GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK HAMKORLIGIDA OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

46,0 KB


 
 
 
 
 
 
GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK 
HAMKORLIGIDA OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI. 
 
Reja: 
4.1. Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti  
hamkorligi" Konsepsiyasining o‘rni va ahamiyati. 
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati 
4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari.  
4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini 
amalga oshishirsh tamoyillari va bosqichlari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK HAMKORLIGIDA OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI. Reja: 4.1. Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasining o‘rni va ahamiyati. 4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati 4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. 4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini amalga oshishirsh tamoyillari va bosqichlari.  
 
Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y- harakatlarini birlashtirish maksadida 1993 
yilda ishlab chikilgan "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasi 
yoshlarni istiqlol g‘oyalariga sadoqatli, ma’naviy barkamol, vatanparvar etib 
tarbiyalashda keng jamoatchilik faoliyatini muvofiqlashtirish borasida ma’lum 
dasturilamal buldi. 
Mamlakatimizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya turg‘risidagi 
qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim 
to‘g‘risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti 
sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni 
tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog‘onaga 
kutarishni taqzo etadi. 
Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh islohotchidir, 
Prezidentimiz ta’kidlaganidek, birinchidan, yosh avlodga o‘zligimizni, muqaddas 
an’analarimizni anglash tuyg‘ularini, xalqimizning ko‘p asrlar davomida 
shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo‘yilgan oliy maqsad va 
vazifalarni singdirish; 
ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo‘lgan hurfikrlikdan qat’iy nazar 
yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan, el-
yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g‘oya — milliy 
mafkuraga sadoqat ru hida tarbiyalash; 
uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon xamjamiyatida, xalqaro maydonda 
O‘zbekistonga munosib hurmat tug‘dirish uchun intilish ru hida tarbiyalash; 
to‘rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadokat, yuksak odamiylik 
va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash; 
beshinchidan, yosh avlodni ulug‘ ajdodlarimizning munosib vorislari ekanliklari, 
ayni vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash ruhida 
tarbiyalash O‘zbekistonda talaba-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb masalasidir. 
Davlatimiz rahbari ko‘rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya so hasidagi islohotlar: 
birinchidan, ijtimoiy-siyosiy iqlimga ijobiy ta’sir ko‘rsatishga, umuman 
mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o‘zgartirishga; 
ikkinchidan, insonning hayotda o‘z o‘rnini topishini tezlashtirishga; 
uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin Shaxsni shakllantirishta; 
Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y- harakatlarini birlashtirish maksadida 1993 yilda ishlab chikilgan "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasi yoshlarni istiqlol g‘oyalariga sadoqatli, ma’naviy barkamol, vatanparvar etib tarbiyalashda keng jamoatchilik faoliyatini muvofiqlashtirish borasida ma’lum dasturilamal buldi. Mamlakatimizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya turg‘risidagi qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog‘onaga kutarishni taqzo etadi. Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh islohotchidir, Prezidentimiz ta’kidlaganidek, birinchidan, yosh avlodga o‘zligimizni, muqaddas an’analarimizni anglash tuyg‘ularini, xalqimizning ko‘p asrlar davomida shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo‘yilgan oliy maqsad va vazifalarni singdirish; ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo‘lgan hurfikrlikdan qat’iy nazar yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan, el- yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g‘oya — milliy mafkuraga sadoqat ru hida tarbiyalash; uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon xamjamiyatida, xalqaro maydonda O‘zbekistonga munosib hurmat tug‘dirish uchun intilish ru hida tarbiyalash; to‘rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadokat, yuksak odamiylik va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash; beshinchidan, yosh avlodni ulug‘ ajdodlarimizning munosib vorislari ekanliklari, ayni vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash ruhida tarbiyalash O‘zbekistonda talaba-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb masalasidir. Davlatimiz rahbari ko‘rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya so hasidagi islohotlar: birinchidan, ijtimoiy-siyosiy iqlimga ijobiy ta’sir ko‘rsatishga, umuman mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o‘zgartirishga; ikkinchidan, insonning hayotda o‘z o‘rnini topishini tezlashtirishga; uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin Shaxsni shakllantirishta;  
 
to‘rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to‘la ro‘yobga chiqarishga; 
beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod, 
zamonaviy Duneqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo‘lgan, kuchli 
fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan. 
Mazkur Konsepsiyada taraqietimizning ma’naviy-a hloqiy negizi milliy va 
umuman insoniy qadriyatlar uyg‘unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va umuminsoniy 
tarbiyaning quyidagi o‘zaro aloqalari, uyg‘un yo‘nalishlari belgilab olindi. 
Milliy tarbiya yo‘nalishi orqali yoshlarda o‘zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy 
Fypyp, millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy odob, 
fidoyilik fazilatlari shakllantiriladi. 
Umuminsoniy yo‘nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy, aqliy, estetik, ekologik, 
gigienik va boshqa tarbiya yo‘nalishlari amalga oshiriladi. Bu Konsepsiya milliy 
davlatchilik va jamiyat qurilishi talablari asosliligini ta’minlaydi. 
Konsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O‘zbekistonda 1998 yil "Oila yili" 
deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytiradi. qayd etilgan 
masalalar jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi 
siesiy, iqtisodiy, ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g‘oyat katta ahamiyatga ega 
ekanligiga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26 martda 
qabul qilingan "Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog‘lomlashtirish, diniy 
aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi 130-sonli qarori misol 
bo‘la oladi. 
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi qonunining 
30-moddasida "Voyaga yetmagan  shaxslarning ota-onalari yoki qonuniy vakillari  
shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari shart hamda 
ularning tarbiyasi,  o‘quv muassasasigacha, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-xunar 
ta’limi olishlari uchun javobgardirlar", deb belgilab qo‘yilgan. 
"Kadrlar tayyorlash milliy dasturi"ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning 
o‘qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar  
hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan. Bu 
"Oila, o‘quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy, ma’rifiy, 
mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma’naviy-a hloqiy 
tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an’analariga, urf-odatlariga 
to‘rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to‘la ro‘yobga chiqarishga; beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod, zamonaviy Duneqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo‘lgan, kuchli fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan. Mazkur Konsepsiyada taraqietimizning ma’naviy-a hloqiy negizi milliy va umuman insoniy qadriyatlar uyg‘unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va umuminsoniy tarbiyaning quyidagi o‘zaro aloqalari, uyg‘un yo‘nalishlari belgilab olindi. Milliy tarbiya yo‘nalishi orqali yoshlarda o‘zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy Fypyp, millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy odob, fidoyilik fazilatlari shakllantiriladi. Umuminsoniy yo‘nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy, aqliy, estetik, ekologik, gigienik va boshqa tarbiya yo‘nalishlari amalga oshiriladi. Bu Konsepsiya milliy davlatchilik va jamiyat qurilishi talablari asosliligini ta’minlaydi. Konsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O‘zbekistonda 1998 yil "Oila yili" deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytiradi. qayd etilgan masalalar jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi siesiy, iqtisodiy, ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g‘oyat katta ahamiyatga ega ekanligiga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26 martda qabul qilingan "Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog‘lomlashtirish, diniy aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi 130-sonli qarori misol bo‘la oladi. Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi qonunining 30-moddasida "Voyaga yetmagan shaxslarning ota-onalari yoki qonuniy vakillari shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari shart hamda ularning tarbiyasi, o‘quv muassasasigacha, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-xunar ta’limi olishlari uchun javobgardirlar", deb belgilab qo‘yilgan. "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi"ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning o‘qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan. Bu "Oila, o‘quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy, ma’rifiy, mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma’naviy-a hloqiy tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an’analariga, urf-odatlariga  
 
hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, zamonaviy pedagogik 
texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni 
har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta’minlash; umumiy hamda milliy 
pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy mafkuraviy 
tarbiya ishlarini takomillashtirish "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" 
Konsepsiyasining asosiy maqsadidir. 
O‘zbekistonda ruy berayotgan uzgarishlar "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti 
hamkorligi" yo‘nalishidagi  shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o‘quv bilim 
yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo 
qiladi. 
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati 
 O‘quv yurtining oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi guruh rahbari orqali 
amalga oshiriladi. Guruh rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi 
vazifalarni hal qiladi: 
1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o‘rnatadi va aloqani doimo mustaqkamlab 
boradi; 
2. Talabaga nisbatan o‘quv yurtining va oilaning yagona talablar qo‘yishga 
erishadi; 
3. Guruh ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning guruhdagi tarbiyaviy 
ishlariga faol qatnashishlarini ta’minlaydi; 
4. Ota-onalar o‘rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik 
madaniyatini yuqori darajaga ko‘taradi; 
5. Guruhga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va o‘quv yurtiga yordam beruvchi 
tashkilotlar bilan aloqa o‘rnatadi va ularni guruhdagi tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi. 
Guruh rahbarining talabani yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan 
hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir-
birlarigaqanchalik ko‘p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog‘liq. Ana shu 
maqsadda guruh rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak: 
- Talabaning o‘quv mehnatiga tavsifnoma, o‘qishdagi muvaffaqiyati va 
muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari.  
hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, zamonaviy pedagogik texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta’minlash; umumiy hamda milliy pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy mafkuraviy tarbiya ishlarini takomillashtirish "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasining asosiy maqsadidir. O‘zbekistonda ruy berayotgan uzgarishlar "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" yo‘nalishidagi shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o‘quv bilim yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo qiladi. 4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati O‘quv yurtining oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi guruh rahbari orqali amalga oshiriladi. Guruh rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi vazifalarni hal qiladi: 1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o‘rnatadi va aloqani doimo mustaqkamlab boradi; 2. Talabaga nisbatan o‘quv yurtining va oilaning yagona talablar qo‘yishga erishadi; 3. Guruh ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning guruhdagi tarbiyaviy ishlariga faol qatnashishlarini ta’minlaydi; 4. Ota-onalar o‘rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik madaniyatini yuqori darajaga ko‘taradi; 5. Guruhga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va o‘quv yurtiga yordam beruvchi tashkilotlar bilan aloqa o‘rnatadi va ularni guruhdagi tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi. Guruh rahbarining talabani yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir- birlarigaqanchalik ko‘p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog‘liq. Ana shu maqsadda guruh rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak: - Talabaning o‘quv mehnatiga tavsifnoma, o‘qishdagi muvaffaqiyati va muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari.  
 
    - Talabannig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, talabaning jamoa hayotidagi 
ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning bor-
yo‘qligi, sababi, ularga o‘zining munosabati.  
    - Talabaning o‘z o‘rtoqlari, o‘qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan 
holatlarning harakteri, o‘quv yurtidagi munosabatlarnnig doirasi.  
    - Talabaning ayrim xatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar 
berish. Oilaga talaba tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar. Oila ham o‘z 
navbatida farzandi haqida o‘z mulohazalari, ko‘zatishlari yuzasidan guruh rahbariga 
quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin: 
    - Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti, 
dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi.  
   - Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi.  
   - Talabaning o‘quv yurti haqidagi hikoyalari, taassurotlari, gaplari, guruh 
hayotidagi turli voqealarga baholari.  
   - Ota-onaning ayrim o‘qituvchilardan, guruh rahbaridan, o‘quv yurti 
rahbarlaridan iltimoslari va takliflari. 
Guruh rahbari bilan oila o‘rtasidagi bu xildagi o‘zaro xabarlashuvlar talabani 
to‘la o‘rganishga, ta’lim va tarbiyada shu talaba uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir 
vositasini topishga yordam beradi. Guruh rahbari o‘z ko‘zatishlari, oiladan olgan 
axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to‘plangan ma’lumotlarni 
vaqti-vaqtida o‘rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola 
xulqini va fazilatlarini yaxshilash yo‘llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan 
darajani hisobga olib yangi pedagogik talablar qo‘yib bo‘lsa, tarbiya albatta samarali 
natija beradi. 
Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy, 
guruh-guruhli va ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar 
bilan olib boradigan ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy yo‘nalishidir. 
Chunki bu barcha ota-onalarni birlashtiradi hamda ularni o‘quv yurti talablari bilan 
tanishtirish, jamiyatning tarbiyadan ko‘zatadigan maqsadlari, ota-onaning vazifalari, 
tarbiyani amalga oshirish yo‘llari, uslub va shakllari haqida bilim berish, guruh 
hayotidagi o‘zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun pedagogik ma’ruzalar 
- Talabannig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, talabaning jamoa hayotidagi ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning bor- yo‘qligi, sababi, ularga o‘zining munosabati. - Talabaning o‘z o‘rtoqlari, o‘qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan holatlarning harakteri, o‘quv yurtidagi munosabatlarnnig doirasi. - Talabaning ayrim xatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar berish. Oilaga talaba tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar. Oila ham o‘z navbatida farzandi haqida o‘z mulohazalari, ko‘zatishlari yuzasidan guruh rahbariga quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin: - Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti, dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi. - Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi. - Talabaning o‘quv yurti haqidagi hikoyalari, taassurotlari, gaplari, guruh hayotidagi turli voqealarga baholari. - Ota-onaning ayrim o‘qituvchilardan, guruh rahbaridan, o‘quv yurti rahbarlaridan iltimoslari va takliflari. Guruh rahbari bilan oila o‘rtasidagi bu xildagi o‘zaro xabarlashuvlar talabani to‘la o‘rganishga, ta’lim va tarbiyada shu talaba uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir vositasini topishga yordam beradi. Guruh rahbari o‘z ko‘zatishlari, oiladan olgan axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to‘plangan ma’lumotlarni vaqti-vaqtida o‘rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola xulqini va fazilatlarini yaxshilash yo‘llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan darajani hisobga olib yangi pedagogik talablar qo‘yib bo‘lsa, tarbiya albatta samarali natija beradi. Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy, guruh-guruhli va ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar bilan olib boradigan ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy yo‘nalishidir. Chunki bu barcha ota-onalarni birlashtiradi hamda ularni o‘quv yurti talablari bilan tanishtirish, jamiyatning tarbiyadan ko‘zatadigan maqsadlari, ota-onaning vazifalari, tarbiyani amalga oshirish yo‘llari, uslub va shakllari haqida bilim berish, guruh hayotidagi o‘zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun pedagogik ma’ruzalar  
 
tashkil etish ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol-javob kechalari, ota-
onalar majlislari o‘tkazish ommaviy ishning turlaridir. 
Guruh rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va qaror 
topgan ish shaklidir. Bu majlislar guruh ota-onalar jamoasining yuqori organi 
sifatida o‘z qarorlari bilan guruhdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga 
oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo‘nalishini belgilab beradi. 
Guruh ota-onalar majlislarining bir necha xili mavjud: guruhdagi tashkiliy ishlar 
bilan bog‘liq majlislar, ota-onalarga pedagogik ma’lumot berishga bag‘ishlangan 
majlislar, munozara shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil yakuniga 
bag‘ishlangan majlislar. Bu majlislarning har biri o‘z maqsadiga tayyorlash va 
o‘tkazish tartibiga ega. 
Tashkiliy masalalar bilan bog‘liq guruh ota-onalari majlisida odatda ota-onalar 
guruhi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o‘rtasidagi vazifalar 
taqsimlanadi. 
Ko‘pgina o‘quv yurtidagi guruh rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan 
ishlari tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga 
kelmoqda. Maslahatlar ko‘proq shaxsiy ish shakli bo‘lib, unga guruh rahbari ota yoki 
onaga farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa masalalar 
yuzasidan aniq maslahatlar beradi. Guruh rahbari o‘zining shaxsiy suhbatini, oilani 
o‘rganish va ko‘zatish asosida to‘plagan ma’lumotlarni ota-onalar bilan 
o‘tkaziladigan ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi 
g‘oyatda muhim. Agar bu xil jurnalni guruh rahbarlari har yili muntazam holda 
yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi. 
 
