Husnixatga o‘rgatish metodlari

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

27,6 KB


 
 
 
 
 
 
Husnixatga o‘rgatish metodlari 
 
 
Reja: 
1. 
Namunaga qarab ko’chirish va yozish metodi. 
2. 
Chiziqli metodi. 
3. 
Genetik metodi.  
4. 
Sanoq-ohang metodi. 
5. 
Tasavvur orqali yozish metodi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Husnixatga o‘rgatish metodlari Reja: 1. Namunaga qarab ko’chirish va yozish metodi. 2. Chiziqli metodi. 3. Genetik metodi. 4. Sanoq-ohang metodi. 5. Tasavvur orqali yozish metodi.  
 
 
 
Yozuv jarayonida yozuv sifatini shakllantirish katta ahamiyatga ega. 
Yozuvning aniq, toza, bir xil qiyalikda va balandlikda bo’lishi hamda bir tekis 
silliq yozilishi uning sifatini ta’minlaydi.  
Yozuv sifatini shakllantirish uchun quyidagi ko’rsatmalarga amal qilish 
lozim: 
1. 
Harf unsurlari va harflarni to’g’ri bog’lab yozish. 
2. 
Yozuvni 65º qiyalikda yozishga o’rgatish. 
3. 
Har bir qatordagi harflarning bir xil balandlikda bo’lishiga erishish. 
4. 
Harf unsurlari, harflar va so’zlar orasidagi masofalarni bir xilda 
saqlash. 
5. 
Sinfdagi barcha o’quvchilarni bir xil tezlikda ravon qilib yozishlariga 
erishish. 
Yillar davomida o’quvchilarni chiroyli va bexato yozishga o’rgatish uchun 
qoyidagi metodlardan foydalanib kelinmoqda: 
Namunaga qarab ko’chirish va yozish.  
Bu juda qadimiy usul 
bo’lib, eski maktablarda juda keng foydalanilgan. XX asrning boshlarida ham 
bu metod rus maktablarida keng qo’llanilgan. Bu metodda o’qituvchi 
o’quvchilarga harf va uning unsurlarini och rangda yozib bergan, o’quvchilar 
esa uning ustidan mexanik ravishda bo’yaganlar. O’quvchilarni bu usul bilan 
yozuvga o’rgatish o’qituvchidan juda ko’p vaqt talab etgan. Keyinchalik 
o’qituvchining ishini osonlashtirish maqsadida harf va uning unsurlari och rang 
bilan ko’rsatilgan alohida daftarlar ham chiqarilgan. O’quvchilar bu 
daftarlardan foydalanib, harf va uning unsurlarini yozishga o’rganganlar. 
Bunday metod bilan husnixatga o’rgatish o’quvchilarni faqat ko’chirishga 
odatlantirib, harflarning shaklini mustaqil yozishga imkon bermagan. Shuning 
uchun bu metod keyinchalik kam qo’llanilgan. Faqat ayrim hollardagina yozuv 
malakasi bo’sh bo’lgan o’quvchilarga o’qituvchi harf va uning unsurlarini 
qalam bilan yozib bergan. O’quvchilar esa uning uctidan siyoh bilan yurgizib 
chiqqanlar, lekin bu metoddan muntazam ravishda foydalanishga ruxsat 
etilmagan.  
Keyinchalik bu metod takomillashib turli guruhlarga bo’lindi. 
Yozuv jarayonida yozuv sifatini shakllantirish katta ahamiyatga ega. Yozuvning aniq, toza, bir xil qiyalikda va balandlikda bo’lishi hamda bir tekis silliq yozilishi uning sifatini ta’minlaydi. Yozuv sifatini shakllantirish uchun quyidagi ko’rsatmalarga amal qilish lozim: 1. Harf unsurlari va harflarni to’g’ri bog’lab yozish. 2. Yozuvni 65º qiyalikda yozishga o’rgatish. 3. Har bir qatordagi harflarning bir xil balandlikda bo’lishiga erishish. 4. Harf unsurlari, harflar va so’zlar orasidagi masofalarni bir xilda saqlash. 5. Sinfdagi barcha o’quvchilarni bir xil tezlikda ravon qilib yozishlariga erishish. Yillar davomida o’quvchilarni chiroyli va bexato yozishga o’rgatish uchun qoyidagi metodlardan foydalanib kelinmoqda: Namunaga qarab ko’chirish va yozish. Bu juda qadimiy usul bo’lib, eski maktablarda juda keng foydalanilgan. XX asrning boshlarida ham bu metod rus maktablarida keng qo’llanilgan. Bu metodda o’qituvchi o’quvchilarga harf va uning unsurlarini och rangda yozib bergan, o’quvchilar esa uning ustidan mexanik ravishda bo’yaganlar. O’quvchilarni bu usul bilan yozuvga o’rgatish o’qituvchidan juda ko’p vaqt talab etgan. Keyinchalik o’qituvchining ishini osonlashtirish maqsadida harf va uning unsurlari och rang bilan ko’rsatilgan alohida daftarlar ham chiqarilgan. O’quvchilar bu daftarlardan foydalanib, harf va uning unsurlarini yozishga o’rganganlar. Bunday metod bilan husnixatga o’rgatish o’quvchilarni faqat ko’chirishga odatlantirib, harflarning shaklini mustaqil yozishga imkon bermagan. Shuning uchun bu metod keyinchalik kam qo’llanilgan. Faqat ayrim hollardagina yozuv malakasi bo’sh bo’lgan o’quvchilarga o’qituvchi harf va uning unsurlarini qalam bilan yozib bergan. O’quvchilar esa uning uctidan siyoh bilan yurgizib chiqqanlar, lekin bu metoddan muntazam ravishda foydalanishga ruxsat etilmagan. Keyinchalik bu metod takomillashib turli guruhlarga bo’lindi.  
 
