Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiyaga ehtiyoj va zamonaviy jamiyat rivojining zaruriy shartlari
Yuklangan vaqt
2024-10-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
11
Faytl hajmi
27,1 KB
Ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiyaga ehtiyoj va zamonaviy
jamiyat rivojining zaruriy shartlari
Reja:
1. Respublikamizda amalga oshirilayotgan islohotlar va ularning ijtimoiy
hayotga taʼsiri.
2. Jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi.
3. Hozirgi vaqtda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiya faniga
zaruriyat va uning ahamiyati.
Tayanch iboralar: ijtimoiy, islohot, jamiyat, ijtimoiy tuzilma, ijtimoiy
pedagogika, pedagogik sotsiologiya, milliy tarbiya, boqimandalik, milliy mentalitet,
manfaat, jamiyat hayoti.
1. Respublikamizda amalga oshirilayotgan islohotlar va ularning ijtimoiy
hayotga taʼsiri. Mamlakatimiz mustaqillikka erishgach milliy tarbiya va taʼlim
sohasida keng qamrovli islohotlarni amalga oshirish uchun zamin yaratdi. Zotan,
mustaqillik fikr-mulohazalarda ozod, oʻz haq-huquqini yaxshi taniydigan,
izlanuvchan, zamonaviy bilimga ega, Vatanga, ona zaminimizga sadoqatli,
boqimandalikning har qanday koʻrinishlarini oʻzi uchun or deb biladigan, oʻz kuchi
va aqliga ishonib yashaydigan, oʻz shaxsiy manfaatlarini xalq, Vatan manfaatlari
bilan uygʻun holda koʻradigan barkamol insonni tarbiyalashni talab etadi.
Mustaqillikning ilk kunlaridanoq mavjud taʼlim sohasidagi ijobiy natijalarni
saqlab qolish va oʻtmishdan qolgan merosning salbiy jihatlarini hamda oʻtish davri
bilan bogʻliq qiyinchiliklarni bartaraf etish uchun bosqichma-bosqichlik asosida
jiddiy choralar koʻrish zarur edi. Shu nuqtayi nazardan muhtaram Prezidentimiz
taʼlim-tarbiya masalasiga kuyunchaklik, diqqat, qatʼiyat bilan yondashib, jamiyat
rivojini dastlab talim va tarbiya masalalariga bogʻliq ekanligini ham ilmiy-nazariy,
ham amaliy jihatdan asoslab berdi. Yurtimizning iqtisodiy, siyosiy, maʼnaviy,
ijtimoiy hayotida islohotlar izchil amalga oshirilmoqda. Mamlakat taraqqiyotining
asosini tashkil etuvchi ushbu sohalarda amalga oshirilayotgan islohotlar, asosan
insonga, uning manfaatlariga qaratilgandir. Buni biz Yurtboshimizning “Islohot-
islohot uchun emas, balki islohot inson uchun, mamlakat aholisining farovonligi va
turmush darajasini koʻtarishga qaratilganligida”dir-degan fikrlaridan ham
koʻrishimiz mumkin.
Hayot, bozor iqtisodiyotiga oʻtish, isloqotlar jarayonida yaʼni jamiyat
aʼzolarining, fuqarolarning ongida qanday oʻzgarishlar roʻy bermoqda, fuqarolik
jamiyati qayotini farovon barpo etishni kim qanchalik anglab yetmoqda. Bu yoʻlda
oʻz yoʻlini topayaptilaru, kimlar adashmoqda, jamiyat insonlarga qanchalik va
qanday taʼsir oʻtkazmoqda hamda qolaversa, insonlar jamiyatga qanday taʼsir
koʻrsatmoqda.
Jamiyat taraqqiyoti va ijtimoiy hayot sohalaridagi tub oʻzgarishlar.
