Ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va mazmuni

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

20

Faytl hajmi

34,8 KB


 
 
 
 
 
 
Ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va mazmuni 
 
 
Reja: 
1.Ijtimoiy - pedagogik texnologiya tushunchasi va uning mohiyati.  
2.Nazariy, amaliy va tadqiqotchilik ijtimoiy - pedagogik texnologiyalar.       
3.Ijtimoiy pedagogning amaliy faoliyati va texnologiyalarning o’zaro aloqalari.       
4.Ijtimoiy - pedagogik texnologiyalar tasnifi. Tasnifning asoslari va me- zonlari. 
 
 Tayanch iboralar: jamiyatning ijtimoiy buyurtmasi, pedagogik tashhis, 
istiqbollash, rejalashtirish, boshqarish va baholash, ijtimoiy, bosqichlilik. 
 
 
27.1. Bosqichlilik — ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va uni 
amalga oshirish jarayonining asosiy xususiyati sifatida. Qator yillar davomida 
pedagogik texnologiya nazariyasi va amaliyoti bir-biriga bogʻliq boʻlmagan holda 
oʻrganib kelindi va u turli faoliyat doirasida edi. Bugungi kunda mutaxassislarning 
ilmiy salohiyatini birlashtirishga mamlakatimizda keng imkoniyatlar tugʻildi. 
Nazariya va amaliyot birligining taʼminlanayotganligini zamonaviy pedagogik 
texnologiyaning asl mohiyatini aniqlashga yoʻl ochmoqda. Bizning fikrimizcha, 
yangi pedagogik texnologiyaga pedagogika fanining alohida tarmogʻi sifatida qarash 
yoki faqat taʼlim amaliyotini maqbullashtirishga yoʻnaltirilgan tizim, deb qarash 
mumkin emas. Pedagogik texnologiya bu sohadagi nazariy va amaliy izlanishlarni 
birlashtirish doirasidagi faoliyat yoʻnalishlarini aniqlaydi. Bu yerda izlanishning 
mohiyati — pedagogik tizimni tashkil etuvchi elementlarni oʻrganish asosida 
modernizatsiya qilishdan iboratdir. Sababi, har qanday oʻquv-tarbiyaviy jarayonni 
Ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va mazmuni Reja: 1.Ijtimoiy - pedagogik texnologiya tushunchasi va uning mohiyati. 2.Nazariy, amaliy va tadqiqotchilik ijtimoiy - pedagogik texnologiyalar. 3.Ijtimoiy pedagogning amaliy faoliyati va texnologiyalarning o’zaro aloqalari. 4.Ijtimoiy - pedagogik texnologiyalar tasnifi. Tasnifning asoslari va me- zonlari. Tayanch iboralar: jamiyatning ijtimoiy buyurtmasi, pedagogik tashhis, istiqbollash, rejalashtirish, boshqarish va baholash, ijtimoiy, bosqichlilik. 27.1. Bosqichlilik — ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va uni amalga oshirish jarayonining asosiy xususiyati sifatida. Qator yillar davomida pedagogik texnologiya nazariyasi va amaliyoti bir-biriga bogʻliq boʻlmagan holda oʻrganib kelindi va u turli faoliyat doirasida edi. Bugungi kunda mutaxassislarning ilmiy salohiyatini birlashtirishga mamlakatimizda keng imkoniyatlar tugʻildi. Nazariya va amaliyot birligining taʼminlanayotganligini zamonaviy pedagogik texnologiyaning asl mohiyatini aniqlashga yoʻl ochmoqda. Bizning fikrimizcha, yangi pedagogik texnologiyaga pedagogika fanining alohida tarmogʻi sifatida qarash yoki faqat taʼlim amaliyotini maqbullashtirishga yoʻnaltirilgan tizim, deb qarash mumkin emas. Pedagogik texnologiya bu sohadagi nazariy va amaliy izlanishlarni birlashtirish doirasidagi faoliyat yoʻnalishlarini aniqlaydi. Bu yerda izlanishning mohiyati — pedagogik tizimni tashkil etuvchi elementlarni oʻrganish asosida modernizatsiya qilishdan iboratdir. Sababi, har qanday oʻquv-tarbiyaviy jarayonni  
 
tashkil etish u yoki bu pedagogik tizimni aks ettiradi. Demak, pedagogik texnologiya 
-amaliyotga joriy etish mumkin boʻlgan maʼlum pedagogik tizimning loyihasidir. 
Unda, pedagogik tizim mohiyati nimadan iborat? Pedagogik tizim oʻzaro bogʻliq 
boʻlgan vositalar, usullar va jarayonlar yigʻindisi boʻlib, shaxsdagi muayyan 
sifatlarini shakllantirishga pedagogik taʼsir etishni maqsadga muvofiq tarzda amalga 
oshiradi. Binobarin, har bir jamiyatda shaxsni shakllantirish maqsadi belgilab olinadi 
va unga mos ravishda pedagogik 
tizim mavjud boʻlishi kerak. Agar maqsad oʻzgarsa tizim ham oʻzgarishi shart. 
Taʼlim turlari uchun umumiy boʻlgan pedagogik tizim loyihasini quyidagicha 
ifodalash mumkin: Olib borilgan tadqiqot ishlarining natijalari har qanday pedagogik 
tizim oʻzaro bogʻliq boʻlgan quyidagi invariativ elementlardan tashkil topishini 
koʻrsatib berdi: 
1. Talabalar. 
2. Taʼlim va tarbiyaning maqsadi. 
3. Taʼlim va tarbiyaning mazmuni. 
4. Taʼlim jarayoni yoki didaktik jarayon. 
5. Pedagog yoki oʻqitishning texnikaviy vositalari. 
6. Taʼlim va tarbiyaning tashkiliy shakllari. 
Yuorida keltirilgan pedagogik tizim har qanday ilmiy nazariyaga xos boʻlgani 
kabi quyidagi ikki tushunchani qamrab oladi: didaktik masalalar va ularni hal etish 
texnologiyasi. Didaktik masalalar pedagogik tizim doirasida inson faoliyatining har 
qanday sohasi kabi aniq maqsad va unga erishish uchun shart-sharoitlar hamda bu 
faoliyat uchun axborotlar boʻlishi lozimligini taqozo etadi. Shuni alohida taʼkidlash 
kerakki, pedagog-metodistlar hozirga qadar didaktik masalalarni aniq ifodalashga va 
unga mos keladigan oʻqitish texnologiyasini ishlab chiqishga eʼtibor berishgan. Shu 
nuqtayi nazardan, milliy dastur ijtimoiy buyurtma sifatida yangi pedagogik 
texnologiyaga “yangi” soʻzining qoʻshib ishlatilishi nazariyachi olimlarimiz va 
oʻqituvchilarni bir qadar oʻylantirib qoʻydi, endilikda taʼlim-tarbiya jarayonini 
loyihalashga eskicha yondashish mumkin emasligini koʻpchilik anglab yetmoqda. 
Shunday ekan, pedagogik texnologiyani qanday yangilash mumkin? Eʼtiborni 
tashkil etish u yoki bu pedagogik tizimni aks ettiradi. Demak, pedagogik texnologiya -amaliyotga joriy etish mumkin boʻlgan maʼlum pedagogik tizimning loyihasidir. Unda, pedagogik tizim mohiyati nimadan iborat? Pedagogik tizim oʻzaro bogʻliq boʻlgan vositalar, usullar va jarayonlar yigʻindisi boʻlib, shaxsdagi muayyan sifatlarini shakllantirishga pedagogik taʼsir etishni maqsadga muvofiq tarzda amalga oshiradi. Binobarin, har bir jamiyatda shaxsni shakllantirish maqsadi belgilab olinadi va unga mos ravishda pedagogik tizim mavjud boʻlishi kerak. Agar maqsad oʻzgarsa tizim ham oʻzgarishi shart. Taʼlim turlari uchun umumiy boʻlgan pedagogik tizim loyihasini quyidagicha ifodalash mumkin: Olib borilgan tadqiqot ishlarining natijalari har qanday pedagogik tizim oʻzaro bogʻliq boʻlgan quyidagi invariativ elementlardan tashkil topishini koʻrsatib berdi: 1. Talabalar. 2. Taʼlim va tarbiyaning maqsadi. 3. Taʼlim va tarbiyaning mazmuni. 4. Taʼlim jarayoni yoki didaktik jarayon. 5. Pedagog yoki oʻqitishning texnikaviy vositalari. 6. Taʼlim va tarbiyaning tashkiliy shakllari. Yuorida keltirilgan pedagogik tizim har qanday ilmiy nazariyaga xos boʻlgani kabi quyidagi ikki tushunchani qamrab oladi: didaktik masalalar va ularni hal etish texnologiyasi. Didaktik masalalar pedagogik tizim doirasida inson faoliyatining har qanday sohasi kabi aniq maqsad va unga erishish uchun shart-sharoitlar hamda bu faoliyat uchun axborotlar boʻlishi lozimligini taqozo etadi. Shuni alohida taʼkidlash kerakki, pedagog-metodistlar hozirga qadar didaktik masalalarni aniq ifodalashga va unga mos keladigan oʻqitish texnologiyasini ishlab chiqishga eʼtibor berishgan. Shu nuqtayi nazardan, milliy dastur ijtimoiy buyurtma sifatida yangi pedagogik texnologiyaga “yangi” soʻzining qoʻshib ishlatilishi nazariyachi olimlarimiz va oʻqituvchilarni bir qadar oʻylantirib qoʻydi, endilikda taʼlim-tarbiya jarayonini loyihalashga eskicha yondashish mumkin emasligini koʻpchilik anglab yetmoqda. Shunday ekan, pedagogik texnologiyani qanday yangilash mumkin? Eʼtiborni  
 
