GURUH RAHBARI FAOLIYATINI TASHKIL ETISH VA BOSHQARISH.
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
28
Faytl hajmi
58,5 KB
GURUH RAHBARI FAOLIYATINI TASHKIL ETISH VA BOSHQARISH.
Reja:
2.1.Guruh rahbarining shaxs va jamoani o‘rganishi va tarbiyaviy ishlarni olib
borishi.
2.2 Guruh rahbarining shaxs va jamoani o‘rganishi va tarbiyaviy ishlarni
rivojlantirishi.
2.3.. Guruh rahbarining vazifalari va shaxsiy sifatlari.
2.4..Guruh rahbarining pedagogik faoliyati va mahorati
2.5.Guruh rahbarining tarbiyaviy ishlarni rivojlantirishga yo‘naltirilgan
faoliyati
2.6.. Mustaqillik sharoitida tarbiyaviy ishlar jarayoniga va guruh rahbari
faoliyatiga qo‘yilgan talablar.
Hozirgi davrda o‘quv muassasalar va ulardagi o‘quv, tarbiya jamoa oldida
juda katta ijtimoiy ahamiyatga moliq vazifalar qo‘yilmoqda.
Oliy o‘quv yurti yosh avlodning dunyoqarashini tarkib toptirish, g‘oyaviy va
siyosiy jihatdan chiniqtirishi yuksak axloqiy fazilatga ega qilishi mehnatga va ongli
kasb tanlashga tayyorlash lozim. Bu vazifalarni hal qilishda guruh rahbari muhim rol
uynaydi. Chunki u bir guruh sharoitida tarbiyaviy vazifalarni amalga oshirishga
qaratilgan ishlarni tashkil etadi va boshqaradi. Guruh rahbarining ko‘p qirrali
vazifasi va funksiyalari “Ta’lim to‘g‘risida” gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi”da , “O‘quv yurti ichki nizomlari”da bayon qilingan bo‘lib, unda
o‘qituvchilarga, ota-onalarga va guruh rahbarlariga tavsiyalar berilgan; aqliy,
axloqiy, mehnat, estetik va jismoniy tarbiyaning vazifasi va mazmuni guruhlarga
nisbatan moslashtirilgan.
Ana shunga ko‘ra guruh rahbari quyidagi vazifalarni bajaradi:
1. O‘ziga yuklatilgan guruhda tarbiyaviy ishlarni amalga oshiradi. Bu vazifani
bajarishda u yolg‘iz emas. Shu guruhda dars berayotgan turli fan o‘qituvchilari bilan
yaqin hamkorlikda va ularga suyangan holda o‘quvchilarda dunyoqarash asoslarini
shakllantiradi, axloq tarbiyasini amalga oshiradi. “Kamolot” tashkiloti xamkorligida,
muntazam suratda ularga tayanib va kundalik ishda yordam uyushtirib talabalar bilan
darsdan tashqaridagi xilma-xil ishlarni tashkil etadi va guruh jamoasini
mustahkamlaydi.
2. O‘quvchilarning birligiga bo‘lgan qiziqishini va qobiliyatini o‘stirish, har
bir o‘quvchining individual-ruhiy xususiyatini hisobga olgan holda kasbga
uyunaltirish va hayotiy maqsadlarni shakllantirish – guruh rahbarining alohida
vazifasidir. Ayni paytda u har bir o‘quvchining sog‘ligini mustahkamlashga ham
e’tibor beradi.
3. Guruh rahbarining diqqat markazida talabalarning yuqori darajada
o‘zlashtirishini ta’minlash masalasi turadi. Buning uchun u har bir talabaning
kundalik o‘zlashtirishidan voqif bo‘lib turadi, orqada qolayotganlarga o‘z vaqtida
kechiktirmay yordam uyushtiradi.
4. Guruhdagi talabalarning o‘z-o‘zini boshqarish ishlarini yo‘naltiradi, ular
ishtirokida guruh jamoasining ijtimoiy foydali ishlardagi ishtirokini ta’min etadi,
o‘quv yurti miqyosida uyushtirilayotgan muhim tadbirlarda o‘z guruhining faol
qatnashishini ta’minlaydi.
5. Guruh talabalarining ota-onalari, korxonalar va muassasalardagi, turar
joylardagi oila va o‘quv yurtiga yordam beruvchi homiy mahallalar bilan yaqin aloqa
o‘rnatadi.
6. Guruh rahbari shu guruhda dars berayotgan barcha fan o‘qituvchilari
o‘rtasida, o‘quv yurti bilan oila o‘rtasida talabalarga nisbatan yagona talablar
o‘rnatilishiga erishadi, ota-onalarga pedagogik bilimlar tarqatib, oila bilan o‘quv
yurti o‘rtasidagi aloqani mustahkamlaydi.
7. Guruh rahbari o‘z guruhidagi turli hujjatlarning : guruh jurnali,
o‘quvchilarning reyting daftarchasi, shaxsiy hujjatlari, turli xil reja va hisobotlarni
yuritadi.
Ko‘rinib turibdiki, vazifva keng va murakkab, ularni muvaffaqiyatli hal qilish
guruh rahbarining shaxsiy sifatlariga ham bog‘liqdir. Guruh rahbarining shaxsiy
sifatlariga qo‘yiladigan talablar o‘qituvchiga qo‘uyiladigan farq qilmaydi. Lekin
guruh rahbari asosiy tarbiyachi, bolalar ma’naviy jihatidan andoza oladigan shaxs
bo‘lganligi uchun ham bu talablar uning shaxsiy fazilatiga aylanib ketishi bilan
tarbiyada alohida o‘rin egallaydi.
Tarbiyaviy ishlarning sifat va samaradorligi, avvalo tarbiyachining g‘oyaviy
ishonchiga va siyosiy ongining darajasiga bog‘liq.
Guruh rahbari o‘zining g‘oyaviy-siyosiy ongini oshiradi. Bu guruh rahbariga
bolalarni onglilik ruhida tarbiyalashga, ular orasiga begona ideologiya va yomon
xulqning kirib borishiga qarshi kurasha olish imkoniyatini bera oladi. Guruh
rahbarining axloqiy obro‘si hoyat darajada yuqori bo‘lishi ham bu o‘rinda muhimdir.
Guruh rahbari ana shundagina tarbiyaviy ta’sir kuchiga ega bo‘ladi. Tarbiyachining
shaxsiy fazilatlari, ma’naviy qiyofasi o‘quvchilar ongining va xulqining
shakllanishida katta ta’sir ko‘rsatadi. Guruh rahbari uchun kasbiy malaka va
ko‘nikmalarga ega bo‘lishning o‘zi yetarli emas. O‘z tarbiyaviy faoliyatida yuksak
darajadagi fuqarolik fazilatlari, intizomi va odamiyligi, axloqiy sifatlari bilan ham
ta’sir o‘tkazadi. Chunki tarbiyachilik talanti juda ko‘p sifatlarni chuqur bilish, keng
fikr doirasi, ishga jon dildan ko‘ngil qo‘yish bolalarga bo‘lgan cheksiz muxabbat,
muomalada nazokatlilik, qalb yoshligi, serzavq, temperament, aql va odoblilik
namunasi, aloqada nazokat va sipolik, vazminlik va kamtarlik kabi fazilatlarning
bo‘lishini taqozo qiladi. Bunda yana tarbiyachilik texnikasi qo‘shilsa ishda
muvaffaqiyat ta’minlanishi tabiiydir. Tarbiyachilik texnikasi guruh rahbarining
asosiy qurolidir.
Guruh rahbaridan madaniyat darajasining kengligi, pedagogik odob
talablariga rioya qilish, har bir talaba shaxsini inson sifatidahurmat qilish bilan unga
nisbatan talabchanlikni unutmaslik, tashkilotchilik malakalariga ega bo‘lish, o‘z
malakasini tinimsiz oshirib borish bilan ishga ijodiy yondoshish talab qilinadi.
Muhimi shundaki, guruh rahbarining o‘zi bolalarda tarbiyalamoqchi bo‘lgan
g‘oyaviy-axloqiy g‘oyaga mos bo‘lishi kerak. Tarbiyadagi xatolarning ko‘pligiga
asosiy sabab talabalarning oldiga qo‘yilayotgan talablar tarbiyachi harakterda
hamisha ham namoyon bo‘lavermasligidadir.
Guruh rahbarining maxsus kasbiy va ijtimoiy vazifalariga odilona baho
beruvchi xolis hakam – tarbiyalanuvchilar. Avvalo, guruh rahbarining amaliy
faoliyati faqat yarimi tarbiya texnologiyaga asoslanganligini nazarda tutish kerak.
Uning ikkinchi yarimi bu san’at. Shu tufayli guruh rahbariga qo‘yiladigan dastlabki
talab – unda pedagogik qobiliyat mavjud bo‘lishi kerak. Guruh rahbarining qobiliyati
– bu o‘quvchilar bilan ishlashga ishtiyoq, bolalarga nisbatan muhabbat, ular bilan
bo‘lgan munosabatdan mamnun bo‘lish bilan ifoda bo‘ladigan shaxsning sifatlari.
Qobiliyat
faoliyat
jarayonida
paydo
bo‘ladi
va
rivojlanadi.
Qobiliyat
uddaburonlikdan farq qiladi. Malaka va uddaburonlik mashq, o‘qish natijasi
hisoblansa. Qobiliyatning rivojlanishi uchun esa yana iste’dod, layoqat va zehn,
ya’ni inson asab tizimida anatomo-fiziologik xususiyat bo‘lishi ham zarur.
