Geografiya ta’limida texnologiyalardan foydalanish. O’qitishda pedagogik texnologiyalar.

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

36,0 KB


 
 
 
 
 
 
Geografiya ta’limida texnologiyalardan foydalanish. O’qitishda pedagogik 
texnologiyalar. 
 
Pedagogik texnologiyalar va ularning turlari 
O’zbekiston, Rossiya va boshqa qator MDH davlatlari ta’lim tizimiga XX 
asrning 90-yillaridan boshlab «Yangi pedogogik texnologiyalar», «Ilg’or pedagogik 
texnologiyalari», “Pedagogik texnologiyalar”, “Ta’lim texnologiyalari”, “Maktab 
texnologiyalar”, “Axborot texnologiyalari” va boshqa shunga o’xshash tushunchalar 
kirib keldi. 
XX asrga kelib fan texnikaning yuksak darajada rivojlanishi munosabati 
bilan ta’lim tizimida ham qator muammolar vujudga keldi. Bunday muammolarga 
avvaldan kafolatlangan natijalarni olishga yo’naltirilgan ta’lim texnologiyalarni 
loyihalashtirish va amalga oshirish kiradi. 
Shu maqsadda XX asrning 50-70 yillar ida AQSH da B.Blum. D.Kratvoll, 
N.Gronlund, Dj.Kerol, Dj.Blok, A.Anderson va boshqa olimlar tomonidan 
rejalashtirilgan natijalarni olishni kafolatlaydigan, Qayta takrorlanadigan pedagogik 
tsiklni o’z ichiga olgan texnologiyalar ishlab chiqildi. Mazkur texnologiyalar 
so’ngra Yevropada qo’llanila boshlandi. Pedagogik texnologiyalar bo’yicha ilmiy 
jurnallar nashr qilina boshlandi. 
Rossiyada pedagogik texnologiyalar XX asrning 90-yillaridan boshlab tarqala 
boshladi.Mazkur texnologiyalar sohasida B.P. Bespalko, M.V.Klarin, V.G.Guzeev, 
T.S.Nazarov. N.D.Nikondova, N.F.Kostenko, V.R.Imakova, G.Ilbni, B.I.Bulin, 
Sokolova, Yu.G.Molokova, O.Episheva, P.K.Selevko va boshqalar ulkan ishlarni 
amalga oshirishdiyu “SHкoльnыe tеxnoлoгии” jurnali nashr qilina boshladi. Yangi 
pedagogik texnaologiyalar ta’limning boshqa bosqichlarida (maktabgacha ta’lim, 
boshlang’ich, o’rta, o’rta maxsus va Oliy ta’lim) qo’llanila boshladi. 
O’zbekistonda pedagogik texnologiyalar sohasida 2000 yildan boshlab yirik 
ilmiy ishlar va o’quv qo’llanmalari nashr qilina boshlandi. Bu sohada 
Geografiya ta’limida texnologiyalardan foydalanish. O’qitishda pedagogik texnologiyalar. Pedagogik texnologiyalar va ularning turlari O’zbekiston, Rossiya va boshqa qator MDH davlatlari ta’lim tizimiga XX asrning 90-yillaridan boshlab «Yangi pedogogik texnologiyalar», «Ilg’or pedagogik texnologiyalari», “Pedagogik texnologiyalar”, “Ta’lim texnologiyalari”, “Maktab texnologiyalar”, “Axborot texnologiyalari” va boshqa shunga o’xshash tushunchalar kirib keldi. XX asrga kelib fan texnikaning yuksak darajada rivojlanishi munosabati bilan ta’lim tizimida ham qator muammolar vujudga keldi. Bunday muammolarga avvaldan kafolatlangan natijalarni olishga yo’naltirilgan ta’lim texnologiyalarni loyihalashtirish va amalga oshirish kiradi. Shu maqsadda XX asrning 50-70 yillar ida AQSH da B.Blum. D.Kratvoll, N.Gronlund, Dj.Kerol, Dj.Blok, A.Anderson va boshqa olimlar tomonidan rejalashtirilgan natijalarni olishni kafolatlaydigan, Qayta takrorlanadigan pedagogik tsiklni o’z ichiga olgan texnologiyalar ishlab chiqildi. Mazkur texnologiyalar so’ngra Yevropada qo’llanila boshlandi. Pedagogik texnologiyalar bo’yicha ilmiy jurnallar nashr qilina boshlandi. Rossiyada pedagogik texnologiyalar XX asrning 90-yillaridan boshlab tarqala boshladi.Mazkur texnologiyalar sohasida B.P. Bespalko, M.V.Klarin, V.G.Guzeev, T.S.Nazarov. N.D.Nikondova, N.F.Kostenko, V.R.Imakova, G.Ilbni, B.I.Bulin, Sokolova, Yu.G.Molokova, O.Episheva, P.K.Selevko va boshqalar ulkan ishlarni amalga oshirishdiyu “SHкoльnыe tеxnoлoгии” jurnali nashr qilina boshladi. Yangi pedagogik texnaologiyalar ta’limning boshqa bosqichlarida (maktabgacha ta’lim, boshlang’ich, o’rta, o’rta maxsus va Oliy ta’lim) qo’llanila boshladi. O’zbekistonda pedagogik texnologiyalar sohasida 2000 yildan boshlab yirik ilmiy ishlar va o’quv qo’llanmalari nashr qilina boshlandi. Bu sohada  
 
B.P.Farberman, 
N.Saydaxmedov, 
F.Jumabaev, 
A.Ochilov, 
L.Golish, 
B.Ziyamuhamedov, SH.Abdullaev, J.O.Tolipova, A.T.G’ofurov va boshqalar katta 
ishlarni amalga oshirishdi. Ayniqsa Nizomiy nomidagi Toshkent Pedagogika 
Universitetida “Ta’lim texnologiyalari” jurnali nashr etilmoqda. 
Geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini qo’llash va 
geografik 
ta’lim 
texnologiyalarini 
ishlab 
chiqish 
bo’yicha 
I.V.Dushina, 
V.T.Dmitreva, A.N.Vorobbev, O.A.Ushakova, N.V.Novenko, I.I.Barina, 
O.A.Baxchieva, U.X. Safarov, X.Nikadamboyevd va boshqalar ish olib 
borishmoqda. 
O’zbekistonda geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini 
qo’llash va geografik texnologiyalarni ishlab chiqish bo’yicha ilmiy va metodik 
ishlar endi boshlanmoqda, ammo bu sohada yirik ko’zga ko’rinadigan ishlar hali 
qilinganicha yo’q. Pedagogik texnologiyalarni ajralmas qismi bo’lgan test 
topshiriqlari hamma fanlarda, ayniqsa Oliy o’quv yurtlariga kirish imtihonlarida 
keng qo’llanila boshlandi. Shuni ham aytib o’tish lozimki, barcha o’quv fanlarida 
ham test topshiriqlarini tuzish bo’yicha aniq bir metodik qo’llanmalar va 
ko’rsatmalar ishlanmasdan turib test topshiriqlari ishlab chiqildi va nashr qilindi. Bu 
esa ayrim chalkashliklarga va testlarni faqat bir yo’nalishda tuzilishiga olib keldi. 
Testologiya, ya’ni o’qitish maqsadlarini test topshiriqlari orqali ifodalash pedagogik 
texnologiyalarni oxirgi bosqichlaridan biri hisoblanadi. Demak, O’zbekistonda va 
boshqa MDH davlatlarida yangi pedagogik texnologiyalarni ma’lum bir 
bo’g’inlarini qo’llash ancha oldin boshlangan. 
O’zbekistonda 1992 yildan boshlab Oliy o’quv yurtlariga qabul pedagogik test 
sinovlari asosida o’tkaziladigan bo’ldi. Oliy va o’rta maxsus maktab muammolari 
institutida pedagogik texnologiyalar va ta’lim sifati bo’limi ochildi. 
Geografiya ta’limida ko’pincha o’qitish texnologiyalari ilgaritdan qo’llanilib 
kelinadi, ayrimlari endi qo’llanilmoqda. I.V.Dushina (2004) geografiya ta’limida 
qo’llaniladigan texnologiyalarni quyidagi turlarga bo’lgan: mantiqiy tayanch 
konspektlar texnologiyasi; o’quv ishlari usullarini shakllantirish texnologiyasi; 
o’quvchilarni o’quv faoliyatini shakllantirish texnologiyasi; komunikativ - aloqa 
texnologiyasi; o’quvchilarni loyixalar tuzish faoliyati texnologiyasi. 
Hozirgi paytda geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini 
B.P.Farberman, N.Saydaxmedov, F.Jumabaev, A.Ochilov, L.Golish, B.Ziyamuhamedov, SH.Abdullaev, J.O.Tolipova, A.T.G’ofurov va boshqalar katta ishlarni amalga oshirishdi. Ayniqsa Nizomiy nomidagi Toshkent Pedagogika Universitetida “Ta’lim texnologiyalari” jurnali nashr etilmoqda. Geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini qo’llash va geografik ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqish bo’yicha I.V.Dushina, V.T.Dmitreva, A.N.Vorobbev, O.A.Ushakova, N.V.Novenko, I.I.Barina, O.A.Baxchieva, U.X. Safarov, X.Nikadamboyevd va boshqalar ish olib borishmoqda. O’zbekistonda geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini qo’llash va geografik texnologiyalarni ishlab chiqish bo’yicha ilmiy va metodik ishlar endi boshlanmoqda, ammo bu sohada yirik ko’zga ko’rinadigan ishlar hali qilinganicha yo’q. Pedagogik texnologiyalarni ajralmas qismi bo’lgan test topshiriqlari hamma fanlarda, ayniqsa Oliy o’quv yurtlariga kirish imtihonlarida keng qo’llanila boshlandi. Shuni ham aytib o’tish lozimki, barcha o’quv fanlarida ham test topshiriqlarini tuzish bo’yicha aniq bir metodik qo’llanmalar va ko’rsatmalar ishlanmasdan turib test topshiriqlari ishlab chiqildi va nashr qilindi. Bu esa ayrim chalkashliklarga va testlarni faqat bir yo’nalishda tuzilishiga olib keldi. Testologiya, ya’ni o’qitish maqsadlarini test topshiriqlari orqali ifodalash pedagogik texnologiyalarni oxirgi bosqichlaridan biri hisoblanadi. Demak, O’zbekistonda va boshqa MDH davlatlarida yangi pedagogik texnologiyalarni ma’lum bir bo’g’inlarini qo’llash ancha oldin boshlangan. O’zbekistonda 1992 yildan boshlab Oliy o’quv yurtlariga qabul pedagogik test sinovlari asosida o’tkaziladigan bo’ldi. Oliy va o’rta maxsus maktab muammolari institutida pedagogik texnologiyalar va ta’lim sifati bo’limi ochildi. Geografiya ta’limida ko’pincha o’qitish texnologiyalari ilgaritdan qo’llanilib kelinadi, ayrimlari endi qo’llanilmoqda. I.V.Dushina (2004) geografiya ta’limida qo’llaniladigan texnologiyalarni quyidagi turlarga bo’lgan: mantiqiy tayanch konspektlar texnologiyasi; o’quv ishlari usullarini shakllantirish texnologiyasi; o’quvchilarni o’quv faoliyatini shakllantirish texnologiyasi; komunikativ - aloqa texnologiyasi; o’quvchilarni loyixalar tuzish faoliyati texnologiyasi. Hozirgi paytda geografiya ta’limida pedagogik va axborot texnologiyalarini  
 
