HUSNIXATGA O‘RGATISH TAMOYILLARI. HUSNIXATGA
O‘RGATISH USULLARI
Reja:
1.
Husnixatga o‘rgatish tamoyillari
2.
Husnixat darslarida o‘quvchilar yozuviga qo‘yiladigan talablar
3.
O‘qituvchining namunaviy yozuvi .
4.
Yozuvdagi kamchiliklarni tuzatish.
5.
Husnixatga o‘rgatishning metod va usullari
1. Onglilik tamoyili. Chiroyli yozuvga o‘rgatishda, o‘quvchilarning
husnixat malakalarini takomillashtirib borishda bu tamoyilga qat’iy rioya qilish
muhimdir. Bu tamoyilga ko‘ra o‘quvchi harf shaklini qanday va qay tartibda
yozishni bilishi, harfning qiyaligi, bo‘yi va enini to‘g‘ri mo‘ljallay olish lozim.
harflarni harflarga ulashda qol uzmaslikka erishish nazarda tutiladi. Ruchka
ushlashda ruchka uchi bilan barmoq oraligldagi masofa 1,5-2 sm bo‘lishi e’tiborda
tutiladi. Shuningdek, partada o‘tirish qoidalariga (ko‘z va daftar oralig‘ining 30
sm, daftarning parta ustida ma’lum qiyalikda bolishiga, partada engashmasdan,
boshni to‘g‘ri tutib, tirsaklarni partaga engil qo‘yish, oyoqlarni parta ostiga to‘g‘ri
qo‘yish, kcfkrak bilan parta oralig‘i masofasining bir kaft sig‘adigan masofada
bolishi) amal qilishga ongli ravishda erishiladi.
2. Genetik tamoyil. Chiroyli yozuv malakalarining shakllanishida genetik
tamoyil katta o‘rin tutadi. O‘quvchi bu tamoyilga asosan awal shakli osn, sodda
harflarni yozdirishga o‘rgatiladi. Ma’lumki, ba’zi bir harflar sodda ko‘rinishga ega
bo‘lib, ularni yozishda qiyinchilik tug‘ilmaydi. Shuning uchurf chiroyli yozuvga
o‘rgatishda, dastawal bosh va kichik harflar guruhlab olinadi, hamda shu guruhlash
asosida shakli oson harflardan asta-sekin shakli murakkab, yozish birmuncha
murakkabroq harflarga o‘tiladi. Masalan, kichik harflarning 1-guruhiga i, n, m, r
kabilar kiradi. Bu harflar ilmoq shakllaridan iborat bo‘lganligi sababli yozishda
qiyinchilik bo‘lmaydi. Shuningdek, genetik tamoyil asosida harf, bo‘gln, so‘z, gap,
matn tartibida osondan murakkabga qarab yozuv mashqlari o‘tkaziladi.
3. Takrorlash tamoyili. Chiroyli yozuv mashqlarini esdan chiqmaslik uchun
sistemali ravishda takrorlash juda muhimdir. Takrorlash tamoyili yozish jarayonini
avtomatlashtirish asosidir. Chiroyli yozuvda gigienik qoidalarga amal qilish eslatib
turilishi yaxshi natija beradi. Yozuv qiyaligiga amal qilish, harflarni qo‘1 uzmay
yozish, harflar, so‘zlar orasidagi masofani to‘g‘ri chamalash va yozishga oid
qoidalarga amal qilishni takrorlash, yozuvni tahlil qilish, ularni taqqoslash kabi
ishlar takrorlash tamoyili asosida olib boriladi.
Xatolarni tuzatish tarzida olib borilishi, uning samarasiz mashqqa aylanib
qolmasligiga amal qilinadi.
4. Ko‘rgazmalilik tamoyili. Chiroyli yozuvga orgatishda ko‘rgazmali vositalar
ham katta ahamiyat kasb etadi. KcTrgazmali vositalarga «To‘g‘ri o‘tir!» plakati,
bosma harf shakllari ifodalangan kartonlar, xattaxta, o‘quvchilar qo‘lidan ushlab
yozdirish kabilar kiradi. Harfning yozma shaklini hosil qilishga o‘rgatishda uning
bosma shakli ko‘rsatilib farqli jihatlari izohlanadi.
Yaxshi tanlangan va mohirlik bilan foydalanilgan ko‘rgazmali qurollar dars
sifati va samaradorligini oshiradi.
5. Bolaning yosh va individual xususiyatlarini hisobga olish tamoyili.
O‘quvchining individual xususiyatlarini hisobga olish uning bo‘yini hisobga olgan
holda oldingi partalarga o‘tkazishdan boshlanadi. Parta o‘quvchiga mos bo‘lsa, u
yozishda qiynalmaydi, tez charchab qolmaydi, chiroyli yozadi.
O‘quvchining individual xususiyatini hisobga olganda. Ko‘rish qobiliyati
yaxshi bo‘lmagan o‘quvchilarni yorug‘ tushadigan deraza tmonga, eshitish
a’zolarida nuqsonlar bo‘lgan bolani esa oldingi partalarga o‘tkazish ham nazarda
tutiladi.
Malumki, ruchkani barmoqlar orasida noto‘g‘ri ushlaydigan o‘quvchilar ham
uchraydi, shu sababli bolaning ruchka ushlashiga ham alohida e’tibor qaratiladi.
Daftarga harflarni 65° gradus qiyalikda yozish asosiy rol o‘ynaydi. Buning
uchun daftar - parta ustida to‘g‘ri turishi lozim. shuning uchun o‘qituvchi har bir
o‘quvchining daftarlarini kuzatib borishi darkor. Bu qoidaga amal qilish ham yozuv
sifatini oshiradi.
O‘quvchilarning yozuv tezliklarini kuzatish, kamchiliklarini hisobga olish,
yutuqlarini ko‘pchilikka namuna qilib ko‘rsatish ham bu tamoyilning asosiy
shartlaridan sanaladi.
