Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati

Yuklangan vaqt

2024-10-20

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

13

Faytl hajmi

36,0 KB


 
 
 
 
 
 
Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati 
 
 
Reja: 
1. Ijtimoiy pedagog kasbiy faoliyatining o’ziga xosligi. 
2. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari va huquqlari. 
3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari va modeli. 
4. Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati sohalari. 
 
Tayanch tushunchalar:  ijtimoiy pedagog, ijtimoiy yordam, ijtimoiy 
reabilitatsion xizmat, ijtimoiy pedagogik ish metodlari, analitik, prognostik, loyiha, 
refleksiya, kasbiy status, empatiya, bilim, ko’nikma, sifat va fazilat, tashxis quyis, 
bashoratchilik, vositachilik, 
tugirlash va kayta tiklash, ximoyalash, ogoxlantirish va profilaktika, evristika (ijodiy 
fikrlash). 
 
 
 
 
            Ijtimoiy pedagog va uning kasbiy sifati 
Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash uzluksnz ta’lim tizimda amalga 
oshiriladi. Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash ikki turdagi o`quv yurtlarida olib 
boriladi: o`rta kasbiy ta’lim muassasalari (litsey va texnikumlar) va oliy kasbiy 
ta’lim maktablari (Institut va universitetlar). 
  O`rta kasbiy ta’lim muassasalarida kichik sinflar va maktabgacha tarbiya 
muassasalarida tarbiyalanuvchi bolalar bilan ishlovchi pedagoglar tayyorlanadi. 
Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati Reja: 1. Ijtimoiy pedagog kasbiy faoliyatining o’ziga xosligi. 2. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari va huquqlari. 3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari va modeli. 4. Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati sohalari. Tayanch tushunchalar: ijtimoiy pedagog, ijtimoiy yordam, ijtimoiy reabilitatsion xizmat, ijtimoiy pedagogik ish metodlari, analitik, prognostik, loyiha, refleksiya, kasbiy status, empatiya, bilim, ko’nikma, sifat va fazilat, tashxis quyis, bashoratchilik, vositachilik, tugirlash va kayta tiklash, ximoyalash, ogoxlantirish va profilaktika, evristika (ijodiy fikrlash). Ijtimoiy pedagog va uning kasbiy sifati Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash uzluksnz ta’lim tizimda amalga oshiriladi. Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash ikki turdagi o`quv yurtlarida olib boriladi: o`rta kasbiy ta’lim muassasalari (litsey va texnikumlar) va oliy kasbiy ta’lim maktablari (Institut va universitetlar). O`rta kasbiy ta’lim muassasalarida kichik sinflar va maktabgacha tarbiya muassasalarida tarbiyalanuvchi bolalar bilan ishlovchi pedagoglar tayyorlanadi.  
 
O`rta ma’lumotli pedagoglarning asosiy vazifasi bolalarga kiyin vaziyatlarni yengib 
o`tishga yordam beradi, bolalarning ishonishiga ko`maklashuvchi faoliyat turlarini 
tashkillashtiradi. Bolalarning rivojlanishi uchun zarur shart-sharoitlar yaratish, 
ularning ota-onalari bilan xamkorlik qilish, o`z malakasini oshirish maqsadida 
mustaqil ravishda o`kib borishdan iboratdir. O`rta kasbiy ta’lim bilim yurtini 
tugatgach ular oliy ta’lim muassasida o`z o`kishini davom ettirishi mumkin. Ijtimoiy 
pedagog - faqat o`qituvchigina emas, u bola kanday ukiyotganini va 
rivojlanayotganini tushunadigan va xis etadigan shaxsdir. U bola xayotini, 
kechinmalarini xuddi o`zinikidek tushunadigan va uning ma’naviy, madaniy, 
axlokiy rivojlanishiga yullanmalar bera oladigan mutaxassis bulmogi kerak.Shuning 
uchun xakikiy pedagog faqat o`z fanini bilibgina kolmay, ayni vaktda bolalar va 
kattalar bilan ijodiy mulokot kila oladigan, o`z ustida ishlaydigan inson bulishi 
muxim axamiyatga ega. Ta’lim jarayonini ijtimoiylashtirish natijasida o`quvchi 
inson moxiyatini anglaydi. O`z xayoti dovomida inson to`grisida xosil qilingan 
tushunchalar asosida mukammal shaxs va xakikiy fuqaro bo`lib yetishadi. 
Insonparvarlikka asoslangan ta’lim – ijtimoiy fanlar va yondosh fanlarning 
funktsiyalarini kengaytiradi, ta’lim jarayonini, mutaxassis shaxsi va uning 
dunyokarashi yaxlitligini ta’minlaydi. 
Ta’limni insonparvarlashtirishdan ko`zlangan asosiy maqsad yoshlarga 
tegishli 
bilim, 
kunikma 
va 
malaka, 
ularning 
insoniy 
dunyokarashini 
shakllantirishdan iborat. U bulajak fuqarolar tomonidan insonlar faoliyatining turli 
soxalarida insonparvarlik g`oyasi va kadriyatlarini amalga oshirishning asosi bo`lib 
xizmat kilsin. 
Ta’limda xayot tajribasiga ega bulish ziddiyatli xolatlarda ijtimoiy moslashuv 
modelini ishlab chikishni takozo etadi: 
- ijtimoiy – shaxsiy xayot tajribasiga asoslangan muntazam davom etadigan 
jarayon xisoblanadi;  
- real vaziyatdan kelib chikib, ziddiyatli xolatlarda ijtimoiy moslashuv 
modelini ishlab chikishni takozo etadi; 
- mavjud amaldagi xolatga doim moslashish jarayoni xisoblanadi; 
O`rta ma’lumotli pedagoglarning asosiy vazifasi bolalarga kiyin vaziyatlarni yengib o`tishga yordam beradi, bolalarning ishonishiga ko`maklashuvchi faoliyat turlarini tashkillashtiradi. Bolalarning rivojlanishi uchun zarur shart-sharoitlar yaratish, ularning ota-onalari bilan xamkorlik qilish, o`z malakasini oshirish maqsadida mustaqil ravishda o`kib borishdan iboratdir. O`rta kasbiy ta’lim bilim yurtini tugatgach ular oliy ta’lim muassasida o`z o`kishini davom ettirishi mumkin. Ijtimoiy pedagog - faqat o`qituvchigina emas, u bola kanday ukiyotganini va rivojlanayotganini tushunadigan va xis etadigan shaxsdir. U bola xayotini, kechinmalarini xuddi o`zinikidek tushunadigan va uning ma’naviy, madaniy, axlokiy rivojlanishiga yullanmalar bera oladigan mutaxassis bulmogi kerak.Shuning uchun xakikiy pedagog faqat o`z fanini bilibgina kolmay, ayni vaktda bolalar va kattalar bilan ijodiy mulokot kila oladigan, o`z ustida ishlaydigan inson bulishi muxim axamiyatga ega. Ta’lim jarayonini ijtimoiylashtirish natijasida o`quvchi inson moxiyatini anglaydi. O`z xayoti dovomida inson to`grisida xosil qilingan tushunchalar asosida mukammal shaxs va xakikiy fuqaro bo`lib yetishadi. Insonparvarlikka asoslangan ta’lim – ijtimoiy fanlar va yondosh fanlarning funktsiyalarini kengaytiradi, ta’lim jarayonini, mutaxassis shaxsi va uning dunyokarashi yaxlitligini ta’minlaydi. Ta’limni insonparvarlashtirishdan ko`zlangan asosiy maqsad yoshlarga tegishli bilim, kunikma va malaka, ularning insoniy dunyokarashini shakllantirishdan iborat. U bulajak fuqarolar tomonidan insonlar faoliyatining turli soxalarida insonparvarlik g`oyasi va kadriyatlarini amalga oshirishning asosi bo`lib xizmat kilsin. Ta’limda xayot tajribasiga ega bulish ziddiyatli xolatlarda ijtimoiy moslashuv modelini ishlab chikishni takozo etadi: - ijtimoiy – shaxsiy xayot tajribasiga asoslangan muntazam davom etadigan jarayon xisoblanadi; - real vaziyatdan kelib chikib, ziddiyatli xolatlarda ijtimoiy moslashuv modelini ishlab chikishni takozo etadi; - mavjud amaldagi xolatga doim moslashish jarayoni xisoblanadi;  
 
