10° nisbiy namlik 50 % bo’lsa, 100da 1m3 havoda bo’lishi mumkin bo’lgan namlikning 50 % mavjud degani. Agar 100 haroratda 1m 3 havoda mumkin bo’lgan namlik 2 gramm bo’lsa, ma’lum vaqtdagi nisbiy namlik 50 % bo’lsa 1m3 havoda 4,5 gramm nam bo’ladi. Atmosfera bosimi va haroratni balanddlikka chiqqan sari pasayishi va pastga tushgan sari ortishini quyidagi ifodalar orqali aniqlash mumkin; R = R0- (N: 10) R - atmosfera bosimi R0- Yer yuzasidagi atmosfera bosimi  
 
N - nisbiy balandlik km yoki «m»da 
Masalan, Yer yuzasida atmosfera bosimi 800 mm bo’lsa, 3 km balanlikda 
qancha bo’ladi 
R= 800 - (3000:10)= 500 mm 
Biosfera mavzusini o’tganda ko’proq biomassa hisoblab chiqiladi. Ammo 
bunga maktab geografiyasida yetarlicha e’tibor berilmaydi. Biomassa har bir 
maydon uchun tonna hisobida aniqlanadi. Quruqlikdagi maydonlar uchun Yer usti 
va osti biomassasi hisoblanadi. Bunda 100 sm2 maydondagi Yer usti va osti 
biomassasi hisoblanadi va ularning yig’indisi aniqlanadi. Masalan, dasht zonasida 
100 sm2 maydonda yer osti biomassasi 2 kg, yer usti biomassasi esa 3 kg bo’lishi 
mumkin. Unda umumiy biomassasi 5 kg bo’ladi. Uni km2 xisoblab chiqish mumkin. 
O’rmonlarda yer usti biomassasi miqdori yuqori bo’ladi. Okeanlarda biomassa 
miqdori asosan hayvonot dunyosi biomassasidan iborat. 
Iqtisodiy va ijtimoiy bilimlar berishda matematik metodlardan fodalanish. 
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida matematik metodlarni quyidagi hollarda 
qo’llash mumkin: tabiiy resurslar ko’rsatkichlarini aniqlaganda; 
aholini 
ko’rsatkichlarini 
aniqlaganda; 
sanoat va qishloq xo’jaligini 
ko’rsatkichlarini aniqlaganda; eksport va import ko’rsatkichlari va transport 
ko’rsatkichlarini hisoblashda qo’llaniladi. 
Tabiiy resurslarga baho berganda ularni zaxirasi, yillik ishlatilishi miqdori 
asosiy ko’rsatkich bo’lib hisoblanadi. 
Masalan, mineral resurslarni baholayotganda birinchi navbatda ularning 
zaxirasi hisobga olinadi, so’ngra yillik qazib olish miqdori aniqlanadi. Masalan, 
oxaktosh konini zaxirasi 800 mln. tonna deb aniqlandi, agar yiliga 10 mln. tonnadan 
oxaktosh qazib olinsa 800x10=80 yilga yetadi. Bundan tashqari foydali qazilmalarni 
qazib olish va qayta ishlash jarayonida atrof muxitga tashlanadigan chiqindilar 
miqdorini ham aniqlash mumkin. masalan, ruda tarkibida foydali qazilma ulushi 
30% bo’lsa har tonna rudadan 700 kg gacha chiqindi hosil bo’ladi. Bir yilda 50 mln 
tonna ruda qazib olinsa 50 x 0,71=35 mln. tonna chiqindi vujudga keladi. Chunki 
qazib olingan va qayta ishlanayotgan rudaning 70 % chiqindidan iborat. Agar 
foydali qazilma konini tasdiqlangan zaxirasi mlrd tonna bo’lsa, mazkur kon qazib 
bo’lingandan so’ng 700 mln tonna chiqindi hosil bo’ladi. 
N - nisbiy balandlik km yoki «m»da Masalan, Yer yuzasida atmosfera bosimi 800 mm bo’lsa, 3 km balanlikda qancha bo’ladi R= 800 - (3000:10)= 500 mm Biosfera mavzusini o’tganda ko’proq biomassa hisoblab chiqiladi. Ammo bunga maktab geografiyasida yetarlicha e’tibor berilmaydi. Biomassa har bir maydon uchun tonna hisobida aniqlanadi. Quruqlikdagi maydonlar uchun Yer usti va osti biomassasi hisoblanadi. Bunda 100 sm2 maydondagi Yer usti va osti biomassasi hisoblanadi va ularning yig’indisi aniqlanadi. Masalan, dasht zonasida 100 sm2 maydonda yer osti biomassasi 2 kg, yer usti biomassasi esa 3 kg bo’lishi mumkin. Unda umumiy biomassasi 5 kg bo’ladi. Uni km2 xisoblab chiqish mumkin. O’rmonlarda yer usti biomassasi miqdori yuqori bo’ladi. Okeanlarda biomassa miqdori asosan hayvonot dunyosi biomassasidan iborat. Iqtisodiy va ijtimoiy bilimlar berishda matematik metodlardan fodalanish. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida matematik metodlarni quyidagi hollarda qo’llash mumkin: tabiiy resurslar ko’rsatkichlarini aniqlaganda; aholini ko’rsatkichlarini aniqlaganda; sanoat va qishloq xo’jaligini ko’rsatkichlarini aniqlaganda; eksport va import ko’rsatkichlari va transport ko’rsatkichlarini hisoblashda qo’llaniladi. Tabiiy resurslarga baho berganda ularni zaxirasi, yillik ishlatilishi miqdori asosiy ko’rsatkich bo’lib hisoblanadi. Masalan, mineral resurslarni baholayotganda birinchi navbatda ularning zaxirasi hisobga olinadi, so’ngra yillik qazib olish miqdori aniqlanadi. Masalan, oxaktosh konini zaxirasi 800 mln. tonna deb aniqlandi, agar yiliga 10 mln. tonnadan oxaktosh qazib olinsa 800x10=80 yilga yetadi. Bundan tashqari foydali qazilmalarni qazib olish va qayta ishlash jarayonida atrof muxitga tashlanadigan chiqindilar miqdorini ham aniqlash mumkin. masalan, ruda tarkibida foydali qazilma ulushi 30% bo’lsa har tonna rudadan 700 kg gacha chiqindi hosil bo’ladi. Bir yilda 50 mln tonna ruda qazib olinsa 50 x 0,71=35 mln. tonna chiqindi vujudga keladi. Chunki qazib olingan va qayta ishlanayotgan rudaning 70 % chiqindidan iborat. Agar foydali qazilma konini tasdiqlangan zaxirasi mlrd tonna bo’lsa, mazkur kon qazib bo’lingandan so’ng 700 mln tonna chiqindi hosil bo’ladi.  