Chiroyli yozuvga o’rgatishning eng asosiy usullaridan biri harflarning 
shaklini namuna qilib ko’rsatish va yozdirishdir. Har bir harf namunasi 
doskada barcha o’quvchilarning diqqatini jalb qilgan holda yoki ayrim 
o’quvchilarga daftarda alohida – alohida ko’rsatib berilishi lozim. 
O’quvchining vazifasi esa doskada eslab qolgan shakllari (harf, bo’g’in, 
so’zlar)ni o’z daftariga to’g’ri aks ettirishdir. 
O’qituvchi harf va harf unsurlarini doskada shunday tarzda yozishi 
lozimki, u barcha talabalarga bir xilda ko’rinib tursin. Bundan tashqari harflarni 
yozayotganda ovoz chiqarib, bolalar diqqatini doskada jalb etib yozishi kerak. 
O’qituvchi har bir harf elementlarini qayerdan boshlab qayerga tugashini ham 
ovoz chiqarib va ham yozib ko’rsatish lozim, toki keyinchalik o’quvchilardan 
so’ralganda ular aytib bilishlari va amalda ko’rsatib olishlari lozim. Shundagina 
bu usul samara beradi. 
Namunaga qarab ko’chirib yozish usulida o’quvchilar, asosan, 
harflarning shaklini “Yozuv daftari”dagi namunaga qarab ko’chirib yozadilar. 
Namunaga qarab ko’chirib yozish tayyor harflarning ustidan yozishga 
nisbatan ancha murakkab bo’lib, ularning har ikkalasini qaysi vaqtda qo’llashni 
o’qituvchi yaxshi bilishi kerak. 
Tayyor holdagi nuqtalar bilan ifodalangan harflar ustidan qo’lni yurgizib 
mashq qilish ixtiyorsiz jarayon bo’lib, o’quvchilar bu topshiriqni oson 
bajaradilar. Ikkinchidan, “Husnixat” daftariga berilgan namunaga qarab 
yozdirish o’qituvchining vaqtini ancha tejaydi. 
Chiziqli metod.  Chiziqli metod XIX asrning boshlarida qo’llanila 
boshlangan. Bu metodning qo’llanilishi bilan turli chiziqli daftarlar chiqarila 
boshlanadi, bu esa o’quvchilarga harflarni chiroyli hamda bir tomonga bir oz 
moyil qilib yozish uchun ma’lum darajada qulaylik tug’dirdi. Bunday 
daftarlardagi chiziqlar, ya’ni harf turlari bir necha yotiq va qiya chiziqlardan 
iborat bo’lib, ular kichik va bosh harflarni yozish uchun mo’ljallanadi. Chiziqli 
daftarlar bir necha xil bo’lib, har bir turi ma’lum sinflarga mo’ljallab 
chiqariladi: 
a) 
ikki chiziqli daftar – kichik harflar yoziladigan gorizontal chiziqlar 
orasidagi masofa 5 mm ga, bosh harflar yoziladigan gorizontal chiziqlar 
Chiroyli yozuvga o’rgatishning eng asosiy usullaridan biri harflarning shaklini namuna qilib ko’rsatish va yozdirishdir. Har bir harf namunasi doskada barcha o’quvchilarning diqqatini jalb qilgan holda yoki ayrim o’quvchilarga daftarda alohida – alohida ko’rsatib berilishi lozim. O’quvchining vazifasi esa doskada eslab qolgan shakllari (harf, bo’g’in, so’zlar)ni o’z daftariga to’g’ri aks ettirishdir. O’qituvchi harf va harf unsurlarini doskada shunday tarzda yozishi lozimki, u barcha talabalarga bir xilda ko’rinib tursin. Bundan tashqari harflarni yozayotganda ovoz chiqarib, bolalar diqqatini doskada jalb etib yozishi kerak. O’qituvchi har bir harf elementlarini qayerdan boshlab qayerga tugashini ham ovoz chiqarib va ham yozib ko’rsatish lozim, toki keyinchalik o’quvchilardan so’ralganda ular aytib bilishlari va amalda ko’rsatib olishlari lozim. Shundagina bu usul samara beradi. Namunaga qarab ko’chirib yozish usulida o’quvchilar, asosan, harflarning shaklini “Yozuv daftari”dagi namunaga qarab ko’chirib yozadilar. Namunaga qarab ko’chirib yozish tayyor harflarning ustidan yozishga nisbatan ancha murakkab bo’lib, ularning har ikkalasini qaysi vaqtda qo’llashni o’qituvchi yaxshi bilishi kerak. Tayyor holdagi nuqtalar bilan ifodalangan harflar ustidan qo’lni yurgizib mashq qilish ixtiyorsiz jarayon bo’lib, o’quvchilar bu topshiriqni oson bajaradilar. Ikkinchidan, “Husnixat” daftariga berilgan namunaga qarab yozdirish o’qituvchining vaqtini ancha tejaydi. Chiziqli metod. Chiziqli metod XIX asrning boshlarida qo’llanila boshlangan. Bu metodning qo’llanilishi bilan turli chiziqli daftarlar chiqarila boshlanadi, bu esa o’quvchilarga harflarni chiroyli hamda bir tomonga bir oz moyil qilib yozish uchun ma’lum darajada qulaylik tug’dirdi. Bunday daftarlardagi chiziqlar, ya’ni harf turlari bir necha yotiq va qiya chiziqlardan iborat bo’lib, ular kichik va bosh harflarni yozish uchun mo’ljallanadi. Chiziqli daftarlar bir necha xil bo’lib, har bir turi ma’lum sinflarga mo’ljallab chiqariladi: a) ikki chiziqli daftar – kichik harflar yoziladigan gorizontal chiziqlar orasidagi masofa 5 mm ga, bosh harflar yoziladigan gorizontal chiziqlar  
 
orasidagi masofa esa 11 mm ga, qiya chiziqlar orasidagi masofa esa 3,3 mm ga 
teng bo’lib, 1-sinf o’quvchilariga mo’ljallangan edi. 1970-yildan boshlab 
bunday daftar maktablarda qo’llanmaydigan bo’ldi. 
b) 
ikki chiziqli daftar – qiya chiziqlari orasidagi masofa 25 mm ga, 
kichik harflar yoziladigan gorizontal parallel chiziqlar orasidagi masofa 5 mm 
ga, bosh harflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi masofa esa 10 mm ga 
teng bo’lib, 1970-yildan boshlab 1-sinf o’quvchilari uchun tavsiya etila 
boshlandi. 
c) 
bir chiziqli daftar – parallel chiziqlari orasidagi masofa 8 mm ga teng 
bo’lib, 1970-yildan boshlab 2-sinf o’quvchilari uchun tavsiya etildi. 
Genetik metod.  Mazkur metod harflarni o’xshash unsurlarini hisobga 
olib guruhlarga bo’lib o’rgatishga tayanadi. Bu metodning asosiy xususiyati 
shundaki, bosh va kichik harflar guruhlarga bo’lib yozdiriladi. Genetik 
metoddan asosan boshlang’ich sinflarning 2- 4- sinflarida foydalanish tavsiya 
etiladi. 
Genetik metodga asosan harflar quyidagi guruhlarga bo’linadi: 
Kichik harflar guruhi: 
1-guruh: i, m, n, r, u. 
2-guruh: a, e, f, g, o, g’, o’. 
3-guruh: b, d, h, j, y. 
4-guruh: k, l, q, p, t. 
5-guruh: s, v, x, z. 
Bosh harflar guruhi: 
1-guruh: I, J, L, U. 
2-guruh: A, M, N. 
3-guruh: E, O, Q, X, O’. 
4-guruh: G, H, K, Y, G’. 
5-guruh: B, D, F, P, R, T. 
6-guruh; S, V, Z. 
Genetik usulda o’qituvchi, kichik va bosh harflarni guruhlarga ajratish 
bilan birga, ularning qanday unsurlardan tuzilganligini va ularning nomlarini 
yaxshi bilishi hamda yoza olishi lozim. Yuqorida ko’rsatilgan kichik va bosh 
orasidagi masofa esa 11 mm ga, qiya chiziqlar orasidagi masofa esa 3,3 mm ga teng bo’lib, 1-sinf o’quvchilariga mo’ljallangan edi. 1970-yildan boshlab bunday daftar maktablarda qo’llanmaydigan bo’ldi. b) ikki chiziqli daftar – qiya chiziqlari orasidagi masofa 25 mm ga, kichik harflar yoziladigan gorizontal parallel chiziqlar orasidagi masofa 5 mm ga, bosh harflar yoziladigan parallel chiziqlar orasidagi masofa esa 10 mm ga teng bo’lib, 1970-yildan boshlab 1-sinf o’quvchilari uchun tavsiya etila boshlandi. c) bir chiziqli daftar – parallel chiziqlari orasidagi masofa 8 mm ga teng bo’lib, 1970-yildan boshlab 2-sinf o’quvchilari uchun tavsiya etildi. Genetik metod. Mazkur metod harflarni o’xshash unsurlarini hisobga olib guruhlarga bo’lib o’rgatishga tayanadi. Bu metodning asosiy xususiyati shundaki, bosh va kichik harflar guruhlarga bo’lib yozdiriladi. Genetik metoddan asosan boshlang’ich sinflarning 2- 4- sinflarida foydalanish tavsiya etiladi. Genetik metodga asosan harflar quyidagi guruhlarga bo’linadi: Kichik harflar guruhi: 1-guruh: i, m, n, r, u. 2-guruh: a, e, f, g, o, g’, o’. 3-guruh: b, d, h, j, y. 4-guruh: k, l, q, p, t. 5-guruh: s, v, x, z. Bosh harflar guruhi: 1-guruh: I, J, L, U. 2-guruh: A, M, N. 3-guruh: E, O, Q, X, O’. 4-guruh: G, H, K, Y, G’. 5-guruh: B, D, F, P, R, T. 6-guruh; S, V, Z. Genetik usulda o’qituvchi, kichik va bosh harflarni guruhlarga ajratish bilan birga, ularning qanday unsurlardan tuzilganligini va ularning nomlarini yaxshi bilishi hamda yoza olishi lozim. Yuqorida ko’rsatilgan kichik va bosh  
 
