Global korrupsiya ijtimoiy madaniy inqiroz sifatida
Yuklangan vaqt
2024-10-21
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
26
Faytl hajmi
43,0 KB
1
Global korrupsiya ijtimoiy madaniy inqiroz sifatida
Reja:
1.Korrupsiya tushunchasining ma’nosi va shakllanish tarixi.
2.Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha xalqaro qonunlar va ularning
O‘zbekistonda ratifikatsiya qilishning ahamiyati.
3.O‘zbekistonda korrupsiyaga oid qonunlar va qarorlar tasnifi.
4.O‘zbekistonda korrupsiyaga qarshi kurashishning iqtisodiy-siyosiy va
ijtimoiy - huquqiy mexanizmlari.
Korrupsiya tushunchasining ma’nosi va shakllanish tarixi.
Korrupsiya –– bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli
illatdir. Mazkur illat demokratiya va huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi,
inson huquqlari buzilishiga olib keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot
sifatini yomonlashtiradi va odamlar xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan
jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib
beradi.
Ta’kidlab o‘tish o‘rinliki, ushbu zararli hodisa katta va kichik, badavlat va
kambag‘al bo‘lishidan qat’iy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. Ushbu zararli
illatni bartaraf etish bo‘yicha jahon hamjamiyati tomonidan bir qator samarali ishlar
amalga oshirilayotgan bo‘lsada, hanuzgacha u bartaraf etilmayapti.
Biz quyida korrupsiyaning tarixiy ildizlariga va unga qarshi kurashish
xususida fikr yuritmoqchimiz.
2
Korrupsiya (lot. Corrumpere — buzmoq) termini odatda mansabdor shaxslar
tomonidan unga berilgan mansab vakolatlari va huquqlardan o‘zlarining shaxsiy
manfaatlarini ko‘zlab qonunchilik va ahloq qoidalariga zid ravishda foydalanishini
anglatadi.
Ko‘p hollarda bu atama siyosiy elitadagi byurokratik apparatga qarata
ishlatiladi. Korrupsiya ko‘plab davlatlarning jinoyat va ma’muriy qonunchiligi bilan
huquqqa qarshi harakat sifatida ta’qib qilinadi.
Makroiqtisodiy va siyosiy-iqtisodiy tadqiqotlar, korrupsiya — davlatlarning
iqtisodiy o‘sishi va rivojlanishiga ulkan to‘siq ekanligini ko‘rsatdi. I.A.Karimov
o‘zining “O‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida xavfsizlikka tahdid, barqarorlik
shartlari va taraqqiyot kafolatlari” asarida korrupsiyaning O‘zbekistonning o‘z
taraqqiyoti yo‘lida rivojlanishiga ulkan to‘siq bo‘lishi mumkinligini bayon qilgan
edi.
Korrupsiyaning tarixiy o‘zaklari juda juda qadimga borib taqalib, bu hol
qabilada ma’lum mavqega ega bo‘lish uchun qabila sardorlariga sovg‘alar berish
odatidan kelib chiqqan deb taxmin qilinadi. O‘sha davrlarda bu normal holat sifatida
qabul qilingan. Biroq davlat apparatining murakkablashuvi va markaziylashuvi
korrupsiyaning davlat rivojlanishiga katta to‘siq ekanligini ko‘rsatdi. Korrupsiyaga
qarshi kurashgan birinchi davlat sifatida qadimgi SHumer davlati tan olinadi.
Qadimgi davlatlarni ayniqsa huquqni muhofaza qiluvchi organlarning poraxo‘rligi
qattiq tashvishga solganligi bizgacha saqlanib qolgan manbalardan ma’lum. CHunki
bu holat davlatning obro‘siga juda qattiq putur etkazardi. Dunyoning etakchi
dinlarida ham birinchi navbatda huquqni muhofaza qiluvchi organlarning
poraxo‘rligi qattiq qoralanadi. Jumaladan, Injilda “Sovg‘alarni qabul qilma, chunki
sovg‘a ko‘rni ko‘radigan qiladi va haqiqatni o‘zgartiradi” deyilgan bo‘lsa, Qu’roni
Karimda “Boshqalarning mulkini nohaq yo‘l bilan olmangiz va boshqalarga tegishli
bo‘lgan narsalarni olish uchun o‘z mulkingizdan hokimlaringizga pora qilib
uzatmangizlar” deyilgan.
XVIII asrning ikkinchi yarmiga kelib jamiyat davlat boshqaruv apparatining
ish sifatiga toboro ko‘proq ta’sir ko‘rsata boshladi. Bu o‘sha davrda qabul qilingan
3
bir qator qonun hujjatlarida o‘z aksini topgan. Jumladan, 1787 yilda qabul qilingan
AQSH Konstitutsiyasida pora olish AQSH prezidentini impechmentga tortish
mumkin bo‘lgan ikki jinoyatning biri sifatida ko‘rsatib o‘tilgan. Siyosiy
partiyalarning vujudga kelishi va ularning mamlakat hayotidagi o‘rnining oshib
borishi XIX-XX asrlarda rivojlangan davlatlarda korrupsiyaning dunyoning boshqa
mamlakatlariga nisbatan ancha kamayishiga olib keldi.
Ushbu illatni tadqiq qilgan bir qator yirik mutaxassislar quyidagi faktorlarni
korrupsiyani yuzaga keltiruvchi omillar sifatida ko‘rsatadi.
Ikki xil ma’noni anglatuvchi qonunlar — ushbu vaziyat huquqni qo‘llovchi
mansabdor shaxs tomonidan qonunlarni turlicha qo‘llash imkonini yaratadi.
SHuningdek, ayrim mutaxassislar jinoyat, ma’muriy qonunchilikdagi “vilka”
sanksiyalarni ham korrupsiyaga qulay sharoit yaratishi mumkinligi haqida fikr
yuritishgan. YA’ni, sanksiyaning aniq miqdori yo‘qligi sudyada uni o‘z hohishiga
qarab qo‘llashga sharoit yaratib beradi.
Aholi huquqiy savodxonligining pastligi — aholi tomonidan qonunlarni
bilmaslik yoki tushunmaslik mansabdor shaxsga o‘zining shaxsiy manfaati yo‘lida
qonunlardan foydanishga qulay sharoit yaratadi.
Mamlakatdagi siyosiy vaziyatning notinchligi — mamlakatdagi notinchlik
birinchi navbatda aholi ongida hayotda yuksak turmush darajasiga erishishning
asosiy usuli qonunga xilof faoliyat bilan bog‘liq, degan mutlaqo axloqqa zid nuqtai
nazar shakllanishiga olib keladi. Bu esa o‘z navbatida korrupsiyaga qulay sharoit
yaratadi.
Ijro hokimiyatining birligi tamoyilinining buzilishi — aynan bitta
faoliyatning turli instansiyalar tomonidan tartibga solinishi:
aholining davlatni nazorat qilishdagi sust ishtiroki;
davlat sektoridagi xizmat qilayotgan xizmatchilar daromadlarining xususiy
sektorda topish mumkin bo‘lgan daromadlardan kamligi;
iqtisodiyotning davlat tomonidan tartibga solinishi;
inflyasiyaning yuqori darajasi;
mamlakat yuqori boshqaruv organlarining aholidan uzilib qolganligi;
4
mamlakatdagi diniy va axloq qoidalari.
Jahon mamlakatlarida korrupsiyaga qarshi kurashning quyidagi usullari
mavjud.