yuqorida berilgan pedagogik texnologiyaning tuzilishiga qarataylik. Bu tizimga 
uzluksiz ravishda ijtimoiy buyurtma oʻz taʼsirini koʻrsatadi va taʼlim-tarbiya 
maqsadini umumiy holda belgilab beradi.  
27.2. Pedagogik texnologiyaning paydo bo‘lishi, rivojlanishi va uning 
ta’riflari. 
Respublikamiz 
hukumati 
tomonidan 
ta’limni 
ijtimoiy-iqtisodiy 
taraqqiyotning ustuvor sohasi deb e’lon qilinishi, ijtimoiy hayotning barcha 
sohalarining demokratlashuvi va insonparvarlashuvi hamda Ijtimoiy voqelik ta’limni 
boshqarish muammolarini ko‘rib chiqish va hal qilishni mustaqil yo‘nalish sifatida 
ajratib olish, ta’lim-tarbiya jarayonini boshqarishning asoslangan usul, vositalarini 
ishlab chiqish va joriy qilish zaruratini belgilab berdi. Uning o‘qitish, tarbiyalash va 
rivojlantirish 
o‘rtasidagi tashkiliy-boshqaruv, axborot aloqalari; ijtimoiy jihatdan ahamiyatga 
molik shaxsni shakllantirishdagi yaxlit jarayonning tarkibiy qismlari sifatidagi 
ahamiyatini oshirdi. Bugungi kunda erkin va mustaqil fikrlovchi, ijtimoiy-siyosiy 
hayotda 
ongli 
ravishda 
va 
faol 
ishtirok 
etishga 
qodir 
yosh 
avlodni 
shakllantirish.Dastur ta’lim muassasalari mustaqilligini kengaytirish orqali ta’lim 
boshqaruvini demokratlashtirishni o‘z ichiga oladi. O‘qish, o‘qitish – inson 
faoliyatining boshqa sohalari singari – ijtimoiy foydali faoliyatdir. Iqtisodiy tizimlar 
nima ishlab chiqarayotgani bilangina emas, balki qanday ishlab chiqarayotgani va 
qanaqa mehnat qurollari yordamida ishlab chiqarayotganligi bilan biri ikkinchisidan 
farq qiladi, degan g‘oya o‘qish-o‘qitish faoliyatiga ham taalluqlidir. Pedagogika 
fanida ta’lim usullari rivojlanishiga shu nuqtai nazardan qarab, uni shartli ravishda 
quyidagi bosqichlarga ajratish mumkin: Pedagogik faoliyat – bu inson shaxsini, uning 
dunyoqarashini, ishonchin,ongini, xulqini shakllantirishga bo‘nsundirilgan cheksiz 
masalalarni yechish jarayonidir. Psixologik-pedagogik adabiyotlarda pedagogik 
faoliyat turlari (ta’lim beruvchi, tarbiyalovchi, rivojlantiruvchi, safarbarlik, 
tadqiqotchilik, tashkilotchilik va boshqalar) qator olimlar tomonidan tadqiq qilingan. 
SHu bilan birgalikda, pedagogik faoliyat muntazam o‘zgaruvchan, yangilanuvchan, 
rivojlanuvchanligi bilan ajralib turadi, unga ijtimoiy buyurtma uzluksiz ta’sir 
ko‘rsatadi. Ta’lim-tarbiya jarayonini zamonaviy pedagogik texnologiyalar bilan 
yuqorida berilgan pedagogik texnologiyaning tuzilishiga qarataylik. Bu tizimga uzluksiz ravishda ijtimoiy buyurtma oʻz taʼsirini koʻrsatadi va taʼlim-tarbiya maqsadini umumiy holda belgilab beradi. 27.2. Pedagogik texnologiyaning paydo bo‘lishi, rivojlanishi va uning ta’riflari. Respublikamiz hukumati tomonidan ta’limni ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotning ustuvor sohasi deb e’lon qilinishi, ijtimoiy hayotning barcha sohalarining demokratlashuvi va insonparvarlashuvi hamda Ijtimoiy voqelik ta’limni boshqarish muammolarini ko‘rib chiqish va hal qilishni mustaqil yo‘nalish sifatida ajratib olish, ta’lim-tarbiya jarayonini boshqarishning asoslangan usul, vositalarini ishlab chiqish va joriy qilish zaruratini belgilab berdi. Uning o‘qitish, tarbiyalash va rivojlantirish o‘rtasidagi tashkiliy-boshqaruv, axborot aloqalari; ijtimoiy jihatdan ahamiyatga molik shaxsni shakllantirishdagi yaxlit jarayonning tarkibiy qismlari sifatidagi ahamiyatini oshirdi. Bugungi kunda erkin va mustaqil fikrlovchi, ijtimoiy-siyosiy hayotda ongli ravishda va faol ishtirok etishga qodir yosh avlodni shakllantirish.Dastur ta’lim muassasalari mustaqilligini kengaytirish orqali ta’lim boshqaruvini demokratlashtirishni o‘z ichiga oladi. O‘qish, o‘qitish – inson faoliyatining boshqa sohalari singari – ijtimoiy foydali faoliyatdir. Iqtisodiy tizimlar nima ishlab chiqarayotgani bilangina emas, balki qanday ishlab chiqarayotgani va qanaqa mehnat qurollari yordamida ishlab chiqarayotganligi bilan biri ikkinchisidan farq qiladi, degan g‘oya o‘qish-o‘qitish faoliyatiga ham taalluqlidir. Pedagogika fanida ta’lim usullari rivojlanishiga shu nuqtai nazardan qarab, uni shartli ravishda quyidagi bosqichlarga ajratish mumkin: Pedagogik faoliyat – bu inson shaxsini, uning dunyoqarashini, ishonchin,ongini, xulqini shakllantirishga bo‘nsundirilgan cheksiz masalalarni yechish jarayonidir. Psixologik-pedagogik adabiyotlarda pedagogik faoliyat turlari (ta’lim beruvchi, tarbiyalovchi, rivojlantiruvchi, safarbarlik, tadqiqotchilik, tashkilotchilik va boshqalar) qator olimlar tomonidan tadqiq qilingan. SHu bilan birgalikda, pedagogik faoliyat muntazam o‘zgaruvchan, yangilanuvchan, rivojlanuvchanligi bilan ajralib turadi, unga ijtimoiy buyurtma uzluksiz ta’sir ko‘rsatadi. Ta’lim-tarbiya jarayonini zamonaviy pedagogik texnologiyalar bilan  
 
ta’minlash vazifasi pedagogdan bevosita ijodiy faoliyatni hamda ishlab chiqarishga 
tegishli bo‘lgan soha bilimlarini talab etadi. Demak, texnologiya mavjud ekan, uni 
ta’lim-tarbiya jarayoniga singdirish shart ekan, bu jarayon qayerda kechishi mumkin, 
degan savol tug‘ilishi tabiiy. Bu esa, shaksiz, pedagogik korxonada, ya’ni pedagogik 
ishlab chiqarish jarayonida ro‘y beradi. 
Tarbiyalash texnologiyasi – nisbatan yangi atama bo‘lishiga qaramay 
rivojlangan mamlakatlarda keng tarqalgan. Tarbiyalash texnologiyasi pedagogikada 
yangi yo‘nalish hisoblangan Ijtimoiy pedagogika” bilan birgalikda fuqarolik g‘ururi, 
vatanparvarlik, ijtimoiy faollik, mas’uliyat hissi va boshqa shaxsiy sifatlarni 
shakllantirishga jiddiy ta’sir qilmoqda. Ta’kidlash joizki, tarbiyalash texnologiyasi 
yoshlar bilan tarbiyaviy ishlarning g‘oyasi, mazmuni va tarkibini emas, balki bu 
sohadagi respublikamiz hukumati tomonidan ishlab chiqilgan maqsad va vazifalarni 
samarali 
amalga 
oshirish 
bilan 
shug‘ullanadi. 
Tarbiyalash 
texnologiyasi 
mo‘ljallangan tarbiyaviy maqsadga samarali erishuvni ta’minlovchi vositalar 
majmuasini ko‘rib chiqadi. Jamiyat hayotining jadal tarzda rivojlanishi, taraqqiyot 
ehtiyojlari va imkoniyatlarining kengayishi, turli-tuman axborotlar oqimining 
tezlashishini hisobga olib, zamonaviy pedagogik texnologiya fani pedagogik 
prognostikaning yangi shakl, vosita va usullaridan foydalanish mexanizmini 
yaratishni o‘z zammasiga olmog‘i talab etiladi. Bugungi kunda turli tipdagi ta’lim 
muassasalarida amalga oshirilayotgan ta’limning o‘rni va darajasini aniqlashga 
yo‘naltirilgan tadqiqotlarda pedagogik prognostikaning imkoniyatlaridan keng 
foydalanishni taqozo qiladi. Shundagina ta’lim jarayonining natijalari fan, ishlab 
chiqarish, madaniyat, iqtisod hamda jamiyat hayotining barcha sohalarini 
rivojlantirishga xizmat qila oladi. Pedagogik prognostikaga tayangan holda yaratilgan 
nazariyalargina uzluksiz ta’lim jarayonini uning bosqichlari va komponentlarining 
mazmuni, shakli va vositalarini, ta’lim natijalarining jamiyat hayotiga ko‘rsatadigan 
ta’sir darajasini oldindan loyihalashtirishga asos bo‘la oladi. Demak, shundagina 
o‘quv-tarbiya jarayonini yangi prinsiplar va yangi mafkuraviy negizda qayta qurish, 
ta’lim sohasida islohotlarni amalga oshirish mumkin. Shuningdek, pedagogik 
texnologiyalar ta’lim jarayonini tashxis qilish va yaratilgan nazariyalar, o‘quv-
ta’minlash vazifasi pedagogdan bevosita ijodiy faoliyatni hamda ishlab chiqarishga tegishli bo‘lgan soha bilimlarini talab etadi. Demak, texnologiya mavjud ekan, uni ta’lim-tarbiya jarayoniga singdirish shart ekan, bu jarayon qayerda kechishi mumkin, degan savol tug‘ilishi tabiiy. Bu esa, shaksiz, pedagogik korxonada, ya’ni pedagogik ishlab chiqarish jarayonida ro‘y beradi. Tarbiyalash texnologiyasi – nisbatan yangi atama bo‘lishiga qaramay rivojlangan mamlakatlarda keng tarqalgan. Tarbiyalash texnologiyasi pedagogikada yangi yo‘nalish hisoblangan Ijtimoiy pedagogika” bilan birgalikda fuqarolik g‘ururi, vatanparvarlik, ijtimoiy faollik, mas’uliyat hissi va boshqa shaxsiy sifatlarni shakllantirishga jiddiy ta’sir qilmoqda. Ta’kidlash joizki, tarbiyalash texnologiyasi yoshlar bilan tarbiyaviy ishlarning g‘oyasi, mazmuni va tarkibini emas, balki bu sohadagi respublikamiz hukumati tomonidan ishlab chiqilgan maqsad va vazifalarni samarali amalga oshirish bilan shug‘ullanadi. Tarbiyalash texnologiyasi mo‘ljallangan tarbiyaviy maqsadga samarali erishuvni ta’minlovchi vositalar majmuasini ko‘rib chiqadi. Jamiyat hayotining jadal tarzda rivojlanishi, taraqqiyot ehtiyojlari va imkoniyatlarining kengayishi, turli-tuman axborotlar oqimining tezlashishini hisobga olib, zamonaviy pedagogik texnologiya fani pedagogik prognostikaning yangi shakl, vosita va usullaridan foydalanish mexanizmini yaratishni o‘z zammasiga olmog‘i talab etiladi. Bugungi kunda turli tipdagi ta’lim muassasalarida amalga oshirilayotgan ta’limning o‘rni va darajasini aniqlashga yo‘naltirilgan tadqiqotlarda pedagogik prognostikaning imkoniyatlaridan keng foydalanishni taqozo qiladi. Shundagina ta’lim jarayonining natijalari fan, ishlab chiqarish, madaniyat, iqtisod hamda jamiyat hayotining barcha sohalarini rivojlantirishga xizmat qila oladi. Pedagogik prognostikaga tayangan holda yaratilgan nazariyalargina uzluksiz ta’lim jarayonini uning bosqichlari va komponentlarining mazmuni, shakli va vositalarini, ta’lim natijalarining jamiyat hayotiga ko‘rsatadigan ta’sir darajasini oldindan loyihalashtirishga asos bo‘la oladi. Demak, shundagina o‘quv-tarbiya jarayonini yangi prinsiplar va yangi mafkuraviy negizda qayta qurish, ta’lim sohasida islohotlarni amalga oshirish mumkin. Shuningdek, pedagogik texnologiyalar ta’lim jarayonini tashxis qilish va yaratilgan nazariyalar, o‘quv-  
 
metodik majmualar tajriba-sinov asosida amaliyotga joriy qilishning metodologik 
asoslari, aniq mexanizmlari, usul va vositalarini ishlab chiqishi kerak. Ta’lim 
jarayonining tashxis qilish mexanizmi shu jarayonning yutuq va kamchiliklari, ta’lim 
natijasining sifat ko‘rsatkichlari, ta’lim jarayoniga tatbiq qilinadigan pedagogik 
nazariyalar, zamonaviy texnologiyalarning ta’lim amaliyotini rivojlantira olish yoki 
ta’limning taraqqiyotiga to‘sqinlik qilish darajasini aniqlashga yo‘naltirilishi 
kerak. Pedagogik tajriba-sinov esa amalga oshirilgan tadqiqot natijalarining 
samaradorlik darajasini aniqlashda alohida ahamiyatga ega. O‘tkazilayotgan tajriba-
sinovning xarakteri bilan bog‘liq tarzda o‘quv dasturlari, darslik va dars ishlanmalari, 
metodik qo‘llanmalar, didaktik ishlanmalar yaratilishi va tajriba-sinov jarayoniga 
taqdim etilishi  
 
Mavzu yuzasidan nazorat savollari 
1.Pedagogik texnologiya strukturasi bilan Ijtimoiy pedagogik texnologiyaning 
strukturasining farqi nimada? 
2.Ijtimoiy pedagogik texnologiyada tashxislash nima uchun zarur? 
3.Ijtimoiy pedagogik struktura ketma-ketligini aytib bering? 
4. Bosqichlilik — ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va uni amalga 
oshirish jarayonining asosiy xususiyati haqida nimalarni bilasiz? 
5. Tarbiyalash texnologiyasi – bu? 
6. Pedagogik texnologiyaning paydo bo‘lishi, rivojlanishi va uning ta’riflari? 
 
