Giyohvandlik ijtimoiy-pedagogik muammo sifatida
Reja
1.Giyohvandlik muammosi.
2.Narkotik moddalarning turlari va tasnifi.
3.O’smirlar giyohvandligining sabablari va oqibatlari.
Tayanch tushunchalar: Giyovandlik, Taksikomaniya, biologik, ijtimoiy
psixologik jinoiy, Programmalashtirish nazariyasi va boshq.
Giyovanlik bolalar deviant xulq-atvorining shakllaridan biri sifatida.
Giyovandlik deganda eyforiya holatini keltirib chiqaruvchi moddalarga ishtiyoq
tushuniladi. Eyforiya-haqiqiyahvolga mos kelmagan holda kayfiyatning ko’tarinki
bo’lishi holatidir. Giyovand moddalarni iste’mol qilish nafaqat alohida shaxsga
balki jamiyatga ham zarar keltiradi.Ijtimoiytibbiy sohada giyovand moddalarni
iste’mol qilishning ikki turi mavjud: 1) giyovand giyovand moddalarni iste’mol
qilishni o’z ixtiyori bilan chek qo’yishi mumkin bo’lgan holat, 2) u bu ishni qilishga
qurbi yetmaydigan holat. Giyovandlikning ijtimoiy pedagogik yo’nalishda o’rganish
uni giyovandlikka jismoniy yoki ruhiy tobelik bilan xarakterlanadigan deviant xulq-
atvor shakli ekanligini aniqlasa bo’ladi. Bu tobelik bolani jismoniy yoki ruhiy ishdan
chiqishiga, shaxsning ijtimoiy adaptatsiyasiga olib keladi.Giyovandlikning
turlaridan biri taksikomaniya hisoblanadi. Taksikomaniyada giyovand modda
o’rniga organizmga benzin kabi maishiy kimyo vositalar kiritiladi.Taksikomanlar
odatda 13-14 yoshli o’smirlar bo’lib, ular o’zorganizlarining zaharlanishi
oqibatlarini tushuna olishmaydi. Taksikomaniyaning xavfi shundaki bolalar
organizm zaharlanishi natijasida yo nobud bo’lishadi yoki shunga olib boruvchi
harakatlar sodir etishadi. Taksikoman tirik qolgan taqdirda ham bola organizmiga
zaharli moddalarning ta’siri juda yomon oqibatlar-nogironlik, aqlinorasolikka olib
keladi.Giyovandlik hozirgi kunda quyidagi sabablarga ko’ra jiddiy muammo
hisoblanadi:-o’smir yoshidagi giyovandlarning ommaviy ko’payishi.-qimmat
turuvchi va kuchli ta’sir ko’rsatuvchi narkotik moddalarni iste’mol qilishning keng
tarqalishi.-giyovand bolalar va o’smirlar ijtimoiy maqomining o’zgarishi.Agar 5 yil
avval bular asosan noxush oilalarda voyaga yetgan farzandlar bo’lsa, hozirgi kunda
giyovand bolalar va o’smirlar safi yuqori daromadli oilalar farzandlari bilan to’lib
bormoqda. Bu oilalardagi o’smirning moliyaviy erkinligi, yuqori bo’lmagan axloqiy
normalar alohida yoshlar submadaniyatini shakllantirishga olib keldi. U
submadaniyatlarda yetakchi qadriyat vazifasini erkin vaqt o’tkazish bajaradi.
Giyovand moddalar esa muayyan hayot tarzining xususiyati hisoblanadi. Mashhur
dikotekalar, rok-yulduzlar konsertlari giyovand moddalar iste’mol qilinadigan xavfli
joylarga aylangan.Bugungi kunda garchi bir dozasi uchun narxi 50-150$ bo’lsa ham
kokoin, geroin, “ekstozi” tabletkalari kabi giyovand moddalarni iste’mol qilish katta
xavf tug’dirmoqda. birinchi iste’mol qilish bosqichi “yarim giyovandlik” bosqichiga
aylanib unda o’smir turli narkotik vositalarni qayta-qayta iste’mol qila boshlaydi.