Ichki nazorat —bu usul boshqaruv apparatining o‘zida nazoratni
kuchaytiruvchi tuzilmalar (har xil ichki inspeksiyalar va boshqa nazorat organlari
tuzish orqali) yaratishni taqazo etadi. Bu tuzilmaning asosiy vazifasi xodimlarning
ichki etiket qoidalariga rioya qilishini nazorat qilishdir. Hozirgi kunda bizning
yurtimizda ham bir qator huquqni muhofaza qilish organlarida aynan shu vazifani
bajaruvchi ichki tuzilmalar yaratilgan.
Tashqi nazorat — bu usulda ijro apparatidan mustaqil tuzilmalarning
mustaqilligini oshirish nazarda tutilib, aynan ushbu tuzilmalar orqali korrupsiyaga
qarshi samarali kurash olib boriladi. YA’ni, sud hokimiyatining maksimal darajada
mustaqilligiga erishish ommaviy axborot vositalariga ko‘proq erkinlik berish va h.k.
Saylov tizimi orqali kurashish —demokratik davlatlarda saylangan
vakillarni korrupsiya uchun jazolashning asosiy usullaridan biri keyingi saylovlarda
unga ovoz bermaslik hisoblanadi. Korrupsiyaga saylovlar orqali ta’sir o‘tkazish eng
samarali usul hisoblanadi.
Korrupsiyaga qarshi kurashda yuqori natijalarga erishgan SHvetsiya,
Singapur, Gonkong, Portugaliya kabi davlatlarning tajribasini o‘rganish shuni
ko‘rsatadiki, korrupsiyani yuzaga keltiruvchi omillarni bartaraf etish korrupsiyaga
qarshi kurashda muhim o‘rin egallaydi.
Bunda Konstitutsiyaviy nazorat organlari, huquq-tartibot organlarining
ahamiyati ortadi. YA’ni, korrupsiyaga olib kelishi mumkin bo‘lgan normalarni
konstitutsiyaviy nazorat organi tomonidan konstitutsiyaga zid deb topish, aholining
huquqiy savodxonligini oshirish kabi metodlardan unumli foydalanish ushbu
davlatlarni korrupsiya darajasi juda past bo‘lgan davlatlar qatoriga olib chiqqan. Biz
quyida Singapur davlatida korrupsiyaga qarshi kurashda qo‘llanilgan usullar haqida
batafsil to‘xtalib o‘tamiz.
Singapur davlati 1965 yil mustaqillikka erishgach korrupsiya darajasi eng
yuqori bo‘lgan davlatlar qatorida turar edi. Lekin bu illatga qarshi o‘tkazilgan bir
5
qator tadbirlar bu davlatda korrupsiyaning minimal darajaga tushishiga olib keldi.
Birinchi navbatda bu erda byurokratik jarayonlar engillashtirilib sud tizimining
mustaqilligi oshirildi (sudyalarning daromadlari va imtiyozlarini oshirish evaziga).
SHu bilan birga korrupsiya jinoyatlari uchun sanksiyalar og‘irlashtirilib, fuqarolarga
korrupsiyaga qarshi jinoyatlarni tergov qilishda hamkorlik qilishda bosh tortganligi
uchun juda katta moliyaviy sanksiyalar belgilandi. Bir qator davlat idoralarida
ommaviy “tozalashlar” o‘tkazilib bu jarayonlar telekanallar orqali butun
mamlakatga namoyish qilindi. YUqorida sanab o‘tilgan omillarning hammasi
Singapurni qisqa muddatlarda korrupsiya darajasi eng past mamlakatlar ro‘yxatida
ilg‘or davlatlar qatoriga olib chiqdi. SHuningdek, davlat xizmatchisining ahloq
standartlariga rioya etishini qattiq nazorat ostiga olish ham Singapur davlatida
korrupsiyaga qarshi kurashda muhim dastaklardan biri bo‘lib xizmat qiladi.
jinoyatchilik, korrupsiya bizning o‘z xavfsizligimizga ham, xalqaro
xavfsizlikka ham tahdid soluvchi real manbadir. Binobarin, mazkur hodisaga qarshi
kurash masalalari birgina bizga taalluqli emas. SHuning uchun ham biz jinoyatchilik
haqida butun jahon hamjamiyati qayg‘urmog‘i lozim. Suveren O‘zbekiston xalqi va
rahbariyati esa ular bilan faol hamkorlik qilishga tayyor va buni dunyoni poklash,
uning xavfsizligini ta’minlash ishiga qo‘shilgan hissa, deb biladi.
Jinoyatchi unsurlarning xo‘jalik munosabatlari tizimini shakllantirish
jarayonida faol va xufyona ishtirok etishi jamiyatda axloqsizlik vaziyatini
tug‘dirishi, bu esa o‘z navbatida, mamlakat uchun ham, jahon hamjamiyati uchun
ham nomaqbul jinoiy bozor iqtisodiyotining alohida turi shakllanishiga olib kelishini
keyinchalik BMT tomonidan ham tan olinib, 2003 yil 9 dekabrda Meksikaning
Merida shahrida korrupsiyaga qarshi kurashishda davlatlar o‘rtasidagi aloqalarni
yanada kuchaytirish maqsadida 3 kun davom etgan konferensiya tashkil etildi. Bu
konferensiya davomida 100 dan ortiq davlat tomonidan Korrupsiyaga qarshi haqaro
konvensiya imzolandi. Konferensiyaning birinchi ish kuni (9 dekabr) BMT
tomonidan butun dunyoda korrupsiyaga qarshi kurash kuni deb e’lon qilingan.
Ushbu konvensiyaning qabul qilinishi va kuchga kirish (2003 yil 31 oktyabr) dunyo
6
mamlakatlarining korrupsiyaga qarshi kurashdagi hamkorligini yangi pog‘onaga
ko‘tardi.
Konvensiyada korrupsiyaning rivojlanishi uyushgan jinoyatchilik, terrorizm
va boshqa jamiyat uchun xavfli bo‘lgan salbiy omillarga qarshi kurashga ulkan
to‘siq bo‘lishi mumkinligiga alohida urg‘u berilgan.
Ushbu Konvensiyaning maqsadi quyidagilardan iborat:
— korrupsiyaga qarshi qaratilgan yuqori samarali chora tadbirlarni qabul
qilish va ularni mustahkamlash;
— korrupsiyaga qarshi kurashda halqaro hamkorlikni kengaytirish,
engillashtirish va qo‘llab quvvatlash.
O‘zbekiston Respublikasi Birlashgan Millatlar tashkilotining Korrupsiyaga
qarshi konvensiyasiga 2008 yil 7 iyuldagi O‘RQ-158-sonli Qonuni bilan qo‘shilgan
bo‘lib, ushbu Qonunga muvofiq O‘zbekiston Respublikasining Bosh prokuraturasi,
Ichki ishlar vazirligi, Milliy xavfsizlik xizmati va Adliya vazirligi korrupsiyaning
oldini olish bo‘yicha aniq chora-tadbirlar ishlab chiqish va ularni amalga oshirishda
boshqa Ishtirokchi-davlatlarga yordam ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan organlar sifatida
belgilab qo‘yilgan.
Ushbu Konvensiyada nazarda tutilgan va korrupsiya sifatida e’tirof etilishi
mumkin bo‘lgan qilmishlar O‘zbekiston Respublikasi Jinoyat Kodeksining bir qator
moddalari bilan jinoiy qilmish sifatida ta’qib qilinadi.
Korrupsiyaga qarshi kurashda jahon mamlakatlari tajribasini o‘rganish shuni
ko‘rsatadiki faqatgina jinoiy qonunchilikni og‘irlashtirish yo‘li bilan bu salbiy
illatga qarshi kurashib bo‘lmaydi (XXR da juda ko‘p miqdorda pora olganlik uchun
o‘lim jazosi mavjud). Bu illatni engish uchun birinchi navbatda aholining huquqiy
savodxonligini oshirish, fuqarolik institutlari faoliyatini kuchaytirish lozim bo‘ladi.
Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr –
“Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng
nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash
konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish,
7
byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish
kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi.
Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va
huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi,
bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar
xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar
ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik,
badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi.
Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib,
kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta
to‘siq hisoblanadi”.
Mamlakatimizda “Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida”gi O‘zbekiston
Respublikasi qonuni qonunchilik palatasi tomonidan 2016 yil 24 noyabrda qabul
qilinib, Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda ma’qullangan. Prezident tomonidan
2017 yil 3 yanvarda tasdiqlanib, 4 yanvardan kuchga kirdi. Qonun 34 moddadan
iborat. Ushbu qonunning 4-moddasida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy
prinsiplari, ya’ni:
Korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplari quyidagilardan iborat:
qonuniylik;
fuqarolar huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi;
ochiqlik va shaffoflik;
tizimlilik;
davlat va fuqarolik jamiyatining hamkorligi;
korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi;
javobgarlikning muqarrarligi.
Qonunning 5-moddada esa korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat
siyosatining asosiy yo‘nalishlari berilgan.
Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy yo‘nalishlari
quyidagilardan iborat:
8
aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish, jamiyatda
korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish;
davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir
chora-tadbirlarni amalga oshirish;
korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish,
ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf
etish, korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni sodir etganlik uchun javobgarlikning
muqarrarligi prinsipini ta’minlash.
BMTning Korrupsiyaga qarshi kurashish konvensiyasiga a’zo davlat sifatida
mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha xalqaro majburiyatlarini
bajarish maqsadida keng ko‘lamli ishlar amalga oshirilib kelinmoqda. Ta’kidlash
joizki, so‘ngi yillarda bu borada milliy qonunchiligimizda mukammal huquqiy baza
shakllantirildi.
Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi davlat
organlari Porkuratura, Milliy xavfsizlik xizmati, Adliya, Ichki ishlar, Dalvt bojxona
xizmati hamda OAVlari va fuqarolik institutlari o‘rtasida hamkorlikni ta’minlash bu
boradagi asosiy vazifalardan hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi
qonuni davlat organlari faoliyatining ochiqligini va hisobdorligini ta’minlash, davlat
boshqaruvi tizimining samaradorligini oshirish, davlat organlari, mansabdor
shaxslarning
o‘z
zimmasiga
yuklatilgan
vazifalarni
bajarishi
yuzasidan
mas’uliyatini kuchaytirishga, korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida parlament va
jamoatchilik nazoratini amalga oshirish maqsadlariga xizmat qilmoqda.
Qonunda korrupsiya, korrupsiyaga oid huquqbuzarlik, manfaatlar to‘qnashuvi
kabi iboralarning mazmuni huquqiy jihatdan mustahkamlab qo‘yildi.
Qonun asosida davlatimiz rahbari SHavkat Mirziyoevning«Korrupsiyaga
qarshi kurashish to‘g‘risida»gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunining qoidalarini
amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarori qabul qilindi. Mazkur hujjatlar
o‘z mazmun mohiyati, maqsadi bilan mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi
kurashning yangi bosqichini boshlab berdi.
9
Prezidentimizning 2017 yil 7 fevraldagi «O‘zbekiston Respublikasini yanada
rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida»gi farmoni bilan
tasdiqlangan 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning
beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va
inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid davlat dasturida ham korrupsiyaga
qarshi kurashishning tashkiliy-huquqiy mexanizmlarini takomillashtirish va
korrupsiyaga qarshi kurashish samaradorligini oshirish bo‘yicha tadbirlar
belgilanganligi alohida qayd etildi.
Qonun normalarini hayotga tatbiq etish maqsadida yuqorida ko‘rsatilgan
Prezidentimiz qarori bilan 2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi
kurashish bo‘yicha davlat dasturi, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha
respublika idoralararo komissiyasi tarkibi tasdiqlandi.
Davlat dasturi 51 banddan iborat chora-tadbirlarni qamrab olgan. Unda
korrupsiyaga bevosita yoki bilvosita qarshi qaratilgan, uning tizimli sabablari va
sharoitlarini oldini olishga yo‘naltirilgan 10 qonun, qator qonunosti hujjatlari, chora-
tadbirlar rejalari loyihalarini ishlab chiqish va qabul qilish, turkum targ‘ibot
tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutilgan.
Huquqni muhofaza qiluvchi organlar va ularning hududiy boshqarmalarida
davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir
chora-tadbirlarni amalga oshirish hamda korrupsiyaga oid xuquqbuzarliklarni o‘z
vaqtida aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi
sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish borasida muayyan ishlar amalga
oshirilmoqda.
Qonundan ko‘zlangan maqsad korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi
munosabatlarni tartibga solishdan iboratdir. Hujjatda “korrupsiya”, “korrupsion
huquqbuzarlik”, va “manfaatlar mojarosi” kabi tushunchalarga izoh berilgan.
Qonun hujjatida korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy tamoyillari
sifatida:
- qonuniylik;
- fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlari ustuvorligi;
10
- ochiqlik, shaffoflik va tizimlilik;
- davlat va fuqarolik jamiyatining o‘zaro hamkorligi;
- korrupsiyadan ogohlantirish va javobgarlikning muqarrarligi bo‘yicha
choralar ustuvorligi keltirib o‘tilgan.
SHu munosabat bilan Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha Respublika
idoralararo komissiyasi tomonidan “Korrupsiyasiz ta’lim” deb nomlangan rangli,
o‘quv ko‘rgazma nashr etilib, respublikamizdagi barcha ta’lim muassasalariga
etkazildi. Jumladan, bizning viloyat o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari
ham mazkur ko‘rgazma bilan ta’minlandi. Bundan ko‘zlangan asosiy maqsad:
- yosh avlodning huquqiy savodxonligi va huquqiy madaniyatini oshirish,
jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish;
- davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyadan ogohlantirish
bo‘yicha choralarni amalga oshirish;
- korrupsion huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida aniqlash, ular oqibatlari va
keltirib chiqargan sharoitlarni bartaraf etish hamda korrupsion huquqbuzarliklar
sodir etilgani uchun muqarrar jazolash tamoyilini tatbiq etishdan iboratdir.
Ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy
ta’lim va tarbiya masalalari Qonunning 16-, 17-, 18-moddalarida o‘z ifodasini
topgan. Ta’kidlash joizki, huquqiy ong va huquqiy madaniyati yuksak bo‘lgan,
huquqiy ta’lim va tarbiya jihatidan etuk bo‘lgan insonlar salbiy illat bo‘lmish
korrupsiyaga yo‘l qo‘ymaydilar.
Bas, shunday ekan, o‘zimizga xulosa qilishimiz, farzandlarimizni halollik,
poklik kabi eng yuksak ideallar ruhida tarbiyalashimiz, korrupsiyaning har qanday
ko‘rinishini bartaraf etish uchun birgalikda kurashishimiz bugunning eng dolzarb
vazifasidir.
KORRUPSIYA – jamiyat taraqqiyoti, barqarorligi va xavfsizligi uchun ulkan
tahdiddir. Korrupsiya internatsional jinoyat bo‘lib, har bir mamlakat ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyoti uchun ulkan tahdid, jamiyatning ma’naviy-axloqiy asoslarini
emiruvchi jinoiy-illatdir. Xalqning davlat boshqaruv idoralariga ishonchini
11
so‘ndiradigan, azaliy ezgu maqsadlar bilan yo‘g‘rilgan islohotlar g‘oyasini
obro‘sizlantiruvchi, qolaversa jamiyat va davlat o‘rtasidagi uzviy aloqani butkul
uzib qo‘yuvchi qora kuchdir.
