Husnixat darslarini tashkil etishga qo‘yiladigan tashkiliy va metodik talablar.

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

507,2 KB


 
 
 
 
 
 
Husnixat darslarini tashkil etishga qo‘yiladigan tashkiliy va metodik 
talablar. 
 
 
R e j a: 
1. 
Sinfda o’quvchilar ish joyini to’g’ri tashkil etish.  
2. 
Partaga o’tirish gigiyenasi. 
 
 
Sinfda o’quvchilar ish joyini to’g’ri tashkil etish. Partaga o’tirish 
gigiyenasi. Boshlang’ich ta’limni isloh qilish, uni ilmiy asoslangan tahkursilar 
bilan qaytadan ta’minlash borasidagi asosli fikrlar yurtboshimiz tomonidan 
o’rtaga tashlangan edi. Shundan keyin bir qator qonun, qaror va ko’rsatmalar 
e’lon qilindi va ularni amalga oshirish ishlari respublikamiz ta’lim muassalarida 
keng quloch yozdi. Ayni damda bu borada muayyan chora-tadbirlar 
rejalashtirilib, muayyan ishlar amalga oshirilgan bo’lsa-da, hali hal etilishi 
lozim bo’lgan dolzarb masalalar talaygina. 
Kuzatishlarimiz shundan dalolat beradiki, boshlang’ich sinf, xususan, 
birinchi sinf o’quvchilarining savodini chiqarishda ularning yoshi va jismoniy 
tayyorgarligi ham katta rol o’ynaydi. Masalan, yozish va o’qish malakalarining 
shakllantirishning birinchi zinalarida bola yozish va o’qish mashqlarini bajarish 
uchun o’zining bor kuchini – jismoniy va ruhiy imkoniyatlarini sarflaydi: yozuv 
jarayonida o’quvchining hamma muskullari, ayniqsa qo’l va yelka muskullari, 
bel va oyoq tomirlari hamda asab torlari ancha taranglashadi. Shuning uchun 
o’qituvchilar bu jarayonni sezgirlik bilan kuzatadilar, barmoq va qo’l 
muskullarining 
harakat 
tezligi, 
partada 
to’g’ri 
o’tirishi, 
umuman 
o’quvchilarning jismoniy va ruhiy holati hamda tayyorgarligini hisobga 
oladilar. 
Husnixat darslarini tashkil etishga qo‘yiladigan tashkiliy va metodik talablar. R e j a: 1. Sinfda o’quvchilar ish joyini to’g’ri tashkil etish. 2. Partaga o’tirish gigiyenasi. Sinfda o’quvchilar ish joyini to’g’ri tashkil etish. Partaga o’tirish gigiyenasi. Boshlang’ich ta’limni isloh qilish, uni ilmiy asoslangan tahkursilar bilan qaytadan ta’minlash borasidagi asosli fikrlar yurtboshimiz tomonidan o’rtaga tashlangan edi. Shundan keyin bir qator qonun, qaror va ko’rsatmalar e’lon qilindi va ularni amalga oshirish ishlari respublikamiz ta’lim muassalarida keng quloch yozdi. Ayni damda bu borada muayyan chora-tadbirlar rejalashtirilib, muayyan ishlar amalga oshirilgan bo’lsa-da, hali hal etilishi lozim bo’lgan dolzarb masalalar talaygina. Kuzatishlarimiz shundan dalolat beradiki, boshlang’ich sinf, xususan, birinchi sinf o’quvchilarining savodini chiqarishda ularning yoshi va jismoniy tayyorgarligi ham katta rol o’ynaydi. Masalan, yozish va o’qish malakalarining shakllantirishning birinchi zinalarida bola yozish va o’qish mashqlarini bajarish uchun o’zining bor kuchini – jismoniy va ruhiy imkoniyatlarini sarflaydi: yozuv jarayonida o’quvchining hamma muskullari, ayniqsa qo’l va yelka muskullari, bel va oyoq tomirlari hamda asab torlari ancha taranglashadi. Shuning uchun o’qituvchilar bu jarayonni sezgirlik bilan kuzatadilar, barmoq va qo’l muskullarining harakat tezligi, partada to’g’ri o’tirishi, umuman o’quvchilarning jismoniy va ruhiy holati hamda tayyorgarligini hisobga oladilar.  
 
