Ijtimoiy-syosiy bilimlarni ta’lim-tarbiya jarayoniga tatbiq etish
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
5
Faytl hajmi
39,5 KB
Ijtimoiy-syosiy bilimlarni ta’lim-tarbiya jarayoniga tatbiq etish
Umumiy ma’lumot. Jamoa so’zi lotincha ,,kollektivus” so’zining tarjimasi bo’lib,
omma, birlashma, yig’ilma, guruh ma’nolarini anglatadi. Aniqroq aytiladigan bo’lsa,
jamoa bu kishilardan iborat guruh demakdir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning
yetakchi ahamiyati tug’risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish
davridanoq bildirilgan.
Bola yoshlidan boshlab, o’zida boshqalar bilan, bolalar jamoasi bilan
muloqotda, birgalikda bo’lishga ehtiyoj sezadi. Ammo kichkina bola jamoani o’zi
tanlay olmaydi. U biron jamoaga sharoit taqozosi bilan kelib qoladi. Yashab turgan
joydagi yoki ota-onasini ish joyidagi maktabgacha ta’lim muassasalariga qatnay
boshlaydi. Bu muassasalarga bola o’z xoxishi bilan bormaydi. SHunga qaramay bola
bu jamoaning qonun-qoidalariga buysunishi, uning tartiblariga rioya qilishi shart.
Aks xolda uni jamoa kechirmaydi. Natijada bola o’zi yashayotgan axloq, odob
tajribalarini egallashga majbur bo’ladi. SHuning uchun buyuk mutafakkir A.Navoiy
bola yoshligidan oqil va fozil kishilar jamoasida qatnashib, ularning suhbatlaridan
baxramand bo’lishlarini tavsiya etadi.
Rus pedagogi A.S.Makarenko jamoa munosabatlarining ichki jihatlariga katta
ahamiyat bergan. U jamoada shakllangan eng muhim quyidagi belgilarni ajratib
ko’rsatgan edi:
- doimiy tetiklik, tarbiyalanuvchilarning faoliyatga tayyorligi.
- ӱz jamoasi qadriyatlarining mohiyatini tushunish, uning uchun g’ururlanish
asosida o’z qadr-qiymatini anglash.
- uning a’zolari o’rtasidagi do’stona birlik.
- jamoaning har bir a’zosidagi do’stona birlik.
- tartibli, ishchan harakatga yo’llovchi faollik.
- ӱz hissiyot va so’zlarini boshqara olish ko’nikmasi.
- bolalar o’zaro yashayotgan jamoaga bo’lgan munosabatiga qarab bir necha
guruhga bo’linadi. Birinchi guruh ijobiy xulqli bolalar bo’lib, ularni jamoa a’zolari
hurmat qiladilar. Bu toifadagi bolalar jamoasining faollari bo’lib, tarbiyachi jamoa
munosabatlarini o’rnatishda ularga suyanadi.
Ikkinchi guruhga kiruvchilar faollar tashabbusiga qo’shiladi, ammo barqaror
bo’lishadi.
Uchinchi
guruhdagilar
tortinchoq
bo’lib,
o’yinda
qatnashmaydi,
mashg’ulotlarida ham sust bo’lishadi, bunday bolalarga alohida e’tibor va yordam
berish zarur.
Mehnat tarbiyasining asosiy maqsadi bolalarni har tomonlama rivojlantirish,
axloqli qilib tarbiyalash, kelajakdagi mehnat faoliyatiga ruxiy jixatdan tayyorlash,
mehnat qilish xohishini singdirib borishdir.
Mehnat tarbiyasining vazifalari xilma-xildir, shuning uchun ularni guruhlar
bo’yicha quyidagicha turkumlarga ajratiladi (V.I.Loginova):
Birinchi guruh vazifalari bolalarning mustaqil mehnat faoliyatiga pedagogik
ta’sir ko’rsatish bilan belgilanadi:
1. Bolalarni maqsad qo’yishga, mehnat malakalari, ko’nikmalari, mehnat
madaniyati bo’yicha kerakli materiallar va mehnat qurollarini tanlab olishga
o’rgatish.