6. Yozuvga o‘rgatishning o‘qishga o‘rgatish bilan bir paytda amalga oshirish
tamoyili. Dastur talablari yozuvga o‘rgatishni o‘qishga o‘rgatish bilan bir paytda
amalga oshirishni nazarda tutadi. Savod o‘rgatishning dastlabki bosqichida o‘qish va
yozuv bog‘lab olib boriladi. Bu usul K.D.Ushinskiy tomondan qo‘llangan bolib,
hozirga davr foydalanib kelinmoqda. O‘quvchi yaxshi o‘qish sifatlari (togri, ongli,
tez va ifodali o‘qish)ni egallash bilan bir paytda yozuvga ham o‘rgatilib boriladi.
Negaki yozish va o‘qish bolaning nutqiy rivojlanishi (lug‘at boyligi, gap tuzish
ko‘nikmasi, nutqning mantiqiy boglanishi)ni ta’minlaydi. Yomon o‘qigan bola
yozuvni egallashi qiyin bo‘ladi, chunki bo‘g‘inlab o‘qish malakasidan so‘ng,
bo‘g‘inlab yozish malakasi shakllanadi.
7. Savodli yozuvning grafik bilimlar bilan bog‘liqligi tamoyili. Chiroyli yozuv
imlo bilan chambarchas bogliq. O‘quvchining imloviy savodxonligi haqida
g‘amxo‘rlik qilish tilning aniqligi, fikrni to‘g‘ri ifodalash, kishilar bilan o‘zaro
xatosiz muomala uchun g‘amxo‘rlik demakdir. Shu sababli ham savod o‘rgatish
davrida bolalarda grafik malakalarni shakllantirish bilan birga imloga oid
malakalarning shakllanishiga zamin yaratiladi.
Malumki, savod o‘rgatish davrida o‘quvchi gapni bosh harf bilan yozish,
so‘zning satrga sig‘may qolgan qismini keyingi qatorga ko‘chirish, kishilar ismi,
sharifi, hayvonlarga qo‘yilgan nomlarda bosh harf ishlatilishini amaliy tarzda
o‘rganadi.
Chiroyli yozuv darslarida so‘zlar, gaplar, matnlar yozish, ularning imlosini
tekshirishi orfografik ziyraklikni asta-sekin shakllantira boradi, imlo qoidalarini
puxta egallashlariga zamin yaratadi.
Insonning yozma nutqi harflar orqali shakllanadi. Husnixat darslarida savodli
yozuv grafik malakalar bilan shakllantirilishi asosiy vazifa hisoblanadi. Har bir
harfning aniq yozilishi yozuvning aniq va ravon bolishini ta’minlaydi. Buhing uchun
harflarning shaklini to‘g‘ri yozish, ularni to‘g‘ri ulashning ahamiyati kattadir.
Harflami bosmasdan bir tekisda yozish, elementlarni ajratmasdan boglash, so‘zlarni
qatorda to‘gri joylashtirish, yozuv vaqtining belgilab olinishi, tahlil ishlarining
(bo‘gln-tovush, tovush-harf, imloviy tahlil), ya’ni fonetik-grafik tahlilning amalga
oshirilishi muhim sanaladi.
HUSNIXAT
DARSLARIDA
O‘QUVCHILAR
YOZUVIGA
QO‘YILADIGAN TALABLAR
Husnixat darslarida o‘quvchilar quyidagi talablarga amal qilishlari lozim.
1.Husnixatning gigienik talablariga rioya qilishlari, harflarni garfik jihatdan
to‘g‘ri shakllantirishlari, ulashlari, ritm asosida yozishlari nazarda tutiladi. 1-sinfda
xat-savod o‘rgatish davrida bolalar yozuvga bevosita yozuv daftarlaridagi
materiallar asosida o‘rgatiladi.
2.Grafik me’yorlarga amal qilish.
Bunda harflar elementining qiyaligiga, harflar bo‘yining tengligiga, harflar va
so‘zlar orasidagi oraliq masofalarning teng bo‘lishiga e’tibor berilishi kerak.
3.Harflar qiyaligini to‘g‘ri saqlash. Bolalaming yozuvlari har xil qiyalikda
bolishi mumkin. agar harflarning asosiy elementlari daftar chizig‘iga nisbatan tik
holatda bo‘lsa, yozuv holati ham tik bo‘ladi. Harf elementlari o‘ng tomonga qiya
bolib, o‘tmas burchak hosil qilishi ham mumkin. biz o‘quvchilarni o‘ng tomonga
qiya qilib (65°) yozishga odatlantirishimiz lozim.
O‘ng qol bilan yozadigan kishilar uchun yozuvning qiyaligi o‘ng tomonga
moslashtirilishi faqat harflarning shaklini chiroyli qilish uchun emas, yozuvning
qulayligi uchun ham mos keladi. Yozuvning qiyaligini to‘g‘ri saqlash, qo‘l va
barmoqlarni ortiqcha zo‘riqtirmaydi.
Yozuvning o‘ng tomonga qiyaligini saqlash tirsaklarni bir tomonga erkin
yuritish uchun qulay bo‘lib, parta ustidagi daftarning turish holatiga bogliqdir.
Yozayotganda daftarning holati bir tomonga qiya bo‘lishi o‘z-o‘zidan
yozuvning qiyaligini ta’minlaydi.
Yozuvning qiyaligini saqlashda daftardagi siyrak qiya chiziqlar ham katta
yordam beradi. Bunday mashq qilishda daftarning holati o‘zgarsa ham, yozuvning
qiyaligi o‘zgarmasligi mumkin. shuning uchun qiya chiziqli daftarlardan faqat
dastlabki paytlarda foydalaniladi.
Qiya yozishga o‘rgatishning o‘ziga xos usullari mavjud. O‘quvchilarga dastlab
eng sodda shakldagi kichik tayoqchalarni yozdirib mashq qildirish vaqtidayoq tik va
qiya tayoqchalaming farqini o‘rgatish zarur.
Buning uchun o‘qituvchi doskada ikki xil shaklda (qiya va tik) tayoqchalar
shaklini yonma-yon yozib ko‘rsatadi, ularning farqlarini tahlil qilib beradi. Bunday
mashqlar xotirada uzoq vaqt saqlanib, xatolarning oldi olinadi.