Davlatimiz
tomonidan
Korrupsiyaga
qarshi
kurash
bo‘yicha
ko‘plab normativ-huquqiy hujjatlar qabul qilingan. 2008 yilda BMTning 2003 yil
13 oktyabrdagi «Korrupsiyaga qarshi» Konvensiyasini ratifikatsiya qilinishi va
ushbu konvensiyaga O‘zbekiston Respublikasi qo‘shilishi to‘g‘risida»gi Qonun
qabul qilinishi katta ahamiyat kasb etmoqda. SHuningdek, 2010 yil mart oyida
Iqtisodiy hamkorlik va rivojlanish tashkiloti doirasida Korrupsiyaga qarshi
kurashning Istanbul rejasiga (2003 yil 10 sentyabr) qo‘shildik. Bundan tashqari,
so‘nggi yillarda korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy mexanizmlarini
takomillashtirishga qaratilgan Byudjet va Bojxona kodekslari (yangi tahrirda),
«Huquqbuzarliklar profilaktikasi to‘g‘risida»gi, «Ijtimoiy sheriklik to‘g‘risida»gi,
«Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyatining ochiqligi to‘g‘risida»gi,
«Tezkor-qidiruv faoliyati to‘g‘risida»gi, «Elektron hukumat to‘g‘risida»gi, «Ichki
ishlar organlari to‘g‘risida»gi qonunlar qabul qilindi. Bularning bari tom ma’noda
davlatimiz tinchligini va xalq farovonligining huquqiy garovidir.
2017 yil 4 yanvar kuni Prezidentimiz SH.Mirziyoev tashabbusi bilan qabul
qilingan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi Qonun keng jamoatchilik
tomonidan katta quvonch bilan kutib olindi. Sababi, bundan oldin aynan Korrupsiya
va unga qarshi kurash sohasidagi amaliy chora-tadbirlar mazmun-mohiyatini tubdan
yoritib beruvchi va davlat organlarining umumiy holatda vazifa va majburiyatlarini
uzviy holatda belgilovchi normativ-xuquqiy hujjat mavjud emas edi. Qonun
ijtimoiy-adolat ruhida tuzilgan bo‘lib, islohotlar samaradorligi va natijadorligiga
salbiy ta’sir ko‘rsatayotgan omillarni o‘rganib, xalqaro amaliyot bilan taqqoslash va
uni odamlarimiz, ayniqsa, joylardagi tadbirkorlar, jamoatchilik tashkilotlari bilan
keng muhokama qilish asosida ishlab chiqildi. SHuningdek, jamiyatda korrupsiyaga
qarshi kurash bo‘yicha barcha huquqni muhofaza qiluvchi idoralar, davlat
hokimiyati organlari qolaversa har bir fuqaro mas’ul ekanligini chuqur izohlaydi.
12
Ahamiyatli tomoni, Qonun barcha davlat organlari va jamoat birlashmalari
o‘zaro baahamjihatlikda faoliyat yuritishi lozimligini, shaxslarni birlashtirish, o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, jamoat tashkilotlari, ommaviy axborot vositalarining
davlat idoralari bilan birgalikda ish olib borishi va huquqiy targ‘ibot samaradorligini
kuchaytirishni taqazo etmoqda. CHunki faqat kuchli fuqarolik jamiyati barpo qilib
va astoydil kurashibgina korrupsiyaning oldini olishga erishishimiz mumkinligi
yana bir karra eslatildi.
Huquqiy ong va huquqiy madaniyatni yuksaltirish Qonunda alohida bob bilan
belgilandi va mazkur illatga qarshi kurashish sohasida faqat ayrim davlat idoralari
emas, balki har bir fuqaro faol ishtirok etishi lozimligi va o‘zini bu borada mas’ul
ekanini his etib harakat qilishi darkorligi ko‘zda tutildi. Binobarin fuqarolar o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolarning
korrupsiyaga qarshi kurashishda ishtirok etishi tartibga solingan. Unga ko‘ra, o‘zini
o‘zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolar korrupsiyaga
qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish
hamda amalga oshirishda ishtirok etadi, aholining huquqiy ongi va huquqiy
madaniyatini
yuksaltirishda,
jamiyatda
korrupsiyaga
nisbatan
murosasiz
munosabatni shakllantirishda qatnashadi. SHuningdek, ular bu borada jamoatchilik
nazoratini amalga oshirishi, korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun
hujjatlarini takomillashtirish yuzasidan takliflar kiritishi hamda davlat organlari va
boshqa tashkilotlar bilan hamkorlik qilishi mumkin.
Xulosa qilib aytganda, Korrupsiya muammosiga qarshi kurashishda huquqiy
savodxonlik, odamlarni halol mehnat qilishga undash, yoshlarda o‘z bilimi, kuch-
g‘ayrati va ijodiy qobiliyati bilan yuksak marralarga erishish hissini tarbiyalash,
barcha bo‘g‘indagi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari xodimlarida,
fuqarolarda korrupsiyaga nisbatan toqatsizlik madaniyatini shakllantirishning
ahamiyati juda katta. SHu jihatdan “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi
Qonun fuqarolar huquq va erkinliklari himoya qilinishini ta’minlashning
qo‘shimcha huquqiy kafolatlarini yaratadi, jamiyatdagi siyosiy-iqtisodiy va ijtimoiy
13
tizim salohiyatini yuksaltirib eng muhimi, xalqimizning davlatga bo‘lgan ishonchini
mustahkamlaydi.
Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha xalqaro qonunlar va ularning
O‘zbekistonda ratifikatsiya qilishning ahamiyati.
Xalqaro tajribadan ma’lumki, davlat xizmatchilari uchun standart
taqiqlashlar, cheklashlar va nizomlar barcha rivojlangan mamlakatlar qonunlarida
mavjud. Biz quyida bir necha davlatlarning korrupsiyaga qarshi kurashish
borasidagi chora va uslublari haqida to‘xtalamiz.
Avstraliyada korrupsiyaga qarshi maxsus kurslar kurashadi
Avstraliyada federal tuzilma yoki korrupsiyaga qarshi kurash organlarining
tizimi yo‘q. Hukumat tuzilmalari faoliyatini nazorat qilish Avstraliya milliy jamoat
tashkilotlari, parlament va ommaviy axborot vositalari orqali amalga oshiriladi. Har
qanday fuqaro bunday komissiyaga shikoyat qilish yoki davlat mansabdor shaxsi
tomonidan sodir etilgan korrupsiya harakati haqida xabar berish huquqiga ega.
markazlashtirilgan Avstraliyada federal tuzilma yoki korrupsiyaga qarshi kurash
organlarining
Bu erda korrupsiyaga qarshi asosiy ta’lim dasturi Avstraliya Milliy
universiteti (Kanberra) davlat siyosati fakultetida bo‘lib o‘tadigan “korrupsiya va
unga qarshi kurash usullari” mavzuidagi maxsus kursdir. Trening davomida
tinglovchilar korrupsiya hodisasiga turli yondashuvlar va uning namoyon bo‘lishiga
qarshi kurash usullari bilan tanishish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
Bundan tashqari, oliy o‘quv yurtlari o‘qituvchilari va maktablarning yuqori
sinf o‘qituvchilari uchun maxsus kurslar ham mavjud. Ushbu ta’lim dasturi global
ta’lim markazi tomonidan taklif etilgan.
Avstriyada o‘qituvchi sifatida adliya va ichki ishlar vazirlari taklif
etiladi
14
Avstriyada ham korrupsiyaga qarshi kurash sohasida uch haftalik malaka
oshirish kursi mavjud. O‘qituvchilar sifatida, qoida tariqasida, Ichki ishlar vazirligi,
Adliya vazirligi, olimlar, psixologlar, iqtisodiy jinoyatlarga qarshi kurashish
sohasidagi mutaxassislar taklif etiladi.