2. Bolalarda bo’lajak mehnat faoliyatini shakllantirish, mehnat jaryonlarini
mehnatda qatnashuvchilar o’rtasida taqsimlash, mehnatda yaxshi natijalarga erishish
malakalarini shakllantirish.
3. Mehnat faoliyatining dastlabki ijtimoiy sabablarini shakllantirish, buyumlar
va harakatlarga qiziqish uyg’otish orqali mehnat natijalariga erishish, katta
guruhlarda esa mehnatning ijtimoiy ahmiyatli ekanligini tushinib yetish.
Ikkinchi guruh vazifalari kattalar mehnatiga ijobiy munosabatni tarbiyalashga
qaratilgan:
- bolalarga kattalarni qanday natijalarga erishish uchun mehnat qilayotganini
tushuntirish;
- bolalarda mehnat axliga hurmatni, ularga qo’lidan kelganicha yordam berish
xohishlarini tarbiyalash;
- kattalarning mehnat natijalarini asrab-avaylashga o’rgatish;
Uchinchi guruh vazifalari mehnat faoliyatida bola shaxsini shakllantirishga
qaratilgan:
- bolalarda mehnatsevarlik, har qanday mehnatda katnashish, boshlagan ishini
oxiriga yetkazish uchun bor kuchini ayamaslik, o’z shaxsiy mehnatiga nisbatan
to’g’ri munosabatni tarbiyalash.
- javobgarlik,
mustaqillik,
maqsadga
qaratilganlilik,
qat’iylik,
tashabbuskorlik va faollik, sabr-matonatlilik, chidamlilik kabi bola shaxsining
axloqiy sifatlarini tarbiyalash.
- madaniy xulq va o’z tengdoshlariga nisbatan ijobiy munosabatni tarbiyalash,
o’zaro kelishgan holda birga ishlay olish, jamoa ishida natijaga erishguncha o’z
mehnati bilan qatnashish, o’zi va o’rtoqlarining mehnatini xolisona baholash,
yordam berish.
Uning ob’ektiv mavjudligi estetik tarbiya nazariyasini, estetik tajribani yosh
avlodga maqsadga muvofiq va muntazam ravishda berish va shu orqali uni estetik
rivojlantirishni ta’minlashning faol usullarini ishlab chiqishga yo’naltiradi. Bunda
estetik tarbiya madaniyatni egallashning asosiy vositasi tarbiya va ta’limdir.
Estetik tarbiya (nafosat tarbiyasi) -bu bolalarga voqelikdagi, san’atdagi,
tabiatdagi, kishilarning ijtimoiy va mehnat munosabatlaridagi, turmushdagi
go’zallikni idrok qilish hamda to’g’ri tushunishga o’rgatish, ularning badiiy didini
o’stirish, ularda go’zallikka muhabbat uyg’otish va hayotga go’zallik olib kirish
qobiliyatlarini tarbiyalashdir.
Nozik didli bo’lish, go’zallikni faxmlay va qadrlay olish, badiiy madaniyatni
tushunish, o’z hayotini go’zallik qonunlari asosida qura olish -komil insonning eng
zarur fazilatidir.
Estetik tarbiya -eng avvalo har bir kishida badiiy hissiyot tuyg’ularini, badiiy
didni tarbiyalashdir. Ilmiy dunyoqarashga asoslangan nafosat, did, xis-tuyg’ular va
ko’nikmalarning o’sib borishi jarayonida insonning o’zi ham ma’naviy boyib, hayoti
yanada sermazmun bo’ladi. Yashayotgan zamoniga nisbatan mehr-muhabbati ortib
boradi. Bularning hammasi har bir insonda go’zallikni xunukdan, jirkanchlikdan farq
qila bilish qobiliyatini shakllantiradi, uni yanada rivojlantiradi.
Estetik tarbiya bugungi kunda shunisi bilan muhimki, did-farosatlilik mehnatda,
ishlab chiqarishda, kundalik amaliy faoliyatda -har bir inson uchun hayotiy ehtiyojga
aylanib qolgan.