Shuningdek, yozuv qiyaligining togri bolishi uchun daftaming qiya olatini ham
hisobga olish lozim ekanligi tushuntiriladi va ko‘rsatiladi. Daftarning parta ustida
noto‘g‘ri turishi gigenik qoidalarning buzilishiga ham sabab boladi, chunki o‘quvchi
yozuvning qiyaligini saqlash uchun gavdasini daftaming notogri holatga moslaydi.
4.Daftarni partada yozish talablari asosida tutish.
Daftarning pastki chap burchagi ko‘krak o‘rtasiga to‘g‘ri bo‘lishi yoki
daftaming qiya chizig‘i (agar qiya chiziqli daftar bolsa) partaning chetiga tik bo‘lishi
kerak.
Daftar beti satrlarga to‘lib borgan sari yuqoriga surilib boradi. Chap qo‘l bilan
esa daftarning yuqori tomoni bosib turiladi. Buning uchun sinf partasining ustiga ikki
o‘quvchining har biri uchun alohida ingichka qiya chiziq tekshiruv chizigl sifatida
chizib qo‘yiladi. Bu chiziqning pastki uchi o‘quvchilarning chap ko‘kraklari
o‘rtasiga to‘g‘ri bo‘lib, partaning old qirrasiga nisbatan 65° qiya boladi.
Agar daftarning chap beti tolsa, daftarning buklanadigan joyi tekshiruv chiziqqa
to‘g‘irlab olinadi va o‘ng betiga yozishga o‘tiladi.
O‘quvchilarda harflarni qiya yozishga o‘rgatish malakasini oshirish ancha
murakkab jarayon bo‘lib, o‘qituvchidan chidam, sabr-toqat, kuch talab qiladi.
Muntazam ravishda turli mashqlar olib borish, o‘quvchilar harakatini qunt bilan
kuzatib borish natijasida ko‘zlangan maqsadga erishiladi.
O‘qituvchi tomonidan berilgan ko‘rsatmalarga qaramay, ayrim o‘quvchilar
harflar qiyaligini to‘g‘ri belgilay olmaydi, kamchiliklarga yo‘l qo‘yadi. Buning
uchun kamchiliklarni tuzatish maqsadida grafik mashqlar berilishi kerak.
O‘quvchilarga dastavval daftar satriga birnechta harf yozdirib, ular orasiga qiya
chiziqlar qo‘yiladi va harflar shu chiziqlarga taqqoslash orqali xatolarni
tushuntiriladi, tuzatishga kirishiladi.
5.Harflarni bir tekis bosimsiz yozish. Harflarni bir tekisda yozish ham chiroyli
yozuv malakalarini shakllanishida asosiy o‘rin tutadi.
Ruchkani barmoqlar orasida qattiq siqmasdan erkin va bo‘sh ushlash harflarni
tekis yozishga imkon yaratadi.
Bosimsiz yozish harflarning umumiy ko‘rinishi bir tekis va chiroyli bolishi, tez
yozish malakasining shakllanishi va boglab yozishni to‘g‘ri amalga oshirishda
engillik tug‘diradi.
O‘qituvchi doskada harflarni bo‘r bilan yozib ko‘rsatadi. Bunda o‘qituvchi ham
bo‘rni qattiq ushlamay, bosimsiz bir tekis yozishi lozim.
O‘quvchilarga bosim bilan yozilgan matnlarni ko‘chirtirmaslik kerak.
Bosimsiz, bir tekis yozishga darsning dastlabki kunlaridanoq odatlantirib borish
kutilgan samara beradi, o‘quvchining qolini toliqtirmaydi.
6.Harflarning tutashtirilishini to‘g‘ri ifodalash. Husnixat darslarida harflarning
shakllarini yozib tugatganlaridan keyin o‘qituvchining navbatdagi vazifasi harflarni
bir-biriga ulab, qo‘shib yozishga o‘rgatishdan iborat.
7.Harflarni elementlarga ajratmay, bog‘lab yozish. Harflarni qo‘shib yozilishini
ta’minlash uchun ayrim chiziqlar o‘z harakati bo‘yicha orqaga qaytadi. Bunday
harakatlar chiziq doira shaklidagi harflarda ko‘proq kuzatiladi.
Ko‘pchilik bosh harflar kichik harflar bilan qo‘l harakatini uzmay, ulab
yoziladi.
Namuna sifatida kichik d harfiga kichik a harfini ulab yozish quiydagi tartibda
tushuntiriladi:
Bolalar, qarang, men kichik d harfini kichik a harfiga qo‘shib yozishni
ko‘rsataman. Siz mening qol harakatimga e’tibor bering;
Kichik d harfining ikkinchi elementini yuqoriga olib chiqib, salgina pastga
burib, yana orqaga qaytaramiz va kichik a harfini hosil qilamiz;
Qani, bolalar, kim ko‘rsatadi, bu ikkala harfni men qanday qilib qo‘shib
yozdim?.
Bir o‘quvchi doskaga chiqadi, o‘qituvchi yozgan harflar ustidan qolini
yurgizadi, qolgan o‘quvchilar diqqat bilan kuzatadilar. Agar o‘quvchi yanglishsa,
boshqa o‘quvchi chaqirilib xato tuzatiladi.
- Qani, bolalar, bu harflarning qo‘shilish holatini havoda mashq qilamiz.
Hammangiz ruchkangizni oling. Boshladik (o‘qituvchining o‘zi bilan birga
qaytariladi).
Shundan so‘ng bolalar bu harflar bog‘lanishini daftarlariga ko‘chirib yozadilar,
yozganlarida qo‘l harakatini uzmayotganliklariga e’tibor qaratiladi.
Ikkala harf qo‘shib yozilib, bir necha qator yozdiriladi. O‘qituvchi bu vaqtda
sinf aylanib chiqib, noto‘g‘ri yozayotgan o‘quvchilarga yordam beradi.
1-sinfda o‘quv yilining II yarimdan boshlab o‘quvchilar 4-5 harfdan toshkil
topgan sozlarni qol harakatini uzmasdan yoza oladilar. 2-sinfdan boshlab murakkab
so‘zlami ham boglab yozishlari lozim.
Ammo ayrim bosh harflar esa qo‘1 harakatini uzib yozishni talab etadi.
