HUKMRONLIK VA UNING TURLARI
REJA:
1. Jamoa tushunchasi, turlari, shakllanish boskichlari. Mexnat jamoasi
2. Ta’sir o`tkazish va xukmronlik. Xukmronlik turlari
1. Jamoa: tushunchasi, turlari, shakllanish bosqichlari
Ishlab chiqarishning zamonaviy rivojlanganligi darajasi jamoaviy mehnatning
zarurligini asoslab beradi, u, o'z navbatida, mehnat jamoasini mavjud bo'lishini
belgilaydi. Tashkilotni samarali faoliyat yuritishi mehnat jamoalarini faoliyat
yuritishlari qonunlarini bilish va ulardan foydalanishning ko'zda tutadi.
Mehnat jamoasi ostida birgalikdagi mehnat faoliyatini amalga oshiruvchi
xodimlar birlashmasi tushuniladi. Ular bir birlari bilan shunday o'zaro hamkorlik
qiladilarki, har biri boshqa shaxsga ta'sir ko'rsatadi va bir vaqtda uning ta'siri ostida
bo'ladi. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonni tashkil qilish
uchun mehnat taqsimoti amalga oshiralayotgan vaqtda rahbarlikni yaratadilar. Bu
birlashma tashkiliy yagonalikka ega va umumiy maqsadlar bilan birlashgan.
Boshqaruv yagona irodaga asoslanishi kerak, bu mulk egasi tomonidan tayinlangan
yoki saylangan rahbarni mavjudligi bilan ta' minlanadi.
Jamoalar faoliyatining samaradorligi ko'yidagi bir qator omillarga bog'liqdir:
• ishchi guruhlarning o'lchamlari va tarkibi;
• guruhli me'yorlar;
• odamlarning jipsligi;
• nizolarning darajasi;
• guruh a' zolarining statusi va vazifaviy rollari va boshqalar.
O'lchami uning vazifalariga mos keluvchi va tarkibida xarakt erning o'xshamas
alomatlariga ega odamlar bo'lgan guruh samarali hisoblanadi, bunda guruhli
me'yorlar tashkilotning maqsadlariga erishish va jamoachilik ruhini yaratishga
yordam beradilar, unda nizolarning yuqori darajasi ustinlik qiladi va guruhning
yuqori statusga a' zolari esa ustunlik qilmaydilar.
Menejer uchun jamoa - bu asosiy tayanchiqdir, shuning uchun jamoa ishini
ratsional tashkil qilish uning dolzarb vazifasi bo'ladi. Jamoaviy ish u yoki bu
sabablar bo'yicha xodimlar o'rtasida lavozimli vazifalarni aniq taqsimlash mumkin
bo'lmagan joyda juda keraklidir.
Me' yoriy ahloqiy-psixologik muhitga ega ishga qobiliyatli, tashkiliy jamoani
tashkil qilish uchun sotsiologik, psixologik va boshqa tadqiqotlarni o'tkazish kerak.
Masalan, jamoani shakllantirish va shaxslararo munosabatlarni tadqiqot
qilishda sotsiomatritsalar (8.1-jadval) va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi.
Bunday sotsiomatritsa guruh a'zolarining bir birlariga munosabatlarini aniqlab
olish, guruhda jipslashganlikni o'rnatish, yetakchini aniqlash, guruh a'zolarini
sotsiolmatrik statusi va hayojonli ekspansivlik (o'zini tuta bilmaslik)ni belgilashga
imkon beradi.
Sotsiogrammani tuzish uchun hammadan avval ramzli ma'no belgilanadi,
masalan:
B ning G ga nisbatan ijobiy tanlovi
G ning B ga nisbatan salbiy tanlovi
B
G
B
G
B
G
G
B
O'zaro ijobiy aloqa
O'zaro salbiy aloqa
8.1-jadval
5 kishidan iborat guruh uchun sotsiomatritsa
№ T/p
Kim saylaydi
Kimni saylaydi
Qilingan tanlovlar
Jami
1
2
3
4
5
1.
