Ijtimoiylashuv omillari va vositalari
Reja:
1. Ijtimoiylashuv atamasi va ijtimoiylashuv jarayoni.
2. Ijtimoiylashuvga taʼsir etuvchi tashqi va ichki omillar. Mikro, mezo va
makro omillar
3. Shaxsga ta’sir etuvchi omillar.
Tayanch tushunchalar: Ijtimoiylashuv, omil, mikro, mezo, makro, siyosiy,
iqtisodiy,
ekologik,
Ijtimoiylashuv
jarayoni,
Ijtimoiylashuv
vositalari,
Ijtimoiylashuv agentlari, Megaomillar, Makroomillar Mezoomillar, Ijtimoiy
omillar, biologik omillar.
1. Ijtimoiylashuv atamasi va ijtimoiylashuv jarayoni. “Ijtimoiylashuv” soʻzi
dastlab siyosiy-iqtisodiyotdan kelib chiqqan. U siyosiy-iqtisodiyotda yer, ishlab
chiqarish vositalarining umumiylashuvi maʼnosini anglatgan.
“Ijtimoiylashuv” atamasining muammoli deb bu atamani “Ijtimoiy nazariyasi”
(1987) kitobida hozirgiga yaqin maʼnoda qoʻllagan amerikalik sotsiolog
F.G.Keddings hisoblanadi. Uning zamonaviy maʼnosi-“ ijtimoiy tabiat yoki individ
xarakterini rivojlantirish, insonni ijtimoiy hayotga tayyorlashdir.
XX asr oʻrtalarida ijtimoiylashuv inson rivojlanishini uning butun umri
mobaynida oʻrganuvchi mustaqil ilmiy sohaga aylandi. Ijtimoiylashuvning turli
konsepsiyalarining tahlili uni shartli raivshda ikki asosiy yondoshuvga ajratish
imkonini beradi:
-subʼektiv-obʼektiv. Unda insonga jamiyat taʼsirining passiv isteʼmolchisi sifatida
qaraladi (E.Dyurkgeym, T.Parsons)
-subʼektiv-subʼektiv. Bunda ijtimoiylashuv jarayonida insonning faol oʻrni, uning
hayotiy holatlarga taʼsir etish qobiliyati nazarda tutiladi.
Jamiyat va ijtimoiy moslashuv jarayonlarini tushunishning hozirgi talablariga
ikkinchi yondashuv koʻproq mos tushadi, chunki zamonaviy fanda ijtimoiylashuv
insonning madaniyatni oʻzlashtirish jarayonidagi rivojlanish va oʻzgarishi bilan
aniqlanadi.
Ijtimoiylashuv jarayoni. Bolaning ijtimoiylashuvi xususan insonning ijtimoiy
moslashuvi uning hamma narsani egallashga boʻlgan obʼektiv ehtiyoji
jarayonidapaydo boʻladi. Biroq bu bilan uzviy ravishda bola boshqa bir obʼektiv
ehtiyoj -oʻziga xosligini namoyon qilish hissi ham shakllanadi. Bola uni yuzaga
chiqarish uchun turli usul va vositalarni qidira boshlaydi va buning natijasida uning
individuallashuvi roʻy beradi. Bu hodisa shunda namoyon boʻladiki, shaxsning
ijtimoiy ahamiyatga ega hislatlari individual, faqat shu shaxsga tegishli tarzda
namoyon boʻladi, uning ijtimoiy yurish-turishi takrorlanmas jihatlarga ega boʻladi.
Shunday qilib bolaning ijtimoiy rivojlanishi ikki oʻzaro bogʻliq yoʻnalishda olib
boriladi: ijtimoiylashuv ( ijtimoiy madaniy tajriba madaniyatni oʻzlashtirish) va
individuallashuv (mustaqillik, nisbiy oʻziga xoslikni qoʻlga kiritish). Shu tarzda
ijtimoiylashuv
tushunchasi
zamonaviy
fanda
moslashuv
(birlashish)
va
individuallashuv jarayonlari bilan bogʻliq ijtimoiylashuv jarayonining mazmuni
inson(bola)ning aniq bir jamiyat sharoitlariga moslashuvidir. moslashuv subʼekt va
ijtimoiy muhit faolliklarining yaqinlashuv jarayoni va natijasidir. (J.Pia Je,
R.Mertoj).