qo’llashni ilmiy-metodik asoslari quyidagi yo’nalishlarda ishlab chiqilishi lozim. 
Geografiya 
ta’limini 
maqsadlarini 
aniqlash. 
Geografiya 
ta’limining 
maqsadlari va vazifalari mavjud ta’lim standartlarida ishlab chiqilgan va 
tasdiqlangan. Standartlar bo’yicha har bir geografiya predmeti bo’yicha ta’lim 
maqsadlari va vazifalari ishlab chiqilgan. Geografiya ta’limining asosiy 
ko’rsatkichlarini B.Blumning taksonomik birliklari orqali ifodalansa ular aniq bir 
o’lchamlarga ega bo’lar edi. Mazkur muammo sohasida hozircha geografiya 
ta’limida sezilarli ishlar olib borilayotgani yo’q. 
Geografiya ta’limida quyidagi texnologiyalardan foydalanish mumkin. 
Kartografik texnologiyalar. Geografiya ta’limining barcha bosqichlarida 
qadimdan qo’llanib keladi. Kartografik materiallar ko’pincha darsga qo’shimcha 
ko’rgazma sifatida ishlatiladi. Alohida kartografik texnalogiyalar yordamida 
hozircha dars o’tilmaydi. Kartografik texnologiyalarni qo’llash quyidagi 
bosqichlardan iborat: 
a) ilk, sodda kartografik tushunchalarni shakillantirish bosqichi. Mazkur 
bosqich umum-ta’lim maktablarida 5-sinfda «Boshlang’ich tabiiy geografiya» 
kursida, Oliy o’quv yurtlarida esa topografiya va kartografiya kurslarida beriladi. 
Bunda, harita, miqiyos (mashstab), shartli belgilar, geografik koordinatalar haqida 
tushunchalar, ko’nikma va malakalar shakllantiriladi. Mazkur bosqich o’z navbatida 
quyidagi texnologiyalardan iborat: Miqiyos (mashstab) texnologiyasi; shartli 
belgilar texnologiyasi; geografik koordinatalar texnologiyasi; 
b) Kartografik dars texnologiyasi - mazkur darslarda to’la kartografik 
texnologiyalarni qo’llash asosida o’tilishi mumkin. Mazkur texnologiyalarni o’rta 
va oliy ta’limda regional tabiiy va iqtisodiy geografik predmetlarini o’rganishda 
qo’llanishi mumkin. (materiklar va okeanlar, o’lkalar, davlatlar ma’muriy 
birliklarning tabiiy va iqtisodiy hamda siyosiy geografik sharoiti). 
O 'quv ishlari usullarini shakllantirish texnologiyasi (Dushina, Gerasimova, 
Neklyukova, G’ulomov, Qurboniyozov, Vaxobov va boshqalar). Mazkur usul ham 
geografiya ta’limida ilgaritdan qo’llanib kelinadi. Ushbu texnologiya geografik 
borliqni, xodisa va jarayonlarni tavsiflash tartibi, qoidasi, algoritmlar sifatida 
ifodalangan. Mazkur texnologiya har bir darslik uchun metodik qo’llanma sifatida 
kengroq tarqalgan. Masalan, har bir sinf bo’yicha nashr qilingan darsliklar albatta 
qo’llashni ilmiy-metodik asoslari quyidagi yo’nalishlarda ishlab chiqilishi lozim. Geografiya ta’limini maqsadlarini aniqlash. Geografiya ta’limining maqsadlari va vazifalari mavjud ta’lim standartlarida ishlab chiqilgan va tasdiqlangan. Standartlar bo’yicha har bir geografiya predmeti bo’yicha ta’lim maqsadlari va vazifalari ishlab chiqilgan. Geografiya ta’limining asosiy ko’rsatkichlarini B.Blumning taksonomik birliklari orqali ifodalansa ular aniq bir o’lchamlarga ega bo’lar edi. Mazkur muammo sohasida hozircha geografiya ta’limida sezilarli ishlar olib borilayotgani yo’q. Geografiya ta’limida quyidagi texnologiyalardan foydalanish mumkin. Kartografik texnologiyalar. Geografiya ta’limining barcha bosqichlarida qadimdan qo’llanib keladi. Kartografik materiallar ko’pincha darsga qo’shimcha ko’rgazma sifatida ishlatiladi. Alohida kartografik texnalogiyalar yordamida hozircha dars o’tilmaydi. Kartografik texnologiyalarni qo’llash quyidagi bosqichlardan iborat: a) ilk, sodda kartografik tushunchalarni shakillantirish bosqichi. Mazkur bosqich umum-ta’lim maktablarida 5-sinfda «Boshlang’ich tabiiy geografiya» kursida, Oliy o’quv yurtlarida esa topografiya va kartografiya kurslarida beriladi. Bunda, harita, miqiyos (mashstab), shartli belgilar, geografik koordinatalar haqida tushunchalar, ko’nikma va malakalar shakllantiriladi. Mazkur bosqich o’z navbatida quyidagi texnologiyalardan iborat: Miqiyos (mashstab) texnologiyasi; shartli belgilar texnologiyasi; geografik koordinatalar texnologiyasi; b) Kartografik dars texnologiyasi - mazkur darslarda to’la kartografik texnologiyalarni qo’llash asosida o’tilishi mumkin. Mazkur texnologiyalarni o’rta va oliy ta’limda regional tabiiy va iqtisodiy geografik predmetlarini o’rganishda qo’llanishi mumkin. (materiklar va okeanlar, o’lkalar, davlatlar ma’muriy birliklarning tabiiy va iqtisodiy hamda siyosiy geografik sharoiti). O 'quv ishlari usullarini shakllantirish texnologiyasi (Dushina, Gerasimova, Neklyukova, G’ulomov, Qurboniyozov, Vaxobov va boshqalar). Mazkur usul ham geografiya ta’limida ilgaritdan qo’llanib kelinadi. Ushbu texnologiya geografik borliqni, xodisa va jarayonlarni tavsiflash tartibi, qoidasi, algoritmlar sifatida ifodalangan. Mazkur texnologiya har bir darslik uchun metodik qo’llanma sifatida kengroq tarqalgan. Masalan, har bir sinf bo’yicha nashr qilingan darsliklar albatta  
 
metodik qo’llanmasi bilan birga nashr qilinmoqda. Unda geografik ko’nikmalarni 
shakllantrish texnologiyalari ishlab chiqilgan. 
Tabaqalashtirilgan o 'qitish texnologiyasi (Episheva, Dushina). Ushbu 
texnologiya ham geografiya ta’limida ilgaritdan qo’llanib kelinadi. Ushbu usulni 
qo’llaganda sinf o’quvchilari qobiliyatiga va qiziquvchanligiga ko’ra ma’lum bir 
guruhlarga bo’linadi. Bunda o’quv maqsadlari tabaqalashtiriladi, har bir guruh 
uchun o’quv jarayonini ta’minlaydigan texnologiya ishlab chiqiladi. Mazkur 
texnologiyani regional geografiya fanlarini o’rganishda qo’llash yaxshi natija 
beradi. Masalan, Yevropadagi rivojlangan davlatlar iqtisodiy geografiyasini 
o’rganishda har bir guruh ma’lum bir davlatni o’rganishi mumkin. 
O'quvchilarni o'quv faoliyatini shakllantirish texnologiyasi (Suxov, Rom, 
Dronov, Dushino va boshqalar). Bunda o’quv faoliyati o’quvchilarni faolligini 
oshirishni maxsus, alohida shakli sifatida ko’riladi. Ushbu texnologiyada 
o’quvchilar bilimlarni ma’lum bir o’quv topshiriqlarni bajarish orqali olishadi. 
Ushbu texnologiyani qo’llash quyidagi bosqichlardan iborat: ma’lum bir mavzu 
yoki bo’lim bo’yicha topshiriqlar tizimi tuziladi (masalan, Shimoliy Amerika iqlimi; 
Xitoyning qishloq xo’jaligi; Yaponiya transporti va hokazolar); O’qituvchi va 
o’quvchilar faoliyatini tashkil qilish loyihasini ishlab chiqish; mavzu bo’yicha 
o’quvchilar bilimini tekshirish uchun test topshiriqlarini tuzish; dars o’tish, 
o’quvchilar bilimini baholash. Mazkur texnologiyalarga o’quvchilar faoliyatini 
faollashtirish texnologiyasini ham kiritsa bo’ladi. O’quvchilar faoliyatini 
faollashtirish va jadallashtirish geografik o’yinlar texnologiyasi, muammoli o’qitish 
texnologiyasi, o’quv materiallarini chizmali, belgili va kartografik modellardan 
foydalanish orqali amalga oshiriladi. Geografiya o’yinlar texnologiyasi, geografiya 
ta’limida juda keng qo’llaniladi va o’zining qiziqarliligi, bilimlarni o’quvchilar 
tomonidan oson o’zlashtirishlari bilan ajralib turadi. Geografik o’yinlar 
texnologiyasi barcha geografiya predmetlarini o’rganishda qo’llanishi mumkin. 
Muammoli o’qitish texnologiyasi ham geografiya ta’limida yangi emas. U ilgaridan 
qo’llanilib kelinadi. Bunda asosiy vazifa bo’lib ma’lum bir mavzu bo’yicha 
muammoli savollar yoki topshiriqlar tizimini ishlab chiqish va uni o’quvchilarga 
tushuntirishdir. Masalan relyefni shakllanishi va rivojlanishi; atmosfera yog’inlarini 
hosil bo’lishi: qishloq xo’jaligini tabiat zonalari bo’yicha ixtisoslashuvi, sanoat 
metodik qo’llanmasi bilan birga nashr qilinmoqda. Unda geografik ko’nikmalarni shakllantrish texnologiyalari ishlab chiqilgan. Tabaqalashtirilgan o 'qitish texnologiyasi (Episheva, Dushina). Ushbu texnologiya ham geografiya ta’limida ilgaritdan qo’llanib kelinadi. Ushbu usulni qo’llaganda sinf o’quvchilari qobiliyatiga va qiziquvchanligiga ko’ra ma’lum bir guruhlarga bo’linadi. Bunda o’quv maqsadlari tabaqalashtiriladi, har bir guruh uchun o’quv jarayonini ta’minlaydigan texnologiya ishlab chiqiladi. Mazkur texnologiyani regional geografiya fanlarini o’rganishda qo’llash yaxshi natija beradi. Masalan, Yevropadagi rivojlangan davlatlar iqtisodiy geografiyasini o’rganishda har bir guruh ma’lum bir davlatni o’rganishi mumkin. O'quvchilarni o'quv faoliyatini shakllantirish texnologiyasi (Suxov, Rom, Dronov, Dushino va boshqalar). Bunda o’quv faoliyati o’quvchilarni faolligini oshirishni maxsus, alohida shakli sifatida ko’riladi. Ushbu texnologiyada o’quvchilar bilimlarni ma’lum bir o’quv topshiriqlarni bajarish orqali olishadi. Ushbu texnologiyani qo’llash quyidagi bosqichlardan iborat: ma’lum bir mavzu yoki bo’lim bo’yicha topshiriqlar tizimi tuziladi (masalan, Shimoliy Amerika iqlimi; Xitoyning qishloq xo’jaligi; Yaponiya transporti va hokazolar); O’qituvchi va o’quvchilar faoliyatini tashkil qilish loyihasini ishlab chiqish; mavzu bo’yicha o’quvchilar bilimini tekshirish uchun test topshiriqlarini tuzish; dars o’tish, o’quvchilar bilimini baholash. Mazkur texnologiyalarga o’quvchilar faoliyatini faollashtirish texnologiyasini ham kiritsa bo’ladi. O’quvchilar faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish geografik o’yinlar texnologiyasi, muammoli o’qitish texnologiyasi, o’quv materiallarini chizmali, belgili va kartografik modellardan foydalanish orqali amalga oshiriladi. Geografiya o’yinlar texnologiyasi, geografiya ta’limida juda keng qo’llaniladi va o’zining qiziqarliligi, bilimlarni o’quvchilar tomonidan oson o’zlashtirishlari bilan ajralib turadi. Geografik o’yinlar texnologiyasi barcha geografiya predmetlarini o’rganishda qo’llanishi mumkin. Muammoli o’qitish texnologiyasi ham geografiya ta’limida yangi emas. U ilgaridan qo’llanilib kelinadi. Bunda asosiy vazifa bo’lib ma’lum bir mavzu bo’yicha muammoli savollar yoki topshiriqlar tizimini ishlab chiqish va uni o’quvchilarga tushuntirishdir. Masalan relyefni shakllanishi va rivojlanishi; atmosfera yog’inlarini hosil bo’lishi: qishloq xo’jaligini tabiat zonalari bo’yicha ixtisoslashuvi, sanoat  
 