4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari.  
Guruh rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl va 
metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar jamoa 
bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Biz quyida ota-onalar bilan 
ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz : 
1. Talabalarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali 
shakllaridan biridir. Bunda guruh rahbari talabaning ota-onasi, uning yashash 
sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi. 
tashkil etish ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol-javob kechalari, ota- onalar majlislari o‘tkazish ommaviy ishning turlaridir. Guruh rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va qaror topgan ish shaklidir. Bu majlislar guruh ota-onalar jamoasining yuqori organi sifatida o‘z qarorlari bilan guruhdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo‘nalishini belgilab beradi. Guruh ota-onalar majlislarining bir necha xili mavjud: guruhdagi tashkiliy ishlar bilan bog‘liq majlislar, ota-onalarga pedagogik ma’lumot berishga bag‘ishlangan majlislar, munozara shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil yakuniga bag‘ishlangan majlislar. Bu majlislarning har biri o‘z maqsadiga tayyorlash va o‘tkazish tartibiga ega. Tashkiliy masalalar bilan bog‘liq guruh ota-onalari majlisida odatda ota-onalar guruhi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o‘rtasidagi vazifalar taqsimlanadi. Ko‘pgina o‘quv yurtidagi guruh rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan ishlari tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga kelmoqda. Maslahatlar ko‘proq shaxsiy ish shakli bo‘lib, unga guruh rahbari ota yoki onaga farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa masalalar yuzasidan aniq maslahatlar beradi. Guruh rahbari o‘zining shaxsiy suhbatini, oilani o‘rganish va ko‘zatish asosida to‘plagan ma’lumotlarni ota-onalar bilan o‘tkaziladigan ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi g‘oyatda muhim. Agar bu xil jurnalni guruh rahbarlari har yili muntazam holda yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi. 4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari. Guruh rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl va metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar jamoa bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Biz quyida ota-onalar bilan ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz : 1. Talabalarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali shakllaridan biridir. Bunda guruh rahbari talabaning ota-onasi, uning yashash sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi.  
 
2. Ota-onalarni o‘quv yurtiga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina talabalarning 
xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish emas, balki shu 
bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib, ularga talabani 
oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir. 
3. Ota-onalar bilan ishlash. Bu esa talabaga chaqiriqlar yoki maxsus 
da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi. 
4. Ota-onalar guruh majlisini o‘tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi 
orqali amalga oshiriladi. 
5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish 
maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o‘tkaziladi. 
6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli guruh talabalarning xususiyati, 
harakterini yaxshiroq o‘zlashtirish imkonini beradi. 
7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg‘or tajribalar bilan fikr almashish, 
o‘rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo‘lishi mumkin: 
a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin? 
b) talabaning kundalik rejimi haqida. 
v) “Ota-onalarning obro‘si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya berish” va 
hokazolar to‘g‘risida anjumanlar o‘tkazish. 
8. O‘quv yurti qoshida ota-onalar universitetlarini tashkil etish va bu 
universitetlardan tizimli ish olib borish: 
a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish. 
b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og‘zaki jurnal. 
v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa guruh rahbarlarini 
tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim. 
Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g‘oyat keng, ko‘p 
qirrali bo‘lib, bu ishlar faqat guruh va o‘quv yurti miqyosi bilan cheklanmaydi, 
aksincha turar joylardagi va talabaning ota-onasi ishlab turgan korxonadagi 
jamoatchilik bilan ham yaqin aloqada bo‘lishni taqozo etadi. 
Bizning yosh avlod xalkimizniig inkilobiy, mehnat, jangovar an’analarini 
uzlashtirib, uziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini — goyaviy e’tikod va 
matonatni, Vatanga muxabbatni, uning ikgisodiy, siyosiy va jangovar kudratini 
mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina uz bobolari  va otalari 
2. Ota-onalarni o‘quv yurtiga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina talabalarning xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish emas, balki shu bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib, ularga talabani oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir. 3. Ota-onalar bilan ishlash. Bu esa talabaga chaqiriqlar yoki maxsus da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi. 4. Ota-onalar guruh majlisini o‘tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi orqali amalga oshiriladi. 5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o‘tkaziladi. 6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli guruh talabalarning xususiyati, harakterini yaxshiroq o‘zlashtirish imkonini beradi. 7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg‘or tajribalar bilan fikr almashish, o‘rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo‘lishi mumkin: a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin? b) talabaning kundalik rejimi haqida. v) “Ota-onalarning obro‘si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya berish” va hokazolar to‘g‘risida anjumanlar o‘tkazish. 8. O‘quv yurti qoshida ota-onalar universitetlarini tashkil etish va bu universitetlardan tizimli ish olib borish: a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish. b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og‘zaki jurnal. v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa guruh rahbarlarini tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim. Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g‘oyat keng, ko‘p qirrali bo‘lib, bu ishlar faqat guruh va o‘quv yurti miqyosi bilan cheklanmaydi, aksincha turar joylardagi va talabaning ota-onasi ishlab turgan korxonadagi jamoatchilik bilan ham yaqin aloqada bo‘lishni taqozo etadi. Bizning yosh avlod xalkimizniig inkilobiy, mehnat, jangovar an’analarini uzlashtirib, uziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini — goyaviy e’tikod va matonatni, Vatanga muxabbatni, uning ikgisodiy, siyosiy va jangovar kudratini mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina uz bobolari va otalari  
 
ishini davom ettira va kupaytira oladi. Bu ishda ota-onalar ayniksa muhim urin 
tutishlari kerak.1 
Buni barcha guruh rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda  shaxsning 
huquqiy yetukligi shaxs ijtimoiylashuvining maxsuli ekanligini har bir oilaga 
tushuntirish goyat muhimdir. Oila  shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jaraeni ruy 
beradigan, uning a hloki, duiyokarashi asoslari va hokazolar tarkib topadigan 
dastlabki va ni hoyatda mu him a hamiyatga ega bulgan jamoadir. 
Oila boshka tarbiyaviy muassasalardan farkli pavishda odamning butun hayoti 
davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir va odatda 
ta’sir kursatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkap mikyosi uning mafkuraviy va 
psixologik ta’sir kursatiishning  chuqur  uziga hosligi  bilan uygunlashib ketadi. Bu 
esa uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan birga sha hsni shakllanti-
rish jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi. 
Oilanipg yuksak tarbiyaviy imkoniyati  shaxslar va ota-onalarning uziga hos 
hususiyatlari: kon-karindoshligi, muhabbati, yakinligi, ishonchi, burch hissi, 
obruliligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. Uz farzandining barcha zaif va kuchli 
tomonlarini yurgakdagi chogidan biladigan, uning kalbidagi eng kichik harakatni 
ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni biladigan onadan va otadan ya 
hshirok. kim ham ularni ezgulikka, mehnatsevarlikka, dustlikka, muhabbatga urgata 
oladi! 
Ma’lumki, xilma- hil faoliyat sharoitida  shaxsning kobiliyatlari eng samarali 
rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi,  shaxsni oiladan boshka kaerda ham 
faoliyatning hilma- hil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyanipg kimmatliligi 
va a hamiyati yana shundaki, kichik  shaxslik paytida oilada egallangan narsalar bir 
umr saklanib koladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning  shaxslarni har tomonlama 
tarbiyalash majburiyati konuniy tarzda belgilab kuyilgan. 
Guruh rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar zkanlar, 
eng yangi psixologik-pedagogik tadkikotlar ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham 
mu himdir, ularga ;muvofik usib kelayotgan kishi sha hsini shakllantirishga oilaning 
kushadigan hissasi turli yosh boskichlarida turlicha buladi va tulkinsimon uzgaradi. 
                                                 
