IJODIY METOD. IJODKOR USLUBI. ADABIY JARAYON

Yuklangan vaqt

2024-12-11

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

28,9 KB


 
 
 
 
 
 
IJODIY METOD. IJODKOR USLUBI. ADABIY JARAYON 
 
 
REJA: 
1. San’at va adabiyotdagi ijodiy metodlar. 
2. Romantizm ijodiy metodi. 
3. Realizm metodi. 
4. Klassitsizm, sentimentalism, naturalism,.. 
5. Modernizm va bugungi adabiyot. 
6. Ijodkor uslubi va adabiy jarayon.  
 
Tayanch atamalar: Ijodiy metod, romantizm, realizm, klassitsizm, 
sentimentalism, naturalism, modernism, ijodkor uslubi, adabiy jarayon. 
Individual (o’ziga xos) uslublar yozuvchilarning va muayyan davr 
adabiyotlarining o’ziga xosligiga bog’liq bo’lganidek, badiiy metod (usul) ham 
sanatkor yoki san’atkorlar guruhining mushtarak va ayrim belgilariga, g’oyaviy-
badiiy saviyalariga, maqsadlariga aloqadardir. Badiiy usul deyilganda yozuvchining 
voqelikning aks ettirish va baholashdagi asosiy tamoyillari tushuniladi. Uslubdan 
farqli holda bu tamoyillar sanatkorlarning dunyoqarashi, tutgan yo’li va hayot 
haqidagi nuqtai nazari bilan uzviy bog’liq bo’ladi. 
Sanat va adabiyotdagi ijodiy metodlar aslida inson dunyosini uning ilgari 
anglamagan xaqiqatlarini ko’rsatish borasidagi izlanish yo’llaridir. Tadqiqotlarda 
so’z sanatida inson dunyosining badiiy gavdalantirishni ikki yo’li: realizm va 
romantizm yo’li bor, deyiladi. Bu ham aslida inson tabiati bilan bog’liq hodisa 
sanaladi. Chunki, odam ham real hayot qo’ynida, ham orzu havaslar dunyosida 
yashaydi. Inson tabiatida mavjud hayot tarziga qanoat qilishdan ko’ra turmushni 
IJODIY METOD. IJODKOR USLUBI. ADABIY JARAYON REJA: 1. San’at va adabiyotdagi ijodiy metodlar. 2. Romantizm ijodiy metodi. 3. Realizm metodi. 4. Klassitsizm, sentimentalism, naturalism,.. 5. Modernizm va bugungi adabiyot. 6. Ijodkor uslubi va adabiy jarayon. Tayanch atamalar: Ijodiy metod, romantizm, realizm, klassitsizm, sentimentalism, naturalism, modernism, ijodkor uslubi, adabiy jarayon. Individual (o’ziga xos) uslublar yozuvchilarning va muayyan davr adabiyotlarining o’ziga xosligiga bog’liq bo’lganidek, badiiy metod (usul) ham sanatkor yoki san’atkorlar guruhining mushtarak va ayrim belgilariga, g’oyaviy- badiiy saviyalariga, maqsadlariga aloqadardir. Badiiy usul deyilganda yozuvchining voqelikning aks ettirish va baholashdagi asosiy tamoyillari tushuniladi. Uslubdan farqli holda bu tamoyillar sanatkorlarning dunyoqarashi, tutgan yo’li va hayot haqidagi nuqtai nazari bilan uzviy bog’liq bo’ladi. Sanat va adabiyotdagi ijodiy metodlar aslida inson dunyosini uning ilgari anglamagan xaqiqatlarini ko’rsatish borasidagi izlanish yo’llaridir. Tadqiqotlarda so’z sanatida inson dunyosining badiiy gavdalantirishni ikki yo’li: realizm va romantizm yo’li bor, deyiladi. Bu ham aslida inson tabiati bilan bog’liq hodisa sanaladi. Chunki, odam ham real hayot qo’ynida, ham orzu havaslar dunyosida yashaydi. Inson tabiatida mavjud hayot tarziga qanoat qilishdan ko’ra turmushni  
 
o’zgartirish istagi uni, yanada yaxshilash havasi baland turadi. Bu havas ayniqsa 
kishining bolalik, yoshlik kezlarida kuchli bo’ladi. 
Ehtimol shu sababdandir qadim dunyo adabiyoti asarlarining aksariyati 
romantizmga asoslangan. Yunon dramaturgi Sofokl Evripid asarlari haqida fikr 
bildirib, mazkur hodisani bunday sharhlagan: "Men odamlarni ular qanday 
yashashni istagan bo’lsa, shunday shunday tasvir etaman, u esa odamlarni, ular 
aslida qanday bo’lsalar, shunday tasvir etadi. "Alpomish" dostonidagi Alpomish, 
Barchin, Qaldirgoch, Navoiyning "Farhod va Shirin" dostonidagi Farhod kabi ijobiy 
obrazlar ham inson aslida qanday bo’lishi lozimligini bildirgan, ya’ni orzulardan 
yaralgan qahramonlardir. Albatta, mavjud hayot hodisalariga munosabat sifatida 
real turmush hodisalarini ajratuvchi asarlar ham yozilgan. Ularning aksariyati, 
asosan, tanqidiy, hajviy ruhda bo’lgan. Real hayotga tanqidiy yondashishi esa uni 
o’zgartirish orzusida tug’iladi. 
Orzu havaslarni akslantirish esa romantizm metodining asosi sanaladi. 
Romantizm metodi-hayot haqidagi inson to’g’risidagi orzular ifodasidir. Bu 
metodda yaratilgan asarlarda xayoliy voqealar, orzulardagi obrazlar asosiy o’rin 
tutadi. SHoir yozuvchi o’z a’moli (ideali)dagi insonni ko’rsatish uchun 
qahramonlarshsh real hayotdagidan ko’ra kuchliroq, fidoyiroq, jasurroq qilib 
gavdalantiradi. "Farhod va SHirin" dostonidagi Farhod obrazi A.Navoiyning chin 
inson (obrazi) haqidagi orzulari ifodasi sanaladi. Ideal obrazni, ideal hayotni 
ko’rsatish romantizm metodining bosh xususiyati hisoblanadi. SHuning uchun bu 
xildagi asarlarda real hayotning o’zidagidan ko’ra boshqacha voqealar ko’rsatiladi. 
Fonetik syujetli, mifologiya asoslangan asarlar ham romantizm metodiga mansub 
sanaladi. 
"Romantizm ijodiy metodi juda murakkab hodisa bo’lib, u XYIII asr oxiri 
XIX asr boshida Yevropa, Amerika adabiyotida paydo bo’ldi hamda o’zidan avval 
adabiyot va estetikada hukmronlik qilgan klassisizmga qarshi kurashda shakllandi 
va rivoj topdi" deyiladi. Biroq sharq adabiyotida romantizm azal-azaldan ustivor 
bo’lgani aniq. Yoki qadimgi yunon dramaturglarining mavjud jamiyat hayotini 
o’zgartirish, adolatli shoh haqidagi orzu istaklarini ifodalagan asarlari ham 
o’zgartirish istagi uni, yanada yaxshilash havasi baland turadi. Bu havas ayniqsa kishining bolalik, yoshlik kezlarida kuchli bo’ladi. Ehtimol shu sababdandir qadim dunyo adabiyoti asarlarining aksariyati romantizmga asoslangan. Yunon dramaturgi Sofokl Evripid asarlari haqida fikr bildirib, mazkur hodisani bunday sharhlagan: "Men odamlarni ular qanday yashashni istagan bo’lsa, shunday shunday tasvir etaman, u esa odamlarni, ular aslida qanday bo’lsalar, shunday tasvir etadi. "Alpomish" dostonidagi Alpomish, Barchin, Qaldirgoch, Navoiyning "Farhod va Shirin" dostonidagi Farhod kabi ijobiy obrazlar ham inson aslida qanday bo’lishi lozimligini bildirgan, ya’ni orzulardan yaralgan qahramonlardir. Albatta, mavjud hayot hodisalariga munosabat sifatida real turmush hodisalarini ajratuvchi asarlar ham yozilgan. Ularning aksariyati, asosan, tanqidiy, hajviy ruhda bo’lgan. Real hayotga tanqidiy yondashishi esa uni o’zgartirish orzusida tug’iladi. Orzu havaslarni akslantirish esa romantizm metodining asosi sanaladi. Romantizm metodi-hayot haqidagi inson to’g’risidagi orzular ifodasidir. Bu metodda yaratilgan asarlarda xayoliy voqealar, orzulardagi obrazlar asosiy o’rin tutadi. SHoir yozuvchi o’z a’moli (ideali)dagi insonni ko’rsatish uchun qahramonlarshsh real hayotdagidan ko’ra kuchliroq, fidoyiroq, jasurroq qilib gavdalantiradi. "Farhod va SHirin" dostonidagi Farhod obrazi A.Navoiyning chin inson (obrazi) haqidagi orzulari ifodasi sanaladi. Ideal obrazni, ideal hayotni ko’rsatish romantizm metodining bosh xususiyati hisoblanadi. SHuning uchun bu xildagi asarlarda real hayotning o’zidagidan ko’ra boshqacha voqealar ko’rsatiladi. Fonetik syujetli, mifologiya asoslangan asarlar ham romantizm metodiga mansub sanaladi. "Romantizm ijodiy metodi juda murakkab hodisa bo’lib, u XYIII asr oxiri XIX asr boshida Yevropa, Amerika adabiyotida paydo bo’ldi hamda o’zidan avval adabiyot va estetikada hukmronlik qilgan klassisizmga qarshi kurashda shakllandi va rivoj topdi" deyiladi. Biroq sharq adabiyotida romantizm azal-azaldan ustivor bo’lgani aniq. Yoki qadimgi yunon dramaturglarining mavjud jamiyat hayotini o’zgartirish, adolatli shoh haqidagi orzu istaklarini ifodalagan asarlari ham  
 