Oʻtish davri va taraqqiyot bosqichlari. Jamiyat rivojlanishi toʻgʻrisidagi yangicha
ilmiy-nazariy gʻoyalarning oʻzgarishi ijtimoiy hayot sohalarini tubdan oʻzgartirish
bilan bogʻliq. Jamiyat rivojlanishi buning uchun muayyan oʻtish davri va taraqqiyot
bosqichlarini bosib oʻtish zarurligi, mohiyati asoslab beriladi. Jamiyat ijtimoiy
hayoti sohalaridagi tub oʻzgarishlar deganda uning iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy,
maʼnaviy-maʼrifiy gʻoyaviy asoslarini tubdan oʻzgartirish va yangicha asosga
(negizga) oʻtkazilishini anglatadi. Natijada mustaqillik tufayli jamiyat ijtimoiy
hayoti
sohalari
tubdan
oʻzgardi.
Uning
huquqiy
asosini
Oʻzbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasida
koʻramiz.
Unga
koʻra
“Oʻzbekiston
Respublikasida ijtimoiy hayot siyosiy institutlar, mafkuralar va fikrlarning xilma-
xilligi asosida rivojlanadi. Hech qaysi mafkura davlat mafkurasi sifatida oʻrnatilishi
mumkin emas”.
Siyosiy sohadagi tub oʻzgarishlar: Siyosiy institutlar xilma-xilligiga
aoslangan demokratik siyosiy tizimga oʻtildi. Bunda davlat bosh islohotchi sifatida
eʼtirof etildi. “Inson-jamiyat-davlat” munosabati qaror topdi. Koʻp partiyaviylik
tizimi shakllandi.
Maʼnaviy, gʻoyaviy-mafkuraviy sohadagi tub oʻzgarishlar: Jamiyat
rivojlanishida milliy madaniy meros hamda umuminsoniy qadriyatlar, demokratik
prinsiplarga amal qilina boshlandi; jamiyat rivojida maʻnaviy va moddiy hamda
uygʻunligi oshadi;
Bozor iqtisodiyotiga asoslangan mulkning xilma-xilligiga oʻtildi; xususiy
mulk tan olindi; barcha mulk shakllari teng ekanligi eʼtirof etildi, uning huquqiy
asoslari yaratildi.
Taʼlim va fan sohasini rivojlantirish: Taʼlim va fan sohasini rivojlantirish
davlat siyosati maʼno-mazmunidan va uning dolzarbligidan kelib chiqib, uni
quyidagicha izohlash mumkin:
Birinchidan, yangi taʼlim tizimi, barkamol avlod kadrlarini tayyorlashdagi
oʻzgarishlar va yangicha yondashuvlar, zamonaviy kasb sohalarining paydo boʻlgani
hamda uning mamlakatimiz sharoiti bilan bogʻliqligidir;
Ikkinchidan, taʼlim tushunchasi ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot natijasida
muayyan davrdan boshlab, inson faoliyatining alohida mustaqil sohasiga aylanib,
jamiyatning ijtimoiy tajribasini keyingi bosqichga uzatadi;
Uchinchidan, taʼlim inson shaxsining intellektual-maʼnaviy qirralarini
shakllantirish, uning jamiyat ishlab chiqarishi va ijtimoiy, siyosiy, madaniy, maʼrifiy
hayotida faol va muvaffaqiyatli ishtirokini taʼminlashga qaratilgan harakatlar
yigʻindisi boʻlib, maʼrifat hamda bilim berishni anglatadi;
Toʻrtinchidan, fan jamiyatning ijtimoiy institutlaridan biri boʻlib, tabiat va
jamiyat hayotini aks ettiruvchi ijtimoiy ong shakli. U katta ilmiy salohiyatni, ijodiy
kuch-quvvatni birlashtirib, maʼnaviy barkamol insonni tarbiyalashga, mamlakatda
qudratli ilmiy salohiyatni yaratishga xizmat qiladi.
Uzluksiz taʼlim tizimining faoliyat olib borishi taʼlim dasturlarining izchilligi
asosida taʼminlanadi va quyidagi taʼlim turlarini oʻz ichiga oladi:
1. Maktabgacha taʼlim va tarbiya
2. Umumiy oʻrta va oʻrta maxsus taʼlim
3. Professional taʼlim
4. Oliy taʼlim
5. Oliy taʼlimdan keying taʼlim
6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish
7. Maktabdan tashqari taʼlim.
Shuni alohida taʼkidlash kerakki, rivojlangan mamlakatlarda taʼlim
samaradorligi, taraqqiyotning 16 foizi – moddiy-texnik bazaga, 20 foizi – axborot
resurslariga, 64 foizi inson omiliga bogʻliq. Bu uchala omil bir-biri bilan
chambarchas bogʻliq boʻlib, taʼlim-tarbiyaning moddiy-texnik bazasi, mavjud
resurslaridan, imkoniyatlaridan oqilona foydalanish inson manfaatiga xizmat qiladi
va uning ratsional rivojlanishini belgilab beradi.
