IJRO HOKIMIYATI ORGANLARINING HUQUQIY MAQOMI
Ijro hokimiyati davlat boshqaruvi tizimining muhim boʻgʻini bo‘lib, asosiy
vazifasi davlat qarorlarini amalga oshirishdan iborat. Oʻzbekistonda ijro hokimiyati
organlari mamlakat konstitutsiyasi va qonunlar bilan belgilangan vazifalarni
bajarish, ijtimoiy, iqtisodiy, va siyosiy barqarorlikni taʼminlashda muhim rol
oʻynaydi.
Asosiy qonun hujjatlari:
O‘zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasi
(01.05.2023-y.,
03/23/837/0241-son);
O‘zbekiston
Respublikasining
“O‘zbekiston
Respublikasi
Vazirlar
Mahkamasi to‘g‘risida”gi qonuni (10.12.2019 yildagi O‘RQ-591-son);
O‘zbekiston Respublikasining “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi
qonuni (02.09.1993 yildagi 913-XII-son);
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Yangi O‘zbekiston ma’muriy
islohotlarini amalga oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi farmoni
(21.12.2022 yildagi PF-269-son)
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Respublika ijro etuvchi hokimiyat
organlari faoliyatini samarali yo‘lga qo‘yishga doir birinchi navbatdagi
tashkiliy chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi farmon (25.01.2023 yildagi PF-14-
son).
Har bir vazirlik, qo‘mita va inspeksiyalar faoliyatini tartibga soluvchi
reglamentlar.
Ijro hokimiyati tizimi
vazirlik — tegishli sohalarda yagona davlat siyosatini ishlab chiquvchi va
amalga oshiruvchi, muayyan yo‘nalishda ijro etuvchi hokimiyat organlarining
faoliyatini
muvofiqlashtiruvchi
hamda
tizimdagi
rahbariy
faoliyatni
yakkaboshchilik asosida tashkil etadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi
hisoblanadi;
qo‘mita — tegishli soha ichidagi tarmoq faoliyatini muvofiqlashtiruvchi va
tartibga soluvchi hamda tizimdagi rahbariy faoliyatni kollegial asosda tashkil
etadigan, shuningdek, vazirlikning tashkiliy bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan
respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi;
agentlik — asosiy vazifasi sifatida tegishli sohada davlat xizmatlarini
ko‘rsatish va qonunchilik hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa huquqni qo‘llash
funksiyalarini amalga oshiruvchi, shuningdek, vazirlik tashkiliy bo‘ysunuvida
faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi hisoblanadi;
inspeksiya — asosiy vazifasi sifatida tegishli soha va tarmoqlarda davlat
nazorati va tekshiruvni amalga oshiruvchi, shuningdek, vazirlik tashkiliy
bo‘ysunuvida faoliyat yuritadigan respublika ijro etuvchi hokimiyat organi
hisoblanadi;
qonunchilik hujjatlariga muvofiq alohida maqomga ega hamda bevosita
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidenti
va
(yoki)
Vazirlar
Mahkamasiga
bo‘ysunadigan qo‘mita, agentlik va inspeksiyalar tashkil etilishi mumkin.
Oʻzbekiston Respublikasida ijro hokimiyati Prezident boshchiligida faoliyat
yuritadi va ushbu tizimda quyidagi asosiy organlar mavjud:
Prezident: Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi hisoblanib,
ijro hokimiyatining oliy rahbari sanaladi. Prezident ijro hokimiyati faoliyatiga
bevosita boshchilik qiladi va uning siyosatini belgilaydi. Konstitutsiyaning 105-
moddasiga ko‘ra: O‘zbekiston Respublikasining Prezidenti davlat boshlig‘idir va
davlat hokimiyati organlarining kelishilgan holda faoliyat yuritishini hamda
hamkorligini ta’minlaydi.
Vazirlar Mahkamasi: Hukumat tarkibida tashkil etilgan Vazirlar
Mahkamasi mamlakatning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatini yuritadi. Vazirlar
Mahkamasi tarkibiga Bosh vazir, uning o‘rinbosarlari, vazirliklar va boshqa davlat
qo‘mitalarining rahbarlari kiradi. Konstitutsiyaning 114-moddasiga ko‘ra:
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi ijro etuvchi hokimiyatni amalga
oshiradi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi
Bosh vaziri, uning o‘rinbosarlari va vazirlardan iborat. Qoraqalpog‘iston
Respublikasi hukumatining boshlig‘i Vazirlar Mahkamasi tarkibiga o‘z lavozimi
bo‘yicha kiradi. Vazirlar Mahkamasi o‘z faoliyatini ijro etuvchi hokimiyat
faoliyatining O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadigan asosiy
yo‘nalishlari doirasida amalga oshiradi.
Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi
Ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi ularning vazifalariga va hududiy
vakolatlariga ko‘ra shakllantiriladi. Ular quyidagi darajalarga boʻlinadi:
Markaziy ijro hokimiyati organlari: Bular Oʻzbekiston Respublikasi
miqyosida faoliyat yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalaridir. Markaziy
ijro hokimiyati organlari muayyan soha va yo‘nalishlar bo‘yicha umumiy
siyosat yuritadi, masalan:
o Oʻzbekiston Respublikasi Tashqi ishlar vazirligi.
o Oʻzbekiston Respublikasi Iqtisodiyot va moliya vazirligi.
o Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi va boshqalar.
Mahalliy ijro hokimiyati organlari: Mahalliy darajada faoliyat olib
boradigan ijro hokimiyati organlari viloyatlar, tumanlar va shaharlarda tashkil
etiladi. Ular mahalliy davlat boshqaruvi hokimiyatiga ega bo‘lib, viloyat, tuman va
shahar hokimlari boshchiligida ishlaydi. Konstitutsiyaning 121-moddasiga ko‘ra,
Tegishli hududdagi ijro etuvchi hokimiyatga viloyat, tuman va shahar hokimi
boshchilik qiladi. Hokimlarning vakolatlari muddati — besh yil. Ayni bir shaxs
surunkasiga ikki muddatdan ortiq ayni bir viloyat, tuman, shaharning hokimi etib
tayinlanishi mumkin emas. Hokimlarning faoliyatini tashkil etish tartibi qonun bilan
belgilanadi.
Ijro hokimiyati organlari tuzilmasining asosiy tamoyillari
Ijro hokimiyati tizimi quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
Markaziylashtirish va hududiy boshqaruvning integratsiyasi: Markaziy
ijro hokimiyati organlari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlar mahalliy
organlar tomonidan bajariladi.
Vakolatlarning taqsimlanishi: Har bir ijro hokimiyati organi oʻz vazifasiga
muvofiq vakolatga ega.
Ochiqlik va shaffoflik: Ijro hokimiyati organlarining faoliyati, jumladan
qabul qilingan qarorlar va ularning ijrosi bo‘yicha jamoatchilikni xabardor
qilish shaffof tarzda amalga oshiriladi.
Oʻzbekistonda ijro hokimiyati organlarining ichki tuzilishi mamlakatning
maqsad va siyosatlarini amalga oshirishda asosiy vosita hisoblanadi. U markaziy va
mahalliy darajada muvofiqlashtirilgan holda faoliyat yuritadi. Shu orqali
mamlakatda huquqiy va iqtisodiy barqarorlikni ta’minlash maqsadida ijro
hokimiyati tizimi doimiy takomillashib boradi.
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI PREZIDENTINING IJRO HOKIMIYATI
TIZIMIDAGI OʻRNI
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti davlat boshligʻi sifatida ijro hokimiyati
tizimida markaziy oʻrin tutadi. U nafaqat davlatning oliy rahbari, balki ijro
hokimiyati tizimini boshqarish, xalq farovonligini oshirish, mamlakat xavfsizligini
taʼminlash va xalqaro maydonda Oʻzbekistonning manfaatlarini himoya qilish
vazifalarini bajaradi.
Prezidentning Konstitutsiyaviy maqomi va vakolatlari
Oʻzbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi va boshqa normativ hujjatlar
Prezidentning davlat boshlig‘i sifatidagi maqomini belgilab bergan:
Prezident — davlat boshligʻi: Prezident Oʻzbekiston Respublikasining
Konstitutsiyasiga muvofiq davlatning oliy rahbari va ijro hokimiyati
tizimining boshligʻi hisoblanadi.
Vakolatlar
taqsimlanishi:
Prezident
davlatning
barcha
hokimiyat
tarmoqlariga, xususan, ijro hokimiyati tizimiga bevosita rahbarlik qiladi,
uning faoliyatini muvofiqlashtiradi va yurtni boshqarish jarayonini samarali
tashkil etadi.
