IJRO HOKIMIYATI ORGANLARINING HUQUQIY MAQOMI

Yuklangan vaqt

2025-03-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

28

Faytl hajmi

94,9 KB


 
 
 
 
 
 
IJRO HOKIMIYATI ORGANLARINING HUQUQIY MAQOMI 
 
 
 
Ijro hokimiyati davlat boshqaruvi tizimining muhim boʻgʻini bo‘lib, asosiy 
vazifasi davlat qarorlarini amalga oshirishdan iborat. Oʻzbekistonda ijro hokimiyati 
organlari mamlakat konstitutsiyasi va qonunlar bilan belgilangan vazifalarni 
bajarish, ijtimoiy, iqtisodiy, va siyosiy barqarorlikni taʼminlashda muhim rol 
oʻynaydi. 
 
Asosiy qonun hujjatlari: 
 O‘zbekiston 
Respublikasining 
Konstitutsiyasi 
(01.05.2023-y., 
03/23/837/0241-son); 
 O‘zbekiston 
Respublikasining 
“O‘zbekiston 
Respublikasi 
Vazirlar 
Mahkamasi to‘g‘risida”gi qonuni (10.12.2019 yildagi O‘RQ-591-son); 
 O‘zbekiston Respublikasining “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi 
qonuni (02.09.1993 yildagi 913-XII-son); 
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Yangi O‘zbekiston ma’muriy 
islohotlarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi farmoni 
(21.12.2022 yildagi PF-269-son) 
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Respublika ijro etuvchi hokimiyat 
organlari faoliyatini samarali yo‘lga qo‘yishga doir birinchi navbatdagi 
tashkiliy chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmon (25.01.2023 yildagi PF-14-
son). 
 Har bir vazirlik, qo‘mita va inspeksiyalar faoliyatini tartibga soluvchi 
reglamentlar.
IJRO HOKIMIYATI ORGANLARINING HUQUQIY MAQOMI Ijro hokimiyati davlat boshqaruvi tizimining muhim boʻgʻini bo‘lib, asosiy vazifasi davlat qarorlarini amalga oshirishdan iborat. Oʻzbekistonda ijro hokimiyati organlari mamlakat konstitutsiyasi va qonunlar bilan belgilangan vazifalarni bajarish, ijtimoiy, iqtisodiy, va siyosiy barqarorlikni taʼminlashda muhim rol oʻynaydi. Asosiy qonun hujjatlari: O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi (01.05.2023-y., 03/23/837/0241-son); O‘zbekiston Respublikasining “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi to‘g‘risida”gi qonuni (10.12.2019 yildagi O‘RQ-591-son); O‘zbekiston Respublikasining “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi qonuni (02.09.1993 yildagi 913-XII-son); O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Yangi O‘zbekiston ma’muriy islohotlarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi farmoni (21.12.2022 yildagi PF-269-son) O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari faoliyatini samarali yo‘lga qo‘yishga doir birinchi navbatdagi tashkiliy chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmon (25.01.2023 yildagi PF-14- son). Har bir vazirlik, qo‘mita va inspeksiyalar faoliyatini tartibga soluvchi reglamentlar.
 
 
Ijro hokimiyati tizimi 
vazirlik — tegishli sohalarda yagona davlat siyosatini ishlab chiquvchi va 
amalga oshiruvchi, muayyan yo‘nalishda ijro etuvchi hokimiyat organlarining 
faoliyatini 
muvofiqlashtiruvchi 
hamda 
tizimdagi 
rahbariy 
faoliyatni 
yakkaboshchilik asosida tashkil etadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi 
hisoblanadi; 
qo‘mita — tegishli soha ichidagi tarmoq faoliyatini muvofiqlashtiruvchi va 
tartibga soluvchi hamda tizimdagi rahbariy faoliyatni kollegial asosda tashkil 
etadigan, shuningdek, vazirlikning tashkiliy bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan 
respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; 
agentlik — asosiy vazifasi sifatida tegishli sohada davlat xizmatlarini 
ko‘rsatish va qonunchilik hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqni qo‘llash 
funksiyalarini amalga oshiruvchi, shuningdek, vazirlik tashkiliy bo‘ysunuvida 
faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; 
inspeksiya — asosiy vazifasi sifatida tegishli soha va tarmoqlarda davlat 
nazorati va tekshiruvni amalga oshiruvchi, shuningdek, vazirlik tashkiliy 
bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi 
hisoblanadi; 
qonunchilik hujjatlariga muvofiq alohida maqomga ega hamda bevosita 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Prezidenti 
va 
(yoki) 
Vazirlar 
Mahkamasiga 
bo‘ysunadigan qo‘mita, agentlik va inspeksiyalar tashkil etilishi mumkin. 
 
 
Oʻzbekiston Respublikasida ijro hokimiyati Prezident boshchiligida faoliyat 
yuritadi va ushbu tizimda quyidagi asosiy organlar mavjud: 
Prezident: Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi hisoblanib, 
ijro hokimiyatining oliy rahbari sanaladi. Prezident ijro hokimiyati faoliyatiga 
bevosita boshchilik qiladi va uning siyosatini belgilaydi. Konstitutsiyaning 105-
moddasiga ko‘ra: O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti davlat boshlig‘idir va 
davlat hokimiyati organlarining kelishilgan holda faoliyat yuritishini hamda 
hamkorligini ta’minlaydi.
Ijro hokimiyati tizimi vazirlik — tegishli sohalarda yagona davlat siyosatini ishlab chiquvchi va amalga oshiruvchi, muayyan yo‘nalishda ijro etuvchi hokimiyat organlarining faoliyatini muvofiqlashtiruvchi hamda tizimdagi rahbariy faoliyatni yakkaboshchilik asosida tashkil etadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; qo‘mita — tegishli soha ichidagi tarmoq faoliyatini muvofiqlashtiruvchi va tartibga soluvchi hamda tizimdagi rahbariy faoliyatni kollegial asosda tashkil etadigan, shuningdek, vazirlikning tashkiliy bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; agentlik — asosiy vazifasi sifatida tegishli sohada davlat xizmatlarini ko‘rsatish va qonunchilik hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqni qo‘llash funksiyalarini amalga oshiruvchi, shuningdek, vazirlik tashkiliy bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; inspeksiya — asosiy vazifasi sifatida tegishli soha va tarmoqlarda davlat nazorati va tekshiruvni amalga oshiruvchi, shuningdek, vazirlik tashkiliy bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi; qonunchilik hujjatlariga muvofiq alohida maqomga ega hamda bevosita O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti va (yoki) Vazirlar Mahkamasiga bo‘ysunadigan qo‘mita, agentlik va inspeksiyalar tashkil etilishi mumkin. Oʻzbekiston Respublikasida ijro hokimiyati Prezident boshchiligida faoliyat yuritadi va ushbu tizimda quyidagi asosiy organlar mavjud: Prezident: Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi hisoblanib, ijro hokimiyatining oliy rahbari sanaladi. Prezident ijro hokimiyati faoliyatiga bevosita boshchilik qiladi va uning siyosatini belgilaydi. Konstitutsiyaning 105- moddasiga ko‘ra: O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti davlat boshlig‘idir va davlat hokimiyati organlarining kelishilgan holda faoliyat yuritishini hamda hamkorligini ta’minlaydi.
 
 
Vazirlar Mahkamasi: Hukumat tarkibida tashkil etilgan Vazirlar 
Mahkamasi mamlakatning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatini yuritadi. Vazirlar 
Mahkamasi tarkibiga Bosh vazir, uning o‘rinbosarlari, vazirliklar va boshqa davlat 
qo‘mitalarining rahbarlari kiradi. Konstitutsiyaning 114-moddasiga ko‘ra: 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ijro etuvchi hokimiyatni amalga 
oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi 
Bosh vaziri, uning o‘rinbosarlari va vazirlardan iborat. Qoraqalpog‘iston 
Respublikasi hukumatining boshlig‘i Vazirlar Mahkamasi tarkibiga o‘z lavozimi 
bo‘yicha kiradi. Vazirlar Mahkamasi o‘z faoliyatini ijro etuvchi hokimiyat 
faoliyatining O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadigan asosiy 
yo‘nalishlari doirasida amalga oshiradi. 
 
Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi 
 
Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi ularning vazifalariga va hududiy 
vakolatlariga ko‘ra shakllantiriladi. Ular quyidagi darajalarga boʻlinadi: 
 Markaziy ijro hokimiyati organlari: Bular Oʻzbekiston Respublikasi 
miqyosida faoliyat yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalaridir. Markaziy 
ijro hokimiyati organlari muayyan soha va yo‘nalishlar bo‘yicha umumiy 
siyosat yuritadi, masalan: 
o Oʻzbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi. 
o Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi. 
o Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi va boshqalar.  
Mahalliy ijro hokimiyati organlari: Mahalliy darajada faoliyat olib 
boradigan ijro hokimiyati organlari viloyatlar, tumanlar va shaharlarda tashkil 
etiladi. Ular mahalliy davlat boshqaruvi hokimiyatiga ega bo‘lib, viloyat, tuman va 
shahar hokimlari boshchiligida ishlaydi. Konstitutsiyaning 121-moddasiga ko‘ra, 
Tegishli hududdagi ijro etuvchi hokimiyatga viloyat, tuman va shahar hokimi 
boshchilik qiladi. Hokimlarning vakolatlari muddati — besh yil. Ayni bir shaxs 
surunkasiga ikki muddatdan ortiq ayni bir viloyat, tuman, shaharning hokimi etib
Vazirlar Mahkamasi: Hukumat tarkibida tashkil etilgan Vazirlar Mahkamasi mamlakatning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatini yuritadi. Vazirlar Mahkamasi tarkibiga Bosh vazir, uning o‘rinbosarlari, vazirliklar va boshqa davlat qo‘mitalarining rahbarlari kiradi. Konstitutsiyaning 114-moddasiga ko‘ra: O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ijro etuvchi hokimiyatni amalga oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri, uning o‘rinbosarlari va vazirlardan iborat. Qoraqalpog‘iston Respublikasi hukumatining boshlig‘i Vazirlar Mahkamasi tarkibiga o‘z lavozimi bo‘yicha kiradi. Vazirlar Mahkamasi o‘z faoliyatini ijro etuvchi hokimiyat faoliyatining O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadigan asosiy yo‘nalishlari doirasida amalga oshiradi. Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi ularning vazifalariga va hududiy vakolatlariga ko‘ra shakllantiriladi. Ular quyidagi darajalarga boʻlinadi:  Markaziy ijro hokimiyati organlari: Bular Oʻzbekiston Respublikasi miqyosida faoliyat yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalaridir. Markaziy ijro hokimiyati organlari muayyan soha va yo‘nalishlar bo‘yicha umumiy siyosat yuritadi, masalan: o Oʻzbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi. o Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi. o Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi va boshqalar. Mahalliy ijro hokimiyati organlari: Mahalliy darajada faoliyat olib boradigan ijro hokimiyati organlari viloyatlar, tumanlar va shaharlarda tashkil etiladi. Ular mahalliy davlat boshqaruvi hokimiyatiga ega bo‘lib, viloyat, tuman va shahar hokimlari boshchiligida ishlaydi. Konstitutsiyaning 121-moddasiga ko‘ra, Tegishli hududdagi ijro etuvchi hokimiyatga viloyat, tuman va shahar hokimi boshchilik qiladi. Hokimlarning vakolatlari muddati — besh yil. Ayni bir shaxs surunkasiga ikki muddatdan ortiq ayni bir viloyat, tuman, shaharning hokimi etib
 
 
tayinlanishi mumkin emas. Hokimlarning faoliyatini tashkil etish tartibi qonun bilan 
belgilanadi. 
 
Ijro hokimiyati organlari tuzilmasining asosiy tamoyillari 
 
Ijro hokimiyati tizimi quyidagi tamoyillarga asoslanadi: 
 Markaziylashtirish va hududiy boshqaruvning integratsiyasi: Markaziy 
ijro hokimiyati organlari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlar mahalliy 
organlar tomonidan bajariladi. 
 Vakolatlarning taqsimlanishi: Har bir ijro hokimiyati organi oʻz vazifasiga 
muvofiq vakolatga ega. 
 Ochiqlik va shaffoflik: Ijro hokimiyati organlarining faoliyati, jumladan 
qabul qilingan qarorlar va ularning ijrosi bo‘yicha jamoatchilikni xabardor 
qilish shaffof tarzda amalga oshiriladi. 
Oʻzbekistonda ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi mamlakatning 
maqsad va siyosatlarini amalga oshirishda asosiy vosita hisoblanadi. U markaziy va 
mahalliy darajada muvofiqlashtirilgan holda faoliyat yuritadi. Shu orqali 
mamlakatda huquqiy va iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash maqsadida ijro 
hokimiyati tizimi doimiy takomillashib boradi. 
 
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTINING IJRO HOKIMIYATI 
TIZIMIDAGI OʻRNI 
 
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi sifatida ijro hokimiyati 
tizimida markaziy oʻrin tutadi. U nafaqat davlatning oliy rahbari, balki ijro 
hokimiyati tizimini boshqarish, xalq farovonligini oshirish, mamlakat xavfsizligini 
taʼminlash va xalqaro maydonda Oʻzbekistonning manfaatlarini himoya qilish 
vazifalarini bajaradi. 
Prezidentning Konstitutsiyaviy maqomi va vakolatlari 
 
Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va boshqa normativ hujjatlar 
Prezidentning davlat boshlig‘i sifatidagi maqomini belgilab bergan:
tayinlanishi mumkin emas. Hokimlarning faoliyatini tashkil etish tartibi qonun bilan belgilanadi. Ijro hokimiyati organlari tuzilmasining asosiy tamoyillari Ijro hokimiyati tizimi quyidagi tamoyillarga asoslanadi:  Markaziylashtirish va hududiy boshqaruvning integratsiyasi: Markaziy ijro hokimiyati organlari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlar mahalliy organlar tomonidan bajariladi.  Vakolatlarning taqsimlanishi: Har bir ijro hokimiyati organi oʻz vazifasiga muvofiq vakolatga ega.  Ochiqlik va shaffoflik: Ijro hokimiyati organlarining faoliyati, jumladan qabul qilingan qarorlar va ularning ijrosi bo‘yicha jamoatchilikni xabardor qilish shaffof tarzda amalga oshiriladi. Oʻzbekistonda ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi mamlakatning maqsad va siyosatlarini amalga oshirishda asosiy vosita hisoblanadi. U markaziy va mahalliy darajada muvofiqlashtirilgan holda faoliyat yuritadi. Shu orqali mamlakatda huquqiy va iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash maqsadida ijro hokimiyati tizimi doimiy takomillashib boradi. OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTINING IJRO HOKIMIYATI TIZIMIDAGI OʻRNI Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi sifatida ijro hokimiyati tizimida markaziy oʻrin tutadi. U nafaqat davlatning oliy rahbari, balki ijro hokimiyati tizimini boshqarish, xalq farovonligini oshirish, mamlakat xavfsizligini taʼminlash va xalqaro maydonda Oʻzbekistonning manfaatlarini himoya qilish vazifalarini bajaradi. Prezidentning Konstitutsiyaviy maqomi va vakolatlari Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va boshqa normativ hujjatlar Prezidentning davlat boshlig‘i sifatidagi maqomini belgilab bergan:
 
 
 Prezident — davlat boshligʻi: Prezident Oʻzbekiston Respublikasining 
Konstitutsiyasiga muvofiq davlatning oliy rahbari va ijro hokimiyati 
tizimining boshligʻi hisoblanadi. 
 Vakolatlar 
taqsimlanishi: 
Prezident 
davlatning 
barcha 
hokimiyat 
tarmoqlariga, xususan, ijro hokimiyati tizimiga bevosita rahbarlik qiladi, 
uning faoliyatini muvofiqlashtiradi va yurtni boshqarish jarayonini samarali 
tashkil etadi. 
Ijro hokimiyati tizimidagi asosiy vazifalari 
 
