GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK HAMKORLIGIDA OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
16
Faytl hajmi
46,0 KB
GURUH RAHBARINING OILA VA JAMOATCHILIK
HAMKORLIGIDA OLIB BORADIGAN PEDAGOGIK FAOLIYATI.
Reja:
4.1. Tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti
hamkorligi" Konsepsiyasining o‘rni va ahamiyati.
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati
4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari.
4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini
amalga oshishirsh tamoyillari va bosqichlari.
Tarbiya jarayoni ishtirokchilari sa’y- harakatlarini birlashtirish maksadida 1993
yilda ishlab chikilgan "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasi
yoshlarni istiqlol g‘oyalariga sadoqatli, ma’naviy barkamol, vatanparvar etib
tarbiyalashda keng jamoatchilik faoliyatini muvofiqlashtirish borasida ma’lum
dasturilamal buldi.
Mamlakatimizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya turg‘risidagi
qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim
to‘g‘risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti
sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni
tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog‘onaga
kutarishni taqzo etadi.
Zero, ta’lim-tarbiyani takomillashtirishda ham davlat bosh islohotchidir,
Prezidentimiz ta’kidlaganidek, birinchidan, yosh avlodga o‘zligimizni, muqaddas
an’analarimizni anglash tuyg‘ularini, xalqimizning ko‘p asrlar davomida
shakllangan ezgu orzularini, jamiyatimiz oldiga bugun qo‘yilgan oliy maqsad va
vazifalarni singdirish;
ikkinchidan, jamiyatimizda bugun mavjud bo‘lgan hurfikrlikdan qat’iy nazar
yoshlarni jipslashtiradigan, xalqimiz va davlatimiz daxlsizligini asraydigan, el-
yurtimizni eng yuksak maqsadlar sari chorlaydigan yagona g‘oya — milliy
mafkuraga sadoqat ru hida tarbiyalash;
uchinchidan, yoshlarni baynalmilal jahon xamjamiyatida, xalqaro maydonda
O‘zbekistonga munosib hurmat tug‘dirish uchun intilish ru hida tarbiyalash;
to‘rtinchidan, yosh avlodni vatanparvarlik, el-yurtga sadokat, yuksak odamiylik
va insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalash;
beshinchidan, yosh avlodni ulug‘ ajdodlarimizning munosib vorislari ekanliklari,
ayni vaqtda jahon va zamonning umumbashariy yutuqlarini egallash ruhida
tarbiyalash O‘zbekistonda talaba-yoshlarni tarbiyalashning eng dolzarb masalasidir.
Davlatimiz rahbari ko‘rsatib berganidek, ta’lim-tarbiya so hasidagi islohotlar:
birinchidan, ijtimoiy-siyosiy iqlimga ijobiy ta’sir ko‘rsatishga, umuman
mamlakatdagi mavjud muhitni butunlay o‘zgartirishga;
ikkinchidan, insonning hayotda o‘z o‘rnini topishini tezlashtirishga;
uchinchidan, jamiyatda mustaqil fikrlovchi erkin Shaxsni shakllantirishta;
to‘rtinchidan, insondagi mavjud salohiyatni to‘la ro‘yobga chiqarishga;
beshinchidan, umumiy va maxsus bilimlarga ega, ongli, tafakkuri ozod,
zamonaviy Duneqarash, milliy va umuminsoniy qadriyatlarga voris bo‘lgan, kuchli
fuqarolik jamiyatini barpo etadigan komil insonlarni tarbiyalashga qaratilgan.
Mazkur Konsepsiyada taraqietimizning ma’naviy-a hloqiy negizi milliy va
umuman insoniy qadriyatlar uyg‘unligi ekanligi e’tirof etildi, milliy va umuminsoniy
tarbiyaning quyidagi o‘zaro aloqalari, uyg‘un yo‘nalishlari belgilab olindi.
Milliy tarbiya yo‘nalishi orqali yoshlarda o‘zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy
Fypyp, millatlararo muloqot madaniyati, milliy mafkuraviy onglilik, milliy odob,
fidoyilik fazilatlari shakllantiriladi.
Umuminsoniy yo‘nalishda huquqiy, iqtisodiy, jismoniy, aqliy, estetik, ekologik,
gigienik va boshqa tarbiya yo‘nalishlari amalga oshiriladi. Bu Konsepsiya milliy
davlatchilik va jamiyat qurilishi talablari asosliligini ta’minlaydi.
Konsepsiyada oilaga alohida e’tibor qaratildi. O‘zbekistonda 1998 yil "Oila yili"
deb e’lon qilinishi oilaning tarbiyaviy rolini yanada kuchaytiradi. qayd etilgan
masalalar jamiyatimiz, xalqimiz, davlatimiz taqdiri va uning dunyo miqyosidagi
siesiy, iqtisodiy, ijtimoiy salohiyatini shakllantirishda g‘oyat katta ahamiyatga ega
ekanligiga O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1998 yil 26 martda
qabul qilingan "Ijtimoiy-ma’naviy muhitni yanada sog‘lomlashtirish, diniy
aqidaparastlikning oldini olish chora-tadbirlari to‘g‘risida"gi 130-sonli qarori misol
bo‘la oladi.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi qonunining
30-moddasida "Voyaga yetmagan shaxslarning ota-onalari yoki qonuniy vakillari
shaxsning qonuniy huquqlari va manfaatlarini himoya qilishlari shart hamda
ularning tarbiyasi, o‘quv muassasasigacha, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus, kasb-xunar
ta’limi olishlari uchun javobgardirlar", deb belgilab qo‘yilgan.