Tabiiyki, yozish va o’qish jarayonlari dastlabki bosqichlarda jismoniy va 
ruhiy siqilishlar ostida o’tadi. Bola birinchi mushkilot va muvaffaqiyatsizlikni 
qiyinchilik bilan hazm qiladi. Shuning uchun jismoniy va ruhiy zo’riqishlar 
ham kutilgan samarani bermaydi. O’quvchi o’z xatosini sezadi va tushunadi, 
lekin o’quvchisining yo’l – yo’riqlari bilan ham uni bartaraf etolmaydi. Bunday 
hollarda o’qituvchi o’quvchini ruhiyati – kayfiyatini ko’tarish uchun turli xil 
lahzalik sho’x o’yinlar tashlil etadi. Bunday lahzalik jismoniy va ruhiy 
tanaffuslar bolaning ruhiy zo’riqishini mo’tadillashtiradi va bolaning mavzuni 
o’zlashtirish, qabul qilish darajasini oshiradi. Aytganlarimiz o’sha vaqt o’z 
samarasi – mevasini beradiki, boshlang’ich sinf o’quvchisi, xususan birinchi 
sinf o’quvchisining ta’lim olishi uchun hama tashkiliy va metodik ishlar a’lo 
darajada tayyorlangan bo’lishi lozim. Tashkiliy va metodik ishlarga nimalar 
kiradi? Keling, shu haqda bahslashaylik! 
Maktab o’quvchisi o’zining ko’p vaqtini darsxonada quyidagi o’quv 
qurollari bilan bog’liq holda o’tkazadi: parta, sinf taxta (doska)si, daftar, ruchka 
va boshqalar. Shunday ekan o’quv qurollarining gigiyenik va pedagogik 
talablarga javob berishi katta ahamiyatga egadir. Takidlaganimizdek maktab 
o’quvchilari o’zining juda ko’p vaqtini partada o’tirib o’tkazadi. Shuning uchun 
bu mas’uliyatli davrda o’quvchilarni qo’yilgan gigiyenik talablarga amal 
qilishga o’rgatish kerak.  
Ish qobiliyati uzoq vaqtgacha pasaymay turishini hamda bolalar qaddi-
qomatining 
to’g’ri 
rivojlanishi, 
o’qish 
davrida 
ko’zning 
salbiy 
ta’sirlanmasligini ta’minlash maqsadida sinflarni gigiyena talablariga javob 
beradigan partalar bilan jihozlash muhim ahamiyatga ega. Birinchi navbatda 
ustoz – muallim o’z shogirdining mo’tadil ishlashi uchun zarur shart-sharoit 
yaratib berishi lozim. Bu ishga tayyorgarlik avgust oyidan boshlanadi. 
O’qituvchi unga ajratilgan sinfxonani va undagi partalarni bo’lajak shogirdlari 
ishlashi uchun mos kelish-kelmasligini tekshirib ko’rishi lozim. Shogirdlarini 
maktabga qabul qilib olgandan so’ng esa ularning bo’yiga, ko’rish va eshitish 
qobiliyatlariga qarab partalarga o’tqazishi kerar. 
Sinf partalari birinchi navbatda pedagogik talablarga to’liq javob berishi 
lozim. Bu talablar quyidagilar: 
Tabiiyki, yozish va o’qish jarayonlari dastlabki bosqichlarda jismoniy va ruhiy siqilishlar ostida o’tadi. Bola birinchi mushkilot va muvaffaqiyatsizlikni qiyinchilik bilan hazm qiladi. Shuning uchun jismoniy va ruhiy zo’riqishlar ham kutilgan samarani bermaydi. O’quvchi o’z xatosini sezadi va tushunadi, lekin o’quvchisining yo’l – yo’riqlari bilan ham uni bartaraf etolmaydi. Bunday hollarda o’qituvchi o’quvchini ruhiyati – kayfiyatini ko’tarish uchun turli xil lahzalik sho’x o’yinlar tashlil etadi. Bunday lahzalik jismoniy va ruhiy tanaffuslar bolaning ruhiy zo’riqishini mo’tadillashtiradi va bolaning mavzuni o’zlashtirish, qabul qilish darajasini oshiradi. Aytganlarimiz o’sha vaqt o’z samarasi – mevasini beradiki, boshlang’ich sinf o’quvchisi, xususan birinchi sinf o’quvchisining ta’lim olishi uchun hama tashkiliy va metodik ishlar a’lo darajada tayyorlangan bo’lishi lozim. Tashkiliy va metodik ishlarga nimalar kiradi? Keling, shu haqda bahslashaylik! Maktab o’quvchisi o’zining ko’p vaqtini darsxonada quyidagi o’quv qurollari bilan bog’liq holda o’tkazadi: parta, sinf taxta (doska)si, daftar, ruchka va boshqalar. Shunday ekan o’quv qurollarining gigiyenik va pedagogik talablarga javob berishi katta ahamiyatga egadir. Takidlaganimizdek maktab o’quvchilari o’zining juda ko’p vaqtini partada o’tirib o’tkazadi. Shuning uchun bu mas’uliyatli davrda o’quvchilarni qo’yilgan gigiyenik talablarga amal qilishga o’rgatish kerak. Ish qobiliyati uzoq vaqtgacha pasaymay turishini hamda bolalar qaddi- qomatining to’g’ri rivojlanishi, o’qish davrida ko’zning salbiy ta’sirlanmasligini ta’minlash maqsadida sinflarni gigiyena talablariga javob beradigan partalar bilan jihozlash muhim ahamiyatga ega. Birinchi navbatda ustoz – muallim o’z shogirdining mo’tadil ishlashi uchun zarur shart-sharoit yaratib berishi lozim. Bu ishga tayyorgarlik avgust oyidan boshlanadi. O’qituvchi unga ajratilgan sinfxonani va undagi partalarni bo’lajak shogirdlari ishlashi uchun mos kelish-kelmasligini tekshirib ko’rishi lozim. Shogirdlarini maktabga qabul qilib olgandan so’ng esa ularning bo’yiga, ko’rish va eshitish qobiliyatlariga qarab partalarga o’tqazishi kerar. Sinf partalari birinchi navbatda pedagogik talablarga to’liq javob berishi lozim. Bu talablar quyidagilar:  
 
