Ifodali o‘qish konkursini tashkil qilish (Ifodali o‘qishning amaliy ahamiyati)

Yuklangan vaqt

2025-01-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

26,6 KB


 
 
 
 
 
 
Ifodali o‘qish konkursini tashkil qilish 
 
Reja 
1. Ifodali o‘qish san’atining shakllanishida xalq og‘zaki ijodining ro‘li.  
2. Ifodali nutq san’atini egallashning asosiy vositalari.  
3. Ifodali o‘qish praktikumi fanining maqsad va vazifasi.  
4. Ifodali o‘qishning amaliy ahamiyati.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ifodali o‘qish konkursini tashkil qilish Reja 1. Ifodali o‘qish san’atining shakllanishida xalq og‘zaki ijodining ro‘li. 2. Ifodali nutq san’atini egallashning asosiy vositalari. 3. Ifodali o‘qish praktikumi fanining maqsad va vazifasi. 4. Ifodali o‘qishning amaliy ahamiyati.  
 
 
  Badiiy adabiyotning yuzaga kelish tarixi qanchalik qadimiy bo‘Isa, ifodali 
o‘qish tarixi ham shu qadar nzoq zamonlarga borib taqaladi. Mazmnndor va ifodali 
nutq hamma davrlarda ham kishilami o‘ziga jalb etib ijtimoiy hayotda alohida o‘rin 
egallab kelgan. Ifodali o‘qish, aw alo, xalq san’atidir. Chunki badiiy adabiyot 
dastavval xalq og‘zaki ijodi shaklida paydo bo‘lgan. Xalq yaratgan asarlaming keng 
tarqalishida esa og‘zaki ijrochilik san’ati muhim ahamiyat kasb etgan. Qo‘shiq, 
ertak, doston, qissa kabi og‘zaki adabiyot namunalarini yaratgan xalq namoyandasi 
(ertakchi, qissaxon, baxshi) bir paytning o‘zida ham ijodkor, ham ijrochi edi. 
Binobarin, asrlar davomida yaratilgan afsona va rivoyatlar, maqol va matallar, 
qo‘shiq va dostonlar, og‘zaki ijrochilik, ifodali nutq san’ati tufayligina bizgacha 
yetib keldi.  
  Xalq yaratgan asarlar qanchalik donishmandlik va san’atkorlik mahsuli sifatida 
yuzaga kelgan bo‘Isa, ulam ing og‘zaki ijrochiligi ham shu qadar mahorat va 
san’atkorlikni talab qilgan. Qadim tariximizda yorqin iz qoldirgan ijtimoiy-siyosiy 
voqealami, inson qalbidagi g‘am-andun, shodlik va quvonch tuyg‘ularining badiiy 
ifodasi sifatida maydonga kelgan jamiki adabiyot namunalarini xalq san’atkorlari 
(qo‘shiqchi, roviy, qissaxon, baxshi) shunchaki jo‘n, badiiy tasvir vositalarisiz, 
xilma-xil ovoz tovlanishlarisiz, shukuhsiz bir tarzda ijro etganlarida edi, ehtimol bu 
asarlar uzoq saqlanib qolmagan bo‘lur edi.  
  Ifodali o‘qish san’ati o‘tmish zamonlarda og‘zaki ijodda qanday ahamiyat kasb 
etgan bo‘lsa, yozma adabiyotda ham shu qadar muhim o‘rin tutadi. Zero, badiiy 
adabiyotning estetik ta’sir kuchi ifodali o‘qish jarayonida yanada yorqinroq 
namoyon bo‘ladi. Ifodali o‘qish, ayniqsa, asaming g‘oyaviy mazmunini chuqur 
tushunishda, badiiy xususiyatlarini aniqlashda katta ahamiyatga ega. Badiiy asarlami 
ifodali o‘qish inson ongi va hissiyotiga ta’sir etib, axloqiy-estetik tuyg‘ularini 
shakllantirishga, ma’naviy olamini boyitishga xizmat qiladi. To‘g‘ri, g‘oyaviy-
badiiy jihatdan mukammal yaratilgan har qanday asar og‘zaki ifodali nutqsiz, ovoz 
chiqarmasdan mustaqil o‘qilganda ham o‘zining axloqiy-estetik jihatdan ta’sir 
kuchini yo‘qotmaydi, insonni tarbiyalash vazifasi kamayib qolmaydi. Lekin ifodali 
o‘qish jarayonidagi maftunkor ohang, xilma-xil ovoz tovlanishlari, jozibador 
intonatsiya kabi vositalar badiiy asaming emotsional ta’sir kuchini yanada oshiradi, 
Badiiy adabiyotning yuzaga kelish tarixi qanchalik qadimiy bo‘Isa, ifodali o‘qish tarixi ham shu qadar nzoq zamonlarga borib taqaladi. Mazmnndor va ifodali nutq hamma davrlarda ham kishilami o‘ziga jalb etib ijtimoiy hayotda alohida o‘rin egallab kelgan. Ifodali o‘qish, aw alo, xalq san’atidir. Chunki badiiy adabiyot dastavval xalq og‘zaki ijodi shaklida paydo bo‘lgan. Xalq yaratgan asarlaming keng tarqalishida esa og‘zaki ijrochilik san’ati muhim ahamiyat kasb etgan. Qo‘shiq, ertak, doston, qissa kabi og‘zaki adabiyot namunalarini yaratgan xalq namoyandasi (ertakchi, qissaxon, baxshi) bir paytning o‘zida ham ijodkor, ham ijrochi edi. Binobarin, asrlar davomida yaratilgan afsona va rivoyatlar, maqol va matallar, qo‘shiq va dostonlar, og‘zaki ijrochilik, ifodali nutq san’ati tufayligina bizgacha yetib keldi. Xalq yaratgan asarlar qanchalik donishmandlik va san’atkorlik mahsuli sifatida yuzaga kelgan bo‘Isa, ulam ing og‘zaki ijrochiligi ham shu qadar mahorat va san’atkorlikni talab qilgan. Qadim tariximizda yorqin iz qoldirgan ijtimoiy-siyosiy voqealami, inson qalbidagi g‘am-andun, shodlik va quvonch tuyg‘ularining badiiy ifodasi sifatida maydonga kelgan jamiki adabiyot namunalarini xalq san’atkorlari (qo‘shiqchi, roviy, qissaxon, baxshi) shunchaki jo‘n, badiiy tasvir vositalarisiz, xilma-xil ovoz tovlanishlarisiz, shukuhsiz bir tarzda ijro etganlarida edi, ehtimol bu asarlar uzoq saqlanib qolmagan bo‘lur edi. Ifodali o‘qish san’ati o‘tmish zamonlarda og‘zaki ijodda qanday ahamiyat kasb etgan bo‘lsa, yozma adabiyotda ham shu qadar muhim o‘rin tutadi. Zero, badiiy adabiyotning estetik ta’sir kuchi ifodali o‘qish jarayonida yanada yorqinroq namoyon bo‘ladi. Ifodali o‘qish, ayniqsa, asaming g‘oyaviy mazmunini chuqur tushunishda, badiiy xususiyatlarini aniqlashda katta ahamiyatga ega. Badiiy asarlami ifodali o‘qish inson ongi va hissiyotiga ta’sir etib, axloqiy-estetik tuyg‘ularini shakllantirishga, ma’naviy olamini boyitishga xizmat qiladi. To‘g‘ri, g‘oyaviy- badiiy jihatdan mukammal yaratilgan har qanday asar og‘zaki ifodali nutqsiz, ovoz chiqarmasdan mustaqil o‘qilganda ham o‘zining axloqiy-estetik jihatdan ta’sir kuchini yo‘qotmaydi, insonni tarbiyalash vazifasi kamayib qolmaydi. Lekin ifodali o‘qish jarayonidagi maftunkor ohang, xilma-xil ovoz tovlanishlari, jozibador intonatsiya kabi vositalar badiiy asaming emotsional ta’sir kuchini yanada oshiradi,  
 