romantizm metodiga mansub. Adabiyotning dastlabki asosi bo’lgan xalq og’zaki 
ijodidagi ertak, dostonlar ham romantizm metodidagi asarlar sirasiga kiradi. 
Realizm metodi. Realizm lotincha realis so’z bo’lib, "bor, mavjud narsa, 
hakiqiy" degan ma’noni bildiradi. Bundan anglashiladiki, realizm dunyoning 
moddiy jihatlarini qamrab oladigan umumiy tushuncha sanaladi. Realizm ijodiy 
metodining asosiy xususiyati hayot hodisalarini bor bo’yi bilan ko’rsatish va undagi 
mavjud nuqson, kamchiliklarni tanqid qilish, deyish unchalik to’g’ri emas. CHunki 
turmushdagi, kishilar fe’l-atvoridagi qusurlar xususida romantizm yoki klassisizmga 
oid deyilgan asarlarda ham so’z yuritiladi. 
Ijodiy metodlarni muayyan tarixi davr doirasida chegaralash ham o’rinsiz. 
CHunki tanqidiy realizm namunasi deyilgan Maxmurning "Hapalak", Muqimiyning 
"Tanobchilar" asarlariga o’xshash tanqidiy, hajviy ruxdagi asarlar qadimda ham 
yaratilgan. Ular hozir ham yozilmokda. 
"SHarq xalqlari adbiyotida realizmning mustaqil badiiy hodisa sifatida rivoji 
va gullashi, butunicha olganda, XX asrga oiddir, ba’zi adabiyotlarda esa XX asrga 
oiddir", degan qarash ilgari surib kelindi. Bu xil kurash aslida Yevropa adabiyoti 
bilan SHarq xalqlari adabiyoti orasidagi tafovutni, ularning har biri o’ziga xos 
hodisa ekanligini e’tiborga olmasdan kelib chiqqan. Qolaversa, romantizm adabiyoti 
tarqqiyotining quyi, romaitizm yuqori bosqichi emas. Realizm romantizmnmng 
inkor etmaydi. Ularning har ikki biri maqsad-hayot qodisalari va inson dunyosining 
(yillarini) ko’rsatishning o’ziga xos yo’llaridir. SHuning uchun XX asr jahon 
adabiyotining eng yetuk namoyondalarida realizm va romantizm ijodiy metodi 
uyg’unlashib ketgan. Masalan, Mixail Bulgakovning "Usta va Margarita", CHingiz 
Aytmatovning "Asrni qaritgan kun", "Qiyomat", Gabriel Garsia Markesning 
"Yolg’izlikda yuz yil" kabi romanlarida hayotning real hodisalari bilan rivoyat, 
afsonalar kabi qahramonlarning xayol, tushdagi voqealar yaxlit olam sifatida 
gavdalantiriladi. 
Romantizm va realizm ijodiy metodiga xos yetakchi xususiyatlarning o’zaro 
birikib, yaxlit badiiy olamni namoyon etish qadim SHarq adabiyogi namunalari, 
xususan, Firdavsiyning "SHohnoma", Navoiyning "Hamsa" dostonlarida ham 
romantizm metodiga mansub. Adabiyotning dastlabki asosi bo’lgan xalq og’zaki ijodidagi ertak, dostonlar ham romantizm metodidagi asarlar sirasiga kiradi. Realizm metodi. Realizm lotincha realis so’z bo’lib, "bor, mavjud narsa, hakiqiy" degan ma’noni bildiradi. Bundan anglashiladiki, realizm dunyoning moddiy jihatlarini qamrab oladigan umumiy tushuncha sanaladi. Realizm ijodiy metodining asosiy xususiyati hayot hodisalarini bor bo’yi bilan ko’rsatish va undagi mavjud nuqson, kamchiliklarni tanqid qilish, deyish unchalik to’g’ri emas. CHunki turmushdagi, kishilar fe’l-atvoridagi qusurlar xususida romantizm yoki klassisizmga oid deyilgan asarlarda ham so’z yuritiladi. Ijodiy metodlarni muayyan tarixi davr doirasida chegaralash ham o’rinsiz. CHunki tanqidiy realizm namunasi deyilgan Maxmurning "Hapalak", Muqimiyning "Tanobchilar" asarlariga o’xshash tanqidiy, hajviy ruxdagi asarlar qadimda ham yaratilgan. Ular hozir ham yozilmokda. "SHarq xalqlari adbiyotida realizmning mustaqil badiiy hodisa sifatida rivoji va gullashi, butunicha olganda, XX asrga oiddir, ba’zi adabiyotlarda esa XX asrga oiddir", degan qarash ilgari surib kelindi. Bu xil kurash aslida Yevropa adabiyoti bilan SHarq xalqlari adabiyoti orasidagi tafovutni, ularning har biri o’ziga xos hodisa ekanligini e’tiborga olmasdan kelib chiqqan. Qolaversa, romantizm adabiyoti tarqqiyotining quyi, romaitizm yuqori bosqichi emas. Realizm romantizmnmng inkor etmaydi. Ularning har ikki biri maqsad-hayot qodisalari va inson dunyosining (yillarini) ko’rsatishning o’ziga xos yo’llaridir. SHuning uchun XX asr jahon adabiyotining eng yetuk namoyondalarida realizm va romantizm ijodiy metodi uyg’unlashib ketgan. Masalan, Mixail Bulgakovning "Usta va Margarita", CHingiz Aytmatovning "Asrni qaritgan kun", "Qiyomat", Gabriel Garsia Markesning "Yolg’izlikda yuz yil" kabi romanlarida hayotning real hodisalari bilan rivoyat, afsonalar kabi qahramonlarning xayol, tushdagi voqealar yaxlit olam sifatida gavdalantiriladi. Romantizm va realizm ijodiy metodiga xos yetakchi xususiyatlarning o’zaro birikib, yaxlit badiiy olamni namoyon etish qadim SHarq adabiyogi namunalari, xususan, Firdavsiyning "SHohnoma", Navoiyning "Hamsa" dostonlarida ham  
 
