IJTIMOIY-IQTISODIY EHTIYOJLARNING MAZMUNI VA ULARNING TURKUMLANISHI

Yuklangan vaqt

2025-02-25

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

27

Faytl hajmi

598,1 KB


 
 
 
 
 
 
 
IJTIMOIY-IQTISODIY EHTIYOJLARNING MAZMUNI VA 
ULARNING TURKUMLANISHI 
 
 
MUNDARIJA : 
Kirish 
1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI TASHKIL 
ETADI 
1.1. Ehtiyoj bu nima? 
1.2.  Ehtiyojning va uning turlari  
1.3. Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik. 
1.4. "Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida" 
2-BOB.INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI . 
2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari 
2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi  
Xulosa… 
Tayanchi boralar 
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati 
Ilovalar
IJTIMOIY-IQTISODIY EHTIYOJLARNING MAZMUNI VA ULARNING TURKUMLANISHI MUNDARIJA : Kirish 1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI TASHKIL ETADI 1.1. Ehtiyoj bu nima? 1.2. Ehtiyojning va uning turlari 1.3. Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik. 1.4. "Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida" 2-BOB.INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI . 2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari 2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi Xulosa… Tayanchi boralar Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati Ilovalar
 
 
 
KIRISH 
 
Mamlakatimiz Prezidenti Sh.Mirziyoyev ta'kidlaganidek, hayotning o'zi va 
xalqning talablari bizning oldimizga amaliy yechimini topish lozim bo'lgan yangi 
va yanada murakkab vazifalarni qo'ymoqda¹. Ush- bu muammolar va hayotning 
o'zi oldimizga qo'ygan murakkab vazi- falarni tezroq hal qilish, ularning 
yechimini izlab topish, ko'p jihatdan kishilarning iqtisodiyot sirlarini, ayniqsa, 
bozor iqtisodiyoti munosabat- larining mazmunini, ularning talablari, ziddiyatli 
va chalkash xususi- yatlarini, qonun-qoidalarini, mamlakatimizda iqtisodiy 
taraqqiyotni jadallashtirish maqsadida qabul qilingan strategik dasturlar 
mazmunini, amalga oshirilayotgan keng ko'lamli iqtisodiy islohotlarni yanada 
chuqurlashtirish, inson manfaatini birinchi o'ringa qo'yish, iqtisodiyotni 
erkinlashtirish, 
tarkibiy 
o'zgartirish, 
modernizatsiyalash 
va 
diversifikatsiyalashning maqsadi va mohiyatini chuqurroq bilishlariga bog'liqdir. 
 
Jamiyatda ro'y beradigan iqtisodiy qonunlarni bilish va ularning amal 
qilishiga ongli munosabatda bo'lishda, mamlakatni demokratlashtirish va 
iqtisodiyotni bozor tamoyillari asosida isloh qilish jarayonlari mohiyatini 
tushunish uchun zarur bo'lgan bilimlarni berishda iqtisodiyotning ahamiyati 
beqiyosdir. 
Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasini o'rganish asosida har bir tadbirkor 
yuqori malakali mutaxassis bo'lishi shart, chunki u bozor iqtisodiyotining asosiy 
fundamentini ularning ongida shakllantirishga xizmat qiladi. 
Iqtisodiy hayot sirlarini bilish va shu yo'ldagi faoliyatning asosiy 
yo'nalishlarini aniqlashga intilish juda qadim zamonlardan mavjud bo'lib, bu 
intilish iqtisodiy faoliyatni tartibga solish, uni kishilarga kerak bo'lgan tomonga 
yo'naltirishga ijobiy ta'sir etish zaruriyatidan kelib chiqqan.
KIRISH Mamlakatimiz Prezidenti Sh.Mirziyoyev ta'kidlaganidek, hayotning o'zi va xalqning talablari bizning oldimizga amaliy yechimini topish lozim bo'lgan yangi va yanada murakkab vazifalarni qo'ymoqda¹. Ush- bu muammolar va hayotning o'zi oldimizga qo'ygan murakkab vazi- falarni tezroq hal qilish, ularning yechimini izlab topish, ko'p jihatdan kishilarning iqtisodiyot sirlarini, ayniqsa, bozor iqtisodiyoti munosabat- larining mazmunini, ularning talablari, ziddiyatli va chalkash xususi- yatlarini, qonun-qoidalarini, mamlakatimizda iqtisodiy taraqqiyotni jadallashtirish maqsadida qabul qilingan strategik dasturlar mazmunini, amalga oshirilayotgan keng ko'lamli iqtisodiy islohotlarni yanada chuqurlashtirish, inson manfaatini birinchi o'ringa qo'yish, iqtisodiyotni erkinlashtirish, tarkibiy o'zgartirish, modernizatsiyalash va diversifikatsiyalashning maqsadi va mohiyatini chuqurroq bilishlariga bog'liqdir. Jamiyatda ro'y beradigan iqtisodiy qonunlarni bilish va ularning amal qilishiga ongli munosabatda bo'lishda, mamlakatni demokratlashtirish va iqtisodiyotni bozor tamoyillari asosida isloh qilish jarayonlari mohiyatini tushunish uchun zarur bo'lgan bilimlarni berishda iqtisodiyotning ahamiyati beqiyosdir. Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasini o'rganish asosida har bir tadbirkor yuqori malakali mutaxassis bo'lishi shart, chunki u bozor iqtisodiyotining asosiy fundamentini ularning ongida shakllantirishga xizmat qiladi. Iqtisodiy hayot sirlarini bilish va shu yo'ldagi faoliyatning asosiy yo'nalishlarini aniqlashga intilish juda qadim zamonlardan mavjud bo'lib, bu intilish iqtisodiy faoliyatni tartibga solish, uni kishilarga kerak bo'lgan tomonga yo'naltirishga ijobiy ta'sir etish zaruriyatidan kelib chiqqan.
 
 
 
Iqtisodiyotga oid bilimlar antik dunyoning ko'zga ko'ringan olimlari 
Ksenofont, Platon, Aristotel asarlarida, shuningdek qadimgi Misr, Xitoy, 
Hindiston va Markaziy Osiyo olimlarining asarlarida qarab chiqilgan edi. 
 
Biz uzoqqa bormasdan ming yillar osha bizga yetib kelgan Qur'oni karimni, 
hadislarni, Qobusnomani, Ibn Xaldun asarlarini, bobolarimiz Abu Ali ibn Sino, 
Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Alisher Navoiy, Mirzo Ulug'bek 
asarlarini o'qir ekanmiz, ularda insonning yashashi uchun tabiat ehsonlari yetarli 
emasligi, ijodiy mehnat qilish kerakligi qayta-qayta uqtirilganligiga yana bir karra 
amin bo'lamiz. Jumladan, arab mutafakkiri Ibn Xaldun Abdurahmon Abu Zayd 
(1332- 1406) ning iqtisodiyot bilimlarini rivojlantirishdagi hissasi juda kattadir. 
Uning 1370-yilda yozilgan «Kitob-ul-ibar» («Ibratli misollar kitobi») asarida 
dunyoda birinchi bo'lib, tovarning ikki xil xususiyatini-iste'mol qiymati va qiymat 
tushunchalarini, oddiy va murakkab mehnatni, zaruriy va qo'shimcha mehnat 
hamda zaruriy va qo'shimcha mahsulot tu- shunchalarini ajrata bildi. Shuningdek, 
tovarlarni ayirboshlash jarayo- nida, ular bir-biriga taqqoslanganda mehnatni 
tenglashtirish shaklida yu- zaga chiqishi, ya'ni tovarda gavdalangan mehnatning 
va uning nafliligini hisobga olinishi ham ta'kidlangan. 
 
Alisher Navoiyning iqtisodiy masalalarga oid g'oyalari 1482-yilda yozilgan 
«Vaqfiya» va 1500 yilda yozilgan «Mahbub-ul-qulub>>> asarlarida bayon 
etilgan. U kishi mahsulotni uch qismga boʻlib, birinchi qismini ketgan xarajatga, 
ikkinchi qismini o'zining va oilasining ehtiyojlariga, uchinchi qismini esa 
aholining ijtimoiy manfaatlari uchun sarflashga chaqiradi. Bundan tashqari, 
mahsulotni yaratishda mehnat- ning roliga va ishlab chiqarish vositalarining 
ishtirokiga alohida e'tibor beradi. Shu bilan birga boylikni halol mehnat bilan 
topish, to'plash va foydalanish zarurligini ta'kidlaydi.
Iqtisodiyotga oid bilimlar antik dunyoning ko'zga ko'ringan olimlari Ksenofont, Platon, Aristotel asarlarida, shuningdek qadimgi Misr, Xitoy, Hindiston va Markaziy Osiyo olimlarining asarlarida qarab chiqilgan edi. Biz uzoqqa bormasdan ming yillar osha bizga yetib kelgan Qur'oni karimni, hadislarni, Qobusnomani, Ibn Xaldun asarlarini, bobolarimiz Abu Ali ibn Sino, Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Alisher Navoiy, Mirzo Ulug'bek asarlarini o'qir ekanmiz, ularda insonning yashashi uchun tabiat ehsonlari yetarli emasligi, ijodiy mehnat qilish kerakligi qayta-qayta uqtirilganligiga yana bir karra amin bo'lamiz. Jumladan, arab mutafakkiri Ibn Xaldun Abdurahmon Abu Zayd (1332- 1406) ning iqtisodiyot bilimlarini rivojlantirishdagi hissasi juda kattadir. Uning 1370-yilda yozilgan «Kitob-ul-ibar» («Ibratli misollar kitobi») asarida dunyoda birinchi bo'lib, tovarning ikki xil xususiyatini-iste'mol qiymati va qiymat tushunchalarini, oddiy va murakkab mehnatni, zaruriy va qo'shimcha mehnat hamda zaruriy va qo'shimcha mahsulot tu- shunchalarini ajrata bildi. Shuningdek, tovarlarni ayirboshlash jarayo- nida, ular bir-biriga taqqoslanganda mehnatni tenglashtirish shaklida yu- zaga chiqishi, ya'ni tovarda gavdalangan mehnatning va uning nafliligini hisobga olinishi ham ta'kidlangan. Alisher Navoiyning iqtisodiy masalalarga oid g'oyalari 1482-yilda yozilgan «Vaqfiya» va 1500 yilda yozilgan «Mahbub-ul-qulub>>> asarlarida bayon etilgan. U kishi mahsulotni uch qismga boʻlib, birinchi qismini ketgan xarajatga, ikkinchi qismini o'zining va oilasining ehtiyojlariga, uchinchi qismini esa aholining ijtimoiy manfaatlari uchun sarflashga chaqiradi. Bundan tashqari, mahsulotni yaratishda mehnat- ning roliga va ishlab chiqarish vositalarining ishtirokiga alohida e'tibor beradi. Shu bilan birga boylikni halol mehnat bilan topish, to'plash va foydalanish zarurligini ta'kidlaydi.
 