eshituvchiga beqiyos zavq-shavq bag‘ishlaydi.  
  Shuni alohida ta’kidlash lozimki, so‘z san’ati bilan shug‘ullanuvchi kishilar, 
ayniqsa, inson ta’lim-tarbiyasi uchun mas’ul bo‘lgan muallimlar notiqlik san’atini, 
ifodali nutq mahoratini puxta egallagan bolishlari zarur. Holbuki, o‘qituvchining 
butun siymosi - xatti-harakatlaridan tortib, gapirish uslubigacha yosh va tajribasiz, 
taqlidchan o‘quvchi uchun jonli namuna hisoblanadi. Shunday ekan, Respublikamiz 
Prezidenti ta’kidlaganidek, “o‘z fikrini ravon, go‘zal va lo‘nda ifoda eta olmaydigan 
mutaxassisni avvalambor, rahbar kursisida o‘tirganlami bugun tushunish ham, 
oqlash ham qiyin”1 “...Kishining martabasini so‘zi bila bilurlar, ammo so‘zning 
martabasini kishi bila bilmaslar, chunki har kishining ahvoli o‘z so‘zining ostida 
pinhondur”2 - deydi unsurulmaoliy Kaykovus. Zotan har bir kishining kim 
ekanligini, uning bilim darajasini so‘zlariga qarab bilib olish mumkin. 
Donishmandlar nazdida, inson so‘zi bilan taniladi, axloqi bilan maqtaladi. Binobarin, 
yosh avlodning shaxs sifatida kamol topishida muhim rol o‘ynovchi muallimning 
ravon va ifodali nutqi, go‘zal axloqi beqiyos ibrat namunasi bo‘lib xizmat qiladi.  
  Ajdodlarlarimiz so‘z san’atining, ayniqsa, og‘zaki ijrochilik san’atining inson 
ruhiga ko‘rsatadigan ta’siriga qadim zamonlardan boshlab katta e’tibor bilan 
qaraganlar. Shuning uchun ham, o‘rta asrlarda adabiy talaffuz normalarini 
o‘rgatuvchi “ilmi tajvid” jonli nutq asoslarini o‘rgatuvchi “ilmi kalom”, ilmiy va 
adabiy bahsni o‘rgatuvchi “ilmi munozara” kabi fanlar o‘qitilgan. Natijada maxsus 
bilim olgan har bir savodli kishi ayni paytda ifodali o‘qish asoslarini egallagan so‘z 
ustasi ham bolib yetishgan. Shu boisdan ham, o‘tmishda badiiy so‘z ijrochiligining 
dostonxonlik, qissaxonlik, g‘azalxonlik kabi turlari keng tarqalgan. O‘qimishli 
kishilar tomonidan o‘tkazilgan she’rxonlik anjumanlarida so‘z san’atining yuksak 
namunalari og‘zaki ijro - ifodali o‘qish vositasida chuqur tahlil qilingan. Ifodali 
gapirish yoxud ifodali o‘qish shunchaki o‘z-o‘zidan shakllanib qoladigan oson 
jarayon emas. Buning uchun, dastavval, insonning o‘zida tug‘ma iqtidor, qobiliyat 
bolishi lozim.  
  Afsuski, hamma ham ifodali nutq so‘zlash qobiliyatiga ega boMavermaydi. 
Lekin har bir kishi o‘z nutqi ustida muntazam ishlashi, to‘xtovsiz mashqlar qilishi 
natijasida ifodali nutq qobiliyatini shakllantirishi mumkin. Bunga mashhur notiq 
Demosfenning ibratli hayot yo‘li va faoliyati yorqin misol bo‘la oladi. Hatto ba’zi 
eshituvchiga beqiyos zavq-shavq bag‘ishlaydi. Shuni alohida ta’kidlash lozimki, so‘z san’ati bilan shug‘ullanuvchi kishilar, ayniqsa, inson ta’lim-tarbiyasi uchun mas’ul bo‘lgan muallimlar notiqlik san’atini, ifodali nutq mahoratini puxta egallagan bolishlari zarur. Holbuki, o‘qituvchining butun siymosi - xatti-harakatlaridan tortib, gapirish uslubigacha yosh va tajribasiz, taqlidchan o‘quvchi uchun jonli namuna hisoblanadi. Shunday ekan, Respublikamiz Prezidenti ta’kidlaganidek, “o‘z fikrini ravon, go‘zal va lo‘nda ifoda eta olmaydigan mutaxassisni avvalambor, rahbar kursisida o‘tirganlami bugun tushunish ham, oqlash ham qiyin”1 “...Kishining martabasini so‘zi bila bilurlar, ammo so‘zning martabasini kishi bila bilmaslar, chunki har kishining ahvoli o‘z so‘zining ostida pinhondur”2 - deydi unsurulmaoliy Kaykovus. Zotan har bir kishining kim ekanligini, uning bilim darajasini so‘zlariga qarab bilib olish mumkin. Donishmandlar nazdida, inson so‘zi bilan taniladi, axloqi bilan maqtaladi. Binobarin, yosh avlodning shaxs sifatida kamol topishida muhim rol o‘ynovchi muallimning ravon va ifodali nutqi, go‘zal axloqi beqiyos ibrat namunasi bo‘lib xizmat qiladi. Ajdodlarlarimiz so‘z san’atining, ayniqsa, og‘zaki ijrochilik san’atining inson ruhiga ko‘rsatadigan ta’siriga qadim zamonlardan boshlab katta e’tibor bilan qaraganlar. Shuning uchun ham, o‘rta asrlarda adabiy talaffuz normalarini o‘rgatuvchi “ilmi tajvid” jonli nutq asoslarini o‘rgatuvchi “ilmi kalom”, ilmiy va adabiy bahsni o‘rgatuvchi “ilmi munozara” kabi fanlar o‘qitilgan. Natijada maxsus bilim olgan har bir savodli kishi ayni paytda ifodali o‘qish asoslarini egallagan so‘z ustasi ham bolib yetishgan. Shu boisdan ham, o‘tmishda badiiy so‘z ijrochiligining dostonxonlik, qissaxonlik, g‘azalxonlik kabi turlari keng tarqalgan. O‘qimishli kishilar tomonidan o‘tkazilgan she’rxonlik anjumanlarida so‘z san’atining yuksak namunalari og‘zaki ijro - ifodali o‘qish vositasida chuqur tahlil qilingan. Ifodali gapirish yoxud ifodali o‘qish shunchaki o‘z-o‘zidan shakllanib qoladigan oson jarayon emas. Buning uchun, dastavval, insonning o‘zida tug‘ma iqtidor, qobiliyat bolishi lozim. Afsuski, hamma ham ifodali nutq so‘zlash qobiliyatiga ega boMavermaydi. Lekin har bir kishi o‘z nutqi ustida muntazam ishlashi, to‘xtovsiz mashqlar qilishi natijasida ifodali nutq qobiliyatini shakllantirishi mumkin. Bunga mashhur notiq Demosfenning ibratli hayot yo‘li va faoliyati yorqin misol bo‘la oladi. Hatto ba’zi  
 
tovushlami to‘g‘ri talaffuz qilishga qiynaladigan, ko‘pchilik oldida o‘zini erkin tuta 
olmaydigan Demosfen keyinchalik, tinimsiz mehnat va mashaqqatlar orqali buyuk 
notiq bo‘lib yetishgan. Taniqli tilshunos olim Nizomiddin Mahmudov “0 ‘qituvchi 
nutqi madaniyati” kitobida nutqning ifodaliligi haqida fikr-mulohaza yuritib 
shunday deydi: “Tilda ifodalilikni yuzaga keltirishga xizmat qiladigan imkoniyatlar 
juda ham ko‘p va xilma-xil. Bunday imkoniyat hech bir istisnosiz tilning barcha 
sathlarida mavjud.  
 Tilning tovush qurilishi, so‘z xazinasi, morfologik shakllari, sintaktik birliklari, 
intonatsiya, uslub kabilaming har biri nutq ifodaliligining bitmas-tuganmas 
manbalaridir. Nutq tuzuvchi bu manbalaming mohiyati, tabiati va ulami unumli 
ishga solish usullaridan yetarli xabardor bo‘lsa, nutqning ifodalilik sifatini 
ta’minlashga 
qiynalmaydi”1. 
Darhaqiqat, 
ifodali nutq vositalarini puxta 
o‘zlashtirish, o‘zbek tilining o‘ziga xos xususiyatlarini chuqur o‘rganish orqaligina, 
ifodali o‘qishda ma’lum natijalarga erishish mumkin. Xo‘sh, ifodali nutqni o‘rganish 
uchun nimalarga e’tibor berish kerak? Ifodali o‘qish o‘zi nima? Sodda qilib 
aytganda, “Ifodali o‘qish adabiy asami tushunarli va ta’sirchan o‘qish demakdir. Bu 
o‘qish san’ati yod olingan matnni ifodali o‘qishni ham o‘z ichiga oladi.  
  Ifodali o‘qishda fikrlami yanada silliq, aniq, go‘zal shaklda talqin etish uchun 
emotsional vositalardan unumli foydalaniladi. Ifodali o‘qishning badiiy emotsional 
bo‘lishi uchun o‘quvchi-ijrochi asar mazmuni, g‘oyaviy-badiiy jihatlari haqida 
tasavvurga ega bo‘lishi lozim”1. Ifodali o‘qishning o‘ziga xos xususiyati shundaki, 
u insonda tuyg‘u va kayfiyatlar hosil qiladi, aniqrog‘i, voqelikning his-tuyg‘uli 
qiyofasini yaratadi. Ifodali o‘qish jarayonida asar voqealari “jonlanadi”, 
qahramonlar “tilga kiradi”.  
  O‘quvchi bir vaqtning o‘zida ham muallif, ham qiyofa (obraz) yaratuvchi, ham 
ijrochi sifatida namoyon bo‘ladi. Demak, ifodali o‘quvchi m a’lum darajada 
aktyorlik san’atidan ham xabardor bo‘lishi lozim. Ifodali nutq san’atini 
o‘rganishning muhim vositalardan biri badiiy asarlami ko‘proq mutolaa qilishdir. 
Asaming mazmun-mohiyati, qahramonlar xarakter xususiyati, maqsad va intilishlari 
chuqur o‘rganilgandagina og‘zaki talqinda asar ruhiga mos ohang va intonatsiya 
paydo bo‘ladi. Badiiy asarlami mutolaa qilish o‘quvchining dunyoqarashini 
kengaytirish barobarida adabiy tilni puxta o‘zlashtirishga, ifodali o‘qish san’atini 
tovushlami to‘g‘ri talaffuz qilishga qiynaladigan, ko‘pchilik oldida o‘zini erkin tuta olmaydigan Demosfen keyinchalik, tinimsiz mehnat va mashaqqatlar orqali buyuk notiq bo‘lib yetishgan. Taniqli tilshunos olim Nizomiddin Mahmudov “0 ‘qituvchi nutqi madaniyati” kitobida nutqning ifodaliligi haqida fikr-mulohaza yuritib shunday deydi: “Tilda ifodalilikni yuzaga keltirishga xizmat qiladigan imkoniyatlar juda ham ko‘p va xilma-xil. Bunday imkoniyat hech bir istisnosiz tilning barcha sathlarida mavjud. Tilning tovush qurilishi, so‘z xazinasi, morfologik shakllari, sintaktik birliklari, intonatsiya, uslub kabilaming har biri nutq ifodaliligining bitmas-tuganmas manbalaridir. Nutq tuzuvchi bu manbalaming mohiyati, tabiati va ulami unumli ishga solish usullaridan yetarli xabardor bo‘lsa, nutqning ifodalilik sifatini ta’minlashga qiynalmaydi”1. Darhaqiqat, ifodali nutq vositalarini puxta o‘zlashtirish, o‘zbek tilining o‘ziga xos xususiyatlarini chuqur o‘rganish orqaligina, ifodali o‘qishda ma’lum natijalarga erishish mumkin. Xo‘sh, ifodali nutqni o‘rganish uchun nimalarga e’tibor berish kerak? Ifodali o‘qish o‘zi nima? Sodda qilib aytganda, “Ifodali o‘qish adabiy asami tushunarli va ta’sirchan o‘qish demakdir. Bu o‘qish san’ati yod olingan matnni ifodali o‘qishni ham o‘z ichiga oladi. Ifodali o‘qishda fikrlami yanada silliq, aniq, go‘zal shaklda talqin etish uchun emotsional vositalardan unumli foydalaniladi. Ifodali o‘qishning badiiy emotsional bo‘lishi uchun o‘quvchi-ijrochi asar mazmuni, g‘oyaviy-badiiy jihatlari haqida tasavvurga ega bo‘lishi lozim”1. Ifodali o‘qishning o‘ziga xos xususiyati shundaki, u insonda tuyg‘u va kayfiyatlar hosil qiladi, aniqrog‘i, voqelikning his-tuyg‘uli qiyofasini yaratadi. Ifodali o‘qish jarayonida asar voqealari “jonlanadi”, qahramonlar “tilga kiradi”. O‘quvchi bir vaqtning o‘zida ham muallif, ham qiyofa (obraz) yaratuvchi, ham ijrochi sifatida namoyon bo‘ladi. Demak, ifodali o‘quvchi m a’lum darajada aktyorlik san’atidan ham xabardor bo‘lishi lozim. Ifodali nutq san’atini o‘rganishning muhim vositalardan biri badiiy asarlami ko‘proq mutolaa qilishdir. Asaming mazmun-mohiyati, qahramonlar xarakter xususiyati, maqsad va intilishlari chuqur o‘rganilgandagina og‘zaki talqinda asar ruhiga mos ohang va intonatsiya paydo bo‘ladi. Badiiy asarlami mutolaa qilish o‘quvchining dunyoqarashini kengaytirish barobarida adabiy tilni puxta o‘zlashtirishga, ifodali o‘qish san’atini  
 
