Giyohvandlik ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

19,4 KB


 
 
 
 
 
 
Giyohvandlik ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida 
 
 
 
 
Reja 
1.Giyohvandlik muammosi.  
2.Narkotik moddalarning turlari va tasnifi.  
3.O’smirlar giyohvandligining sabablari va oqibatlari. 
 
Tayanch tushunchalar: Giyovandlik, Taksikomaniya, biologik, ijtimoiy 
psixologik jinoiy, Programmalashtirish nazariyasi va boshq. 
 
Giyovanlik bolalar deviant xulq-atvorining shakllaridan biri sifatida. 
Giyovandlik deganda eyforiya holatini keltirib chiqaruvchi moddalarga ishtiyoq 
tushuniladi. Eyforiya-haqiqiyahvolga mos kelmagan holda kayfiyatning ko’tarinki 
bo’lishi holatidir. Giyovand moddalarni iste’mol qilish nafaqat alohida shaxsga 
balki jamiyatga ham zarar keltiradi.Ijtimoiytibbiy sohada giyovand moddalarni 
iste’mol qilishning ikki turi mavjud: 1) giyovand giyovand moddalarni iste’mol 
qilishni o’z ixtiyori bilan chek qo’yishi mumkin bo’lgan holat, 2) u bu ishni qilishga 
qurbi yetmaydigan holat. Giyovandlikning ijtimoiy pedagogik yo’nalishda o’rganish 
uni giyovandlikka jismoniy yoki ruhiy tobelik bilan xarakterlanadigan deviant xulq-
atvor shakli ekanligini aniqlasa bo’ladi. Bu tobelik bolani jismoniy yoki ruhiy ishdan 
chiqishiga, shaxsning ijtimoiy adaptatsiyasiga olib keladi.Giyovandlikning 
turlaridan biri taksikomaniya hisoblanadi. Taksikomaniyada giyovand modda 
o’rniga organizmga benzin kabi maishiy kimyo vositalar kiritiladi.Taksikomanlar 
Giyohvandlik ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida Reja 1.Giyohvandlik muammosi. 2.Narkotik moddalarning turlari va tasnifi. 3.O’smirlar giyohvandligining sabablari va oqibatlari. Tayanch tushunchalar: Giyovandlik, Taksikomaniya, biologik, ijtimoiy psixologik jinoiy, Programmalashtirish nazariyasi va boshq. Giyovanlik bolalar deviant xulq-atvorining shakllaridan biri sifatida. Giyovandlik deganda eyforiya holatini keltirib chiqaruvchi moddalarga ishtiyoq tushuniladi. Eyforiya-haqiqiyahvolga mos kelmagan holda kayfiyatning ko’tarinki bo’lishi holatidir. Giyovand moddalarni iste’mol qilish nafaqat alohida shaxsga balki jamiyatga ham zarar keltiradi.Ijtimoiytibbiy sohada giyovand moddalarni iste’mol qilishning ikki turi mavjud: 1) giyovand giyovand moddalarni iste’mol qilishni o’z ixtiyori bilan chek qo’yishi mumkin bo’lgan holat, 2) u bu ishni qilishga qurbi yetmaydigan holat. Giyovandlikning ijtimoiy pedagogik yo’nalishda o’rganish uni giyovandlikka jismoniy yoki ruhiy tobelik bilan xarakterlanadigan deviant xulq- atvor shakli ekanligini aniqlasa bo’ladi. Bu tobelik bolani jismoniy yoki ruhiy ishdan chiqishiga, shaxsning ijtimoiy adaptatsiyasiga olib keladi.Giyovandlikning turlaridan biri taksikomaniya hisoblanadi. Taksikomaniyada giyovand modda o’rniga organizmga benzin kabi maishiy kimyo vositalar kiritiladi.Taksikomanlar  
 
odatda 13-14 yoshli o’smirlar bo’lib, ular o’zorganizlarining zaharlanishi 
oqibatlarini tushuna olishmaydi. Taksikomaniyaning xavfi shundaki bolalar 
