Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati
Reja:
1. Ijtimoiy pedagog kasbiy faoliyatining o’ziga xosligi.
2. Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari va huquqlari.
3. Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari va modeli.
4. Ijtimoiy pedagogning kasbiy faoliyati sohalari.
Tayanch tushunchalar: ijtimoiy pedagog, ijtimoiy yordam, ijtimoiy
reabilitatsion xizmat, ijtimoiy pedagogik ish metodlari, analitik, prognostik, loyiha,
refleksiya, kasbiy status, empatiya, bilim, ko’nikma, sifat va fazilat, tashxis quyis,
bashoratchilik, vositachilik,
tugirlash va kayta tiklash, ximoyalash, ogoxlantirish va profilaktika, evristika (ijodiy
fikrlash).
Ijtimoiy pedagog va uning kasbiy sifati
Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash uzluksnz ta’lim tizimda amalga
oshiriladi. Ijtimoiy pedagoglarni kasbiy tayyorlash ikki turdagi o`quv yurtlarida olib
boriladi: o`rta kasbiy ta’lim muassasalari (litsey va texnikumlar) va oliy kasbiy
ta’lim maktablari (Institut va universitetlar).
O`rta kasbiy ta’lim muassasalarida kichik sinflar va maktabgacha tarbiya
muassasalarida tarbiyalanuvchi bolalar bilan ishlovchi pedagoglar tayyorlanadi.
O`rta ma’lumotli pedagoglarning asosiy vazifasi bolalarga kiyin vaziyatlarni yengib
o`tishga yordam beradi, bolalarning ishonishiga ko`maklashuvchi faoliyat turlarini
tashkillashtiradi. Bolalarning rivojlanishi uchun zarur shart-sharoitlar yaratish,
ularning ota-onalari bilan xamkorlik qilish, o`z malakasini oshirish maqsadida
mustaqil ravishda o`kib borishdan iboratdir. O`rta kasbiy ta’lim bilim yurtini
tugatgach ular oliy ta’lim muassasida o`z o`kishini davom ettirishi mumkin. Ijtimoiy
pedagog - faqat o`qituvchigina emas, u bola kanday ukiyotganini va
rivojlanayotganini tushunadigan va xis etadigan shaxsdir. U bola xayotini,
kechinmalarini xuddi o`zinikidek tushunadigan va uning ma’naviy, madaniy,
axlokiy rivojlanishiga yullanmalar bera oladigan mutaxassis bulmogi kerak.Shuning
uchun xakikiy pedagog faqat o`z fanini bilibgina kolmay, ayni vaktda bolalar va
kattalar bilan ijodiy mulokot kila oladigan, o`z ustida ishlaydigan inson bulishi
muxim axamiyatga ega. Ta’lim jarayonini ijtimoiylashtirish natijasida o`quvchi
inson moxiyatini anglaydi. O`z xayoti dovomida inson to`grisida xosil qilingan
tushunchalar asosida mukammal shaxs va xakikiy fuqaro bo`lib yetishadi.
Insonparvarlikka asoslangan ta’lim – ijtimoiy fanlar va yondosh fanlarning
funktsiyalarini kengaytiradi, ta’lim jarayonini, mutaxassis shaxsi va uning
dunyokarashi yaxlitligini ta’minlaydi.
Ta’limni insonparvarlashtirishdan ko`zlangan asosiy maqsad yoshlarga
tegishli
bilim,
kunikma
va
malaka,
ularning
insoniy
dunyokarashini
shakllantirishdan iborat. U bulajak fuqarolar tomonidan insonlar faoliyatining turli
soxalarida insonparvarlik g`oyasi va kadriyatlarini amalga oshirishning asosi bo`lib
xizmat kilsin.
Ta’limda xayot tajribasiga ega bulish ziddiyatli xolatlarda ijtimoiy moslashuv
modelini ishlab chikishni takozo etadi:
- ijtimoiy – shaxsiy xayot tajribasiga asoslangan muntazam davom etadigan
jarayon xisoblanadi;
- real vaziyatdan kelib chikib, ziddiyatli xolatlarda ijtimoiy moslashuv
modelini ishlab chikishni takozo etadi;
- mavjud amaldagi xolatga doim moslashish jarayoni xisoblanadi;
- shaxslararo alokalarni kamrab oladi;
- shaxsning shakllanish jarayonini yunaltiradi.
