Husnixat darslarida ko‘rgazmali qurollardan foydalanish
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
200,4 KB
Husnixat darslarida ko‘rgazmali qurollardan foydalanish
Reja:
1.
Husnixat darslarida turli xildagi jadvallardan foydalanish.
2.
O’qituvchi harf va uning unsurlarini o’quvchilarga o’rgatish
metodikasi.
3.
Jadval turlari.
Husnixat darslarida turli xildagi jadvallardan foydalanish. Boshqa darslarda
bo’lgani kabi, husnixat mashg’ulotlarida ham ko’rgazma qurollardan
foydalaniladi. Bunda o’quvchilar harf va uning elementlarini to’liq va to’g’ri
o’zlashtirib oladilar.
Husnixat mashg’ulotlarida quyidagi ko’rgazma usullardan foydalanish
maqsadga muvofiqdir.
1. Harf va uning unsurlarini sinf taxtasi (doska)da yozib ko’rsatish.
2. O’quvchilarning daftarlarida harf va uning elementlarini yozib
ko’rsatish.
3. Husnixat daftaridagi harflarga qarab yozdirish.
4. Turli xildagi jadvallardan foydalanish.
Bularning ichida harf va uning unsurlarini sinf taxtasida yozib ko’rsatish
asosiy usul hisoblanadi. Agar o’qituvchi sinf taxtasida harf va uning unsurlarini
chiroyli va aniq yozib ko’rsatsa, o’quvchilar ham shunday yozishga
kirishadilar.
O’quvchilarda doskaga yozish malakasini hosil qilish uchun ularning
barmoq va qo’l harakatlari o’stirilib, harflarning nisbatini to’g’ri olish, bo’rni
to’g’ri ushlash hamda bir xil yo’g’onlikdagi chiziqlarni chizish o’rgatiladi.
Bunday ko’nikmalar hosil qilingandan so’ng doskada yozish uchun
tayyorgarlik mashqlari o’tkaziladi. Bu mashqlarni bajarishdan oldin doskada
30x30 sm li kvadratlar chizib olinadi. Shu kvadratlarning ichiga to’g’ri
chiziqlar ko’z bilan chamalab chiziladi (rasmga qarang).
To’g’ri chiziqlarni chizish mashq qilingandan so’ng har xil qiyaliklardan
va aylanalar shaklidan iborat bo’lgan mashqlarga o’tiladi (rasmga qarang).
Bunday mashqlarni bajarishda qo’lning harakatiga alohida e’tibor berish
zarur. Mazkur rasmlarni o’quvchilarning o’zlari dars boshlanishidan oldin
bajarishni mashq qilib ko’rishlari mumkin, chunki bu ularning qo’l harakatini
o’stirishga yordam beradi. O’quvchilarga harflarning yozilish usullarini
tushuntirishdan oldin harf unsurlarini «Husnixat» daftarida berilganidek sinf
taxtasida yozib ko’rsatish lozim. O’qituvchi harf va uning unsurlarini
o’quvchilarga o’rgatish uchun quyidagilarga ahamiyat berishi lozim.
1. O’qituvchi sinf taxtasiga yozayotgan vaqtida shunday turishi kerakki,
sinf taxtasiga yozilayotgan harf yoki uning unsurlari o’quvchilarga aniq
ko’rinib tursin.
2. Harflarni oldindan (tanaffus vaqtida) yozib qo’ymaslik kerak, chunki
o’quvchilar o’qituvchining yozayotgandagi qo’l harakatlarini ko’rmasalar,
harflarni ko’r-ko’rona ko’chirib oladilar.
Har bir harfning yozilishini o’quvchi to’g’ri o’zlashtirib olishi uchun dars
jarayonida tushuntirib, ko’rsatib yozish maqsadga muvofiqdir.
3. Sinf taxtasida harflarning bir tekis joylanishiga ahamiyat berish, sinf
taxtasining to’g’ri kelgan yeridan yoza bermay, hamma o’quvchilarga
ko’rinarli bo’lgan eridan boshlash va harflarning kata-kichikligini doim bir
tekisda olib borish kerak.