Ijro hokimiyati tizimidagi asosiy vazifalari
Prezident ijro hokimiyati tizimida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:
Vazirlar Mahkamasini boshqarish: Oʻzbekiston Respublikasida Prezident
boshchiligida Vazirlar Mahkamasi tashkil etiladi. Vazirlar Mahkamasining
barcha aʼzolari Prezident oldida hisobdordir va uning farmon va qarorlarini
bajarishga masʼuldirlar.
Hukumat siyosatini belgilash: Prezident davlat siyosatini belgilaydi va
uning amalga oshirilishini nazorat qiladi. Bu siyosatning asosiy yoʻnalishlari
mamlakatning iqtisodiy rivojlanishi, ijtimoiy himoya, taʼlim, sogʻliqni
saqlash va boshqa sohalarni qamrab oladi.
Huquqni muhofaza qilish organlari ustidan nazorat: Prezident huquqni
muhofaza qilish tizimining boshlig‘i sifatida prokuratura, milliy xavfsizlik,
ichki ishlar va mudofaa organlari faoliyatini boshqaradi va nazorat qiladi.
Prezidentning ijro hokimiyati tizimidagi vakolatlari
Prezidentning ijro hokimiyatidagi vakolatlari keng qamrovli bo‘lib, davlat
boshqaruvida ustuvor o‘rin egallaydi. Bu vakolatlar quyidagilardan iborat:
Farmonlar va qarorlar qabul qilish: Prezident davlat boshqaruvini
taʼminlash uchun farmon va qarorlar chiqaradi. Ushbu hujjatlar ijro
hokimiyati organlari uchun majburiy hisoblanadi.
Rahbarlarni tayinlash va lavozimdan ozod qilish: Prezident ijro
hokimiyatidagi asosiy lavozim egalarini, jumladan, Bosh vazir va vazirlarni
tayinlash va lavozimdan ozod qilish vakolatiga ega.
Xalqaro hamkorlikni yo‘lga qo‘yish: Prezident xalqaro maydonda
Oʻzbekistonni vakillik qiladi, davlatlararo shartnomalar tuzadi va mamlakat
manfaatlarini himoya qiladi.
Prezidentning ijro hokimiyati organlari bilan hamkorligi
Prezident ijro hokimiyati tizimi faoliyatining samaradorligini taʼminlash uchun
Vazirlar Mahkamasi va boshqa ijro organlari bilan yaqin hamkorlikda ishlaydi. Bu
hamkorlik quyidagi yoʻnalishlarda amalga oshiriladi:
Davlat dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirish: Prezident
boshchiligida ishlab chiqiladigan davlat dasturlari ijro hokimiyati organlari
tomonidan amalga oshiriladi.
Hududiy ijro hokimiyati organlari bilan ishlash: Prezident viloyat, shahar
va tumanlarda faoliyat olib boruvchi ijro hokimiyati organlariga boshchilik
qiladi va ularning faoliyatini muvofiqlashtiradi.
Oʻzbekiston Respublikasi Prezidenti ijro hokimiyati tizimining markaziy qismi
bo‘lib, davlat siyosatini belgilash, xalq manfaatlarini himoya qilish va iqtisodiy,
ijtimoiy sohalarni rivojlantirishda muhim oʻrin tutadi. Prezident ijro hokimiyati
organlariga bevosita rahbarlik qilib, davlatning barqaror rivojlanishi uchun zarur
boʻlgan barcha sharoitlarni yaratadi va mamlakat manfaatlarini xalqaro maydonda
himoya qiladi.
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI VAZIRLAR MAHKAMASINING IJRO
HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati
organi sifatida mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy siyosatini amalga oshirish, davlat
dasturlarini bajarish va huquqiy normativ hujjatlarni tatbiq etishda muhim rol
o‘ynaydi. Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimining markaziy bo‘g‘ini bo‘lib,
uning faoliyati mamlakat barqarorligi va rivojlanishini ta’minlashda asosiy o‘rin
tutadi.