Tarbiyaviy faoliyatning samarali bo‘lishi uchun guruh rahbarida qobiliyatning
quyidagi turlari mavjud bo‘lmog‘i va tarbiyalab yetishtirilmog‘i lozim:
- tashkiliy – guruh rahbarining o‘quvchilarni jipslashtirish, ularni band qilish,
vazifalar bo‘lib berish, ishni rejalashtirish, qilingan ishlarni jamlash mahoratiga
namoyon bo‘ladi;
- didaktiga oid – o‘rganishga bo‘lgan qiziqish hamda ma’naviy, xissiy istaklarni
rag‘batlantirish, o‘quv bilimini orttirish, faollashtirish mahoratida namoyon bo‘ladi;
- perseptiv – tarbiyalanuvchilarning ma’naviy dunyosiga singib, ularning
emotsional holatini baholash, ruhiy xususiyatlarini aniqlash mahoratida namoyon
bo‘ladi;
- suggestiv – o‘quvchilarga emotsional ta’sir ko‘rsatishda namoyon bo‘ladi;
- kelajakni ko‘ra bilish - o‘z harakatlarning oqibatini ko‘ra bilishda, o‘quvchilarda
qanday fazilatlarni ro‘yobga chiqarish lozimligini oldindan ayta olish mahoratida
namoyon bo‘ladi;
- tadqiqiy - pedagogik vaziyatlar va jarayonlarni o‘rganish va ob’ektiv baholash
mahoratida namoyon bo‘ladi.
Guruh rahbarining faol jamoatchi sifatida hamisha namuna ko‘rsatishi muhim
ahamiyatga ega. Ayni vaqtda u kommunikativ (kattalar bilan ham, kichiklar bilan
ham tez aloqa o‘rnata olish) qobiliyatga ega bo‘lishi, ro‘y berayotgan fakt va
hodisalarni faqat pedagogik qoidalarga bog‘lab baholashgina emas, balki ro‘y berish
sababiga qarab hukm ham chiqarishi pedagogik optimizmga, ijod qilish qobiliyatiga
ega bo‘lish kerak. Guruh rahbarining eng muhim fazilati – odamlar bilan tezda til
topa olishi, ko‘pchilikka o‘shila bilish, ulfatjonlik, dilkashlik bo‘lib, bu undagi
muomala madaniyatining yuksakligini ifodalaydi. Chunki unga hamisha odamlar
bilan aloqa qilishga, ular bilan ishlashga to‘g‘ri keladi. Hozirgi sharoitdan kelib
chiqqan holda o‘quv-tarbiya jarayonida qulay munosabatlar yaratish uchun kasbiy
jihatdan ahamiyatli asoslar bo‘luvchi guruh rahbarining insoniy xislatlari muhim
ahamiyatga ega bo‘lmoqda.
Guruh rahbari uchun juda muhim xislat – insonparvarlik, ya’ni o‘sayotgan
insonga oliy qadriyat kabi munosabat qilish lozim. Insoniy munosabatlar o‘quvchiga
nisbatan xayrixohlik, unga yordam berish, ularning fikriga quloq solmoq, uning
o‘quvchilik faoliyatiga yuksak talabchanlikdan iborat.
Guruh rahbari doimo faol, ijodkor shaxsdir. U o‘quvchilarning kundalik
hayotini uyushtiruvchi hamdir. O‘quvchilarda qiziqish uyg‘otish, ularni o‘zi bilan
yetaklash faqat yuksak irodali insonning qo‘lidan keladi. Auditoriya, o‘quvchilar
jamoasi kabi murakkab organizmlarga pedagogik rahbarlik qilishi guruh rahbaridan
topqir, zehni o‘tkir, har qanday vaziyatni mustaqil yechishga doim tayyor
bo‘lishligini talab qiladi. Unga kasbiy jihatdan kerakli xislatlardan biri – sabr-toqat
va dadillikdir. O‘qituvchining birdan sarosimaga tushgani, o‘z nochorligini
o‘quvchilar sezmasligi lozim. Shuni hamisha esda tutish kerakki, guruh rahbari o‘z
harakati va axloqini nazorat qilish, hech qachon arzimagan narsalarga
asabiylashmasligi kerak.
Muvaffaqiyatli faoliyat yuritishning birinchi sharti - bu guruh rahbarining
talabchanligi. Dastlab talabni u o‘ziga qo‘yishi kerak, chunki o‘zingda bo‘lmaganni
o‘zgadan talab qila olmaysan. Talabchanligi bilan birga oqilona tarbiyachi ham
bo‘lishi lozim. Pedagogik jarayonlarda yuz berib turadigan keskinliklarni bartaraf
etish uchun tarbiyachiga hazil-mutoyiba tuyg‘usi yordam beradi. Uning ko‘lamida
tayyor hazil, maqol, yaxshi, do‘stona piching – ijobiy emotsional holat yaratishga
imkon berib, o‘quvchilarni o‘ziga jalb qildiradi.
Shaxs axloqini harakterlaydigan belgilardan biri – ma’suliyatdir. Guruh
rahbarining ma’suliyati - tarbiyachining faoliyati va ta’lim-tarbiya jarayonining aniq
vazifalarini ham o‘z ichiga oladi. Tarbiyachi zimmasiga bolaning shaxs sifatida har
tomonlama kamol toptirish ma’suliyati yuklanadi. U o‘quvchiga chuqur nazariy
bilim berishi, uni hayotga, mehnatga tayyorlashi lozim. Shu bilan birga u
o‘quvchidagi mavjud layoqat va qobiliyatni o‘z vaqtida payqab, individual
munosabatda bo‘lishi, unda mavjud bo‘lgan ijobiy axloqiy sifatlarni avaylab
o‘stirishi darkor.
Guruh rahbari o‘quv yurtidagi eng universal pedagogik hisoblanib u
bajaradigan mehnatning o‘lchovi, chegarasi yo‘q. Uning bilmagan ishi uddasidan
chiqa olmaydigan sohasi bo‘lmaydi. Shu bilan bir qatorda, u beg‘araz, xolis va
ta’masiz shaxs bo‘lib, jamoachilik asosida ishlaydi. Guruh rahbari pedagoglar, ota-
onalar va o‘quvchilarni o‘zaro bog‘lovchi shaxs sifatida barcha tomonlarning nuqtai
nazarini hisobga olishi, harakatlarni bir markazga birlashtirishi, o‘zaro aloqalarning
to‘g‘ri bo‘lishiga ta’sir o‘tkazishi va ayni vaqtda o‘zining pozitsiyasini aniq
ta’minlay olishi kerak. Bu esa donolikdir.
Shunday qilib, pedagogik odobga ega bo‘lgan guruh rahbari o‘quvchilar
orasida obro‘ qozonadi. Ustoz qanchalik obro‘ qozonsa, ta’lim va tarbiya mohiyatan
shunchalik muvaffaqiyatli bo‘ladi va aksincha, tarbiyachining sha’ni qanchalik past
bo‘lsa, uning ta’siri shuncha bo‘sh va o‘quvchilarni voyaga yetkazish jarayoni ham
shuncha zaif bo‘ladi.
Yuqori aytib utilgan fazilatlar guruh rahbarining tarbiyaviy ishlari samarasini
oshirishda va uning muvaffaqiyatini ta’minlashga garov bo‘ladi.
2.2 Guruh rahbarining shaxs va jamoani o‘rganishi va tarbiyaviy
ishlarni rivojlantirishi.
Guruh rahbari nihoyatda ma’suliyatli va murakkab vazifani bajaradi. U
guruhdagi tarbiyaviy ishlar tashkilotchisi, talabalarning murabbiysi, guruhni tashkil
etadi hamda kamolot tashkilotchilari, o‘qituvchilar, oila, keng jamoatchilik ahli bilan
birga ish olib boradi.
So‘nggi yillarda guruh rahbarining faoliyati turli shakl va metodlar bilan
boyitildi. Tarbiyaviy ishlarni tashkil etish va o‘tkazishda o‘quv yurti jamoat
tashkilotlarining roli tobora oshirildi. Ideologik muassasalar sifatida o‘quv yurti
oldida muhim tarbiyaviy vazifalar qo‘yilgan, bu esa ayni vaqtda har bir guruh
rahbarining asosiy vazifalari hisoblanadi, shunday qilib, alohida guruh birlashib
o‘quv yurtini tashkil etadilar. Alohida guruh jamoalari qo‘lga kiritgan ta’lim va
tarbiya borasidagi muvaffaqiyatlar butun o‘quv yurti jamoasining muvaffaqiyatini
minlaydi. Shu nuqtai nazardan guruh rahbarining ma’suliyati jamiyat oldida
rahbarlik ma’suliyatidan kam emas. Shunnig uchun o‘quv yurti direktorlari guruh
rahbari vazifasiga tajribali, tashkilotchi, mehnatsevar, mahoratli, yosh avlodni
sevadigan o‘qituvchilarni tayinlab, ular bilan muntazam ish olib boradilar.
Guruh rahbarining muhim vazifalaridan biri – bu talabaning o‘qishga bo‘lgan
havasi, e’tiqodi va bilim, qobiliyatini rivojlantirish, kab-hunarga bo‘lgan layoqatini,
yosh va ruhiy xususiyatlar asosida rivojlantirish, har bir o‘quvchining bo‘lg‘usi
hayoti rejalarini amalga oshirish, talabalarning salomatligini muhofaza qilishdan
iborat. Faollarga ishonish, ularning guruh jamoasi orasida obro‘sini ko‘tarish, z
vaqtida ularga tegishli yordam ko‘rsatish guruh rahbarining bevosita asosiy
vazifasidir.
Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalash jarayonida guruh rahbarining
tashkilotchilik funksiyasi juda katta ahamiyatga egadir. “Tashkilotchilik”
tushunchasining o‘zi keng ma’noga ega. Maxsus bir maqsadni ko‘zlab u yoki bu
ishni, tadbiriy choralarni tashkil etish guruh rahbaridan katta malaka va maxsus
mahoratni talab qiladi. Tashkilotchilik funksiyasi bir nechta elementlarga bog‘liqdir.
A. O‘tgan ishlarni tahlil qilish, uning muvaffaqiyati yoki muvaffaqiyatsizligi
sabablarini belgilab olish.
B. Guruhda o‘tkaziladigan barcha ishlar tarbiyaviy harakterga ega bo‘lib,
ma’lum maqsadni ko‘zlab o‘tkazilishi va guruh rahbari turli tarbiyaviy ishlarni
o‘tkazishda oldin shu ishning modelini tuza bilish lozim.
