GURUH RAHBARINING SHAXS VA JAMOANI O‘RGANISHI VA TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKILLIASHTIRISHI YO‘LLARI VA USULLARI
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
46,5 KB
GURUH RAHBARINING SHAXS VA JAMOANI O‘RGANISHI VA
TARBIYAVIY ISHLARNI TASHKILLIASHTIRISHI YO‘LLARI VA
USULLARI.
Reja:
3.1..Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalashga qo‘yilgan talablar.
3.2. Guruh jamoasini o‘rganish va uni dasturini ishlab chiqish
3.3. Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalash ishini rejalashtirish.
3.4. Guruh jamoasi bilan ishlash va unga rahbarlik qilish.
Jamoa nazariyasi koidalariga muvofik, uni yaratish metodikasi ishlab
chikilgan. Uning umumiy asoslari kuyidagilardan iborat: talablar kuyish, faollarni
tarbiyalash, ukuv, mexnat, ijtimoiy-siyosiy va ommaviy-madaniy faoliyatdagi
istikbollarni tashkil etish, soglom jamoatchilik fikrini shakllantirish, ijobiy
an’analarni yaratish va kupaytirish.
Ta’riflangan bu koidalar har kanday jamoa (ta’lim muassasasi, guruh jamoasi,
ta’lim muassasasidan tashkari talabalar birlashmasi va xokazolar)ni shakllantirish va
rivojlantarish uchun kullanma xisoblanadi. Mazkur bobda gap guruh jamoasini
barpo etish va rivojlantirish, guruh rahbarining shu yunalishdagi ishi xakida boradi.
Tarbiya metodlarini tanlashda ularning jamoaning rivojlanish darajasiga
mosligi muvaffakiyatning muhim sharti xisoblanadi. Shuning uchun har bir pedagog
tarbiyaviy ishni guruhdagi jamoa munosabatlarining rivojlanishi darajasi (boskichi,
davri)ni aniklashdan boshlaydi. Pedagogning esa yangi guruh bilan kup marta ish
boshlashiga tug‘ri keladi: o‘z mexnat faoliyatining dastlabki yilida, guruhni
navbatdagi bitirib chikish mavsumidan keyin, ba’zan esa ta’lim muassasasida
vujudga kelgan vaziyat taqozosi bilan. Guruh rahbari uzining metodlari jamoaning
rivojlanishiga tuskinlik kilmasligi uchun shunday keyingi ishlari davomida vakti
vakti bilan jamoaning rivojlanish darajasini anglab turadi.
Nazariyada jamoa rivojlanishining uch yoki turtta darajasi ajratib kursatiladi
(«Pedagogika» darsligining tegishli bobiga karang). Boshlangich daraja
pedagogning kuch-gayrati natijasida guruhda o‘rnatilgan muayyan darajadagi tartib,
intizom bilan, tarbiyalanuvchilarning uncha katta bo‘lmagan qismi guruh
rahbarining harakatlarini qo‘llab-quvvatlashi bilan izoxlanadi. Tarbiya jarayoni o‘z
– o‘zini tarbiyalash jarayoniga o‘tganda yuksak darajaga erishiladi. Ayrim talabalar
va umuman jamoa uz faoliyatini mustakil rejalashtiradi va tashkil etadi, o‘ziga va
bir-biriga talablar kuyadi va o‘z-o‘zini nazorat kiladi. Guruh rahbari va talabalar
jamoasi o‘y-niyatlari va ishlarida birgadirlar.
Past darajadan yuqori darajagacha boradigan yul uzoq bo‘lib, muayyan
qiyiichiliklarni bartaraf etish bilan kechadi. Ayni paytda jamoani shakllantirish
yuzasidan olib boriladigan ishlar juda qiziqarlidir. Bu guruh rahbarining asosiy
ishidir. Umuman ta’lim muassasasi tarbiyachisining asosiy natijalari bu ish
qanchalik muvaffaqiyatli o‘tishiga borlik bo‘ladi. Agar talabalar jamoasi barpo
etilmagan bo‘lsa, talaba ta’lim muassasasini hech afsuslanmay tark etadi, hatto
keyinchalik o‘qigan yillarini eslamaydi xam. Talabalar jamoasini inoq jamoaga
birlashtnrgan moxir guruh rahbari qo‘lida tarbiyalangan odam baxtlidir.
Ulg‘ayayotgan kishi, fukaroning xayotdagi mavqeini shakllantirishda, uning xayot
yulini belgilashda o‘z vazifasini anglash guruh rahbarining tarbiyalanuvchilar
jamoasini barpo etish yuzasidan olib boradigan faol va qat’iy faoliyatining zarur
sharti xisoblanadi.
Jamoa shakllanish bosqichlari. Jamoaning rivojlanish darajasini belgilash
metodikasi ko‘p. Uning moxiyati u yoki bu rivojlanish darajasidagi jamoa normativ
ta’rifini aniq jamoa ta’rifi bilan taqqoslashdan iboratdir ijtimoiy ahamiyatga ega
bo‘lgan maqsadning, pedagoglar bilan talabalarning birgalikdagi har tomonlama
sobitqadam faoliyatining, o‘zaro mas’uliyatli munosabatlarning mavjudligi; o‘z-
o‘zini boshqarish organlarining faoliyati va xokazo.