"Kadrlar tayyorlash milliy dasturi"ning 3.2 bandida esa ta’lim oluvchilarning
o‘qishi, turmushi va dam olishi uchun shart-sharoitlar yaratish borasidagi vazifalar
hal etilishida jamoatchilik boshqaruvini rivojlantirishga alohida e’tibor berilgan. Bu
"Oila, o‘quv bilim yurti, mahalla hamkorligi" bugungi kunning ma’naviy, ma’rifiy,
mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma’naviy-a hloqiy
tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an’analariga, urf-odatlariga
hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, zamonaviy pedagogik
texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi, shaxsni tarbiyalash va uni
har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta’minlash; umumiy hamda milliy
pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy mafkuraviy
tarbiya ishlarini takomillashtirish "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi"
Konsepsiyasining asosiy maqsadidir.
O‘zbekistonda ruy berayotgan uzgarishlar "Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti
hamkorligi" yo‘nalishidagi shaxs tarbiyasida oila, ota-ona, mahalla, o‘quv bilim
yurtining asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni taqozo
qiladi.
4.2. Guruh rahbari oila va jamoa bilan olib borgan faoliyati
O‘quv yurtining oila va keng jamoatchilik bilan aloqasi guruh rahbari orqali
amalga oshiriladi. Guruh rahbari ota-onalar bilan olib boradigan ishlariga quyidagi
vazifalarni hal qiladi:
1. Ota-onalar bilan yaqindan aloqa o‘rnatadi va aloqani doimo mustaqkamlab
boradi;
2. Talabaga nisbatan o‘quv yurtining va oilaning yagona talablar qo‘yishga
erishadi;
3. Guruh ota-onalar jamoasini tashkil etib, ularning guruhdagi tarbiyaviy
ishlariga faol qatnashishlarini ta’minlaydi;
4. Ota-onalar o‘rtasida pedagogik bilimlarni tarqatadi va ularning pedagogik
madaniyatini yuqori darajaga ko‘taradi;
5. Guruhga otaliq qilayotgan tashkilotlar, oila va o‘quv yurtiga yordam beruvchi
tashkilotlar bilan aloqa o‘rnatadi va ularni guruhdagi tarbiyaviy ishlarga jalb qiladi.
Guruh rahbarining talabani yaxshi tarbiyalashdagi oila va jamoatchilik bilan
hamkorligining muvaffaqiyati ularning bola bilan qilayotgan ishlari haqida bir-
birlarigaqanchalik ko‘p, aniq va muntazam xabar berib turishlariga bog‘liq. Ana shu
maqsadda guruh rahbari oilaga bir qator tizimli axborotlar berib turishi kerak:
- Talabaning o‘quv mehnatiga tavsifnoma, o‘qishdagi muvaffaqiyati va
muvaffaqiyatsizligi, ularning sabablari, olayotgan baholari.
- Talabannig ijtimoiy faolligi haqida axborotlar, talabaning jamoa hayotidagi
ishtiroki nimalardan iborat ekanligi, jamoat topshiriqlari va vazifalarning bor-
yo‘qligi, sababi, ularga o‘zining munosabati.
- Talabaning o‘z o‘rtoqlari, o‘qituvchilari bilan munosabatida vujudga kelgan
holatlarning harakteri, o‘quv yurtidagi munosabatlarnnig doirasi.
- Talabaning ayrim xatti-harakatlarini tahlil qilib, ularga pedagogik izohlar
berish. Oilaga talaba tarbiyachi haqida maslahat va tavsiyalar. Oila ham o‘z
navbatida farzandi haqida o‘z mulohazalari, ko‘zatishlari yuzasidan guruh rahbariga
quyidagi mazmunda ma’lum axborotlar berib borishi mumkin:
- Farzandi uyga berilgan vazifalarni qanday bajaradi, unga sarflaydigan vaqti,
dars tayyorlash tartibi, mustaqillik darajasi.
- Belgilangan kun tartibining bola tomonidan bajarilishi.
- Talabaning o‘quv yurti haqidagi hikoyalari, taassurotlari, gaplari, guruh
hayotidagi turli voqealarga baholari.
- Ota-onaning ayrim o‘qituvchilardan, guruh rahbaridan, o‘quv yurti
rahbarlaridan iltimoslari va takliflari.