- shaxslararo alokalarni kamrab oladi; 
- shaxsning shakllanish jarayonini yunaltiradi. 
      Ijtimoii pedagog kasbiy faoliyatining xususiyatlari — "Ijtimoiy pedagog" 
mutaxassisi "pedagog" so`zidan olingan bo`lib, avvalo o`qituvchi ma’nosini 
anglatadi. Shu bois mazkur lavozimning joriy etilganidan so’ng aynan 
o`qituvchilarning birinchi ijtimoiy pedagoglar bo`lgani ajablanarli emas. Ijtimoiy 
pedagoglarni kayta tayyorlash buyicha kurslar tinglovchilarining aksariyat kismini 
xam o`qituvchilar tashkil etadi. 
Yana shuni ta’kidlamoq joizki, ijtimoiy pedagoglarning kasbiy tayyorgarligi 
xam pedagogik oliy o`quv yurtlarida amalga oshiriladi. Darhakikat, pedagog va 
o`qituvchining kasbiy faoliyatida kupgina umumiyliklar mavjud. Bu ikkala 
kasbning xam ob’ekti bola, uning rivojlanishi va ijtimoiy shakllanishidir. Bu narsa 
ularning yakinligini yana bir bor tasdiklaydi. 
O`z navbatida mazkur mutaxassiliklarning kasbiy faoliyati ularning o`ziga 
xos xususiyatlarini aniklashga imkon beruvchi bir kator tafovutlarga xam ega. 
O`qituvchi o`zining asosiy ta’lim berish vazifasini bajarar ekan, yosh avlodga bilim 
va jamiyat tomonidan orttirilgan ijtimoiy madaniyat tajribasini o`rgatadi. Ushbu 
jarayonda bola tarbiyalanadi va shakllantiriladi. Ijtimoiy pedagogning dikkat 
markazida esa bolani jamiyatga moslashib ketishiga yordam berish turadi.  
 
 
 
Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari  
Shu kunga qadar ijtimoiy pedagogning vazifasini bir-biri bilan bog’liq bo’lgan 
tibbiyot, sport, mnlitsiya, madaniyat tashkilotlari xodimlariga yuklatilib kelindi. 
Natijada jamiyat a’zolari ongida bolalar tarbiyasi bilan faqat o’qituvchi va ota-onalar 
shug’ullanishi lozim degan fikr o’rnashib qoldi. Yurtimizda ijtimoiy ishni kasb 
darajasiga olib chiqish hamda bu borada mutaxassis kadrlarni tayyorlash jamiyatda 
tarbiyaviy muammolarni hal etishda insonlarning yashash sharoitini yaxshilashda, 
eng asosiysi- har bir jamiyat a’zosini ijtimoiy himoyalashda muhim ahamiyat kasb 
- shaxslararo alokalarni kamrab oladi; - shaxsning shakllanish jarayonini yunaltiradi. Ijtimoii pedagog kasbiy faoliyatining xususiyatlari — "Ijtimoiy pedagog" mutaxassisi "pedagog" so`zidan olingan bo`lib, avvalo o`qituvchi ma’nosini anglatadi. Shu bois mazkur lavozimning joriy etilganidan so’ng aynan o`qituvchilarning birinchi ijtimoiy pedagoglar bo`lgani ajablanarli emas. Ijtimoiy pedagoglarni kayta tayyorlash buyicha kurslar tinglovchilarining aksariyat kismini xam o`qituvchilar tashkil etadi. Yana shuni ta’kidlamoq joizki, ijtimoiy pedagoglarning kasbiy tayyorgarligi xam pedagogik oliy o`quv yurtlarida amalga oshiriladi. Darhakikat, pedagog va o`qituvchining kasbiy faoliyatida kupgina umumiyliklar mavjud. Bu ikkala kasbning xam ob’ekti bola, uning rivojlanishi va ijtimoiy shakllanishidir. Bu narsa ularning yakinligini yana bir bor tasdiklaydi. O`z navbatida mazkur mutaxassiliklarning kasbiy faoliyati ularning o`ziga xos xususiyatlarini aniklashga imkon beruvchi bir kator tafovutlarga xam ega. O`qituvchi o`zining asosiy ta’lim berish vazifasini bajarar ekan, yosh avlodga bilim va jamiyat tomonidan orttirilgan ijtimoiy madaniyat tajribasini o`rgatadi. Ushbu jarayonda bola tarbiyalanadi va shakllantiriladi. Ijtimoiy pedagogning dikkat markazida esa bolani jamiyatga moslashib ketishiga yordam berish turadi. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari Shu kunga qadar ijtimoiy pedagogning vazifasini bir-biri bilan bog’liq bo’lgan tibbiyot, sport, mnlitsiya, madaniyat tashkilotlari xodimlariga yuklatilib kelindi. Natijada jamiyat a’zolari ongida bolalar tarbiyasi bilan faqat o’qituvchi va ota-onalar shug’ullanishi lozim degan fikr o’rnashib qoldi. Yurtimizda ijtimoiy ishni kasb darajasiga olib chiqish hamda bu borada mutaxassis kadrlarni tayyorlash jamiyatda tarbiyaviy muammolarni hal etishda insonlarning yashash sharoitini yaxshilashda, eng asosiysi- har bir jamiyat a’zosini ijtimoiy himoyalashda muhim ahamiyat kasb  
 