kuzatiladi. Masalan, SHirin mamlakatida tog’li joyda ajoyib saroy, ko’shklar barpo 
etilgani, kanal qazuvchilarning mashaqqat bilan mehnat qilgani real voqelikka 
muvofiq keladi. 
Klassisizm lotincha classicus so’z bo’lib, "namuna", "ibrat" degan ma’noni 
anglatadi. Bu metod vakillari o’tmish adabiyot namoyandalari asarlarini o’zlari 
uchun mezon, ibrat namunasi deb qaraganlar. 
Klassitsizm XVII asr avvalida Frantsiyada Lyudovik o’n to’rt zamonasida 
absolyutizm avj olgan davrda kelib chiqqan adabiy oqim bo’lib, u qadimiyat 
obidalariga o’xshash yuksak san’at namunalarini ijod etishni talab etadi. Klassisizm 
vakillari ijodida mamlakat, vatan manfatlarini ko’zlash, kuchli, yorqin, yirik 
xarakterlarni aks ettirish birinchi o’rinda turadi. 
Klassitsist yozuvchilar Rim va Gretsiya san’atining yuqori bosqichiga 
ko’tarilgan davrida yaratilgan asarlarni, klassik adabiyot asarlarini yuksak namuna 
sifatida qabul qiladilar. Ular Esxil, Sofokl Evripid tragediyalariga ergashib, 
qahramonlik ruhidagi poema va tragediyalar ijod etishadi. 
Klassitsizm nazariyotchilaridan biri frantsuz adibi va adabiyotshunosi 
N.Bualo (1636-1711): "Adabiyot saroy va shahar uchun yaratilishi kerak" deydi. 
Klassitsistlar ta’biricha, adabiyotda hamma narsa anik va qat’iy qoida asosida 
ko’rsatilishi lozim. Klassitsizm estetikasining talablaridan yana biri "uch birlik"dir. 
Yana 
dramada 
gavdalantirilayotgan 
hodisa 
bitta 
yaxlit 
syujet 
tarzida 
gavdalantirilishi ("harakat birligi"), voqea bir joyda bo’lib o’tishi zarur ("joy birligi" 
talabi), voqea yigirma to’rt soat ichida yuz berishi ("vaqt birligi") lozim. 
Borliqda aynan bir-biriga o’xshash biron bir hodisa mavjud emas. Jumladan, 
odamlar ham qiyofa-ko’rinishi, fel-atvori, qiziqishlari, hatti-harakatlariga ko’ra bir-
biridan farq qiladi. CHunki betakrorlik borliqning bosh xususiyati sanaladi. 
Kishilarning harakat, faoliyati ham ana shu haqiqatni tasdiqlaydi. Odamlar bo’y-
basti, ovozi, qobiliyati, irodasi kabi jihatlariga ko’ra bir-biridan aniq ajralib turadi. 
Hatto bir ota-onaning farzandi bo’lgan egizaklar ham bir-biriga aynan o’xshamaydi. 
Yozuvi bir xil kishilarni topishga urinish ham befoyda. CHunki har bir odamning 
o’ziga xos "xat"i bo’ladi. Ijodkor uslubini ham ma’lum ma’noda ana shunday "xat" 
kuzatiladi. Masalan, SHirin mamlakatida tog’li joyda ajoyib saroy, ko’shklar barpo etilgani, kanal qazuvchilarning mashaqqat bilan mehnat qilgani real voqelikka muvofiq keladi. Klassisizm lotincha classicus so’z bo’lib, "namuna", "ibrat" degan ma’noni anglatadi. Bu metod vakillari o’tmish adabiyot namoyandalari asarlarini o’zlari uchun mezon, ibrat namunasi deb qaraganlar. Klassitsizm XVII asr avvalida Frantsiyada Lyudovik o’n to’rt zamonasida absolyutizm avj olgan davrda kelib chiqqan adabiy oqim bo’lib, u qadimiyat obidalariga o’xshash yuksak san’at namunalarini ijod etishni talab etadi. Klassisizm vakillari ijodida mamlakat, vatan manfatlarini ko’zlash, kuchli, yorqin, yirik xarakterlarni aks ettirish birinchi o’rinda turadi. Klassitsist yozuvchilar Rim va Gretsiya san’atining yuqori bosqichiga ko’tarilgan davrida yaratilgan asarlarni, klassik adabiyot asarlarini yuksak namuna sifatida qabul qiladilar. Ular Esxil, Sofokl Evripid tragediyalariga ergashib, qahramonlik ruhidagi poema va tragediyalar ijod etishadi. Klassitsizm nazariyotchilaridan biri frantsuz adibi va adabiyotshunosi N.Bualo (1636-1711): "Adabiyot saroy va shahar uchun yaratilishi kerak" deydi. Klassitsistlar ta’biricha, adabiyotda hamma narsa anik va qat’iy qoida asosida ko’rsatilishi lozim. Klassitsizm estetikasining talablaridan yana biri "uch birlik"dir. Yana dramada gavdalantirilayotgan hodisa bitta yaxlit syujet tarzida gavdalantirilishi ("harakat birligi"), voqea bir joyda bo’lib o’tishi zarur ("joy birligi" talabi), voqea yigirma to’rt soat ichida yuz berishi ("vaqt birligi") lozim. Borliqda aynan bir-biriga o’xshash biron bir hodisa mavjud emas. Jumladan, odamlar ham qiyofa-ko’rinishi, fel-atvori, qiziqishlari, hatti-harakatlariga ko’ra bir- biridan farq qiladi. CHunki betakrorlik borliqning bosh xususiyati sanaladi. Kishilarning harakat, faoliyati ham ana shu haqiqatni tasdiqlaydi. Odamlar bo’y- basti, ovozi, qobiliyati, irodasi kabi jihatlariga ko’ra bir-biridan aniq ajralib turadi. Hatto bir ota-onaning farzandi bo’lgan egizaklar ham bir-biriga aynan o’xshamaydi. Yozuvi bir xil kishilarni topishga urinish ham befoyda. CHunki har bir odamning o’ziga xos "xat"i bo’ladi. Ijodkor uslubini ham ma’lum ma’noda ana shunday "xat"  
 
deyish mumkin. Yozuvchi, shoirning "xat"i uning asarlari tilida, qahramonlarining 
so’zlash tarzida, voqealarning tanlab olinishi va bayon etilishida namoyon bo’ladi. 
SHuning uchun ham F.Dostoevskiy romanlari bilan L.Tolstoy yoki A.CHexov 
asarlari bir-biridan farq qiladi. "Qutlug’ kon" Oybekning, "O’g’ri" va "Bemor" 
Abdulla Qahhorning qalamiga mansubligi aniq bilinadi. SHe’riyatdan xabardor 
ziyrak kitobxon Abdulla Oripov, Erkin Vohidov, Rauf Parfi she’rlarini bemalol 
"tanishadi". 
Uslub-ijodkor xayolotining namoyon bo’lish tarzi ham sanaladi. Yozuvchi, 
shoir voqealarni, qahramonlarni, ular yashaydigan manzil manzaralarini qanday 
tasavvur qilsa, shunday ifoydalaydi. Oybek qahramonlari harakatlanadigan joylarni 
jamiki ko’rinishlari bilan keng bayon etadi. Personajlar qiyofa, holatini batafsil 
suratlantiradi. Abdulla Qahhor esa qahramonlari turgan joyni ham, ularning holati, 
ahvolini ham ixcham, lo’nda, eng muhim jihatlariga e’tiborni qaratgan holda 
tasvirlaydi. 
Metod (yunon. methodos — tadqiq qilish usuli) — hayotni estetik 
o’zlashtirish, uni badiiy ifodalash va baholashning umumiy tamoyillari. Bularning 
eng muhimlari: metod — "voqelikni aks etgiruvchi usul", "hayotni tipiklashtirish 
tamoyillari", "asar g’oyasini tashuvchi obrazlarni qiyoslash va rivojini ko’rsatish 
tamoyili", "obrazli vaziyatni hal etish tamoyili", "yozuvchining hayot hodisalarini 
tanlash va baholash tamoyili", "san’atning voqelikka ijodiy munosabati (qayta 
yaratish)ning umumiy tamoyillari" va hokazo. Bu belgilar, bizningcha, bir-birini 
to’ldiradi va metod haqidaga umumiy tasavvur hosil qilishimizga ko’mak beradi. 
Xullas, metod yozuvchilarga asar yaratish uchun zarur bo’lgan estetik tamoyillarni 
aniqlab beradi. Busiz badiiy ijodni tasavvur qilib bo’lmaydi. Akademik I.O.Sultonov 
aytganidek, ijodiy metod masalasi, dastavval, san’atkorning hayotga, voqelikka 
munosabati masalasidir. SHunga ko’ra, u yoki bu davr adabiyoti metodini 
o’rganishda shu davr so’z san’atkorlarining zamon hodisalariga qanday 
munosabatda bo’lganligini kuzatish kerak. 
Yana bir masala: adabiyotshunoslikda "metod", "badiiy metod" va "ijodiy 
metod" atamalari ishlatiladiki, bular, asosan, bir-birining sinonimi ekanligini 
deyish mumkin. Yozuvchi, shoirning "xat"i uning asarlari tilida, qahramonlarining so’zlash tarzida, voqealarning tanlab olinishi va bayon etilishida namoyon bo’ladi. SHuning uchun ham F.Dostoevskiy romanlari bilan L.Tolstoy yoki A.CHexov asarlari bir-biridan farq qiladi. "Qutlug’ kon" Oybekning, "O’g’ri" va "Bemor" Abdulla Qahhorning qalamiga mansubligi aniq bilinadi. SHe’riyatdan xabardor ziyrak kitobxon Abdulla Oripov, Erkin Vohidov, Rauf Parfi she’rlarini bemalol "tanishadi". Uslub-ijodkor xayolotining namoyon bo’lish tarzi ham sanaladi. Yozuvchi, shoir voqealarni, qahramonlarni, ular yashaydigan manzil manzaralarini qanday tasavvur qilsa, shunday ifoydalaydi. Oybek qahramonlari harakatlanadigan joylarni jamiki ko’rinishlari bilan keng bayon etadi. Personajlar qiyofa, holatini batafsil suratlantiradi. Abdulla Qahhor esa qahramonlari turgan joyni ham, ularning holati, ahvolini ham ixcham, lo’nda, eng muhim jihatlariga e’tiborni qaratgan holda tasvirlaydi. Metod (yunon. methodos — tadqiq qilish usuli) — hayotni estetik o’zlashtirish, uni badiiy ifodalash va baholashning umumiy tamoyillari. Bularning eng muhimlari: metod — "voqelikni aks etgiruvchi usul", "hayotni tipiklashtirish tamoyillari", "asar g’oyasini tashuvchi obrazlarni qiyoslash va rivojini ko’rsatish tamoyili", "obrazli vaziyatni hal etish tamoyili", "yozuvchining hayot hodisalarini tanlash va baholash tamoyili", "san’atning voqelikka ijodiy munosabati (qayta yaratish)ning umumiy tamoyillari" va hokazo. Bu belgilar, bizningcha, bir-birini to’ldiradi va metod haqidaga umumiy tasavvur hosil qilishimizga ko’mak beradi. Xullas, metod yozuvchilarga asar yaratish uchun zarur bo’lgan estetik tamoyillarni aniqlab beradi. Busiz badiiy ijodni tasavvur qilib bo’lmaydi. Akademik I.O.Sultonov aytganidek, ijodiy metod masalasi, dastavval, san’atkorning hayotga, voqelikka munosabati masalasidir. SHunga ko’ra, u yoki bu davr adabiyoti metodini o’rganishda shu davr so’z san’atkorlarining zamon hodisalariga qanday munosabatda bo’lganligini kuzatish kerak. Yana bir masala: adabiyotshunoslikda "metod", "badiiy metod" va "ijodiy metod" atamalari ishlatiladiki, bular, asosan, bir-birining sinonimi ekanligini  
 