Ijtimoii pedagog kasbiy faoliyatining xususiyatlari — "Ijtimoiy pedagog"
mutaxassisi "pedagog" so`zidan olingan bo`lib, avvalo o`qituvchi ma’nosini
anglatadi. Shu bois mazkur lavozimning joriy etilganidan so’ng aynan
o`qituvchilarning birinchi ijtimoiy pedagoglar bo`lgani ajablanarli emas. Ijtimoiy
pedagoglarni kayta tayyorlash buyicha kurslar tinglovchilarining aksariyat kismini
xam o`qituvchilar tashkil etadi.
Yana shuni ta’kidlamoq joizki, ijtimoiy pedagoglarning kasbiy tayyorgarligi
xam pedagogik oliy o`quv yurtlarida amalga oshiriladi. Darhakikat, pedagog va
o`qituvchining kasbiy faoliyatida kupgina umumiyliklar mavjud. Bu ikkala
kasbning xam ob’ekti bola, uning rivojlanishi va ijtimoiy shakllanishidir. Bu narsa
ularning yakinligini yana bir bor tasdiklaydi.
O`z navbatida mazkur mutaxassiliklarning kasbiy faoliyati ularning o`ziga
xos xususiyatlarini aniklashga imkon beruvchi bir kator tafovutlarga xam ega.
O`qituvchi o`zining asosiy ta’lim berish vazifasini bajarar ekan, yosh avlodga bilim
va jamiyat tomonidan orttirilgan ijtimoiy madaniyat tajribasini o`rgatadi. Ushbu
jarayonda bola tarbiyalanadi va shakllantiriladi. Ijtimoiy pedagogning dikkat
markazida esa bolani jamiyatga moslashib ketishiga yordam berish turadi.
Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari
Shu kunga qadar ijtimoiy pedagogning vazifasini bir-biri bilan bog’liq bo’lgan
tibbiyot, sport, mnlitsiya, madaniyat tashkilotlari xodimlariga yuklatilib kelindi.
Natijada jamiyat a’zolari ongida bolalar tarbiyasi bilan faqat o’qituvchi va ota-onalar
shug’ullanishi lozim degan fikr o’rnashib qoldi. Yurtimizda ijtimoiy ishni kasb
darajasiga olib chiqish hamda bu borada mutaxassis kadrlarni tayyorlash jamiyatda
tarbiyaviy muammolarni hal etishda insonlarning yashash sharoitini yaxshilashda,
eng asosiysi- har bir jamiyat a’zosini ijtimoiy himoyalashda muhim ahamiyat kasb
etadi. Ijtimoiy pedagog oldiga qo’yiladigan kasbiy talablar: ijtimony axborot berish,
ya’ni bolalarga beriladigan ijtimoiy yordam va xizmat ko’rsatish spekgrlari haqida
ma’lumot berish; jtimoiy -huquqiy yordam, ya’ni bolalarga, jamiyat a’zolariga o’z
haq - huquqlarini anglashga yordam berish; ijtimoiy - reabilitatsion xizmat, ya’ni
insonldrning ma’naviy –axloqiy, emotsional, ruhiy holatlarinn taklashga yordam
berish, ijtimoiy- iqtisodiy yordam, ya’ni posobiya, konpensatsiya, nafaqalarni
olishda hamkorlik qilish bolalar uylari bitiruvchilariga, yetimlarga moddiy
yordam berishni tashkillashtirish; ijtimoiy—tibbiy yordam berish, ya’ni bolalarni
ijtimoiy patranaj qilish, voyaga yetmaganlar orasida kashandachilik, alkogolizm
kabi holatlarni profilaktika va reabilitatsiya qilish; ijtimoiy-psixologik, ya'ni oilada,
turli mikrojamiyatda sog`lom muhitni tashkil etishga yordam berish: ijtimoiy-
pedagogik, ya'ni bolalarni tarbiyalashda ota-onalarning o`z haq-huquqlarini anglash,
ularga sharoitlar yaratish, o`qituvchi va o`quvchi orasidagi ziddiyatlarni hal etish
kabilardan iborat.