etadi. Ijtimoiy pedagog oldiga qo’yiladigan kasbiy talablar: ijtimony axborot berish, 
ya’ni bolalarga beriladigan ijtimoiy yordam va xizmat ko’rsatish spekgrlari haqida 
ma’lumot berish; jtimoiy -huquqiy yordam, ya’ni bolalarga,  jamiyat a’zolariga o’z 
haq - huquqlarini anglashga yordam berish; ijtimoiy - reabilitatsion xizmat, ya’ni  
insonldrning ma’naviy –axloqiy, emotsional, ruhiy holatlarinn taklashga yordam 
berish, ijtimoiy- iqtisodiy yordam, ya’ni posobiya, konpensatsiya, nafaqalarni  
olishda  hamkorlik  qilish  bolalar  uylari bitiruvchilariga,  yetimlarga  moddiy  
yordam  berishni tashkillashtirish; ijtimoiy—tibbiy yordam berish, ya’ni bolalarni 
ijtimoiy patranaj qilish, voyaga yetmaganlar orasida kashandachilik, alkogolizm 
kabi holatlarni profilaktika va reabilitatsiya  qilish; ijtimoiy-psixologik, ya'ni oilada, 
turli mikrojamiyatda sog`lom muhitni tashkil etishga yordam berish: ijtimoiy-
pedagogik, ya'ni bolalarni tarbiyalashda ota-onalarning o`z haq-huquqlarini anglash, 
ularga sharoitlar yaratish, o`qituvchi va o`quvchi orasidagi ziddiyatlarni hal etish 
kabilardan iborat. 
Ijtimoiy pedagog bu vazifalarni amalga oshirish uchun, albatta quyidagi sohalarda 
o`z bilimlarini boyitib borishi shart. Milliy istiqlol g`oyasi huquqiy-me'yoriy baza 
(qarorlar, aktlar, buyruqlar, ko`rsatmalar, tashkilot tuzulmalari va x.k.),ijtimoiy 
pedagogikaning tarixi va nazariyasi yosh davrlar psixologiyasi, sotsiologiyasi, 
ijtimoiy-pedagogik ishlarni olib borish hamda rejalashirish metodlari va h.k. 
Shuningdek, ijtimoiy pedagogdan quyidagi malaka va ko`nikmalarga ega bo`lishi 
talab etiladi: analitik, ya'ni sotsiumda ro`y berayotgan jarayonlarni nazariy tahlil 
etish, bolaning ruqiy olamini anglay bilish, ularning muammolarini hal etishga doir 
hamkorlik faoliyatini tashkil etish; 
prognostik, ya'ni tashkil etilgan ijtimoiy-
pedagogik faoliyat bo`yicha bolaning muammolarini hal etish yo`llarini bashorat 
qilish;  
loyiqalash, ya'ni ijtimoiy-pedagogik faoliyatning mazmunini aniqlash 
va rejalashtirish; refleksiv, ya'ni ijtimoiy pedagog o`zining faoliyatini tahlil etib 
borishi;· 
kommunikativ, ya'ni ijtimoiy pedagogning insonlararo muloqat 
madaniyatini egallashi. U boshqalar fikrini eshita bilish, muloqatga kirisha bilish, 
faktlar to`plash singari faoliyatlarni o`z ichiga oladi. 
etadi. Ijtimoiy pedagog oldiga qo’yiladigan kasbiy talablar: ijtimony axborot berish, ya’ni bolalarga beriladigan ijtimoiy yordam va xizmat ko’rsatish spekgrlari haqida ma’lumot berish; jtimoiy -huquqiy yordam, ya’ni bolalarga, jamiyat a’zolariga o’z haq - huquqlarini anglashga yordam berish; ijtimoiy - reabilitatsion xizmat, ya’ni insonldrning ma’naviy –axloqiy, emotsional, ruhiy holatlarinn taklashga yordam berish, ijtimoiy- iqtisodiy yordam, ya’ni posobiya, konpensatsiya, nafaqalarni olishda hamkorlik qilish bolalar uylari bitiruvchilariga, yetimlarga moddiy yordam berishni tashkillashtirish; ijtimoiy—tibbiy yordam berish, ya’ni bolalarni ijtimoiy patranaj qilish, voyaga yetmaganlar orasida kashandachilik, alkogolizm kabi holatlarni profilaktika va reabilitatsiya qilish; ijtimoiy-psixologik, ya'ni oilada, turli mikrojamiyatda sog`lom muhitni tashkil etishga yordam berish: ijtimoiy- pedagogik, ya'ni bolalarni tarbiyalashda ota-onalarning o`z haq-huquqlarini anglash, ularga sharoitlar yaratish, o`qituvchi va o`quvchi orasidagi ziddiyatlarni hal etish kabilardan iborat. Ijtimoiy pedagog bu vazifalarni amalga oshirish uchun, albatta quyidagi sohalarda o`z bilimlarini boyitib borishi shart. Milliy istiqlol g`oyasi huquqiy-me'yoriy baza (qarorlar, aktlar, buyruqlar, ko`rsatmalar, tashkilot tuzulmalari va x.k.),ijtimoiy pedagogikaning tarixi va nazariyasi yosh davrlar psixologiyasi, sotsiologiyasi, ijtimoiy-pedagogik ishlarni olib borish hamda rejalashirish metodlari va h.k. Shuningdek, ijtimoiy pedagogdan quyidagi malaka va ko`nikmalarga ega bo`lishi talab etiladi: analitik, ya'ni sotsiumda ro`y berayotgan jarayonlarni nazariy tahlil etish, bolaning ruqiy olamini anglay bilish, ularning muammolarini hal etishga doir hamkorlik faoliyatini tashkil etish; prognostik, ya'ni tashkil etilgan ijtimoiy- pedagogik faoliyat bo`yicha bolaning muammolarini hal etish yo`llarini bashorat qilish; loyiqalash, ya'ni ijtimoiy-pedagogik faoliyatning mazmunini aniqlash va rejalashtirish; refleksiv, ya'ni ijtimoiy pedagog o`zining faoliyatini tahlil etib borishi;· kommunikativ, ya'ni ijtimoiy pedagogning insonlararo muloqat madaniyatini egallashi. U boshqalar fikrini eshita bilish, muloqatga kirisha bilish, faktlar to`plash singari faoliyatlarni o`z ichiga oladi.  
 
 Kasbiy status-bu kasb kodeksida ko`rsatilib, sub'ektning insonlararo 
munosabatlar tizimidagi kasbiy holati, huquqlari, majburiyatlaridir. 
Ijtimoiy pedagog huquqlari 
Ijtimoiy pedagog jurnalistlar kabi ijtimoiy hayotning barcha jabhalariga kirib 
bora olishi kerak. Buning uchun u davlat qonun chiqaruvchi organlari bilan 
mustaqkam aloqada bo`lishi talab etiladi. O`zining bu faoliyatida u:· bolalarning, 
umuman jamiyat a'zolarining ijtimoiy talablariga doir axborotlar to`plash, 
sotsiologik savol-javoblar o`tkazish, diagnostik tekshiruv ishlarini olib borish 
huquqiga;muayyan ijtimoiy muammolarni hal etish yuzasidan jamiyat organlariga 
va davlat tashkilotlariga murojat etish huquqiga; davlat organlarini ular faoliyatiga 
doir mavjud muammolardan xabardor etish huquqiga; 
ijtimoiy faollik va u yoki 
bu tashabbus bilan chiqadigan ota-onalar, oilalar, homiylarni rag`batlantirish 
huquqiga; ommaviy axborot vositasi yordamida ma'lum ijtimoiy faoliyat yoki 
namunavty oila tarbiyasi tajribalarini tarqib etish huquqiga; yashash joyi ish va 
o`quv jarayonlarida ma'lum ijtimoiy muammolarni hal etishga qaratilgan 
fuqarolarning ijtimoiy harakatini boshqarish kabi huquqlarga ega. 
Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari. 
 
Ijtimoiy pedagog asosan xalq ommasi Bilan ishlaydigan shaxsdir. U o`z 
faoliyati jarayonida turli xarakterdagi insonlar bilan muloqatga kirishishiga to`qri 
keladi. Bu vaziyatda ular bilan turli xil ziddiyatlarga bormaslik, ularning har birining 
ko`ngliga, yuragiga kirib borish uchun sifat va fazilatlarga ega bo`lishi talab etiladi: 
empatiya (dunyoni boshqalarning ko`zi bilan ko`rish, tushuna bilish), xayrihoqlik, 
ezgulik, 
to`qrilik, 
ochiq 
ko`ngillik, 
aniq 
mo`ljal 
olish, 
samimiylik, 
kommunikabellik(boshqalar bilan chiqisha bilish)Ijtimoiy pedagogning ahloqiy 
majburiyatlari Ijtimoiy pedagog o`z mijozlarining qalbiga kirib borishida uning 
ahloqiy majburiyatlari muhim ahamiyat kasb etadi. Ijtimoiy pedagogning aqloqiy 
majburiyatlari o`ziga xosligi bilan ajralib turadi. Bular: o`z mijozlariga nisbatan 
axloqiy muloqatda bo`lish, ya'ni ularning haq huquqlari va imtiyozlarini birinchi 
darajali deb bilish; ular bilan muloqatga kirishishda ahloq me'yorlarga amal qilish 
(hurmat, haqqoniyat. hushmuomilalik, alohida etibor va h.k.) rahbarlar 
yoki 
Kasbiy status-bu kasb kodeksida ko`rsatilib, sub'ektning insonlararo munosabatlar tizimidagi kasbiy holati, huquqlari, majburiyatlaridir. Ijtimoiy pedagog huquqlari Ijtimoiy pedagog jurnalistlar kabi ijtimoiy hayotning barcha jabhalariga kirib bora olishi kerak. Buning uchun u davlat qonun chiqaruvchi organlari bilan mustaqkam aloqada bo`lishi talab etiladi. O`zining bu faoliyatida u:· bolalarning, umuman jamiyat a'zolarining ijtimoiy talablariga doir axborotlar to`plash, sotsiologik savol-javoblar o`tkazish, diagnostik tekshiruv ishlarini olib borish huquqiga;muayyan ijtimoiy muammolarni hal etish yuzasidan jamiyat organlariga va davlat tashkilotlariga murojat etish huquqiga; davlat organlarini ular faoliyatiga doir mavjud muammolardan xabardor etish huquqiga; ijtimoiy faollik va u yoki bu tashabbus bilan chiqadigan ota-onalar, oilalar, homiylarni rag`batlantirish huquqiga; ommaviy axborot vositasi yordamida ma'lum ijtimoiy faoliyat yoki namunavty oila tarbiyasi tajribalarini tarqib etish huquqiga; yashash joyi ish va o`quv jarayonlarida ma'lum ijtimoiy muammolarni hal etishga qaratilgan fuqarolarning ijtimoiy harakatini boshqarish kabi huquqlarga ega. Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari. Ijtimoiy pedagog asosan xalq ommasi Bilan ishlaydigan shaxsdir. U o`z faoliyati jarayonida turli xarakterdagi insonlar bilan muloqatga kirishishiga to`qri keladi. Bu vaziyatda ular bilan turli xil ziddiyatlarga bormaslik, ularning har birining ko`ngliga, yuragiga kirib borish uchun sifat va fazilatlarga ega bo`lishi talab etiladi: empatiya (dunyoni boshqalarning ko`zi bilan ko`rish, tushuna bilish), xayrihoqlik, ezgulik, to`qrilik, ochiq ko`ngillik, aniq mo`ljal olish, samimiylik, kommunikabellik(boshqalar bilan chiqisha bilish)Ijtimoiy pedagogning ahloqiy majburiyatlari Ijtimoiy pedagog o`z mijozlarining qalbiga kirib borishida uning ahloqiy majburiyatlari muhim ahamiyat kasb etadi. Ijtimoiy pedagogning aqloqiy majburiyatlari o`ziga xosligi bilan ajralib turadi. Bular: o`z mijozlariga nisbatan axloqiy muloqatda bo`lish, ya'ni ularning haq huquqlari va imtiyozlarini birinchi darajali deb bilish; ular bilan muloqatga kirishishda ahloq me'yorlarga amal qilish (hurmat, haqqoniyat. hushmuomilalik, alohida etibor va h.k.) rahbarlar yoki  
 
