Global inqirozlar davrida yuksak ma’naviyatning dolzarbligi
Yuklangan vaqt
2025-01-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
36,4 KB
Global inqirozlar davrida yuksak ma’naviyatning dolzarbligi.
Reja:
1. Inson ma’naviyatini shakllantiradigan omillar.
2. Xalqaro miqyosda ro‘y berayotgan global inqirozlar davrida yuksak
ma’naviyatning dolzarbligi masalalari.
3. Globallashuv va ma’naviy inqiroz.
Global ongni shakllantirish zaruriyati. Globallashuv jarayonlarini
nazariy jihatdan anglab etish va global muammolarni bartaraf etish nafaqat o‘ta
og‘ir va uzoq davom etadigan, balki kutilgan natijalarga qanday erishish
mumkinligi xususida hali aniq javoblar va uzil-kesil echimlarga ega bo‘lmagan
ishdir. Ayni vaqtda aksariyat tadqiqotchilar global tangliklarni bartaraf etish
imkoniyatini
ommaviy
ongda
yangicha
axloqning
shakllanishi
va
mustahkamlanishi, madaniyatning rivojlanishi va uning insonparvarlashuvi
bilan bog‘lamoqdalar. Buning uchun jiddiy asoslar bor, zero odamlarning fe’l-
atvori, xatti-harakatlari, pirovard natijada esa ular erishishga harakat qiladigan
natija asosan ularning hayotga munosabati va fikrlash tarzi bilan belgilanadi.
Darhaqiqat, asrlar mobaynida saqlanib qolayotgan dunyo haqidagi
tasavvurlarni o‘zgartirish, qotib qolgan fikrlash andozalarini bartaraf etish va
odamlar ongida insoniylikning yangicha tamoyillarini shakllantirishning o‘zi
umuminsoniy muammolar echimi emasligi ham ravshan. Bu mazkur
muammolarni bartaraf etish yo‘lidagi zarur, lekin faqat birinchi qadam va u
muttasil o‘zgaruvchi vaziyatga mos bo‘lgan va hozirgi davr ruhini aniq aks
ettiradigan dunyoqarashning shakllanishi bilan bog‘liq. Bunday yangilangan
dunyoqarash zamirida faqat so‘nggi yuz yillikka xos bo‘lgan jamiyat hayoti
internatsionallashuvining
keskin
o‘sishi
bilan
belgilanadigan
ijtimoiy
munosabatlarning yangicha mazmuni va shakl-shamoyillarini aks ettiruvchi
yangicha insoniylik yotishi lozim. Mazkur yangicha insoniylik global ongni
shakllantirishga qaratilishi va uch asosiy negiz: globallik tuyg‘usi,
zo‘ravonlikka nisbatan murosasizlik va insonning asosiy huquqlarini tan
olishdan kelib chiqadigan adolatparvarlikni o‘z ichiga olishi darkor.
Xalqaro kuchlarning birlashuvi. Odamlar dunyoqarashi nafaqat
ularning dunyo haqidagi bilimlarida, balki ular bu bilimni qanday talqin qilishi,
qanday xulosalar chiqarishi va qanday ish ko‘rishida ham namoyon bo‘ladi. SHu
sababli global muammolarni butun dunyo bahamjihat hal qilishi lozimligi
to‘g‘risida so‘z yuritar ekanmiz, insoniyat nazariyada muayyan yutuqlarga va
ba’zi bir amaliy natijalarga erishgan holda, dunyo rivojlanishining salbiy
jarayonlarini to‘xtatishga hali muvaffaq bo‘lmaganini e’tibordan chetda
qoldirishimiz mumkin emas. Xalqaro kuchlarning muayyan darajada birlashuvi,
ularning muvofiqlashtirilgan, izchil va eng muhimi, samarali harakatlari ham
hali mavjud emas. Nega shunday bo‘lyapti va bunga nima xalaqit beryapti?
Hozirgi rang-barang va ziddiyatlarga to‘la dunyoda kelishilgan harakatlarni
amalga oshirish mumkinmi? Agar mumkin bo‘lsa, bunga qanday asosda erishish
mumkin? Bular bugungi kunda ijtimoiy tafakkur, shu jumladan falsafa echishga
harakat qilayotgan bosh masalalardir.
Tarixiy tajriba turli xalqlarning yaqinlashuvi ularning manfaatlari mos
kelgan joyda ayniqsa yaxshiroq yuz berishini ko‘rsatadi. O‘zaro manfaatdorlik
turli qiyinchiliklarni tez bartaraf etish, savdo-sotiqni faol rivojlantirish,
iqtisodiy, siyosiy va madaniy aloqalarni mustahkamlashga ko‘maklashadi.