inobatga olmoq kerak. Ammo adabiyotshunosliqda qo’llanilayotgan "yozuvchining 
badiiy 
metodi" 
("Oybek 
realizmi", 
"Abdulla 
Qodiriy 
realizmi"...) 
va 
"yozuvchilarning muayyan guruhini birlashtiruvchi badiiy metod" tushunchalari bir-
birining sinonimi emas. Bu o’rinda badiiy tafakkur taraqqiyotining muayyan 
bosqichida yozuvchilarni bir guruhga uyushtirib turadigan ijodiy metod haqida fikr 
yuritmoqdamiz. 
Ijodiy metod dunyoqarash, estetik ideal, badiiy mahorat kabi masalalar bilan 
uzviy aloqada bo’ladi. (Mazkur darslikning badiiy adabiyotda tipiklashtirish va 
g’oyaviylik masalalariga bag’ishlangan bobida metod, iste’dod va dunyoqarashning 
o’zaro munosabati haqida, qisqaroq bo’lsa-da, to’xtalib o’tganmizki, o’sha fikrlarni 
bu o’rinda yana bir karra eslash foydalidir). Badiiy metodni o’rganish jarayonida 
metodni uslub bilan qiyoslash usulidan foydalanish mumkin. CHunki, bu usul badiiy 
metodni ham, individual uslubni ham aniqroq va osonroq tushunib olishga qulaylik 
tug’diradi. Metod va uslub, birinchidan, bir-biriga uzviy bog’liq, ikkinchidan, ular 
aynan bir narsa ham emas. Prof. L.I.Timofeev yozadi: "Metodda eng avvalo, 
yozuvchini boshqa, o’ziga yaqin yozuvchilar bilan bog’laydigan umumiy narsalar 
ko’zga tashlanadi, uslubda esa ularni bir-biridan ajratib turadigan tomonlar: uning 
shaxsiy tajribasi, iste’dodi, nutq ohangi va hokazolar ko’zga tashlanadi". "Metod 
uslubga nisbatan umumiy xarakterga ega, — deb yozishgan N. SHukurov va SH. 
Xolmatovlar, — metodni obrazli ma’noda sahna deb faraz qiladigan bo’lsak, uslub 
shu sahnada qo’yiladigan spektakldir. Spektakllar bir-biriga hech qachon 
o’xshamaganidek, uslublar ham hech vaqt bir-biriga o’xshamaydi". 
Haqiqatan ham "uslub" deganda har bir yozuvchi ijodining faqat o’zigagina 
xos, takrorlanmas g’oyaviy-badiiy xususiyatlarini tushunsak, metod deganda esa, 
aksincha, dastlab, hayot voqea-hodisalarini saralab olish, tasvirlash va baholashda 
yozuvchilar asoslanadigan estetik tamoyillarining umumiyligini, mushtarakligani 
anglaymiz. Prof. L. G. Abramovich aytganidek, agar metod yozuvchining hayot 
haqidagi konsepsiyalari bo’lsa, uslub uning konkret badiiy ifodasi. L.I.Timofeev 
metodni kompasga o’xshatadi: kema uchun kompas yo’l ko’rsatuvchi yudduz 
bo’lsa, adabiy jarayonda metod yozuvchi ijodining bosh yo’nalishini belgilab beradi. 
inobatga olmoq kerak. Ammo adabiyotshunosliqda qo’llanilayotgan "yozuvchining badiiy metodi" ("Oybek realizmi", "Abdulla Qodiriy realizmi"...) va "yozuvchilarning muayyan guruhini birlashtiruvchi badiiy metod" tushunchalari bir- birining sinonimi emas. Bu o’rinda badiiy tafakkur taraqqiyotining muayyan bosqichida yozuvchilarni bir guruhga uyushtirib turadigan ijodiy metod haqida fikr yuritmoqdamiz. Ijodiy metod dunyoqarash, estetik ideal, badiiy mahorat kabi masalalar bilan uzviy aloqada bo’ladi. (Mazkur darslikning badiiy adabiyotda tipiklashtirish va g’oyaviylik masalalariga bag’ishlangan bobida metod, iste’dod va dunyoqarashning o’zaro munosabati haqida, qisqaroq bo’lsa-da, to’xtalib o’tganmizki, o’sha fikrlarni bu o’rinda yana bir karra eslash foydalidir). Badiiy metodni o’rganish jarayonida metodni uslub bilan qiyoslash usulidan foydalanish mumkin. CHunki, bu usul badiiy metodni ham, individual uslubni ham aniqroq va osonroq tushunib olishga qulaylik tug’diradi. Metod va uslub, birinchidan, bir-biriga uzviy bog’liq, ikkinchidan, ular aynan bir narsa ham emas. Prof. L.I.Timofeev yozadi: "Metodda eng avvalo, yozuvchini boshqa, o’ziga yaqin yozuvchilar bilan bog’laydigan umumiy narsalar ko’zga tashlanadi, uslubda esa ularni bir-biridan ajratib turadigan tomonlar: uning shaxsiy tajribasi, iste’dodi, nutq ohangi va hokazolar ko’zga tashlanadi". "Metod uslubga nisbatan umumiy xarakterga ega, — deb yozishgan N. SHukurov va SH. Xolmatovlar, — metodni obrazli ma’noda sahna deb faraz qiladigan bo’lsak, uslub shu sahnada qo’yiladigan spektakldir. Spektakllar bir-biriga hech qachon o’xshamaganidek, uslublar ham hech vaqt bir-biriga o’xshamaydi". Haqiqatan ham "uslub" deganda har bir yozuvchi ijodining faqat o’zigagina xos, takrorlanmas g’oyaviy-badiiy xususiyatlarini tushunsak, metod deganda esa, aksincha, dastlab, hayot voqea-hodisalarini saralab olish, tasvirlash va baholashda yozuvchilar asoslanadigan estetik tamoyillarining umumiyligini, mushtarakligani anglaymiz. Prof. L. G. Abramovich aytganidek, agar metod yozuvchining hayot haqidagi konsepsiyalari bo’lsa, uslub uning konkret badiiy ifodasi. L.I.Timofeev metodni kompasga o’xshatadi: kema uchun kompas yo’l ko’rsatuvchi yudduz bo’lsa, adabiy jarayonda metod yozuvchi ijodining bosh yo’nalishini belgilab beradi.  
 