Prezident ijro hokimiyati tizimida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi: 
 Vazirlar Mahkamasini boshqarish: Oʻzbekiston Respublikasida Prezident 
boshchiligida Vazirlar Mahkamasi tashkil etiladi. Vazirlar Mahkamasining 
barcha aʼzolari Prezident oldida hisobdordir va uning farmon va qarorlarini 
bajarishga masʼuldirlar. 
 Hukumat siyosatini belgilash: Prezident davlat siyosatini belgilaydi va 
uning amalga oshirilishini nazorat qiladi. Bu siyosatning asosiy yoʻnalishlari 
mamlakatning iqtisodiy rivojlanishi, ijtimoiy himoya, taʼlim, sogʻliqni 
saqlash va boshqa sohalarni qamrab oladi. 
 Huquqni muhofaza qilish organlari ustidan nazorat: Prezident huquqni 
muhofaza qilish tizimining boshlig‘i sifatida prokuratura, milliy xavfsizlik, 
ichki ishlar va mudofaa organlari faoliyatini boshqaradi va nazorat qiladi. 
Prezidentning ijro hokimiyati tizimidagi vakolatlari 
Prezidentning ijro hokimiyatidagi vakolatlari keng qamrovli bo‘lib, davlat 
boshqaruvida ustuvor o‘rin egallaydi. Bu vakolatlar quyidagilardan iborat: 
 Farmonlar va qarorlar qabul qilish: Prezident davlat boshqaruvini 
taʼminlash uchun farmon va qarorlar chiqaradi. Ushbu hujjatlar ijro 
hokimiyati organlari uchun majburiy hisoblanadi. 
 Rahbarlarni tayinlash va lavozimdan ozod qilish: Prezident ijro 
hokimiyatidagi asosiy lavozim egalarini, jumladan, Bosh vazir va vazirlarni 
tayinlash va lavozimdan ozod qilish vakolatiga ega.
 Prezident — davlat boshligʻi: Prezident Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasiga muvofiq davlatning oliy rahbari va ijro hokimiyati tizimining boshligʻi hisoblanadi.  Vakolatlar taqsimlanishi: Prezident davlatning barcha hokimiyat tarmoqlariga, xususan, ijro hokimiyati tizimiga bevosita rahbarlik qiladi, uning faoliyatini muvofiqlashtiradi va yurtni boshqarish jarayonini samarali tashkil etadi. Ijro hokimiyati tizimidagi asosiy vazifalari Prezident ijro hokimiyati tizimida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:  Vazirlar Mahkamasini boshqarish: Oʻzbekiston Respublikasida Prezident boshchiligida Vazirlar Mahkamasi tashkil etiladi. Vazirlar Mahkamasining barcha aʼzolari Prezident oldida hisobdordir va uning farmon va qarorlarini bajarishga masʼuldirlar.  Hukumat siyosatini belgilash: Prezident davlat siyosatini belgilaydi va uning amalga oshirilishini nazorat qiladi. Bu siyosatning asosiy yoʻnalishlari mamlakatning iqtisodiy rivojlanishi, ijtimoiy himoya, taʼlim, sogʻliqni saqlash va boshqa sohalarni qamrab oladi.  Huquqni muhofaza qilish organlari ustidan nazorat: Prezident huquqni muhofaza qilish tizimining boshlig‘i sifatida prokuratura, milliy xavfsizlik, ichki ishlar va mudofaa organlari faoliyatini boshqaradi va nazorat qiladi. Prezidentning ijro hokimiyati tizimidagi vakolatlari Prezidentning ijro hokimiyatidagi vakolatlari keng qamrovli bo‘lib, davlat boshqaruvida ustuvor o‘rin egallaydi. Bu vakolatlar quyidagilardan iborat:  Farmonlar va qarorlar qabul qilish: Prezident davlat boshqaruvini taʼminlash uchun farmon va qarorlar chiqaradi. Ushbu hujjatlar ijro hokimiyati organlari uchun majburiy hisoblanadi.  Rahbarlarni tayinlash va lavozimdan ozod qilish: Prezident ijro hokimiyatidagi asosiy lavozim egalarini, jumladan, Bosh vazir va vazirlarni tayinlash va lavozimdan ozod qilish vakolatiga ega.
 
 
 Xalqaro hamkorlikni yo‘lga qo‘yish: Prezident xalqaro maydonda 
Oʻzbekistonni vakillik qiladi, davlatlararo shartnomalar tuzadi va mamlakat 
manfaatlarini himoya qiladi. 
 
Prezidentning ijro hokimiyati organlari bilan hamkorligi 
Prezident ijro hokimiyati tizimi faoliyatining samaradorligini taʼminlash uchun 
Vazirlar Mahkamasi va boshqa ijro organlari bilan yaqin hamkorlikda ishlaydi. Bu 
hamkorlik quyidagi yoʻnalishlarda amalga oshiriladi: 
 Davlat dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirish: Prezident 
boshchiligida ishlab chiqiladigan davlat dasturlari ijro hokimiyati organlari 
tomonidan amalga oshiriladi. 
 Hududiy ijro hokimiyati organlari bilan ishlash: Prezident viloyat, shahar 
va tumanlarda faoliyat olib boruvchi ijro hokimiyati organlariga boshchilik 
qiladi va ularning faoliyatini muvofiqlashtiradi. 
 
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti ijro hokimiyati tizimining markaziy qismi 
bo‘lib, davlat siyosatini belgilash, xalq manfaatlarini himoya qilish va iqtisodiy, 
ijtimoiy sohalarni rivojlantirishda muhim oʻrin tutadi. Prezident ijro hokimiyati 
organlariga bevosita rahbarlik qilib, davlatning barqaror rivojlanishi uchun zarur 
boʻlgan barcha sharoitlarni yaratadi va mamlakat manfaatlarini xalqaro maydonda 
himoya qiladi. 
 
 
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI VAZIRLAR MAHKAMASINING IJRO 
HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI 
 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati 
organi sifatida mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy siyosatini amalga oshirish, davlat 
dasturlarini bajarish va huquqiy normativ hujjatlarni tatbiq etishda muhim rol 
o‘ynaydi. Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimining markaziy bo‘g‘ini bo‘lib,
 Xalqaro hamkorlikni yo‘lga qo‘yish: Prezident xalqaro maydonda Oʻzbekistonni vakillik qiladi, davlatlararo shartnomalar tuzadi va mamlakat manfaatlarini himoya qiladi. Prezidentning ijro hokimiyati organlari bilan hamkorligi Prezident ijro hokimiyati tizimi faoliyatining samaradorligini taʼminlash uchun Vazirlar Mahkamasi va boshqa ijro organlari bilan yaqin hamkorlikda ishlaydi. Bu hamkorlik quyidagi yoʻnalishlarda amalga oshiriladi:  Davlat dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirish: Prezident boshchiligida ishlab chiqiladigan davlat dasturlari ijro hokimiyati organlari tomonidan amalga oshiriladi.  Hududiy ijro hokimiyati organlari bilan ishlash: Prezident viloyat, shahar va tumanlarda faoliyat olib boruvchi ijro hokimiyati organlariga boshchilik qiladi va ularning faoliyatini muvofiqlashtiradi. Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti ijro hokimiyati tizimining markaziy qismi bo‘lib, davlat siyosatini belgilash, xalq manfaatlarini himoya qilish va iqtisodiy, ijtimoiy sohalarni rivojlantirishda muhim oʻrin tutadi. Prezident ijro hokimiyati organlariga bevosita rahbarlik qilib, davlatning barqaror rivojlanishi uchun zarur boʻlgan barcha sharoitlarni yaratadi va mamlakat manfaatlarini xalqaro maydonda himoya qiladi. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI VAZIRLAR MAHKAMASINING IJRO HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati organi sifatida mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy siyosatini amalga oshirish, davlat dasturlarini bajarish va huquqiy normativ hujjatlarni tatbiq etishda muhim rol o‘ynaydi. Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimining markaziy bo‘g‘ini bo‘lib,
 
 
uning faoliyati mamlakat barqarorligi va rivojlanishini ta’minlashda asosiy o‘rin 
tutadi. 
Vazirlar Mahkamasining konstitutsiyaviy maqomi 
 
Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq 
tashkil etilgan va uning vakolatlari va faoliyat yo‘nalishlari qonunlarda aniq 
belgilangan. Vazirlar Mahkamasi davlatning yuqori darajadagi ijro organi sifatida 
quyidagi vazifalarni bajaradi: 
 Davlat siyosatini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston 
Respublikasining siyosatini, shu jumladan iqtisodiyot, ijtimoiy himoya, 
ta’lim, sog‘liqni saqlash va boshqa sohalardagi qarorlarni amalga oshiradi. 
 Ijro hokimiyati organlariga rahbarlik qilish: Vazirlar Mahkamasi barcha 
ijro hokimiyati organlari faoliyatini muvofiqlashtiradi va ularga rahbarlik 
qiladi, davlat siyosatini amalga oshirish jarayonini nazorat qiladi. 
 