Odatda bu yo‘lda engishga to‘g‘ri keladigan eng katta qiyinchiliklar
eskicha qarashlar, qotib qolgan fikrlash uslubi, an’analar bilan bog‘liq bo‘ladi.
Ular o‘zgarish xususiyatiga ega, lekin bu juda uzoq, katta qiyinchiliklar bilan
tashqi yoki ichki omillar ta’sirida yuz beradi. Masalan, tashqi omillar qatoriga
ekologik tanglikning kuchayishi, «demografik portlash» oqibatlari, urush xavfi
va nafaqat odamlarning turmush tarzini sezilarli darajada o‘zgartirgan, balki
ularning ongiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatgan boshqa global muammolar kiradi.
Ichki omillar inson manfaati, uning sub’ektiv, shaxsiy asosi bilan bog‘liq. U yoki
bu muammolarning keskinlik darajasi, hatto buning uchun zarur shart-sharoit va
etarli asoslar paydo bo‘lgan hollarda ham, nima uchun pasaymayapti, degan
savolga javob topishda yuqorida zikr etilgan omillar, ayniqsa manfaat omili
albatta hisobga olinishi lozim.
Global muammolarni hal qilishda xususiy va umumiy manfaatlar.
Har bir xalq, har bir mamlakat xalqaro munosabatlarning u yoki bu tartibida,
davlatlararo savdo oqimlarining yo‘nalishi va kapitallarning taqsimlanishida o‘z
muayyan manfaatiga ega bo‘ladi. Ular tabiiy resurslardan foydalanish, atrof
muhitni saqlash va shu kabi masalalarda doim o‘z manfaatlarini himoya qiladiki,
bu ularning siyosatida umumiy masalalarda ham, xususiy masalalarda ham
bevosita aks etadi va boshqa mamlakatlar siyosatiga o‘xshamasligiga sabab
bo‘ladi. Ba’zan ichki manfaatlar umumiy manfaatlardan ustunlik qiladi. Bunday
hollarda mazkur siyosat boshqa davlatlarning manfaatlariga zid ravishda amalga
oshiriladi. Masalan, ekologiya nuqtai nazaridan bu qo‘shni hududlarda
yashovchi xalqlarning qarama-qarshi manfaatlari to‘qnashgan hollarda ko‘p
kuzatiladi.
Ammo hozir, jamiyat hayotining internatsionallashuvi va iqtisodiy
aloqalarning o‘sib borayotgan integratsiyalashuvi sharoitida, sayyoramizning
turli burchaklarida jahon hamjamiyatining yadro urushi, ekologik tanglik,
demografik keskinlik va resurslar taqchilligini bartaraf etishdan iborat ob’ektiv
manfaatlarini o‘zlarining umumiy manfaati deb biluvchi odamlar soni tobora
ko‘payib bormoqda. Ma’rifatli siyosiy va jamoat arboblari yanada aniqroq
anglab etayotgan kelishilgan harakatlarga bo‘lgan bu ob’ektiv ehtiyoj hozirning
o‘zidayoq ayrim davlatlar xulq-atvoriga ta’sir ko‘rsatmoqda va hatto ularning
ichki va tashqi siyosatini ma’lum darajada belgilamoqda.
Inqiroz ildizlari. Ayrim mamlakatlarda ham, butun dunyoda ham
barqaror ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishga erishish texnokratik jamiyat tuzilishi va
mohiyatidan kelib chiqadigan katta qiyinchiliklar bilan bog‘liq. U kompyuter
inqilobi ta’sirida o‘zgarganiga qaramay, texnogen sivilizatsiyaning asosiy shakl-
shamoyillarini saqlab qolmoqda va shu sababli hozirda mavjud ko‘rinishda
nafaqat bunday jamiyat tanqidchilarini, balki texnika taraqqiyoti tarafdorlari
(texnokratik
optimistlar)
sobiq
izdoshlarining
bir
qismini
ham
qanoatlantirmayapti.
Ularning aksariyati fikriga ko‘ra, hozirgi G‘arb sivilizatsiyasi insoniyat
uchun shikastli bo‘lgan ko‘pgina ziddiyatlarni yuzaga keltirdi, chunki uning
zamirida tabiat va uning resurslariga nisbatan iste’molchilik yondashuvi yotadi.