Biroq, bunday yo’nalish g’oyatda relefli bo’lib, undan qay tarzda va qanday o’tish 
ijodkorning iste’dodi, mahorati, madaniy saviyasiga bog’liq — shu jarayonda 
yozuvchining individual uslubi paydo bo’ladi. SHu vajdan ko’pchilik yozuvchilar 
uchun metod yagona bo’lsa-da, uslublar g’oyatda rang-barangdir. Agar yozuvchi 
ilg’or dunyoqarash, katga iste’dod, yuksak mahorat sohibi bo’lsa va, ayni choqda, 
ijodiy metod bilan qurollansa, hayotni chuqur bilsa, albatta, chinakam san’at asari 
yaratishga muyassar bo’la oladi. 
Badiiy metod - tarixiy-estetik kategoriya. U jamiyat tarixining muayyan 
bosqichida shu davrning ijtimoiy-estetik talablari taqozosi bilan tug’iladi, 
rivojlanadi va boshqa bir sharoitda o’z o’rnini yangi ijodiy metodga bo’shatib 
berishga majbur bo’ladi. Biror yangi metodning adabiyotda paydo bo’lishi uchun 
dastavval ijtimoiy hayotning o’zida real zamin va asos mavjud bo’ladi: yangi metod 
ana shu muhitning mahsuli o’laroq vujudga keladi. Ijodiy metodlarning bu xilda 
o’rin almashinib turishi adabiyot taraqqiyotining qonuniyatlaridan biridir. Zero, 
hayot, jamiyat taraqqiyoti tendensiyalari adabiyot taraqqiyoti tendensiyalarini 
belgilab beradi. Badiiy adabiyot tarixida romantizm va realizm metodlari keng 
tarqalgan. 
Romantizm. Bu metodning bosh xislati «idealga moslab hayotni qayta 
yaralish»dir, ya’ni orzu qilingan voqelikni tasvirlashdir; uni go’zal va mukammal 
hayol tarzida ko’rsatishdir; ana shu hayot qahramonlarining afsonaviy kuch-
qudratga egaligini, mo’jizakorligini ideallashtirishdir. Esxilning «Prometey», 
Sofoklning «SHoh Edip», Yevripidning «Elena», Navoiyning «Xamsa», 
Rustavelining «Yo’lbars terisini yopingan pahlavon» kabi asarlarida «odamlarning 
qanday bo’lishi kerak bo’lsa, shunday tasviri» berilgani ham yuqorida aytilgan bosh 
xislatni tasdiqlaydi. Jumladan, Alisher Navoiyning «Farhod va SHirin» dostonidagi 
Farhod real shahzoda obrazi emas, balki Navoiy orzu qilgan hukmron timsolidir. U 
shahzoda bo’lishiga qaramay, hunar egallaydi, ilm-fanni chuqur o’rganadi. 
Yoshligidanoq mo’jizakor kuch-quvvatga ega bo’ladi, ming-minglab odamlar eplay 
olmagan ishlarni bajaradi. U teshasi bilan arman tog’i toshlarini xuddi pichoq 
Biroq, bunday yo’nalish g’oyatda relefli bo’lib, undan qay tarzda va qanday o’tish ijodkorning iste’dodi, mahorati, madaniy saviyasiga bog’liq — shu jarayonda yozuvchining individual uslubi paydo bo’ladi. SHu vajdan ko’pchilik yozuvchilar uchun metod yagona bo’lsa-da, uslublar g’oyatda rang-barangdir. Agar yozuvchi ilg’or dunyoqarash, katga iste’dod, yuksak mahorat sohibi bo’lsa va, ayni choqda, ijodiy metod bilan qurollansa, hayotni chuqur bilsa, albatta, chinakam san’at asari yaratishga muyassar bo’la oladi. Badiiy metod - tarixiy-estetik kategoriya. U jamiyat tarixining muayyan bosqichida shu davrning ijtimoiy-estetik talablari taqozosi bilan tug’iladi, rivojlanadi va boshqa bir sharoitda o’z o’rnini yangi ijodiy metodga bo’shatib berishga majbur bo’ladi. Biror yangi metodning adabiyotda paydo bo’lishi uchun dastavval ijtimoiy hayotning o’zida real zamin va asos mavjud bo’ladi: yangi metod ana shu muhitning mahsuli o’laroq vujudga keladi. Ijodiy metodlarning bu xilda o’rin almashinib turishi adabiyot taraqqiyotining qonuniyatlaridan biridir. Zero, hayot, jamiyat taraqqiyoti tendensiyalari adabiyot taraqqiyoti tendensiyalarini belgilab beradi. Badiiy adabiyot tarixida romantizm va realizm metodlari keng tarqalgan. Romantizm. Bu metodning bosh xislati «idealga moslab hayotni qayta yaralish»dir, ya’ni orzu qilingan voqelikni tasvirlashdir; uni go’zal va mukammal hayol tarzida ko’rsatishdir; ana shu hayot qahramonlarining afsonaviy kuch- qudratga egaligini, mo’jizakorligini ideallashtirishdir. Esxilning «Prometey», Sofoklning «SHoh Edip», Yevripidning «Elena», Navoiyning «Xamsa», Rustavelining «Yo’lbars terisini yopingan pahlavon» kabi asarlarida «odamlarning qanday bo’lishi kerak bo’lsa, shunday tasviri» berilgani ham yuqorida aytilgan bosh xislatni tasdiqlaydi. Jumladan, Alisher Navoiyning «Farhod va SHirin» dostonidagi Farhod real shahzoda obrazi emas, balki Navoiy orzu qilgan hukmron timsolidir. U shahzoda bo’lishiga qaramay, hunar egallaydi, ilm-fanni chuqur o’rganadi. Yoshligidanoq mo’jizakor kuch-quvvatga ega bo’ladi, ming-minglab odamlar eplay olmagan ishlarni bajaradi. U teshasi bilan arman tog’i toshlarini xuddi pichoq  
 
sariyog’ni kesganday kesib, kanal qazidi; Xisravning minglab qo’shini ko’ngliga 
g’ulg’ula soladi, ularga bir o’zi bas keladi... 
Romantik asarlarda voqea-hodisalar va qahramonlar bosliqa tarixiy davr va 
mamlakatlarga ko’chirib tasvirlanadi. «Farhod va SHirin» dostonida voqea-
hodisalar avval CHin (Xitoy)da, so’ng Arman o’lkasida yuz beradi. Farhod, Bahrom 
— xitoylik, Mehinbonu, SHirin — armani, SHopur, Xisrav, SHeruya - eronlik. 
Holbuki, bu qahramonlar xarakteri, a’moli, ruhi bilan o’zbeklarga tegishlidir, undagi 
voqea-hodisalar asosida Navoiy davri hayotining tipik manzaralari aksini topgandir. 
Insoniylikni ulug’lash, ezgulikni kuylash, muhabbat va sadoqatni yuksak 
darajada madh etish, unga ishontirish romantizmning eng xarakterli alomatidir. 
Unda hayotni judayam ko’tarinki ruhda, serjilo bo’yoqlarga boy tarzda, yorqin va 
nozik ifoda etish — xislatga aylanadi va bu xislat kitobxon qalbini larzaga soladi. 
«Farhod va SHirin»da tasvirlanishicha, Farhod o’limidan so’ng SHirin: «Men 
uning hajrida bemoru bedilman, xuddi chala so’yilgan qushdayman» — deydi. 
Aning hajrida men bemori bedil,  
Qushemenkim, qilurlar nim bismil. 
Farhodni Armaniya tog’idan keltirib, uni quchoqlab, jismiga jismin va joniga 
jonin ulaydi. Yuzini yuziga, ko’ksini ko’ksiga qo’yib o’z bedilini quchog’iga oladi. 
So’ng yuragidan alangali bir oh tortib, uning ko’zi ham birga uxlagani u bilan 
uyquga ketadi: 
Qo’yubon ro’y-barro’ do’sh-bardo’sh, 
Bo’lib o’z bedili birla hamog’ush. 
 
Ko’nguldin shu’laliq ohe chiqardi,  
Ko’zi hamhobadek uyquga bordi. 
Mehinbonu va uning yonidagilar kajavaga yaqin qadam qo’yib borib, pardani 
ochib sanamni ko’rdilar. U yuzini yuziga, ko’ksini ko’ksiga berib, Farhod bilan 
hamog’ush yotar edi. Ko’zi ko’zining ustida, qoshi qoshining ustida. Birorta mo’y 
tashqarida ekanligi ko’rinmasdi. 
sariyog’ni kesganday kesib, kanal qazidi; Xisravning minglab qo’shini ko’ngliga g’ulg’ula soladi, ularga bir o’zi bas keladi... Romantik asarlarda voqea-hodisalar va qahramonlar bosliqa tarixiy davr va mamlakatlarga ko’chirib tasvirlanadi. «Farhod va SHirin» dostonida voqea- hodisalar avval CHin (Xitoy)da, so’ng Arman o’lkasida yuz beradi. Farhod, Bahrom — xitoylik, Mehinbonu, SHirin — armani, SHopur, Xisrav, SHeruya - eronlik. Holbuki, bu qahramonlar xarakteri, a’moli, ruhi bilan o’zbeklarga tegishlidir, undagi voqea-hodisalar asosida Navoiy davri hayotining tipik manzaralari aksini topgandir. Insoniylikni ulug’lash, ezgulikni kuylash, muhabbat va sadoqatni yuksak darajada madh etish, unga ishontirish romantizmning eng xarakterli alomatidir. Unda hayotni judayam ko’tarinki ruhda, serjilo bo’yoqlarga boy tarzda, yorqin va nozik ifoda etish — xislatga aylanadi va bu xislat kitobxon qalbini larzaga soladi. «Farhod va SHirin»da tasvirlanishicha, Farhod o’limidan so’ng SHirin: «Men uning hajrida bemoru bedilman, xuddi chala so’yilgan qushdayman» — deydi. Aning hajrida men bemori bedil, Qushemenkim, qilurlar nim bismil. Farhodni Armaniya tog’idan keltirib, uni quchoqlab, jismiga jismin va joniga jonin ulaydi. Yuzini yuziga, ko’ksini ko’ksiga qo’yib o’z bedilini quchog’iga oladi. So’ng yuragidan alangali bir oh tortib, uning ko’zi ham birga uxlagani u bilan uyquga ketadi: Qo’yubon ro’y-barro’ do’sh-bardo’sh, Bo’lib o’z bedili birla hamog’ush. Ko’nguldin shu’laliq ohe chiqardi, Ko’zi hamhobadek uyquga bordi. Mehinbonu va uning yonidagilar kajavaga yaqin qadam qo’yib borib, pardani ochib sanamni ko’rdilar. U yuzini yuziga, ko’ksini ko’ksiga berib, Farhod bilan hamog’ush yotar edi. Ko’zi ko’zining ustida, qoshi qoshining ustida. Birorta mo’y tashqarida ekanligi ko’rinmasdi.  
 