organizm zaharlanishi natijasida yo nobud bo’lishadi yoki shunga olib boruvchi 
harakatlar sodir etishadi. Taksikoman tirik qolgan taqdirda ham bola organizmiga 
zaharli moddalarning ta’siri juda yomon oqibatlar-nogironlik, aqlinorasolikka olib 
keladi.Giyovandlik hozirgi kunda quyidagi sabablarga ko’ra jiddiy muammo 
hisoblanadi:-o’smir yoshidagi giyovandlarning ommaviy ko’payishi.-qimmat 
turuvchi va kuchli ta’sir ko’rsatuvchi narkotik moddalarni iste’mol qilishning keng 
tarqalishi.-giyovand bolalar va o’smirlar ijtimoiy maqomining o’zgarishi.Agar 5 yil 
avval bular asosan noxush oilalarda voyaga yetgan farzandlar bo’lsa, hozirgi kunda 
giyovand bolalar va o’smirlar safi yuqori daromadli oilalar farzandlari bilan to’lib 
bormoqda. Bu oilalardagi o’smirning moliyaviy erkinligi, yuqori bo’lmagan axloqiy 
normalar alohida yoshlar submadaniyatini shakllantirishga olib keldi. U 
submadaniyatlarda yetakchi qadriyat vazifasini erkin vaqt o’tkazish bajaradi. 
Giyovand moddalar esa muayyan hayot tarzining xususiyati hisoblanadi. Mashhur 
dikotekalar, rok-yulduzlar konsertlari giyovand moddalar iste’mol qilinadigan xavfli 
joylarga aylangan.Bugungi kunda garchi bir dozasi uchun narxi 50-150$ bo’lsa ham 
kokoin, geroin, “ekstozi” tabletkalari kabi giyovand moddalarni iste’mol qilish katta 
xavf tug’dirmoqda. birinchi iste’mol qilish bosqichi “yarim giyovandlik” bosqichiga 
aylanib unda o’smir turli narkotik vositalarni qayta-qayta iste’mol qila boshlaydi. 
Turli narkotiklarni iste’mol qilgan o’smir ularning ichidan birini tanlab oladi. Bu 
yerda chetga chiquvchi xulq-atvorning kasallikka aylanishi haqida gapirish mumkin. 
CHunki kerakli narkotik turi tanlangach giyovandning avvalruhiy, so’ngra jismoniy 
tobeligi boshlanadi.O’smirlik davrining qiyinchiliklari haqida yuqorida to’xtalib 
o’tilgan edi. O’smir guruhlar o’z xususiyatlariga ega bo’lib, ular:-kattalarning 
g’amxo’rligiga qarshi chiqish-tengdoshlar bilan guruhlarga birlashish kabi o’smir 
xulq-atvor reaksiyalari bilan bog’liq.O’smirning giyovandlik xulq-atvori asosida 
ma’lum sabablar yotadi:1. shaxsning xarakteri ko’rsatkichlari2. ruhiy va jismoniy 
og’ishlar3. uning shaxsiyatiga turli omillar ta’siri:a) biologik omillar-narkotik 
vositalarga nisbatan bag’rikenglik, kasallik, charchoq munosabati bilan giyovand 
odatda 13-14 yoshli o’smirlar bo’lib, ular o’zorganizlarining zaharlanishi oqibatlarini tushuna olishmaydi. Taksikomaniyaning xavfi shundaki bolalar organizm zaharlanishi natijasida yo nobud bo’lishadi yoki shunga olib boruvchi harakatlar sodir etishadi. Taksikoman tirik qolgan taqdirda ham bola organizmiga zaharli moddalarning ta’siri juda yomon oqibatlar-nogironlik, aqlinorasolikka olib keladi.Giyovandlik hozirgi kunda quyidagi sabablarga ko’ra jiddiy muammo hisoblanadi:-o’smir yoshidagi giyovandlarning ommaviy ko’payishi.-qimmat turuvchi va kuchli ta’sir ko’rsatuvchi narkotik moddalarni iste’mol qilishning keng tarqalishi.