 
 
 
1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI 
TASHKIL ETADI 
1.1. Ehtiyoj bu nima? 
 
Iqtisodiyot asoslarini, uning amal qilish qoida va tamoyillarini o'rganish, iqtisodiy 
muammolarni hal etish eng avvalo ehtiyoj tushunchasi bilan uzviy bog'liqdir. 
Chunki, birinchidan, inson hayotiga turli ehtiyojlarning paydo boʻlishi va 
qondirilishi jarayoni sifatida qarash mumkin. Ikkinchidan esa, iqtisodiyotning 
doimiy va bosh masalasi ehtiyojlarning cheksizligi va iqtisodiy resurslarning 
cheklanganligi orqali namoyon boʻladi. Ehtiyojlar turli-tuman bo'lib, ularni 
iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy va boshqa turdagi ehtiyojlarga 
ajratish mumkin. Ular orasida kishilarning yashashi, mehnat qilishi va hayot 
kechirishi uchun zarur bo'lgan moddiy ne'matlardan hamda xizmatlarni o'z ichiga 
oluvchi ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlarning asosiy 
jihati – ularni qondirish uchun iqtisodiy faoliyat yoki ijtimoiy ishlab chiqarishning 
taqozo etilishidir. O'z navbatida ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy 
ehtiyojlarga boʻlinadi. Moddiy ehtiyojlar – bu kishilarning o'z hayotiy 
faoliyatlarini ta'minlashda qoʻllaniluvchi moddiy koʻrinishdagi ne'matlar va 
xizmatlarga boʻlgan zaruratdir. 
Barcha hayotiy ehtiyojlar (iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy 
ehtiyojlar) ichida ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlar 
kishilarning yashashi, mehnat qilishi va hayot kechirishi uchun moddiy ne'matlar 
hamda xizmatlarga zaruratdan iborat bo'ladi. Shu jihatdan olganda ijtimoiy-
iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy ehtiyojlarni o'z ichiga oladi. Moddiy 
ehtiyojlar, bu avvalo, kishilarning o'zlariga foydali bo'lgan moddiy ne'matlarni 
xarid qilish va foydalanishga bo'lgan zaruratdir. Bular iste'mol uchun zarur 
bo'lgan ko'plab hayotiy predmetlarni (oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar-joy) va 
zeb-ziynat buyumlarini (taqinchoq, atir-upa, yengil avtomobil va h.k.) o'z ichiga 
oladi.
1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI TASHKIL ETADI 1.1. Ehtiyoj bu nima? Iqtisodiyot asoslarini, uning amal qilish qoida va tamoyillarini o'rganish, iqtisodiy muammolarni hal etish eng avvalo ehtiyoj tushunchasi bilan uzviy bog'liqdir. Chunki, birinchidan, inson hayotiga turli ehtiyojlarning paydo boʻlishi va qondirilishi jarayoni sifatida qarash mumkin. Ikkinchidan esa, iqtisodiyotning doimiy va bosh masalasi ehtiyojlarning cheksizligi va iqtisodiy resurslarning cheklanganligi orqali namoyon boʻladi. Ehtiyojlar turli-tuman bo'lib, ularni iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy va boshqa turdagi ehtiyojlarga ajratish mumkin. Ular orasida kishilarning yashashi, mehnat qilishi va hayot kechirishi uchun zarur bo'lgan moddiy ne'matlardan hamda xizmatlarni o'z ichiga oluvchi ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlarning asosiy jihati – ularni qondirish uchun iqtisodiy faoliyat yoki ijtimoiy ishlab chiqarishning taqozo etilishidir. O'z navbatida ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy ehtiyojlarga boʻlinadi. Moddiy ehtiyojlar – bu kishilarning o'z hayotiy faoliyatlarini ta'minlashda qoʻllaniluvchi moddiy koʻrinishdagi ne'matlar va xizmatlarga boʻlgan zaruratdir. Barcha hayotiy ehtiyojlar (iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy ehtiyojlar) ichida ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlar kishilarning yashashi, mehnat qilishi va hayot kechirishi uchun moddiy ne'matlar hamda xizmatlarga zaruratdan iborat bo'ladi. Shu jihatdan olganda ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy ehtiyojlarni o'z ichiga oladi. Moddiy ehtiyojlar, bu avvalo, kishilarning o'zlariga foydali bo'lgan moddiy ne'matlarni xarid qilish va foydalanishga bo'lgan zaruratdir. Bular iste'mol uchun zarur bo'lgan ko'plab hayotiy predmetlarni (oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar-joy) va zeb-ziynat buyumlarini (taqinchoq, atir-upa, yengil avtomobil va h.k.) o'z ichiga oladi.
 
 
 
 
Ma'naviy ehtiyojlar kishilarning bilim va dam olish, madaniy saviyasini oshirish, 
malaka-mahoratga ega bo'lish, har xil xizmatlardan bahramand bo'lish kabi 
moddiy ko'rinishga ega bo'lmagan ko'plab hayotiy zaruratlarni o'z ichiga oladi. 
 
Ehtiyojlar yakka tarzda va birgalikda qondirilishi mumkin. Bu esa ehtiyojning 
tabiatiga va uni qondiruvchi obyektlar xususiyatiga bog'liq. Shunday buyum va 
xizmat turlari borki, ulardan faqat birgalikda foydalanish mumkin. Masalan, ta'lim 
olish binolari, kasalxonalardan, dam olish joylaridan bahramand bo'lish, sport 
o'yinlari va ko'ngilochar tomoshalarni birgalikda ko'rish kabilar shular 
jumlasidandir. 
Jamiyat ehtiyojlariga quyidagi bir qator omillar ta'sir ko'rsatadi: 
 
1. Jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi. 
 
2. Jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum. 
 
3. Tabiiy-geografik sharoitlar. 
 
4. Tarixiy-milliy an'analar va urf-odatlar. 
 
5. Aholi sonining o'sishi, uning tarkibidagi o'zgarishlar. 
 
6. Xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar. 
 
Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qon- dirish mumkin 
emas. Jamiyatda har bir ma'lum davrda ko'plab qondi- rilmagan ehtiyojlar bo'ladi. 
Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo bo'lishi, keng reklamaning ta'siri va 
savdoning rag'batlantirishi nati- jasida ehtiyojlar oʻzgaradi va ko'payib boradi. 
Shunday ekan, jamiyat- ning, ya'ni uni tashkil qiluvchi shaxslar, muassasa va
Ma'naviy ehtiyojlar kishilarning bilim va dam olish, madaniy saviyasini oshirish, malaka-mahoratga ega bo'lish, har xil xizmatlardan bahramand bo'lish kabi moddiy ko'rinishga ega bo'lmagan ko'plab hayotiy zaruratlarni o'z ichiga oladi. Ehtiyojlar yakka tarzda va birgalikda qondirilishi mumkin. Bu esa ehtiyojning tabiatiga va uni qondiruvchi obyektlar xususiyatiga bog'liq. Shunday buyum va xizmat turlari borki, ulardan faqat birgalikda foydalanish mumkin. Masalan, ta'lim olish binolari, kasalxonalardan, dam olish joylaridan bahramand bo'lish, sport o'yinlari va ko'ngilochar tomoshalarni birgalikda ko'rish kabilar shular jumlasidandir. Jamiyat ehtiyojlariga quyidagi bir qator omillar ta'sir ko'rsatadi: 1. Jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi. 2. Jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum. 3. Tabiiy-geografik sharoitlar. 4. Tarixiy-milliy an'analar va urf-odatlar. 5. Aholi sonining o'sishi, uning tarkibidagi o'zgarishlar. 6. Xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar. Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qon- dirish mumkin emas. Jamiyatda har bir ma'lum davrda ko'plab qondi- rilmagan ehtiyojlar bo'ladi. Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo bo'lishi, keng reklamaning ta'siri va savdoning rag'batlantirishi nati- jasida ehtiyojlar oʻzgaradi va ko'payib boradi. Shunday ekan, jamiyat- ning, ya'ni uni tashkil qiluvchi shaxslar, muassasa va
 
 
 
korxonalar ehtiyoj- larining cheksizligi, ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib 
borishi tabiiy boʻlib, uni oʻziga xos qonun orqali ifodalash mumkin. 
Ehtiyojlarning miqdoran o'sib, sifat jihatidan takomillashib borishi ehtiyojlarning 
o'sib borishi qonuni deyiladi. Bu qonun ishlab chiqarish bilan ehtiyojlar 
o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bog'liqlikni aks ettiradi. 
 
