Germaniya va Fransiyada geografiya ta’limi

Yuklangan vaqt

2024-12-30

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

4

Faytl hajmi

27,2 KB


 
 
 
 
 
 
Germaniya va Fransiyada geografiya ta’limi. 
 
 
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Talabalarda xorijiy mamlakatlarda geografiya 
o‘qitishning yo‘lga qo‘yilishi to‘g‘risidagi bilimlarni rivojlantirish. 
 № 
Bajariladigan topshiriqlar 
 
Amaliy 
mashg‘ulot 
natijasi 
1 
Germaniya maktablarida geografiya ta’limining asosiy 
xususiyatlarini tahlil qiling. 
Yozma tahlil 
2 
Fransiya 
maktablarida 
geografiya 
ta’limining 
asosiy 
xususiyatlarini tahlil qiling. 
Yozma tahlil 
3 
Uslubiy ko‘rsatmalar asosida Germaniya va Fransiya 
maktablarida geografiya ta’limining o‘ziga xos 
xususiyatlarini T-sxemada ko‘rsating 
 
T-sxema 
4 
Finlandiya maktablarida geografiya ta’limining asosiy 
xususiyatlarini tahlil qiling. 
 
 
Uslubiy ko‘rsatmalar 
    Germaniya maktablarida geografiya ta’limi bo‘yicha yagona dastur yo‘q. Har bir 
(Yer-land) o‘lka o‘z dasturi va darsliklariga ega. Germaniyada turli tipdagi 
maktablar mavjud. Ularda boshlang‘ich, asosiy (5-10 sinflar) va gimnaziya (11-13, 
13-sinf abiturientlar uchun) birinchi guruh maktab barcha uchun majburiy 
hisoblanadi.O‘quvchilar 10 sinfni tugatganlaridan keyin, gimnaziya, xunar texnika 
maktablari va oliy o‘quv yurtlariga kirish uchun tayyorgarlik ko‘radilar. (xususiy 
maktablar 2%dan oshmaydi) 
Germaniya maktablarida dastlabki geografik bilimlar bilan tanishish 3-4 
Germaniya va Fransiyada geografiya ta’limi. O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Talabalarda xorijiy mamlakatlarda geografiya o‘qitishning yo‘lga qo‘yilishi to‘g‘risidagi bilimlarni rivojlantirish. № Bajariladigan topshiriqlar Amaliy mashg‘ulot natijasi 1 Germaniya maktablarida geografiya ta’limining asosiy xususiyatlarini tahlil qiling. Yozma tahlil 2 Fransiya maktablarida geografiya ta’limining asosiy xususiyatlarini tahlil qiling. Yozma tahlil 3 Uslubiy ko‘rsatmalar asosida Germaniya va Fransiya maktablarida geografiya ta’limining o‘ziga xos xususiyatlarini T-sxemada ko‘rsating T-sxema 4 Finlandiya maktablarida geografiya ta’limining asosiy xususiyatlarini tahlil qiling. Uslubiy ko‘rsatmalar Germaniya maktablarida geografiya ta’limi bo‘yicha yagona dastur yo‘q. Har bir (Yer-land) o‘lka o‘z dasturi va darsliklariga ega. Germaniyada turli tipdagi maktablar mavjud. Ularda boshlang‘ich, asosiy (5-10 sinflar) va gimnaziya (11-13, 13-sinf abiturientlar uchun) birinchi guruh maktab barcha uchun majburiy hisoblanadi.O‘quvchilar 10 sinfni tugatganlaridan keyin, gimnaziya, xunar texnika maktablari va oliy o‘quv yurtlariga kirish uchun tayyorgarlik ko‘radilar. (xususiy maktablar 2%dan oshmaydi) Germaniya maktablarida dastlabki geografik bilimlar bilan tanishish 3-4  
 