Ijtimoiy moslashuv esa ijtimoiy muhit talablariga insonning munosabat
bildirishidir. Shunday qilib, ijtimoiylashuv (moslashuv) individning ijtimoiy
mavjudodga aylanish jarayoni va natijasidir.
Indivuallashuv insonning yoshligidayoq paydo boʻladigan obʼektiv ehtiyojlari
bilan bogʻliq jamiyatdagi oʻz-oʻzini egallashdir. Bu ehtiyoj:
a) oʻz qarashlariga ega boʻlish;
b) oʻziga xosliklariga ega boʻlish;
v) unga tegishli boʻlgan masalalarni hal qilish, uning oʻz darajasini aniqlab
olishiga xalaqit beradigan hayotiy holatlarga qarshi turish xohishi sifatida namoyon
boʻladi.
Agar shaxsning jamiyatga kirishida ijtimoiylashuv va individuaalashuv
jarayonlari oʻrtasida tenglik yuzaga kelsa, insonning jamiyatga yaqinlashuvi roʻy
beradi. Shu bilan birga bu yerda shaxs va muhitning oʻzaro taʼsir etish ham sodir
boʻladi.
Shunday
qilib,
muvaffaqqiyatli
ijtimoiylashuv
moslashuv
va
individuallashuv oʻrtasida muvozanat saqlangandagina amalga oshishi mumkin. Bu
jarayon 3 asosiy sohada amalga oshadi:
- faoliyat-turlarning kengayishi, uning shakl va vositalarini qoʻlga kiritish,
erkin moʻljal olish.
- muomala-muomala doirasini kengaytirish, uning mazmunini chuqurlashtirish,
xulq-atvor meʼyorlarini oʻzlashtirish.
- anglash-shaxsiy men obrazini faoliyatning faol ishtirokchisi sifatida
shakllantirish, oʻz ijtimoiy mansubligi va oʻrnini anglash, oʻziga baho berishni
shakllantirish.
Ijtimoiylashuv vositalari. Inson ijtimoiylashuvi u yoki bu jamiyat ijtimoiy
qatlamlariga xos boʻlgan universal vositalar orqali amalga oshiriladi, ularga:
goʻdakni emizish va gʻamxoʻrlik qilish usullari, maishiy va gigiyenik yurish-turish
qoidalari, insonni oʻrab turuvchi moddiy madaniyat mahsulotlari, maʼnaviy
madaniyat unsurlari(alladan boshlab ertaklargacha), muomala usuli va mazmuni,
shuningdek oilada jazolash va mukofotlash uslublari, insonning hayotiy
faoliyatidagi koʻp sonli munosabatlari-muloqot, oʻyinlar, maʼnaviy-amaliy faoliyat,
sport bilan shugʻullanish kiradi. Har bir jamiyat, davlat, ijtimoiy guruh ijobiy va
salbiy taʼqiqlar-man etish, ruxsat berish, majburlash chora-tadbirlarini ishlab
chiqshadi. Bu choralar yordamida inson xulq-atvori shu jamiyatda qabul qilingan
meʼyoriy qadriyatlarga moslashtiriladi.
Bola ijtimoiylashuvining yetakchi vositalari muomala (ota-onalar, tengdoshlar va
boshqalar bilan) hamda faoliyat (oʻyin, oʻqish, ijod, sport)dir. Psixologik-pedagogik
tadqiqotlar jarayonida turli yosh davrlariga turli faoliyat turlari mos kelishi
aniqlangan.
Bolaning meʼyorida rivojlanishining eng muhim shartlaridan biri bu muomala.
Muomala va faoliyatning yetakchi turlariga nisbatan quyidagi yosh davrlari
qoʻllaniladi:
-goʻdaklik davri-bevosita hissiy-ruhiy;
-goʻdaklikdan keyingi davr-predmetli faoliyat;
-maktabgacha davr-rolli oʻyinlar;
-ilk maktab davri-oʻquv faoliyati;
- oʻsmirlik davri-kasb taʼlimi faoliyati;
-oʻspirinlik davri-shaxsiy muloqot faoliyati.