 
1000 000 000 x 0,7= 700 000 000 tonna. 
Xudi shunday hisoblarni boshqa shunday tabiiy resurslar uchun ham amalga 
oshirish mumkin. 
Aholii geografiyasini o’rganayotganda juda ko’p matematik omillardan 
foydalaniladi. Aholini zichligini xisoblaganda quyidagi usullardan foydalaniladi. 
3=NS kishilar/km2 
N-aholi soni 
S-maydon 
Aholining milliy kasbiy, jinsiy va diniy, til va boshqa tarkiblarini 
o’rganayotganda quyidagi ifodadan foydalanish mumkin 
T=^TIXN • 100a% 
T- aholining mu’lum bmr ko’rsatgich bo’yicha tarkibi 
T^-ma’lum bir guruh aholining soni 
N^- aholining umumiy soni 
Masalan ma’lum bir viloyat aholisining umumiy soni 1 mln. kishi bo’lsa. 
Ularning 700 000 kishi turkiy til guruhi, 700 000 kishi Hind-Evropa guruhiga kirsa, 
unda 
Tt=700 0001000 000^ 100% = 70% 
Txe = 300 000 1000 000 • 100% = 30% 
Demak mazkur viloyat aholisining 70% turkiy tillar, 30% Hind- Yevropa 
tillari guruhiga mansub ekan. 
Xudi shunday usulda boshqa tarkiblarni hisoblab chiqish mumkin. 
Qishloq xo’jaligi ekinlarining yalpi hosili va ularni aholi jon boshiga ishlab 
chiqarilishi umumiy usullar yordamida xisoblanadi. 
Maktab geografiya kurslarining o’rganishda matematik metodlar quyidagi 
masalalarni 
yechishda 
qo’llaniladi: 
- uzunlik va maydonni hisoblashda; 
- geografik kordinatalarni aniqlashda; 
- gorizantallar yordamida relefni asosiy ko’rsatgichlarini aniqlashda; 
- iqlimiy ko’rsatgichlarni hisolashda; 
- gidrologik ko’rsatgichlarni hisoblashda; 
- biologik ko’rsatgichlarni hisoblashda; 
1000 000 000 x 0,7= 700 000 000 tonna. Xudi shunday hisoblarni boshqa shunday tabiiy resurslar uchun ham amalga oshirish mumkin. Aholii geografiyasini o’rganayotganda juda ko’p matematik omillardan foydalaniladi. Aholini zichligini xisoblaganda quyidagi usullardan foydalaniladi. 3=NS kishilar/km2 N-aholi soni S-maydon Aholining milliy kasbiy, jinsiy va diniy, til va boshqa tarkiblarini o’rganayotganda quyidagi ifodadan foydalanish mumkin T=^TIXN • 100a% T- aholining mu’lum bmr ko’rsatgich bo’yicha tarkibi T^-ma’lum bir guruh aholining soni N^- aholining umumiy soni Masalan ma’lum bir viloyat aholisining umumiy soni 1 mln. kishi bo’lsa. Ularning 700 000 kishi turkiy til guruhi, 700 000 kishi Hind-Evropa guruhiga kirsa, unda Tt=700 0001000 000^ 100% = 70% Txe = 300 000 1000 000 • 100% = 30% Demak mazkur viloyat aholisining 70% turkiy tillar, 30% Hind- Yevropa tillari guruhiga mansub ekan. Xudi shunday usulda boshqa tarkiblarni hisoblab chiqish mumkin. Qishloq xo’jaligi ekinlarining yalpi hosili va ularni aholi jon boshiga ishlab chiqarilishi umumiy usullar yordamida xisoblanadi. Maktab geografiya kurslarining o’rganishda matematik metodlar quyidagi masalalarni yechishda qo’llaniladi: - uzunlik va maydonni hisoblashda; - geografik kordinatalarni aniqlashda; - gorizantallar yordamida relefni asosiy ko’rsatgichlarini aniqlashda; - iqlimiy ko’rsatgichlarni hisolashda; - gidrologik ko’rsatgichlarni hisoblashda; - biologik ko’rsatgichlarni hisoblashda;  
 
- tabiiy resurslarni ko’rsatgichlarini hisoblashda; 
- aholi soni va uni ko’rsatgichlarini aniqlashda; 
- sanoat va qishloq xo’jaligi bo’yicha ko’rsatgichlarni hisoblaganda; 
- eksport va import ko’rsatgichlarini aniqlaganda; 
- yuk tushirish ko’rsatgichlarini aniqlashda va x.k. 
Matematik metodlar yordamida geografik ma’lumotlarni quyidagicha 
ifodalash mumkin: 
- jadvallar yordamida; 
- grafiklar yordamida; 
- diagramaalar yordamida; 
- kardiogrammalar yordamida; 
- xaritalar yordamida. 
Geografiya kurslarida sonli ma’lumotlar 
Maktab geografiya ta’limida juda ko’p sonli ma’lumotlar mavjud. Ular 
tabiatshunoslik kurslaridan tortib amaliy geografiya kurslarigacha uchraydi. Sonli, 
ya’ni statistik ma’lumotlar bilan ishlash ko’nikmalarini shakillantirish o’quvchilarni 
bilish va fikrlash faoliyatini rivojlantirishda juda katta axamiyatga ega. 