Vazirlar Mahkamasining tarkibi va tashkil etilishi 
 
Vazirlar Mahkamasi tarkibi quyidagi a’zolarni o‘z ichiga oladi: 
 Bosh vazir: Vazirlar Mahkamasiga rahbarlik qiladi va davlat siyosatini 
amalga oshirish bo‘yicha asosiy mas’uliyatni o‘z zimmasiga oladi. Bosh 
vazirning davlat boshqaruvi va iqtisodiyotni rivojlantirishda muhim 
vakolatlari mavjud. 
 Bosh vazir o‘rinbosarlari: Bosh vazirning o‘rinbosarlari turli sohalar 
bo‘yicha vakolatli hisoblanib, ularning har biri muayyan yo‘nalishdagi davlat 
siyosati va dasturlarini amalga oshiradi. 
 Vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari: Turli sohalarda faoliyat 
yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari Vazirlar Mahkamasi 
tarkibiga kirib, o‘z yo‘nalishlari bo‘yicha davlat siyosatini amalga oshirishda 
ishtirok etadi.
uning faoliyati mamlakat barqarorligi va rivojlanishini ta’minlashda asosiy o‘rin tutadi. Vazirlar Mahkamasining konstitutsiyaviy maqomi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq tashkil etilgan va uning vakolatlari va faoliyat yo‘nalishlari qonunlarda aniq belgilangan. Vazirlar Mahkamasi davlatning yuqori darajadagi ijro organi sifatida quyidagi vazifalarni bajaradi:  Davlat siyosatini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasining siyosatini, shu jumladan iqtisodiyot, ijtimoiy himoya, ta’lim, sog‘liqni saqlash va boshqa sohalardagi qarorlarni amalga oshiradi.  Ijro hokimiyati organlariga rahbarlik qilish: Vazirlar Mahkamasi barcha ijro hokimiyati organlari faoliyatini muvofiqlashtiradi va ularga rahbarlik qiladi, davlat siyosatini amalga oshirish jarayonini nazorat qiladi. Vazirlar Mahkamasining tarkibi va tashkil etilishi Vazirlar Mahkamasi tarkibi quyidagi a’zolarni o‘z ichiga oladi:  Bosh vazir: Vazirlar Mahkamasiga rahbarlik qiladi va davlat siyosatini amalga oshirish bo‘yicha asosiy mas’uliyatni o‘z zimmasiga oladi. Bosh vazirning davlat boshqaruvi va iqtisodiyotni rivojlantirishda muhim vakolatlari mavjud.  Bosh vazir o‘rinbosarlari: Bosh vazirning o‘rinbosarlari turli sohalar bo‘yicha vakolatli hisoblanib, ularning har biri muayyan yo‘nalishdagi davlat siyosati va dasturlarini amalga oshiradi.  Vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari: Turli sohalarda faoliyat yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari Vazirlar Mahkamasi tarkibiga kirib, o‘z yo‘nalishlari bo‘yicha davlat siyosatini amalga oshirishda ishtirok etadi.
 
 
Vazirlar Mahkamasining asosiy vazifalari va vakolatlari 
 
Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasida ijro hokimiyatining muhim 
organi sifatida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi: 
 Qonunlar va prezident farmonlarini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi 
mamlakat Prezidenti tomonidan qabul qilingan farmonlar va qonunlarni 
amalga oshiradi. Bu, asosan, turli sohalardagi siyosatni amalga oshirish orqali 
amalga oshiriladi. 
 Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish dasturlarini amalga oshirish: Vazirlar 
Mahkamasi mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi uchun davlat 
dasturlarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi. Bu jarayonda iqtisodiyot, 
moliya, sog‘liqni saqlash, ta’lim va boshqa sohalarda ustuvorlikka ega 
loyihalar ishlab chiqiladi. 
 Hududiy boshqaruvni tashkil etish: Vazirlar Mahkamasi hududiy ijro 
hokimiyati organlari faoliyatini nazorat qiladi va ularga yordam beradi. 
Hududiy hokimiyat organlari viloyat, tuman va shahar darajasida davlat 
boshqaruvini amalga oshiradi va Vazirlar Mahkamasi bilan uzviy bog‘liq. 
Vazirlar Mahkamasining ijro hokimiyati tizimidagi roli va ahamiyati 
Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimida markaziy o‘rin tutadi, chunki u 
mamlakat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirishda asosiy boshqaruv 
vositasidir. Ushbu organning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi: 
 Ijro hokimiyati organlarining birligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi 
barcha ijro hokimiyati organlarini birlashtirib, davlat boshqaruvi jarayonida 
yagona siyosat yuritishni ta’minlaydi. 
 Oliy organ sifatidagi vakolatlar: Vazirlar Mahkamasi davlatning eng oliy 
ijro hokimiyati organi hisoblanadi va davlat boshqaruvining asosiy 
yo‘nalishlari bo‘yicha qarorlar qabul qiladi.
Vazirlar Mahkamasining asosiy vazifalari va vakolatlari Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasida ijro hokimiyatining muhim organi sifatida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:  Qonunlar va prezident farmonlarini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi mamlakat Prezidenti tomonidan qabul qilingan farmonlar va qonunlarni amalga oshiradi. Bu, asosan, turli sohalardagi siyosatni amalga oshirish orqali amalga oshiriladi.  Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish dasturlarini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi uchun davlat dasturlarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi. Bu jarayonda iqtisodiyot, moliya, sog‘liqni saqlash, ta’lim va boshqa sohalarda ustuvorlikka ega loyihalar ishlab chiqiladi.  Hududiy boshqaruvni tashkil etish: Vazirlar Mahkamasi hududiy ijro hokimiyati organlari faoliyatini nazorat qiladi va ularga yordam beradi. Hududiy hokimiyat organlari viloyat, tuman va shahar darajasida davlat boshqaruvini amalga oshiradi va Vazirlar Mahkamasi bilan uzviy bog‘liq. Vazirlar Mahkamasining ijro hokimiyati tizimidagi roli va ahamiyati Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimida markaziy o‘rin tutadi, chunki u mamlakat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirishda asosiy boshqaruv vositasidir. Ushbu organning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi:  Ijro hokimiyati organlarining birligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi barcha ijro hokimiyati organlarini birlashtirib, davlat boshqaruvi jarayonida yagona siyosat yuritishni ta’minlaydi.  Oliy organ sifatidagi vakolatlar: Vazirlar Mahkamasi davlatning eng oliy ijro hokimiyati organi hisoblanadi va davlat boshqaruvining asosiy yo‘nalishlari bo‘yicha qarorlar qabul qiladi.
 
 
 Xalq farovonligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi aholining ijtimoiy 
farovonligini oshirish, ijtimoiy himoya tizimini rivojlantirish va iqtisodiy 
barqarorlikni ta’minlash bo‘yicha siyosatni amalga oshiradi. 
 
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati 
organi sifatida davlat siyosatini amalga oshirishda, ijtimoiy va iqtisodiy dasturlarni 
bajarishda, davlat hokimiyati organlari o‘rtasida muvofiqlashtirishni ta’minlashda 
markaziy o‘rin tutadi. Vazirlar Mahkamasi faoliyati O‘zbekiston Respublikasining 
barqaror rivojlanishi, ijtimoiy himoya tizimini yaxshilash va iqtisodiy o‘sishni 
ta’minlashga qaratilgan.
 Xalq farovonligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi aholining ijtimoiy farovonligini oshirish, ijtimoiy himoya tizimini rivojlantirish va iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash bo‘yicha siyosatni amalga oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati organi sifatida davlat siyosatini amalga oshirishda, ijtimoiy va iqtisodiy dasturlarni bajarishda, davlat hokimiyati organlari o‘rtasida muvofiqlashtirishni ta’minlashda markaziy o‘rin tutadi. Vazirlar Mahkamasi faoliyati O‘zbekiston Respublikasining barqaror rivojlanishi, ijtimoiy himoya tizimini yaxshilash va iqtisodiy o‘sishni ta’minlashga qaratilgan.
 