1. 
O’quvchilarning yoshlari va bo’ylariga mos bo’lishi. 
2. 
O’quvchilarning gavdasiga mos bo’lishi. 
3. 
Yozish hamda rasm chizish uchun qulay bo’lishi. 
4. 
O’quvchi turganda yoki o’tirganda qiyinchilik tug’dirmasligi. 
Deraza tomondagi birinchi partada asosan ko’rish qobiliyati pastroq yoki 
eshitish imkoniyatlari pastroq bo’lgan o`quvchi o’tirg’izish lozim. Partalar 
sinfda asosan uch qator bo’lishi kerak. Birinchi parta va sinf doskasi 
o’rtasidagi masofa 2 metrdan, oxirgi parta bilan doska orasidagi masofa esa 8 
metrdan kam bo’lmasligi lozim. Bu masofa bolalarning yaxshi ko’rishlari va 
o’qituvchini yaxshi eshitishlari uchun zarur. Derazadan ichkaridagi oxirgi 
parta orasidagi masofa 6 metrdan oshmasligi kerak. 
 Qatorlar o’rtasidagi partalarning orasi 75 sm bo’lishi kerak. Bu masofa 
qatorlar orasida ikkita o’quvchini bemalol harakatlanishi uchun zarur.  
 Bizning kuzatish va tajribalarimiz shundan guvohlik beradiki, ko’pgina 
umumta’lim maktablarining boshlang’ich sinflarida bu talablarga umuman 
rioya etilmaydi va yo ular qo’pol tarzda buziladi. Birinchidan, o’quvchilar 
partasi ularning yosh, bo’y va gavdasiga mos emas. Aslida partalar bir o’rinli 
va ikki o’rinli bo’lishi mumkin. Xorijiy mamlakatlarda ko’pincha bir o’rinli 
partalardan foydalaniladi. 
 
  
 
Respublikamiz maktablarida, ayni damda, ikki o’rinli partalardan 
foydalanilmoqda. Ta’ridlash joizki, prifessor F.F.Erisman tomonidan 
yaratilgan ikki o’rinli yog’och partalar gigiyenik tomondan juda qulay edi. 
1. O’quvchilarning yoshlari va bo’ylariga mos bo’lishi. 2. O’quvchilarning gavdasiga mos bo’lishi. 3. Yozish hamda rasm chizish uchun qulay bo’lishi. 4. O’quvchi turganda yoki o’tirganda qiyinchilik tug’dirmasligi. Deraza tomondagi birinchi partada asosan ko’rish qobiliyati pastroq yoki eshitish imkoniyatlari pastroq bo’lgan o`quvchi o’tirg’izish lozim. Partalar sinfda asosan uch qator bo’lishi kerak. Birinchi parta va sinf doskasi o’rtasidagi masofa 2 metrdan, oxirgi parta bilan doska orasidagi masofa esa 8 metrdan kam bo’lmasligi lozim. Bu masofa bolalarning yaxshi ko’rishlari va o’qituvchini yaxshi eshitishlari uchun zarur. Derazadan ichkaridagi oxirgi parta orasidagi masofa 6 metrdan oshmasligi kerak. Qatorlar o’rtasidagi partalarning orasi 75 sm bo’lishi kerak. Bu masofa qatorlar orasida ikkita o’quvchini bemalol harakatlanishi uchun zarur. Bizning kuzatish va tajribalarimiz shundan guvohlik beradiki, ko’pgina umumta’lim maktablarining boshlang’ich sinflarida bu talablarga umuman rioya etilmaydi va yo ular qo’pol tarzda buziladi. Birinchidan, o’quvchilar partasi ularning yosh, bo’y va gavdasiga mos emas. Aslida partalar bir o’rinli va ikki o’rinli bo’lishi mumkin. Xorijiy mamlakatlarda ko’pincha bir o’rinli partalardan foydalaniladi. Respublikamiz maktablarida, ayni damda, ikki o’rinli partalardan foydalanilmoqda. Ta’ridlash joizki, prifessor F.F.Erisman tomonidan yaratilgan ikki o’rinli yog’och partalar gigiyenik tomondan juda qulay edi.  
 
  
 
 
 Likin ming afsuski, ayni damda bunday partalar batamom iste’moldan 
chiqdi. Mabodo qolgan bo’lsa ham ular qishloq maktablarida mavjud. 
Talabga muvofiq parta ustining qiyaligi 15ºga teng bo’lishi lozim, chunki 
bunday qiyalikda yozish va o’qish juda qulay bo’lib, ko’z tez charchamaydi (1-
rasm). 
 