Geografiya darsliklarida uchraydigan statistik ko’rsatgichlarni quyidagi 
guruhlarga bo’lishimiz mumkin: 
mutloq o’lchamlar; nisbiy o’lchamlar; 
koeffitsentlar. 
Mutloq o’lchamlar ma’lumot axamiyatiga ega bo’ladi, ular orqali geografik 
xudud, voqea va hodisalarni o’lchamlari beriladi masalan, davlatlar maydoni, aholi 
soni, tog’larining balandligi, daryo uzunligi, okeanlar maydoni va chuqurligi va x.k. 
Nisbiy o’lchamlar mutloq o’lchamlarni qiyoslash natijalarini ifodalaydi, 
geografik voqea va xodisalarni qonuniyatlarini aniqlashga imkon beradi. Masalan, 
havoning o’rtacha xarorati, bosimni o’zgarishi, demografik jarayonlarni kechishi, 
ishlab chiqarishni joylashishi va x.k. 
Koeffitsentlar alohida voqea va xodisalarni o’ziga xos xususiyatlarini 
ifodalaydigan ko’rsatkichlar. Masalan, filbtrayatsiya koeffitsienti, namlanish 
koeffitsenti, iqtisodiy rayonlarni ixtisoslashuvi aholi va sanoatini o’sishi suratlari va 
x.k. 
Tabiiy va 
iqtisodiy geografiya 
kurslarida qo’llaniladigan statistik 
- tabiiy resurslarni ko’rsatgichlarini hisoblashda; - aholi soni va uni ko’rsatgichlarini aniqlashda; - sanoat va qishloq xo’jaligi bo’yicha ko’rsatgichlarni hisoblaganda; - eksport va import ko’rsatgichlarini aniqlaganda; - yuk tushirish ko’rsatgichlarini aniqlashda va x.k. Matematik metodlar yordamida geografik ma’lumotlarni quyidagicha ifodalash mumkin: - jadvallar yordamida; - grafiklar yordamida; - diagramaalar yordamida; - kardiogrammalar yordamida; - xaritalar yordamida. Geografiya kurslarida sonli ma’lumotlar Maktab geografiya ta’limida juda ko’p sonli ma’lumotlar mavjud. Ular tabiatshunoslik kurslaridan tortib amaliy geografiya kurslarigacha uchraydi. Sonli, ya’ni statistik ma’lumotlar bilan ishlash ko’nikmalarini shakillantirish o’quvchilarni bilish va fikrlash faoliyatini rivojlantirishda juda katta axamiyatga ega. Geografiya darsliklarida uchraydigan statistik ko’rsatgichlarni quyidagi guruhlarga bo’lishimiz mumkin: mutloq o’lchamlar; nisbiy o’lchamlar; koeffitsentlar. Mutloq o’lchamlar ma’lumot axamiyatiga ega bo’ladi, ular orqali geografik xudud, voqea va hodisalarni o’lchamlari beriladi masalan, davlatlar maydoni, aholi soni, tog’larining balandligi, daryo uzunligi, okeanlar maydoni va chuqurligi va x.k. Nisbiy o’lchamlar mutloq o’lchamlarni qiyoslash natijalarini ifodalaydi, geografik voqea va xodisalarni qonuniyatlarini aniqlashga imkon beradi. Masalan, havoning o’rtacha xarorati, bosimni o’zgarishi, demografik jarayonlarni kechishi, ishlab chiqarishni joylashishi va x.k. Koeffitsentlar alohida voqea va xodisalarni o’ziga xos xususiyatlarini ifodalaydigan ko’rsatkichlar. Masalan, filbtrayatsiya koeffitsienti, namlanish koeffitsenti, iqtisodiy rayonlarni ixtisoslashuvi aholi va sanoatini o’sishi suratlari va x.k. Tabiiy va iqtisodiy geografiya kurslarida qo’llaniladigan statistik  
 
ma’lumotlarni yana quyidagi uch guruhga bo’lish mumkin: 
- yakka raqamlar shaklida, asosan mutloq qiymatlarda, masalan tonna, 
kelometr, kilovatt-soat, kelogramm va x.k.; 
- chizma tarzida (diagramma, grafik, kartogrammalar, kartadiagrammalar) 
ifodalangan raqamlar; 
- statistik jadvallar tarzida ifodalangan raqamlar. 
Maktab geografiya darsliklarida uchraydigan raqamlar bilan ishlashni 
quyidagi shakllari mavjud: 
a) 
kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish; 
b) 
statistik ma’lumotlarni solishtirish; 
v) umumlashgan statistik ko’rsatkichlarni aniqlash; 
g) grafik, diagramma va jadvallardagi statistik ma’lumotlarni tax-lil qilish; 
d) 
grafik, diagramma va jadvallar tuzish. 
Kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish 5-sinfdan boshlanadi. Mazkur 
ma’lumotlarni o’quvchilar ob-havo kalendari bilan ishlaganda yig’ishadi. Bunda 
o’qituvchi ma’lum bir oyni tanlab olib ob-havoni kuzatishni tashkil qiladi. Bundan 
tashqari 5-sinfda gidrosfera, litosfera va beosfera mavzularini o’rganish davomida 
statistik ma’lumotlarni yig’ib tegishli qonuniyatlarni aniqlash mumkin. 
Umumlashgan ko’rsatkichlarni geografik moxiyatini o’quvchilar chuqur 
anglashlari lozim ular asosida o’quvchilar to’g’ri va aniq geografik xulosalar 
qilishlari lozim. 
Masalan, o’quvchilar “iqlim” mavzusini darslik asosida o’rganishayotganda 
umumlashgan statistik ko’rsatgichlar iqlimni okean, dengizlarga yaqinligirga 
bog’liq ekanligini aniqlashga imkon beradi. 