Talabalarning jamoa turmush normalari va qoidalarining, intizomning
buzilishiga munosabatlarini kuzatib, jamoaning tashkiliy tuzilishi ta’sirchanligiga
ishonch hosil qilish mumkin. Jamoa rivojlanishining dastlabki bosqichida talabalar
tarqoq bo‘lib, ularda yakdil fikr va guruh rahbari tayanishi mumkin bo‘lgan
ta’sirchan faollar bo‘lmaydi. Shuning uchun bunday jamoada salbiy xodisalar ochik
muhokama qilinmaydi, mustaqil jamoa qarori qabul qilinmaydi va hokazo. Agar
jamoa rivojlashishning ikkinchi bosqichida bo‘lsa, nomigagina emas, balki
pedagogning harakatlarni qo‘llab-quvvatlaydigan hqqiqiy harakat qiluvchn faollar
bo‘lsa, uning ayrim talabalar va jamoa oldiga muayyan talablar kuyishini kuzatish
mumkin.
Jamoaning rivojlanish darajasidan dalolat beradigan muhim belgilardan biri
— talabalarning birgalikdagi faoliyatga ishtiyoqi chiqindi qog‘oz yoki metallom
tuplash, kechaga tayyorgarlik kurish kabi ta’lim muassasalari tajribasida muntazam
uchrab turadigan ishlarda kuzga tashlanadi. Guruh rahbari jamoaning rivojlanish
darajasini belgilash uchun talabalarda ularnipg hozirgi va bo‘lajak xayotlarida
ijtimoiy axamiyatga molik maqsadlari mavjudligiii bilishi muhim, ya’ni jamoaning
xayotiy faoliyati istiqbollarini barcha yoki ayrim talabalar qabul qilishini va bu
istikbollarning xususiyati kandayligini bilib olish zarur. Agar bulajak shanbalik yoki
bayram kechasi talabalar uchun faoliyatga undovchi voqea bo‘lsa va bu yaqin
istiqbol faqat ayrim talabalar va faollar uchun ahamiyatli bo‘lsa, jamoa
rivojlanishining ikkinchi boskichi xakida gapirish mumkin.1
Jamoaning rivojlanish darajasini aniklashda talabalarning fakat guruhdan
tashkari faoliyatida namoyon buladigan munosabatlarni taxlil etish bilangina
cheklanib bulmaydi. Guruh rahbari ishining uziga xos xususiyati shundan iboratki,
u oddiy talabalar jamoasini emas, balki talabalar jamoasini shakllantiradi.
talabalarning asosiy vazifasi ukishdan iborat. Shuning uchun guruh rahbari
dastavval talabalarning ukishga kanday munosabatda ekanliklarini, uzlarini darsda
kanday tutishlarini, uy vazifalarini sidkidildan bajarishlari yoki bajarmasliklarini
aniklaydi. Va, nixoyat, eng muhimi — ularning ukishdagi muljallari nimalardan
iborat, bu muljallar ijtimoiy moxiyatga molik yoki molik emasligi xisoblanadi.
IKP - 51 guruhda shpargalkalar, aytib turishlar, kuchirib yozishlar avj olgan
edi. talabalar buni tan olishdan xam uyalishmas, bunday xolni uziga xos dustlik,
jamoatchilik deb xisoblashardi. Anketa savollariga javob olishda «Sen shpargalkaga
kanday munosabatdasan?» degan savolga fakat bir talaba — Madina bunday deb
yozdi: «Aytib turishni va aytib turishdan foydalanishni uzimga ep kurmayman».
1 Ражабова С. «Касб - ҳунар коллежи ўқитувчисининг касбий маҳоратини оширишнинг ташкилий педагогик
асослари» номзодлик диссертацияси.Т., 2004.
Anketa savollarga javob qaytarish natijalarini muxokama kilish chogida kupchilik
Madinaning tutgan kat’iy yulidan gazablanishdi: «Karanglar, kaiday magrurlanib
ketib-di! Kadr-kimmat bizda xam bor, lekii u algebra buyicha kontrol ishga nisbatan
ancha muhimrok, ishlarda namoyon buladi».
Guruh rahbariga bu guruhda ishlash juda kiyin edi. Bu yerda kupgina
kobiliyatli va yaxshi uzlashtiradigan, ayni paytda kolok ukishda juda katta
kiyinchiliklarga duch kelayotgan talabalar xam bor edi. Darsdan tashkari paytlarda
turli tadbirlar — kechalar, uchrashuvlar, ekskursiyalar utkazilardi. Lekin bularning
xammasi eng muhim narsaga — talabalarning ta’lim jarayoniga munosabatiga va bu
jarayondagi uzaro munosabatiga ta’sir kursatmasdi. Kupchilik ikkinsi kurs talabalari
o‘qish — xap bir kishining shaxsiy ishi, degan prinsnpga amal kilardi. Yukorida
'bayon etilgan vaziyat guruh jamoasi rivojlanish darajasining pastligidan dalolat
beradi.
Jamoaning tarbiyaviy ta’siri. Pedagog guruh bilan ishlashning dastlabki
boskichida turli vaziyatlarga duch kelishi mumkin. Guruhda xakikiy jamoa
munosabatlari bulmasligi mumkin, bunda pedagog ishni boshidan boshlashiga tugri
keladi. Kupincha bunday xolat yangi shakllangan, «yigma» guruhlarda, yangi
kurilgan ta’lim muassasalarida bulishi mumkin. Tugri, boshka xollarda xam shunday
bulishi, avvalgi guruh rahbarining kuch-gayrati muvaffakiyat keltirmagan bulishi,
tarkibi uzgarmagan jamoa yuqori kursdagi guruhlarda xam shakllanmasligi mumkin.
Ikkinchi tomondan, guruh rahbari guruh bilan ish boshlar ekan, har doim
jamoa rivojlanishining boshlangich davri bilan ish kuradi, deb muljallab bulmaydi.
Boshlangich o‘qish darvlarida kupincha yaxshi guruh jamoalari shakllanadi.
Pedagog bunday xolda jamoa faoliyatining avvalgi tajribasini taxlil etadi va uning
ancha yukori rivojlanish darajasiga mos keladigan tarbiya metodlarini kullaydi.