sinfdan boshlanadi. Bu sinflarda mamlakatshunoslik fanlari o‘rganiladi. Bundan 
tashqari, geografik bilimlar qisman biologiya va tarix fanlari orqali ham beriladi. 
Germaniya maktablarida geografiya fan sifatida 5 - sinfdan boshlanadi. Bu sinfda 
asosan o‘lka geografiyasi o‘qitiladi. Vatanga oid bo‘lgan bilimlar to 8 - sinfgacha 
beriladi. 5-8 sinflarda geografiyadan haftalik o‘quv soati 2 soatni tashkil etadi. Bu 
sinflarda asosan Yevropa va Yevropadan tashqari mamlakatlar geografiyasi 
o‘rganiladi. Topografiya va kartografiya asoslari bo‘yicha ham bilimlar beriladi. 
O‘qituvchilar diqqatiga bir necha variantdagi darsliklar va o‘quv qo‘llanmalari 
tavsiya etiladi. Bular quyidagi ko‘rinishlarida aks etadi. "Mamlaktlar va xalqlar", 
Yer va inson", "Yangi geografiya", "Yer bilimi" va xokazo. 9-10 sinflarda geografiya 
mustaqil fan sifatida o‘rganilmaydi, desa ham bo‘ladi. Faqat mamlakatning ayrim 
"Yer-“Land”lardagina" qiziquvchi o‘quvchilar bilan Yevropa va Germaniya 
geografiyasi chuqur o‘rganiladi. Bu kurslarda mamlakatlar iqtisodi, ekologiyasi, 
siyosiy va davlat tuzumiga oid bilimlar yetakchi o‘rinni egallaydi.  
   Darslarda o‘quvchilarga beriladigan topshiriqlar ham birmuncha murakkab, 
dasturda o‘quvchilar bajarishi lozim bo‘lgan topshiriqlar tizimi keltirilgan, masalan: 
    1. Karta va darsda olingan bilimlar asosida u yoki bu hududda qanday ishlab 
chiqarishni joylashtirish mumkin? 
   2. U yoki bu hududning (so‘rovnoma, kuzatish, statistika materiallar va geografik 
adabiyotlar bilan ishlash usullari orqali) tabiatni qo‘riqlash, tabiiy resurslardan 
foydalanishdagi muammolarni va kelajakdagi ahvolini yoriting. 
    Germaniyada 
maktab 
geografiyasi 
o‘quvchilarda 
quyidagi 
xislatlarni 
shakllantirishni o‘z oldiga asosiy vazifa qilib qo‘ygan: Geografiya tili bilan 
tanishish, kuzatish, tahlil qilish, umumlashtirish, tanqidiy qarash, taqqoslash, 
aloqalarni o‘rgatish, axborotlarga nisbatan faol qarash, insonga nisbatan mehr - 
muhabbat, fikrlash va amaliy faoliyatda mustaqil bo‘lish kabi ko‘nikmalarni hosil 
qilishdan iborat va h.k. 
     Fransiya maktablarida geografiya ta’limi birmuncha yaxshi yo‘lga qo‘yilgan. 
Geografiya o‘qitishning maqsad va vazifalari juda aniq qilib belgilab berilgan. 2-
bosqich, 2-1 va bitiruvchi (15-17 yosh) sinflardan iborat. Geografiya ta’limi 6-
sinfdan boshlanadi, bunda "Umumiy geografiya” va Afrika materigi o‘rganiladi, 5-
sinfda Amerika, Osiyo, Avstraliya, Antarktida, 4-sinfda Yevropa (Frantsiyadan 
sinfdan boshlanadi. Bu sinflarda mamlakatshunoslik fanlari o‘rganiladi. Bundan tashqari, geografik bilimlar qisman biologiya va tarix fanlari orqali ham beriladi. Germaniya maktablarida geografiya fan sifatida 5 - sinfdan boshlanadi. Bu sinfda asosan o‘lka geografiyasi o‘qitiladi. Vatanga oid bo‘lgan bilimlar to 8 - sinfgacha beriladi. 5-8 sinflarda geografiyadan haftalik o‘quv soati 2 soatni tashkil etadi. Bu sinflarda asosan Yevropa va Yevropadan tashqari mamlakatlar geografiyasi o‘rganiladi. Topografiya va kartografiya asoslari bo‘yicha ham bilimlar beriladi. O‘qituvchilar diqqatiga bir necha variantdagi darsliklar va o‘quv qo‘llanmalari tavsiya etiladi. Bular quyidagi ko‘rinishlarida aks etadi. "Mamlaktlar va xalqlar", Yer va inson", "Yangi geografiya", "Yer bilimi" va xokazo. 9-10 sinflarda geografiya mustaqil fan sifatida o‘rganilmaydi, desa ham bo‘ladi. Faqat mamlakatning ayrim "Yer-“Land”lardagina" qiziquvchi o‘quvchilar bilan Yevropa va Germaniya geografiyasi chuqur o‘rganiladi. Bu kurslarda mamlakatlar iqtisodi, ekologiyasi, siyosiy va davlat tuzumiga oid bilimlar yetakchi o‘rinni egallaydi. Darslarda o‘quvchilarga beriladigan topshiriqlar ham birmuncha murakkab, dasturda o‘quvchilar bajarishi lozim bo‘lgan topshiriqlar tizimi keltirilgan, masalan: 1. Karta va darsda olingan bilimlar asosida u yoki bu hududda qanday ishlab chiqarishni joylashtirish mumkin? 2. U yoki bu hududning (so‘rovnoma, kuzatish, statistika materiallar va geografik adabiyotlar bilan ishlash usullari orqali) tabiatni qo‘riqlash, tabiiy resurslardan foydalanishdagi muammolarni va kelajakdagi ahvolini yoriting. Germaniyada maktab geografiyasi o‘quvchilarda quyidagi xislatlarni shakllantirishni o‘z oldiga asosiy vazifa qilib qo‘ygan: Geografiya tili bilan tanishish, kuzatish, tahlil qilish, umumlashtirish, tanqidiy qarash, taqqoslash, aloqalarni o‘rgatish, axborotlarga nisbatan faol qarash, insonga nisbatan mehr - muhabbat, fikrlash va amaliy faoliyatda mustaqil bo‘lish kabi ko‘nikmalarni hosil qilishdan iborat va h.k. Fransiya maktablarida geografiya ta’limi birmuncha yaxshi yo‘lga qo‘yilgan. Geografiya o‘qitishning maqsad va vazifalari juda aniq qilib belgilab berilgan. 2- bosqich, 2-1 va bitiruvchi (15-17 yosh) sinflardan iborat. Geografiya ta’limi 6- sinfdan boshlanadi, bunda "Umumiy geografiya” va Afrika materigi o‘rganiladi, 5- sinfda Amerika, Osiyo, Avstraliya, Antarktida, 4-sinfda Yevropa (Frantsiyadan  
 