Ijtimoiy pedagog bu vazifalarni amalga oshirish uchun, albatta quyidagi sohalarda
o`z bilimlarini boyitib borishi shart. Milliy istiqlol g`oyasi huquqiy-me'yoriy baza
(qarorlar, aktlar, buyruqlar, ko`rsatmalar, tashkilot tuzulmalari va x.k.),ijtimoiy
pedagogikaning tarixi va nazariyasi yosh davrlar psixologiyasi, sotsiologiyasi,
ijtimoiy-pedagogik ishlarni olib borish hamda rejalashirish metodlari va h.k.
Shuningdek, ijtimoiy pedagogdan quyidagi malaka va ko`nikmalarga ega bo`lishi
talab etiladi: analitik, ya'ni sotsiumda ro`y berayotgan jarayonlarni nazariy tahlil
etish, bolaning ruqiy olamini anglay bilish, ularning muammolarini hal etishga doir
hamkorlik faoliyatini tashkil etish;
prognostik, ya'ni tashkil etilgan ijtimoiy-
pedagogik faoliyat bo`yicha bolaning muammolarini hal etish yo`llarini bashorat
qilish;
loyiqalash, ya'ni ijtimoiy-pedagogik faoliyatning mazmunini aniqlash
va rejalashtirish; refleksiv, ya'ni ijtimoiy pedagog o`zining faoliyatini tahlil etib
borishi;·
kommunikativ, ya'ni ijtimoiy pedagogning insonlararo muloqat
madaniyatini egallashi. U boshqalar fikrini eshita bilish, muloqatga kirisha bilish,
faktlar to`plash singari faoliyatlarni o`z ichiga oladi.
Kasbiy status-bu kasb kodeksida ko`rsatilib, sub'ektning insonlararo
munosabatlar tizimidagi kasbiy holati, huquqlari, majburiyatlaridir.
Ijtimoiy pedagog huquqlari
Ijtimoiy pedagog jurnalistlar kabi ijtimoiy hayotning barcha jabhalariga kirib
bora olishi kerak. Buning uchun u davlat qonun chiqaruvchi organlari bilan
mustaqkam aloqada bo`lishi talab etiladi. O`zining bu faoliyatida u:· bolalarning,
umuman jamiyat a'zolarining ijtimoiy talablariga doir axborotlar to`plash,
sotsiologik savol-javoblar o`tkazish, diagnostik tekshiruv ishlarini olib borish
huquqiga;muayyan ijtimoiy muammolarni hal etish yuzasidan jamiyat organlariga
va davlat tashkilotlariga murojat etish huquqiga; davlat organlarini ular faoliyatiga
doir mavjud muammolardan xabardor etish huquqiga;
ijtimoiy faollik va u yoki
bu tashabbus bilan chiqadigan ota-onalar, oilalar, homiylarni rag`batlantirish
huquqiga; ommaviy axborot vositasi yordamida ma'lum ijtimoiy faoliyat yoki
namunavty oila tarbiyasi tajribalarini tarqib etish huquqiga; yashash joyi ish va
o`quv jarayonlarida ma'lum ijtimoiy muammolarni hal etishga qaratilgan
fuqarolarning ijtimoiy harakatini boshqarish kabi huquqlarga ega.
Ijtimoiy pedagogning kasbiy sifatlari.