V. Guruh rahbari oldiga qo‘yilgan maqsadga erishish uchun o‘z oldiga aniq
vazifa qo‘ya bilish lozim.
G. Guruh rahbari har bir tarbiyaviy choralarni amalga oshirishda o‘qituvchi
va talabalarning qobiliyatlariga qarab, vazifalarni taqsimlash, ma’lum reja asosida
tarbiyaviy tadbirlarning o‘tkazish o‘rni, vaqti, soati, javobgar shaxslar va
tizimliligini aniqlash lozim.
D. Ma’lum tarbiyaviy ish bajarishda bajaruvchi kishilarni ish uchastkalaridagi
joy-joyiga qo‘yish, vazifalarni to‘g‘ri taqsimlash, ishga boshqa o‘qituvchilarni, ota-
onalar, talabalar, otalik tashkilotlari va ish ob’ektini aniqlash lozim.
Guruh rahbarining jamoani tashkil qilish bo‘yicha asosiy faoliyati.
1.
Har bir talabani shaxs sifatida o‘rganish.
2.
Talabalarni guruhda tarbiyalashni tashkil etish.
3.
Talabalarning bilim-tarbiyasini oshirish va ularning tartib intizomini
mustahkamlash.
4.
Guruhda darsdan tashqari ishlarni tashkil etish va o‘tkazish.
5.
Fan
o‘qituvchilarining
tarbiyaviy
ishlarini
birlashtirish
(koordinatsiyalash).
6.
Talabalarning ota-onalari bilan ishlash.
Guruh rahbari fan o‘qituv ishlariga nisbatan tarbiyaning ko‘p qirrali muhim
vazifalarini bajaradi. Shuning uchun uning oldiga juda katta pedagogik va psixologik
talablar ko‘yilgan, bu talablar tarbiyaviy ishlarni yukori darajaga ko‘tarishda muhim
rol o‘ynaydi.
Guruh rahbariga nisbatan ko‘yiladigan talablar : yuqori g‘oyaviylik va
onglilik; guruh rahbari katta obro‘ga, ehtiromga va hurmatga ega bo‘lishi; pedagogik
mahorat; madaniy qobiliyatining mavjudligi; pedagogik odobga ega bo‘lish; yosh
avlodga nisbatan hurmat va ehtiromli bo‘lish; tashkilotchilik malakasi va mahoratiga
ega bo‘lish; tarbiyaviy ishlarga nisbatan ijodiy munosabatda bo‘lish; guruh rahbari
kasbini yuqori ko‘tarish va mustaqil bilim olish qobiliyatiga ega bo‘lish.
Rasmiy hujjatlarga guruh rahbarining vazifalari qisman bayon qilingan bo‘lsa
ham biz kuyida guruh rahbarining jamoani birlashtirish bo‘yicha vazifalarni aniq
tarzda ko‘rsatishni zarur deb bildik.
Guruh rahbarinig vazifalari:
1.
Talabalarning anatomik, fiziologik va psixologik xususiyatlarini
o‘rganish;
2.
Talabalarning kundalik davomati, odob xulqi va jamoat ishlariga
qatnashishini tekshirib borish;
3.
Talabalarning rejiga rioya qilishlari va uyga berilgan vazifalarni
tayyorlab borishlarini kuzatish;
4.
Guruhda ishlaydigan fan o‘qituvchilari bilan majlislar o‘tkazish;
5.
Darsda talabalar davomatini ta’minlash, guruhdagi va yuquv yurtida
navbatchilikni tashkil etish, xonani jihozlash, honadagi o‘quv asboblarini saqlashga
o‘rgatish, talabalar bilan suhbatlar o‘tkazish;
6.
Guruh majlislarini tizimli o‘tkazish;
7.
“Kamolot” tashkiloti bilan ish rejalariga muvofiq darsdan tashqari
ishlarni tashkil etish;
8.
Talabalar bilan darsdan tashqari o‘qishlari va anjumanlarini o‘tkazish;
9.
Guruh talabalari bilan sport , harbiy vatanparvarlik tarbiyasi borasida
tadbiriy choralar ko‘rish, talabalar sog‘ligini muntazam nazorat qilish, jismoniy
tarbiya o‘qituvchilari, harbiy ta’lim o‘qituvchilari bilan doimiy aloqada bo‘lish;
10.
Talabalarni rag‘batlantirish va zarur vaktlarda ularga nisbatan chora
ko‘rish;
11.
Talabalarning ota-onalari bilan tarbiya borasida doimiy aloqada bo‘lish
va ular bilan individual suhbatlar o‘tkazish;
12.
Talabalarning shaxsiy va guruh rahbariga oid hujjatlarini tartibli olib
borish.
Guruhda tarbiyaviy ishlarga doir masalalarni har tomonlama hal qilish
maqsadida guruh rahbari talabalarining ta’lim olishlari, guruhni uyushtirishining
taxminiy rejasini tuzadiki, bu reja talabalar bilan tizimli ish olib borishga katta
imkoniyatlar yaratib beradi.
2.3.. Guruh rahbarining vazifalari va shaxsiy sifatlari.
Xozirgi davrda akademk litsey, kollej va undagi ukuv, tarbiya jamoa
oldiga juda katta ijtimoiy axamiyatga molik vazifalar kuyilmokda.
Akaedmik litsey yosh avlodning dunyokarashini tarkib toptirish,
goyaviy va siyosiy jixatdan chiniktirishi yuksak axlokiy fazilatga ega kilishi
mexnatga va ongli kasb tanlashga tayyorlash lozim. Bu vazifalarni xal kilishda guruh
rahbari muhim rol uynaydi. Chunki u bir guruh sharoitida tarbiyaviy vazifalarni
amalga oshirishga karatilgan ishlarni tashkil etadi va boshqaradi. Guruh rahbarning
ko‘p kirrali vazifasi «Ta’lim tugrisida» gi Konun va «Kadrlar tayyorlash milliy
Dasturi»da. «O‘quv yurti ichki nizomlari» da bayon kilingan bulib, unda akademik
litsey, kollej direktoriga, tarbiyaviy ishlarning tashkilotchilariga, ukituvchilarga, ota-
onalarga va guruh rahbarlariga tavsiyalar berilgan; akliy, axlokiy, mexnat, yestetik a
jismoniy tarbiyaning vazifai va mazmuni guruhlarga nisbatan moslashtirilgan.
Ana shunga kura guruh rahbari kuyidagi vazifalarni bajaradi:
O‘ziga yuklatilgan guruhda tarbiyaviy ishlarni amalga oshiradi.
Bu vazifan bajarishda u yolg‘iz emas. Shu guruhda dars dars berayotgan turli
fan ukituvchilari bilan yakin xamkorlikda va ularga suyangan xolda ukuvchilarda
dunyokarash asoslarini shakllantiradi, axlok tarbiyasini amalga oshiradi. Kamolot
tashkiloti xamkorligida, muntazam suratda ularga tayanib va kundalik ishda yorda
uyushtirib talabalar bilan darsdan tashkaridagi xilma-xil ishlarni tashkil etadi va
guruh jamoasini mustaxkamlaydi.
Ukuvchilarning birligiga bulgan kizikishini va kobiliyatini ustirish, har bir
ukuvchining individual –ruxiy xususiyatini xisobga olgan xolda kasbga yunaltirish
– guruh rahbarining aloxida vazifasidir. Ayni paytda u har bir ukuvchining sogligini
mustahkamlashga xam e’tibor beradi.
Guruh rahbarining dikkat markazida talabalarning yukori darajada
uzlashtirishini ta’minlash masalasi turadi. Buning uchun u har bir talabaning
kundalik uzlashtirishidan vokif bulib turadi, orkada kolayotganlarga uz vaktida
kechiktirmay yordam uyushtiradi.
Guruhdagi talabalarning uz-uzini boshkarish ishlarini yunaltiradi, ular
ishtirokida guruh jamoasining ijtimoiy foydali ishlardagi ishtirokini ta’min etadi,
ukuv yurti mikyosida uyushtirilayotgan muhim tadbirlarda uz guruhining faol
katnashishini ta’minlaydi.
Guruh talabalarining ota-onalari, korxonalar va muassasalardagi, turair
joylardagi oila va ukuv yurtia yordam beruvchi xomiy mahallalar bilan yakin aloka
urnatadi.
Guruh rahbari shu guruhda dars berayotgan barcha fan ukituvchilari urtasida,
ukuvchilari urtasida, ukuv yurti bilan oila urtasida talabalarga nisbatan yagona
talablar o‘rnatilishiga erishadi, ota-onalarga pedagogik bilimlar tarkatib, oila bilan
ukuv yurti urtasidagi alokani mustaxkamlaydi.
Guruh
rahbari
o‘z
guruhidagi
turli
hujjatlarning:
guruh
jurnali,
uo‘quvchilarning reyting daftarchasi, shaxsiy hujjatlari, turli xil reja va hisobotlarni
yuritadi.
Ko‘rinib turibdiki, vazifa keng va murakkab, ularni muvaffakiyatli xal kilish
guruh rahbarining shaxsiy sifatlariga xam boglikdir. Guruh rahbarlarining shaxsiy
sifatlariga qo‘yiladigan talablar o‘qituvchiga qo‘yiladigan talablardan farq qilmaydi.
Lekin guruh rahbari asosiy tarbiyachi, bolalar ma’naviy jihatidan andoza oladigan
shaxs bulganligi uchun xam bu talablar uning shaxsiy fazilatiga aylanib ketishi bilan
tarbiyada aloxida urin egallaydi.
Tarbiyaviysh ishlarning sifat va samaradorligi, avvalo tarbiyachining goyaviy
ishonchiga va siyosiy ongining darajasiga bogliq.
Guruh rahbari o‘zining g‘oyaviy-siyosiy ongini oshiradi. Bu guruh rahbariga
bolalarni onglilik ruhida tarbiyalashga, ular orasiga yot idealogiya va yomon
xulkning kirib borishiga karshi kurasha olishimkoniyatini bera oladi. Guruh
rahbarining axlokiy obrusi goyat darajada yukori bulishi xam bu urinda muhimdir.