tashqari), 3-sinfda Frantsiya geografiyasi o‘qitiladi. Litseyda o‘qishni davom ettirish 
2-1 va bitiruvchi sinflarga to‘g‘ri keladi. 2 sinf geografiya dasturida 6, 5, 4, 3-
sinflarda olgan bilim va ko‘nikmalar chuqurlashtiriladi. Asosiy maqsad 
o‘quvchilarni xujjatlar va birinchi manbalar bilan ishlashga o‘rgatishdan iborat. 
Litseyning birinchi sinfida Frantsiya geografiyasi bo‘yicha o‘quvchilar 2-
bosqich maktabda olgan bilimlari mustahkamlanadi va chuqurlashtiriladi. Bitiruvchi 
sinflarda to‘rtta yirik davlat - AQSH, Rossiya, Xitoy, YAponiya geografiyasi chuqur 
o‘rganiladi. Frantsiya maktablarida tabiiy va iqtisodiy geografiya bilimlari deyarli 
bir xil nisbatda beriladi. Iqtisodiy geografiyada aholi geografiyasiga oid bilim va 
ma’lumotlar atroflicha o‘rganiladi. Xo‘jalik tarmoqlari dastlab qishloq xo‘jaligi, 
sanoat, transport, tarkibida o‘rganiladi yoki birlamchi (xom ashyo), ikkilamchi 
(qayta ishlovchi), uchlamchi (maishiy xizmat) tarzida ham o‘rganilishini kuzatish 
mumkin.  
Rivojlanayotgan mamlakatlar geografiyasi o‘rganilganda, Yevropaliklarning 
bu mamlakatlar uchun ko‘rsatgan g‘amxo‘rliklari bo‘rttirib ko‘rsatilgan. Masalan: 
Frantsuzlar o‘z mustamlakalariga mustaqillik bergach, ular madaniyati, tabiatini 
yaxshilash, tabiiy boyliklarini o‘zlashtirishlariga, yangi yo‘llar qurib berganliklariga 
o‘quvchilar e’tiborini alohida qaratadilar. Frantsiya geografiyasi darsliklarining 
ustun tomoni shundaki, ular muammoli qilib yozilgan bo‘lib, barcha muammolar 
"Inson tabiat" mazmunidan kelib chiqadigan matnlardan iborat. 
    Finlandiya maktablarida ham geografiya ta’limi o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib, 
georafiya o‘qitilishi rivojlangan mamlakatlar ichida bir muncha yuqori pog‘onada 
turadi deyish mumkin. Mamlakatda ta’lim 2 bosqichdan iborat: Birinchi bosqich 9 
yillik majburiy umumta’lim xalq maktabi, ikkinchi bosqich gimnaziyalardan iborat. 
Birinchi bosqich maktabda geografiya ta’limi uchinchi sinfdan boshlanadi va 
to‘qqizinchi sinfda tugaydi. 3-4 sinflarda o‘z mamlakatini va qo‘shni shimoliy 
davlatlarning tabiati va xo‘jaligiga oid ma’lumotlar haqida ma’lumotlar beriladi. 3-
sinfda o‘lkashunoslik asosida dars o‘tish ustun turadi. O‘zi yashab turgan  joyning 
haritasi: ob-havo va iqlimi, birgalikda ishlangan rel’ef kartalarini namoyish qiladi. 
3-sinfdagi geografiya 4-sinfda ham davom qiladi va o‘qish metodlari bo‘yicha 
deyarli farq qilmaydi. O‘quvchilar 5-sinfda Yevropa mamlakatlari tabiati, aholisi, 
madaniyati, urf-odatlari, an’analari, dini, aholisining xo‘jalik faoliyati bilan 
tashqari), 3-sinfda Frantsiya geografiyasi o‘qitiladi. Litseyda o‘qishni davom ettirish 2-1 va bitiruvchi sinflarga to‘g‘ri keladi. 2 sinf geografiya dasturida 6, 5, 4, 3- sinflarda olgan bilim va ko‘nikmalar chuqurlashtiriladi. Asosiy maqsad o‘quvchilarni xujjatlar va birinchi manbalar bilan ishlashga o‘rgatishdan iborat. Litseyning birinchi sinfida Frantsiya geografiyasi bo‘yicha o‘quvchilar 2- bosqich maktabda olgan bilimlari mustahkamlanadi va chuqurlashtiriladi. Bitiruvchi sinflarda to‘rtta yirik davlat - AQSH, Rossiya, Xitoy, YAponiya geografiyasi chuqur o‘rganiladi. Frantsiya maktablarida tabiiy va iqtisodiy geografiya bilimlari deyarli bir xil nisbatda beriladi. Iqtisodiy geografiyada aholi geografiyasiga oid bilim va ma’lumotlar atroflicha o‘rganiladi. Xo‘jalik tarmoqlari dastlab qishloq xo‘jaligi, sanoat, transport, tarkibida o‘rganiladi yoki birlamchi (xom ashyo), ikkilamchi (qayta ishlovchi), uchlamchi (maishiy xizmat) tarzida ham o‘rganilishini kuzatish mumkin. Rivojlanayotgan mamlakatlar geografiyasi o‘rganilganda, Yevropaliklarning bu mamlakatlar uchun ko‘rsatgan g‘amxo‘rliklari bo‘rttirib ko‘rsatilgan. Masalan: Frantsuzlar o‘z mustamlakalariga mustaqillik bergach, ular madaniyati, tabiatini yaxshilash, tabiiy boyliklarini o‘zlashtirishlariga, yangi yo‘llar qurib berganliklariga o‘quvchilar e’tiborini alohida qaratadilar. Frantsiya geografiyasi darsliklarining ustun tomoni shundaki, ular muammoli qilib yozilgan bo‘lib, barcha muammolar "Inson tabiat" mazmunidan kelib chiqadigan matnlardan iborat. Finlandiya maktablarida ham geografiya ta’limi o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib, georafiya o‘qitilishi rivojlangan mamlakatlar ichida bir muncha yuqori pog‘onada turadi deyish mumkin. Mamlakatda ta’lim 2 bosqichdan iborat: Birinchi bosqich 9 yillik majburiy umumta’lim xalq maktabi, ikkinchi bosqich gimnaziyalardan iborat. Birinchi bosqich maktabda geografiya ta’limi uchinchi sinfdan boshlanadi va to‘qqizinchi sinfda tugaydi. 3-4 sinflarda o‘z mamlakatini va qo‘shni shimoliy davlatlarning tabiati va xo‘jaligiga oid ma’lumotlar haqida ma’lumotlar beriladi. 3- sinfda o‘lkashunoslik asosida dars o‘tish ustun turadi. O‘zi yashab turgan joyning haritasi: ob-havo va iqlimi, birgalikda ishlangan rel’ef kartalarini namoyish qiladi. 3-sinfdagi geografiya 4-sinfda ham davom qiladi va o‘qish metodlari bo‘yicha deyarli farq qilmaydi. O‘quvchilar 5-sinfda Yevropa mamlakatlari tabiati, aholisi, madaniyati, urf-odatlari, an’analari, dini, aholisining xo‘jalik faoliyati bilan  
 
