IJTIMOIY-IQTISODIY EHTIYOJLARNING MAZMUNI VA ULARNING TURKUMLANISHI
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
598,1 KB
IJTIMOIY-IQTISODIY EHTIYOJLARNING MAZMUNI VA
ULARNING TURKUMLANISHI
MUNDARIJA :
Kirish
1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI TASHKIL
ETADI
1.1. Ehtiyoj bu nima?
1.2. Ehtiyojning va uning turlari
1.3. Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik.
1.4. "Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida"
2-BOB.INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI .
2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari
2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi
Xulosa…
Tayanchi boralar
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
Ilovalar
KIRISH
Mamlakatimiz Prezidenti Sh.Mirziyoyev ta'kidlaganidek, hayotning o'zi va
xalqning talablari bizning oldimizga amaliy yechimini topish lozim bo'lgan yangi
va yanada murakkab vazifalarni qo'ymoqda¹. Ush- bu muammolar va hayotning
o'zi oldimizga qo'ygan murakkab vazi- falarni tezroq hal qilish, ularning
yechimini izlab topish, ko'p jihatdan kishilarning iqtisodiyot sirlarini, ayniqsa,
bozor iqtisodiyoti munosabat- larining mazmunini, ularning talablari, ziddiyatli
va chalkash xususi- yatlarini, qonun-qoidalarini, mamlakatimizda iqtisodiy
taraqqiyotni jadallashtirish maqsadida qabul qilingan strategik dasturlar
mazmunini, amalga oshirilayotgan keng ko'lamli iqtisodiy islohotlarni yanada
chuqurlashtirish, inson manfaatini birinchi o'ringa qo'yish, iqtisodiyotni
erkinlashtirish,
tarkibiy
o'zgartirish,
modernizatsiyalash
va
diversifikatsiyalashning maqsadi va mohiyatini chuqurroq bilishlariga bog'liqdir.
Jamiyatda ro'y beradigan iqtisodiy qonunlarni bilish va ularning amal
qilishiga ongli munosabatda bo'lishda, mamlakatni demokratlashtirish va
iqtisodiyotni bozor tamoyillari asosida isloh qilish jarayonlari mohiyatini
tushunish uchun zarur bo'lgan bilimlarni berishda iqtisodiyotning ahamiyati
beqiyosdir.
Hozirgi davrda iqtisodiyot nazariyasini o'rganish asosida har bir tadbirkor
yuqori malakali mutaxassis bo'lishi shart, chunki u bozor iqtisodiyotining asosiy
fundamentini ularning ongida shakllantirishga xizmat qiladi.
Iqtisodiy hayot sirlarini bilish va shu yo'ldagi faoliyatning asosiy
yo'nalishlarini aniqlashga intilish juda qadim zamonlardan mavjud bo'lib, bu
intilish iqtisodiy faoliyatni tartibga solish, uni kishilarga kerak bo'lgan tomonga
yo'naltirishga ijobiy ta'sir etish zaruriyatidan kelib chiqqan.
Iqtisodiyotga oid bilimlar antik dunyoning ko'zga ko'ringan olimlari
Ksenofont, Platon, Aristotel asarlarida, shuningdek qadimgi Misr, Xitoy,
Hindiston va Markaziy Osiyo olimlarining asarlarida qarab chiqilgan edi.
Biz uzoqqa bormasdan ming yillar osha bizga yetib kelgan Qur'oni karimni,
hadislarni, Qobusnomani, Ibn Xaldun asarlarini, bobolarimiz Abu Ali ibn Sino,
Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Alisher Navoiy, Mirzo Ulug'bek
asarlarini o'qir ekanmiz, ularda insonning yashashi uchun tabiat ehsonlari yetarli
emasligi, ijodiy mehnat qilish kerakligi qayta-qayta uqtirilganligiga yana bir karra
amin bo'lamiz. Jumladan, arab mutafakkiri Ibn Xaldun Abdurahmon Abu Zayd
(1332- 1406) ning iqtisodiyot bilimlarini rivojlantirishdagi hissasi juda kattadir.
Uning 1370-yilda yozilgan «Kitob-ul-ibar» («Ibratli misollar kitobi») asarida
dunyoda birinchi bo'lib, tovarning ikki xil xususiyatini-iste'mol qiymati va qiymat
tushunchalarini, oddiy va murakkab mehnatni, zaruriy va qo'shimcha mehnat
hamda zaruriy va qo'shimcha mahsulot tu- shunchalarini ajrata bildi. Shuningdek,
tovarlarni ayirboshlash jarayo- nida, ular bir-biriga taqqoslanganda mehnatni
tenglashtirish shaklida yu- zaga chiqishi, ya'ni tovarda gavdalangan mehnatning
va uning nafliligini hisobga olinishi ham ta'kidlangan.
