HUKMRONLIK VA UNING TURLARI

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

47,8 KB


 
 
 
 
 
 
HUKMRONLIK VA UNING TURLARI 
 
          REJA: 
1. Jamoa tushunchasi, turlari, shakllanish boskichlari. Mexnat jamoasi  
2. Ta’sir o`tkazish va xukmronlik. Xukmronlik turlari 
 
1. Jamoa: tushunchasi, turlari, shakllanish bosqichlari 
Ishlab chiqarishning zamonaviy rivojlanganligi darajasi jamoaviy mehnatning 
zarurligini asoslab beradi, u, o'z navbatida, mehnat jamoasini mavjud bo'lishini 
belgilaydi. Tashkilotni samarali faoliyat yuritishi mehnat jamoalarini faoliyat 
yuritishlari qonunlarini bilish va ulardan foydalanishning ko'zda tutadi. 
Mehnat jamoasi ostida birgalikdagi mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi 
xodimlar birlashmasi tushuniladi. Ular bir birlari bilan shunday o'zaro hamkorlik 
qiladilarki, har biri boshqa shaxsga ta'sir ko'rsatadi va bir vaqtda uning ta'siri ostida 
bo'ladi. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonni tashkil qilish 
uchun mehnat taqsimoti amalga oshiralayotgan vaqtda rahbarlikni yaratadilar. Bu 
birlashma tashkiliy yagonalikka ega va umumiy maqsadlar bilan birlashgan. 
Boshqaruv yagona irodaga asoslanishi kerak, bu mulk egasi tomonidan tayinlangan 
yoki saylangan rahbarni mavjudligi bilan ta' minlanadi. 
Jamoalar faoliyatining samaradorligi ko'yidagi bir qator omillarga bog'liqdir: 
• ishchi guruhlarning o'lchamlari va tarkibi; 
• guruhli me'yorlar; 
• odamlarning jipsligi; 
• nizolarning darajasi; 
• guruh a' zolarining statusi va vazifaviy rollari va boshqalar. 
Logotip
HUKMRONLIK VA UNING TURLARI REJA: 1. Jamoa tushunchasi, turlari, shakllanish boskichlari. Mexnat jamoasi 2. Ta’sir o`tkazish va xukmronlik. Xukmronlik turlari 1. Jamoa: tushunchasi, turlari, shakllanish bosqichlari Ishlab chiqarishning zamonaviy rivojlanganligi darajasi jamoaviy mehnatning zarurligini asoslab beradi, u, o'z navbatida, mehnat jamoasini mavjud bo'lishini belgilaydi. Tashkilotni samarali faoliyat yuritishi mehnat jamoalarini faoliyat yuritishlari qonunlarini bilish va ulardan foydalanishning ko'zda tutadi. Mehnat jamoasi ostida birgalikdagi mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi xodimlar birlashmasi tushuniladi. Ular bir birlari bilan shunday o'zaro hamkorlik qiladilarki, har biri boshqa shaxsga ta'sir ko'rsatadi va bir vaqtda uning ta'siri ostida bo'ladi. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonni tashkil qilish uchun mehnat taqsimoti amalga oshiralayotgan vaqtda rahbarlikni yaratadilar. Bu birlashma tashkiliy yagonalikka ega va umumiy maqsadlar bilan birlashgan. Boshqaruv yagona irodaga asoslanishi kerak, bu mulk egasi tomonidan tayinlangan yoki saylangan rahbarni mavjudligi bilan ta' minlanadi. Jamoalar faoliyatining samaradorligi ko'yidagi bir qator omillarga bog'liqdir: • ishchi guruhlarning o'lchamlari va tarkibi; • guruhli me'yorlar; • odamlarning jipsligi; • nizolarning darajasi; • guruh a' zolarining statusi va vazifaviy rollari va boshqalar.
 
 
 O'lchami uning vazifalariga mos keluvchi va tarkibida xarakt erning o'xshamas 
alomatlariga ega odamlar bo'lgan guruh samarali hisoblanadi, bunda guruhli 
me'yorlar tashkilotning maqsadlariga erishish va jamoachilik ruhini yaratishga 
yordam beradilar, unda nizolarning yuqori darajasi ustinlik qiladi va guruhning 
yuqori statusga a' zolari esa ustunlik qilmaydilar. 
Menejer uchun jamoa - bu asosiy tayanchiqdir, shuning uchun jamoa ishini 
ratsional tashkil qilish uning dolzarb vazifasi bo'ladi. Jamoaviy ish u yoki bu 
sabablar bo'yicha xodimlar o'rtasida lavozimli vazifalarni aniq taqsimlash mumkin 
bo'lmagan joyda juda keraklidir. 
Me' yoriy ahloqiy-psixologik muhitga ega ishga qobiliyatli, tashkiliy jamoani 
tashkil qilish uchun sotsiologik, psixologik va boshqa tadqiqotlarni o'tkazish kerak. 
Masalan, jamoani shakllantirish va shaxslararo munosabatlarni tadqiqot 
qilishda sotsiomatritsalar (8.1-jadval) va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. 
Bunday sotsiomatritsa guruh a'zolarining bir birlariga munosabatlarini aniqlab 
olish, guruhda jipslashganlikni o'rnatish, yetakchini aniqlash, guruh a'zolarini 
sotsiolmatrik statusi va hayojonli ekspansivlik (o'zini tuta bilmaslik)ni belgilashga 
imkon beradi. 
Sotsiogrammani tuzish uchun hammadan avval ramzli ma'no belgilanadi, 
masalan: 
     
 
 
                                               B ning G ga nisbatan ijobiy tanlovi  
  
 
 
 
                                                      
G ning B ga nisbatan salbiy tanlovi  
 
B 
G 
B 
 
G 
 
B 
 
G 
 
G 
 
B 
 
Logotip
O'lchami uning vazifalariga mos keluvchi va tarkibida xarakt erning o'xshamas alomatlariga ega odamlar bo'lgan guruh samarali hisoblanadi, bunda guruhli me'yorlar tashkilotning maqsadlariga erishish va jamoachilik ruhini yaratishga yordam beradilar, unda nizolarning yuqori darajasi ustinlik qiladi va guruhning yuqori statusga a' zolari esa ustunlik qilmaydilar. Menejer uchun jamoa - bu asosiy tayanchiqdir, shuning uchun jamoa ishini ratsional tashkil qilish uning dolzarb vazifasi bo'ladi. Jamoaviy ish u yoki bu sabablar bo'yicha xodimlar o'rtasida lavozimli vazifalarni aniq taqsimlash mumkin bo'lmagan joyda juda keraklidir. Me' yoriy ahloqiy-psixologik muhitga ega ishga qobiliyatli, tashkiliy jamoani tashkil qilish uchun sotsiologik, psixologik va boshqa tadqiqotlarni o'tkazish kerak. Masalan, jamoani shakllantirish va shaxslararo munosabatlarni tadqiqot qilishda sotsiomatritsalar (8.1-jadval) va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. Bunday sotsiomatritsa guruh a'zolarining bir birlariga munosabatlarini aniqlab olish, guruhda jipslashganlikni o'rnatish, yetakchini aniqlash, guruh a'zolarini sotsiolmatrik statusi va hayojonli ekspansivlik (o'zini tuta bilmaslik)ni belgilashga imkon beradi. Sotsiogrammani tuzish uchun hammadan avval ramzli ma'no belgilanadi, masalan: B ning G ga nisbatan ijobiy tanlovi G ning B ga nisbatan salbiy tanlovi B G B G B G G B
 
 
 
 
                                                             O'zaro ijobiy aloqa  
 
 
                                                            O'zaro salbiy aloqa 
 
 
 
 
8.1-jadval 
 
5 kishidan iborat guruh uchun sotsiomatritsa 
№ T/p 
Kim saylaydi 
Kimni saylaydi 
Qilingan tanlovlar 
Jami 
1 
2 
3 
4 
5 
1. 
 