egallashga yaqindan yordam beradi. Adabiyot hayotni in’ikos ettirar ekan, u 
insonning o‘zini o‘ziga ko‘rsatuvchi ulkan ko‘zgu vazifasini ham bajaradi. 0 ‘sha 
ko‘zgu orqali har bir kishi o‘zining yaxshi va yomon tomonlarini ko‘radi, qusur va 
kamchiliklardan forig‘ bo‘lishga, ruhan tozarishga intiladi. Forig‘lanish yoxud ruhan 
tozaiish buyuk faylasuf Aristotel talqiniga ko‘ra, san’atning o‘z oldiga qo‘ygan bosh 
maqsadidir.  
  San’at, xususan, adabiyot insonni ziddiyatlar asosiga qurilgan, hayot atalmish 
mo‘jizaning nima ekanligini anglashga o‘rgatadi, yovuzlikka nafrat, ezgulikka 
muhabbat tuyg‘ularini uyg‘otadi va, shu tariqa, inson ma’naviy olamini 
go‘zallashtiradi. Mana shu vazifalami ado etishda ifodali o‘qish san’ati badiiy 
adabiyotning eng yaqin ko‘makchisi hisoblanadi. Zero, badiiy asardagi nafosat va 
go‘zallikni chuqur his qilish va shu orqali axloqiy-estetik tuyg‘ulami shakllantirish 
ifodali o‘qish praktikumi fanining asosiy vazifasidir.  
  Adabiyotning barcha tur va janrlaridagi badiiy asarlar ifodali o‘qish praktikumi 
fanining o‘rganish ob’ekti bo‘lib xizmat qiladi. Ifodali o‘qish deganda, faqat lirik 
turga mansub asarlargina emas, balki nasriy va dramatik turdagi asarlami o‘qish ham 
nazarda tutiladi. Badiiy asarlami ifodali o‘qish ijrochidan alohida iqtidor va 
mahoratni talab qiladi. Zero, adabiy asaming badiiy xususiyatlari, unda ilgari 
surilgan g‘oyalar, muallif dunyoqarashi kabi muhim masalalami aniqlashda ifodali 
o‘qish alohida ahamiyat kasb etadi. Ifodali o‘qish mohiyatan kishining his-
tuyg‘ulariga ta’sir ko‘rsatishga qodir bo‘lgan muhim jarayon hisoblanadi.  
  Badiiy adabiyot insonning ehtiroslar va tuyg‘ular olamiga ta’sir qilib uni 
yigMatadi, kuldiradi, o‘ylashga majbur qiladi va oxir-oqibat kamolotga yetaklaydi. 
Shu boisdan ham badiiy adabiyot bilan og‘zaki ijro - ifodali o‘qish san’ati asrlar 
davomidayonma-yon yashab, insonning ma’naviy hamrohi bo‘lib kelgan. Binobarin, 
badiiy adabiyot va ifodali o‘qish san’ati chambarchas bog‘liq holda insonni axloqiy-
estetik jihatdan tarbiyalashda eng ta’sirchan vosita hisoblanadi. Zero, bugungi kunda 
mamlakatimizda amalga oshirilayotgan xayrli ishlaming markazida ham yosh 
avlodni ma’naviy barkamollik mhida tarbiyalash vazifasi ustuvor masalalardan biri 
bo‘lib turibdi.  
  Tayanch tushunchalar Ifodali o‘qish - axloqiy-estetik tuyg‘ularni shakllantirish. 
Ilmi tajvid - o‘rta asrlarda adabiy talaffuz me’yorlarini o‘rgatuvchi fan bo‘lgan. Ilmi 
egallashga yaqindan yordam beradi. Adabiyot hayotni in’ikos ettirar ekan, u insonning o‘zini o‘ziga ko‘rsatuvchi ulkan ko‘zgu vazifasini ham bajaradi. 0 ‘sha ko‘zgu orqali har bir kishi o‘zining yaxshi va yomon tomonlarini ko‘radi, qusur va kamchiliklardan forig‘ bo‘lishga, ruhan tozarishga intiladi. Forig‘lanish yoxud ruhan tozaiish buyuk faylasuf Aristotel talqiniga ko‘ra, san’atning o‘z oldiga qo‘ygan bosh maqsadidir. San’at, xususan, adabiyot insonni ziddiyatlar asosiga qurilgan, hayot atalmish mo‘jizaning nima ekanligini anglashga o‘rgatadi, yovuzlikka nafrat, ezgulikka muhabbat tuyg‘ularini uyg‘otadi va, shu tariqa, inson ma’naviy olamini go‘zallashtiradi. Mana shu vazifalami ado etishda ifodali o‘qish san’ati badiiy adabiyotning eng yaqin ko‘makchisi hisoblanadi. Zero, badiiy asardagi nafosat va go‘zallikni chuqur his qilish va shu orqali axloqiy-estetik tuyg‘ulami shakllantirish ifodali o‘qish praktikumi fanining asosiy vazifasidir. Adabiyotning barcha tur va janrlaridagi badiiy asarlar ifodali o‘qish praktikumi fanining o‘rganish ob’ekti bo‘lib xizmat qiladi. Ifodali o‘qish deganda, faqat lirik turga mansub asarlargina emas, balki nasriy va dramatik turdagi asarlami o‘qish ham nazarda tutiladi. Badiiy asarlami ifodali o‘qish ijrochidan alohida iqtidor va mahoratni talab qiladi. Zero, adabiy asaming badiiy xususiyatlari, unda ilgari surilgan g‘oyalar, muallif dunyoqarashi kabi muhim masalalami aniqlashda ifodali o‘qish alohida ahamiyat kasb etadi. Ifodali o‘qish mohiyatan kishining his- tuyg‘ulariga ta’sir ko‘rsatishga qodir bo‘lgan muhim jarayon hisoblanadi. Badiiy adabiyot insonning ehtiroslar va tuyg‘ular olamiga ta’sir qilib uni yigMatadi, kuldiradi, o‘ylashga majbur qiladi va oxir-oqibat kamolotga yetaklaydi. Shu boisdan ham badiiy adabiyot bilan og‘zaki ijro - ifodali o‘qish san’ati asrlar davomidayonma-yon yashab, insonning ma’naviy hamrohi bo‘lib kelgan. Binobarin, badiiy adabiyot va ifodali o‘qish san’ati chambarchas bog‘liq holda insonni axloqiy- estetik jihatdan tarbiyalashda eng ta’sirchan vosita hisoblanadi. Zero, bugungi kunda mamlakatimizda amalga oshirilayotgan xayrli ishlaming markazida ham yosh avlodni ma’naviy barkamollik mhida tarbiyalash vazifasi ustuvor masalalardan biri bo‘lib turibdi. Tayanch tushunchalar Ifodali o‘qish - axloqiy-estetik tuyg‘ularni shakllantirish. Ilmi tajvid - o‘rta asrlarda adabiy talaffuz me’yorlarini o‘rgatuvchi fan bo‘lgan. Ilmi  
 