Vazirlar Mahkamasining konstitutsiyaviy maqomi
Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga muvofiq
tashkil etilgan va uning vakolatlari va faoliyat yo‘nalishlari qonunlarda aniq
belgilangan. Vazirlar Mahkamasi davlatning yuqori darajadagi ijro organi sifatida
quyidagi vazifalarni bajaradi:
Davlat siyosatini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston
Respublikasining siyosatini, shu jumladan iqtisodiyot, ijtimoiy himoya,
ta’lim, sog‘liqni saqlash va boshqa sohalardagi qarorlarni amalga oshiradi.
Ijro hokimiyati organlariga rahbarlik qilish: Vazirlar Mahkamasi barcha
ijro hokimiyati organlari faoliyatini muvofiqlashtiradi va ularga rahbarlik
qiladi, davlat siyosatini amalga oshirish jarayonini nazorat qiladi.
Vazirlar Mahkamasining tarkibi va tashkil etilishi
Vazirlar Mahkamasi tarkibi quyidagi a’zolarni o‘z ichiga oladi:
Bosh vazir: Vazirlar Mahkamasiga rahbarlik qiladi va davlat siyosatini
amalga oshirish bo‘yicha asosiy mas’uliyatni o‘z zimmasiga oladi. Bosh
vazirning davlat boshqaruvi va iqtisodiyotni rivojlantirishda muhim
vakolatlari mavjud.
Bosh vazir o‘rinbosarlari: Bosh vazirning o‘rinbosarlari turli sohalar
bo‘yicha vakolatli hisoblanib, ularning har biri muayyan yo‘nalishdagi davlat
siyosati va dasturlarini amalga oshiradi.
Vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari: Turli sohalarda faoliyat
yurituvchi vazirliklar va davlat qo‘mitalari rahbarlari Vazirlar Mahkamasi
tarkibiga kirib, o‘z yo‘nalishlari bo‘yicha davlat siyosatini amalga oshirishda
ishtirok etadi.
Vazirlar Mahkamasining asosiy vazifalari va vakolatlari
Vazirlar Mahkamasi O‘zbekiston Respublikasida ijro hokimiyatining muhim
organi sifatida quyidagi asosiy vazifalarni bajaradi:
Qonunlar va prezident farmonlarini amalga oshirish: Vazirlar Mahkamasi
mamlakat Prezidenti tomonidan qabul qilingan farmonlar va qonunlarni
amalga oshiradi. Bu, asosan, turli sohalardagi siyosatni amalga oshirish orqali
amalga oshiriladi.
Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish dasturlarini amalga oshirish: Vazirlar
Mahkamasi mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi uchun davlat
dasturlarini ishlab chiqadi va amalga oshiradi. Bu jarayonda iqtisodiyot,
moliya, sog‘liqni saqlash, ta’lim va boshqa sohalarda ustuvorlikka ega
loyihalar ishlab chiqiladi.
Hududiy boshqaruvni tashkil etish: Vazirlar Mahkamasi hududiy ijro
hokimiyati organlari faoliyatini nazorat qiladi va ularga yordam beradi.
Hududiy hokimiyat organlari viloyat, tuman va shahar darajasida davlat
boshqaruvini amalga oshiradi va Vazirlar Mahkamasi bilan uzviy bog‘liq.
Vazirlar Mahkamasining ijro hokimiyati tizimidagi roli va ahamiyati
Vazirlar Mahkamasi ijro hokimiyati tizimida markaziy o‘rin tutadi, chunki u
mamlakat siyosatini ishlab chiqish va amalga oshirishda asosiy boshqaruv
vositasidir. Ushbu organning ahamiyati quyidagilarda namoyon bo‘ladi:
Ijro hokimiyati organlarining birligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi
barcha ijro hokimiyati organlarini birlashtirib, davlat boshqaruvi jarayonida
yagona siyosat yuritishni ta’minlaydi.
Oliy organ sifatidagi vakolatlar: Vazirlar Mahkamasi davlatning eng oliy
ijro hokimiyati organi hisoblanadi va davlat boshqaruvining asosiy
yo‘nalishlari bo‘yicha qarorlar qabul qiladi.
Xalq farovonligini ta’minlash: Vazirlar Mahkamasi aholining ijtimoiy
farovonligini oshirish, ijtimoiy himoya tizimini rivojlantirish va iqtisodiy
barqarorlikni ta’minlash bo‘yicha siyosatni amalga oshiradi.