Turli xil chizma va diagrammalarni tahlil qilish uchun o’quvchilarda tafakkur 
yuqori darajada rivojlangan bo’lmog’i lozim. Matematika, tarix, chizmachilik, 
geografiya fanlarini o’rganayotganda o’quvchilar ongida ikki turdagi aloqalar 
shakllanadi: 
- vaqt va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik; 
- fazoviy va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik. 
Chizma va diagrammalar bilan ishlash jarayonida mazkur ikki tur aloqalar 
bir-biri bilan bog’lanadi, ya’ni bitta tizimni hosil qiladi chizma va diagrammalar 
ma’lumotlarni yana quyidagi uch guruhga bo’lish mumkin: - yakka raqamlar shaklida, asosan mutloq qiymatlarda, masalan tonna, kelometr, kilovatt-soat, kelogramm va x.k.; - chizma tarzida (diagramma, grafik, kartogrammalar, kartadiagrammalar) ifodalangan raqamlar; - statistik jadvallar tarzida ifodalangan raqamlar. Maktab geografiya darsliklarida uchraydigan raqamlar bilan ishlashni quyidagi shakllari mavjud: a) kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish; b) statistik ma’lumotlarni solishtirish; v) umumlashgan statistik ko’rsatkichlarni aniqlash; g) grafik, diagramma va jadvallardagi statistik ma’lumotlarni tax-lil qilish; d) grafik, diagramma va jadvallar tuzish. Kerakli statistik ma’lumotlarni yig’ish 5-sinfdan boshlanadi. Mazkur ma’lumotlarni o’quvchilar ob-havo kalendari bilan ishlaganda yig’ishadi. Bunda o’qituvchi ma’lum bir oyni tanlab olib ob-havoni kuzatishni tashkil qiladi. Bundan tashqari 5-sinfda gidrosfera, litosfera va beosfera mavzularini o’rganish davomida statistik ma’lumotlarni yig’ib tegishli qonuniyatlarni aniqlash mumkin. Umumlashgan ko’rsatkichlarni geografik moxiyatini o’quvchilar chuqur anglashlari lozim ular asosida o’quvchilar to’g’ri va aniq geografik xulosalar qilishlari lozim. Masalan, o’quvchilar “iqlim” mavzusini darslik asosida o’rganishayotganda umumlashgan statistik ko’rsatgichlar iqlimni okean, dengizlarga yaqinligirga bog’liq ekanligini aniqlashga imkon beradi. Turli xil chizma va diagrammalarni tahlil qilish uchun o’quvchilarda tafakkur yuqori darajada rivojlangan bo’lmog’i lozim. Matematika, tarix, chizmachilik, geografiya fanlarini o’rganayotganda o’quvchilar ongida ikki turdagi aloqalar shakllanadi: - vaqt va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik; - fazoviy va miqdoriy tasavvurlar orasidagi bog’liqlik. Chizma va diagrammalar bilan ishlash jarayonida mazkur ikki tur aloqalar bir-biri bilan bog’lanadi, ya’ni bitta tizimni hosil qiladi chizma va diagrammalar  
 
bilan ishlaganda o’qituvchi predmetlararo aloqalarga ko’proq e’tibor bermog’i 
lozim. Avval chizmada minus (manfiy) va musbat qiymatlar kardinata o’qini qaysi 
tomonida joylashishi haqida tushunchalar beriladi. 
Shundan so’ng birin-ketin iqlimni tahlil qilishga o’quvchilarni undaydi: 
- koordinata o’qlari belgisini aniqlash; 
- koordinata o’qlarida mashstabni aniqlash; 
- chizma yoki diagrammani miqdoriy tahlil qilish; 
- chizma yoki diagrammani sifat jixatdan tahlil qilish. 
Yuqorida ko’rsatilgan faoliyatlarning eng murakkabi iqlimiy chizma yoki 
diagrammalarni miqdoriy va sifatiy tahlil qilishdir. Chizma yoki diagrammani 
miqdoriy tahlilida miqdoriy ko’rsatkichlar va bog’liqliklar o’rganiladi. Bunday 
tahlil o’quvchilarni matematik bilimlariga asoslanadi. 
Sifat jihatdan baholashni metodik yo’llaridan biri qiyoslashdir. Agar dars 
jarayonida iqlimiy diagrammalarni tushuntirish davomida o’qituvchi turli xil 
iqlimlar va iqlimiy xodisalar haqida qiyosiy hikoya qilib berishi mumkin. 
7-sinf darsligida iqlimni o’rganish jarayonida umumlashgan statistik 
ma’lumotlardan foydalanish ko’nikmasi shakllantiriladi. Masalan, namlik 
koeffitsenti, 
yalpi 
quyosh 
radiatsiyasi, 
yutilgan 
quyosh 
radiatsiyasi, 
bug’lanuvchanlik. Mazkur tushunchalarni o’rganish o’qituvchidan o’quvchilar bilan 
muntazam ishlashni talab qiladi. 
Har bir yangi ko’rsatkichlarni o’qituvchi aloxida-aloxida o’quvchilarga 
mohiyati va ma’nosini tushuntirishi uni, qanday aniqlashini va aniqlash tartiblarini 
ko’rsatishi lozim. 
Alohida iqlim turlarini o’zlashtirib bo’lganidan so’ng, iqlimni umumlashgan 
ko’rsatkgichlarini aniqlash boshlanadi: ular quyidagicha tartibda aniqlanadi: 
- quyosh radiatsiyasi quyosh balandligi va bulutlikning turli sharoitlarida 
aniqlanadi; 
- o’rtacha yillik, eng yuqori va eng past xarorat, xaroratni yillik o’zgarishi 
aniqlanadi; 
- havoni namligi va bug’lanish aniqlanadi. 