A.  
X 
- 
- 
+ 
- 
1 
3 
4 
2. 
 
B.  
+ X 
- 
+ 
- 
2 
2 
4 
3. 
 
C.  
- 
+ 
X 
0 
0 
1 
1 
2 
4. 
 
D.  
+ 
0 
0 
X 
+ 
2 
0 
2 
5. 
 
E.  
- 
+ 
- 
+ 
X 
2 
2 
4 
 
 
 
 
8 
    8 16 
 
  Keyin ma’lum savollar yordamida ijtimoiy-psixologig tadqiqotlar o’tkazish 
kerak. 
Masalan, jamoaning barcha a'zolariga (anonim ravishda) "Siz kim bilan ishni 
davom ettirishni xo hl aysiz" degan savol beriladi. 
Olingan     (+) 
2 2 0 3 1 
Tanlovlar (-)     2 1 3 0 2 
Jami 
 
4 3 3 3 3 
Logotip
O'zaro ijobiy aloqa O'zaro salbiy aloqa 8.1-jadval 5 kishidan iborat guruh uchun sotsiomatritsa № T/p Kim saylaydi Kimni saylaydi Qilingan tanlovlar Jami 1 2 3 4 5 1. A. X - - + - 1 3 4 2. B. + X - + - 2 2 4 3. C. - + X 0 0 1 1 2 4. D. + 0 0 X + 2 0 2 5. E. - + - + X 2 2 4 8 8 16 Keyin ma’lum savollar yordamida ijtimoiy-psixologig tadqiqotlar o’tkazish kerak. Masalan, jamoaning barcha a'zolariga (anonim ravishda) "Siz kim bilan ishni davom ettirishni xo hl aysiz" degan savol beriladi. Olingan (+) 2 2 0 3 1 Tanlovlar (-) 2 1 3 0 2 Jami 4 3 3 3 3
 
 
 
 
 
 
 
Kiritilgan ramzlar ma'nosidan foydalanib, ushbu jamoa a'zolari javoblarni 
grafik ravishda sotsiogramma ko'rinishida rasmiylashtirish mumkin (8.1.-rasm.) 
 
 
8.1-rasm. "Siz kim bilan ishlashni davom ettirishni xohlaysiz?" 
savoliga javoblarning natijasi 
 
8.1-rasmdan ko'rinishicha, norasmiy yetakchi -"B" emas, balki "N" -rasmiy 
boshliq bo'ladi. 
Korxona faoliyati uchun mehnat jamoasi a'zolarining vakolatlari muhim aha- 
miyatga ega, ular O'zbekiston Respublikasining Mehnat Kodeksi, respublikaning 
boshqa qonunlari, tashkilotning ta'sis hujjatlari, jamoaviy shartnoma tomonidan 
belgilanib beriladi. Masalan, Mehnat Kodeksining 21-moddassiga muvofiq 
xodimlar quyidagi huquqlarga egalar: 
ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartib va 
shartlarda mehnat shartnomasini tuzish, o'zgartirish va buzishlarga;   
unga mehnat shartnomasini tomonidan ma'lum ishni taqdim etishga; 
tashkilotning davlat standartlari va mehnat xavfsizligi va mehnat shartnomasi 
tomonidan ko'zda tutilgan tegishli sharoitlaridagi ish joyiga; 
Boshliq 
Logotip
Kiritilgan ramzlar ma'nosidan foydalanib, ushbu jamoa a'zolari javoblarni grafik ravishda sotsiogramma ko'rinishida rasmiylashtirish mumkin (8.1.-rasm.) 8.1-rasm. "Siz kim bilan ishlashni davom ettirishni xohlaysiz?" savoliga javoblarning natijasi 8.1-rasmdan ko'rinishicha, norasmiy yetakchi -"B" emas, balki "N" -rasmiy boshliq bo'ladi. Korxona faoliyati uchun mehnat jamoasi a'zolarining vakolatlari muhim aha- miyatga ega, ular O'zbekiston Respublikasining Mehnat Kodeksi, respublikaning boshqa qonunlari, tashkilotning ta'sis hujjatlari, jamoaviy shartnoma tomonidan belgilanib beriladi. Masalan, Mehnat Kodeksining 21-moddassiga muvofiq xodimlar quyidagi huquqlarga egalar: ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartib va shartlarda mehnat shartnomasini tuzish, o'zgartirish va buzishlarga; unga mehnat shartnomasini tomonidan ma'lum ishni taqdim etishga; tashkilotning davlat standartlari va mehnat xavfsizligi va mehnat shartnomasi tomonidan ko'zda tutilgan tegishli sharoitlaridagi ish joyiga; Boshliq
 