O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi davlatning oliy ijro hokimiyati
organi sifatida davlat siyosatini amalga oshirishda, ijtimoiy va iqtisodiy dasturlarni
bajarishda, davlat hokimiyati organlari o‘rtasida muvofiqlashtirishni ta’minlashda
markaziy o‘rin tutadi. Vazirlar Mahkamasi faoliyati O‘zbekiston Respublikasining
barqaror rivojlanishi, ijtimoiy himoya tizimini yaxshilash va iqtisodiy o‘sishni
ta’minlashga qaratilgan.
Boshqaruv xodimlarining umumiy cheklangan soni — 133 nafar.
OʻZBEKISTON RESPUBLIKASI HOKIMLIKLARINING IJRO
HOKIMIYATI TIZIMIDAGI O‘RNI
Oʻzbekiston Respublikasida hokimliklar davlatning mahalliy darajadagi ijro
hokimiyati organlari sifatida faoliyat olib boradi. Ular viloyat, tuman va shahar
darajasida davlat siyosatini amalga oshirish, iqtisodiy va ijtimoiy dasturlarni
bajarish, aholining mahalliy ehtiyojlarini qondirish va hududiy rivojlanishni
taʼminlash vazifalarini bajaradi. Hokimliklar ijro hokimiyatining muhim bo‘g‘ini
sifatida markaziy hokimiyat va xalq o‘rtasida uzviy aloqani taʼminlaydi.
Hokimliklarning konstitutsiyaviy maqomi
Oʻzbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga muvofiq, hokimliklar
mahalliy darajada ijro hokimiyati vakolatlarini amalga oshiradi. Ularning asosiy
konstitutsiyaviy maqomi quyidagicha:
Mahalliy davlat boshqaruvi organlari: Hokimliklar mahalliy davlat
boshqaruvining asosiy organi hisoblanadi va o‘z hududida davlat siyosatini
amalga oshiradi.
Ijro hokimiyatining bir qismi: Hokimliklar ijro hokimiyatining bir qismi
bo‘lib, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining vakolatlarini amalga oshirish
uchun mahalliy darajada ishlaydi.
Hokimlarning vakolatlari va ular rahbarlik qiladigan hokimliklarning
vazifalari
Hokimliklar o‘z hududida ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni taʼminlash, davlat
dasturlarini bajarish va mahalliy darajadagi davlat boshqaruvini amalga oshirish
vakolatiga ega. Ushbu vazifalar quyidagi yo‘nalishlarda bajariladi:
Ijtimoiy-iqtisodiy siyosatni amalga oshirish: Hokimliklar hududiy iqtisodiy
rivojlanish dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda ishtirok etadi. Ular
investitsiya jalb qilish, infratuzilmani rivojlantirish va aholini ijtimoiy
qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan ishlarni olib boradi.
Jamoatchilik bilan ishlash va aholini qo‘llab-quvvatlash: Hokimliklar
mahalliy aholi bilan bevosita aloqada bo‘lib, ularning ehtiyojlarini aniqlash
va hal qilishga qaratilgan tadbirlarni amalga oshiradi. Shu bilan birga, ular
fuqarolar tomonidan kelib tushgan shikoyatlar va takliflarni ko‘rib chiqadi va
aholining farovonligini oshirish yo‘lida chora-tadbirlar ko‘radi.
Mahalliy boshqaruv organlari faoliyatini muvofiqlashtirish: Hokimliklar
mahalliy boshqaruv organlarini boshqaradi va ularning davlat siyosatini
amalga oshirish bo‘yicha faoliyatini muvofiqlashtiradi. Bunga mahalla
fuqarolar yig‘inlari, taʼlim muassasalari, sog‘liqni saqlash va boshqa jamoat
tashkilotlari kiradi.
Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni va ahamiyati
Hokimliklarning ijro hokimiyati tizimidagi o‘rni davlat boshqaruvi tizimining
samarali ishlashini ta’minlashda muhimdir. Ularning ahamiyati quyidagilarda
namoyon bo‘ladi:
Hududiy masalalarni hal qilish: Hokimliklar mahalliy darajada iqtisodiy,
ijtimoiy va madaniy rivojlanishga qaratilgan dasturlarni amalga oshiradi. Ular
o‘z hududida infratuzilmani yaxshilash va ijtimoiy sohalarni rivojlantirish
uchun mas’uldirlar.
