Ijtimoiy pedagogikaning kategoriyalari va mexanizmlari
Yuklangan vaqt
2024-10-20
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
31,2 KB
Ijtimoiy pedagogikaning kategoriyalari va mexanizmlari
REJA:
1.Pedagogika va ijtimoiy pedagogika kategoriyalari.
2.Ijtimoiy-pedagogik faoliyat.
3.Ijtimoiy ta’lim. Tarbiya va ijtimoiy tarbiya
4.. Ijtimoiy pedagogik mexanizmlar
Tayanch tushunchalar: kategoriya, mexanizm, ijtimoiy ta’lim, ijtimoiy tarbiya,
ijtimoiylashuv, ijtimoiy adaptatsiya, ijtimoiy reabilitatsiya, pedagogika faoliyat,
Individual yordam.
Ijtimoiy pedagogikaning asosiy kategoriyalari
Har bir fanni shu fanning o`rganish predmetiga asoslangan bilimlar tizkmi ajratib turadi.
Fanning bilimlar tizimi uning tushuncha va kategoriyalarida o`z aksini topadi. Tushuncha
— real olamni bilish jarayonida aks etish shakllaridan biri. Reallikning o`zgaruvchanligi va
ko`p qirraliligi tufayli tushunchalar dinamik, rivojlanadigan tavsifga ega. Ular tarixiy holat
va hayot sharoitlariga bog`lik, ravishda o`zgaradi.
Har qanday fanning rivojlanishi jarayonida tushunchalar ana shu fan
kategoriyalariga birlashadi. Fan kategoriyalari shu fanda qo`llaniladigan yanada
kattaroq,, amaliy tushunchalardir.Hammamizga ma'lumki, pedagogika fanining
asosiy kategoriyalariga “ta'lim”, “tarbiya”, “ma'lumot” singari tushunchalar kiradi.
Shu
kategoriyalar
asosida
“shaxs”,
“rivojlanish”,
“faoliyat”,
“jamiyat”,
“ijtimoiylashuv” singari ijtimoiy-gumanitar fanlar uchun umumiy bo`lgan
tushunchalar qo`llaniladi. So`nggi yillarda «pedagogik faoliyat” kategoriyasi ham
keng qo`llanilmoqda. Ijtimoiy pedagogika fani pedagogikaning yo`nalishlaridan biri
sifatida “Ijtimoiy pedagogik faoliyat”, “Ijtimoiy ta'lim” va “Ijtimoiy tarbiya” singari
kategoriyalarga ega. Pedagogika va ijtimoiy pedagogika fani kategoriyalarining bir-
biridan farqli jihati quyidagi jadvalda aks etga
Pedagogika hamda ijtimoiy pedagogika fani kategoriyalari:
Pedagogika
Ijtimoiy pedagogika
· ta'lim
o`qitish
tarbiya
pedagogik faoliyat
ijtimoiy ta'lim
o`qitishning
ijtimoiy
jihatlari
ijtimoiy tarbiya
ijtimoiy pedagogik faoliyat
ijtimoiylashuv
ijtimoiy institut
ijtimoiy adaptatsiya
ijtimoiy reabilitatsiya
Pedagogika faoliyat - bu ta'lim-tarbiya vositasida o`quvchilarga ijtimoiy
madaniyat tajribalarini singdirishga qaratilgan kasbiy faoliyatdir.
Ijtimoiy pedagogik faoliyat- bu bolaning ijtimoiylashuviga, ularga ijtimoiy
madaniyat tajribalarini singdirishga, jamiyatda o`z-o`zini boshqarishga sharoitlar
yaratishga qaratilgan kasbiy faoliyatdir. U ma'lum shaxsga qaratilgan bo`lib, aniq
manzilga yo`naltirilgan faoliyatdir. Ijtimoiy pedagogik faoliyat quyidagi
xususiyatlarga ega.
Ta'lim muassasalaridagi ijtimoiy-pedagogik faoliyat:
bolalar tashkilotlaridagi ijtimoiy-pedagogik faoliyat,
bolalarning ijodkorligini oshirish va dam olishini tashkil etishga mas'ul
tashkilotlardagi ijtimoiy-pedagogik faoliyat.