yetakchi tashkilotlarga nisbatan yetuk majburi  
o`z 
kasbi 
oldidagi 
axloq 
majburiyatlar, ya'ni o`z kasbining mazmuni va mohiyatini anglash, mas'uliyatni his 
etish, faollik ko`rsatish va h.k.  
Ijtimoiy pedagogik faoliyat 
Pedagogik faoliyat-ta’lim va tarbiya orkali ijtimoiy-madaniy tajribani 
berishga yunaltirilgan kasbiy faoliyat turidir. Bu faoliyat ta’lim standartlari, o`quv 
rejalari, 
dasturlari 
bilan 
belgilanadi.Ijtimoiy 
pedagogik 
faoliyat-bolaga 
ijtimoiylashuvi jarayonida (bolaning jamiyatga kirishi) yordam kursatishga 
karatilgan kasbiy faoliyat turidir. Bola bilan ish olib borishi mumkin bulgan turli xil 
ta’lim muassasalari, tashkilotlari, birlashmalari uz ishlarini ijtimoiy pedagoglar 
orkali amalga oshiradilar. 
— har kanday faoliyat o`z tuzilmasiga egadir. Ular faoliyat elementlarining o`zaro 
boglikligini va o`zaro shartlarini aniklaydi. Ijtimoiy pedagog faoliyati tuzilmasi 
quyidagi komponentlardan iborat: sub’ekt (faoliyatni amalga oshiruvchi tomon), 
ob’ekt (faoliyat yunaltirilgan tomon), maqsad (faoliyat orkali nimaga intilinadi), 
Ijtimoiy pedagog faoliyatining ob’ekti jamiyatga moslashish jarayonidagi 
yordamga muxtoj bolalar va yoshlardir. Bu toifaga intellektual, ruxiy, ijtimoiy 
nuksoni bor bolalar, shuningdek, jismoniy, ruxiy yoki akliy shakllanishi buzilgan 
bolalarning katta kismi (ko`zi ojiz, kar-soqov, aqliy ojiz va bolalar tserebral 
falajligiga chalinganlar) kiritiladi. Ular jamiyatning aloxida mehriga muxtojdir. 
Agar bolaning jamiyatdagi shakllanishi normal kechsa unda ijtimoiy pedagog 
yordami zarur bulmaydi. Bordiyu, ota-onalar va maktab uning shakllanishi, 
tarbiyalanishi va ta’lim olishini ta’minlay olmasa u xolda ijtimoiy pedagog xizmati 
kerak bo`ladi. Ijtimoiy pedagog faoliyatining maqsadi bolaning ruxiy sogligi va 
xavfsizligi uchun sharoit yaratish, uning oilasi, maktabi va atrofidagi unga salbiy 
ta’sir kursatuvchi omillardan ogoxlantiruvchi va ularni yengib utuvchi ijtimoiy, 
xuquqiy, ruxiy, tibbiy va pedagogik muammolarini kompleks ravishda xal etish 
maqsadida turli mutaxassislar (ruxiyatshunoslar, tibbiy xodimlar, ijtimoii xodimlar 
yetakchi tashkilotlarga nisbatan yetuk majburi o`z kasbi oldidagi axloq majburiyatlar, ya'ni o`z kasbining mazmuni va mohiyatini anglash, mas'uliyatni his etish, faollik ko`rsatish va h.k. Ijtimoiy pedagogik faoliyat Pedagogik faoliyat-ta’lim va tarbiya orkali ijtimoiy-madaniy tajribani berishga yunaltirilgan kasbiy faoliyat turidir. Bu faoliyat ta’lim standartlari, o`quv rejalari, dasturlari bilan belgilanadi.Ijtimoiy pedagogik faoliyat-bolaga ijtimoiylashuvi jarayonida (bolaning jamiyatga kirishi) yordam kursatishga karatilgan kasbiy faoliyat turidir. Bola bilan ish olib borishi mumkin bulgan turli xil ta’lim muassasalari, tashkilotlari, birlashmalari uz ishlarini ijtimoiy pedagoglar orkali amalga oshiradilar. — har kanday faoliyat o`z tuzilmasiga egadir. Ular faoliyat elementlarining o`zaro boglikligini va o`zaro shartlarini aniklaydi. Ijtimoiy pedagog faoliyati tuzilmasi quyidagi komponentlardan iborat: sub’ekt (faoliyatni amalga oshiruvchi tomon), ob’ekt (faoliyat yunaltirilgan tomon), maqsad (faoliyat orkali nimaga intilinadi), Ijtimoiy pedagog faoliyatining ob’ekti jamiyatga moslashish jarayonidagi yordamga muxtoj bolalar va yoshlardir. Bu toifaga intellektual, ruxiy, ijtimoiy nuksoni bor bolalar, shuningdek, jismoniy, ruxiy yoki akliy shakllanishi buzilgan bolalarning katta kismi (ko`zi ojiz, kar-soqov, aqliy ojiz va bolalar tserebral falajligiga chalinganlar) kiritiladi. Ular jamiyatning aloxida mehriga muxtojdir. Agar bolaning jamiyatdagi shakllanishi normal kechsa unda ijtimoiy pedagog yordami zarur bulmaydi. Bordiyu, ota-onalar va maktab uning shakllanishi, tarbiyalanishi va ta’lim olishini ta’minlay olmasa u xolda ijtimoiy pedagog xizmati kerak bo`ladi. Ijtimoiy pedagog faoliyatining maqsadi bolaning ruxiy sogligi va xavfsizligi uchun sharoit yaratish, uning oilasi, maktabi va atrofidagi unga salbiy ta’sir kursatuvchi omillardan ogoxlantiruvchi va ularni yengib utuvchi ijtimoiy, xuquqiy, ruxiy, tibbiy va pedagogik muammolarini kompleks ravishda xal etish maqsadida turli mutaxassislar (ruxiyatshunoslar, tibbiy xodimlar, ijtimoii xodimlar  
 