- o’rtacha yillik yog’in miqdori, eng ko’p va kam yog’in miqdori, yog’inni yil 
davomida taqsimlanishi aniqlanadi; 
bilan ishlaganda o’qituvchi predmetlararo aloqalarga ko’proq e’tibor bermog’i lozim. Avval chizmada minus (manfiy) va musbat qiymatlar kardinata o’qini qaysi tomonida joylashishi haqida tushunchalar beriladi. Shundan so’ng birin-ketin iqlimni tahlil qilishga o’quvchilarni undaydi: - koordinata o’qlari belgisini aniqlash; - koordinata o’qlarida mashstabni aniqlash; - chizma yoki diagrammani miqdoriy tahlil qilish; - chizma yoki diagrammani sifat jixatdan tahlil qilish. Yuqorida ko’rsatilgan faoliyatlarning eng murakkabi iqlimiy chizma yoki diagrammalarni miqdoriy va sifatiy tahlil qilishdir. Chizma yoki diagrammani miqdoriy tahlilida miqdoriy ko’rsatkichlar va bog’liqliklar o’rganiladi. Bunday tahlil o’quvchilarni matematik bilimlariga asoslanadi. Sifat jihatdan baholashni metodik yo’llaridan biri qiyoslashdir. Agar dars jarayonida iqlimiy diagrammalarni tushuntirish davomida o’qituvchi turli xil iqlimlar va iqlimiy xodisalar haqida qiyosiy hikoya qilib berishi mumkin. 7-sinf darsligida iqlimni o’rganish jarayonida umumlashgan statistik ma’lumotlardan foydalanish ko’nikmasi shakllantiriladi. Masalan, namlik koeffitsenti, yalpi quyosh radiatsiyasi, yutilgan quyosh radiatsiyasi, bug’lanuvchanlik. Mazkur tushunchalarni o’rganish o’qituvchidan o’quvchilar bilan muntazam ishlashni talab qiladi. Har bir yangi ko’rsatkichlarni o’qituvchi aloxida-aloxida o’quvchilarga mohiyati va ma’nosini tushuntirishi uni, qanday aniqlashini va aniqlash tartiblarini ko’rsatishi lozim. Alohida iqlim turlarini o’zlashtirib bo’lganidan so’ng, iqlimni umumlashgan ko’rsatkgichlarini aniqlash boshlanadi: ular quyidagicha tartibda aniqlanadi: - quyosh radiatsiyasi quyosh balandligi va bulutlikning turli sharoitlarida aniqlanadi; - o’rtacha yillik, eng yuqori va eng past xarorat, xaroratni yillik o’zgarishi aniqlanadi; - havoni namligi va bug’lanish aniqlanadi. - o’rtacha yillik yog’in miqdori, eng ko’p va kam yog’in miqdori, yog’inni yil davomida taqsimlanishi aniqlanadi;  
 
- havo bosimi va uni mavsumiy o’zgarishi, shamollar va ularning asosiy 
yo’nalishlari hamda kuchi. 
Yakka xoldagi raqamlar bilan ishlash. Yakka xoldagi raqamlarga mutlaq 
ko’rsatkichlarda ifodalangan sonlar kiradi. Ular ko’pincha og’irlik, balandlik, 
chuqurlik, masofa, energiya va boshqa o’lchovlarda borilishi mumkin. 
Yakka xoldagi raqamlarni ayrimlarini esda saqlab kelishtirib etiladi. 
Ayrimlari haqida esa fikrlash talab etiladi. O’quvchilar eslab qoladigan raqamlar 
ko’p bo’lmasligi mumkin. Ularni ikkita yirik guruhga bo’lishimiz mumkin: tabiiy 
geografik; iqtisodiy geografik. 
Tabiiy geografikrak raqamlarga quyidagilar kirishi mumkin: 
- yer yuzasi haqidagi umumiy ma’lumotlar (eng baland va past nuqtasi 
maydoni, materiklar va okeanlar soni) eng katta va kichik okeanlar, dengiz, materik, 
qit’a daryo, ko’l, cho’l, tog’ va x.k.; 
- materiklar haqida umumiy ma’lumotlar (maydoni, eng baland va past 
nuqtasi, yog’in miqdori, xarorat, iqlim mintaqalari soni va x.k.); 
- okeanlar haqidagi umumiy ma’lumotlar (maydoni, cho’kmalari, sho’rligi, 
xarorati va x.k); 
- iqlim ko’rsatgichlari; 
- gidrologik ko’rsatgichlar va x.k. 
Iqtisodiy va ijtimoiy geografik raqamlarga quyidagilar kiradi: 
- jahonning umumiy ta’rifi (davlatlar soni, aholi soni, tabiiy resurslar miqdori, 
jon boshiga to’g’ri keladigan daromad va x.k.) 
- aholi xaqidagi ma’lumotlar (jaxon aholisi va uning tarkibi shahar va qishloq 
aholisi, erkaklar va ayollar soni, migratsiya salmog’i, tug’ilish, o’lish, ko’payish); 
- tabiiy resurslar va ularning miqdori; 
- sanoat va qishloq xo’jaligi ko’rsatkichlari; 
- transport va tashqi iqtisodiy aloqalar, ekspert va import ko’rsatgichlari; 
- davlatlar haqidagi ma’lumotlar (maydoni, aholisi, xo’jaligi) 
O’quvchilarni raqamlarni yaxshi eslab qolishlari uchunularni butun son holda 
berish yaxshi natija beradi. Masalan, Xitoyning maydoni 10 mln km2, aholisi 1 mird. 
dan ortiq. 
Dars jarayonida o’quvchilarga berilayotgan raqamlarga ta’rif berishi lozim. 