tarmoqlarining joylashuvi va hokazolar. 
Modulli ta 'lim texnologiyasi geografiya ta’limida endi rivojlanib kelmokda. 
Darslik, bo’lim, mavzu ayrim modullarga bo’linadi. har bir modulda o’quvchilar 
albatta egallashi lozim bo’lgan bilimlar tizimi aniqlanadi. Masalan, geografik 
koordinatalar mavzusini quyidagi modullarga bo’lishimiz mumkin: ekvator, bosh 
meridian, parallellar, meridianlar, daraja to’ri, geografik kenglik, geografik uzunlik, 
geografik koordinatalar. Bunda o’quvchilar albatta bilishi shart bo’lgan bilimlarga 
parallel, meridian, kenglik, uzunlik, geografik koordinata kiradi. 
Mazkur texnologiyani geografiya predmetlarining barchasida qo’llash mumkin. 
Mazkur 
texnologiya 
o’qituvchi 
va 
o’quvchini 
birgalikdagi 
faoliyatini 
yengillashtiradi va jadallashtiriladi. 
Alternativ texnologiyalarni juda ko’p variantlari mavjud, ulardan geografiya 
ta’limda ustaxona texnologiyasidan foydalanish mumkin (Kollen, Okunev). Bunda 
usta (o’qituvchi) kerakli ma’lumotlarni o’quvchilarga beradi va uning asosida 
o’quvchilar o’zlarining bilimlariga tayangan holda topshiriqni bajarishadi. Masalan, 
o’qituvchi bergan quyidagi materiallar asosida (yillik o’rtacha harorat, yildagi eng 
baland va eng past haroratlar, yog’in miqdori va uning qaysi faslda yog’ishi, 
shamollar, havo massalari) iqlim turi, yillik havo harorati farqi, iqlim mintaqasi va 
u tarqalgan hududlarni aniqlashlari lozim. 
Integratsiya texnologiyalari. Geografiya ta’limida integrativ predmetlarini 
o’rganishda qo’llaniladi. Geografiya ta’limida akademik litsey va kasb-xunar 
kollejlarida o’tiladigan «Amaliy geografiya» predmeti integrativ predmet 
hisoblanadi. Unda tabiiy geografik, ekologik, iqtisodiy geografiya, siyosiy 
geografiya va geosiyosiy bilimlar majmuasi berilgan. Bunda geografik qobig’dagi 
tabiiy, ijtimoiy- iqtisodiy, ekologik va geosiyosiy tizimlar haqida yaxlit bilimlar 
berilgan. Shuning uchun mazkur kursning vazifasi geografik borliqni yaxlit 
tushunish va qabul qilishni shakllantirishdir. 
Kommunikativ — suhbat texnologiyasi ham geografiya ta’limida u yoki bu 
darajada ilgaritdan foydalanib kelinadi. Bunda o’qituvchidan o’quv jarayonida 
ijodiy yondashish, suhbat texnologiyasi usullaridan foydalana bilish, suhbat uchun 
savol va topshiriqlar tizimini ishlab chiqish, o’quvchilar yoki talabalar o’rtasida 
munozaralarni tashkil qila bilish talab qilinadi. Geografiya predmetlarini deyarli 
tarmoqlarining joylashuvi va hokazolar. Modulli ta 'lim texnologiyasi geografiya ta’limida endi rivojlanib kelmokda. Darslik, bo’lim, mavzu ayrim modullarga bo’linadi. har bir modulda o’quvchilar albatta egallashi lozim bo’lgan bilimlar tizimi aniqlanadi. Masalan, geografik koordinatalar mavzusini quyidagi modullarga bo’lishimiz mumkin: ekvator, bosh meridian, parallellar, meridianlar, daraja to’ri, geografik kenglik, geografik uzunlik, geografik koordinatalar. Bunda o’quvchilar albatta bilishi shart bo’lgan bilimlarga parallel, meridian, kenglik, uzunlik, geografik koordinata kiradi. Mazkur texnologiyani geografiya predmetlarining barchasida qo’llash mumkin. Mazkur texnologiya o’qituvchi va o’quvchini birgalikdagi faoliyatini yengillashtiradi va jadallashtiriladi. Alternativ texnologiyalarni juda ko’p variantlari mavjud, ulardan geografiya ta’limda ustaxona texnologiyasidan foydalanish mumkin (Kollen, Okunev). Bunda usta (o’qituvchi) kerakli ma’lumotlarni o’quvchilarga beradi va uning asosida o’quvchilar o’zlarining bilimlariga tayangan holda topshiriqni bajarishadi. Masalan, o’qituvchi bergan quyidagi materiallar asosida (yillik o’rtacha harorat, yildagi eng baland va eng past haroratlar, yog’in miqdori va uning qaysi faslda yog’ishi, shamollar, havo massalari) iqlim turi, yillik havo harorati farqi, iqlim mintaqasi va u tarqalgan hududlarni aniqlashlari lozim. Integratsiya texnologiyalari. Geografiya ta’limida integrativ predmetlarini o’rganishda qo’llaniladi. Geografiya ta’limida akademik litsey va kasb-xunar kollejlarida o’tiladigan «Amaliy geografiya» predmeti integrativ predmet hisoblanadi. Unda tabiiy geografik, ekologik, iqtisodiy geografiya, siyosiy geografiya va geosiyosiy bilimlar majmuasi berilgan. Bunda geografik qobig’dagi tabiiy, ijtimoiy- iqtisodiy, ekologik va geosiyosiy tizimlar haqida yaxlit bilimlar berilgan. Shuning uchun mazkur kursning vazifasi geografik borliqni yaxlit tushunish va qabul qilishni shakllantirishdir. Kommunikativ — suhbat texnologiyasi ham geografiya ta’limida u yoki bu darajada ilgaritdan foydalanib kelinadi. Bunda o’qituvchidan o’quv jarayonida ijodiy yondashish, suhbat texnologiyasi usullaridan foydalana bilish, suhbat uchun savol va topshiriqlar tizimini ishlab chiqish, o’quvchilar yoki talabalar o’rtasida munozaralarni tashkil qila bilish talab qilinadi. Geografiya predmetlarini deyarli  
 