-giyovand bolalar va o’smirlar ijtimoiy maqomining o’zgarishi.Agar 5 yil avval bular asosan noxush oilalarda voyaga yetgan farzandlar bo’lsa, hozirgi kunda giyovand bolalar va o’smirlar safi yuqori daromadli oilalar farzandlari bilan to’lib bormoqda. Bu oilalardagi o’smirning moliyaviy erkinligi, yuqori bo’lmagan axloqiy normalar alohida yoshlar submadaniyatini shakllantirishga olib keldi. U submadaniyatlarda yetakchi qadriyat vazifasini erkin vaqt o’tkazish bajaradi. Giyovand moddalar esa muayyan hayot tarzining xususiyati hisoblanadi. Mashhur dikotekalar, rok-yulduzlar konsertlari giyovand moddalar iste’mol qilinadigan xavfli joylarga aylangan.Bugungi kunda garchi bir dozasi uchun narxi 50-150$ bo’lsa ham kokoin, geroin, “ekstozi” tabletkalari kabi giyovand moddalarni iste’mol qilish katta xavf tug’dirmoqda. birinchi iste’mol qilish bosqichi “yarim giyovandlik” bosqichiga aylanib unda o’smir turli narkotik vositalarni qayta-qayta iste’mol qila boshlaydi. Turli narkotiklarni iste’mol qilgan o’smir ularning ichidan birini tanlab oladi. Bu yerda chetga chiquvchi xulq-atvorning kasallikka aylanishi haqida gapirish mumkin. CHunki kerakli narkotik turi tanlangach giyovandning avvalruhiy, so’ngra jismoniy tobeligi boshlanadi.O’smirlik davrining qiyinchiliklari haqida yuqorida to’xtalib o’tilgan edi. O’smir guruhlar o’z xususiyatlariga ega bo’lib, ular:-kattalarning g’amxo’rligiga qarshi chiqish-tengdoshlar bilan guruhlarga birlashish kabi o’smir xulq-atvor reaksiyalari bilan bog’liq.O’smirning giyovandlik xulq-atvori asosida ma’lum sabablar yotadi:1. shaxsning xarakteri ko’rsatkichlari2. ruhiy va jismoniy og’ishlar3. uning shaxsiyatiga turli omillar ta’siri:a) biologik omillar-narkotik vositalarga nisbatan bag’rikenglik, kasallik, charchoq munosabati bilan giyovand  
 
moddalar qabul qilish;b) ruhiy-eyforiya holatini boshdan kechirishga qiziqish, o’zini 
namoyon qilishga intilish, ijobiy ijtimoiy qiziqishlarning yo’qligi, ruhiyatning 
buzilishi;v) ijtimoiytengdoshlar guruhlari, moddaning ta’siri;d) ijtimoiymadaniy va 
submadaniyatning ta’siri-ba’zi yoshlar guruhlari narkotiklarni hayotning ajralmas 
bo’lagi deb hisoblashadi;e) yoshlarning givandlashuv muammolarini uzoq vaqt 
oshkorqilmasliklari;j) sobiq mafkuraviy va ijtimoiy institutlarning barham topishi, 
o’smirlarning g’arb madaniyati bilan qiziqib qolishlari;z) narkotiklarga yetishish 
mumkinligi.YOshlar giyovandigi bilan shug’ullanayotgan pedagoglar va olimlar 
o’smirlarning giyovand moddalarni iste’mol qilishlari sabablari haqida o’z 
nazariyalarini ilgari surmoqdalar. Bu nazariyalarning mazmuni va nomlanishi ular 
qaysi 
omillarni 
eng 
muhim 
deb 
hisoblashlariga 
ko’ra 
aniqlanadi.Programmalashtirish 
nazariyasining 
tarafdorlari 
(G.A.SHichko, 
E.I.Bextel, A.N.Mayurov, S.N.SHeverdin, F.G.Uglov, A.A.Gabiani, A.I.Durandina, 
Dj.di Djennaro va boshqalar) ijtimoiymadaniy omilni yaqqol ajratib, o’smir spirtli 
ichimlik, giyovand moddalarni iste’mol qilishi jamiyatda keng tarqalgan ichish-
chekish an’analari, spirtli ichimliklar reklamasi, atrofdagilarning yomon namunasi 
oqibati 
deb 
hisoblashadi. 