A.
X
-
-
+
-
1
3
4
2.
B.
+ X
-
+
-
2
2
4
3.
C.
-
+
X
0
0
1
1
2
4.
D.
+
0
0
X
+
2
0
2
5.
E.
-
+
-
+
X
2
2
4
8
8 16
Keyin ma’lum savollar yordamida ijtimoiy-psixologig tadqiqotlar o’tkazish
kerak.
Masalan, jamoaning barcha a'zolariga (anonim ravishda) "Siz kim bilan ishni
davom ettirishni xo hl aysiz" degan savol beriladi.
Olingan (+)
2 2 0 3 1
Tanlovlar (-) 2 1 3 0 2
Jami
4 3 3 3 3
Kiritilgan ramzlar ma'nosidan foydalanib, ushbu jamoa a'zolari javoblarni
grafik ravishda sotsiogramma ko'rinishida rasmiylashtirish mumkin (8.1.-rasm.)
8.1-rasm. "Siz kim bilan ishlashni davom ettirishni xohlaysiz?"
savoliga javoblarning natijasi
8.1-rasmdan ko'rinishicha, norasmiy yetakchi -"B" emas, balki "N" -rasmiy
boshliq bo'ladi.
Korxona faoliyati uchun mehnat jamoasi a'zolarining vakolatlari muhim aha-
miyatga ega, ular O'zbekiston Respublikasining Mehnat Kodeksi, respublikaning
boshqa qonunlari, tashkilotning ta'sis hujjatlari, jamoaviy shartnoma tomonidan
belgilanib beriladi. Masalan, Mehnat Kodeksining 21-moddassiga muvofiq
xodimlar quyidagi huquqlarga egalar:
ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartib va
shartlarda mehnat shartnomasini tuzish, o'zgartirish va buzishlarga;
unga mehnat shartnomasini tomonidan ma'lum ishni taqdim etishga;
tashkilotning davlat standartlari va mehnat xavfsizligi va mehnat shartnomasi
tomonidan ko'zda tutilgan tegishli sharoitlaridagi ish joyiga;
Boshliq
o'zining malakasi, ishning murakkabligi va bajarilgan ishning miqdori va
sifatiga muvofiq ish haqini o'z vaqtida va to'liq hajmda to'lanishiga;
ish vaqtining me'yoriy davomiyligi, ayrim kasblar va xodimlar kategoriyalari
uchun qisqartirilgan ish vaqtini belgilanishi, haftalik dam olish kunlari, ish kuni
bo'lmagan dam olish kunlari, yillik ta'tillarini berilishi bilan ta'minlanadigan dam
olishga;
ish joyidagi mehnat sharoitlari va mehnatni muhofaza qilish haqidagi to'liq
ishonchli axborotlarga;
ushbu kodeks, boshqa respublika qonunlari tomonidan ma'lum tartibda kasbiy
tayyorgarlik, qayta tayyorlash va o'z malakasini oshirishga;
birlashishga, shu jumladan kasaba uyushmalarini tashkil qilish va o'z mehnat
huquqlarini, erkinliklari va qonuniy mafaatlarini himoya qilish uchun so'zga chiqish
huquqiga;
tashkilotning boshqaruvida ushbu Kodeks, boshqa respublika qonunlari va
jamoaviy shartnoma shaklida ishtirok etishga;
o'z vakillari orqali jamoaviy muzokaralarni olib borish va jamoaviy
shartnomalarni tuzishga, hamda jamoaviy shartnoma, bitimlarni bajarilishi haqidagi
axborotlarni olishga;
barcha qonun tomonidan man qilinmagan yo'llar bilan o'zining mehnat
hukuklari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishga;
shaxsiy va jamoaviy mehnat nizolarini ushbu Kodeks, boshqa respublika
qonunlari tomonidan ma'lum tartibda hal qilishga;
xodimga u tomonidan mehnat vazifalarini bajarilishi munosabati bilan
yetkazilgan zararni to'lash va ma'naviy zararni ushbu Kodeks, boshqa respublika
qonunlari tomonidan ma'lum tartibda qoplanishiga;
respublika qonunlari tomonidan ko'zda tutilgan hollarda majburiy ijtimoiy
sug'urtalashga.