1 Рахимжонов Н. “Ёшлар иқтисодий тафаккурини шакллантиришда оиланинг роли” Т., 2005 (Б.М.И.) 
 
ishini davom ettira va kupaytira oladi. Bu ishda ota-onalar ayniksa muhim urin tutishlari kerak.1 Buni barcha guruh rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda shaxsning huquqiy yetukligi shaxs ijtimoiylashuvining maxsuli ekanligini har bir oilaga tushuntirish goyat muhimdir. Oila shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jaraeni ruy beradigan, uning a hloki, duiyokarashi asoslari va hokazolar tarkib topadigan dastlabki va ni hoyatda mu him a hamiyatga ega bulgan jamoadir. Oila boshka tarbiyaviy muassasalardan farkli pavishda odamning butun hayoti davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir va odatda ta’sir kursatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkap mikyosi uning mafkuraviy va psixologik ta’sir kursatiishning chuqur uziga hosligi bilan uygunlashib ketadi. Bu esa uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan birga sha hsni shakllanti- rish jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi. Oilanipg yuksak tarbiyaviy imkoniyati shaxslar va ota-onalarning uziga hos hususiyatlari: kon-karindoshligi, muhabbati, yakinligi, ishonchi, burch hissi, obruliligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. Uz farzandining barcha zaif va kuchli tomonlarini yurgakdagi chogidan biladigan, uning kalbidagi eng kichik harakatni ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni biladigan onadan va otadan ya hshirok. kim ham ularni ezgulikka, mehnatsevarlikka, dustlikka, muhabbatga urgata oladi! Ma’lumki, xilma- hil faoliyat sharoitida shaxsning kobiliyatlari eng samarali rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi, shaxsni oiladan boshka kaerda ham faoliyatning hilma- hil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyanipg kimmatliligi va a hamiyati yana shundaki, kichik shaxslik paytida oilada egallangan narsalar bir umr saklanib koladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning shaxslarni har tomonlama tarbiyalash majburiyati konuniy tarzda belgilab kuyilgan. Guruh rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar zkanlar, eng yangi psixologik-pedagogik tadkikotlar ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham mu himdir, ularga ;muvofik usib kelayotgan kishi sha hsini shakllantirishga oilaning kushadigan hissasi turli yosh boskichlarida turlicha buladi va tulkinsimon uzgaradi. 1 Рахимжонов Н. “Ёшлар иқтисодий тафаккурини шакллантиришда оиланинг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)  
 
Dastlabki 3 yil ichida u ayniksa kuchli buladi, shundan keyin oilaviy ta’sirning 
muayyan darajada barkarorlashuvi davri boshlanadi. Uning navbatdagi chukkisik» 
odatda ma htabgacha yosh tugaydigan paytga tugri keladi, shundan keyin ta hminan 
usmirlik davrigacha u zaiflashgandek buladi. Yana ota-onalariing ta’siri ota-ona 
oilasidan ajralib, uz oilasini uzguncha ancha kuchayadi. 
Psihologik-pedagogik tadkikotlarning ma’lumotlari ba’zan  shaxsning 
imkoniyatlari tugrisidagi barkaror tasavvurlarni uzgartirib yuboradi. Masalan, ych 
yillik  shaxslar olimlar bir necha yil mukaddam ta hmin kilganlariga nisbatan ancha 
chukur idrok etish kobiliyaiga ega, uch yoshli  shaxs hozir fakat olti yeshli  shaxslar 
kilgan va kilmagan narsalarni bilishi va kilishi mumkinligi kichkintoyni yurishdan 
oldin suzishga, ona tili bilan deyarli baravar chet tilida gapirishga urganish 
mumkinligi va hokazolar ma’lum buldi. 
Va holanki, tajribaning kursatishicha, ota-onalar kupincha uzlarini tarbiyaviy 
ishga tula tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik bilimlarni egallashni zarur deb 
hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu husuiyatini tanikli pedagog va psi holog K. D. 
Ushinskiy uz davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, — 
shunday hususiyatga egaki, deyarli barchaga tanish va tushunarli, ba’zilarga esa juda 
oson ish bulib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy ji hatdan kanchalik 
kam tanish bulsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bulib kurinadi. Deyarli 
hamma tarbiya sabr-tokatni talab etishini e’tirof kilishadi, ayrimlar buning uchun 
tugma kobiliyat va malaka, ya’ni kunikma kerak, deb uylaydilar; lekin juda kam 
odam sabr-tokat, tugma kobiliyat va malakadan tashkari yana ma hsus bilimlar 
.kerakligi hakida ishonch hosil kiilish- 
Bunday bilimlarniiig yukligi oilaviy tarbiyada kuplab hatolarga olib keladi, guru 
h ra hbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yuk.. Bu jihatdan ota-
onalarning  shaxslarni tarbiyalashdagi kuydagi kiyinchiliklari va hatolarini ajratib 
kursagish mumkin: 
1. Ota-onalarning  shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular uzlari, 
ishlari hakida kam suzlab beradilar, o‘quv bilim yurti talabalar jamoasining  hayoti, 
uz  shaxssining kizikishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va hokazolar 
bilan kam kizikadilar. Muomalaning yetishmasligi  shaxslarning ota-onadan 
Dastlabki 3 yil ichida u ayniksa kuchli buladi, shundan keyin oilaviy ta’sirning muayyan darajada barkarorlashuvi davri boshlanadi. Uning navbatdagi chukkisik» odatda ma htabgacha yosh tugaydigan paytga tugri keladi, shundan keyin ta hminan usmirlik davrigacha u zaiflashgandek buladi. Yana ota-onalariing ta’siri ota-ona oilasidan ajralib, uz oilasini uzguncha ancha kuchayadi. Psihologik-pedagogik tadkikotlarning ma’lumotlari ba’zan shaxsning imkoniyatlari tugrisidagi barkaror tasavvurlarni uzgartirib yuboradi. Masalan, ych yillik shaxslar olimlar bir necha yil mukaddam ta hmin kilganlariga nisbatan ancha chukur idrok etish kobiliyaiga ega, uch yoshli shaxs hozir fakat olti yeshli shaxslar kilgan va kilmagan narsalarni bilishi va kilishi mumkinligi kichkintoyni yurishdan oldin suzishga, ona tili bilan deyarli baravar chet tilida gapirishga urganish mumkinligi va hokazolar ma’lum buldi. Va holanki, tajribaning kursatishicha, ota-onalar kupincha uzlarini tarbiyaviy ishga tula tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik bilimlarni egallashni zarur deb hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu husuiyatini tanikli pedagog va psi holog K. D. Ushinskiy uz davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, — shunday hususiyatga egaki, deyarli barchaga tanish va tushunarli, ba’zilarga esa juda oson ish bulib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy ji hatdan kanchalik kam tanish bulsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bulib kurinadi. Deyarli hamma tarbiya sabr-tokatni talab etishini e’tirof kilishadi, ayrimlar buning uchun tugma kobiliyat va malaka, ya’ni kunikma kerak, deb uylaydilar; lekin juda kam odam sabr-tokat, tugma kobiliyat va malakadan tashkari yana ma hsus bilimlar .kerakligi hakida ishonch hosil kiilish- Bunday bilimlarniiig yukligi oilaviy tarbiyada kuplab hatolarga olib keladi, guru h ra hbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yuk.. Bu jihatdan ota- onalarning shaxslarni tarbiyalashdagi kuydagi kiyinchiliklari va hatolarini ajratib kursagish mumkin: 1. Ota-onalarning shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular uzlari, ishlari hakida kam suzlab beradilar, o‘quv bilim yurti talabalar jamoasining hayoti, uz shaxssining kizikishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va hokazolar bilan kam kizikadilar. Muomalaning yetishmasligi shaxslarning ota-onadan  
 