Ijtimoiy pedagog asosan xalq ommasi Bilan ishlaydigan shaxsdir. U o`z
faoliyati jarayonida turli xarakterdagi insonlar bilan muloqatga kirishishiga to`qri
keladi. Bu vaziyatda ular bilan turli xil ziddiyatlarga bormaslik, ularning har birining
ko`ngliga, yuragiga kirib borish uchun sifat va fazilatlarga ega bo`lishi talab etiladi:
empatiya (dunyoni boshqalarning ko`zi bilan ko`rish, tushuna bilish), xayrihoqlik,
ezgulik,
to`qrilik,
ochiq
ko`ngillik,
aniq
mo`ljal
olish,
samimiylik,
kommunikabellik(boshqalar bilan chiqisha bilish)Ijtimoiy pedagogning ahloqiy
majburiyatlari Ijtimoiy pedagog o`z mijozlarining qalbiga kirib borishida uning
ahloqiy majburiyatlari muhim ahamiyat kasb etadi. Ijtimoiy pedagogning aqloqiy
majburiyatlari o`ziga xosligi bilan ajralib turadi. Bular: o`z mijozlariga nisbatan
axloqiy muloqatda bo`lish, ya'ni ularning haq huquqlari va imtiyozlarini birinchi
darajali deb bilish; ular bilan muloqatga kirishishda ahloq me'yorlarga amal qilish
(hurmat, haqqoniyat. hushmuomilalik, alohida etibor va h.k.) rahbarlar
yoki
yetakchi tashkilotlarga nisbatan yetuk majburi
o`z
kasbi
oldidagi
axloq
majburiyatlar, ya'ni o`z kasbining mazmuni va mohiyatini anglash, mas'uliyatni his
etish, faollik ko`rsatish va h.k.
Ijtimoiy pedagogik faoliyat
Pedagogik faoliyat-ta’lim va tarbiya orkali ijtimoiy-madaniy tajribani
berishga yunaltirilgan kasbiy faoliyat turidir. Bu faoliyat ta’lim standartlari, o`quv
rejalari,
dasturlari
bilan
belgilanadi.Ijtimoiy
pedagogik
faoliyat-bolaga
ijtimoiylashuvi jarayonida (bolaning jamiyatga kirishi) yordam kursatishga
karatilgan kasbiy faoliyat turidir. Bola bilan ish olib borishi mumkin bulgan turli xil
ta’lim muassasalari, tashkilotlari, birlashmalari uz ishlarini ijtimoiy pedagoglar
orkali amalga oshiradilar.
— har kanday faoliyat o`z tuzilmasiga egadir. Ular faoliyat elementlarining o`zaro
boglikligini va o`zaro shartlarini aniklaydi. Ijtimoiy pedagog faoliyati tuzilmasi
quyidagi komponentlardan iborat: sub’ekt (faoliyatni amalga oshiruvchi tomon),
ob’ekt (faoliyat yunaltirilgan tomon), maqsad (faoliyat orkali nimaga intilinadi),
Ijtimoiy pedagog faoliyatining ob’ekti jamiyatga moslashish jarayonidagi
yordamga muxtoj bolalar va yoshlardir. Bu toifaga intellektual, ruxiy, ijtimoiy
nuksoni bor bolalar, shuningdek, jismoniy, ruxiy yoki akliy shakllanishi buzilgan
bolalarning katta kismi (ko`zi ojiz, kar-soqov, aqliy ojiz va bolalar tserebral
falajligiga chalinganlar) kiritiladi. Ular jamiyatning aloxida mehriga muxtojdir.
Agar bolaning jamiyatdagi shakllanishi normal kechsa unda ijtimoiy pedagog
yordami zarur bulmaydi. Bordiyu, ota-onalar va maktab uning shakllanishi,
tarbiyalanishi va ta’lim olishini ta’minlay olmasa u xolda ijtimoiy pedagog xizmati
kerak bo`ladi. Ijtimoiy pedagog faoliyatining maqsadi bolaning ruxiy sogligi va
xavfsizligi uchun sharoit yaratish, uning oilasi, maktabi va atrofidagi unga salbiy
ta’sir kursatuvchi omillardan ogoxlantiruvchi va ularni yengib utuvchi ijtimoiy,
xuquqiy, ruxiy, tibbiy va pedagogik muammolarini kompleks ravishda xal etish
maqsadida turli mutaxassislar (ruxiyatshunoslar, tibbiy xodimlar, ijtimoii xodimlar
va yuristlar) xamda ma’muriy organlar va idoralarning (ta’lim, soglikni saklash,
ijtimoiy ximoya soxasidagi) mazkur masalaga yunaltirilgan sa’y-xarakatlarni
muvofiklashtirib turishda vositachi bula olishi kerak.
