Ijtimoiy pedagogikaning tamoyillari
REJA:
1. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida.
2.“Tamoyil” va “qoida” tushunchasi.
3. Ijtimoiy pedagogik tamoyillarining mazmun mohiyati.
Tayanch tushunchalar: Tamoil, qoida ijtimoiy institut, totalitar, siyosiy,
kvazidiniy jamiyat, Noosfera, strategiya, jismoniy, madaniyat bilan uyg`unlik
tamoyili, insonparvarlik tamoyili, variativlik tamoyili, Ijtimoiy tarbiyaning
jamoaviyligi tamoyili, Tarbiyaning shaxs rivojlanishiga markazlashuvi tamoyili,
Tarbiyaning tugallanmasligi tamoyili.
Tarbiya ijtimoiy institut sifatida
Zamonaviy jamiyatlarda ijtimoiy institutlarning butun boshli bir tizimi mavjud.
Ijtimoiy institut jamiyat a’zolarining o’zlarining u yoki bu ehtiyojlarini (iqtisodiy,
siyosiy, madaniy, diniy va boshqa) qondirish uchun ijtimoiy resurslardan
foydalanishda birgalikdagi faoliyatlarining tarixan shakllangan shaklidir. Tarbiya
ijtimoiy institut sifatida jamiyat a’zolarining ijtimoiylashuvini amalga oshirish,
madaniy va ijtimoiy qadriyatlarini yetkazish, umuman olganda, ijtimoiy ehtiyojlarni
qondirishni tashkil qilish uchun paydo bo’lgan. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida
muayyan jamiyatning muayyan rivojlanish bosqichida paydo bo’ladigan fenomen
hisoblanadi.
Har bir jamiyat faoliyat va tuzilmasining murakkablashuvi uning tarixiy
rivojlanishining muayyan bosqichlarida quyidagilarning sodir bo’lishiga olib keladi:
1. Tarbiya oilaviy, diniy, ijtimoiy turlarga ajraladi, ularning o’rni, ahamiyati va
o’zaro munosabati o’zgarmas hisoblanadi.
2. Tarbiya jamiyatning katta yosh a’zolari quyiga qarab yo’naladiladi va borgan sari
ko’proq yosh guruhlarini qamrab oladi.
3. Ijtimoiy tarbiya jarayonida uning tarkibiy qismlari sifatida ta’limni, keyinchalik
ma’lumotli bo’lish ajratsak bo’ladi.
4. Korreksion tarbiya paydo bo’ladi.
5.Totalitar, siyosiy va kvazidiniy jamiyatlarda amalga oshiriladigan g’ayri-ijtimoiy
tarbiya shakllanadi.
5. Tarbiyaning vazifa, shakl, usul va vositalari o’zgaradi.
6. Tarbiyaning ahamiyati ortadi. U jamiyat va davlatning alohida funksiyasi bo’lib
qoladi va ijtimoiy institutga aylanadi.
Tarbiya ijtimoiy institut sifatida o’z tarkibiga quyidagilarni qamrab oladi:
oilaviy, diniy, ijtimoiy, korreksion va g’ayri ijtimoiy tarbiyalar majmuasi; ijtimoiy
rollar yig’indisi; tarbiyachilar, tarbiyalanuvchilar, oila a’zolari, ruhoniylar,
mintaqaviy, xududiy tarbiya tashkilotlari rahbarlari, jinoiy va totalitar guruhlar
yetakchilari; turli xildagi tarbiya muassasalari; ijobiy va salbiy sanksiyalar
yig’indisi; tarbiyachilarning ta’lim va professional tayyorgarligi darajasi.Tarbiya
ijtimoiy institut sifatida ijtimoiy hayotda muayyan vazifalarga ega. Tarbiyaning eng
umumiy vazifalari quyidagilar:
-jamiyat a’zolarining bir maqsad sari qaratilgan rivojlanishi va ular tomonidan
tarbiya jarayonida amalga oshirilishi mumkin bo’lgan bir qator ehtiyojlarning
qondirilishi uchun sharoitlar yaratish;jamiyatda faoliyat yuritish va uni
rivojlantirishga qodir bo’lgan kadrlarni tayyorlash;i jtimoiy hayot barqarorligini
madaniyatning avlodlarga meros qoldirish orqali ta’minlash; jamiyat a’zolarining
ijtimoiy va ma’naviy rivojlanishi; o’zgaruvchan ijtimoiy holatlarga jamiyat
a’zolarini ko’niktirish; jamiyat a’zolarining intilishlari, maqsadlarining birlashishini
va ijtimoiy kasbiy, etnokonfessial gruhlar manfaatlarining uyg’unlashuvini
ta’minlash. Ijtimoiy pedagogning bu yo’nalishlar bo’yicha faoliyati zamonaviy
tarbiya tamoyillari asosida qaraladi.