Demak, 
o’quvchilarni 
informatsion 
va 
psixologikantialkogol himoya bilan qurollantirish lozim.Ijtimoiy pedagogik 
qarovsizlik nazariyasi tarafdorlari (D.V.Kolesov, V.Guldman, M.Raytenberg, 
A.F.Boyko, B.S.Bratus va P.I.Sidirov) bolalar va o’smirlarning giyovand xulq-
atvorini mikro ijtimoiy muhitning noxush sharoitlari va o’smirning psixologik 
xususiyatlari keltirib chiqaradi deb hisoblashadi. Muammoning yechimini bu 
nazariya tarafdorlari o’quvchilarning ijtimoiy pedagogik qarovsizliklarini oldini 
olishda deb ko’rsatishadi. 
Bulardan kelib chiqqan holda shunday savol tug’iladi-voyaga yetmaganlarning 
giyovand bo’lib qolishlariga nima sabab bo’lmoqda? Bunda hammasi muayyan bir 
shaxsga bog’liq.Giyovandlikning nafaqat o’zi, balki ashxs rivojlanishi, uning 
ijtimoiy hayotda ishtirok etishi uchun yomon oqibatlarni keltirib chiqarishi ham 
salbiy 
hodisadir.Giyovandlik 
oqibatlari 
3 
turga 
ajratiladi: 
biologik, 
ijtimoiypsixologik va jinoiy.Biologik oqibatlarga faollik, shaxsning quvvat 
moddalar qabul qilish;b) ruhiy-eyforiya holatini boshdan kechirishga qiziqish, o’zini namoyon qilishga intilish, ijobiy ijtimoiy qiziqishlarning yo’qligi, ruhiyatning buzilishi;v) ijtimoiytengdoshlar guruhlari, moddaning ta’siri;d) ijtimoiymadaniy va submadaniyatning ta’siri-ba’zi yoshlar guruhlari narkotiklarni hayotning ajralmas bo’lagi deb hisoblashadi;e) yoshlarning givandlashuv muammolarini uzoq vaqt oshkorqilmasliklari;j) sobiq mafkuraviy va ijtimoiy institutlarning barham topishi, o’smirlarning g’arb madaniyati bilan qiziqib qolishlari;z) narkotiklarga yetishish mumkinligi.YOshlar giyovandigi bilan shug’ullanayotgan pedagoglar va olimlar o’smirlarning giyovand moddalarni iste’mol qilishlari sabablari haqida o’z nazariyalarini ilgari surmoqdalar. Bu nazariyalarning mazmuni va nomlanishi ular qaysi omillarni eng muhim deb hisoblashlariga ko’ra aniqlanadi.Programmalashtirish nazariyasining tarafdorlari (G.A.SHichko, E.I.Bextel, A.N.Mayurov, S.N.SHeverdin, F.G.Uglov, A.A.Gabiani, A.I.Durandina, Dj.di Djennaro va boshqalar) ijtimoiymadaniy omilni yaqqol ajratib, o’smir spirtli ichimlik, giyovand moddalarni iste’mol qilishi jamiyatda keng tarqalgan ichish- chekish an’analari, spirtli ichimliklar reklamasi, atrofdagilarning yomon namunasi oqibati deb hisoblashadi. Demak, o’quvchilarni informatsion va psixologikantialkogol himoya bilan qurollantirish lozim.Ijtimoiy pedagogik qarovsizlik nazariyasi tarafdorlari (D.V.Kolesov, V.Guldman, M.Raytenberg, A.F.Boyko, B.S.Bratus va P.I.Sidirov) bolalar va o’smirlarning giyovand xulq- atvorini mikro ijtimoiy muhitning noxush sharoitlari va o’smirning psixologik xususiyatlari keltirib chiqaradi deb hisoblashadi. Muammoning yechimini bu nazariya tarafdorlari o’quvchilarning ijtimoiy pedagogik qarovsizliklarini oldini olishda deb ko’rsatishadi. Bulardan kelib chiqqan holda shunday savol tug’iladi-voyaga yetmaganlarning giyovand bo’lib qolishlariga nima sabab bo’lmoqda? Bunda hammasi muayyan bir shaxsga bog’liq.Giyovandlikning nafaqat o’zi, balki ashxs rivojlanishi, uning ijtimoiy hayotda ishtirok etishi uchun yomon oqibatlarni keltirib chiqarishi ham salbiy hodisadir.Giyovandlik oqibatlari 3 turga ajratiladi: biologik, ijtimoiypsixologik va jinoiy.Biologik oqibatlarga faollik, shaxsning quvvat  
 
