ILK RENESSANS DAVRIDA PEDAGOGIK FIKRLARNING RIVOJLANISHI
Yuklangan vaqt
2024-10-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
50,4 KB
ILK RENESSANS DAVRIDA PEDAGOGIK FIKRLARNING
RIVOJLANISHI.
REJA:
1.Sharqda ilk renessans davri va ta’lim-tarbiya tizimi.
2.Ilk renessans (uyg‘onish) VII-XIII asrlarda sharqda pedagogik ta’limot
rivojlanishi qiyosi.
3. Pedagogika tarixi va mumtoz adabiyotning o‘zaro bog‘liqligi.
Tayanch so’zlar: Renessans, uyg‘onish, aljabr, mamun akademiyasi, mineralogiya,
fanlar tasnifi, logika, mantiq, baxt-saodat, “Geodeziya”,“Donishnoma”, “Tib qonunlari”,
“Shohnoma”, maktab, madrasa, ta’lim-tarbiya, dialektika, borliq, olam, fan, sanat,
adabiyot,adabiyotshunoslik, ijtimoiy ong, qonuniyat, insonshunoslik, fanlararo aloqa,
mumtoz adabiyot, pedagogik tahlil, tarixiy-badiiy asar.
Xitoy sayyohi Sima Szyan 630 yilda Samarqand haqida quyidagilarni yozadi: bu
shaharda o‘g‘il bolalarning hammasi besh yoshdan boshlab yozish va hisoblashga
o‘rgatiladi, o‘smirlik yoshiga yetganda esa savdo ishini organmoq uchun
savdogarlarning karvonlariga qo‘shilib, safarga jo‘naydilar. “Buyuk ipak yo‘li” bo‘yida
savdo sotiq ishlarida yetarli tajriba, malakaga ega bo‘lgan bolalar savdo kasbida vorislik
qilganlar. Savdogarlardan tashqari soliq o‘ndirish va mamuriy yozishmalar bilan
shug‘ullanuvchi mirzalar ham savodli bo‘lshi kerak edi. O‘sha davrga doir arxeloglar
topilmalarda qog‘oz, yog‘och, teri va boshqa vositalarda yozilgan ashyolar topilgani
arablar istilosiga qadar O‘rta Osiyoda maktablar ta’limi rivojlanganidan dalolat beradi.
Islom dini joriy etilgandan so‘ng ta’lim mazmuni o‘zgardi. Savod chiqarish harf va
so‘zlarni yozishni o‘rganishdan boshlanardi “Maktab” arabcha yozishni o‘rgatadigan joy
manosidan kelib chiqqan.machitlar huzuridagi maktabalar xalqni a’naviy jihatidan
buysindirish uchun xizmat qiladigan joy bo‘lib qoldi “Madrasa” kotib bo‘lishni istagan
kishi musulmon ulamolarning darslari (maruzalari)ni tinglanadigan keyingi dars
o‘qitiladigan yuqori ta’lim maskani hisoblangan. Madrasani xatm qilgan (tamomlab
chiqqan) kishilar machitlarning imomi bo‘lib ishlar edilar, va mamuriy ishlarda xizmat
qilardilar. XI asrda Bog‘dodda 300 bola o‘qitiladigan o‘sha davr uchun eng katta
madrasa qurilgan. “Nizomiya” deb atalagan shu madrasada Al-G‘azzoliy matematika va
boshqa fanlarni o‘qitishni joriy qildi. Dunyoviy fanlarni o‘qitishga boshqa madrasalarda
ham urinib ko‘rildi, jumladan Samarqanda Ulug‘bek tashkil etgan madrasasida ham
dunyoviy fanlar o‘qitildi. Ammo ruhoniylar bunga doimo to‘sqinlik qiladilar, madrasa
foydasiga inom qilingan yer va boshqa mulklar ularning moddiy bazasi bo‘lib xizmat
qildi. Machitlar huzuridagi maktablarning asosiy vazifasi bolalarga «Qur’on» o‘qishni
o‘rgatishdan iborat bo‘lib qoldi.