Kuyidagilarni ta’kidlash zarur. Jamoaning rivojlanish darajasini aniklashning
eng ishonchli usuli — talabalarni ular bilan darsda, darsdan tashkarida, ta’lim
muassasalarida, ta’lim muassasalaridan tashkarida uzaro faol xamkorlik qilish
jarayonida kuzatishdan iboratdir. Maxsus diagnostik usullar, masalan, anketa
tarkatish, pedagogii vaziyatlarni vujudga keltirish va boshkalardan xam foydalanish
mumkin. Lekin bu usullar guruhini juda exgiyotkorlik bilan, katta pedagoglik odobi
bilan kullash lozim. talabalarni urganishning har bir usuli ayni vaktda tarbiya usuli
xam ekanligi pedagoglar uchun konun bulib kolishi kerak. Extiyotsizlik bilan
utkazilgan anketa tarkatish, ayniksa uning natijalarini muxokama kilish talabalarni
jipslashtirish urniga ularning orasi buzilib ketishiga olib kelishi mumkin.
Keltirilgan misolda anketalarni muxokama kilish pedagog tomonidan puxta
tayyorlangan, ukdan «portlash» usuli sifatida foydalanildi va boshka choralar bilan
mustaxkamlandiki, ular tagida kuyirokda suz yuritiladi. shaxslar, ayniksa katta
usmirlar uzlarini «urganishlarini» xush kurmaydilar. Shuning uchun turli xil
anketalarni oshkora va samimiy javoblar olishga umid kilgandagina kullash tavsiya
etiladi.
Pedagog jamoaning kuchli va zaif tomonlarini anglash uchun pedagogik
vaziyatlar vujudga keltirishni qo‘llaydi. Lekin bunda shuni esda tutish kerakki,
talaba kamchiliklarini xammaning urtasida yorkin namoyish etish uni ma’naviy
xalok etishi, kalbini jaroxatlashi mumkin. Shunday vaziyatlarni vujudga keltirish
kerakki, ular salbiy tomonlarni emas, har bir shaxsda odatdagi sharoitda
boshkalardan yashiringan ijobny tomonlarni xam ochib bersin.2
Guruh rahbari jamoa rivojlanishining aniklangan darajasiga karab tarbiya
usullarini tanlaydi. Bunda pedagoglarning yosh xususiyatlarini xisobga olish
kushimcha shart xisoblanadi. Bu xakda gapirmasa xam bulardi, chunki bu shart
pedagogik prinsiplardan biridir. Shu bilan birga, ishni endi boshlagan pedagog,
ayniksa guruh rahbari tarbiya usullarini emas, balki shakllarini tanlashda uz
tarbiyalanuvchilari yoshini xisobga olishi muhimdir. Bunda bir xil usullar —
talablar, topshiriklar va xokazolar turlicha izoxlanadi. Kuyi guruhlarda kupgina
talablar, koidalarni tushuntirish, xatto ayrim «zerikarli» vazifalarni bajarishga
urgatish kupincha uyin shaklida utkaziladi. kichik guruhlarda tarbiya shakllari ancha
jiddiy, amaliy tus oladi, lekin imkoni boricha ularga usmirlarda ishtiyok uygotishga
kodir bulgan romantik tus beriladn. Yukori guruhlarda chukur tushuntirish ishlari
olib borish, xatto ma’naviy talablarni falsafiy asoslab berish talab etiladi.
Jamoani shakllantnrishning dastlabki boskichida guruh rahbaridan ayiiksa kup
shaxsiy kuch-gayrat sarf etish talab etiladi. Bunda, yukorida ta’kidlab o‘tilganidek,
vaziyat shunday bo‘lishi xam mumkin, ya’ni guruh yangi emas, talabalar bir necha
2 А.Б.Исимова “Дарсдан ташқари таълим – тарбия жараёнида ўқувчиларда соғлом турмуш тарзини
шакллантиришнинг педагогик шарт шароитлари” номзодлик диссертацияси. Т., 2004.
yildan buen birga ukishlari, jamoa esa tarkib topmagan yoki «sochilib ketgan»
bulishi mumkin. Pedagog har kanday xolda xam uz utmishdoshlarining xatolarini
takrorlamaslik uchun vujudga kelgan vaziyatni taxlil etadi va buning pedagogik
sabablarini aniklaydi.
Kuyilgan vazifalarni xal etish istikbollarni olga surishdan boshlanadi. Jamoa
kanday boskichda turmasin, uning oldida bir vaktning o‘zida yaqin, urta va uzoq
istikbollar bulishi kerak. Tajribaning kursatishicha, talabalarning shaxslararo
munosabatlari jamoa tusini olmagan boshlangnch boskichlarda guruh rahbari
talabalarning shaxsiy manfaatlariga daxl kiladigan yakin istikbollarni urtaga kuyish
va ruyobga chikarish tugrisida uylashiga tugri keladi. Yakin istikbol sifatida odatda
kup tayerkgarlikni talab kilmaydigan, lekin shu bilan birga kiska muddatli amaliy
muomala: ekskursiya, madaniy yurish, shahar tashkarisiga sayrdan xursandchilik
yetkazadigan kizikarli ishlar tanlanadi. Bu kichik tadbirlarni tayyorlash talabalarning
faol pedagogik yerdam ostida muayyai kuch-rayrat sarflashlarini va tashkilotchilik
fazilatlarini namoyon etishlarini talab kiladi. Bunday jamoa tadbirlarini utkazish
chogida faol talabalar aniklanadi.