Guruh rahbari bilan oila o‘rtasidagi bu xildagi o‘zaro xabarlashuvlar talabani
to‘la o‘rganishga, ta’lim va tarbiyada shu talaba uchun eng maqbul tarbiya va ta’sir
vositasini topishga yordam beradi. Guruh rahbari o‘z ko‘zatishlari, oiladan olgan
axborotlari natijasini kundalikka yozib borsa, undagi to‘plangan ma’lumotlarni
vaqti-vaqtida o‘rganish bilan shularga asoslanib tegishli xulosalar chiqarsa, bola
xulqini va fazilatlarini yaxshilash yo‘llari, keyingi rejalarni belgilasa, erishilgan
darajani hisobga olib yangi pedagogik talablar qo‘yib bo‘lsa, tarbiya albatta samarali
natija beradi.
Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari tajribasida shaxsiy,
guruh-guruhli va ommaviy kabi shakllar keng tarqalgan. Ayniqsa, uning ota-onalar
bilan olib boradigan ommaviy ishlari bu sohadagi faoliyatinnig asosiy yo‘nalishidir.
Chunki bu barcha ota-onalarni birlashtiradi hamda ularni o‘quv yurti talablari bilan
tanishtirish, jamiyatning tarbiyadan ko‘zatadigan maqsadlari, ota-onaning vazifalari,
tarbiyani amalga oshirish yo‘llari, uslub va shakllari haqida bilim berish, guruh
hayotidagi o‘zgarishlar, rejalar haqida maslahatlashish uchun pedagogik ma’ruzalar
tashkil etish ilmiy anjumanlar, “ochiq eshik” kunlari, savol-javob kechalari, ota-
onalar majlislari o‘tkazish ommaviy ishning turlaridir.
Guruh rahbarining tajribasida ota-onalar majlislari keng tarqalgan va qaror
topgan ish shaklidir. Bu majlislar guruh ota-onalar jamoasining yuqori organi
sifatida o‘z qarorlari bilan guruhdagi, oiladagi va turar joylardagi amalga
oshiriladigan tarbiyaviy ishlarning vazifasini va yo‘nalishini belgilab beradi.
Guruh ota-onalar majlislarining bir necha xili mavjud: guruhdagi tashkiliy ishlar
bilan bog‘liq majlislar, ota-onalarga pedagogik ma’lumot berishga bag‘ishlangan
majlislar, munozara shaklidagi majlislar, yarim yillik yoki yil yakuniga
bag‘ishlangan majlislar. Bu majlislarning har biri o‘z maqsadiga tayyorlash va
o‘tkazish tartibiga ega.
Tashkiliy masalalar bilan bog‘liq guruh ota-onalari majlisida odatda ota-onalar
guruhi saylanadi, ish rejalari tasdiqlanadi, ota-onalar o‘rtasidagi vazifalar
taqsimlanadi.
Ko‘pgina o‘quv yurtidagi guruh rahbarining ota-onalar bilan olib borayotgan
ishlari tajribasida savol-javob kechalari, maslahatlar va munozaralar ham vujudga
kelmoqda. Maslahatlar ko‘proq shaxsiy ish shakli bo‘lib, unga guruh rahbari ota yoki
onaga farzandini tarbiyalashdagi qiyinchiliklarni bartaraf etish va boshqa masalalar
yuzasidan aniq maslahatlar beradi. Guruh rahbari o‘zining shaxsiy suhbatini, oilani
o‘rganish va ko‘zatish asosida to‘plagan ma’lumotlarni ota-onalar bilan
o‘tkaziladigan ishlarni hisobga olib boradigan maxsus jurnaliga yozib borishi
g‘oyatda muhim. Agar bu xil jurnalni guruh rahbarlari har yili muntazam holda
yuritib borsa, u tarbiyaviy ta’siri yaxshilashning muhim vositasiga aylanadi.
4.3. Ota-onalar bilan ishlashning shakl va metodlari.
Guruh rahbari ota-onalar bilan ish olib borishda ishlashning xilma-xil shakl va
metodlaridan foydalanishi lozim. Ota-onalar bilan ishlashga shaxsiy ishlar jamoa
bilan birgalikda olib borilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Biz quyida ota-onalar bilan
ishlashning asosiy shakllari bilan tanishib chiqamiz :
1. Talabalarning uylariga borish – bu oila bilan aloqa qilishning eng samarali
shakllaridan biridir. Bunda guruh rahbari talabaning ota-onasi, uning yashash
sharoiti, moddiy imkoniyatlari bilan tanishishga imkon topadi.
2. Ota-onalarni o‘quv yurtiga chaqirish. Bundan maqsad, faqatgina talabalarning
xulqi, savodliligi va boshqa xususiyatlari bilan ota-onani tanishtirish emas, balki shu
bilan birgalikda ota-onalarga pedagogik va ruhiy maslahatlar berib, ularga talabani
oilada tarbiyalashlariga yordam ham qilishdir.
3. Ota-onalar bilan ishlash. Bu esa talabaga chaqiriqlar yoki maxsus
da’vatnomalar orqali amalga oshiriladi.
4. Ota-onalar guruh majlisini o‘tkazish. Bu shakldagi aloqa maxsus ish rejasi
orqali amalga oshiriladi.