 
 
Boshqaruv xodimlarining umumiy cheklangan soni — 133 nafar. 
 
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI HOKIMLIKLARINING IJRO 
HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI 
 
Oʻzbekiston Respublikasida hokimliklar davlatning mahalliy darajadagi ijro 
hokimiyati organlari sifatida faoliyat olib boradi. Ular viloyat, tuman va shahar
Boshqaruv xodimlarining umumiy cheklangan soni — 133 nafar. OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI HOKIMLIKLARINING IJRO HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI Oʻzbekiston Respublikasida hokimliklar davlatning mahalliy darajadagi ijro hokimiyati organlari sifatida faoliyat olib boradi. Ular viloyat, tuman va shahar
 
 
darajasida davlat siyosatini amalga oshirish, iqtisodiy va ijtimoiy dasturlarni 
bajarish, aholining mahalliy ehtiyojlarini qondirish va hududiy rivojlanishni 
taʼminlash vazifalarini bajaradi. Hokimliklar ijro hokimiyatining muhim bo‘g‘ini 
sifatida markaziy hokimiyat va xalq o‘rtasida uzviy aloqani taʼminlaydi. 
 
Hokimliklarning konstitutsiyaviy maqomi 
Oʻzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga muvofiq, hokimliklar 
mahalliy darajada ijro hokimiyati vakolatlarini amalga oshiradi. Ularning asosiy 
konstitutsiyaviy maqomi quyidagicha: 
 Mahalliy davlat boshqaruvi organlari: Hokimliklar mahalliy davlat 
boshqaruvining asosiy organi hisoblanadi va o‘z hududida davlat siyosatini 
amalga oshiradi. 
 Ijro hokimiyatining bir qismi: Hokimliklar ijro hokimiyatining bir qismi 
bo‘lib, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vakolatlarini amalga oshirish 
uchun mahalliy darajada ishlaydi. 
 
Hokimlarning vakolatlari va ular rahbarlik qiladigan hokimliklarning 
vazifalari 
Hokimliklar o‘z hududida ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni taʼminlash, davlat 
dasturlarini bajarish va mahalliy darajadagi davlat boshqaruvini amalga oshirish 
vakolatiga ega. Ushbu vazifalar quyidagi yo‘nalishlarda bajariladi: 
 Ijtimoiy-iqtisodiy siyosatni amalga oshirish: Hokimliklar hududiy iqtisodiy 
rivojlanish dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda ishtirok etadi. Ular 
investitsiya jalb qilish, infratuzilmani rivojlantirish va aholini ijtimoiy 
qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan ishlarni olib boradi. 
 Jamoatchilik bilan ishlash va aholini qo‘llab-quvvatlash: Hokimliklar 
mahalliy aholi bilan bevosita aloqada bo‘lib, ularning ehtiyojlarini aniqlash 
va hal qilishga qaratilgan tadbirlarni amalga oshiradi. Shu bilan birga, ular 
fuqarolar tomonidan kelib tushgan shikoyatlar va takliflarni ko‘rib chiqadi va 
aholining farovonligini oshirish yo‘lida chora-tadbirlar ko‘radi.
darajasida davlat siyosatini amalga oshirish, iqtisodiy va ijtimoiy dasturlarni bajarish, aholining mahalliy ehtiyojlarini qondirish va hududiy rivojlanishni taʼminlash vazifalarini bajaradi. Hokimliklar ijro hokimiyatining muhim bo‘g‘ini sifatida markaziy hokimiyat va xalq o‘rtasida uzviy aloqani taʼminlaydi. Hokimliklarning konstitutsiyaviy maqomi Oʻzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga muvofiq, hokimliklar mahalliy darajada ijro hokimiyati vakolatlarini amalga oshiradi. Ularning asosiy konstitutsiyaviy maqomi quyidagicha:  Mahalliy davlat boshqaruvi organlari: Hokimliklar mahalliy davlat boshqaruvining asosiy organi hisoblanadi va o‘z hududida davlat siyosatini amalga oshiradi.  Ijro hokimiyatining bir qismi: Hokimliklar ijro hokimiyatining bir qismi bo‘lib, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vakolatlarini amalga oshirish uchun mahalliy darajada ishlaydi. Hokimlarning vakolatlari va ular rahbarlik qiladigan hokimliklarning vazifalari Hokimliklar o‘z hududida ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni taʼminlash, davlat dasturlarini bajarish va mahalliy darajadagi davlat boshqaruvini amalga oshirish vakolatiga ega. Ushbu vazifalar quyidagi yo‘nalishlarda bajariladi:  Ijtimoiy-iqtisodiy siyosatni amalga oshirish: Hokimliklar hududiy iqtisodiy rivojlanish dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda ishtirok etadi. Ular investitsiya jalb qilish, infratuzilmani rivojlantirish va aholini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan ishlarni olib boradi.  Jamoatchilik bilan ishlash va aholini qo‘llab-quvvatlash: Hokimliklar mahalliy aholi bilan bevosita aloqada bo‘lib, ularning ehtiyojlarini aniqlash va hal qilishga qaratilgan tadbirlarni amalga oshiradi. Shu bilan birga, ular fuqarolar tomonidan kelib tushgan shikoyatlar va takliflarni ko‘rib chiqadi va aholining farovonligini oshirish yo‘lida chora-tadbirlar ko‘radi.
 
 
 Mahalliy boshqaruv organlari faoliyatini muvofiqlashtirish: Hokimliklar 
mahalliy boshqaruv organlarini boshqaradi va ularning davlat siyosatini 
amalga oshirish bo‘yicha faoliyatini muvofiqlashtiradi. Bunga mahalla 
fuqarolar yig‘inlari, taʼlim muassasalari, sog‘liqni saqlash va boshqa jamoat 
tashkilotlari kiradi. 
 
Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni va ahamiyati 
Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni davlat boshqaruvi tizimining 
samarali ishlashini ta’minlashda muhimdir. Ularning ahamiyati quyidagilarda 
namoyon bo‘ladi: 
 Hududiy masalalarni hal qilish: Hokimliklar mahalliy darajada iqtisodiy, 
ijtimoiy va madaniy rivojlanishga qaratilgan dasturlarni amalga oshiradi. Ular 
o‘z hududida infratuzilmani yaxshilash va ijtimoiy sohalarni rivojlantirish 
uchun mas’uldirlar. 
 Davlat siyosatini mahalliy darajada amalga oshirish: Hokimliklar 
davlatning oliy organlari tomonidan belgilangan siyosatni mahalliy darajada 
tatbiq etadi va amalga oshiradi. Shu orqali markaziy hukumatning qarorlari 
mahalliy aholiga yetkaziladi va amalga oshiriladi. 
 Aholi bilan muloqotni yo‘lga qo‘yish: Hokimliklar bevosita aholi bilan 
aloqada bo‘lib, ularning ehtiyoj va talablarini hisobga oladi. Bu orqali davlat 
siyosatining jamoatchilik tomonidan to‘g‘ri qabul qilinishi ta’minlanadi. 
 
