GLOBALLASHUVNING IJOBIY VA SALBIY JIHATLARI
Reja:
1. Ilm fan va texnika taraqqiyoti masalalari.
2. Dunyo miqyosida ro‘y berayotgan globallashuvning ijobiy va salbiy
jihatlari yoritish.
3. Insoniyat hayotida jamiyat hayotining turli sohalarida xamkorlikning
kuchayishi, uning turli jihailari.
Inson va insoniyat hayotining har bir davri, yili, kuni, daqiqalari o‘z qadr
qimmati, ma’nosi va murakkab muammolariga ega. Lekin bugungi kunda
insoniyat boshdan kechirayotgan davr mutloq o‘zgacha , mislsiz murakkab va
ziddiyatli. CHunki, ayni shu davrga kelib insoniyat hayotida muayyan bir davr
o‘z xotimasiga etib, yangi davr boshlanayotganini ko‘rsatadigan misli
ko‘rilmagan o‘zgarishlar sodir bo‘lmoqda, butun insoniyat taqdiriga bevosita
ta’sir etuvchi murakkab va keskin muammolarni echish zarurati vujudga
keloqda. Bu davr muammolarining murakkab o‘ziga xosligi shundaki, unda
nafaqat ayrim mamlakatlar, davlatlar, mintaqalarning ayrim siyosiy, iqtisodiy,
ijtimoiy va b. muammolari va xatto nafaqat G‘arb yoki SHarq sivilizatsiyalariga
oid umumiy muammolar, balki butun insoniyatga va uning hayotining barcha
tomonlariga oid murakkab va umumbashariy muammolar keskin ko‘ndalang
bo‘lmoqda. Bugungi kunda butun insoniyat hayoti va mamoti masalasini qamrab
olgan global muammolar misli ko‘rilmagan dolzarbligi va keskinligi bilan
maydonga chiqarkan, bu vaziyat avvalo G‘arb va SHarq sivilizatsiyalari
ma’anaviy qadriyatlarini davr tarozusiga qo‘yilmoqda.
Masalaning behad keskinligi va dolzarbligi atrof tabiatda sordir
bo‘layotgan inqirozli ahvolda (katastrofalarda) ham, siyosiy alg‘ov-dalg‘ovlarda
ham, ijtimoiy va iqtisodiy krizis vaziyatlarida ham, kichik bir oilaning bola
tarbiyasi yoki sog‘liq bilan bog‘liq muammolarida ham har qadamda ochiq-
oydin namoyon bo‘lmoqda. Bunday sharoitda harqanday inson oxirzamon
haqida, o‘z hayotining ma’no va maqsadi haqida chuqur o‘yga tolishi tabiiy.
Bunday sharoitda, kema xalokatga uchrayotgan xolatida bo‘lgani kabi
ko‘pchilik taxlikada, o‘zini har yoqqa urmoqda. Kimdir o‘z vaandoshlarni
qullikka sotib bo‘lsa ham, jon jahdi bilan boylikka intiladi. Zero nazarida uni
faqat boylik qutqaradi. Kimdir zo‘r berib hukmronlik martabalari bo‘ylab
tinimsiz yuqoriga ko‘tarilish yo‘lini izlaydi. Go‘yo yuqori martabaning
mas’uliyati kamday. Kimdir maishatga intiladi. Kimdir bu sharoitdan qutulish
yo‘lini topa olmay, tushkunlikka tushadi, xastalanadi. Lekin mamlakat hayoti
uchun jiddiy mas’uliyat hissini tuygan davlat rahbariyatining, chin ma’nodagi
ziyolilarning, avvalo, faylasufning boshqalar tutgan yo‘ldan borishga haqi yo‘q.
Zero , faylasuf chindan ham faylasuflikka da’vo qilsa, u yashash hikmatini,
ya’ni to‘g‘ri yo‘lni bilgan va boshqalarga uni ko‘rsata oladigan odam
hisoblanadi.