harflar guruhlarini bir-biridan ajrata olgan va ularning shaklini to’g’ri 
o’zlashtirgan o’quvchilargina harflarni chiroyli yoza olishlari mumkin. 
Mazkur usulni qo’llashda, o’qituvchi, harf va uning elementlarini sanoq 
bilan yozdirish usulidan (bu usul haqida pastda ma’lumot beramiz) 
foydalangani ma’qul. Bu usulni ko’proq 2-sinfda qo’llash mumkin. 
Sanoq-ohang metodi.  O’qituvchi mazkur usuldan foydalanishda harf va 
uning unsurlarini sanash orqali yozdirib tushuntiradi. Bu usulni ayniqsa savod 
o’rgatish davrida kenf qo’llash mumkin. 
Sanoq-ohang metodining boshqa metodlarga nisbatan afzallik tomonlari 
ko’p. Birinchidan, u harflarni tekis yozilishini ta’minlaydi va harf unsurlarining 
tushib qolishiga yo’l qo’ymaydi; ikkinchidan, sekin yozadigan o’quvchilarni 
tez va sinfdagi barcha o’quvchilar bilan barobar yozishga undaydi; 
uchinchidan, o’quvchilarga harakatlarni aniq va dadil bajarishni o’rgatadi; 
to’rtinchidan, sinfda darsni jonlantirishga yordam beradi. 
Mazkur metoddan butun dars davomida foydalanish tavsiya qilinmaydi, 
chunki o’quvchilar charchab, yozuv sifatini pasaytirib yuborishlari mumkin. 
Bu usuldan foydalanishda, asosan, harflarning asosiy unsuri “bir”, “ikki”, 
“uch” deb sanab boriladi, yordamchi ulash unsuri esa “va” deb bog’lanadi. 
Sanoq-ohang usulini qo’llashda harf yoki unsurlar avval sanoqsiz yoziladi, 
so’ngra sanoq bilan yozdiriladi. 
Shuningdek, bu usul bilan yozishda dastlab sekinroq, keyinchalik uni 
tezlashtirib yozib ko’rsatiladi. Bu usuldan bo’g’in, so’z va gaplarni yozishda 
ham foydalanish mumkin. 
Tasavvur orqali yozish. Yuqorida ko’rsatib o’tilgan usullar bilan bir 
qatorda, tasavvur qilish orqali havoda harflarning shaklini yozdirib mashq 
qildiriladi. O’qituvchi doskada yozib ko’rsatgan harf yoki bog’lanishlarni 
o’quvchilarga qanday qilib yozishni, ruchkaning havoda harakatini ko’rsatib, 
o’quvchilar tasavvur hosil qilganlaridan so’ng daftarga yozishga ruxsat etiladi. 
Bunday mashqlar o’quvchilarning qiziqishlarini o’stiradi hamda jismoniy 
mashqlarni ham bajarish imkonini beradi. 
Yoddan chiqarmaslik lozimki, tasavvur orqali yozish chiroyli yozishga 
o’rgatishda yordamchi usul vazifasini bajaradi. 
harflar guruhlarini bir-biridan ajrata olgan va ularning shaklini to’g’ri o’zlashtirgan o’quvchilargina harflarni chiroyli yoza olishlari mumkin. Mazkur usulni qo’llashda, o’qituvchi, harf va uning elementlarini sanoq bilan yozdirish usulidan (bu usul haqida pastda ma’lumot beramiz) foydalangani ma’qul. Bu usulni ko’proq 2-sinfda qo’llash mumkin. Sanoq-ohang metodi. O’qituvchi mazkur usuldan foydalanishda harf va uning unsurlarini sanash orqali yozdirib tushuntiradi. Bu usulni ayniqsa savod o’rgatish davrida kenf qo’llash mumkin. Sanoq-ohang metodining boshqa metodlarga nisbatan afzallik tomonlari ko’p. Birinchidan, u harflarni tekis yozilishini ta’minlaydi va harf unsurlarining tushib qolishiga yo’l qo’ymaydi; ikkinchidan, sekin yozadigan o’quvchilarni tez va sinfdagi barcha o’quvchilar bilan barobar yozishga undaydi; uchinchidan, o’quvchilarga harakatlarni aniq va dadil bajarishni o’rgatadi; to’rtinchidan, sinfda darsni jonlantirishga yordam beradi. Mazkur metoddan butun dars davomida foydalanish tavsiya qilinmaydi, chunki o’quvchilar charchab, yozuv sifatini pasaytirib yuborishlari mumkin. Bu usuldan foydalanishda, asosan, harflarning asosiy unsuri “bir”, “ikki”, “uch” deb sanab boriladi, yordamchi ulash unsuri esa “va” deb bog’lanadi. Sanoq-ohang usulini qo’llashda harf yoki unsurlar avval sanoqsiz yoziladi, so’ngra sanoq bilan yozdiriladi. Shuningdek, bu usul bilan yozishda dastlab sekinroq, keyinchalik uni tezlashtirib yozib ko’rsatiladi. Bu usuldan bo’g’in, so’z va gaplarni yozishda ham foydalanish mumkin. Tasavvur orqali yozish. Yuqorida ko’rsatib o’tilgan usullar bilan bir qatorda, tasavvur qilish orqali havoda harflarning shaklini yozdirib mashq qildiriladi. O’qituvchi doskada yozib ko’rsatgan harf yoki bog’lanishlarni o’quvchilarga qanday qilib yozishni, ruchkaning havoda harakatini ko’rsatib, o’quvchilar tasavvur hosil qilganlaridan so’ng daftarga yozishga ruxsat etiladi. Bunday mashqlar o’quvchilarning qiziqishlarini o’stiradi hamda jismoniy mashqlarni ham bajarish imkonini beradi. Yoddan chiqarmaslik lozimki, tasavvur orqali yozish chiroyli yozishga o’rgatishda yordamchi usul vazifasini bajaradi.  
 