 
o'zining malakasi, ishning murakkabligi va bajarilgan ishning miqdori va 
sifatiga muvofiq ish haqini o'z vaqtida va to'liq hajmda to'lanishiga; 
ish vaqtining me'yoriy davomiyligi, ayrim kasblar va xodimlar kategoriyalari 
uchun qisqartirilgan ish vaqtini belgilanishi, haftalik dam olish kunlari, ish kuni 
bo'lmagan dam olish kunlari, yillik ta'tillarini berilishi bilan ta'minlanadigan dam 
olishga; 
ish joyidagi mehnat sharoitlari va mehnatni muhofaza qilish haqidagi to'liq 
ishonchli axborotlarga; 
ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda kasbiy 
tayyorgarlik, qayta tayyorlash va o'z malakasini oshirishga; 
birlashishga, shu jumladan kasaba uyushmalarini tashkil qilish va o'z mehnat 
huquqlarini, erkinliklari va qonuniy mafaatlarini himoya qilish uchun so'zga chiqish 
huquqiga; 
tashkilotning boshqaruvida ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari va 
jamoaviy shartnoma shaklida ishtirok etishga; 
o'z vakillari orqali jamoaviy muzokaralarni olib borish va jamoaviy 
shartnomalarni tuzishga, hamda jamoaviy shartnoma, bitimlarni bajarilishi haqidagi 
axborotlarni olishga; 
barcha qonun tomonidan man qilinmagan yo'llar bilan o'zining mehnat 
hukuklari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishga; 
shaxsiy va jamoaviy mehnat nizolarini ushbu Kodeks, boshqa respublika 
qonunlari tomonidan ma'lum tartibda hal qilishga; 
xodimga u tomonidan mehnat vazifalarini bajarilishi munosabati bilan 
yetkazilgan zararni to'lash va ma'naviy zararni ushbu Kodeks, boshqa respublika 
qonunlari tomonidan ma'lum tartibda qoplanishiga; 
respublika qonunlari tomonidan ko'zda tutilgan hollarda majburiy ijtimoiy 
sug'urtalashga. 
Ushbu mehnat jamoalari rasmiy deb ataladilar. Rasmiy tashkilot -bu korxo 
nalarning ko'rsatmalar, yo'riqno malar, farmoyishlar va me' yorlar bilan 
belgilanadigan ijtimoiy munosabatlar tizimidir. U rahbarlar tomonidan tashkilotlar 
Logotip
o'zining malakasi, ishning murakkabligi va bajarilgan ishning miqdori va sifatiga muvofiq ish haqini o'z vaqtida va to'liq hajmda to'lanishiga; ish vaqtining me'yoriy davomiyligi, ayrim kasblar va xodimlar kategoriyalari uchun qisqartirilgan ish vaqtini belgilanishi, haftalik dam olish kunlari, ish kuni bo'lmagan dam olish kunlari, yillik ta'tillarini berilishi bilan ta'minlanadigan dam olishga; ish joyidagi mehnat sharoitlari va mehnatni muhofaza qilish haqidagi to'liq ishonchli axborotlarga; ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda kasbiy tayyorgarlik, qayta tayyorlash va o'z malakasini oshirishga; birlashishga, shu jumladan kasaba uyushmalarini tashkil qilish va o'z mehnat huquqlarini, erkinliklari va qonuniy mafaatlarini himoya qilish uchun so'zga chiqish huquqiga; tashkilotning boshqaruvida ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari va jamoaviy shartnoma shaklida ishtirok etishga; o'z vakillari orqali jamoaviy muzokaralarni olib borish va jamoaviy shartnomalarni tuzishga, hamda jamoaviy shartnoma, bitimlarni bajarilishi haqidagi axborotlarni olishga; barcha qonun tomonidan man qilinmagan yo'llar bilan o'zining mehnat hukuklari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishga; shaxsiy va jamoaviy mehnat nizolarini ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda hal qilishga; xodimga u tomonidan mehnat vazifalarini bajarilishi munosabati bilan yetkazilgan zararni to'lash va ma'naviy zararni ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda qoplanishiga; respublika qonunlari tomonidan ko'zda tutilgan hollarda majburiy ijtimoiy sug'urtalashga. Ushbu mehnat jamoalari rasmiy deb ataladilar. Rasmiy tashkilot -bu korxo nalarning ko'rsatmalar, yo'riqno malar, farmoyishlar va me' yorlar bilan belgilanadigan ijtimoiy munosabatlar tizimidir. U rahbarlar tomonidan tashkilotlar
 
 
a'zolarining ideal hulqini tan olinishida quriladi. Rasmiy tashkilot yoki tuzilma 
korxona (yoki qandaydir muassasa)ni umuman faoliyat yurita olishi uchun zarurdir. 
Rasmiy tuzilma ushbu korxonaning asosiy vazifalari qandayligi bilan belgilanadi. 
Ushbu vazifalarni amalga oshirish uchun ham odamlar guruhining texnik asoslangan 
holati vujudga keltiriladi, ularning xizmat vazifalari belgilanadi. 
Rasmiy tuzilma - bu odamlar tashkilotning asosiy vazifalariga nisbatan 
bajaradigan rollari va vazifalarning tizimidir. Bu tuzilmani rivojlanishida 
tashkilotlarga berilgan hokimiyat, vakolatlarning roli juda kattadir. Quyidagilar 
uning asosiy elementlaridir: 
• mehnat taqsimoti (gorizontal ixtisoslashish tizimi); 
• lavozimlarning vertikal bo'yicha subordinatsiyasi; kommunikatsiyalar tizimi; 
Bundan tashqari, tashkilotlarda norasmiy jamoalar - odamlarning ma' lum 
maqsadlarga erishish uchun muntazam ravishda o'zaro hamkorlik qiluvchi spontan 
ravishda(tashqi ta'sir emas, ichki ta'sir natijasida) vujudga keladigan guruhlari 
mavjud bo'ladi. Bu maqsadlar norasmiy tashkilotlarni mavjud bo'lishining sababi 
bo'ladilar. Buning ustiga yirik tashkilotlarda bir emas, bir necha norasmiy 
tashkilotlar mavjud bo'ladi. 
Norasmiy tashkilotlarda rasmiylar bilan ko'pgina umumiylik bo'ladi, ular xuddi 
ko'chirilgandek bo'ladilar. Ular ma'lum darajada rasmiy tashkilotlar kabi tashkil 
qilinganlar, ya'ni ierarxiya va yetakchilarga egalar. 
Norasmiy tashkilotlarning yetakchilari rasmiy tashkilot-larning yetakchilari 
kabi hokimiyatga erishishga va guruh a'zolariga nisbatan ta'sir ko'rsatish vositalarini 
qo'llashga intiladilar. Farq shundan iboratki, rasmiy tashkilotlar yetakchilari 
o'zlariga berilgan vakolatlar ko'rinishidagi qo'llab quvatlashlarga egalar va o'zlariga 
topshirilgan aniq va xizmat sohasida harakat qiladilar. Norasmiy yetakchilarning 
tayanchi ularni guruhlar tomonidan tan olinishidan iboratdir. O'zlarining 
harakatlarida ular odamlar va ularning o'zaro munosabatlariga suyanadilar. 
Norasmiy yetakchi ikkita asosiy vazifani bajaradi: guruhga maqsadlarga erishishda 
yordam berish va uni mavjud bo'lishini qo'llab quvvatlash. Ba'zida vazifalarni har 
xil odamlar - ikkita yetakchi bajaradi. 
Logotip
a'zolarining ideal hulqini tan olinishida quriladi. Rasmiy tashkilot yoki tuzilma korxona (yoki qandaydir muassasa)ni umuman faoliyat yurita olishi uchun zarurdir. Rasmiy tuzilma ushbu korxonaning asosiy vazifalari qandayligi bilan belgilanadi. Ushbu vazifalarni amalga oshirish uchun ham odamlar guruhining texnik asoslangan holati vujudga keltiriladi, ularning xizmat vazifalari belgilanadi. Rasmiy tuzilma - bu odamlar tashkilotning asosiy vazifalariga nisbatan bajaradigan rollari va vazifalarning tizimidir. Bu tuzilmani rivojlanishida tashkilotlarga berilgan hokimiyat, vakolatlarning roli juda kattadir. Quyidagilar uning asosiy elementlaridir: • mehnat taqsimoti (gorizontal ixtisoslashish tizimi); • lavozimlarning vertikal bo'yicha subordinatsiyasi; kommunikatsiyalar tizimi; Bundan tashqari, tashkilotlarda norasmiy jamoalar - odamlarning ma' lum maqsadlarga erishish uchun muntazam ravishda o'zaro hamkorlik qiluvchi spontan ravishda(tashqi ta'sir emas, ichki ta'sir natijasida) vujudga keladigan guruhlari mavjud bo'ladi. Bu maqsadlar norasmiy tashkilotlarni mavjud bo'lishining sababi bo'ladilar. Buning ustiga yirik tashkilotlarda bir emas, bir necha norasmiy tashkilotlar mavjud bo'ladi. Norasmiy tashkilotlarda rasmiylar bilan ko'pgina umumiylik bo'ladi, ular xuddi ko'chirilgandek bo'ladilar. Ular ma'lum darajada rasmiy tashkilotlar kabi tashkil qilinganlar, ya'ni ierarxiya va yetakchilarga egalar. Norasmiy tashkilotlarning yetakchilari rasmiy tashkilot-larning yetakchilari kabi hokimiyatga erishishga va guruh a'zolariga nisbatan ta'sir ko'rsatish vositalarini qo'llashga intiladilar. Farq shundan iboratki, rasmiy tashkilotlar yetakchilari o'zlariga berilgan vakolatlar ko'rinishidagi qo'llab quvatlashlarga egalar va o'zlariga topshirilgan aniq va xizmat sohasida harakat qiladilar. Norasmiy yetakchilarning tayanchi ularni guruhlar tomonidan tan olinishidan iboratdir. O'zlarining harakatlarida ular odamlar va ularning o'zaro munosabatlariga suyanadilar. Norasmiy yetakchi ikkita asosiy vazifani bajaradi: guruhga maqsadlarga erishishda yordam berish va uni mavjud bo'lishini qo'llab quvvatlash. Ba'zida vazifalarni har xil odamlar - ikkita yetakchi bajaradi.
 