Tarbiya tamoyillari-tarbiyani amalga oshirish qoidalari bo’lib, ular asosida
nazariyalar ishlab chiqiladi va tarbiyaning metod, shakl va vositalari amalga
oshiriladi.
Ijtimoiy pedagogikaning asosiy tamoyillari (prinsiplari).
“Tamoyil” tushunchasi lotincha “asos” degan ma'noni anglatadi. «Prinsip»
so’zi lotincha «rinsipium» so’zidan xosil bo’lgan «asos», «boshlanish» ma’nolarini
bildirali. Har qanday fan uchun ishlatilgan muayan koidalardan kelib chiqadigan o’z
prinsiplari mavjud. Fanlarda prinsip va qoidalar bizga bog’liq bo`lmagan holda
mavjud. Ulardan chetga chiqish mumkin emas, aks holda pedagogik faoliyat
befoyda balki ham zararli bo’ladi. Ijtimoiy pedagogika pedagogikadan ajralib
chikdi, tabiiyki o’z asosida shu fan prinsiplariga tayanadi. Biz Ijtimoiy
pedagogikaning 3 ta prinsipni ko’rib chikamiz: tarbiyaning tabiyatga uygun bulishi
prinsipi; tarbiyaning madaniyatga uyg`un bo`lishi prinsipi va gumanizim prinsipi.
Shu prinsiplardan har biri ijtimoiy pedagogikada o’zining talqiniga va o’ziga xos
xususiyatiga ega.
Tarbiyaning tabiatga uygun bulishi prinsipi.
Tarbiyaning tabiyagga uyg`un bo`lishi- ijtimoiy pedagogika prinsipi, shunga
kura ijtimoiy pedagog o’z amaliy faoliyatida bolaning tabiiy holda rivojtanish
omillariga tayanadi. Tarbiyaning tarbiyatga uygun bulish Prinsipi ilk bor slavyan
pedagogi Yan Amos Komenskiy (1592-1670) ning «Buyuk didaktika» (1632) degan
eng asosiy ishida ta’riflangan. Kamenskiy, inson tabiyatining bir qismi va u
tabiyatning bir qismi sifatida uning eng asosiy, umumiy qonunlariga bo`ysunadi, deb
hisoblanadi. Komenskiyning fikricha, tabiatning bu qonunlari o`simliklar va
hayvonlar olamida ham shuningdek, insonga nisbatan ham o’z ta’sirini o`tkazib
turadi. Kamenskiy nafaqat tarbiyaning umumiy qonunlariga, bola shaxsi
psixologiyasiga ham tayanadi. U bolalar o`spirinlar va yosh yigitlarning yoshiga oid
tafsifiga tayangan holda o’z bolalar ta’lim-tarbiyasi tizimini ilgari suradi, asoslayli
va quradi. Komenskindan ancha ilgari sharq uygonish davri buyuk olimi va
mutafakkiri Abu Ali Ibn Sino (980-1037) o’z asarlarida tarbiyaning tabiatga uyg`un
bo`lish haqida gapirgan edi. Masalan «uy ro’zg`or tutish» haqidagi asarida Ibn Sino
yozgan ediki, inson aqlli mavjudod shuning uchun tabiatda alohida o’rin tutadi va
uning qonunlariga ko`ra rivojlanadi. «Yolg`on xislatlarni qayta tarbiyalash» asarida
esa Ibn Sino yozadiki, kimki axloqli insonni tarbiyalamoqchi bo`lsa unda u uni har
tamonlama o`rganishi, insonning tabiyati qoidalarini bilishi kerak. Natijada
tarbiyaning tabiat bilan uyg`un bo`lishi prinsipi ko’pgina buyuk pedagoklar
tomonidan o’z pedagogik va ijtimoiy pedagogik nazariyalari qurish asosi sifatida
olingan edi. Masalan, Fransiya falsafachisi Jan Jak Russo bola tarbiyasi tabiat bilan