Davlat siyosatini mahalliy darajada amalga oshirish: Hokimliklar
davlatning oliy organlari tomonidan belgilangan siyosatni mahalliy darajada
tatbiq etadi va amalga oshiradi. Shu orqali markaziy hukumatning qarorlari
mahalliy aholiga yetkaziladi va amalga oshiriladi.
Aholi bilan muloqotni yo‘lga qo‘yish: Hokimliklar bevosita aholi bilan
aloqada bo‘lib, ularning ehtiyoj va talablarini hisobga oladi. Bu orqali davlat
siyosatining jamoatchilik tomonidan to‘g‘ri qabul qilinishi ta’minlanadi.
Hokimliklar va markaziy ijro hokimiyati organlari o‘rtasidagi hamkorlik
Hokimliklar markaziy ijro hokimiyati organlari bilan uzviy aloqada faoliyat olib
boradi. Bu hamkorlik o‘zaro muvofiqlashtirilgan davlat dasturlarini amalga oshirish,
vazirliklar va davlat qo‘mitalari tomonidan ishlab chiqilgan qarorlarni mahalliy
darajada bajarishga qaratilgan. Hokimliklar va markaziy ijro organlari o‘rtasidagi
samarali hamkorlik davlat boshqaruvini yuqori darajada tashkil qilishga xizmat
qiladi.
O‘zbekiston Respublikasi hokimliklari ijro hokimiyatining mahalliy
darajadagi muhim organlari hisoblanib, ularning faoliyati davlat siyosatini amalga
oshirish, mahalliy iqtisodiy rivojlanish va aholini qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan.
Hokimliklarning samarali faoliyati davlat va jamiyat o‘rtasidagi muloqotni
mustahkamlash, mahalliy aholi farovonligini oshirish va davlat boshqaruvining
yaxlit tizimini shakllantirishda katta ahamiyatga ega.
Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar,
agentliklar va inspeksiyalarning yagona ro‘yxati
Jami — 70 ta, shundan:
vazirliklar — 21 ta;
qo‘mitalar — 13 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil
qo‘mitalar — 3 ta;
agentliklar — 25 ta, shu jumladan alohida maqomga ega mustaqil
agentliklar — 5 ta;
inspeksiyalar — 11 ta.
* Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar,
agentliklar va inspeksiyalar to‘g‘risidagi nizom Vazirlar Mahkamasi qarori bilan
tasdiqlanadi.
I. Vazirliklar va
ular huzuridagi
respublika ijro
etuvchi
hokimiyat
organlari
1. Iqtisodiyot
va moliya
vazirligi
4. Qishloq
xo‘jaligi vazirligi
4.1.
Veterinariya va
chorvachilikni
rivojlantirish
qo‘mitasi
4.2. Ipakchilik
va jun sanoatini
9. Tog‘-kon
sanoati va geologiya
vazirligi
9.1. Tog‘-kon
sanoati va geologiya
sohasini nazorat qilish
inspeksiyasi
10. Raqamli
texnologiyalar
vazirligi
16. Madaniyat
vazirligi
16.1.
Millatlararo
munosabatlar va
xorijiy
mamlakatlar bilan
do‘stlik aloqalari
qo‘mitasi
1.1. Soliq
qo‘mitasi
1.2. Bojxona
qo‘mitasi
1.3. Davlat
zaxiralarini
boshqarish
qo‘mitasi
1.4.
G‘aznachilik
xizmati qo‘mitasi
1.5. Kadastr
agentligi
1.6. Davlat
moliyaviy
nazorati
inspeksiyasi
1.7. Davlat
asillik darajasi
nazorati
inspeksiyasi
2.
Investitsiyalar,
sanoat va savdo
vazirligi
rivojlantirish
qo‘mitasi
4.3.
O‘simliklar
karantini va
himoyasi agentligi
4.4.
Agrosanoatni
rivojlantirish
agentligi
4.5.
Agrosanoat
majmui ustidan
nazorat qilish
inspeksiyasi
5. Suv
xo‘jaligi vazirligi
5.1. Suv
xo‘jaligi
obyektlari
xavfsizligini
nazorat qilish
inspeksiyasi
6. Qurilish va
uy-joy
kommunal
xo‘jaligi vazirligi
10.1. Kosmik
tadqiqotlar va
texnologiyalar
agentligi
10.2.