Pedagogik texnologiya turlari va dars modullari. 
Ta’lim–tarbiya mazmuni,maqsad va vazifalari davrlar o`tishi bilan kengayib 
borishi natijasida uning shakl va usullari ham takomillashib bormoqda.Hozirda inson 
faoliyatining asosiy yo`nalishlari ulardan ko`zda tutilgan maqsadlarni to`liq amalga 
oshirish imkoniyatini beruvchi yaxlit tizimlar, ya’ni texnologiyalarga aylanib 
bormoqda. Xuddi shu kabi ta’lim-tarbiya sohasida ham so`nggi yillarda pedagogik 
texnologiya amal qila boshladi. Pedagogik texnologiya tushunchasi ta’lim-tarbiya 
amaliyotini rivojlantirish ehtiyojlari asosida kelib chiqqan, va hozirda pedagogika, 
metodik majmualar tajriba-sinov asosida amaliyotga joriy qilishning metodologik asoslari, aniq mexanizmlari, usul va vositalarini ishlab chiqishi kerak. Ta’lim jarayonining tashxis qilish mexanizmi shu jarayonning yutuq va kamchiliklari, ta’lim natijasining sifat ko‘rsatkichlari, ta’lim jarayoniga tatbiq qilinadigan pedagogik nazariyalar, zamonaviy texnologiyalarning ta’lim amaliyotini rivojlantira olish yoki ta’limning taraqqiyotiga to‘sqinlik qilish darajasini aniqlashga yo‘naltirilishi kerak. Pedagogik tajriba-sinov esa amalga oshirilgan tadqiqot natijalarining samaradorlik darajasini aniqlashda alohida ahamiyatga ega. O‘tkazilayotgan tajriba- sinovning xarakteri bilan bog‘liq tarzda o‘quv dasturlari, darslik va dars ishlanmalari, metodik qo‘llanmalar, didaktik ishlanmalar yaratilishi va tajriba-sinov jarayoniga taqdim etilishi Mavzu yuzasidan nazorat savollari 1.Pedagogik texnologiya strukturasi bilan Ijtimoiy pedagogik texnologiyaning strukturasining farqi nimada? 2.Ijtimoiy pedagogik texnologiyada tashxislash nima uchun zarur? 3.Ijtimoiy pedagogik struktura ketma-ketligini aytib bering? 4. Bosqichlilik — ijtimoiy — pedagogik texnologiya strukturasi va uni amalga oshirish jarayonining asosiy xususiyati haqida nimalarni bilasiz? 5. Tarbiyalash texnologiyasi – bu? 6. Pedagogik texnologiyaning paydo bo‘lishi, rivojlanishi va uning ta’riflari? Pedagogik texnologiya turlari va dars modullari. Ta’lim–tarbiya mazmuni,maqsad va vazifalari davrlar o`tishi bilan kengayib borishi natijasida uning shakl va usullari ham takomillashib bormoqda.Hozirda inson faoliyatining asosiy yo`nalishlari ulardan ko`zda tutilgan maqsadlarni to`liq amalga oshirish imkoniyatini beruvchi yaxlit tizimlar, ya’ni texnologiyalarga aylanib bormoqda. Xuddi shu kabi ta’lim-tarbiya sohasida ham so`nggi yillarda pedagogik texnologiya amal qila boshladi. Pedagogik texnologiya tushunchasi ta’lim-tarbiya amaliyotini rivojlantirish ehtiyojlari asosida kelib chiqqan, va hozirda pedagogika,  
 
psixologiya fanlarida o`z o`rniga ega bo`lgan keng ko`lamli serqirra tushunchadir. 
Pedagogik texnologiyada ishlab chiqarish sohalaridagi turli texnologiyalardan farqli 
ravishda ishlov beriladigan material o`quvchi (ta’lim oluvchi)ning aqliy, ruhiy, 
axloqiy sifatlari bo`lib, ularga o`qituvchi, tarbiyachi tamonidan ma’lum maqsadlarga 
erishish yo`lida har turli ta’sirlar o`tkaziladi. Pedagogik texnologiya tushunchasi 
dastlab XX asrning o`rtalarida AQSHda paydo bo`lib, 1940-50 yillar o`rtasigacha 
«Ta’lim texnologiyasi» deb yuritilib kelgan va bu ibora texnika vositalaridan 
foydalanib o`qitishga nisbatan qo`llanilgan. 50-60 yillarda programmalashtirilgan 
ta’lim nazarda tutilgan, 70- yillarda «pedagogik texnologiya» iborasi qo`llanilib u 
avvaldan loyihalashtirilgan va aniq belgilangan maqsadlarga erishishni kafolatlovchi 
o`quv jarayonini bildirgan.1979 yilda AQSHning Pedagogik kommunikatsiyalar va 
texnologiyalar assotsiatsiyasi tomonidan Pedagogik texnologiyani kompleks, 
integrativ jarayon deb asoslangan va 80- yillarning boshidan esa pedagogik 
texnologiya deb ta’limning kompyuterli va axborot texnologiyalarini yaratishga 
aytilgan.Hozirda bu tushunchaga quyidagi turli ta’riflar berilgan: 
Texnologiya – biror ishda, san’atda, mahoratda qo`llaniladigan usullar, yo`llar 
yig`indisi. (Izohli lug`at). 
 Texnologiya – ishlov berish, ahvolni o`zgartirish san’ati, mahorati, qobiliyati 
metodlar yig`indisi. (V.M.Shepel). 
Pedagogik texnologiya – Bu o`qituvchi (tarbiyachi)ning o`qitish (tarbiya) 
vositalari yordamidao`quvchi ( talaba)larga muayyan sharoit va ketma-ketlikda ta’sir 
ko`rsatish va bu faoliyat mahsuli sifatida ularda oldindan belgilangan shaxs sifatlarini 
shakllantirish jarayondir. (N.Saydaxmedov ). 
;Pedagogik texnologiya – o`qitishning, ta’limning shakllari, metodlari, usullari, 
yo`llari, tarbiyaviy vositalarning maxsus yig`indisi va komponovkasi (joylashuvi)ni 
belgilovchi psixologik tartiblar (ustanovka)lar majmuasi;u pedagogik jarayonning 
tashkiliy-uslubiy vositalaridan iborat ( B.T.Lixachev). 
Pedagogik texnologiya – texnika resurslari, odamlar va ularning o`zaro ta’sirini 
hisobga olgan holda ta’lim shakllarini optimallshtirish vazifasini qo`yuvchi o`qitish 
psixologiya fanlarida o`z o`rniga ega bo`lgan keng ko`lamli serqirra tushunchadir. Pedagogik texnologiyada ishlab chiqarish sohalaridagi turli texnologiyalardan farqli ravishda ishlov beriladigan material o`quvchi (ta’lim oluvchi)ning aqliy, ruhiy, axloqiy sifatlari bo`lib, ularga o`qituvchi, tarbiyachi tamonidan ma’lum maqsadlarga erishish yo`lida har turli ta’sirlar o`tkaziladi. Pedagogik texnologiya tushunchasi dastlab XX asrning o`rtalarida AQSHda paydo bo`lib, 1940-50 yillar o`rtasigacha «Ta’lim texnologiyasi» deb yuritilib kelgan va bu ibora texnika vositalaridan foydalanib o`qitishga nisbatan qo`llanilgan. 50-60 yillarda programmalashtirilgan ta’lim nazarda tutilgan, 70- yillarda «pedagogik texnologiya» iborasi qo`llanilib u avvaldan loyihalashtirilgan va aniq belgilangan maqsadlarga erishishni kafolatlovchi o`quv jarayonini bildirgan.1979 yilda AQSHning Pedagogik kommunikatsiyalar va texnologiyalar assotsiatsiyasi tomonidan Pedagogik texnologiyani kompleks, integrativ jarayon deb asoslangan va 80- yillarning boshidan esa pedagogik texnologiya deb ta’limning kompyuterli va axborot texnologiyalarini yaratishga aytilgan.Hozirda bu tushunchaga quyidagi turli ta’riflar berilgan: Texnologiya – biror ishda, san’atda, mahoratda qo`llaniladigan usullar, yo`llar yig`indisi. (Izohli lug`at). Texnologiya – ishlov berish, ahvolni o`zgartirish san’ati, mahorati, qobiliyati metodlar yig`indisi. (V.M.Shepel). Pedagogik texnologiya – Bu o`qituvchi (tarbiyachi)ning o`qitish (tarbiya) vositalari yordamidao`quvchi ( talaba)larga muayyan sharoit va ketma-ketlikda ta’sir ko`rsatish va bu faoliyat mahsuli sifatida ularda oldindan belgilangan shaxs sifatlarini shakllantirish jarayondir. (N.Saydaxmedov ). ;Pedagogik texnologiya – o`qitishning, ta’limning shakllari, metodlari, usullari, yo`llari, tarbiyaviy vositalarning maxsus yig`indisi va komponovkasi (joylashuvi)ni belgilovchi psixologik tartiblar (ustanovka)lar majmuasi;u pedagogik jarayonning tashkiliy-uslubiy vositalaridan iborat ( B.T.Lixachev). Pedagogik texnologiya – texnika resurslari, odamlar va ularning o`zaro ta’sirini hisobga olgan holda ta’lim shakllarini optimallshtirish vazifasini qo`yuvchi o`qitish  
 