uyg`un ravishda amalga oshirilishi kerak deb hisoblab, yozadi «bolalar katta
bo`lishidan ilgari bola bo`lishi kerak». Shvetsar pedagogi Iogan Genrix Pestalotsi
yetim va qarovsiz bolalar uchun muassasalar va bolalar uyini yaratgan, u hisobladiki,
tarbiya maqsadi-inson tabiiy kuchlari va qobiliyatlarini rivojlantirishdir, bunda
rivojlanish har tomonlama va uyg`un bo`lishi lozim. Nemis olimi va pedagogi Adolf
Disterveg ham o`z ishlarida talim-tarbiya jarayonida yosh va individual
xususiyatlarini etiborga olishi lozimligini ta’kidlaydi. Tarbiya bilan uyg`un bo`lishi
rus klassik pedagoglari ishlarida ham o’z aksini topgan. K.D.Ushinskiy o’zining
asosiy «inson tarbiya predmeti sifatida» degan psixalogik pedagogik asarida
yozgan ediki, bola tarbiyasi va ta’limi uchun tarbiya prinsiplari va qoidalarini bilish,
tadbik qila olishi lozim. Ushinskiy fiziologiya, gigiyena va psixologiya (diqqat,
xotira, tasavvur, iroda) asoslarini o`rganish zaruriyatini asoslab berdi, uning asosi
so’zlash qobiliyatini axloqiy estetik va diniy xislari, didaktikani o`rganishga o`tish
mumkin. Ijtimoiy pedagogikada tarbiyaning tabiat bilan uyg`un bo`lishi prinsipiga
amal qilib, quyidagi qoidalarga tayanishi lozim: bolalar yosh xususiyatlarini
etiborga olish, bolalar jinsiy o`zgaruvchanligini etiborga olish; me’yoridan chettga
chiqish bilan bog’liq bo’lgan bolalarning individual xususiyatlarini etiborga olish;
bola shaxsidagi ijobiy, kuchli tomonlariga tayanish; bola tashabbuskorligini va
mustaqilligini rivojlantrish.
Tarbiyaning madaniyat bilan uyg`un bo`lish prinsipi
Bu prinsip tarbiyaning tabiat bilan uyg`un bo`lishi prinsipining davomidir.
Uning zaruriyati inson tabiati bilan shartlangan. Inson biologik mavjudod sifatida
tug`iladi, shaxs bo’lib esa bir avloddan ikkinchi avlodga shaxs tarbiyasi va
rivojlanishi jarayonida o’tadigan o’zini tutish ijtimoiy tajribani o’zlashtirib
yetishadi. Antik jamiyatdagi faylasuf va pedagoglar shaxs shakllanishi va madaniyat
o’rtasidagi chuqur bog’liqlikni tahlil qilganlar. Shu narsaga Sharq Uyg`onish davri
mutafakirlari Farobiy, Beruniy, Ibn Sino, Navoiy ham o’z asarlarida ham
to`xtalganlar. Bunda ikkita muhim tezis belgilandi: shaxs madaniyat orqali
shaklanadi, har qanday madaniyat asosi, boyligi esa insondir. Madaniyat yuqori
axloqiy insonni shakllantirishning zaruriy va eng muhim omilidir. Madaniyat bilan
uyg`un bo`lish prinsipi pedagogikada A.Disterveg (X1X asr) tomonidan ilgari
surilgan. Uning fikricha bolani tarbiyalash jarayonida uning tug`ilgan joyi, shart-
sharoiti, bir so’z bilan aytganda, uni o`rab turgan madaniy jihatlar e’tibordan chetda
qolmasligi lozim. Butun insoniyat har bir xalq va har bir avlod madaniyat
rivojlanishining ma’lum bir pog`onasida turadi.