Ehtiyojlarning o'zi ham bir-birini taqozo etadi. Bir ehtiyoj oʻz orqasidan boshqa 
bir ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning 
paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat ko'rsatish, 
dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi. 
 
Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi. 
Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bo'ladigan 
iqtisodiy resurslar cheklangan bo'ladi. Iqtisodiy resurslar deganda, tovar ishlab 
chiqarish va xizmat ko'rsatish jarayonlarida foydalanish mumkin bo'lgan barcha 
vosita va imkoniyatlar majmui tushuniladi. 
 
1.2 
Ehtiyotning va uning turlari . Iqtisodiy resurslar. 
  
Iqtisodiy resurslarni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin: 
 
1. Tabiiy resurslar (yer, yer osti boyliklari, suv, oʻrmon va biologik resurslar); 
 
2. 
Ishchi kuchi resurslari (kishilarning aqliy va jismoniy qobiliyatlari);  
3. 
 Kapital (foyda olish maqsadida ishlatiladigan binolar, stanoklar, ma- 
shinalar, asbob-uskunalar, inshootlar, qurilmalar, sotishga tayyor tovarlar, 
pul mablag'lari va boshqalar); 
4. 
 Tadbirkorlik qobiliyati (kishilarning ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish 
jarayonlarini tashkil etish va boshqarish qobiliyatlari).
korxonalar ehtiyoj- larining cheksizligi, ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib borishi tabiiy boʻlib, uni oʻziga xos qonun orqali ifodalash mumkin. Ehtiyojlarning miqdoran o'sib, sifat jihatidan takomillashib borishi ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni deyiladi. Bu qonun ishlab chiqarish bilan ehtiyojlar o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bog'liqlikni aks ettiradi. Ehtiyojlarning o'zi ham bir-birini taqozo etadi. Bir ehtiyoj oʻz orqasidan boshqa bir ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat ko'rsatish, dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi. Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bo'ladigan iqtisodiy resurslar cheklangan bo'ladi. Iqtisodiy resurslar deganda, tovar ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish jarayonlarida foydalanish mumkin bo'lgan barcha vosita va imkoniyatlar majmui tushuniladi. 1.2 Ehtiyotning va uning turlari . Iqtisodiy resurslar. Iqtisodiy resurslarni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin: 1. Tabiiy resurslar (yer, yer osti boyliklari, suv, oʻrmon va biologik resurslar); 2. Ishchi kuchi resurslari (kishilarning aqliy va jismoniy qobiliyatlari); 3. Kapital (foyda olish maqsadida ishlatiladigan binolar, stanoklar, ma- shinalar, asbob-uskunalar, inshootlar, qurilmalar, sotishga tayyor tovarlar, pul mablag'lari va boshqalar); 4. Tadbirkorlik qobiliyati (kishilarning ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish jarayonlarini tashkil etish va boshqarish qobiliyatlari).
 
 
 
Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarish omillaridan farqi shundaki, ularga 
ishlab chiqarishda bevosita qatnashadigan ishchi kuchi, tabiiy re- surslar va 
ishlab chiqarish vositalaridan tashqari hamma moddiy resurslar, tovar va pul 
zaxiralari ham kiradi. 
 
Resurslarning cheklanganligi ehtiyojni qondirishning muhim yo'li bo'lgan 
ishlab chiqarish imkoniyatlarini ham cheklab qo'yadi. Bu imkoniyatlar 
darajasi doimo bir xil bo'lib turmaydi, balki yangi texnikalar va 
texnologiyalarning yaratilishi va ishga solinishi ishlab chiqarish 
imkoniyatlarini, uning chegaralarini kengaytirish imkonini beradi. Iqtisodiy 
resurslar, ishlab chiqarish va ehtiyojlarni qondirish darajasi o'rtasidagi 
doimiy va mustahkam aloqadorlikni quyidagicha ifodalash mumkin. 
 
a) jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi. Iqtisodiyoti rivojlanishdan 
orqada qolgan mamlakatlarda ehtiyojlar doirasi tor boʻlsa, aksincha, 
iqtisodiyoti yuqori darajada rivojlangan mamlakatlarda uning doirasi keng 
va xilma-xil bo'ladi; 
 
b) jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum. Agar jamiyatdagi tuzum bozor 
iqtisodiyoti yoki kapitalistik tartiblar asosida qurilgan bo'lsa, undagi ijtimoiy 
guruhlar boylar va kambag'allar, mulkdor va mulksizlarga boʻlinib, ularga 
mansub kishilar ehtiyojlari o'rtasida katta farq mavjud bo'ladi. Yuqori 
daromad oluvchilar juda sifatli, noyob mahsulotlar va xizmatlarga ehtiyoj 
bildirsa, kambag'allarning ehtiyojlari o'z hayotini saqlash uchun juda zarur 
mahsulotlar va xizmatlar bilangina cheklanadi; 
 
d) tabiiy-geografik sharoitlar. Ular ham ehtiyojlarning miqdori va turiga 
ta'sir qiluvchi omillardir. Nisbatan sovuq iqlim sharoitida, issiq iqlim 
sharoitiga qaraganda hayot kechirish uchun oqsil va yogʻga boy oziq-ovqat, 
issiq kiyim-kechak, uy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj bo'ladi; g)
Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarish omillaridan farqi shundaki, ularga ishlab chiqarishda bevosita qatnashadigan ishchi kuchi, tabiiy re- surslar va ishlab chiqarish vositalaridan tashqari hamma moddiy resurslar, tovar va pul zaxiralari ham kiradi. Resurslarning cheklanganligi ehtiyojni qondirishning muhim yo'li bo'lgan ishlab chiqarish imkoniyatlarini ham cheklab qo'yadi. Bu imkoniyatlar darajasi doimo bir xil bo'lib turmaydi, balki yangi texnikalar va texnologiyalarning yaratilishi va ishga solinishi ishlab chiqarish imkoniyatlarini, uning chegaralarini kengaytirish imkonini beradi. Iqtisodiy resurslar, ishlab chiqarish va ehtiyojlarni qondirish darajasi o'rtasidagi doimiy va mustahkam aloqadorlikni quyidagicha ifodalash mumkin. a) jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi. Iqtisodiyoti rivojlanishdan orqada qolgan mamlakatlarda ehtiyojlar doirasi tor boʻlsa, aksincha, iqtisodiyoti yuqori darajada rivojlangan mamlakatlarda uning doirasi keng va xilma-xil bo'ladi; b) jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum. Agar jamiyatdagi tuzum bozor iqtisodiyoti yoki kapitalistik tartiblar asosida qurilgan bo'lsa, undagi ijtimoiy guruhlar boylar va kambag'allar, mulkdor va mulksizlarga boʻlinib, ularga mansub kishilar ehtiyojlari o'rtasida katta farq mavjud bo'ladi. Yuqori daromad oluvchilar juda sifatli, noyob mahsulotlar va xizmatlarga ehtiyoj bildirsa, kambag'allarning ehtiyojlari o'z hayotini saqlash uchun juda zarur mahsulotlar va xizmatlar bilangina cheklanadi; d) tabiiy-geografik sharoitlar. Ular ham ehtiyojlarning miqdori va turiga ta'sir qiluvchi omillardir. Nisbatan sovuq iqlim sharoitida, issiq iqlim sharoitiga qaraganda hayot kechirish uchun oqsil va yogʻga boy oziq-ovqat, issiq kiyim-kechak, uy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj bo'ladi; g)
 
 
 
tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy 
va diniy marosimlar, urf-odatlar, 
Navro'z bayrami ro'za va hayitlar oʻziga 
Issiq kiyim-kechag, иy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj boʻladi; g) 
tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy 
va diniy marosimlar, urf-odatlar, Navro'z bayrami, roʻza va hayitlar oʻziga 
xos ehtiyojlarni yuzaga keltiradi. 
e) aholi sonining oʻsishi, uning tarkibidagi oʻzgarishlar ham ehtiyojlarga 
ta'sir etuvchi asosiy omillardan hisoblanadi. 
f) xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar, ayniqsa, 
ular o'rtasidagi mahsulot va axborot ayirboshlash yangi ehtiyojlarning keng 
tarqalishiga olib keladi. 
Alohida kishilarning ehtiyojlari ularning yoshi, jinsi, oilaviy ahvoli, kasbi, 
mehnatning tabiati kabi omillarga bog'liq. Masalan, keksa kishilar 
yoshlardan farq qilib, yengil hazm boʻladigan ovqatga, dori- darmonga, 
shovqin-suronsiz yashash muhitiga koʻproq ehtiyoj sezadilar. Ko'p bolali 
oilalarda bolalar kiyimi, o'yinchoqlarga ehtiyoj yuqori boʻlsa, farzandsiz 
oilalarda bunday ehtiyojlar boʻlmaydi. Alohida kishilar ehtiyojlariga kuchli 
ta'sir qiluvchi omillar shundan iboratki, murakkab, og'ir va yengil mehnat 
turlari bilan shug'ullanuvchi kishilar ehtiyojlari bir-biridan tubdan farq 
qiladi. 
 