  Dastlabki tushuntirish ishlarini olib borish, birinchi va ikkinchi gruppa 
mashqlari, tayoqchalar va ilmoqchalrning yozilishi. Alifbe davrida harflarning 
yozilishini o'rgatish kichik va bosh harflar. Alifbedan keyingi davrda harflarning 
bir- biriga qo'shib yozilishini o'rgatish. Tinish belgilarining yozilishi. Matematik 
raqamlarning yozilishi. 
 Birinchi sinfda yozuv mashqlarini tashkil etish bir muncha murakkab bo'lib, 
u bir necha davrlarga bo'linadi va bir necha xil vazifalami o'z ichiga oladi. 
Bolalar o'qituvchining so'zini tinglaydilar doskaga yozgan harf va so'zlarni 
ko'rib boradilar, ayrim matnlarni ko'chirib yozadilar, so'z va bo'g'inlarni tahlil 
qiladilar nuqtalar bilan ifodalangan harflarning ustidan bo'yaydilar. 
 
Ayrim vaqtlarda o'qituvchi o'quvchilarni yozdirishga boshlashdan oldin 
to'g'ri o'tirish qoidalarini tushuntirib beradi, ammo dars o'rtalariga borib bu 
narsa ularning esidan chiqib qoladi, shuning uchun o'qituvchi o'quvchilarga 
to'g'ri o'tirish qoidalarini eslatib turishi kerak. 
Tayyorgarlik mashqlarini tashkil etish. 
 Birinchi sinf o'quvchilari bilan tayyorgarlik mashqlarini to'g'ri olib boorish 
uchun quyidagi vazifalarni amalga oshirish kerak: 
1. Partada to'g'ri o'tirishga, ruchkani to'g'ri ushlashga va daftarning holatini to'g'ri 
tuitishga o'rgatish; 
2. O'quvchilarning husnixatga bo'lgan qiziqishlarini o'stirish; 
3. Bolalarning  taqqoslash  va  chamalash  qobiliyatlarini  o'stiruvchi  mashqlarni 
bajarish; 
4. Qo'l va barmoq muskullarining harakatini o'stirish; 
 
Tayyorgarlik mashqlarini bajarish uchun o'quvchilami qora va rangli 
qalamlar, flomaster hamda yozuv daftari ta'minlash lozim. Birinchi gruppa 
mashqlari. Darsning maqsadi: O'quvchilami  daftarning  chiziqlari  bilan  
tanishtirish  va  nuqtalami  ko'z  bilan chamalashga o'rgatish.  
Birinchi vazifa. O'quvchilarga bir xil masofada nuqtalar qo'yishga o'rgatish. 
Ikkinchi vazifa. O'quvchilarga "Baravar masofa", "Yaqin", "Uzoq" kabi 
tushunchalami berish. Ikkinchi gruppa mashqlari.  
Darsning maqsadi: Chiziqlarni qiya shaklida yozilishini ko'rsatish hamda 
chiziqlar orasidagi masofani to'g'ri topishga o'rgatish.  
Dastlabki tushuntirish ishlarini olib borish, birinchi va ikkinchi gruppa mashqlari, tayoqchalar va ilmoqchalrning yozilishi. Alifbe davrida harflarning yozilishini o'rgatish kichik va bosh harflar. Alifbedan keyingi davrda harflarning bir- biriga qo'shib yozilishini o'rgatish. Tinish belgilarining yozilishi. Matematik raqamlarning yozilishi. Birinchi sinfda yozuv mashqlarini tashkil etish bir muncha murakkab bo'lib, u bir necha davrlarga bo'linadi va bir necha xil vazifalami o'z ichiga oladi. Bolalar o'qituvchining so'zini tinglaydilar doskaga yozgan harf va so'zlarni ko'rib boradilar, ayrim matnlarni ko'chirib yozadilar, so'z va bo'g'inlarni tahlil qiladilar nuqtalar bilan ifodalangan harflarning ustidan bo'yaydilar. Ayrim vaqtlarda o'qituvchi o'quvchilarni yozdirishga boshlashdan oldin to'g'ri o'tirish qoidalarini tushuntirib beradi, ammo dars o'rtalariga borib bu narsa ularning esidan chiqib qoladi, shuning uchun o'qituvchi o'quvchilarga to'g'ri o'tirish qoidalarini eslatib turishi kerak. Tayyorgarlik mashqlarini tashkil etish. Birinchi sinf o'quvchilari bilan tayyorgarlik mashqlarini to'g'ri olib boorish uchun quyidagi vazifalarni amalga oshirish kerak: 1. Partada to'g'ri o'tirishga, ruchkani to'g'ri ushlashga va daftarning holatini to'g'ri tuitishga o'rgatish; 2. O'quvchilarning husnixatga bo'lgan qiziqishlarini o'stirish; 3. Bolalarning taqqoslash va chamalash qobiliyatlarini o'stiruvchi mashqlarni bajarish; 4. Qo'l va barmoq muskullarining harakatini o'stirish; Tayyorgarlik mashqlarini bajarish uchun o'quvchilami qora va rangli qalamlar, flomaster hamda yozuv daftari ta'minlash lozim. Birinchi gruppa mashqlari. Darsning maqsadi: O'quvchilami daftarning chiziqlari bilan tanishtirish va nuqtalami ko'z bilan chamalashga o'rgatish. Birinchi vazifa. O'quvchilarga bir xil masofada nuqtalar qo'yishga o'rgatish. Ikkinchi vazifa. O'quvchilarga "Baravar masofa", "Yaqin", "Uzoq" kabi tushunchalami berish. Ikkinchi gruppa mashqlari. Darsning maqsadi: Chiziqlarni qiya shaklida yozilishini ko'rsatish hamda chiziqlar orasidagi masofani to'g'ri topishga o'rgatish.  
 
Vazifa. Kichik harflar yoziladigan chiziqlar orasida qiya tayoqchalarni yozdirib 
mashq qildirish. 
  
O'qituvchi bu mashqni doskada namuna qilib ko'rsatib beradi. O'quvchilar 
esa qizil qalamda qiya tayoqchalarni chizadilar. O'quvchilar bir qator yozib 
bo'lganlaridan so'ng tekshirib chiqiladi va tahlil qilinadi. Agar nuqtalar barovar 
masofada bo'lsa o'quvchi vazifani to'g'ri bajargan, barovar masofada bo'lmasa, 
xatoga yo'l qo'ygan bo'ladi. 
 
