REJA:
1.
Ijro etuvchi hokimiyat organlari
tushunchasi va xususiyatlari.
2.
O`zbekiston Respublikasida Prezidentining
huquqiy maqomi.
3.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar
Mahkamasi.
4.
Mahalliy hokimiyat organlarining huquqiy
maqomi.
Davlat mexanizmi — davlat organlari va
boshqa
tashkilotlarining
davlat
hokimiyatini,
vazifa
va
funksiyalarini
amalga oshirishning yaxlit ierarxik, ya’ni
bo'ysunuvga asoslangan tizimidir.
Davlat va huquq nazariyasi faniga ko'ra, davlat
organlarining mazmun-mohiyatini ochib beruvchi
xususiyatlarga quyidagilar kiradi:
davlat organi — davlat mexanizmining bir bo'lagi sifatida, ma’lum bir mustaqillikka
(avtonomiyaga) egadir. Davlat organlari davlat mexanizmida o'z o'rniga ega bo'lib, uning
boshqa qismlari bilan o'zaro aloqada bo'ladi;
davlat organlari ma’lum bir hajm va mohiyatga ega bo'lgan davlat-hokimiyat vakolatiga egadir
davlat organlari ichki tarkibiy tuzilmaga egadir, ya’ni ular yagona maqsad atrofida birlashgan
bolinmalardan iborat bo'ladi;
davlat organlari ma’lum bir hajm va mohiyatga ega bo'lgan davlat-hokimiyat vakolatiga egadir
davlat organlarining funksiyalanishini — davlat tomonidan moliyaviy mablag' ajratish orqali
ta’minlanadi
davlat organlari — davlatning vazifa va funksiyalarini amalga oshirish uchun, ma’lum bir shakl
va uslublardan foydalanadi
Davlat organlarining barchasi, yagonalikda — davlat apparatini tashkil etadi. Davlat
apparati orqali davlat oldida turgan vazifa va funksiyalar amalga oshiriladi. Davlat-
hokimiyat vakolati keng qamrovli tushuncha bo‘lib, asosan quyidagilarni o'z ichiga oladi:
davlat nomidan va davlat manfaatini
ko'zlab huquqiy akt chiqarish
huquqiy aktlardan kelib chiqadigan
talablar ijro etilishini nazorat qilish;
huquqiy aktlarni himoya qilish, ya’ni huquqiy
aktlarda nazarda tutilgan talablar buzilganda,
ularni
majburiy
choralar
qo'llash
orqali
himoya qilish
ularning amalga oshirilishini — tarbiyalash,
ishontirish
va
rag'batlantirish
choralarini
qo'llash orqali ta’minlash
Davlat organlari to'g'risida batafsil tushuncha hosil qilish uchun,
ularni fuqarolarning boshqa jamoalaridan farqlash lozim
-
Jamoat
tashkilotlari
davlat
tomonidan
emas, balki fuqarolar yoki mehnat jamoasi
tomonidan tomonidan tashkil etiladi
-
Jamoat
tashkilotlari
ham
ma’lum
bir
vakolatlarga ega, lekin bu vakolatlar davlat-
hokimiyat vakolati hisoblanmaydi
- Jamoat tashkilotlarining vakolati ma’lum
bir belgilangan
doirada,
masalan,
jamoat
tashkiloti doirasida yoki jamoat xodimlariga
nisbatan harakatda bo'ladi
- Davlat organi esa davlat tomonidan tashkil
etiladi
-
Davlat
organlari
davlat-hokimiyat
vakolatiga ega, ya’ni davlat nomidan va
davlat manfaatini ko'zlab butun mamlakat
bo'yicha yoki ma’lum bir hududlar (viloyat,
tuman, shahar) bo'yicha harakat qiladi
- davlat organlari davlat oldida tutgan vazifa
va funksiyalarni amalga oshirib, o‘zIarining
xatti-harakatlari
bilan
bevosita
moddiy
boyliklar yaratmaydilar.
Ijro hokimiyati organlari — davlat hokimiyatining
bir
bo'g'ini
bo'lib,
davlatning
vazifa
va
funksiyalarini amalga oshirish maqsadida tashkil
etiladigan hamda davlat-hokimiyat vakolatlariga
ega bo‘lgan siyosiy tashkilotdir.
Ijro hokimiyati organlarining quyidagi o'ziga xos xususiyatlari mavjud
— davlat nomidan uning siyosatini turli sohalarda - xo'jalik, ijtimoiy-madaniy va ma’muriy-siyosiy
sohalarda amalga oshiradilar; ma’lum bir hajmdagi davlat-hokimiyat vakolatlariga ega bo'ladilar
Davlat nomidan majburiy bo'lgan huquqiy aktlami qabul qilish. Bunday aktlar — bevosita ularga bo'ysunivchi korxona
va muassasalarga yoki quyi turuvchi ijro hokimiyati organlariga yoki kimga bo'ysunishi va qanday mulk shaklida
bo'lishidan qat’i nazar, barcha korxona va muassasalarga yoki jamoat (nodavlat) tashkilotlariga yoxud keng shaxslar
doirasiga (shu jumladan, fuqarolarga) majburiylik xususiyatiga ega
Respublika va mahalliy miqyosda harakat qiluvchi ijro hokimiyati organlari yagona davlat ma’muriyati
tizimini tashkil etadi. Mazkur tizim doirasida har bir bo'g'in, ya’ni aniq bir ijro hokimiyati organi operativ
mustaqillikka ega bo'ladi.
Har bir ijro hokimiyati oigani — davlat boshqaruvi faoliyatining ma’lum bir hududiy yoki predmetli
doirasiga ega. Ijro hokimiyati organlarining faoliyati ma’lum bir hududlarda, masalan, butun davlat yoki
ma’lum bir ma’muriy-hududiy birliklar doirasida amalga oshirilishi mumkin.