zahirasining tushishi, biologik ehtiyojlarning kamayishi (ovqat, uyqu), qarshilik 
ko’rsatishning 
pasayishi, 
bola 
organizmining 
barbod 
bo’lishi 
kiradi.Ijtimoiypsixologik 
oqibatlarni 
bolaning 
axloqiy 
degradatsiyasi 
deb 
xarakterlasak bo’ladi. Avval unda giyovand modda iste’mol qilishdan boshqa 
qiziqishlari va ehtiyojlari pasayadi, so’ngra umuman yo’q bo’lib ketadi. Giyovand 
moddaga qiziqish butun hayotning o’rnini bosadi. Atrof-muhit giyovand tomonidan 
giyovand moddalarni topishni va iste’mol qilishni og’irlashtiruvchi va 
yengillashtiruvchi nuqtai nazardan baholanadi. Jamiyat bilan foydali ijtimoiy 
aloqalar uziladi (giyovand do’stlaridan ajraladi, o’qishni xohlamaydi). Ruhiy qulay 
holat faqatgina giyovand moddaning kerakli me’yori iste’mol qilinganda yuzaga 
kelishi mumkin.Giyovandlikning jinoiy oqibatlari biologik va ijtimoiypsixologik 
oqibatlar bilan izohlanadi. Bu o’zaro aloqaning mexanizmi quyidagi ko’rinishga 
ega. Giyovand o’z qiziqishi, ehtiyojlarini qondirish uchun o’qishni yoki ishini 
tashlashi kerak. CHunki uning vaqti faqat giyovand moddalar izlash bilan o’tadi. 
Ularni doimiy xarid qilishga mablag’ yetishmaganligidan giyovand ularninoqonuniy 
yo’l bilan qo’lga kiritish yo’llarini izlaydi (o’g’irlik, talon-taroj orqali). Pul yo’q 
bo’lgan hollarda narkoman o’z maqsadiga yetishish uchun har nimaga xatto 
qotillikka ham tayyor bo’ladi. Narkotik vositalarni noqonuniy ishlab chiqarish, 
qo’lga kiritish, saqlash yoki sotish, bolalarni narkotik moddalar iste’mol qilishga 
undash, tarkibida narkotik moddalar bo’lgan o’simliklarni yetishtirish, narkotik 
iste’mol qilish uchun maxsus joylarni tashkil qilish bilan bog’liq jinoyatlar boshqa 
guruhga mansubdir.Giyovand moddalarni iste’mol qiluvchi o’smirlarni aniqlash 
muayyan qiyinchilik tug’diradi, ularni bevosita davolash bilan tibbiy-narkologik 
xizmat ko’rsatuvchilar shug’ullanishadi, ijtimoiypedagogning maktabdagi asosiy 
faoliyati narkomaniya profilaktikasidir.Milliy va xorij pedagogik adabiyotlarida 
zararli odatlar profilaktikasi masalalarini o’rganish shuni ko’rsatadiki, yosh 
avlodning giyovandlikka qarshi tarbiyasi masalasida ikki asosiy tendensiya 
kuzatiladi: axborot-faoliyat yondoshuvi (milliy adabiyotlarda) va axborot-faoliyat 
yondoshuvi (xorij amaliyotida).Axborot-faoliyat yondoshuvi tarbiyalanuvchining 
o’zini giyovandlikka qarshi faoliyatga jalb qilish orqali giyovandlikka qarshi kurash 