Ushbu mehnat jamoalari rasmiy deb ataladilar. Rasmiy tashkilot -bu korxo
nalarning ko'rsatmalar, yo'riqno malar, farmoyishlar va me' yorlar bilan
belgilanadigan ijtimoiy munosabatlar tizimidir. U rahbarlar tomonidan tashkilotlar
a'zolarining ideal hulqini tan olinishida quriladi. Rasmiy tashkilot yoki tuzilma
korxona (yoki qandaydir muassasa)ni umuman faoliyat yurita olishi uchun zarurdir.
Rasmiy tuzilma ushbu korxonaning asosiy vazifalari qandayligi bilan belgilanadi.
Ushbu vazifalarni amalga oshirish uchun ham odamlar guruhining texnik asoslangan
holati vujudga keltiriladi, ularning xizmat vazifalari belgilanadi.
Rasmiy tuzilma - bu odamlar tashkilotning asosiy vazifalariga nisbatan
bajaradigan rollari va vazifalarning tizimidir. Bu tuzilmani rivojlanishida
tashkilotlarga berilgan hokimiyat, vakolatlarning roli juda kattadir. Quyidagilar
uning asosiy elementlaridir:
• mehnat taqsimoti (gorizontal ixtisoslashish tizimi);
• lavozimlarning vertikal bo'yicha subordinatsiyasi; kommunikatsiyalar tizimi;
Bundan tashqari, tashkilotlarda norasmiy jamoalar - odamlarning ma' lum
maqsadlarga erishish uchun muntazam ravishda o'zaro hamkorlik qiluvchi spontan
ravishda(tashqi ta'sir emas, ichki ta'sir natijasida) vujudga keladigan guruhlari
mavjud bo'ladi. Bu maqsadlar norasmiy tashkilotlarni mavjud bo'lishining sababi
bo'ladilar. Buning ustiga yirik tashkilotlarda bir emas, bir necha norasmiy
tashkilotlar mavjud bo'ladi.
Norasmiy tashkilotlarda rasmiylar bilan ko'pgina umumiylik bo'ladi, ular xuddi
ko'chirilgandek bo'ladilar. Ular ma'lum darajada rasmiy tashkilotlar kabi tashkil
qilinganlar, ya'ni ierarxiya va yetakchilarga egalar.
Norasmiy tashkilotlarning yetakchilari rasmiy tashkilot-larning yetakchilari
kabi hokimiyatga erishishga va guruh a'zolariga nisbatan ta'sir ko'rsatish vositalarini
qo'llashga intiladilar. Farq shundan iboratki, rasmiy tashkilotlar yetakchilari
o'zlariga berilgan vakolatlar ko'rinishidagi qo'llab quvatlashlarga egalar va o'zlariga
topshirilgan aniq va xizmat sohasida harakat qiladilar. Norasmiy yetakchilarning
tayanchi ularni guruhlar tomonidan tan olinishidan iboratdir. O'zlarining
harakatlarida ular odamlar va ularning o'zaro munosabatlariga suyanadilar.
Norasmiy yetakchi ikkita asosiy vazifani bajaradi: guruhga maqsadlarga erishishda
yordam berish va uni mavjud bo'lishini qo'llab quvvatlash. Ba'zida vazifalarni har
xil odamlar - ikkita yetakchi bajaradi.
Norasmiy tashkilotlarda ham qoidalar va hulk me'yorlari mavjud, ammo ular
yozilmaganlar. Ular rag'batlantirishlar va jazolar bilan mustahkamlanadilar. Ammo
agar rasmiy tashkilot, uning tuzilishi va turi rahbariyat tomonidan ongli ravishda,
oldindan o'ylangan reja asosida qurilgan bo'lsa, no rasmiy tashkilotning tuzilishi va
turi o'zaro ijtimoiy hamkorlik natijasida vujudga keladi.