CHeksiz-chegarasiz ayriliqlar ketib, uning o’rnini benihoya visol egallagan 
edi. O’lgan oshiq bilan jonsiz ma’shuqa sarv daraxti bilan pechak guliday 
chirmashib yotar edilar. Ma’shuqa o’z sevgilisini mahkam quchoqlab yotar, sevgilisi 
ham ma’shuqasini xuddi shunday quchoqlab yotardi: 
Amori son qo’ydilar qadamni, 
Ochibon parda, ko’rdilar sanamni  
Ki, Farhodi bila yotib hamog’ush, 
Qo’yubon ro’y-barro’do’sh-bardo’sh. 
Ko’ziyu qoshi uzra, ko’zu qoshi, 
Sari mo’bo’lmayin zohir tahoshi. 
Ketib ulfurqati behaddu g’oyat, 
Bo’lub ro’zi visoli benihoyat. 
O’luk oshiq bila ma’shuqi bejon, 
Nechunkim sarv birla ishq pechon.  
Quchub o’zoshiqin ma’shuqi mahkam, 
Nechunkim, oshiq o’z ma’shuqini ham. 
Bunday ajib holatga — muhabbatning bunchalik vafoga, sadoqatga 
yo’g’rilganini, pokligi va go’zalligini ko’rgan Mehinbonuning fig’oni ko’kka 
ko’tarildi. SHu fig’on bilan birga uning joni ham chiqib ketdi. CHunki SHirin uning 
joni edi. Usiz o’lishi mumkin edi. SHu paytda undan ajralgan edi, jonidan ham 
ajraldi qo’ydi: 
CHiqib gar dun sort afg’oni oning, 
fig’oni birla chiqtijoni oning. 
CHu SHirin joni erdi, onsiz o’ldi, 
Damekim o’ldi onsiz, jonsiz o’ldi.  
Ko’rinadiki, inson bekorga va bir o’zi hech vaqt o’lmaydi. Mehru muhabbat 
rishtalari bilan bog’langanlar birga yashaydilar yoki birga rixlat qiladilar, bu 
vafoning, sadoqatning, insoniylikning, poklikning, niyatning yetukligi natijasidir, 
romantik tasvirning qudratidir. 
CHeksiz-chegarasiz ayriliqlar ketib, uning o’rnini benihoya visol egallagan edi. O’lgan oshiq bilan jonsiz ma’shuqa sarv daraxti bilan pechak guliday chirmashib yotar edilar. Ma’shuqa o’z sevgilisini mahkam quchoqlab yotar, sevgilisi ham ma’shuqasini xuddi shunday quchoqlab yotardi: Amori son qo’ydilar qadamni, Ochibon parda, ko’rdilar sanamni Ki, Farhodi bila yotib hamog’ush, Qo’yubon ro’y-barro’do’sh-bardo’sh. Ko’ziyu qoshi uzra, ko’zu qoshi, Sari mo’bo’lmayin zohir tahoshi. Ketib ulfurqati behaddu g’oyat, Bo’lub ro’zi visoli benihoyat. O’luk oshiq bila ma’shuqi bejon, Nechunkim sarv birla ishq pechon. Quchub o’zoshiqin ma’shuqi mahkam, Nechunkim, oshiq o’z ma’shuqini ham. Bunday ajib holatga — muhabbatning bunchalik vafoga, sadoqatga yo’g’rilganini, pokligi va go’zalligini ko’rgan Mehinbonuning fig’oni ko’kka ko’tarildi. SHu fig’on bilan birga uning joni ham chiqib ketdi. CHunki SHirin uning joni edi. Usiz o’lishi mumkin edi. SHu paytda undan ajralgan edi, jonidan ham ajraldi qo’ydi: CHiqib gar dun sort afg’oni oning, fig’oni birla chiqtijoni oning. CHu SHirin joni erdi, onsiz o’ldi, Damekim o’ldi onsiz, jonsiz o’ldi. Ko’rinadiki, inson bekorga va bir o’zi hech vaqt o’lmaydi. Mehru muhabbat rishtalari bilan bog’langanlar birga yashaydilar yoki birga rixlat qiladilar, bu vafoning, sadoqatning, insoniylikning, poklikning, niyatning yetukligi natijasidir, romantik tasvirning qudratidir.  
 
Romantik metodning asosiy xususiyatlaridan yana biri har qanday jamiyat 
(quldorlik, feodalizm, kapitalizm, sotsializm)ning antigumanistik mohiyatini doimo 
fosh etish va qoralashdir. Ijodda va hayotda erkinlik, shaxs ozodligi va komilligi 
uchun kurashdir. Bu xususiyat hamma romantik ijodkorlar faoliyatida pafos 
darajasiga ko’tarilgan, o’lmaydigan ruh bag’ishlaydigan «hamma xalqlarda va 
hamma zamonlarda umumiy bo’lgan hodisadir». 
Realizm. Bu metodning bosh xislati — «Hayotni butun yalang’ochligi va 
haqqoniyligi bilan qayta tiklash»dir. Bu qonuniyat 
— 
adabiyotning 
tug’ilishidanoq paydo bo’lgan bo’lib, uning tarixiy rivojlanish taraqqiyoti davomida 
to’xtovsiz tarzda sayqallashdi, yangi-yangi xususiyatlar dunyoga keldi, tobora boyib 
takomillashishda davom etmoqda. Romantizm bilan doimo bahslashib, uni ham 
boyitib, undan ham ruh olib, birgalashib «bir maqsadga yetaklashda» musobaqa 
qilmoqdalar. To’g’ri, adabiyot tarixi davomida romantizmning ham, realizmning 
ham barcha oqimlari hamma vaqt ijobiy natijalarga olib kelgan emas. Jumladan, 
naturalizm oqimi — hayotni o’ta yalang’och va butun tafsilotlari bilan ikir-
chikirigacha tasvirlash orqali ta’sirdorlik xususiyatini muayyan darajada yo’qotgan 
bo’lsa, sentimentalizm oqimi hayotni tasvirlashda aql-idrokdan his-tuyg’uni ustun 
bildi, uning musaffoligini yagona mezon darajasiga ko’tardi; xo’rlanganlar, 
jabrdiydalar, jafokashlar, baxtsizlar, nochorlarning ideal obrazlarini yaratdilar va 
shu bilan hayotning bosh lokomotivi - kurashchanlikdan, yaratishdan ma’lum 
darajada uzoqlashdilar. Bunday holat tabiiydir, izlanish, o’sish, taraqqiyot yo’lidagi 
yutuqlar va kamchiliklarning bo’lishidir. Romantizm va realizm qudratining turli 
darajadagi (go’yo dengiz qudratidan hosil bo’lgan ulkan) hayotbaxsh yoki halokatli 
to’lqinlaridir. 
Gumanizm, erkin va ozod hayot, baxt va tinchlik uchun kurash — insoniylik 
romantizmning ham, realizmning ham bayrog’idir. Faqat realizm inson va jamiyat 
hayotini real (aniq) va rost tadqiq etish yo’lidan bordi. U B.L.Suchkov 
yozganidek, realizm «kishilarning harakatlari va hislari ehtiroslarning yoki ilohiy 
irodaning oqibati emasligi, balki ular real sabablar, aniqrog’i, moddiy sabablar bilan 
tayin etilishini tushuna boshlagan paytda paydo bo’lgan». Bu tushuncha eng qadimgi 
Romantik metodning asosiy xususiyatlaridan yana biri har qanday jamiyat (quldorlik, feodalizm, kapitalizm, sotsializm)ning antigumanistik mohiyatini doimo fosh etish va qoralashdir. Ijodda va hayotda erkinlik, shaxs ozodligi va komilligi uchun kurashdir. Bu xususiyat hamma romantik ijodkorlar faoliyatida pafos darajasiga ko’tarilgan, o’lmaydigan ruh bag’ishlaydigan «hamma xalqlarda va hamma zamonlarda umumiy bo’lgan hodisadir». Realizm. Bu metodning bosh xislati — «Hayotni butun yalang’ochligi va haqqoniyligi bilan qayta tiklash»dir. Bu qonuniyat — adabiyotning tug’ilishidanoq paydo bo’lgan bo’lib, uning tarixiy rivojlanish taraqqiyoti davomida to’xtovsiz tarzda sayqallashdi, yangi-yangi xususiyatlar dunyoga keldi, tobora boyib takomillashishda davom etmoqda. Romantizm bilan doimo bahslashib, uni ham boyitib, undan ham ruh olib, birgalashib «bir maqsadga yetaklashda» musobaqa qilmoqdalar. To’g’ri, adabiyot tarixi davomida romantizmning ham, realizmning ham barcha oqimlari hamma vaqt ijobiy natijalarga olib kelgan emas. Jumladan, naturalizm oqimi — hayotni o’ta yalang’och va butun tafsilotlari bilan ikir- chikirigacha tasvirlash orqali ta’sirdorlik xususiyatini muayyan darajada yo’qotgan bo’lsa, sentimentalizm oqimi hayotni tasvirlashda aql-idrokdan his-tuyg’uni ustun bildi, uning musaffoligini yagona mezon darajasiga ko’tardi; xo’rlanganlar, jabrdiydalar, jafokashlar, baxtsizlar, nochorlarning ideal obrazlarini yaratdilar va shu bilan hayotning bosh lokomotivi - kurashchanlikdan, yaratishdan ma’lum darajada uzoqlashdilar. Bunday holat tabiiydir, izlanish, o’sish, taraqqiyot yo’lidagi yutuqlar va kamchiliklarning bo’lishidir. Romantizm va realizm qudratining turli darajadagi (go’yo dengiz qudratidan hosil bo’lgan ulkan) hayotbaxsh yoki halokatli to’lqinlaridir. Gumanizm, erkin va ozod hayot, baxt va tinchlik uchun kurash — insoniylik romantizmning ham, realizmning ham bayrog’idir. Faqat realizm inson va jamiyat hayotini real (aniq) va rost tadqiq etish yo’lidan bordi. U B.L.Suchkov yozganidek, realizm «kishilarning harakatlari va hislari ehtiroslarning yoki ilohiy irodaning oqibati emasligi, balki ular real sabablar, aniqrog’i, moddiy sabablar bilan tayin etilishini tushuna boshlagan paytda paydo bo’lgan». Bu tushuncha eng qadimgi  
 