 
Norasmiy tashkilotlarda ham qoidalar va hulk me'yorlari mavjud, ammo ular 
yozilmaganlar. Ular rag'batlantirishlar va jazolar bilan mustahkamlanadilar. Ammo 
agar rasmiy tashkilot, uning tuzilishi va turi rahbariyat tomonidan ongli ravishda, 
oldindan o'ylangan reja asosida qurilgan bo'lsa, no rasmiy tashkilotning tuzilishi va 
turi o'zaro ijtimoiy hamkorlik natijasida vujudga keladi. 
Norasmiy jamoani tashkil bo'lishi jarayoni g'oyatda uzundir. Mutaxassislar bu 
jarayonni odatda 5 bosqichga bo'ladilar: 
- birinchisida odamlar ongsiz halokatli xarakterdagi qandaydir hodisaga 
stixiyali javob qaytarish bilan birlashadilar; 
- 
ikkinchi bosqichda odatda ongliroq tuyg'ular bo'ladi; 
- uchinchi bosqichda norasmiy jamoa qandaydir tashqi doimiy xatarga qarshi 
birgalikda kurash uchun endi tashkiliy ravishda birlashadi; 
- to'rtinchi bosqichda birlashgan odamlarga qandaydir ijobiy narsa, masalan, 
raqobat kurashida qaror topish, obro'li klubga tegishlilik va h.k. omil sifatida bo'ladi; 
- beshinchi bosqichda odamlar faqat jamoa bo'lib hal qilish mumkin bo'lgan 
yirik uzoq muddatli mahsadlarni hal qilishi uchun birlashadilar. 
Jamoaning jipslashganligi darajasi uni pishib yetilganlik bosqichiga bog'liqdir. 
Odamlarning norasmiy tashkilotlarga kirishlarining bir necha sabablari 
mavjud; 
1) 
ushbu tashkilotlarga tegishlik hisiga ehtiyoj; 
2) xodimlar norasmiy tashkilotdan oladigan, ammo ular menejerdan 
olmaydigan yordam; 
3) xodimlarning himoyasi, masalan mehnat sharoitlari talablarga rioya qilish. 
Buning ustiga himoya vazifasi rahbarga ishonmagan vaqtda muhimroq ahamiyat 
kasb etadi; 
4) odamlarning muloqot qilishga e'htiyoji. Odamlar atroflarida nimalar sodir 
bo'layotganligini bilishni istaydilar, ammo ko'pgina tashkilotlarda ularni yetarlicha 
xabardor qilmaydilar. Buning ustiga, rahbarlar ba'zida axborotlarni o'z xodimlardan 
ataylab yashiradilar; 
Logotip
Norasmiy tashkilotlarda ham qoidalar va hulk me'yorlari mavjud, ammo ular yozilmaganlar. Ular rag'batlantirishlar va jazolar bilan mustahkamlanadilar. Ammo agar rasmiy tashkilot, uning tuzilishi va turi rahbariyat tomonidan ongli ravishda, oldindan o'ylangan reja asosida qurilgan bo'lsa, no rasmiy tashkilotning tuzilishi va turi o'zaro ijtimoiy hamkorlik natijasida vujudga keladi. Norasmiy jamoani tashkil bo'lishi jarayoni g'oyatda uzundir. Mutaxassislar bu jarayonni odatda 5 bosqichga bo'ladilar: - birinchisida odamlar ongsiz halokatli xarakterdagi qandaydir hodisaga stixiyali javob qaytarish bilan birlashadilar; - ikkinchi bosqichda odatda ongliroq tuyg'ular bo'ladi; - uchinchi bosqichda norasmiy jamoa qandaydir tashqi doimiy xatarga qarshi birgalikda kurash uchun endi tashkiliy ravishda birlashadi; - to'rtinchi bosqichda birlashgan odamlarga qandaydir ijobiy narsa, masalan, raqobat kurashida qaror topish, obro'li klubga tegishlilik va h.k. omil sifatida bo'ladi; - beshinchi bosqichda odamlar faqat jamoa bo'lib hal qilish mumkin bo'lgan yirik uzoq muddatli mahsadlarni hal qilishi uchun birlashadilar. Jamoaning jipslashganligi darajasi uni pishib yetilganlik bosqichiga bog'liqdir. Odamlarning norasmiy tashkilotlarga kirishlarining bir necha sabablari mavjud; 1) ushbu tashkilotlarga tegishlik hisiga ehtiyoj; 2) xodimlar norasmiy tashkilotdan oladigan, ammo ular menejerdan olmaydigan yordam; 3) xodimlarning himoyasi, masalan mehnat sharoitlari talablarga rioya qilish. Buning ustiga himoya vazifasi rahbarga ishonmagan vaqtda muhimroq ahamiyat kasb etadi; 4) odamlarning muloqot qilishga e'htiyoji. Odamlar atroflarida nimalar sodir bo'layotganligini bilishni istaydilar, ammo ko'pgina tashkilotlarda ularni yetarlicha xabardor qilmaydilar. Buning ustiga, rahbarlar ba'zida axborotlarni o'z xodimlardan ataylab yashiradilar;
 