Masalan: G bosh harfiga kichik a harfini ulashda qol harakatini uzish talab etiladi.
Bunday holda boglanish yozib korsatiladi. Masalan, o‘qituvchi Vaqt, Toshkent,
Nodir so‘zlarini yozib ko‘rsatishi lozim.
Rasm
- Qani, bolalar, bu so‘zlarni yozishda qo‘l harakatini qaerda uzdim?
Siz katta V harfidan keyin kichik a harfini yozishda qo‘l harakatini uzdingiz?
Siz, katta G harfidan keyin o harfini yozishda qol harakatini uzdingiz?
To‘g‘ri. Agar so‘zlarda bosh harflardan keyin ulash chiziqlari bo‘lsa, qo‘l
harakati uzilmasdan keyingi harflarga ulanadi. Lekin bosh harflarga ulanadi. Lekin
bosh harflarda ulash chiziqlari bo‘lmasa qo‘l harakati uziladi va ulash chizigl
qo‘shilib keyingi harflarga ulanadi. Shu tartibda qol harakatini uzmasdan harflami
boglab yozish qiyalikni bir xilda saqlashga ham yordam beradi.
Bog‘lashlarni to‘g‘ri ifodalash qoidalari har bir sinflarda eslatib turiladi,
shundagina bolada tez yozish malakasi o‘sadi.
Husnixatga o‘rgatishning yuqoridagi qoidalari to‘g‘ri o‘rgatib borilsa,
o‘quvchilarni xatosiz, chiroyli, ravon yozishini amalga oshirish mumkin. shu nutqni
nazariy husnixat darslarini to‘g‘ri tashkil qilishga yo‘llanma sifatida bitta dars
namunasini keltiramiz.
O‘quvchilar ishtirok etgan harflarni oldin rejalashtirishlari lozim. Harflarni
elementlarini tasavvur qila olishlari,tarkibiy jihatdan tahlil qila olishlari kerak.
1-sinfning 2-yarim yilligida o‘qituvchi husnixatga o‘rgatishni ona tili darslariga
qo‘shib olib borsa ham, o‘z ishlarini rejalashtirib olishlari zarur. .
Savod o‘rgatishdan keyin yozuv sharti ham o‘zgaradi. O‘quvchilar daftarlarida
harf namunalarining yo‘qligi sababli ular qo‘shimcha bir qancha shartlarni
bajarishlari zarur. Jumladan, bosma harflarni yozma harflarga aylantirish, ulanishini
aniqlay olishlari va so‘zlarni qatorlarga to‘g‘ri joylashtirishni mustaqil amalda
oshirishlari kerak. Bundan tashqari mashq shartlarini ham bajarishlari darkor.
Shuning uchun o‘qituvchi husnixat darslarini rejalashtirish va yozuv materiallarini
tanlashga alohida e’tibor berish zarur. Rejalashtirishda yordamga muhtoj holatlarni
hisobga olishi lozim.
2-sinfda husnixat darslari har haftada ona tili darslarining oxirgi bir soati
ajratiladi va o‘quv yili davomida 33 soatni tashkil etadi.
2-sinfda husnixat darslarini rejalashtirishda quyidagilarga e’tibor berish kerak:
a) bir chiziqli daftarlarning qiyinligini hisobga olib harflarni genetik tamoyili
asosida yozdirish;
b) har bir harfning o‘zidan oldingi yoki keyingi harfga ulanishini o‘rgatib
borish;
s) harflar elementlarining o‘xshashligini hisobga olib guruhlash;
d) bosh harflarning elementlarini yuqoriga va pastga tomon tushushini hisobga
olgan holda guruhlash;
matnlarning bolalar hayotiga mos bolishiga erishish;
imlosi qiyin so‘zlarni yozuv materiali sifatida tanlash;
g) yozuv sur’atini oz-ozdan tezlashtirib borish.
3-4-sinfda har bir ona tili darsining 8-10 daqiqasini husnixatga ajratiladi. Uni
gigienik talablar, bilimlar mustahkamlanadi. Rejalashtirishda bosh va kichik
harflarni bir xilharflarni oldin, tuzilishida farq bor murakkab harflarni undan keyin
harflar ishtirok etgan so‘z, gaplarni,matnlarni. rejalashtirishlari lozim
O‘quvchilarni chiroyli yozuv qoidalari bilan tanishtirmasdan turib, chiroyli
yozuvga o‘rgatib bo‘lmaydi.
O‘qituvchining
namunaviy
yozuvi
–
bolalarda
to‘g‘ri
yozuvni
shakllantirishning asosiy omili hisoblanadi. Yozishga o‘rgatish ko‘pincha taqlid
qilish orqali amalgam oshadi. O‘qituvchining birinchi o‘quv yilida sinf taxtasi yoki
o‘quvchi daftariga yozganlari asl nusxa sifatida ko‘riladi, chunki o‘quvchilar undan
o‘z daftariga ko‘chirib oladilar. Shuning uchun o‘qituvchining husnixati to‘g‘ri va
chiroyli bo‘lishi lozim. Sinf taxtasiga yozilgan yozuvi esa o‘quvchining daftaridagi
harflarning joylashishiga mos xolda bo‘lishi kerak. Amaliyotning ko‘satishicha, agar
o‘qituvchi qatorning oxirigacha yozmasa (to‘ldirmasa), bolalar ha undan namuna
olib qatorning oxirigacha yozishmaydi, qog‘ozni bekorga sarf etishadi va so‘zlarni
keyingi qatorga to‘g‘ri ko‘chirish yo‘llani o‘rgana olmaydilar, shubhali hollarda
qator oxirigacha ko‘chirmaydigan bo‘lishadi.
O‘qituvchi o‘z yozuvini yanada chiroyli va mukammal bo‘lishi uchun uzluksiz
shug‘ullanib borishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yishi shart.
Shunday fikrlar bor, agar muntazam yozib borilsa, yozuv yaxshilanib
boradi.Lekin buning aksi ham bo‘lishi mumkin:inson qanchalik ko‘p yozsa, uning
yozuvi shunchalik tushunarsiz bo‘lib borar ekan.