uzoklashishiga olib keladi, ;kattalarni  shaxsga yanada faolrok ta’sir kursatish 
imkoniyatidan ma hrum etadi. 
2. shaxslarni me hnat jarayonlariga jalb etish orkali ularning me hnat tarbiyasini 
tashkil kila bilmaslik Ona ishga kumilib ketgan paytda shaxslar oilaviy ishlardan, 
turar joylardagi ishlardan va hokazolardan ozod etiladilar. Buning natijasida 
mehnatga mensimay munosabatda buladilar. 
3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi  o‘quv muassasasining 
pedagogik kuch-gayratini yukka chikaradi. 
4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirinipg izchil emasligi — onda-sonda ukishini 
tekshirish,  biror  nojuya ish uchun jazolash va   hokazolar 
ahlokiy  immunitet hosil bulishiga yordam bermaydi. 
5.  Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida takiklashlar sistemasi — ijobiy namuna 
asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk 
kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar 
hohishiga salbiy munosabatini tugdiradi, mustakillikning rivojlanishini susaytiradi. 
6. Harakatlarning o‘quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmagan-ligi yoki u bilan 
kelishmovchilik. Tarbiyalanuvchida pedagogga, o‘quv bilim yurtiga ishonchsizlik 
paydo buladi va usib boradi, bu esa uning  kamchiliklarini tuzatishni kiyin-lashtiradi, 
pedagogik ji hatdan karovsizlik holatiga olib keladi. 
7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulgayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni 
susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoklashuviga, o‘quv 
bilim yurtiga kizikishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi. 
8. Karorlar kabul kilishda kechikish. Shaxs katta bulgandan keyin akli kirib, 
tuzaladi deb uylash odatda uzini oqlamaydi, kupincha kayta tarbiyalashni talab 
etadigan pedagogik jihatdan karoveizlik holatiga olib keladi. 
Kursatib utilgan kamchiliklar katoriga ota-onalarning tarbiya usullarini bush 
bilishlarini,  shaxslar ulgayishi bilan ularni uzgartirishni  bilmaslik yoki istamaslik 
ota bilan onaning talablari birligining, pedagogik odob, chidamning yukligi, ota-
onalarning turmushning ma’naviy tomoniga zid tarzda moddiy tomoniga kizikib 
ketishi va boshkalarni kushish mumkin. 
Ota-onalar bilan ish shakllari va usullarini tanlashni odatda guruh ra hbari uz 
shaxsiy hususiyatlari tajribasini, talabalarning oilalarida vujudga kelgan uziga hos 
uzoklashishiga olib keladi, ;kattalarni shaxsga yanada faolrok ta’sir kursatish imkoniyatidan ma hrum etadi. 2. shaxslarni me hnat jarayonlariga jalb etish orkali ularning me hnat tarbiyasini tashkil kila bilmaslik Ona ishga kumilib ketgan paytda shaxslar oilaviy ishlardan, turar joylardagi ishlardan va hokazolardan ozod etiladilar. Buning natijasida mehnatga mensimay munosabatda buladilar. 3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi o‘quv muassasasining pedagogik kuch-gayratini yukka chikaradi. 4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirinipg izchil emasligi — onda-sonda ukishini tekshirish, biror nojuya ish uchun jazolash va hokazolar ahlokiy immunitet hosil bulishiga yordam bermaydi. 5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida takiklashlar sistemasi — ijobiy namuna asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar hohishiga salbiy munosabatini tugdiradi, mustakillikning rivojlanishini susaytiradi. 6. Harakatlarning o‘quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmagan-ligi yoki u bilan kelishmovchilik. Tarbiyalanuvchida pedagogga, o‘quv bilim yurtiga ishonchsizlik paydo buladi va usib boradi, bu esa uning kamchiliklarini tuzatishni kiyin-lashtiradi, pedagogik ji hatdan karovsizlik holatiga olib keladi. 7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulgayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoklashuviga, o‘quv bilim yurtiga kizikishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi. 8. Karorlar kabul kilishda kechikish. Shaxs katta bulgandan keyin akli kirib, tuzaladi deb uylash odatda uzini oqlamaydi, kupincha kayta tarbiyalashni talab etadigan pedagogik jihatdan karoveizlik holatiga olib keladi. Kursatib utilgan kamchiliklar katoriga ota-onalarning tarbiya usullarini bush bilishlarini, shaxslar ulgayishi bilan ularni uzgartirishni bilmaslik yoki istamaslik ota bilan onaning talablari birligining, pedagogik odob, chidamning yukligi, ota- onalarning turmushning ma’naviy tomoniga zid tarzda moddiy tomoniga kizikib ketishi va boshkalarni kushish mumkin. Ota-onalar bilan ish shakllari va usullarini tanlashni odatda guruh ra hbari uz shaxsiy hususiyatlari tajribasini, talabalarning oilalarida vujudga kelgan uziga hos  
 