5. Ota-onalarni maxsus pedagogik va psixologik bilimlar bilan qurollantirish
maqsadida ular bilan suhbat va ma’ruzalar o‘tkaziladi.
6. Savol-javoblar kechasi. Ishning bu shakli guruh talabalarning xususiyati,
harakterini yaxshiroq o‘zlashtirish imkonini beradi.
7. Ota-onalarning tarbiya borasidagi ilg‘or tajribalar bilan fikr almashish,
o‘rtoqlashish. Bu narsa quyidagi mavzuda bo‘lishi mumkin:
a) yoshlarni qanday qilib mehnatga tayyorlash mumkin?
b) talabaning kundalik rejimi haqida.
v) “Ota-onalarning obro‘si” haqida, “Oilada yoshlarga axloqiy tarbiya berish” va
hokazolar to‘g‘risida anjumanlar o‘tkazish.
8. O‘quv yurti qoshida ota-onalar universitetlarini tashkil etish va bu
universitetlardan tizimli ish olib borish:
a) ota-onalarni tarbiya sohasidagi adabiyotlar bilan tanishtirish.
b) “Ota-onalar, sizlar uchun” degan mavzuda og‘zaki jurnal.
v) faol ota-onalarning tarbiyaviy ish tajribalari bilan boshqa guruh rahbarlarini
tanishtirish kabi ishlar olib borilishi lozim.
Guruh rahbarining ota-onalar bilan olib boradigan ishlari g‘oyat keng, ko‘p
qirrali bo‘lib, bu ishlar faqat guruh va o‘quv yurti miqyosi bilan cheklanmaydi,
aksincha turar joylardagi va talabaning ota-onasi ishlab turgan korxonadagi
jamoatchilik bilan ham yaqin aloqada bo‘lishni taqozo etadi.
Bizning yosh avlod xalkimizniig inkilobiy, mehnat, jangovar an’analarini
uzlashtirib, uziga katta avlodning eng yaxshi fazilatlarini — goyaviy e’tikod va
matonatni, Vatanga muxabbatni, uning ikgisodiy, siyosiy va jangovar kudratini
mustahkamlashda ishtirok etishga intilishni singdiribgina uz bobolari va otalari
ishini davom ettira va kupaytira oladi. Bu ishda ota-onalar ayniksa muhim urin
tutishlari kerak.1
Buni barcha guruh rahbarlari nazarda tutishlari muhimdir, Bunda shaxsning
huquqiy yetukligi shaxs ijtimoiylashuvining maxsuli ekanligini har bir oilaga
tushuntirish goyat muhimdir. Oila shaxs uchun uning ijtimoiylashuv jaraeni ruy
beradigan, uning a hloki, duiyokarashi asoslari va hokazolar tarkib topadigan
dastlabki va ni hoyatda mu him a hamiyatga ega bulgan jamoadir.
Oila boshka tarbiyaviy muassasalardan farkli pavishda odamning butun hayoti
davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir va odatda
ta’sir kursatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkap mikyosi uning mafkuraviy va
psixologik ta’sir kursatiishning chuqur uziga hosligi bilan uygunlashib ketadi. Bu
esa uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan birga sha hsni shakllanti-
rish jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi.
Oilanipg yuksak tarbiyaviy imkoniyati shaxslar va ota-onalarning uziga hos
hususiyatlari: kon-karindoshligi, muhabbati, yakinligi, ishonchi, burch hissi,
obruliligi va hokazolar bilan ta’minlanadi. Uz farzandining barcha zaif va kuchli
tomonlarini yurgakdagi chogidan biladigan, uning kalbidagi eng kichik harakatni
ham sezadigan va tushunadigan, unga ta’sir etishni biladigan onadan va otadan ya
hshirok. kim ham ularni ezgulikka, mehnatsevarlikka, dustlikka, muhabbatga urgata
oladi!
Ma’lumki, xilma- hil faoliyat sharoitida shaxsning kobiliyatlari eng samarali
rivojlanadi, uning ijodiy imkoniyatlari ochiladi, shaxsni oiladan boshka kaerda ham
faoliyatning hilma- hil turlariga jalb etish mumkin. Oilaviy tarbiyanipg kimmatliligi
va a hamiyati yana shundaki, kichik shaxslik paytida oilada egallangan narsalar bir
umr saklanib koladi. Xuddi shuning uchun ota-onalarning shaxslarni har tomonlama
tarbiyalash majburiyati konuniy tarzda belgilab kuyilgan.
Guruh rahbarlari ota-onalar bilan birgalikda tarbiyaviy ishni tashkil etar zkanlar,
eng yangi psixologik-pedagogik tadkikotlar ma’lumotlarini e’tiborga olishlari ham
mu himdir, ularga ;muvofik usib kelayotgan kishi sha hsini shakllantirishga oilaning
kushadigan hissasi turli yosh boskichlarida turlicha buladi va tulkinsimon uzgaradi.
1 Рахимжонов Н. “Ёшлар иқтисодий тафаккурини шакллантиришда оиланинг роли” Т., 2005 (Б.М.И.)