Globallashuv hodisasiga kim qanday (ijobiy yoki salbiy) munosabatda
bo‘lishidan qat’iy nazar bu jarayon hozirgi davrda avj olmoqda va ijtimoiy
munosabatlarda o‘z aksini topmoqda. SHunga qaramasdan har qanday ongli
inson globallashuvning ma’no va mohiyati nimada, globallashuv inson va
insoniyatga nima beradi, bu uning kelajak taqdiriga qanday ta’sir etadi,
globallashuvning mevasi bo‘lgan umumbashariy tartibsizlanish (xaos)
sharoitida inson, jamiyat, davlatlar to‘g‘ri yo‘lni qanday topishi mumkin kabi
savollarga tinimsiz javob izlashiga to‘g‘ri kelmoqda. CHunki , bu jarayon ham
yaratish, ham vayronkorlik keltiradigan ziddiyatli jarayon ekani endilikda
yuzaki qarashdayoq ko‘rinib turipti. Agar bu globallashuv dunyoda har biri o‘z
qonuniy “men”iga ega bo‘lgan tengxuquqli millatlarlarning hamjihat YAgona
Umumiy Fikri , YAgona Umumiy Ezgu tuyg‘ulari, YAgona Umumiy
Irodasining shaklanishi yo‘lidan ketayotgan bo‘lsa, u holda insoniyat, qanchalar
qiyin bo‘lsa hamki, unga shaksiz shubhasiz va tinimsiz intilishi joiz. Zero bu
YAgona ilohiy hikmatning idealidir. Lekin, jahon ijtimoiy sahnasida namoyon
bo‘layotgan hozirgi hodisalar - rivojlangan mamlakatlar olib borayotgan
globallashuv siyosatining rivojlanayotgan mamlakatlarga etkazayotgan turli
zararlari, ularning ikkiyuzlamachiligi, xususan, yordam berish bahonasida
ularning tovar va resurs bozorlarini ochishga majbur qilib, o‘z bozorlarini esa
yopiq saqlashlari, umuman, jahon savdo tizimidagi barcha adolatsizliklar
hozirgi globallashuv yuqorida nazarda tutilgan yuksak ma’nodagi globallashuv
emas, balki buning aksi - tor manfaatparastlardan tashkil topgan egoelitar
guruhning butun dunyo boyligiga ega bo‘lishga intilishi yo‘lida dunyo xalqini
eng boylar va eng qashshoqlarga ajralib ketishiga, qashshoqlarga nisbatan “oltin
milliard” genotsid siyosatining olib borilishida, milliy o‘zlik o‘rniga xalqaro
ziddiyatlar va terrorchilik olovi yondirilayotganida va shu kabi ko‘plab hollarda
yuz ochayotgan o‘ta salbiy jarayon ekanini ko‘rsatmoqda.
Ko‘pchilik olimlar globallashuvning dastlabki paytlarida masalaning asl
mohiyatini yaxshi tasavvur eta olmaganlari uchun globallashuvga erkin savdo
yo‘lidagi to‘siqlarni olib tashlaydigan va barcha milliy iqtisodiyotlarni jamul
jam qiladigan (integrallaydigan) ijobiy hodisa deb qaragan edilar. Lekin,
bugungi kunda bu globallashuv faqat rivojlangan mamlakatlarga foyda keltirib,
rivojlanyotgan mamlakatlarga, ayniqsa, juda kambag‘al mamlakatlarga inqiroz
olib keluvchi hodisa ekani ma’lum bo‘ldi. Bu , rus faylasufi I.I.Belyaevning
ta’kidlashicha, globallashuvning keyingi mamlakatlarga nisbatan genotsid
quroli bo‘lib xizmat qilayotganini ko‘rsatadi.1
Ushbu fikr va mulohazalar hozirgi globallashuvning mohiyatini falsafiy
jihatdan yoritish zaruratini vujudga keltiradi. Bu borada oxirgi o‘n yilliklar
mobaynida olib borilgan kuzatish va izlanishlar nihoyatda ziddiyatlidir.
Bizningcha, hozir kuzatilayotgan globallashuv va deyarli barcha global krizislar,
ko‘pchilik faylasuf va siyosatchilar to‘g‘ri xulosaga kelayotganlariday, aslida
XX asrning 70 yillarida yuzaga chiqqan G‘arb sivilizatsiyasining yalpi krizisi
bilan bog‘liq. Bu krizisning o‘zi esa XU11 - XU111 asrlardagi Ma’rifatchilik
harakatining G‘arb industrial jamiyatiga bergan impulsi (ta’sir kuchi) tamom
bo‘lganini, uning ta’siri ostida jamiyat katta bir tarixiy davrni bosib o‘tib
bo‘lganini va endilikda u o‘z taraqqiyot imkoniyatlarini batamom sarflab
bo‘linganini bildiradi.
1 Беляев М.И.Концепция русского национального государства. - Москва: 2006.
Yuqorida sanab o‘tilgan global krizislarning fonida ikki jiddiy krizis -
asosiy energiya Resurslarining tamom bo‘layotgani va kapital substansional
shaklining funksional-informatsion shakl bilan almashgani bilan qo‘shilib,
endilikda kapitalistik xo‘jalik mexanizmi avvalgiday qola olmasligini, uning
transformatsiyalanishi davri kelganini bildiruvchi krizis sodir bo‘lgan edi.
O‘z sivilizatsiyaning keyingi taqdiri, kelajagi muammolari bo‘yicha
intensiv izlanishlar olib borgan G‘arb faylasuflari, madaniyatshunoslari va
jamiyatshunoslari endilikda kapitalizmning industrial taraqqiyot sikli tamom
bo‘lgani haqidagi xulosaga kelgan edilar. XX asr oxiri va XX1 asr boshlari
G‘arb ijtimoiy-ma’naviy hayotini xarakterlashda “post” birikmasi qo‘shib
ishlatilayotgan tushunchalar rang-barangligi, masalan, postiqtisodiy,
postindustrial, postmodern, postkapitalistik, postpozitivistik, posttarixiy va h.k.