O‘qituvchi to‘g‘ri husnixatda yozishni o‘rganib olishi lozim.O‘qituvchi faqat
nazariy jihatdangina emas,balki har bir harf uchun yo‘lga qo‘yilgan amaliy
proporsional bog‘liqlikni ham bilishi darkor.
Shu bilan bir vaqtda lozim bo‘lgan mashqlar orqali qo‘lning kaftiniva
barmoqlar harakatini yengillatish va rivojlantirish kerak bo‘ladi.
O‘qituvchi sinf taxtasida yozish usullarini ham egallab olishi lozim.Sinf
taxtasidayozish jarayonida xatolarga yo‘l qo‘ymasligi kerak..Masalan , harflarni
grafik yozish,uning uzoqdan qandayko‘rinishini hisobga olmasdan yozish, barcha
asosiy va birlashtiruvchi unsurlarni bir hil qolipda yozish kabi .
Faqatgina yaxshi yozuvga ega bo‘lgan holdagina o‘qituvchi bolalarga namuna
bo‘la oladi va ulardan yaxshi natijalar olishi mumkin.O‘quvchilar harflarning
tuzilishini ,uni chizishdagi ketma ketligini yaxshi o‘zlashtirib olishlari uchun
o‘qituvchi bularning hammasini sinf taxtasida ko‘rgazmali tarzda ko‘rsatishi lozim.
Tajribalarning ko‘rsatishicha ,o‘quvchi chiroyli va to‘g‘ri yozuvda sinftaxtasiga
bo‘rda aniq va chiroyli yozadigan o‘qituvchining o‘quvchilari chiroyli va to‘g‘ri
yozadilar.
Sinf taxtasida yozish malakalariga quyidagilar kiradi:1-navbatda qo‘l
harakatini rivojlantirish, simmetriyani xis qilish va taxtaning qaysi qismida yozilgan
harf, so‘z va fraza yozilganini tezda topishni ,bir qarashda topa bilishlikni o‘rgatish
lozim.
Bundan so‘ng bo‘r bilan yozishni u bilan ishlash texnikasini o‘rganib olish
lozim.Bo‘r bilan yozishda ingichka va qalin shtrixlarni yozishni ,shuningdek
ingichka chiziqdan bosib yozishga o‘tish va h.zo malakalarni egallash
lozim.Yozuvda sinf taxtasi va bo‘rning sifati katta ahamiyatga ega.
1.O‘qituvchi bolalarning daftaridagi xato-kamchiliklarni o‘z o‘rnida aniq
ko‘rsatmasligi natijasida bolaning yozishiga nisbatan e’tiborsizlik yuzaga keladi.
2.Aniq va to‘g‘ri husnixatda yozishga nafaqathusnixat darsida, balki barcha
dars turlarida va sinfdan tashqari yozuv ishlarida,yozma ariza, ular tomonidan
tayyorlanadigan ko‘rgazmalar (devoriy gazetalar, jadvallar, shiorlar va h.zo) amal
qilish kerak.
Orfografik - to‘g‘ri, aniq va tushunarli qilib yozishni talab etish jarayonida
o‘qituvchi o‘quvchining pala - partish yozuvini va ikki varaq qog‘ozga yozgan
yozma ishini ham nazorat qilib borishi lozim. Har bir o‘quvchining daftari tartibli
bo‘lishiga erishish kerak.
Harflarning yozilishi sodda va to‘g‘ri bo‘lishi kerak. Pedagogik amaliyotda,
boshlang‘ich 1-2- sinflarda o‘rganiladigan shriftlarning namunasi ishlab chiqilgan. 3
va 4- sinflar amaliyotida qo‘llanadigan tez yozuv malakasining boshlang‘ich
sinflaridagi yozuvdan anchagina farq qiladi. Xarakterli jiharlaridan biri shundaki, tez
yoziladigan yozuvda ayrim so‘zlar qog‘ozdan qo‘l uzmasdan yoziladi.
3. Husnixatga o‘rgatish izchil va ketma-ketlik xarakteriga ega bo‘lishi lozim.
O‘rgatish jarayonida o‘qituvchining dastur materialini, o‘quvchini soddaroq shakliy
ko‘rinishga ega bo‘lgan harflardan, murakkabroq ko‘rinishga ega harflarga
o‘tkazishga va yirik hamda sekin yozuvdan, mayda va tez yozuvga o‘tkazishda
e’tibor beriladi.Husnixat mashqlarini o‘zaro bog‘liqlikda muntazam uyushtiriladi.
Shuni yodda tutishi kerakki, bolani sekin yozuvda harfni to‘g‘ri yozishni
o‘rganib olmaguncha tez yozuvga o‘tkazish mumkin e-mas. Shuning uchun ham
dasturda tez yozish ko‘nikmalari 3-4-sinflarda shakllantiriladi.
4. Ayrim o‘quvchilarning yozuvidagi individual farqlikni kuzatib boorish
mumkin. Bu farq o‘ta qiya yozilishda va hokazolarda kuzatiladi.
Dastlabki yozuvga o‘rgatish paytida individual ko‘p ko‘zga tashlanmaydi, bu
hol ko‘proq yuqori sinflarda tez yozuvga o‘tgan paytda kuzatiladi.
Yozuvdagi individuallik o‘ziga xoslikni 4- sinflarda o‘tkaziladigan
mashg‘ulotlar jarayonida aniqlash mumkin, chunki bu davrda o‘quvchilar mustaqil
ravishda bir chiziqli daftarga yozishga o‘tgani bo‘ladi.
O‘quvchida aniq va ravon yozuv hosil bo‘lishi uchun o‘qituvchi o‘quvchining
butun diqqatini harfning grafik shakliga, boshqa harf bilan qo‘shilib ketmasligiga,
har biri bir - biridan o‘ziga ko‘rsatilgan o‘lchamga e’tiborini qaratishi lozim.
5. O‘quvchilarning husnixat bilan to‘g‘ri yozish ko‘nikmalarini rivojlantirib
borish, husnixatga o‘rgatish ishlarini sistematik tarzda olib borish talab etiladi.