Dastlabki 3 yil ichida u ayniksa kuchli buladi, shundan keyin oilaviy ta’sirning
muayyan darajada barkarorlashuvi davri boshlanadi. Uning navbatdagi chukkisik»
odatda ma htabgacha yosh tugaydigan paytga tugri keladi, shundan keyin ta hminan
usmirlik davrigacha u zaiflashgandek buladi. Yana ota-onalariing ta’siri ota-ona
oilasidan ajralib, uz oilasini uzguncha ancha kuchayadi.
Psihologik-pedagogik tadkikotlarning ma’lumotlari ba’zan shaxsning
imkoniyatlari tugrisidagi barkaror tasavvurlarni uzgartirib yuboradi. Masalan, ych
yillik shaxslar olimlar bir necha yil mukaddam ta hmin kilganlariga nisbatan ancha
chukur idrok etish kobiliyaiga ega, uch yoshli shaxs hozir fakat olti yeshli shaxslar
kilgan va kilmagan narsalarni bilishi va kilishi mumkinligi kichkintoyni yurishdan
oldin suzishga, ona tili bilan deyarli baravar chet tilida gapirishga urganish
mumkinligi va hokazolar ma’lum buldi.
Va holanki, tajribaning kursatishicha, ota-onalar kupincha uzlarini tarbiyaviy
ishga tula tayyor deb biladilar va maxsus pedagogik bilimlarni egallashni zarur deb
hisoblamaydilar. Ota-onalarning bu husuiyatini tanikli pedagog va psi holog K. D.
Ushinskiy uz davrida ta’kidlagan edi. «Tarbiya san’ati, — deb degan edi u, —
shunday hususiyatga egaki, deyarli barchaga tanish va tushunarli, ba’zilarga esa juda
oson ish bulib tuyuladi — odam bu ish bilan nazariy va amaliy ji hatdan kanchalik
kam tanish bulsa, unga bu shunchalik tushunarli va oson bulib kurinadi. Deyarli
hamma tarbiya sabr-tokatni talab etishini e’tirof kilishadi, ayrimlar buning uchun
tugma kobiliyat va malaka, ya’ni kunikma kerak, deb uylaydilar; lekin juda kam
odam sabr-tokat, tugma kobiliyat va malakadan tashkari yana ma hsus bilimlar
.kerakligi hakida ishonch hosil kiilish-
Bunday bilimlarniiig yukligi oilaviy tarbiyada kuplab hatolarga olib keladi, guru
h ra hbari ota-onalar bilan ishlashda buni hisobga olmay iloji yuk.. Bu jihatdan ota-
onalarning shaxslarni tarbiyalashdagi kuydagi kiyinchiliklari va hatolarini ajratib
kursagish mumkin:
1. Ota-onalarning shaxslar bilan muomalasining yetishmasligi. Ular uzlari,
ishlari hakida kam suzlab beradilar, o‘quv bilim yurti talabalar jamoasining hayoti,
uz shaxssining kizikishlari, uning jamoat ishlari, bu ishga munosabati va hokazolar
bilan kam kizikadilar. Muomalaning yetishmasligi shaxslarning ota-onadan
uzoklashishiga olib keladi, ;kattalarni shaxsga yanada faolrok ta’sir kursatish
imkoniyatidan ma hrum etadi.
2. shaxslarni me hnat jarayonlariga jalb etish orkali ularning me hnat tarbiyasini
tashkil kila bilmaslik Ona ishga kumilib ketgan paytda shaxslar oilaviy ishlardan,
turar joylardagi ishlardan va hokazolardan ozod etiladilar. Buning natijasida
mehnatga mensimay munosabatda buladilar.
3. Ota-onalar turmushida salbiy misollarning mavjudligi o‘quv muassasasining
pedagogik kuch-gayratini yukka chikaradi.
4. Ota-onalar tarbiyaviy ta’sirinipg izchil emasligi — onda-sonda ukishini
tekshirish, biror nojuya ish uchun jazolash va hokazolar
ahlokiy immunitet hosil bulishiga yordam bermaydi.
5. Oilaviy tarbiyaning asosi sifatida takiklashlar sistemasi — ijobiy namuna
asosida tarbiyalay bilmaslik, shaxs hayotini u har doim turli hatti-harakatni mashk
kiladigan tarzda tashkil eta olmaslik natijasidir. Bu sistema shaxsning kattalar
hohishiga salbiy munosabatini tugdiradi, mustakillikning rivojlanishini susaytiradi.
6. Harakatlarning o‘quv bilim yurti bilan muvofiqlashtirilmagan-ligi yoki u bilan
kelishmovchilik. Tarbiyalanuvchida pedagogga, o‘quv bilim yurtiga ishonchsizlik
paydo buladi va usib boradi, bu esa uning kamchiliklarini tuzatishni kiyin-lashtiradi,
pedagogik ji hatdan karovsizlik holatiga olib keladi.
7. Ayrim ota-onalarning shaxslar ulgayib borishi bilan tarbiyaviy faollikni
susaytirib yuborishlari, bu esa shaxslarning ota-onalardan uzoklashuviga, o‘quv
bilim yurtiga kizikishi pasayishiga va hokazolarga olib keladi.