Hokimliklar va markaziy ijro hokimiyati organlari o‘rtasidagi hamkorlik 
Hokimliklar markaziy ijro hokimiyati organlari bilan uzviy aloqada faoliyat olib 
boradi. Bu hamkorlik o‘zaro muvofiqlashtirilgan davlat dasturlarini amalga oshirish, 
vazirliklar va davlat qo‘mitalari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlarni mahalliy 
darajada bajarishga qaratilgan. Hokimliklar va markaziy ijro organlari o‘rtasidagi 
samarali hamkorlik davlat boshqaruvini yuqori darajada tashkil qilishga xizmat 
qiladi.
 Mahalliy boshqaruv organlari faoliyatini muvofiqlashtirish: Hokimliklar mahalliy boshqaruv organlarini boshqaradi va ularning davlat siyosatini amalga oshirish bo‘yicha faoliyatini muvofiqlashtiradi. Bunga mahalla fuqarolar yig‘inlari, taʼlim muassasalari, sog‘liqni saqlash va boshqa jamoat tashkilotlari kiradi. Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni va ahamiyati Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni davlat boshqaruvi tizimining samarali ishlashini ta’minlashda muhimdir. Ularning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi:  Hududiy masalalarni hal qilish: Hokimliklar mahalliy darajada iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy rivojlanishga qaratilgan dasturlarni amalga oshiradi. Ular o‘z hududida infratuzilmani yaxshilash va ijtimoiy sohalarni rivojlantirish uchun mas’uldirlar.  Davlat siyosatini mahalliy darajada amalga oshirish: Hokimliklar davlatning oliy organlari tomonidan belgilangan siyosatni mahalliy darajada tatbiq etadi va amalga oshiradi. Shu orqali markaziy hukumatning qarorlari mahalliy aholiga yetkaziladi va amalga oshiriladi.  Aholi bilan muloqotni yo‘lga qo‘yish: Hokimliklar bevosita aholi bilan aloqada bo‘lib, ularning ehtiyoj va talablarini hisobga oladi. Bu orqali davlat siyosatining jamoatchilik tomonidan to‘g‘ri qabul qilinishi ta’minlanadi. Hokimliklar va markaziy ijro hokimiyati organlari o‘rtasidagi hamkorlik Hokimliklar markaziy ijro hokimiyati organlari bilan uzviy aloqada faoliyat olib boradi. Bu hamkorlik o‘zaro muvofiqlashtirilgan davlat dasturlarini amalga oshirish, vazirliklar va davlat qo‘mitalari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlarni mahalliy darajada bajarishga qaratilgan. Hokimliklar va markaziy ijro organlari o‘rtasidagi samarali hamkorlik davlat boshqaruvini yuqori darajada tashkil qilishga xizmat qiladi.
 
 
 
O‘zbekiston Respublikasi hokimliklari ijro hokimiyatining mahalliy 
darajadagi muhim organlari hisoblanib, ularning faoliyati davlat siyosatini amalga 
oshirish, mahalliy iqtisodiy rivojlanish va aholini qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan. 
Hokimliklarning samarali faoliyati davlat va jamiyat o‘rtasidagi muloqotni 
mustahkamlash, mahalliy aholi farovonligini oshirish va davlat boshqaruvining 
yaxlit tizimini shakllantirishda katta ahamiyatga ega. 
 
Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, 
agentliklar va inspeksiyalarning yagona ro‘yxati 
Jami — 70 ta, shundan: 
 vazirliklar — 21 ta; 
 qo‘mitalar — 13 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil 
qo‘mitalar — 3 ta; 
 agentliklar — 25 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil 
agentliklar — 5 ta; 
 inspeksiyalar — 11 ta. 
* Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, 
agentliklar va inspeksiyalar to‘g‘risidagi nizom Vazirlar Mahkamasi qarori bilan 
tasdiqlanadi. 
I. Vazirliklar va 
ular huzuridagi 
respublika ijro 
etuvchi 
hokimiyat 
organlari 
1. Iqtisodiyot 
va moliya 
vazirligi 
4. Qishloq 
xo‘jaligi vazirligi 
4.1. 
Veterinariya va 
chorvachilikni 
rivojlantirish 
qo‘mitasi  
4.2. Ipakchilik 
va jun sanoatini 
9. Tog‘-kon 
sanoati va geologiya 
vazirligi 
9.1. Tog‘-kon 
sanoati va geologiya 
sohasini nazorat qilish 
inspeksiyasi 
10. Raqamli 
texnologiyalar 
vazirligi 
16. Madaniyat 
vazirligi 
16.1. 
Millatlararo 
munosabatlar va 
xorijiy 
mamlakatlar bilan 
do‘stlik aloqalari 
qo‘mitasi
O‘zbekiston Respublikasi hokimliklari ijro hokimiyatining mahalliy darajadagi muhim organlari hisoblanib, ularning faoliyati davlat siyosatini amalga oshirish, mahalliy iqtisodiy rivojlanish va aholini qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan. Hokimliklarning samarali faoliyati davlat va jamiyat o‘rtasidagi muloqotni mustahkamlash, mahalliy aholi farovonligini oshirish va davlat boshqaruvining yaxlit tizimini shakllantirishda katta ahamiyatga ega. Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, agentliklar va inspeksiyalarning yagona ro‘yxati Jami — 70 ta, shundan: vazirliklar — 21 ta; qo‘mitalar — 13 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil qo‘mitalar — 3 ta; agentliklar — 25 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil agentliklar — 5 ta; inspeksiyalar — 11 ta. * Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, agentliklar va inspeksiyalar to‘g‘risidagi nizom Vazirlar Mahkamasi qarori bilan tasdiqlanadi. I. Vazirliklar va ular huzuridagi respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari 1. Iqtisodiyot va moliya vazirligi 4. Qishloq xo‘jaligi vazirligi 4.1. Veterinariya va chorvachilikni rivojlantirish qo‘mitasi 4.2. Ipakchilik va jun sanoatini 9. Tog‘-kon sanoati va geologiya vazirligi 9.1. Tog‘-kon sanoati va geologiya sohasini nazorat qilish inspeksiyasi 10. Raqamli texnologiyalar vazirligi 16. Madaniyat vazirligi 16.1. Millatlararo munosabatlar va xorijiy mamlakatlar bilan do‘stlik aloqalari qo‘mitasi
 
 
1.1. Soliq 
qo‘mitasi  
1.2. Bojxona 
qo‘mitasi 
1.3. Davlat 
zaxiralarini 
boshqarish 
qo‘mitasi 
1.4. 
G‘aznachilik 
xizmati qo‘mitasi 
1.5. Kadastr 
agentligi 
1.6. Davlat 
moliyaviy 
nazorati 
inspeksiyasi 
1.7. Davlat 
asillik darajasi 
nazorati 
inspeksiyasi 
2. 
Investitsiyalar, 
sanoat va savdo 
vazirligi 
rivojlantirish 
qo‘mitasi 
4.3. 
O‘simliklar 
karantini va 
himoyasi agentligi 
4.4. 
Agrosanoatni 
rivojlantirish 
agentligi  
4.5. 
Agrosanoat 
majmui ustidan 
nazorat qilish 
inspeksiyasi  
5. Suv 
xo‘jaligi vazirligi  
5.1. Suv 
xo‘jaligi 
obyektlari 
xavfsizligini 
nazorat qilish 
inspeksiyasi 
6. Qurilish va 
uy-joy 
kommunal 
xo‘jaligi vazirligi 
10.1. Kosmik 
tadqiqotlar va 
texnologiyalar 
agentligi 
10.2. 
Axborotlashtirish va 
telekommunikatsiyalar 
sohasida nazorat 
inspeksiyasi 
11. Ekologiya, 
atrof-muhitni 
muhofaza qilish va 
iqlim o‘zgarishi 
vazirligi 
11.1. O‘rmon 
xo‘jaligi agentligi  
11.2. 
Gidrometeorologiya 
xizmati agentligi 
11.3 Turizm 
qo‘mitasi 
11.4. Chiqindilarni 
boshqarish va 
sirkulyar iqtisodiyotni 
rivojlantirish agentligi 
12. Sog‘liqni 
saqlash vazirligi 
16.2. 
Kinematografiya 
agentligi 
17. Adliya 
vazirligi 
17.1. 
“O‘zarxiv” 
agentligi  
17.2. 
Personallashtirish 
agentligi 
18. Tashqi 
ishlar vazirligi 
19. 
Favqulodda 
vaziyatlar 
vazirligi 
20. Ichki 
ishlar vazirligi 
21. Mudofaa 
vazirligi 
21.1. Mudofaa 
sanoati agentligi 
II. Alohida 
maqomga ega 
mustaqil 
respublika ijro
1.1. Soliq qo‘mitasi 1.2. Bojxona qo‘mitasi 1.3. Davlat zaxiralarini boshqarish qo‘mitasi 1.4. G‘aznachilik xizmati qo‘mitasi 1.5. Kadastr agentligi 1.6. Davlat moliyaviy nazorati inspeksiyasi 1.7. Davlat asillik darajasi nazorati inspeksiyasi 2. Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi rivojlantirish qo‘mitasi 4.3. O‘simliklar karantini va himoyasi agentligi 4.4. Agrosanoatni rivojlantirish agentligi 4.5. Agrosanoat majmui ustidan nazorat qilish inspeksiyasi 5. Suv xo‘jaligi vazirligi 5.1. Suv xo‘jaligi obyektlari xavfsizligini nazorat qilish inspeksiyasi 6. Qurilish va uy-joy kommunal xo‘jaligi vazirligi 10.1. Kosmik tadqiqotlar va texnologiyalar agentligi 10.2. Axborotlashtirish va telekommunikatsiyalar sohasida nazorat inspeksiyasi 11. Ekologiya, atrof-muhitni muhofaza qilish va iqlim o‘zgarishi vazirligi 11.1. O‘rmon xo‘jaligi agentligi 11.2. Gidrometeorologiya xizmati agentligi 11.3 Turizm qo‘mitasi 11.4. Chiqindilarni boshqarish va sirkulyar iqtisodiyotni rivojlantirish agentligi 12. Sog‘liqni saqlash vazirligi 16.2. Kinematografiya agentligi 17. Adliya vazirligi 17.1. “O‘zarxiv” agentligi 17.2. Personallashtirish agentligi 18. Tashqi ishlar vazirligi 19. Favqulodda vaziyatlar vazirligi 20. Ichki ishlar vazirligi 21. Mudofaa vazirligi 21.1. Mudofaa sanoati agentligi II. Alohida maqomga ega mustaqil respublika ijro
 