davr kishilarida (Neandartal odamlarda) ham bo’lganini fan isbotlamoqda. Tarixda 
shaxs va jamiyat orasidagi ijtimoiy munosabatlarni bugungidek badiiy ta’sirchan va 
haqqoniy (Sotsial va psixologik determinizm (shartlanganlik)ka asoslangani holda) 
aks ettirish darajasi bo’lmaganligi ayon, lekin, ayni paytda, bugungi darajaning 
yuzaga kelishida o’tmishdagi realizm poydevor bo’lgani ham haqiqatdir. Bobur, 
Maxmur, Turdi, Muqimiy, Furqat, A.Qodiriy, A. Qahhor, P.Qodirov, O.Yoqubov, 
M.Muhammad Do’st, T.Malik, T.Murod kabi yozuvchilar ijodi ham ularning shu 
soha bo’yicha saboqlaridagi vorislik ham isbotdir. 
Realizmning estetik printsiplaridan yana biri - hayot voqea-hodisalarini 
haqqoniy detal va tafsilotlar vositasida tipik xarakterlarni tipik sharoitda 
tasvirlashdir. Ana shu tasvir asosida kishilik jamiyati taraqqiyoti uchun muhim 
bo’lgan ijtimoiy-ma’naviy muammolar turishi, ular badiiy umumlashtirilishi, 
tipiklashtirilishi zarur. M.Gorkiy jahon adabiyotida yaratilgan badiiy obrazlar 
xususida shunday yozadi: «Mana shu sanab o’tilgan odamlar turmushda bo’lgan 
emas: ammo ularga o’xshash kishilar hayotda bo’lgan va shu borlari ham ancha 
mayda bo’lib, u qadar mukammal bo’lmaganlar, ayrim g’ishtlardan minora... 
yasalgani kabi, mana shu mayda, chakana kishilardan so’z san’atkorlari 
umumlashma tiplarini, turdosh tiplarni yaratganlar, «to’qiganlar». SHunday 
«to’qima» natijasida biz endi har bir yolg’onchini Xlestakov, xushomadgo’yni 
Molchalin, ikkiyuzlamachini Tartyuf, rashk qiluvchini Otello va hokazo deb 
ataymiz». 
Ko’rinadiki, realist-san’atkor hayot qa’rida yotgan haqiqatni kashf etuvchi 
uning ko’p qirrali va qarama-qarshi tomonlarini ro’yirost ochuvchi, uni tadqiq va 
tahlil qiluvchi hislatga ega bo’lishi kerak; hayotning obektiv manzarasini xolis 
tasvirlovchi yozuvchi bo’lishi lozim. Bu — realizmning bosh talabi, uning 
mohiyatidir. 
Hayotga 
yaqinligining, 
romantizmga 
teskariligining 
yaqqol 
ko’rinishidir. 
Romantizm va realizm metodining barcha hususiyatlari, xislatlari haligacha 
voqe bo’lgan emas. SHundan bo’lsa kerakki, hech kim ularga mukammal ta’rifni 
ham bera olgani yo’q. Biz ham ta’riflashdan voz kechamiz, chunki ularning 
davr kishilarida (Neandartal odamlarda) ham bo’lganini fan isbotlamoqda. Tarixda shaxs va jamiyat orasidagi ijtimoiy munosabatlarni bugungidek badiiy ta’sirchan va haqqoniy (Sotsial va psixologik determinizm (shartlanganlik)ka asoslangani holda) aks ettirish darajasi bo’lmaganligi ayon, lekin, ayni paytda, bugungi darajaning yuzaga kelishida o’tmishdagi realizm poydevor bo’lgani ham haqiqatdir. Bobur, Maxmur, Turdi, Muqimiy, Furqat, A.Qodiriy, A. Qahhor, P.Qodirov, O.Yoqubov, M.Muhammad Do’st, T.Malik, T.Murod kabi yozuvchilar ijodi ham ularning shu soha bo’yicha saboqlaridagi vorislik ham isbotdir. Realizmning estetik printsiplaridan yana biri - hayot voqea-hodisalarini haqqoniy detal va tafsilotlar vositasida tipik xarakterlarni tipik sharoitda tasvirlashdir. Ana shu tasvir asosida kishilik jamiyati taraqqiyoti uchun muhim bo’lgan ijtimoiy-ma’naviy muammolar turishi, ular badiiy umumlashtirilishi, tipiklashtirilishi zarur. M.Gorkiy jahon adabiyotida yaratilgan badiiy obrazlar xususida shunday yozadi: «Mana shu sanab o’tilgan odamlar turmushda bo’lgan emas: ammo ularga o’xshash kishilar hayotda bo’lgan va shu borlari ham ancha mayda bo’lib, u qadar mukammal bo’lmaganlar, ayrim g’ishtlardan minora... yasalgani kabi, mana shu mayda, chakana kishilardan so’z san’atkorlari umumlashma tiplarini, turdosh tiplarni yaratganlar, «to’qiganlar». SHunday «to’qima» natijasida biz endi har bir yolg’onchini Xlestakov, xushomadgo’yni Molchalin, ikkiyuzlamachini Tartyuf, rashk qiluvchini Otello va hokazo deb ataymiz». Ko’rinadiki, realist-san’atkor hayot qa’rida yotgan haqiqatni kashf etuvchi uning ko’p qirrali va qarama-qarshi tomonlarini ro’yirost ochuvchi, uni tadqiq va tahlil qiluvchi hislatga ega bo’lishi kerak; hayotning obektiv manzarasini xolis tasvirlovchi yozuvchi bo’lishi lozim. Bu — realizmning bosh talabi, uning mohiyatidir. Hayotga yaqinligining, romantizmga teskariligining yaqqol ko’rinishidir. Romantizm va realizm metodining barcha hususiyatlari, xislatlari haligacha voqe bo’lgan emas. SHundan bo’lsa kerakki, hech kim ularga mukammal ta’rifni ham bera olgani yo’q. Biz ham ta’riflashdan voz kechamiz, chunki ularning  
 