Avstriya federal korrupsiyaga qarshi kurash byurosi xodimlari 14 yoshdan 18
yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun “korrupsiyaga qarshi trening” loyihasini ishlab
chiqdilar. Boshlang‘ich loyiha shakli talabalar va ekspert-psixologlar, sotsiologlar,
advokatlar, kriminologlar va o‘qituvchilarning fikrlari bilan to‘ldirildi. Loyiha
talabalarni korrupsiyaga qarshi kurashish va iqtisodiy jinoyatlar tushunchalari va
korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy asoslari bilan tanishtirish uchun
mo‘ljallangan. SHuningdek, talabalarga korrupsiya bilan to‘qnashuvda va
fuqaroning ushbu hodisaga qarshi kurashishdagi roli to‘g‘risida xatti-harakatlar
namoyish etiladi.
Treningning boshqa qismida maktab o‘quvchilariga o‘yinlar taklif etiladi: har
bir o‘yin o‘quvchi tomonidan kartani tanlash asosida amalga oshiriladi, unga roli
tushuntiriladi. Asosiy mavzulardan biri sifatida maktabdagi sovg‘alar mavzusiga
to‘xtalib o‘tiladi. Trening so‘nggida talabalar treningning nazariy qismida
o‘rganilgan ma’lumotlarni o‘z ichiga olgan so‘rovnomalarni oladilar. Ishtirokchilar
korrupsiyani aniqlab olishlari, uning sabablari va oqibatlarini, shu jumladan,
huquqiy masalalarni tushuntirishlari va korrupsiyaga qarshi kurash byurosining
faoliyati haqida gapirishlari kerak bo‘ladi.
Ushbu treningning maqsadi yuqori sinfdagi maktab o‘quvchilarining
fuqarolik javobgarligini oshirish, inson huquqlari va jamoat burchlarini
tushuntirishdan iborat. O‘tkazilgan trening yosh tomoshabinlar, ya’ni 10 yoshdan 14
yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun kengaytirilishi rejalashtirilgan.
Buyuk Britaniyada korrupsiya faktlarini aniqlash bo‘yicha maxsus
darslik bor
Har yili Buyuk Britaniya Tashqi ishlar vazirligi elchixonalarida korrupsiyaga
qarshi kurash bo‘yicha seminarlar tashkil etadi (shu kabi tadbirlar so‘nggi yillarda
Buyuk Britaniya, Xitoy, Rossiya, Argentina, Tailand, Singapur, Meksika, Ispaniya
15
va Birlashgan Arab Amirliklarining diplomatik missiyalarida o‘tkazildi).
Diplomatik lavozimlarga tayinlangan diplomatlar uchun ikki kunlik intensiv kurslar
tashkil etiladi, ular doirasida korrupsiyaga qarshi kurash sohasidagi mutaxassislar
TIV xodimlari bilan shaxsiy intervyular o‘tkazadilar va korrupsiyaga qarshi kurash
bo‘yicha yozma ishlarni tekshiradilar.
Xalqaro taraqqiyot vazirligi va Buyuk Britaniya savdo va investitsiyalar
agentligining qo‘shma loyihasi doirasida korrupsiya faktlarini aniqlash bo‘yicha
maxsus darslik chop etildi, bu majburiy ravishda xorijiy mamlakatlardagi savdo
vakolatxonalari va elchixonalarga yuboriladi.
Buyuk Britaniyada korrupsiyaga qarshi kurashning bosh organi — katta
miqdordagi firibgarlik bo‘yicha kurash boshqarmasi (SFO, Serious Fraud Office)
hisoblanadi.
Buyuk Britaniya korrupsiyaga qarshi kurash siyosatida davlat ta’limining
yana bir xususiyati aholining e’tiborini ichki korrupsiya muammosidan qasddan
chalg‘itishdir. Davlat korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida ta’lim dasturlarining
tashqi yo‘nalishini so‘zsiz qo‘llab-quvvatlaydi.
international”, “Qashshoqlikka qarshi muhandislar”, “Bosh infrastruktura
korrupsiyaga qarshi kurash markazi” va boshqalar kabi “Transparency “Britaniya
korrupsiyaga qarshi kurash forumi”, nodavlat tashkilotlari Londonning korrupsiyani
global bartaraf etish g‘oyasining eng faol namoyondalari hisoblanadi. Ko‘pincha
Britaniya nodavlat tashkilotlari davlat organlari, biznes va xorijiy davlatlarning
fuqarolik jamiyati institutlari uchun korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlarini
beg‘arazlik asosida amalga oshirmoqdalar.
Hindistonda korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturi yo‘q
Hindistonda korrupsiya muammosi uzoq vaqt davomida o‘z ahamiyatini
yo‘qotmagan. Mutaxassislarning fikricha, korrupsiyaga qarshi kurashning kam
samaradorligi sabablaridan biri aholining huquqiy savodxonligi etarli emas.
Hindiston maktablarida korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlari mavjud emas. YUridik
kollej va universitetlarda korrupsiyaga qarshi qonunlar, shuningdek, huquqni
muhofaza qilish amaliyoti asosan ijtimoiy-iqtisodiy jinoyatlar bo‘yicha o‘quv
16
kurslari doirasida yoki “oq yoqa” jinoyatlari yoki jinoyat-protsessual kodeksi
doirasida, ya’ni alohida kurslar sifatida o‘qitilmaydi. va kollej korrupsiyaga qarshi
ta’lim dasturlari mavjud emas. YUridik maktablarida Hindistonda korrupsiya
muammosi uzoq vaqt davomida o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan. Mutaxassislarning
fikricha, korrupsiyaga qarshi kurashning kam samaradorligi sabablaridan biri
aholining huquqiy savodxonligi etarli emas.
Muammoni hal etishning ta’sirchan mexanizmlarini yaratish maqsadida
Markaziy komissiya tomonidan milliy korrupsiyaga qarshi kurash strategiyasi
loyihasi tayyorlandi. Ushbu hujjatda korrupsiyaning oldini olish va aholi o‘rtasida
poraxo‘rlikka nisbatan murosasizlik munosabatlarini shakllantirish uchun tegishli
ta’limning o‘rni muhimligi ta’kidlanadi.
Markaziy tergov byurosi Akademiyasida huquqni muhofaza qilish organlari
xodimlari uchun korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha maxsus kurslar o‘qitiladi.
Indoneziya: korrupsiyaga qarshi 9 ta qadriyat
Indoneziyada korrupsiyaga qarshi kurash 2002 yilda tashkil etilgan
korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasi (Komisi Pemberantasan Korupsi)
yordamida davlat darajasida amalga oshirilmoqda. “Korrupsiyaga qarshi kurash
komissiyasi to‘g‘risida”gi qonunga muvofiq ushbu organ faoliyatining asosiy
yo‘nalishlaridan biri aholi o‘rtasida ma’rifiy tushuntirishlarni olib borish va
fuqarolarning korrupsiyaga qarshi xatti-harakatlarini shakllantirishga qaratilgan
ta’lim dasturlarini amalga oshirishdir.
Mamlakat ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi dasturlar korrupsiyaga
qarshi kurash komissiyasining Indoneziya Milliy ta’lim vazirligi bilan hamkorligida
amalga oshiriladi. Tegishli kurslar ixtiyoriy ravishda maktablar va universitetlarning
o‘quv dasturlariga kiritiladi va fakultativ ravishda olib boriladi. Ularning etakchi
o‘qituvchilari va o‘rgatuvchilari (instruktorlari) Jakarta va boshqa bir qator
shaharlardagi korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasida oldindan o‘qitilmoqda.