8. Karorlar kabul kilishda kechikish. Shaxs katta bulgandan keyin akli kirib,
tuzaladi deb uylash odatda uzini oqlamaydi, kupincha kayta tarbiyalashni talab
etadigan pedagogik jihatdan karoveizlik holatiga olib keladi.
Kursatib utilgan kamchiliklar katoriga ota-onalarning tarbiya usullarini bush
bilishlarini, shaxslar ulgayishi bilan ularni uzgartirishni bilmaslik yoki istamaslik
ota bilan onaning talablari birligining, pedagogik odob, chidamning yukligi, ota-
onalarning turmushning ma’naviy tomoniga zid tarzda moddiy tomoniga kizikib
ketishi va boshkalarni kushish mumkin.
Ota-onalar bilan ish shakllari va usullarini tanlashni odatda guruh ra hbari uz
shaxsiy hususiyatlari tajribasini, talabalarning oilalarida vujudga kelgan uziga hos
hususiyatlarni, ota-onalarning bilim va tajribasini, tarbiyalanuvchilarni tarbiyalashda
yukorida kursatib utilgan hatolar va kyinchiliklarni, fe’l-atvor hususiyatlarini, o‘quv
muassasasi pedagoglar jamoasidagi muhitni, ota-onalar bilan ish olib borishda tarkib
topgan an’analarni va hokazolarni hisobga olib belgilaydi, Tajribaning kursatishicha,
guruh ra hbarining ota-onalar bilan hamkorligining ommaviy, guruh. tarzidagi va
yakka tartibdagi ish shakllarini okilona birga kushib olib borish, bunda uning
mazmunida izchillikka rioya etish orkali erishiladi.
Kursatilgan shakllar ta’rifi va ularni kullashning eng yukori natija berishiii
ta’minlaidigan shart-sharoitlarga kiskacha tuxtalib utamiz.
Talabalarni tarbiyalashda oilaning bir qancha vazifalari mavjud bo‘lib ular
quydagilardir:
—oilada sog‘lom muhitni yaratish, milliy ruh va turmush tarzini hisobga olish,
farzandlar uchun ota-ona har tomonlama o‘rnak bo‘lishi, farzandlarning ota-onasiga,
Vatanga muhabbat tuyg‘usini shakllantirish, o‘zaro g‘amxo‘p bulishni ta’minlash;
—oilada huquqiy tarbiyani yaxshilash, oila a’zolarining o‘z huquq va burchlarini
anglab yetishlarini va ularga rioya qilishlarini ta’minlash;
—farzandlariga chuqur dunyoviy bilim asoslarini berish, ma’rifatli va
ma’naviyatli kishilar bo‘lib yetishishlarini ta’minlash;
—bozor munosabatlariga mos bo‘lgan kasb-hunar o‘rgatish, iqtisodiy
tushunchalarni farzandlar ongiga singdirish;
shaxslarning ma’naviy barkamol va jismonan sog‘lom bo‘lishlari uchun
iqtisodiy va ijtimoiy muhitni yaratish;
shaxslarni mustaqil fikrlashga o‘rgatish, istiqlol g‘oyalari va milliy mafkuraga
sadoqat ruhida tarbiyalash;
shaxslarning bo‘sh vaqtlarini pedagogik nuqtai nazardan kelib chiqib unumli
tashkil qilish, ularga qo‘shimcha ta’lim berish;
—farzandlarida mavjud bo‘lgan iste’dod ko‘rtaklarini rivojlantirish uchun zarur
sharoitlarni yaratish;
—o‘z farzandlarining o‘quv muassasasi, mahalla, davlat va jamiyat oldidagi
burchlarini to‘la ado etishlari uchun oilada mas’uliyatli bo‘lish;
—ota-onalar o‘zlarining pedagogik va psixologik bilim saviyalarini doimo
oshirib borishi;
— shaxslarda tejamkorlik va ishbilarmonlikning ma’naviy axloqiy tomonlarini
shakllantirish;
—oilada milliy va umuminsoniy tarbiyaning barcha yo‘nalishlarini uyg‘un holda
bosqichma-bosqich amalga oshirishga mas’ullikni ta’minlash;
—sanitariya-gigienik, ekologik ko‘nikmalarni singdirish, diniy aqidaparastlik,
ichkilikbozlik, giyohvandlikka qarshi tarbiyani amalga oshirish;
—oila, o‘quv bilim yurti va mahalla oldida o‘z farzandlarining barcha hatti-
harakatlari uchun javobgardir;
—sog‘ligida va aqlida nuqsonlari bo‘lgan farzandlariga hayot talablariga mos
ravishda bilim va kasb-kor o‘rgatishdan iborat.
Ota-onaning farzand oldidagi burchi, o‘zbekona ta’bir bilan aytganda, farzandga
ya hshi nom qo‘yish, ya hshi muallim qo‘liga topshirib savodini chiqarish, ilmli,
kasb-hunarli qilish, oilali va uyli-joyli qilishdan iboratdir.