va yuristlar) xamda ma’muriy organlar va idoralarning (ta’lim, soglikni saklash, 
ijtimoiy ximoya soxasidagi) mazkur masalaga yunaltirilgan sa’y-xarakatlarni 
muvofiklashtirib turishda vositachi bula olishi kerak.  
 Ijtimoii pedagog faoliyatidagi muxim yunalish — bu BMT Konventsiyasida 
e’lon qilingan bolaning yashashga, soglom shakllanishiga, ta’lim olishiga, o`z 
karashlarini erkin ifoda etishiga, kamsitishning xar kanday turidan ximoyalashga 
karatilagan xukuklarini ximoya qilishdir. Ijtimoii pedagog faoliyatidagi yana bir 
yunalish — bu bolani shakllanishiga kumaklashuvchi ijtimoii loyixalar va dasturlar, 
xususiy tashabbuslarni ishlab chikishda ishtirok etishdir. 
Shunday qilib, ijtimoiy pedagog faoliyatiga quyidagi vazifalarni biriktirish 
mumkin: .        
— tashxis quyish 
— bashoratchilik   
— vositachilik  
— tugirlash va kayta tiklash 
— ximoyalash 
— ogoxlantirish va profilaktika 
— evristika (ijodiy fikrlash) 
      Pedagogning barcha faoliyati vositalar yordamida amalga oshiriladi. 
Bular safiga maqsadga erishishda zarur bo`ladigan barcha xarakatlar, predmetlar, 
kurollar, usullar va texnologiyalarni kiritish mumkin.Ijtimoiy pedagogning kasbiy 
faoliyati sub’ekti sifatida: shaxsiy tavsif va kasbiy omilkorligi. 
Ijtimoiy pedagogning shaxsiy tavfsifnomasi kurib chikiladigan bulsa, avvalo 
mazkur faoliyat sub’ektini — o`z soxasini mukammal biluvchi mutaxassisni 
belgilab olishimiz zarur bo`ladi. U bola xaqidagi ijtimoiy va boshka kiyinchiliklarni 
chukur farklay biladi va unga yordamga kela oladi. U umum nazariy va maxsus 
bilimlarga, malaka va kunikmalarga, ma’lum darajadagi kobiliyatlarga ega bo`ladi. 
Xush ijtimoiy pedagog kim? Uning ruxiy surati va shaxsiy tavsifnomasi 
kanday, kaysi soxalar uning faoliyat doirasiga tegishli? U boshka kasb egalaridan 
nimasi bilan fark kiladi? 
va yuristlar) xamda ma’muriy organlar va idoralarning (ta’lim, soglikni saklash, ijtimoiy ximoya soxasidagi) mazkur masalaga yunaltirilgan sa’y-xarakatlarni muvofiklashtirib turishda vositachi bula olishi kerak. Ijtimoii pedagog faoliyatidagi muxim yunalish — bu BMT Konventsiyasida e’lon qilingan bolaning yashashga, soglom shakllanishiga, ta’lim olishiga, o`z karashlarini erkin ifoda etishiga, kamsitishning xar kanday turidan ximoyalashga karatilagan xukuklarini ximoya qilishdir. Ijtimoii pedagog faoliyatidagi yana bir yunalish — bu bolani shakllanishiga kumaklashuvchi ijtimoii loyixalar va dasturlar, xususiy tashabbuslarni ishlab chikishda ishtirok etishdir. Shunday qilib, ijtimoiy pedagog faoliyatiga quyidagi vazifalarni biriktirish mumkin: . — tashxis quyish — bashoratchilik — vositachilik — tugirlash va kayta tiklash — ximoyalash — ogoxlantirish va profilaktika — evristika (ijodiy fikrlash) Pedagogning barcha faoliyati vositalar yordamida amalga oshiriladi. Bular safiga maqsadga erishishda zarur bo`ladigan barcha xarakatlar, predmetlar, kurollar, usullar va texnologiyalarni kiritish mumkin.Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati sub’ekti sifatida: shaxsiy tavsif va kasbiy omilkorligi. Ijtimoiy pedagogning shaxsiy tavfsifnomasi kurib chikiladigan bulsa, avvalo mazkur faoliyat sub’ektini — o`z soxasini mukammal biluvchi mutaxassisni belgilab olishimiz zarur bo`ladi. U bola xaqidagi ijtimoiy va boshka kiyinchiliklarni chukur farklay biladi va unga yordamga kela oladi. U umum nazariy va maxsus bilimlarga, malaka va kunikmalarga, ma’lum darajadagi kobiliyatlarga ega bo`ladi. Xush ijtimoiy pedagog kim? Uning ruxiy surati va shaxsiy tavsifnomasi kanday, kaysi soxalar uning faoliyat doirasiga tegishli? U boshka kasb egalaridan nimasi bilan fark kiladi?  
 
Kundalik xayotda biz kasb inson ongida, uning xatti-xarakatlarida va 
dunyokarashida o`ziga xos iz koldirishiga guvox bulamiz. Psixologiyada bu narsa 
"kasbiy mentallik" deb ataladi. Mentallik — bu insonning olamga munosabatini 
va uning kundalik xatti-xarakatlarini aks ettiruvchi ma’lum ijtimoiy-ruxiy karashlar 
va kadriyatlar majmuidir. Mentallik o`zida individning ijtimoiy va madaniy 
tajribasini mujassamlashtirgan bo`lib, insonning kaysi ijtimoiy katlamga, yoshga, 
jinsga, millatga va kasbga mansubligi bilan aniklanadi. 
Psixologik tadqiqot larda kasbiy mentallik ma’lum bir kasb egalariga xos 
bo`lgan xususiyat sifatida e’tirof etiladi.Oliy ta’lim muassasalarida pedagoglar ikki 
bosqichda o`qitiladi. Birinchi boskichda, ya’ni bakalavriatda mutaxassis o`zi 
tanlagan soxa bo`yicha 4 yil davomida ta’lim oladi. Ikkinchi boskqch magistraturada 
davom ettiriladi. "Ijtimoiy pedagog" soxasiga tegishli barcha mutaxassilarning ham 
umumiy o`ziga xos xususiyatlari mavjud bo`ladi. Bir kator tadqiqot chilar ularning 
shaxsiy tavsifnomasi sifatida individual-ruxiy xususiyatlar va maxsus kobiliyatlarni 
ko`rsatmoqda. 
  Kuzatuvchanlik, murakkab vaziyatda tez yo`lga tusha bilish, faxm-farosat 
bilan seza olish, o`zini boshka odam o`rniga ko`ya olish va uning xissiyotlarini 
tushuna bilish, o`zini boshkara olish va refleksiya (fikr yuritib uni taxlil qilish) 
maxsus kobiliyatlar jumlasidandir. Shuningdek, ijtimoiy pedagog dilkashlik, 
odamlar bilan ishlay olish, qiziqqonlik, o`z fikrini o`tkaza olish, baxsli vaziyatlarda 
yo`l topa bilish, tirishkoklik kabi ijtimoiy soxaning barcha xodimlariga xos 
xususiyatlarga xam ega bo`lmogi darkor. 
  Xorijiy tadqiqot chilar xam pedagogning individual-ruxiy xususiyatlari 
to`grisida o`z fikrlarini bildirganlar. Masalai, Buyuk Britaniyalik olimlar bunday 
xususiyatlar katoriga yukori darajadagi akliy saloxiyatga egalik, tartiblilik va o`z-
o`zini boshkara bilish, jismonan kuchlilik, odamlarga kiyin vaziyatlarda yordam 
bera olish, chidamlilik, sezgirlik kabilarni kiritadilar. AQSH ning mashxur 
psixologlaridan sanalgan J.Xoland o`zining "o`ziga yo`naltirilgap kidiruv" 
metodikasida ijtimoiy soxa kasbi egasiga xos xususiyatlarni ko`rsatgan. Bular: 
realistlik 
(xakkoniylik), 
tadqiqot 
chilik, 
artistlik, 
ijtimoiy, 
tadbirkorlik, 
Kundalik xayotda biz kasb inson ongida, uning xatti-xarakatlarida va dunyokarashida o`ziga xos iz koldirishiga guvox bulamiz. Psixologiyada bu narsa "kasbiy mentallik" deb ataladi. Mentallik — bu insonning olamga munosabatini va uning kundalik xatti-xarakatlarini aks ettiruvchi ma’lum ijtimoiy-ruxiy karashlar va kadriyatlar majmuidir. Mentallik o`zida individning ijtimoiy va madaniy tajribasini mujassamlashtirgan bo`lib, insonning kaysi ijtimoiy katlamga, yoshga, jinsga, millatga va kasbga mansubligi bilan aniklanadi. Psixologik tadqiqot larda kasbiy mentallik ma’lum bir kasb egalariga xos bo`lgan xususiyat sifatida e’tirof etiladi.Oliy ta’lim muassasalarida pedagoglar ikki bosqichda o`qitiladi. Birinchi boskichda, ya’ni bakalavriatda mutaxassis o`zi tanlagan soxa bo`yicha 4 yil davomida ta’lim oladi. Ikkinchi boskqch magistraturada davom ettiriladi. "Ijtimoiy pedagog" soxasiga tegishli barcha mutaxassilarning ham umumiy o`ziga xos xususiyatlari mavjud bo`ladi. Bir kator tadqiqot chilar ularning shaxsiy tavsifnomasi sifatida individual-ruxiy xususiyatlar va maxsus kobiliyatlarni ko`rsatmoqda. Kuzatuvchanlik, murakkab vaziyatda tez yo`lga tusha bilish, faxm-farosat bilan seza olish, o`zini boshka odam o`rniga ko`ya olish va uning xissiyotlarini tushuna bilish, o`zini boshkara olish va refleksiya (fikr yuritib uni taxlil qilish) maxsus kobiliyatlar jumlasidandir. Shuningdek, ijtimoiy pedagog dilkashlik, odamlar bilan ishlay olish, qiziqqonlik, o`z fikrini o`tkaza olish, baxsli vaziyatlarda yo`l topa bilish, tirishkoklik kabi ijtimoiy soxaning barcha xodimlariga xos xususiyatlarga xam ega bo`lmogi darkor. Xorijiy tadqiqot chilar xam pedagogning individual-ruxiy xususiyatlari to`grisida o`z fikrlarini bildirganlar. Masalai, Buyuk Britaniyalik olimlar bunday xususiyatlar katoriga yukori darajadagi akliy saloxiyatga egalik, tartiblilik va o`z- o`zini boshkara bilish, jismonan kuchlilik, odamlarga kiyin vaziyatlarda yordam bera olish, chidamlilik, sezgirlik kabilarni kiritadilar. AQSH ning mashxur psixologlaridan sanalgan J.Xoland o`zining "o`ziga yo`naltirilgap kidiruv" metodikasida ijtimoiy soxa kasbi egasiga xos xususiyatlarni ko`rsatgan. Bular: realistlik (xakkoniylik), tadqiqot chilik, artistlik, ijtimoiy, tadbirkorlik,  
 