Hozirgi
vaqtda
korrupsiyaga
qarshi
ta’lim
dasturlari
mamlakatning
33 ta viloyatlaridan 11 tasida amalga oshirilmoqda.
17
Ushbu dasturlar bolalar bog‘chasidan boshlab ta’limning barcha bosqichlarini
qamrab oladi. Maktabgacha va boshlang‘ich maktab yoshidagi bolalar
“korrupsiyaga qarshi to‘qqiz qadriyatlar” (halollik, mehnatsevarlik, jasorat,
mas’uliyat, mustaqillik,
adolat,
intizom,
kamtarlik,
e’tibor)
shakllanishini
rag‘batlantiradigan tematik kitoblar (ertak va chiziq romanlari), stol va rol o‘yinlari
orqali korrupsiyaga qarshi kurash ruhida tarbiyalanadi. O‘rta maktab o‘quvchilari va
talabalar uchun darslar an’anaviy tarzda ma’ruzalar, seminarlar, munozaralar
shaklida o‘tkaziladi.
AQSHda bexosdan xatoga yo‘l qo‘ygan xodim jazolanmaydi
Amerikaning boshlang‘ich va o‘rta maktablarida ijtimoiy etika bo‘yicha
mashg‘ulotlar olib borilmoqda.
AQSH rasmiy axloqiy idorasi o‘z veb-saytida ijro etuvchi organlarda
xodimlar uchun zarur axloqiy fazilatlarga ega bo‘lish haqida ma’lumot beradi.
Deyarli barcha AQSH federal organlarida muntazam ravishda (odatda yiliga bir
marta) korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha treninglar o‘tkaziladi.
Ko‘pgina idoralarda suiiste’mollikni aniqlash uchun ichki nazorat xizmati
(Internal Revenue Service) kabi maxsus bo‘linmalar tashkil etilgan bo‘lib, doimiy
ravishda rasmiy muvofiqlik masalalari bo‘yicha mas’ul xodimlar ishlaydi, ularga
yordam yoki maslahat uchun murojaat qilinadi. Agar rasmiy shaxs noto‘g‘ri ish
qilgan bo‘lsa-da, buning uchun ichki nazorat xizmati xodimi tomonidan oldindan
ko‘rsatma berilgan bo‘lsa, u jazolanmaydi. Ushbu qoida bexosdan xatoga yo‘l
qo‘yadigan halol xodimlarni rag‘batlantirishga qaratilgan.
5 taklif va 5 tashabbus
Xorijiy mamlakatlar tajribasini o‘rganib, aytish mumkinki, korrupsiyaga
qarshi kurashish jarayoni aholining huquqiy savodxonligini oshirish bilan bog‘liq.
Birinchidan, odamlar ongida huquqiy tushuncha, tasavvur, baholash, fikr
yuritish kabi jarayonlargina shakllanib qolmasdan, balki huquqiy tizimning turli
sohalari (huquq ijodkorligi, huquqiy amaliyot, sud, sud jarayoni, jazo tayinlash,
adliya organlari xizmati, prokuratura va boshqalar) haqida ham tushuncha bo‘lishi
zarur.
18
Ikkinchidan, shaxs huquqiy ongining rivojlanishi mamlakatimizda amalga
oshirilayotgan sud-huquq tizimidagi islohotlarning kelajagiga ta’sir etadi. SHu
sabab amaldagi qonun hujjatlaridan oqilona foydalanish lozim.
Uchinchidan, shaxs huquqiy ta’lim orqali huquq asoslarini, uning asosiy
normalarini bilib oladi. SHundagina huquqiy bilimlarni hayotga tatbiq etish,
qonunga rioya etishni shakllantirish, huquqbuzarlikka nisbatan murosasizlikka
erishiladi.
To‘rtinchidan, huquqiy talablar ongda aks etib, shaxs tomonidan anglanadi,
tushuniladi va o‘zlashtiriladi, insonning huquqqa munosabatini belgilovchi taassurot
va ishonchni paydo qiladi. Bu shaxs huquqiy ongini shakllantirishda yangi usul va
vositalarni tadqiq etishni taqozo etmoqda.
Beshinchidan, konstitutsiyaviy savodxonlik huquqiy ongni shakllantirishda
muhim omil ekanligi sababli ushbu sohadagi mavjud muammolar va ularni hal etish
yo‘llarini izlash kerak.
Aynan shuning uchun ham shaxs huquqiy ongini shakllantirish orqali
mamlakatimizdagi ijtimoiy-siyosiy jarayonlar va islohotlarni to‘g‘ri anglaymiz,
ularga moslashamiz.
O‘zbekistonda korrupsiyaga oid qonunlar va qarorlar tasnifi.
Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida Qonunchilik palatasi tomonidan
2016 yil 24 noyabrda qabul qilingan Senat tomonidan 2016 yil 13 dekabrda
ma’qullangan
Keyingi yillarda mamlakatimizda korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida
muhim tashkiliy-huquqiy islohotlar amalga oshirildi. Aholining huquqiy ongi va
huquqiy madaniyatini oshirishga, jamiyatda korrupsiyaga murosasiz munosabatni
shakllantirishga yo‘naltirilgan tizimli choralar ko‘rildi.
Islohotlarni amalga oshirish doirasida fuqarolarning huquq va manfaatlari
himoya qilinishini, davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari faoliyati ochiqligini,
jamoat va parlament nazoratini ta’minlash mexanizmlari takomillashtirildi,
19
shuningdek, huquqni muhofaza qilish va sud organlari faoliyatining huquqiy asoslari
isloh qilindi.
SHu bilan birga, iqtisodiyotni yanada o‘stirish, xalq farovonligini oshirish,
mamlakatda investitsiya muhitini yaxshilash borasidagi strategik vazifalarni hal
etish korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida davlat siyosatining samarali amalga
oshirilishini ta’minlash hamda korrupsiya ko‘rinishlarining sabab va shart-
sharoitlarini bartaraf etish bo‘yicha yangi tizimli choralar ko‘rilishini taqozo
qilmoqda.
Davlatimiz rahbari SHavkat Mirziyoev xalqimiz azaldan yuksak qadrlab
keladigan, hamma narsadan ustun qo‘yadigan adolat tuyg‘usini hayotimizda
yanada keng qaror toptirish birinchi darajali vazifa ekaniga alohida e’tibor
qaratmoqda.
Prezidentimiz “Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va
boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik,
jinoyatga jazo, albatta, muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda
ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur”, deb alohida ta’kidladi.
2017 yil 4 yanvardan O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi
kurashish to‘g‘risida”gi qonuni kuchga kirgani bu boradagi muhim qadam bo‘ldi.
Davlatimiz rahbari tashabbusi bilan qabul qilingan mazkur qonun
korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi huquqiy munosabatlarni tartibga solishda
muhim huquqiy asos yaratdi. Bu davlat organlari, tashkilotlar va fuqarolik jamiyati
institutlari tomonidan amalga oshirilayotgan korrupsiyaga qarshi chora-tadbirlar
samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Jamiyat hayotining barcha sohalarida
korrupsiyaning namoyon bo‘lishiga yo‘l qo‘ymaslik, fuqarolarning huquqiy ongi va
huquqiy madaniyatini yuksaltirish orqali jamiyatda korrupsiyaning barcha
shakllariga nisbatan murosasiz munosabat qaror topadi.