1-rasm 
Yana bir muhim talablardan biri partaning qopqog’I ochilib ham yopilib 
turadigan bo’lishi lozimligidir. Agar partada ochilib yopiladigan qopqog’ 
bo’lmasa o’quvchining o’rnidan turishi va o’rniga o’tirishi noqulay boladi. 
Natijada bu ung’aysizlik bola ruhiyatiga salbiy ta’sir qilishi mumkin. Hozir 
iste’moldagi partalarda shunday qopqog’ning yo’qligi afsuslanarli holdir. Parta 
o’tirg’ichining mustahkam turishi to’g’ri o’tirishni ta’minlaydigan eng muhim 
Likin ming afsuski, ayni damda bunday partalar batamom iste’moldan chiqdi. Mabodo qolgan bo’lsa ham ular qishloq maktablarida mavjud. Talabga muvofiq parta ustining qiyaligi 15ºga teng bo’lishi lozim, chunki bunday qiyalikda yozish va o’qish juda qulay bo’lib, ko’z tez charchamaydi (1- rasm). 1-rasm Yana bir muhim talablardan biri partaning qopqog’I ochilib ham yopilib turadigan bo’lishi lozimligidir. Agar partada ochilib yopiladigan qopqog’ bo’lmasa o’quvchining o’rnidan turishi va o’rniga o’tirishi noqulay boladi. Natijada bu ung’aysizlik bola ruhiyatiga salbiy ta’sir qilishi mumkin. Hozir iste’moldagi partalarda shunday qopqog’ning yo’qligi afsuslanarli holdir. Parta o’tirg’ichining mustahkam turishi to’g’ri o’tirishni ta’minlaydigan eng muhim  
 
omildir. Agar o’tirg’ichning taxtasi orqa tomonga bir oz moyil bo’lsa yana ham 
yaxshiroq bo’ladi. O’quvchilarning yanada qulayroq o’rnashib o’tirishlari 
uchun orqa suyanchiqning balandligi o’quvchining belidan yuqori bo’lishi 
kerar. 
Parta distansiyasi degan tushuncha mavjud. Distansiya deb parta ustining 
pastki qirrasi bilan suyanchiq orasidagi masofaga aytiladi. Bu masofa, ya’ni 
ko’krak qafasi bilan uning qirrasi orasidagi masofa 4 sm bo’lishi lozim. Ayni 
damda ko’pgina maktablarning boshlang’ich sinflarida usti bir tekis, o’tirg’ichi 
alohida, balandligi va tuzilishi (temir va taxta partalar, ish stollari) har xil 
bo’lgan, oyoqni qo’yish joyi bo’lmagan partalardan foydalanilmoqda. Bunday 
gigiyenik va pedagogik talablarning qo’pol ravishda buzilishi ta’lim sifatiga 
isloh qilib bo’lmas salbiy ta’sir ko’rsatmoqda. Tasavvur qiling, birinchi sinf 
o’quvchisi o’tirg’ichi past, parta o’rnida ishlatilayotgan idora ish stolida o’tirib 
yozayapti. O’tirg’ich pastligi bois u qulochlarini ko’tarib partaga qulay 
o’rnashib olishga harakat qiladi, lekin tezda har ikkala qo’li og’riy boshlaydi. 
Natijada uning diqqati susayib, bezovtalana boshlaydi. Yozish jarayonida 
xatolarga yo’l qo’ya boshlaydi va bundan tabiiyki, o’zi ham asabiylashadi. 
Shunday holatlar bo’lmasligi uchun partaning distansiyasi to’g’ri saqlanishi 
lozim. 
Talabga muvofiq partaning distansiyasi uch xil bo’lishi mumkin: 
musbat, nol, manfiy. Musbat distansiyada parta ustining cheti bilan o’tirg’ich 
orasidagi masofa teng bo’ladi. Parta ustining chetidan tushirilgan chiziq 
o’tirg’ichning ustiga emas, balki polga tushadi (2-rasm). 
 
2- rasm 
 
omildir. Agar o’tirg’ichning taxtasi orqa tomonga bir oz moyil bo’lsa yana ham yaxshiroq bo’ladi. O’quvchilarning yanada qulayroq o’rnashib o’tirishlari uchun orqa suyanchiqning balandligi o’quvchining belidan yuqori bo’lishi kerar. Parta distansiyasi degan tushuncha mavjud. Distansiya deb parta ustining pastki qirrasi bilan suyanchiq orasidagi masofaga aytiladi. Bu masofa, ya’ni ko’krak qafasi bilan uning qirrasi orasidagi masofa 4 sm bo’lishi lozim. Ayni damda ko’pgina maktablarning boshlang’ich sinflarida usti bir tekis, o’tirg’ichi alohida, balandligi va tuzilishi (temir va taxta partalar, ish stollari) har xil bo’lgan, oyoqni qo’yish joyi bo’lmagan partalardan foydalanilmoqda. Bunday gigiyenik va pedagogik talablarning qo’pol ravishda buzilishi ta’lim sifatiga isloh qilib bo’lmas salbiy ta’sir ko’rsatmoqda. Tasavvur qiling, birinchi sinf o’quvchisi o’tirg’ichi past, parta o’rnida ishlatilayotgan idora ish stolida o’tirib yozayapti. O’tirg’ich pastligi bois u qulochlarini ko’tarib partaga qulay o’rnashib olishga harakat qiladi, lekin tezda har ikkala qo’li og’riy boshlaydi. Natijada uning diqqati susayib, bezovtalana boshlaydi. Yozish jarayonida xatolarga yo’l qo’ya boshlaydi va bundan tabiiyki, o’zi ham asabiylashadi. Shunday holatlar bo’lmasligi uchun partaning distansiyasi to’g’ri saqlanishi lozim. Talabga muvofiq partaning distansiyasi uch xil bo’lishi mumkin: musbat, nol, manfiy. Musbat distansiyada parta ustining cheti bilan o’tirg’ich orasidagi masofa teng bo’ladi. Parta ustining chetidan tushirilgan chiziq o’tirg’ichning ustiga emas, balki polga tushadi (2-rasm). 2- rasm  
 
