Germaniya va Fransiyada geografiya ta’limi.
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Talabalarda xorijiy mamlakatlarda geografiya
o‘qitishning yo‘lga qo‘yilishi to‘g‘risidagi bilimlarni rivojlantirish.
№
Bajariladigan topshiriqlar
Amaliy
mashg‘ulot
natijasi
1
Germaniya maktablarida geografiya ta’limining asosiy
xususiyatlarini tahlil qiling.
Yozma tahlil
2
Fransiya
maktablarida
geografiya
ta’limining
asosiy
xususiyatlarini tahlil qiling.
Yozma tahlil
3
Uslubiy ko‘rsatmalar asosida Germaniya va Fransiya
maktablarida geografiya ta’limining o‘ziga xos
xususiyatlarini T-sxemada ko‘rsating
T-sxema
4
Finlandiya maktablarida geografiya ta’limining asosiy
xususiyatlarini tahlil qiling.
Uslubiy ko‘rsatmalar
Germaniya maktablarida geografiya ta’limi bo‘yicha yagona dastur yo‘q. Har bir
(Yer-land) o‘lka o‘z dasturi va darsliklariga ega. Germaniyada turli tipdagi
maktablar mavjud. Ularda boshlang‘ich, asosiy (5-10 sinflar) va gimnaziya (11-13,
13-sinf abiturientlar uchun) birinchi guruh maktab barcha uchun majburiy
hisoblanadi.O‘quvchilar 10 sinfni tugatganlaridan keyin, gimnaziya, xunar texnika
maktablari va oliy o‘quv yurtlariga kirish uchun tayyorgarlik ko‘radilar. (xususiy
maktablar 2%dan oshmaydi)
Germaniya maktablarida dastlabki geografik bilimlar bilan tanishish 3-4
sinfdan boshlanadi. Bu sinflarda mamlakatshunoslik fanlari o‘rganiladi. Bundan
tashqari, geografik bilimlar qisman biologiya va tarix fanlari orqali ham beriladi.
Germaniya maktablarida geografiya fan sifatida 5 - sinfdan boshlanadi. Bu sinfda
asosan o‘lka geografiyasi o‘qitiladi. Vatanga oid bo‘lgan bilimlar to 8 - sinfgacha
beriladi. 5-8 sinflarda geografiyadan haftalik o‘quv soati 2 soatni tashkil etadi. Bu
sinflarda asosan Yevropa va Yevropadan tashqari mamlakatlar geografiyasi
o‘rganiladi. Topografiya va kartografiya asoslari bo‘yicha ham bilimlar beriladi.
O‘qituvchilar diqqatiga bir necha variantdagi darsliklar va o‘quv qo‘llanmalari
tavsiya etiladi. Bular quyidagi ko‘rinishlarida aks etadi. "Mamlaktlar va xalqlar",
Yer va inson", "Yangi geografiya", "Yer bilimi" va xokazo. 9-10 sinflarda geografiya
mustaqil fan sifatida o‘rganilmaydi, desa ham bo‘ladi. Faqat mamlakatning ayrim
"Yer-“Land”lardagina" qiziquvchi o‘quvchilar bilan Yevropa va Germaniya
geografiyasi chuqur o‘rganiladi. Bu kurslarda mamlakatlar iqtisodi, ekologiyasi,
siyosiy va davlat tuzumiga oid bilimlar yetakchi o‘rinni egallaydi.
Darslarda o‘quvchilarga beriladigan topshiriqlar ham birmuncha murakkab,
dasturda o‘quvchilar bajarishi lozim bo‘lgan topshiriqlar tizimi keltirilgan, masalan:
1. Karta va darsda olingan bilimlar asosida u yoki bu hududda qanday ishlab
chiqarishni joylashtirish mumkin?
2. U yoki bu hududning (so‘rovnoma, kuzatish, statistika materiallar va geografik
adabiyotlar bilan ishlash usullari orqali) tabiatni qo‘riqlash, tabiiy resurslardan
foydalanishdagi muammolarni va kelajakdagi ahvolini yoriting.
Germaniyada
maktab
geografiyasi
o‘quvchilarda
quyidagi
xislatlarni
shakllantirishni o‘z oldiga asosiy vazifa qilib qo‘ygan: Geografiya tili bilan
tanishish, kuzatish, tahlil qilish, umumlashtirish, tanqidiy qarash, taqqoslash,
aloqalarni o‘rgatish, axborotlarga nisbatan faol qarash, insonga nisbatan mehr -
muhabbat, fikrlash va amaliy faoliyatda mustaqil bo‘lish kabi ko‘nikmalarni hosil
qilishdan iborat va h.k.
Fransiya maktablarida geografiya ta’limi birmuncha yaxshi yo‘lga qo‘yilgan.
Geografiya o‘qitishning maqsad va vazifalari juda aniq qilib belgilab berilgan. 2-
bosqich, 2-1 va bitiruvchi (15-17 yosh) sinflardan iborat. Geografiya ta’limi 6-
sinfdan boshlanadi, bunda "Umumiy geografiya” va Afrika materigi o‘rganiladi, 5-
sinfda Amerika, Osiyo, Avstraliya, Antarktida, 4-sinfda Yevropa (Frantsiyadan
tashqari), 3-sinfda Frantsiya geografiyasi o‘qitiladi. Litseyda o‘qishni davom ettirish
2-1 va bitiruvchi sinflarga to‘g‘ri keladi. 2 sinf geografiya dasturida 6, 5, 4, 3-
sinflarda olgan bilim va ko‘nikmalar chuqurlashtiriladi. Asosiy maqsad
o‘quvchilarni xujjatlar va birinchi manbalar bilan ishlashga o‘rgatishdan iborat.