barchasini o’rganishda ushbu usuldan foydalanish mumkin. Masalan, «Orol 
dengizini qutqarib qolish mumkinmi», “Qozog’iston past tog’lari o’rnida Shimolay 
tog’lari bo’lsa, O’rta Osiyo iqlimi qanday bo’ladi?”, “Qanday tuproqlar hosildor va 
nima uchun”, “Shimoliy Atlantika iliq oqimi bo’lmasa Yevropa iqlimi qanday 
bo’ladi” va hokazolar. 
Bundan tashqari reyting, jamoa, rivojlantiruvchi, shaxsga yo’naltirilgan, 
mualliflik, didaktik maqsadlarni yiriklashtirish, mantiqiy tayanch konspektlar va 
boshqa texnologiyalar mavjud. 
Ta’lim texnologiyalarining ko’p qismi geografiya ta’limida ilgaritdan o’qitish 
metodikasi sifatida qo’llanib kelingan. Metodika bilan texnologiya bir- biriga juda 
yaqin, bir-birini to’ldiradi. Masalan, jahon siyosiy haritasini ma’ruza usulida 
o’rganish texnologiyasi, quyosh tizimi mavzusini tushuntirish usulida o’rgatish 
texnologiyasi va hokazolar. 
Demak, geografiya fani yangi ta’lim texnologiyalarini qo’llash uchun juda 
katta imkoniyatlarga ega, ammo mazkur texnologiyalarni qo’llash bo’yicha ilmiy- 
metodik ishlar boshqa fanlarga qaraganda sust olib borilmoqda. 
Geografiya ta’limida yangi pedagogik texnologiyalarni qo’llashning asosiy 
bosqichlari quyidagilardan iborat: 
-geografiya ta’limining maqsadlarini aniqlash va ularni sinflashtirish; 
-ta’lim maqsadlarini test topshiriqlarida ifodalash; 
-ta’lim maqsadlariga erishish usullari va metodlarni aniqlash: 
-ta’lim maqsadlariga erishishni baholash. 
Geografiya ta’limining maqsadlarini aniqlash 
Pedogogik 
texnologiyalarni 
tushunishni 
muhim 
jihatlaridan 
biri 
quyidagilardir: 
a) juda yaxshi aniqlangan maqsadlarga yo’naltirilganligi; 
b) o’quvchilarni o’qitish o’quvchilar faoliyati orqali olib borilishi. 
Odatda har bir davlatning ta’lim tizimi jamiyatni sotsial buyurtmasini oladi. 
Mazkur buyurtma ma’orif va oliy ta’lim muassalari uchun asos bo’lib xizmat qiladi. 
Sotsial buyurtma asosida har bir o’quv fanining maqsadi ishlab chiqildi. So’ngra 
mazkur fanning har bir o’quv predmeti uchun, ma’lum bir predmetlarning 
bo’limlari, mavzulari va alohida darslar uchun maqsadlar ishlab chiqiladi. 
barchasini o’rganishda ushbu usuldan foydalanish mumkin. Masalan, «Orol dengizini qutqarib qolish mumkinmi», “Qozog’iston past tog’lari o’rnida Shimolay tog’lari bo’lsa, O’rta Osiyo iqlimi qanday bo’ladi?”, “Qanday tuproqlar hosildor va nima uchun”, “Shimoliy Atlantika iliq oqimi bo’lmasa Yevropa iqlimi qanday bo’ladi” va hokazolar. Bundan tashqari reyting, jamoa, rivojlantiruvchi, shaxsga yo’naltirilgan, mualliflik, didaktik maqsadlarni yiriklashtirish, mantiqiy tayanch konspektlar va boshqa texnologiyalar mavjud. Ta’lim texnologiyalarining ko’p qismi geografiya ta’limida ilgaritdan o’qitish metodikasi sifatida qo’llanib kelingan. Metodika bilan texnologiya bir- biriga juda yaqin, bir-birini to’ldiradi. Masalan, jahon siyosiy haritasini ma’ruza usulida o’rganish texnologiyasi, quyosh tizimi mavzusini tushuntirish usulida o’rgatish texnologiyasi va hokazolar. Demak, geografiya fani yangi ta’lim texnologiyalarini qo’llash uchun juda katta imkoniyatlarga ega, ammo mazkur texnologiyalarni qo’llash bo’yicha ilmiy- metodik ishlar boshqa fanlarga qaraganda sust olib borilmoqda. Geografiya ta’limida yangi pedagogik texnologiyalarni qo’llashning asosiy bosqichlari quyidagilardan iborat: -geografiya ta’limining maqsadlarini aniqlash va ularni sinflashtirish; -ta’lim maqsadlarini test topshiriqlarida ifodalash; -ta’lim maqsadlariga erishish usullari va metodlarni aniqlash: -ta’lim maqsadlariga erishishni baholash. Geografiya ta’limining maqsadlarini aniqlash Pedogogik texnologiyalarni tushunishni muhim jihatlaridan biri quyidagilardir: a) juda yaxshi aniqlangan maqsadlarga yo’naltirilganligi; b) o’quvchilarni o’qitish o’quvchilar faoliyati orqali olib borilishi. Odatda har bir davlatning ta’lim tizimi jamiyatni sotsial buyurtmasini oladi. Mazkur buyurtma ma’orif va oliy ta’lim muassalari uchun asos bo’lib xizmat qiladi. Sotsial buyurtma asosida har bir o’quv fanining maqsadi ishlab chiqildi. So’ngra mazkur fanning har bir o’quv predmeti uchun, ma’lum bir predmetlarning bo’limlari, mavzulari va alohida darslar uchun maqsadlar ishlab chiqiladi.  
 
O’zbekistonda sotsial byurtma «Ta’lim to’g’risida», «Kadrlar tayyorlash 
milliy dasturi to’g’risida»gi O’zbekiston Respublikasi Qonunlari hamda Vazirlar 
mahkamasining «O’zbekiston Respublikasida umumiy o’rta ta’limni tashkil etish 
to’g’risida» 1998 yil 13 maydagi 203-sonli qarorida ifodalangan. 
Mazkur qonunlarda va qarorlarda yuqori malakali pedagog kadrlar tayyorlash 
va qayta tayyorlashga alohida e’tibor berilishi, yangi darslikni, zamonaviy 
pedagogik va axborot texnologiyalarini o’z vaqtida ishlab chiqish va joriy joriy 
etishni ta’minlashni alohida nazorat ostiga olish zarurgigi ko’psatib o’tilgan. 
Geografiya ta’limining maqsad va vazifalari Davlat ta’lim standartiga 
sharxlarda aniqlab berilgan. Ya’ni geografik madaniyatni shakillantirish, 
haritalardan mohirona foydalanishni o’rgatish, tabiat bilan jamiyat munosabatlariga 
kompleks yondoshishni anglatmoq va h.k. 
Yangi pedogik texnologiyalarda maqsadlar o’qituvchi uchun alohida ishlab 
chiqiladi. O’quvchilarning maqsadi vazifalar deb ataladi. Chunki o’qituvchi va 
o’quvchilarning 
birgalikdagi 
faoliyatida 
o’qituvchilarni 
maqsadi 
o’qitish 
o’quvchilarni maqsadi o’rganishdir (Ziyamuhammedov 2002). 
B.A. Farberman, S.Ziyamuhammedov va boshqalarning fikricha o’qitishning 
mazmuni odatda mavzuli yo’nalishga ega bo’lganligi uchun undan aniq ta’lim 
maqsadlarini ajratib olish mushkul. Shuning uchun vazifalarni shakillanishini 
osonlashtirish uchun, ularning tavsifida fa’elllar ishlatiladi. Fa’ellar o’quvchilarni 
o’quv faoliyatini aks ettiradi, masalan aniq faktlarni biladi; qoidalarni biladi; so’z 
ifodalagan ma’lumotlarni matemat ik jihatdan ifodalay oladi; chizma va sxemalarni 
tushuntirib beradi; berilgan ma’lumotlar bo’yicha oqibatlarni aniqlay oladi; chizma 
va sxemalarni tushuntirib beradi; berilgan maelumotlar bo’yicha oqibatlarni aniqlay 
oladi va h.k. 
O’xshash o’quv maqsadlari va vazifalari uchun aniq fa’ellardan foydalanmoq 
lozim. Aniq fa’ellar bir tarzda tavsiflanadigan va o’lchanadigan, o’quvchilar o’qishi 
natijasida bajaradigan operatsiyalardan iborat bo’lishi lozim. 
Qator olimlarning fikricha, maqsadlarni aniqlashtirishning umumiy usuli- bu 
aniq natijalar beradigin faoliyatni ko’rsatadigan fa’ellardan foydalanishdir. 
O’xshash ta’lim maqsadlarini shakillantirish bir necha bosqichdan iborat: 
o’quv mavzusini o’rganishning umumiy maqsadi-xususiy maqsadi-o’xshash ta’lim 
O’zbekistonda sotsial byurtma «Ta’lim to’g’risida», «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida»gi O’zbekiston Respublikasi Qonunlari hamda Vazirlar mahkamasining «O’zbekiston Respublikasida umumiy o’rta ta’limni tashkil etish to’g’risida» 1998 yil 13 maydagi 203-sonli qarorida ifodalangan. Mazkur qonunlarda va qarorlarda yuqori malakali pedagog kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlashga alohida e’tibor berilishi, yangi darslikni, zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalarini o’z vaqtida ishlab chiqish va joriy joriy etishni ta’minlashni alohida nazorat ostiga olish zarurgigi ko’psatib o’tilgan. Geografiya ta’limining maqsad va vazifalari Davlat ta’lim standartiga sharxlarda aniqlab berilgan. Ya’ni geografik madaniyatni shakillantirish, haritalardan mohirona foydalanishni o’rgatish, tabiat bilan jamiyat munosabatlariga kompleks yondoshishni anglatmoq va h.k. Yangi pedogik texnologiyalarda maqsadlar o’qituvchi uchun alohida ishlab chiqiladi. O’quvchilarning maqsadi vazifalar deb ataladi. Chunki o’qituvchi va o’quvchilarning birgalikdagi faoliyatida o’qituvchilarni maqsadi o’qitish o’quvchilarni maqsadi o’rganishdir (Ziyamuhammedov 2002). B.A. Farberman, S.Ziyamuhammedov va boshqalarning fikricha o’qitishning mazmuni odatda mavzuli yo’nalishga ega bo’lganligi uchun undan aniq ta’lim maqsadlarini ajratib olish mushkul. Shuning uchun vazifalarni shakillanishini osonlashtirish uchun, ularning tavsifida fa’elllar ishlatiladi. Fa’ellar o’quvchilarni o’quv faoliyatini aks ettiradi, masalan aniq faktlarni biladi; qoidalarni biladi; so’z ifodalagan ma’lumotlarni matemat ik jihatdan ifodalay oladi; chizma va sxemalarni tushuntirib beradi; berilgan ma’lumotlar bo’yicha oqibatlarni aniqlay oladi; chizma va sxemalarni tushuntirib beradi; berilgan maelumotlar bo’yicha oqibatlarni aniqlay oladi va h.k. O’xshash o’quv maqsadlari va vazifalari uchun aniq fa’ellardan foydalanmoq lozim. Aniq fa’ellar bir tarzda tavsiflanadigan va o’lchanadigan, o’quvchilar o’qishi natijasida bajaradigan operatsiyalardan iborat bo’lishi lozim. Qator olimlarning fikricha, maqsadlarni aniqlashtirishning umumiy usuli- bu aniq natijalar beradigin faoliyatni ko’rsatadigan fa’ellardan foydalanishdir. O’xshash ta’lim maqsadlarini shakillantirish bir necha bosqichdan iborat: o’quv mavzusini o’rganishning umumiy maqsadi-xususiy maqsadi-o’xshash ta’lim  
 