Shuni yodda tutish muhimki, istikbollar (yakin, urta, uzok istikbollar) jamoa
xaet faoliyatining barcha: ukuv, ijtnmoiy-siyosiy, mexnat va ommaviy-madaniy
soxalarini kamrab olgan bulishi kerak. Bunday yendashuv fakat «kungilochar»
istikbollarni olga surish yulidan borish xavfidan xalos bulishga yordam beradi.
3.2. Guruh jamoasini o‘rganish va uni dasturini ishlab chiqish
1. Talabalar to‘g‘risida umumiy ma’lumot
* talaba qaerda yashaydi;
* ota-onasini kasbi va ish joyi;
* oila a’zolari va ularnin moddiy ta’minlanganligi;
* oilada ota-onasining o‘zaro munosabati;
* talaba rejimi;
* oilaning xo‘jalik ishlarida talabaning ishtiroki;
* talabaning hayotida eng muhim voqealar;
* talaba sog‘ligi to‘g‘risida ma’lumot
2. Yoshlar taraqqiyotining umumiy holati
* umumiy taraqqiyot ( nutq madaniyati, dunyoqarash, harakteri, kino, teatr,
muzey, stadionlarga borish);
* o‘qishga bo‘lgan munosabati;
* talabaning davomati;
* talabaning jismoniy mehnatga munosabati;
* talabaning intizomi, xulqi, tirishqoqligi;
* talabaning qiziqishi (o‘qishga, sportga).
3. Talabaning jamoat ishlariga ishtiroki
* guruhning jamoat hayotida ishtirok qilish;
* jamoat ishlarining bajarilishi harakteri;
* talabaning guruhda obro‘i va mavqei.
4. Talaba shaxsining asosiy xususiyatlari
* jamoatchilik, dunyoqarash;
* talabaning madaniy sifatlari, Vatanni sevish, do‘stlik, insoniylik,
baynalminallik;
* irodalik harakteri va xususiyatlari ( maqsadi bo‘lish, faollik, botirlik,
tashkilotchilik, mustaqillik, intizomlilik, mardlik, kamtarlik va hokazo);
* talaba mijozining xususiyatlari va uning ruhiy jarayoni (nutq, diqqat,xotira,
xayol, ruhiy holatlar).
5. Talabani o‘rganish asosida guruh rahbari quyidagi chora-tadbirlarni tuzadi.
* talabalarni qaysi sifatlarini tarbiyalab rivojlantirish lozim;
* talaba axloqidagi kamchiliklarni bartaraf qilish uchun nimalar qilish kerak;
V. Guruh jamoasini o‘rganishining namunaviy dasturi
1. Guruh hayoti.
* guruhdagi talabalarning yoshi, ruhiy, fiziologik va gigenik holatlari;
* talabalarning shaxsiy taraqqiyoti, ma’rifatlilik jihatlari;
* guruhdagi jamoatchilik ishlari.
2. Guruhning hamjihatliligi va uyushqoqligi.
* talabalarning o‘zaro munosabati;
* talabalarning birgalikda mehnat qilishlari va uning vaqti;
* qizlar va ug‘il bolalarning do‘stligi hamda hamfikrligi;
* jamoa a’zolarini himoya qilish;
* yutuq va muvaffaqiyatsizligini anglay bilish;
* o‘quv yurti tomonidan ko‘rilgan chora-tadbirlarda guruh talabalarining
ishtiroqi;
* millatlararo munosabat.
3. Guruhning tashkilotchiligi.
* jamoa bo‘lib qiladigan ishlarni talabalar o‘zlari mustaqil ravishda qila
oladilarmi yoki yuqmi;
* vazifa topshiriqlarni talabalar o‘zaro taqsimlay oladilarmi, yuqmi;
* talabalarning guruh majlisida qabul qilingan qarorlarga itoat qiladilarmi
yoki yuqmi.
4. Guruhda hamkorlik.
* talabalar o‘z o‘rtoqlarining qaysi odatlarini ma’qul ko‘radilar va qaysi
noma’qul deb hisoblaydilar;
* rag‘batlantirish va chora ko‘rishni talabalar qanday tushunadilar;
* guruhda qabul qilingan chora-tadbirlarni amaliyotda qo‘llash orasida farq
bormi;
* guruhda tanqid va o‘z-o‘zini tanqid qilish mavjudmi.
5. Guruhda do‘stlik aloqalarining harakteri.
* talabalarning o‘quv yurti va undan tashqarida o‘zaro do‘stlik munosabatlari
qanday;
* talabalar bir-biriga nisbatan sezgirlik, kuzatuvchanlik xususiyatlariga egami;
* o‘rtoqlariga nisbatan talabachanligi;
* o‘rtoqlarining kamchiliklarini ko‘ra biladimi, yuqmi;
* guruhning a’lochilar, zukko, ishbilarmon talabalarning darsdan ketib
qoladigan, o‘zlashtirmoqchi talabalarga munosabatlari qanday;
* jismoniy jihatdanzaif bo‘lgan bolalarga qanday yordamlar beriladi,
6. Guruh faollari.
* faollar hayati;
* ularning guruhdagi obro‘lari;
* faollarning o‘rtoqlariga nisbatan munosabatlari;
* faollar guruhdan ajratib turadilarmi, guruhdagilar ularni hurmat qiladilarmi
yoki yuqmi.
7. Guruhning o‘quv yurti bilan aloqasi.
* o‘quv yurtida bo‘lgan hodisalardan, boshqa guruhlardan guruhning xabari
bormi;
* o‘quv yurtining yaxshi yo‘lga qo‘yilishi uchun guruh o‘quvchilari takliflar
kiritib turadilarmi;
* o‘quv yurti talablarini guruh qanday bajaradi;
* guruhning boshqa guruh talabalari bilan kanday aloqasi bor;
* o‘quv yurti tadbiriy choralarini rejalashtirishda guruh talabalari qanday
ishtirok etadilar.