aslida G‘arb sivilizatsiyasining so‘nish pallasi, “kuz fasli” kelganini ifodalovchi
tushunchalar edi. Zero, G‘arb futurologlari endi bu sivilizatsiyaning kelajagi
qanday bo‘lishini bashorat qila olmay qolgan edilar, - degan edi bu haqida
U.Deyzard.2 Rus faylasufi L.V.Leskovning tushuntirishicha ham kapitalistik
formatsiya evolyusiyasining dasturi yakun topgan , ya’ni endi u rivojlanish
stimullariga ega bo‘lmay qolgan edi. “Kapitalistik formatsiya o‘z mavjudligi
mobaynida ko‘p krizislarni boshdan kechirgan , - deydi U. - Lekin oxirgi
krizisning avvalgilaridan farqi shundaki, avvalgilarini kapitalistik xo‘jalik
yuritish ichki strukturasini qayta tashkillash orqali bartaraf etish mumkin bo‘lib
kelgan bo‘lsa, keyingisini butun sistemaning o‘ziga taalluqli bo‘lgani uchun, uni
(bu yo‘l bilan) bartaraf etib bo‘lmas edi.”3 Demak, endilikda uning “faqat
postindustrial, yoki postiqtisodiy sivilizatsiyaga va integrallashgan ijtimoiy-
madaniy tizimga o‘tishi imkoniyatigina qolgan edi”-4 deydi uning fikrini davom
ettirganday Yakovets YU.B.
Kapitalning
substansional
shaklidan
funksional-informatsion
(kompyuterlashgan) shakliga o‘tish tufayli rivojlangan mamlakatlarda
2 Дайзард У. Наступление информационного века.// Новая технократическая волна на Западе. - М.: Прогресс.
1986.
3 Лесков Л.В. ФИЛОСОФИЯ НЕСТАБИЛЬНОСТИ. Вестник Московского университета. Серия 7. Философия.
№3, 2001. 40-61 – б.
4 Яковец Ю.В. Циклы. Кризисы. Прогнозы. М., 1999.
beshinchi, ya’ni informatsion-texnologik uklad vujudga keldi. Buning natijasida
kapitalistik xo‘jalikni tizim shakliga keltiradigan asosiy ziddiyat nisbatan
bartaraf bo‘ldi. Lekin, mutafakkirlar G‘arb jamiyatining kompterlashuvi o‘zi
bilan birga davlat boshqaruvining yoppasiga byurokratlashuvi va global
politsiya hukmronligining qaror topishiga olib kelgan aksil tamoyilni ham
keltirib chiqarganini ta’kidladilar. Masalan, J.Ellyul shu jarayonning
boshlanishidayoq “Byurokratik hokimiyat bilan chatishib oladigan informatika
ijtimoiy hayotni metin kabi qotiradi. Bu yo‘lning boshi berk (tupik) tarixiy yo‘l
ekani keyinchalik, uning oxiriga etilganidagina ma’lum bo‘ladi. CHunki, bu yo‘l
juda yoqimli, engil, qiziqarli, soxta muvaffaqiyatlarga boy bo‘lib, uni rad etishi
qiyin. Lekin bu metin qotib, qattiq “siqqanidan keyin” haqiqat ravshanlashadi,
lekin unda kech bo‘ladi.”5
Ko‘pchilik
mutafakkirlar,
xususan,
rus
faylasuflari
va
siyosatshunoslari6 hozirgi davrning aksariyat global muammolari, shu jumladan
sotsialistik tizimning mag‘lubiyati, ya’ni sobiq Ittifoqning parchalanishi ham
G‘arb peshvolari o‘z tizimini krizisidan chiqarish maqsadida tanlagan yo‘lning
natijasi ekani haqida, bizningcha, to‘g‘ri fikrlarni oldinga surdilar. Masalan,
A.Kuzmich o‘zining maqolasida “bizdagi qayta qurish – jahondagi qayta
qurishning bir qismi. Xomashyo va energiya tanqisligi bozir iqtisodiyotiga ega
bo‘lgan rivojlangan mamlakatlarga qanday xavf-xatarlar olib kelishi
mumkinligini ko‘rstatib bergan 1973 yil krizisi qayta qurishning birinchi
bosqichi edi” deb yozgan edi.7 F.Fukuyamaning shu muammoga maxsus
bag‘ishlab yozgan kitobida bu fikr yaxshi ochib berilgan.8 Lekin, biz bu erda
sotsialistik tizimning mag‘lubiyatga uchrashida faqat shu tashqi, G‘arb
5 Эллюль Ж.. Другая революция. // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс. 1986.
6 Масалан, қаранг: Сергей Батчиков. Глобализация: управляемқй хаос. //Агентство
политических
новостей.
7
апрел.
2009
й.
http://www.apn.ru/publications/article19369.htm; Кузьмич А. Россия и рынок (В свете
советского и международного права). // Воскpесенье, 1990, N 4, шунингдек, А.Кузьмич.
Заговоp миpового правительства (Россия и "золотой миллиард"); Лесков Л.В.
ФИЛОСОФИЯ НЕСТАБИЛЬНОСТИ. Вестник Московского университета. Серия 7.
Философия. №3, 2001.Сергей Кара-Мурза Концепция "золотого миллиарда" и Новый
мировой порядок.// http://www.philos.msu.ru/vestnik/philos/art/2001/leskov/ philos.htm ва
бошқалар.