Litseyning birinchi sinfida Frantsiya geografiyasi bo‘yicha o‘quvchilar 2-
bosqich maktabda olgan bilimlari mustahkamlanadi va chuqurlashtiriladi. Bitiruvchi
sinflarda to‘rtta yirik davlat - AQSH, Rossiya, Xitoy, YAponiya geografiyasi chuqur
o‘rganiladi. Frantsiya maktablarida tabiiy va iqtisodiy geografiya bilimlari deyarli
bir xil nisbatda beriladi. Iqtisodiy geografiyada aholi geografiyasiga oid bilim va
ma’lumotlar atroflicha o‘rganiladi. Xo‘jalik tarmoqlari dastlab qishloq xo‘jaligi,
sanoat, transport, tarkibida o‘rganiladi yoki birlamchi (xom ashyo), ikkilamchi
(qayta ishlovchi), uchlamchi (maishiy xizmat) tarzida ham o‘rganilishini kuzatish
mumkin.
Rivojlanayotgan mamlakatlar geografiyasi o‘rganilganda, Yevropaliklarning
bu mamlakatlar uchun ko‘rsatgan g‘amxo‘rliklari bo‘rttirib ko‘rsatilgan. Masalan:
Frantsuzlar o‘z mustamlakalariga mustaqillik bergach, ular madaniyati, tabiatini
yaxshilash, tabiiy boyliklarini o‘zlashtirishlariga, yangi yo‘llar qurib berganliklariga
o‘quvchilar e’tiborini alohida qaratadilar. Frantsiya geografiyasi darsliklarining
ustun tomoni shundaki, ular muammoli qilib yozilgan bo‘lib, barcha muammolar
"Inson tabiat" mazmunidan kelib chiqadigan matnlardan iborat.
Finlandiya maktablarida ham geografiya ta’limi o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib,
georafiya o‘qitilishi rivojlangan mamlakatlar ichida bir muncha yuqori pog‘onada
turadi deyish mumkin. Mamlakatda ta’lim 2 bosqichdan iborat: Birinchi bosqich 9
yillik majburiy umumta’lim xalq maktabi, ikkinchi bosqich gimnaziyalardan iborat.
Birinchi bosqich maktabda geografiya ta’limi uchinchi sinfdan boshlanadi va
to‘qqizinchi sinfda tugaydi. 3-4 sinflarda o‘z mamlakatini va qo‘shni shimoliy
davlatlarning tabiati va xo‘jaligiga oid ma’lumotlar haqida ma’lumotlar beriladi. 3-
sinfda o‘lkashunoslik asosida dars o‘tish ustun turadi. O‘zi yashab turgan joyning
haritasi: ob-havo va iqlimi, birgalikda ishlangan rel’ef kartalarini namoyish qiladi.
3-sinfdagi geografiya 4-sinfda ham davom qiladi va o‘qish metodlari bo‘yicha
deyarli farq qilmaydi. O‘quvchilar 5-sinfda Yevropa mamlakatlari tabiati, aholisi,
madaniyati, urf-odatlari, an’analari, dini, aholisining xo‘jalik faoliyati bilan
tanishadilar. 6-7-8 sinflarda Osiyo, Afrika, Avstraliya va Okeaniya, Amerika
o‘rganiladi. 8-sinf yakunida umumiy geografiya asoslari bo‘yicha bilimlar beriladi.
9-sinfda Finlandiya va Shimoliy mamlakatlar geografiyasi quyidagi reja asosida
o‘quvchilar diqqatiga havola etiladi:
1) tabiati, 2) iqtisodiy hayoti, 3) aholisi, 4) tabiiy resurslardan oqilona foydalanish
va tabiatni qo‘riqlash. 5) davlat tuzumi.
2 – bosqich ta’lim gimnaziyalarda o‘qish 3 yil bo‘lib, tabiiy va iqtisodiy
geografiya bir-biridan keskin ajratilmagan xolda o‘rganiladi. Gimnaziya dasturlari
ko‘proq nazariy bilimlar berish bilan ajralib turadi. Bunda geografiya fannining
hozirgi davrdagi taraqqiyoti uning boshqa fanlar bilan munosabati, geografiyaning
o‘quvchilar aqliy faoliyatini ochib berishdagi ahamiyatiga ko‘proq e’tibor beriladi.
Masalan:
1. Yer shari harakatdagi tizimdir.Tabiatdagi barcha narsalar bir-biri bilan
bog‘liq.Inson harakatdagi tizimning bir qismi, ekanligi va h.k.
2. Inson va uni urab turgan muhit, insonning muhitga, muhitning insonga
ta’siri ostida o‘rganiladi. Gimnaziyaning birinchi yilida geografiya majburiy fan
sifatida o‘rganiladi. Geografiyani o‘quvchilar o‘z xoxishiga ko‘ra ham maxsus kurs
sifatida o‘rganishlari mumkin. Finlandiyada o‘quv rejalari tez-tez almashinib turadi.
Vengriya maktablarida geografiya ta’limi 7 yil davom qiladi. 4 yil asosiy (5-8
sinf) va 3 yil (9-10-11-gimnaziyada). Darslar haftada 2 soatdan davom etadi.
Geografiya ta’limi jarayonida 65 foiz vaqt yangi mavzuni baen qilishga,3 foiz
ekskursiyaga, 29 foiz amaliy mashg‘ulotlar va umumlashtiruvchi takrorlashlarga
ajratiladi.