Talabalar jamoasining yuqorida ko‘rsatilgan usullar bilan holatini o‘rganish
o‘qituvchiga ko‘p imkoniyatlar beradi. Tajribali o‘qituvchilar hamma vaqt biror
guruhning rahbarligini olishdan avval, oldin guruhni batafsil o‘rganadilar, bu esa
keyinchalik guruh rahbariga vaqtni tejashga, aniq ish rejalarini tuzishda va o‘z
faoliyatini o‘quv yili davomida belgilangan tarzda amalga oshirishga yordam beradi.
3.3. Guruh jamoasini tashkil etish va tarbiyalash ishini rejalashtirish.
Guruh rahbari ishini rejalashtirishda o‘quv yurti umumiy ish rejasidan kelib
chiqib aniq guruh rejasini tuzishda parallel guruhlarda ko‘riladigan chora-tadbirlarni
hisobga olish juda muhimdir.
O‘quv yurtining tarbiyaviy ish rejasining o‘quv yilining boshida pedagogik
jamoa majlisida tasdiqlanib olinadi. Har bir guruh rahbari o‘z guruhi tarbiyaviy ish
rejasini o‘quv yurti tarbiyaviy ish rejasida ko‘rsatilgan chora-tadbirlarni o‘z guruhida
taaluqli bo‘lgan qismlarini kiritib reja tuzadi.
Talabalarni tarbiyaviy ishni o‘quv yurtining taxminiy tarbiyaviy ishlar
mazmuniga muvofiq bir guruh yoki parallel guruhning rahbarlari majlisida talabani
yoshiga, ruhiy, fiziologik xususiyatlariga mos keladigan tarbiyaviy chora-tadbirlar
bajarilishi rejaga kiritilib, tasdiqlanib olinadi.
1. Guruh tavsiyanomasi. guruh rahbari tarbiyaviy ish rejasining asosi
hisoblanadi. Amalda guruh rahbarining kiritiladigan tarbiyaviy ishlari xilma-xildir.
Mamlakatimizning turli tumanlarida, shahar va qishloqlarda joylashgan o‘quv
yurtlarining o‘ziga xos tarbiyaviy an’analarini hisobga olmasak, tarbiyaviy ish
rejalariga kiritiladigan masalalar bir-biriga juda o‘xshab ketadi.
Guruhning mufassal pedagogik tavsiyanomasida aniq ko‘rsatilgan tadbiriy
choralar qaysi tartibda berilishida qaramasdan tarbiyaviy ishlarning maqsad va
vazifalari doimiyligicha qoladi. Masalan, guruh rahbarining ish rejasiga quyidagi
boblarni tavsiya etish mumkin: g‘oyaviy-siyosiy dunyoqarashni shakllantirish; o‘rta
maxsus ta’limni amalga oshirish; axloqiy tarbiya, jamoani tashkil etish; talabalarning
tahliliga yordam ko‘rsatish; ijtimoiy foydali mehnat va kasb tanlash; ekologik va
tejamkorlik ruhida tarbiyalash; ijtimoiy kamolot, darsdan tashqari tarbiyaviy ishlar;
ota-onalar bilan ishlash va hokazolar kiradi.
Yuqorida ko‘rsatilgan tavsiyalar qator yillar davomida ish jarayonida amalda
sinalgan bo‘lib, guruh rahbarining ish doirasida muhim o‘rinni egallaydi.
Rejaga kiritilgan chora-tadbirlarning aniqligi, har bir bajaradigan tarbiyaviy
ishning aniq va tushunarli tashkil etilishi, rejadagi har bir bajaradigan ishlarning aniq
va ravshan ko‘rsatilishi, chora-tadbirlarni tayyorllash. Ularni o‘tkazish natijalarini
yakunlash va shunga o‘xshashlar tarbiyaviy ishlar rejasining asosiy mohiyatini
tashkil etadi.
Guruh rahbarining ish rejasi odatda bir o‘quv yili uchun yarim yillik yoki
choralik muddatlariga mo‘ljallanib, o‘quv yurti rahbari tomonidan tasdiqlanadi.
Tarbiyaviy ish rejalarini esa qisqa muddatlarga tuzish maqsadga muvofiqdir.
Guruh rahbari tarbiyaviy ish rejasini tuzishda guruh faollari, talabalar, ota-
onalarni jalb qiladi. Guruh tarbiyaviy ish rejasida ko‘rsatilgan chora-tadbirlar takror
bo‘lmasligi uchun o‘quv yurti, jamoatchiligining ish rejalari bilan solishtirilishi
lozim.
Tarbiyaviy ishlarni rejalashtirishda talabalarning yoshi, kundalik rejimi, yil
fasllarining kunlari, ob-havo nazarda tutiladi va belgilanganidan ortiq darsdan
tashqari ishlar, ortiqcha jamoat ishlarini rejaga kiritilishiga yo‘l qo‘yilmaydi.
Guruh rahbarining tarbiyaviy ish rejasi o‘quv yurtining muhim hujjati
hisoblanadi. Guruh tarbiyaviy ish rejasini tuzish va uni amalga oshirishda guruh
rahbari ma’muriyat va o‘quv yurti organlari oldida javobgar shaxsdir.
Guruh rahbarining nizomida uqtirib ko‘rsatilganidek, guruh rahbari,albatta,
yarim yillik, bir choralik tarbiyaviy reja asosida ish olib borishi kerak. Tajribalar
shuni ko‘rsatmoqdaki, tarbiyaviy ish rejalari choraklik yoki yarim yillikni tartibli
olib borish ma’suliyatli ish bo‘lib, u guruh o‘quvchilari va faollarning orasida
muhokama qilinishi lozim.