Ijtimoiylashuv agentlari. Insonning voyaga yetishida, uning shakllanishi
jarayonida, u bevosita munosabatda boʻlgan kishilar muhim oʻrin tutishadi. Ularni
ijtimoiy pedagogikaga oid adabiyotlarda ijtimoiylashuv agentlari deb ham
nomlanadi. Turli yosh davrlarida agentlarning tarkibi turli boʻladi. Bolalar va
oʻsmirlar uchun ota-ona, aka-uka, opa-singillar, qarindoshlari, tengdoshlari,
qoʻshnilar agent boʻlishlari mumkin. Yoshlik davrig kelib agentlar qatoriga turmush
oʻrtogʻi, hamkasblari ham qoʻshilishlari mumkin. Ijtimoiylashuvdagi tutgan
oʻrinlariga, inson uchun qanchalik ahamiyatli ekanligiga qarab agentlar ham
farqlanadi: faol taʼsir etuvchi va faol taʼsir koʻrsatmaydigan.
11.2. Ijtimoiylashuvga taʼsir etuvchi tashqi va ichki omillar. Mikro, mezo va
makro omillar. Ijtimoiylashuv bolalar, oʻsmirlar, yoshlarlarning rivojlanishiga
taʼsir qiluvchi koʻp sonli shart-sharoitlar bilan oʻzaro munosabatida yuzaga keladi.
Insonga taʼsir qiluvchi bu sharoitlar omil deyiladi. Aslida ularning hammasi ham
aniqlanmagan. Oʻrganilgan omillar haqida bilimlar yetarli emas. Ijtimoiylashuvning
omillari 4 guruhga boʻlinadi;
1.Megaomillar (mega-eng katta) — kosmos, planeta, dunyo, shuningdek bularga
demografik, ijtimoiy siyosiy, ekologik, planetar jarayonlarni ham kiritsa boʻladi.
Ular boshqa omil guruhlari orqali yerning barcha aholisining ijtimoiylashuviga taʼsir
koʻrsatadi.
2.Makroomillar (makro-katta)-davlat, xalq, jamiyat. Bu omillar muayyan
hududda yashovchi aholi ijtimoiylashuviga taʼsir qiladi.
3.Mezoomillar (mezo-oʻrta)-hudud va yashash joyi ommaviy aloqa tarmoqlari,
auditoriya, u yoki bu submadaniyatga tegishliligiga koʻra ajratilgan guruhlarning
ijtimoiylashuvi shart-sharoitlari. Mezoomillar etnik qurilmalarni shakllantirish
jarayoniga, mintaqaviy sharoitlarga, shu hududning OAVlariga taʼsir qiladi.
4. Ijtimoiylashuvga mezoomillar, mikroomillar orqali taʼsir qiladi. Mikro
omillarga muayyan shaxslarga taʼsir qiluvchi omillar-oila, qoʻshnilar, tengdoshlar
guruhlari, tarbiya muassasalari, turli ijtimoiy, diniy, davlat, xususiy tashkilotlar
kiradi.
Shaxs tugʻilganidan boshlab rivojlanadigan muhit sotsium yoki mikrosotsium
deyiladi.
11.3. Shaxsga ta’sir etuvchi omillar.
Zamonaviy ilmiy nazariyalarda shaxs rivojlanishining asosiy omillari sifatida
biologik va ijtimoiy va maqsadli omillar ajratib koʻrsatiladi.
Biologik omillar. Biologik irsiyat insonni inson qiluvchi umumiy jihatlarini
aniqlaydi. Irsiyat deganda ota-onalardan bolalarga turli belgi, oʻxshashlik,
xususiyatlarning oʻtishi tushuniladi. Irsiyatga koʻra bolaga ota-onasidan inson
organizmi, asab tizimi, miya va xis tuygʻu organlari, shuningdek, qomat tuzilishi,
soch, teri rangi oʻtadi. Bular insonni boshqa insonlardan ajratib turuvchi tashqi
omillar hisoblanadi. Shuningdek irsiyat boʻyicha nerv faoliyatini rivojlantiradigan
nerv xusuiyatlari ham oʻtishi mumkin. Irsiyat bolaning tabiiy xususiyatlari asosida
biror bir faoliyat sohasida muayyan qobiliyatlarining shakllanishini koʻzda tutadi.
Psixologik maʼlumotlarga koʻra qobiliyat insonning tabiiy xususiyati boʻla olmaydi.
Bola qobiliyatlarining namoyon boʻlishi uning hayot, ta’lim-tarbiya jarayonlariga
bogʻliq. Ota-onadan bolaga oʻtuvchi bir qator kasalliklar mavjud qon kasalligi,
shizofreniya, epilepsiya, daun kasalligi va boshqalar. Bu kasalliklarni ginetika
oʻrganadi.