Ijtimoiy-pedagogik faoliyatning asosiy yo`nalishlari qo`yidagilar hisoblanadi.
dezadaptatsiyaga uchragan bolalarni profilaktika qilish,
ijtimoiy me'yorlardan chekingan (o`qish) bolalarni ijtimoiy reabilitatsiya
qilish Bu ishlar ikki shaklda amalga oshiriladi:
1.Bevosita bolaning o`zi bilan olib boriladigan ishlar.
2.Bolaning ijtimoiy muhit bilan aloqasida vositachilik qilishi.
Ijtimoiy pedagogikaning asosiy kategoriyalaridan biri bo`lgan ijtimoiy ta'lim
kategoriyasi ikki tomonlama xususiyatga ega. Birinchidan, ijtimoiy ta'lim-bu
bolaning ijtimoiylashuviga yordam beruvchi ijtimoiy bilim, ko`nikma va
malakalarni shakllantirish jarayonidir.
Ikkinchidan, ijtimoiy ta'lim-bu ijtimoiy soqada ishlash uchun maxsus tayyorgarlik
ko`rish jarayonidir.
Ijtimoiy tarbiya esa bolaning ijtimoiylashuviga qaratilgan ijtimoiy ahamiyatga
molik fazilatlarni shakllantirish jarayonidir. Ijtimoiy tarbiya muammolari xususida
A.V.Mudrik, V.D.Semyonova, G.N.Filova singari olimlar tadqiqotlar olib borgan.
Ijtimoiylashuv jarayonida bola jamiyat, ijtimoiy munosabatlar, ijtimoiy makrm, ijtimoiy
xulk.-atvorning me’yor va koidalari haqidagi turli bilimlarni, jamiyatga ko`nikishiga yordam
beruvchi turli ko`nikma va malakalarni uuzlashtiradi. Bu jarayon, ayniqsa, bolalikda juda
jadal sur’atlar bilan amalga oshadi. Ma’lumki, bola besh yoshgacha uning keyingi hayotida
o`z aksini topuvchi nihoyatda ko`p bilimlarni oladi. Bola ijtimoiylashuvining ajralib turuvchi
xususiyati, uning jamiyat ilgari surayotgan yurish-turish me’yorlariga baxo berishi va
nazorat qilishining qiyinligidadir. U bularni faqat o`zlashtirib boradi, shuning uchun ham
bola shaxsining ijtimoiylashuv jarayonida ota-onalar, qarindoshlar, ular bilan ishlayotgan
mutaxasislarning (psixolog, shifokor, pedagog va shu kabilar) ta’siri katta bo`lib, bolalarni,
hayotda zarur ijtimoiy bilimlarni ertaroq; va yaxshiroq; o`zlashtirishlari, ularni hayotda
qo`llashga intilishlari aynan ularga bog`liqdir. Buning ijtimoiy pedagogika bilan bog`liqligi
shundaki, maktab yoki boshqa ta’lim muassasida ta’lim olish jarayonida bola, avvalo,
akademik bilimlarni o`zlashtiradi. Biroq shu bilan bir vaqtda unda muayyan tizimlashgan
ijtimoiy bilim, ko`nikma va malakalar shakllanadi. Bu bilim, ko`nikma va malakalar
ijtimoiylashuv jarayonida bolaga maxsus yordam kerak bo`lganda juda zarur bo`ladi.
Bolaning ijtimoiylashuviga yordam beradigan ijtimoiy bilimlarni yetkazish, ijtimoiy
ko`nikma va malakalarni shakllantirish jarayoni ijtimoiy ta’lim deyiladi.
Tarbiya va ijtimoiy tarbiya. Tarbiya pedagogikaning asosiy ob’ekti sifatida pedagogikaning
rivojlanish tarixi mobaynida olimlarning diqqat markazida bo`lib kelgan. Shu bilan birga,
“tarbiya” tushunchasining mazmuni amaliy ahamiyatga ega. Chunki bu tushuncha
pedagogik faoliyatning vazifa va maqsadlariga asosiy yondashuvlarni belgilaydi.