O'quvchilar alifbega-tayyorgarlik davrida ayrim mashqlami bajargan 
bo'lishlariga qaramay, o'qituvchi navbatdagi darsni quyidagi darsni e'lon qilishi 
bilan birga yozuv qurollarini qayta tekshirib chiqishi lozim. 
1. Barmoq va qo'l muskullarining harakatin I o'stiruvchi gimnastika mashqlarini 
o'tkazish. 
2. Doskada mashqni yozib ko'rsatish va asosiy diqqatni qayerga jalb etishni 
tushuntirish. 
3. Yozuv daftarlaridan foydalanish va yozishni qayerdan boshlashni tushuntirish. 
4. Partada  to'g'ri  o'tirish,  ruchkani  to'g'ri  ushlash,  daftarni  to'g'ri  tutish 
qoidalarini eslatib o'tish. 
5. Har bir qatorga nechta harf yozishni tushuntirish, o'quvchilarning yozuvini 
muntazam kuzatib borish. 
6. Ishning birinchi qismi tugagandan so'ng o'quvchilarning yozuvlarini doskada 
namuna bilan solishtirib yo'l qo'ygan xatolarini topishga o'rgatish. 
7. Topshiriqni qayta tushuntirish orqali o'quvchilardagi kamchiliklarni yo'qotish. 
8. Jismoniy mashq daqiqalarini o'tkazish. 
9. Ko'z bilan daftar orasidagi masofani to'g'ri saqlashga o'rgatish. 
10. Har  bir  mashqni  bajarishda  uni  tahlil  qilish  zarur  bo'lsa  qo'shimcha 
ko'rsatmalar berish. 
 Alifbe davrida o'quvchilar nutq tovushlari bilan amaliy tanishadilar, so'z 
tuzishga, so'z va gaplarni o'qishga hamda ayrim elementlar harflar ishtirokida 
so'z va gaplarni yozishga o'rganadilar. Alifbe davrida bajariladigan asosiy grafik 
ishlar quyidagilardan iborat bo'lishi kerak: 
1. Kichik va bosh harflarni alifbe tartibida yozish. 
2. Bo'g'in va so'zlarda harflarni qo'shib yozish. 
Vazifa. Kichik harflar yoziladigan chiziqlar orasida qiya tayoqchalarni yozdirib mashq qildirish. O'qituvchi bu mashqni doskada namuna qilib ko'rsatib beradi. O'quvchilar esa qizil qalamda qiya tayoqchalarni chizadilar. O'quvchilar bir qator yozib bo'lganlaridan so'ng tekshirib chiqiladi va tahlil qilinadi. Agar nuqtalar barovar masofada bo'lsa o'quvchi vazifani to'g'ri bajargan, barovar masofada bo'lmasa, xatoga yo'l qo'ygan bo'ladi. O'quvchilar alifbega-tayyorgarlik davrida ayrim mashqlami bajargan bo'lishlariga qaramay, o'qituvchi navbatdagi darsni quyidagi darsni e'lon qilishi bilan birga yozuv qurollarini qayta tekshirib chiqishi lozim. 1. Barmoq va qo'l muskullarining harakatin I o'stiruvchi gimnastika mashqlarini o'tkazish. 2. Doskada mashqni yozib ko'rsatish va asosiy diqqatni qayerga jalb etishni tushuntirish. 3. Yozuv daftarlaridan foydalanish va yozishni qayerdan boshlashni tushuntirish. 4. Partada to'g'ri o'tirish, ruchkani to'g'ri ushlash, daftarni to'g'ri tutish qoidalarini eslatib o'tish. 5. Har bir qatorga nechta harf yozishni tushuntirish, o'quvchilarning yozuvini muntazam kuzatib borish. 6. Ishning birinchi qismi tugagandan so'ng o'quvchilarning yozuvlarini doskada namuna bilan solishtirib yo'l qo'ygan xatolarini topishga o'rgatish. 7. Topshiriqni qayta tushuntirish orqali o'quvchilardagi kamchiliklarni yo'qotish. 8. Jismoniy mashq daqiqalarini o'tkazish. 9. Ko'z bilan daftar orasidagi masofani to'g'ri saqlashga o'rgatish. 10. Har bir mashqni bajarishda uni tahlil qilish zarur bo'lsa qo'shimcha ko'rsatmalar berish. Alifbe davrida o'quvchilar nutq tovushlari bilan amaliy tanishadilar, so'z tuzishga, so'z va gaplarni o'qishga hamda ayrim elementlar harflar ishtirokida so'z va gaplarni yozishga o'rganadilar. Alifbe davrida bajariladigan asosiy grafik ishlar quyidagilardan iborat bo'lishi kerak: 1. Kichik va bosh harflarni alifbe tartibida yozish. 2. Bo'g'in va so'zlarda harflarni qo'shib yozish.  
 
3. Qo'l harakatini uzmay yozishga o'rgatish. 
4. Harflaming qiyaligini va enini to'g'ri saqlashga o'rgatish. 
 
O'qituvchilar 
ayrim 
harflaming 
elementini 
noto'g'ri 
yozayotgan 
o'quvchilarga shu elementni to'g'ri yozilishini ko'rsatib berishi lozim. Bu davrda 
o'quvchilarda harflarni to'liq yozmaslik yoki almashtirish yozish kabi xatolami 
aniqlash mumkin. 
 
 
Tinish belgilarini yozilishi. 
1. Nuqta (.) yozma va bosma matnlarda daftar chizig'ining ustiga dumaloq 
shaklida qo'yiladi: 
to'g'ri va chiroyli yozing. 
2. So'roq (?) belgisi yarim doira shaklida yozilib, pastga qarab to'g'ri chiziq 
shaklida tushadi. To'g'ri chiziqning tagidagi nuqta daftar chizig'ining ustiga 
qo'yiladi: 
Sen bugun qanday kitob o'qiding? 
3. Undov (!) belgisi to'g'ri tayoqcha va nuqtadan iborat bo'lib, to'g'ri 
tayoqchaning tagidagi nuqta daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi: 
Chiroyli yozuv qoidalariga rioya qiling! 
4. Ko'p nuqta (...) daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi. Ko'p nuqta so'roq va undov 
belgisidan keyin qo'yilishi kerak bo'lsa, so'roq yoki undov belgisidan keyin 
faqat ikkita nuqta qo'yiladi. 
Biz kanallar qazidik… Yangi yerlar ochdik!.. 
5. Vergul (,) nuqta bilan boshlanib, uning nuqtasi daftar chizig'ining ustida kichik 
chiziqchasi esa chiziqdan pastga tushadi. 
Akmal, bugun qayerga borasan? 
6. Nuqtali vergulning (;) nuqtasi chiziqning yuqorisiga qo'yiladi. 
Ular uchta edi; Undan bundan gaplashib o'tirishar edi. 
3. Qo'l harakatini uzmay yozishga o'rgatish. 4. Harflaming qiyaligini va enini to'g'ri saqlashga o'rgatish. O'qituvchilar ayrim harflaming elementini noto'g'ri yozayotgan o'quvchilarga shu elementni to'g'ri yozilishini ko'rsatib berishi lozim. Bu davrda o'quvchilarda harflarni to'liq yozmaslik yoki almashtirish yozish kabi xatolami aniqlash mumkin. Tinish belgilarini yozilishi. 1. Nuqta (.) yozma va bosma matnlarda daftar chizig'ining ustiga dumaloq shaklida qo'yiladi: to'g'ri va chiroyli yozing. 2. So'roq (?) belgisi yarim doira shaklida yozilib, pastga qarab to'g'ri chiziq shaklida tushadi. To'g'ri chiziqning tagidagi nuqta daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi: Sen bugun qanday kitob o'qiding? 3. Undov (!) belgisi to'g'ri tayoqcha va nuqtadan iborat bo'lib, to'g'ri tayoqchaning tagidagi nuqta daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi: Chiroyli yozuv qoidalariga rioya qiling! 4. Ko'p nuqta (...) daftar chizig'ining ustiga qo'yiladi. Ko'p nuqta so'roq va undov belgisidan keyin qo'yilishi kerak bo'lsa, so'roq yoki undov belgisidan keyin faqat ikkita nuqta qo'yiladi. Biz kanallar qazidik… Yangi yerlar ochdik!.. 5. Vergul (,) nuqta bilan boshlanib, uning nuqtasi daftar chizig'ining ustida kichik chiziqchasi esa chiziqdan pastga tushadi. Akmal, bugun qayerga borasan? 6. Nuqtali vergulning (;) nuqtasi chiziqning yuqorisiga qo'yiladi. Ular uchta edi; Undan bundan gaplashib o'tirishar edi.  
 