Axborotlashtirish va
telekommunikatsiyalar
sohasida nazorat
inspeksiyasi
11. Ekologiya,
atrof-muhitni
muhofaza qilish va
iqlim o‘zgarishi
vazirligi
11.1. O‘rmon
xo‘jaligi agentligi
11.2.
Gidrometeorologiya
xizmati agentligi
11.3 Turizm
qo‘mitasi
11.4. Chiqindilarni
boshqarish va
sirkulyar iqtisodiyotni
rivojlantirish agentligi
12. Sog‘liqni
saqlash vazirligi
16.2.
Kinematografiya
agentligi
17. Adliya
vazirligi
17.1.
“O‘zarxiv”
agentligi
17.2.
Personallashtirish
agentligi
18. Tashqi
ishlar vazirligi
19.
Favqulodda
vaziyatlar
vazirligi
20. Ichki
ishlar vazirligi
21. Mudofaa
vazirligi
21.1. Mudofaa
sanoati agentligi
II. Alohida
maqomga ega
mustaqil
respublika ijro
2.2. Xorijiy
investitsiyalarni
jalb etish agentligi
2.3. Eksportni
rag‘batlantirish
agentligi
3.
Kambag‘allikni
qisqartirish va
bandlik vazirligi
3.1. Oila va
xotin-qizlar
qo‘mitasi
3.2.
Mahallabay
ishlash va
tadbirkorlikni
rivojlantirish
agentligi
3.3. Tibbiy-
ijtimoiy ekspertiza
inspeksiyasi
6.1. Qurilish
va uy-joy
kommunal
xo‘jaligi sohasida
nazorat qilish
inspeksiyasi
7. Transport
vazirligi
7.1. Avtomobil
yo‘llari qo‘mitasi
7.2. Fuqaro
aviatsiyasi
agentligi
7.3. Transport
nazorati
inspeksiyasi
8. Energetika
vazirligi
12.1. Sanitariya-
epidemiologik
osoyishtalik va jamoat
salomatligi qo‘mitasi
12.2.
Farmatsevtika
tarmog‘ini
rivojlantirish agentligi
13. Maktabgacha
va maktab ta’limi
vazirligi
13.2.
Ixtisoslashtirilgan
ta’lim muassasalari
agentligi
14. Oliy ta’lim,
fan va innovatsiyalar
vazirligi
14.1. Innovatsion
rivojlanish agentligi
14.2. Bilim va
malakalarni baholash
agentligi
15. Sport vazirligi
etuvchi
hokimiyat
organlari
22. Raqobatni
rivojlantirish va
iste’molchilar
huquqlarini
himoya qilish
qo‘mitasi
23. Din ishlari
bo‘yicha qo‘mita
24. Davlat
aktivlarini
boshqarish
agentligi
25. Milliy
antidoping
agentligi
26. Madaniy
meros agentligi
27. Yoshlar
ishlari agentligi
28. Vazirlar
Mahkamasi
huzuridagi
O‘zbekiston
texnik jihatdan
tartibga solish
agentligi
29. Vazirlar
Mahkamasi
huzuridagi
Sanoat,
radiatsiya va
yadro xavfsizligi
qo‘mitasi
30. Vazirlar
Mahkamasi
huzuridagi Atom
energiyasi
agentligi
31.