konventsional xususiyatlardir. U ijtimoiy pedagogga xos insonparvarlik, ideallik, 
mas’uliyatlilik, axloklilik, xushmuomalalik, iliklik, odoblilik, o`zgalarni do`st tuta 
olish kabi xususiyatlarni xam ko`rsatadi. 
 Ijtimoiy pedagog kasbi insonlar o`rtasidagi munosabatlar tizimida faoliyat 
yurituvchi ko`pkirrali soxa bo`lib, pedagogning kaysi ishda ishlashidan kat’iy nazar 
odamlar bilan va avvalo bolalar bilan ishlashga yo`naltirilganligidadir. Mulokot 
jarayonida pedagog ko`plab ruxiy zurikish va charchokni o`zida sinashiga to`gri 
keladi. Shu bois uning asab tizimi xam mustaxkam bo`lishi darkor. Bu narsa unga 
ijtimoiy-pedagogik, ruxiy-terapevtik jarayonlarda emotsional kiyinchiliklar bilan 
to`knashuvida yordam beradi. Ijtimoiy pedagogga xos yana bir xarakter xususiyati, 
bu "Men — obrazidir" Bu narsa pedagogning o`ziga nisbatan ijobiy munosabatda 
bo`lishini xamda boshkalar tomonidan o`ziga yukori baxo berilishini ifodalaydi. 
Mazkur xarakter pedagogga boshka odamlar bilan erkin mulokot qilish va ularni 
oson kabul qilish imkonini beradi. Ijtimoiy pedagognipg quyidagi shaxsiy 
fazilatlarini aloxida ajratishimiz mumkin: 
-Insoniylik xususiyatlari (mexribonlik, boshkalar manfaatini ustun ko`yish, 
o`z shaxsiy qadr-kimmati xissi) 
   - Ruhiy barqarorlik, yukori darajadagi xissiy va irodaviy xususiyatlar) 
    -Ruhiy taxlilchilik xususiyatlari (o`zini idora kila olish, o`ziga tankidiy karash, 
o`zini baxolay olish) 
   -ruxiy-pedagogik xususiyatlar ( kirishuvchanlik, gapga chechanlik.) 
     Yuqorida keltirilgan xususiyatlar bilan tanishar ekanmiz, xar kanday odam 
xam ijtimoiy-pedagogik faoliyatni olib borish kobiliyatiga ega bo`lavermasligiga 
ishonch xosil kilamiz. 
  Har bir pedagogning kasbiy omilkorligi, ya’ni uning o`z faoliyatini olib 
borishga amaliy va nazariy tomondan tayyorligi me’yoriy-xuquqiy xujjatlar 
yordamida tartibga solinadi. Mazkur xujjatlar o`z ichiga mutaxassis- pedagogning 
kasbiy majburiyatlarini, mexnat tavsifnomasini, bilim va malakasini oladi.  
IJTIMOIY ISH – aholining ijtimoiy ximoyalanmagan katlamlariga yordam 
kursatish xisoblanadi. Ijtimoiy ishlarning obekti inson xisoblanadi, lekin xamma 
konventsional xususiyatlardir. U ijtimoiy pedagogga xos insonparvarlik, ideallik, mas’uliyatlilik, axloklilik, xushmuomalalik, iliklik, odoblilik, o`zgalarni do`st tuta olish kabi xususiyatlarni xam ko`rsatadi. Ijtimoiy pedagog kasbi insonlar o`rtasidagi munosabatlar tizimida faoliyat yurituvchi ko`pkirrali soxa bo`lib, pedagogning kaysi ishda ishlashidan kat’iy nazar odamlar bilan va avvalo bolalar bilan ishlashga yo`naltirilganligidadir. Mulokot jarayonida pedagog ko`plab ruxiy zurikish va charchokni o`zida sinashiga to`gri keladi. Shu bois uning asab tizimi xam mustaxkam bo`lishi darkor. Bu narsa unga ijtimoiy-pedagogik, ruxiy-terapevtik jarayonlarda emotsional kiyinchiliklar bilan to`knashuvida yordam beradi. Ijtimoiy pedagogga xos yana bir xarakter xususiyati, bu "Men — obrazidir" Bu narsa pedagogning o`ziga nisbatan ijobiy munosabatda bo`lishini xamda boshkalar tomonidan o`ziga yukori baxo berilishini ifodalaydi. Mazkur xarakter pedagogga boshka odamlar bilan erkin mulokot qilish va ularni oson kabul qilish imkonini beradi. Ijtimoiy pedagognipg quyidagi shaxsiy fazilatlarini aloxida ajratishimiz mumkin: -Insoniylik xususiyatlari (mexribonlik, boshkalar manfaatini ustun ko`yish, o`z shaxsiy qadr-kimmati xissi) - Ruhiy barqarorlik, yukori darajadagi xissiy va irodaviy xususiyatlar) -Ruhiy taxlilchilik xususiyatlari (o`zini idora kila olish, o`ziga tankidiy karash, o`zini baxolay olish) -ruxiy-pedagogik xususiyatlar ( kirishuvchanlik, gapga chechanlik.) Yuqorida keltirilgan xususiyatlar bilan tanishar ekanmiz, xar kanday odam xam ijtimoiy-pedagogik faoliyatni olib borish kobiliyatiga ega bo`lavermasligiga ishonch xosil kilamiz. Har bir pedagogning kasbiy omilkorligi, ya’ni uning o`z faoliyatini olib borishga amaliy va nazariy tomondan tayyorligi me’yoriy-xuquqiy xujjatlar yordamida tartibga solinadi. Mazkur xujjatlar o`z ichiga mutaxassis- pedagogning kasbiy majburiyatlarini, mexnat tavsifnomasini, bilim va malakasini oladi. IJTIMOIY ISH – aholining ijtimoiy ximoyalanmagan katlamlariga yordam kursatish xisoblanadi. Ijtimoiy ishlarning obekti inson xisoblanadi, lekin xamma  
 