Husnixat mashg’ulotlari uchun ishlangan ko’rgazma qurollarining harflari
sinf taxtasiga yozilgan harflardan kichik bo’lmasligi kerak. Jadvallarni 30x50
sm o’lchamda bajarish mumkin.
Ko’rsatilayotgan narsaning tasviriga, xarakteriga, yozilishiga yoki biron
mavzuni yoritib borishiga qarab jadvallarni quyidagi besh guruhga bo’lish
mumkin: 1) matnli; 2) raqamli; 3) grafik; 4) illyustratsiyali; 5) aralash.
Ayrim o’qituvchilar ko’rgazma qurollarning turlariga yetarli e’tibor
bermaydilar hamda ularning bir-biridan yaxshi ajrata olmaydilar. Har bir jadval
o’z spetsifikasiga qarab ishlanadi va alohida bir vazifani bajaradi, shuning
uchun ularni bir-biri bilan aralashtirib yuborish yaramaydi. Quyida har bir
jadvalning vazifasi bilan tanishib chiqamiz.
1.Tekstli jadvallar. Bu jadval bir yoki bir necha alohida harflar, so’zlar,
gaplardan tuziladi. Boshlang’ich sinfda tayyorlanadigan tekstli jadvalga misol
qilib grammatika va orfografiyadan ishlangan jadvallarni ko’rsatish mumkin.
2. Raqamli jadvallar. Bu jadval raqamlardan yoki raqamli materiallardan
tuziladi. Raqamli jadvallarga misol qilib ko’paytirish, og’zaki hisoblash, sonlar
qatori jadvallarini ko’rsatish mumkin.
3. Grafik jadvallar. Grafik jadval qator shartli belgilar: chizmalarning
sxemalari, diagramma va rasmlardan iborat bo’ladi. Boshlang’ich sinflarda
bunday jadvallarga misol qilib maydonlarning o’lchamlari, jismlarning
hajmlarini o’lchash va ayrim rasmlarni ko’rsatish mumkin.
4. Illyustratsiyali jadvallar. Bunday jadvallar alohida rasmlar, portretlar va
fotorasmlardan iborat bo’ladi.
Bunga misol qilib anatomik rasmlar, o’lchov birligi jadvallari va
boshqalarni olish mumkin.
5. Aralash jadvallar. O’quv jadvallarini asosiy yo’llanmalariga qarab,
quyidagi to’rt guruhga bo’lish mumkin: a) bilish; b) tushuntirish; d) mashq
qilish; e) ma’lumot berish.
Bilish
jadvali.
Bunday
jadvallar
o’qituvchi
yangi
materialni
tushuntirayotgan vaqtda qo’llaniladi.
Tushuntirish jadvali. Bunday jadvallardan o’quvchilar tomonidan
bajarilayotgan ba’zi bir amaliy mashg’ulot yoki ularda amaliy mashg’ulot
xarakteridagi malakalarni hosil qilishda foydalaniladi. Bu jadval qisqa
tushuntirishlar, ko’rsatmalar bilan berilgan rasm va chizmalardan iborat
bo’ladi. Bunday jadvallarga «Partada to’g’ri o’tir», «Chiroyli va toza yoz»,
«Ruchkani to’g’ri ushla» kabi chizmalar misol bo’la oladi.
Mashq qildirish jadvali. Boshlang’ich sinflarda bolalarga kundalik hayot
uchun zarur bo’lgan bilim va malakalar berib boriladi. Shunday zarur
malakalardan biri ularni toza, chiroyli va to’g’ri yozishga o’rgatishdir.
Bolalarda toza va chiroyli yozish malakasini hosil qilish uchun bir qancha
amaliy mashqlarni o’tkazish lozim. «Yozuv qoidalariga rioya qiling» degan
rasm o’quvchilarning amaliy mashg’ulotlarni bajarishda hamda mashq qilish
vaqtlarida yordam beradi.