tanishadilar. 6-7-8 sinflarda Osiyo, Afrika, Avstraliya va Okeaniya, Amerika 
o‘rganiladi. 8-sinf yakunida umumiy geografiya asoslari bo‘yicha bilimlar beriladi. 
9-sinfda Finlandiya va Shimoliy mamlakatlar geografiyasi quyidagi reja asosida 
o‘quvchilar diqqatiga havola etiladi: 
1) tabiati, 2) iqtisodiy hayoti,  3) aholisi,  4) tabiiy resurslardan oqilona foydalanish 
va tabiatni qo‘riqlash. 5) davlat tuzumi. 
2 – bosqich ta’lim gimnaziyalarda o‘qish 3 yil bo‘lib, tabiiy va iqtisodiy 
geografiya bir-biridan keskin ajratilmagan xolda o‘rganiladi. Gimnaziya dasturlari 
ko‘proq nazariy bilimlar berish bilan ajralib turadi. Bunda geografiya fannining 
hozirgi davrdagi taraqqiyoti uning boshqa fanlar bilan munosabati, geografiyaning 
o‘quvchilar aqliy faoliyatini ochib berishdagi ahamiyatiga ko‘proq e’tibor beriladi. 
Masalan: 
   1. Yer shari harakatdagi tizimdir.Tabiatdagi barcha narsalar bir-biri bilan 
bog‘liq.Inson harakatdagi tizimning bir qismi, ekanligi va h.k. 
   2. Inson va uni urab turgan  muhit, insonning muhitga, muhitning insonga 
ta’siri ostida o‘rganiladi. Gimnaziyaning birinchi yilida geografiya majburiy fan 
sifatida o‘rganiladi. Geografiyani o‘quvchilar o‘z xoxishiga ko‘ra ham maxsus kurs 
sifatida o‘rganishlari mumkin. Finlandiyada o‘quv rejalari tez-tez almashinib turadi. 
    Vengriya maktablarida  geografiya ta’limi 7 yil davom qiladi. 4 yil asosiy (5-8 
sinf) va 3 yil (9-10-11-gimnaziyada). Darslar haftada 2 soatdan davom etadi. 
Geografiya ta’limi jarayonida 65 foiz vaqt yangi mavzuni baen qilishga,3 foiz 
ekskursiyaga, 29 foiz amaliy mashg‘ulotlar va umumlashtiruvchi takrorlashlarga 
ajratiladi. 
 