Turli narkotiklarni iste’mol qilgan o’smir ularning ichidan birini tanlab oladi. Bu
yerda chetga chiquvchi xulq-atvorning kasallikka aylanishi haqida gapirish mumkin.
CHunki kerakli narkotik turi tanlangach giyovandning avvalruhiy, so’ngra jismoniy
tobeligi boshlanadi.O’smirlik davrining qiyinchiliklari haqida yuqorida to’xtalib
o’tilgan edi. O’smir guruhlar o’z xususiyatlariga ega bo’lib, ular:-kattalarning
g’amxo’rligiga qarshi chiqish-tengdoshlar bilan guruhlarga birlashish kabi o’smir
xulq-atvor reaksiyalari bilan bog’liq.O’smirning giyovandlik xulq-atvori asosida
ma’lum sabablar yotadi:1. shaxsning xarakteri ko’rsatkichlari2. ruhiy va jismoniy
og’ishlar3. uning shaxsiyatiga turli omillar ta’siri:a) biologik omillar-narkotik
vositalarga nisbatan bag’rikenglik, kasallik, charchoq munosabati bilan giyovand
moddalar qabul qilish;b) ruhiy-eyforiya holatini boshdan kechirishga qiziqish, o’zini
namoyon qilishga intilish, ijobiy ijtimoiy qiziqishlarning yo’qligi, ruhiyatning
buzilishi;v) ijtimoiytengdoshlar guruhlari, moddaning ta’siri;d) ijtimoiymadaniy va
submadaniyatning ta’siri-ba’zi yoshlar guruhlari narkotiklarni hayotning ajralmas
bo’lagi deb hisoblashadi;e) yoshlarning givandlashuv muammolarini uzoq vaqt
oshkorqilmasliklari;j) sobiq mafkuraviy va ijtimoiy institutlarning barham topishi,
o’smirlarning g’arb madaniyati bilan qiziqib qolishlari;z) narkotiklarga yetishish
mumkinligi.YOshlar giyovandigi bilan shug’ullanayotgan pedagoglar va olimlar
o’smirlarning giyovand moddalarni iste’mol qilishlari sabablari haqida o’z
nazariyalarini ilgari surmoqdalar. Bu nazariyalarning mazmuni va nomlanishi ular
qaysi
omillarni
eng
muhim
deb
hisoblashlariga
ko’ra
aniqlanadi.Programmalashtirish
nazariyasining
tarafdorlari
(G.A.SHichko,
E.I.Bextel, A.N.Mayurov, S.N.SHeverdin, F.G.Uglov, A.A.Gabiani, A.I.Durandina,
Dj.di Djennaro va boshqalar) ijtimoiymadaniy omilni yaqqol ajratib, o’smir spirtli
ichimlik, giyovand moddalarni iste’mol qilishi jamiyatda keng tarqalgan ichish-
chekish an’analari, spirtli ichimliklar reklamasi, atrofdagilarning yomon namunasi
oqibati
deb
hisoblashadi.
Demak,
o’quvchilarni
informatsion
va
psixologikantialkogol himoya bilan qurollantirish lozim.Ijtimoiy pedagogik
qarovsizlik nazariyasi tarafdorlari (D.V.Kolesov, V.Guldman, M.Raytenberg,
A.F.Boyko, B.S.Bratus va P.I.Sidirov) bolalar va o’smirlarning giyovand xulq-
atvorini mikro ijtimoiy muhitning noxush sharoitlari va o’smirning psixologik
xususiyatlari keltirib chiqaradi deb hisoblashadi. Muammoning yechimini bu
nazariya tarafdorlari o’quvchilarning ijtimoiy pedagogik qarovsizliklarini oldini
olishda deb ko’rsatishadi.