maqsadi. 
Ammo ba’zi hollarda o’zshash ta’lim maqsadlarini shakllantirishda 
qiyinchiliklar tug’iladi. Ayrim hollarda ta’lim natijalarini ayrim qismlarga 
bo’lish oson bo’ladi. Bunday hollarda Blum tomonidan ishlab chiqilgan 
taksonomiyadan foydalanish qulay bo’ladi. Mazkur taksonomi asosida 
umumiyroq maqsadlarni shakillantirish mumkin. So’ngra esa ularni 
aniqlashtirish mumkin. 
Shu maqsadda geografiya ta’limi maqsadlarining taksonomiyasi ishlab 
chiqiladi. Mazkur taksonomiya asosi bo’lib, B.Blum tomonidan ishlab chiqilgan 
umumiy ta’lim maqsadlari taksonomiyasi hisoblanadi. 
Geografiya ta’limi maqsadlari taksonomiyasini ishlab chiqishda 
geografiya faning umumiy maqsad va vazifalari, geografiya ta’limi 
mazmunining majburiy minimumi hamda bitiruvchilarning tayyorgarlik 
darajasiga qo’yiladigan talablar hisobga olinadi. 
Geografiya ta’limi maqsadlarini test topshiriqlarida ifodalash 
Pedagogik texnologiyalarning ajralmas qismi bo’lgan test topshiriqlari 
barcha o’quv fanlarida bilimlarni tekshirishni asosiy usuli bo’lib qoldi, ayniqsa 
XX-asrning 90-yillaridan boshlab kirish imtihonlarida keng qo’llanila 
boshlandi. Shuni ham aytib o’tish lozimki, deyarli barcha fanlarda ham test 
topshiriqlarini tuzish bo’yicha aniq bir metodik qullanmalar va ko’rsatmalar 
ishlanmasdan turib test topshiriqlari ishlab chiqildi va nashr qilindi. Bu esa ayrim 
chalkashliklarni keltirib chiqardi. Testalogiya, ya’ni o’qitish maqsadlarini test 
topshiriqlarida ifodalash pedagogik texnologiyalarning oxirgi bosqichlaridan 
biri hisoblanadi. 
Demak, O’zbekistonda va boshqa qator MDH davlatlarida yangi 
pedagogik texnologiyalarni qo’llash uning oxirgi bosqichlaridan boshlangan. 
Umumta’lim va o’rta maxsus maktablarni eng dolzarb, murakkab va muhim 
muammolaridan biri o’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirishdir. XX- 
asrning 90-yillarigacha o’quvchilar bilim va malakalarini tekshirishni og’zaki va 
yozma usuli keng tarqalgan edi. Mazkur usullarning asosiy kamchiligi bilim va 
malakalarga baho qo’yishdagi subiktivlikdir. Har bir imtihon oluvchi bir xil ishga 
turli yondoshib, turlicha baho qo’yish mumkin. eng muhimi bu usulda aniq bir 
maqsadi. Ammo ba’zi hollarda o’zshash ta’lim maqsadlarini shakllantirishda qiyinchiliklar tug’iladi. Ayrim hollarda ta’lim natijalarini ayrim qismlarga bo’lish oson bo’ladi. Bunday hollarda Blum tomonidan ishlab chiqilgan taksonomiyadan foydalanish qulay bo’ladi. Mazkur taksonomi asosida umumiyroq maqsadlarni shakillantirish mumkin. So’ngra esa ularni aniqlashtirish mumkin. Shu maqsadda geografiya ta’limi maqsadlarining taksonomiyasi ishlab chiqiladi. Mazkur taksonomiya asosi bo’lib, B.Blum tomonidan ishlab chiqilgan umumiy ta’lim maqsadlari taksonomiyasi hisoblanadi. Geografiya ta’limi maqsadlari taksonomiyasini ishlab chiqishda geografiya faning umumiy maqsad va vazifalari, geografiya ta’limi mazmunining majburiy minimumi hamda bitiruvchilarning tayyorgarlik darajasiga qo’yiladigan talablar hisobga olinadi. Geografiya ta’limi maqsadlarini test topshiriqlarida ifodalash Pedagogik texnologiyalarning ajralmas qismi bo’lgan test topshiriqlari barcha o’quv fanlarida bilimlarni tekshirishni asosiy usuli bo’lib qoldi, ayniqsa XX-asrning 90-yillaridan boshlab kirish imtihonlarida keng qo’llanila boshlandi. Shuni ham aytib o’tish lozimki, deyarli barcha fanlarda ham test topshiriqlarini tuzish bo’yicha aniq bir metodik qullanmalar va ko’rsatmalar ishlanmasdan turib test topshiriqlari ishlab chiqildi va nashr qilindi. Bu esa ayrim chalkashliklarni keltirib chiqardi. Testalogiya, ya’ni o’qitish maqsadlarini test topshiriqlarida ifodalash pedagogik texnologiyalarning oxirgi bosqichlaridan biri hisoblanadi. Demak, O’zbekistonda va boshqa qator MDH davlatlarida yangi pedagogik texnologiyalarni qo’llash uning oxirgi bosqichlaridan boshlangan. Umumta’lim va o’rta maxsus maktablarni eng dolzarb, murakkab va muhim muammolaridan biri o’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirishdir. XX- asrning 90-yillarigacha o’quvchilar bilim va malakalarini tekshirishni og’zaki va yozma usuli keng tarqalgan edi. Mazkur usullarning asosiy kamchiligi bilim va malakalarga baho qo’yishdagi subiktivlikdir. Har bir imtihon oluvchi bir xil ishga turli yondoshib, turlicha baho qo’yish mumkin. eng muhimi bu usulda aniq bir  
 
muvozanatning sust ishlanganligidir. 
Shu munosabat bilan O’zbekiston Respublikasi Prezedentining «O’zbekiston 
Respublikasi Oliy o’quv yurtlarining kunduzgi bo’limlariga qabul tizimini 
takomillashtirish haqida» farmoniga binoan, hamda 1992 yilgi Oliy o’quv yurtlariga 
test bo’yicha qabulning ijobiy natijalarini hisobga olib, Vazirlar mahkamasi 
O’zbekistondagi barcha o’quv yurtlari qabulini test usulida o’tkazish haqida qaror 
qabul qildi. 
O’zbekistonda geografiya fani bo’yicha test topshiriqlari tuzib nashr qilina 
boshladi. Bu sohada X.Vaxobov, P G’ulomov, R.Qurbonniyozov, A.Soatov, 
A.Qayumov va boshqalar tomonidan katta ishlar amalga ogshirildi. 1994 yildan 
2002 yilgacha Davlat test markazi tomonidan test topshiriqlari to’plamlari 
«Axbarotnoma» shaklida nashr qilindi. 
Test ingilizcha «Test» so’zidan olingan bo’lib, topshirish, sinash, nazorat 
qilish ma’nolarini anglatadi (BSE, 42 t, 1956 g). dastlab testlar psixologiya fanida 
kishining fikrlash qobiliyati, alohida muhim imkoniyatlari, irodasini va boshqa 
tomonlarni aniqlashda qo’llaniladigan bir qolipdagi topshiriqlardan iborat bo’lgan ( 
so’zli yoki rasmli shaklda). 
Maktablarda testlar (N.Grayvz, 1979) dastlab asrimizning 20-yillaridan 
boshlab AQSHda qo’llanila boshlangan, bu paytgacha AQSH va Buyuk Britaniyada 
imtihonlar asosan yozma shaklda o’tkazilar edi. XX-asr boshlarida AQSHda yozma 
imtihonlar qattiq tanqid ostiga olina boshlandi, natijada bilim va malakalarni 
tekshirish bo’yicha turli tajribalar sinab ko’rila boshlandi. Chunki AQSHda o’quv 
jarayonini rejalashtirish bo’yicha maktablar juda katta xuquqa ega edilar, natijada 
o’quvchilarning umumiy ta’lim darajalari turlicha bo’lgan. 1920 yildan boshlab 
Nbyu-York shtatining maorif bo’limi aniq (obyektlar) testlar bo’yicha imtihon olish 
tajribasini boshladilar va 30-yillardan boshlab bunday usul AQSHning hamma 
maktablarida qo’llanila boshlandi. AQSHning Shimoliy - Sharqiy shtatlarining oliy 
o’quv yurtlariga kirish imtihonlari bo’yicha kengash ham universitetlarga rejaga 
solish maqsadida 30-yillarda testlar tuzishga kirishdi. Natijada testlar tuzish 
bo’yicha kooperativ xizmati tashkil qilindi, uning asosiy vazifasi, AQSHning 
maktab va kollejlarida o’quvchilar o’zlashtirishini ko’rsatilgan talablar asosida aniq 
baholash mezonlari bilan ta’minlash edi. 1948 yilda Ushbu kooperativ xizmat ta’lim 
muvozanatning sust ishlanganligidir. Shu munosabat bilan O’zbekiston Respublikasi Prezedentining «O’zbekiston Respublikasi Oliy o’quv yurtlarining kunduzgi bo’limlariga qabul tizimini takomillashtirish haqida» farmoniga binoan, hamda 1992 yilgi Oliy o’quv yurtlariga test bo’yicha qabulning ijobiy natijalarini hisobga olib, Vazirlar mahkamasi O’zbekistondagi barcha o’quv yurtlari qabulini test usulida o’tkazish haqida qaror qabul qildi. O’zbekistonda geografiya fani bo’yicha test topshiriqlari tuzib nashr qilina boshladi. Bu sohada X.Vaxobov, P G’ulomov, R.Qurbonniyozov, A.Soatov, A.Qayumov va boshqalar tomonidan katta ishlar amalga ogshirildi. 1994 yildan 2002 yilgacha Davlat test markazi tomonidan test topshiriqlari to’plamlari «Axbarotnoma» shaklida nashr qilindi. Test ingilizcha «Test» so’zidan olingan bo’lib, topshirish, sinash, nazorat qilish ma’nolarini anglatadi (BSE, 42 t, 1956 g). dastlab testlar psixologiya fanida kishining fikrlash qobiliyati, alohida muhim imkoniyatlari, irodasini va boshqa tomonlarni aniqlashda qo’llaniladigan bir qolipdagi topshiriqlardan iborat bo’lgan ( so’zli yoki rasmli shaklda). Maktablarda testlar (N.Grayvz, 1979) dastlab asrimizning 20-yillaridan boshlab AQSHda qo’llanila boshlangan, bu paytgacha AQSH va Buyuk Britaniyada imtihonlar asosan yozma shaklda o’tkazilar edi. XX-asr boshlarida AQSHda yozma imtihonlar qattiq tanqid ostiga olina boshlandi, natijada bilim va malakalarni tekshirish bo’yicha turli tajribalar sinab ko’rila boshlandi. Chunki AQSHda o’quv jarayonini rejalashtirish bo’yicha maktablar juda katta xuquqa ega edilar, natijada o’quvchilarning umumiy ta’lim darajalari turlicha bo’lgan. 1920 yildan boshlab Nbyu-York shtatining maorif bo’limi aniq (obyektlar) testlar bo’yicha imtihon olish tajribasini boshladilar va 30-yillardan boshlab bunday usul AQSHning hamma maktablarida qo’llanila boshlandi. AQSHning Shimoliy - Sharqiy shtatlarining oliy o’quv yurtlariga kirish imtihonlari bo’yicha kengash ham universitetlarga rejaga solish maqsadida 30-yillarda testlar tuzishga kirishdi. Natijada testlar tuzish bo’yicha kooperativ xizmati tashkil qilindi, uning asosiy vazifasi, AQSHning maktab va kollejlarida o’quvchilar o’zlashtirishini ko’rsatilgan talablar asosida aniq baholash mezonlari bilan ta’minlash edi. 1948 yilda Ushbu kooperativ xizmat ta’lim  
 
testlari xizmatiga aylantirildi. Imtihonlar bo’yicha kengash test xizmatlarining 
ma’lumotlarini kollej va univesitetlarga kiruvchilarning bilimini tekshirishda ishlata 
boshladi. 
Test bo’yicha bilim va malakalarni tekshirish quyidagilarni o’z ichiga oladi: 
 