Alisher Navoiyning iqtisodiy masalalarga oid g'oyalari 1482-yilda yozilgan
«Vaqfiya» va 1500 yilda yozilgan «Mahbub-ul-qulub>>> asarlarida bayon
etilgan. U kishi mahsulotni uch qismga boʻlib, birinchi qismini ketgan xarajatga,
ikkinchi qismini o'zining va oilasining ehtiyojlariga, uchinchi qismini esa
aholining ijtimoiy manfaatlari uchun sarflashga chaqiradi. Bundan tashqari,
mahsulotni yaratishda mehnat- ning roliga va ishlab chiqarish vositalarining
ishtirokiga alohida e'tibor beradi. Shu bilan birga boylikni halol mehnat bilan
topish, to'plash va foydalanish zarurligini ta'kidlaydi.
1-BOB. IQTISODIYOT INSON HAYOTINING POYDEVORINI
TASHKIL ETADI
1.1. Ehtiyoj bu nima?
Iqtisodiyot asoslarini, uning amal qilish qoida va tamoyillarini o'rganish, iqtisodiy
muammolarni hal etish eng avvalo ehtiyoj tushunchasi bilan uzviy bog'liqdir.
Chunki, birinchidan, inson hayotiga turli ehtiyojlarning paydo boʻlishi va
qondirilishi jarayoni sifatida qarash mumkin. Ikkinchidan esa, iqtisodiyotning
doimiy va bosh masalasi ehtiyojlarning cheksizligi va iqtisodiy resurslarning
cheklanganligi orqali namoyon boʻladi. Ehtiyojlar turli-tuman bo'lib, ularni
iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy va boshqa turdagi ehtiyojlarga
ajratish mumkin. Ular orasida kishilarning yashashi, mehnat qilishi va hayot
kechirishi uchun zarur bo'lgan moddiy ne'matlardan hamda xizmatlarni o'z ichiga
oluvchi ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlarning asosiy
jihati – ularni qondirish uchun iqtisodiy faoliyat yoki ijtimoiy ishlab chiqarishning
taqozo etilishidir. O'z navbatida ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy
ehtiyojlarga boʻlinadi. Moddiy ehtiyojlar – bu kishilarning o'z hayotiy
faoliyatlarini ta'minlashda qoʻllaniluvchi moddiy koʻrinishdagi ne'matlar va
xizmatlarga boʻlgan zaruratdir.
Barcha hayotiy ehtiyojlar (iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy, ma'naviy, siyosiy
ehtiyojlar) ichida ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlar alohida o'rin tutadi. Bu ehtiyojlar
kishilarning yashashi, mehnat qilishi va hayot kechirishi uchun moddiy ne'matlar
hamda xizmatlarga zaruratdan iborat bo'ladi. Shu jihatdan olganda ijtimoiy-
iqtisodiy ehtiyojlar moddiy va ma'naviy ehtiyojlarni o'z ichiga oladi. Moddiy
ehtiyojlar, bu avvalo, kishilarning o'zlariga foydali bo'lgan moddiy ne'matlarni
xarid qilish va foydalanishga bo'lgan zaruratdir. Bular iste'mol uchun zarur
bo'lgan ko'plab hayotiy predmetlarni (oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar-joy) va
zeb-ziynat buyumlarini (taqinchoq, atir-upa, yengil avtomobil va h.k.) o'z ichiga
oladi.
Ma'naviy ehtiyojlar kishilarning bilim va dam olish, madaniy saviyasini oshirish,
malaka-mahoratga ega bo'lish, har xil xizmatlardan bahramand bo'lish kabi
moddiy ko'rinishga ega bo'lmagan ko'plab hayotiy zaruratlarni o'z ichiga oladi.
Ehtiyojlar yakka tarzda va birgalikda qondirilishi mumkin. Bu esa ehtiyojning
tabiatiga va uni qondiruvchi obyektlar xususiyatiga bog'liq. Shunday buyum va
xizmat turlari borki, ulardan faqat birgalikda foydalanish mumkin. Masalan, ta'lim
olish binolari, kasalxonalardan, dam olish joylaridan bahramand bo'lish, sport
o'yinlari va ko'ngilochar tomoshalarni birgalikda ko'rish kabilar shular
jumlasidandir.
Jamiyat ehtiyojlariga quyidagi bir qator omillar ta'sir ko'rsatadi:
1. Jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi.
2. Jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum.
3. Tabiiy-geografik sharoitlar.
4. Tarixiy-milliy an'analar va urf-odatlar.
5. Aholi sonining o'sishi, uning tarkibidagi o'zgarishlar.
6. Xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar.
Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qon- dirish mumkin
emas. Jamiyatda har bir ma'lum davrda ko'plab qondi- rilmagan ehtiyojlar bo'ladi.
Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo bo'lishi, keng reklamaning ta'siri va
savdoning rag'batlantirishi nati- jasida ehtiyojlar oʻzgaradi va ko'payib boradi.
Shunday ekan, jamiyat- ning, ya'ni uni tashkil qiluvchi shaxslar, muassasa va
korxonalar ehtiyoj- larining cheksizligi, ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib
borishi tabiiy boʻlib, uni oʻziga xos qonun orqali ifodalash mumkin.
Ehtiyojlarning miqdoran o'sib, sifat jihatidan takomillashib borishi ehtiyojlarning
o'sib borishi qonuni deyiladi. Bu qonun ishlab chiqarish bilan ehtiyojlar
o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bog'liqlikni aks ettiradi.