xususiyatlarini yetarli tarzda o’rganishga va kelajakda voqe bo’ladigan alomatlarini 
bashorat qilishga umr kamlik qiladi, lekin shu yo’ldagi izlanishlarga baraka tilaymiz. 
Savol va topshiriqlar: 
1. Ijodiy metod tushunchasi deganda nimani tushunasiz? 
2. Ijodiy metodning eng asosiy turlari qaysilar? 
3. Romantizm metodining o’ziga xos xususiyatlari qaysilar? 
4. Realizm metodining o’ziga xos xususiyatlari qaysilar? 
5. O’zbek adabiyotida romantizm va realizm metodlari taraqqiyoti haqida 
gapiring. 
6. Adabiyotda yaratilgan romantik qahramonlardan sanang. 
7. Realistik qahramonlardan kimlarni bilasiz 
8. Naturalizm nima, u haqda fikrlaringiz 
9. Sentimental qahramonlardan kimlarni bilasiz (Maxmudxon, Zaharli hayot” 
dramasida, Hamza...) 
10. Modernizm nima? Misollar keltiring. 
11. Klassitsizm deganda nimani tushunasiz? Misol bilan izohlang. 
12. Bugungi kundagi metod va oqimlarga munosabatingiz 
Mustaqil ta’lim: 1. shu mavzu bo’yicha 3 bet atrofida tezis yoki maqola yozish. 
2. 20-25 ta test tuzish.  
3. Slayd tayyorlash 
FOYDALANGAN ADABIYoTLAR: 
1. Izzat Sulton. Adabiyot nazariyasi. T., 2005.                                                                 2. 
A. Ulug’ov. Adabiyotshunoslik nazariyasi. Toshkent, "Universitet", 2018 y.   
3. T. Boboyev. Adabiyotshunoslik asoslari. T., 2002.  
4. D. Quronov. Adabiyot nazariyasi asoslari. Toshkent, 2018 yil. 
5. O’zbek adabiyotida janrlar tipologayasi va uslub rang-barangligi. Toshkent, 1983. 
6. Adabiy turlar va janrlar. 3 jildlik. T., Fan nashr., 1995 
7. Adabiyot   nazariyasining   konkret   masalalariga, adabiy jarayon,  konkret ijodkor 
merosi yoki asar  tahliliga bag’ishlangan maqola, risola, dissertatsiya, monografiyalar: 
Glossariylar 
xususiyatlarini yetarli tarzda o’rganishga va kelajakda voqe bo’ladigan alomatlarini bashorat qilishga umr kamlik qiladi, lekin shu yo’ldagi izlanishlarga baraka tilaymiz. Savol va topshiriqlar: 1. Ijodiy metod tushunchasi deganda nimani tushunasiz? 2. Ijodiy metodning eng asosiy turlari qaysilar? 3. Romantizm metodining o’ziga xos xususiyatlari qaysilar? 4. Realizm metodining o’ziga xos xususiyatlari qaysilar? 5. O’zbek adabiyotida romantizm va realizm metodlari taraqqiyoti haqida gapiring. 6. Adabiyotda yaratilgan romantik qahramonlardan sanang. 7. Realistik qahramonlardan kimlarni bilasiz 8. Naturalizm nima, u haqda fikrlaringiz 9. Sentimental qahramonlardan kimlarni bilasiz (Maxmudxon, Zaharli hayot” dramasida, Hamza...) 10. Modernizm nima? Misollar keltiring. 11. Klassitsizm deganda nimani tushunasiz? Misol bilan izohlang. 12. Bugungi kundagi metod va oqimlarga munosabatingiz Mustaqil ta’lim: 1. shu mavzu bo’yicha 3 bet atrofida tezis yoki maqola yozish. 2. 20-25 ta test tuzish. 3. Slayd tayyorlash FOYDALANGAN ADABIYoTLAR: 1. Izzat Sulton. Adabiyot nazariyasi. T., 2005. 2. A. Ulug’ov. Adabiyotshunoslik nazariyasi. Toshkent, "Universitet", 2018 y. 3. T. Boboyev. Adabiyotshunoslik asoslari. T., 2002. 4. D. Quronov. Adabiyot nazariyasi asoslari. Toshkent, 2018 yil. 5. O’zbek adabiyotida janrlar tipologayasi va uslub rang-barangligi. Toshkent, 1983. 6. Adabiy turlar va janrlar. 3 jildlik. T., Fan nashr., 1995 7. Adabiyot nazariyasining konkret masalalariga, adabiy jarayon, konkret ijodkor merosi yoki asar tahliliga bag’ishlangan maqola, risola, dissertatsiya, monografiyalar: Glossariylar  
 
Realizm (lot. realis - mavjud, haqiqiy) - adabiyotshunoslikda R. termini tor 
va keng ma'nolarda qo‘llanadi. Keng ma'noda R. terminining ma'nosi badiiy asar 
(unda tasvirlangan badiiy voqyelik) bilan real voqyelik munosabatidan kelib 
chiqadi.  
Romantizm (fr. romantique, ingl. romantic) - еvropa adabiyo-tida XVIII asr 
oxiri - XIX aerning birinchi yarmida еtakchilik qilgan adabiy yo‘nalish.  
Sentimentalizm (fr. sentiment -his) - XVIII aerning ikkin-chi yarmida еvropa 
milliy adabiyotlarida vujudga kelgan oqim, nomlanishi ingpiz adibi L.Sternning 
"Sentimental sayohat"(1768) asari bilan bog‘lanadi.  
Simvolizm (yun. simbolon, fr. simbolisme - belgi, nishon) -yevropada XIX 
asr oxiri - XX asr boshlarida kuzatilgan madaniy-ma'naviy inqiroz sharoitida, 
pozitivistik yondashuv (q. naturalizm) va tobora urchib borayotgan omma adabiyoti 
(belletristika) namunalari obro‘sizlantirgan realistik tasvir prinsiplariga qarshi 
o‘laroq, vujudga kelgan adabiy oqim.  
Strukturalizm (lot. structure - qurilish, joylashish) - XX asrdagi ikkita jahon 
urushi oralig‘ida shakllangan va 60-yillarga kelib keng (ayniqsa, Fransiyada) 
ommalashgan yo‘nalish, ijtimoiy va gumanitar ilm sohalaridagi tadqiqot metodi.  
Syurrealizm (fr. surrealisme - oliy realizm, realizmdan yuqori) - adabiyot va 
san'atdagi XX asrning 20-yillarida maydonga kelgan avangardistik yo‘nalish.  
Tanqidiy realizm - XIX aerning o‘rtalarida maydonga kelgan adabiy 
yo‘nalish, ijodiy metod (q. realizm).  
 
Realizm (lot. realis - mavjud, haqiqiy) - adabiyotshunoslikda R. termini tor va keng ma'nolarda qo‘llanadi. Keng ma'noda R. terminining ma'nosi badiiy asar (unda tasvirlangan badiiy voqyelik) bilan real voqyelik munosabatidan kelib chiqadi. Romantizm (fr. romantique, ingl. romantic) - еvropa adabiyo-tida XVIII asr oxiri - XIX aerning birinchi yarmida еtakchilik qilgan adabiy yo‘nalish. Sentimentalizm (fr. sentiment -his) - XVIII aerning ikkin-chi yarmida еvropa milliy adabiyotlarida vujudga kelgan oqim, nomlanishi ingpiz adibi L.Sternning "Sentimental sayohat"(1768) asari bilan bog‘lanadi. Simvolizm (yun. simbolon, fr. simbolisme - belgi, nishon) -yevropada XIX asr oxiri - XX asr boshlarida kuzatilgan madaniy-ma'naviy inqiroz sharoitida, pozitivistik yondashuv (q. naturalizm) va tobora urchib borayotgan omma adabiyoti (belletristika) namunalari obro‘sizlantirgan realistik tasvir prinsiplariga qarshi o‘laroq, vujudga kelgan adabiy oqim. Strukturalizm (lot. structure - qurilish, joylashish) - XX asrdagi ikkita jahon urushi oralig‘ida shakllangan va 60-yillarga kelib keng (ayniqsa, Fransiyada) ommalashgan yo‘nalish, ijtimoiy va gumanitar ilm sohalaridagi tadqiqot metodi. Syurrealizm (fr. surrealisme - oliy realizm, realizmdan yuqori) - adabiyot va san'atdagi XX asrning 20-yillarida maydonga kelgan avangardistik yo‘nalish. Tanqidiy realizm - XIX aerning o‘rtalarida maydonga kelgan adabiy yo‘nalish, ijodiy metod (q. realizm).