Guruh rahbari ana shundagina tarbiyaviyta’sir kuchiga ega buladi. Tarbiyachiningn
shaxsiy fazilatlari, ma’naviy kiyofasi ukuvchilar ongining va xulkining
shakllanishiga katta ta’sir kursatadi. Guruh rahbari uchun kasbiy malaka va
kunikmalarga ega bulishning uzi yetarli emas. U o‘z tarbiyaviy faoliyatida yuksak
darajadagi fukarolik fazilatlari, intizomi va odamiyligi, axlokiy sifatlari bilan xam
ta’sir o‘tkazadi. Chunki tarbiyachilik talanti juda kup sifatlarni chukur bilish, keng
fikr doirasi, ishga jon dildan kungi qo‘yish, bolalarga bo‘lgan cheksiz muhabbat,
muomalada nazokatlilik, qalb yoshligi, serzavq, temperament, akl va odoblilik
namunasi, alokada nazokat va sipolik, vazminlik va kamtarlik kabi fazilatlarning
bo‘lishini takozo kiladi. Bunga yana tarbiyachilik texnikasi kushilsa ishda
muvaffakiyat ta’minlanishi tabiiydir. Tarbiyachilik texnikasi guruh rahbarining
asosiy kurolidir.
Guruh rahbaridan madaniyat darajasining kengligi, pedagogik odob
talablariga rioya kilish, har bir talaba shaxsini inson sifatida xurmat kilish bilan unga
nisbatan talabchanlikni unutmaslik, tashkilotchilik malakalariga ega bulish, uz
malakasini tinimsiz oshirib borish bilan ishga ijodiy yondoshish talab kilinadi.
Muhimi shundaki, guruh rahbarining uz bolalarda tarbiyalamokchi bulgan goyaviy-
axlokiy goyaga mos bulishi kerak. Tarbiyadagi oldiga kuyilayotgan talablar
tarbiyachi harakterda xamisha xam namoyon bulavermasligidadir.
Guruh rahbarining faol jamoatchi sifatida xamisha namuna kursatishi muhim
axamiyatga ega. Ayni vaktda u kommunikativ (kattalar bilan xam, kichiklar bilan
xam tez aloka urata olish obiliyatiga ega bulishi, ruy berayotgan xodisalarni fakat
pedvgogik koidalarga boglab baxolashgina emas, balki ruy berish sababiga karab
xukm xam chikarishi pedagogik optimizmga, ijod kilish kobiliyatiga ega bulishi
kerak.
Guruh rahbari ukuv yurtidagi eng unievrchal pedagogik xisoblanib, u
bajaradigan mexnatning uochovi, chegarasi yuk. Uning bilmagan ishi uddasidan
chika olmaydigan soxasi bulmaydi. Shu bilan bir katorda u begaraz, xolis va ta’masiz
shaxs bulib, jamoatchilik asosida ishlaydi. Guruh rahbari pedagoglar , ota-onalar va
ukuvchilarni uzaro boglovi shaxs sifatida barcha tomonlarning nukai nazarini
xisobga olishi, harakatlarni bir markazga birlashtirishi, uzaro alokalarning tugri
bulishiga ta’sir utkazishi va ayni vaktda uzining pozitsiyasini anik ta’minlay olishi
kerak. Bu esa donolikdir.
Mana shu fazilatlar guruh rahbarining tarbiyaviy ishlari samarasini
oshirishga va uning muvaffakiyatini ta’minlashga garov buladi.
2.4..Guruh rahbarining pedagogik faoliyati va mahorati
Guruh rahbarining faoliyati ko‘p qirrali va sermazmundir.U o‘zi rahbarlik
qilayotgan guruh o‘quvchilarini tarbiyalash bilan bir qatorda o‘quv yili davomida
nimalar qilish kerakligi,talabalar hayotining nima bilan band qilish va tanlangan ish
turini amalga osh9iroishini bexato aniqlash kabi ancha murakkab muammoni
uechadi.Bu borada guruh rahbariga turli xil manbalar yordam beradi.Guruh
rahbarining ish stolida «Talabalarni tarbiyalash ishining mazmuni» bo‘lishi
kerak.Chunonchi,
-dunyoqarash asoslarini tarkib toptirish;
-siyosiy onglilikni tarbiyalash va ijtimoiy faoliyatni rivojlantirish,
-axloqli, ongli intizomni va xulq madaniyatini tarbiyalash;
-o‘qishga ongli munosabatni tarbiyalash,bilish faolligini va aqliy mehnat
madaniyatini rivojlantirish
-mehnatga va ijtimoiy mulkka munosabatni tarbiyalash, politexnika bilim doirasini
kengaytirish, kasbni ongli tanlashga tayyorlash;
-o‘z huquqini anglab yetishga o‘rgatish,fuqarolik mas’uliyatini tarbiyalash;
-estetik madaniyat asoslarini tarbiyalash va badiiy qobiliyatni rivojlantirish;
-jismoniy
barkamollik,salomatlikni,mustahkamlash
va
sanitariya-gigiena
madaniyati kabi muhim masalalar alohida qayd etiladi.
Guruh rahbarining pedagogik faoliyati va ma horati o‘quv faoliyatida ham,
o‘qishdan tashqari faoliyatda ham zarur bo‘lgan umumiy pedgogik malakalar
majmuidan tashkil topadi.
Xo‘sh, tarbiyachining pedagogik mahorati,texnikasi qanday malakalarni o‘z
ichiga oladi? Ularning pedagogik ta’sir ko‘rsatishdagi roli qanday?
Avvalo, pedagogik texnikaning tarkibiy qismi sifatida pedagogning nutq
malakalarini, ya’ni savodli gapirish, o‘z fikr va his tuyg‘ularini so‘zda aniq ifodalash
malakalarini aytib o‘tish mumkin.
Pedagogik texnikaning boshqa tarkibiy qismi guruh rahbarining mimik va
pantomimik ifodaliligidir. Aniq imo – ishora, ma’noli qarash, rag‘batlantiruvchi yoki
istehzoli tabassum pedgogik ta’sir ko‘rsatishda ko‘p so‘zli tushuntirish yoki e’tiroz
bildirishga qaraganda ancha samarali muomala vositalari bo‘ladi.
Pedagogik o‘zaro ta’sir ko‘rsatishda guruh rahbarining o‘z hissiy holatini
boshqarish, o‘zida eng qulay hissiy jiddiylik darajasini va umidbaxshlik, xayrixohlik
kayfiyatini saqlash, o‘zining hissiy dam olishini tashkil etish mahorati muhim rol
o‘ynaydi. Bu mahorat pedagogning kasbiy jihatdan o‘z – o‘zini nazorat qilishni
ta’minlaydi. Ko‘p yillar davomida sog‘lom asab sistemasini saqlab qolish, asabiy
buzilishlardan, hissiy va aqliy zo‘riqishdan o‘zini tiyishga yordam beradi.
Samarali o‘zaro ta’sir ko‘rsatishni tashkil tish uchun pedagog aktyorlik va
rejissyorlik mahorati tarkibiy qismlarini egallashi zarur, ular pedagogga
tarbiyalanuvchilar bilan muomala qilishda tarbiyalanuvchilarning aql – idorkigagina
emas, balki ularning his tuyg‘ulariga ham ta’sir ko‘rsatishga yordamlashadi.
Shunday qilib, guruh rahbarining pedagogik texnikasi – bu shunday bir
malakalar yig‘indisidirki, u guruh rahbariga tarbiyalanuvchilar ko‘rib va eshitib
turgan narsalar orqali ulaga o‘z fikrlari va qalbini yetkazish imkonini beradi.
A.S.Makraenko shularni nazarda tutib, «Trabiyachi tashkil etishni, yurishni,
hazillashishni, quvnoq, jahldor bo‘lishini bilishi lozim, u o‘zini shunday tutishi
kerakki, uning har biri harakati tarbiyalasin”, deb yozgan edi. Pedagogik texnikani
egallashning asosiy yo‘llari pedagog rahbarligidagi mashg‘ulotlar (pedagogik
texnikani o‘rganish) va mustaqil ishlash (kasbiy jihatdan o‘z – o‘zini tarbiyalash)
dir. Pedagogik texnika malakalrining individual – shaxsiy tusda ekanligini hisobga
olib, pedagogik texnikani egallashda va uni takomillashtirishda kasbiy jihatdan o‘z
– o‘zini tarbiyalash, ya’ni talabaning o‘zida mohir pedagog shaxsiy fazilatlarini va
kasbiy malakalarini shakllantirishga qaratilgan faoliyat yetakchi rol o‘ynaydi, deb
aytish mumkin.
Pedagogik texnik malakalarini shakllantirishda gruppaviy ish olib borish
alohida rol o‘ynaydi. Pedagogik texnik mashg‘ulotlarining bu shaklini batafsiliroq
ochib berish maqsadga muvofiqdir, chunki u hozirga qadar pedagoglar uchun
muljallangan o‘quv va metodik adabiyotlarda lozim darajada ko‘rsatib berilmagan.
Guruh shaxsning o‘z – o‘zini bilish va o‘z – o‘zini tarbiyalash labaratoriyasi,
pedagogik vazifalarni hal qilishning Yangi usullari tekshirib ko‘riladigan, nazariy
masalalar muhokama qilinadigan tajriba maydoni bo‘lib qolishi mumkin.1
Shu narsa muhimki, guruh qatnashchilari, bo‘lajak pedagoglar kasbiy jihatdan
birga ishlash malakalarini ishlash malakalarni egallashga faol intilishlari, o‘z – o‘zini
bilish va kasbiy jihatdan o‘z –o‘zini tarbiyalash bo‘yicha chuqur ish olib borishga
psixologik jihatdan tayyor bo‘lishlari kerak.
Barcha hollarda ham individual, ham guruhiy mashg‘ulotlar boshlanishidan
oldin pedagogik texnikani egallashning individual dasturi tuzib chiqilishi lozim.