Ehtiyojlarning o'zi ham bir-birini taqozo etadi. Bir ehtiyoj oʻz orqasidan boshqa
bir ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning
paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat ko'rsatish,
dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi.
Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan chegaralanadi.
Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bo'ladigan
iqtisodiy resurslar cheklangan bo'ladi. Iqtisodiy resurslar deganda, tovar ishlab
chiqarish va xizmat ko'rsatish jarayonlarida foydalanish mumkin bo'lgan barcha
vosita va imkoniyatlar majmui tushuniladi.
1.2
Ehtiyotning va uning turlari . Iqtisodiy resurslar.
Iqtisodiy resurslarni quyidagi guruhlarga ajratish mumkin:
1. Tabiiy resurslar (yer, yer osti boyliklari, suv, oʻrmon va biologik resurslar);
2.
Ishchi kuchi resurslari (kishilarning aqliy va jismoniy qobiliyatlari);
3.
Kapital (foyda olish maqsadida ishlatiladigan binolar, stanoklar, ma-
shinalar, asbob-uskunalar, inshootlar, qurilmalar, sotishga tayyor tovarlar,
pul mablag'lari va boshqalar);
4.
Tadbirkorlik qobiliyati (kishilarning ishlab chiqarish va xizmat ko'rsatish
jarayonlarini tashkil etish va boshqarish qobiliyatlari).
Iqtisodiy resurslarning ishlab chiqarish omillaridan farqi shundaki, ularga
ishlab chiqarishda bevosita qatnashadigan ishchi kuchi, tabiiy re- surslar va
ishlab chiqarish vositalaridan tashqari hamma moddiy resurslar, tovar va pul
zaxiralari ham kiradi.
Resurslarning cheklanganligi ehtiyojni qondirishning muhim yo'li bo'lgan
ishlab chiqarish imkoniyatlarini ham cheklab qo'yadi. Bu imkoniyatlar
darajasi doimo bir xil bo'lib turmaydi, balki yangi texnikalar va
texnologiyalarning yaratilishi va ishga solinishi ishlab chiqarish
imkoniyatlarini, uning chegaralarini kengaytirish imkonini beradi. Iqtisodiy
resurslar, ishlab chiqarish va ehtiyojlarni qondirish darajasi o'rtasidagi
doimiy va mustahkam aloqadorlikni quyidagicha ifodalash mumkin.
a) jamiyatning iqtisodiy taraqqiyot darajasi. Iqtisodiyoti rivojlanishdan
orqada qolgan mamlakatlarda ehtiyojlar doirasi tor boʻlsa, aksincha,
iqtisodiyoti yuqori darajada rivojlangan mamlakatlarda uning doirasi keng
va xilma-xil bo'ladi;
b) jamiyatdagi ijtimoiy-iqtisodiy tuzum. Agar jamiyatdagi tuzum bozor
iqtisodiyoti yoki kapitalistik tartiblar asosida qurilgan bo'lsa, undagi ijtimoiy
guruhlar boylar va kambag'allar, mulkdor va mulksizlarga boʻlinib, ularga
mansub kishilar ehtiyojlari o'rtasida katta farq mavjud bo'ladi. Yuqori
daromad oluvchilar juda sifatli, noyob mahsulotlar va xizmatlarga ehtiyoj
bildirsa, kambag'allarning ehtiyojlari o'z hayotini saqlash uchun juda zarur
mahsulotlar va xizmatlar bilangina cheklanadi;
d) tabiiy-geografik sharoitlar. Ular ham ehtiyojlarning miqdori va turiga
ta'sir qiluvchi omillardir. Nisbatan sovuq iqlim sharoitida, issiq iqlim
sharoitiga qaraganda hayot kechirish uchun oqsil va yogʻga boy oziq-ovqat,
issiq kiyim-kechak, uy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj bo'ladi; g)
tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy
va diniy marosimlar, urf-odatlar,
Navro'z bayrami ro'za va hayitlar oʻziga
Issiq kiyim-kechag, иy va transport vositalariga ko'proq ehtiyoj boʻladi; g)
tarixiy-milliy an'analar va urf- odatlar. Masalan, tarixan shakllangan milliy
va diniy marosimlar, urf-odatlar, Navro'z bayrami, roʻza va hayitlar oʻziga
xos ehtiyojlarni yuzaga keltiradi.
e) aholi sonining oʻsishi, uning tarkibidagi oʻzgarishlar ham ehtiyojlarga
ta'sir etuvchi asosiy omillardan hisoblanadi.
f) xalqaro, davlatlar, millatlar va mintaqalar o'rtasidagi aloqalar, ayniqsa,
ular o'rtasidagi mahsulot va axborot ayirboshlash yangi ehtiyojlarning keng
tarqalishiga olib keladi.