Ijtimoii pedagog faoliyatidagi muxim yunalish — bu BMT Konventsiyasida
e’lon qilingan bolaning yashashga, soglom shakllanishiga, ta’lim olishiga, o`z
karashlarini erkin ifoda etishiga, kamsitishning xar kanday turidan ximoyalashga
karatilagan xukuklarini ximoya qilishdir. Ijtimoii pedagog faoliyatidagi yana bir
yunalish — bu bolani shakllanishiga kumaklashuvchi ijtimoii loyixalar va dasturlar,
xususiy tashabbuslarni ishlab chikishda ishtirok etishdir.
Shunday qilib, ijtimoiy pedagog faoliyatiga quyidagi vazifalarni biriktirish
mumkin: .
— tashxis quyish
— bashoratchilik
— vositachilik
— tugirlash va kayta tiklash
— ximoyalash
— ogoxlantirish va profilaktika
— evristika (ijodiy fikrlash)
Pedagogning barcha faoliyati vositalar yordamida amalga oshiriladi.
Bular safiga maqsadga erishishda zarur bo`ladigan barcha xarakatlar, predmetlar,
kurollar, usullar va texnologiyalarni kiritish mumkin.Ijtimoiy pedagogning kasbiy
faoliyati sub’ekti sifatida: shaxsiy tavsif va kasbiy omilkorligi.
Ijtimoiy pedagogning shaxsiy tavfsifnomasi kurib chikiladigan bulsa, avvalo
mazkur faoliyat sub’ektini — o`z soxasini mukammal biluvchi mutaxassisni
belgilab olishimiz zarur bo`ladi. U bola xaqidagi ijtimoiy va boshka kiyinchiliklarni
chukur farklay biladi va unga yordamga kela oladi. U umum nazariy va maxsus
bilimlarga, malaka va kunikmalarga, ma’lum darajadagi kobiliyatlarga ega bo`ladi.
Xush ijtimoiy pedagog kim? Uning ruxiy surati va shaxsiy tavsifnomasi
kanday, kaysi soxalar uning faoliyat doirasiga tegishli? U boshka kasb egalaridan
nimasi bilan fark kiladi?
Kundalik xayotda biz kasb inson ongida, uning xatti-xarakatlarida va
dunyokarashida o`ziga xos iz koldirishiga guvox bulamiz. Psixologiyada bu narsa
"kasbiy mentallik" deb ataladi. Mentallik — bu insonning olamga munosabatini
va uning kundalik xatti-xarakatlarini aks ettiruvchi ma’lum ijtimoiy-ruxiy karashlar
va kadriyatlar majmuidir. Mentallik o`zida individning ijtimoiy va madaniy
tajribasini mujassamlashtirgan bo`lib, insonning kaysi ijtimoiy katlamga, yoshga,
jinsga, millatga va kasbga mansubligi bilan aniklanadi.
Psixologik tadqiqot larda kasbiy mentallik ma’lum bir kasb egalariga xos
bo`lgan xususiyat sifatida e’tirof etiladi.Oliy ta’lim muassasalarida pedagoglar ikki
bosqichda o`qitiladi. Birinchi boskichda, ya’ni bakalavriatda mutaxassis o`zi
tanlagan soxa bo`yicha 4 yil davomida ta’lim oladi. Ikkinchi boskqch magistraturada
davom ettiriladi. "Ijtimoiy pedagog" soxasiga tegishli barcha mutaxassilarning ham
umumiy o`ziga xos xususiyatlari mavjud bo`ladi. Bir kator tadqiqot chilar ularning
shaxsiy tavsifnomasi sifatida individual-ruxiy xususiyatlar va maxsus kobiliyatlarni
ko`rsatmoqda.
Kuzatuvchanlik, murakkab vaziyatda tez yo`lga tusha bilish, faxm-farosat
bilan seza olish, o`zini boshka odam o`rniga ko`ya olish va uning xissiyotlarini
tushuna bilish, o`zini boshkara olish va refleksiya (fikr yuritib uni taxlil qilish)
maxsus kobiliyatlar jumlasidandir. Shuningdek, ijtimoiy pedagog dilkashlik,
odamlar bilan ishlay olish, qiziqqonlik, o`z fikrini o`tkaza olish, baxsli vaziyatlarda
yo`l topa bilish, tirishkoklik kabi ijtimoiy soxaning barcha xodimlariga xos
xususiyatlarga xam ega bo`lmogi darkor.