7 Кузьмич А. Россия и рынок (В свете советского и международного права). // Воскpесенье, 1990, N 4.
Шунингдек, қаранг: А.Кузьмич. Заговоp миpового правительства (Россия и "золотой миллиард"). М.:1992.
8 Фукуяма Ф. Конец истории и последний человек. Перевод с английского М.Б. Левина. Публикуется по
изданию ООО «Издательство АСТ», 2004.
ta’sirigina emas, balki uning o‘z ichki krizisi ham katta rol o‘ynaganini hisobga
olish joiz deb o‘ylaymiz. Ammo bu masala maxsus ishlarda yoritilgani,
shuningdek yanada maxsus va chuqur yoritilishi taqozo etiladigan masala
bo‘lgani uchun biz unga boshqa to‘xtalmaymiz. Ammo SSSRning parchalanishi
olamshumul krizisni boshdan kechirib turgan G‘arb tizimining manfaatlariga
muvofiq kelgani shubhasiz. Zero, ayni shu davrda G‘arb futurologlari u erda
sivilizatsiya katta xavf ostida ekani haqidagi xulosalarga kelgan edilar. Masalan,
postindustrializmga bag‘ishlab yozilgan kitoblardan birining muallifi, fransuz
sotsiologi Alen Turen “Xavf mavjudligi shubhasiz. To‘kin-sochin yashashga
odatlanib qolgan bizning jamiyatimiz o‘zligini saqlab qolish qayg‘usida xuddi
SHarqiy Rim imperiyasida bo‘lgani kabi tobora inqiroz sari cho‘kib borayotgani
ko‘rinib turipti,”9 - deb yozgan edi.
Mutaxassis olimlarning ko‘rsatishlaricha, ayni shu munosabat bilan qirq
yilcha avval G‘arb tanlagan bu yo‘l ilgarigi “yumshoq” keynscha sotsial
kapitalizmni qayta qurish va uning asosiga yangi fundamentalistik
neoliberalizm10 mafkurani qo‘yish strategiyasi ishlab chiqilgan.11 Bu mafkura
“manba’ga qaytish” deb talqin etilgan va D.Xarvining “Neoliberalizmning
qisqacha tarixi” nomli kitobida yoritilgan. Ijtimoiy ong uni qabul qila olmagan
edi. Zero unda avvalo ilgarigi klassik liberalizm pozitsiyasiga ham, yangi
Reformatsiya g‘oyalariga ham, dastlabki xristianlik g‘oyalariga ham zid
keladigan – universal gumanistik ideallardan voz kechishdan tortib to yangi
budparastlikka qadar olib keladigan fundamentalistik konsepsiya o‘z ifodasini
topgan edi.12 Ayni shu jarayonni nazarda tutarkan, Amerikaning taniqli faylasufi
E.Toffler o‘zining “Hokimiyatning siljishi” (1990) nomli kitobida “Er
qimirlashidan oldin uning tektonik qatlamlarida siljish bo‘lganiday, jahon
9 Турен А. От обмена к коммуникации: рождение программированного общества. // Новая технократическая
волна на Западе. М.: Прогресс. 1986.
10 Неолиберализм - нем. тилида Neoliberalismus. Ғарб иқтисодиёт фанида либерализмнинг ўрнига келган
йўналиш. У иқтисодий жараёнларда эркин рақобатни давлат назорати билан қўшиб – “рақобат мумкин
қадар, реажалаштириш зарурият қадар” принципига кўра амалга оширилиши кераклигини асословчи
тамойил сифатида таърифланади.
11 Глобализация - управляемый хаос / Сергей Батчиков // Экономические стратегии. - 2008. - N 4. - С.30-36.
12 Беляев М.И.Концепция руссого национальноо государства. - М.,2006
tarixida juda noyob hodisalardan biri sodir bo‘lmoqda – hukmronlikning o‘z
mohiyati o‘zgarmoqda”13 deb yozgan edi.
Kelgusi
jarayonlar
bu
siljishning
mohiyatini
yanada
aniqroq
ko‘rsatmoqda. AQSH rahbarligi14 ostida amalga oshirilayotgan globallashuv
jahon iqtisodiy tizimini, xalqaro xuquqni, madaniyatni va millat va elatlar
statusini tubdan o‘zgartirish orqali taraqqiyot paradigmasini o‘zgartirishga,
dunyoda shu yangi mafkuraga muvofiq yangi tartib o‘rnatishga urinishning
natijasidir.15 U tez orada hammaga taalluqli muhim ahamiyat kasb eta boshladi.
CHunki,
endilikda
barcha
madaniyatlar
o‘zligini
saqlash
uchun
modernlashishga, ya’ni modernlashgan G‘arb institutlari va texnologiyalarini
o‘z hayotlariga joriy etishga majbur bo‘lgan edilar.