kalom - jonli nutq asoslarini o‘rgatuvchi fan. Ilmi munozara fani ilmiy va adabiy 
bahsni o‘rgatgan.  
Savol va topshiriqlar: 
 1. Ifodali o‘qish san’atining yuzaga kelishida roviy, qissaxon va baxshilar 
qanday ro‘l o‘ynagan?  
2. Ifodali nutq san’atini o‘rganishning asosiy omillari nimalardan iborat?  
3. "... Har kishining ahvoli o‘z so‘zining ostida pinhondur” deganda nimani 
tushunasiz?  
4. Ifodali o‘qish san’atini o‘rganishdan asosiy maqsad nima?  
5. Barkamol avlod tarbiyasida ifodali o cqish san’atining qanday ahamiyati bor?  
O‘RTA OSIYODA NOTIQLIK SAN’ATI 
  Ajdodlarimiz qadim zamonlardan boshlab so‘z san’atining, xususan, og‘zaki 
ijrochilik san’atining inson ruhiyatiga ko‘rsatadigan ta’sirigajuda katta c’tibor bilan 
qaraganlar. Shum a’noda, ifodali o‘qish san’atining tarixi uzoq davrlarga borib 
taqaladi.  
  O‘rta Osiyoda ifodali o‘qish san’atining taraqqiy etishida “Avesto”, 
“Bundaxishn”, “Dinkard” kabi diniy xarakterdagi asarlaming ahamiyati katta 
bo‘lgan. Inson axloqini poklashga qaratilgan ushbu asarlar ko‘proq og‘zaki ijrochilik 
vositasida xalq orasiga kirib borganligi m a’lum. Jumladan, “Avesto”ning asosiy 
mohiyatini tashkil etgan “Ezgu fikr, ezgu so‘z, ezgu am al” ta’limotini xalq o‘rtasida 
targ‘ib qilib, odamlar qalbida ezgulik tuyg‘ularini uyg‘otishda kohinlaming xizmati 
beqiyos edi. Kohinlar faqat din targ‘ibotchilari sifatidagina emas, balki ifodali so‘z 
sehri bilan m o‘jizalar ko‘rsatuvchi san’atkor ijrochilar sifatida ham shuhrat 
qozonganlar. Ular “Avesto”dagi ibodat qo‘shiqlarini, Ahura Mazda so‘zlarini, 
afsona va rivoyatlami yorqin nutq, ifodali so‘z va jozibador ovoz bilan ijro etib xalq 
ommasini o‘z g‘oyalariga ishontirganlar. Badiiy so‘z san’ati, shu jumladan, ifodali 
o‘qish san’ati xalqning umumtaraqqiyot tarixiga bog‘liq holda rivojlanib bordi. 
Jamiyat taraqqiyoti o‘rtaga qo‘ygan talablar hamda mavjud shart-sharoit tufayli, IX 
- XV asrlarda Markaziy Osiyoda ilm-fan va madaniyat yuksak taraqqiyot bosqichiga 
ko‘tarildi.  
  Mana shu davrlarda Qur’oni Karim targ‘ibi bilan bog‘liq holda, voizlik san’ati 
rivojlandi. Voizlik san’atining taraqqiy etishi esa, ifodali o‘qish san’ati tarixida 
kalom - jonli nutq asoslarini o‘rgatuvchi fan. Ilmi munozara fani ilmiy va adabiy bahsni o‘rgatgan. Savol va topshiriqlar: 1. Ifodali o‘qish san’atining yuzaga kelishida roviy, qissaxon va baxshilar qanday ro‘l o‘ynagan? 2. Ifodali nutq san’atini o‘rganishning asosiy omillari nimalardan iborat? 3. "... Har kishining ahvoli o‘z so‘zining ostida pinhondur” deganda nimani tushunasiz? 4. Ifodali o‘qish san’atini o‘rganishdan asosiy maqsad nima? 5. Barkamol avlod tarbiyasida ifodali o cqish san’atining qanday ahamiyati bor? O‘RTA OSIYODA NOTIQLIK SAN’ATI Ajdodlarimiz qadim zamonlardan boshlab so‘z san’atining, xususan, og‘zaki ijrochilik san’atining inson ruhiyatiga ko‘rsatadigan ta’sirigajuda katta c’tibor bilan qaraganlar. Shum a’noda, ifodali o‘qish san’atining tarixi uzoq davrlarga borib taqaladi. O‘rta Osiyoda ifodali o‘qish san’atining taraqqiy etishida “Avesto”, “Bundaxishn”, “Dinkard” kabi diniy xarakterdagi asarlaming ahamiyati katta bo‘lgan. Inson axloqini poklashga qaratilgan ushbu asarlar ko‘proq og‘zaki ijrochilik vositasida xalq orasiga kirib borganligi m a’lum. Jumladan, “Avesto”ning asosiy mohiyatini tashkil etgan “Ezgu fikr, ezgu so‘z, ezgu am al” ta’limotini xalq o‘rtasida targ‘ib qilib, odamlar qalbida ezgulik tuyg‘ularini uyg‘otishda kohinlaming xizmati beqiyos edi. Kohinlar faqat din targ‘ibotchilari sifatidagina emas, balki ifodali so‘z sehri bilan m o‘jizalar ko‘rsatuvchi san’atkor ijrochilar sifatida ham shuhrat qozonganlar. Ular “Avesto”dagi ibodat qo‘shiqlarini, Ahura Mazda so‘zlarini, afsona va rivoyatlami yorqin nutq, ifodali so‘z va jozibador ovoz bilan ijro etib xalq ommasini o‘z g‘oyalariga ishontirganlar. Badiiy so‘z san’ati, shu jumladan, ifodali o‘qish san’ati xalqning umumtaraqqiyot tarixiga bog‘liq holda rivojlanib bordi. Jamiyat taraqqiyoti o‘rtaga qo‘ygan talablar hamda mavjud shart-sharoit tufayli, IX - XV asrlarda Markaziy Osiyoda ilm-fan va madaniyat yuksak taraqqiyot bosqichiga ko‘tarildi. Mana shu davrlarda Qur’oni Karim targ‘ibi bilan bog‘liq holda, voizlik san’ati rivojlandi. Voizlik san’atining taraqqiy etishi esa, ifodali o‘qish san’ati tarixida  
 
muhim o‘rin tutadi. M a’lumki, Qur’oni Karim o‘z zamonasining nafis adabiy usuli 
saj’da vahiy qilingan b o‘lib, u so‘z san’atining oliy namunasi hisoblanadi. Qur’oni 
Karimni o‘qish voizdan juda katta ilmiy salohiyatni, ayni paytda, yoqimli ovoz 
sohibi boMishni ham talab qilardi. Shu boisdan ham Qur’on suralarini maftunkor 
qiroat, jozibali ohangda o‘qishga o‘rgatuvchi “Ilmi balog‘a” san’atiga alohida e’tibor 
qaratilgan. Bu haqda Abu Rayhon Beruniy “Geodeziya” asarining kirish qismida 
shunday deydi: “Arab nutqida balog‘aning m avjudligi Qur’on ta rg‘ibotida muhim 
aham iyat kasb etadi. Balog‘a arab nutqining ziynatidir” 1. Voizlik (notiqlik) san’ati 
o‘rta asrlarda juda katta ijtimoiy-siyosiy mavqega ega bo‘lib, umumdavlat 
ahamiyatiga molik ish hisoblangan. 
  Voizlik san’atining dabirlik, xatiblik, muzakkirlik kabi turlari mavjud bo‘lib, 
ba’zi voizlar dabirlik - davlat ahamiyatiga ega bo‘lgan yozishmalami o‘qish va yozib 
berish bilan, ba’zi voizlar xatiblik - juma kunlari Qur’oni Karim suralari asosida 
xalqni odob-axloqqa chaqirish bilan, ba’zilari esa muzakkirlik - tarixiy voqea-
hodisalami gapirib berish bilan shug‘ullanganlar. 
  Qadimda xalq ommasi oldida nutq so‘zlovchi kishi voiz, uning nutqi esa va’z 
deb yuritilgan. Voizlik nihoyatda sharafli va, ayni paytda, mas’uliyatli kasb bo‘lgan. 
Omma oldiga chiqib bir necha soatlab nutq so‘zlovchi kishi tinglovchilaming 
tuyg4ulariga ta’sir o‘tkazishi, ishontirishi, so‘z sehri bilan ularni toMqinlantirishi 
uchun juda katta bilim va iqtidorga, fasohat va mahoratga ega bo‘lishi lozim edi. Shu 
boisdan minbarga chiqib so‘zlovchi kishilaming hammasi ham voiz degan sharafli 
nomga ega bo‘lavermagan. 
  So‘z ijrochiligi san’atiga asoslangan voizlik va suxandonlik, lining inson 
hayotida tutgan o‘mi haqida Kaykovusning “Qobusnoma”, Nizomiy Aruziy 
Samarqandiyning “Nodir hikoyatlar”, Alisher Navoiyning “Mahbub ul-qulub”, 
Husayn Voiz Koshifiyning “Dah majlis”, “Sahifai shohi”, Faxriddin Ali Safiyning 
“Latoif ut-tavoif ’ kabi asarlarida qimmatli fikr-mulohazalar bayon etilgan. 
Jumladan, Alisher Navoiy voizlar haqida shunday fikrlami yozadi: “Va’zxon 
shunday bo‘lishi kerakki, uning majlisiga bo‘sh kirgan odam to‘lib chiqsin, to‘la 
kirgan odam esa, yengil tortib holi qaytsin. Voiz olim va halol ish ko‘ruvchi bo‘lsa, 
uning nasihatidan chetga chiqqanlar gunohkor bo‘ladi. Agar u boshqalarga buyursa-
yu, o‘zi qilmasa, uning so‘zlari hech kimga ta’sir etmaydi va foyda keltirmaydi”1. 
muhim o‘rin tutadi. M a’lumki, Qur’oni Karim o‘z zamonasining nafis adabiy usuli saj’da vahiy qilingan b o‘lib, u so‘z san’atining oliy namunasi hisoblanadi. Qur’oni Karimni o‘qish voizdan juda katta ilmiy salohiyatni, ayni paytda, yoqimli ovoz sohibi boMishni ham talab qilardi. Shu boisdan ham Qur’on suralarini maftunkor qiroat, jozibali ohangda o‘qishga o‘rgatuvchi “Ilmi balog‘a” san’atiga alohida e’tibor qaratilgan. Bu haqda Abu Rayhon Beruniy “Geodeziya” asarining kirish qismida shunday deydi: “Arab nutqida balog‘aning m avjudligi Qur’on ta rg‘ibotida muhim aham iyat kasb etadi. Balog‘a arab nutqining ziynatidir” 1. Voizlik (notiqlik) san’ati o‘rta asrlarda juda katta ijtimoiy-siyosiy mavqega ega bo‘lib, umumdavlat ahamiyatiga molik ish hisoblangan. Voizlik san’atining dabirlik, xatiblik, muzakkirlik kabi turlari mavjud bo‘lib, ba’zi voizlar dabirlik - davlat ahamiyatiga ega bo‘lgan yozishmalami o‘qish va yozib berish bilan, ba’zi voizlar xatiblik - juma kunlari Qur’oni Karim suralari asosida xalqni odob-axloqqa chaqirish bilan, ba’zilari esa muzakkirlik - tarixiy voqea- hodisalami gapirib berish bilan shug‘ullanganlar. Qadimda xalq ommasi oldida nutq so‘zlovchi kishi voiz, uning nutqi esa va’z deb yuritilgan. Voizlik nihoyatda sharafli va, ayni paytda, mas’uliyatli kasb bo‘lgan. Omma oldiga chiqib bir necha soatlab nutq so‘zlovchi kishi tinglovchilaming tuyg4ulariga ta’sir o‘tkazishi, ishontirishi, so‘z sehri bilan ularni toMqinlantirishi uchun juda katta bilim va iqtidorga, fasohat va mahoratga ega bo‘lishi lozim edi. Shu boisdan minbarga chiqib so‘zlovchi kishilaming hammasi ham voiz degan sharafli nomga ega bo‘lavermagan. So‘z ijrochiligi san’atiga asoslangan voizlik va suxandonlik, lining inson hayotida tutgan o‘mi haqida Kaykovusning “Qobusnoma”, Nizomiy Aruziy Samarqandiyning “Nodir hikoyatlar”, Alisher Navoiyning “Mahbub ul-qulub”, Husayn Voiz Koshifiyning “Dah majlis”, “Sahifai shohi”, Faxriddin Ali Safiyning “Latoif ut-tavoif ’ kabi asarlarida qimmatli fikr-mulohazalar bayon etilgan. Jumladan, Alisher Navoiy voizlar haqida shunday fikrlami yozadi: “Va’zxon shunday bo‘lishi kerakki, uning majlisiga bo‘sh kirgan odam to‘lib chiqsin, to‘la kirgan odam esa, yengil tortib holi qaytsin. Voiz olim va halol ish ko‘ruvchi bo‘lsa, uning nasihatidan chetga chiqqanlar gunohkor bo‘ladi. Agar u boshqalarga buyursa- yu, o‘zi qilmasa, uning so‘zlari hech kimga ta’sir etmaydi va foyda keltirmaydi”1.  
 