Yuqoridagi rasmda ko’rsatilgan partalarda o’tirish o’quvchular uchun 
noqulay bo’ladi. O’quvchi bunday partalarda o’tirsa pastga egilib o’tirishga 
majbur bo’ladi. 
Nol masofadagi distansiyada parta ustining cheti bilan o’tirg’ichning 
orasida hech qanday masofa bo’lmaydi. Parta ustining chetidan tushirilgan 
chiziq o’tirg’ich ustining chetiga mos bo’ladi (3-rasm). Bunday partalar ham 
o’quvchilar uchun qulay bo’lmaydi. 
 
3-rasm 
0 
Uchinchi, ya’ni manfiy distansiyada parta ustining cheti o’tirg’ichning 
ichiga 4 sm masofada kirib turadi. Parta ustining chetidan tushirilgan chiziq 
o’tirg’ichning ustiga tushadi (4-rasm). 
 
 
4-rasm 
Distansiyasi manfiy bo’lgan partalar boshlang’ich sinf o’quvchilari 
uchun juda qulay bo’lib, gigiyenik talablarga to’liq javob beradi. 
Parta tanlashning yana bir muhim jihati shundaki, uning differensiyasini 
to’g’ri saqlashdir. Parta qopqog’ining cheti bilan o’tirg’ichning orasidagi 
masofa differensiya deyiladi. Agar parta o’tirg’ichi past bo’lsa, o’quvchi parta 
Yuqoridagi rasmda ko’rsatilgan partalarda o’tirish o’quvchular uchun noqulay bo’ladi. O’quvchi bunday partalarda o’tirsa pastga egilib o’tirishga majbur bo’ladi. Nol masofadagi distansiyada parta ustining cheti bilan o’tirg’ichning orasida hech qanday masofa bo’lmaydi. Parta ustining chetidan tushirilgan chiziq o’tirg’ich ustining chetiga mos bo’ladi (3-rasm). Bunday partalar ham o’quvchilar uchun qulay bo’lmaydi. 3-rasm 0 Uchinchi, ya’ni manfiy distansiyada parta ustining cheti o’tirg’ichning ichiga 4 sm masofada kirib turadi. Parta ustining chetidan tushirilgan chiziq o’tirg’ichning ustiga tushadi (4-rasm). 4-rasm Distansiyasi manfiy bo’lgan partalar boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun juda qulay bo’lib, gigiyenik talablarga to’liq javob beradi. Parta tanlashning yana bir muhim jihati shundaki, uning differensiyasini to’g’ri saqlashdir. Parta qopqog’ining cheti bilan o’tirg’ichning orasidagi masofa differensiya deyiladi. Agar parta o’tirg’ichi past bo’lsa, o’quvchi parta  
 
qopqog’iga osilib turadi, agar yuqori bo’lsa, bukchayib o’tirishga majbur 
bo’ladi. Shuning uchun o’tirg’ichning balandligi o’quvchilarning oyoqlari 
uzunligiga teng bo’lib, o’tirganda tovonlari polga yoki partaning zinasiga tegib 
turishi lozim. 
 
Oyoqlarni qo’yish uchun maxsus joy bo’lmaganligi bois oyoq muskullari 
ham zirqirrab og’rishni boshlaydi. Keltirganimiz holat kichik bir misol. Endi 
tasavvur qiling, butun sinf o’quvchilari (sinfda bironta ham talabga javob 
beradigan parta yo’q-da) shunday jismoniy va ruhiy zo’riqish ostida savod 
o’rganadilar. Shunday vaz’iyatda eng tajribali o’qituvchining zahmatlari ham 
barabas ketishi tabiiy hol. 
 
Ayni zamonda rivojlangan mamlakatlarda quyidagi konstruktor partalardan 
ham keng foydalanilmoqda: 
 
 
 
Erisman partalariga o’zgarishlar kiritilib, yuqoridagi davlat standarti 
bo’yicha temir oyoqli ikki va bir o’rinli partalar tavsiya etilmoqda.  
 