zahirasining tushishi, biologik ehtiyojlarning kamayishi (ovqat, uyqu), qarshilik ko’rsatishning pasayishi, bola organizmining barbod bo’lishi kiradi.Ijtimoiypsixologik oqibatlarni bolaning axloqiy degradatsiyasi deb xarakterlasak bo’ladi. Avval unda giyovand modda iste’mol qilishdan boshqa qiziqishlari va ehtiyojlari pasayadi, so’ngra umuman yo’q bo’lib ketadi. Giyovand moddaga qiziqish butun hayotning o’rnini bosadi. Atrof-muhit giyovand tomonidan giyovand moddalarni topishni va iste’mol qilishni og’irlashtiruvchi va yengillashtiruvchi nuqtai nazardan baholanadi. Jamiyat bilan foydali ijtimoiy aloqalar uziladi (giyovand do’stlaridan ajraladi, o’qishni xohlamaydi). Ruhiy qulay holat faqatgina giyovand moddaning kerakli me’yori iste’mol qilinganda yuzaga kelishi mumkin.Giyovandlikning jinoiy oqibatlari biologik va ijtimoiypsixologik oqibatlar bilan izohlanadi. Bu o’zaro aloqaning mexanizmi quyidagi ko’rinishga ega. Giyovand o’z qiziqishi, ehtiyojlarini qondirish uchun o’qishni yoki ishini tashlashi kerak. CHunki uning vaqti faqat giyovand moddalar izlash bilan o’tadi. Ularni doimiy xarid qilishga mablag’ yetishmaganligidan giyovand ularninoqonuniy yo’l bilan qo’lga kiritish yo’llarini izlaydi (o’g’irlik, talon-taroj orqali). Pul yo’q bo’lgan hollarda narkoman o’z maqsadiga yetishish uchun har nimaga xatto qotillikka ham tayyor bo’ladi. Narkotik vositalarni noqonuniy ishlab chiqarish, qo’lga kiritish, saqlash yoki sotish, bolalarni narkotik moddalar iste’mol qilishga undash, tarkibida narkotik moddalar bo’lgan o’simliklarni yetishtirish, narkotik iste’mol qilish uchun maxsus joylarni tashkil qilish bilan bog’liq jinoyatlar boshqa guruhga mansubdir.Giyovand moddalarni iste’mol qiluvchi o’smirlarni aniqlash muayyan qiyinchilik tug’diradi, ularni bevosita davolash bilan tibbiy-narkologik xizmat ko’rsatuvchilar shug’ullanishadi, ijtimoiypedagogning maktabdagi asosiy faoliyati narkomaniya profilaktikasidir.Milliy va xorij pedagogik adabiyotlarida zararli odatlar profilaktikasi masalalarini o’rganish shuni ko’rsatadiki, yosh avlodning giyovandlikka qarshi tarbiyasi masalasida ikki asosiy tendensiya kuzatiladi: axborot-faoliyat yondoshuvi (milliy adabiyotlarda) va axborot-faoliyat yondoshuvi (xorij amaliyotida).Axborot-faoliyat yondoshuvi tarbiyalanuvchining o’zini giyovandlikka qarshi faoliyatga jalb qilish orqali giyovandlikka qarshi kurash  
 
yuritishni nazarda tutadi (A..N.YAkushev, K.R.Ismagilov).Informatsion-emotsianal 
yondoshuvda axborot bilan bir qatorda ijtimoiypsixologik treningga ham katta 
e’tibor qaratiladi.Xorij giyovandlikka qarshi tarbiyasida faol metodlarga yetakchi rol 
topshirilib ularning o’ziga xos xususiyati faoliyat, malaka va ko’nikmalarini 
shakllantirishga qaratilganlikdir. Bundan kelib chiqadiki, ijtimoiypedagog maktab 
o’quvchilari bilan birgalikda giyovandlikka qarshi dasturni ishlab chiqayotganida 
faol metodlardan foydalanishi lozim. Bunday zamonaviymetodlarga giyovandlikka 
qarshi treninglar, o’yinlar kiradi. 