hususiyatlarni, ota-onalarning bilim va tajribasini, tarbiyalanuvchilarni tarbiyalashda 
yukorida kursatib utilgan hatolar va kyinchiliklarni, fe’l-atvor hususiyatlarini,  o‘quv 
muassasasi pedagoglar jamoasidagi muhitni, ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib 
topgan an’analarni va hokazolarni hisobga olib belgilaydi, Tajribaning kursatishicha, 
guruh ra hbarining ota-onalar bilan hamkorligining ommaviy, guruh. tarzidagi va 
yakka tartibdagi ish shakllarini okilona birga kushib olib borish, bunda uning 
mazmunida izchillikka rioya etish orkali erishiladi. 
Kursatilgan shakllar ta’rifi va ularni kullashning eng yukori natija berishiii 
ta’minlaidigan shart-sharoitlarga kiskacha tuxtalib utamiz. 
Talabalarni tarbiyalashda oilaning bir qancha vazifalari mavjud bo‘lib ular 
quydagilardir: 
—oilada sog‘lom muhitni yaratish, milliy ruh va turmush tarzini hisobga olish, 
farzandlar uchun ota-ona har tomonlama o‘rnak bo‘lishi, farzandlarning ota-onasiga, 
Vatanga muhabbat tuyg‘usini shakllantirish, o‘zaro g‘amxo‘p bulishni ta’minlash; 
—oilada huquqiy tarbiyani yaxshilash, oila a’zolarining o‘z huquq va burchlarini 
anglab yetishlarini va ularga rioya qilishlarini ta’minlash; 
—farzandlariga chuqur dunyoviy bilim asoslarini berish, ma’rifatli va 
ma’naviyatli kishilar bo‘lib yetishishlarini ta’minlash; 
—bozor munosabatlariga mos bo‘lgan kasb-hunar o‘rgatish, iqtisodiy 
tushunchalarni farzandlar ongiga singdirish; 
shaxslarning ma’naviy barkamol va jismonan sog‘lom bo‘lishlari  uchun 
iqtisodiy va ijtimoiy muhitni yaratish; 
shaxslarni mustaqil fikrlashga o‘rgatish, istiqlol g‘oyalari va milliy mafkuraga 
sadoqat ruhida tarbiyalash; 
shaxslarning bo‘sh vaqtlarini pedagogik nuqtai nazardan kelib chiqib unumli 
tashkil qilish, ularga qo‘shimcha ta’lim berish; 
—farzandlarida mavjud bo‘lgan iste’dod ko‘rtaklarini rivojlantirish uchun zarur 
sharoitlarni yaratish; 
—o‘z farzandlarining  o‘quv muassasasi, mahalla, davlat va jamiyat oldidagi 
burchlarini to‘la ado etishlari uchun oilada mas’uliyatli bo‘lish; 
—ota-onalar o‘zlarining pedagogik va psixologik bilim saviyalarini doimo 
oshirib borishi; 
hususiyatlarni, ota-onalarning bilim va tajribasini, tarbiyalanuvchilarni tarbiyalashda yukorida kursatib utilgan hatolar va kyinchiliklarni, fe’l-atvor hususiyatlarini, o‘quv muassasasi pedagoglar jamoasidagi muhitni, ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib topgan an’analarni va hokazolarni hisobga olib belgilaydi, Tajribaning kursatishicha, guruh ra hbarining ota-onalar bilan hamkorligining ommaviy, guruh. tarzidagi va yakka tartibdagi ish shakllarini okilona birga kushib olib borish, bunda uning mazmunida izchillikka rioya etish orkali erishiladi. Kursatilgan shakllar ta’rifi va ularni kullashning eng yukori natija berishiii ta’minlaidigan shart-sharoitlarga kiskacha tuxtalib utamiz. Talabalarni tarbiyalashda oilaning bir qancha vazifalari mavjud bo‘lib ular quydagilardir: —oilada sog‘lom muhitni yaratish, milliy ruh va turmush tarzini hisobga olish, farzandlar uchun ota-ona har tomonlama o‘rnak bo‘lishi, farzandlarning ota-onasiga, Vatanga muhabbat tuyg‘usini shakllantirish, o‘zaro g‘amxo‘p bulishni ta’minlash; —oilada huquqiy tarbiyani yaxshilash, oila a’zolarining o‘z huquq va burchlarini anglab yetishlarini va ularga rioya qilishlarini ta’minlash; —farzandlariga chuqur dunyoviy bilim asoslarini berish, ma’rifatli va ma’naviyatli kishilar bo‘lib yetishishlarini ta’minlash; —bozor munosabatlariga mos bo‘lgan kasb-hunar o‘rgatish, iqtisodiy tushunchalarni farzandlar ongiga singdirish; shaxslarning ma’naviy barkamol va jismonan sog‘lom bo‘lishlari uchun iqtisodiy va ijtimoiy muhitni yaratish; shaxslarni mustaqil fikrlashga o‘rgatish, istiqlol g‘oyalari va milliy mafkuraga sadoqat ruhida tarbiyalash; shaxslarning bo‘sh vaqtlarini pedagogik nuqtai nazardan kelib chiqib unumli tashkil qilish, ularga qo‘shimcha ta’lim berish; —farzandlarida mavjud bo‘lgan iste’dod ko‘rtaklarini rivojlantirish uchun zarur sharoitlarni yaratish; —o‘z farzandlarining o‘quv muassasasi, mahalla, davlat va jamiyat oldidagi burchlarini to‘la ado etishlari uchun oilada mas’uliyatli bo‘lish; —ota-onalar o‘zlarining pedagogik va psixologik bilim saviyalarini doimo oshirib borishi;  
 
— shaxslarda tejamkorlik va ishbilarmonlikning ma’naviy axloqiy tomonlarini 
shakllantirish; 
—oilada milliy va umuminsoniy tarbiyaning barcha yo‘nalishlarini uyg‘un holda 
bosqichma-bosqich amalga oshirishga mas’ullikni ta’minlash; 
—sanitariya-gigienik, ekologik ko‘nikmalarni singdirish, diniy aqidaparastlik, 
ichkilikbozlik, giyohvandlikka qarshi tarbiyani amalga oshirish; 
—oila, o‘quv bilim yurti va mahalla oldida o‘z farzandlarining barcha hatti-
harakatlari uchun javobgardir; 
—sog‘ligida va aqlida nuqsonlari bo‘lgan farzandlariga hayot talablariga mos 
ravishda bilim va kasb-kor o‘rgatishdan iborat. 
Ota-onaning farzand oldidagi burchi, o‘zbekona ta’bir bilan aytganda, farzandga 
ya hshi nom qo‘yish, ya hshi muallim qo‘liga topshirib savodini chiqarish, ilmli, 
kasb-hunarli qilish, oilali va uyli-joyli qilishdan iboratdir. 
4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini 
amalga oshishirsh tamoyillari va bosqichlari. 
Yosh avlodni yaxshi hulqli, davlat ramzlariga sadoqatli qilib tarbiyalashda 
ularning yosh jihatlariga, harakteriga alohida ahamiyat berish lozim, chunki bularsiz 
tarbiyada ko‘zlangan maqsadga erishib bo‘lmaydi. Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti 
hamkorligida quyidagi tamoyillarga va bosqichlarga amal qilinganda samaradorlik 
yanada yuqori bo‘ladi: 
    —ta’lim va tarbiya sohasida hamkorlik jarayoni ishtirokchilari harakatlarining 
ish birligi; 
    —tarbiyalanuvchiga hurmat va talabning uyg‘unligi; — hamkorlik jarayoni 
sub’ektlarining teng huquqliligi va yuksak mas’uliyati; 
     —faoliyat jarayonida millat va davlat manfaatlari ustuvorligi; 
     —hamkorlikning ilmiy asoslanganligi; 
Birinchi bosqich. Yosh oilalar bilan ishlash. Yosh ota-onalarga farzand va uning 
tarbiyasi haqida falsafiy, tibbiy tushunchalarni berish va bu masalalarga tibbiyot 
hodimlari, obruli hotin - qizlarni, ota-onalarni jalb qilib, "Yosh onalar va otalar  
o‘quv muassasasilari" faoliyatini yulga qo‘yish muhim ahamiyat kasb etadi. 
Ikkinchi bosqich. Farzandning  o‘quv muassasasigacha bo‘lgan davridagi 
jismoniy, aqliy va ma’naviy rivojlanishini ta’minlash borasida ularga rasm chizish, 
— shaxslarda tejamkorlik va ishbilarmonlikning ma’naviy axloqiy tomonlarini shakllantirish; —oilada milliy va umuminsoniy tarbiyaning barcha yo‘nalishlarini uyg‘un holda bosqichma-bosqich amalga oshirishga mas’ullikni ta’minlash; —sanitariya-gigienik, ekologik ko‘nikmalarni singdirish, diniy aqidaparastlik, ichkilikbozlik, giyohvandlikka qarshi tarbiyani amalga oshirish; —oila, o‘quv bilim yurti va mahalla oldida o‘z farzandlarining barcha hatti- harakatlari uchun javobgardir; —sog‘ligida va aqlida nuqsonlari bo‘lgan farzandlariga hayot talablariga mos ravishda bilim va kasb-kor o‘rgatishdan iborat. Ota-onaning farzand oldidagi burchi, o‘zbekona ta’bir bilan aytganda, farzandga ya hshi nom qo‘yish, ya hshi muallim qo‘liga topshirib savodini chiqarish, ilmli, kasb-hunarli qilish, oilali va uyli-joyli qilishdan iboratdir. 4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini amalga oshishirsh tamoyillari va bosqichlari. Yosh avlodni yaxshi hulqli, davlat ramzlariga sadoqatli qilib tarbiyalashda ularning yosh jihatlariga, harakteriga alohida ahamiyat berish lozim, chunki bularsiz tarbiyada ko‘zlangan maqsadga erishib bo‘lmaydi. Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligida quyidagi tamoyillarga va bosqichlarga amal qilinganda samaradorlik yanada yuqori bo‘ladi: —ta’lim va tarbiya sohasida hamkorlik jarayoni ishtirokchilari harakatlarining ish birligi; —tarbiyalanuvchiga hurmat va talabning uyg‘unligi; — hamkorlik jarayoni sub’ektlarining teng huquqliligi va yuksak mas’uliyati; —faoliyat jarayonida millat va davlat manfaatlari ustuvorligi; —hamkorlikning ilmiy asoslanganligi; Birinchi bosqich. Yosh oilalar bilan ishlash. Yosh ota-onalarga farzand va uning tarbiyasi haqida falsafiy, tibbiy tushunchalarni berish va bu masalalarga tibbiyot hodimlari, obruli hotin - qizlarni, ota-onalarni jalb qilib, "Yosh onalar va otalar o‘quv muassasasilari" faoliyatini yulga qo‘yish muhim ahamiyat kasb etadi. Ikkinchi bosqich. Farzandning o‘quv muassasasigacha bo‘lgan davridagi jismoniy, aqliy va ma’naviy rivojlanishini ta’minlash borasida ularga rasm chizish,  
 