a) fikrlash va matematik qobiliyatni aniqlashga mo’ljallangan testlar 
(ko’p javobli savollardan tuzilgan, imtihon 3-soat davom etadi); b) yakuniy test, 
asosan ingliz tili, ijtimoiy fanlar, matematika, chet tilllari va tarix bo’yicha bilimlarni 
tekshiradi, kiruvchilardan 3-ta predmet bo’yicha testdan o’tish talab qilinadi (har bir 
predmet bo’yicha imtihon 1-soat davom etadi, hammasi ket-ma ket bo’ladi). Barcha 
testlar (ingliz tilidan tashqari) ko’p savolli toshiriqlar iborat. Buyuk Britaniyada 
testlar boshlang’ich maktablarning bitiruvchi sinflarida qobiliyatli o’quvchilarni 
o’rta maktablarga taqsimlash maqsadida o’tkaziladi. Imtihon topshir o’quvlaridan 
to’g’ri javobni aniqlash talab qilinadi va har bir to’g’ri javob uchun bir ball qo’yiladi. 
Baholar aniq bo’lgani uchun imtihon oluvchilarning subektiv qarashlari yo’q 
bo’ladi. 
Sobiq ittifoqda bilim va malakalarni test orqali tekshirish noilmiy deb qaralib, 
VKP (b)ning 1936 yil 4-iyulda chiqqan «Xalq maorifi komisarligi tizimidagi 
pedagogik noto’g’ri talqinlar haqida» nomli qarorida qattiq tanqid ostiga olindi va 
man qilindi. 1970 yildan boshlab test usuli maktablarda yana asta sekin tajriba 
sifatida olimlar va ilg’or o’qituvchilar tomonidan qo’llanila boshlandi. 
Geografiya sohasida mazkur ishlar T.P.Gerasimova, M.K.Kovalevskaya, 
V.A.Korinskaya, L.M. Teltevskaya va boshqalar tomonidan amalga oshirildi. 
Hozirgi paytda jahonda testlarning juda ko’p turlari mavjud, ulardan eng 
asosiylari , quyidagilar (G’ulomov, Vaxobov, Qurbonniyozov, 1993): 
1. 
Ko’p 
javobli testlar. Bunday testlar juda keng tarqalgan. 
O’zbekistonda ham hozir asosan shunday testlar qo’llanilmoqda. Maskur testlarda 
bitta savolga uchtadan beshtagacha javob bo’ladi, imtihon topshiruvchi to’g’ri 
javobni aniqlab belgilashi lozim masalan,: 
Ikki materik, ikki qit’a, ikki okean, ikki dengiz, ikki yarim orol va ikki davlatni 
ajratib turuvchi bo’g’izni aniqlang. 
A.Bosfor 
V.Gibraltar 
testlari xizmatiga aylantirildi. Imtihonlar bo’yicha kengash test xizmatlarining ma’lumotlarini kollej va univesitetlarga kiruvchilarning bilimini tekshirishda ishlata boshladi. Test bo’yicha bilim va malakalarni tekshirish quyidagilarni o’z ichiga oladi: a) fikrlash va matematik qobiliyatni aniqlashga mo’ljallangan testlar (ko’p javobli savollardan tuzilgan, imtihon 3-soat davom etadi); b) yakuniy test, asosan ingliz tili, ijtimoiy fanlar, matematika, chet tilllari va tarix bo’yicha bilimlarni tekshiradi, kiruvchilardan 3-ta predmet bo’yicha testdan o’tish talab qilinadi (har bir predmet bo’yicha imtihon 1-soat davom etadi, hammasi ket-ma ket bo’ladi). Barcha testlar (ingliz tilidan tashqari) ko’p savolli toshiriqlar iborat. Buyuk Britaniyada testlar boshlang’ich maktablarning bitiruvchi sinflarida qobiliyatli o’quvchilarni o’rta maktablarga taqsimlash maqsadida o’tkaziladi. Imtihon topshir o’quvlaridan to’g’ri javobni aniqlash talab qilinadi va har bir to’g’ri javob uchun bir ball qo’yiladi. Baholar aniq bo’lgani uchun imtihon oluvchilarning subektiv qarashlari yo’q bo’ladi. Sobiq ittifoqda bilim va malakalarni test orqali tekshirish noilmiy deb qaralib, VKP (b)ning 1936 yil 4-iyulda chiqqan «Xalq maorifi komisarligi tizimidagi pedagogik noto’g’ri talqinlar haqida» nomli qarorida qattiq tanqid ostiga olindi va man qilindi. 1970 yildan boshlab test usuli maktablarda yana asta sekin tajriba sifatida olimlar va ilg’or o’qituvchilar tomonidan qo’llanila boshlandi. Geografiya sohasida mazkur ishlar T.P.Gerasimova, M.K.Kovalevskaya, V.A.Korinskaya, L.M. Teltevskaya va boshqalar tomonidan amalga oshirildi. Hozirgi paytda jahonda testlarning juda ko’p turlari mavjud, ulardan eng asosiylari , quyidagilar (G’ulomov, Vaxobov, Qurbonniyozov, 1993): 1. Ko’p javobli testlar. Bunday testlar juda keng tarqalgan. O’zbekistonda ham hozir asosan shunday testlar qo’llanilmoqda. Maskur testlarda bitta savolga uchtadan beshtagacha javob bo’ladi, imtihon topshiruvchi to’g’ri javobni aniqlab belgilashi lozim masalan,: Ikki materik, ikki qit’a, ikki okean, ikki dengiz, ikki yarim orol va ikki davlatni ajratib turuvchi bo’g’izni aniqlang. A.Bosfor V.Gibraltar  
 
S.Dreyk 
D. 
Torres 
E. 
Bering 
2. 
“To’g’ri- noto’g’ri” (alternativ testlar) testlar. Ushbu turdagi testlar 
“to’g’ri” va “noto’g’ri” xilidagi savollardan iborat iborat bo’ladi. Bunda imtihon 
topshiruvchi topshiriqqa binoan to’g’ri yoki noto’g’ri javoblarni aniqlash kerak. 
Masalan, Yevropaga kirmaydigan davlatlarni tagiga chizing. 
Ispaniya, Kuba, Fransiya, Lixtenshteyn, Shri Lanka, Chexiya, Surinam, Barbados. 
Yoki quyidagi to’g’ri yozilgan nomlarni tagiga chizing. 
Andijon, Samarqand, Farg’ona, Sirdaryo, Namangan, Jizzax viloyatlari Farg’ona 
vodiysida j oylashgan. 
3. 
Uyg’unlashgan savolli testlar. Bunday testlarda berilgan savollar yoki 
nomlar yoniga ularga mos bo’lgan tayyor javoblarni yozib qo’yish talab qilinadi. 
Masalan, 
Toshkent viloyatida joylashgan shaharlar yoniga, ular uchun hos bo’lgan 
sanoat tarmog’ini yozing. 
Yoqilg’i - energitika sanoati, rangli metallurgiya, oziq-ovqat, ximya, qurilish 
mahsulotlari ishlab chiqarish sanoati. 
Yangiyo’l- 
Chirchiq- 
Ohangaron- 
Olmaliq- 
Bekobod- 
Angren- 
4. 
Tushrib 
qoldirilgan so’zlarni to’ldirishga mo’ljallangan 
testlar. 
Ushbu testlar tabiiy geografiyada keng tarqalgan geografik diktantlarga 
to’g’ri 
keladi. 
Masalan, 
«Farg’ona 
vodiysini 
shimoli 
g’arbdan 
 
....................................................................................................................................  
tizmasi,  ....................  dan Farg’ona tizmasi,  ...................................... dan Oloy va 
Turkiston tizmalari o’rab turadi. Ma’muriy jihatdan Farg’ona vodiysida 
O’zbekistonga qarashli 3 ta viloyat-  ............................. vloyatlari Qirg’izistonning 
S.Dreyk D. Torres E. Bering 2. “To’g’ri- noto’g’ri” (alternativ testlar) testlar. Ushbu turdagi testlar “to’g’ri” va “noto’g’ri” xilidagi savollardan iborat iborat bo’ladi. Bunda imtihon topshiruvchi topshiriqqa binoan to’g’ri yoki noto’g’ri javoblarni aniqlash kerak. Masalan, Yevropaga kirmaydigan davlatlarni tagiga chizing. Ispaniya, Kuba, Fransiya, Lixtenshteyn, Shri Lanka, Chexiya, Surinam, Barbados. Yoki quyidagi to’g’ri yozilgan nomlarni tagiga chizing. Andijon, Samarqand, Farg’ona, Sirdaryo, Namangan, Jizzax viloyatlari Farg’ona vodiysida j oylashgan. 3. Uyg’unlashgan savolli testlar. Bunday testlarda berilgan savollar yoki nomlar yoniga ularga mos bo’lgan tayyor javoblarni yozib qo’yish talab qilinadi. Masalan, Toshkent viloyatida joylashgan shaharlar yoniga, ular uchun hos bo’lgan sanoat tarmog’ini yozing. Yoqilg’i - energitika sanoati, rangli metallurgiya, oziq-ovqat, ximya, qurilish mahsulotlari ishlab chiqarish sanoati. Yangiyo’l- Chirchiq- Ohangaron- Olmaliq- Bekobod- Angren- 4. Tushrib qoldirilgan so’zlarni to’ldirishga mo’ljallangan testlar. Ushbu testlar tabiiy geografiyada keng tarqalgan geografik diktantlarga to’g’ri keladi. Masalan, «Farg’ona vodiysini shimoli g’arbdan .................................................................................................................................... tizmasi, .................... dan Farg’ona tizmasi, ...................................... dan Oloy va Turkiston tizmalari o’rab turadi. Ma’muriy jihatdan Farg’ona vodiysida O’zbekistonga qarashli 3 ta viloyat- ............................. vloyatlari Qirg’izistonning  
 