2. Tarbiyaviy rejalarni tuzishda qo‘yiladigan asosiy talablar. Guruh
rahbarining tarbiyaviy ish rejasi haqiqiy hujjat bo‘lishi uchun u bir qator pedagogik
psixologik talablarga javob berishi lozim. Bu talablar quyidagilardan iboratdir:
A. Rejaning ma’lum maqsadli bo‘lishi lozim. Tarbiyaviy ish rejasi agar o‘z
g‘oyaviyligi jihatidan maqsadli va mukammal bo‘lsa, asosli va to‘g‘ri deb
hisoblanadi. Rejaning qismida g‘oyaviy-siyosiy ishlarga va ijtimoiy foydali
mehnatga o‘quvchilarni jalb qilish diqqat markazida bo‘lishi lozim.
B. Guruh rahbarining tarbiyaviy ish rejalari shakli, metodlari va mundarijalari
aksariyat bir xil mazmunga ega. Bu o‘xshashliklar ko‘pincha quyidagilardir:
seminarlar, siyosiy axborotlar, yuqori kurslarga sirtdan sayohat va boshqalar
tarbiyaviy ish rejalarida keng aks ettiriladi.
V. Talabalarni ketma-ket tizimli tarbiyalashini ta’minlash. Guruh tarbiyaviy
ish rejasiga kiritilgan chora-tadbirlar tarbiya jarayonining asosiy qismi hisoblanadi.
Har bir ijro etilgan chora-tadbirlar oldindan rejalashtirilgan chora-tadbirlar bilan
uzviy boglangan bo‘lishi lozim. O‘quv choraklarida tuzilgan rejalar, qishki va yozgi
ta’tillarda amalga oshirilishi lozim bo‘lgan ishlar aks yettiriladi. Ikkinchi yarim yilda
talabalarning yozgi dam olish vaqtlarida bajaradigan tarbiyaviy ishlarini oldindan
qayd etish lozim.
G. Rejaning real bo‘lishi. Rejani tartibga solishda unga ijro etilishi qiyin
bo‘ladigan masalalar kiritilmasligi lozim. Reja aniq va ijro qilib bo‘ladigan bo‘lsin.
Masalan, guruh rahbaridan biri, birinchi yarim yillik uchun tarbiyaviy ish rejasida
quyidagi chora-tadbirlarni o‘tkazish: talabalar orasida do‘stlik va o‘rtoqlik
tarbiyasini amalga oshirish uchun ijtimoiy foydali mehnatni birgalikda o‘tkazish,
jamoa bo‘lib sayohatlar uyushtirish; guruh devoriy gazetasini birgalikda siqarib
o‘zaro uyushtirish, san’at havaskorlarning kechalarini o‘tkazish, do‘stlik va o‘rtoqlik
mavzusidagi davra suhbatlari o‘tkazish kabilarni amalga oshirish talabalarni bir-
biriga yaqinlashtiradi, o‘z navbatida ular o‘rtasida do‘stlik va o‘rtoqlikni
mustahkamlaydi.
D. Guruh tarbiyaviy ish rejasining o‘quv yurti tarbiyaviy ish rejasi bilan
muvofiqligi. Guruh tarbiyaviy ish rejasini tuzishdan oldin guruh rahbari guruhning
tarbiyaviy ish rejasi bilan tanishib chiqish lozim.
Ye. Tajribalar shuni ko‘rsatadiki, guruh tarbiyaviy ish rejalariturli tartibda
tuzilgandir, chunki har bir guruh turli xil sharoitlarda ishlaydilar. O‘quv yurti ish
tajribalarini o‘rganib, ularni umumlashtirish asosida guruh rahbarini tarbiyaviy ish
rejalarining taxminiy chizmasini tavsiya qilishni lozim topdik. Tavsiya etayotgan
guruh rahbarining tarbiyaviy ish rejasi respublikamizning oliy va o‘rta maxsus ta’lim
vazirligi tomonidan tavsiya etilgan buyruqlar va tavsiyalar asosida tuzilgandir.
3.4. Guruh jamoasi bilan ishlash va unga rahbarlik qilish.
Guruh rahbari o‘z guruhidagi talabalarning bevosita ta’lim tarbiya jarayoni,
ya’ni darslar davomida hamda darsdan keyingi faoliyatini nazorat qilishga
mas’uldirlar. Guruhdagi barcha talabalarni qobiliyatiga qarab tugaraklarga jalb etish
kerak. Guruhdagi talabalarning soni nechta bo‘lishidan qat’iy nazar ularga
ma’naviyat daftarini tuttirish kerak. Haftada bir marta o‘tkaziladigan ma’naviyat
soatlarini to‘g‘ri tashkil etib, unga haqqoniy yondoshish shartdir. Tarbiyachi qanday
sharoitda ishlamasin, u qanday guruhda ishlashidan qat’iy nazar, talaba shaxsini
kamol toptirishi kerak. Guruh rahbarligi odatda guruhni va alohida har qaysi talabani
o‘rganishda boshlanadi. Ma’naviyati boy bo‘lgan guruh rahbari talabalar bilan
alohida – alohida ishlashni amalga oshirishi, talabalarga o‘z ta’siri, metodlarini
mohirlik bilan qo‘llash kerak.
Agar guruh rahbari talabalar faolligini yanada oshirishga harakat qilsa ota –
onalar bilan aloqani mustahkamlashi lozim bo‘ladi. Qaysiki guruh rahbari ota – ona
bilan yaqindan aloqada bo‘lsa, uning guruhidagi talabalarining faolligi oshadi.