Tarbiya ijtimoiy hayotning doimiy va umumiy kategoriyasidir. Tarbiyaning
ijtimoiy qamrovi uning lug`aviy ma’nosidan ancha kengdir. Shuni hisobga olib,
ijtimoiy tarbiyani insonning qobiliyati, bilimi, qadriyatlar, u yashayotgan jamiyatga
munosabatidan iborat imkoniyatlarini rivojlantirishga yordam beruvchi, maxsus
tarbiya tashkilotlarida amalga oshiriladigan jarayon sifatida ko’rib chiqish lozim.
Boshqa so’zlar bilan ifodalaydigan bo’lsak ijtimoiy tarbiyaning maqsadi
insonni ijobiy rivojlanishga qaratilgan sharoitlar yaratish jarayoniga yo’naltirishdir.
Bu sharoitlar individual va guruxiy sub’ektlarning uchta o’zaro bog’liq va shu
paytning o’zida mazmuni, shakli va usuli jixatidan nisbatan mustaqil bo’lgan
jarayonlarni qamrab oladi: bolalar, o’smirlar, o’spirinlar ijtimoiy tajribasini tashkil
qilish, ularning ta’lim olishlarini ta’minlash hamda ularga individual yordam
ko’rsatish.
Ijtimoiy tajribani tashkil qilish gurux (jamoa) larning maishiy va xayotiy
faoliyatini tashkil qilish, guruxdagi o’z-o’zini bopqarish faoliyatini rag’batlantirish
va norasmiy mikroguruxlarga ta’sir etish orqali amalga oshiriladi. Ijtimoiy tajriba
keng ma’noda turli ko’nikma va malakalar, bilim va fikrlash usullari, yurish-turish
me’yori va stereotiplari, qadriyatlar, odamlar bilan munosabatga kirishish tajribasi,
moslashish tajribasi, shuningdek o’z-o’zini anglash, o’ziga ishonch, o’z ijtimoiy
xayot yo’lini belgilash va shu yo’ldan borish tushuniladi.
Ta’lim o’z ichiga
qo’yidagilarni oladi: uzliksiz tizimli ta’lim (rasmiy ta’lim), madaniyatni targ’ib
qilish va tarqatish, o’z-o’zini shakllantirishga va mustaqil ta’lim olishga yo’naltirish.
Individual yordam insonga muammolarni hal
qilishda, o’z- o’zini rivojlantirishda, jamiyatdagi mavqeini, o’rnini yuksaltirishda
namoyon bo’ladi. Individual yordam boshqa insonlarning ehtiyojlarini qondirishga
zarur bo’lgan bilim, malakalarni o’zlashtirishda insonga ongli yordam berish, uning
o’z qadrini bilishi, o’z-o’zini anglashi hamda unda oila, gurux va jamiyatga
mansublik hissini rivojlantirishdir.
Tabiiyki, ijtimoiy tajriba ta’lim va
individual yordamning usul, shakl, mazmun, tavsifi va jadalligi bevosita
tarbiyalanuvchilarning yoshi, jinsi, qaysi kasb egasi ekanligi va ularning qaysi
ijtimoiy madaniy soxaga mansubligiga bog’lik. Bu jihatlar turli ta’lim muassasalari
va tashkilotlarida farqlanib, bu farq tashkilot turiga, unda faoliyat yuritadigan
pedagoglarning amalga oshirayotgan ishlariga bosg’iq. Ijtimoiy
tarbiya
jarayonidagi o’zaro munosabat shu jarayonning sub’ektlari orasidagi axborot,
faoliyat usullari va qadriyatlar almashinuvidir. Bunday munosabat ijtimoiy jihatdan
tabaqalashgan, alohida ko`rinishga ega. Chunki o’zaro munosabatning aniq
ishtirokchilari muayyan etnik ijtimoiy va ijtimoiy psixologik guruhlar vakili bo’la
turib, o’z munosabatlarida u yoki bu darajada ular mansub guruxlarga tegishli
ijtimoiy xulqni amalga oshirishadi. - Umuman olganda, o’zaro munosabat
tarbiyachilar va tarbiyalanuvchilarning birgalikdagi faoliyati, bu faoliyatning
mazmuni, xarakteri, tarbiyaviy samaradorligi, faoliyat ishtirokchilari va ular
o’zlarini qay darajada shaxs deb xisoblashlariga bog’liq. O’zaro munosabat
jarayonida amalga oshirilayotgan ijtimoiy tarbiya insonning ijobiy ijtimoiy,
ma’naviy bilim va ko’nikmalarni o’zlashtirishda qulay sharoitlar yaratadi.