7. Tire (-) tinish belgisi chiziqchadan uzunligi bilan farq qiladi va daftar 
chizig'ining biroz yuqorisiga qo'yiladi: 
Toshkent-O’zbekistonning poytaxti. 
8. Defis (-) tirening uchdan bir qismicha bo'lishi kerak: 
Qanoti yo'q, uchadi, 
Dala-qirni quchadi. 
9. Qo'sh tirnoq ("") qo'shaloq vergulga o'xshab ochiladi va yopiladi. 
(Biz "Furqat"ko'chasidayashaymiz. 
Matematik raqamlarni yozish. 
Matematika darslarida beriladigan topshiriq va masalalarda raqamlarni 
to'g'ri va chiroyli yozishga o'rgatish maqsadga muvofiqdir. 
Matematika daftarida yozuv mashqlari bajarishda o'qituvchi bolalarda 
charchash alomatlari sezilishi bilanoq barmoq muskuUarini o'stiruvchi 
jismoniy mashqlarni bajartirishi lozim. 
Kichik yoshdagi bolalarning barmoq va qo'l muskullari yaxshi 
rivojlanmaganligini hisobga olib, oddiy katak daftarga [5^5 mm) yozdirish 
mumkin emas, shuning uchun olti yoshli birinchi sinf o'quvchilari uchun 
chiqarilgan «matematika daftari»dan foydalaniladi. Bu daftarda kataklar 1,5 
marta katta, ya'ni 7x7 mm o'lchamda berilgan. Bunday kataklar ichida 
raqamlarni yozishga urinish va boshqa matematik yozuvlarni bajarish ancha 
oson. 
O'quvchilarni rim raqamlarini yozishga o'rgatish jarayonida qo'llangan 
maqsadga erishish uchun yozuv mashqlarini to'g'ri tashkil qilish va uning 
uslublaridan to'g'ri foydalanish asosiy omillardan biridir. Bolalar raqamlarni 
to'g'ri yozishga o'rgatishda mustaqil va amaliy ishlarga ham alohida e'tibor 
berish lozim. Chunki o'quvchilar harflarni bo'yash, kataklarga joylashtirish 
orqali ham malakalarini egallashga o'rgandilar. 
Yozuv mashqlariga o'xshash matematik raqamlarni yozish uchun ham 
qator tayyorgarlik mashqlarini o'tkazish lozim. Bunda o'qituvchi har bir raqam 
katak ichida qanday joylashishni, qanday elementlardan iborat ekanligini, 
yozilish harakatini doskada ko'rsatib berishi, har bir raqam katak ichida to'ldirib 
yozilishi va qiyaliklarini hisobga oladi. 
7. Tire (-) tinish belgisi chiziqchadan uzunligi bilan farq qiladi va daftar chizig'ining biroz yuqorisiga qo'yiladi: Toshkent-O’zbekistonning poytaxti. 8. Defis (-) tirening uchdan bir qismicha bo'lishi kerak: Qanoti yo'q, uchadi, Dala-qirni quchadi. 9. Qo'sh tirnoq ("") qo'shaloq vergulga o'xshab ochiladi va yopiladi. (Biz "Furqat"ko'chasidayashaymiz. Matematik raqamlarni yozish. Matematika darslarida beriladigan topshiriq va masalalarda raqamlarni to'g'ri va chiroyli yozishga o'rgatish maqsadga muvofiqdir. Matematika daftarida yozuv mashqlari bajarishda o'qituvchi bolalarda charchash alomatlari sezilishi bilanoq barmoq muskuUarini o'stiruvchi jismoniy mashqlarni bajartirishi lozim. Kichik yoshdagi bolalarning barmoq va qo'l muskullari yaxshi rivojlanmaganligini hisobga olib, oddiy katak daftarga [5^5 mm) yozdirish mumkin emas, shuning uchun olti yoshli birinchi sinf o'quvchilari uchun chiqarilgan «matematika daftari»dan foydalaniladi. Bu daftarda kataklar 1,5 marta katta, ya'ni 7x7 mm o'lchamda berilgan. Bunday kataklar ichida raqamlarni yozishga urinish va boshqa matematik yozuvlarni bajarish ancha oson. O'quvchilarni rim raqamlarini yozishga o'rgatish jarayonida qo'llangan maqsadga erishish uchun yozuv mashqlarini to'g'ri tashkil qilish va uning uslublaridan to'g'ri foydalanish asosiy omillardan biridir. Bolalar raqamlarni to'g'ri yozishga o'rgatishda mustaqil va amaliy ishlarga ham alohida e'tibor berish lozim. Chunki o'quvchilar harflarni bo'yash, kataklarga joylashtirish orqali ham malakalarini egallashga o'rgandilar. Yozuv mashqlariga o'xshash matematik raqamlarni yozish uchun ham qator tayyorgarlik mashqlarini o'tkazish lozim. Bunda o'qituvchi har bir raqam katak ichida qanday joylashishni, qanday elementlardan iborat ekanligini, yozilish harakatini doskada ko'rsatib berishi, har bir raqam katak ichida to'ldirib yozilishi va qiyaliklarini hisobga oladi.  
 