 
5) odamlarning o'zaro xayrixohligi. Ular ko'pincha norasmiy tashkilotlarga 
o'zlari xayrixoh bo'lganlariga yaqinroq bo'lish uchun kiradilar. 
Norasmiy tashkilotlar kuyidagi muammolarni yaratishlari mumkin: korxona 
faoliyati 
samaradorligini 
pasayishi, 
yolg'on 
xabarlarni 
tarqalishi, 
ilg'or 
o'zgarishlarga qarashlik qilish va boshqalar. Shuning bilan bir vaqtda agar guruhli 
me'yorlar rasmiy ma'lumlardan ustunlik qilsa norasmiy tashkilotlar foyda 
keltirishlari mumkin (korxonaga sodiqlik, jamoachilikni yuqori ruhi va mehnatning 
yuqoriroq unumdorli). Bo'lajak muammolarni yengish va norasmiy tashkilotlar 
foydasidan foydalanish uchun menejerlar ularni tan olishlari, ular bilan ishlashlari, 
ularning qarorlarini hisobga olishlari , ularning yetakchilari va a' zolari fikriga quloq 
solishlari, norasmiy tashkilotlarini qarorlar qabul qilishga jalb qilishlar, 
ovozalarning rasmiy axborotlarni operativ berish bilan yo'lini to'sishlari kerak. 
Bundan tashqari, menejer faoliyatini tashkil qilishga rasmiy va norasmiy 
tuzilmalarning o'zaro munosabati ham ta'sir ko'rsatadi, chunki ko'pgina shunday 
vazifalar va xizmatlarni bajarishga to'g'ri keladilar, ular amalga oshirilishi bevosita 
rasmiy ko'rsatmalar pirovarida paydo bo'ladigan xarakterlar va ularning natijalariga 
qanchalik mos kelishiga bog'liqdir. 
Keyingi vaqtlarda rasmiy va norasmiy tashkilotlarning muvofiqligini 
ta'minlash, ularning o'zaro hamkorligini uyg'unlashtirish g'oyasi keng tan 
olinmoqda. Ko'pincha shuni kuzatish mumkinki, tashkilot a'zolarining norasmiy 
aloqalari tashkilotning rasmiy rejasiga mos keladilar. Rasmiy va norasmiy 
tashkilotlarning o'zaro hamkorligi albatta qandaydir tasodifiy chetga chiqish 
bo'lmaydi. U doimo mavjud bo'ladi. Menejerlar tomonidan bu narsa hisobga 
olinishi, ikki tuzilmalarning o'zaro hamkorligidan ishning manfaatlari yo'lida 
foydalanish maqsadida harakatlar qilinishi kerak. 
 
2. Ta'sir o'tkazish va hukmronlik 
Rahbar, mehnat jamoasini boshqara turib, unga ta'sir ko'rsatadi, natijada qo'l 
ostidagilarning hulqi va ular o'rtasidagi o'zaro munosabatlar o'zgaradi. Yordamida 
bitta shaxs boshqasiga ta'sir ko'rsatishi mumkin bo'lgan aniq vositalar eng turli 
Logotip
5) odamlarning o'zaro xayrixohligi. Ular ko'pincha norasmiy tashkilotlarga o'zlari xayrixoh bo'lganlariga yaqinroq bo'lish uchun kiradilar. Norasmiy tashkilotlar kuyidagi muammolarni yaratishlari mumkin: korxona faoliyati samaradorligini pasayishi, yolg'on xabarlarni tarqalishi, ilg'or o'zgarishlarga qarashlik qilish va boshqalar. Shuning bilan bir vaqtda agar guruhli me'yorlar rasmiy ma'lumlardan ustunlik qilsa norasmiy tashkilotlar foyda keltirishlari mumkin (korxonaga sodiqlik, jamoachilikni yuqori ruhi va mehnatning yuqoriroq unumdorli). Bo'lajak muammolarni yengish va norasmiy tashkilotlar foydasidan foydalanish uchun menejerlar ularni tan olishlari, ular bilan ishlashlari, ularning qarorlarini hisobga olishlari , ularning yetakchilari va a' zolari fikriga quloq solishlari, norasmiy tashkilotlarini qarorlar qabul qilishga jalb qilishlar, ovozalarning rasmiy axborotlarni operativ berish bilan yo'lini to'sishlari kerak. Bundan tashqari, menejer faoliyatini tashkil qilishga rasmiy va norasmiy tuzilmalarning o'zaro munosabati ham ta'sir ko'rsatadi, chunki ko'pgina shunday vazifalar va xizmatlarni bajarishga to'g'ri keladilar, ular amalga oshirilishi bevosita rasmiy ko'rsatmalar pirovarida paydo bo'ladigan xarakterlar va ularning natijalariga qanchalik mos kelishiga bog'liqdir. Keyingi vaqtlarda rasmiy va norasmiy tashkilotlarning muvofiqligini ta'minlash, ularning o'zaro hamkorligini uyg'unlashtirish g'oyasi keng tan olinmoqda. Ko'pincha shuni kuzatish mumkinki, tashkilot a'zolarining norasmiy aloqalari tashkilotning rasmiy rejasiga mos keladilar. Rasmiy va norasmiy tashkilotlarning o'zaro hamkorligi albatta qandaydir tasodifiy chetga chiqish bo'lmaydi. U doimo mavjud bo'ladi. Menejerlar tomonidan bu narsa hisobga olinishi, ikki tuzilmalarning o'zaro hamkorligidan ishning manfaatlari yo'lida foydalanish maqsadida harakatlar qilinishi kerak. 2. Ta'sir o'tkazish va hukmronlik Rahbar, mehnat jamoasini boshqara turib, unga ta'sir ko'rsatadi, natijada qo'l ostidagilarning hulqi va ular o'rtasidagi o'zaro munosabatlar o'zgaradi. Yordamida bitta shaxs boshqasiga ta'sir ko'rsatishi mumkin bo'lgan aniq vositalar eng turli
 