- havo bosimi va uni mavsumiy o’zgarishi, shamollar va ularning asosiy yo’nalishlari hamda kuchi. Yakka xoldagi raqamlar bilan ishlash. Yakka xoldagi raqamlarga mutlaq ko’rsatkichlarda ifodalangan sonlar kiradi. Ular ko’pincha og’irlik, balandlik, chuqurlik, masofa, energiya va boshqa o’lchovlarda borilishi mumkin. Yakka xoldagi raqamlarni ayrimlarini esda saqlab kelishtirib etiladi. Ayrimlari haqida esa fikrlash talab etiladi. O’quvchilar eslab qoladigan raqamlar ko’p bo’lmasligi mumkin. Ularni ikkita yirik guruhga bo’lishimiz mumkin: tabiiy geografik; iqtisodiy geografik. Tabiiy geografikrak raqamlarga quyidagilar kirishi mumkin: - yer yuzasi haqidagi umumiy ma’lumotlar (eng baland va past nuqtasi maydoni, materiklar va okeanlar soni) eng katta va kichik okeanlar, dengiz, materik, qit’a daryo, ko’l, cho’l, tog’ va x.k.; - materiklar haqida umumiy ma’lumotlar (maydoni, eng baland va past nuqtasi, yog’in miqdori, xarorat, iqlim mintaqalari soni va x.k.); - okeanlar haqidagi umumiy ma’lumotlar (maydoni, cho’kmalari, sho’rligi, xarorati va x.k); - iqlim ko’rsatgichlari; - gidrologik ko’rsatgichlar va x.k. Iqtisodiy va ijtimoiy geografik raqamlarga quyidagilar kiradi: - jahonning umumiy ta’rifi (davlatlar soni, aholi soni, tabiiy resurslar miqdori, jon boshiga to’g’ri keladigan daromad va x.k.) - aholi xaqidagi ma’lumotlar (jaxon aholisi va uning tarkibi shahar va qishloq aholisi, erkaklar va ayollar soni, migratsiya salmog’i, tug’ilish, o’lish, ko’payish); - tabiiy resurslar va ularning miqdori; - sanoat va qishloq xo’jaligi ko’rsatkichlari; - transport va tashqi iqtisodiy aloqalar, ekspert va import ko’rsatgichlari; - davlatlar haqidagi ma’lumotlar (maydoni, aholisi, xo’jaligi) O’quvchilarni raqamlarni yaxshi eslab qolishlari uchunularni butun son holda berish yaxshi natija beradi. Masalan, Xitoyning maydoni 10 mln km2, aholisi 1 mird. dan ortiq. Dars jarayonida o’quvchilarga berilayotgan raqamlarga ta’rif berishi lozim.  
 
Bunday ta’rif berishning usullaridan biri miqdoriy tasavvurlarni aniqlashtirishdir. 
Maktab geografiyasida eng keng tarqalgan aniqlashtirish usuli masofani vaqtga 
o’tkazish uni ifodalash hisoblanadi. Masalan, 100 km masofani turli transport turlari 
qancha vaqtda bosib o’tishi mumkin. 
Iqtisodiy geografiya darslarida xo’jalik tarmoqlarini davlat iqtisodidagi 
axamiyatini tushuntirishda aholi jon boshiga to’g’ri keladigan ishlab chiqarish xajmi 
xisobga olinadi. 
Raqamlar bilan ishlashning eng muxim usullaridan biri qiyoslash hisoblanadi. 
Qiyoslashda o’quvchilar raqamlarni tez eslab qolishadi. Masalan, Tinch okeani 
maydoni Atlantika okeani maydonidan ikki marta katta. Qiyoslash bilan faqat 
o’qituvchi emas, o’quvchilar ham shug’ullanishi mumkin. Masalan, o’qituvchi 
o’quvchilarga vazifa berishi mumkin, O’zbekistonni maydoni dunyodagi qaysi 
davlatlar maydoni bilan bir xil va h.k. 
Jadvallar bilan ishlash. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida ko’pincha 
raqamlar ma’lum bir ko’rsatgichlar bo’yicha guruhlantirilgan bo’ladi. Bunday 
guruhlantirilgan raqamlar yig’indisiga jadvallar deb ataladi. Jadvallar maktab 
geografiyasining barcha tarmoqlarida foydalaniladi. Tabiiy geografiya ko’proq 
quyidagi jadvallardan foydalaniladi: 
Yer yuzasida quruqlik va suvlikning taqsimlanishi; 
Okeanlar, dengizlar cho’kmalar, bo’g’izlar; Materiklar va ulardagi daryolar, 
ko’llar, orollar, cho’qqilar vulqonlar jadvallari; Iqlim ko’rsatgichlar jadvallari; va 
x.k. 
Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida quyidagi yo’nalishlar bo’yicha 
jadvallardan foydalaniladi: Davlatlar guruhlar bo’yicha; aholii va uning 
ko’rsatgichlari; tabiiy resurslari ko’rsatgichlari; sanoat tarmoqlari ko’rsatgichlari; 
qishloq xo’jaligi ishlab chiqarish ko’rsatgichlari; transport ko’rsatgichlari; xalqaro 
iqtisodiy aloqalar ko’rsatgichlari; ma’muriy birliklar ko’rsatkichlari. 
Geografiya ta’limida jadvallar quyidagi guruhlarga bo’linadi: Oddiy; 
guruhlashtirilgan; kombinatsion; va boshqa jadvallar. 
Oddiy jadvallarda xalq xo’jaligini tarmoqlari bo’yicha rejalashtirish uchun 
asos bo’ladigan statistik kuzatishlar natijalari ma’lum bir tizimga solinadi. 