1.3 
Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik. 
Cheklangan iqtisodiy resurslardan unumli foydalanib, ishlab 
chiqarish imkoniyatlarini va binobarin ehtiyojlarni qondirishning darajasini 
oshirish zarurligi iqtisodiyot oldiga quyidagi muammolarni qo'yadi. 
1. Ishlab chiqarish va xizmat koʻrsatishning optimal variantlarini 
(eng zarur va tejamli turlarini) tanlab olish va resurslarni ko'proq ishlab 
chiqarishga jalb qilish.
tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy va diniy marosimlar, urf-odatlar, Navro'z bayrami ro'za va hayitlar oʻziga Issiq kiyim-kechag, иy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj boʻladi; g) tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy va diniy marosimlar, urf-odatlar, Navro'z bayrami, roʻza va hayitlar oʻziga xos ehtiyojlarni yuzaga keltiradi. e) aholi sonining oʻsishi, uning tarkibidagi oʻzgarishlar ham ehtiyojlarga ta'sir etuvchi asosiy omillardan hisoblanadi. f) xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar, ayniqsa, ular o'rtasidagi mahsulot va axborot ayirboshlash yangi ehtiyojlarning keng tarqalishiga olib keladi. Alohida kishilarning ehtiyojlari ularning yoshi, jinsi, oilaviy ahvoli, kasbi, mehnatning tabiati kabi omillarga bog'liq. Masalan, keksa kishilar yoshlardan farq qilib, yengil hazm boʻladigan ovqatga, dori- darmonga, shovqin-suronsiz yashash muhitiga koʻproq ehtiyoj sezadilar. Ko'p bolali oilalarda bolalar kiyimi, o'yinchoqlarga ehtiyoj yuqori boʻlsa, farzandsiz oilalarda bunday ehtiyojlar boʻlmaydi. Alohida kishilar ehtiyojlariga kuchli ta'sir qiluvchi omillar shundan iboratki, murakkab, og'ir va yengil mehnat turlari bilan shug'ullanuvchi kishilar ehtiyojlari bir-biridan tubdan farq qiladi. 1.3 Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik. Cheklangan iqtisodiy resurslardan unumli foydalanib, ishlab chiqarish imkoniyatlarini va binobarin ehtiyojlarni qondirishning darajasini oshirish zarurligi iqtisodiyot oldiga quyidagi muammolarni qo'yadi. 1. Ishlab chiqarish va xizmat koʻrsatishning optimal variantlarini (eng zarur va tejamli turlarini) tanlab olish va resurslarni ko'proq ishlab chiqarishga jalb qilish.
 
 
 
2. Mavjud resurslarning har bir birligidan tejab-tergab, samarali 
foydalanish. 
3. Fan-texnika yutuqlarini va yangi texnologiyalarni joriy qilib, yangi 
energiya, material, xomashyo turlari, ularning manbalarini topib, 
foydalanishga jalb qilish, resurslar unumdorligining oshishiga erishish. Bu 
muammolarni hal qilish zaruriyati kishilardan chuqur iqtisodiy bilimlarga 
ega boʻlishni taqozo qiladi. 
Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qondirish 
mumkinemas. Jamiyatda har bir ma'lum davrda ko'plab qondirilmagan 
ehtiyojlar boʻladi. Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo boʻlishi, keng 
reklamaning ta'siri va savdoning rag'batlantirishi natijasida ehtiyojlar 
o'zgaradi va ko'payib boradi. Shunday ekan, jamiyatning, ya'ni uni tashkil 
qiluvchi shaxslar, muassasa va korxonalar ehtiyojlarining cheksizligi, 
ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib borishi tabiiydir. Bu ehtiyojlarning 
to'xtovsiz o'sib borishi iqtisodiy qonunda o'z ifodasini topadi.  
Bunday qonun nafaqat ehtiyojlarning miqdoran o'sib borishini, balki 
ularning tarkiban yangilanib turishini, eskilarining o'rniga yangilarining 
kelishini bildiradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni ishlab chiqarish bilan 
ehtiyojlar o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bogʻliqlikni aks ettiradi. Ishlab 
chiqarish ehtiyojlarni qondirishga qaratiladi va uning rivojlanishi yangi 
ehtiyojlarni yuzaga keltiradi. Ishlab chiqarish baynalminal tus olishi bilan 
ishlab chiqarish va ehtiyoj o'rtasidagi bog'liqlik xalqaro miqyosda aks etadi.  
Ma'lum bir mamlakatda paydo boʻlgan ehtiyoj boshqalariga tarqalib, 
xalqaro xususiyatga ega boʻladi. Masalan, komputer hir mamlakatda 
naudoxususiyatga ega boʻladi. Miqyosida tarqaldi. Xalqaro aloqalar 
rivojlanib borgani sari ehtiyojlarning milliy xususiyatlari bilan bir qatorda 
uning millatlararo, baynalminal belgilari rivoj topib boradi. Ehtiyojlarning 
o'zi ham bir-birini taqozo qiladi. Bir ehtiyoj o'z orqasidan boshqa bir 
ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning 
paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat
2. Mavjud resurslarning har bir birligidan tejab-tergab, samarali foydalanish. 3. Fan-texnika yutuqlarini va yangi texnologiyalarni joriy qilib, yangi energiya, material, xomashyo turlari, ularning manbalarini topib, foydalanishga jalb qilish, resurslar unumdorligining oshishiga erishish. Bu muammolarni hal qilish zaruriyati kishilardan chuqur iqtisodiy bilimlarga ega boʻlishni taqozo qiladi. Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qondirish mumkinemas. Jamiyatda har bir ma'lum davrda ko'plab qondirilmagan ehtiyojlar boʻladi. Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo boʻlishi, keng reklamaning ta'siri va savdoning rag'batlantirishi natijasida ehtiyojlar o'zgaradi va ko'payib boradi. Shunday ekan, jamiyatning, ya'ni uni tashkil qiluvchi shaxslar, muassasa va korxonalar ehtiyojlarining cheksizligi, ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib borishi tabiiydir. Bu ehtiyojlarning to'xtovsiz o'sib borishi iqtisodiy qonunda o'z ifodasini topadi. Bunday qonun nafaqat ehtiyojlarning miqdoran o'sib borishini, balki ularning tarkiban yangilanib turishini, eskilarining o'rniga yangilarining kelishini bildiradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni ishlab chiqarish bilan ehtiyojlar o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bogʻliqlikni aks ettiradi. Ishlab chiqarish ehtiyojlarni qondirishga qaratiladi va uning rivojlanishi yangi ehtiyojlarni yuzaga keltiradi. Ishlab chiqarish baynalminal tus olishi bilan ishlab chiqarish va ehtiyoj o'rtasidagi bog'liqlik xalqaro miqyosda aks etadi. Ma'lum bir mamlakatda paydo boʻlgan ehtiyoj boshqalariga tarqalib, xalqaro xususiyatga ega boʻladi. Masalan, komputer hir mamlakatda naudoxususiyatga ega boʻladi. Miqyosida tarqaldi. Xalqaro aloqalar rivojlanib borgani sari ehtiyojlarning milliy xususiyatlari bilan bir qatorda uning millatlararo, baynalminal belgilari rivoj topib boradi. Ehtiyojlarning o'zi ham bir-birini taqozo qiladi. Bir ehtiyoj o'z orqasidan boshqa bir ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat
 
 
 