Bunday partalarning gigiyenik afzalligi shundaki, balandligini bolalarning 
bo’yiga qarab o’zgartirib turish mumkin, bundan tashqari, suyanchig’I ikkita 
taxtadan iborat bo’lib, suyanganda yaxshi tayanch vazifasini o’taydi. Hozirgi 
vaqtda o’quvchilar uchun 15 sm oralab belgilangan bo’y balandligi qabul 
qilingan, o’quvchilar mebelning davlat standartlari shu ko’rsatkichga muvofiq 
ishlab chiqariladi. 
 
1-3- sinf o’quv xonalari uchun A, B, V turdagi partalar ishlab chiqariladi. 
“A” turdagi partalar bo’yi 130 sm gacha bo’lgan bolalar uchun, “B” turdagi 
qopqog’iga osilib turadi, agar yuqori bo’lsa, bukchayib o’tirishga majbur bo’ladi. Shuning uchun o’tirg’ichning balandligi o’quvchilarning oyoqlari uzunligiga teng bo’lib, o’tirganda tovonlari polga yoki partaning zinasiga tegib turishi lozim. Oyoqlarni qo’yish uchun maxsus joy bo’lmaganligi bois oyoq muskullari ham zirqirrab og’rishni boshlaydi. Keltirganimiz holat kichik bir misol. Endi tasavvur qiling, butun sinf o’quvchilari (sinfda bironta ham talabga javob beradigan parta yo’q-da) shunday jismoniy va ruhiy zo’riqish ostida savod o’rganadilar. Shunday vaz’iyatda eng tajribali o’qituvchining zahmatlari ham barabas ketishi tabiiy hol. Ayni zamonda rivojlangan mamlakatlarda quyidagi konstruktor partalardan ham keng foydalanilmoqda: Erisman partalariga o’zgarishlar kiritilib, yuqoridagi davlat standarti bo’yicha temir oyoqli ikki va bir o’rinli partalar tavsiya etilmoqda. Bunday partalarning gigiyenik afzalligi shundaki, balandligini bolalarning bo’yiga qarab o’zgartirib turish mumkin, bundan tashqari, suyanchig’I ikkita taxtadan iborat bo’lib, suyanganda yaxshi tayanch vazifasini o’taydi. Hozirgi vaqtda o’quvchilar uchun 15 sm oralab belgilangan bo’y balandligi qabul qilingan, o’quvchilar mebelning davlat standartlari shu ko’rsatkichga muvofiq ishlab chiqariladi. 1-3- sinf o’quv xonalari uchun A, B, V turdagi partalar ishlab chiqariladi. “A” turdagi partalar bo’yi 130 sm gacha bo’lgan bolalar uchun, “B” turdagi  
 
partalar bo’yi 130-145 sm, “V” turdagi partalar bo’yi 145-160 sm.li bolalar 
uchun mo’ljallangan. Parta o’rindig’ining chuqurligi son uzunligining 2/ 3-3/ 4 
qismiga teng bo’lishi lozim.  
 
O’rindiqning pol sathidan balandligi boldir suyagi va to’piqning uzunligiga 
hamda poyabzalning 1-2 sm poshnasi balandliginingf yug’indisiga teng bo’lishi 
kerak. 
 
Partaning o’quvchiga qaragan qirrasining pol sathidan balandligi o’quvchi 
o’tirganda pol sathidan to’g’ri burchak hosil qilgan tirsakning balandligiga teng 
bo’lishi kerak. 
 
Parta ustki qismining o’tirg’ichiga nisbatan 15° pastda og’ishi gigiyenik 
talablarga javob beradi.  
 
Partalarning ustki sathi tabiiy taxta rangida yoki yashil, sariq va havo rangga 
bo’yalgani ma’qul, bunda yorug’likni qaytarish koeffitsenti 35-55% atrofida 
bo’ladi. 
 