Energetika
bozorini
rivojlantirish va
tartibga solish
agentligi
32. Vazirlar
Mahkamasi
huzuridagi
Elektr
energiyasi, neft
mahsulotlari va
gazdan
foydalanishni
nazorat qilish
inspeksiyasi
Respublika ijro etuvchi hokimiyat organlari — vazirliklar, qo‘mitalar,
agentliklar va inspeksiyalarning qisqartma nomlari
T/r
Vazirlik va idoraning to‘liq
(rasmiy) nomi
Vazirlik va
idoraning o‘zbek
tilidagi qisqartma
nomi
Vazirlik va
idoraning rus tilidagi
qisqartma nomi
1. O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya
vazirligi
Iqtisodiyot va
moliya vazirligi
Minekonomfin
1.1 O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Soliq qo‘mitasi
Soliq qo‘mitasi
Nalogoviy komitet
1.2 O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Bojxona qo‘mitasi
Bojxona qo‘mitasi
Tamojenniy komitet
1.3 O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Davlat
zaxiralarini boshqarish
qo‘mitasi
O‘zdavzaxira
Uzkomgosrezerv
1.4 O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
G‘aznachilik
Kaznacheystvo
huzuridagi G‘aznachilik
xizmati qo‘mitasi
1.5 O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Kadastr agentligi
Kadastr agentligi
Agentstvo po kadastru
1.6 O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Davlat moliyaviy
nazorati inspeksiyasi
Davlat moliyaviy
nazorati inspeksiyasi
Inspeksiya
finansovogo kontrolya
1.7 O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi
huzuridagi Davlat asillik
darajasi nazorati
inspeksiyasi
Asillik inspeksiyasi Probirnaya inspeksiya
2. O‘zbekiston Respublikasi
Investitsiyalar, sanoat va
savdo vazirligi
ISSV
MIPT
2.2 O‘zbekiston Respublikasi
Investitsiyalar, sanoat va
savdo vazirligi huzuridagi
Xorijiy investitsiyalarni jalb
etish agentligi
Investitsiyalarni jalb
etish agentligi
Agentstvo
privlecheniya
investitsiy
2.3 O‘zbekiston Respublikasi
Investitsiyalar, sanoat va
savdo vazirligi huzuridagi
Eksportni rag‘batlantirish
agentligi
Eksportni
rag‘batlantirish
agentligi
Agentstvo
prodvijeniya eksporta
3. O‘zbekiston Respublikasi
Kambag‘allikni qisqartirish
va bandlik vazirligi
Bandlik vazirligi
Minzanyatosti
3.1 O‘zbekiston Respublikasi
Kambag‘allikni qisqartirish va
bandlik vazirligi huzuridagi
Oila va xotin-qizlar
qo‘mitasi
Xotin-qizlar
qo‘mitasi
Komitet jenshin
3.2 O‘zbekiston Respublikasi
Kambag‘allikni qisqartirish va
bandlik vazirligi huzuridagi
Mahallabay ishlash va
tadbirkorlikni rivojlantirish
agentligi
Mahalla va
tadbirkorlik
agentligi
Agentstvo maxalli i
predprinimatelstva
3.3 O‘zbekiston Respublikasi
Kambag‘allikni qisqartirish va
bandlik vazirligi huzuridagi
Tibbiy-ijtimoiy ekspertiza
inspeksiyasi
Tibbiy-ijtimoiy
ekspertiza
inspeksiyasi
Inspeksiya mediko-
sotsialnoy ekspertizi
4. O‘zbekiston Respublikasi
Qishloq xo‘jaligi vazirligi
Qishloq xo‘jaligi
vazirligi
Minselxoz
4.1 O‘zbekiston Respublikasi
Qishloq xo‘jaligi vazirligi
huzuridagi Veterinariya va
chorvachilikni rivojlantirish
qo‘mitasi
Veterinariya
qo‘mitasi
Komitet veterinarii
4.2 O‘zbekiston Respublikasi
Qishloq xo‘jaligi vazirligi
huzuridagi Ipakchilik va jun
sanoatini rivojlantirish
qo‘mitasi
Ipakchilik qo‘mitasi
Komitet
shelkovodstva
4.3 O‘zbekiston Respublikasi
Qishloq xo‘jaligi vazirligi
huzuridagi O‘simliklar
karantini va himoyasi
agentligi
Karantin agentligi
Agentstvo po
karantinu
4.4 O‘zbekiston Respublikasi
Qishloq xo‘jaligi vazirligi
huzuridagi Agrosanoatni
rivojlantirish agentligi
Agrosanoatni
rivojlantirish
agentligi
Agentstvo razvitiya
agropromishlennosti
4.5 O‘zbekiston Respublikasi
Qishloq xo‘jaligi vazirligi
huzuridagi Agrosanoat
majmui ustidan nazorat
qilish inspeksiyasi
O‘zagroinspeksiya
Uzagroinspeksiya
5. O‘zbekiston Respublikasi
Suv xo‘jaligi vazirligi
Suv xo‘jaligi
vazirligi
Minvodxoz
5.1 O‘zbekiston Respublikasi Suv
xo‘jaligi vazirligi huzuridagi
Suv xo‘jaligi obyektlari
xavfsizligini nazorat qilish
inspeksiyasi
Suvxo‘jaliknazorat
Vodxoznadzor