Agar bola o’z me’yorida rivojlangan bo’lsa, u o’sha jamiyat madagniyatini
o’zlashtiradi, ya’ni jamiyat bilan integratsiyaga kirishadi. Shu bilan uning o’zi ham
o’sha madaniyatning yaratuvchisiga aylanadi. Bu tamoyilga ko’ra bolalarning
madaniyatini rivojlanishidagi chekinishlarni hisobga olish hamda ularning
ijodkorligini oshirish talab etiladi.Tarbiyaning madaniylashuvi tamoyilining amalga
oshirilishi umuminsoniy xarakterdagi madaniy qadriyatlar turli jamiyatlarda
farqlanishi sababli qiyinchiliklarga duchor bo’lmoqda.
Bizning davlatda shahar va qishloq aholisi o’rtasida, shaharda turli ijtimoiy-
kasbiy guruhlar orasida farqlar mavjud. Shu bilan bir vaqtda turli madaniyat va
submadaniyatlar qadriyatlarining darajasini topish tarbiya samaradorligining
shartlaridan biridir.
Insonparvarlik tamoyili. Tarbiyani insoniylashtirish zarurati haqidagi g’oya
dastlab chex pedagogi YAn Amos Kamenskiyning asarlarida yaqqol ifodasini
topgan, Ma’rifatparvarlik davri (XVIII asr)dan boshlab u turli davlatlar pedagoglari
ishlarida_keng tarqalmoqda. Bu g’oya XVIII asrda fransuz mutafakkiri Jan Jak
Russo va L.Tolstoyning erkin tarbiya nazariyalarida; XX asrda gumanistik
psixologiyada va gumanistik pedagogikada o’z aksini topgan. J. Piaje, K.Rodjers,
V.Suxomlinskiy kabi olimlarning fikricha, insonning mohiyati faqatgina biologik va
ijtimoiy jihatlardan iborat emas. U ma’naviy munosabatlar bilan to’la. Gumanistik
tarbiyaning ideali ham tomonlama rivojlangan shaxsdir. Ijtimoiy pedagogning
vazifasi faqatgina bolalarni sevish emas, ularga ota-onalari, aka-ukalari, opa-
singillari, do’stlari va atrofdagi insonlarni sevishni o’rgatishdan iboratdir.
Insonparvarlik g’oyasi ijtimoiy pedagog uchun juda muhim, ayniqsa, rivojlanishida
cheklanishlar paydo bo’lgan bolalar uchun bu tamoyil muhim ahamiyatga ega.
Insonparvarlik tamoyiliga ko’ra:qanday sharoitda yashashidan qat’iy nazar
jamiyatdagi barcha insonlarga hurmat bilan munosabatda bo’lish; “Mening o’zim
hal qilaman” pozitsiyasini tanlashga, o’z muammolarini o’zi hal etishga o’rgatish va
yordam berish; Bolalarga yordam berishni ularga ayanch hissi bilan emas, balki
ularning jamiyatga kirishishiga yordam berish asosida bildirish talab etiladi. Ijtimoiy
pedagogikada insonparvarlashuv tamoyili pedagogning tarbiyalanuvchiga o’z
rivojlanishining mas’ul va mustaqil sub’ektiga nisbatan munosabatda bo’lishni
ko’zda tutadi. Tarbiyaning insonparvarlashuv tamoyilini amalga oshirish bolalar,
o’smirlar, yoshlarning shakllanishiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi.Tarbiyaning variativligi
tamoyili. Zamonaviy jamiyatlarda ijtimoiy tarbiyaning variativligi shaxs
ehtiyojlarining xilma-xilligi bilan aniqlanadi.Tarbiya variativligi tamoyili insonning
federal, mintaqaviy, munitsipial va lokal darajada umuminsoniy qadriyatlarga
asoslanib, etnik xususiyatlar, shuningdek mintaqaviy munitsipial va lokal
sharoitlarni inobatga olib, tarbiya muassasalarida insoniy, yosh, differensial va
individual yondashuvlar asosida manaviy-qadriyat jihatidan tarbiyalashni amalga
oshirish uchun sharoitlar yaratish uchun ishlab chiqilgan..