ko'rsatish, dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi. Ehtiyojlarning 
o'sib borishi bir tekis, uzluksiz boʻlmaydi. Uning o'sishiga qarshi ta'sir 
qiluvchi omillar ham mavjud bo'ladi. Ishlab chiqarish holati, jamiyatdagi 
hukmron munosabatlar, favqulodda yuz beradigan holatlar (urushlar, 
iqtisodiy tizim almashishi) va zilzila, suv toshqini, yong'in kabi tabiiy ofatlar 
ehtiyojlarning o'sib borishiga qarshi ta'sir ko'rsatuvchi omillardir.  
Shunday qilib, ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni mavjud 
ehtiyojlarning miqdoran o'sib borishida, mutlaqo yangi ehtiyojlarning paydo 
boʻlishida, muayyan ehtiyojlar doirasida turli ehtiyojlar nisbatining 
o'zgarishida va bir ehtiyojning boshqasi bilan almashinishida namoyon 
boʻladi. Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan 
chegaralanadi. Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash 
uchun kerak boʻladigan iqtisodiy resurslar cheklangan boʻladi. Iqtisodiy 
resurslar deganda jamiyat, mamlakat, ayrim korxona va firma, oila ixtiyorida 
to'planib, ayni vaqtda mavjud bo'lgan, tovar ishlab chiqarish, xizmat 
koʻrsatish, ularni iste'molchiga yetkazib berishda va iste'mol jarayonlarida 
foydalanish mumkin boʻlgan imkoniyatlar, qoʻr- qutlar va manbalar 
tushuniladi. 
Ehtiyoj va uning turlari. Iqtisodiy resurslar. 
Jamiyatning tuzilishi qanday bolishidan kat'i nazar uning a'zolari oz 
ehtiyojlarini qondirishlari shart, chunki hayot kechirish ehtiyojlarning 
qondirilishini talab etadi. Hayotiy ehtiyojlarning turlari kop. 
Ular iqtisodiy, sotsial, madaniy, siyosiy, ma'naviy va hatto sof 
fiziologik ehtiyojlardan iboratdir. Bularning orasida eng ustuvor ahamiyatga 
ega bolgani sotsial- iqtisodiy ehtiyojdir. 
Sotsial-iqtisodiy ehtiyojlar- kishilarning yashashi, mehnat qilishi va 
ma'lum iqtisodiy mavqega ega bolishi uchun iste'mol etilishi zarur bolgan 
mahsulotlar va xizmatlar majmuidir. Bu faqat tirikchilik ehtiyoji emas, balki 
insonning shaxs sifatida kamol topish zarurati hamdir. Uning jismoniy 
ehtiyojlardan farqi shuki, mehnat vositasida va tabiat ishtirokida qondiriladi,
ko'rsatish, dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi bir tekis, uzluksiz boʻlmaydi. Uning o'sishiga qarshi ta'sir qiluvchi omillar ham mavjud bo'ladi. Ishlab chiqarish holati, jamiyatdagi hukmron munosabatlar, favqulodda yuz beradigan holatlar (urushlar, iqtisodiy tizim almashishi) va zilzila, suv toshqini, yong'in kabi tabiiy ofatlar ehtiyojlarning o'sib borishiga qarshi ta'sir ko'rsatuvchi omillardir. Shunday qilib, ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni mavjud ehtiyojlarning miqdoran o'sib borishida, mutlaqo yangi ehtiyojlarning paydo boʻlishida, muayyan ehtiyojlar doirasida turli ehtiyojlar nisbatining o'zgarishida va bir ehtiyojning boshqasi bilan almashinishida namoyon boʻladi. Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi. Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash uchun kerak boʻladigan iqtisodiy resurslar cheklangan boʻladi. Iqtisodiy resurslar deganda jamiyat, mamlakat, ayrim korxona va firma, oila ixtiyorida to'planib, ayni vaqtda mavjud bo'lgan, tovar ishlab chiqarish, xizmat koʻrsatish, ularni iste'molchiga yetkazib berishda va iste'mol jarayonlarida foydalanish mumkin boʻlgan imkoniyatlar, qoʻr- qutlar va manbalar tushuniladi. Ehtiyoj va uning turlari. Iqtisodiy resurslar. Jamiyatning tuzilishi qanday bolishidan kat'i nazar uning a'zolari oz ehtiyojlarini qondirishlari shart, chunki hayot kechirish ehtiyojlarning qondirilishini talab etadi. Hayotiy ehtiyojlarning turlari kop. Ular iqtisodiy, sotsial, madaniy, siyosiy, ma'naviy va hatto sof fiziologik ehtiyojlardan iboratdir. Bularning orasida eng ustuvor ahamiyatga ega bolgani sotsial- iqtisodiy ehtiyojdir. Sotsial-iqtisodiy ehtiyojlar- kishilarning yashashi, mehnat qilishi va ma'lum iqtisodiy mavqega ega bolishi uchun iste'mol etilishi zarur bolgan mahsulotlar va xizmatlar majmuidir. Bu faqat tirikchilik ehtiyoji emas, balki insonning shaxs sifatida kamol topish zarurati hamdir. Uning jismoniy ehtiyojlardan farqi shuki, mehnat vositasida va tabiat ishtirokida qondiriladi,
 
 
 
ya'ni u ishlab chiqarish faoliyatini talab qiladi. Ehtiyoj avvalam bor yakka 
tartibda boladi, chunki har bir odamning xususiyatiga qarab ehtiyoj 
farqlanadi. 
Shunday ehtiyojlar borki, ular yakka bolsada, birgalikda qondirilishi 
mumkin. Bunday vaqtda guruhiy ehtiyojlar paydo bo`ladi. Bu esa ma'lum 
guruhga birlashgan kishilarning umumiy ehtiyojidir. Bunga misol qilib 
oilaviy ehtiyoj, mehnat jamoasi, va siyosiy uyushmalarning ehtiyojlarini 
keltirishimiz mumkin. Umumjamiyat ehtiyoji ham borki, u birinchidan, 
barcha turdagi yakka va guruhiy ehtiyojlarning majmuidan iborat bolsa, 
ikkinchidan, jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turishi uchun zarur 
ehtiyojdir. Masalan, tabiiy resurslarni avaylash, mudofaa qilish, iqtisodiy 
zahiralar hosil qilish, jamiyatni boshqarib turish va boshqalar. 
1.4 
"Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida" 
Jamiyatdagi ehtiyojlar ozining turidan qat'i nazar, ularning mavjud 
bolishi, qondirilishi va osishi bir kancha omillarga bogliq boladi, ya'ni : 
jamiyat iqtisodiy taraqqiyotida erishilgan darajaga; 
jamiyatning sotsial-iqtisodiy tuzumiga; hayot kechirishning tabiiy-
jugrofiy sharoitiga ; tarixiy - milliy an'analar va odatlar bilan boglanib 
ketishiga. 
Agar iqtisodiyot qoloq bolsa ehtiyojlar doirasi tor boladi, aksincha, 
iqtisod yuksak bolsa, ehtiyoj keng va xilma xil boladi. 
Jamiyatning ehtiyoji turli ijtimoiy toifa va guruhlarga mansub 
kishilar ehtiyojining yaxlitligidir. Shu sababdan, u jamiyatning ichki 
tuzumiga bogliq. Agar jamiyat mulkdor va mulksizlarga, boy va 
kambag'allarga ajralgan bolsa yoki jamiyatda ijtimoiy tenglik bolib, u chuqur 
tabaqalashmasa, uning asosini ortacha mulkdorlar sinfi tashkil etsa, shunga 
qarab ehtiyojlar har xil boladi. Demak, inson ehtiyoji abadiy. Inson bor ekan, 
uning ehtiyoji mavjud. Ehtiyojlar xilma-xilligi boisi insonning ehtiyojlari 
boshqa bir insonning ehtiyojlariga oxshamaydi.
ya'ni u ishlab chiqarish faoliyatini talab qiladi. Ehtiyoj avvalam bor yakka tartibda boladi, chunki har bir odamning xususiyatiga qarab ehtiyoj farqlanadi. Shunday ehtiyojlar borki, ular yakka bolsada, birgalikda qondirilishi mumkin. Bunday vaqtda guruhiy ehtiyojlar paydo bo`ladi. Bu esa ma'lum guruhga birlashgan kishilarning umumiy ehtiyojidir. Bunga misol qilib oilaviy ehtiyoj, mehnat jamoasi, va siyosiy uyushmalarning ehtiyojlarini keltirishimiz mumkin. Umumjamiyat ehtiyoji ham borki, u birinchidan, barcha turdagi yakka va guruhiy ehtiyojlarning majmuidan iborat bolsa, ikkinchidan, jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turishi uchun zarur ehtiyojdir. Masalan, tabiiy resurslarni avaylash, mudofaa qilish, iqtisodiy zahiralar hosil qilish, jamiyatni boshqarib turish va boshqalar. 1.4 "Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida" Jamiyatdagi ehtiyojlar ozining turidan qat'i nazar, ularning mavjud bolishi, qondirilishi va osishi bir kancha omillarga bogliq boladi, ya'ni : jamiyat iqtisodiy taraqqiyotida erishilgan darajaga; jamiyatning sotsial-iqtisodiy tuzumiga; hayot kechirishning tabiiy- jugrofiy sharoitiga ; tarixiy - milliy an'analar va odatlar bilan boglanib ketishiga. Agar iqtisodiyot qoloq bolsa ehtiyojlar doirasi tor boladi, aksincha, iqtisod yuksak bolsa, ehtiyoj keng va xilma xil boladi. Jamiyatning ehtiyoji turli ijtimoiy toifa va guruhlarga mansub kishilar ehtiyojining yaxlitligidir. Shu sababdan, u jamiyatning ichki tuzumiga bogliq. Agar jamiyat mulkdor va mulksizlarga, boy va kambag'allarga ajralgan bolsa yoki jamiyatda ijtimoiy tenglik bolib, u chuqur tabaqalashmasa, uning asosini ortacha mulkdorlar sinfi tashkil etsa, shunga qarab ehtiyojlar har xil boladi. Demak, inson ehtiyoji abadiy. Inson bor ekan, uning ehtiyoji mavjud. Ehtiyojlar xilma-xilligi boisi insonning ehtiyojlari boshqa bir insonning ehtiyojlariga oxshamaydi.
 