va bilimlarni o`zlashtirishning hamma jarayonlarini yaratish, qo`llash va aniqlashning 
tizimli metodi. (YUNESKO). 
Pedagogik texnologiya – bu o`qitishga o`ziga xos yangicha (innovatsion) 
yondashuvdir.U pedagogikadagi ijtimoiy-muhandislik tafakkurining ifodalanishi, 
texnokratik ilmiy ongning pedagogika sohasiga ko`chirilgan tasviri, ta’lim 
jarayonining muayyan standartlashuvi hisoblanadi.( B.L.Farberman) 
Ushbu aytilganlar asosida pedagogik texnologiyaning quyidagi eng qisqa va 
umumlashtirilgan ta’rifini keltirishimiz mumkin: 
“Pedagogik texnologiya – barkamol insonni shakllantirish faoliyati”. 
Shu bilan birga pedagogik texnologiyaning keng ko`lamli, serqirra tushuncha 
ekanligini hisobga olgan holda uning quyidagi yana bir nechta ta’riflarini 
keltirishimiz mumkin. 
Pedagogik texnologiya – axborotlarni o`zlashtirish, ulardan amalda 
foydalanish, ulardagi yangi ma’no-mazmunlarni hamda axborotlar orasidagi turli 
bog`liqliklarni ochish orqali yangi axborotlar yaratishga o`rgatish jarayonidan iborat. 
Pedagogik texnologiya – bu o`z oldiga ta’lim shakllarini optimallashtirish 
vazifasini qo`yuvchi, butun o`qitish va bilimlarni o`zlashtirish jarayonini texnik 
resurslar va odamlarning o`zaro munosabatlarini hisobga olgan holda yaratish, 
qo`llash va aniqlashning tizimli metodidir. 
Pedagogik texnologiya turlari 
Pedagogik texnologiyalar uzluksiz ta’lim turlari, ta’lim sohalari hamda ayrim 
belgilari bo`yicha turlarga ajratiladi 
Uzluksiz ta’lim turlari bo`yicha maktabgacha ta’lim, boshlang`ich ta’lim, 
tayanch ta’lim, maktabdan tashqari-qo`shimcha ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar 
ta’limi, oliy ta’lim, qayta tayyorlash va malaka oshirish ta’limi pedagogik 
texnologiyalariga bo`linadi. Shu bilan birga, ta’lim sohalari bo`yicha ona tli, xorijiy 
tillar, adabiyot, ijtimoiy, tabiiy, aniq fanlar, san’at, sport, texnika, texnologiya, 
amalaiy fanlar, kasb-hunarlar, maxsus ta’lim pedagogik texnologiyalari mavjud. 
Hozirda mavjud bo`lgan pedagogik texnologiyalarni bir qancha belgilariga 
qarab turlarga ajratiladi. Bu belgilar haqida gapirishdan oldin shuni eslatib o`tishimiz 
va bilimlarni o`zlashtirishning hamma jarayonlarini yaratish, qo`llash va aniqlashning tizimli metodi. (YUNESKO). Pedagogik texnologiya – bu o`qitishga o`ziga xos yangicha (innovatsion) yondashuvdir.U pedagogikadagi ijtimoiy-muhandislik tafakkurining ifodalanishi, texnokratik ilmiy ongning pedagogika sohasiga ko`chirilgan tasviri, ta’lim jarayonining muayyan standartlashuvi hisoblanadi.( B.L.Farberman) Ushbu aytilganlar asosida pedagogik texnologiyaning quyidagi eng qisqa va umumlashtirilgan ta’rifini keltirishimiz mumkin: “Pedagogik texnologiya – barkamol insonni shakllantirish faoliyati”. Shu bilan birga pedagogik texnologiyaning keng ko`lamli, serqirra tushuncha ekanligini hisobga olgan holda uning quyidagi yana bir nechta ta’riflarini keltirishimiz mumkin. Pedagogik texnologiya – axborotlarni o`zlashtirish, ulardan amalda foydalanish, ulardagi yangi ma’no-mazmunlarni hamda axborotlar orasidagi turli bog`liqliklarni ochish orqali yangi axborotlar yaratishga o`rgatish jarayonidan iborat. Pedagogik texnologiya – bu o`z oldiga ta’lim shakllarini optimallashtirish vazifasini qo`yuvchi, butun o`qitish va bilimlarni o`zlashtirish jarayonini texnik resurslar va odamlarning o`zaro munosabatlarini hisobga olgan holda yaratish, qo`llash va aniqlashning tizimli metodidir. Pedagogik texnologiya turlari Pedagogik texnologiyalar uzluksiz ta’lim turlari, ta’lim sohalari hamda ayrim belgilari bo`yicha turlarga ajratiladi Uzluksiz ta’lim turlari bo`yicha maktabgacha ta’lim, boshlang`ich ta’lim, tayanch ta’lim, maktabdan tashqari-qo`shimcha ta’lim, o`rta maxsus, kasb-hunar ta’limi, oliy ta’lim, qayta tayyorlash va malaka oshirish ta’limi pedagogik texnologiyalariga bo`linadi. Shu bilan birga, ta’lim sohalari bo`yicha ona tli, xorijiy tillar, adabiyot, ijtimoiy, tabiiy, aniq fanlar, san’at, sport, texnika, texnologiya, amalaiy fanlar, kasb-hunarlar, maxsus ta’lim pedagogik texnologiyalari mavjud. Hozirda mavjud bo`lgan pedagogik texnologiyalarni bir qancha belgilariga qarab turlarga ajratiladi. Bu belgilar haqida gapirishdan oldin shuni eslatib o`tishimiz  
 
kerakki, pedagogik texnologiya doimo kompleks xarakterga ega bo`lib, u faqat 
bittagina omildan, metoddan, tamoildan foydalanmaydi. Ya’ni quyida keltiriladigan 
turlarigagina xos bo`lgan monotexnologiyalar aslida mavjud emas. Lekin har bir 
pedagogik texnologiyada asosiy e’tibor ta’lim jarayonining u yoki bu tomoniga 
qaratilishi natijasida ularni shu belgilari bo`yicha turlarga ajratiladi. 
Bilish faoliyatini boshqarish bo`yicha pedagogik texnologiyalar turlari: 
o Klassik ma’ruza; 
o Texnika vositalari yordamida o`qitish; 
o Maslahatchilik tizimi; 
o Darslik bo`yicha o`qitish; 
o Kichik guruhlar tizimi; 
o Kompyuter yordamida o`qitish 
o Repetitorlik tizimi; 
o Dasturlashtiriladigan boshqaruv. 
Ta’lim oluvchiga yondashuv turi bo`yicha pedagogik texnologiyalar 
quyidagicha nomlanadi: 
o Avtoritar; 
o Didaktik yo`naltirilgan; 
o Ijtimoiy yo`naltirilgan; 
o Antropologik yo`naltirilgan; 
o Pedagogik yo`naltirilgan; 
o Shaxsga yo`naltirilgan; 
o Insonparvarlikka va shaxsga yo`naltirilgan; 
o Hamkorlik texnologiyalariga yo`naltirilgan; 
o Erkin tarbiyaga yo`naltirilgan; 
o Ezoterik ta’lim va tarbiyaga yo`naltirilgan. 
o Qo`laniladigan asosiy metod bo`yicha pedagogik texnologiyalar quyidagi 
turlarga ajratiladi: 
o Dogmatik, reproduktiv metod ; 
o Tushuntirish, ko`rgazmali; 
kerakki, pedagogik texnologiya doimo kompleks xarakterga ega bo`lib, u faqat bittagina omildan, metoddan, tamoildan foydalanmaydi. Ya’ni quyida keltiriladigan turlarigagina xos bo`lgan monotexnologiyalar aslida mavjud emas. Lekin har bir pedagogik texnologiyada asosiy e’tibor ta’lim jarayonining u yoki bu tomoniga qaratilishi natijasida ularni shu belgilari bo`yicha turlarga ajratiladi. Bilish faoliyatini boshqarish bo`yicha pedagogik texnologiyalar turlari: o Klassik ma’ruza; o Texnika vositalari yordamida o`qitish; o Maslahatchilik tizimi; o Darslik bo`yicha o`qitish; o Kichik guruhlar tizimi; o Kompyuter yordamida o`qitish o Repetitorlik tizimi; o Dasturlashtiriladigan boshqaruv. Ta’lim oluvchiga yondashuv turi bo`yicha pedagogik texnologiyalar quyidagicha nomlanadi: o Avtoritar; o Didaktik yo`naltirilgan; o Ijtimoiy yo`naltirilgan; o Antropologik yo`naltirilgan; o Pedagogik yo`naltirilgan; o Shaxsga yo`naltirilgan; o Insonparvarlikka va shaxsga yo`naltirilgan; o Hamkorlik texnologiyalariga yo`naltirilgan; o Erkin tarbiyaga yo`naltirilgan; o Ezoterik ta’lim va tarbiyaga yo`naltirilgan. o Qo`laniladigan asosiy metod bo`yicha pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga ajratiladi: o Dogmatik, reproduktiv metod ; o Tushuntirish, ko`rgazmali;  
 
o Rivojlantiruvchi ta’lim; 
o Muammoli, izlanishli; 
o Ijodiy metod; 
o Dasturlashtirilgan ta’lim metodi ; 
o Dialogli metod; 
o O`yin metodi ; 
o O`z-o`zini rivojlantiruvchi ta’lim metodi; 
o Axborotli ( kompyuterli) ta’lim metodi 
Tashkiliy shakllariga ko`ra pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga 
bo`linadi: 
o Hozirgi an’anaviy ta’lim; 
o Shaxsga 
yo`naltirilgan 
pedagogik 
jarayon 
asosidagi 
pedagogik 
texnologiyalar; 
o O`quvchilar faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish asosidagi pedagogik 
texnologiyalar; 
o O`quv jarayonini boshqarish va tashkil qilish samaradorligi asosidagi 
pedagogik texnologiyalar; 
o Materialni didaktik takomillashtirish va rekonstruksiyalash asosidagi 
pedagogik texnologiyalar; 
o Xususiy fanlar pedagogik texnologiyalari; 
o Alternativ texnologiyalar; 
o Tabiatga moslashtirilgan texnologiyalar; 
o Rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyalri; 
o Mualliflik maktablari pedagogik texnologiyalari; 
o Texnologiyalarni loyihalash va o`zlashtirish texnologiyalari. 
Bundan tashqari shaxsning xususiyat va sifatlari tarkibiga yo`naltirilganlik 
bo`yicha pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga ajratiladi: 
o Fanlar bo`yicha bilim, ko`nikmalarni shakllantirishga yo`naltirilgan –axborot 
texnologiyalar; 
o Rivojlantiruvchi ta’lim; o Muammoli, izlanishli; o Ijodiy metod; o Dasturlashtirilgan ta’lim metodi ; o Dialogli metod; o O`yin metodi ; o O`z-o`zini rivojlantiruvchi ta’lim metodi; o Axborotli ( kompyuterli) ta’lim metodi Tashkiliy shakllariga ko`ra pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga bo`linadi: o Hozirgi an’anaviy ta’lim; o Shaxsga yo`naltirilgan pedagogik jarayon asosidagi pedagogik texnologiyalar; o O`quvchilar faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish asosidagi pedagogik texnologiyalar; o O`quv jarayonini boshqarish va tashkil qilish samaradorligi asosidagi pedagogik texnologiyalar; o Materialni didaktik takomillashtirish va rekonstruksiyalash asosidagi pedagogik texnologiyalar; o Xususiy fanlar pedagogik texnologiyalari; o Alternativ texnologiyalar; o Tabiatga moslashtirilgan texnologiyalar; o Rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyalri; o Mualliflik maktablari pedagogik texnologiyalari; o Texnologiyalarni loyihalash va o`zlashtirish texnologiyalari. Bundan tashqari shaxsning xususiyat va sifatlari tarkibiga yo`naltirilganlik bo`yicha pedagogik texnologiyalar quyidagi turlarga ajratiladi: o Fanlar bo`yicha bilim, ko`nikmalarni shakllantirishga yo`naltirilgan –axborot texnologiyalar;  
 