Ushbu fikrlar zamiriga juda katta ibrat va hikmat m a’nolari singdirilgan. Demak, 
xalqqa pand-nasihat aytib, ulami to‘g‘ri yo‘lga boshlovchi voiz nafaqat ilmi va 
chiroyli so‘zlari bilan, balki o‘zining yuksak axloqodobi, halol hayot tarzi bilan ham 
boshqalarga namuna bo‘lishi lozim. Buyuk tafakkur egalarining butun bir avlodi 
yetishib chiqqan, jahonni ilm-ma’rifat nuri bilan yoritgan uyg‘onish davri deb 
yuritiladigan zamonlarda O‘rta Osiyoda so‘z san’ati, shuningdek, notiqlik san’ati 
ham taraqqiy etdi. Abu Nasr Forobiy, Ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Mahmud 
Koshg‘ariy, Abulqosim Zamaxshariy, Alisher Navoiy kabi ulug‘ siymolar ilm-
fanning turli sohalariga oid kashfiyotlar bilan bir qatorda, notiqlik san’ati asoslarini 
ham yaratdilar.  
 Abu Nasi Forobiy ko‘plab asarlarida so‘z san’atiga doir qimmatli fikr-
mulohazalar bildirish bilan cheklanmasdan suxandonlik nazariyasi, notiqlik san’ati 
ilmiga doir maxsus “Kitob al-xitobat” risolasini ham yozgan. Jumladan, Forobiy 
chuqur mantiqiy asosga ega bo‘lgan yorqin nutq tuzishda leksikologiya, grammatika 
va mantiq fanlarining ahamiyati haqida shunday deydi: “Qanday qilib ta’lim berish, 
ta’lim olish, fikrni qanday ifodalash, bayon etish, qanday so‘rash va qanday javob 
berish masalasiga kelganimizda, bu haqda bilimlarning eng birinchisi jismlarga 
(substantsiya - narsalar) va aktsidentsiya (hodisalar)ga ism beruvchi til baqidagi 
ilmlar deb tasdiqlayman. Ikkinchi Om grammatikadir; u jismlarga berilgan ism 
(nom) !larni qanday tartibga solishni ham da substantsiya va aktsidentsiyaning 
joylashishini va bundan chiqadigan natijalarni ifodalovchi hikm atli so‘zlarni va 
nutqni qanday tuzishni o‘rgatadi.  
  Uchinchi ilm m antiqdir: m alu m xulosalar keltirib chiqarish uchun logik 
figuralarga binoan qanday qilib d arak gaplarni joylashtirishni o‘rgatadi, bu xulosalar 
yordamida biz bilmagann arsalarni bilib olamiz ham da nima to6g6ri, nima yolg‘on 
ekanligi haqida hukm chiqaram iz” . Forobiyning ushbu fikrlari to‘g‘ri nutq tuzish 
va uni og‘zaki ijro etishni o‘rganish uchun juda chuqur va har tomonlama bilim olish 
muhim ekanligini ko‘rsatadi. “ ...  
  Xullas, yaxshi nutq uchun nahv, aruz, m antiq fanlari hamkorligidan 
foydalanish zaru r bo‘ladi. Ularning birortasiga ahamiyat bermaslik, bulardan 
birining qoidasining buzilishi, qolgan ikkitasiga ta ’sir qilmay iloji yo‘q”, - deb 
yozadi Beruniy. Forobiy, Beruniy kabi allomalarning to‘g‘ri nutq tuzish masalasiga 
Ushbu fikrlar zamiriga juda katta ibrat va hikmat m a’nolari singdirilgan. Demak, xalqqa pand-nasihat aytib, ulami to‘g‘ri yo‘lga boshlovchi voiz nafaqat ilmi va chiroyli so‘zlari bilan, balki o‘zining yuksak axloqodobi, halol hayot tarzi bilan ham boshqalarga namuna bo‘lishi lozim. Buyuk tafakkur egalarining butun bir avlodi yetishib chiqqan, jahonni ilm-ma’rifat nuri bilan yoritgan uyg‘onish davri deb yuritiladigan zamonlarda O‘rta Osiyoda so‘z san’ati, shuningdek, notiqlik san’ati ham taraqqiy etdi. Abu Nasr Forobiy, Ibn Sino, Abu Rayhon Beruniy, Mahmud Koshg‘ariy, Abulqosim Zamaxshariy, Alisher Navoiy kabi ulug‘ siymolar ilm- fanning turli sohalariga oid kashfiyotlar bilan bir qatorda, notiqlik san’ati asoslarini ham yaratdilar. Abu Nasi Forobiy ko‘plab asarlarida so‘z san’atiga doir qimmatli fikr- mulohazalar bildirish bilan cheklanmasdan suxandonlik nazariyasi, notiqlik san’ati ilmiga doir maxsus “Kitob al-xitobat” risolasini ham yozgan. Jumladan, Forobiy chuqur mantiqiy asosga ega bo‘lgan yorqin nutq tuzishda leksikologiya, grammatika va mantiq fanlarining ahamiyati haqida shunday deydi: “Qanday qilib ta’lim berish, ta’lim olish, fikrni qanday ifodalash, bayon etish, qanday so‘rash va qanday javob berish masalasiga kelganimizda, bu haqda bilimlarning eng birinchisi jismlarga (substantsiya - narsalar) va aktsidentsiya (hodisalar)ga ism beruvchi til baqidagi ilmlar deb tasdiqlayman. Ikkinchi Om grammatikadir; u jismlarga berilgan ism (nom) !larni qanday tartibga solishni ham da substantsiya va aktsidentsiyaning joylashishini va bundan chiqadigan natijalarni ifodalovchi hikm atli so‘zlarni va nutqni qanday tuzishni o‘rgatadi. Uchinchi ilm m antiqdir: m alu m xulosalar keltirib chiqarish uchun logik figuralarga binoan qanday qilib d arak gaplarni joylashtirishni o‘rgatadi, bu xulosalar yordamida biz bilmagann arsalarni bilib olamiz ham da nima to6g6ri, nima yolg‘on ekanligi haqida hukm chiqaram iz” . Forobiyning ushbu fikrlari to‘g‘ri nutq tuzish va uni og‘zaki ijro etishni o‘rganish uchun juda chuqur va har tomonlama bilim olish muhim ekanligini ko‘rsatadi. “ ... Xullas, yaxshi nutq uchun nahv, aruz, m antiq fanlari hamkorligidan foydalanish zaru r bo‘ladi. Ularning birortasiga ahamiyat bermaslik, bulardan birining qoidasining buzilishi, qolgan ikkitasiga ta ’sir qilmay iloji yo‘q”, - deb yozadi Beruniy. Forobiy, Beruniy kabi allomalarning to‘g‘ri nutq tuzish masalasiga  
 