Bunday jadvallarga markaziy statistika qo’mitasi tomonidan chiqariladigan 
Bunday ta’rif berishning usullaridan biri miqdoriy tasavvurlarni aniqlashtirishdir. Maktab geografiyasida eng keng tarqalgan aniqlashtirish usuli masofani vaqtga o’tkazish uni ifodalash hisoblanadi. Masalan, 100 km masofani turli transport turlari qancha vaqtda bosib o’tishi mumkin. Iqtisodiy geografiya darslarida xo’jalik tarmoqlarini davlat iqtisodidagi axamiyatini tushuntirishda aholi jon boshiga to’g’ri keladigan ishlab chiqarish xajmi xisobga olinadi. Raqamlar bilan ishlashning eng muxim usullaridan biri qiyoslash hisoblanadi. Qiyoslashda o’quvchilar raqamlarni tez eslab qolishadi. Masalan, Tinch okeani maydoni Atlantika okeani maydonidan ikki marta katta. Qiyoslash bilan faqat o’qituvchi emas, o’quvchilar ham shug’ullanishi mumkin. Masalan, o’qituvchi o’quvchilarga vazifa berishi mumkin, O’zbekistonni maydoni dunyodagi qaysi davlatlar maydoni bilan bir xil va h.k. Jadvallar bilan ishlash. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya darslarida ko’pincha raqamlar ma’lum bir ko’rsatgichlar bo’yicha guruhlantirilgan bo’ladi. Bunday guruhlantirilgan raqamlar yig’indisiga jadvallar deb ataladi. Jadvallar maktab geografiyasining barcha tarmoqlarida foydalaniladi. Tabiiy geografiya ko’proq quyidagi jadvallardan foydalaniladi: Yer yuzasida quruqlik va suvlikning taqsimlanishi; Okeanlar, dengizlar cho’kmalar, bo’g’izlar; Materiklar va ulardagi daryolar, ko’llar, orollar, cho’qqilar vulqonlar jadvallari; Iqlim ko’rsatgichlar jadvallari; va x.k. Iqtisodiy va ijtimoiy geografiya kurslarida quyidagi yo’nalishlar bo’yicha jadvallardan foydalaniladi: Davlatlar guruhlar bo’yicha; aholii va uning ko’rsatgichlari; tabiiy resurslari ko’rsatgichlari; sanoat tarmoqlari ko’rsatgichlari; qishloq xo’jaligi ishlab chiqarish ko’rsatgichlari; transport ko’rsatgichlari; xalqaro iqtisodiy aloqalar ko’rsatgichlari; ma’muriy birliklar ko’rsatkichlari. Geografiya ta’limida jadvallar quyidagi guruhlarga bo’linadi: Oddiy; guruhlashtirilgan; kombinatsion; va boshqa jadvallar. Oddiy jadvallarda xalq xo’jaligini tarmoqlari bo’yicha rejalashtirish uchun asos bo’ladigan statistik kuzatishlar natijalari ma’lum bir tizimga solinadi. Bunday jadvallarga markaziy statistika qo’mitasi tomonidan chiqariladigan  
 
statistik to’plamlar kiradi. Mazkur jadvallardan O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy 
geografiyasi kursini o’rganishda foydalaniladi. 
Mazkur jadvaldan har bir viloyatning xo’jaligini rivojlantirish xususiyatlarini 
o’rganishda ham foydalaniladi. 
Guruhlashtirilgan jadvallarda statistik ma’lumotlar ma’lum bir ko’rsatgichlar 
bo’yicha guruhlantiriladi. Masalan, aholini quyidagi guruhlarga bo’lib ko’rsatish 
mumkin: shahar va qishloqlar aholisi, erkaklar va ayollar, dehqonlar, ziyolilar, 
bolalar, o’smirlar, qariyalar va x.k. 
Kombinatsion jadvallar murakkabroq bo’ladi. Masalan, ishchi kuchi ixtisosligi 
bilangina emas, balki jinsi, yoshi bilan ham guruhlashtiriladi. Kombinatsion 
jadvallar guruhlarini solishtirishga imkon beradi. 
Darslikda keltirilgan jadvallardagi statistik ko’rsatgichlarni tahlil qilishga 
kirishishdan oldin o’quvchilarga tahlilni maqsadini tushuntirish lozim. Jadvallarni 
tahlil qilish dars jarayonida amalga oshirish lozim. Ularni tahlil vazifa sifatida 
bermaslik lozim. Chunki jadvallar bo’yicha tushunmovchiliklar tug’ilishi mumkin. 
Maktab geografiyasi kurslarida voqea va xodisalarni statistik tahlildan oldin 
ularni nazariy jixatdan asoslab berish lozim. Masalan, iqlim haqidagi statistik 
ma’lumotlarni tahlil qilishdan avval iqlim hosil qiluvchi omillar haqida nazariy 
bilimlar berib o’tish lozim. 
Jadvallarni tahlil qilayotganda statistik ko’rsatgichlarni qiyoslash iqtisodiy 
geografiya darslarida katta axamiyatga ega. 
Diagramma va chizmalar bilan ishlash. Maktab geografiyasi darslarida 
diagramma va chizmalardan juda ko’p foydalaniladi. Diagramma va chizmalarda 
raqamli ma’lumotlar ifodalaniladi. 
Diagramma orqali ma’lum bir ko’rsatgichlarni boshqasidan kattaligi yaqqol 
ko’rsatish mumkin. 
Diagramma va chizmalarni chizish usullari bilan o’quvchilar matematika 
darslarida tanishishadi. 
Shuning uchun geografiya darslarida to’g’ridan-to’g’ri ularni moxiyati va 
mazmuniga o’quvchilar diqqatini qaratadi. 