Bolalarni antropometrik belgilarni hisobga olib partalarga o’tqizish 
ularning to’g’ri rivojlanishiga ta’sir qilib qolmay, ish qobiliyatini ham oshiradi.  
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar:  
1. 
Sinfda o’quvchilar ish joyini tog’ri tashkil etish uchun qanday 
gigiyenik va metodik talablarga rioya etish lozim? 
2. 
Partaga to’g’ri o’tirish gigiyenasiga nimalar kiradi? 
3. 
Yozuv qurollariga nimalar kiradi? Ulardan foydalanish metodikasi 
borasida gapirib bering. 
4. 
Dars jarayonida jismoniy mashq lahzalarini qanday tashkil etish 
kerak? 
Mavzuga doir testlar 
1. 
Parta ustining pastki qirrasi bilan suyanchiq orasidagi masofa, 
ya’ni ko’krak qafasi bilan uning qirrasi orasidagi masofa -distantsiya 
qancha bo’lishi kerak? 
A) 6 sm 
B) 4 sm * 
C) 8 sm 
D) 2 sm 
partalar bo’yi 130-145 sm, “V” turdagi partalar bo’yi 145-160 sm.li bolalar uchun mo’ljallangan. Parta o’rindig’ining chuqurligi son uzunligining 2/ 3-3/ 4 qismiga teng bo’lishi lozim. O’rindiqning pol sathidan balandligi boldir suyagi va to’piqning uzunligiga hamda poyabzalning 1-2 sm poshnasi balandliginingf yug’indisiga teng bo’lishi kerak. Partaning o’quvchiga qaragan qirrasining pol sathidan balandligi o’quvchi o’tirganda pol sathidan to’g’ri burchak hosil qilgan tirsakning balandligiga teng bo’lishi kerak. Parta ustki qismining o’tirg’ichiga nisbatan 15° pastda og’ishi gigiyenik talablarga javob beradi. Partalarning ustki sathi tabiiy taxta rangida yoki yashil, sariq va havo rangga bo’yalgani ma’qul, bunda yorug’likni qaytarish koeffitsenti 35-55% atrofida bo’ladi. Bolalarni antropometrik belgilarni hisobga olib partalarga o’tqizish ularning to’g’ri rivojlanishiga ta’sir qilib qolmay, ish qobiliyatini ham oshiradi. Mavzuni mustahkamlash uchun savollar: 1. Sinfda o’quvchilar ish joyini tog’ri tashkil etish uchun qanday gigiyenik va metodik talablarga rioya etish lozim? 2. Partaga to’g’ri o’tirish gigiyenasiga nimalar kiradi? 3. Yozuv qurollariga nimalar kiradi? Ulardan foydalanish metodikasi borasida gapirib bering. 4. Dars jarayonida jismoniy mashq lahzalarini qanday tashkil etish kerak? Mavzuga doir testlar 1. Parta ustining pastki qirrasi bilan suyanchiq orasidagi masofa, ya’ni ko’krak qafasi bilan uning qirrasi orasidagi masofa -distantsiya qancha bo’lishi kerak? A) 6 sm B) 4 sm * C) 8 sm D) 2 sm  
 
2. 
Partaning distantsiyasi necha xil bo’ladi? 
A) bir xil: musbat 
B) bir xil: nol 
C) uch xil : musbat, nol, manfiy * 
D) ikki xil: nol, manfiy 
3. 
Qanday distantsiyali parta ishlatishga loyiq? 
A) nol distantsiyali 
B) musbat distantsiyali 
C) nol va musbat distantsiyali 
D) manfiy distantsiyali * 
4. Parta ustining cheti o’tirg’ichning ichiga 4 sm masofada kirib 
tursa… 
A) manfiy distantsiya deyiladi * 
B) musbat distantsiya deyiladi 
C) nol distantsiya deyiladi 
D) nol va musbat distantsiya deyiladi 
5. 
Parta ustining cheti bilan o’tirg’ichning orasida hech qanday 
masofa bo’lmasa… 
A) nol distantsiya deyiladi * 
B) manfiy distantsiya deyiladi 
C) musbat va manfiy distantsiya deyiladi 
D) musbat distantsiya deyiladi 
6. 
Parta ustining cheti bilan o’tirg’ichning orasidagi masofa keng 
bo’lsa… 
A) nol distantsiya deyiladi 
B) musbat distantsiya deyiladi * 
C) manfiy va nol distantsiya deyiladi 
D) manfiy distantsiya deyiladi 
7. 
Parta ustining qiyaligi necha gradusga teng bo’lishi lozim? 
A) 25º ga 
B) 20º ga 
C) 10º ga 
2. Partaning distantsiyasi necha xil bo’ladi? A) bir xil: musbat B) bir xil: nol C) uch xil : musbat, nol, manfiy * D) ikki xil: nol, manfiy 3. Qanday distantsiyali parta ishlatishga loyiq? A) nol distantsiyali B) musbat distantsiyali C) nol va musbat distantsiyali D) manfiy distantsiyali * 4. Parta ustining cheti o’tirg’ichning ichiga 4 sm masofada kirib tursa… A) manfiy distantsiya deyiladi * B) musbat distantsiya deyiladi C) nol distantsiya deyiladi D) nol va musbat distantsiya deyiladi 5. Parta ustining cheti bilan o’tirg’ichning orasida hech qanday masofa bo’lmasa… A) nol distantsiya deyiladi * B) manfiy distantsiya deyiladi C) musbat va manfiy distantsiya deyiladi D) musbat distantsiya deyiladi 6. Parta ustining cheti bilan o’tirg’ichning orasidagi masofa keng bo’lsa… A) nol distantsiya deyiladi B) musbat distantsiya deyiladi * C) manfiy va nol distantsiya deyiladi D) manfiy distantsiya deyiladi 7. Parta ustining qiyaligi necha gradusga teng bo’lishi lozim? A) 25º ga B) 20º ga C) 10º ga  
 