 
.......................................... 
viloyatlari va 
 
.......................................... 
ning 
Xo’jand viloyati joylashgan». 
5. 
Rasm yoki chizmali testlar. Ushbu testlarda 3-5 ta rasm yoki 
chizma beriladi, ularning ichidan geografiya obyektini topish, yoki bo’lmasa 
chizmadagi xatolarni topish talab qilinadi. Masalan, «Quyidagi rasmlar ichidan 
Tanganika ko’lini aniqlang» 
6. Murakkab testlar ular o’quvchilarni fikrlashga va olgan bilimlarini 
qo’llay bilishga majbur qiladi. Masalan, Ishbilarmonlar g’isht ishlab chiqarishning 
Yang usulini o’ylab topishdi. G’ishtni ishlab chiqarishni boshlash uchun ish kuchi, 
rangli metallurgiya sanoati chiqindilari kerak, mablag’ni tog’- metallurgiya 
birlashmasi beradi. Bu g’ishtlar assan shaxsiy uylar qurishda ishlatiladi, shuning 
uchun aholiga sotishga mo’ljallangan, ammo mahsulotning 60% ni tog’ -
metallurgiya birlashmasi oladi. Xokimiyat quyidagi shaharlardan biriga mazkur 
zavodni qurishga ruxsat berdi. Ishbilarmonlar g’isht zavodi qurish uchun qaysi 
shaharni tanlashadi (erning narxi hama joyda bir hil)? 
A.Andijon, V.Olmaliq S.Bekobod D.Toshkent Ye.Chirchiq 
7. Jadval shaklida testlar. Jadvalli testlar uch qismdan (ustundan) iborat 
bo’dadi. Birinchi ustunda geografik joy, voqea va hodisalarning nomlari beriladi, 
ikkinchi ustunda ularning shakli, xususiyati va xossalari ko’rsatiladi, uchinchi 
ustunda Ushbu xususiyatlar qaysi joyga, voqea va xodisaga xos bo’lsa, o’sha 
voqea va hodisaning hamda joyning tartib raqamni imtihon oshiruvchi yozib 
chiqishi kerak. Misol, Yevrosiyo relifining qanday shakllari qaysi geologik 
tuzilishlarga to’g’ri kelishini ko’rsating? 
8. Didaktik testlar yoki ko’p savolli va javobli testlar. Bu turdagi testlarda 
avval javoblar ro’yxati beriladi, keyin savollar beriladi, imtihon topshiruvchidan 
tayyor javoblardan moslarini topish talab qilinadi. 
Misol. Javoblar. 
Ptolemey 
Beruniy 
Kolumb 
Magellan 
.......................................... viloyatlari va .......................................... ning Xo’jand viloyati joylashgan». 5. Rasm yoki chizmali testlar. Ushbu testlarda 3-5 ta rasm yoki chizma beriladi, ularning ichidan geografiya obyektini topish, yoki bo’lmasa chizmadagi xatolarni topish talab qilinadi. Masalan, «Quyidagi rasmlar ichidan Tanganika ko’lini aniqlang» 6. Murakkab testlar ular o’quvchilarni fikrlashga va olgan bilimlarini qo’llay bilishga majbur qiladi. Masalan, Ishbilarmonlar g’isht ishlab chiqarishning Yang usulini o’ylab topishdi. G’ishtni ishlab chiqarishni boshlash uchun ish kuchi, rangli metallurgiya sanoati chiqindilari kerak, mablag’ni tog’- metallurgiya birlashmasi beradi. Bu g’ishtlar assan shaxsiy uylar qurishda ishlatiladi, shuning uchun aholiga sotishga mo’ljallangan, ammo mahsulotning 60% ni tog’ - metallurgiya birlashmasi oladi. Xokimiyat quyidagi shaharlardan biriga mazkur zavodni qurishga ruxsat berdi. Ishbilarmonlar g’isht zavodi qurish uchun qaysi shaharni tanlashadi (erning narxi hama joyda bir hil)? A.Andijon, V.Olmaliq S.Bekobod D.Toshkent Ye.Chirchiq 7. Jadval shaklida testlar. Jadvalli testlar uch qismdan (ustundan) iborat bo’dadi. Birinchi ustunda geografik joy, voqea va hodisalarning nomlari beriladi, ikkinchi ustunda ularning shakli, xususiyati va xossalari ko’rsatiladi, uchinchi ustunda Ushbu xususiyatlar qaysi joyga, voqea va xodisaga xos bo’lsa, o’sha voqea va hodisaning hamda joyning tartib raqamni imtihon oshiruvchi yozib chiqishi kerak. Misol, Yevrosiyo relifining qanday shakllari qaysi geologik tuzilishlarga to’g’ri kelishini ko’rsating? 8. Didaktik testlar yoki ko’p savolli va javobli testlar. Bu turdagi testlarda avval javoblar ro’yxati beriladi, keyin savollar beriladi, imtihon topshiruvchidan tayyor javoblardan moslarini topish talab qilinadi. Misol. Javoblar. Ptolemey Beruniy Kolumb Magellan  
 
Eratosfen 
Savollar: 1.Amerika qit’asiga kim boshchiligidagi ekspeditsiya birinchi bo’lib 
borgan? 
2. «Geografika» degan kitobni kim yozgan? 
3. 
Haritalarni daraja to’ri bilan tuzishni kim birinchi bo’lib taklif 
qilgan? 
4. 
Globusni 
birinchi bo’lib kim yasagan? 
5. 
Kemada 
kim birincha sayoxat qilgan? 
Test savollari va javoblarini tuzishning eng muhim tomonlaridan biri uning 
vazifasini maqsadlarini va kimlarga mo’ljallangan hamda nimalar asosida tuzishni 
aniqlab olishdir. 
Testlar vazifasiga ko’ra kundalik, oraliq va yakuniy testlarga hamda oliy 
o’quv yurtlariga qabul qilishda qo’llaniladigan umumiy yoki maxsus testlarga 
bo’linadi. Har bir yirik mavzu o’tib bo’lingandan so’ng o’tkaziladigan testlarning 
maqsadi, o’quvchilar va talabalarning mazkur mavzu bo’yicha bilimlarini qay 
darajada bilib olganliklarini aniqlashdir (kundalik nazorat). Har bir yirik bo’lim o’tib 
bo’lingandan keyin o’tkaziladigan testlar oraliq yoki chegaraviy nazoratni tashkil 
qiladi. Yakuniy test butun kurs o’tib bo’lingandan keyin sinov yoki imtihon tarzida 
o’tkaziladigan va o’quvchilar hamda talabalar egallagan bilim, malakalar ball bilan 
aniqlanadi. Oliy o’quv yurtlariga qabul qilishda ishlatiladigan testlar tegishli sohalar 
bo’yicha mutaxasislar tomonidan tuziladi. 
Testlarning maqsadi o’quvchilar va talabalarning olgan bilim va malakalarini, 
fikrlash qobiliyatini, qaysi fanga yoki sohaga moyilligini aniqlashdan iboratdir. Har 
bir sinfda, har bir kursda turli xil murakkablikdagi bilim va malakalar tekshiriladi. 
Boshlang’ich tabiiy geografiya kursida test savollari va javoblari asosan quyidagi 
yo’nalishlar bo’yicha o’quvchilar bilim va malakalarini tekshirishga mo’ljallanadi: 
topografik va kartografik bilim va malakalar, tasavvurlar (Yerning qobiqlari, 
tuzilishi, o’lchamlari, tabiat uyg’unliklari va h.k.); o’z yashash joyining geografik 
xususiyatlari haqida bilimlar va dunyo aholisi haqidagi bilimlar. 
Materiklar va okeanlar geografiyasi kursi bo’yicha test savollari va javoblari 
ikki yo’nalishda tuzilishi mumkin: 
- umumiy tushunchalar bo’yicha testlar quyidagi bilimlarni tekshirish uchun 
Eratosfen Savollar: 1.Amerika qit’asiga kim boshchiligidagi ekspeditsiya birinchi bo’lib borgan? 2. «Geografika» degan kitobni kim yozgan? 3. Haritalarni daraja to’ri bilan tuzishni kim birinchi bo’lib taklif qilgan? 4. Globusni birinchi bo’lib kim yasagan? 5. Kemada kim birincha sayoxat qilgan? Test savollari va javoblarini tuzishning eng muhim tomonlaridan biri uning vazifasini maqsadlarini va kimlarga mo’ljallangan hamda nimalar asosida tuzishni aniqlab olishdir. Testlar vazifasiga ko’ra kundalik, oraliq va yakuniy testlarga hamda oliy o’quv yurtlariga qabul qilishda qo’llaniladigan umumiy yoki maxsus testlarga bo’linadi. Har bir yirik mavzu o’tib bo’lingandan so’ng o’tkaziladigan testlarning maqsadi, o’quvchilar va talabalarning mazkur mavzu bo’yicha bilimlarini qay darajada bilib olganliklarini aniqlashdir (kundalik nazorat). Har bir yirik bo’lim o’tib bo’lingandan keyin o’tkaziladigan testlar oraliq yoki chegaraviy nazoratni tashkil qiladi. Yakuniy test butun kurs o’tib bo’lingandan keyin sinov yoki imtihon tarzida o’tkaziladigan va o’quvchilar hamda talabalar egallagan bilim, malakalar ball bilan aniqlanadi. Oliy o’quv yurtlariga qabul qilishda ishlatiladigan testlar tegishli sohalar bo’yicha mutaxasislar tomonidan tuziladi. Testlarning maqsadi o’quvchilar va talabalarning olgan bilim va malakalarini, fikrlash qobiliyatini, qaysi fanga yoki sohaga moyilligini aniqlashdan iboratdir. Har bir sinfda, har bir kursda turli xil murakkablikdagi bilim va malakalar tekshiriladi. Boshlang’ich tabiiy geografiya kursida test savollari va javoblari asosan quyidagi yo’nalishlar bo’yicha o’quvchilar bilim va malakalarini tekshirishga mo’ljallanadi: topografik va kartografik bilim va malakalar, tasavvurlar (Yerning qobiqlari, tuzilishi, o’lchamlari, tabiat uyg’unliklari va h.k.); o’z yashash joyining geografik xususiyatlari haqida bilimlar va dunyo aholisi haqidagi bilimlar. Materiklar va okeanlar geografiyasi kursi bo’yicha test savollari va javoblari ikki yo’nalishda tuzilishi mumkin: - umumiy tushunchalar bo’yicha testlar quyidagi bilimlarni tekshirish uchun  
 