Diagramma va chizmalarni tushintirish quyidagi tartibda amalga oshiriladi: -
diagrama va chizmalarda nimalar tasvirlanganini o’quvchilarga tushuntiriladi; 
statistik to’plamlar kiradi. Mazkur jadvallardan O’zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy geografiyasi kursini o’rganishda foydalaniladi. Mazkur jadvaldan har bir viloyatning xo’jaligini rivojlantirish xususiyatlarini o’rganishda ham foydalaniladi. Guruhlashtirilgan jadvallarda statistik ma’lumotlar ma’lum bir ko’rsatgichlar bo’yicha guruhlantiriladi. Masalan, aholini quyidagi guruhlarga bo’lib ko’rsatish mumkin: shahar va qishloqlar aholisi, erkaklar va ayollar, dehqonlar, ziyolilar, bolalar, o’smirlar, qariyalar va x.k. Kombinatsion jadvallar murakkabroq bo’ladi. Masalan, ishchi kuchi ixtisosligi bilangina emas, balki jinsi, yoshi bilan ham guruhlashtiriladi. Kombinatsion jadvallar guruhlarini solishtirishga imkon beradi. Darslikda keltirilgan jadvallardagi statistik ko’rsatgichlarni tahlil qilishga kirishishdan oldin o’quvchilarga tahlilni maqsadini tushuntirish lozim. Jadvallarni tahlil qilish dars jarayonida amalga oshirish lozim. Ularni tahlil vazifa sifatida bermaslik lozim. Chunki jadvallar bo’yicha tushunmovchiliklar tug’ilishi mumkin. Maktab geografiyasi kurslarida voqea va xodisalarni statistik tahlildan oldin ularni nazariy jixatdan asoslab berish lozim. Masalan, iqlim haqidagi statistik ma’lumotlarni tahlil qilishdan avval iqlim hosil qiluvchi omillar haqida nazariy bilimlar berib o’tish lozim. Jadvallarni tahlil qilayotganda statistik ko’rsatgichlarni qiyoslash iqtisodiy geografiya darslarida katta axamiyatga ega. Diagramma va chizmalar bilan ishlash. Maktab geografiyasi darslarida diagramma va chizmalardan juda ko’p foydalaniladi. Diagramma va chizmalarda raqamli ma’lumotlar ifodalaniladi. Diagramma orqali ma’lum bir ko’rsatgichlarni boshqasidan kattaligi yaqqol ko’rsatish mumkin. Diagramma va chizmalarni chizish usullari bilan o’quvchilar matematika darslarida tanishishadi. Shuning uchun geografiya darslarida to’g’ridan-to’g’ri ularni moxiyati va mazmuniga o’quvchilar diqqatini qaratadi. Diagramma va chizmalarni tushintirish quyidagi tartibda amalga oshiriladi: - diagrama va chizmalarda nimalar tasvirlanganini o’quvchilarga tushuntiriladi;  
 
-diagramma va chizmalarda qanday tabiiy geografik va iqtisodiy geografik 
voqea va hodisalar tasvirlangani ochib beriladi; 
-diagramma va chizmalarda qanday bog’liqlik yoki qonuniyatni aniqlash 
mumkinligi tushuntiriladi. Masalan, Tabiiy geografiya darslarida iqlim mavzusini 
o’rganishda yer yuzasiga tushayotgan issiqlik miqdorini quyosh nurlarini tushishi 
burchagiga bog’liqligini ko’rsatuvchi chizma. Bunda quyosh nurlari ekvatorial 
tropik mintaqalarda. Yer yuzasiga tik tushishi, shuning uchun mazkur mintaqalarda 
quyosh issiqligini miqdori katta, qutublarda esa quyosh nurlarini tushish burchagi 
kichik shuning uchun bu yerlarda yer yuzasiga kelayotgan quyosh issiqligini 
miqdori kam ekanligi oqibatida qutbiy o’lkalar muz va qor bilan yil davomida 
qoplanib yotganligi asoslab beriladi. Iqtisodiy geografiya darslarida diagramma va 
chizmalar orqali aholini, mineral resurslarni, sanoat va qishloq xo’jaligi 
ko’rsatgichlarini ifodalash mumkin. 
Maktab 
geografiyasida 
statistik 
ma’lumotlarni 
quyidagi 
metodik 
ma’lumotlarni qo’llashi mumkin: 
-statistik ma’lumotlar geografik bilimlarni manba siftida foydalanilganda; -
o’rganilayotgan mavzu nazariyasi bilan uning statistik ko’rsatgichlari orasidagi 
bog’liqlik o’rganiladi; 
-predmetlararo aloqalardan foydalanishda. Masalan, matematika bilan. 
Bunday aloqalar diagramma, chizma, xisoblash ishlarini amalga oshirganda 
qo’llaniladi; 
- Darslik matnidagi va xaritalardagi statistik ma’lumotlardan foydalaniladi; 
- yangi mavzularni o’tishda statistik ma’lumotlardan foydalanishdi; 
- o’tilgan darsni mustaxkamlashda statistik ma’lumotlardan foydalanishdi; 
 
-diagramma va chizmalarda qanday tabiiy geografik va iqtisodiy geografik voqea va hodisalar tasvirlangani ochib beriladi; -diagramma va chizmalarda qanday bog’liqlik yoki qonuniyatni aniqlash mumkinligi tushuntiriladi. Masalan, Tabiiy geografiya darslarida iqlim mavzusini o’rganishda yer yuzasiga tushayotgan issiqlik miqdorini quyosh nurlarini tushishi burchagiga bog’liqligini ko’rsatuvchi chizma. Bunda quyosh nurlari ekvatorial tropik mintaqalarda. Yer yuzasiga tik tushishi, shuning uchun mazkur mintaqalarda quyosh issiqligini miqdori katta, qutublarda esa quyosh nurlarini tushish burchagi kichik shuning uchun bu yerlarda yer yuzasiga kelayotgan quyosh issiqligini miqdori kam ekanligi oqibatida qutbiy o’lkalar muz va qor bilan yil davomida qoplanib yotganligi asoslab beriladi. Iqtisodiy geografiya darslarida diagramma va chizmalar orqali aholini, mineral resurslarni, sanoat va qishloq xo’jaligi ko’rsatgichlarini ifodalash mumkin. Maktab geografiyasida statistik ma’lumotlarni quyidagi metodik ma’lumotlarni qo’llashi mumkin: -statistik ma’lumotlar geografik bilimlarni manba siftida foydalanilganda; - o’rganilayotgan mavzu nazariyasi bilan uning statistik ko’rsatgichlari orasidagi bog’liqlik o’rganiladi; -predmetlararo aloqalardan foydalanishda. Masalan, matematika bilan. Bunday aloqalar diagramma, chizma, xisoblash ishlarini amalga oshirganda qo’llaniladi; - Darslik matnidagi va xaritalardagi statistik ma’lumotlardan foydalaniladi; - yangi mavzularni o’tishda statistik ma’lumotlardan foydalanishdi; - o’tilgan darsni mustaxkamlashda statistik ma’lumotlardan foydalanishdi;