Har bir katak tik va ko'ndalang chiziqlarning kesishidan hosil bo'ladi. 
Bolalarga ham tik va ko'ndalang chiziqlar mavjudligini aytib ayrim 
elementlarni yozishda «tik» va «ko'ndalang» chiziqlarga e'tibo berishlari eslatib 
turiladi. 
Matematika daftariga raqamlarni yozishdan maqsadga muvofiqdii 
Bu mashqlar   bolalarning qo'l harakatini o'stirish bilan birge ularni 
kataklar orasini chamalab yozishga o'rgatadi. 
Bolalar bilan tayyorgarlik mashqlarni o'tkazish vaqtic kataklarning 
«o'ng» va «chap» tomonlari «pastki», «ustki «ko'ngdalang» chiziqlar «tik» 
chiziqlar haqida ham tushunchalar ber boriladi. 
Bolalar bilan kataklarni teng bo'laklarga bo'lish,  kataklarnii o'rtasini 
topish uchun quyidagicha mashqarni o'tkazish lozim. 
Bu mashqlar bolalarga ayirish, qo'shish, tenglik belgilarini to'c yozishga 
yordam beradi. 
Tayyorgarlik mashqlari tugagandan so'ng o'quvchilarni raqan yozishga 
o'rgatadi. 
Raqamlarni to'g'ri yozish uchun quyidagi talablarga amal  qi] kerak: 
1. 
Hamma raqamlar kataklar ichida to'ldirilib, bir tomonga qiya qilib 
yoziladi. 
2. 
Raqamlarning eng balandligini 2-3 qismida yoziladi. 
3. 
Har bir raqamni yozdirishdan oldin u qanday elementlardan 
tuzilganligini va yozilish harakatlarini doskada amaliy ko'rsatib beriladi. 
4. 
Namuna tarzida yozib ko'rsatilayotgan raqam doskada katta hajmda 
bo'lib, xar bir o'quvchiga ko'rinib turishi lozim. 
5. 
O'quvchilar 
o'qituvchining 
ko'rsatmasi 
asosida 
havoda 
mashq 
qilganlaridan so'ng yozishga ruxsat etiladi. 
6. 
O'quvchilarning yozgan raqamlari o'qituvi muntazam kuzatib, tegishli 
yordam berib borishi zarur. 
 
Ayrim yosh o'qituvchilar raqamlarni yozish qoidalarini o'zlari ham 
bilmasliklari mumkin, shuning uchun biz quyida raqamlarni qanday yozilish 
qoidalarini ko'rsatib o'tamiz. 
Har bir katak tik va ko'ndalang chiziqlarning kesishidan hosil bo'ladi. Bolalarga ham tik va ko'ndalang chiziqlar mavjudligini aytib ayrim elementlarni yozishda «tik» va «ko'ndalang» chiziqlarga e'tibo berishlari eslatib turiladi. Matematika daftariga raqamlarni yozishdan maqsadga muvofiqdii Bu mashqlar bolalarning qo'l harakatini o'stirish bilan birge ularni kataklar orasini chamalab yozishga o'rgatadi. Bolalar bilan tayyorgarlik mashqlarni o'tkazish vaqtic kataklarning «o'ng» va «chap» tomonlari «pastki», «ustki «ko'ngdalang» chiziqlar «tik» chiziqlar haqida ham tushunchalar ber boriladi. Bolalar bilan kataklarni teng bo'laklarga bo'lish, kataklarnii o'rtasini topish uchun quyidagicha mashqarni o'tkazish lozim. Bu mashqlar bolalarga ayirish, qo'shish, tenglik belgilarini to'c yozishga yordam beradi. Tayyorgarlik mashqlari tugagandan so'ng o'quvchilarni raqan yozishga o'rgatadi. Raqamlarni to'g'ri yozish uchun quyidagi talablarga amal qi] kerak: 1. Hamma raqamlar kataklar ichida to'ldirilib, bir tomonga qiya qilib yoziladi. 2. Raqamlarning eng balandligini 2-3 qismida yoziladi. 3. Har bir raqamni yozdirishdan oldin u qanday elementlardan tuzilganligini va yozilish harakatlarini doskada amaliy ko'rsatib beriladi. 4. Namuna tarzida yozib ko'rsatilayotgan raqam doskada katta hajmda bo'lib, xar bir o'quvchiga ko'rinib turishi lozim. 5. O'quvchilar o'qituvchining ko'rsatmasi asosida havoda mashq qilganlaridan so'ng yozishga ruxsat etiladi. 6. O'quvchilarning yozgan raqamlari o'qituvi muntazam kuzatib, tegishli yordam berib borishi zarur. Ayrim yosh o'qituvchilar raqamlarni yozish qoidalarini o'zlari ham bilmasliklari mumkin, shuning uchun biz quyida raqamlarni qanday yozilish qoidalarini ko'rsatib o'tamiz.  
 
1-raqami ikki tayoqchadan iborat bo'lib, uzun tayoqcha daftar katagining yuqori 
bo'rchagidan pastki ko'ndalang chiziqning o'rtasigacha qiya qilib tushiriladi. 
Kichik tayoqcha bilan uzun tayoqcha qo'l harakatini uzmasdan bir butun 
shaklda yoziladi. 
2-raqami yozuvdagi so'roq belgisiga o'xshash bo'lib, bir butun shaklda 
yoziladi, pastki to'lqinsimon chizig'i daftar pastki chizig'ining ustida joylashadi. 
Uni tuguncha yoki to'g'ri chiziq shaklida yozish mumkin emas. 
3-raqami ikki elementdan, ustki va pastki yarim chiziqlar hamda 
doiralardan iborat bo'lib, qo'l harakati uzilmay bir-biriga bog'lab yoziladi. Ustki 
yarim cho'zinchoq doira elementi daftar chiziqlariga doiradan kichikroq 
yoziladi. Bu raqamni yozishda uning qiyaligiga e'tibor berish lozim. 
4-raqami uch element tayoqchalardan iborat bo'lib, uchinchi tayoqchani 
yozishda qo'l harakati uziladi. Uning birinchi tayoqchasi daftar katagining 
yuqori chizig'i o'rtasidan boshlanib, bir tomonga qiya holatda katakning 
o'rtasidan bir oz pastroqda tushiriladi va o'ng tomonga qo'l harakatini uzmasdan 
ko'ndalang chiziq chiziladi. 
5-raqami uch uch elementdan iborat bo'lib. birinchi kichik yarim yoy 
shaklidagi elementi yoziladi, so'ngra kchik tayoqcha va o'ng yarim doira 
shaklidagi elementlari qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yoziladi. 
6-raqami bir butun shaklda yohiladi, u chap yarim cho'zinchoq doiradan 
iborat. 
7-raqami uch elementdan iborat bo'lib, kichik to'lqinsimon chiziq uzun 
to'g'ri tayoqcha va kichik ko'ngdalang chiziqdan iborat. Kichik ko'ndalang 
tayoqcha, uzun tayoqchaning teng o'rtasida bo'lishi shart. 
8-raqami, kichik va katta cho'zinchoq doiralardan iborat bo'lib, bir butun 
shaklda qo'l harakatini uzmay yoziladi. 
9-raqami kichik cho'zinchoq doira va o'ng yarim cho'zinchoq doiradan 
iborat bo'lib, bir butun shaklda yoziladi. 
0- nol raqami o harfi shaklida yoziladi. 
 