G‘arb mafkurachilari globallashuv barcha mamlakat va xalqlarni
jipslashtiradigan progressiv jarayon ekani, agar rivojlanayotgan mamlakatlar
taraqqiy etishni , kambag‘allikdan qutulishni istasalar ularning rejalariga amal
qilishlari kerakligi, buning uchun hech qanday davlatlar aralashmaydigan erkin
umumiy bozorlar tashkil etilishi ko‘p ijobiy oqibatlarga olib kelishi haqidagi
fikrlarni oldinga suradilar.
Lekin bunday bozorlar allaqachon shakllanib bo‘lgan va ularni tovar
qiymati o‘rniga uning ekvivalenti amal qiladigan deyarli yagona pul tizimi
boshqara boshlagan edi. Boshqa tomondan qaraganda , chindan ham bu
bozorlar ko‘pchilik mamlakatlarning jadal iqtisodiy rivojlanishiga yordam berdi
ham. Lekin, xalqaro savdo-sotiq faqatgina o‘z iqtisodiy taraqqiyotiga foyda
keltiradigan mamlakatlar eksportiga yordam berishini va bu endilikda ekologik
hamda resurslar krizisi sharoitida kechayotganini hisobga olish zarur. SHuning
uchun bunday bozorning yaratilishi istalgan yoqimsiz mamlakatni bir zumda
bankrot qila oladi.16
13 Тоффлер, Элвин. Третья волна. М.: АСТ, 2004 — 784 c.
14 Збигнев Бжезинский. Великая шахматная доска (Господство Америки и его геостратегические императивы).
Перевод О. Ю. Уральской. - М.: Междунар. отношения, 1998.
15
Батчиков
С.
Глобализация:
управляемый
хаос.
Агентство
политич.новостей
http://www.apn.ru/publications/article19369.htm 7 апрел. 2009.
16
Қаранг:
Сергей
Батчиков.
Глобализация:
управляемый
хаос.
Агентство
политич.новостей
http://www.apn.ru/publications/article19369.htm 7 апрел. 2009.
Xatto, ba’zi mutafakkirlarning fikrlariga ko‘ra, global hokimiyat (davlat)
shakllangan bo‘lmasa hamki, butun dunyoni boshqarayotgan global boshqaruv
tizimi shakllanib bo‘lgan va u faoliyat bajarmoqda. Bu tizim asosida kam sonli
umumjahon institutlari – Jahon Valyuta Banki, Jahon Banki, Butun jahon savdo
tizimi hamda butun dunyo muammolarini echayotgan bir xovuch egoelita
yotadi, taqdiri ular tomonidan hal etiladigan juda katta ko‘pchilikning esa bu
erda ovozi o‘tmaydi. Bu globallashuv siyosatining ko‘pchilikdan iborat kishilar,
tashkilotlar va mamlakatlarni shu ozchilikning qo‘g‘irchog‘iga aylantirish quroli
bo‘lib xizmat qilayotganini ko‘rsatadi. Albatta, bular haqida odatda rasman
gapirmaydilar, aksincha, “bizning maqsadimiz – kambag‘allikni umuman yo‘q
qilish” degan gaplar aytiladi, aslida esa “hamma ekkanini o‘radi”, “bo‘lib tashla
va hukmronlik qil” shiorlari ostida amal qilinadi. Zero hozirgi davr voqealar
rivoji va mantiqi ayni shunday xulosalarga olib keladi.
CHindan
ham
neolberalistik
fundamentalizm
siyosati
iqtisodiy
globallashuv orqali jahon iqtisodiy tizimini, xalqaro huquq tartibotini hamda
millat va xalklarning madaniyati va statusini o‘zgartirish yo‘li bilan butun
insoniyatni ikki katta irqqa – o‘ta boylar va o‘ta kambag‘allar irqiga ajralib
ketishiga olib kelmoqda. Tabiiyki, buning oqibatida hech bir millat, mamlakat,
xalq o‘zligini saqlab qola olmaydigan yangi tartiblashuv vujudga kelmoqda.
YAngi tartiblashuv tufayli transnatsional korporatsiyalarning (TNK) jahon
iqtisodiy tizimi xo‘jayinlari bo‘lib olganlari ham shu xulosani dalillashga xizmat
qiladi. Ma’lumki, TNK jahondagi ishlab chiqarish fondlarining asosiy qismini
va moliya oqimini, shuningdek, amalda butun yuqori texnologiyalar potensialini
o‘z nazoratlari ostiga olganlar. Ayni shu sharoitda insoniyat intellektual va tabiiy
resurslarini “so‘rib oladigan nasos” ishga tushirilgan, endilikda bu resurslar
ishlab chiqarish yaxshi rivojlangan mamlakatlarga osongina oqib o‘taveradi.
Natijada
boylarning
yanada
boyishi,
kambag‘allarning
esa
yanada
qashshoqlashishi kuzatiladi. TNK esa o‘z iqtisodiy manfaatlarini cheklashni aslo
istamaydilar.17
17 Лесков Л.В. Вестник Московского университета. Серия 7.Философия. №3, 2001.42-б.