o Aqliy faoliyat usullarini shakllantirishga 
yo`naltirilgan 
–operatsion 
texnologiyalari; 
o Estetik va axloqiy munosabatlar sohasini shakllantirishga yo`naltirilgan 
emotsional-badiiy va emotsional axloqiy texnologiyalar; 
o Shaxsning 
o`z-o`zini 
rivojlantirish 
mexanizmlarini 
shakllantirishga 
yo`naltirilgan o`z-o`zini rivojlantirish texnologiyalari; 
o Ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga yo`naltirilgan –evristik texnologiyalar; 
o Amaliy faoliyat sohasini rivojlantirishga yo`naltirilgan amaliy texnologiyalar. 
Pedagogik texnologiyalarni quyidagi belgilariga ko`ra tasnif qilinadi: 
o Qo`llash darajasiga ko`ra; 
o Falsafiy asosiga ko`ra; 
o Asosiy rivojlantiruvchi omiliga bo`yicha; 
o O`zlashtirish konsepsiyasi bo`yicha; 
o Shaxsiy belgi-sifatlariga ko`ra yo`nalganligi bo`yicha; 
o Mazmun xususiyatlari bo`yicha ; 
o Boshqaruv turiga bo`yicha; 
o Bolaga yondashuv bo`yicha; 
o Ko`p qo`llanilgan metodlari bo`yicha; 
o Ta’lim oluvchilar toifalari bo`yicha. 
Pedagogik texnologiya bilan metodika orasidagi farq 
Hozirgi kunda pedagogik texnologiya haqidagi aniq tushuncha va tasavvurlar 
birmuncha kamligi tufayli, uni xususiy metodikalar bilan deyarli tenglashtirish hollari 
uchraydi.Aslida esa ular orasida jiddiy farqlar mavjud bo`lib, quyida ular haqida 
qisqacha bayon qilinadi. 
Pedagogik texnologiya – o`quvchini mustaqil o`qishga, bilim olishga, 
fikrlashga o`rgatishni kafolatlaydigan jarayondir. 
Metodika – o`qituvchining bilimi, ko`nikmasi mahorati, shaxsiy sifatlari, 
temperamentiga bog`liq bo`lib, ma’lum shaxs o`qituvchi uchun qulay bo`lgan o`qitish 
usullari va yo`llari majmuadir. U alohida metodikalarga ajratiladi. Pedagogika fani 
o Aqliy faoliyat usullarini shakllantirishga yo`naltirilgan –operatsion texnologiyalari; o Estetik va axloqiy munosabatlar sohasini shakllantirishga yo`naltirilgan emotsional-badiiy va emotsional axloqiy texnologiyalar; o Shaxsning o`z-o`zini rivojlantirish mexanizmlarini shakllantirishga yo`naltirilgan o`z-o`zini rivojlantirish texnologiyalari; o Ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga yo`naltirilgan –evristik texnologiyalar; o Amaliy faoliyat sohasini rivojlantirishga yo`naltirilgan amaliy texnologiyalar. Pedagogik texnologiyalarni quyidagi belgilariga ko`ra tasnif qilinadi: o Qo`llash darajasiga ko`ra; o Falsafiy asosiga ko`ra; o Asosiy rivojlantiruvchi omiliga bo`yicha; o O`zlashtirish konsepsiyasi bo`yicha; o Shaxsiy belgi-sifatlariga ko`ra yo`nalganligi bo`yicha; o Mazmun xususiyatlari bo`yicha ; o Boshqaruv turiga bo`yicha; o Bolaga yondashuv bo`yicha; o Ko`p qo`llanilgan metodlari bo`yicha; o Ta’lim oluvchilar toifalari bo`yicha. Pedagogik texnologiya bilan metodika orasidagi farq Hozirgi kunda pedagogik texnologiya haqidagi aniq tushuncha va tasavvurlar birmuncha kamligi tufayli, uni xususiy metodikalar bilan deyarli tenglashtirish hollari uchraydi.Aslida esa ular orasida jiddiy farqlar mavjud bo`lib, quyida ular haqida qisqacha bayon qilinadi. Pedagogik texnologiya – o`quvchini mustaqil o`qishga, bilim olishga, fikrlashga o`rgatishni kafolatlaydigan jarayondir. Metodika – o`qituvchining bilimi, ko`nikmasi mahorati, shaxsiy sifatlari, temperamentiga bog`liq bo`lib, ma’lum shaxs o`qituvchi uchun qulay bo`lgan o`qitish usullari va yo`llari majmuadir. U alohida metodikalarga ajratiladi. Pedagogika fani  
 
ma’lum o`quv fanlarini o`qitish qonuniyatlarini tadqiq qiladi. Masalan, tillar 
metodikasi, arifmetika metodikasi va shu kabilar. 
Metodikaning pedagogik texnologiyadan farqini tushunish va amalda har 
ikkisidan unumli foydalana bilish talab etiladi.Ular orasidagi farqlar quyidagi 
jadvalda keltirilgan 
  
  
Asosiy 
tushunchalar 
Pedagogik 
texnologiya 
Metodika 
1 
Ta’riflar 
Pedagogik 
texnologiya – insonga 
oldindan 
belgilangan 
maqsad bo`yicha ta’limiy 
va 
tarbiyaviy 
ta’sir 
o`tkazish 
faoliyatidan 
iborat 
Metodika 
– 
ma’lum o`quv fanini 
o`qitish 
hamda 
tarbiyaviy 
ishlar 
qonuniyatlarini tadqiq 
qiladi 
2 
Maqsad 
Komil 
insonni 
shakllantish 
Alohida 
o`quv 
fanlarini o`qitish va 
tarbiyaviy 
ishlarni 
sifatli 
bo`lishini 
ta’minlash 
3 
qo`llash 
miqiyosi 
Barcha 
ta’lim-
tarbiya jarayonida 
Xususiy fanlarni 
o`qitishda 
hamda 
tarbiyaviy ishlarda 
4 
Vositalar 
Barcha ta’limiy va 
tarbiyaviy 
vositalar 
xususiy metodikalar 
Alohida 
o`quv 
fanlarini 
o`qitishda 
hamda 
tarbiyaviy 
ishlarda 
ma’lum o`quv fanlarini o`qitish qonuniyatlarini tadqiq qiladi. Masalan, tillar metodikasi, arifmetika metodikasi va shu kabilar. Metodikaning pedagogik texnologiyadan farqini tushunish va amalda har ikkisidan unumli foydalana bilish talab etiladi.Ular orasidagi farqlar quyidagi jadvalda keltirilgan Asosiy tushunchalar Pedagogik texnologiya Metodika 1 Ta’riflar Pedagogik texnologiya – insonga oldindan belgilangan maqsad bo`yicha ta’limiy va tarbiyaviy ta’sir o`tkazish faoliyatidan iborat Metodika – ma’lum o`quv fanini o`qitish hamda tarbiyaviy ishlar qonuniyatlarini tadqiq qiladi 2 Maqsad Komil insonni shakllantish Alohida o`quv fanlarini o`qitish va tarbiyaviy ishlarni sifatli bo`lishini ta’minlash 3 qo`llash miqiyosi Barcha ta’lim- tarbiya jarayonida Xususiy fanlarni o`qitishda hamda tarbiyaviy ishlarda 4 Vositalar Barcha ta’limiy va tarbiyaviy vositalar xususiy metodikalar Alohida o`quv fanlarini o`qitishda hamda tarbiyaviy ishlarda  
 
qo`llaniladigan 
vositalar 
5 
Pedagogik 
jarayon 
Ta’lim-tarbiya 
texnologiyasi 
asosida, 
ta’lim 
menejmenti 
va 
marketing 
asosida, 
ta’lim-tarbiya sohasidagi 
ilg`or 
tajribalarni 
umumlashtiruvchi 
loyihalar 
asosida 
rivojlanib boradi. 
Yetarli 
tayyorgarlikka 
ega 
mutaxassislar tamonidan 
qo`llanganda 
o`zaro 
o`xshash 
natijalar 
olinishi ta’minlanadi. 
Ta’lim-tarbiya 
metodikasi 
asosida 
ijodkor 
o`qituvchilarning 
ilg`or 
tajribalariga 
tayanib rivojlanadi. 
Xususiy tajribalar 
asosida 
boyitib 
boriladi. 
Pedagogik 
texnologiyaning 
tarkibiy 
qismi 
hisoblanadi 
har 
bir 
pedagogning 
natijasi 
har -xil bo`ladi. 
  
  
  
6 
Natija 
kafolati 
Oldindan 
belgilangan 
maqsadga 
erishish kafolati bor. 
Oldindan 
belgilangan maqsadga 
har bir o`qituvchi o`z 
imkoniyatlariga 
muvofiq turli darajada 
erishadi. Shu sababli 
talab 
darajasidagi 
natija kafolatlanmaydi. 
Asosan 
ijodkor 
o`qituvchilargina 
yaxshi 
natijalarga 
erishadilar. 
qo`llaniladigan vositalar 5 Pedagogik jarayon Ta’lim-tarbiya texnologiyasi asosida, ta’lim menejmenti va marketing asosida, ta’lim-tarbiya sohasidagi ilg`or tajribalarni umumlashtiruvchi loyihalar asosida rivojlanib boradi. Yetarli tayyorgarlikka ega mutaxassislar tamonidan qo`llanganda o`zaro o`xshash natijalar olinishi ta’minlanadi. Ta’lim-tarbiya metodikasi asosida ijodkor o`qituvchilarning ilg`or tajribalariga tayanib rivojlanadi. Xususiy tajribalar asosida boyitib boriladi. Pedagogik texnologiyaning tarkibiy qismi hisoblanadi har bir pedagogning natijasi har -xil bo`ladi. 6 Natija kafolati Oldindan belgilangan maqsadga erishish kafolati bor. Oldindan belgilangan maqsadga har bir o`qituvchi o`z imkoniyatlariga muvofiq turli darajada erishadi. Shu sababli talab darajasidagi natija kafolatlanmaydi. Asosan ijodkor o`qituvchilargina yaxshi natijalarga erishadilar.  
 
7 
Kelib 
chiqishi 
Xususiy 
metodikalarning 
rivojlanishi 
natijasida 
kelib chiqqan. 
Ta’lim 
tarbiyaning 
turli 
xususiy 
masalalarini 
hal 
qilish 
zarurati 
natijasida 
kelib 
chiqqan. 
  
  
Ushbu farqlar yuzasidan quyidagi fikrni eslash mumkin: ”Aslida zamonaviy 
ta’lim metodlari muqaddas qiziquvchanlikni hozircha batamom bo`g`ib 
tashlamagani deyarli mo`jiza, chunki bu nozik nihol ( ya’ni qiziquvchanlik) 
rag`batlantirish bilan bir qatorda, eng avvalo, erkinlikni talab qiladi, yo`qsa, u 
shaksiz, mahv bo`ladi”. ( A.Eynshteyn). 
Bu yerda ta’lim metodlari qiziquvchanlikka yetarlicha erkinlik bera olmasligi 
nazarda tutilmoqda. Pedagogik texnologiya esa bolaning qiziquvchanligini har 
tomonlama rivojlantirishga qaratilgan. 
“Pedagogik texnologiya”tushunchasi xususiy fanlar va mahalliy darajalardagi 
o`qitish metodikalari tushunchasu bilan mos keladigan hollar xususiy darajadagi 
pedagogik texnologiyalarga tegishli. Ular orasida faqat asosiy e’tiborni nimaga 
qaratilishida farqlar mavjud. 
Texnologiyalarda ko`proq prossesual, miqdoriy va hisob-kitob komponentlari 
ifodalansa, metodikalarda maqsad, mazmun, sifat va variantli yo`naltiruvchi 
tomonlari 
ko`proq 
ifodalanadi.Texnologiya 
metodikalardan 
o`zining 
qayta 
tiklanuvchanligi, natijalarining turg`unligi, ko`plab “agar”lar(agar o`qituvchi 
iste’dodli, agar bolalar qobiliyatli bo`lsa, agar yaxshi ota-onalar bo`lsa….) yo`qligi 
bilan farq qiladi.Ya’ni texnologiya tegishli tayyorgarlikka ega bo`lgan hamma 
mutaxasislar tomonidan qayta tiklash va qo`llash mumkinligi bilan juda ham 
individual bo`lgan metoddan farq qiladi. 
Metod – biror harakatni amalga oshirish yo`li, usuli yoki ko`rinishidan iborat. 
7 Kelib chiqishi Xususiy metodikalarning rivojlanishi natijasida kelib chiqqan. Ta’lim tarbiyaning turli xususiy masalalarini hal qilish zarurati natijasida kelib chiqqan. Ushbu farqlar yuzasidan quyidagi fikrni eslash mumkin: ”Aslida zamonaviy ta’lim metodlari muqaddas qiziquvchanlikni hozircha batamom bo`g`ib tashlamagani deyarli mo`jiza, chunki bu nozik nihol ( ya’ni qiziquvchanlik) rag`batlantirish bilan bir qatorda, eng avvalo, erkinlikni talab qiladi, yo`qsa, u shaksiz, mahv bo`ladi”. ( A.Eynshteyn). Bu yerda ta’lim metodlari qiziquvchanlikka yetarlicha erkinlik bera olmasligi nazarda tutilmoqda. Pedagogik texnologiya esa bolaning qiziquvchanligini har tomonlama rivojlantirishga qaratilgan. “Pedagogik texnologiya”tushunchasi xususiy fanlar va mahalliy darajalardagi o`qitish metodikalari tushunchasu bilan mos keladigan hollar xususiy darajadagi pedagogik texnologiyalarga tegishli. Ular orasida faqat asosiy e’tiborni nimaga qaratilishida farqlar mavjud. Texnologiyalarda ko`proq prossesual, miqdoriy va hisob-kitob komponentlari ifodalansa, metodikalarda maqsad, mazmun, sifat va variantli yo`naltiruvchi tomonlari ko`proq ifodalanadi.Texnologiya metodikalardan o`zining qayta tiklanuvchanligi, natijalarining turg`unligi, ko`plab “agar”lar(agar o`qituvchi iste’dodli, agar bolalar qobiliyatli bo`lsa, agar yaxshi ota-onalar bo`lsa….) yo`qligi bilan farq qiladi.Ya’ni texnologiya tegishli tayyorgarlikka ega bo`lgan hamma mutaxasislar tomonidan qayta tiklash va qo`llash mumkinligi bilan juda ham individual bo`lgan metoddan farq qiladi. Metod – biror harakatni amalga oshirish yo`li, usuli yoki ko`rinishidan iborat.  
 