Norasmiy jamoani tashkil bo'lishi jarayoni g'oyatda uzundir. Mutaxassislar bu
jarayonni odatda 5 bosqichga bo'ladilar:
- birinchisida odamlar ongsiz halokatli xarakterdagi qandaydir hodisaga
stixiyali javob qaytarish bilan birlashadilar;
-
ikkinchi bosqichda odatda ongliroq tuyg'ular bo'ladi;
- uchinchi bosqichda norasmiy jamoa qandaydir tashqi doimiy xatarga qarshi
birgalikda kurash uchun endi tashkiliy ravishda birlashadi;
- to'rtinchi bosqichda birlashgan odamlarga qandaydir ijobiy narsa, masalan,
raqobat kurashida qaror topish, obro'li klubga tegishlilik va h.k. omil sifatida bo'ladi;
- beshinchi bosqichda odamlar faqat jamoa bo'lib hal qilish mumkin bo'lgan
yirik uzoq muddatli mahsadlarni hal qilishi uchun birlashadilar.
Jamoaning jipslashganligi darajasi uni pishib yetilganlik bosqichiga bog'liqdir.
Odamlarning norasmiy tashkilotlarga kirishlarining bir necha sabablari
mavjud;
1)
ushbu tashkilotlarga tegishlik hisiga ehtiyoj;
2) xodimlar norasmiy tashkilotdan oladigan, ammo ular menejerdan
olmaydigan yordam;
3) xodimlarning himoyasi, masalan mehnat sharoitlari talablarga rioya qilish.
Buning ustiga himoya vazifasi rahbarga ishonmagan vaqtda muhimroq ahamiyat
kasb etadi;
4) odamlarning muloqot qilishga e'htiyoji. Odamlar atroflarida nimalar sodir
bo'layotganligini bilishni istaydilar, ammo ko'pgina tashkilotlarda ularni yetarlicha
xabardor qilmaydilar. Buning ustiga, rahbarlar ba'zida axborotlarni o'z xodimlardan
ataylab yashiradilar;
5) odamlarning o'zaro xayrixohligi. Ular ko'pincha norasmiy tashkilotlarga
o'zlari xayrixoh bo'lganlariga yaqinroq bo'lish uchun kiradilar.
Norasmiy tashkilotlar kuyidagi muammolarni yaratishlari mumkin: korxona
faoliyati
samaradorligini
pasayishi,
yolg'on
xabarlarni
tarqalishi,
ilg'or
o'zgarishlarga qarashlik qilish va boshqalar. Shuning bilan bir vaqtda agar guruhli
me'yorlar rasmiy ma'lumlardan ustunlik qilsa norasmiy tashkilotlar foyda
keltirishlari mumkin (korxonaga sodiqlik, jamoachilikni yuqori ruhi va mehnatning
yuqoriroq unumdorli). Bo'lajak muammolarni yengish va norasmiy tashkilotlar
foydasidan foydalanish uchun menejerlar ularni tan olishlari, ular bilan ishlashlari,
ularning qarorlarini hisobga olishlari , ularning yetakchilari va a' zolari fikriga quloq
solishlari, norasmiy tashkilotlarini qarorlar qabul qilishga jalb qilishlar,
ovozalarning rasmiy axborotlarni operativ berish bilan yo'lini to'sishlari kerak.
Bundan tashqari, menejer faoliyatini tashkil qilishga rasmiy va norasmiy
tuzilmalarning o'zaro munosabati ham ta'sir ko'rsatadi, chunki ko'pgina shunday
vazifalar va xizmatlarni bajarishga to'g'ri keladilar, ular amalga oshirilishi bevosita
rasmiy ko'rsatmalar pirovarida paydo bo'ladigan xarakterlar va ularning natijalariga
qanchalik mos kelishiga bog'liqdir.