bu qadar e’tibor bilan qarashlari X asrlardayoq, yorqin nutq chiroyli gapirish, ifodali 
o‘qish san’atining taraqqiy etganligidan dalolat beradi. Ibn Sinoning “She’r san’ati”, 
Abu Rayhon Beruniyning “O‘tmish ajdodlardan qolgan yodgorliklar”, “Geodeziya” 
va boshqa asarlari tarkibida keltirilgan mukammal nutq tuzish haqidagi qimmatli 
fikrlari bugungi kunimiz uchun, ayniqsa, ahamiyatlidir.  
  Shuningdek, 
Mahmud 
Koshg‘ariyning 
“Devonu 
lug‘otit 
turk”, 
Zamaxshariyning “Muqaddimat ul-adab”, “Notiqlik asoslari” kabi asarlari so‘z 
san’ati ilmiga bag‘ishlangan bebaho m a’naviy xazina hisoblanadi. Yusuf Xos Hojib, 
Alisher Navoiy kabi allomalar o‘z asarlarining butun-butun boblarini so‘zning ilohiy 
ne’mat ekanligi, so‘zning mo‘jizali qudratini ko‘rsatishga bag‘ishlaganlar. 
Jumladan: Zakovat ko‘rki so‘zdur, bu tilning ko‘rki so‘zdur, Kishining ko‘rki 
yuzdur, bu yuzning ko‘rki ko‘zdur. (Yusuf Xos Hojib) M a’dani inson gavhari 
so‘zdurur, Gulshani odam samari so‘zdurur. (Alisher Navoiy) kabi hikmatli 
misralami bitdilar.  
  O‘rta asrlarda Bahouddin Valad, Yusuf Hamadoniy, Ahmad Yassaviy, 
Jaloliddin Rumiy, Alisher Navoiy, Abdurahmon Jomiy, Husayn Voiz Koshifiy, M 
u’iniddin Voiz, Voiz Hiraviy, Zayniddin Vosifiy kabi notiqlik san’atini puxta 
egallagan so‘z ustalari yetishib chiqdilar. Bu ulug‘ zotlar o‘zlarining ibratli hayot 
tarzi bilan imon-e’tiqod, ilmm a’rifat, axloq-odob haqidagi beqiyos o‘gitlari bilan 
minglab insonlar qalbini m a’rifat nurlari ila m unaw ar qilishga erishdilar. 
  XV -X VI asrlarda notiqlik san’ati turlari, qonun-qoidalarini aks ettiruvchi bir 
necha qoMlanmalar vujudga keldi. Ayniqsa, Muhammad Rafi’ Voizning “Abvob ul-
jinon” (“Jannat eshiklari”), Voiz Qazviniyning “Ziloli maqol” (“Maqol nafosati”), 
Voiz Shirvoniyning “Ahsan ul-ahodis” (“Nafis kalimalar”), Quraysh Sindiyning 
“Anis ul-voizin” (“Voizlar do‘sti”), Mulla Kalon Voiz Samarqandiyning “ Ravzat 
ul-voizin” (“Voizlar bo‘stoni”), Qozi 0 ‘shiyning “Miftoh un-najot” (“Najot kaliti”) 
kabi asarlari keyingi davrlarda yetishib chiqqan notiqlar uchun asosiy dasturulamal 
bo‘lib xizmat qilgan. Shuningdek, Alisher Navoiyning “M ajolis un-nafois”, 
Zayniddin Vosifiyning “Badoye’ ul-vaqoye’”, Xondamiming “Makorim ul-axloq” 
kabi asarlarida ham voizlik san’ati haqida qimmatli fikrmulohazalar bayon qilingan.  
 Tariximizda nurli iz qoldirgan ulug‘ allomalar tomonidan notiqlik san’ati haqida 
maxsus asarlar yaratilishi, so‘z ijrochiligiga bu qadar katta e ’tibor berilishi qadim-
bu qadar e’tibor bilan qarashlari X asrlardayoq, yorqin nutq chiroyli gapirish, ifodali o‘qish san’atining taraqqiy etganligidan dalolat beradi. Ibn Sinoning “She’r san’ati”, Abu Rayhon Beruniyning “O‘tmish ajdodlardan qolgan yodgorliklar”, “Geodeziya” va boshqa asarlari tarkibida keltirilgan mukammal nutq tuzish haqidagi qimmatli fikrlari bugungi kunimiz uchun, ayniqsa, ahamiyatlidir. Shuningdek, Mahmud Koshg‘ariyning “Devonu lug‘otit turk”, Zamaxshariyning “Muqaddimat ul-adab”, “Notiqlik asoslari” kabi asarlari so‘z san’ati ilmiga bag‘ishlangan bebaho m a’naviy xazina hisoblanadi. Yusuf Xos Hojib, Alisher Navoiy kabi allomalar o‘z asarlarining butun-butun boblarini so‘zning ilohiy ne’mat ekanligi, so‘zning mo‘jizali qudratini ko‘rsatishga bag‘ishlaganlar. Jumladan: Zakovat ko‘rki so‘zdur, bu tilning ko‘rki so‘zdur, Kishining ko‘rki yuzdur, bu yuzning ko‘rki ko‘zdur. (Yusuf Xos Hojib) M a’dani inson gavhari so‘zdurur, Gulshani odam samari so‘zdurur. (Alisher Navoiy) kabi hikmatli misralami bitdilar. O‘rta asrlarda Bahouddin Valad, Yusuf Hamadoniy, Ahmad Yassaviy, Jaloliddin Rumiy, Alisher Navoiy, Abdurahmon Jomiy, Husayn Voiz Koshifiy, M u’iniddin Voiz, Voiz Hiraviy, Zayniddin Vosifiy kabi notiqlik san’atini puxta egallagan so‘z ustalari yetishib chiqdilar. Bu ulug‘ zotlar o‘zlarining ibratli hayot tarzi bilan imon-e’tiqod, ilmm a’rifat, axloq-odob haqidagi beqiyos o‘gitlari bilan minglab insonlar qalbini m a’rifat nurlari ila m unaw ar qilishga erishdilar. XV -X VI asrlarda notiqlik san’ati turlari, qonun-qoidalarini aks ettiruvchi bir necha qoMlanmalar vujudga keldi. Ayniqsa, Muhammad Rafi’ Voizning “Abvob ul- jinon” (“Jannat eshiklari”), Voiz Qazviniyning “Ziloli maqol” (“Maqol nafosati”), Voiz Shirvoniyning “Ahsan ul-ahodis” (“Nafis kalimalar”), Quraysh Sindiyning “Anis ul-voizin” (“Voizlar do‘sti”), Mulla Kalon Voiz Samarqandiyning “ Ravzat ul-voizin” (“Voizlar bo‘stoni”), Qozi 0 ‘shiyning “Miftoh un-najot” (“Najot kaliti”) kabi asarlari keyingi davrlarda yetishib chiqqan notiqlar uchun asosiy dasturulamal bo‘lib xizmat qilgan. Shuningdek, Alisher Navoiyning “M ajolis un-nafois”, Zayniddin Vosifiyning “Badoye’ ul-vaqoye’”, Xondamiming “Makorim ul-axloq” kabi asarlarida ham voizlik san’ati haqida qimmatli fikrmulohazalar bayon qilingan. Tariximizda nurli iz qoldirgan ulug‘ allomalar tomonidan notiqlik san’ati haqida maxsus asarlar yaratilishi, so‘z ijrochiligiga bu qadar katta e ’tibor berilishi qadim-  
 