emas, balki faqatgina muammolari bulganlari (ekalogik, ijtimoiy, texnogen, 
millatlararo keskin o`zgarishlar, buzilishlar natijasida) yoki soglom bulmagan, 
jismoniy yoki psixik nuksonlari bulganlar xisoblanadi. 
MURUVVAT KO`RSATISH – muxtojlarga yordam, xayriya-saxovat – 
aloxida shaxslar yoki tashkilotlar tomonidan muxtojlarga yoki axoli guruxlariga 
beminnat yordam berish. Raxim-shavkat, marxamat, raximdillik – barchaga yordam 
berish, yoki o`zgalarni kechirish, gamxurlik qilish.  
XAYRIYA – (muxtojlarga yordam, xayr-saxovat) – muxtoj odamlarga yoki 
axolining ijtimoiy guruxlariga xususiy shaxslar, yoki tashkilotlar tomonidan bepul 
yordam kursatish. 
MEXRIBONLIK (MILOSERDIE) – raxmdillik, odamiylik, insonparvarlik 
yuzasidan kimgadir yordam kursatish, yoki kimnidir kechirish, avf etish.  
"Kasbiy majburiyatlar" — Bolalarni ijtimoiy himoya, kullab-kuvvatlash 
xamda bu borada xizmat kursatuvchi muassasalar to`grisida zarur axborotlar bilan 
ta’minlanadi. 
— Inson va bola xukuklarini ximoya qilishga karatilgan, turli toifadagi 
bolalarning xak-xukuklarini ta’minlashga, bolalarni xuquqiy jixatdan tarbiyalashga 
yunaltirilgan ijtimoiy-xuquqiy yordamni kursatilishi 
— Ruhiy va emotsional yordamga muhtoj bolalarga ijtimoiy-reabilitatsion 
yordam kursatish 
— Kam ta’miilangan oilalarda yashovchi bolalarning maishiy xayotini 
yaxshilash maqsadida ularga ijtimoiy yordam kursatish. 2020 yil iyun-iyul oylarida 
barcha mamlakatlarda pandemiya sharoitining og’r kelishi tufayli O’zbekistonda 
ham kamta’minlangan oilalarga, nafaqadagi kam ta’minlangan oilalarga, yosh 
oilalarga bir milliondan bir martalik yordam puli tarqatildi. Ehtiyojmand oilalarga 
jami 148 milliard moddiy yordam puli tarqatilganligini hammamiz bildik. 
Prezidentimiz bu borada yakdillik bilan yordam bermoqdalar.Ghet ellardan 
fuqarolarimizni charter reyslarda olib kelib davolatdilar bularning barchasi ijtimoiy 
qatlamning hukumatga ishonchi, hurmati va zaruratidir.  
emas, balki faqatgina muammolari bulganlari (ekalogik, ijtimoiy, texnogen, millatlararo keskin o`zgarishlar, buzilishlar natijasida) yoki soglom bulmagan, jismoniy yoki psixik nuksonlari bulganlar xisoblanadi. MURUVVAT KO`RSATISH – muxtojlarga yordam, xayriya-saxovat – aloxida shaxslar yoki tashkilotlar tomonidan muxtojlarga yoki axoli guruxlariga beminnat yordam berish. Raxim-shavkat, marxamat, raximdillik – barchaga yordam berish, yoki o`zgalarni kechirish, gamxurlik qilish. XAYRIYA – (muxtojlarga yordam, xayr-saxovat) – muxtoj odamlarga yoki axolining ijtimoiy guruxlariga xususiy shaxslar, yoki tashkilotlar tomonidan bepul yordam kursatish. MEXRIBONLIK (MILOSERDIE) – raxmdillik, odamiylik, insonparvarlik yuzasidan kimgadir yordam kursatish, yoki kimnidir kechirish, avf etish. "Kasbiy majburiyatlar" — Bolalarni ijtimoiy himoya, kullab-kuvvatlash xamda bu borada xizmat kursatuvchi muassasalar to`grisida zarur axborotlar bilan ta’minlanadi. — Inson va bola xukuklarini ximoya qilishga karatilgan, turli toifadagi bolalarning xak-xukuklarini ta’minlashga, bolalarni xuquqiy jixatdan tarbiyalashga yunaltirilgan ijtimoiy-xuquqiy yordamni kursatilishi — Ruhiy va emotsional yordamga muhtoj bolalarga ijtimoiy-reabilitatsion yordam kursatish — Kam ta’miilangan oilalarda yashovchi bolalarning maishiy xayotini yaxshilash maqsadida ularga ijtimoiy yordam kursatish. 2020 yil iyun-iyul oylarida barcha mamlakatlarda pandemiya sharoitining og’r kelishi tufayli O’zbekistonda ham kamta’minlangan oilalarga, nafaqadagi kam ta’minlangan oilalarga, yosh oilalarga bir milliondan bir martalik yordam puli tarqatildi. Ehtiyojmand oilalarga jami 148 milliard moddiy yordam puli tarqatilganligini hammamiz bildik. Prezidentimiz bu borada yakdillik bilan yordam bermoqdalar.Ghet ellardan fuqarolarimizni charter reyslarda olib kelib davolatdilar bularning barchasi ijtimoiy qatlamning hukumatga ishonchi, hurmati va zaruratidir.  
 
— Bemor bolalarga zarur tibbiy-ijtimoiy yordamni kursatish. Alkogolizm, 
giyoxvandlik bilan shugullanuvchi voyaga yetmaganlarni davolash. 
   Ijtimoiy pedagogdan quyidgicha kasbiy bilimlar talab etiladi : 
O`z faoliyatining me’eriy-xuquqiy asosini (konunlar, farmonlar, karorlar va 
yuriknomalar), ijtimoiy pedagogika nazariyasi va tarixini, turli muxitlarda turli toifa 
bolalari bilan ishlash metodikasi va texnologiyasini, bola shaxsini, uning jismoniy, 
ma’naviy va ijtimoiy shakllanishini urganuvchi psixologiyani , odamlarning 
uyushma va guruxlari (Oila, maktab va mexnat jamoasi) ni urganuvchi 
sotsiologiyani; o`z kasbiy tadqiqot faoliyatini ijtimoiy boshkarish va rejalashtirish 
metodini bilish.  
Ijtimoiy pedagogdan quyidagi kasbiy malakalar talab etiladi:  Taxlil kila olish 
kobiliyati. Bolaning shakllanishida unga muxitning salbiy va ijobiy ta’sir 
kursatuvchi xarakatlarini aniklab taxlil kila bilish; 
Bashoratchilik kobiliyati: faoliyat olib borish usullarini belgilab olib uni anik 
maqsad tomon yunaltirish, duch kelishi mukin bo`lgan muammolarni oldindan kura 
bilish va xisobga olib, vaktni to`gri taksimlash;  
Loyihalashtira bilish-faoliyatni anik bir loyixa asosida, tarbiyalanuvchining 
shart-sharoitlari va mavjud muxit talablarini xisobga olib, anik bir tartibda olib 
borish, o`z faoliyatining har bir boskichida ijobiy va salbiy natijalarini to`gri taxlil 
kila olish; kirishuvchanlik ya’ni bolani eshitish va tinglay olish, bola bilan mulokot 
jarayonini osonlashtirish, bola muammosini to`gri tushunish uchuy zarur axborot va 
ma’lumotlarni tuplash. 
Ijtimoiy pedagog faoliyatining modeli. 
 