Ma’lumot beruvchi jadval. Bunday jadval o’quvchilarga o’tgan
materialni qaytarishda hamda ba’zi bir esda tez saqlanib qolmaydigan so’zlarni,
arifmetik raqamlarni yoki ayrim qiyin harflarning unsurlarini eslashlarida katta
yordam beradi. Masalan: katta J harfining unsurlari yoki harfning o’zi
o’quvchilarning esidan chiqib qolgan bo’lsa, shu harfning yozilishi tasvirlangan
jadvaldan foydalanish mumkin
Bu jadvaldan foydalanilganda o’quvchilar J harfining to’g’ri yozish
qoidalarini eslariga tushirib oladilar va o’z bilimlarini mustahkamlaydilar.
Ko’rgazma qurollar maktab gigiyenasi qoidalariga to’la javob bera olishi
lozim, shuning uchun yozilish sifatiga alohida ahamiyat berish zarur.
Ko’rgazma qurollarning tashqi ko’rinishining ham katta ahamiyati bor.
Ko’rgazma qurollar ortiqcha bezaklarsiz bo’lishi lozim. Agar jadval yoki
tablitsalarning chetlari har xil gullar va bezaklar bilan ishlangan bo’lsa,
o’quvchilar asosiy diqqatni o’qituvchi tushuntirayotgan darsga emas, balki
bezaklarga beradilar. Har bir ko’rgazma qurol orqada o’tirgan o’quvchilarga
ham aniq ko’rinib turishi va o’qishga oson bo’lishi lozim. Maktab o’quvchilari
uchun atalgan o’quv ko’rgazmalari sifatli materiallardan ishlangan bo’lishi
kerak. Qog’oz oq rangda va toza bo’lib yaltiramasligi, bo’yoqlar ham ochiq
rangda bo’lib, bir xil fon bilan berilishi lozim.
Ko’rgazma qurollar o’qitish jarayonida bir usul sifatida xizmat qilishi zarur.
Shuning uchun ko’rgazma qurollardan faqat zarur bo’lgan vaqtdagina
foydalanish kerak. Ko’rgazma qurollarni tayyorlashda uning kompozitsion
joylanishiga ham kata ahamiyat berish lozim.
O’qishning birinchi kunidan boshlab harflar va ularning ayrim unsurlarini
mumkin qadar tegishli ko’rgazmalar bilan o’rgatish lozim. Ko’rgazma
qurollarni mayda harflar bilan xira qilib yozish mavzuni tushunishga va
o’zlashtirishga salbiy ta’sir qiladi: o’quvchilar harf va belgilarning yozilishini
yaxshi ko’ra olmaydilar, natijada noto’g’ri ifodalaydilar.
Ko’rgazma qurollardagi harflar aniq yozilgan bo’lishi kerak. Ko’rgazma
qurollarni bemalol ko’ra oladigan darajada yirik qilib yozish lozim. Bu masofa
taxminan 6-7 metr bo’lib, ko’z bilan kitob o’rtasidagi masofadan 19-20 marta
uzundir. Shuning uchun jadvallarni tayyorlash vaqtida uning harflarini shuncha
hissa yirik yozish kerak.
Har bir ko’rgazma qurolni ehtiyotkorlik bilan saqlash zarur, ehtiyot
qilinmagan tag’dirda ular tez ishdan chiqib, yozuvlari xiralashib qoladi.
O’quvchilarga ko’rgazma qurollarni istalgan balandlikda ko’rsatish uchun
qo’llanmalar osiladigan moslamadan foydalanish mumkin (1- rasm).
1- rasm
Tablitsa va rasmlar shunday balandlikda osilishi kerakki, oldingi partada
o’tirgan bolalar orqada o’tirgan bolalarning ko’rishiga xalaqit bermasin.
O’quvchilarning yozishlari uchun qiyinlik tug’dirayotgan ayrim harf va
uning unsurlarini bir necha marta kata qilib ko’rsatish mumkin.
Yuqorida ko’rsatib o’tilgan ko’rgazmalilik ichida eng muhimi sinf
taxtasidir.