Tegishli qadriyatlar tizimidan mustahkam o‘rin olgan bunday tasavvurlar tarixan
sanoat inqilobi, keyinroq - fan-texnika inqilobi davrida shakllangan bo‘lib, o‘z
ildizlari bilan inson, xuddi Erdagi Xudo kabi, dunyoni bunyod etadi, uni tabiat
imkoniyatlari va o‘z imkoniyatlari bilan hisoblashmasdan o‘z ixtiyoriga ko‘ra
o‘zgartiradi, degan dunyoqarashga borib taqaladi. Pirovardda nafaqat ekologik
va demografik tangliklar, balki ma’naviy inqiroz ham yuzaga keladi, bunda
avvalgi dunyoqarash mo‘ljallari ob’ektiv sharoit tazyiqi ostida o‘zgarayotgan
amaliyot bilan to‘qnashadi. SHu bois O‘zbekistonda aynan ma’naviy
inqirozning oldini olish maqsadida 1994 yilda “Ma’naviyat va ma’rifat”
jamoatchilik markazi tashkil qilindi, 1996 yilda markaz faoliyatini
takomillashtirish bo‘yicha hukumat qarori qabul qilindi va unga ko‘ra 1997
yildan barcha ta’lim muassasalarida “Ma’naviyat asoslari” fanini o‘qitish joriy
qilindi. 1999 yilda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar mahkamasi huzurida
Ma’naviyat va ma’rifat markazlari faoliyatini muvofiqlashtiruvchi Ma’naviyat
kengashi tashkil qilindi. 2008 yilda respublikamiz prezidenti Islom Karimov
o‘zining “YUksak ma’naviyat engilmas kuch” asarida ma’naviy tahdidlar va
ma’naviy yuksalish omillarini nazariy asosladi, zero “Ma’naviyat-insonning
ulg‘ayish va kuch-qudrat manbaidir”1, faqat ma’nan etuk insongina har qanday
tahdidga qarshi kurashga o‘zida kuch topishi mumkin.
YAngi qadriyatlar tizimi. Ayni shu sababli qadriyatlar muammosi,
ijtimoiy rivojlanishning yangi ustuvorliklarini va boshqa dunyoqarash
mo‘ljallarini izlash jamiyatni ma’naviy yangilashning bosh vazifalariga
aylanadi. Bugungi kunda turli mamlakatlarning olimlari boshqa qadriyatlarga
muvofiq bunyod etilgan o‘zga sivilizatsiyaga o‘tish amalga oshirilgan
taqdirdagina insoniyat ekologik va boshqa global muammolarni bartaraf eta
olishi mumkinligini deyarli yakdillik bilan qayd etmoqdalar. Ularning fikricha,
mazkur qadriyatlar tabiat va uning ehtiyojlarini tabiatdan ustun qo‘yuvchi
1 Каримов И.А. Юксак маънавият-енгилмас куч. -Т.: Маънавият, 2008. –Б.18.
antropotsentrizmga emas, balki hayot fenomenining betakrorligiga va biosferani
muvozanat holatida saqlash lozimligiga e’tiborni qaratuvchi biosferotsentrizmga
asoslanishi lozim. Inson esa, aqlli mavjudot va mazkur murakkab tizimning
tarkibiy qismi sifatida, bu bilan nafaqat hisoblashishi, balki tegishli tarzda ish
ko‘rishi ham lozim. Uning dunyoga munosabatini o‘zgartirish, insonparvarlik va
koevolyusiya, ya’ni tabiat va jamiyatning mushtarak rivojlanishi tamoyillariga
tayanib, yangi qadriyatlar tizimini va ijtimoiy rivojlanish mo‘ljallarini
yaratishdan boshqa yo‘li yo‘q.
Dunyo xalqlar o‘rtasida o‘zaro aloqa va asosli hamkorlik yo‘liga yanada
ishonch bilan kirishi, odamlarning ijtimoiy-iqtisodiy faoliyati esa tabiat bilan
ziddiyatga kirishmasligi uchun dunyoda yuz berayotgan hozirgi jarayonlar
haqidagi ilmiy bilimlarni kengaytirish va chuqurlashtirish, shuningdek
odamlarning yuz berayotgan hodisalar va jarayonlarga o‘z javobgarligini yanada
teranroq tushunishiga erishish lozim. Bu yana shuning uchun ham muhimki,
zamonaviy elektron qurilmalar va hisoblash texnikasi insonning o‘z faoliyati
natijalarini ham, ular olib kelishi mumkin bo‘lgan oqibatlarni ham chamalash va
bashorat qilish qobiliyatini ko‘p karra oshiradi. SHu sababli ijtimoiy va ishlab
chiqarish jarayonlarini boshqarishda olimning roli ortishi bilan bir qatorda uning
inson uchun ham, atrof muhit uchun ham muayyan ekologik, tibbiy va boshqa
oqibatlarga olib kelishi mumkin bo‘lgan texnik loyihalar bo‘yicha qarorlar va
tavsiyalar uchun javobgarligini mislsiz darajada oshirish masalasi ham alohida
ahamiyat kasb etadi.