voqealarni bayon qilish, o‘ziga o‘zi hizmat qilish, harf tanish, qo‘shiq, aytish va raqs 
tushish, turli o‘yinlarda ongli qatnashish tushunchalarini singdirish va mustaqil 
ravishda bilim olish ko‘nikmalarini shakllantirish yuzasidan  o‘quv muassasasiga 
tayyorlash guruhlari, "Yakshanbalik  o‘quv maskanlar" ishini tashkil qilish. 
Uchinchi bosqich. Kichik yoshdagilar uchun muljallangan (6-11 yosh)  o‘quv 
muassasalarida  shaxslarning jismoniy, ma’naviy va ijtimoiy shakllanishini 
ta’minlash, uning ilk iqtidori, qiziqishi va aqliy imkoniyatlarini aniqlash, o‘z hatti - 
harakatlariga javobgarlik hissini tarbiyalash, bo‘sh vaqtini tug‘ri tashkil qilishni 
o‘rgatish, atrof-muhitga ongli munosabatda bo‘lib, do‘stlik, baynalmilallik, 
vatanparvarlik hislatlarini shakllantirish. 
To‘rtinchi bosqich. O‘smirlarning (11-16 yosh) qiziqishini, bilimga chanqoqlik 
va aql zakovatini hisobga olgan holda ijtimoiy faoliyatga tortish, jismonan baquvvat 
bo‘lishini ta’minlash, maishiy mehnat faoliyati orqali turli kasblarga yo‘naltirish, 
o‘smirlar guruhlari va jamoatchilik orasida o‘z o‘rnini topa olishiga ko‘maklashish, 
o‘z hatti-harakatlari uchun jamiyat, qonun va ota-onalari oldida javobgarlik 
tuyg‘usini shakllantirish, ijtimoiy faolligi va mustaqil duneqarashini yuzaga 
keltirish. 
Beshinchi bosqich. Yoshlarni (16 yosh va undan yuqori) dunyo andozalariga 
mos bilim olishlari, kasb tanlashlari, mustaqil hayotga tayyorgarliklarini ta’minlash. 
Ularning imkoniyatlari darajasida ta’lim olishlariga, tanlagan kasblari bo‘yicha ish 
bilan ta’minlanishlariga, iqtisodiy mustaqil bo‘lishlariga shart-sharoit yaratish. 
Vatan, Davlat va jamiyat oldidagi fuqarolik burchlarini ado etishga javobgarlik 
hissini to‘la shakllantirish, mustaqil oila qurishga tayyorlash. 
 Ta’lim va tarbiya sohasiga e’tiborni kuchaytirish, bu borada hukumatimiz 
tomonidan qabul qilingan qonun va hujjatlarni, direktiv ko‘rsatmalarni samarali 
bajarish uchun oila, mahalla,  o‘quv muassasasi hamkorligi faoliyati o‘ziga hos 
pedagogik tizim, uslub va shakllarga ega bulishi zarur2. 
O‘tkazilgan tadbirlar har tomonlama puxta, shuning bilan qatnashchilarning 
yoshlariga mos pedagogik va psixologik mujassamlashgan, mantiiqan teran, 
                                                 
2 Ж.Йўлдошев «Замонавий ўзбек оилаларида ўсмир болалар шахсининг шаклланиши” номзодлик 
диссертацияси, Т., 2002 
voqealarni bayon qilish, o‘ziga o‘zi hizmat qilish, harf tanish, qo‘shiq, aytish va raqs tushish, turli o‘yinlarda ongli qatnashish tushunchalarini singdirish va mustaqil ravishda bilim olish ko‘nikmalarini shakllantirish yuzasidan o‘quv muassasasiga tayyorlash guruhlari, "Yakshanbalik o‘quv maskanlar" ishini tashkil qilish. Uchinchi bosqich. Kichik yoshdagilar uchun muljallangan (6-11 yosh) o‘quv muassasalarida shaxslarning jismoniy, ma’naviy va ijtimoiy shakllanishini ta’minlash, uning ilk iqtidori, qiziqishi va aqliy imkoniyatlarini aniqlash, o‘z hatti - harakatlariga javobgarlik hissini tarbiyalash, bo‘sh vaqtini tug‘ri tashkil qilishni o‘rgatish, atrof-muhitga ongli munosabatda bo‘lib, do‘stlik, baynalmilallik, vatanparvarlik hislatlarini shakllantirish. To‘rtinchi bosqich. O‘smirlarning (11-16 yosh) qiziqishini, bilimga chanqoqlik va aql zakovatini hisobga olgan holda ijtimoiy faoliyatga tortish, jismonan baquvvat bo‘lishini ta’minlash, maishiy mehnat faoliyati orqali turli kasblarga yo‘naltirish, o‘smirlar guruhlari va jamoatchilik orasida o‘z o‘rnini topa olishiga ko‘maklashish, o‘z hatti-harakatlari uchun jamiyat, qonun va ota-onalari oldida javobgarlik tuyg‘usini shakllantirish, ijtimoiy faolligi va mustaqil duneqarashini yuzaga keltirish. Beshinchi bosqich. Yoshlarni (16 yosh va undan yuqori) dunyo andozalariga mos bilim olishlari, kasb tanlashlari, mustaqil hayotga tayyorgarliklarini ta’minlash. Ularning imkoniyatlari darajasida ta’lim olishlariga, tanlagan kasblari bo‘yicha ish bilan ta’minlanishlariga, iqtisodiy mustaqil bo‘lishlariga shart-sharoit yaratish. Vatan, Davlat va jamiyat oldidagi fuqarolik burchlarini ado etishga javobgarlik hissini to‘la shakllantirish, mustaqil oila qurishga tayyorlash. Ta’lim va tarbiya sohasiga e’tiborni kuchaytirish, bu borada hukumatimiz tomonidan qabul qilingan qonun va hujjatlarni, direktiv ko‘rsatmalarni samarali bajarish uchun oila, mahalla, o‘quv muassasasi hamkorligi faoliyati o‘ziga hos pedagogik tizim, uslub va shakllarga ega bulishi zarur2. O‘tkazilgan tadbirlar har tomonlama puxta, shuning bilan qatnashchilarning yoshlariga mos pedagogik va psixologik mujassamlashgan, mantiiqan teran, 2 Ж.Йўлдошев «Замонавий ўзбек оилаларида ўсмир болалар шахсининг шаклланиши” номзодлик диссертацияси, Т., 2002  
 