 
tuman: pichirlab aytilgan so'rovdan ishdan bo'shatish bilan qo'rqitishgacha bo'lishi 
mumkin. Bu ta'sir maqsadga yo'naltirilgan, samarali bo'lishi uchun rahbar 
hukmronlikni qo'llashi kerak. 
Hukmronlik - bu boshqa odamlar hulqiga ta'sir ko'rsatish imkoniyatidir. 
Hukmronlik yakka shaxsga, guruhga va umuman tashkilotga tegishli bo'lishi 
mumkin. Tashkiliy jarayonni hukmronlik sifatida belgilash quyidagilarni ko'zda 
tutadi: 
hukmronlik  -  bu  uning  foydalanuvchisida  mavjud  bo'lgan salahiyatdir, 
ya'ni unafaqat qullanayotgan vaqtda maqjud bo'ladi; 
hukmronlikda    kim    foydalanishi    va    u    kimga    nisbatan 
qullanishining o'rtasida o'zaro bog'liqlik mavjud; 
hukmronlik qo'llanilanayotgan shaxs  harakatlarning ba'zi bir erkinligiga 
egadir. 
Zamonaviy tashkilotda amalda hech kim bitta shaxsning bo'yrug'iga faqat u 
boshliq bo'lganligi uchun to'liq bo'ysunmaydi. Buning ustiga, nafaqat qo'l ostidagini 
rahbarga, balki rahbarning ham qo'l ostidagiga bog'liqligi mavjud. Shuning uchun 
jamoa (guruh)ni muvofiq faoliyat yuritishini ta'minlash uchun hukmronlikni 
munosib tarzda qo'llash zarur. 
Hukmronlik mavjud bo'lishi , ammo undan foydalanilmaslik mumkin. Agar xo 
dim qoidalar bo'yicha ishlasa, unda boshliqda unga nisbatan mavjud bo'lgan 
hukumronligini qo'llashga zaruriyat yo'q. 
Rahbar hukmronlikka ega bo'lishi uchun ijrochi uchun ahamiyatga ega bo'lgan 
nimanidir nazorat ostida ushlashi kerak, buning natijasida rahbarga bog'liqlik 
vujudga keladi. Bu fiziologik va ijtimoiy ehtiyojlar, himoyalanish, hurmat qilinish 
va o'zini o'zi ifoda qilishga ehtiyoj bo'lishi mumkin. 
Shuning munosabati bilan hukmronlikning qo'yidagi turlari ajratiladi. 
1. 
Majbur qilishga asoslangan hukmronlik 
Ijrochi rahbar uni shunday jazolashi mumkinki, bu narsa uning eng zarur 
ehtiyojiga halaqit berishi mumkinligiga ishonadi. 
Logotip
tuman: pichirlab aytilgan so'rovdan ishdan bo'shatish bilan qo'rqitishgacha bo'lishi mumkin. Bu ta'sir maqsadga yo'naltirilgan, samarali bo'lishi uchun rahbar hukmronlikni qo'llashi kerak. Hukmronlik - bu boshqa odamlar hulqiga ta'sir ko'rsatish imkoniyatidir. Hukmronlik yakka shaxsga, guruhga va umuman tashkilotga tegishli bo'lishi mumkin. Tashkiliy jarayonni hukmronlik sifatida belgilash quyidagilarni ko'zda tutadi: hukmronlik - bu uning foydalanuvchisida mavjud bo'lgan salahiyatdir, ya'ni unafaqat qullanayotgan vaqtda maqjud bo'ladi; hukmronlikda kim foydalanishi va u kimga nisbatan qullanishining o'rtasida o'zaro bog'liqlik mavjud; hukmronlik qo'llanilanayotgan shaxs harakatlarning ba'zi bir erkinligiga egadir. Zamonaviy tashkilotda amalda hech kim bitta shaxsning bo'yrug'iga faqat u boshliq bo'lganligi uchun to'liq bo'ysunmaydi. Buning ustiga, nafaqat qo'l ostidagini rahbarga, balki rahbarning ham qo'l ostidagiga bog'liqligi mavjud. Shuning uchun jamoa (guruh)ni muvofiq faoliyat yuritishini ta'minlash uchun hukmronlikni munosib tarzda qo'llash zarur. Hukmronlik mavjud bo'lishi , ammo undan foydalanilmaslik mumkin. Agar xo dim qoidalar bo'yicha ishlasa, unda boshliqda unga nisbatan mavjud bo'lgan hukumronligini qo'llashga zaruriyat yo'q. Rahbar hukmronlikka ega bo'lishi uchun ijrochi uchun ahamiyatga ega bo'lgan nimanidir nazorat ostida ushlashi kerak, buning natijasida rahbarga bog'liqlik vujudga keladi. Bu fiziologik va ijtimoiy ehtiyojlar, himoyalanish, hurmat qilinish va o'zini o'zi ifoda qilishga ehtiyoj bo'lishi mumkin. Shuning munosabati bilan hukmronlikning qo'yidagi turlari ajratiladi. 1. Majbur qilishga asoslangan hukmronlik Ijrochi rahbar uni shunday jazolashi mumkinki, bu narsa uning eng zarur ehtiyojiga halaqit berishi mumkinligiga ishonadi.
 