34 moddadan iborat qonunda, avvalo, korrupsiya bilan bog‘liq tushunchalar
berilgan. Korrupsiya shaxsning o‘z mansab yoki xizmat mavqeidan shaxsiy
manfaatlarini yoxud o‘zga shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab moddiy yoki
20
nomoddiy naf olish maqsadida qonunga xilof ravishda foydalanishi, bunday nafni
qonunga xilof ravishda taqdim etishdir.
Qonunda korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha davlat siyosatining asosiy
prinsiplari va yo‘nalishlari mustahkamlangan. Unga ko‘ra, qonuniylik, fuqarolar
huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarining ustuvorligi, ochiqlik va
oshkoralik, tizimlilik, davlat va fuqarolik jamiyati institutlarining hamkorligi,
qorrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar ustuvorligi, javobgarlikning
muqarrarligi korrupsiyaga qarshi kurashishning asosiy prinsiplaridir.
Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat siyosatining asosiy
yo‘nalishlari sirasiga aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirish,
jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabatni shakllantirish kiradi.
Davlat va jamiyat hayotining barcha sohalarida korrupsiyaning oldini olishga doir
chora-tadbirlar amalga oshiriladi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni o‘z vaqtida
aniqlash, ularga chek qo‘yish, ularning oqibatlarini, ularga imkon beruvchi sabablar
va shart-sharoitlarni bartaraf etish, korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni sodir
etganlik uchun javobgarlikning muqarrarligi prinsipini ta’minlash ham shular
jumlasidandir.
Qonunda korrupsiyaga qarshi kurashuvchi vakolatli organlar tizimi
keltirilgan. O‘zbekiston Respublikasi Bosh prokuraturasi, Milliy xavfsizlik xizmati,
Ichki ishlar, Adliya vazirliklari, Bosh prokuratura huzuridagi Soliq, valyutaga oid
jinoyatlar va jinoiy daromadlarni legallashtirishga qarshi kurashish departamenti
korrupsiyaga qarshi kurashish faoliyatini bevosita amalga oshiruvchi davlat
organlaridir. Qonunga muvofiq korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni
qonun hujjatlariga asosan boshqa davlat organlari ham amalga oshiradi.
Qonunda ko‘rsatib o‘tilgan organlarning korrupsiyaga qarshi kurashish
doirasida amalga oshiradigan ishlari aniqlashtirildi. Misol uchun, O‘zbekiston
Respublikasi Bosh prokuraturasi o‘z vakolatlari doirasida korrupsiyaga qarshi
kurashish sohasidagi davlat dasturlarini va boshqa dasturlarni ishlab chiqish hamda
amalga oshirishda ishtirok etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun
hujjatlarining aniq va bir xilda ijro etilishi ustidan nazoratni amalga oshiradi.
21
Korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi tezkor-qidiruv faoliyatini, surishtiruvni,
dastlabki tergovni, shuningdek, huquqbuzarliklar profilaktikasini amalga oshiruvchi
organlar faoliyatini muvofiqlashtiradi. Korrupsiya bilan bog‘liq jinoyatlar bo‘yicha
dastlabki
tergovni
amalga
oshiradi.
Qonundan kelib chiqib korrupsiyaga qarshi kurashishga mas’ul bo‘lgan davlat
organlari va ularning tizimlarida korrupsiyaga qarshi kurashishga oid faoliyat
yanada takomillashadi.
Ushbu yo‘nalishdagi ishlar samaradorligini oshirish maqsadida qonunda
korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha idoralararo komissiyalarni tashkil etish
nazarda tutilgan. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo
komissiyasi korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi va
unda ishtirok etuvchi organlar hamda tashkilotlarning faoliyatini muvofiqlashtirib
boradi. Bunday komissiyani shakllantirish va uning faoliyati tartibi O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasida, viloyatlarda va Toshkent shahrida
korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha hududiy idoralararo komissiyalar qonun
hujjatlarida belgilangan tartibda tuziladi.
Idoralararo komissiya sohaga oid faoliyatni muvofiqlashtirish bilan birga
korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat dasturlarining ishlab chiqilishi
hamda aholining huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini yuksaltirishga doir chora-
tadbirlarning ishlab chiqilishi va amalga oshirilishini tashkil etadi.
Qonundagi e’tiborli jihatlardan yana biri, korrupsiyaga qarshi kurashish
sohasida fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari, fuqarolik jamiyati
institutlari, ommaviy axborot vositalari va fuqarolarning ishtirok etishi
mexanizmlari belgilanganidir. Zero, bu institutlar jamiyatda jamoat nazorati qaror
topishida, adolat muvozanati ta’minlanishida o‘ziga xos o‘rin tutib kelmoqda.
Ularning jamiyat rivojiga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi korrupsiya illatiga qarshi
kurashishda ishtirok etishi shu yo‘nalishdagi faoliyat samaradorligi oshishiga xizmat
qiladi.
22
Korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlarda davlat boshqaruvi,
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish va tadbirkorlik, manfaatlar to‘qnashuvining oldini
olish va uni bartaraf etish, ma’muriy tartib-taomillar, davlat xaridlarini amalga
oshirish sohalarida korrupsiyaning oldini olish, normativ-huquqiy hujjatlar va ular
loyihalarining korrupsiyaga qarshi ekspertizasi kabi masalalar qamrab olingan.
Qayd etib o‘tish kerakki, qonun iqtisodiyotimizda muhim o‘rin tutayotgan
tadbirkorlik sub’ektlarining huquq va manfaatlari muhofazasini yanada kuchaytirdi.
Bu borada ma’muriy va byurokratik to‘siqlarni bartaraf etish, ro‘yxatga olish, ruxsat
etish va litsenziyaga doir tartib-taomillar soddalashtiriladi va ularning tezkorligi
oshiriladi. Davlat organlarining nazorat-tekshiruv vazifalari yanada maqbullashtiri-
ladi. Tadbirkorlik sub’ektlarining faoliyatini tekshirish tizimi takomillashtirilib,
ularning faoliyatiga qonunga xilof ravishda aralashishga yo‘l qo‘ymaslik choralari
ko‘riladi. Bu choralar mamlakatimizda qulay biznes muhiti mustahkamlanishi,
tadbirkorlikka bo‘lgan qiziqish yanada kuchayishiga keng yo‘l ochadi.
Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarni aniqlash, ularga chek qo‘yish,
javobgarlikning muqarrarligini ta’minlashga oid me’yorlar belgilangani qonunning
muhim jihatlaridan. Qonunga muvofiq korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarga qarshi
kurashishning zamonaviy shakllari va uslublaridan foydalaniladi. Jismoniy va
yuridik shaxslarning korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar faktlariga doir murojaatlari
to‘liq, xolisona va o‘z vaqtida ko‘rib chiqiladi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar
to‘g‘risida axborot bergan shaxslarning himoya qilinishi ta’minlanadi.
Qonunning 26-moddasiga muvofiq davlat organlari xodimlari ularni
korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar sodir etishga ko‘ndirish maqsadida biror-bir
shaxs o‘zlariga murojaat etganligiga oid barcha hollar to‘g‘risida, shuningdek,
davlat organlarining boshqa xodimlari tomonidan sodir etilgan shunga o‘xshash
huquqbuzarliklarning o‘zlariga ma’lum bo‘lib qolgan har qanday faktlari haqida o‘z
rahbarini yoxud huquqni muhofaza qiluvchi organlarni xabardor etishi shart. Ushbu
majburiyatning davlat organlari xodimlari tomonidan bajarilmasligi qonun
hujjatlariga muvofiq javobgarlikka sabab bo‘ladi.
23
Korrupsiyaga oid huquqbuzarlik sodir etgan shaxslar sudning qaroriga ko‘ra
muayyan huquqlardan, shu jumladan, muayyan lavozimlarni egallash huquqidan
mahrum
etilishi
mumkin.