Alohida kishilarning ehtiyojlari ularning yoshi, jinsi, oilaviy ahvoli, kasbi,
mehnatning tabiati kabi omillarga bog'liq. Masalan, keksa kishilar
yoshlardan farq qilib, yengil hazm boʻladigan ovqatga, dori- darmonga,
shovqin-suronsiz yashash muhitiga koʻproq ehtiyoj sezadilar. Ko'p bolali
oilalarda bolalar kiyimi, o'yinchoqlarga ehtiyoj yuqori boʻlsa, farzandsiz
oilalarda bunday ehtiyojlar boʻlmaydi. Alohida kishilar ehtiyojlariga kuchli
ta'sir qiluvchi omillar shundan iboratki, murakkab, og'ir va yengil mehnat
turlari bilan shug'ullanuvchi kishilar ehtiyojlari bir-biridan tubdan farq
qiladi.
1.3
Ehtiyojlarning qondirilish darajasi oʻrtasidagi bogʻliqlik.
Cheklangan iqtisodiy resurslardan unumli foydalanib, ishlab
chiqarish imkoniyatlarini va binobarin ehtiyojlarni qondirishning darajasini
oshirish zarurligi iqtisodiyot oldiga quyidagi muammolarni qo'yadi.
1. Ishlab chiqarish va xizmat koʻrsatishning optimal variantlarini
(eng zarur va tejamli turlarini) tanlab olish va resurslarni ko'proq ishlab
chiqarishga jalb qilish.
2. Mavjud resurslarning har bir birligidan tejab-tergab, samarali
foydalanish.
3. Fan-texnika yutuqlarini va yangi texnologiyalarni joriy qilib, yangi
energiya, material, xomashyo turlari, ularning manbalarini topib,
foydalanishga jalb qilish, resurslar unumdorligining oshishiga erishish. Bu
muammolarni hal qilish zaruriyati kishilardan chuqur iqtisodiy bilimlarga
ega boʻlishni taqozo qiladi.
Ijtimoiy-iqtisodiy, shu jumladan, moddiy ehtiyojlarni to'liq qondirish
mumkinemas. Jamiyatda har bir ma'lum davrda ko'plab qondirilmagan
ehtiyojlar boʻladi. Vaqt o'tishi bilan yangi buyumlarning paydo boʻlishi, keng
reklamaning ta'siri va savdoning rag'batlantirishi natijasida ehtiyojlar
o'zgaradi va ko'payib boradi. Shunday ekan, jamiyatning, ya'ni uni tashkil
qiluvchi shaxslar, muassasa va korxonalar ehtiyojlarining cheksizligi,
ularning to'xtovsiz yangilanib va o'sib borishi tabiiydir. Bu ehtiyojlarning
to'xtovsiz o'sib borishi iqtisodiy qonunda o'z ifodasini topadi.
Bunday qonun nafaqat ehtiyojlarning miqdoran o'sib borishini, balki
ularning tarkiban yangilanib turishini, eskilarining o'rniga yangilarining
kelishini bildiradi. Ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni ishlab chiqarish bilan
ehtiyojlar o'rtasidagi uzviy, to'g'ridan-to'g'ri bogʻliqlikni aks ettiradi. Ishlab
chiqarish ehtiyojlarni qondirishga qaratiladi va uning rivojlanishi yangi
ehtiyojlarni yuzaga keltiradi. Ishlab chiqarish baynalminal tus olishi bilan
ishlab chiqarish va ehtiyoj o'rtasidagi bog'liqlik xalqaro miqyosda aks etadi.
Ma'lum bir mamlakatda paydo boʻlgan ehtiyoj boshqalariga tarqalib,
xalqaro xususiyatga ega boʻladi. Masalan, komputer hir mamlakatda
naudoxususiyatga ega boʻladi. Miqyosida tarqaldi. Xalqaro aloqalar
rivojlanib borgani sari ehtiyojlarning milliy xususiyatlari bilan bir qatorda
uning millatlararo, baynalminal belgilari rivoj topib boradi. Ehtiyojlarning
o'zi ham bir-birini taqozo qiladi. Bir ehtiyoj o'z orqasidan boshqa bir
ehtiyojni keltirib chiqaradi. Masalan, kompyuter texnikasiga ehtiyojning
paydo boʻlishi, o'z navbatida uni ishlatishni o'rganish, unga xizmat
ko'rsatish, dastur tuzish kabi ehtiyojlarni keltirib chiqaradi. Ehtiyojlarning
o'sib borishi bir tekis, uzluksiz boʻlmaydi. Uning o'sishiga qarshi ta'sir
qiluvchi omillar ham mavjud bo'ladi. Ishlab chiqarish holati, jamiyatdagi
hukmron munosabatlar, favqulodda yuz beradigan holatlar (urushlar,
iqtisodiy tizim almashishi) va zilzila, suv toshqini, yong'in kabi tabiiy ofatlar
ehtiyojlarning o'sib borishiga qarshi ta'sir ko'rsatuvchi omillardir.