Keyingi vaqtlarda rasmiy va norasmiy tashkilotlarning muvofiqligini
ta'minlash, ularning o'zaro hamkorligini uyg'unlashtirish g'oyasi keng tan
olinmoqda. Ko'pincha shuni kuzatish mumkinki, tashkilot a'zolarining norasmiy
aloqalari tashkilotning rasmiy rejasiga mos keladilar. Rasmiy va norasmiy
tashkilotlarning o'zaro hamkorligi albatta qandaydir tasodifiy chetga chiqish
bo'lmaydi. U doimo mavjud bo'ladi. Menejerlar tomonidan bu narsa hisobga
olinishi, ikki tuzilmalarning o'zaro hamkorligidan ishning manfaatlari yo'lida
foydalanish maqsadida harakatlar qilinishi kerak.
2. Ta'sir o'tkazish va hukmronlik
Rahbar, mehnat jamoasini boshqara turib, unga ta'sir ko'rsatadi, natijada qo'l
ostidagilarning hulqi va ular o'rtasidagi o'zaro munosabatlar o'zgaradi. Yordamida
bitta shaxs boshqasiga ta'sir ko'rsatishi mumkin bo'lgan aniq vositalar eng turli
tuman: pichirlab aytilgan so'rovdan ishdan bo'shatish bilan qo'rqitishgacha bo'lishi
mumkin. Bu ta'sir maqsadga yo'naltirilgan, samarali bo'lishi uchun rahbar
hukmronlikni qo'llashi kerak.
Hukmronlik - bu boshqa odamlar hulqiga ta'sir ko'rsatish imkoniyatidir.
Hukmronlik yakka shaxsga, guruhga va umuman tashkilotga tegishli bo'lishi
mumkin. Tashkiliy jarayonni hukmronlik sifatida belgilash quyidagilarni ko'zda
tutadi:
hukmronlik - bu uning foydalanuvchisida mavjud bo'lgan salahiyatdir,
ya'ni unafaqat qullanayotgan vaqtda maqjud bo'ladi;
hukmronlikda kim foydalanishi va u kimga nisbatan
qullanishining o'rtasida o'zaro bog'liqlik mavjud;
hukmronlik qo'llanilanayotgan shaxs harakatlarning ba'zi bir erkinligiga
egadir.
Zamonaviy tashkilotda amalda hech kim bitta shaxsning bo'yrug'iga faqat u
boshliq bo'lganligi uchun to'liq bo'ysunmaydi. Buning ustiga, nafaqat qo'l ostidagini
rahbarga, balki rahbarning ham qo'l ostidagiga bog'liqligi mavjud. Shuning uchun
jamoa (guruh)ni muvofiq faoliyat yuritishini ta'minlash uchun hukmronlikni
munosib tarzda qo'llash zarur.
Hukmronlik mavjud bo'lishi , ammo undan foydalanilmaslik mumkin. Agar xo
dim qoidalar bo'yicha ishlasa, unda boshliqda unga nisbatan mavjud bo'lgan
hukumronligini qo'llashga zaruriyat yo'q.
Rahbar hukmronlikka ega bo'lishi uchun ijrochi uchun ahamiyatga ega bo'lgan
nimanidir nazorat ostida ushlashi kerak, buning natijasida rahbarga bog'liqlik
vujudga keladi. Bu fiziologik va ijtimoiy ehtiyojlar, himoyalanish, hurmat qilinish
va o'zini o'zi ifoda qilishga ehtiyoj bo'lishi mumkin.
Shuning munosabati bilan hukmronlikning qo'yidagi turlari ajratiladi.
1.
Majbur qilishga asoslangan hukmronlik
Ijrochi rahbar uni shunday jazolashi mumkinki, bu narsa uning eng zarur
ehtiyojiga halaqit berishi mumkinligiga ishonadi.