YUridik
shaxslar
ham
korrupsiyaga
oid
huquqbuzarliklarni sodir etganlik uchun qonunda belgilangan tartibda javobgar
bo‘ladi.
Xulosa qilib aytganda, yangi qonun nafaqat korrupsiyaga qarshi kurashish
mexanizmi mustahkamlanishi, balki har bir rahbar, har bir fuqaroning o‘ziga
yuklatilgan vazifani sidqidildan, halol ado etishini talab etadi. Bu mamlakatimizda
sog‘lom
muhit
qaror
topishiga,
ijtimoiy-siyosiy
barqarorlik
yanada
mustahkamlanishiga xizmat qiladi.
O‘zbekistonda korrupsiyaga qarshi kurashishning iqtisodiy-siyosiy va
ijtimoiy - huquqiy mexanizmlari.
Insonni qiyin ahvolga tushiradigan, ruhan ezadigan holatlar ichida eng og‘iri
adolatsizlik hisoblanadi, deyish mumkin. Uning bir ildizi korrupsiya bilan bog‘liq
bo‘lib, bu shaxsning o‘z mansab yoki xizmat mavqeidan shaxsiy manfaatlarini
yoxud o‘zga shaxslarning manfaatlarini ko‘zlab moddiy naf olish maqsadida
qonunga xilof ravishda foydalanishi, bunday nafni qonunga xilof ravishda taqdim
etishida ifodalanadi.
Prezidentimiz SHavkat Mirziyoev xalqimiz azaldan yuksak qadrlab
keladigan, hamma narsadan ustun qo‘yadigan adolat tuyg‘usini hayotimizda yanada
keng qaror toptirish birinchi darajali vazifa ekaniga alohida e’tibor qaratmoqda.
Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni sodir etish va boshqa huquqbuzarlik
holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo albatta muqarrar
ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar
ko‘rish zarurligi ta’kidlanmoqda.
2017 yil 4 yanvardan O‘zbekiston Respublikasining “Korrupsiyaga qarshi
kurashish to‘g‘risida”gi qonuni kuchga kirgani korrupsiyaga barham berish uchun
barcha asoslarni yaratib berdi. Mazkur qonun ijrosi to‘liq va samarali ta’minlanishi
24
uchun 2017 yil 2 fevralda davlatimiz rahbarining "Korrupsiyaga qarshi kurashish
to‘g‘risida"gi O‘zbekiston Respublikasi qonunining qoidalarini amalga oshirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi qarori qabul qilindi.
Jamiyatda korrupsiyaga nisbatan murosasiz munosabat qaror toptirish o‘ta
dolzarb masala bo‘lib, garchi uni bajarish doirasida mas’ul idoralar belgilangan
bo‘lsa-da, uning to‘laqonli ro‘yobga chiqishi uchun har bir fuqaro o‘zida mas’uliyat
his etsa, qo‘yilgan maqsad va muddaolar echimi paydo bo‘ladi. Har birimiz qaerda,
qanday muammoga duch kelsak, uning hal etilishida mas’ul shaxslarning
mas’uliyatsizligi yoki ta’magirligiga guvoh bo‘lganda sharoitga bo‘ysunish,
indamay
ketaverish
yoxud
chidash
o‘rniga
bong
urishimiz
kerak.
Mas’uliyatsizlikka, adolatsizlikka nisbatan murosasizlikni o‘zimizdan boshlashimiz
darkor. SHunda mudrayotgan mansabdor uyg‘onadi, zimmasida qanday mas’uliyat
borligini
his
etadi.
"Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi qonunda bizning bu boradagi
huquqlarimiz kafolatlangan. Qonunga ko‘ra, jismoniy va yuridik shaxslarning
korrupsiyaga oid huquqbuzarlik faktlariga doir murojaatlari to‘liq, xolisona va o‘z
vaqtida ko‘rib chiqiladi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklar to‘g‘risida axborot
bergan shaxslarning himoya qilinishi ta’minlanadi.
Davlatimiz rahbarining "Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida"gi
O‘zbekiston Respublikasi qonunining qoidalarini amalga oshirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida"gi qarori asosida "2017-2018 yillarga mo‘ljallangan korrupsiyaga qarshi
kurashish bo‘yicha davlat dasturi" tasdiqlandi. Korrupsiyaga qarshi kurashish
bo‘yicha respublika idoralararo komissiyasi tuzildi.
Mazkur komissiya korrupsiyaga qarshi kurashish sohasidagi davlat
dasturlarining va boshqa dasturlarning ishlab chiqilishi hamda amalga oshirilishini
tashkil etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha faoliyatni amalga oshiruvchi
va
unda
ishtirok
etuvchi
organlar
hamda
tashkilotlarning
faoliyatini
muvofiqlashtiradi va hamkorligini ta’minlaydi. Aholining huquqiy ongi va huquqiy
madaniyatini
yuksaltirishga,
jamiyatda
korrupsiyaga
nisbatan
murosasiz
munosabatni shakllantirishga doir chora-tadbirlarning ishlab chiqilishi hamda
25
amalga oshirilishini tashkil etadi. Korrupsiyaga oid huquqbuzarliklarning oldini
olishga, ularni aniqlashga, ularga chek qo‘yishga, ularning oqibatlarini, ularga
imkon beruvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etishga doir chora-tadbirlar
samaradorligi oshirilishini ta’minlaydi.
Komissiya korrupsiyaning holati va tendensiyalari to‘g‘risidagi axborotni
yig‘adi va tahlil etadi. Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha chora-tadbirlar
amalga oshirilishi yuzasidan monitoringni amalga oshiradi. Ushbu sohadagi mavjud
tashkiliy-amaliy
va
huquqiy
mexanizmlarning
samaradorligini
baholash,
korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini takomillashtirish va
ushbu sohadagi ishlarni yaxshilash yuzasidan takliflar tayyorlaydi. Korrupsiyaga
qarshi
kurashish
bo‘yicha
hududiy
idoralararo
komissiyalar
faoliyatini
muvofiqlashtirish ishlarini amalga oshiradi.
Bu vazifalar tegishli idoralar va mas’ul shaxslar tomonidan izchil
ta’minlanadi. Zero, Korrupsiyaga qarshi kurashish bo‘yicha respublika idoralararo
komissiyasining o‘z vakolatiga kiradigan masalalar bo‘yicha qarorlari barcha davlat
hokimiyati va boshqaruvi organlari, jamoat birlashmalari va boshqa tashkilotlar
tomonidan ijro etilishi majburiydir.
Xalqimizning tom ma’nodagi adolat qaror topgan jamiyatda yashashi uchun
nafaqat mas’ul shaxslar, balki har bir fuqaro o‘z hissasini qo‘shishi zarur. Bu
fuqarolarimizda korrupsiyaga, aniqroq aytganda, har qanday qonunbuzarlikka
nisbatan murosasizlik kayfiyati, madaniyati shakllanishiga ham bog‘liq. CHunki har
qanday qonunbuzarliklar sodir etilishiga, ko‘payishiga ko‘p hollarda o‘zimizning
befarqligimiz, loqaydligimiz sabab bo‘lib kelmoqda. Barchaning yakdilligi, yurt
taqdiriga daxldorligi kuchayishi har qanday illatning batamom barham topishiga
xizmat qiladi.
Nazorat ishi:
1. Korrupsiya tushunchasini mohiyatini izohlang?
2. Korrupsiyaning tarixiy o‘zaklarini tushuntirib bering?
3. Aholi huquqiy savodxonligining pastligi degenda nimani tushunchasiz?
26
4. Korrupsiyaga qarshi kurashda yuqori natijalarga erishgan mamlakatlarni sanab
bering?