Falsafa, sotsiologiya va pedagogikada o’yin shaxs ijtimoiy individligini 
shakllantirish ususli hisoblanadi. O’yin nazariyachilari bolalar va o’smirlar 
yoshidagi o’yin hayotga tayyorgarlik usullaridan biri hisoblanishini tan olishgan. 
Uning faoliyati boshqalar tajribasini o’zida sinab ko’rishning tayyor modeli 
hisoblanib, shaxsning aqli va xissiyotiga ta’sir qiladi (A.S.Makarenko, 
A.N.Leontev, S.L.Rubinshteyn, D.N.Uznadze va boshqalar). Uzoq muddatli 
o’yinlar rolli o’yinlarning maxsus turi hisoblanib, uning asosiy xususiyatlari 
ommaviylik, muddatining uzunligi, o’yinning real haqiqatlar bilan bog’lanib 
ketishidir. Uzoq muddatli o’yin darsdan tashqari tadbir sifatida o’tkazilib, 
giyovandlikka qarshi xulq-atvor, munosabat shakllantirishga qaratilgan. Buo’yinni 
o’tkazishda ijtimoiypedagogning vazifasi rollarni tarbiyaviy effekti maksimal 
ta’minlaydigan qilib taqsimlashdir. Xususan pedagog yoki pedagoglar guruhi 
o’yinda qatnashishadi, yuqori sinf o’quvchilari pedagoglar va o’smirlar o’rtasida 
vositachi 
bo’lishadi. 
Ijtimoiypedagog 
maktab 
ta’lim 
tarbiyasining 
turli 
yo’nalishlariga moslab o’yinni tashkillashtiradi.Ona-tili va adabiyoti, tarix, davlat 
huquq asoslari, kimyo, biologiya darslariga o’quvchilar insho, bayon, diktant 
yozishadi, giyovandlikka qarshi kurash mavzusida nutq va referatlar bilan chiqish 
qilishadi.Sinfdan tashqari faoliyatlarida ular giyovandlikka qarshi qaratilgan devoriy 
gazetalar, rasmlar tayyorlashadi. SHuningdek, intervyu metodi ham qo’llanilib, u 
nafaqat giyovand shaxslardan, balki ularning oila a’zolari, qo’shnilaridan ham 
olinadi. Sinfdan tashqari faoliyatda ijtimoiypedagog o’smirlarga mahalliy huquqni 
muhofaza qiluvchi, ijtimoiy, tibbiy-narkologik muassasalar bilan aloqalar 
yuritishni nazarda tutadi (A..N.YAkushev, K.R.Ismagilov).Informatsion-emotsianal yondoshuvda axborot bilan bir qatorda ijtimoiypsixologik treningga ham katta e’tibor qaratiladi.Xorij giyovandlikka qarshi tarbiyasida faol metodlarga yetakchi rol topshirilib ularning o’ziga xos xususiyati faoliyat, malaka va ko’nikmalarini shakllantirishga qaratilganlikdir. Bundan kelib chiqadiki, ijtimoiypedagog maktab o’quvchilari bilan birgalikda giyovandlikka qarshi dasturni ishlab chiqayotganida faol metodlardan foydalanishi lozim. Bunday zamonaviymetodlarga giyovandlikka qarshi treninglar, o’yinlar kiradi. Falsafa, sotsiologiya va pedagogikada o’yin shaxs ijtimoiy individligini shakllantirish ususli hisoblanadi. O’yin nazariyachilari bolalar va o’smirlar yoshidagi o’yin hayotga tayyorgarlik usullaridan biri hisoblanishini tan olishgan. Uning faoliyati boshqalar tajribasini o’zida sinab ko’rishning tayyor modeli hisoblanib, shaxsning aqli