Shunday qilib, ehtiyojlarning o'sib borishi qonuni mavjud
ehtiyojlarning miqdoran o'sib borishida, mutlaqo yangi ehtiyojlarning paydo
boʻlishida, muayyan ehtiyojlar doirasida turli ehtiyojlar nisbatining
o'zgarishida va bir ehtiyojning boshqasi bilan almashinishida namoyon
boʻladi. Ehtiyojlarning o'sib borishi, uni qondirish vositalari darajasi bilan
chegaralanadi. Chunki ehtiyojlar cheksiz o'zgargani holda uni ta'minlash
uchun kerak boʻladigan iqtisodiy resurslar cheklangan boʻladi. Iqtisodiy
resurslar deganda jamiyat, mamlakat, ayrim korxona va firma, oila ixtiyorida
to'planib, ayni vaqtda mavjud bo'lgan, tovar ishlab chiqarish, xizmat
koʻrsatish, ularni iste'molchiga yetkazib berishda va iste'mol jarayonlarida
foydalanish mumkin boʻlgan imkoniyatlar, qoʻr- qutlar va manbalar
tushuniladi.
Ehtiyoj va uning turlari. Iqtisodiy resurslar.
Jamiyatning tuzilishi qanday bolishidan kat'i nazar uning a'zolari oz
ehtiyojlarini qondirishlari shart, chunki hayot kechirish ehtiyojlarning
qondirilishini talab etadi. Hayotiy ehtiyojlarning turlari kop.
Ular iqtisodiy, sotsial, madaniy, siyosiy, ma'naviy va hatto sof
fiziologik ehtiyojlardan iboratdir. Bularning orasida eng ustuvor ahamiyatga
ega bolgani sotsial- iqtisodiy ehtiyojdir.
Sotsial-iqtisodiy ehtiyojlar- kishilarning yashashi, mehnat qilishi va
ma'lum iqtisodiy mavqega ega bolishi uchun iste'mol etilishi zarur bolgan
mahsulotlar va xizmatlar majmuidir. Bu faqat tirikchilik ehtiyoji emas, balki
insonning shaxs sifatida kamol topish zarurati hamdir. Uning jismoniy
ehtiyojlardan farqi shuki, mehnat vositasida va tabiat ishtirokida qondiriladi,
ya'ni u ishlab chiqarish faoliyatini talab qiladi. Ehtiyoj avvalam bor yakka
tartibda boladi, chunki har bir odamning xususiyatiga qarab ehtiyoj
farqlanadi.
Shunday ehtiyojlar borki, ular yakka bolsada, birgalikda qondirilishi
mumkin. Bunday vaqtda guruhiy ehtiyojlar paydo bo`ladi. Bu esa ma'lum
guruhga birlashgan kishilarning umumiy ehtiyojidir. Bunga misol qilib
oilaviy ehtiyoj, mehnat jamoasi, va siyosiy uyushmalarning ehtiyojlarini
keltirishimiz mumkin. Umumjamiyat ehtiyoji ham borki, u birinchidan,
barcha turdagi yakka va guruhiy ehtiyojlarning majmuidan iborat bolsa,
ikkinchidan, jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turishi uchun zarur
ehtiyojdir. Masalan, tabiiy resurslarni avaylash, mudofaa qilish, iqtisodiy
zahiralar hosil qilish, jamiyatni boshqarib turish va boshqalar.
1.4
"Shaxsiy va ijtimoiy ehtiyojlar haqida"
Jamiyatdagi ehtiyojlar ozining turidan qat'i nazar, ularning mavjud
bolishi, qondirilishi va osishi bir kancha omillarga bogliq boladi, ya'ni :
jamiyat iqtisodiy taraqqiyotida erishilgan darajaga;
jamiyatning sotsial-iqtisodiy tuzumiga; hayot kechirishning tabiiy-
jugrofiy sharoitiga ; tarixiy - milliy an'analar va odatlar bilan boglanib
ketishiga.
Agar iqtisodiyot qoloq bolsa ehtiyojlar doirasi tor boladi, aksincha,
iqtisod yuksak bolsa, ehtiyoj keng va xilma xil boladi.
Jamiyatning ehtiyoji turli ijtimoiy toifa va guruhlarga mansub
kishilar ehtiyojining yaxlitligidir. Shu sababdan, u jamiyatning ichki
tuzumiga bogliq. Agar jamiyat mulkdor va mulksizlarga, boy va
kambag'allarga ajralgan bolsa yoki jamiyatda ijtimoiy tenglik bolib, u chuqur
tabaqalashmasa, uning asosini ortacha mulkdorlar sinfi tashkil etsa, shunga
qarab ehtiyojlar har xil boladi. Demak, inson ehtiyoji abadiy. Inson bor ekan,
uning ehtiyoji mavjud. Ehtiyojlar xilma-xilligi boisi insonning ehtiyojlari
boshqa bir insonning ehtiyojlariga oxshamaydi.
Ammo ehtiyojda bir qator yirik belgilar borki, ularga qarab
ehtiyojlarni guruhlarga bolish mumkin. Bunga ehtiyojning xarakteri, uning
nimaga qaratilishi asos qilib olinadi. Shu jihatdan qaralganda sotsial-
iqtisodiy ehtiyojlar uch qismga bolinadi.
1.moddiy ehtiyojlar;
2.sotsial-ma'naviy ehtiyojlar ;
3.mehnat ehtiyoji.