1.2. Jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi. Jamiyatning sotsial strukturasi dastlab
qadimgi yunon mutafakkirlari Platon (er.av.427-347 yy.) va Aristotel (er.av. 384-
322 yy.) tomonidan tadqiq etilgan. Olimning fikricha, sotsial strukturani faqat erkin
tugʻilgan, ijtimoiy ahamiyat kasb etadigan rolni bajarayotgan kishilar tashkil etadi.
Insonning qalbi uchta asosga ega: “Idrok” (intellektuallik), “Jasurlik” (irodalilik) va
“Istak” (sezgi, tuygʻuga ega boʻlish). Odamlar oʻz qalbidagi asoslardan qay birining
koʻpligi yoki ozligiga qarab jamiyatda uchta ijtimoiy qatlam mavjud boʻladi:
donishmandlar – “Faylasuflar”, harbiylar – “Qoʻriqchilar”, ishlab chiqaruvchilar –
“Dehqonlar” va “Hunarmandlar”. Boshqaruvchilar yuksak maʼlumotli, isteʼdodli,
xususiy mulkka ega boʻlmagan, zohidlik turmush tarzini kechirayotgan, 50 yoshga
yetgan faylasuflar ichidan tayinlanishi lozim. Boshqaruvchi boʻladigan odamlarni
falsafa va sanʼat vositasida tarbiyalash zarur. Boshqaruvchilar qonunlarni oʻrnatadi,
ijtimoiy ishlarni adolatli tarzda boshqaradi. “Qoʻriqchilar” davlatni himoya qiladi va
jamiyatda tartibni izga soladi. “Dehqonlar” va “Hunarmandlar” oʻz mehnatlari bilan
fuqarolarni barcha hayot uchun zarur boʻlgan narsalar bilan taʼminlaydi. Koʻrinib
turibdiki, Platon tomonidan ilgari surilgan jamiyatning sotsial strukturasi oliy
darjada donishmand-faylasuf turgan qattiq ierarxiyani nazarda tutgan edi.
Aristotel “Siyosat” kitobida jamiyatning tabiiy kelib chiqishi, uning sotsial
stratifikatsiyasi va sotsial adolat kabilarga doir qarashlari tadqiq etildi. Aristotelning
fikricha, inson tugʻilishdan boshlab instinktiv ravishda boshqalar bilan birgalikda
hayot kechirishga intiladigan mavjudotdir. Odamning boshqa mavjudotlardan farqi,
uning ijtimoiy va shaxsiy munosabatlardagi ezgulik, adolat, “Umumiy foydani
tushunib yetganligi”dir. Aristotel jamiyatda bir-birini izchillik bilan bir-biriga
almashib boruvchi insoniy ijtimoiy hayot shakllarini bir-biridan ajratib koʻrsatib
berdi: oila – yashash manzili (qishloq va boshq.) – polis (shahar-davlat). Unga
muvofiq, fuqarolar uchta sotsial qatlamga boʻlinadi: kambagʻal, oʻrta qatlam va boy.
Mutafakkirning fikricha, davlatda qanchalik oʻrta qatlam koʻproq boʻlsa, u
Shunchalik qudratli boʻladi, gullab-yashaydi.