Buning uchun ham o‘quvchilar to‘g‘ri yozuvning har kungi ko‘nikmasi bilan
cheklanib qolmay, uzluksiz ravishda nazorat tekshiruv ishlarini yoki yozuvning
sifatini ‘ko‘rish’ ishlarini olib borishlari zarur bo‘ladi.
O‘quvchilar nazorat vaqtini oldindan bilganlari ma’qul, chunki bungacha
ruchkadagi kamchilikni va daftarni tayyorlab qo‘yishga vaqt ajratadilar. Yozib
bo‘lgach, bolalar o‘z ishlarini o‘rtoqlari bilan almashadilar va o‘qituvchi bilan
birgalikda tahlil qiladilar. Eng yaxshi ishlar ‘o‘quvchi burchagiga ilib qo‘yiladi.
Nazorat paytida husnixat qoidalariga rioya etgan holda yozilganiga, harflarning
to‘g‘ri yozilganligiga, matnning oson o‘qilishiga, yozuv bir tekisligiga, matnni
o‘qish uchun va qog‘ozni tejashni rejalay olishga va h. zolarga e’tibor berish lozim.
Muntazam ravishda nafaqat ona tili darslaridagi yozma ishlarini, balki o‘quvchining
boshqa o‘quv fanlaridagi yozuvini ham tekshirib borish lozim.
Nazorat - tekshiruv ishlarini bir - biri bilan solishtira olishi uchun
o‘quvchilarning ishlarini maxsus joyga ilib qo‘yiladi. Buning uchun nazorat -
tekshiruv ishlarini alohida qog‘ozga yozish kerak va u uncha katta bo‘lmagan matn
asaosida bo‘lishi kerak. Yozuv malakasini yaxshilanganligini solishtirib borish
uchun har bir o‘quvchining nazorat - tekshiruv ishlarini saqlab qo‘yish lozim.
HUSNIXATGA O‘RGATISHNING METOD VA USULLAR
Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli.
Husnixatga o‘rgatish fani ham boshqa fanlar qatori o‘zining tarixiy
manbalariga ega bo‘lgani holda o‘sib ,rivojlanib bormoqda.Quyida biz
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari bilishi zarur bo‘lgan eng asosiy yozuv usullari
haqida fikr yuritamiz. Bu metyod va usullar quyidagilardir:
1.Chiziqli usul.
2.Genetik usul
3.Namunaga qarab yozish usuli.
\ 4.Namunaga qarab ko‘chirish usuli.
5.Nusxa ko‘chirish usuli.
6.Tasavvur orqali yozish usuli.
7.Ritmik usul(sanoq-ohang)
8.Harf shakllarini tahlil qilish usuli
9.Yozuv malakasini ongli o‘zlashtirish usuli
10.Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli.
Chiziqli usul. Qaysidir harfni yozilishini o‘rganish uchun o‘quvchi bu
harf qanday belgilarga ega ekanligini ,harfdagi alohida elementlarning joylashish
o‘rnini ,uning kattaligini va hokazolarni o‘rganib olishi kerak.O‘quvchiga
harfning yozilishini to‘g‘ri o‘rgatish uchun uning qatordagi o‘rnini to‘g‘ri
joylashtirish va qatorni qog‘oz varag‘ioda joylashish o‘rnini bilish uchun
qog‘ozda gorizontal ,yotiq chiziqlar chiziladi, shunda daftarning betide o‘ziga
xos setka paydo bo‘ladi.O‘quvchilar unga har bir alohida harfni yozib boradilar.
Qatorning yo‘nalishini ko‘rsatib turuvchi chiziq vakataklar harflarning
ayrim elementlarining proporsiyalarini aniqlashtirib olish va yozuvni o‘rganish
jarayonini anchagina osonlashtiradi. Shuning uchun ham yozuvga o‘rgatishning
asosiy uslubi hisoblanadi va o‘quvchi maktabda to‘g‘ri yozish mashg‘ulotlarida
undan foydalanadi.chiziqli uslubning o‘ziga hos ijobiy xususiyatlaridan tashqari
, setkaning ichiga yozish bir qator kamchiliklarga ega.
1)tez-tez uchrab turadigan kataklarda yozish bolani bir muncha cheklab
qo‘yadi, uning diqqatini bo‘ladi;bir tomondan o‘quvchi kerakli harfni
yozayotgan qo‘lining harakatini kuzatib borsa, ikkinchi tomondan esa harflar
chiziqdan tashqariga o‘tmasligini kuzatib boradi.
2) kataklar orasiga yozishni o‘rgangan bola aniq va tez yozish
malakalarini egallay olmaydilar. Shuning uchun ham o‘quvchi harfning
elementlarini chizish asosiy proporsiyalarning asosini o‘zlashtirib olgandan
so‘ng , kataklarga yozish ehtiyoji yo‘qoladi. Ikkinchi sinfdayoq bolalar bir
chiziqli daftarga yozishga o‘tadilar.
3) qo‘l kaftlarining va panjalariningerkin harakatlanishini rivojlantirish
uchun lozim bo‘ladigan uslublar .yozuvga o‘rgatishda mashq harakteriga ega
bo‘lgan alohida mashg‘ulotlarsiz ish bitmatdi.Bumayda muskullar va qo‘lning
kaft qismi yaxshi rivojlanmagan. Ularda ko‘rsatgich barmoq va ayniqsa uning
uchi yaxshi rivojlanmagan, buning natijasida bola ko‘rsatkichbarmoq bilan
ruchkani qattiq bosib yozadilar.Bolalar katta barmoqdan ham yaxshi foydalana
olmaydilar, buning natijasida o‘z xohishlaricha ushlaydilar. Shuning uchun ham
ko‘rsatkich va katta barmoqning mayda muskullarini rivojlantirish lozim.
Tayyorgarlik mashqlarini bajarish bilan bolalar qo‘llarini yozuvda kerak
bo‘ladigan harf elementlarini nozik vaaniq harakatlarga tayyorlab boradilar.
Bunday mashqlarning maqsadi barmoqlar harakatining yengil va egiluvchan
bo‘lishiga erishishdir. Ular o‘quvchilarga harflarni to‘g‘ri husnixatda yozishga
va uni tez yozuvda rivojlantirishga yordam beradi.