Bunda harakatni amalga oshirish yo`li deb, bajarilishi talab etilayotgan faoliyat 
uchun qo`llash mumkin bo`lgan bir nechta yo`ldan oldindan ko`zda tutilgan 
maqsadga muvofiq ravishda tanlangan yo`lga aytiladi. 
Harakatni amalga oshirish usuli deb, tanlangan ma’lum yo`ldan foydalangan 
holda oldindan ko`zda tutilgan maqsadga erishish uchun qo`llaniladigan harakat 
usullariga aytiladi. 
Hozircha metodlar ,metodikalar va texnologiyalar bitta tushuncha sifatida idrok 
qilinmoqda.Texnologiyalar va metodikalarni aralashtirilib yuborish shunday hollarga 
olib keladiki, ba’zan metodika texnologiyalar tarkibiga kirib qoladi, ba’zan esa 
aksincha 
Pedagogik texnologiya o`quv jarayoni (ya’ni o`qituvchining o`quvchining 
faoliyati bilan), uning tarkibi, vositalari, usullari va shakllari bilan eng ko`p darajada 
bog`langan. 
O’quv fani va uni o’qitishning o’ziga xos xususiyatlariga muvofiq bo’lgan 
pedagogik texnologiyalarni tanlash 
Pedagogik texnologiyaning asosiy yo’nalishlari. 
Pedagogik texnologiyaning yo’nalishlari ko’p bo’lib, ulardan ayrimlari 
quyidagilar: 
Hozirgi an’anaviy ta’lim. XVII asrda Ya.A.Komenskiyning didaktik 
tamoyillari asosida shakllanib, hozirda dunyodagi maktablarda eng ko’p 
qo’llanayotgan sinf-dars tizimidan iborat. Zamonaviy pedagogik texnologiyalar 
asosan shu tizimni turli yo’nalishlarda takomillashtirish maqsadlarida yaratilib, 
hozirda turli yo’nalishlarda rivojlanmoqda. 
Pedagogik 
jarayonni 
takomillashtirish, 
uni 
o’quvchi 
shaxsiga 
yo’naltirishga asoslangan pedagogik texnologiyalar: hamkorlik pedagogikasi, 
ta’limning insonparvarlikka asoslangan texnologiyasi va boshqalar. 
O’quvchi faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish asosidagi pedagogik 
texnologiyalar. Muammoli ta’lim, o’yinlar, tayanch signallar konspektlari 
texnologiyalari va boshqalar. 
Bunda harakatni amalga oshirish yo`li deb, bajarilishi talab etilayotgan faoliyat uchun qo`llash mumkin bo`lgan bir nechta yo`ldan oldindan ko`zda tutilgan maqsadga muvofiq ravishda tanlangan yo`lga aytiladi. Harakatni amalga oshirish usuli deb, tanlangan ma’lum yo`ldan foydalangan holda oldindan ko`zda tutilgan maqsadga erishish uchun qo`llaniladigan harakat usullariga aytiladi. Hozircha metodlar ,metodikalar va texnologiyalar bitta tushuncha sifatida idrok qilinmoqda.Texnologiyalar va metodikalarni aralashtirilib yuborish shunday hollarga olib keladiki, ba’zan metodika texnologiyalar tarkibiga kirib qoladi, ba’zan esa aksincha Pedagogik texnologiya o`quv jarayoni (ya’ni o`qituvchining o`quvchining faoliyati bilan), uning tarkibi, vositalari, usullari va shakllari bilan eng ko`p darajada bog`langan. O’quv fani va uni o’qitishning o’ziga xos xususiyatlariga muvofiq bo’lgan pedagogik texnologiyalarni tanlash Pedagogik texnologiyaning asosiy yo’nalishlari. Pedagogik texnologiyaning yo’nalishlari ko’p bo’lib, ulardan ayrimlari quyidagilar: Hozirgi an’anaviy ta’lim. XVII asrda Ya.A.Komenskiyning didaktik tamoyillari asosida shakllanib, hozirda dunyodagi maktablarda eng ko’p qo’llanayotgan sinf-dars tizimidan iborat. Zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosan shu tizimni turli yo’nalishlarda takomillashtirish maqsadlarida yaratilib, hozirda turli yo’nalishlarda rivojlanmoqda. Pedagogik jarayonni takomillashtirish, uni o’quvchi shaxsiga yo’naltirishga asoslangan pedagogik texnologiyalar: hamkorlik pedagogikasi, ta’limning insonparvarlikka asoslangan texnologiyasi va boshqalar. O’quvchi faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish asosidagi pedagogik texnologiyalar. Muammoli ta’lim, o’yinlar, tayanch signallar konspektlari texnologiyalari va boshqalar.  
 
O’quv materialini didaktik jihatdan takomillashtirish va qayta ishlab 
chiqishga asoslangan pedagogik texnologiyalar. Bu texnologiyalar o’rgatilayotgan 
bilimlarning didaktik tizimi chuqur mazmunga ega bo’lishi, bilimlarga tizimli nuqtai 
nazardan yondashish, o’quvchilarga bilimlarni egallashning eng maqsadga muvofiq 
yo’llarini o’rgatish kabi tamoyillarga asoslanadi. 
O’quv jarayonini samarali boshqarish va tashkil eilishga asoslangan 
pedagogik 
texnologiyalar. 
Bu 
texnologiyalarga 
tabaqalashtirilgan, 
individuallashtirilgan, dasturlashtirilgan ta’lim texnologiyalari; ta’limning jamoa 
usuli, guruhli, kompyuterli ta’lim texnologiyalari kabilar kiradi. 
Tabiatga 
muvofiqlashtirilgan pedagogik 
texnologiyalar. 
Bularga 
o’quvchining tabiiy imkoniyatlari, ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil qilishning tabiiy 
imkoniyatlari va boshqa tabiatga muvofiq imkoniyatlardan to’liq foydalanishni 
amalga oshirishga asoslangan pedagogik texnologiyalar kiradi. 
Rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyalari. Bularga o’quvchi shaxsining ijobiy 
sifatlarini, ayrim sohalardagi bilimlarini, ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish 
texnologiyalari kiradi. 
Bulardan 
tashqari xususiy 
(O’quv 
fanlari) pedagogik 
texnologiyalari, alternativ 
hamda mualliflik pedagogik 
texnologiyalari 
yo’nalishlari ham mavjud. 
Shuningdek, hozirda pedagogik texnologiyalarning boshqa yo’nalishlari ham 
mavjud bo’lib, ulardan asosiylari empirik, kognitiv, evristik, kreativ, inversion, 
integrativ, 
adaptiv, 
inklyuziv 
pedagogik 
texnologiyalardan 
iborat. 
Bu 
yo’nalishlarning asosiy xususiyatlari quyidagicha: 
Empirik-(tajriba) sezgi a’zolari orqali bilim olish. Bu texnologiyada asosiy 
e’tibor sezgi a’zolarining tabiiy rivojlanganlik imkonyatlariga tayangan holda bilim 
berish va ularni yanada takomillashtirib borishga qaratiladi. 
Kognitiv-(bilishga oid) atrofdagi olam to’g’risidagi bilimlar doirasini 
kengaytirish texnologiyasi. U tabaqalash (tarkibiy qismlarga ajratib o’rganish) 
tafakkurini shakllantiradi, bilish ehtiyojlarini rivojlantiradi. 
O’quv materialini didaktik jihatdan takomillashtirish va qayta ishlab chiqishga asoslangan pedagogik texnologiyalar. Bu texnologiyalar o’rgatilayotgan bilimlarning didaktik tizimi chuqur mazmunga ega bo’lishi, bilimlarga tizimli nuqtai nazardan yondashish, o’quvchilarga bilimlarni egallashning eng maqsadga muvofiq yo’llarini o’rgatish kabi tamoyillarga asoslanadi. O’quv jarayonini samarali boshqarish va tashkil eilishga asoslangan pedagogik texnologiyalar. Bu texnologiyalarga tabaqalashtirilgan, individuallashtirilgan, dasturlashtirilgan ta’lim texnologiyalari; ta’limning jamoa usuli, guruhli, kompyuterli ta’lim texnologiyalari kabilar kiradi. Tabiatga muvofiqlashtirilgan pedagogik texnologiyalar. Bularga o’quvchining tabiiy imkoniyatlari, ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil qilishning tabiiy imkoniyatlari va boshqa tabiatga muvofiq imkoniyatlardan to’liq foydalanishni amalga oshirishga asoslangan pedagogik texnologiyalar kiradi. Rivojlantiruvchi ta’lim texnologiyalari. Bularga o’quvchi shaxsining ijobiy sifatlarini, ayrim sohalardagi bilimlarini, ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish texnologiyalari kiradi. Bulardan tashqari xususiy (O’quv fanlari) pedagogik texnologiyalari, alternativ hamda mualliflik pedagogik texnologiyalari yo’nalishlari ham mavjud. Shuningdek, hozirda pedagogik texnologiyalarning boshqa yo’nalishlari ham mavjud bo’lib, ulardan asosiylari empirik, kognitiv, evristik, kreativ, inversion, integrativ, adaptiv, inklyuziv pedagogik texnologiyalardan iborat. Bu yo’nalishlarning asosiy xususiyatlari quyidagicha: Empirik-(tajriba) sezgi a’zolari orqali bilim olish. Bu texnologiyada asosiy e’tibor sezgi a’zolarining tabiiy rivojlanganlik imkonyatlariga tayangan holda bilim berish va ularni yanada takomillashtirib borishga qaratiladi. Kognitiv-(bilishga oid) atrofdagi olam to’g’risidagi bilimlar doirasini kengaytirish texnologiyasi. U tabaqalash (tarkibiy qismlarga ajratib o’rganish) tafakkurini shakllantiradi, bilish ehtiyojlarini rivojlantiradi.  
 