Antik yunon falsafasini yanada rivojlanishiga katta hissa qoʻshgan, Sharq
uygʻonish davrining mutafakkiri Abu Nasr Forobiy insoniy jamiyatni puxta
oʻrgangan olimlar jumlasiga kiradi. Forobiy “Fozil shahar odamlari qarashlari”
asarida jamiyat (inson jamoasi)ning kelib chiqish sabablarini ilmiy jihatdan asoslab
beradi: “Har bir inson oʻz tabiati bilan shunday tuzilganki, u yashash va oliy
darajadagi yetuklikka erishmoq uchun koʻp narsalarga muhtoj boʻladi, uning bir oʻzi
bunday narsalarni qoʻlga kirita olmaydi, ularga ega boʻlish kishilik jamoasiga
ehtiyoj tugʻiladi. Shu sababli yashash uchun zarur boʻlgan, kishilarni bir-biriga
yetkazib beruvchi va oʻzaro yordamlashuvchi koʻp kishilarning birlashuvi
orqaligina odam oʻz tabiati boʻyicha intilgan yetuklikka erishuvi mumkin. Bunday
jamoa aʼzolarining faoliyati bir butun holda ularning har biriga yashash va
yetuklikka erishmoq uchun zarur boʻlgan narsalarni yetkazib beradi. Shuning uchun
inson koʻpaydi va yerning aholi yashaydigan qismiga oʻrnashdilar, natijada inson
jamoasi vujudga keldi. Mutafakkir nazdidagi inson jamoasi – bu kishilik jamiyati
hisoblanadi.
Forobiy jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi (sotsial strukturasi) sifatida
jamiyatdagi turli ijtimoiy tabaqalarni chuqur tahlil etadi. Abu Nasr Forobiyning
fikricha, mukammal jamiyatda har bir tabaqa, yaxlit ijtimoiy organizmning ajralmas
qismi sifatida, oʻzining muayyan funksiyalariga ega boʻlib, goʻyoki Shu vazifalarni
bajarish uchun ixtisoslashganlar. U orzu qilgan ideal davlatda ijtimoiy tabaqalar
oʻrtasidagi farqlanishlar saqlanadi. Tabaqa martabasining baland yoki past boʻlishi
uning hukmdorga yaqin yoki uzoq boʻlishiga bogʻliqdir. Hukmdorga yaqin yoki
undan uzoq boʻlishning belgisi har bir tabaqa vakillarining aqliy (intellektual) va
maʼnaviy kamolot darajalarining yuksakligiga bogʻliqdir. Aqliy va maʼnaviy
kamolot darajalari yuksak boʻlgan tabaqa vakillari, yaʼni hukmdorga yaqin odamlar
yuqori lavozimlarni egallab, hurmatga sazovor boʻlgan ishlarni bajaradi, ularning
qoʻl ostida ishlovchilar esa pastroq lavozimlardagi ishlarni bajaradi.
Koʻrinib turibdiki, Forobiyning ideal davlat tuzumiga asoslangan jamiyatda
(fozil shahar-davlatlarda) kishilarning ijtimoiy tabaqalarga boʻlinishi va ularning
imtiyozlari saqlanadi. Mutafakkir biron-bir tabaqaga mansub odamlarning vazifalari
va majburiyatlari oʻrtasida tafovutlarning saqlanishi, har bir odamning oʻz kasbini
yaxshi bilishi va oʻz vazifalarini bajarishi jamiyatning sobitligi hamda adolatning
yuzaga chiqishi uchun zarur boʻlgan omildir, deb qaraydi: har bir odamning oʻz
kasbiga tegishli vazifalarini toʻgʻri bajarishi — jamiyatda adolatning saqlanishi va
uni barqarorligini taʼminlash asosidir.
1.3. Hozirgi vaqtda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiya faniga
zaruriyat va uning ahamiyati. Ijtimoiy pedagogikaning zarurligini quyidagi
holatlar talab etayotgan edi:
Birinchidan, Bugungi kunda taʼlim va tarbiya maqsadi bilan uning baʼzi
natijalari oʻrtasidagi qarama-qarshilik sabablarini aniqlash va ularni bartaraf etish
yoʻllarini aniqlash zarurligi talab etilmoqda. Ushbu talab pedagogika olamiga
jamiyatdagi munosabatlar bilan shugʻullanuvchi otsiologiyani olib kirish
zaruriyatini uygʻotdi. Chunki ongli xususiyatga ega boʻlgan inson faoliyati,
sotsiologiya fanining oʻziga xos obyektini tashkil etadi. Har bir shaxsning
jamiyatdagi oʻz oʻrnini, oʻzligini anglashi, hayotiy-axloqiy meʼyorlarni oʻzida
mujassam etishi jamiyatda shu maʼnaviy-axloqiy sifatlarni namoyon etib, ijtimoiy
hayotimiz, zamonamiz bilan hamnafas yoshlarni tarbiyalashda pedagogika va
sotsiologiya fanlarining hamkorligi alohida ahamiyat kasb etadi. Vaholanki taʼlim-
tarbiyaning oʻzi ijtimoiy hodisa va pedagogik jarayondir.