va xissiyotiga ta’sir qiladi (A.S.Makarenko, A.N.Leontev, S.L.Rubinshteyn, D.N.Uznadze va boshqalar). Uzoq muddatli o’yinlar rolli o’yinlarning maxsus turi hisoblanib, uning asosiy xususiyatlari ommaviylik, muddatining uzunligi, o’yinning real haqiqatlar bilan bog’lanib ketishidir. Uzoq muddatli o’yin darsdan tashqari tadbir sifatida o’tkazilib, giyovandlikka qarshi xulq-atvor, munosabat shakllantirishga qaratilgan. Buo’yinni o’tkazishda ijtimoiypedagogning vazifasi rollarni tarbiyaviy effekti maksimal ta’minlaydigan qilib taqsimlashdir. Xususan pedagog yoki pedagoglar guruhi o’yinda qatnashishadi, yuqori sinf o’quvchilari pedagoglar va o’smirlar o’rtasida vositachi bo’lishadi. Ijtimoiypedagog maktab ta’lim tarbiyasining turli yo’nalishlariga moslab o’yinni tashkillashtiradi.Ona-tili va adabiyoti, tarix, davlat huquq asoslari, kimyo, biologiya darslariga o’quvchilar insho, bayon, diktant yozishadi, giyovandlikka qarshi kurash mavzusida nutq va referatlar bilan chiqish qilishadi.Sinfdan tashqari faoliyatlarida ular giyovandlikka qarshi qaratilgan devoriy gazetalar, rasmlar tayyorlashadi. SHuningdek, intervyu metodi ham qo’llanilib, u nafaqat giyovand shaxslardan, balki ularning oila a’zolari, qo’shnilaridan ham olinadi. Sinfdan tashqari faoliyatda ijtimoiypedagog o’smirlarga mahalliy huquqni muhofaza qiluvchi, ijtimoiy, tibbiy-narkologik muassasalar bilan aloqalar  
 
o’rnatishga yordam beradi. O’quvchilar militsiya va narkologik statistikani, 
tumandagi giyovandlik vaziyatni o’rganishadi, bolalar uylariga borishadi.Barcha 
to’plangan materiallar pedagog-tashkilotchi qo’llariga to’planadi va uzoq muddatli 
o’yinni yakunlaydigan teatli sahna ko’o’rinishi uchun ishlatiladi.Uzoq muddatli 
o’yin o’quvchilarning giyovandlikka qarshi faoliyati bilan ham bog’liq. Unda 
o’quvchilar mustaqil ravishda giyovandlikka qarshi adabiyotlarni o’rganishadi, 
referat va dokladlar tayyorlashadi, giyovandlikka qarshi reydlarda ishtirok 
etishadi,mahalliy giyovandlik holatini o’rganish bo’yicha mustaqil tadqiqotlar olib 
borishadi 
o’rnatishga yordam beradi. O’quvchilar militsiya va narkologik statistikani, tumandagi giyovandlik vaziyatni o’rganishadi, bolalar uylariga borishadi.Barcha to’plangan materiallar pedagog-tashkilotchi qo’llariga to’planadi va uzoq muddatli o’yinni yakunlaydigan teatli sahna ko’o’rinishi uchun ishlatiladi.Uzoq muddatli o’yin o’quvchilarning giyovandlikka qarshi faoliyati bilan ham bog’liq. Unda o’quvchilar mustaqil ravishda giyovandlikka qarshi adabiyotlarni o’rganishadi, referat va dokladlar tayyorlashadi, giyovandlikka qarshi reydlarda ishtirok etishadi,mahalliy giyovandlik holatini o’rganish bo’yicha mustaqil tadqiqotlar olib borishadi