4.4. Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini
amalga oshishirsh tamoyillari va bosqichlari.
Yosh avlodni yaxshi hulqli, davlat ramzlariga sadoqatli qilib tarbiyalashda
ularning yosh jihatlariga, harakteriga alohida ahamiyat berish lozim, chunki bularsiz
tarbiyada ko‘zlangan maqsadga erishib bo‘lmaydi. Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti
hamkorligida quyidagi tamoyillarga va bosqichlarga amal qilinganda samaradorlik
yanada yuqori bo‘ladi:
—ta’lim va tarbiya sohasida hamkorlik jarayoni ishtirokchilari harakatlarining
ish birligi;
—tarbiyalanuvchiga hurmat va talabning uyg‘unligi; — hamkorlik jarayoni
sub’ektlarining teng huquqliligi va yuksak mas’uliyati;
—faoliyat jarayonida millat va davlat manfaatlari ustuvorligi;
—hamkorlikning ilmiy asoslanganligi;
Birinchi bosqich. Yosh oilalar bilan ishlash. Yosh ota-onalarga farzand va uning
tarbiyasi haqida falsafiy, tibbiy tushunchalarni berish va bu masalalarga tibbiyot
hodimlari, obruli hotin - qizlarni, ota-onalarni jalb qilib, "Yosh onalar va otalar
o‘quv muassasasilari" faoliyatini yulga qo‘yish muhim ahamiyat kasb etadi.
Ikkinchi bosqich. Farzandning o‘quv muassasasigacha bo‘lgan davridagi
jismoniy, aqliy va ma’naviy rivojlanishini ta’minlash borasida ularga rasm chizish,
voqealarni bayon qilish, o‘ziga o‘zi hizmat qilish, harf tanish, qo‘shiq, aytish va raqs
tushish, turli o‘yinlarda ongli qatnashish tushunchalarini singdirish va mustaqil
ravishda bilim olish ko‘nikmalarini shakllantirish yuzasidan o‘quv muassasasiga
tayyorlash guruhlari, "Yakshanbalik o‘quv maskanlar" ishini tashkil qilish.
Uchinchi bosqich. Kichik yoshdagilar uchun muljallangan (6-11 yosh) o‘quv
muassasalarida shaxslarning jismoniy, ma’naviy va ijtimoiy shakllanishini
ta’minlash, uning ilk iqtidori, qiziqishi va aqliy imkoniyatlarini aniqlash, o‘z hatti -
harakatlariga javobgarlik hissini tarbiyalash, bo‘sh vaqtini tug‘ri tashkil qilishni
o‘rgatish, atrof-muhitga ongli munosabatda bo‘lib, do‘stlik, baynalmilallik,
vatanparvarlik hislatlarini shakllantirish.
To‘rtinchi bosqich. O‘smirlarning (11-16 yosh) qiziqishini, bilimga chanqoqlik
va aql zakovatini hisobga olgan holda ijtimoiy faoliyatga tortish, jismonan baquvvat
bo‘lishini ta’minlash, maishiy mehnat faoliyati orqali turli kasblarga yo‘naltirish,
o‘smirlar guruhlari va jamoatchilik orasida o‘z o‘rnini topa olishiga ko‘maklashish,
o‘z hatti-harakatlari uchun jamiyat, qonun va ota-onalari oldida javobgarlik
tuyg‘usini shakllantirish, ijtimoiy faolligi va mustaqil duneqarashini yuzaga
keltirish.
Beshinchi bosqich. Yoshlarni (16 yosh va undan yuqori) dunyo andozalariga
mos bilim olishlari, kasb tanlashlari, mustaqil hayotga tayyorgarliklarini ta’minlash.
Ularning imkoniyatlari darajasida ta’lim olishlariga, tanlagan kasblari bo‘yicha ish
bilan ta’minlanishlariga, iqtisodiy mustaqil bo‘lishlariga shart-sharoit yaratish.
Vatan, Davlat va jamiyat oldidagi fuqarolik burchlarini ado etishga javobgarlik
hissini to‘la shakllantirish, mustaqil oila qurishga tayyorlash.
Ta’lim va tarbiya sohasiga e’tiborni kuchaytirish, bu borada hukumatimiz
tomonidan qabul qilingan qonun va hujjatlarni, direktiv ko‘rsatmalarni samarali
bajarish uchun oila, mahalla, o‘quv muassasasi hamkorligi faoliyati o‘ziga hos
pedagogik tizim, uslub va shakllarga ega bulishi zarur2.
O‘tkazilgan tadbirlar har tomonlama puxta, shuning bilan qatnashchilarning
yoshlariga mos pedagogik va psixologik mujassamlashgan, mantiiqan teran,
2 Ж.Йўлдошев «Замонавий ўзбек оилаларида ўсмир болалар шахсининг шаклланиши” номзодлик
диссертацияси, Т., 2002
qiziqarli va ko‘rgazmali, ta’sirchan, ommabop, amaliy jihatdan qisqa va lo‘nda,
estetik jihatdan keng ko‘lamli bo‘lishi kerak.