Ijtimoiylashuv mexanizmlari.
Insonning ijtimoiylashuvi turli omillar, agentlar bilan hamkorlikda va bir
qator mexanizmlar asosida amalga oshadi. Fransuz olimi Gabriel Tard Amerikalik
Uri Bronfenbrener, rus olimlari V.S.Muxina va A.V.Petrovskiylarning tadqiqotlari
ijtimoiylashuv mexanizmlariga turli yondoshuvlarni keltirib chiqaradi. Mavjud
ma’lumotlarning umumlashtirilishi quyidagi mexanizmlarni alohida ajratib
ko’rsatish imkonini beradi:
1. I.P.Podlaso’vga tasnifi bo’yicha:
Bostirish mexanizmi, uning mazmuni muayyan g’oya, fikr, xohish, istaklarni
ongdan chiqarib tashlashdan iborat. Bu mexanizmning tashqi va ichki turlari
mavjud. Ichki mexanizm ham o’z o’rnida ixtiyoriy va g’ayri ixtiyoriyga bo’linadi.
g`ayri ixtiyoriy mexanizm-unutishdir. Ixtiyoriy bostirish mexanizmi esa iroda kuchi
bilan amalga oshiriladi. Tashqi bostirish mexanizmi tarbiyaning keng tarqalgan
usulidir; ajratish mexanizmi, bu mexanizm ijtimoiylashuv mexanizmi sifatida inson
o’zi uchun yomon taassurotlardan voz kechishi bilan bog’liq. Ajratish mexanizmi
odatda nizolarni hal qilishda kuzatiladi. O’z-o’zini cheklash mexanizmi, bu
mexanizm ijtimoiylashuv jarayonida muhim o’rin tutadi. Agar tarbiyalanuvchiga
uning yutuqlari do’stlarinikidan ko’ra ahamiyatsizroq tuyulsa, uning o’z-o’ziga
hurmati pasayadi, yomon o’qiy boshlaydi. Bu o’z menini cheklab qo’yish,
qiyinchiliklar oldida ojiz qolishdir. Ba’zi hollarda o’z-o’zini cheklash mexanizmini
qo’llashni oqlasa bo’ladi. Chunki bu holatda moslashuv sodir bo’lishi mumkin.
Biroq uzoq muddatli o’z-o’zini cheklash, o’z-o’ziga baho berishning pasayishiga
olib keladi. Buning natijasida o’z salohiyatini bilmay turib tarbiyalanuvchi ilk
muvaffaqiyatsizlikdan so’ng boshlagan ishini tashlab qo’yadi, oqimda suza
boshlaydi; o’z kamchiliklarini boshqalarga tegishli deb hisoblash loyihalash
mexanizmining mohiyatini tashkil qiladi. O’ziga, boshqalarga qarshi qaratilga
qaratilgan salbiy hissiyotlar bilan inson o’ziga bo’lgan hurmatni saqlab qoladi.
Shubhali inson hammadan gumonsiraydi, xudbin hammani xudbin hisoblaydi;
ijtimoiylashuvning yana bir asosiy mexanizmlaridan biri bu-identifikatsiyadir.
Identifikatsiya jarayonida tarbiyalanuvchi hayolan o’zini o’rtoqlari bilan qiyoslaydi.
Identifikatsiya ob’ekti nafaqat real insonlar, balki tasavvurlardagi insonlar ham
bo’lishi mumkin. Identifikatsiyaning to’liq, qisman, ongli, ongsiz turlari mavjud.