 
 
Ammo ehtiyojda bir qator yirik belgilar borki, ularga qarab 
ehtiyojlarni guruhlarga bolish mumkin. Bunga ehtiyojning xarakteri, uning 
nimaga qaratilishi asos qilib olinadi. Shu jihatdan qaralganda sotsial-
iqtisodiy ehtiyojlar uch qismga bolinadi. 
1.moddiy ehtiyojlar; 
2.sotsial-ma'naviy ehtiyojlar ; 
3.mehnat ehtiyoji. 
Moddiy ehtiyojlar azaliy, ular inson paydo bolishi bilan yuzaga 
kelgan. Ular tabiiy ehtiyojlardir. Moddiy ehtiyojlar eng zarur va hayotiy 
bolib, oziq- ovqat, kiyim - kechak, turar - joy, transport, aloqa, gigiena 
ehtiyojlaridan iboratdir. Ularning qondirilishi yashashning birlamchi 
shartidir. Sotsial-ma'naviy ehtiyojlar asosan xizmatlardan masalan, 
oqituvchi, vrach, san'at arbobi xizmatlaridan iborat bolib, ular ma'lum 
faoliyat shakliga ega, ularning yaqqol moddiy korinishi yoq. 
Mehnat ehtiyojining mavjudligi faqat mehnatsiz nozu-ne'matlar 
yaratib bolmasligida emas, balki mehnatsiz inson shaxsi kamol topa 
olmasligidadir. Mehnat ehtiyoji insonni ozida mujassamlashgan moddiy 
shaklda bolmaydi, u ishlashga bolgan ishtiyokda ifoda etiladi. Ehtiyojlarning 
uzluksiz ozgarib turishi har qanday jamiyatga xosdir, ya'ni ehtiyojlar 
cheksizdir.  
Ehtiyojlarning cheksizligi ularning toxtovsiz yangilanib borishidan 
iboratdir.. Ehtiyojning yuksalish qonuni borki, u umumiqtisodiy qonunlar 
jumlasiga kiradi va jamiyatning ichki tuzilishidan qat'i nazar insoniyat 
taraqqiyotining hamma bosqichlarida amal qiladi. Bu hamma bosqichlarida 
amal qiladi. Bu qonunga kora jamiyat a'zolarining, butun aholining 
ehtiyojlari uzluksiz yuksalib boradi, ehtiyoj miqdoran osib, tarkiban 
yangilanib turadi, eski ehtiyojlar orniga yangisi keladi, ehtiyojlarning 
rivojlanishi murakkab tarzda yuz beradi. 
Ehtiyojlar yuksalishining tort jihati bor.
Ammo ehtiyojda bir qator yirik belgilar borki, ularga qarab ehtiyojlarni guruhlarga bolish mumkin. Bunga ehtiyojning xarakteri, uning nimaga qaratilishi asos qilib olinadi. Shu jihatdan qaralganda sotsial- iqtisodiy ehtiyojlar uch qismga bolinadi. 1.moddiy ehtiyojlar; 2.sotsial-ma'naviy ehtiyojlar ; 3.mehnat ehtiyoji. Moddiy ehtiyojlar azaliy, ular inson paydo bolishi bilan yuzaga kelgan. Ular tabiiy ehtiyojlardir. Moddiy ehtiyojlar eng zarur va hayotiy bolib, oziq- ovqat, kiyim - kechak, turar - joy, transport, aloqa, gigiena ehtiyojlaridan iboratdir. Ularning qondirilishi yashashning birlamchi shartidir. Sotsial-ma'naviy ehtiyojlar asosan xizmatlardan masalan, oqituvchi, vrach, san'at arbobi xizmatlaridan iborat bolib, ular ma'lum faoliyat shakliga ega, ularning yaqqol moddiy korinishi yoq. Mehnat ehtiyojining mavjudligi faqat mehnatsiz nozu-ne'matlar yaratib bolmasligida emas, balki mehnatsiz inson shaxsi kamol topa olmasligidadir. Mehnat ehtiyoji insonni ozida mujassamlashgan moddiy shaklda bolmaydi, u ishlashga bolgan ishtiyokda ifoda etiladi. Ehtiyojlarning uzluksiz ozgarib turishi har qanday jamiyatga xosdir, ya'ni ehtiyojlar cheksizdir. Ehtiyojlarning cheksizligi ularning toxtovsiz yangilanib borishidan iboratdir.. Ehtiyojning yuksalish qonuni borki, u umumiqtisodiy qonunlar jumlasiga kiradi va jamiyatning ichki tuzilishidan qat'i nazar insoniyat taraqqiyotining hamma bosqichlarida amal qiladi. Bu hamma bosqichlarida amal qiladi. Bu qonunga kora jamiyat a'zolarining, butun aholining ehtiyojlari uzluksiz yuksalib boradi, ehtiyoj miqdoran osib, tarkiban yangilanib turadi, eski ehtiyojlar orniga yangisi keladi, ehtiyojlarning rivojlanishi murakkab tarzda yuz beradi. Ehtiyojlar yuksalishining tort jihati bor.
 
 
 
1.Ehtiyoj kengayib miqdoran osib boradi, ya'ni muayyan ehtiyoj 
saqlangan holda uning ortib borishi. Masalan: 
gazlamaga ehtiyoj boshqa ehtiyoj bilan orin almashmaydi, ammo 
uning miqdori oshadi. 2. Mutlaqo yangi ehtiyojlar paydo bolib, eskilarini 
surib qo'yadi, ehtiyojlarning ichki tartib strukturasi ozgaradi. Masalan: 
televidenie va videoapparatura paydo bolishi bilan uyda xohlagan tomoshani 
korish ehtiyoji paydo bolib, teatr yoki kinoga borish ehtiyoji qisqaradi. 
 
2 
Muayyan ehtiyojlar guruhi doirasida turli ehtiyojlar nisbati ozgaradi. Bunda 
ehtiyoj umumiy tarzda saqlanadi, lekin uning aniq korinishlari va shakllari 
ozgaradi. Masalan: umumiy transport ehtiyoji saqlangan holda, transport aniq 
turlariga ehtiyoj ozgaradi. Bir ehtiyojning ikkinchisi bilan almashtirilishi. 
Bunday almashuv orinbosar ehtiyojlarning paydo ehtiyojlar yuksak 
rivojlangan iqtisodiyotga xosdir. Masalan: shakar, qand, konfet, tort, navvot 
shirinlikka ehtiyojni qondiradi, ammo bir-birining ornini bosishi ularning 
foydaliligi darajasidan kelib chiqadi. Korinib turibdiki ehtiyojlarning 
yuksalishi muqarrar ekan, lekin asosiy muammo ehtiyojlarni qondirishdir. 
Buning birdan-bir vositasi ishlab chiqarishdir. Ehtiyoj yuksalar ekan uni 
qondirish vositalari ham rivojlanadi. Gap shundaki, ehtiyojlar cheksiz 
ozgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bolgan ishlab chiqarish resurslar 
cheklangan boladi.Bu resurslar tabiiy resuslar, mehnat resurslari, pul 
resurslari, texnika va texnologiya resurslaridir. Buni g'arbda iqtisodchilar 
resurslarning 
kamyobligi 
deb 
atashadi. 
Ehtiyoj 
va 
resurslarning 
nomutanosibligi, birining cheksizligi va ikkinchisining kamyobligi ishlab 
chiqarish imkoniyatlaridan tola va samarali foydalanishni talab qiladi.  
Resurslar deganda faqat pulni tushunmaslik kerak. Resurslar birinchidan, 
moddiy shaklga ega bo`lib, yer-suv, yer osti va yer usti boyliklari, asbob-
uskuna, mashinamexanizmlar, bino-inshoatlar va boshqalardan, ikkinchidan, 
inson resurslari yoki mehnat resurslaridan, aniqrog'i mehnat resurslaridan, 
aniqrog'i kishilarni mehnat qilib ishlab chiqara olish qobiliyatidan.
1.Ehtiyoj kengayib miqdoran osib boradi, ya'ni muayyan ehtiyoj saqlangan holda uning ortib borishi. Masalan: gazlamaga ehtiyoj boshqa ehtiyoj bilan orin almashmaydi, ammo uning miqdori oshadi. 2. Mutlaqo yangi ehtiyojlar paydo bolib, eskilarini surib qo'yadi, ehtiyojlarning ichki tartib strukturasi ozgaradi. Masalan: televidenie va videoapparatura paydo bolishi bilan uyda xohlagan tomoshani korish ehtiyoji paydo bolib, teatr yoki kinoga borish ehtiyoji qisqaradi. 2 Muayyan ehtiyojlar guruhi doirasida turli ehtiyojlar nisbati ozgaradi. Bunda ehtiyoj umumiy tarzda saqlanadi, lekin uning aniq korinishlari va shakllari ozgaradi. Masalan: umumiy transport ehtiyoji saqlangan holda, transport aniq turlariga ehtiyoj ozgaradi. Bir ehtiyojning ikkinchisi bilan almashtirilishi. Bunday almashuv orinbosar ehtiyojlarning paydo ehtiyojlar yuksak rivojlangan iqtisodiyotga xosdir. Masalan: shakar, qand, konfet, tort, navvot shirinlikka ehtiyojni qondiradi, ammo bir-birining ornini bosishi ularning foydaliligi darajasidan kelib chiqadi. Korinib turibdiki ehtiyojlarning yuksalishi muqarrar ekan, lekin asosiy muammo ehtiyojlarni qondirishdir. Buning birdan-bir vositasi ishlab chiqarishdir. Ehtiyoj yuksalar ekan uni qondirish vositalari ham rivojlanadi. Gap shundaki, ehtiyojlar cheksiz ozgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bolgan ishlab chiqarish resurslar cheklangan boladi.Bu resurslar tabiiy resuslar, mehnat resurslari, pul resurslari, texnika va texnologiya resurslaridir. Buni g'arbda iqtisodchilar resurslarning kamyobligi deb atashadi. Ehtiyoj va resurslarning nomutanosibligi, birining cheksizligi va ikkinchisining kamyobligi ishlab chiqarish imkoniyatlaridan tola va samarali foydalanishni talab qiladi. Resurslar deganda faqat pulni tushunmaslik kerak. Resurslar birinchidan, moddiy shaklga ega bo`lib, yer-suv, yer osti va yer usti boyliklari, asbob- uskuna, mashinamexanizmlar, bino-inshoatlar va boshqalardan, ikkinchidan, inson resurslari yoki mehnat resurslaridan, aniqrog'i mehnat resurslaridan, aniqrog'i kishilarni mehnat qilib ishlab chiqara olish qobiliyatidan.
 