Hamkorlikda olib borilayotgan ishlar mahalla hududidagi barcha yoshlar va
toifadagi fuqarolarni qamrab olishi hamda ularning kiziqish va intilishlariga mos
bo‘lishi lozim. Hamkorlik tadbirlarining mavzulari "SOG‘LOM avlod uchun", "Ota-
onangga rahmat", "Odobinga balli", "SOG‘ tanda sog‘lom aql", "Mehr chashmasi",
"Qizlar ibosi", "Bir yigitga qirq, hunar oz", O‘g‘lim posbonim", «Hayot—ustoz,
halq—muallim", "O‘zbekiston Vatanim manim!", "Milliy burch va mas’uliyat",
"Oila saboqlari", "Oila etikasi", "Oila tinch — mahalla tinch", "Mustaqil hayot
bo‘sag‘asida", "Askarlik — yigitlik o‘quv muassasasii", "Oila ba hti — Vatan ba
hti", "Sportchi oila", "Oilamiz ohanglari", "Vatan ostonadan boshlanadi", "Biz
kimmiz" kabi tadbirlardan iborat bo‘lishi mumkin.
" bahslar, bellashuvlar, uchrashuvlar va turli sanalarga bag‘ishlangan anjuman
va tantanalardan iborat bo‘lishi mumkin.
Joriy qilingan jamoatchilik kengashi o‘z faoliyati to‘g‘risida mahalla ahliga har
chorakda bir marotaba hisobot beradi. Zarurat tug‘ilganda o‘quv-tarbiya
muassasalari, mahalla faollari, mahalla hududida joylashgan tashkilot, kor hona va
idoralarning ta’lim-tarbiya yuzasidan olib borilayotgan ishlari to‘g‘risida
hisobotlarini tinglab, ularga amaliy va nazariy yordam berishi ish samarasiga va
uning izchilligiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Hulosa.
Mamlakatimizda keyingi yillarda qabul qilingan ta’lim va tarbiya turg‘risidagi
qator me’yoriy hujjatlar, jumladan O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim
to‘g‘risida"gi qonuni, "Kadrlar tayyorlash milliy dasturi" bozor iqtisodiyoti
sharoitlarida muvaffaqiyatli ishlay oladigan, mustaqil fikrlovchi kadrlarni
tayyorlashda oila, mahalla va o‘quv bilim yurti nufuzini yanada yuqori pog‘onaga
kutarishni taqzo etadi.
Oila boshka tarbiyaviy muassasalardan farkli pavishda odamning butun hayoti
davomida uning barcha tomonlariga, kirralariga ta’sir kursatishga kodirdir va odatda
ta’sir kursatadi. Oila tarbiya vazifasining bu ulkap mikyosi uning mafkuraviy va psi
hologik ta’sir kursatiishning chukur uziga hosligi bilan uygunlashib ketadi. Bu esa
uni oliy darajada ta’sirchan kilibgina kolmay, shu bilan birga sha hsni shakllantirish
jarayonining zarur buginiga ham aylantiradi.
Tayanch iboralar
Oila, jamoa va o‘quv yurtining tarbiyaviy ishlarini hamkorligi, "Oila, mahalla,
o‘quv bilim yurti hamkorligi" Konsepsiyasi, hamkorlik, oilaning o‘rni, Ota-onaning
farzand oldidagi burchi, farzandga yaxshi nom qo‘yish, savodini chiqarish, kasb-
hunarli qilish, uslublar.
Nazorat uchun savollar.
“Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligi” Konsepsiyasining o‘rni va
ahamiyati?
Oila – jamiyatning asosiy bo‘g‘inidir deganda nimani tushunasiz?
Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorligini qanday yo‘lga qo‘yish mumkin?
Oiladagi tarbiya jamiyatga qanday ta’sir ko‘rsatadi?
“Bir shaxsga yetti qo‘shni ota – ona” degan iborani tahlili qiling.
Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorligining ijobiy tomonlarini sanab bering.
Oila, mahalla hamda o‘quv yurti hamkorlikda qanday tadbirlar tashkil qilish
mumkin?
Oila, mahalla, o‘quv bilim yurti hamkorligini amalga oshirishning qanday
uslublari mavjud?
Yoshlarni tarbiyalashda oila, mahalla va o‘quv yurtining hamkorligini amalga
oshishirshning qanday tamoyillari va bosqichlari bor?
1. Kotov V. Vospitatelnaya rabota v shkole: opo‘t i problemo‘. – SPb:
Sev.siyanie 2003.
2. G‘aybullaev N. va boshqalar. Pedagogika. T., 2000.
3. Ziyomuxammedov B., Abdullaeva Sh. «Pedagogika». T., 2000.
4. «Pedagogika» V.A.Slastenin, I.F.Isaev, A.I.Mihenko, Ye.N.Shiyanov.
Moskva. «Shkolnaya pressa». 2004
5. Mahkamov M. «Bo‘lajak tarbiyachilarning pedagogik muloqat madaniyatini
shakllantirish” nomzodlik dissertatsiyasi. T., 2005.