tuzilishi kerak: tabiat tarkiblari haqida umumiy tushunchalar tizimi bo’yicha 
bilimlar; umumiy geografik qonunlar haqidagi bilimlar; 
- yakka tushunchalar bo’yicha testlar har bir materik va okeanlar haqida 
quyidagi bilimlarni tekshirish uchun tuziladi; materik va okeanlarning geografik 
joylarini; tabiat tarkibining asosiy xususiyatlari,yirik geografik borliqlar 
(obyektlar) ning joylashishi; tabiat uyg’unliklari (birliklari) ning joylashishi: har 
bir materikning aholisi va yillik davlatlari. 
Iqtisodiy geografiya kursi bo’yicha test savollariga javoblari quyidagi bilim 
va malakalarni tekshirish uchun tuzilishi kerak: 
- umusmiy iqtisodiy geografik tushunchalar haqida bilimlar; 
- tarmoqlar geografiyasi haqida bilimlar; 
- alohida davlatlar, iqtisodiy zonalar, hududlar viloyatlar iqtisodiy 
geografiyasi haqida bilmlar; 
Test savollari va javoblarini qanday ma’lumotlar vositasida tuzish kerak, bu 
ham eng muhim masalalardan biri bo’lib hisoblanadi. Test tuzayotganda doimo bitta 
qoidani esdan chiqarmaslik kerak, u ham bo’lsa test savollari va javoblarini dastur 
doirasida bo’lishi qoidasidir. Agar test savollari va javoblari dastur doirasiga 
kirmasa, o’quvchilar yoki talabalar savollarga noto’g’ri javob berishi mumkin. Har 
bir kurs va uning qoidalari bo’yicha tuzilgan testlar ham shu kurs yoki qism 
doirasidagi bilimlar asosida tuzilishi kerak. Test savollari va javoblari quyidagi 
ma’lumotlar asosida tuziladi: 
- tegishli darslik matni asosida; 
- darslikdagi haritalar, rasmlar, chizmalar va jadvallar vositasida; 
- tegishli sinflar va kurslar uchun chiqarilgan atlaslar va haritalar asosida; 
- tegishli kurslar uchun chiqarilgan metodik qo’llanma, ko’rsatma va 
yo’riqnomalar asosida; 
- fakultativ mashg’ulotlar bo’yicha darslik va qo’llanmalar asosida 
geografiya ma’lumotlar test savollari va javoblari tuzish darajasiga qarab quyidagi 
guruhlarga bo’linadi: 
- test savollari va javoblari oson tuziladigan ma’lumotlar ; 
- test savollari va javoblari qiyin tuziladigan ma’lumotlar; 
- test savollari va javoblari tuzib bo’lmaydigan yoki juda qiyin tuziladigan 
tuzilishi kerak: tabiat tarkiblari haqida umumiy tushunchalar tizimi bo’yicha bilimlar; umumiy geografik qonunlar haqidagi bilimlar; - yakka tushunchalar bo’yicha testlar har bir materik va okeanlar haqida quyidagi bilimlarni tekshirish uchun tuziladi; materik va okeanlarning geografik joylarini; tabiat tarkibining asosiy xususiyatlari,yirik geografik borliqlar (obyektlar) ning joylashishi; tabiat uyg’unliklari (birliklari) ning joylashishi: har bir materikning aholisi va yillik davlatlari. Iqtisodiy geografiya kursi bo’yicha test savollariga javoblari quyidagi bilim va malakalarni tekshirish uchun tuzilishi kerak: - umusmiy iqtisodiy geografik tushunchalar haqida bilimlar; - tarmoqlar geografiyasi haqida bilimlar; - alohida davlatlar, iqtisodiy zonalar, hududlar viloyatlar iqtisodiy geografiyasi haqida bilmlar; Test savollari va javoblarini qanday ma’lumotlar vositasida tuzish kerak, bu ham eng muhim masalalardan biri bo’lib hisoblanadi. Test tuzayotganda doimo bitta qoidani esdan chiqarmaslik kerak, u ham bo’lsa test savollari va javoblarini dastur doirasida bo’lishi qoidasidir. Agar test savollari va javoblari dastur doirasiga kirmasa, o’quvchilar yoki talabalar savollarga noto’g’ri javob berishi mumkin. Har bir kurs va uning qoidalari bo’yicha tuzilgan testlar ham shu kurs yoki qism doirasidagi bilimlar asosida tuzilishi kerak. Test savollari va javoblari quyidagi ma’lumotlar asosida tuziladi: - tegishli darslik matni asosida; - darslikdagi haritalar, rasmlar, chizmalar va jadvallar vositasida; - tegishli sinflar va kurslar uchun chiqarilgan atlaslar va haritalar asosida; - tegishli kurslar uchun chiqarilgan metodik qo’llanma, ko’rsatma va yo’riqnomalar asosida; - fakultativ mashg’ulotlar bo’yicha darslik va qo’llanmalar asosida geografiya ma’lumotlar test savollari va javoblari tuzish darajasiga qarab quyidagi guruhlarga bo’linadi: - test savollari va javoblari oson tuziladigan ma’lumotlar ; - test savollari va javoblari qiyin tuziladigan ma’lumotlar; - test savollari va javoblari tuzib bo’lmaydigan yoki juda qiyin tuziladigan  
 
ma’lumotlar. Masalan, ayrim tushuncha va ta’riflar, jarayonning tavsifi kabi 
masalalar. 
Testlar qamroviga qarab turlicha bo’lishi mumkin. Kursning ayrim 
mavzulariga, bo’limlariga tuzilgan testlar masalaning mohiyatini chuqur ochib 
beradi, mavzular juda chuqur va aniq yoritiladi. Yakuniy testlar esa asosan umumiy 
qonuniyatlar va xususiyatlarni ochib berishga yo’naltirilgan bo’lishi kerak. Testlar 
o’quvchilar bilmini tekshirishda va baholashda har qanday subbektiv shart - 
sharoitlarga qaramasdan bahoning obyektiv bo’lishini ta’minlaydi. 
Ko’p javobli testlar tuzilayotganda quyidagi qoidalarga amal qilish lozim: 
- Javoblar eng kamida 3 ta bo’lishi kerak, javoblar qancha ko’p bo’lsa, 
tasodifiy baholar soni shuncha kam bo’ladi, odatda hozirgi paytda beshta javobli 
testlar keng tarqalgan; 
- Noto’g’ri javoblar ham haqiqatga yaqinroq bo’lishi kerak; 
Testdagi har bir savol va unga berilgan javoblar o’quvchi va talabar chuqur 
o’ylashga, tafakkur qilishga majbur qilish kerak. Talabalar bilimini va malakasini 
tekshirishda test usulini qo’llashni quyidagi afzalliklari bor: 
Test usulida o’tkazilgan imtihonda o’rganilgan hamma masalalarni talabalar qanday 
o’zlashtirganligini bira to’la aniqlash mumkin. Oddiy imtihonda buni iloji yo’q. 
- talabalar yoki ko’pchilik talabalar qaysi mavzularni to’liq o’zlashtirgan, 
qaysilarni kam o’zlashtirgan, qaysi masalalarni qisman o’zlashtirgan, 
qaysilarini kam o’zlashtirgan yoki butunlay bilib olmaganligini aniqlash 
mumkin: 
- barcha talabalar bilmini qisqa vaqt ichida tekshirib olish mumkin.; 
- talabalar bilmini obyektiv baholash mumkin.. 
Test usulini qo’llashning qiyinchiliklari va noqulayliklari quyidagilardan 
iborat: 
- test savollari va javoblarini tuzish juda qiyin va katta ma’suliyatni talab 
qiladi; 
- talabalar bilan bevosita muloqotda bo’linmaydi; 
- talabaning ilmiy va og’zaki nutqini o’stirishga yordam bermaydi; 
- an’anaviy imtihon va sinovlarda talabalar bilmagan narsalarni bilib olishadi, 
ya’ni imtihon va sinov bilim berish usullaridan biri ekanligi test usulida bo’lmaydi; 
ma’lumotlar. Masalan, ayrim tushuncha va ta’riflar, jarayonning tavsifi kabi masalalar. Testlar qamroviga qarab turlicha bo’lishi mumkin. Kursning ayrim mavzulariga, bo’limlariga tuzilgan testlar masalaning mohiyatini chuqur ochib beradi, mavzular juda chuqur va aniq yoritiladi. Yakuniy testlar esa asosan umumiy qonuniyatlar va xususiyatlarni ochib berishga yo’naltirilgan bo’lishi kerak. Testlar o’quvchilar bilmini tekshirishda va baholashda har qanday subbektiv shart - sharoitlarga qaramasdan bahoning obyektiv bo’lishini ta’minlaydi. Ko’p javobli testlar tuzilayotganda quyidagi qoidalarga amal qilish lozim: - Javoblar eng kamida 3 ta bo’lishi kerak, javoblar qancha ko’p bo’lsa, tasodifiy baholar soni shuncha kam bo’ladi, odatda hozirgi paytda beshta javobli testlar keng tarqalgan; - Noto’g’ri javoblar ham haqiqatga yaqinroq bo’lishi kerak; Testdagi har bir savol va unga berilgan javoblar o’quvchi va talabar chuqur o’ylashga, tafakkur qilishga majbur qilish kerak. Talabalar bilimini va malakasini tekshirishda test usulini qo’llashni quyidagi afzalliklari bor: Test usulida o’tkazilgan imtihonda o’rganilgan hamma masalalarni talabalar qanday o’zlashtirganligini bira to’la aniqlash mumkin. Oddiy imtihonda buni iloji yo’q. - talabalar yoki ko’pchilik talabalar qaysi mavzularni to’liq o’zlashtirgan, qaysilarni kam o’zlashtirgan, qaysi masalalarni qisman o’zlashtirgan, qaysilarini kam o’zlashtirgan yoki butunlay bilib olmaganligini aniqlash mumkin: - barcha talabalar bilmini qisqa vaqt ichida tekshirib olish mumkin.; - talabalar bilmini obyektiv baholash mumkin.. Test usulini qo’llashning qiyinchiliklari va noqulayliklari quyidagilardan iborat: - test savollari va javoblarini tuzish juda qiyin va katta ma’suliyatni talab qiladi; - talabalar bilan bevosita muloqotda bo’linmaydi; - talabaning ilmiy va og’zaki nutqini o’stirishga yordam bermaydi; - an’anaviy imtihon va sinovlarda talabalar bilmagan narsalarni bilib olishadi, ya’ni imtihon va sinov bilim berish usullaridan biri ekanligi test usulida bo’lmaydi;  
 
- talabalar 40-50 ta savolning qaysi biriga to’g’ri va qaysi biriga noto’g’ri 
javob berganliklarini ham bilmaydilar. 
Shuning uchun testga talabalar bilmini tekshirish usullaridan biri sifatida 
qarash lozim. Lekin oliy o’quv yurtlariga qabul imtihonini test usulida o’tkazish eng 
maqul usul. Chunki bunda sub’ektivlikka o’rin qolmaydi. Test usuli EXM 
yordamida amalga oshirilishi kerak. Javoblarga qo’yladagan ballarni ham mashina 
xisoblashi kerak. . 
Joriy testda muayyan mazmuni o’quvchilar yoki talabalar qanday 
o’zlashtirganini nazorat qilinadi, shuning uchun savollar maydaroq va chuqurroq 
bo’ladi. Oraliq testda savollar kengroq bo’ladi. Yakuniy testlar butun o’quv kursi 
materialini o’z ichiga oladi. 
 
- talabalar 40-50 ta savolning qaysi biriga to’g’ri va qaysi biriga noto’g’ri javob berganliklarini ham bilmaydilar. Shuning uchun testga talabalar bilmini tekshirish usullaridan biri sifatida qarash lozim. Lekin oliy o’quv yurtlariga qabul imtihonini test usulida o’tkazish eng maqul usul. Chunki bunda sub’ektivlikka o’rin qolmaydi. Test usuli EXM yordamida amalga oshirilishi kerak. Javoblarga qo’yladagan ballarni ham mashina xisoblashi kerak. . Joriy testda muayyan mazmuni o’quvchilar yoki talabalar qanday o’zlashtirganini nazorat qilinadi, shuning uchun savollar maydaroq va chuqurroq bo’ladi. Oraliq testda savollar kengroq bo’ladi. Yakuniy testlar butun o’quv kursi materialini o’z ichiga oladi.