So‘nggi yillarda genetika sohasidagi tadqiqotlar va amaliy ishlar o‘ziga
tobora ko‘proq e’tiborni tortmoqda. Bu erda jonli organizmlarni, shu jumladan
insonni ham klonlash imkonini beruvchi gen injeneriyasi uchun keng
imkoniyatlar ochilmoqda. Bu ko‘p sonli axloqiy va psixologik masalalarni
yuzaga keltiradi, chunki inson shaxs sifatida genlar ta’sirida faqat ellik foizga
shakllanadi, qolgan jihatdan u ijtimoiy muhit va muayyan yashash sharoitlari
bilan belgilanadigan ijtimoiy mavjudotdir.
SHu munosabat bilan eng yangi falsafiy adabiyotlarda insonparvarlik
masalalari yana birinchi o‘ringa chiqmoqda. Fan-texnika taraqqiyotini nafaqat
ayrim insonning, balki butun insoniyatning axloqiy fazilatlariga bevosita
bo‘ysundiruvchi inson faoliyatini butunlay o‘zgartirish lozimligini ifodalovchi
«ilmiy insonparvarlik» atamasi faol ishlab chiqilmoqda. I.A.Karimov bu
xususda: «Ma’naviyatga qarshi qaratilgan har qanday tahdid o‘z-o‘zidan
mamlakat xavfsizligini, uning milliy manfaatlarini, sog‘lom avlod kelajagini
ta’minlash yo‘lidagi jiddiy xatarlardan biriga aylanishi va oxir – oqibatda
jamiyatni inqirozga olib kelishi mumkin»2 degan edi.
Umuminsoniy qadriyatlar. Hozirgi sharoitga tatbiqan muayyan
universal asos sifatidagi «yangi insonparvarlik»ning mohiyati er kurrasida
yashovchi barcha odamlarning muhim manfaatlarini aks ettiradigan va shu
sababli butun dunyoda umumiy qadriyatlar sifatida idrok etiladigan borliq
me’yorlari va tamoyillarini qaror toptirishdan iborat. Bunday qadriyatlarning
ayrimlari ilk bor jahon dinlarida umuminsoniy qoidalar sifatida ta’riflangan.
Keyinchalik muayyan inson dunyoviy axloq va qadriyatlar umumiy
tizimini yaratishning boshlang‘ich tayanch nuqtasiga aylandi. Bu odamlar,
davlatlar va xalqlar o‘rtasidagi munosabatlarda axloq «oltin qoidasi»ni ro‘yobga
chiqarish mumkinligi va zarurligini e’lon qilgan Forobiy, Ibn Sino, T.Gobbs,
P.Gassendi, M.Volter, J.J.Russo, I.Kant, G.Gerder va boshqa mutafakkirlar
etikasida ayniqsa bo‘rtib namoyon bo‘ldi. Uning bizgacha turli ko‘rinishlarda
etib kelgan mazmuni Volter bayonida barcha odamlarga qaratilgan insoniy
chorlov sifatida yangraydi: «O‘zing bilan qanday muomala qilishlarini istasang,
boshqalar bilan shunday muomala qil». Ayni shu XVII asrda ingliz
liberalizmining yorqin vakili J.Lokk (1632-1704) insonning uzviy huquqlari
(yashash, erkinlik, mulk huquqi va b.) daxlsiz ekanligi haqidagi g‘oyani ilgari
surdi. Alisher Navoiy o‘zining mashhur «erkinlik», «tenglik», «birdamlik»,
«adolat» shiorlarini e’lon qilib, odamlarning umuminsoniy qadriyatlarga
bo‘lgan ishonchini mustahkamladi.
Ular to‘la holda BMT Bosh Assambleyasi 1948 yil 10 dekabrda qabul
qilgan Inson huquqlari umumjahon deklaratsiyasida o‘z ifodasini topdi va 1975
yilda xalqaro Xelsinki bitimi bilan tasdiqlanib, jahon hamjamiyati tan oluvchi
umumiy normaga aylandi.
2 И.А. Каримов. Юксак маънавият - енгилмас куч. –Т.: Маънавият, 2016. – Б.12.
Xulosalar. Insoniyat o‘zini o‘zi tashkil etuvchi jonli tizim sifatida o‘z
mavjudligi uchun kurash olib bormoqda, yaxshiroq kelajakka erishishga harakat
qilmoqda. Bunda hozirgi globallashuv jarayonlari va ular yuzaga keltirayotgan
turli muammolar insoniyat oldida tarqoqlik va ixtiloflarni engib, o‘z birligi sari
harakat qilish, ayni vaqtda madaniyatlar, asriy an’analarning o‘ziga xosligini,
ayrim millatlar va xalqlarning xususiyatlarini saqlashdan boshqa chora
qoldirayotgani yo‘q. Bunday birlashuvga esa, faqat umuminsoniy qadriyatlarni
e’tirof etish va ularga rioya qilish orqali erishish mumkin.