Ikkinchidan, baʼzi jamiyat aʼzolarining ongidagi maʼnaviy boʻshliqning
ijtimoiy kelib chiqishi sababalarini aniqlash, ularni hal qilish mexanizmini yaratish
kabi yangi muammolarning yechimini topish uchun pedagogik va sotsiologik
tushunchalarning tutashligiga asoslangan yangi metodologiyani talab etmoqda.
Inson shaxsini shakllantirishda undagi tabiiy (irsiy) va ijtimoiy xususiyatlarini,
uning oliy nerv faoliyati imkoniyatlarini hisobga olib yondashmoq lozim. Inson
organizmining biologik va subyektiv (shaxsiy tomonlari) asosida oʻz-oʻzini
tarbiyaga olish, sharoitga moslashish, maʼlum obyektga yoʻnaltirish qonunlarini
bilish asosida uning tarbiyasini tashkil etish lozim. Shaxs shakllanishi jarayonida
ichki va tashqi taʼsir imkoniyatlari oʻzaro omuxta qilish, tarbiya jarayonini yoshlar
faoliyatining xususiyatlari, qiziqishini anglash kabi muhim xususiyatlari asosida
shaxsning erkinligi va gʻururini paymol qilmasdan, demokratik, insonparvarlik va
milliy tamoyillarga tayanib, ularda maʼnaviy-axloqiy fazilatlarni shakllantirish davr
talabidir. Jamiyatga insonlar ongini, tafakkurini ijobiy tomonga oʻzgartirish
ijtimoiy- maʼrifiy jarayonlar bilan bogʻliq boʻlib, uni ilmiy jihatdan oʻrganish
muhimdir. Pedagogika va sotsiologiyaning tutashganligi tufayli yuzaga kelgan
muammolar oʻzbekistonlik olimlarning diqqat eʼtiborini ham oʻziga tortmoqda.
Uchinchidan, bozor iqtisodiyoti sharoitida ijtimoiy munosabatlar va bunda
davlatning roli, axborotlar, ustoz-shogird munosabatlari, kadrlar muammolari,
yoshlarning maʼnaviyatida roʻy berayotgan zaiflikning sabablari, ularni aniqlash,
tekshirish, hal etish, ijtimoiy faollik kasbiy mahorat, shuningdek mustaqil
Oʻzbekistonda kechayotgan maʼnaviy va mafkuraviy islohatlarni, umuman,
jamiyatni “Pedagog soʻzi” bilan oʻrganish ijtimoiy pedagogikaning muammolaridan
boʻlib hisoblanadi. Eng asosiysi, ijtimoiy hayotda shunday holatlar uchraydiki,
bunda bolalar oʻsmirlar, tarbiyachilar bunday ogʻir vaziyatda oʻzlariga ruhan
malham boʻladigan sotsial pedagogning yordamiga muhtoj boʻladi. Demak, bugungi
jamiyatimiz asoslariga sotsial psixolog bilan bir qatorda ijtimoiy pedagogga boʻlgan
ehtiyoji ham sezilmoqda.
Hayotdan umid uzgan, oʻziga ishonmaydigan, hayotiy muammolarni mustaqil
hal eta olmaydigan shaxslar insoniy yordam, tushunish, uning qaygʻusiga sherik
boʻlishlarini kutadilar. Oʻz soʻzi va faoliyati bilan shu kabi shaxslarda oʻziga
ishonch uygʻotish, oʻz imkoniyatlarini anglab yetishlariga yordam berish sotsial
pedagogning asosiy vazifasidir. Ijtimoiy hayotimizdagi voqelikning insonlarga
boʻlgan taʼsiri ularning ongida yuz berayotgan jarayonlar haqida bahs yuritadigan
mazkur fan yoʻnalishi bugungi kunda ijtimoiy buyurtma sifatida vujudga kelmoqda.