Ijtimoiy tarbiyaning variativligi tamoyilining ta’rifini milliy pedagogikada XX
asrning 80-yillari oxiridan boshlab ro’y bergan ijtimoiy-siyosiy o’zgarishlar sababli
ishlab chiqish imkoniyati yaratildi. Bu o’zgarishlarning natijada insonning
individual maqsadlarini jamoa va guruhlar, jamiyatning yosh va ijtimoiy guruhlari
maqsadlari bilan bir qatorda tan olish, ta’limning etnik xususiyatlar va mintaqaviy
sharoitlarga mos qilib isloh qilish uchun sharoitlar yaratish, kabilarsodir bo’ldi.
Ijtimoiy tarbiyaning variativligi tamoyilini amalga oshirish uchun quyidagilar
zarurdir:shaxs manfaatlarini va ehtiyojlari, turli yosh, ijtimoiy-kasbiy, etnik
qatlamlarning talablari, xududiy va mintaqaviy tashkilotlarning ehtiyojlarini
qondirish uchun turli xildagi tarbiya tashkilotlarini tuzish; ijtimoiy tarbiyaning
mintaqaviy va munitsipial tizimlarni tashkil qilish; mahalliy tarbiya tizimlarini
tashkil qilish. Ijtimoiy tarbiyaning variativlik tamoilini amalga oshirish: insonning
turli xildagi hayotiy va shaxsiy masalalarini yechishga, qobiliyatini shakllantirishga;
inson tomonidan o’zining rivojlanish strategiyalari, hayotiy va kasbiy yo’llarini
tanlashga imkoniyatlarini kengaytirish uchun sharoitlar yaratadi. Ijtimoiy
tarbiyaning jamoaviyligi tamoyili. Ijtimoiylashuvning mikroomillarining tavsifi
shuni ko’rsatadiki bolalar, o’smirlarning ijtimoiylashuvi tengdoshlari va kattalar
(oila, qo’shnilar, mikrojamiyat, tarbiya tashkilotlari) bilan o’zaro munosabatlarida
ro’y beradi. Ijtimoiy tarbiya nisbatan ijtimoiy nazorat qilinuvchi ijtimoiylashuvning
bo’lagi sifatida bir tomondan jamoalarda ro’y beradi, boshqa tomondan esa bolalar,
o’smirlarni jamoa hayotiga ob’ektiv tzaruriyat sifatida olib kiradi.
Jamoa tarbiyaning eng muhim vositasi ekanligi haqidagi g’oya juda qadimda
paydo bo’lgan va XIX asrdan boshlab pedagogika tomonidan jadallik uning nazariy
asoslari bilanishlab chiqilgan. Zamonaviy jamiyat hayotining realliklari, inson
ijtimoiylashuvi muammolari va insonni o’zgarib turuvchi dunyoga kirishi jamoaviy
tamoyilni ijtimoiy tarbiyaning yetakchi tashkiliy asosi deb hisoblashga zamin
yaratadi.
Jamoaviylik tamoyilining zamonaviy ta’rifiga ko’ra ijtimoiy tarbiya turli
jamoalarda amalga oshirilib, insonga hayot tajribasi, umuman olganda esa jamiyatga
ko’nikish tajribasini qo’lga kiritish imkonini beradi. Tarbiyaning shaxs
rivojlanishiga markazlashuvi tamoyili Tarbiyaning vazifasi insonni rivojlantirish
ekanligi g’oyasi qadimda paydo bo’lib, ko’pgina mutafakkirlar asarlaridan joy
olgan.
Bu tamoyilga ko’ra ijtimoiy tarbiyaning strategiya va maqsadi yosh avlod,
o’smirlarni komil inson bo’lib yetishlariga yordam berishdir. Ijtimoiy tarbiya
jarayoni, tarbiya muassasalari faqatgina shaxs rivojlanishining vositasi bo’lishlari
mumkin.
Rivojlanishni inson tomonidan uch turdagi vazifalarni (tabiiy-madaniy,
ijtimoiy-madaniy, ijtimoiy-psixologik hal qilish jarayoni deb qarashimiz mumkin.
SHu vazifalara ko’ra, tarbiya muassasalarida ijtimoiy tarbiyani markazlashtirish
lozim bo’lgan shaxs rivojining jihatlarini aniqlashtirsa bo’ladi. Tabiiy-madaniy
vazifalarni hal qilish zaruriyati inson rivojining , jismoniy (tabiiy); jinsiy (fiziologik)
jihatdan rivojlantirishga yordam beradi. Ijtimoiy - madaniy vazifalarni yechish
zaruriyati esa, insonning: intellektual (aqliy); ijtimoiy jihatdan rivojlanishiga zamin
yaratadi.