 
2.2. Xorijiy 
investitsiyalarni 
jalb etish agentligi 
2.3. Eksportni 
rag‘batlantirish 
agentligi  
3. 
Kambag‘allikni 
qisqartirish va 
bandlik vazirligi 
3.1. Oila va 
xotin-qizlar 
qo‘mitasi 
3.2. 
Mahallabay 
ishlash va 
tadbirkorlikni 
rivojlantirish 
agentligi 
3.3. Tibbiy-
ijtimoiy ekspertiza 
inspeksiyasi 
6.1. Qurilish 
va uy-joy 
kommunal 
xo‘jaligi sohasida 
nazorat qilish 
inspeksiyasi  
7. Transport 
vazirligi 
7.1. Avtomobil 
yo‘llari qo‘mitasi 
7.2. Fuqaro 
aviatsiyasi 
agentligi 
7.3. Transport 
nazorati 
inspeksiyasi 
8. Energetika 
vazirligi 
12.1. Sanitariya-
epidemiologik 
osoyishtalik va jamoat 
salomatligi qo‘mitasi 
12.2. 
Farmatsevtika 
tarmog‘ini 
rivojlantirish agentligi 
13. Maktabgacha 
va maktab ta’limi 
vazirligi 
13.2. 
Ixtisoslashtirilgan 
ta’lim muassasalari 
agentligi 
14. Oliy ta’lim, 
fan va innovatsiyalar 
vazirligi 
14.1. Innovatsion 
rivojlanish agentligi 
14.2. Bilim va 
malakalarni baholash 
agentligi 
15. Sport vazirligi 
etuvchi 
hokimiyat 
organlari 
22. Raqobatni 
rivojlantirish va 
iste’molchilar 
huquqlarini 
himoya qilish 
qo‘mitasi 
23. Din ishlari 
bo‘yicha qo‘mita 
24. Davlat 
aktivlarini 
boshqarish 
agentligi 
25. Milliy 
antidoping 
agentligi 
26. Madaniy 
meros agentligi 
27. Yoshlar 
ishlari agentligi 
28. Vazirlar 
Mahkamasi 
huzuridagi 
O‘zbekiston 
texnik jihatdan
2.2. Xorijiy investitsiyalarni jalb etish agentligi 2.3. Eksportni rag‘batlantirish agentligi 3. Kambag‘allikni qisqartirish va bandlik vazirligi 3.1. Oila va xotin-qizlar qo‘mitasi 3.2. Mahallabay ishlash va tadbirkorlikni rivojlantirish agentligi 3.3. Tibbiy- ijtimoiy ekspertiza inspeksiyasi 6.1. Qurilish va uy-joy kommunal xo‘jaligi sohasida nazorat qilish inspeksiyasi 7. Transport vazirligi 7.1. Avtomobil yo‘llari qo‘mitasi 7.2. Fuqaro aviatsiyasi agentligi 7.3. Transport nazorati inspeksiyasi 8. Energetika vazirligi 12.1. Sanitariya- epidemiologik osoyishtalik va jamoat salomatligi qo‘mitasi 12.2. Farmatsevtika tarmog‘ini rivojlantirish agentligi 13. Maktabgacha va maktab ta’limi vazirligi 13.2. Ixtisoslashtirilgan ta’lim muassasalari agentligi 14. Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi 14.1. Innovatsion rivojlanish agentligi 14.2. Bilim va malakalarni baholash agentligi 15. Sport vazirligi etuvchi hokimiyat organlari 22. Raqobatni rivojlantirish va iste’molchilar huquqlarini himoya qilish qo‘mitasi 23. Din ishlari bo‘yicha qo‘mita 24. Davlat aktivlarini boshqarish agentligi 25. Milliy antidoping agentligi 26. Madaniy meros agentligi 27. Yoshlar ishlari agentligi 28. Vazirlar Mahkamasi huzuridagi O‘zbekiston texnik jihatdan
 
 
tartibga solish 
agentligi 
29. Vazirlar 
Mahkamasi 
huzuridagi 
Sanoat, 
radiatsiya va 
yadro xavfsizligi 
qo‘mitasi 
30. Vazirlar 
Mahkamasi 
huzuridagi Atom 
energiyasi 
agentligi 
31. 
Energetika 
bozorini 
rivojlantirish va 
tartibga solish 
agentligi 
32. Vazirlar 
Mahkamasi 
huzuridagi 
Elektr 
energiyasi, neft 
mahsulotlari va 
gazdan 
foydalanishni
tartibga solish agentligi 29. Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Sanoat, radiatsiya va yadro xavfsizligi qo‘mitasi 30. Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Atom energiyasi agentligi 31. Energetika bozorini rivojlantirish va tartibga solish agentligi 32. Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Elektr energiyasi, neft mahsulotlari va gazdan foydalanishni
 
 
nazorat qilish 
inspeksiyasi 
 
 
Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, 
agentliklar va inspeksiyalarning qisqartma nomlari 
T/r 
Vazirlik va idoraning to‘liq 
(rasmiy) nomi 
Vazirlik va 
idoraning o‘zbek 
tilidagi qisqartma 
nomi 
Vazirlik va 
idoraning rus tilidagi 
qisqartma nomi 
1. O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya 
vazirligi 
Iqtisodiyot va 
moliya vazirligi 
Minekonomfin 
1.1 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi 
huzuridagi Soliq qo‘mitasi 
Soliq qo‘mitasi 
Nalogoviy komitet 
1.2 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi 
huzuridagi Bojxona qo‘mitasi 
Bojxona qo‘mitasi 
Tamojenniy komitet 
1.3 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi 
huzuridagi Davlat 
zaxiralarini boshqarish 
qo‘mitasi 
O‘zdavzaxira 
Uzkomgosrezerv 
1.4 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi 
G‘aznachilik 
Kaznacheystvo
nazorat qilish inspeksiyasi Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar, agentliklar va inspeksiyalarning qisqartma nomlari T/r Vazirlik va idoraning to‘liq (rasmiy) nomi Vazirlik va idoraning o‘zbek tilidagi qisqartma nomi Vazirlik va idoraning rus tilidagi qisqartma nomi 1. O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi Iqtisodiyot va moliya vazirligi Minekonomfin 1.1 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Soliq qo‘mitasi Soliq qo‘mitasi Nalogoviy komitet 1.2 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Bojxona qo‘mitasi Bojxona qo‘mitasi Tamojenniy komitet 1.3 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Davlat zaxiralarini boshqarish qo‘mitasi O‘zdavzaxira Uzkomgosrezerv 1.4 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi G‘aznachilik Kaznacheystvo
 