Xorijiy tadqiqot chilar xam pedagogning individual-ruxiy xususiyatlari
to`grisida o`z fikrlarini bildirganlar. Masalai, Buyuk Britaniyalik olimlar bunday
xususiyatlar katoriga yukori darajadagi akliy saloxiyatga egalik, tartiblilik va o`z-
o`zini boshkara bilish, jismonan kuchlilik, odamlarga kiyin vaziyatlarda yordam
bera olish, chidamlilik, sezgirlik kabilarni kiritadilar. AQSH ning mashxur
psixologlaridan sanalgan J.Xoland o`zining "o`ziga yo`naltirilgap kidiruv"
metodikasida ijtimoiy soxa kasbi egasiga xos xususiyatlarni ko`rsatgan. Bular:
realistlik
(xakkoniylik),
tadqiqot
chilik,
artistlik,
ijtimoiy,
tadbirkorlik,
konventsional xususiyatlardir. U ijtimoiy pedagogga xos insonparvarlik, ideallik,
mas’uliyatlilik, axloklilik, xushmuomalalik, iliklik, odoblilik, o`zgalarni do`st tuta
olish kabi xususiyatlarni xam ko`rsatadi.
Ijtimoiy pedagog kasbi insonlar o`rtasidagi munosabatlar tizimida faoliyat
yurituvchi ko`pkirrali soxa bo`lib, pedagogning kaysi ishda ishlashidan kat’iy nazar
odamlar bilan va avvalo bolalar bilan ishlashga yo`naltirilganligidadir. Mulokot
jarayonida pedagog ko`plab ruxiy zurikish va charchokni o`zida sinashiga to`gri
keladi. Shu bois uning asab tizimi xam mustaxkam bo`lishi darkor. Bu narsa unga
ijtimoiy-pedagogik, ruxiy-terapevtik jarayonlarda emotsional kiyinchiliklar bilan
to`knashuvida yordam beradi. Ijtimoiy pedagogga xos yana bir xarakter xususiyati,
bu "Men — obrazidir" Bu narsa pedagogning o`ziga nisbatan ijobiy munosabatda
bo`lishini xamda boshkalar tomonidan o`ziga yukori baxo berilishini ifodalaydi.
Mazkur xarakter pedagogga boshka odamlar bilan erkin mulokot qilish va ularni
oson kabul qilish imkonini beradi. Ijtimoiy pedagognipg quyidagi shaxsiy
fazilatlarini aloxida ajratishimiz mumkin:
-Insoniylik xususiyatlari (mexribonlik, boshkalar manfaatini ustun ko`yish,
o`z shaxsiy qadr-kimmati xissi)
- Ruhiy barqarorlik, yukori darajadagi xissiy va irodaviy xususiyatlar)
-Ruhiy taxlilchilik xususiyatlari (o`zini idora kila olish, o`ziga tankidiy karash,
o`zini baxolay olish)
-ruxiy-pedagogik xususiyatlar ( kirishuvchanlik, gapga chechanlik.)
Yuqorida keltirilgan xususiyatlar bilan tanishar ekanmiz, xar kanday odam
xam ijtimoiy-pedagogik faoliyatni olib borish kobiliyatiga ega bo`lavermasligiga
ishonch xosil kilamiz.
Har bir pedagogning kasbiy omilkorligi, ya’ni uning o`z faoliyatini olib
borishga amaliy va nazariy tomondan tayyorligi me’yoriy-xuquqiy xujjatlar
yordamida tartibga solinadi. Mazkur xujjatlar o`z ichiga mutaxassis- pedagogning
kasbiy majburiyatlarini, mexnat tavsifnomasini, bilim va malakasini oladi.
IJTIMOIY ISH – aholining ijtimoiy ximoyalanmagan katlamlariga yordam
kursatish xisoblanadi. Ijtimoiy ishlarning obekti inson xisoblanadi, lekin xamma
emas, balki faqatgina muammolari bulganlari (ekalogik, ijtimoiy, texnogen,
millatlararo keskin o`zgarishlar, buzilishlar natijasida) yoki soglom bulmagan,
jismoniy yoki psixik nuksonlari bulganlar xisoblanadi.