Hozirgi paytda bola rivojlanishiga ekologik muhit, atmosferaning buzilishi kabi
tashqi omillar ham salbiy taʼsir koʻrsatadi. Buning natijasida jismoniy nuqsonli
boʻlib tugʻilayogan bolalar soni koʻpaymoqda. Bunday bolalarning muomalaga
kirishishi va faoliyat yuritishi nihoyatda ogʻir kechadi. Shuning uchun ularga
oʻqitishning yangi metodlari joriy qilinmoqda va bu metodlar ularning aqliy
rivojlanishga erishishlariga yordam beradi. Jismoniy nuqsonli bolalar bilan maxsus
pedagoglar shugʻullanishadi. Bu bolalar oʻz tengqurlari bilan muomalaga
kirishganlarida jiddiy muammolarga duch kelishadi. Bu esa ularning jamiyatga
integratsiyalashuvlarini qiyinlashtiradi. Shuning uchun bunday bolalar bilan
ijtimoiy pedagogik ish olib borishning asosiy maqsadi bolaga tashqi olam bilan
aloqa qilish kanallarini ochishdir.
Ijtimoiy omillar. Insonning biologik mavjudotdan ijtimoiy subʼektga aylanishi,
uning ijtimoiylashuvi, jamiyatga integratsiyasi natijasida sodir boʻladi. Bu jarayon
shaxsning ijtimoiy ahamiyatga ega xislatlari asosida shakllanadigan qadriyat,
ijtimoiy norma, xulq-atvor namunasi orqali amalga oshadi. Ijtimoiylashuv insonning
butun hayoti davomida kechadigan koʻp qirrali jarayondir. U ayniqsa bolalik va
yoshlik davrida nihoyatda jadallik bilan kechadi. Chunki aynan bolalikda asosiy
ijtimoiy meʼyorlar oʻzlashtiriladi. Bola ijtimoiylashuvida sotsium muhim
ahamiyatga ega. Bu ijtimoiy muhitni bola asta-sekinlik bilan oʻzlashtiradi. Agar bola
tugʻilgandan keyin asosan oilada rivojlansa, uning keyingi rivojlanishi yangi va
yangi muhitlar-maktabgacha taʼlim muassasalari, maktab, maktabdan tashqari
tarbiya muassasalari, turli koʻngilochar maskanlarda kechadi. Yosh ulgʻaygan sari
ijtimoiy muhit “hududi” kengayib boradi. Bola qanchalik koʻp muhitlarni
oʻzlashtirsa, u shunchalik keng doira hududini egallashga harakat qiladi. Bola doimo
oʻzi uchun qulay boʻlgan uni yaxshi tushunadigan, unga hurmat bilan munosabatda
boʻladigan muhitni izlashga urinadi. Shuning uchun u bir muhitdan boshqa muhitga
koʻchib yuradi. Muhit bolaning shakllantirishida, uning ijtimoiy tajriba toʻplashida
ijtimoiylashuv jarayoni uchun muhim ahamiyatga ega. Muhit tushunchasi turli fan
vakillari-sotsiologlar, psixologlar, pedagoglarning oʻrganish obyekti hisoblanadi.
Ular muhitning bunyodkorlik salohiyati va bola shakllanishi, rivojlanishidagi
taʼsirini oʻrgandilar.