Bu uslubni birinchi sinfning birinchi yarim yilligida yozuvga endi
o‘rgatishga boshlagan davrada qo‘llash katta ahamiyatga ega..Masalan ,pastga
aylana shaklida yoziladigan shtrixni yozish uchun, barmoqlarni aylana harakat
qilishga mashq qildirish lozim. Keyinchalik ular “o‘”harfini yozishga ham
yordam beradi.
Yozuvda yoki uslubda ko‘rsatib o‘tilgan mashqlarning barchasini
birdaniga bajarish mumkin emas, balki u yoki bu harf o‘rgatish uchun dars
jarayonida kerak bo‘ladigan, qo‘l va barmoqlarni to‘g‘ri harakatlantirishga
yordam beradigan uslubni olish kerak.
Genetik usul.Genetikusul to‘g‘ri yozishga o‘rgatishning asosiy uslubi
hisoblanadi. Boshlang‘ich maktabning dasturida ko‘rsatilishicha alifbeni
o‘rganish vaqtida bolalar alifbeda harflar qanday joylashgan bo‘lsa shu tartibda
yozilishida oson yoki qiyinligidan qat’iy nazar ketma-ket o‘rganiladi.
Genetic usul bilan yozuvga o‘rgatish hozirgi kunda alifbeni o‘rganib
bo‘lgandan so‘ng to‘g‘ri yozuvga o‘rgatishning butun borishida amalgam
oshiriladi.Bu uslubning afzalligi shundan iboratki,o‘quvchi yozuvdagi harfni
alifbedagi tartibda emas,balki uning yozilishidagi murakkab tomonlariga va
yozuvdagi harf avvalgi yozuv mashqlariga mos kelishi kerak.
Oldiniga o‘quvchilar oddiyroq va yengil harflarni yoza
boshlaydilar,keyinchalik esa birmuncha murakkabroq va oxirida qiyin
mashqlarni yozadilar.
Bunday ketma ketlikning afzallik tomoni shundaki ,o;quvchi 1-2 ta
elementni o‘zlashtirib olib shakli jihatidan soddaroq bo‘lgan harfga o‘tadi.
So;’ng qandaydir shriftni yokialohida bir elementni qo‘shish orqali yangi
harflarni, tuzilishi jihatidan murakkabroq bo‘lganni o‘rganishga o‘tadi.
Alohida elementni o‘rganganidan so‘ng alohida harflarga ega bo‘lgan
yozuvga ,undan keyin so‘z yozishga o‘tiladi.
Bu quyidagi tartibda amalgam oshiriladi:
1.O‘qituvchi hozir yozuv bilan shug‘ullanishlarini aytib o‘tadi’o‘quvchilar
mashg‘ulotga kerak bo‘ladigan narsalarni tayyorlab qo‘yadilar.
2.Undan keyin o‘qituvchi sinf doskasidagi harf yoki so‘zning yozilish
tartibini tusuntirib beradi, o‘quvchilar esa o‘qituvchining yozish jarayonidagi
qo‘l harakatlarini takrorlab borishlari lozim.
3.O‘qituvhi tomonidan so‘z o‘quvchilar bilan o‘qib chiqiladi va havoda
yozish mashqlari bir necha bor takrorlanadi.Bunday tayyorgarlik mashqlaridan
so‘ng o‘quvchilar daftarga yozishga o‘tadilar.
Yozish malakasini egallab borishga o‘rgatish maqsadida avvaliga soda
elementlardan tashkil etilgan so‘zlarni keyin esa murakkabroq so‘zlarni yozishga
o‘tiladi.
Namunaga qarab yozish usuli. Husnixatga o‘rgatish usullaridan biri
harflarning shaklini namuna qilib ko‘rsatish va yozdirishdir.
Har bir harfning namunasi doskada barcha o‘quvchilarning diqqatini jalb
qilgan holda yoki ayrim o‘quvchilarga daftarda alohida-alohida
ko‘rsatiladi.O‘quvchining vazifasi doskada eslab qolgan shakllarini o‘z
daftarlariga to‘g‘ri aks ettirishdir.
Doskada yozib ko‘rsatilgan har bir harf barcha o‘quvchilarga aniq ko‘rinib
turishi shart.Agar ayrim o‘quvchilar uni aniq ko‘rmagan bo‘lsalar, qaytadan
takrorlab ko‘rsatiladi.
O‘qituvchi har bir harflarning bog‘lanishi, og‘zaki yoki doskada
tushuntirish orqali qo‘lni qayerga qo‘yish kerak,qayerda qol harakati buriladi,
harflarning baland-pastligi qay darajada bo‘lishi kerakligi orqali tushuntiriladi.
Nusxaga qarab ko‘chirish usuli.
Bu usul qadimiy usul bo‘lib hozirgi kunda hamqimmatini yo‘qotmagan
holda qo‘llanilib kelinmoqda.Bu usulda o;quvchilar harflarni “Husnixat” kitobi
yoki “Yozuv daftari”dagi namunalarga qarab ko‘chirib yozadilar.
Tayyor holdagi nuqtalar bilan ifodalangan harflar ustidan qo‘lni yurgizib
mashq qilish mehanik jarayon bo‘lib, o‘quvchilar bu topshiriqni oson
bajaradilar.
“Husnixat”darsligida berilgan namunaga qarab yozdirish o‘qituvchining
vaqtini tejaydi ,unumli ishlashga yordam beradi.
Nusxa ko‘chirish usuli
Bu metod harf shaklini to‘g‘ri tasavvur qila olmaydigan,yozayotganda
daftar chiziqlaridan pastga yoki yuqoriga chiqib ketadigan o‘quvchilar uchun
qo‘llaniladi.
Ayrim hollarda o‘qituvchi chiroyli yozuvga o‘rgatishning dastlabki davrida
o‘quvchilarni harf, uning elementlari haqida to‘g‘ri tasavvurga ega qilish uchun
yupqa xitoy qog‘ozidan ham foydalanishi mumkin.Lekinbunday mashqlar qo‘l
harakatini o‘stirish uchun yordam beradi. Bundan uzoq foydalanish yaxshi
samara bermaydi, o;quvchi harf shaklinimustaqil yoki namunaga qarab yozishda
qiynaladi.shuning uchun ham bu usuldan yakka shug‘ullanganda foydalanish
maqsadga muvofiqdir.