Ijtimoiy ish bilan har kim ham shug`ullana olmaydi. Ijtimoiy pedagog turli xil 
harakterdagi insonlar bilan muloqatda bo`ladi. Bu insonlar o`zlarining muammolari 
bilan, albatta, ijtimoiy pedagog shaxsiga qarshi ta'sir ko`rsatadi. Mijozlarga yordam 
beruvchi mutaxassisdan esa ularga o`z ta'sirini o`tkaza bilishi talab etiladi. Bu 
muloqat negativ va pozitiv bo`lishi mumkin. Ijtimoiy pedagogning vazifasi 
birinchidan,negativ ta'sirga qarshi tura olishi, ikkinchidan madaniy empatiyani 
amalga oshirgan holda vaziyatdan chiqib ketish talab etiladi. Bunga mijozga ta'sir 
— Bemor bolalarga zarur tibbiy-ijtimoiy yordamni kursatish. Alkogolizm, giyoxvandlik bilan shugullanuvchi voyaga yetmaganlarni davolash. Ijtimoiy pedagogdan quyidgicha kasbiy bilimlar talab etiladi : O`z faoliyatining me’eriy-xuquqiy asosini (konunlar, farmonlar, karorlar va yuriknomalar), ijtimoiy pedagogika nazariyasi va tarixini, turli muxitlarda turli toifa bolalari bilan ishlash metodikasi va texnologiyasini, bola shaxsini, uning jismoniy, ma’naviy va ijtimoiy shakllanishini urganuvchi psixologiyani , odamlarning uyushma va guruxlari (Oila, maktab va mexnat jamoasi) ni urganuvchi sotsiologiyani; o`z kasbiy tadqiqot faoliyatini ijtimoiy boshkarish va rejalashtirish metodini bilish. Ijtimoiy pedagogdan quyidagi kasbiy malakalar talab etiladi: Taxlil kila olish kobiliyati. Bolaning shakllanishida unga muxitning salbiy va ijobiy ta’sir kursatuvchi xarakatlarini aniklab taxlil kila bilish; Bashoratchilik kobiliyati: faoliyat olib borish usullarini belgilab olib uni anik maqsad tomon yunaltirish, duch kelishi mukin bo`lgan muammolarni oldindan kura bilish va xisobga olib, vaktni to`gri taksimlash; Loyihalashtira bilish-faoliyatni anik bir loyixa asosida, tarbiyalanuvchining shart-sharoitlari va mavjud muxit talablarini xisobga olib, anik bir tartibda olib borish, o`z faoliyatining har bir boskichida ijobiy va salbiy natijalarini to`gri taxlil kila olish; kirishuvchanlik ya’ni bolani eshitish va tinglay olish, bola bilan mulokot jarayonini osonlashtirish, bola muammosini to`gri tushunish uchuy zarur axborot va ma’lumotlarni tuplash. Ijtimoiy pedagog faoliyatining modeli. Ijtimoiy ish bilan har kim ham shug`ullana olmaydi. Ijtimoiy pedagog turli xil harakterdagi insonlar bilan muloqatda bo`ladi. Bu insonlar o`zlarining muammolari bilan, albatta, ijtimoiy pedagog shaxsiga qarshi ta'sir ko`rsatadi. Mijozlarga yordam beruvchi mutaxassisdan esa ularga o`z ta'sirini o`tkaza bilishi talab etiladi. Bu muloqat negativ va pozitiv bo`lishi mumkin. Ijtimoiy pedagogning vazifasi birinchidan,negativ ta'sirga qarshi tura olishi, ikkinchidan madaniy empatiyani amalga oshirgan holda vaziyatdan chiqib ketish talab etiladi. Bunga mijozga ta'sir  
 
o`tkazish, ishontirish, singdirish, xissiy zararsizlantirish kabi metodlardan 
foydalaniladi.Ijtimoiy pedagogga qo`yilayotgan barcha talablarni inobatga olib, 
ijtimoiy pedagog faoliyatining kasbiy modeli yaratilgan. U quyidagi jadvalda o`z 
aksini topgan. 
 
Model komponentlari 
Faoliyat yo`nalishlari nisbatan:  
 
1.Kasbiy bilim 
2.Kasbiy malakalar  
3.Kasbiy sifat va fazilatlar 
O`ziga 
bolaga 
kattaga 
jarayonga 
 
 
 
 
Ijtimoiy pedagog faoliyati soxalari. Ijtimoiy pedagog lavozimi bugungi 
kunda ikkita idorada  —  ta’lim  muassalarida va  yoshlar  ishi  buyicha 
muassasalarda joriy etilgan.  
Yoshlar ishi buyicha idoralarda mazkur lavozim 8 xil muassasada ruyxatga 
kiritilgan. Bular: bolalar klublari, bolalar ijodiy markazlari, yoshlar yotokxonasi, 
usmirlar dam olish maskanlari, yoshlar ta’lim markazlari, kasbiy yunaltirish 
markazlari, bandlik markazlari, bolalar va yoshlar mexnat birjalaridir. 
Ta’lim sohasida esa pedagog 6 xil muassasada ruyxatiga kiritilgan. Bular: 
maktabgacha tarbiya tashkilotlari, umumta’lim muassalari, umumta’lim internatlari, 
bokuvchisini yukotgan bolalar uchun umumta’lim idoralari, maxsus ta’lim 
muassasalari, boshlangich kasbiy ta’lim muassasalaridir.  
Ijtimoiy pedagog lavozimi mazkur ikki idorada joriy etilgan bulsada, aslida 
ularga bo`lgan talab yana xam kengrok. Bunday lavozim deyarli barcha ijtimoiy 
soxalarda joriy etilgan. Ular soglikni saklash muassalarida (ruxiy nosoglom, 
giyoxvand bolalar uchun), axolini ijtimoiy ximoyalash muassasalarida (imkoniyati 
cheklangap 
usmirlar 
reabilitatsiya 
markazlarida, 
voyaga 
yetmaganlarni 
reabilitatsiya qilish markazlarida), ichki ishlar organlari tarmogidagi muassasalarda  
– axloqiy imkoniyatlarga ega. U shaxs xulkida paydo bo`lgan salbiy elementlarga 
karshi kurashda muxim omilga aylanadi. U ijtimoiy fikrni shakllantirish yuli bilan 
o`tkazish, ishontirish, singdirish, xissiy zararsizlantirish kabi metodlardan foydalaniladi.Ijtimoiy pedagogga qo`yilayotgan barcha talablarni inobatga olib, ijtimoiy pedagog faoliyatining kasbiy modeli yaratilgan. U quyidagi jadvalda o`z aksini topgan. Model komponentlari Faoliyat yo`nalishlari nisbatan: 1.Kasbiy bilim 2.Kasbiy malakalar 3.Kasbiy sifat va fazilatlar O`ziga bolaga kattaga jarayonga Ijtimoiy pedagog faoliyati soxalari. Ijtimoiy pedagog lavozimi bugungi kunda ikkita idorada — ta’lim muassalarida va yoshlar ishi buyicha muassasalarda joriy etilgan. Yoshlar ishi buyicha idoralarda mazkur lavozim 8 xil muassasada ruyxatga kiritilgan. Bular: bolalar klublari, bolalar ijodiy markazlari, yoshlar yotokxonasi, usmirlar dam olish maskanlari, yoshlar ta’lim markazlari, kasbiy yunaltirish markazlari, bandlik markazlari, bolalar va yoshlar mexnat birjalaridir. Ta’lim sohasida esa pedagog 6 xil muassasada ruyxatiga kiritilgan. Bular: maktabgacha tarbiya tashkilotlari, umumta’lim muassalari, umumta’lim internatlari, bokuvchisini yukotgan bolalar uchun umumta’lim idoralari, maxsus ta’lim muassasalari, boshlangich kasbiy ta’lim muassasalaridir. Ijtimoiy pedagog lavozimi mazkur ikki idorada joriy etilgan bulsada, aslida ularga bo`lgan talab yana xam kengrok. Bunday lavozim deyarli barcha ijtimoiy soxalarda joriy etilgan. Ular soglikni saklash muassalarida (ruxiy nosoglom, giyoxvand bolalar uchun), axolini ijtimoiy ximoyalash muassasalarida (imkoniyati cheklangap usmirlar reabilitatsiya markazlarida, voyaga yetmaganlarni reabilitatsiya qilish markazlarida), ichki ishlar organlari tarmogidagi muassasalarda – axloqiy imkoniyatlarga ega. U shaxs xulkida paydo bo`lgan salbiy elementlarga karshi kurashda muxim omilga aylanadi. U ijtimoiy fikrni shakllantirish yuli bilan  
 
j
a
m
o
a
d
a
 
s
o
g
l
o
m
 
m
a
’
–
 
a
x
l
o
q
i
y
 
m
u
x
i
t
–
–
–
–
–
–
–
 
m
a
d
a
n
i
y
 
f
a
o
l
i
y
a
t
 
y
u
n
a
l
–
 
 
 
 
 
SAVOLLAR: 
1.Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari nima? 
2. Ijtimoiy pedagogning kasby sifatlari deganda nimani tushunasiz?. 
3. Ijtimoiy pedagogning etik majburiyatlari. 
4. Ijtimoiy pedagog faoliyatinnng modellar?. 
 
j a m o a d a s o g l o m m a ’ – a x l o q i y m u x i t – – – – – – – m a d a n i y f a o l i y a t y u n a l – SAVOLLAR: 1.Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari nima? 2. Ijtimoiy pedagogning kasby sifatlari deganda nimani tushunasiz?. 3. Ijtimoiy pedagogning etik majburiyatlari. 4. Ijtimoiy pedagog faoliyatinnng modellar?.