Ijtimoiylashuv jarayonida muhitning oʻrni. Ijtimoiy pedagogikada jamiyat,
ijtimoiy muhit avvalambor bolaning yangi muhitlarga integratsiyalashuvi nuqtayi
nazaridan oʻrganiladi. Shu nuqtayi nazardan inson va unga taʼsir qiluvchi tashqi
omillarning jamiyatdagi oʻzaro munosabati hamkorlik xarakteriga ega ekanligi
muhimdir. Muhit-inson kirishishi, oʻzini qulay sezishi uchun joylashuvinigina
yetarli bilishi lozim boʻlgan koʻcha, uy va boshqa narsalar emas. Balki, muhit bu
alohida oʻzaro munosabatlar tizimi va qoidalari bilan xarakterlanadigan inson
jamoalari hamdir. Shuning uchun inson muhitga yangilik kiritadi, muayyan darajada
taʼsir qiladi hamda oʻzgartiradi va oʻz oʻrnida muhit ham inson oldiga oʻz talablarini
qoʻyadi. U insonni, uning xatti-harakatlarini qabul qilishi ham, inkor qilishi ham
mumkin. Muhitning insonga munosabatini insonning yurish-turishi, uning
talablariga qanchalik javob berishiga qarab aniqlasa boʻladi. Insonning xulq-atvori
uning jamiyatda tutgan oʻrni bilan belgilanadi. Inson jamiyatda bir vaqtning oʻzida
bir qancha mavqeʼlarni egallashi mumkin. Masalan, ayol ham rafiqa, ham ona, ham
ustoz mavqeʼlarini egallashi mumkin. Har bir mavqeʼ insonga muayyan talablarni
qoʻyadi va shu bilan birga unga bir qancha huquqlarni beradi. Insonning jamiyatdagi
muayyan huquq va majburiyatlar bilan xarakterlanadigan mavqeʼi ijtimoiy maqom
deyiladi. Insonda tugʻma maqomlar boʻlishi mumkin. Insonning ijtimoiy maqomiga
millati, tugʻilgan joyi, familiyasi va boshqa omillar taʼsir koʻrsatishi mumkin.
Bunday maqomlarga odatda tugʻma maqom deyiladi. Boshqalari esa inson
jamiyatda nimalarga mustaqil erishganligiga qarab belgilanadi. Masalan, ijtimoiy
pedagog maqomiga shu sohadagi kasb tayyorlovchi oʻquv muassasasida taʼlim
olgan va bu soha boʻyicha diplomga ega boʻlgan shaxs erishishi mumkin.
Yuqoridagi maqomni qoʻlga kiritilgan maqom desak adashmagan boʻlamiz. Maqom
insonning jamiyatdagi xulq-atvorini muayyan vaziyatlarda oʻzini shu maqomdagilar
holatiga koʻra belgilaydi. Atrofdagilar u shaxsdan nima kutishlari xam muximdir.
Shuning uchun inson maqomi bilan belgilanadigan xulq-atvor ijtimoiy rol deyiladi.
Turli ijtimoiy rollarni oʻzlashtirish shaxs ijtimoiylashuvi jarayonining ajralmas
qismi hisoblanadi. Uning murakkabligi jihati shundaki, jamiyatda faqat jamiyat
tomonidan maʼqullanadigan maqomlar boʻlmasdan ijtimoiy norma va qadriyatlarga
mos kelmaydigan maqomlar ham mavjud. Shuning uchun bola shakllanishi va
rivojlanishi jarayonida ham ijobiy ham salbiy rollarni oʻzlashtirishi mumkin.
Bola oʻz rivojlanishi davomida oʻzlashtiradigan yana bir muhim roli bu jamoa
aʼzosi rolidir. Bolalar bogʻchasi va maktabda sport toʻgaragida tengqurlari bilan
muomala qilganda bola jamoa aʼzosi, oʻrtoq, doʻst, oʻquvchi, yetakchi kabi rollarni
oʻzlashtiradi. Har bir inson isteʼmolchi rolini bajaradi. Chunki u hayoti mobaynida
zarur boʻlgan narsalarga doim ehtiyoj sezadi. Bular: ovqat, kiyim-kechak, kitob va
boshqalar. Jamiyat insonga taqdim etgan xizmatlardan oqilona foydalana olishni
bola yoshligidayoq oʻzlashtirishi lozim.Yana bir muhim ijtimoiy rol-oʻz vatani
fuqarosi boʻlish, uni sevish, u bilan fahrlanish, vatanparvar boʻlish bilan bogʻliqdir.
Shu bilan birga bola oʻzlashtirishi mumkin boʻlgan boshqa rollar ham bor. Masalan,
mutaxassis roli. Uni bola maktab, litsey yoki boshlangʻich kasbiy bilim yurtlarida
oʻzlashtiradi. Salbiy rollarga daydi rolini misol qilsak boʻladi. Katta shaharlar
koʻchalarida, magazin, bozor, jamoa transportlarida tilanchi bolalarni ham
uchratishimiz mumkin. Ular bu rollarga koʻnikishgan. Oʻtgan-qaytganlardan
mohirlik bilan pul undirib olishadi. Ular orasida oʻgʻirlik bilan shugʻullanadiganlari
ham uchraydi. Baʼzi hollarda boʻlsa, ularni bu ishga kattalar undashadi. Bolaning
xulq-atvor
mexanizmlarini
oʻzlashtirishi
unga
ijtimoiy
munosabatlarga
muvaffaqqiyatli moslashuvini taʼminlaydi. ijtimoiy moslashuv deganda shaxsning
ijtimoiy muhit sharoitlariga koʻnikishi tushuniladi.