Moddiy ehtiyojlar azaliy, ular inson paydo bolishi bilan yuzaga
kelgan. Ular tabiiy ehtiyojlardir. Moddiy ehtiyojlar eng zarur va hayotiy
bolib, oziq- ovqat, kiyim - kechak, turar - joy, transport, aloqa, gigiena
ehtiyojlaridan iboratdir. Ularning qondirilishi yashashning birlamchi
shartidir. Sotsial-ma'naviy ehtiyojlar asosan xizmatlardan masalan,
oqituvchi, vrach, san'at arbobi xizmatlaridan iborat bolib, ular ma'lum
faoliyat shakliga ega, ularning yaqqol moddiy korinishi yoq.
Mehnat ehtiyojining mavjudligi faqat mehnatsiz nozu-ne'matlar
yaratib bolmasligida emas, balki mehnatsiz inson shaxsi kamol topa
olmasligidadir. Mehnat ehtiyoji insonni ozida mujassamlashgan moddiy
shaklda bolmaydi, u ishlashga bolgan ishtiyokda ifoda etiladi. Ehtiyojlarning
uzluksiz ozgarib turishi har qanday jamiyatga xosdir, ya'ni ehtiyojlar
cheksizdir.
Ehtiyojlarning cheksizligi ularning toxtovsiz yangilanib borishidan
iboratdir.. Ehtiyojning yuksalish qonuni borki, u umumiqtisodiy qonunlar
jumlasiga kiradi va jamiyatning ichki tuzilishidan qat'i nazar insoniyat
taraqqiyotining hamma bosqichlarida amal qiladi. Bu hamma bosqichlarida
amal qiladi. Bu qonunga kora jamiyat a'zolarining, butun aholining
ehtiyojlari uzluksiz yuksalib boradi, ehtiyoj miqdoran osib, tarkiban
yangilanib turadi, eski ehtiyojlar orniga yangisi keladi, ehtiyojlarning
rivojlanishi murakkab tarzda yuz beradi.
Ehtiyojlar yuksalishining tort jihati bor.
1.Ehtiyoj kengayib miqdoran osib boradi, ya'ni muayyan ehtiyoj
saqlangan holda uning ortib borishi. Masalan:
gazlamaga ehtiyoj boshqa ehtiyoj bilan orin almashmaydi, ammo
uning miqdori oshadi. 2. Mutlaqo yangi ehtiyojlar paydo bolib, eskilarini
surib qo'yadi, ehtiyojlarning ichki tartib strukturasi ozgaradi. Masalan:
televidenie va videoapparatura paydo bolishi bilan uyda xohlagan tomoshani
korish ehtiyoji paydo bolib, teatr yoki kinoga borish ehtiyoji qisqaradi.
2
Muayyan ehtiyojlar guruhi doirasida turli ehtiyojlar nisbati ozgaradi. Bunda
ehtiyoj umumiy tarzda saqlanadi, lekin uning aniq korinishlari va shakllari
ozgaradi. Masalan: umumiy transport ehtiyoji saqlangan holda, transport aniq
turlariga ehtiyoj ozgaradi. Bir ehtiyojning ikkinchisi bilan almashtirilishi.
Bunday almashuv orinbosar ehtiyojlarning paydo ehtiyojlar yuksak
rivojlangan iqtisodiyotga xosdir. Masalan: shakar, qand, konfet, tort, navvot
shirinlikka ehtiyojni qondiradi, ammo bir-birining ornini bosishi ularning
foydaliligi darajasidan kelib chiqadi. Korinib turibdiki ehtiyojlarning
yuksalishi muqarrar ekan, lekin asosiy muammo ehtiyojlarni qondirishdir.
Buning birdan-bir vositasi ishlab chiqarishdir. Ehtiyoj yuksalar ekan uni
qondirish vositalari ham rivojlanadi. Gap shundaki, ehtiyojlar cheksiz
ozgargani holda uni ta'minlash uchun kerak bolgan ishlab chiqarish resurslar
cheklangan boladi.Bu resurslar tabiiy resuslar, mehnat resurslari, pul
resurslari, texnika va texnologiya resurslaridir. Buni g'arbda iqtisodchilar
resurslarning
kamyobligi
deb
atashadi.
Ehtiyoj
va
resurslarning
nomutanosibligi, birining cheksizligi va ikkinchisining kamyobligi ishlab
chiqarish imkoniyatlaridan tola va samarali foydalanishni talab qiladi.
Resurslar deganda faqat pulni tushunmaslik kerak. Resurslar birinchidan,
moddiy shaklga ega bo`lib, yer-suv, yer osti va yer usti boyliklari, asbob-
uskuna, mashinamexanizmlar, bino-inshoatlar va boshqalardan, ikkinchidan,
inson resurslari yoki mehnat resurslaridan, aniqrog'i mehnat resurslaridan,
aniqrog'i kishilarni mehnat qilib ishlab chiqara olish qobiliyatidan.