Bunday dasturni tuzish uchun avvalo pedagogik texnika malakalri shakllanishining
boshlang‘ich darajasini aniqlab olish zarur. Biroq tajribaning ko‘rsatishicha, odatda,
mazkur bosqichda faqat malakalar haqidagina emas, shu Bilan birga dastlab
avtomatlashtirlgan (ta’limni boshlash vaqtiga kelib) ko‘nikmalar haqida ham borishi
mumkin ekan. Bular masalan, nafas olish va ovozning tabiiy yo‘lga qo‘yilishi, to‘g‘ri
talaffuz, bundan oldingi tarbiyaning natijasi bo‘lgan savodli, ifodali nutq, mimik va
pantomimik aniqlik va boshqalar bo‘lishi mumkin. Bunday ko‘nikmalarning
mavjudligi pedagogik texnika malaklarini shakllantirishni ancha osonlashtiradi.
Oliy o‘quv yurtlaridagi kasbiy tayyorgarlik jarayonida pedagogik texnikani
egallash guruh rahbariga o‘zining kasb yo‘nalishining boshlanishidayoq ko‘pgina
xatolardan holi bo‘lishda, talabalarga ta’lim tarbiya berishning yuksak
samaradorligiga erishishda yordam beradi.
1 Маҳкамов М. «Бўлажак тарбиячиларнинг педагогик мулоқат маданиятини шакллантириш” номзодлик
диссертацияси. Т., 2005.
Guruh rahbari vaziyatlarning haddan tashqari xilma – xilligi pedagogdan
ijodiy xulq – atvorni talab qiladi. Pedagogik texnika pedagog malakalarining eng
yaxshi ijodiy xulq atvoriga, boshqacha qilib aytganda, har qanday pedagogik
vaziyatda tarbiyalanuvchilarga samarali ta’sir ko‘rsatishga yordam beradi.
Pedagogik texnika malakalari tarbiyachining individual – shaxsiy
xususiyatlari bilan chambarchas bog‘liqligi faqat bu malakalarning individual tusda
bo‘lishi emas, balki ularning shakllanishi va rivojlanishi pedagog shaxsiga ta’sir
ko‘rsatishda ham nomoyon bo‘ladi. 2
Pedagogik texnikaning yana muhim xususiyatlaridan biri pedagogning
ma’naviy va estetik nuqtai nazarlari tarbiyalanuvchilarga yanada to‘laroq ochib
beriladi. Agar pedagogning nutqi qashshoq va tartibsiz bo‘lsa, agar u bo‘lar bo‘lmas
sabablar bilan o‘z hissiyotlariga erk bersa, didi past, estetik jihatdan omi bo‘lsa, u
holda “eng to‘g‘ri” so‘zlar ham, eng “kerakli” tadbirlar ham tarbiyalanuvchilarning
na aql – idrokiga, na hissiyotiga ta’sir qiladi.
Pedagogik texnika to‘g‘risida aytilganlarning hammasi har bir guruh rahbari
uchun bu texnikani tashkil etuvchi malakalarni egallash nihoyatda zarurligini ochiq
– oydin ko‘rsatib turibdi va bu pedagogik vaziyat hamda san’at bilan bog‘liq. Chunki
inson o‘zining har bir qadamini oldindan ko‘rishi, rejalashtirishi amalda mumkin
bo‘lmaydi. Guruh rahbari ning mehnati – bu behad izlanish va azob – uqubatli
kechinmalar, ilhom va betakror nurlanish oni, ko‘pdan ko‘p kundalik ishlar, hafsalasi
pir bo‘lish va shaxslar birgalikda boshdan kechirilgan quvonchdan qanoat hosil
qilishdir. Pedagogk san’at – bu qandaydir qul bilan tutib bo‘lmaydigan, fahm –
farosat bilan amalga oshiriladigan mahorat mahsulidi.
Xo‘sh, pedagogik mahorat nima va u nimalardan tashkil topadi?
Pedagogik mahorat fahm – farosat va bilimlarning, chinakam ilmiy,
tarbiyadagi qiyinchiliklarni yengishga qodir bo‘lgan nufuzli rahbarlikning, shaxslar
qalbining qandayligini his qilish mahorati, ichki dunyosi nozik va zaif bo‘lgan shaxs
shaxsiga mohirlik bilan avaylab yondoshishi, donolik va ijodiy dallilik, ilmiy tahlil,
xayol va fantaziyaga bo‘lgan qobiliyat majmuasidir. Pedagogik mahoratga
pedagogik bilimlar, fahm – farosat bilan bir qatorda pedagogik texnika sohasidagi
2 Маҳкамов М. «Бўлажак тарбиячиларнинг педагогик мулоқат маданиятини шакллантириш” номзодлик
диссертацияси. Т., 2005.
malakalr ham kiradiki, ular tarbiyaga ozroq kuch sarflab, ko‘proq natijalarga erishish
imkonini beradi.
Pedagogik mahorat nazariyasi va metodikasining ishlab chiqilmaganligi
shunga olib keladiki, pedagoglarning har biri o‘zicha, paypslab ijodiy izlanish olib
boadi, Ayni bir xil savollarni: shaxslar bilan, pedagoglar jamoai bilan qanday qilib
til topish mumkin? Qanday qilib qisqa muddat ichida tarbiyalanuvchilar o‘rtasidagi
munosabatlarning haqqoniy manzarasiga erishmoq kerak? Tarbiyalanuvchilarni
pedagogik talablarni bajarishga qanday qilib majbur etish mumkin? Qanday qilib
yaxshi pedagogik ruhiyatni saqlab qolish va o‘z kuch – qo‘vvatini oqilona sarflash
mumkin? Degan savollarni muttasil takrorlaydi va hakoza.
Bu kabi savollarga javob berish uchun pedagogdan odatdan tashqari kuch –
g‘ayratni, qat’iyatni, tirishqoqlikni, tadqiqotlar olib boirishga intilishni, yangi
vaziyatga, yangi jamoaga kirish qobiliyatini, samimiyatni, to‘g‘rilik va halollikni,
o‘tkir aql idrokni, o‘z topilmalarining qimmatini aniqlash qobiliyatini talab qiladi.
Pedagogika fani bilan tarbiya san’atining o‘zviy aloqadorligi zarurki, u yuksak kasb
mahoratini ta’minlaydi.
Pedagogika fikrlashga o‘rgatadi, murakkab pedagogik muammolarni hal
qilish uchun to‘g‘ri yo‘l yo‘riq va ilmiy asoslangan yo‘llarni ko‘rsatadi, pedagogning
pedagogik ta’sir ko‘rsatish metodikasi va texnikasi bilan qurollantiradi. Biroq
texnikaning tarkibiy qismlari bilan mahorat o‘rtasidagi nisbatning dialektik
muammolarini to‘g‘ri hal qilish uchun tayyor andazalar, mutloqo aniq tavsiyalar
qaerda bo‘lishi mumkin, qaerda bo‘lishi mumkin emas, degan savolga javob berishi
mumkin.
Tarbiyaning maqsadlari, vositalari va natijalari o‘rtasida, shuningdek,
tarbiyalanuvchi va tarbiyachi tafakkuri, motivlari o‘rtasida g‘oyat murakkab
bog‘liqlik bor. Kattalarning maqsadi, odatda, yoshlarning maqsadlari (hatto strategik
maqsadlari) bor. Talabaning rivojlanish mantiqi, uning tafakkuri, harakatlari bitta
nuqtai nazarda, tarbiyachining mantiqi boshqa nuqtai nazarda turishi mumkin.
Bunday variantda hech qanday tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatish bo‘lmaydi.
Pedagogik faoliyatda vositalar, maqsadlar va natijalarning nisbatini doimo
tahlil qilib borish zarur. Ular uzviy birlikni tashkil etadi, bir – biriga bog‘liq bo‘ladi
va alohida tarzdi amalga oshirilmaydi. Maqsadni amlga oshirish usuli – bo‘lajak
natijadir. Natija yangi vositalarni tanlash, yangi maqsadlarni qo‘yish uchun amaliy
asos hisoblanadi. Tajribada ma’lum darajada qo‘llanilgan har qanday vosita natija
beradi, hatto biror sababga ko‘ra maqsad aniq ifodalanmagan bo‘lsa ham natija
bervermaydi.
Tajribada mavjud bo‘lgan pedagogik vositalarni ikkitasini ko‘rib chiqamiz.
Birinchisi: har qanday pedagogik vosita hamisha bir qator boshqa vositalar,
usullar, shartlar Bilan bog‘liq bo‘ladi, ular pedagogik jarayoning muayyan
bosqichida ta’sir ko‘rsatish natijasini belgilab beradi. Masalan rag‘batlantirish bir xil
jarayonlarni tezlashtirish va boshqarishga to‘siqnlik qilish, turli salbiy va ijobiy
hissiyotlarning turli – tuman ko‘irinishlarini vujudga keltirishi mumkin.
Ikkinchi: ayrim vositalarni qo‘llanish pedagogning ular ta’sirini, mumkin
bo‘lgan o‘zgarishini anglash qobiliyatlariga butunlay bog‘liq bo‘ladi. jamoa
muomala sharoitida vositalarni qo‘llash minut sayin o‘zgarib turadigan vaziyatni
hisobga olish zarurligini taqazo qiladi.
Hozircha biz ko‘proq mavhum kategoriyalardan foydalanamiz. Amaliy
faoliyatda esa vositalar, maqsadlar va natijalar dialektikasi ovozlar shovqini, g‘oyat
turli – tuman ehtiyojlar va da’volarning avj olishi bilan to‘la bo‘ladiki, bu barcha
jonli manzara doimo bir kishining – pedagog tarbiyachining diqqat markazida
bo‘lishi lozim.
Agar pedagogik san’at haqida gapirganda, chamasi, uning asosiy ko‘rinishlari
– talabalarga umidbaxsh faraz bilan yondoshish, talab va ishonchning birligi, uning
shaxsga avayla munosabatda bo‘lish, uni hurmat qilishdan iborat bo‘lishi mumkin.