D) 15º ga * 
8. 
Parta differentsiyasi deb nimaga aytiladi? 
A) parta qopqog’ining cheti bilan o’tirg’ichning orasidagi masofaga * 
B) parta ustining pastki qirrasi bilan suyanchiq orasidagi masofaga 
C) ko’krak qafasi bilan uning qirrasi orasidagi masofaga 
D) parta ustining pastki qirrasi bilan pol orasidagi masofaga 
9. 
Yozish vaqtida ko’z bilan daftar orasidagi masofa necha sm.ni  
tashkil qiladi? 
A) 15 sm.ni 
B) 35 sm.ni * 
C) 30 sm.ni 
D) 25 sm.ni 
10. Yozuv daftaridagi qiya chiziqlar orasidagi masofaga qancha 
bo’lishi kerak? 
A) 35 mm 
B) 33 mm 
C) 22 mm 
D) 25 mm * 
11. Yozuv daftaridagi kichik harflar yoziladigan parapllel chiziqlar 
orasidagi masofa qancha bo’lishi kerak? 
A) 5 mm * 
B) 10 mm 
C) 8 mm 
D) 12 mm 
12. Yozuv daftarining qiya chiziqlari necha gradusga teng bo’lishi  
kerak? 
A) 35º 
B) 65º * 
C) 45º 
D) 50º 
13. Birinchi sinf yozuv daftaridagi katta chiziqlar orasidagi masofa  
qancha bo’lishi lozim? 
D) 15º ga * 8. Parta differentsiyasi deb nimaga aytiladi? A) parta qopqog’ining cheti bilan o’tirg’ichning orasidagi masofaga * B) parta ustining pastki qirrasi bilan suyanchiq orasidagi masofaga C) ko’krak qafasi bilan uning qirrasi orasidagi masofaga D) parta ustining pastki qirrasi bilan pol orasidagi masofaga 9. Yozish vaqtida ko’z bilan daftar orasidagi masofa necha sm.ni tashkil qiladi? A) 15 sm.ni B) 35 sm.ni * C) 30 sm.ni D) 25 sm.ni 10. Yozuv daftaridagi qiya chiziqlar orasidagi masofaga qancha bo’lishi kerak? A) 35 mm B) 33 mm C) 22 mm D) 25 mm * 11. Yozuv daftaridagi kichik harflar yoziladigan parapllel chiziqlar orasidagi masofa qancha bo’lishi kerak? A) 5 mm * B) 10 mm C) 8 mm D) 12 mm 12. Yozuv daftarining qiya chiziqlari necha gradusga teng bo’lishi kerak? A) 35º B) 65º * C) 45º D) 50º 13. Birinchi sinf yozuv daftaridagi katta chiziqlar orasidagi masofa qancha bo’lishi lozim?  
 
A) 8 mm 
B) 10 mm 
C) 6 mm * 
D) 12 mm 
14. Boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun tavsiya etilgan bir chiziqli  
daftarning parallel chiziqlari orasidagi masofa qancha bo’lishi 
kerak? 
A) 5 mm 
B) 7 mm 
C) 12 mm 
D) 10 mm * 
15. Yozuv daftarining homiyasi necha mm bo’lishi kerak? 
A) 15 mm 
B) 30 mm * 
C) 20 mm 
D) 25 mm 
16. Boshlang’ich sinflarda harflarning qiyaligi qancha bo’lishi  
kerak? 
A) 65º * 
B) 50º 
C) 55º 
D) 60º 
17. Yozish jarayonida daftar parta ustiga qanday qiyalikda turishi 
kerak? 
A) 52º 
B) 50º 
C) 65º * 
D) 60º 
18. Sinfda yorug’lik qaysi tomondan tushishi kerak? 
A) chap tomondan * 
B) o’ng tomondan 
C ) orqadan 
A) 8 mm B) 10 mm C) 6 mm * D) 12 mm 14. Boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun tavsiya etilgan bir chiziqli daftarning parallel chiziqlari orasidagi masofa qancha bo’lishi kerak? A) 5 mm B) 7 mm C) 12 mm D) 10 mm * 15. Yozuv daftarining homiyasi necha mm bo’lishi kerak? A) 15 mm B) 30 mm * C) 20 mm D) 25 mm 16. Boshlang’ich sinflarda harflarning qiyaligi qancha bo’lishi kerak? A) 65º * B) 50º C) 55º D) 60º 17. Yozish jarayonida daftar parta ustiga qanday qiyalikda turishi kerak? A) 52º B) 50º C) 65º * D) 60º 18. Sinfda yorug’lik qaysi tomondan tushishi kerak? A) chap tomondan * B) o’ng tomondan C ) orqadan  
 
D) oldindan 
19. Husnixat darslarida har necha daqiqada dam olish (jismoniy  
tarbiya) mashqlari o’tkaziladi? 
A) 20-25 daqiqada 
B) 10-15 daqiqada * 
C) 25-30 daqiqada 
D) 15-20 daqiqada 
20. Yozuv jarayonida ruchkaning uchi bilan barmoq oralig`i necha 
sm bo`ladi? 
A) 1,5 sm. 
B) 2 sm. 
 
D) oldindan 19. Husnixat darslarida har necha daqiqada dam olish (jismoniy tarbiya) mashqlari o’tkaziladi? A) 20-25 daqiqada B) 10-15 daqiqada * C) 25-30 daqiqada D) 15-20 daqiqada 20. Yozuv jarayonida ruchkaning uchi bilan barmoq oralig`i necha sm bo`ladi? A) 1,5 sm. B) 2 sm.