Shuni alohida ta’kidlash joizki, ayrim yoshlar go’zallikni tor ma’noda
tushunadilar. Ya’ni chiroyni ko’pincha xusn jamolda deb bilishadi. Bu bir
tomonlama tushunchadir. Har tomonlama ma’noda esa chiroy husn-jamol, qalb
go’zalligida, ma’noli so’zdadir. Xalqimiz bejizga ,,CHiroy xusnu jamolda emas,
fazlu kamolda” deb aytmagan!
San’at va hayot go’zalligi bilan tanishtirib borish bolaning aqlini, xissini
tarbiyalab qolmay, shu bilan bir qatorda uning hayol va tassavvurni ham
rivojlantiradi.
Bolalarni go’zallikka oshno qilish, ularda hayotiy voqealarni to’g’ri tushunish,
olijanob xis-tuyg’ularni va intilishlarni shakllantirishga yordam beradi. Bolalarda
go’zallikni idrok qilishni tarbiyalash orqali ularda boshka kishilarning
kechinmalarini xis eta bilish, kishilarning xursandchiliklariga sherik bo’lish,
qayg’usini birga baham ko’rish kabi xususiyatlar tarkib toptiriladi.
Estetik taraqqiyot shaxsning estetik ongi, munosabati va estetik faoliyatining
shakllanishi va takomillashuvida uzoq vaqtni talab etadigan jarayondir. Shaxsning
estetik taraqqiyoti ijtimoiy-tarixiy va estetik tajribani ijodiy o’zlashtirishi natijasida
yuzaga keladi. Bu har xil yo’llar va shakllar orqali amalga oshiriladi. SHaxsning
estetik jihatdan rivojlanishida ma’lum maqsadga qaratilgan ta’lim va tarbiya xal
etuvchi rolь o’ynaydi.
Estetik ehtiyoj -kishi borliqni, badiiy faoliyatni, uning har xil ko’rinishlarida
estetik idrok etishga undovchi sub’ektiv omildir. Estetik ehtiyoj go’zallik
to’g’risidagi fanning rivojlanish qonuniyatlarini yanada chuqurroq o’rganishga
undaydi.
Estetik qiziqish shaxsni san’at asarlarini, tevarak-atrofdagi borliqni estetik idrok
etishga va estetik faoliyatga o’ylantiradi. Estetik qiziqish estetik ehtiyojni yuzaga
keltiradi.”Estetik tarbiya” tushunchasi bilan bir qatorda ,,badiiy tarbiya” tushunchasi
ham mavjuddir.Badiiy tarbiya san’at asarlari orqali tarbiyalashdir. U shaxsda san’at
asarlarining shakl va mazmunini estetik idrok etishni rivojlantirish, badiiy didni
shakllantirish va san’atning ma’lum turlari bo’yicha ijodiy faoliyatni, ijrochilik
qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgandir. Uning natijasi fikrning paydo bo’lishida,
uni amaliy faoliyatda qo’llashda, o’z bilim va ta’surotlarini qo’ra bilishda, his-
tuyg’ulari va fikrlarini samimiyat bilan ifodalashda namoyon bo’ladi.
Estetika tabiatdagi, jamiyatdagi moddiy va ma’naviy madaniyat buyumlarida
aks etgan, shuningdeq estetik ongning paydo bo’lishi, rivojlanishi va vazifasi
to’g’risidagi qonuniyatlarni, ob’ektiv borliqni estetik bilishning muhim usullaridan
biri bo’lgan san’atning rivojlanish qonuniyatlarini o’rganadi.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1. Choriyev A., Xodjayev B., Saliyeva Z., Choriyev I. Pedagogik tadqiqotlar
metodologiyasi (darslik). - Toshkent.: Iqtisodiyot dunyosi, 2018.
2. Choriyev A., Choriyev 1. Pedagogikaning fanlararo bogliklik metodologiyasi
(o‘quv kullanma). - Toshkent.: Fan, 2011.
3. Choriyev A., Choriyev I. Pedagogika tarixi metodologiyasi (o‘quv
kullanma).. - Toshkent.: Fan, 2010.