qadimdan O‘rta Osiyoda ifodali nutq san’atining juda katta ijtimoiy-siyosiy mavqega 
ega bo‘lgan davlat ahamiyatiga molik ish ekanligidan dalolat beradi. M avlono 
Irshod. XV asrda Hirotda yashab - faoliyat ko‘rsatgan voizlardan biri Mavlono 
Irshoddir. U o‘zining donishmandligi va so‘zga chechanligi bilan el nazariga 
tushgan. Mavlono Irshod faqat xalqqa va’z aytish bilangina cheklanib qolmasdan, 
rasmiy davlat ishlarida ham qatnashib. qo‘shni mamlakatlar bilan diplomatik 
aloqalami mustahkamlashda munosib xizmallar qilgan.  
  Faxriddin Ali Safiyning “Latoyif ut-tavoif ’ asarida hikoya qilinishicha, Sulton 
Husayn Boyqaro rasmiy davlat ishi yuzasidan muzokara olib borish uchun Sherozga 
vakil yubormoqchi bo‘ladi. Saroy a’yonlari o‘zaro maslahatlashib, bunday nozik va 
mas’uliyatli vazifani faqat Mavlono Irshod bajara oladi, degan xulosaga kelishadi. 
www.ziyouz.com kutubxonasi Mavlono Irshod Sherozga borib kutilganidek, rasmiy 
ishlami oz fursatda ijobiy hal qilishga erishadi. Uning notiqlik mahoratiga qoyil 
qolgan Shoh Shujo‘ Irshodga ruxsat bermay, bir majlis qurib keyin ketishni iltimos 
qiladi. Majlis juma kuniga belgilanadi. Juma namozidan keyin Masjidi jom e’ga 
yig‘ilgan xalq oldida Mavlono Irshod shunday ehtirosli nutq so‘zlaydiki, odamlar 
uning ta’sirchan sobzlaridan junbushga kelib, ko‘z yoshlarini tiya olmay qolishadi. 
Buni ko‘rgan voiz notiqlik mahoratining yana bir qirrasini namoyish etib, o‘z 
nutqida keskin burilish yasaydiki, endi hamma birdaniga ko‘z yoshi aralash kula 
boshlaydi. “Latoyif ut-tavoyif’ asarida keltirilgan bu voqea Mavlono Irshodning 
odamlar ruhiyatini chuqur tushunadigan, nihoyatda mahoratli so‘z ustasi bo‘lganidan 
dalolat beradi. Qozi O‘shiy. O‘zining purhikmat so‘zlari va jarangdor ovozi bilan 
xalqqa maqbul va manzur bo‘lgan voizlardan yana biri Qozi O‘shiydir. Mavlono asli 
farg‘onalik bo‘lib, O‘sh shahrida qozilik lavozimida ham ishlagan. Mamlakatning 
ijtimoiy-siyosiy hayotida faol ishtirok etgan Qozi O‘shiy jamiyatda yuzaga 
keladigan chigal muammolami yechishda, odamlar qalbiga yo‘l topishda benazir zot 
bo‘lgan. Bu haqida Faxriddin Ali Safiyning “Latoyif ut-tavoyif’ asarida quyidagi 
voqea hikoya qilinadi: “Seiston viloyatining xalqi qattiq qo‘lligi, hatto gadoyga ham 
sadaqa bermasligi bilan nom chiqargan ekan.  
  Qozi O‘shiy esa mana shu xalqning ko‘ngil qulfini so‘z kaliti vositasida 
ochishga erishadi. U Seistonga borib ma’lum muddat shu xalqning ichida yashaydi; 
ulaming ruhiyatini o‘rganadi, odamlami qiynayotgan muammolami aniqlaydi. Ana 
qadimdan O‘rta Osiyoda ifodali nutq san’atining juda katta ijtimoiy-siyosiy mavqega ega bo‘lgan davlat ahamiyatiga molik ish ekanligidan dalolat beradi. M avlono Irshod. XV asrda Hirotda yashab - faoliyat ko‘rsatgan voizlardan biri Mavlono Irshoddir. U o‘zining donishmandligi va so‘zga chechanligi bilan el nazariga tushgan. Mavlono Irshod faqat xalqqa va’z aytish bilangina cheklanib qolmasdan, rasmiy davlat ishlarida ham qatnashib. qo‘shni mamlakatlar bilan diplomatik aloqalami mustahkamlashda munosib xizmallar qilgan. Faxriddin Ali Safiyning “Latoyif ut-tavoif ’ asarida hikoya qilinishicha, Sulton Husayn Boyqaro rasmiy davlat ishi yuzasidan muzokara olib borish uchun Sherozga vakil yubormoqchi bo‘ladi. Saroy a’yonlari o‘zaro maslahatlashib, bunday nozik va mas’uliyatli vazifani faqat Mavlono Irshod bajara oladi, degan xulosaga kelishadi. www.ziyouz.com kutubxonasi Mavlono Irshod Sherozga borib kutilganidek, rasmiy ishlami oz fursatda ijobiy hal qilishga erishadi. Uning notiqlik mahoratiga qoyil qolgan Shoh Shujo‘ Irshodga ruxsat bermay, bir majlis qurib keyin ketishni iltimos qiladi. Majlis juma kuniga belgilanadi. Juma namozidan keyin Masjidi jom e’ga yig‘ilgan xalq oldida Mavlono Irshod shunday ehtirosli nutq so‘zlaydiki, odamlar uning ta’sirchan sobzlaridan junbushga kelib, ko‘z yoshlarini tiya olmay qolishadi. Buni ko‘rgan voiz notiqlik mahoratining yana bir qirrasini namoyish etib, o‘z nutqida keskin burilish yasaydiki, endi hamma birdaniga ko‘z yoshi aralash kula boshlaydi. “Latoyif ut-tavoyif’ asarida keltirilgan bu voqea Mavlono Irshodning odamlar ruhiyatini chuqur tushunadigan, nihoyatda mahoratli so‘z ustasi bo‘lganidan dalolat beradi. Qozi O‘shiy. O‘zining purhikmat so‘zlari va jarangdor ovozi bilan xalqqa maqbul va manzur bo‘lgan voizlardan yana biri Qozi O‘shiydir. Mavlono asli farg‘onalik bo‘lib, O‘sh shahrida qozilik lavozimida ham ishlagan. Mamlakatning ijtimoiy-siyosiy hayotida faol ishtirok etgan Qozi O‘shiy jamiyatda yuzaga keladigan chigal muammolami yechishda, odamlar qalbiga yo‘l topishda benazir zot bo‘lgan. Bu haqida Faxriddin Ali Safiyning “Latoyif ut-tavoyif’ asarida quyidagi voqea hikoya qilinadi: “Seiston viloyatining xalqi qattiq qo‘lligi, hatto gadoyga ham sadaqa bermasligi bilan nom chiqargan ekan. Qozi O‘shiy esa mana shu xalqning ko‘ngil qulfini so‘z kaliti vositasida ochishga erishadi. U Seistonga borib ma’lum muddat shu xalqning ichida yashaydi; ulaming ruhiyatini o‘rganadi, odamlami qiynayotgan muammolami aniqlaydi. Ana  
 
shundan keyin shahar qozisidan ruxsat olib, juma kuni masjidi jom e’da xalqqa va’z 
aytadi. U o‘z nutqida xalqning ayni dilidagi gaplami, ulami qiynayotgan 
muammolami shunday aniq va ravon bayon etadiki, xalq topgan-tutganini minbar 
ostiga keltirib tashlaydi. Mavlono 0 ‘shiy nutqi uchun haq olmasligini, va’z va 
nasihat faqat savob uchun, odamlami to‘g‘ri yo‘lga boshlash uchun aytilishini 
tushuntirganda Seiston xalqining voizga bo‘lgan hurmat va muhabbati yanada 
oshadi. Mana shu voqeadan keyin bu xalqning xasis emas, aksincha, oliyjanob 
ekanligi, faqat o‘z 
davrining ba’zi 
muammolariga 
javob topa 
olmay 
qiynalayotganliklari ma’lum bo‘ladi.  
Xoja Muayyad Mehnagiy. “Majolis un-nafois” tazkirasida Xoja Muayyad 
Mehnagiy nomi o‘z zamonasining yetuk notiqlaridan biri www.ziyouz.com 
kutubxonasi sifatida tilga olinadi. Dunyoviy va diniy bilimlami chuqur egallagan bu 
kishining va’zlari hamisha jo‘shqin o‘tgan. Mehnagiy va’zlarining asosini imon-
e’tiqod, dinu diyonat, axloq-odob haqidagi umuminsoniy masalalar tashkil etgan. U 
o‘zining pandu nasihat so‘zlari bilan zamondoshlarini ezgulikka da’vat etishdan 
charchamagan. Voiz o‘z nutqini hamisha Qur’on hikmatlari va hadislar, hikoyat va 
rivoyatlar bilan bezab, ulami tinglovchilarning didi va saviyasiga muvofiqlashtirib 
dilkash ohangda bayon etgan. Shuning uchun ham, uning va’zlari xalq tomonidan 
qizg‘in kutib olingan, bahs-munozaralarga sabab bo‘lgan.  
  Komil ma’rifat egasi Xoja Muayyad Mehnagiy o‘z davrining fidoiy murabbiysi 
sifatida boshqalarni ham kamolot sari yetaklashga intilgan. Shu boisdan Alisher 
Navoiy “Majolis un-nafois”da taniqli adiblar va shoirlar qatorida Xoja Muayyad 
nomini ham hurmat va ehtirom bilan tilga oladi. “Xoja Muayyad Mehna - Hazrat 
Shayx Abusaid Abulxayr (quddisa sirrihu)ning nabiralaridindur. Yillar mozor 
bosbida shayx erdi va zohir ulumin takmil qilib erdi va va’z majolisi bag‘oyat garm 
va pursho‘r voqe’ erdi. Va Xoja samo‘ni dag‘i muassir qilur erdi. Salotin Xojani 
ta’zim qilur erdi”1.  
  Mavlono Riyoziy. “Majolis un-nafois” tazkirasining uchinchi majlisida 
Riyoziy haqida shunday ma’lumot keltirilgan: “Mavlono Riyoziy - Zova 
muhawilotidindur. Atvori mutalavvin kishidur. U1 viloyatning qozisi erdi. U 
jamg‘arma munofiy ishlar andin sodir bo‘lib, ma’zul bo‘ldi va qayd va musodaralar 
tortdi va base zabmatlar ko‘rdi, hamul mansab muddaosig‘a ammo muyassar 
shundan keyin shahar qozisidan ruxsat olib, juma kuni masjidi jom e’da xalqqa va’z aytadi. U o‘z nutqida xalqning ayni dilidagi gaplami, ulami qiynayotgan muammolami shunday aniq va ravon bayon etadiki, xalq topgan-tutganini minbar ostiga keltirib tashlaydi. Mavlono 0 ‘shiy nutqi uchun haq olmasligini, va’z va nasihat faqat savob uchun, odamlami to‘g‘ri yo‘lga boshlash uchun aytilishini tushuntirganda Seiston xalqining voizga bo‘lgan hurmat va muhabbati yanada oshadi. Mana shu voqeadan keyin bu xalqning xasis emas, aksincha, oliyjanob ekanligi, faqat o‘z davrining ba’zi muammolariga javob topa olmay qiynalayotganliklari ma’lum bo‘ladi. Xoja Muayyad Mehnagiy. “Majolis un-nafois” tazkirasida Xoja Muayyad Mehnagiy nomi o‘z zamonasining yetuk notiqlaridan biri www.ziyouz.com kutubxonasi sifatida tilga olinadi. Dunyoviy va diniy bilimlami chuqur egallagan bu kishining va’zlari hamisha jo‘shqin o‘tgan. Mehnagiy va’zlarining asosini imon- e’tiqod, dinu diyonat, axloq-odob haqidagi umuminsoniy masalalar tashkil etgan. U o‘zining pandu nasihat so‘zlari bilan zamondoshlarini ezgulikka da’vat etishdan charchamagan. Voiz o‘z nutqini hamisha Qur’on hikmatlari va hadislar, hikoyat va rivoyatlar bilan bezab, ulami tinglovchilarning didi va saviyasiga muvofiqlashtirib dilkash ohangda bayon etgan. Shuning uchun ham, uning va’zlari xalq tomonidan qizg‘in kutib olingan, bahs-munozaralarga sabab bo‘lgan. Komil ma’rifat egasi Xoja Muayyad Mehnagiy o‘z davrining fidoiy murabbiysi sifatida boshqalarni ham kamolot sari yetaklashga intilgan. Shu boisdan Alisher Navoiy “Majolis un-nafois”da taniqli adiblar va shoirlar qatorida Xoja Muayyad nomini ham hurmat va ehtirom bilan tilga oladi. “Xoja Muayyad Mehna - Hazrat Shayx Abusaid Abulxayr (quddisa sirrihu)ning nabiralaridindur. Yillar mozor bosbida shayx erdi va zohir ulumin takmil qilib erdi va va’z majolisi bag‘oyat garm va pursho‘r voqe’ erdi. Va Xoja samo‘ni dag‘i muassir qilur erdi. Salotin Xojani ta’zim qilur erdi”1. Mavlono Riyoziy. “Majolis un-nafois” tazkirasining uchinchi majlisida Riyoziy haqida shunday ma’lumot keltirilgan: “Mavlono Riyoziy - Zova muhawilotidindur. Atvori mutalavvin kishidur. U1 viloyatning qozisi erdi. U jamg‘arma munofiy ishlar andin sodir bo‘lib, ma’zul bo‘ldi va qayd va musodaralar tortdi va base zabmatlar ko‘rdi, hamul mansab muddaosig‘a ammo muyassar  
 