O‘zbekistonimizning «Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunini talabalar, ota – onalar
o‘rtasida o‘ranib ishlab chiqishi kerak. O‘quv maskanida ta’lim mazmunini
takomillashtirish, ta’lim metodlarini yagilash borasida ko‘p ishlar qilindi va
qilinmoqda. Trabiyachi talabalarda bilim olishga bo‘lgan ishtiyoq va ehtiyojini
uyg‘otishga harakat qiladi. Agar guruh rahbari o‘z guruhidagi talabalar o‘rtasida
hurmat qozona olsa, talabani fikrlashga o‘rgatsin.
O‘quv maskanida olib boriladigan tarbiyaviy ishlar sistemasini to‘g‘ri va
bevosita guruhda o‘zlashtirshni ko‘tarishga ta’sir etadi. Guruh rahbari talabalar bilan
hamkorlikda tarbiyalanuvchilarni o‘qishga ongli munosabatda bo‘lishga o‘rgatadi.,
talabalarning o‘qishga nazorat qiladi.
Darslarga kiradi, kuzatadi va o‘z guruhidagi talabalar bilan birgalikda guruhda
o‘quv ishlari sifatini oshirish chora – tadbirlarini belgilaydi. Guruh xonasining jixozi
va ko‘rinishi talabalarning estetik tarbiyasiga jiddiy ta’sir ko‘rsatadi. Shuning uchun
talabalarga guruh burchagini qanday jixozlash kerakligini aytib berish kerak. Guruh
rahbari ko‘rgazmali qurollardan samarali foydalanish, talabalarning darsdan bo‘sh
vaqtlaridan foydalanish tarbiyalanuvchilar ijodiy qobiliyatlarini o‘strishda, ularni
har tomonlama kamol toptirishga yordam beradi. Darsdan bo‘sh vaqtlarida
talabalarning jamoat topshiriqlarni, tugaraklarda ishtirok etishini nazorat qilish
kerak.
Tarbiyalanuvchilarni sevish va hurmat qilish tarbiyaviy ish samaradorligini
oshirishning zarur shartidir. Agar pedagog tarbiyalanuvchilarni sevmasa u
tarbiyalanuvchilarning haqiqiy tarbiyachisi, murabbiyi bo‘la olmaydi.
Hozirgi kunda tarbiyaviy ishlar usulubiyoti fanining eng mu him vazifasi bu
– kelajagimiz poydevorini kuruvchi va yuksaltiruvchi, bozor iktisodiyoti sharoitida
mustakil ishlash – ma’naviy kadriyatlarimizni va umumbashariy kadriyatlarni uzida
mujassamlashtirgan mutaxassis kadrlarni tayyorlashdir. Buning uchun esa
zamonaviy va jaxonning ilgor ta’lim texnologiyalari bilan ta’minlangan ukuv –
uslubiy adabiyotlar majmualarini yaratish, ta’lim tizimini tubdan uzgartirish uning
mazmuniga milliy ru h singdirish, samarali an’anaviy uslublarni saklab kolgan holda
ilgor uslublarni yaratish va ularni amaliyotda kullash lozim.
Shu maqsadda so‘ngi yillarda pedogogik olim va amaliyotchilar tomonidan
ilmiy asoslangan hamda O‘zbekistonning ijtimoiy-pedogogik sharoitiga moslashgan
ta’lim texnologiyalarini yaratish va ularni ta’lim – tarbiya amaliyotida qo‘llash
yo‘lga qo‘yilmoqda. O‘qitishning zamonaviy metodlarini qo‘llash o‘qitish
jarayonida yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Dars jarayonida yuqori
samardorlikka erishish uchun quydagi metod va uslullardan foydalanish mumkin: ba
hslar, tadqiqot, muzyorar, ishbilarmonlik o‘yinlari, loyhalash, kitob bilan ishlash,
suhbatlar, pinbord, boshqalarni o‘qitish, davra suhbatlaridir. Ushbu metodlarni dars
jarayoniga qo‘llash uchun esa ta’limning kichik guruhlar bilash ishlash shaklidan
foydalanilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bu esa o‘z navbatida «Ta’lim beruvchi –
t’lim oluvchi” diiologidan voz kechishni va “ta’lim beruvchi – guruh – ta’lim
oluvchi” ko‘rinishidagi uch tomonlama o‘zaro munosabatga o‘tishni taqozo etadi.
Shu tufayli pedagog bilan talaba o‘rtasida mustahkam kontakt o‘rnatiladi, shaxsiy va
bir vaqtning o‘zida ta’lim jarayonida jamoaviy ruhiy holat kuchayadi.3
Quyida biz sizlarning e’tiboringizga “Men qanday jamoa tuzushni
hohlayman” nomli mavzudagi roli o‘yinni ko‘rib chiqamiz.
Mavzu: «Men qanday jamoa tuzushni hohlayman” rolli o‘yini .
I. Mashg‘ulot maqsadi: Talabalarni qanday jamoa tuzishga o‘rgatish, jamoani
tashkil etishda nimalarga ahamiyat qilish, Jamoaning tarbiyaviy ta’siri haqida
tushuncha va tassavvurlarini shakllantirish.
II. Mashg‘ulot natijalari:
talabalarda darsga bo‘lgan qiziqishni o‘stirish;
roli o‘yin orqali talabalarning mavzuni o‘zlashtirishi;
jamoa bo‘lib mulohaza yuritish;
talabalarni qandaydir real vaziyatlarni ijro etish orqali hayotga
tayyorlash:
III. Talab etiladigan vaqt 1 soat 15 minut.
IV. Zarur bo‘ladigan materiallar:
texnik vositalar: Kodoskop
Tarqatma materiallar: tablichka 4 dona, qog‘oz 20 dona
ko‘rgazmali materiallar: slaydlar 2 dona.