MURUVVAT KO`RSATISH – muxtojlarga yordam, xayriya-saxovat –
aloxida shaxslar yoki tashkilotlar tomonidan muxtojlarga yoki axoli guruxlariga
beminnat yordam berish. Raxim-shavkat, marxamat, raximdillik – barchaga yordam
berish, yoki o`zgalarni kechirish, gamxurlik qilish.
XAYRIYA – (muxtojlarga yordam, xayr-saxovat) – muxtoj odamlarga yoki
axolining ijtimoiy guruxlariga xususiy shaxslar, yoki tashkilotlar tomonidan bepul
yordam kursatish.
MEXRIBONLIK (MILOSERDIE) – raxmdillik, odamiylik, insonparvarlik
yuzasidan kimgadir yordam kursatish, yoki kimnidir kechirish, avf etish.
"Kasbiy majburiyatlar" — Bolalarni ijtimoiy himoya, kullab-kuvvatlash
xamda bu borada xizmat kursatuvchi muassasalar to`grisida zarur axborotlar bilan
ta’minlanadi.
— Inson va bola xukuklarini ximoya qilishga karatilgan, turli toifadagi
bolalarning xak-xukuklarini ta’minlashga, bolalarni xuquqiy jixatdan tarbiyalashga
yunaltirilgan ijtimoiy-xuquqiy yordamni kursatilishi
— Ruhiy va emotsional yordamga muhtoj bolalarga ijtimoiy-reabilitatsion
yordam kursatish
— Kam ta’miilangan oilalarda yashovchi bolalarning maishiy xayotini
yaxshilash maqsadida ularga ijtimoiy yordam kursatish. 2020 yil iyun-iyul oylarida
barcha mamlakatlarda pandemiya sharoitining og’r kelishi tufayli O’zbekistonda
ham kamta’minlangan oilalarga, nafaqadagi kam ta’minlangan oilalarga, yosh
oilalarga bir milliondan bir martalik yordam puli tarqatildi. Ehtiyojmand oilalarga
jami 148 milliard moddiy yordam puli tarqatilganligini hammamiz bildik.
Prezidentimiz bu borada yakdillik bilan yordam bermoqdalar.Ghet ellardan
fuqarolarimizni charter reyslarda olib kelib davolatdilar bularning barchasi ijtimoiy
qatlamning hukumatga ishonchi, hurmati va zaruratidir.
— Bemor bolalarga zarur tibbiy-ijtimoiy yordamni kursatish. Alkogolizm,
giyoxvandlik bilan shugullanuvchi voyaga yetmaganlarni davolash.
Ijtimoiy pedagogdan quyidgicha kasbiy bilimlar talab etiladi :
O`z faoliyatining me’eriy-xuquqiy asosini (konunlar, farmonlar, karorlar va
yuriknomalar), ijtimoiy pedagogika nazariyasi va tarixini, turli muxitlarda turli toifa
bolalari bilan ishlash metodikasi va texnologiyasini, bola shaxsini, uning jismoniy,
ma’naviy va ijtimoiy shakllanishini urganuvchi psixologiyani , odamlarning
uyushma va guruxlari (Oila, maktab va mexnat jamoasi) ni urganuvchi
sotsiologiyani; o`z kasbiy tadqiqot faoliyatini ijtimoiy boshkarish va rejalashtirish
metodini bilish.
Ijtimoiy pedagogdan quyidagi kasbiy malakalar talab etiladi: Taxlil kila olish
kobiliyati. Bolaning shakllanishida unga muxitning salbiy va ijobiy ta’sir
kursatuvchi xarakatlarini aniklab taxlil kila bilish;
Bashoratchilik kobiliyati: faoliyat olib borish usullarini belgilab olib uni anik
maqsad tomon yunaltirish, duch kelishi mukin bo`lgan muammolarni oldindan kura
bilish va xisobga olib, vaktni to`gri taksimlash;
Loyihalashtira bilish-faoliyatni anik bir loyixa asosida, tarbiyalanuvchining
shart-sharoitlari va mavjud muxit talablarini xisobga olib, anik bir tartibda olib
borish, o`z faoliyatining har bir boskichida ijobiy va salbiy natijalarini to`gri taxlil
kila olish; kirishuvchanlik ya’ni bolani eshitish va tinglay olish, bola bilan mulokot
jarayonini osonlashtirish, bola muammosini to`gri tushunish uchuy zarur axborot va
ma’lumotlarni tuplash.