 
 
Uchinchidan, moliyaviy resurslar: Valyuta birligi va qimmatbaho 
qog'ozlardan, tortinchidan tabiiy resurslar ya'ni ishlatilsa ornini toldirish 
mumkin yoki mumkin bo'lmagan tabiiy boyliklardan iborat. Er kurrasi va 
qa'ridagi tabiiy boyliklar ekin maydoni, o'rmonlar, qazilma boyliklar, 
umuman osimlik va hayvonot dunyosi miqdoran cheklangan. Masalan 
Markaziy Osiyodagi sugorma dehqonchilik Amudaryo va Sirdaryoning suv 
zahirasi bilan cheklangan. Aholining osish sur'atlari pasaygan sharoitda, aholi 
qariydi, uning tarkibida ishga layoqatli kishilar salmogi qisqaradi. Toxtovsiz 
yuksalib boradigan ehtiyojni qondirish uchun kamyob resurslar oqilona 
ishlatilishi shart. Shu sababli hatto ibtidoiy jamiyatdagi kishilar yerni 
chirindilar va kul bilan ogitlab, hosildorlikni oshirishga intilganlar. Har doim 
cheklangan resurslarni tejamli ishlatish cheksiz ehtiyojlarni qondirish vositasi 
bolib kelgan.  
 
2-BOB. INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI 
 
2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari 
 
Yuksalayotgan ehtiyojning uni qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama 
boladi: 1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran ortib 
borishi qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama boladi:  
1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran ortib 
borishi resurs birligidan koproq iste'mol buyumlari olishni talab 
qiladi. 2. Ehtiyoj tarkibining yangilanishi resurs birligidan kop 
turdagi mahsulot olishni talab qiladi. Masalan: 1 tonna metalldan 
10 xil emas, 25 xil uy- rozgor buyumlari olinadi. Ehtiyojlar tez 
ozgargani sababli, muayyan resurslar sharoitida ularning 
hammasini birdan qondirib bolmaydi. Shu sababli jamiyat muqobil 
mahsulotlardan qaysi birini ishlab chiqarishni tanlab oladi. 
Resurslar 
cheklanganligidan 
bir 
mahsulotni 
kopaytirish
Uchinchidan, moliyaviy resurslar: Valyuta birligi va qimmatbaho qog'ozlardan, tortinchidan tabiiy resurslar ya'ni ishlatilsa ornini toldirish mumkin yoki mumkin bo'lmagan tabiiy boyliklardan iborat. Er kurrasi va qa'ridagi tabiiy boyliklar ekin maydoni, o'rmonlar, qazilma boyliklar, umuman osimlik va hayvonot dunyosi miqdoran cheklangan. Masalan Markaziy Osiyodagi sugorma dehqonchilik Amudaryo va Sirdaryoning suv zahirasi bilan cheklangan. Aholining osish sur'atlari pasaygan sharoitda, aholi qariydi, uning tarkibida ishga layoqatli kishilar salmogi qisqaradi. Toxtovsiz yuksalib boradigan ehtiyojni qondirish uchun kamyob resurslar oqilona ishlatilishi shart. Shu sababli hatto ibtidoiy jamiyatdagi kishilar yerni chirindilar va kul bilan ogitlab, hosildorlikni oshirishga intilganlar. Har doim cheklangan resurslarni tejamli ishlatish cheksiz ehtiyojlarni qondirish vositasi bolib kelgan. 2-BOB. INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI 2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari Yuksalayotgan ehtiyojning uni qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama boladi: 1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran ortib borishi qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama boladi: 1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran ortib borishi resurs birligidan koproq iste'mol buyumlari olishni talab qiladi. 2. Ehtiyoj tarkibining yangilanishi resurs birligidan kop turdagi mahsulot olishni talab qiladi. Masalan: 1 tonna metalldan 10 xil emas, 25 xil uy- rozgor buyumlari olinadi. Ehtiyojlar tez ozgargani sababli, muayyan resurslar sharoitida ularning hammasini birdan qondirib bolmaydi. Shu sababli jamiyat muqobil mahsulotlardan qaysi birini ishlab chiqarishni tanlab oladi. Resurslar cheklanganligidan bir mahsulotni kopaytirish
 
 
 
ikkinchisini kamaytiradi, chunki qoshimcha mahsulot qoshimcha 
resurs talab qiladi. 
Demak, chegaralangan resurslar doirasida hamma ehtiyojlarni bir 
vaqtning ozida bir yola qondirib bolmaganidan ishlab chiqarish 
imkoniga qarab, u yoki bu ehtiyojlarni qondirishning optimal 
darajasini tanlab olish kerak bo'ladi. Resurslar sarfining birligidan 
olingan natija kopaysa, ehtiyoj yaxshi qondiriladi.Resurslarning 
tejalishi ular sarfining yaratilgan mahsulot va xizmatlar birligiga 
nisbatan qisqarishi demakdir. 
 
 
 
 
2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi 
 
Kishilik jamiyati insonlardan tarkib topgan. Inson esa barcha 
jonzodlarning eng oliysi. Uboshqa jonzodlardan o'zining aql idroki bilan 
ajralib turadi. U xayot kechirish uchun turliehtiyojlarini qondirishi shart, 
chunki busiz inson yashay olmaydi.Insonlarning yashashi,har tomonlama 
kamol topishi uchun zarur bo'lgan barcha ne'matlarularning hayotiy 
ehtiyojlarini tashkil etadi. Inson o'z extiyojlarini qondirish yo'lini qidiradi. 
Extiyojlarni qondirishi zarurligi, ya'ni yashash uchun kurash uni faollikka 
undaydi.Insonning ehtiyojlari xilma-xil.  
U yashar ekan, ovqat eydi, kiyim-kechak kiyadi, bilim oladi, 
boshkalar bidan muloqotda bo'ladi, do'stlashadi va hokazo. Ehtiyojlar turli 
shakl xususiyat, sifat, belgi, miqdor va boshqa jihatlari bilan bir-biridan 
farqlanadi. Har bir inson uchun o'zining qadr - qimmat o'lchovi mavjud Bir 
inson tomonidan qadrlangan, hayotiy ahamiyatga ega bo'lgan narsa ikkinchi 
bir kishi uchun hech qanday ahamiyatga ega bo'lmasligi mumkin.
ikkinchisini kamaytiradi, chunki qoshimcha mahsulot qoshimcha resurs talab qiladi. Demak, chegaralangan resurslar doirasida hamma ehtiyojlarni bir vaqtning ozida bir yola qondirib bolmaganidan ishlab chiqarish imkoniga qarab, u yoki bu ehtiyojlarni qondirishning optimal darajasini tanlab olish kerak bo'ladi. Resurslar sarfining birligidan olingan natija kopaysa, ehtiyoj yaxshi qondiriladi.Resurslarning tejalishi ular sarfining yaratilgan mahsulot va xizmatlar birligiga nisbatan qisqarishi demakdir. 2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi Kishilik jamiyati insonlardan tarkib topgan. Inson esa barcha jonzodlarning eng oliysi. Uboshqa jonzodlardan o'zining aql idroki bilan ajralib turadi. U xayot kechirish uchun turliehtiyojlarini qondirishi shart, chunki busiz inson yashay olmaydi.Insonlarning yashashi,har tomonlama kamol topishi uchun zarur bo'lgan barcha ne'matlarularning hayotiy ehtiyojlarini tashkil etadi. Inson o'z extiyojlarini qondirish yo'lini qidiradi. Extiyojlarni qondirishi zarurligi, ya'ni yashash uchun kurash uni faollikka undaydi.Insonning ehtiyojlari xilma-xil. U yashar ekan, ovqat eydi, kiyim-kechak kiyadi, bilim oladi, boshkalar bidan muloqotda bo'ladi, do'stlashadi va hokazo. Ehtiyojlar turli shakl xususiyat, sifat, belgi, miqdor va boshqa jihatlari bilan bir-biridan farqlanadi. Har bir inson uchun o'zining qadr - qimmat o'lchovi mavjud Bir inson tomonidan qadrlangan, hayotiy ahamiyatga ega bo'lgan narsa ikkinchi bir kishi uchun hech qanday ahamiyatga ega bo'lmasligi mumkin.
 