 
Hukmronlikning bu tizimi insonparvariy emas. Bundan tashqari, o'rtacha 
xarajatlarda samarali nazoratni ushlab turishi mumkin emas, chunki odamlarning 
tashkilotni ongli ravishda aldashga intilishi kuchayadi. Tadqiqotlar shuni 
ko'rsatadiki, hukmronlikning bunday tizimidan foydalaniladigan tashkilot-larda, 
qoidaga ko'ra, mehnat unumdorligi yuqori emasligi va mahsulot sifati pastroqligi, 
hamda xodimlarning o'z ishidan qonoatlanmaganligi kuzatiladi. 
2. 
Mukofotlashga asoslang an hukmro nlik. 
Mukofot va'da qilish - bu odamlarga ta'sir ko'rsatishning eng eski va samarali 
usullaridan biridir. Ijrochi bu ta'sirga qarshilik ko'rsatmaydi, chunki u rahbarning 
istagini bajargani uchun mukofot olishiga umid qiladi, rahbar uning muhim 
ehtiyojini qanoatlantirishi mumkinligiga ishonadi. 
Ammo amalda rahbar hamma vaqt ham o'z xodimlarining mukofotlay 
olmaydi,chunki har bir tashkilotda resurslar cheklangandir. Qiyinchiliklar yana 
mukofot ostidan nimani tushunish kerakligini belgilash oson emasligi sababli ham 
vujudga keladilar. Pul yoki obro'liroq lavozim hamma vaqt ham insonda taassurot 
qoldirishi va uning hulqiga ta'sir qo'rsatishi mumkin emas. 
3. 
Ekspertli hukmronlik 
Ijrochi rahbar ushbu loyiha haqida va muammoni hal qilish uchun maxsus 
bilimlarga egaligi va uning ehtiyojini qanoatlantira olishi mumkinligiga ishonch 
bilan qaraydi. Bu holda ta'sir oqilona hisoblanadi, chunki ijrochi ongli ravishda 
bo'ysunishga qaror qiladi. 
Hukmronlikning ushbu tizimi g'oyatda cheklangandir, chunki agar rahbar haq 
bo'lmasa, unda qo'l ostidagi endi uning maslahatiga oqilona rioya qilmaydi va ta'sir 
kamayadi. 
4. 
Namuna yoki xa rizma hukmronligi 
Bu huqmronlik yetakchining shaxsiy sifatlari yoki qobiliyatlarga asoslanadi. 
Rahbarning shaxsiy xususiyatlari shunchalik o'ziga jalb qiladiki, u ham shunday 
bo'lishni istaydi. Xarizmaatik shaxslarning asosiy ta'riflari: 1)-energiya bilan 
almashish (yetakchi o'zidan energiya chiqarishi va u bilan atrofdagilarga zaryad 
berishi haqida tassavvur tug'iladi); 
Logotip
Hukmronlikning bu tizimi insonparvariy emas. Bundan tashqari, o'rtacha xarajatlarda samarali nazoratni ushlab turishi mumkin emas, chunki odamlarning tashkilotni ongli ravishda aldashga intilishi kuchayadi. Tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, hukmronlikning bunday tizimidan foydalaniladigan tashkilot-larda, qoidaga ko'ra, mehnat unumdorligi yuqori emasligi va mahsulot sifati pastroqligi, hamda xodimlarning o'z ishidan qonoatlanmaganligi kuzatiladi. 2. Mukofotlashga asoslang an hukmro nlik. Mukofot va'da qilish - bu odamlarga ta'sir ko'rsatishning eng eski va samarali usullaridan biridir. Ijrochi bu ta'sirga qarshilik ko'rsatmaydi, chunki u rahbarning istagini bajargani uchun mukofot olishiga umid qiladi, rahbar uning muhim ehtiyojini qanoatlantirishi mumkinligiga ishonadi. Ammo amalda rahbar hamma vaqt ham o'z xodimlarining mukofotlay olmaydi,chunki har bir tashkilotda resurslar cheklangandir. Qiyinchiliklar yana mukofot ostidan nimani tushunish kerakligini belgilash oson emasligi sababli ham vujudga keladilar. Pul yoki obro'liroq lavozim hamma vaqt ham insonda taassurot qoldirishi va uning hulqiga ta'sir qo'rsatishi mumkin emas. 3. Ekspertli hukmronlik Ijrochi rahbar ushbu loyiha haqida va muammoni hal qilish uchun maxsus bilimlarga egaligi va uning ehtiyojini qanoatlantira olishi mumkinligiga ishonch bilan qaraydi. Bu holda ta'sir oqilona hisoblanadi, chunki ijrochi ongli ravishda bo'ysunishga qaror qiladi. Hukmronlikning ushbu tizimi g'oyatda cheklangandir, chunki agar rahbar haq bo'lmasa, unda qo'l ostidagi endi uning maslahatiga oqilona rioya qilmaydi va ta'sir kamayadi. 4. Namuna yoki xa rizma hukmronligi Bu huqmronlik yetakchining shaxsiy sifatlari yoki qobiliyatlarga asoslanadi. Rahbarning shaxsiy xususiyatlari shunchalik o'ziga jalb qiladiki, u ham shunday bo'lishni istaydi. Xarizmaatik shaxslarning asosiy ta'riflari: 1)-energiya bilan almashish (yetakchi o'zidan energiya chiqarishi va u bilan atrofdagilarga zaryad berishi haqida tassavvur tug'iladi);
 
 
2)-salobatli tashqi ko'rinish (yetakchi o'ziga jalb qiluvchi, yaxshi qaddi -
qomatga ega); 
3)-xarakterining mustaqilligi; 
4)-yaxshi nutqiy qobiliyatlar (gapirishni bilishlik va o'zaro muloqotga 
qobiliyat); 
5)-o'zining shaxs bilan qoyil qoldira olishni bilish (takabburlik yoki 
xudbinlikning yo'qligi); 
6)- o'zini munosib va xotirjam tuta bilish (vaziyatga egalik qilishni bilish). 
5. 
Qonuniy hukmronlik 
Ijrochi rahbar u bajarishi kerak bo'lgan bo'yrukni berish huquqiga egaligiga 
ishonadi. U buyruqni ijro etadi, chunki bo'ysunish uning ehtiyojlarini 
qanoatlantirilishiga olib kelishiga umid qiladi. Shuning uchun qonuniy 
huqmronlikni ko'pincha an'anaviy deb ataydilar. Qonuniy hukmronlik, qo'l ostidagi 
rahbarning ko'rsatmasiga u tashkiliy ierarxiyaning yuqoriroq zinachasida turganligi 
uchun itoat etgan vaqtdagina haqiqiy bo'ladi. Rahbarlar, o'z navbatida bu 
hukmronlikdan foydalanadilar, chunki ularga boshqalarni boshqarish vakolatlari 
berilgan. Buning ustiga rag'batlantirish va jazolash imkoniyati rahbarning buyruq 
berish imkoniyatini mustahkamlaydi. Shunday kilib, tashkilotni to'xtovsiz faoliyat 
yuritishi qo'l ostidagilarni an'anaviy bo'yicha rahbarlikning obro'si - qonuniy 
hukmronlikni tan olishga tayyorliklariga bog'likdir. 
An'analarga asoslangan hukmronlik ayrim kamchiliklarga ega, chunki yangi, 
ilg'or narsa ba'zida eskisi bilan ziddiyatga keladi. 
6. 
Re surslarga egalik qilishga asoslangan hukmro nlik 
Har bir tashkilot va bo'linma resurslarga muhtoj bo'ladi. Resurslarni ola 
bilishlikni tartibga solish hukmronlik manbaasini tashkil qiladi. Tashkilotda 
resurslarni taqsimlash oqimi odatda yuqoridan pastga yo'nalishiga ega, bu bilan 
vazifalar va ularni hal qilish uchun talab qilinadigan rusurslar o'rtasidagi moslikka 
erishiladi. Tashkilotni boshqaruv darajalari bo'yicha taqsimlanishi tegishli 
darajalardagi rahbarlariga cheklangan resurslarni nazorat qilish va shuning bilan o'z 
hukmronligini mustahqamlashga imkon beradi. 
Logotip
2)-salobatli tashqi ko'rinish (yetakchi o'ziga jalb qiluvchi, yaxshi qaddi - qomatga ega); 3)-xarakterining mustaqilligi; 4)-yaxshi nutqiy qobiliyatlar (gapirishni bilishlik va o'zaro muloqotga qobiliyat); 5)-o'zining shaxs bilan qoyil qoldira olishni bilish (takabburlik yoki xudbinlikning yo'qligi); 6)- o'zini munosib va xotirjam tuta bilish (vaziyatga egalik qilishni bilish). 5. Qonuniy hukmronlik Ijrochi rahbar u bajarishi kerak bo'lgan bo'yrukni berish huquqiga egaligiga ishonadi. U buyruqni ijro etadi, chunki bo'ysunish uning ehtiyojlarini qanoatlantirilishiga olib kelishiga umid qiladi. Shuning uchun qonuniy huqmronlikni ko'pincha an'anaviy deb ataydilar. Qonuniy hukmronlik, qo'l ostidagi rahbarning ko'rsatmasiga u tashkiliy ierarxiyaning yuqoriroq zinachasida turganligi uchun itoat etgan vaqtdagina haqiqiy bo'ladi. Rahbarlar, o'z navbatida bu hukmronlikdan foydalanadilar, chunki ularga boshqalarni boshqarish vakolatlari berilgan. Buning ustiga rag'batlantirish va jazolash imkoniyati rahbarning buyruq berish imkoniyatini mustahkamlaydi. Shunday kilib, tashkilotni to'xtovsiz faoliyat yuritishi qo'l ostidagilarni an'anaviy bo'yicha rahbarlikning obro'si - qonuniy hukmronlikni tan olishga tayyorliklariga bog'likdir. An'analarga asoslangan hukmronlik ayrim kamchiliklarga ega, chunki yangi, ilg'or narsa ba'zida eskisi bilan ziddiyatga keladi. 6. Re surslarga egalik qilishga asoslangan hukmro nlik Har bir tashkilot va bo'linma resurslarga muhtoj bo'ladi. Resurslarni ola bilishlikni tartibga solish hukmronlik manbaasini tashkil qiladi. Tashkilotda resurslarni taqsimlash oqimi odatda yuqoridan pastga yo'nalishiga ega, bu bilan vazifalar va ularni hal qilish uchun talab qilinadigan rusurslar o'rtasidagi moslikka erishiladi. Tashkilotni boshqaruv darajalari bo'yicha taqsimlanishi tegishli darajalardagi rahbarlariga cheklangan resurslarni nazorat qilish va shuning bilan o'z hukmronligini mustahqamlashga imkon beradi.
 