Pedagogik umidbaxshlik hatto eng qarovsiz talaba ham o‘zida ko‘pgina ijobiy
narsalarga egadir, degan ishonchga asoslangan.
Pedagogik mahorat o‘ziga talabalar haqidagi, ularning psixologiyasi
to‘g‘risidagi, ta’lim muassasasi haqidagi, ta’lim – tarbiya jarayonini tashkil etish va
uning mazmuni, metodlari haqidagi keng bilimlarni qamrab oladi. Bu bilimlar
umumiy pedagogik madaniyani tashkil etadi, pedagog, tarbiyachi bu madaniyatni
egallamasa, hech vaqt o‘z ishining chinakam ustasi bo‘la olmaydi, eski usuldan, bir
qolipdagi tayyor andazalarni ishlatishdan nariga o‘tmaydi.
Biroq zamonaviy guruh rahbariga birgina umumiy madaniyatning o‘zi kifoya
qilmaydi – maxsus bilimlar va malakalar: talabalarni kuzatish, ularning o‘sishidagi
muhim narsalarni aniqlay olish, bu muhim narsalarni jamiyatda vujudga kelgan
asosiy ijtimoiy g‘oyalar bilan taqqoslash, ularni rivojlantirish yo‘llari va usullarini
aniqlash, turli vositalar, tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatish usullarining o‘zaro bir – biriga
o‘tish dialektikasini chuqur tahlil qilish, pedagogik izlanishlar va yutuqlarni ilmiy
jihatdan bir sistemaga solish malakalari zarur bo‘ladi.
Guruh rahbari yangi tajribalarni o‘rganar ekan, o‘zining hayotiy bilmini, his
etgan va anglagan narsalarini, o‘z tajribasini aslo kamsitmasligi kerak. Guruh
rahbarni keng va dadil tajribachilik ishlariga yo‘llash zarur.
2.5.Guruh rahbarining tarbiyaviy ishlarni rivojlantirishga yo‘naltirilgan
faoliyati
Guruh rahbari noxoyatda ma’sulyatli va murakkab vazifani bajaradi. U
guruhdagi tarbiyaviy ishlar tashkilotchisi, talabalarning murabbiysi, guruhni tashkil
etadi xamda kamolot tashkilotchilari, o‘qituvchilar, oila, keng jamoatchilik ahli
bilan birga ish olib boradi.
So‘nggi yillarda guruh rahbarining faoliyati turli shakl va metodlar
bilan boyitildi. Tarbiyaviy ishlarni tashkil etish va o‘tkazishda o‘quv yurti jamoat
tashkilotlarining roli tobora oshirildi.
Ushbu ishni tayyorlashdan maqsad o‘quv yurtining guruh rahbariga
xozirgi vaqtda mamlakatda uzluksiz ta’limning yagona tizimini yaratish borasidagi
ish uslublarini har tomonlama keng joriy qilish va metodik yordam ko‘rsatishdan
iboratdir. Ideologik muassasalar sifatida o‘quv yurti oldiga muhim tarbiyaviy
vazifalar ko‘yilgan, bu esa ayni vaqtda har bir guruh rahbarining asosiy vazifalarni
xisoblanadi, shunday qilib. Alohida guruh birlashib o‘quv yurtini tashkil etadilar.
Aloxida guruh jamoalari ko‘lga kiritgan ta’lim va tarbiya borasidagi
muvaffaqiyatlar butun o‘quv yurti jamoasining muvaffaqiyatini ta’minlaydi. Shu
nuqtai nazardan guruh rahbarining ma’suliyati jamiyat oldida rahbarlik
ma’suliyatidan kam emas. Shuning uchun o‘quv yurti direktorlari guruh rahbari
vazifasiga tajribali, tashkilotchi, mexnatsevar, maxoratli, yosh avlodni sevadigan
o‘qituvchilarni tayinlab, ular bilan muntazam ish olib boradilar.
Guruh rahbarining muhim vazifalaridan biri-bu talabaning o‘qishga
bo‘lgan havasi, e’tiqodi va bilim, qobilyatini rivojlantirish, kasb-xunarga bo‘lgan
layoqatini, yosh va ruxiy xususiyatlar asosida rivojlantirish, har bir o‘quvchining
bo‘lg‘usi xayoti rejalarini amalga oshirish, talabalarning salomatligini muxofaza
qilishdan iborat. Faollarga ishonish, ularning guruh jamoasi orasida obro‘sini
ko‘tarish, o‘z vaqtida ularga tegishli yordam ko‘rsatish guruh rahbarining bevosita
asosiy vazifasidir.
Shuningdek,guruh rahbarining tashkilotchilik funksiyasi tarbiya
jarayonida muhim vosita sanaladi.Chunki, tashkilotchilik tushunchasining o‘zi keng
ma’noga ega. Maxsus bir maqsadni ko‘zlab u yoki bu ishni tadbiriy choralarnitashkil
etish guruh rahbaridan katta malaka va maxsus mahoratni talab qiladi.
Tashkilotchilik funksiyasi bir necha elementlarga bog‘liqdir:
A. O‘tgan ishlarni tashkil qilish, uning muvaffaqiyati yoki muvaffaqiyatsizligi
sabablarini belgilab olish.
B. Guruhda o‘tkaziladigan barcha ishlar tarbiyaviy xaakterga ega bo‘lib,
ma’lum maqsadni ko‘zlab o‘tkazilishi va guruh rahbari turli tarbiy ishlarni
o‘tkazishda oldin shu ishning modelini tuza bilish lozim.
D. Guruh rahbari oldiga qo‘yilgan maqsadga yetishish uchun o‘z oldiga aniq
vazifa qo‘ya bilish lozim.
Ye. Guruh rahbari har bir tarbiriy choralarni amalga oshirishda o‘qituvchi va
talabalarning qobiiliyatlariga qarab, vazifalarni taqsimlash, ma’lum reja asosida
tarbiyaviy tadbirlarning o‘tazish o‘rni, vaqti, soati, javobgar shaxslar va tizimligini
aniqlash lozim.
F. Ma’lumki tarbiyaviy ish bajarishda bajaruvchi kishilarni to‘g‘ri taqsimlash,
ishga boshqa o‘qituvchilarni, ota-onalar, talabalar, otalik tashkilotlari va ish obektini
aniqlash lozim.
Guruh rahbarining asosiy faoliyati esa quyidagilarni bilishni talab etadi.
1. har bir talabani shaxs sifatida o‘rganish.
2. Talabalarning guruhda tarbiyalashni tashkil etish.
3. Talablarning bilim-tarbiyasini oshirish va ularning tartib intizomini
mustahkamlash.
4. Guruhda darsdan tashqari ishlarni tashkil etish va o‘tkazish.
5. Fan o‘qituvchilarning tarbiyaviy ishlarni ( koordinatsiyalash) irlashtirish.
6. Talabalarning oa-onalari bilan ishlash.
7. Guruh rahbari fan o‘qituv ishlariga nisbatan tarbiyaning ko‘p qirrali
muhim vazifalarini bajaradi. Shuning uchun uning oldiga juda katta pedagogik va
psixologik talablar qo‘ygan, bu talablar tarbiyaviy ishlarni yuqori darajaga
ko‘tarishda muhim rol o‘ynaydi.
8. Demak yuqoridagilarga tayangan holda guruh rahbarining faoliyatiga
nisbatan qo‘yilgan talablar quyidagilardan iborat..
1.Yuqori g‘oyafiylik va onglilik.
2 Guruh rahbari katta obro‘ga ehtiromga va hurmatga ega bo‘lishi
3 Pedagogik mahorat
4 Madaniy qobiliyatning mavdudligi
5 Pedagogie odibga ega bo‘lish
6 Yosh avlodga nisbatan hurmat va ehtirom bo‘lish
7 Tashkilotchilik malakasi va mahoratiga ega bqlish
8 Tarbiya ishlariga nisbatan ijodiy munosabatda bo‘lish
9 Guruh rahbari kasbini yuqoriga ko‘tarish mustaqil bilim olish qobiliyatiga
ega bo‘lish.
Rasmiy hujjatlarga guruh rahbarining vazifalari qisman bayon qilingan
bo‘lsa ham biz quyida guruh rahbarining vazifalarini aniq tarzda ko‘rsatishni zarur
deb bildik.
Guruh rahbarining vazifalari:
1.Anatomik, fiziologik va psixologik xususviyatlarini o‘rganish.
2.Talabalarning kundalik davomati odob, xulqi va jamoat ishlariga qatnashishini
tekshirib borish.
3.Talabalarning rejimga rioya qilishlari va uyga berilgan vazifalarni tayyorlab
borishlarini kuzatish.
4.Guruhda ishlaydigan fan o‘qituvchilari bilan majlis o‘tkazish
5.Darsda talabalarning davomatini ta’minlash, guruhda va o‘quv yurtida
navbatchilikni tashkil etish , xonani jihozlash, xonadagi o‘quv asboblarini saqlashga
o‘rtgatish, talabalarning qiyinchiliklarini nazorat qilib ular bilan suhbat o‘tkazish
6.Guruh majlichlarini tizimli va tartibli o‘tkazish
7.«Kamolot» tashkiloti bilan ish rejalariga muvofiq darsdan tashqvari ishlarini
tashkil etish.
8.Talabarlarning darsdan ashqari o‘kishlari va anjumanlarini o‘ikazish
9.Guruh talabalari bilan sport, harbiy vatanparlik tarbiyasi borasida tadbiriy choralar
ko‘rish, talabalar sog‘lig‘ini muntazam nazorat qilish, jismoniy tarbiya
o‘qituvchilari, harbiy ta’lim o‘qituvchilari bilan doimiy aloqada bo‘lish
10.Talabalarni rag‘batlantirish va zarur vaqtlarda ularga nisbatan chora ko‘rish.
11.Talabalarning ota-onalari bilan tarbiya borasida doimiy aloqada bo‘lish va ular
bilan individual suhbatda bo‘lish.
12.Talabalarning shaxsiy va guruhga oid hujjvtlarni tartibli olib borish.