Ayni shu jarayonlar, bizningcha, hozirgi iqtisodiy, ayniqsa moliyaviy
(finans) krizislarda va ular bilan uzviy bo‘lgan turli siyosiy kuchlar orasida
nizolarning keskinlashuvida, ayrim xalqlar o‘rtasidagi qon to‘kilishlarda o‘z
ifodasini topayotgan siyosiy krizislarda ham namoyon bo‘lmoqda. Xatto
keyingilarining keskinligi ekologik krizisnikidan kam bo‘lmayapti. G‘arb
olimlari mazkur holatni ayrim davlatlar, ularning siyosiy rahbarlari, yoki
diplomatlarning xatolari deb ko‘rsatmoqdalar. Lekin bugungi kunda ko‘pchilik
olimlar, siyosatchilar, diplomatlar, tadbirkor-biznesmenlar va h.k larning butun
e’tibori masalaning tub mohiyatiga emas, uning tashqi shakliga qaratilgan. Ular
mazkur xaosdan (tartibsizlikdan, sirli qorong‘ulik qa’ridan) qanday tartiblanish
kelib chiqishini anglashga harakat qilmoqdalar. Vaholanki, poydevoriga yuksak
ma’naviyat qo‘yilmagan tartiblanishdan ijobiy natija chiqmasligi aniqroq.
SHunday vaziyatda 2008 yilda jahon miqyosida boshlangan moliyaviy-iqtisodiy
inqirozning O‘zbekistonga ta’sirini bartaraf etish yo‘llari va choralari bo‘yicha
o‘z vaqtida ishlab chiqilgan dasturning ahamiyati kattaligiga alohida e’tibor
berish18 va ayni paytda siyosiy xushyorlikni ham esdan chiqarmaslik joiz.
Zero, G‘arb sivilizatsiyasi peshvolarining, ayniqsa AQSHning o‘z
krizislaridan chiqish uchun tanlagan yo‘li nafaqat ijtimoiy hayotning
byurokratlashtirilgani,
politsiyalashtirilgani,
jahon
bozorining
o‘zlariga
bo‘ysundirilgani, globallashuvni o‘zlaridan boshqa jamiyatlarni iqtisodiy va
ma’naviy zaiflashtirish quroliga aylantirilgani bilan, balki jahon miqyosida
buzg‘unchi g‘oyalarni oshkora tarqatilgani, va, ayniqsa, halqaro terrorchilik
urug‘ini sochilgani bilan ham ayanchlidir. G‘arbning Derrida, Bodriyar, Jijek,
Bak-Mors,
Groys
kabi
taniqli
mutafakkirlari
xulosalariga
ko‘ra
globallashayotgan dunyo terrorizmdan mustaqil emas, aksincha, terrorchilik
aynan uning maxsulidir. Endilikda xalqaro terrorchilik hozirgi davr “ilg‘or”
insoniyati ma’naviy qiyofasini boricha, oshkor ko‘rsatmoqda. “Terrorchilik
ham ekzotik hodisa bo‘lmay qoldi, - deb yozadi bu haqida Subbotin Aleksandr
Alekseevich va Subbotin Aleksey Savelevich, - u ijtimoiy ongning hamisha
18 Каримов И.А. Жаҳон молиявий-иқтисодий инқирози, Ўзбекистон шароитида уни бартараф этишнинг
йўллари ва чоралари. Т.- Ўзбекистон – 2009.
bezovtalikda yashash muhitga aylandi.”19 Bodriyarning ta’kidlashicha esa,
AQSH ko‘pdan buyon “butun dunyoga terrorcha tasavvurlarni singdirib
kelmoqda”.
SHularni nazarda tutarkan, “Mohiyatan terrorcha tizim bo‘lgani uchun
o‘rnatilayotgan bu yangi tartibot uzoq vaqtdan buyon muvaffaqiyat bilan
zo‘ravonlikni dunyoga eksport qilish bilan shug‘ullanib keldi, -“20 deb yozadi
rus faylasufi M.Rыklin. - 11 sentyabr veqeasi esa globallashayotgan dunyoda bu
siyosat bumerang qonuniga ko‘ra o‘z xo‘jayiniga, ya’ni AQSHning o‘ziga
qarshi ham ishlashi mumkinligini ko‘rsatib berdi.21 Rus siyosatshunosi Sergey
Batchikov esa “YAngi terrorcha tartibotga qarshi qaratilgan bu terrorni
globallashuv tufayli repressiya qilingan va kamsitilganlar nafratining ifodasi,”-
22 deb xarakterladi. YUqoridagilar globallashuv siyosati millatlararo,
mamlakatlararo, xalqlararo ziddiyatlarni keskinlashtirish yo‘li ekanini
ko‘rsatadi.
Bu esa G‘arb, xususan, AQSH rahbarligi ostida amalga oshayotgan
globallashuv xaosni vujudga keltirsa hamki, ammo uni o‘zi istagan tartibga solib
bera oladigan attraktorlarni yaratish qo‘lidan kelmasligini ko‘rsatib berdi.