 
7. Axborotlarni olish va ulardan foydalanishga asoslangan hukmronlik. 
Bu hukmronlik atrofdagilar, qo'l ostidagilarga ta'sir qo'rsatish uchun 
qo'llaniladi. Olingan axborot uning egasiga kerakli qarorlarni qabul qilish va shuning 
bilan hukmronlikni amalga oshirishga imkon beradi. Axborot oqimlarini tartibga 
solish va kommunikatsion tarmoq ustidan nazorat qilish uni hukmron qiladi. Bu 
axborotlashtirish asrida alohida ahamiyat kasb etadi. 
Hukmronlikning sanab o'tilgan shakllari rahbarga qo'li ostidagilarni 
tashkilotning maqsadlariga erishishga yo'naltirilgan ishni bajarishga majbur qilishga 
yordam beradi. Bu shakllardan yana norasmiy yetakchi tomonidan tashkilot 
maqsadlariga erishishga halaqit berish uchun ham foydalanish mumkin, buni 
menejer hisobga olishi kerak. 
Shuni ta'kidlash kerakki, keyingi yillar ichida rahbarlar va qo'l ostidagilar 
o'rtasidagi jiddiy aqliy va bir qator hollarda esa moliyaviy farqlar bartaraf 
qilinganlar. Bunday sharoitlarda hukmronlikni faqat majbur qilish, mukofotlash, 
an'analar, xarizma yoki hatto omilkorlik bilan asoslash borgan sari qiyinroq bo'lib 
bormoqda. Shuning uchun rahbar ijrochilarga ta'sir ko'rsatish imkoniyatiga ega 
bo'lishi uchun ular bilan hamkorlik qilishi kerak. 
Ta'sir ko'rsatishning ijrochini faol hamkorlik qilishga undashi mumkin 
bo'lgan ikkita shakl mavjud: ishontirish va ishtiroq etish. 
Ishontirish - bu o'z nuqtai nazarini samarali berishdir. U oqilona ishonch kabi, 
ekspertning misoli va hukmronligining kuchiga asoslangan. Farq faqat shundan 
iboratki, ijrochi nima qilish va nima uchun qilishni to'laroq his etadi. Ishontirish yo'li 
bilan ta'sir ko'rsatuvchi rahbar ijrochiga nima qilish kerakligini aytmaydi U ijrochiga 
nima qilish kerakligini "sotgandek "bo'ladi. 
Rozilikka faol erishgan holda, rahbar ijrochi extiyojiga hurmatda, obro'da 
kuchli ta'sir ko'rsatadi, demak, ta'sirning kuchi o'sadi. Bu shuning uchun sodir 
bo'ladiki, rahbar ijrochining omilkorligini tan olgan, ijrochi esa rahbar 
hukmronligining bir qismi unga o'tayotganligini tushunadi. 
Logotip
7. Axborotlarni olish va ulardan foydalanishga asoslangan hukmronlik. Bu hukmronlik atrofdagilar, qo'l ostidagilarga ta'sir qo'rsatish uchun qo'llaniladi. Olingan axborot uning egasiga kerakli qarorlarni qabul qilish va shuning bilan hukmronlikni amalga oshirishga imkon beradi. Axborot oqimlarini tartibga solish va kommunikatsion tarmoq ustidan nazorat qilish uni hukmron qiladi. Bu axborotlashtirish asrida alohida ahamiyat kasb etadi. Hukmronlikning sanab o'tilgan shakllari rahbarga qo'li ostidagilarni tashkilotning maqsadlariga erishishga yo'naltirilgan ishni bajarishga majbur qilishga yordam beradi. Bu shakllardan yana norasmiy yetakchi tomonidan tashkilot maqsadlariga erishishga halaqit berish uchun ham foydalanish mumkin, buni menejer hisobga olishi kerak. Shuni ta'kidlash kerakki, keyingi yillar ichida rahbarlar va qo'l ostidagilar o'rtasidagi jiddiy aqliy va bir qator hollarda esa moliyaviy farqlar bartaraf qilinganlar. Bunday sharoitlarda hukmronlikni faqat majbur qilish, mukofotlash, an'analar, xarizma yoki hatto omilkorlik bilan asoslash borgan sari qiyinroq bo'lib bormoqda. Shuning uchun rahbar ijrochilarga ta'sir ko'rsatish imkoniyatiga ega bo'lishi uchun ular bilan hamkorlik qilishi kerak. Ta'sir ko'rsatishning ijrochini faol hamkorlik qilishga undashi mumkin bo'lgan ikkita shakl mavjud: ishontirish va ishtiroq etish. Ishontirish - bu o'z nuqtai nazarini samarali berishdir. U oqilona ishonch kabi, ekspertning misoli va hukmronligining kuchiga asoslangan. Farq faqat shundan iboratki, ijrochi nima qilish va nima uchun qilishni to'laroq his etadi. Ishontirish yo'li bilan ta'sir ko'rsatuvchi rahbar ijrochiga nima qilish kerakligini aytmaydi U ijrochiga nima qilish kerakligini "sotgandek "bo'ladi. Rozilikka faol erishgan holda, rahbar ijrochi extiyojiga hurmatda, obro'da kuchli ta'sir ko'rsatadi, demak, ta'sirning kuchi o'sadi. Bu shuning uchun sodir bo'ladiki, rahbar ijrochining omilkorligini tan olgan, ijrochi esa rahbar hukmronligining bir qismi unga o'tayotganligini tushunadi.