Bulardan kelib chiqqan holda shunday savol tug’iladi-voyaga yetmaganlarning
giyovand bo’lib qolishlariga nima sabab bo’lmoqda? Bunda hammasi muayyan bir
shaxsga bog’liq.Giyovandlikning nafaqat o’zi, balki ashxs rivojlanishi, uning
ijtimoiy hayotda ishtirok etishi uchun yomon oqibatlarni keltirib chiqarishi ham
salbiy
hodisadir.Giyovandlik
oqibatlari
3
turga
ajratiladi:
biologik,
ijtimoiypsixologik va jinoiy.Biologik oqibatlarga faollik, shaxsning quvvat
zahirasining tushishi, biologik ehtiyojlarning kamayishi (ovqat, uyqu), qarshilik
ko’rsatishning
pasayishi,
bola
organizmining
barbod
bo’lishi
kiradi.Ijtimoiypsixologik
oqibatlarni
bolaning
axloqiy
degradatsiyasi
deb
xarakterlasak bo’ladi. Avval unda giyovand modda iste’mol qilishdan boshqa
qiziqishlari va ehtiyojlari pasayadi, so’ngra umuman yo’q bo’lib ketadi. Giyovand
moddaga qiziqish butun hayotning o’rnini bosadi. Atrof-muhit giyovand tomonidan
giyovand moddalarni topishni va iste’mol qilishni og’irlashtiruvchi va
yengillashtiruvchi nuqtai nazardan baholanadi. Jamiyat bilan foydali ijtimoiy
aloqalar uziladi (giyovand do’stlaridan ajraladi, o’qishni xohlamaydi). Ruhiy qulay
holat faqatgina giyovand moddaning kerakli me’yori iste’mol qilinganda yuzaga
kelishi mumkin.Giyovandlikning jinoiy oqibatlari biologik va ijtimoiypsixologik
oqibatlar bilan izohlanadi. Bu o’zaro aloqaning mexanizmi quyidagi ko’rinishga
ega. Giyovand o’z qiziqishi, ehtiyojlarini qondirish uchun o’qishni yoki ishini
tashlashi kerak. CHunki uning vaqti faqat giyovand moddalar izlash bilan o’tadi.
Ularni doimiy xarid qilishga mablag’ yetishmaganligidan giyovand ularninoqonuniy
yo’l bilan qo’lga kiritish yo’llarini izlaydi (o’g’irlik, talon-taroj orqali). Pul yo’q
bo’lgan hollarda narkoman o’z maqsadiga yetishish uchun har nimaga xatto
qotillikka ham tayyor bo’ladi. Narkotik vositalarni noqonuniy ishlab chiqarish,
qo’lga kiritish, saqlash yoki sotish, bolalarni narkotik moddalar iste’mol qilishga
undash, tarkibida narkotik moddalar bo’lgan o’simliklarni yetishtirish, narkotik
iste’mol qilish uchun maxsus joylarni tashkil qilish bilan bog’liq jinoyatlar boshqa
guruhga mansubdir.Giyovand moddalarni iste’mol qiluvchi o’smirlarni aniqlash
muayyan qiyinchilik tug’diradi, ularni bevosita davolash bilan tibbiy-narkologik
xizmat ko’rsatuvchilar shug’ullanishadi, ijtimoiypedagogning maktabdagi asosiy
faoliyati narkomaniya profilaktikasidir.Milliy va xorij pedagogik adabiyotlarida
zararli odatlar profilaktikasi masalalarini o’rganish shuni ko’rsatadiki, yosh
avlodning giyovandlikka qarshi tarbiyasi masalasida ikki asosiy tendensiya
kuzatiladi: axborot-faoliyat yondoshuvi (milliy adabiyotlarda) va axborot-faoliyat
yondoshuvi (xorij amaliyotida).Axborot-faoliyat yondoshuvi tarbiyalanuvchining
o’zini giyovandlikka qarshi faoliyatga jalb qilish orqali giyovandlikka qarshi kurash
yuritishni nazarda tutadi (A..N.YAkushev, K.R.Ismagilov).Informatsion-emotsianal
yondoshuvda axborot bilan bir qatorda ijtimoiypsixologik treningga ham katta
e’tibor qaratiladi.Xorij giyovandlikka qarshi tarbiyasida faol metodlarga yetakchi rol
topshirilib ularning o’ziga xos xususiyati faoliyat, malaka va ko’nikmalarini
shakllantirishga qaratilganlikdir. Bundan kelib chiqadiki, ijtimoiypedagog maktab
o’quvchilari bilan birgalikda giyovandlikka qarshi dasturni ishlab chiqayotganida
faol metodlardan foydalanishi lozim. Bunday zamonaviymetodlarga giyovandlikka
qarshi treninglar, o’yinlar kiradi.