Identifikatsiya mexanizimi introyeksiya mexanizimi bilan juda bog’liq. Bunda
boshqalarning xislatlari o’zgarmagan holda o’zlashtirib olinadi. Garchi bu
mexanizm xayolan amalga oshirilsa ham uning natijalarini anglab olish qiyin emas;
empatiya mexanizmi, ya’ni boshqa odamning hissiy holatiga hamdard bo’lish.
Shaxsning muammo, qiyinchiliklarini yengishga yordam berish hisiyotga boy
shaxslarning ijtimoiylashuvida muhim ahamiyatga ega;
qiyin holatlarda intellektuallashuv mexanizmi ishga tushadi. Katta yoshdagi
tarbiyalanuvchi abstrakt fikrlay boshlaydi va vaziyatdan chiqib ketish yo’lini o’zi
uchun emas, go’yoki boshqa odam uchun qidiriyotgandek tuyuladi. Bu mexanizm
tarbiyalanuvchi hayotiy muhim muammolarga (kasallik, boshqa maktabga o’tish,
institutga kirish) duchor bo’lganda namoyon bo’ladi. Ratsianallashuv mexanizmida
tarbiyalanuvchi o’z xatti-harakatlarining mantiqiy xulosasini chiqaradi. Yosh
ratsianalizatorlar odatda maqsadning diskreditatsiyasini qo’llashadi. fikr, xissiyot,
harakatlarni susaytirish uchun harakatlarni bekor qilish mexanizmi qo’llaniladi.
Tarbiyalanuvchi kechirim so’raganida, uning harakatlari kechirilishi va sof vijdon
bilan harakat qila boshlashiga ishonadi. Ko’p shaxslar shu tarzda komillikka
erishishadi.
2. I.V.Mudrikning fikricha psixologik va ijtimoiy psixologik mexanizmlarga
quyidagilarni kiritsa bo’ladi:
imprinting (xotirada saqlab qolish)-insonga ta’sir qiladigan hayotiy muhim
ob’ektlarni eslab qolishi. Bu mexanizm odatda go’daklik davrida ko’p qo’llaniladi.
Biroq keyingi yosh davrlarida ham imprintingni kuzatishimiz mumkin.
eksiztensial bosim mexanizmi-tilni o’zlashtirish va munosabatga kirishganda
kerak bo’ladigan ijtimoiy xulq-atvor normalariga anglamagan holda ega bo’lish.
taqlid-biror bir namunaga o’xshashga harakat qilish. Bu holat insonning
ijtimoiy tajriba to’plashining ixtiyoriy va asosan ixtiyorsiz yo’llaridan biridir.
refleksiya mexanizmi-ichki suhbat. Unda inson jamiyatning turli institutlari,
oila, tengdoshlar jamoasi, obro’ e’tiborli shaxslarga xos xususiyatlarga baho beradi,
ularni ko’rib chiqadi yoki inkor etadi. Refleksiya insonning turli “men” obrazlari
orasidagi real va hayoliy shaxslarning ichki suhbatidir. Bu mexanizm yordamida
insonning shakllanishi ro’y beradi.
Bundan tashqari ijtimoiylashuvning
1) ijtimoiy pedagogik mexanizmlariga quyidagilarni ham kiritsa bo’ladi:
ijtimoiylashuvning an’anaviy mexanizmi inson tomonidan oila, atrof-muhit,
qo’shnilar, o’rtoqlariga xos norma, qarash steriotiplarini o’zlashtirishni ko’zda
tutadi. Bu o’zlashtirish ongsiz holatda amalga oshib taasurotlar yordamida sodir
bo’ladi.
2)institutsional mexanizm insonning jamiyat institutlari va turli tashkilotlari
bilan o’zaro munosabati jarayonida kuzatiladi. Bu jarayonda inson turli bilim va
tajribalarni to’plashi mumkin.
Savollar:
1.Pedagogik va Ijtimoiy pedagogik kategoriyalarning o`xshashligi va farqi
nimada?
2.Ijtimoiy ta’lim va tarbiyaning fanda tutgan o`rni qanday?
3.Ijtimoiy pedagogik mexanizmlarning mazmun mohiyati haqida