Uchinchidan, moliyaviy resurslar: Valyuta birligi va qimmatbaho
qog'ozlardan, tortinchidan tabiiy resurslar ya'ni ishlatilsa ornini toldirish
mumkin yoki mumkin bo'lmagan tabiiy boyliklardan iborat. Er kurrasi va
qa'ridagi tabiiy boyliklar ekin maydoni, o'rmonlar, qazilma boyliklar,
umuman osimlik va hayvonot dunyosi miqdoran cheklangan. Masalan
Markaziy Osiyodagi sugorma dehqonchilik Amudaryo va Sirdaryoning suv
zahirasi bilan cheklangan. Aholining osish sur'atlari pasaygan sharoitda, aholi
qariydi, uning tarkibida ishga layoqatli kishilar salmogi qisqaradi. Toxtovsiz
yuksalib boradigan ehtiyojni qondirish uchun kamyob resurslar oqilona
ishlatilishi shart. Shu sababli hatto ibtidoiy jamiyatdagi kishilar yerni
chirindilar va kul bilan ogitlab, hosildorlikni oshirishga intilganlar. Har doim
cheklangan resurslarni tejamli ishlatish cheksiz ehtiyojlarni qondirish vositasi
bolib kelgan.
2-BOB. INSON EHTIYOJINING ORTIB BORISHI
2.1 Ijtimoiy-iqtisodiy ehtiyojlarning mazmuni va shakllari
Yuksalayotgan ehtiyojning uni qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama
boladi: 1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran ortib
borishi qondirish vositasi bilan aloqasi ikki yoqlama boladi:
1. Ehtiyojning miqdoran ortib borishi resurs birligidan miqdoran ortib
borishi resurs birligidan koproq iste'mol buyumlari olishni talab
qiladi. 2. Ehtiyoj tarkibining yangilanishi resurs birligidan kop
turdagi mahsulot olishni talab qiladi. Masalan: 1 tonna metalldan
10 xil emas, 25 xil uy- rozgor buyumlari olinadi. Ehtiyojlar tez
ozgargani sababli, muayyan resurslar sharoitida ularning
hammasini birdan qondirib bolmaydi. Shu sababli jamiyat muqobil
mahsulotlardan qaysi birini ishlab chiqarishni tanlab oladi.
Resurslar
cheklanganligidan
bir
mahsulotni
kopaytirish
ikkinchisini kamaytiradi, chunki qoshimcha mahsulot qoshimcha
resurs talab qiladi.
Demak, chegaralangan resurslar doirasida hamma ehtiyojlarni bir
vaqtning ozida bir yola qondirib bolmaganidan ishlab chiqarish
imkoniga qarab, u yoki bu ehtiyojlarni qondirishning optimal
darajasini tanlab olish kerak bo'ladi. Resurslar sarfining birligidan
olingan natija kopaysa, ehtiyoj yaxshi qondiriladi.Resurslarning
tejalishi ular sarfining yaratilgan mahsulot va xizmatlar birligiga
nisbatan qisqarishi demakdir.
2.2 Ehtiyojlarning vujodga kelishi va ularning qondirish darajasi
Kishilik jamiyati insonlardan tarkib topgan. Inson esa barcha
jonzodlarning eng oliysi. Uboshqa jonzodlardan o'zining aql idroki bilan
ajralib turadi. U xayot kechirish uchun turliehtiyojlarini qondirishi shart,
chunki busiz inson yashay olmaydi.Insonlarning yashashi,har tomonlama
kamol topishi uchun zarur bo'lgan barcha ne'matlarularning hayotiy
ehtiyojlarini tashkil etadi. Inson o'z extiyojlarini qondirish yo'lini qidiradi.
Extiyojlarni qondirishi zarurligi, ya'ni yashash uchun kurash uni faollikka
undaydi.Insonning ehtiyojlari xilma-xil.
U yashar ekan, ovqat eydi, kiyim-kechak kiyadi, bilim oladi,
boshkalar bidan muloqotda bo'ladi, do'stlashadi va hokazo. Ehtiyojlar turli
shakl xususiyat, sifat, belgi, miqdor va boshqa jihatlari bilan bir-biridan
farqlanadi. Har bir inson uchun o'zining qadr - qimmat o'lchovi mavjud Bir
inson tomonidan qadrlangan, hayotiy ahamiyatga ega bo'lgan narsa ikkinchi
bir kishi uchun hech qanday ahamiyatga ega bo'lmasligi mumkin.
Ahamiyatiga ko'ra ehtiyojlarni tartibga solish u yoqda tursin, hamma
insonlar uchun eng zarur bo'lganlarini ham sanab o'tish qiyin. Har bir inson
uning uchun qaysi extiyojlar eng zarurligini uchun qaysi extiyojlar eng
zarurligini o'zi belgilaydi. XX asr ko'pincha <<axborot asri» deb atalgan.
XXI asrga kelib axborotning ahamiyati yanada ortdi. Axborotni biz turli-
tuman manbalardan olamiz.