qiziqarli va ko‘rgazmali, ta’sirchan, ommabop, amaliy jihatdan qisqa va lo‘nda, 
estetik jihatdan keng ko‘lamli bo‘lishi kerak. 
Hamkorlikda olib borilayotgan ishlar mahalla hududidagi barcha yoshlar va 
toifadagi fuqarolarni qamrab olishi hamda ularning kiziqish va intilishlariga mos 
bo‘lishi lozim. Hamkorlik tadbirlarining mavzulari "SOG‘LOM avlod uchun", "Ota-
onangga rahmat", "Odobinga balli", "SOG‘ tanda sog‘lom aql", "Mehr chashmasi", 
"Qizlar ibosi", "Bir yigitga qirq, hunar oz", O‘g‘lim posbonim", «Hayot—ustoz, 
halq—muallim", "O‘zbekiston Vatanim manim!", "Milliy burch va mas’uliyat", 
"Oila saboqlari", "Oila etikasi", "Oila tinch — mahalla tinch", "Mustaqil hayot 
bo‘sag‘asida", "Askarlik — yigitlik  o‘quv muassasasii", "Oila ba hti — Vatan ba 
hti", "Sportchi oila", "Oilamiz ohanglari", "Vatan ostonadan boshlanadi", "Biz 
kimmiz" kabi tadbirlardan iborat bo‘lishi mumkin. 
" bahslar, bellashuvlar, uchrashuvlar va turli sanalarga bag‘ishlangan anjuman 
va tantanalardan iborat bo‘lishi mumkin. 
Joriy qilingan jamoatchilik kengashi o‘z faoliyati to‘g‘risida mahalla ahliga har 
chorakda bir marotaba hisobot beradi. Zarurat tug‘ilganda o‘quv-tarbiya 
muassasalari, mahalla faollari, mahalla hududida joylashgan tashkilot, kor hona va 
idoralarning ta’lim-tarbiya yuzasidan olib borilayotgan ishlari to‘g‘risida 
hisobotlarini tinglab, ularga amaliy va nazariy yordam berishi ish samarasiga va 
uning izchilligiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. 
 
Hulosa. 
Mamlakatimizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya turg‘risidagi 
qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim 
to‘g‘risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti 
sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni 
tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog‘onaga 
kutarishni taqzo etadi. 
Oila boshka tarbiyaviy muassasalardan farkli pavishda odamning butun hayoti 
davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir va odatda 
ta’sir kursatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkap mikyosi uning mafkuraviy va psi 
hologik ta’sir kursatiishning  chukur  uziga hosligi  bilan uygunlashib ketadi. Bu esa 
qiziqarli va ko‘rgazmali, ta’sirchan, ommabop, amaliy jihatdan qisqa va lo‘nda, estetik jihatdan keng ko‘lamli bo‘lishi kerak. Hamkorlikda olib borilayotgan ishlar mahalla hududidagi barcha yoshlar va toifadagi fuqarolarni qamrab olishi hamda ularning kiziqish va intilishlariga mos bo‘lishi lozim. Hamkorlik tadbirlarining mavzulari "SOG‘LOM avlod uchun", "Ota- onangga rahmat", "Odobinga balli", "SOG‘ tanda sog‘lom aql", "Mehr chashmasi", "Qizlar ibosi", "Bir yigitga qirq, hunar oz", O‘g‘lim posbonim", «Hayot—ustoz, halq—muallim", "O‘zbekiston Vatanim manim!", "Milliy burch va mas’uliyat", "Oila saboqlari", "Oila etikasi", "Oila tinch — mahalla tinch", "Mustaqil hayot bo‘sag‘asida", "Askarlik — yigitlik o‘quv muassasasii", "Oila ba hti — Vatan ba hti", "Sportchi oila", "Oilamiz ohanglari", "Vatan ostonadan boshlanadi", "Biz kimmiz" kabi tadbirlardan iborat bo‘lishi mumkin. " bahslar, bellashuvlar, uchrashuvlar va turli sanalarga bag‘ishlangan anjuman va tantanalardan iborat bo‘lishi mumkin. Joriy qilingan jamoatchilik kengashi o‘z faoliyati to‘g‘risida mahalla ahliga har chorakda bir marotaba hisobot beradi. Zarurat tug‘ilganda o‘quv-tarbiya muassasalari, mahalla faollari, mahalla hududida joylashgan tashkilot, kor hona va idoralarning ta’lim-tarbiya yuzasidan olib borilayotgan ishlari to‘g‘risida hisobotlarini tinglab, ularga amaliy va nazariy yordam berishi ish samarasiga va uning izchilligiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. Hulosa. Mamlakatimizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya turg‘risidagi qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog‘onaga kutarishni taqzo etadi. Oila boshka tarbiyaviy muassasalardan farkli pavishda odamning butun hayoti davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir va odatda ta’sir kursatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkap mikyosi uning mafkuraviy va psi hologik ta’sir kursatiishning chukur uziga hosligi bilan uygunlashib ketadi. Bu esa  
 
uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan birga sha hsni shakllantirish 
jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi. 
 
Tayanch iboralar 
Oila, jamoa va o‘quv yurtining tarbiyaviy ishlarini hamkorligi, "Oila, mahalla, 
o‘quv bilim yurti  hamkorligi" Konsepsiyasi, hamkorlik, oilaning o‘rni, Ota-onaning 
farzand oldidagi burchi,  farzandga yaxshi nom qo‘yish, savodini chiqarish, kasb-
hunarli qilish, uslublar. 
 
Nazorat uchun savollar. 
 
“Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi” Konsepsiyasining o‘rni va 
ahamiyati? 
Oila – jamiyatning asosiy bo‘g‘inidir deganda nimani tushunasiz? 
Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorligini qanday yo‘lga qo‘yish mumkin? 
Oiladagi tarbiya jamiyatga qanday ta’sir ko‘rsatadi? 
“Bir  shaxsga yetti qo‘shni ota – ona” degan iborani tahlili qiling. 
Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorligining ijobiy tomonlarini sanab bering. 
Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorlikda qanday tadbirlar tashkil qilish 
mumkin? 
Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligini amalga oshirishning qanday 
uslublari mavjud? 
Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini amalga 
oshishirshning qanday tamoyillari va bosqichlari bor? 
 
 
1. Kotov V. Vospitatelnaya rabota v shkole: opo‘t i problemo‘. – SPb: 
Sev.siyanie 2003. 
2. G‘aybullaev N. va boshqalar. Pedagogika. T., 2000. 
3. Ziyomuxammedov B., Abdullaeva Sh. «Pedagogika». T., 2000. 
4. «Pedagogika» V.A.Slastenin, I.F.Isaev, A.I.Mihenko, Ye.N.Shiyanov. 
Moskva. «Shkolnaya pressa». 2004 
uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan birga sha hsni shakllantirish jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi. Tayanch iboralar Oila, jamoa va o‘quv yurtining tarbiyaviy ishlarini hamkorligi, "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasi, hamkorlik, oilaning o‘rni, Ota-onaning farzand oldidagi burchi, farzandga yaxshi nom qo‘yish, savodini chiqarish, kasb- hunarli qilish, uslublar. Nazorat uchun savollar. “Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi” Konsepsiyasining o‘rni va ahamiyati? Oila – jamiyatning asosiy bo‘g‘inidir deganda nimani tushunasiz? Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorligini qanday yo‘lga qo‘yish mumkin? Oiladagi tarbiya jamiyatga qanday ta’sir ko‘rsatadi? “Bir shaxsga yetti qo‘shni ota – ona” degan iborani tahlili qiling. Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorligining ijobiy tomonlarini sanab bering. Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorlikda qanday tadbirlar tashkil qilish mumkin? Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligini amalga oshirishning qanday uslublari mavjud? Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini amalga oshishirshning qanday tamoyillari va bosqichlari bor? 1. Kotov V. Vospitatelnaya rabota v shkole: opo‘t i problemo‘. – SPb: Sev.siyanie 2003. 2. G‘aybullaev N. va boshqalar. Pedagogika. T., 2000. 3. Ziyomuxammedov B., Abdullaeva Sh. «Pedagogika». T., 2000. 4. «Pedagogika» V.A.Slastenin, I.F.Isaev, A.I.Mihenko, Ye.N.Shiyanov. Moskva. «Shkolnaya pressa». 2004  
 
5. Mahkamov M. «Bo‘lajak tarbiyachilarning pedagogik muloqat madaniyatini 
shakllantirish” nomzodlik dissertatsiyasi. T., 2005. 
 
5. Mahkamov M. «Bo‘lajak tarbiyachilarning pedagogik muloqat madaniyatini shakllantirish” nomzodlik dissertatsiyasi. T., 2005.