Evristik-(haqiqatni topish) yo’naltiriuvchi savollar berish yo’li bilan ta’lim 
berish tizimi. Topqirlik, faollikni rivojlantirishga xizmat qiluvchi, o’quv-izlanish 
ta’lim metodi. Optimallashgan (ko’p variantlardan eng ma’qulini, mosini, 
muvofig’ini tanlash) tafakkurni rivojlantiradi. 
Kreativ-(ijodiy) tadqiqot xarakteriga, xususiyatiga ega bo’lib, o’quvchilarda 
maqsadga yo’naltirilgan ijodiy tafakkurni jadal rivojlantiradi. 
Inverison-(almashtirish) axborotlarni turli tomondan o’rganish, o’rnini 
almashtirish xususiyatiga ega bo’lib, tafakkur (fikrlash) tizimini shakllantiradi. 
Integrativ-(yaxlitlash) axborotlarni tashkil qiluvchi cheksiz ko’p kichik 
qismlarning o’zaro ajralmas bog’liqligi, ularning yaxlitligi, bir butunligi asosida 
yagona to’g’ri xulosani aniqlash. 
Adaptiv-(moslashtirish) axborotlarni va ulardan foydalanish jarayonini 
o’rganish hamda o’rgatish uchun qulaylashtirish, moslashtirish asosida kutilgan 
natijaga erishish. 
Inklyuziv-(tenglik) o’qituvchi bilan o’quvchining o’zaro munosabatlarida 
tenglik asosida ta’lim tarbiya jarayonini tashkil qilish. Shu bilan birga, imkoniyati 
cheklangan o’quvchilarning sog’lom o’quvchilar bilan birgalikda o’qishini tashkil 
qilish pedagogik texnologiyasi. 
Pedagogik texnologiyaning asosiy yo’nalishlari hozirgi an’anaviy ta’limni turli 
yo’nalishlarda takomillashtirish maqsadlarida yaratilib, hozirda rivojlanib bormoqda. 
Turli fan o’qituvchilari tomonidan har bir o’quv fanining asosiy xususiyati, 
mazmunining tarkibi, amaliy, nazariy qismlarining nisbatiga muvofiq ravishda eng 
qulay pedagogik texnologiyalarning empirik, kognitiv, evristik, kreativ, inversion, 
integrativ ,adaptiv, inklyuziv va boshqa yo’nalishlarini to’g’ri tanlash jiddiy 
ahamiyatga ega. 
Dars moduli va algoritimi 
Modul- pedagogik texnologiyani o`z ichiga olgan tarkibiy bo`lak bo`lib ; o`quv 
materiali mazmuni hamda dars jarayoni modullaridan tashkil topadi . Pedagogik 
texnologiya materiallarini modulllariga ajratish modullashtirish jarayoni bilan, kichik 
Evristik-(haqiqatni topish) yo’naltiriuvchi savollar berish yo’li bilan ta’lim berish tizimi. Topqirlik, faollikni rivojlantirishga xizmat qiluvchi, o’quv-izlanish ta’lim metodi. Optimallashgan (ko’p variantlardan eng ma’qulini, mosini, muvofig’ini tanlash) tafakkurni rivojlantiradi. Kreativ-(ijodiy) tadqiqot xarakteriga, xususiyatiga ega bo’lib, o’quvchilarda maqsadga yo’naltirilgan ijodiy tafakkurni jadal rivojlantiradi. Inverison-(almashtirish) axborotlarni turli tomondan o’rganish, o’rnini almashtirish xususiyatiga ega bo’lib, tafakkur (fikrlash) tizimini shakllantiradi. Integrativ-(yaxlitlash) axborotlarni tashkil qiluvchi cheksiz ko’p kichik qismlarning o’zaro ajralmas bog’liqligi, ularning yaxlitligi, bir butunligi asosida yagona to’g’ri xulosani aniqlash. Adaptiv-(moslashtirish) axborotlarni va ulardan foydalanish jarayonini o’rganish hamda o’rgatish uchun qulaylashtirish, moslashtirish asosida kutilgan natijaga erishish. Inklyuziv-(tenglik) o’qituvchi bilan o’quvchining o’zaro munosabatlarida tenglik asosida ta’lim tarbiya jarayonini tashkil qilish. Shu bilan birga, imkoniyati cheklangan o’quvchilarning sog’lom o’quvchilar bilan birgalikda o’qishini tashkil qilish pedagogik texnologiyasi. Pedagogik texnologiyaning asosiy yo’nalishlari hozirgi an’anaviy ta’limni turli yo’nalishlarda takomillashtirish maqsadlarida yaratilib, hozirda rivojlanib bormoqda. Turli fan o’qituvchilari tomonidan har bir o’quv fanining asosiy xususiyati, mazmunining tarkibi, amaliy, nazariy qismlarining nisbatiga muvofiq ravishda eng qulay pedagogik texnologiyalarning empirik, kognitiv, evristik, kreativ, inversion, integrativ ,adaptiv, inklyuziv va boshqa yo’nalishlarini to’g’ri tanlash jiddiy ahamiyatga ega. Dars moduli va algoritimi Modul- pedagogik texnologiyani o`z ichiga olgan tarkibiy bo`lak bo`lib ; o`quv materiali mazmuni hamda dars jarayoni modullaridan tashkil topadi . Pedagogik texnologiya materiallarini modulllariga ajratish modullashtirish jarayoni bilan, kichik  
 
modul, modullar to`plami, birlamchi modul va modul darajasi tushunchalaridan 
foydalaniladi va quyidagichata’riflanadi. 
kichik modul,- pedagogik texnologiya tarkibidagi eng kichik birlikni 
ifodalaydi. Amalda bunday kichik modulni tashkil qiluvchi boshqa kichik modullarga 
ajratish mumkin emas deb hisoblanadi. 
birlamchi modul— pedagogik texnologiyani uning biror darajasidan boshlab 
tasvirlashga dastlabki modul sifatida tanlangan va o`z tarkibiga bir yoki bir nechta 
kichik modullarni oladigan modul. 
modullar to`plami,- pedagogik texnologiyani uning biror darajasidan boshlab 
tasvirlash maqsadida bitta modul sifatida hisoblangan bir nechta modullar yig`indisi. 
modul darajasi— birlamchi modullarning o`z tarkibida aslida qancha 
modullarga ega ekanligiga qarab quyidagi darajalarga bo`linadi: 
o Bir o`quv mashg`ulotini o`tkazishga mo`ljallangan modullar; 
o O`quv fanining bir mavzusini, bir bo`limini, bir qismini yoki hamma tarkibiy 
bo`laklarini o`qitish texnologiyasini tashkil etuvchi modullar.Ularni bloklar deb 
ham nomlanadi; 
o Bir nechta turdosh o`quv fanlarini yoki ayrim fanlarni o`qitish texnologiyasini 
tashkil qiluvchi modullari; 
o DTSning tarkibiy bo`laklarini va ularni bajarish texnologiyasini tashkil 
qiluvchi modullar; 
o O`quv reja va dasturlarning tarkibiy bo`laklarini va ularni bajarish 
texnologiyasini tashkil qiluvchi modullar; 
o Ta’lim vositalarini tashkil qiluvchi modullar; 
o Pedagogik texnologiya jarayonida qo`llaniladigan usullarni tashkil qiluvchi 
modullar. 
Algoritm — 
pedagogik 
texnologiya 
bo`laklari 
(modullar)ning 
o`zaro 
joylashuvini hamda pedagogik texnologiya jarayonlarini amalga oshirish ketma -
ketligining avvaldan belgilangan tartibi, ya’ni qoidasidir. 
Algoritmlash esa pedagogik texnologiya tarkibiy bo`laklarini amalga oshirish 
jarayonining ketma-ketligini belgilash bo`lib, ko`zlangan maqsadga erishish 
modul, modullar to`plami, birlamchi modul va modul darajasi tushunchalaridan foydalaniladi va quyidagichata’riflanadi. kichik modul,- pedagogik texnologiya tarkibidagi eng kichik birlikni ifodalaydi. Amalda bunday kichik modulni tashkil qiluvchi boshqa kichik modullarga ajratish mumkin emas deb hisoblanadi. birlamchi modul— pedagogik texnologiyani uning biror darajasidan boshlab tasvirlashga dastlabki modul sifatida tanlangan va o`z tarkibiga bir yoki bir nechta kichik modullarni oladigan modul. modullar to`plami,- pedagogik texnologiyani uning biror darajasidan boshlab tasvirlash maqsadida bitta modul sifatida hisoblangan bir nechta modullar yig`indisi. modul darajasi— birlamchi modullarning o`z tarkibida aslida qancha modullarga ega ekanligiga qarab quyidagi darajalarga bo`linadi: o Bir o`quv mashg`ulotini o`tkazishga mo`ljallangan modullar; o O`quv fanining bir mavzusini, bir bo`limini, bir qismini yoki hamma tarkibiy bo`laklarini o`qitish texnologiyasini tashkil etuvchi modullar.Ularni bloklar deb ham nomlanadi; o Bir nechta turdosh o`quv fanlarini yoki ayrim fanlarni o`qitish texnologiyasini tashkil qiluvchi modullari; o DTSning tarkibiy bo`laklarini va ularni bajarish texnologiyasini tashkil qiluvchi modullar; o O`quv reja va dasturlarning tarkibiy bo`laklarini va ularni bajarish texnologiyasini tashkil qiluvchi modullar; o Ta’lim vositalarini tashkil qiluvchi modullar; o Pedagogik texnologiya jarayonida qo`llaniladigan usullarni tashkil qiluvchi modullar. Algoritm — pedagogik texnologiya bo`laklari (modullar)ning o`zaro joylashuvini hamda pedagogik texnologiya jarayonlarini amalga oshirish ketma - ketligining avvaldan belgilangan tartibi, ya’ni qoidasidir. Algoritmlash esa pedagogik texnologiya tarkibiy bo`laklarini amalga oshirish jarayonining ketma-ketligini belgilash bo`lib, ko`zlangan maqsadga erishish  
 
kafolatini amalga oshiradi. Odatda, pedagogik texnologiyani loyihalashda oldin uning 
algoritmi ishlab chiqiladii. Shu algoritmga muvofiq holda modullarning o`zaro 
joylashuvi tartibi aniqlanadi. 
Pedagogik texnologiyada algoritmlar alohida mashg`ulot yoki uning biror 
bo`lagi algoritmi, o`quv fanini o`qitishning umumdidaktik izchilligi algoritmi, 
o`quvchi faoliyatini, o`qituvchi faoliyati, o`zlashtirishni nazorat qilish jarayoni, 
maktabni boshqarish jarayoni algoritmi kabi turlarga bo`linadi. 
Pedagogik faoliyatning eng kichik bo`laklari o`zaro joylashuvini va shu 
faoliyatni amalga oshirish ketma-ketligini belgilash algoritmlashning birlamchi 
darajasi bo`lib, ularni birlamchi algoritmlar deyiladi. 
Algoritmlash orqali pedagogik texnologiyani tegishlicha tayyorgarlikka ega 
bo`lgan mutaxassislar tomonidan oldindan belgilangan maqsadlarning to`liq amalga 
oshirilishini kafolatlagan holda amalga oshirish imkoniyati yaratiladi. 
Modullashtirish va algoritmlash madaniyati ta’lim-tarbiya jarayonida odat tusiga 
kirgan holdagina turli darajalardagi pedagogik texnologiyalarni yaratish va amalda 
qo`llash faoliyati yanada keng rivojlana boradi 
 