Masalan: radio, televidenie, gazeta va jurnal, kitob, global kompyuter
tarmog'i internet kabilardan olamiz. Shu bilan birga <<an'anaviy axborot
manbalari mavjud va doimo saqlanib qoladi. Ular ota-ona, qarindosh-urug',
do'st-birodarlar, qo'ni- qo'shni, tanishlar, tasodifiy uchrashgan odamlar va
hokazo.
Biz har daqiqada yangi axborot olamiz. Bizni atrofimizni o'ragan
olam tabiatni kuzatib yangi- yangi ma'lumotlar olamiz. Bizni organizmimiz
axborot qabul qilishning doimiy manbai. Aynan axborot bizni barcha
ehtiyojlarimizni shakllantiradi.
Bizni barcha odatlarimiz, his- tuyg'ularimiz, bilim va hayot
tajribamiz, u yoki bu narsaga baho berishimiz, avvaldan o'ylagan yoki
beixtiyor hohish-istaklarimiz - barcha- barchasining asosida his-
tuyg'ularimiz, nerv tomirlarimiz orqali organizmimiz qabul qilgan axborot
yotadi.
Yangi axborot yangi ehtiyojlarni vujudga keltiradi, mavjudlarini
tubdan o'zgartiradi. Axborot insonni beixtiyor harakatga solishi yoki
natijasini ko'z o'ngiga keltirgan yoki aniq bilgan, tushungan holdagi hatti-
harakatini boshqarishi mumkin.
Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli yangi tovarlar
ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday tovarlar bo'lmagani
uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan.
Masalan: kompyuter, qo'l telefon vaboshqalar. Avvaldan mavjud
bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi
axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi.
Masalan: an'anaviy oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi
vitaminlar, turli moddalar yoki boshqa xususiyatlari to'g'risidagi yangi
ma'lumotlar. Kishining hayotida yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo
bo'lishi natijasida ham yangi ehtiyojlar vujudga keladi.
Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur
buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga va
boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot oladi,
unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib boradi.
Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu axborotga
qarab u yoki bu qarorga keladi. tushungan holdagi hatti-harakatini
boshqarishi mumkin. Fan-texnika taraqqiyoti, yangi-yangi ixtirolar tufayli
yangi tovarlar ishlab chiqariladi, xizmatlar ko'rsatiladi. Ilgari bunday
tovarlar bo'lmagani uchun ehtiyojlar ham bo'lmagan.
Masalan: kompyuter, qo'l telefon va boshqalar. Avvaldan mavjud
bo'lgan, lekin u tovarlarni xususiyatlarini bilmagan odam bu xaqda yangi
axborot olishi tufayli yangi ehtiyojlar vujudga keladi. Masalan: an'anaviy
oziq-ovqat mahsulotlari sabzavot, mevalardagi vitaminlar, turli moddalar
yoki boshqa xususiyatlari to'g'risidagi yangi ma'lumotlar. Kishining hayotida
yangi vaziyat, yangi muammolarni paydo bo'lishi natijasida ham yangi
ehtiyojlar vujudga keladi.
Masalan: oilada farzand tug'ilishi natijasida chaqalok uchun zarur
buyumlarga, kasal bo'lganda doriga, kasbini o'zgartirganda ish qurollariga va
boshqalar. Xullas inson butun hayoti davomida yangi-yangi axborot oladi,
unga muvofiq ravishda ehtiyojlar vujudga keladi va doimo o'zgarib boradi.
Shunday qilib har bir kishi avval axborotga ega bo'ladi so'ngra shu axborotga
qarab u yoki bu qarorga keladi. boshqasi uchun aksincha, yoki bir kishi
uchun ma'naviy ehtiyoj hasham bo'lsa, boshqasi uchun kundalik ehtiyoj
bo'lish mumkin, yoki ma'lum vaqt o'tgach oddiy extiyojlarga aylanishi
mumkin. Inson ehtiyojlari tarkibiga turli jihatdan yondashib, uni har-xil
guruhlarga ajratish mumkin: 1.Ehtiyojlarning sub'ektlariga6 ko'ra:
individual, guruhiy, umumjamiyat ehtiyojlariga bo'linadi.
a) Individual ehtiyoj har bir insonning ehtiyojini ifodalaydi. U
fiziologik ehtiyojlar, sotsial kontaktda bo'lish, o'zining har tomonlama kamol
topishiga bo'lgan extiyojlar va boshqalarini o'z ichiga oladi.
b) Guruhiy ehtiyoj - bu oilaviy yoki kishilarning biron maqsadda
birlashgan guruhlari (mehnat jamoasi, turli uyushmalar) ehtiyojlari bo'lib,
birgalikda yashash, faoliyat yuritish jarayonida vujudga keladigan umumiy
ehtiyojlardir. v) Umum jamiyat ehtiyoji - bu mamlakat miqyosida, qolaversa
er shari miqyosida insonlarning bir butun bo'lib tarkib topgan ehtiyojlaridir.
U o'z ichiga birinchidan, barcha turdagi individual va guruhiy ehtiyojlarini
olsa, ikkinchidan jamiyatni yaxlit organizm sifatida yashab turish uchun
zarur ehtiyojdir. Bularga tabiiy resurslarni asrash, mudofaa, jamiyatni
boshqarish