bo‘lmadi. Va’z aytib minbarda o‘z ash’orin o‘qub, yig‘lab vajdu hoi qilur”2. . Hazrat 
Navoiyning ushbu fikr-mulohazalaridaji shu narsa m a’lum bo‘ladiki, Mavlono 
Riyoziy bir necha muddat Zova viloyatining qozisi bo‘lgan. Ammo o‘z davri 
xukmronlarining siyosatiga qarshi borgani uchun qozilik lavozimidan chetlashtirilib, 
ancha zahmatlar chekkan. Mavlono Riyoziy davrining taniqli so‘z ustasi sifatida o‘z 
va’zlarida yuksak insonparvarlik qarashlarini ilgari surgan. Jamiyatda ro‘y beradigan 
axloqsizlik, zo‘ravonlik kabi g‘ayriinsoniy hodisalarga befarq qaray olmagan. 
Binobarin, hukmronlarni insofga chaqirish e’tiqodsiz va порок kimsalami haq 
yo‘lga hidoyat etish Mavlono Riyoziy va’zlarining asosiy mazmunini tashkil etgan.  
 Riyoziy voiz, ayni paytda iste’dodli shoir ham boMgan. Shu boisdan ham xalqqa 
va’z aytayotganda ba’zan o‘z she’rlarini hissiyot bilan o‘qib, eshituvchilami ham 
toMqinlantirgan, ularda xayrixohlik va hamdardlik tuyg‘usini uyg‘ota olgan. Hayoti 
va faoliyatini ezgulikni targ‘ib etishga bag‘ishlagan mavlono Riyoziy fidoiy 
murabbiy sifatida xalq qalbidan chuqur joy olganligi sababli ham, Alisher 
Navoiydek zotning nazariga tushgan. Tayanch tushunchalar Kohinlar - “Avesto” 
targ‘ibotchilari. Qadimgi notiqlar. Voizlar - axloqiy-ta’limiy, ijtimoiy-siyosiy 
mavzularda nutq so‘zlovchi ma’rifat targ‘ibotchilari. Voizlik turlari: dabirlik, 
xatiblik, muzakkirlik. Substantsiya - tub mohiyat. Aksidentsiya - tasodifiy hoi, 
hodisa; tub mohiyati e’tibori bilan uncha ahamiyati bo‘lmagan juz ’iy xususiyat.  
Savol va topshiriqlar  
1. Ifodali o‘qish san’atining taraqqiy etishida “Avesto” qanday o‘rin tutgan? . 
 2. Qur’oni Karimni qiroat bilan o‘qish san’ati va uning inson ruhiyatiga ta’siri 
haqida gapiring.  
3. Og‘zaki so‘z ijrochiligiga asoslangan voizlik san’ati haqida qaysi manbalarda 
ma’lumot berilgan?  
4. Alisher Navoiy va’z aytuvchi haqida nima deydi, siz bu fikmi qanday 
izohlaysiz?  
5. Abu Nasr Forobiy mantiqiy asosga ega bo‘lgan to‘g‘ri va yorqin nutq tuzishda, 
asosan, nimalarga e’tibor qaratadi?  
6.O‘tmishda ifodali o‘qish yoxud potiqlik san’atiga doir qanday asarlar 
yaratilgan?  
Foydalanilgan adabiyotlar: 
bo‘lmadi. Va’z aytib minbarda o‘z ash’orin o‘qub, yig‘lab vajdu hoi qilur”2. . Hazrat Navoiyning ushbu fikr-mulohazalaridaji shu narsa m a’lum bo‘ladiki, Mavlono Riyoziy bir necha muddat Zova viloyatining qozisi bo‘lgan. Ammo o‘z davri xukmronlarining siyosatiga qarshi borgani uchun qozilik lavozimidan chetlashtirilib, ancha zahmatlar chekkan. Mavlono Riyoziy davrining taniqli so‘z ustasi sifatida o‘z va’zlarida yuksak insonparvarlik qarashlarini ilgari surgan. Jamiyatda ro‘y beradigan axloqsizlik, zo‘ravonlik kabi g‘ayriinsoniy hodisalarga befarq qaray olmagan. Binobarin, hukmronlarni insofga chaqirish e’tiqodsiz va порок kimsalami haq yo‘lga hidoyat etish Mavlono Riyoziy va’zlarining asosiy mazmunini tashkil etgan. Riyoziy voiz, ayni paytda iste’dodli shoir ham boMgan. Shu boisdan ham xalqqa va’z aytayotganda ba’zan o‘z she’rlarini hissiyot bilan o‘qib, eshituvchilami ham toMqinlantirgan, ularda xayrixohlik va hamdardlik tuyg‘usini uyg‘ota olgan. Hayoti va faoliyatini ezgulikni targ‘ib etishga bag‘ishlagan mavlono Riyoziy fidoiy murabbiy sifatida xalq qalbidan chuqur joy olganligi sababli ham, Alisher Navoiydek zotning nazariga tushgan. Tayanch tushunchalar Kohinlar - “Avesto” targ‘ibotchilari. Qadimgi notiqlar. Voizlar - axloqiy-ta’limiy, ijtimoiy-siyosiy mavzularda nutq so‘zlovchi ma’rifat targ‘ibotchilari. Voizlik turlari: dabirlik, xatiblik, muzakkirlik. Substantsiya - tub mohiyat. Aksidentsiya - tasodifiy hoi, hodisa; tub mohiyati e’tibori bilan uncha ahamiyati bo‘lmagan juz ’iy xususiyat. Savol va topshiriqlar 1. Ifodali o‘qish san’atining taraqqiy etishida “Avesto” qanday o‘rin tutgan? . 2. Qur’oni Karimni qiroat bilan o‘qish san’ati va uning inson ruhiyatiga ta’siri haqida gapiring. 3. Og‘zaki so‘z ijrochiligiga asoslangan voizlik san’ati haqida qaysi manbalarda ma’lumot berilgan? 4. Alisher Navoiy va’z aytuvchi haqida nima deydi, siz bu fikmi qanday izohlaysiz? 5. Abu Nasr Forobiy mantiqiy asosga ega bo‘lgan to‘g‘ri va yorqin nutq tuzishda, asosan, nimalarga e’tibor qaratadi? 6.O‘tmishda ifodali o‘qish yoxud potiqlik san’atiga doir qanday asarlar yaratilgan? Foydalanilgan adabiyotlar:  
 
1. Abu Rayhon Beruniy. Tanlangan asarlar. Ill to‘m. - Toshkent: Fan, 1982.  
2. Alisher Navoiy. Mahbub ul-qulub. — Toshkent: G‘.G‘ulom nomidagi 
Adabiyot va san’at nashriyoti, 1983.  
3. Abu Nasr Forobiy. Risolalar. - Toshkent: 1975.  
4. Qobiljon Oripov, Mahmuda Obidova. Ifodali o‘qish. - Toshkent: 0 ‘qituvchi, 
1994. 
 
1. Abu Rayhon Beruniy. Tanlangan asarlar. Ill to‘m. - Toshkent: Fan, 1982. 2. Alisher Navoiy. Mahbub ul-qulub. — Toshkent: G‘.G‘ulom nomidagi Adabiyot va san’at nashriyoti, 1983. 3. Abu Nasr Forobiy. Risolalar. - Toshkent: 1975. 4. Qobiljon Oripov, Mahmuda Obidova. Ifodali o‘qish. - Toshkent: 0 ‘qituvchi, 1994.