Guruhda tarbiyaviy ishlarga doir masalalarni har tomonlama hal qilish
maqsadida guruh rahbari talablarning ta’lim olishlari guruhning uyushtirishning
tahminiy rejasini tuzadiki bu reja talabalar bilan tizimli ish olib borishga katta
imkoniyatlar yaratib beradi.
2.Talabaning o‘rganishning tahminiy dasturi
1. talabalari to‘g‘risida umumiy ma’lumot.
1. Talaba qaerda yashaydi?
2. Ota-onasining kasbi va ish joyi.
3. Oila a’zolarining va ularning moddiy ta’minlanganligi
4. Oilada ota-ananing o‘zaro munosabatlari
5. Oilada talabanri tarbiyalash harakteri
6. Talabaning rejimi
7. Oilaning xo‘jalik ishlarida talabaning ishtiroki
8. Talabaning hayotida eng muhim voqealar
9. Talabaning sog‘ligi to‘g‘risida ma’lumot
II. Yoshlar taraqqiyotining umumiy holati
1. umumiy taraqqiyot ( nunq madaniyati dunyoqarashi harakteri kino ,
teatr,muzey, sport majmualariga borish)
2. talabaning o‘qishga bo‘lgan munosabati
3. Talabaning davomati
4. Talabaning jismoniy mehnaga munosabati
5. Talabaning intizomi , xulqi tirishqoqligi
6. Talabaning qiziqishi (o‘qishga, sportga)
III. Talabaning jamoat ishlarida ishtiroki
1. Guruhning jamoat ishlarida ishtirok etish
2. Jamoat ishlarini bajarishi
3. Talabaning guruhdagi obro‘yi va mavqei
IV. Talaba shaxsining asosiy xususiyatlari
1.Jamoatchilik dunyo qarashi
2.Talabaning ma’naviy sifatlari, vatanni sevish, do‘stlik, insoniylik, baynalminallik.
3.Irodalilik harakteri va xususiyatlari. (maqsadli bo‘lish, faollik, botirlik
tashkilotchilik mustaqillik intizomlik, bandlik, kamtarlik va hokazo)
4. Talaba mijozining xususiyatlari va uning ruhiy jarayoni (nutq, diqqat , xotira xayol
ruhiy holatlar)
V. Talabani o‘rganish asosida guruh rahbari quyidagi chora-tadbirlarni tuzadi.
1. Talabaning qaysi sifatlarini tarbiyalab rivojlantirish lozim.
2.
Talaba axloqdagi kamchiliklarni bartaraf qilish uchun nimalar qilish
kerak?
2. B. Guruhni o‘rganishning dasturi.
I. Guruh xayoti.
1.
Guruhdagi talabalarning yoshi, ruxiy, fiziologik va gigienik xolatlari.
2.
Talabalarning shaxsiy taraqqiyoti, ma’rifatchilik jixatlari.
3.
Guruhdagi jamoatchilik ishlari.
II. Guruhning xamjixatligi va uyushqoqligi
1.
Talabalarning o‘zaro munosabati.
2.
Talabalarning birgalikda mexnat qilishlari va uning vaqti.
3.
Qizlar va o‘g‘il bolalarning do‘stligi xamda xamfikrligi.
4.
Jamoa a’zilarini ximoya qilish.
Guruhda do‘stlik aloqalarini harakteri
1.
talabalarning o‘quv yurti va undan tashqarida o‘zaro do‘stlik
munosabatlari qanday?
2.
Talabalarning
bir-biriga
nisbatan
sezgirlik,
kuzatuvchanlik
xususiyatlariga egami?
3.
O‘rtoqlariga nisbatan talabchanligi
4.
O‘rtoqlarning kamchiliklarini ko‘ra biladimi, yo‘qmi?
5.
Guruhning a’lochilar, zukko, ishbilarmon talabalarning darsdan ketib
qolgadigan, o‘zlashtirmovchi talabalarga munosabatari qanday?
6.
Jismoniy jihatdan zaif bo‘lgan bolalarga qanday yordamlar beriladi?
Guruh faollari.
1.
Faollar hayati
2.
Ularning guruhdagi obro‘lari.
3.
Faollarning o‘rtoqlariga nisbatan munosabatlari.
4.
Faollar guruhdan ajralib turadilarmi, guruhdagilar ularni xurmat
qiladilarmi yoki yo‘qmi?
Guruhning o‘quv yurti bilan aloqasi
O‘quv yurtida xodisalardan, boshqa guruhlardan guruhning xabari bormi?
O‘quv yurtining yaxshi yo‘lga qo‘yilishi uchun guruh o‘quvchilari takliflar
kiritib turadilarmi yoki yo‘qmi?
O‘quv yurti talabalarni guruh qanday bajaradi?
Guruhning boshqa guruh talabalari bilan qanday aloqasi bor?
O‘quv yurti tadbiriy choralarni rejalashtirishda guruh talabalari qanday
ishtirok etadilar?
Talabalar jamoasining yuqori ko‘rsatilgan usullar bilan holatini o‘rganish
o‘qtuvchiga ko‘a imkoniyatlar beradi. Tajribali o‘qituvchilar hamma vaqt biror
guruhning rahbarligini olishdan avval oldin guruhni batafsil o‘rganadilar, bu esa
qiyinchilik guruh rahbariga vaqti tejashda, aniq ish rejalarini tuzishda va o‘z
faoliyatini o‘quv yili davomida belgilangan tarzda amalga oshirishga yordam beradi.
2.6.. Mustaqillik sharoitida tarbiyaviy ishlar jarayoniga va guruh rahbari
faoliyatiga qo‘yilgan talablar.
Pedagoglarda biz albatta oliyjanoblik hissini tarbiyalashimiz shart.
Oliyjanoblik qalbning o‘ziga hos holatidir. Bu holat insonda sokinlik, hurmat, mehr,
g‘urur hislarining qo‘shilishidan hosil bo‘ladi. Oliyjanoblik hissi har bir insonda
yoshligidan tarbiyalanib o‘ziga to‘g‘ri baho berishga yordam beradi. Bu hislat har
bir inson uchun lozim, ammo pedagog uchun bu zaruratdir. Chunki faqat oliyjanob
odamgina talablarda bu hislatni uyg‘otishi va rivojlantirishi mumkin. Qanday qilib
o‘zini hurmat qilmagan inson boshqalarga o‘zini hurmat qilishni o‘rgatish mumkin.
Faqat ichki uyg‘onlikka ega bo‘lgan insongina boshqalar hayotga ham
uyg‘unlak kiritishi mumkin. Oliyjanob inson boshqalarning muvafaqiyatidan
hursand bo‘ladi va mag‘lubitidan aziyat chekadi. Pedagog esa talabalarning
yutuqlarida hursand bo‘lib qolmasdan balki lazzat ham oladi. Chunki bu yutug‘da
pedagogning ham kichkina ulushi bor. Mag‘lubiyat bu pedagogning ham
mag‘lubiyatidir.
Pedagokka qo‘yiladigan birinchi ahloqiy talab, bu talabaga hurmat bilan, mehr
bilan qarash. Ma’naviy shakllanish talabadan ko‘p kuch vako‘p vaqt talab etadi.
Ichki qrama – qarshiliklar talabani hulqida salbiy ko‘rinishlar vujudga kelishi
mumkin. Bunday hollarda murabbiy eteket chegarasi doirasida ish olib borishi mehr
va toqat Bilan ish yuritishi shart. Murabbiy har bir shaxsni baholashda uning
jamoadagi o‘rniga, o‘qishdagi muvafaqiyatlariga, ota – onasining nasl nasabiga
qarab emas, balki shu talabaning ichki dunyosini shakllanishi darajasiga,
odamiyligiga qarab baho berishi lozim. Bu kamsitmaslik ularning tarbiyasi ustida ish
olib borayotgan davrda nuqsonlarni yo‘qotishga harakat qilish va hurmat Bilan
qarashi zarur.
Pedagogning talabalarga bo‘lgan nisbatan bo‘lgan munosabati mehr, hayri ho
hlik va yordamida iborat bo‘lishi kerak. Ma’lumki rivojlanish uchun yordam berish
murakkab jarayon bo‘lib, talabalar olidag qo‘yib o‘zi chetda qarab turishi va faqat
shu talablar qanday bajarilayotganligini kuzatib borishi yetarli degan hulosaga
kelgan pedagoglar katta hatoga yo‘l qo‘yadilar. Talabni qo‘yish qiyin emas, lekin
uni bajararilishiga erishish qiyin shuning uchun talablariga to‘liq javob olgan
pedagoggina o‘z kasbining ustasidir deb tan olish kerak. Yaxshi pedagog har bir
talabga individual yondoshib, uning talablariga javob berishida qanday qiyinchiliklar
vujudga kelayotganini, uni nima qiynayotganini sinchiklab o‘rganishi lozim.
Talabaga bu jarayonda hayri ho hlik bilan yordam qo‘lini cho‘zishi kerak.3
3 Маҳкамов М. «Бўлажак тарбиячиларнинг педагогик мулоқат маданиятини шакллантириш” номзодлик
диссертацияси. Т., 2005.
Pedagogning ishida muomalaning turli bosqichlarida uning emotsional
kayfiyati: faoliyatga hozirlik ko‘rish jarayonida, uni amalga oshirish davrida,
munosabat amalga oshgandan keyingi his qilanadigan sezgilarda va kechinmalarda
muhim rol o‘ynaydi. Shu tariqa biz kasbiy pedagogik munosabatni amalga oshirish
uchun juda muhim bo‘lgan pedagogning psi hik holatlari va ularni faoliyati hamda
munosabati jarayonida boshqarish muommasiga yaqinlashib kelayapmiz.