Ijtimoiy moslashuv bolaning muvaffaqiyatli ijtimoiylashuvining sharti va natijasi
hisoblanadi. Bu asosan uch yoʻnalishda olib boriladi: faoliyat, muomala va anglash.
Faoliyat sohasida bolada faoliyat turlarining kengayishi, faoliyatning zaruriy shakl
va vositalarini qoʻlga kiritishi, muomala sohasida muomala doirasining kengayishi,
uning mazmunining chuqurlashishi, jamiyatda qabul qilingan xulq-atvor
meʼyorlarini oʻzlashtirish sodir boʻladi. Anglash sohasida oʻz “men”i obrazini
shakllantirish, oʻzining ijtimoiy mansublik va ijtimoiy oʻrnini anglash roʻy beradi.
Bu jarayonlarning barchasini tarbiya tartibga soladi.
Maqsadli tarbiya omili. Tarbiya – biror maqsadga yo‘naltirilgan jarayon bo‘lib,
u muayyan darajadagi dastur g‘oyalari asosida mahsus kasbiy tayyorgarlikka ega
bo‘lgan kishilar tomonidan tashkil etiladi.Tarbiya ijtimoiy muhit orqali keladigan
tarbiyaviy ta’sirlarning barchasi bilan bog‘liq holda ta’sir qiladi. Bunda qulay
omillardan foydalaniladi, salbiy ta’sirlarning kuchini ma’lum darajada kamaytiradi.
Muhitning ta’siri stihiyali, tarbiyaning ta’siri esa maqsadga muvofiq olib boriladi.
Tarbiya jarayonida quyidagi holatlar vujudga keladi:
1. Tarbiya jarayonida kishi ongining o‘sishi sodir bo‘ladi. Masalan, bola o‘z ona
tilini atrofini o‘rab turgan muhitning ta’sirida o‘rganib olishi mumkin. Lekin o‘qish
va yozishni mahsus ta’lim yo‘li bilangina o‘rganadi. Ma’lum bilim ko‘nikma va
malakalar faqat tarbiya jarayonida egallanadi.
2. Tarbiya yordamida hatto, kishining ba’zi tug‘ma kamchiliklarini ham kerakli
tomonga o‘zgartirish mumkin. Chunonchi, ba’zi bir bolalar ayrim kamchiliklar bilan
tuo‘iladi. (kar, ko‘r, soqov va h.k). Lekin mahsus tashkil etilgan tarbiya yordamida
ularning aqliy qobiliyatlari to‘la taraqqiy qiladi, tug‘ma kamchiligi bo‘lmagan
kishilar bilan barobar faoliyatda bo‘lishi mumkin.
3. Tarbiya yordamida muhitning salbiy ta’siri natijasida yuz bergan
kamchiliklarni ham tugatish mumkin. (bolalarning karta qimor o‘ynashi, chekishi,
ichish va narkotik moddalarga o‘rganish kabilar va h.k).
4. Tarbiya istiqbol maqsadni belgilaydi. Shu bois, u Shaxs kamolotini
ta’minlashda ilg‘or rol o‘ynaydi.
Mavzu yuzasidan nazorat savollari
1. Ijtimoiylashuvga salbiy taʼsir etuvchi omillar?
2.Tashqi va ichki omillarning ijobiy va salbiy taʼsirini bugungi kunda qanday
koʻrinishlari mavjud?
3. Shaxs ijtimoiylashuvida ekologiyaning taʼsiri mavjudmi?
4. Iqtisodiy omillarning shaxs shakllanishidagi taʼsiri?
5. Ijtimoiylashuvga taʼsir etuvchi mega omillar haqida gapiring?
6. Ijtimoiylashuvga taʼsir etuvchi makro omillar haqida gapiring?
7. Ijtimoiylashuvga taʼsir etuvchi mezo omillar haqida gapiring?
8. Shaxsga ta’sir etuvchi omillar qaysilar?