SHuning uchun bu tizim, J.-P.Kantenning23 to‘g‘ri ta’kidlashicha, sodir
bo‘layotgan hodisalarga to‘g‘ri diagnoz qo‘yishga qodir emas. Vaholanki bu,
ko‘pchilik faylasuflar va siyosatshunoslar to‘g‘ri ko‘rsatayotganlaridek, butun
dunyoda G‘arbni qanoatlantiradigan yangi tartibotni o‘rnatishdangina iborat
bo‘lgan oddiy bir strategiyaning amalga oshirilishi ham emas, balki butun G‘arb
sivilizatsiyasi endi misli ko‘rilmagan axloqiy inqirozga ham uchraganining
ifodalovchi jarayonning ifodasi hamdir. Zero, G‘arb peshvolari va
mafkurachilari o‘z sivilizatsiyalariga tegishli evolyusion ziddiyatlarini qisman
bo‘lsa ham bartaraf etish va o‘z tuzumlarining umrini uzaytirish maqsadida
19 Субботин Александр Алексеевич, Субботин Алексей Савельевич. Следует ли дожидаться конца истории?
Калининград. 2007.// http://spkurdyumov.narod.ru/Philos.htm Mail to: succeder@list.ru
20 Рыклин М. Деконструкция и деструкция. Беседы с философами. М.: Логос. 2002.
21
Батчиков
С.
Глобализация:
управляемый
хаос.
Агентство
политич.новостей
http://www.apn.ru/publications/article19369.htm
7 апрел. 2009.
23 Кантен Ж.-П. Мутация-2000. // Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс. 1986.
“oltin milliard” deb nomlangan fashistona dasturni24 ham ishlab chiqqani ham
ma’lum bo‘ldi. Bu dastur asosiga demografik krizis muammosi qo‘yilgan bo‘lib,
unda faqat shu “oltin milliard”ga kiradigan tanlangan, sara odamlarnigina saqlab
qolishga harakat qilish, boshqalarning esa “biologik klon”larga aylanishi, yoki
o‘z-o‘zidan yo ataylab qirilishi nazarda tutiladi.25
Albatta “oltin milliard” degan tushuncha hech qaysi rasmiy
xujjatlarda uchramaydi, u bir majoziy tushuncha xolos. Lekin, hozirgi davr
ko‘pchilik rus olim, siyosatchi va mutafakkirlari, masalan S.G.Kara-Murza,
M.I.Belyaev, Sergey Batchikov, P.Xomyakov va boshqa ko‘pchilikning
mutaxassis olimlar, faylasuf va siyosatchilar fikrlariga ko‘ra bu tushunchaning
ishlatilishida asos yo‘q emas. Masalan, turli ijtimoiy tizimlar tarixini maxsus
o‘rganish bo‘yicha ixtisoslashgan S.G.Kara-Murzaning tushuntirishicha,
keyingi vaqtlarda bu tushunchaning juda keng tarqalayotgani va u Evropa hamda
dunyoning boshqa rivojlanayotgan “birinchi mamlakatlari”ning “Iqtisodiy
hamkorlik va taraqqiyot” tashkilotiga kirgan 24 mamlakat xalqi nazarda
tutilayotgani hisobga olinsa, shunday konsepsiya mavjudligi haqidagi fikrlarda
asos mavjudligini inkor etib bo‘lmaydi. “Ushbu konsepsiyani qabul qilish yo
qilmaslik axloloqiy va xatto diniy nuqtai nazarga bog‘liq, - deydi U. – Lekin bu
g‘oya xristianlikka (shu jumladan, islomga va ayniqsa buddizmga) mutlaqo
ziddir.”26 Bir so‘z bilan aytganda, XX1 asr bo‘sag‘asida G‘arbda radikal
maltuschilik konsepsiyasi qayta tug‘ildi.
Rossiya siyosatchilaridan va ziyolilaridan bir qismi 90 yillarda yangi
liberalizm va evropamarkazchilik mafkurasi ta’sirida ushbu utopiyani qabul
qilgan va uning targ‘ibotchilariga ham aylangan edi.”27 Rossiya siyosiy
agentligi yangiliklarida o‘z izlanish natijalarini e’lon qilgan S.Batchikov ham
“90 yillarda neoliberal globallashtirish tashviqotiga berilgan rus siyosatchilar va
ziyolilarining bir qismi etakchi G‘arb sotsiologlarining bu boradagi faktlarni
24 Кузьмич.А. Россия и pынок (В свете советского и междунаpодного пpава). // Воскpесенье, 1990, N 4, а
также в книге А.Кузьмич. Заговоp миpового пpавительства (Россия и "золотой миллиард"). М. 2000.
25 Беляев М.И.Концепция русского национального государства. - М.,2006.
26 Кара-Мурза С. Концепция "золотого миллиарда" и Новый мировой порядок.// http://burkina-
faso.narod.ru/kara/oro 2.htm
27 Ўша ерда.
aytmay
kelishganida
ayblaydi.”28
Lekin,
umuman
olganda,
BMT
ma’lumotlariga ko‘ra ham Erda bor xomashyo miqdori va energiya resurslari
(optimal ishlatilsa) faqat 1 mlrd kishi uchun etarli. Vaholanki, 2000 yil va undan
keyin aholi soni 8 mlrd. dan oshishi kutiladi. Bundan tabiiy ravishda o‘sha “oltin
milliard”ning AQSH, YAponiya, IHMlariga kiruvchilardan tashkil topishi,
asosiy xomashyo va energiya manbalarining egalari bo‘lgan qolgan
mamlakatlarning aholisi esa yuqoridagilarning koloniyalariga aylanishi haqidagi
xulosa kelib chiqadi.