V. Mashg‘ulot tafsiloti:
Mashg‘ulot
bosqichlari
Ta’lim beruvchi faoliyati
Ta’lim oluvchi
faoliyati
3 Б.Чориев “Таълим самарадорлигини оширишда янги педагогик технологиялардан фойдаланиш йўллари”
Т., 2005. (Б.М.И.)
I.bosqic
h.
Tayyorl
ov
O‘quv
mashg‘ulotining
maqsad va natijalari aniqlanadi,
ta’lim
oluvchining
baholash
mezonlari aniqlanadi.
Texnologik haritasini tuzadi,
zaruriy
o‘quv
materiallar
tayyorlanadi.
II. bosqich.
O‘yinga
kirish
Talabalarga “Men qanday
jamoa tuzushni hohlayman” rolli
o‘yin qatnashchilari bo‘lishlarini
e’lon qilinadi.
Ushbu
t’lim
usulining
ma’nosini tushuntiriladi.
Maqsad va natijalarini aytib
beriladi. Ta’lim oluvchilarni 4 –
guruhga bo‘lib chiqiladi.
Har bir guruhning sardori
bo‘ladi. Har bir sardorning oldiga
ismi
va
lavozimi
yozilgan
tablichkalar qo‘yib chiqiladi.
Talabalar
mavzuning nomini va
o‘quv
mashg‘ulot-
ning
maqsad
va
natijalarini
slaydlar
orqali ko‘rib turadilar.
Talabalar
guruhlarga
guruh
sardorlari tomonidan
bo‘linadi.
III.
bosqich
Asosiy
Endi har bir guruh o‘zi
tuzgan
jamoa
nima
bilan
shug‘illanishini,
guruh
sardori
ushbu guruhni tuzishda nimalarga
ahamiyat qilganligini, guruhdagi
ishni nimadan boshlab nimada
yakunlashi kerakligi tushuntiriladi.
Buning
uchun
vaqt
ajratiladi.Ushbu
vaqt
ichida
guruhning har bir a’zosiga vazifa
berilish kerak bo‘ladi. Ya’ni har bir
Ta’lim oluvchi
o‘qituvchisi
beragan
vazifalarni
bajarish
uchun
guruhlarga
bo‘linadi.
Guruh sardoriga
bo‘ysingan
holda
guruhdagi
o‘z
vazifasini
bajarishga
kirishadi.
O‘zining
takliflarini
kiritadi.
talaba qaysi vazifada bo‘lishiga
qarab jamoaning o‘sha qismini
himoya qilish kerak bo‘ladi.
So‘ngra
butun
bir
jamoa bo‘lib o‘zining
gruhi sha’nini himoya
qiladi.
Ivbosqi
ch Taklif o‘zi
–
o‘zini
baholash
Bilim oluvchilarga Jamoani
tashkil qilish faoliyatini tahlil qilish
va o‘z- o‘zini baholashni amalga
oshirishni taklif qilish.
O‘z
–
o‘zini
baholashni
amalga
oshiradi.
V.
Muhokam
Xulosalash
Ta’lim oluvchilarga savol
berish.
1 – savol. Jamoa tuzishda
nimalarga e’tibor berish kerak?
2
–
savol.
Jamoani
shakllantirish uchun qanday omillar
ta’sir ko‘rsatadi?
3 – savol. Sizlarda ushbu dars
qanday ta’surot qoldirdi?
Ta’lim
oluvchilar
berilgan
savollarga
javob
beradilar.
Ta’lim
beruvchining yakunini
eshitadi
va
o‘zlari
uchun
xulosalar
chiqaradilar.
Xulosa.
Jamoa – bu odamlarning biror bir muayyan ijtimoiy ahamiyati bo‘lgan faoliyat
asosida birlashuvlarining tashkiliy formasidir.
Tarbiyalovchi jamoa pedagoglar uchun tarbiya ob’ekti bo‘lib, pedagogik
ishlarning butun mohiyati jamoalarning tashkiliy jixatdan shakllantirish,
tarbiyalanuvchilarni tegishli intizom doirasida saqlashdan iborat bo‘lmay, balki
talabalarning mazmunli hayotini tashkil etishdan, chinakam boy ijtimoiy va jamoa
munosabatlarini shakllantirishdan iboratdir.
Jamoa a’zolari o‘rtasida o‘zaro bog‘liqlik, o‘zaro nazorat, o‘zaro
ma’suliyatdan iborat muayyan munosabatlar tarkib topadi.
Guruh rahbari o‘z guruhidagi talabalarning bevosita ta’lim tarbiya jarayoni ,
ya’ni darslar davomida hamda darsdan keyingi faoliyatini nazorat qilishga
mas’uldirlar.
Tayanch iboralar.
Jamoa, jamoa orqali tarbiyalash, pedagogik rahbarlik, insonparvarlik,
banalminallik, mehir – oqibat, shakllantirish, rivojlantirish, ibrat, shaxsiy namuna,
guruh rahbari, o‘zaro hurmat, oqibat, ma’suliyat.
Nazorat uchun savollar.
Jamoada shaxsni tarbiyalashning qanday shakllarini bilasiz?
Shaxsning shakllanishida guruh rahbarining roli qanday ?
Hozirgi kunda guruh rahbarlarining oldiga qo‘yilayotgan vazifalar nimalardan
iborat?
Guruh rahbarlarining ota-onalari bilan qilgan hamkorliklari natijasida
nimalarga erishish mumkin?
jamoada tarbiya individual shaklda olib borishning qanday afzalliklari bor?
Ijobiy harakterga ega bo‘lgan chora tadbirlarning amaliy ahamiyati qanday?
Guruh bilan ishlash va unga rahbarlik qilishda nimalarga ahamiyat qilish
kerak?
Guruh rahbari ma’naviyatining boyligi talabalar tarbiyasiga ta’sir
ko‘rsatadimi?