Falsafa, sotsiologiya va pedagogikada o’yin shaxs ijtimoiy individligini
shakllantirish ususli hisoblanadi. O’yin nazariyachilari bolalar va o’smirlar
yoshidagi o’yin hayotga tayyorgarlik usullaridan biri hisoblanishini tan olishgan.
Uning faoliyati boshqalar tajribasini o’zida sinab ko’rishning tayyor modeli
hisoblanib, shaxsning aqli va xissiyotiga ta’sir qiladi (A.S.Makarenko,
A.N.Leontev, S.L.Rubinshteyn, D.N.Uznadze va boshqalar). Uzoq muddatli
o’yinlar rolli o’yinlarning maxsus turi hisoblanib, uning asosiy xususiyatlari
ommaviylik, muddatining uzunligi, o’yinning real haqiqatlar bilan bog’lanib
ketishidir. Uzoq muddatli o’yin darsdan tashqari tadbir sifatida o’tkazilib,
giyovandlikka qarshi xulq-atvor, munosabat shakllantirishga qaratilgan. Buo’yinni
o’tkazishda ijtimoiypedagogning vazifasi rollarni tarbiyaviy effekti maksimal
ta’minlaydigan qilib taqsimlashdir. Xususan pedagog yoki pedagoglar guruhi
o’yinda qatnashishadi, yuqori sinf o’quvchilari pedagoglar va o’smirlar o’rtasida
vositachi
bo’lishadi.
Ijtimoiypedagog
maktab
ta’lim
tarbiyasining
turli
yo’nalishlariga moslab o’yinni tashkillashtiradi.Ona-tili va adabiyoti, tarix, davlat
huquq asoslari, kimyo, biologiya darslariga o’quvchilar insho, bayon, diktant
yozishadi, giyovandlikka qarshi kurash mavzusida nutq va referatlar bilan chiqish
qilishadi.Sinfdan tashqari faoliyatlarida ular giyovandlikka qarshi qaratilgan devoriy
gazetalar, rasmlar tayyorlashadi. SHuningdek, intervyu metodi ham qo’llanilib, u
nafaqat giyovand shaxslardan, balki ularning oila a’zolari, qo’shnilaridan ham
olinadi. Sinfdan tashqari faoliyatda ijtimoiypedagog o’smirlarga mahalliy huquqni
muhofaza qiluvchi, ijtimoiy, tibbiy-narkologik muassasalar bilan aloqalar
o’rnatishga yordam beradi. O’quvchilar militsiya va narkologik statistikani,
tumandagi giyovandlik vaziyatni o’rganishadi, bolalar uylariga borishadi.Barcha
to’plangan materiallar pedagog-tashkilotchi qo’llariga to’planadi va uzoq muddatli
o’yinni yakunlaydigan teatli sahna ko’o’rinishi uchun ishlatiladi.Uzoq muddatli
o’yin o’quvchilarning giyovandlikka qarshi faoliyati bilan ham bog’liq. Unda
o’quvchilar mustaqil ravishda giyovandlikka qarshi adabiyotlarni o’rganishadi,
referat va dokladlar tayyorlashadi, giyovandlikka qarshi reydlarda ishtirok
etishadi,mahalliy giyovandlik holatini o’rganish bo’yicha mustaqil tadqiqotlar olib
borishadi