G‘arb mutaxassis olimlari shularni nazarda tutib va qolgan 7 mlrd. aholini
tizginda tutib turish mumkin emasligini hisobga olib, XX asrning 90 yillarida
davlatlarni “internatsionallashtirish va ularni bir biri bilan bog‘lash” deb
nomlangan yangi nazariyani ishlab chiqdilar. Bu nazariya mohiyatan kapitalni,
tovarlarni va ishchi kuchini, oxir oqibatda esa butun xomashyoni ham yagona
markaz tomonidan taqsimlanishi yo‘lga qo‘yiladigan va bu ishda TNKning
xalqaro qurolli kuchlari “tartib va barqarorlik” o‘rnatadigan jahon markazini
yaratishni ko‘zda tutadi. Uning amaliy dasturi esa Erning tabiiy va energetik
resurslari ustidan nazorat qilishni jahonning sanoat-moliyaviy elitasi qo‘liga
topshirishni ko‘zda tutadi, davlatlarning o‘z tabiiy boyliklariga bo‘lgan
suverenitetini bekor qiladi, ya’ni diplomatlar xomashyolarning milliy “uylar”ga
tarqalib ketishi xavfini olish maqsadini oldinga suradi.
“Oltin milliard” dasturining asosiga qo‘yilgan demografik krizis
muammosi akademik S.P.Kapitsa29 tomonidan ham nazariy jihatdan
o‘rganilgandi. Uning insoniyat populyasiyasining o‘sishi qonunini tadqiq etib,
chiqargan xulosasiga ko‘ra 2030 yilga qadar planeta aholisi yo o‘sishdan
to‘xtashi kerak, yoki uning depopulyasiyasi (populyasiya sifatida xalok bo‘lishi)
muqarrar.30 Vaholanki, bular, o‘z navbatida, ocharchilik, pandemiyalar (keng
ko‘lamli epidemiyalar), urushga olib keluvchi konfliktlarga va sh.k. olib kelishi
kutiladi. SHuning uchun Rim klubi yordamida “oltin milliard” dasturi ishlab
28 Қаранг: Батчиков С. Глобализация: управляемый хаос. // http://www.apn.ru/publications/article19369.htm.
29
Қаранг:
Теоретическая
демография
как
основа
математической
истории.
http://www.keldysh.ru/papers/2000/prep73/prep2000_73.html
30 Лесков Л.В. Вестник Московского университета. Серия 7. Философия. №3, 2001.40-61 -
б.
chiqilgani haqidagi fikrlarda asos bor.
Albatta, bu yangi strategiya, garchi, xatto u chetlab o‘tilishi mumkin
bo‘lmagan zarurat ekani ilmiy asoslab berilgan taqdirda ham, u “oltin milliard”
doirasiga kirmaydiganlar tomonidan qabul qilinishini tasavvur ham qilib
bo‘lmaydi. Uzoqni ko‘ra biladigan ko‘pchilik G‘arb siyosatchilari bu katta
ko‘pchilikning reaksiyasi boshqacha bo‘lishini – jahon sivilizatsiyasining
parchalanishi, xalok bo‘lishi ehtimoli juda katta bo‘lishini bashorat
qilmoqdalar.31 Bu esa global sivilizatsion xalokat davri kelganini bildiradi.
Aslida bu so‘nggi xulosa yangilik emas. Zero barcha dinlarda bunday davr
kelishi bashorat qilingan va u “oxir zamon” haqidagi esxatologik ta’limotlarda
o‘z ifodasini topgan. SHuning uchun bunda asl muammo kim saqlanish huquqi
va imkoniyatlariga ega bo‘lishi yoki ega bo‘lmasligi kerakligida emas, balki
oxiratga qanday ma’naviy qiyofa bilan borishda ekanini kimlardir hamon
fahmlay olmay turganidadir. Lekin, endilikda G‘arb faylasuflari va
ruhshunoslari orasida ham mazkur krizisdan qutulish yo‘li sifatida yoshlarning
ongida revolyusiya sodir etish, ularning dunyoqarashini insonparvarlashtirish
zarurligi yo‘lini ko‘rsatayotganlar ham bor. Masalan, ushbu muammoga turli
tomondan yondoshuvlar Timoti Liri, Robert Uilson, Stanislav Grof kabilar
tomonidan oldinga surilgan.32 Biz ham ayni shu xulosa tarafdorimiz. Ammo bu
niyatlar qachon va qanday amalga oshishi hozircha noma’lum. CHunki, XU11
asrlardan buyon shakllanib, rivojlanib, amaliyotda qo‘llanib kelingan
dunyoqarashning tub o‘zgarishi qiyin.
31 Hantington S. The Clash of Civilizations and the emaking of New World Order. N. Y., 1996.
32 Қаранг: Журнал «Политический класс», № 9, сентябрь, 2006 й.