 
huzuridagi G‘aznachilik 
xizmati qo‘mitasi 
1.5 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi 
huzuridagi Kadastr agentligi 
Kadastr agentligi 
Agentstvo po kadastru 
1.6 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi 
huzuridagi Davlat moliyaviy 
nazorati inspeksiyasi 
Davlat moliyaviy 
nazorati inspeksiyasi 
Inspeksiya 
finansovogo kontrolya 
1.7 O‘zbekiston Respublikasi 
Iqtisodiyot va moliya vazirligi 
huzuridagi Davlat asillik 
darajasi nazorati 
inspeksiyasi 
Asillik inspeksiyasi Probirnaya inspeksiya 
2. O‘zbekiston Respublikasi 
Investitsiyalar, sanoat va 
savdo vazirligi 
ISSV 
MIPT 
2.2 O‘zbekiston Respublikasi 
Investitsiyalar, sanoat va 
savdo vazirligi huzuridagi 
Xorijiy investitsiyalarni jalb 
etish agentligi 
Investitsiyalarni jalb 
etish agentligi 
Agentstvo 
privlecheniya 
investitsiy 
2.3 O‘zbekiston Respublikasi 
Investitsiyalar, sanoat va 
savdo vazirligi huzuridagi 
Eksportni rag‘batlantirish 
agentligi 
Eksportni 
rag‘batlantirish 
agentligi 
Agentstvo 
prodvijeniya eksporta
huzuridagi G‘aznachilik xizmati qo‘mitasi 1.5 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Kadastr agentligi Kadastr agentligi Agentstvo po kadastru 1.6 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Davlat moliyaviy nazorati inspeksiyasi Davlat moliyaviy nazorati inspeksiyasi Inspeksiya finansovogo kontrolya 1.7 O‘zbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi huzuridagi Davlat asillik darajasi nazorati inspeksiyasi Asillik inspeksiyasi Probirnaya inspeksiya 2. O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi ISSV MIPT 2.2 O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi huzuridagi Xorijiy investitsiyalarni jalb etish agentligi Investitsiyalarni jalb etish agentligi Agentstvo privlecheniya investitsiy 2.3 O‘zbekiston Respublikasi Investitsiyalar, sanoat va savdo vazirligi huzuridagi Eksportni rag‘batlantirish agentligi Eksportni rag‘batlantirish agentligi Agentstvo prodvijeniya eksporta
 
 
3. O‘zbekiston Respublikasi 
Kambag‘allikni qisqartirish 
va bandlik vazirligi 
Bandlik vazirligi 
Minzanyatosti 
3.1 O‘zbekiston Respublikasi 
Kambag‘allikni qisqartirish va 
bandlik vazirligi huzuridagi 
Oila va xotin-qizlar 
qo‘mitasi 
Xotin-qizlar 
qo‘mitasi 
Komitet jenshin 
3.2 O‘zbekiston Respublikasi 
Kambag‘allikni qisqartirish va 
bandlik vazirligi huzuridagi 
Mahallabay ishlash va 
tadbirkorlikni rivojlantirish 
agentligi 
Mahalla va 
tadbirkorlik 
agentligi 
Agentstvo maxalli i 
predprinimatelstva 
3.3 O‘zbekiston Respublikasi 
Kambag‘allikni qisqartirish va 
bandlik vazirligi huzuridagi 
Tibbiy-ijtimoiy ekspertiza 
inspeksiyasi 
Tibbiy-ijtimoiy 
ekspertiza 
inspeksiyasi 
Inspeksiya mediko-
sotsialnoy ekspertizi 
4. O‘zbekiston Respublikasi 
Qishloq xo‘jaligi vazirligi 
Qishloq xo‘jaligi 
vazirligi 
Minselxoz 
4.1 O‘zbekiston Respublikasi 
Qishloq xo‘jaligi vazirligi 
huzuridagi Veterinariya va 
chorvachilikni rivojlantirish 
qo‘mitasi 
Veterinariya 
qo‘mitasi 
Komitet veterinarii
3. O‘zbekiston Respublikasi Kambag‘allikni qisqartirish va bandlik vazirligi Bandlik vazirligi Minzanyatosti 3.1 O‘zbekiston Respublikasi Kambag‘allikni qisqartirish va bandlik vazirligi huzuridagi Oila va xotin-qizlar qo‘mitasi Xotin-qizlar qo‘mitasi Komitet jenshin 3.2 O‘zbekiston Respublikasi Kambag‘allikni qisqartirish va bandlik vazirligi huzuridagi Mahallabay ishlash va tadbirkorlikni rivojlantirish agentligi Mahalla va tadbirkorlik agentligi Agentstvo maxalli i predprinimatelstva 3.3 O‘zbekiston Respublikasi Kambag‘allikni qisqartirish va bandlik vazirligi huzuridagi Tibbiy-ijtimoiy ekspertiza inspeksiyasi Tibbiy-ijtimoiy ekspertiza inspeksiyasi Inspeksiya mediko- sotsialnoy ekspertizi 4. O‘zbekiston Respublikasi Qishloq xo‘jaligi vazirligi Qishloq xo‘jaligi vazirligi Minselxoz 4.1 O‘zbekiston Respublikasi Qishloq xo‘jaligi vazirligi huzuridagi Veterinariya va chorvachilikni rivojlantirish qo‘mitasi Veterinariya qo‘mitasi Komitet veterinarii
 
 
4.2 O‘zbekiston Respublikasi 
Qishloq xo‘jaligi vazirligi 
huzuridagi Ipakchilik va jun 
sanoatini rivojlantirish 
qo‘mitasi 
Ipakchilik qo‘mitasi 
Komitet 
shelkovodstva 
4.3 O‘zbekiston Respublikasi 
Qishloq xo‘jaligi vazirligi 
huzuridagi O‘simliklar 
karantini va himoyasi 
agentligi 
Karantin agentligi 
Agentstvo po 
karantinu 
4.4 O‘zbekiston Respublikasi 
Qishloq xo‘jaligi vazirligi 
huzuridagi Agrosanoatni 
rivojlantirish agentligi 
Agrosanoatni 
rivojlantirish 
agentligi 
Agentstvo razvitiya 
agropromishlennosti 
4.5 O‘zbekiston Respublikasi 
Qishloq xo‘jaligi vazirligi 
huzuridagi Agrosanoat 
majmui ustidan nazorat 
qilish inspeksiyasi  
O‘zagroinspeksiya 
Uzagroinspeksiya 
5. O‘zbekiston Respublikasi 
Suv xo‘jaligi vazirligi 
Suv xo‘jaligi 
vazirligi 
Minvodxoz 
5.1 O‘zbekiston Respublikasi Suv 
xo‘jaligi vazirligi huzuridagi 
Suv xo‘jaligi obyektlari 
xavfsizligini nazorat qilish 
inspeksiyasi 
Suvxo‘jaliknazorat 
Vodxoznadzor
4.2 O‘zbekiston Respublikasi Qishloq xo‘jaligi vazirligi huzuridagi Ipakchilik va jun sanoatini rivojlantirish qo‘mitasi Ipakchilik qo‘mitasi Komitet shelkovodstva 4.3 O‘zbekiston Respublikasi Qishloq xo‘jaligi vazirligi huzuridagi O‘simliklar karantini va himoyasi agentligi Karantin agentligi Agentstvo po karantinu 4.4 O‘zbekiston Respublikasi Qishloq xo‘jaligi vazirligi huzuridagi Agrosanoatni rivojlantirish agentligi Agrosanoatni rivojlantirish agentligi Agentstvo razvitiya agropromishlennosti 4.5 O‘zbekiston Respublikasi Qishloq xo‘jaligi vazirligi huzuridagi Agrosanoat majmui ustidan nazorat qilish inspeksiyasi O‘zagroinspeksiya Uzagroinspeksiya 5. O‘zbekiston Respublikasi Suv xo‘jaligi vazirligi Suv xo‘jaligi vazirligi Minvodxoz 5.1 O‘zbekiston Respublikasi Suv xo‘jaligi vazirligi huzuridagi Suv xo‘jaligi obyektlari xavfsizligini nazorat qilish inspeksiyasi Suvxo‘jaliknazorat Vodxoznadzor