Kasbiy pedagogik munosabat jarayonida ijobiy kayfiyatni boshqarish
muammolari nihoyatda muhimdir. Darsaga bo‘lgan psi hologik rag‘bat, guruh bilan
bo‘ladigan munosabatga rag‘bat, o‘zaro fikr almashish ilhomi degan ilhomning
vujudga kelishi va amalga oishirilishi murakkab jarayondir. Dastlab pedagogning
mustaqil psi hologik yo‘l tutishi asosida, uning pedagogik ishga munosabati uni jalb
qiladigan bo‘lajak faoliyati materialiga munosabati natijasida, talabalar bilan
bo‘ladigan munosabatidan qoniqishini oldindan his qilish asosida vujudga keladigan
ilhom guruh Bilan bevosita o‘zaro hamkorlik qilish paytida huddi ana shu bevosita
aloqaga muhtoj bo‘ladi, bevosita muomala asosida rivojlanadi va mustahkamlanadi.
Pedagogning talabalar bilan munosabati ijodiy kayfiyati pedagogning ijodiy
individualligining o‘ziga hosligi, talabalar jamoasining hususiyatlari, faoliyat
sharoitlari va shu kabilar bilan bog‘liq bo‘lgan ko‘p qirrali jarayondir. Pedagogning
munosabatidagi kayfiyati pedagogik ta’sir ko‘rastishning ob’ektlari – sub’ektlari
bo‘lgan talabalarning ijodiy kayfiyati bilan ko‘p jihatdan bog‘liqdir. Buning ustiga
pedagogchining mustaqil psi hologik yo‘l tutishi asosida vujudga keladigan ijodiy
kayfiyat uning guruh Bilan o‘zviy hamkorligi paytida aynan talabalar bilan
bo‘ladigan munosabatga bog‘liqdir.
Talabalar bilan bo‘ladigan munosabat oldidan pedagogning ijodiy kayfiyatini
hosil qilishda uning o‘quv materialiga o‘z hissiy munosabatini ifodalashning tashqi
shakllarini oldindan topishga intilishi muhim rol o‘ynaydi: bular tegishli imo –
ishoralar, yuz harakatlari, gapirish ohangidir. O‘quv materialiga o‘z munosabatini
ifodalashning tashqi shakllarini o‘ylab olish, tabiiyki, darsga, tadbirga shunday psi
hologik tayyorgarlik ko‘rishga tayanadiki, uning tarkibiy qisimlari sanab o‘tilgan.
Darsda tadbirlarda o‘z fikrlari, his – tuyg‘ularini qanday qilib ya hshiroq va
yorqinroq gavdalantirish ustida mulohaza yuritar ekan, pedagog bo‘lajak faoliyat
vaziyatga kirib boradi, unga chog‘lanadi, uning shakllarini his qiladi, faoliyatga
bo‘lgan o‘zining hissiy munosabatini yetkazish vositalarini izlaydi.
Tarbiyalanuvchilar bilan muomalada kishi o‘zini boshqara bilishi nihoyatda
zarurdir. Pedagogning darsdagi yomon, noijodiy kayfiyati darhol umuman
guruhning ijodiy kayfiyatiga ta’sir qiladi, biragalikdagi faoliyatining samaradorligini
pasaytiradi. Ijodiy kayfiyatini boshqarishining taklif etilgan tizimi individual
o‘zlashtirishni, o‘z ustida muntazam o‘ynaltirlgan ish olib borishni talab qiladi.
Tarbiyalanuvchilar bilan muomala jarayonida va bevosita undan oldin ijodiy
kayfiyatni boshqarish – pedagog mehnatining eng muhim kasbkorlik talabi bo‘lib, u
pedagogning guruhda, tarbiyalanuvchilar Bilan muomalada va shu kabilarda erkin
bo‘lishni, xulq – atvorning samarli bo‘lishni ta’minlaydi. Pedagogik ijodkorlikning
asosiy bosqichlariga nisbatan pedagogning ijodiy kayfiyatiga muomala ta’sirining
qo‘ydagi jixatlarini ajratib ko‘rsatish mumkin:
pedagogning guruhdagi muomalasini oldindan payqashi uning ijodiy
kayfiyatini safarbar qiluvchi omil ekanligi;
guruh bilan dastlabki aloqa bevosita muomala paytida pedagog ijodiy
kayfiyatining rag‘batlantiruvchi omili sifatida;
pedagogning guruh bilan muomalasi tizimi: u faoliyat jarayonida pedagogning
ijodiy kayfiyatini rivojlantirishni qo‘llab – quvvatlaydi va rag‘batlantiradi;
muomaladan qanoat hosil qilish shundan keyingi faoliyatda pedagogning
ijodiy kayfiyatini rag‘batlantiruvchi omil sifatida.
Pedagog muomala jarayoni o‘zida kechadigan bir qancha shart –sharoitlar
bilan murakkablashad. Muomala shart – sharoitlari muomala harakteriga ancha ta’sir
qiladi, aslida ular muomalaning kasbiy yo‘nalishini ko‘p jihatidan belgilab beradi.
Muomalaning
oshkoralik
vaziyat
ko‘pgina
qiyinchiliklar
tro‘g‘diradi.
Tadqiqotchilar qayd etib o‘tganlaridek, kishilar oldida, katta auditoriya oldida
muomala qilish auditoriyaning gapiruvchiga diqqat qilishga muljallanganbo‘lib
boshlovchilar uchun nihoyatda murakkbdir va maxsustayyorgarlik ko‘rmasdan
o‘tkazilishi mumkin emas. Faqat o‘zaro fikr almashish malaka va usullarini
egallashgina muomala jarayonida pedagogning hissiy kayfiyatini ta’minlaydi.4
4 А.Алиева «Бўлажак педагогда муомала маданиятини шакллантиришнинг ўзига хос хусусиятлари» Т., 2001,
магистирлик диссертацияси
Pedagogning ijodiy kayfiyatini boshqarishning alohida muhim muomalasi
bunday kayfiyatni bevosita faoliyat oldidan chiqarish va safarbar qilish noijodiy
kayfiyatni yengish hisoblanadi va hakozo.
Pedagogning
ijodgorligida
«jismoniy
harakatlar”
usulini
ro‘yobga
chiqarishning o‘ziga xosligi shundan iboratki, u pedagogga faqat bevosita ijodkorlik
boshlanishidan oldin o‘zining ijodiy tabiyaatini safarbar qilishning vositasi
sifatidagina zarurdir, keyin esa «bordi – yu” holatidagi “jismoniy harakatlar”
mantiqni ijodkorlik vaziyati bilan chinakkamiga ma’naviy moyillikka sekin – asta
o‘sib o‘tadi, endi “bordi – yu” holatida emas, balki guruh bilan haqiqiy muomalada
bo‘ladi.
Muomalada ijodiy kayfiyatni shakllantirish murakkab jarayondir. Bu yerda
ko‘pincha pedagog zo‘riqish tuyg‘usini boshidan kechiradi, buni pedagog
ijodkorligining omma o‘rtasidagi faoliyat, o‘zgarib boruvchi ijodkorlik holati,
o‘zining psixik holatlarini operativ ravishda boshqarish zarurligi, mehnatning o‘zaro
fikr almashish jihatdan boyligi kabi xususiyatlari taqozo qiladi.
Pedagog talabalr bilan hamkorlikda yashar ekan o‘qituvchining eteketiga
qat’iy rioya qilishi kerak. Unga ishonib aytilgan talabaning (sekeretini) sirini hech
kimga aytmasligi, uning ustidan kulmasligi va albatta u bilan samimiy bo‘lishi shart.
Hulosa.
Pedagoglarda biz albatta oliyjanoblik hissini tarbiyalashimish shart.
Oliyjanoblik qalbning o‘ziga hos holatidir. Bu holat insonda sokinlik, hurmat, mehr,
g‘urur hislarining qo‘shilishidan hosil bo‘ladi.
Pedagogning talabalarga bo‘lgan nisbatan bo‘lgan munosabati mehr, hayri ho
hlik va yordamida iborat bo‘lishi kerak. Ma’lumki rivojlanish uchun yordam berish
murakkab jarayon bo‘lib, talabalar olidag qo‘yib o‘zi chetda qarab turishi va faqat
shu talablar qanday bajarilayotganligini kuzatib borishi yetarli degan hulosaga
kelgan pedagoglar katta hatoga yo‘l qo‘yadilar.
Tayanch iboralar.
Pedagogik oliyjanoblik, oliyjanoblik hissini shakllantirish, kasbga nisbatan
munosabati, talabaning munosabati, nuqsonlarni yo‘qotishga yordam berish,
talabalrning yutuqlaridan hursand bo‘lish.
Nazorat uchun savollar.
1.
Oliyjanoblik deganda nimani tushunasiz?
2.
Pedagog va talaba o‘rtasidagi munosabatni shakllantirishda nimalarga
e’tibor berish kerak?
3.
Munosabatlar samimiy bo‘lishi uchun nima qilish kerak?
4.
Talaba va pedagog o‘rtasidagi ijobiy munosabatlarni qanday yuzaga
keltirish mumkin?
5.
Hozirgi kunda pedagog bilan talaba o‘rtasida “devor” bo‘lishi kerak deb
o‘ylaysizmi?
6.
Pedagogik muomalada bir qolipdagi usullar hamisha ham ijobiy rol
o‘ynaydimi?
7.
Talabaning sha hsida shakllanishida muomalaning o‘ni qanday?
8.
Individual muomala uslubiga qo‘yiladigan metodik talablar nimalardan
iborat?
Adabiyotlar
1. Voljskiy A. Metodika vospitatelnoy raboto‘ s molodejyu. – M. 2003.
2. Kotov V. Vospitatelnaya rabota v shkole: opo‘t i problemo‘. – SPb:
Sev.siyanie 2003.
3. G‘aybullaev N. va boshqalar. Pedagogika. T., 2000.
4. Ziyomuxammedov B., Abdullaeva Sh. «Pedagogika». T., 2000.
5. Raximjonov N. “Yoshlar iqtisodiy tafakkurini shakllantirishda oilaning
roli” T., 2005 (B.M.I.)
6. Z. Qurbaniyazova “Tarbiyaviy ishlar jarayonida tarbiyalanuvchilarda
milliy o‘zlikni anglashni shakllantrishning pedagogik asoslari” nomzodlik
dissertatsiyasi. T., 2002.