Mavzuni mustahkamlash uchun savollar:  
1-raqami ikki tayoqchadan iborat bo'lib, uzun tayoqcha daftar katagining yuqori bo'rchagidan pastki ko'ndalang chiziqning o'rtasigacha qiya qilib tushiriladi. Kichik tayoqcha bilan uzun tayoqcha qo'l harakatini uzmasdan bir butun shaklda yoziladi. 2-raqami yozuvdagi so'roq belgisiga o'xshash bo'lib, bir butun shaklda yoziladi, pastki to'lqinsimon chizig'i daftar pastki chizig'ining ustida joylashadi. Uni tuguncha yoki to'g'ri chiziq shaklida yozish mumkin emas. 3-raqami ikki elementdan, ustki va pastki yarim chiziqlar hamda doiralardan iborat bo'lib, qo'l harakati uzilmay bir-biriga bog'lab yoziladi. Ustki yarim cho'zinchoq doira elementi daftar chiziqlariga doiradan kichikroq yoziladi. Bu raqamni yozishda uning qiyaligiga e'tibor berish lozim. 4-raqami uch element tayoqchalardan iborat bo'lib, uchinchi tayoqchani yozishda qo'l harakati uziladi. Uning birinchi tayoqchasi daftar katagining yuqori chizig'i o'rtasidan boshlanib, bir tomonga qiya holatda katakning o'rtasidan bir oz pastroqda tushiriladi va o'ng tomonga qo'l harakatini uzmasdan ko'ndalang chiziq chiziladi. 5-raqami uch uch elementdan iborat bo'lib. birinchi kichik yarim yoy shaklidagi elementi yoziladi, so'ngra kchik tayoqcha va o'ng yarim doira shaklidagi elementlari qo'l harakatini uzmasdan bog'lab yoziladi. 6-raqami bir butun shaklda yohiladi, u chap yarim cho'zinchoq doiradan iborat. 7-raqami uch elementdan iborat bo'lib, kichik to'lqinsimon chiziq uzun to'g'ri tayoqcha va kichik ko'ngdalang chiziqdan iborat. Kichik ko'ndalang tayoqcha, uzun tayoqchaning teng o'rtasida bo'lishi shart. 8-raqami, kichik va katta cho'zinchoq doiralardan iborat bo'lib, bir butun shaklda qo'l harakatini uzmay yoziladi. 9-raqami kichik cho'zinchoq doira va o'ng yarim cho'zinchoq doiradan iborat bo'lib, bir butun shaklda yoziladi. 0- nol raqami o harfi shaklida yoziladi. Mavzuni mustahkamlash uchun savollar:  
 
1. Namunaga qarab ko’chirish va yozish metodining ahamiyati borasida 
gapirib bering. 
2. Chiziqli metod boshqa metodlardan qanday jihatlari bilan farq qiladi? 
3. Genetik metoddan qachon foydalaniladi? 
4. Sanoq-ohang metonining boshqa metodlardan farqi nimada? 
5. Tasavvur orqali yozish metodi borasida gapirib bering. 
Mavzuga doir testlar 
1. 
Yozuv daftari necha gradus qiyalikda qo’yiladi? 
A) 80º 
B) 72º 
C) 65º* 
D) 60º 
2. 
Ritmik usul to`g`ri izohlangan qatorni toping. 
A) o`qituvchining sanog`i ostida yozish * 
B) harf shtrixlari ustidan yozish 
C) havoda yozish 
D) yozuvni muntazam mashq qilish 
3. 
Genetik tamoyil nima? 
A) harflarni o`xshash elementiga ko`ra guruhlab yozish * 
B) harflarni ulanishiga ko`ra guruhlab yozish 
C) shakli oson harflardan so`ng shakli murakkab harflarni guruhlab  
yozish 
D) o`quvchining individual xususiyatini hisobga olib yozishni mashq  
qilish 
4. 
Yozuvga o`rgatishni o`qishga o`rgatish bilan bir paytda amalga   
oshirish qaysi tamoyilga kiradi? 
A) genetik tamoyil 
B) onglilik tamoyili * 
C) takrorlash tamoyili 
D) o`quvchilarning individual xususiyatlarini hisobga olish tamoyili 
5. 
Harflar yozuv shakliga ko`ra necha guruhga ajratiladi?    
     
1. Namunaga qarab ko’chirish va yozish metodining ahamiyati borasida gapirib bering. 2. Chiziqli metod boshqa metodlardan qanday jihatlari bilan farq qiladi? 3. Genetik metoddan qachon foydalaniladi? 4. Sanoq-ohang metonining boshqa metodlardan farqi nimada? 5. Tasavvur orqali yozish metodi borasida gapirib bering. Mavzuga doir testlar 1. Yozuv daftari necha gradus qiyalikda qo’yiladi? A) 80º B) 72º C) 65º* D) 60º 2. Ritmik usul to`g`ri izohlangan qatorni toping. A) o`qituvchining sanog`i ostida yozish * B) harf shtrixlari ustidan yozish C) havoda yozish D) yozuvni muntazam mashq qilish 3. Genetik tamoyil nima? A) harflarni o`xshash elementiga ko`ra guruhlab yozish * B) harflarni ulanishiga ko`ra guruhlab yozish C) shakli oson harflardan so`ng shakli murakkab harflarni guruhlab yozish D) o`quvchining individual xususiyatini hisobga olib yozishni mashq qilish 4. Yozuvga o`rgatishni o`qishga o`rgatish bilan bir paytda amalga oshirish qaysi tamoyilga kiradi? A) genetik tamoyil B) onglilik tamoyili * C) takrorlash tamoyili D) o`quvchilarning individual xususiyatlarini hisobga olish tamoyili 5. Harflar yozuv shakliga ko`ra necha guruhga ajratiladi?  
 
A) davlat o`lchamidagi (standartidagi) harflar bilan ifodalangan yozuv *
 
B) bosma harflar bilan yozilgan yozuv, yozma harflar bilan ifodalangan   
yozuv) 
C) bosma yozuv va grafik yozuv 
D) to`g`ri yozuv va yozma yozuv 
6. 
Husnixatga o`rgatish qaysi metodlarda amalga oshirilgan? 
A) chiziqli metod 
B) nusxa ko`chirish metodi 
C) ijodiy metod 
D) A va B * 
7. 
Grafik malakalar qaysi o`quv faoliyatlari bilan bog`liq? 
1. O`qish faoliyati. 2. Imlo. 3. Chizmachilik. 4. Rassomchilik. 5. Nutqiy  
faoliyat bilan. 
A) 1, 2, 5 * 
B) 1, 2, 3, 5 
C) 1, 2, 3 
D) 1, 2, 3, 4, 5 
 
 
A) davlat o`lchamidagi (standartidagi) harflar bilan ifodalangan yozuv * B) bosma harflar bilan yozilgan yozuv, yozma harflar bilan ifodalangan yozuv) C) bosma yozuv va grafik yozuv D) to`g`ri yozuv va yozma yozuv 6. Husnixatga o`rgatish qaysi metodlarda amalga oshirilgan? A) chiziqli metod B) nusxa ko`chirish metodi C) ijodiy metod D) A va B * 7. Grafik malakalar qaysi o`quv faoliyatlari bilan bog`liq? 1. O`qish faoliyati. 2. Imlo. 3. Chizmachilik. 4. Rassomchilik. 5. Nutqiy faoliyat bilan. A) 1, 2, 5 * B) 1, 2, 3, 5 C) 1, 2, 3 D) 1, 2, 3, 4, 5