Tasavvur orqali yozish usuli.
Bolalarga tasavvur orqali havoda harflar shaklini ezdirish ham qo‘llaniladi.
O‘qituvchi doskaga ezib ko‘rsatgan harf yoki uning bog‘lanishlarini
o‘quvchilarga ruchkani havoda harakatlantirlb ko‘rsatadi va bu orqali
o‘quvchida harf haqida tasavvur hosil qilinadi.So‘ng o‘quvchi daftarga yozishga
kirishadi. Bunday mashq usuli o‘quvchining qiziqishini oshiradi.
Bu usulning salbiy jixati shundaki,o‘qituvchi bu usuldan foydalanganda
barcha o‘quvchilarning qo‘l harakatini to‘g‘ri yoki noto‘g‘riligini bir paytda
tekshira olmaydi.Bunda bir necha o‘quvchining qo‘l harakatini kuzatib tegishli
ko‘rsatma beriladi.
Ritmik( sanoq-ohang) usuli.
Bu usul o‘qituvchi sanog‘I ostida harf va uning elementlarini yozish
demakdir. Bu usuldan savod o‘rgatish davrida foydalanjsh mumkin.
Sanoq-ohang usulining foydali jihatlari mavjud. Birinchidan , harflarning
tekis yozishini ta’minlaydi.Ikkinchidan sekin yozadigan o‘quvchilarni tez va
sinfdagi barcha o‘quvchi bilan barobar yozishga undaydi. Uchinchidan,
o‘quvchilar aniq va dadil harakatlanish orqali ish bajaradi. To‘rtinchidan,sinfda
darsni jonlantiradi.
Bu usuldan butun dars davomida foydalanib bo‘lmaydi, chunki o‘quvchi
charchab qoladiva yozuv sifati buziladi.
Ritmik usulni qo‘llashda asosan, harflarning asosiy elementi “bir”,”ikki”
,”uch”deb beriladi.
Bu usulni qo‘llashda harf yoki elementlar avval sanoqsiz yoziladi so‘ngra
sanoq ostida yozdiriladi.
Sanoq-ohang yoki ritmik usuldan bo‘g‘in va so‘z,gaplarni yozdirishda ham
foydalaniladi.
Harf va ularning elementlarini tahlil qilish usuli.
Harf va uning elementlarini tahlil qilish turlicha amalgam
oshiriladi.Harflarni elementlarga ajratib tahlil qilish har bir harfning necha
elementdan tuzilganligini ,qanday shaklda ekanligini, bu elementlar boshqa
harflar bilan bog‘lanishida qanday ko‘rinishga ega bo‘lishini o‘quvchilar
tasavvur etadilar .
Ayrim harflar bir necha elementdan tashkil topgan bo‘lib , ular bir butun
shaklda yoziladi,ammo o‘qituvchi uning necha elementdan iboratligini eslatib
o‘tadi.M, kichik d harfining birinchi elementi to‘liq oval, ikkinchi elementi pasti
halqali tayoqchadan iborat.
Buo‘rinda harfning necha elementdan iborat ekanligi eslatib o‘tiladi,
yozishda esa bu harfni qo‘l harakatini uzmasdan yozish talab qilinadi.
Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli.
Qo‘l harakatini mashq qildirish usuli bolalarning charchagan a’zolarini dam
olishiga va yozuv sifatiga katta ta’sir etadi. O‘quvchilar dars jarayonida
bajariladigan mashqlar oddiy bo‘lib, kam vaqt olishi’ o‘quvchining jismoniy
jihatdan o‘sishiga ,qo‘l va barmoqlarning chiniqishiga, qaddi-qomatining
to‘liq,erkin tutilishiga yordam berishi lozim. Yozuv darsida 8-10daqiqa
o‘tgandan so‘ng o‘quvchilar betoqat bo‘lib charchash alomatlari ko‘zga
tashlanadi.
Mana shunday holatda o‘quvchilarning charchashlariga ahamiyat bermay’
ko‘p yozdirish natijasida o‘quvchi toliqadi, harakatlari sustlashadi,hati
xunuklashadi ,ko‘p xatoga yo‘l qo‘yadi.
Shu sababli charchashning oldini olish uchun vaqti-vaqti bilan jismoniy
mashqlar o‘tkazib borish zarur.
Jismoniy mashq izchil o‘tkazib borilsa,keyin esa yozishga
kirishilsa,o‘quvchilarning ish qobiliyati tiklanadi va darsga qiziqishi ortadi.
Xullas,ish faoliyati davrida qo‘l harakatini mashq qildiruvchi jismoniy
mashqlardan foydalanib turilsa, chiroyli yozuvga o‘rgatishning asosiy s
hartlaridan biridir.
SAVOL VA TOPSHIRIQLAR.
1.
Husnixatga o‘rgatishga qanday metodik talablar qo‘yiladi?
2.
Husnixat bilan yozish nimalarga bog‘liq?
3.
Husnixatga o‘rgatish izchilligi va ketma-ketligi deganda nimani
tushunasiz?
4.
Barcha predmet darslarida o‘quvchining husnixat bilan yozishi
qanday nazorat qilib boriladi?
5.
Yozuvga o‘rgatishda qanday usullardan foydalaniladi?
6.
Chiziqli usulga xos xususiyatni va uning salbiy tomonlarin bayon
qiling.
7.
Genetik usul husnixatga o‘rgatishda qanday ahamiyatga ega?
8.
Ritmik usul qanday amalgam oshiriladi?
9.
Yuqoridagi usullarni qo‘llab dars ishlanmasini tayyorlang.
10.
Husnixatga o‘rgatishda qaysi tamoyillarga amal qilinadi?
11.
Husnixatga o‘rgatishda ongillik tamoyiliga qanday amal qilinadi?
12.
Husnixatga
o‘rgatishda
genetik
tamoyilining
ahamiyatini
tushuntiring.
13.
Takrorlash tamoyili deganda nimani tushunasiz?