Hukmronlikning bu tizimi insonparvariy emas. Bundan tashqari, o'rtacha
xarajatlarda samarali nazoratni ushlab turishi mumkin emas, chunki odamlarning
tashkilotni ongli ravishda aldashga intilishi kuchayadi. Tadqiqotlar shuni
ko'rsatadiki, hukmronlikning bunday tizimidan foydalaniladigan tashkilot-larda,
qoidaga ko'ra, mehnat unumdorligi yuqori emasligi va mahsulot sifati pastroqligi,
hamda xodimlarning o'z ishidan qonoatlanmaganligi kuzatiladi.
2.
Mukofotlashga asoslang an hukmro nlik.
Mukofot va'da qilish - bu odamlarga ta'sir ko'rsatishning eng eski va samarali
usullaridan biridir. Ijrochi bu ta'sirga qarshilik ko'rsatmaydi, chunki u rahbarning
istagini bajargani uchun mukofot olishiga umid qiladi, rahbar uning muhim
ehtiyojini qanoatlantirishi mumkinligiga ishonadi.
Ammo amalda rahbar hamma vaqt ham o'z xodimlarining mukofotlay
olmaydi,chunki har bir tashkilotda resurslar cheklangandir. Qiyinchiliklar yana
mukofot ostidan nimani tushunish kerakligini belgilash oson emasligi sababli ham
vujudga keladilar. Pul yoki obro'liroq lavozim hamma vaqt ham insonda taassurot
qoldirishi va uning hulqiga ta'sir qo'rsatishi mumkin emas.
3.
Ekspertli hukmronlik
Ijrochi rahbar ushbu loyiha haqida va muammoni hal qilish uchun maxsus
bilimlarga egaligi va uning ehtiyojini qanoatlantira olishi mumkinligiga ishonch
bilan qaraydi. Bu holda ta'sir oqilona hisoblanadi, chunki ijrochi ongli ravishda
bo'ysunishga qaror qiladi.
Hukmronlikning ushbu tizimi g'oyatda cheklangandir, chunki agar rahbar haq
bo'lmasa, unda qo'l ostidagi endi uning maslahatiga oqilona rioya qilmaydi va ta'sir
kamayadi.
4.
Namuna yoki xa rizma hukmronligi
Bu huqmronlik yetakchining shaxsiy sifatlari yoki qobiliyatlarga asoslanadi.
Rahbarning shaxsiy xususiyatlari shunchalik o'ziga jalb qiladiki, u ham shunday
bo'lishni istaydi. Xarizmaatik shaxslarning asosiy ta'riflari: 1)-energiya bilan
almashish (yetakchi o'zidan energiya chiqarishi va u bilan atrofdagilarga zaryad
berishi haqida tassavvur tug'iladi);
2)-salobatli tashqi ko'rinish (yetakchi o'ziga jalb qiluvchi, yaxshi qaddi -
qomatga ega);
3)-xarakterining mustaqilligi;
4)-yaxshi nutqiy qobiliyatlar (gapirishni bilishlik va o'zaro muloqotga
qobiliyat);
5)-o'zining shaxs bilan qoyil qoldira olishni bilish (takabburlik yoki
xudbinlikning yo'qligi);
6)- o'zini munosib va xotirjam tuta bilish (vaziyatga egalik qilishni bilish).
5.
Qonuniy hukmronlik
Ijrochi rahbar u bajarishi kerak bo'lgan bo'yrukni berish huquqiga egaligiga
ishonadi. U buyruqni ijro etadi, chunki bo'ysunish uning ehtiyojlarini
qanoatlantirilishiga olib kelishiga umid qiladi. Shuning uchun qonuniy
huqmronlikni ko'pincha an'anaviy deb ataydilar. Qonuniy hukmronlik, qo'l ostidagi
rahbarning ko'rsatmasiga u tashkiliy ierarxiyaning yuqoriroq zinachasida turganligi
uchun itoat etgan vaqtdagina haqiqiy bo'ladi. Rahbarlar, o'z navbatida bu
hukmronlikdan foydalanadilar, chunki ularga boshqalarni boshqarish vakolatlari
berilgan. Buning ustiga rag'batlantirish va jazolash imkoniyati rahbarning buyruq
berish imkoniyatini mustahkamlaydi. Shunday kilib, tashkilotni to'xtovsiz faoliyat
yuritishi qo'l ostidagilarni an'anaviy bo'yicha rahbarlikning obro'si - qonuniy
hukmronlikni tan olishga tayyorliklariga bog'likdir.