tanishadilar. 6-7-8 sinflarda Osiyo, Afrika, Avstraliya va Okeaniya, Amerika o‘rganiladi. 8-sinf yakunida umumiy geografiya asoslari bo‘yicha bilimlar beriladi. 9-sinfda Finlandiya va Shimoliy mamlakatlar geografiyasi quyidagi reja asosida o‘quvchilar diqqatiga havola etiladi: 1) tabiati, 2) iqtisodiy hayoti, 3) aholisi, 4) tabiiy resurslardan oqilona foydalanish va tabiatni qo‘riqlash. 5) davlat tuzumi. 2 – bosqich ta’lim gimnaziyalarda o‘qish 3 yil bo‘lib, tabiiy va iqtisodiy geografiya bir-biridan keskin ajratilmagan xolda o‘rganiladi. Gimnaziya dasturlari ko‘proq nazariy bilimlar berish bilan ajralib turadi. Bunda geografiya fannining hozirgi davrdagi taraqqiyoti uning boshqa fanlar bilan munosabati, geografiyaning o‘quvchilar aqliy faoliyatini ochib berishdagi ahamiyatiga ko‘proq e’tibor beriladi. Masalan: 1. Yer shari harakatdagi tizimdir.Tabiatdagi barcha narsalar bir-biri bilan bog‘liq.Inson harakatdagi tizimning bir qismi, ekanligi va h.k. 2. Inson va uni urab turgan muhit, insonning muhitga, muhitning insonga ta’siri ostida o‘rganiladi. Gimnaziyaning birinchi yilida geografiya majburiy fan sifatida o‘rganiladi. Geografiyani o‘quvchilar o‘z xoxishiga ko‘ra ham maxsus kurs sifatida o‘rganishlari mumkin. Finlandiyada o‘quv rejalari tez-tez almashinib turadi. Vengriya maktablarida geografiya ta’limi 7 yil davom qiladi. 4 yil asosiy (5-8 sinf) va 3 yil (9-10-11-gimnaziyada). Darslar haftada 2 soatdan davom etadi. Geografiya ta’limi jarayonida 65 foiz vaqt yangi mavzuni baen qilishga,3 foiz ekskursiyaga, 29 foiz amaliy mashg‘ulotlar va umumlashtiruvchi takrorlashlarga ajratiladi.