Ijtimoiy tarbiyaning bu jihatlarining imkoniyati va o’rni turlicha, biroq u bu
jihatlarning har birida u ijtimoiylashuv omillariga nisbatan qo’shimcha o’ringa ega.
Bundan tashqari tarbiya muassasalarining turiga qarab ham imkoniyatlari turlicha
bo’ladi. Ijtimoiy tarbiyaning birgalikdagi faoliyat Tarbiyachi va tarbiyalanuvchi
orasidagi suhbatning zarurligi g’oyasi qadimgi yilladada paydo bo’lib, o’rta asrlar
ta’lim metodlarida, keyinchalik esa yangi davrning bir qator pedagoglari asarlarida
o’ziga xos rivojlanishiga erishdi.
So’nggi o’n yilliklarda tarbiyaga sub’ekt-ob’ekt jarayoni sifatida qarash,
keyinchalik esa, bu yondashuvni pedagogik amaliyotda tarqatish bu tamoyilni
pedagogika uchun eng muhim tamoyilga aylanishiga olib keldi. Ijtimoiy tarbiyaning
birgalikdagi faoliyat tamoyiliga ko’ra bolalar, o’spirinlar, o’smirlarning ma’naviy-
ma’rifiy rivojlanishii tarbiyachi va tarbiyalanuvchi orasidagi qadriyatlar (aqliy,
ijtimoiy) almashuvi jarayonida amalga oshiriladi. Bular:
-dunyo madaniyatlari va aniq bir jamiyatda ishlab chiqilgan qadriyatlar;
- ijtimoiy tarbiya sub’ektlariga xos bo’lgan qadriyatlar;
-tarbiya tashkilotlarining muayyan a’zosiga xos bo’lgan qadriyatlar.
Ijtimoiy
tarbiyaning
birgalikdagi
faoliyattamoyili
tarbiyachi
va
tarbiyalanuvchining tengligini taqozo etmaydi. Bu hol yoshdagi tafovutlar, hayotiy
tajribaning bir xil emasligi, ijtimoiy rollarning assimmetrialligi bilan izohlanadi.
Birgalikdagi faoliyattamoyilida birinchi o’rinda tenglik emas, balki o’zaro hurmat
va sofdillik turadi.
Tarbiyaning tugallanmasligi tamoyili.Bu tamoyil ijtimoiylashuvning merosiylik
xarakteridan
kelib
chiqadi.
Tarbiyaning
tugalnmasligi
tamoyili
inson
rivojlanishining har bir bosqichini individual va ijtimoiy qadriyat deb biladi. Bu
tamoyilga ko’ra har bir bola, o’smirda doimo tugallanmagan va aslida
tugallanmaydigan bir narsa bo’ladi. Chunki dunyo va o’zi bilan o’zaro munosabatda
bo’la turib, ular doimo o’zgarish potensialini saqlab qolishadi (L. Tolstoy hayoti
davomda unda beshta inson o’zgargan deb hisoblaydi).Tarbiyaning tugalanmasligi
tamoyiliga ko’ra tarbiyani shunday tashkil qilish kerakki, har bir yosh bosqichida
inson “qayta shakllanish” imkoniyatiga ega bo’lishi lozim.
Sanab o’tilgan tarbiya tamoyillarini inobatga olish va ularning ta’minlanishi
ijobiy pedagogik natijaga erishishning shartlaridan biri hisoblanadi.
Noosfera-noosfera
rivojlanishining
shunday
bosqichini
aks
etadigan
tushunchaki, u bosqichda insonning ongli faoliyati global muammolarning paydo
bo’lishi va hal etilishiga ta’sir qiladi.
Savollar:
1. Tarbiya ijtimoiy institut sifatida qanday o’ziga xoslikka ega?
2. Tarbiyaning ijtimoiy vazifalarini sanab bering.
3. Tarbiyav tamoyillarining mohiyatini:
4. Shaxsning ijtimoiy shakllanishida jamoaviylik va tarbiyaning tugallanmaganligi
tamoyillarining o’rni qanday?