An'analarga asoslangan hukmronlik ayrim kamchiliklarga ega, chunki yangi,
ilg'or narsa ba'zida eskisi bilan ziddiyatga keladi.
6.
Re surslarga egalik qilishga asoslangan hukmro nlik
Har bir tashkilot va bo'linma resurslarga muhtoj bo'ladi. Resurslarni ola
bilishlikni tartibga solish hukmronlik manbaasini tashkil qiladi. Tashkilotda
resurslarni taqsimlash oqimi odatda yuqoridan pastga yo'nalishiga ega, bu bilan
vazifalar va ularni hal qilish uchun talab qilinadigan rusurslar o'rtasidagi moslikka
erishiladi. Tashkilotni boshqaruv darajalari bo'yicha taqsimlanishi tegishli
darajalardagi rahbarlariga cheklangan resurslarni nazorat qilish va shuning bilan o'z
hukmronligini mustahqamlashga imkon beradi.
7. Axborotlarni olish va ulardan foydalanishga asoslangan hukmronlik.
Bu hukmronlik atrofdagilar, qo'l ostidagilarga ta'sir qo'rsatish uchun
qo'llaniladi. Olingan axborot uning egasiga kerakli qarorlarni qabul qilish va shuning
bilan hukmronlikni amalga oshirishga imkon beradi. Axborot oqimlarini tartibga
solish va kommunikatsion tarmoq ustidan nazorat qilish uni hukmron qiladi. Bu
axborotlashtirish asrida alohida ahamiyat kasb etadi.
Hukmronlikning sanab o'tilgan shakllari rahbarga qo'li ostidagilarni
tashkilotning maqsadlariga erishishga yo'naltirilgan ishni bajarishga majbur qilishga
yordam beradi. Bu shakllardan yana norasmiy yetakchi tomonidan tashkilot
maqsadlariga erishishga halaqit berish uchun ham foydalanish mumkin, buni
menejer hisobga olishi kerak.
Shuni ta'kidlash kerakki, keyingi yillar ichida rahbarlar va qo'l ostidagilar
o'rtasidagi jiddiy aqliy va bir qator hollarda esa moliyaviy farqlar bartaraf
qilinganlar. Bunday sharoitlarda hukmronlikni faqat majbur qilish, mukofotlash,
an'analar, xarizma yoki hatto omilkorlik bilan asoslash borgan sari qiyinroq bo'lib
bormoqda. Shuning uchun rahbar ijrochilarga ta'sir ko'rsatish imkoniyatiga ega
bo'lishi uchun ular bilan hamkorlik qilishi kerak.
Ta'sir ko'rsatishning ijrochini faol hamkorlik qilishga undashi mumkin
bo'lgan ikkita shakl mavjud: ishontirish va ishtiroq etish.
Ishontirish - bu o'z nuqtai nazarini samarali berishdir. U oqilona ishonch kabi,
ekspertning misoli va hukmronligining kuchiga asoslangan. Farq faqat shundan
iboratki, ijrochi nima qilish va nima uchun qilishni to'laroq his etadi. Ishontirish yo'li
bilan ta'sir ko'rsatuvchi rahbar ijrochiga nima qilish kerakligini aytmaydi U ijrochiga
nima qilish kerakligini "sotgandek "bo'ladi.
Rozilikka faol erishgan holda, rahbar ijrochi extiyojiga hurmatda, obro'da
kuchli ta'sir ko'rsatadi, demak, ta'sirning kuchi o'sadi. Bu shuning uchun sodir
bo'ladiki, rahbar ijrochining omilkorligini tan olgan, ijrochi esa rahbar
hukmronligining bir qismi unga o'tayotganligini tushunadi.