 
 
Ahamiyatiga ko'ra ehtiyojlarni tartibga solish u yoqda tursin, hamma 
insonlar uchun eng zarur bo'lganlarini ham sanab o'tish qiyin. Har bir inson 
uning uchun qaysi extiyojlar eng zarurligini uchun qaysi extiyojlar eng 
zarurligini o'zi belgilaydi. XX asr ko'pincha <<axborot asri» deb atalgan. 
XXI asrga kelib axborotning ahamiyati yanada ortdi. Axborotni biz turli-
tuman manbalardan olamiz.  
Masalan: radio, televidenie, gazeta va jurnal, kitob, global kompyuter 
tarmog'i internet kabilardan olamiz. Shu bilan birga <<an'anaviy axborot 
manbalari mavjud va doimo saqlanib qoladi. Ular ota-ona, qarindosh-urug', 
do'st-birodarlar, qo'ni- qo'shni, tanishlar, tasodifiy uchrashgan odamlar va 
hokazo.  
Biz har daqiqada yangi axborot olamiz. Bizni atrofimizni o'ragan 
olam tabiatni kuzatib yangi- yangi ma'lumotlar olamiz. Bizni organizmimiz 
axborot qabul qilishning doimiy manbai. Aynan axborot bizni barcha 
ehtiyojlarimizni shakllantiradi. 
Bizni barcha odatlarimiz, his- tuyg'ularimiz, bilim va hayot 
tajribamiz, u yoki bu narsaga baho berishimiz, avvaldan o'ylagan yoki 
beixtiyor hohish-istaklarimiz - barcha- barchasining asosida his-
tuyg'ularimiz, nerv tomirlarimiz orqali organizmimiz qabul qilgan axborot 
yotadi.  
Yangi axborot yangi ehtiyojlarni vujudga keltiradi, mavjudlarini 
tubdan o'zgartiradi. Axborot insonni beixtiyor harakatga solishi yoki 
natijasini ko'z o'ngiga keltirgan yoki aniq bilgan, tushungan holdagi hatti-
harakatini boshqarishi mumkin. 
 Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli yangi tovarlar 
ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday tovarlar bo'lmagani 
uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan.  
Masalan: kompyuter, qo'l telefon vaboshqalar. Avvaldan mavjud 
bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi 
axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi.
Ahamiyatiga ko'ra ehtiyojlarni tartibga solish u yoqda tursin, hamma insonlar uchun eng zarur bo'lganlarini ham sanab o'tish qiyin. Har bir inson uning uchun qaysi extiyojlar eng zarurligini uchun qaysi extiyojlar eng zarurligini o'zi belgilaydi. XX asr ko'pincha <<axborot asri» deb atalgan. XXI asrga kelib axborotning ahamiyati yanada ortdi. Axborotni biz turli- tuman manbalardan olamiz. Masalan: radio, televidenie, gazeta va jurnal, kitob, global kompyuter tarmog'i internet kabilardan olamiz. Shu bilan birga <<an'anaviy axborot manbalari mavjud va doimo saqlanib qoladi. Ular ota-ona, qarindosh-urug', do'st-birodarlar, qo'ni- qo'shni, tanishlar, tasodifiy uchrashgan odamlar va hokazo. Biz har daqiqada yangi axborot olamiz. Bizni atrofimizni o'ragan olam tabiatni kuzatib yangi- yangi ma'lumotlar olamiz. Bizni organizmimiz axborot qabul qilishning doimiy manbai. Aynan axborot bizni barcha ehtiyojlarimizni shakllantiradi. Bizni barcha odatlarimiz, his- tuyg'ularimiz, bilim va hayot tajribamiz, u yoki bu narsaga baho berishimiz, avvaldan o'ylagan yoki beixtiyor hohish-istaklarimiz - barcha- barchasining asosida his- tuyg'ularimiz, nerv tomirlarimiz orqali organizmimiz qabul qilgan axborot yotadi. Yangi axborot yangi ehtiyojlarni vujudga keltiradi, mavjudlarini tubdan o'zgartiradi. Axborot insonni beixtiyor harakatga solishi yoki natijasini ko'z o'ngiga keltirgan yoki aniq bilgan, tushungan holdagi hatti- harakatini boshqarishi mumkin. Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli yangi tovarlar ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday tovarlar bo'lmagani uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan. Masalan: kompyuter, qo'l telefon vaboshqalar. Avvaldan mavjud bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi.
 
 
 
Masalan: an'anaviy oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi 
vitaminlar, turli moddalar yoki boshqa xususiyatlari to'g'risidagi yangi 
ma'lumotlar. Kishining hayotida yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo 
bo'lishi natijasida ham yangi ehtiyojlar vujudga keladi.  
Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur 
buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga va 
boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot oladi, 
unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib boradi. 
Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu axborotga 
qarab u yoki bu qarorga keladi. tushungan holdagi hatti-harakatini 
boshqarishi mumkin. Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli 
yangi tovarlar ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday 
tovarlar bo'lmagani uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan.  
Masalan: kompyuter, qo'l telefon va boshqalar. Avvaldan mavjud 
bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi 
axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: an'anaviy 
oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi vitaminlar, turli moddalar 
yoki boshqa xususiyatlari to'g'risidagi yangi ma'lumotlar. Kishining hayotida 
yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo bo'lishi natijasida ham yangi 
ehtiyojlar vujudga keladi.  
Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur 
buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga va 
boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot oladi, 
unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib boradi. 
Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu axborotga 
qarab u yoki bu qarorga keladi. boshqasi uchun aksincha, yoki bir kishi 
uchun ma'naviy ehtiyoj hasham bo'lsa, boshqasi uchun kundalik ehtiyoj 
bo'lish mumkin, yoki ma'lum vaqt o'tgach oddiy extiyojlarga aylanishi 
mumkin. Inson ehtiyojlari tarkibiga turli jihatdan yondashib, uni har-xil
Masalan: an'anaviy oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi vitaminlar, turli moddalar yoki boshqa xususiyatlari to'g'risidagi yangi ma'lumotlar. Kishining hayotida yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo bo'lishi natijasida ham yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga va boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot oladi, unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib boradi. Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu axborotga qarab u yoki bu qarorga keladi. tushungan holdagi hatti-harakatini boshqarishi mumkin. Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli yangi tovarlar ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday tovarlar bo'lmagani uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan. Masalan: kompyuter, qo'l telefon va boshqalar. Avvaldan mavjud bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: an'anaviy oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi vitaminlar, turli moddalar yoki boshqa xususiyatlari to'g'risidagi yangi ma'lumotlar. Kishining hayotida yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo bo'lishi natijasida ham yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga va boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot oladi, unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib boradi. Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu axborotga qarab u yoki bu qarorga keladi. boshqasi uchun aksincha, yoki bir kishi uchun ma'naviy ehtiyoj hasham bo'lsa, boshqasi uchun kundalik ehtiyoj bo'lish mumkin, yoki ma'lum vaqt o'tgach oddiy extiyojlarga aylanishi mumkin. Inson ehtiyojlari tarkibiga turli jihatdan yondashib, uni har-xil
 
 
 
guruhlarga ajratish mumkin: 1.Ehtiyojlarning sub'ektlariga6 ko'ra: 
individual, guruhiy, umumjamiyat ehtiyojlariga bo'linadi. 
 
a) Individual ehtiyoj har bir insonning ehtiyojini ifodalaydi. U 
fiziologik ehtiyojlar, sotsial kontaktda bo'lish, o'zining har tomonlama kamol 
topishiga bo'lgan extiyojlar va boshqalarini o'z ichiga oladi. 
 
b) Guruhiy ehtiyoj - bu oilaviy yoki kishilarning biron maqsadda 
birlashgan guruhlari (mehnat jamoasi, turli uyushmalar) ehtiyojlari bo'lib, 
birgalikda yashash, faoliyat yuritish jarayonida vujudga keladigan umumiy 
ehtiyojlardir. v) Umum jamiyat ehtiyoji - bu mamlakat miqyosida, qolaversa 
er shari miqyosida insonlarning bir butun bo'lib tarkib topgan ehtiyojlaridir. 
U o'z ichiga birinchidan, barcha turdagi individual va guruhiy ehtiyojlarini 
olsa, ikkinchidan jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turish uchun 
zarur ehtiyojdir. Bularga tabiiy resurslarni asrash, mudofaa, jamiyatni 
boshqarish
guruhlarga ajratish mumkin: 1.Ehtiyojlarning sub'ektlariga6 ko'ra: individual, guruhiy, umumjamiyat ehtiyojlariga bo'linadi. a) Individual ehtiyoj har bir insonning ehtiyojini ifodalaydi. U fiziologik ehtiyojlar, sotsial kontaktda bo'lish, o'zining har tomonlama kamol topishiga bo'lgan extiyojlar va boshqalarini o'z ichiga oladi. b) Guruhiy ehtiyoj - bu oilaviy yoki kishilarning biron maqsadda birlashgan guruhlari (mehnat jamoasi, turli uyushmalar) ehtiyojlari bo'lib, birgalikda yashash, faoliyat yuritish jarayonida vujudga keladigan umumiy ehtiyojlardir. v) Umum jamiyat ehtiyoji - bu mamlakat miqyosida, qolaversa er shari miqyosida insonlarning bir butun bo'lib tarkib topgan ehtiyojlaridir. U o'z ichiga birinchidan, barcha turdagi individual va guruhiy ehtiyojlarini olsa, ikkinchidan jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turish uchun zarur ehtiyojdir. Bularga tabiiy resurslarni asrash, mudofaa, jamiyatni boshqarish
 
 
 
 
 
 
 
 
Xulosa
Xulosa