Demak ijtimoiy pedagogikaning vujudga kelishi ijtimoiy zarurat asosida
namoyon boʻldi.
“Ijtimoiy” tushunchasi (lotincha socialis–umumiy, jamoatchilik) insonlarning
birgalikdagi hayoti bilan bogʻliq boʻlib, ularning muomala va bir-biriga taʼsirining
turli xil shakllari birlashtiradi.
Ijtimoiy pedagogika — shaxsni ijtimoiylashuvi qonuniyatlarini oʻrganish,
jamiyatning ijtimoiy muammolarini hal qilish maqsadida ijtimoiy pedagogik
faoliyatning samarali usullari texnologiyalarini ishlab chiqish va ularni qoʻllashga
qaratilgan pedagogika sohasi.
Pedagogikaning ham, ijtimoiy pedagogikaning ham obyekti — bu bola, biroq
oʻrganish predmetlari turlicha.
Pedagogikaning
oʻrganish
predmeti
bolani
tarbiyalash
qonuniyatlari
hisoblanadi.
Ijtimoiy pedagogikaning predmeti esa bolani ijtimoiylashtirish qonuniyatlari
hisoblanadi.
Ijtimoiy pedagogika — bu bolalarning ijtimoiylashuvi va bolalarga ijtimoiy
taʼlim va ijtimoiy tarbiya berish qonuniyatlarini oʻrganuvchi pedagogika fanining
tarmogʻidir. Yaʼni tarbiya—bu nafaqat oʻquv muassasalari balki butun jamoatchilik,
jamiyatning barcha jabhalarida oʻz koʻrinishiga ega. Ijtimoiy pedagogika. Yurtimiz
mustaqillikka erishgach, oʻzining mustaqil taraqqiyot yoʻlini belgilab oldi. Bu yoʻl
jamiyatimizning kelajagini oʻz qoʻllariga oluvchi — yoshlarga beriladigan taʼlim-
tarbiya asosida belgilangan sari taʼlim muassasalaridagi “masofani” qamrab oladi.
Taʼlim-tarbiya muassalari oʻz vazifalarini amalga oshiraverishi mumkin,
ammo hayot qarama-qarshilik va ziddiyatlardan iborat. Yoshlar, qolaversa
jamiyatning barcha aʼzolari ushbu ziddiyatlarni yengib, ulardan toʻgʻri xulosa
chiqara oladilarmi! Demak, taʼlim-tarbiya muassasalaridan tashqari tarbiyaviy
taʼsirlar, yaʼni kundalik ijtimoiy voqeliklarning shaxsga koʻrsatayotgan taʼsiri,
ularni ijtimoiy pedagogik, ilmiy, nazariy va amaliy oʻrganish, pedagogikada shu
kunga qadar yetarlicha eʼtibor berilmagan ijtimoiy pedagogikaga zaruratni vujudga
keltirmoqda. Kursning nomidan ham koʻrinib turganidek, ijtimoiy hayotning turli
jabhalari shaxsga, ayniqsa yoshlarga, albatta oʻz taʼsirini koʻrsatadi.
Mazkur kurs bevosita pedagogika va psixologiya fakultetlarining oʻquv
rejalariga kiritilgan. Sotsiologiya fani pedagogika uchun qimmatli baza, yoki
material tayyorlab bera oladi. Ammo pedagoglar uchun oʻsha jamiyatdagi hodisa,
jarayonlar va munosabatlarning inson ongiga, insonlarning maʼnaviy hayotiga,
odob-axloq me’yorlariga boʻlgan taʼsiri muhimroqdir. Shuning uchun ham uni
ijtimoiy hayot pedagogikasi, jamiyat va jamoa tarbiyasi, kundalik hayot tarbiyasi
desak mubolagʻa boʻlmaydi.