Ijtimoiy pedagog faoliyatining modeli.
Ijtimoiy ish bilan har kim ham shug`ullana olmaydi. Ijtimoiy pedagog turli xil
harakterdagi insonlar bilan muloqatda bo`ladi. Bu insonlar o`zlarining muammolari
bilan, albatta, ijtimoiy pedagog shaxsiga qarshi ta'sir ko`rsatadi. Mijozlarga yordam
beruvchi mutaxassisdan esa ularga o`z ta'sirini o`tkaza bilishi talab etiladi. Bu
muloqat negativ va pozitiv bo`lishi mumkin. Ijtimoiy pedagogning vazifasi
birinchidan,negativ ta'sirga qarshi tura olishi, ikkinchidan madaniy empatiyani
amalga oshirgan holda vaziyatdan chiqib ketish talab etiladi. Bunga mijozga ta'sir
o`tkazish, ishontirish, singdirish, xissiy zararsizlantirish kabi metodlardan
foydalaniladi.Ijtimoiy pedagogga qo`yilayotgan barcha talablarni inobatga olib,
ijtimoiy pedagog faoliyatining kasbiy modeli yaratilgan. U quyidagi jadvalda o`z
aksini topgan.
Model komponentlari
Faoliyat yo`nalishlari nisbatan:
1.Kasbiy bilim
2.Kasbiy malakalar
3.Kasbiy sifat va fazilatlar
O`ziga
bolaga
kattaga
jarayonga
Ijtimoiy pedagog faoliyati soxalari. Ijtimoiy pedagog lavozimi bugungi
kunda ikkita idorada — ta’lim muassalarida va yoshlar ishi buyicha
muassasalarda joriy etilgan.
Yoshlar ishi buyicha idoralarda mazkur lavozim 8 xil muassasada ruyxatga
kiritilgan. Bular: bolalar klublari, bolalar ijodiy markazlari, yoshlar yotokxonasi,
usmirlar dam olish maskanlari, yoshlar ta’lim markazlari, kasbiy yunaltirish
markazlari, bandlik markazlari, bolalar va yoshlar mexnat birjalaridir.
Ta’lim sohasida esa pedagog 6 xil muassasada ruyxatiga kiritilgan. Bular:
maktabgacha tarbiya tashkilotlari, umumta’lim muassalari, umumta’lim internatlari,
bokuvchisini yukotgan bolalar uchun umumta’lim idoralari, maxsus ta’lim
muassasalari, boshlangich kasbiy ta’lim muassasalaridir.
Ijtimoiy pedagog lavozimi mazkur ikki idorada joriy etilgan bulsada, aslida
ularga bo`lgan talab yana xam kengrok. Bunday lavozim deyarli barcha ijtimoiy
soxalarda joriy etilgan. Ular soglikni saklash muassalarida (ruxiy nosoglom,
giyoxvand bolalar uchun), axolini ijtimoiy ximoyalash muassasalarida (imkoniyati
cheklangap
usmirlar
reabilitatsiya
markazlarida,
voyaga
yetmaganlarni
reabilitatsiya qilish markazlarida), ichki ishlar organlari tarmogidagi muassasalarda
– axloqiy imkoniyatlarga ega. U shaxs xulkida paydo bo`lgan salbiy elementlarga
karshi kurashda muxim omilga aylanadi. U ijtimoiy fikrni shakllantirish yuli bilan
j
a
m
o
a
d
a
s
o
g
l
o
m
m
a
’
–
a
x
l
o
q
i
y
m
u
x
i
t
–
–
–
–
–
–
–
m
a
d
a
n
i
y
f
a
o
l
i
y
a
t
y
u
n
a
l
–
SAVOLLAR:
1.Ijtimoiy pedagog kasbi va uning vazifalari nima?
2. Ijtimoiy pedagogning kasby sifatlari deganda nimani tushunasiz?.
3. Ijtimoiy pedagogning etik majburiyatlari.
4. Ijtimoiy pedagog faoliyatinnng modellar?.