Shunday qilib ijtimoiy pedagogik faoliyat metodikasi ijtimoiy pedagogik 
faoliyat shakllari, metodlari, vositalari va nazorati mazmunining majmuasi 
hisoblanadi. Turli metodlarning maqsadga muvofiq birikishi ijtimoiy pedagogik 
texnologiyaning mohiyatini tashkil qiladi. “Ijtimoiy pedagogik texnologiyalar” 
tushunchasi “pedagogik texnologiya” va “ ijtimoiy texnologiya” tushunchalaridan 
kelib chiqqan. Pedagogik-texnologiya ikki sohada o’z ildizlariga ega. Birinchisi, 
texnik fanlar-o’quv jarayonining effektivligini oshirishga yordam beruvchi texnik 
vositalarni qo’llash va ishlab chiqish.  Ikkinchisi, ijtimoiy fanlar hisoblanadi. 80-
yillar o’rtalarida pedagogik amaliyotda SH.A.Amonashvili (ijtimoiy- shaxsiy 
texnologiya), V.P.Bespalko (dasturlashtirilgan ta’lim texnologiyasi), S.N.Lo’senkova 
(istiqbolli ta’lim) va boshqalarning pedagogik texnologiyalari, V.A.Karakovskiy, 
N.E.Selivanova, N.I.Hurkova va boshqalarning pedagogik tarbiya tizimlari umum tan 
olindi. “Pedagogik texnologiyalar” o’quv fani professional pedagoglarni tayyorlash 
kafolatini amalga oshiradi. Odatda, pedagogik texnologiyani loyihalashda oldin uning algoritmi ishlab chiqiladii. Shu algoritmga muvofiq holda modullarning o`zaro joylashuvi tartibi aniqlanadi. Pedagogik texnologiyada algoritmlar alohida mashg`ulot yoki uning biror bo`lagi algoritmi, o`quv fanini o`qitishning umumdidaktik izchilligi algoritmi, o`quvchi faoliyatini, o`qituvchi faoliyati, o`zlashtirishni nazorat qilish jarayoni, maktabni boshqarish jarayoni algoritmi kabi turlarga bo`linadi. Pedagogik faoliyatning eng kichik bo`laklari o`zaro joylashuvini va shu faoliyatni amalga oshirish ketma-ketligini belgilash algoritmlashning birlamchi darajasi bo`lib, ularni birlamchi algoritmlar deyiladi. Algoritmlash orqali pedagogik texnologiyani tegishlicha tayyorgarlikka ega bo`lgan mutaxassislar tomonidan oldindan belgilangan maqsadlarning to`liq amalga oshirilishini kafolatlagan holda amalga oshirish imkoniyati yaratiladi. Modullashtirish va algoritmlash madaniyati ta’lim-tarbiya jarayonida odat tusiga kirgan holdagina turli darajalardagi pedagogik texnologiyalarni yaratish va amalda qo`llash faoliyati yanada keng rivojlana boradi Shunday qilib ijtimoiy pedagogik faoliyat metodikasi ijtimoiy pedagogik faoliyat shakllari, metodlari, vositalari va nazorati mazmunining majmuasi hisoblanadi. Turli metodlarning maqsadga muvofiq birikishi ijtimoiy pedagogik texnologiyaning mohiyatini tashkil qiladi. “Ijtimoiy pedagogik texnologiyalar” tushunchasi “pedagogik texnologiya” va “ ijtimoiy texnologiya” tushunchalaridan kelib chiqqan. Pedagogik-texnologiya ikki sohada o’z ildizlariga ega. Birinchisi, texnik fanlar-o’quv jarayonining effektivligini oshirishga yordam beruvchi texnik vositalarni qo’llash va ishlab chiqish. Ikkinchisi, ijtimoiy fanlar hisoblanadi. 80- yillar o’rtalarida pedagogik amaliyotda SH.A.Amonashvili (ijtimoiy- shaxsiy texnologiya), V.P.Bespalko (dasturlashtirilgan ta’lim texnologiyasi), S.N.Lo’senkova (istiqbolli ta’lim) va boshqalarning pedagogik texnologiyalari, V.A.Karakovskiy, N.E.Selivanova, N.I.Hurkova va boshqalarning pedagogik tarbiya tizimlari umum tan olindi. “Pedagogik texnologiyalar” o’quv fani professional pedagoglarni tayyorlash  
 
dasturiga kiritildi. Hozirgi kunda pedagogik texnologiyalar deganda insoniyat va 
texnik zahiralardan foydalanishi orqali o’quvchilarning ta’lim-tarbiya jarayonlarini 
rejalashtirish, 
bahslash 
metodlari 
tushuniladi. 
Pedagogikada 
texnologik 
yondoshuvning maqsadi barcha maqsadlarga yerishish kafolatlangan ta’lim-tarbiya 
jarayonini tashkil qilishdir. Pedagogik texnologiyalar pedagogik jarayonning barcha 
boshqariladigan tarkibiy qismlarini tizimli tahlil qilish, nazorat qilishni ko’zda tutadi. 
“ Ijtimoiy texnologiyalar” tushunchasi sotsiologiyada vujudga kelgan va ijtimoiy 
jarayonlarning rivojlanishi asosi bo’lgan natijalarni dasturlash imkoniyati bilan 
bog’liq. Ijtimoiy texnologiyalarning turlaridan biri ijtimoiy ish texnologiyalari bo’lib 
ular ijtimoiy pedagogik texnologiyalarga juda yaqin, chunki yuqorida ta’kidlagandek 
ijtimoiy pedagog va ijtimoiy ishchi faoliyatining jihatlari ko’p. Ijtimoiy pedagogik 
texnologiya ijtimoiy va pedagogik texnologiyalarni birlashtiruvchi texnologiya 
hisoblanadi. 
Ijtimoiy pedagogik texnologiyalarni ishlab chiqish imkoni ijtimoiy pedagogik 
faoliyatning o’z tuzilishiga ega ekanligiga bog’liq. ijtimoiy pedagogik faoliyat 
maqsad va vazifalarni aniqlashdan boshlanadi. Bularni mutaxassislar yechishlari 
lozim, ya’ni bolada muomala ko’nikmalarini shakllantirish, unga yangi muhitga 
ko’nikishga yordam berishdir va boshqa maqsadlar o’z navbatida faoliyat mazmuni, 
uning amalga oshirish metodlari va uni tashkillashtirish shakllarini aniqlab beradi. 
Ijtimoiy pedagogik faoliyat maqsadi, uning natijalari va mazmuni qanchalik to’g’ri 
aniqlanganligi, unga yerishish uchun qanday metodlar tanlanganligiga bog’liq 
bo’ladi. SHunday qilib ijtimoiy pedagogik texnologiya ijtimoiy pedagogik faoliyat 
metodlari va usullari majmuasidir. Ijtimoiy pedagogning aralashishni talab qiluvchi 
har qanday muammoni hal qilish unga tashhiz qo’yishdan boshlanadi. Tashhiz 
qo’yish axborot taxlili, to’plash va tizimlashtirishdan iborat. Keyingi bosqich bu 
muammoni hal qilish yo’llarini qidirish. Buning uchun tashhiz asosida maqsad 
qo’yiladi va unga muvofiq faoliyatning aniq vazifalari belgilanadi. ijtimoiy pedagog 
qanday texnologiyani qo’llashga ko’ra shunga mos tushuvchi faoliyat metodlari va 
shakllarini tanlaydi. Ish yakunlanganidan so’ng ijtimoiy pedagog bola muammosi 
qanchalik to’g’ri hal qilinganiga baho berishi lozim. ijtimoiy texnologiyalar tasnifi 
dasturiga kiritildi. Hozirgi kunda pedagogik texnologiyalar deganda insoniyat va texnik zahiralardan foydalanishi orqali o’quvchilarning ta’lim-tarbiya jarayonlarini rejalashtirish, bahslash metodlari tushuniladi. Pedagogikada texnologik yondoshuvning maqsadi barcha maqsadlarga yerishish kafolatlangan ta’lim-tarbiya jarayonini tashkil qilishdir. Pedagogik texnologiyalar pedagogik jarayonning barcha boshqariladigan tarkibiy qismlarini tizimli tahlil qilish, nazorat qilishni ko’zda tutadi. “ Ijtimoiy texnologiyalar” tushunchasi sotsiologiyada vujudga kelgan va ijtimoiy jarayonlarning rivojlanishi asosi bo’lgan natijalarni dasturlash imkoniyati bilan bog’liq. Ijtimoiy texnologiyalarning turlaridan biri ijtimoiy ish texnologiyalari bo’lib ular ijtimoiy pedagogik texnologiyalarga juda yaqin, chunki yuqorida ta’kidlagandek ijtimoiy pedagog va ijtimoiy ishchi faoliyatining jihatlari ko’p. Ijtimoiy pedagogik texnologiya ijtimoiy va pedagogik texnologiyalarni birlashtiruvchi texnologiya hisoblanadi. Ijtimoiy pedagogik texnologiyalarni ishlab chiqish imkoni ijtimoiy pedagogik faoliyatning o’z tuzilishiga ega ekanligiga bog’liq. ijtimoiy pedagogik faoliyat maqsad va vazifalarni aniqlashdan boshlanadi. Bularni mutaxassislar yechishlari lozim, ya’ni bolada muomala ko’nikmalarini shakllantirish, unga yangi muhitga ko’nikishga yordam berishdir va boshqa maqsadlar o’z navbatida faoliyat mazmuni, uning amalga oshirish metodlari va uni tashkillashtirish shakllarini aniqlab beradi. Ijtimoiy pedagogik faoliyat maqsadi, uning natijalari va mazmuni qanchalik to’g’ri aniqlanganligi, unga yerishish uchun qanday metodlar tanlanganligiga bog’liq bo’ladi. SHunday qilib ijtimoiy pedagogik texnologiya ijtimoiy pedagogik faoliyat metodlari va usullari majmuasidir. Ijtimoiy pedagogning aralashishni talab qiluvchi har qanday muammoni hal qilish unga tashhiz qo’yishdan boshlanadi. Tashhiz qo’yish axborot taxlili, to’plash va tizimlashtirishdan iborat. Keyingi bosqich bu muammoni hal qilish yo’llarini qidirish. Buning uchun tashhiz asosida maqsad qo’yiladi va unga muvofiq faoliyatning aniq vazifalari belgilanadi. ijtimoiy pedagog qanday texnologiyani qo’llashga ko’ra shunga mos tushuvchi faoliyat metodlari va shakllarini tanlaydi. Ish yakunlanganidan so’ng ijtimoiy pedagog bola muammosi qanchalik to’g’ri hal qilinganiga baho berishi lozim. ijtimoiy texnologiyalar tasnifi  
 
Tasnif asosi ijtimoiy texnologiyalar turlari 1) Qo’llanishi sohasi 2) Ob’ektlar 3) Hal 
qilinayotgan vazifalar Global Universal Mintaqaviy Guruh Jamoa Individual 
Tashkiliy 
xarakteri 4) Metodlarni o’zlashtirish sohasi 5) ijtimoiy ish yo’nalishlari 
Informatsion Innovatsion ijtimoiy modellashtirish ijtimoiy bashorat berish Sitsial-
tibbiy Ijtimoiypsixologik ijtimoiy pedagogik ijtimoiy pedagogik profilaktika ijtimoiy 
pedagogik qo’llab-quvvatlash ijtimoiy rivojlanishi vaziyatini ijtimoiy pedagogik 
to’g’irlash Bolalikni ijtimoiy himoyasi Bolalar va o’smirlarning ijtimoiy pedagogik 
reabilitatsiyasi ijtimoiy tashhiz qo’yish Ijtimoiyprofilaktika Ijtimoiynazorat 
Ijtimoiyreabilitatsiya 
Ijtimoiyadaptatsiya 
Ijtimoiypatronaj 
Ijtimoiyta’minot 
Ijtimoiyterapiya Ijtimoiymaslahat berish ijtimoiy pedagogik texnologiyasini qo ’ 
llashning misoli sifatida muammoni o ’ smir bilan ishlash texnologiyasini keltirsak 
bo ’ ladi . Maslahatga tayyorgarlik Aloqa o’rnatish Vaziyatni o’rganish Maqsad 
qo’yish Hal qilishni izlash Xulosa 
 
 
Tasnif asosi ijtimoiy texnologiyalar turlari 1) Qo’llanishi sohasi 2) Ob’ektlar 3) Hal qilinayotgan vazifalar Global Universal Mintaqaviy Guruh Jamoa Individual Tashkiliy xarakteri 4) Metodlarni o’zlashtirish sohasi 5) ijtimoiy ish yo’nalishlari Informatsion Innovatsion ijtimoiy modellashtirish ijtimoiy bashorat berish Sitsial- tibbiy Ijtimoiypsixologik ijtimoiy pedagogik ijtimoiy pedagogik profilaktika ijtimoiy pedagogik qo’llab-quvvatlash ijtimoiy rivojlanishi vaziyatini ijtimoiy pedagogik to’g’irlash Bolalikni ijtimoiy himoyasi Bolalar va o’smirlarning ijtimoiy pedagogik reabilitatsiyasi ijtimoiy tashhiz qo’yish Ijtimoiyprofilaktika Ijtimoiynazorat Ijtimoiyreabilitatsiya Ijtimoiyadaptatsiya Ijtimoiypatronaj Ijtimoiyta’minot Ijtimoiyterapiya Ijtimoiymaslahat berish ijtimoiy pedagogik texnologiyasini qo ’ llashning misoli sifatida muammoni o ’ smir bilan ishlash texnologiyasini keltirsak bo ’ ladi . Maslahatga tayyorgarlik Aloqa o’rnatish Vaziyatni o’rganish Maqsad qo’yish Hal qilishni izlash Xulosa