Ijtimoiy pedagogika - odamlarning jamiyatda hamkorlikdagi ish faoliyatlari
jarayoni davomida ularda hosil boʻladigan fikrlar, eʼtiqodlar, gʼoyalar, qarashlar,
his-tuygʼular, turli xulq-atvor shakllarini tushuntirib beruvchi fandir.
Har bir shaxsning jamiyatda yashashi, uning ijtimoiy normalarga rioya qilgan
holda oʻziga oʻxshash shaxslar bilan oʻrnatadigan murakkab oʻzaro munosabatlari
va ularning taʼsirida hosil boʻladigan hodisalarning pedagogik tabiatini va
qonuniyatlarini tushuntirib berish — ijtimoiy pedagogikaning asosiy vazifasidir.
“Ijtimoiy pedagogika” kursi talabalarning umumpedagogik bilim darajasini
kengaytirish bilan birga, ularni jamiyatdagi turli munosabatlarni, maʼnaviy
faktorlarni tekshirish shuningdek, mazkur fanning obyekti, predmeti, uning boshqa
fanlar bilan aloqadorligi, kategoriyalari ijtimoiy pedagog kasbining spetsifik
xususiyatlari kabi muammolar ustida bosh qotirishga undaydi.
Kursning asosiy maqsadi boʻlajak pedagog kadrni hayotimizning barcha
jabhalariga “Pedagogik koʻz” bilan qarash, oʻrganish, reabilitatsiya qilish yoʻllarini
aniqlash va maʼlum xulosalar chiqarishga oʻrgatishdan iborat.
Kursning asosiy vazifalari oliy oʻquv yurtlari talabalariga:
1. Mustaqil Oʻzbekistonda shakllanayotgan Pedagogika fanining yangi qirralaridan
biri sifatida “Ijtimoiy pedagogika” fani haqida tushunchalar berish va ularni ijtimoiy
hayot bilan birgalikda oʻrganish;
2. Ijtimoiy muhit va shaxsning ijtimoiylashuviga doir qonuniyatlar;
3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyatining oʻziga xos spetsifik xususiyatlari,
ilmiy-tadqiqot metodlari haqida tushunchalar berishdan iboratdir. Dastur shu
vazifalarni hal etishga qaratilgan beshta boʻlimdan iborat:
1. Ijtimoiy pedagogikaga kirish.
2. Ijtimoiy pedagogika asoslari.
3. Ijtimoiy pedagogik jarayon.
4. Ijtimoiy pedagog va uning kasbiy faoliyati.
5. Ijtimoiy pedagogik tashhis.
Bozor iqtisodiyotiga oʻtishning ijtimoiy munosabatlari va bunda davlat hamda
jamiyatning roli, baʼzi jamiyat aʼzolarining maʼnaviyatida roʻy berayotgan
zaifliklar, ularning sabablarini aniqlash, tekshirish, qayd etish, umuman jamiyatda
kechayotgan maʼnaviy va mafkuraviy isloqotlarni, jamiyatni pedagogik nuqtayi
nazardan oʻrganish ijtimoiy pedagogikaning asosiy muamolaridan biridir. Demak,
ijtimoiy pedagogikaning vujudga kelishi ijtimoiy zaruriyat, ijtimoiy buyurtmadir.
Ijtimoiy munosabatlarni ilmiy pedagogik nuqtayi nazardan oʻrganish va yanada
takomillashtirish davr taqozasidir.
Mavzu yuzasidan nazorat savollari.
1.
Ijtimoiy pedagogikaning predmeti va obyekti
2. Ijtimoiy pedagogika fanlar tizimidagi oʻrni?.
3. Ijtimoiy pedagogikaning maqsad va vazifasi
4. Ijtimoiy pedagogikaning boshqa pedagogik fanlardan farqi.
5. Ijtimoiy pedagogika – bu?
6. Respublikamizda amalga oshirilgan islohotlar va ularning ijtimoiy hayotga
taʼsiri haqida?
7. Jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi qanday?
8. Hozirgi vaqtda ijtimoiy pedagogika va pedagogik sotsiologiya faniga
zaruriyat va uning ahamiyati haqida nimalarni bilasiz?