Bolalar maktabga kirgan dastlabki kundan boshlab ularga harflarni hijjalab o‘qish
usuli bilan savod o‘rgatilar edi; bu usul alfavitli xatni o‘z tiliga moslab qabul qilgan
xalqlar orasida qadimdan davom qilib kelgan usul bo‘lib, kotiblar tayyorlaydigan
maktablarda har bir xalqning o‘z yozuviga uyg‘unlashtirilar edi, lekin bu usulning
umumiy belgilari hamma joyda bir xil edi.Bu qiyin usulga ko‘ra, o‘quvchi dastlab
hamma harflarni alfavit tartibida yodlab olishi, yani har bir harfning nomini bilib olishi
(masalan, arab alfavitida: alif, be, te, se va hokazo), so‘ngra esa shu harflarni hijjalab
qo‘shib o‘qishni mashq qilishi lozim edi. Shu mashqlar oxiriga yetkazilgandan keyin
o‘quvchining qo‘liga birinchi kitob tariqasida «Qur’on» berilar edi. Maktabdor domla
«Qur’on»ning boshidan boshlab har bir surasini jumlama-jumla baland ovoz bilan o‘qib
berar, shogirdlar esa shu jumlalarni qayda-qayda takrorlab, aytib berar edilar.
Islom dinining birinchi asrlarida arab bolalari mana shunday og‘ir usul bilan
«Qur’on»ni o‘qishni o‘rganganlar: «Qur’on» tili ularning o‘z ona tili edi. Dastlabki
arabcha maktablarning o‘quvchilari “«Qur’on»ni o‘tgan vaqtlarida alfavitdagi
harflarning shakli bilan ancha tanish bo‘lar edilar, chunki ular hamma harflarning
shaklini ham, harflar birikmalarini ham o‘z qo‘llari bilan yozar edilar. Keyinroq borib
esa «Qur’on» tekstini o‘qish hatto arab o‘quvchilari uchun ham qiyinroq bo‘lib qoldi,
chunki arab og‘zaki tili «Qur’on» tilidan anchagina farq qiladigan bo‘lib qolgan edi.
Boshqa xalqlarning bolalari uchun arabcha tekstni o‘qish juda ham og‘ir edi.
O‘quvchidan hamma harflar va harflar birikmalarini o‘z qo‘li bilan yozish kerakligi talab
qilinmaydigan bo‘lib qolganidan keyin savod chiqarish tag‘in ham qiyinlashib qoldi;
harflarni va harflar birikmalarini domlaning o‘zi yozar, o‘quvchi esa ularni faqat
domlaning ovoz chiqarib o‘qishiga qarab, unga taqlid qilib o‘qir edi, xolos. «Savod
chiqarish»ni bunday «osonlashtirish» shunga olib keldiki, o‘quvchi hali harflarni yaxshi
o‘qiy olmay turiboq, uning qo‘liga o‘qish uchun berilgan «Qur’on»ni o‘qib berolmay,
juda qiynaladigan bo‘lib qoldi. Shu tariqa maktablarda kitob o‘qishga o‘rgatish yozishga
o‘rgatishdan ajratib qo‘yildi; yozuv alohida «fan» qilib ajratildi, kotiblik kasbini tanlab
olgan kishilargagina yozuv o‘rgatiladigan ko‘pchilik dehqonlar va hunarmandlarning
o‘g‘illari uchun yozuvni bilish ortiqcha bir narsa bo‘lib qoldi. Islom dini tarqalgan
mamlakatlardagi ko‘pdan-ko‘p maktablarda yozuv qurollarining yetishmasligi sababli
ham hamma o‘quvchilarga yozishni o‘rgatish qiyin bo‘lib qoldi. O‘quvchilarni yozishga
o‘rgatish uchun turli mamlakatlarda turli xil vositalardan foydalanar edilar, masalan,
palma yaproqlariga yozib xat mashq qildirar, tuyalarning kurak suyaklariga harf o‘yib
yozishni o‘rgatar, mis qozonning orqasiga ko‘mir bilan harf yozib mashq qildirar edilar;
kamdan-kam joylardagina yozuv mashq qilish uchun qog‘oz, qamish qalam va qora
siyohdan foydalanar edilar; ko‘p maktablarda harf yozishni ko‘pincha cho‘p bilan
qumga chizib o‘rgatar edilar.
Shunday bo‘lsa ham, maktablarga juda ko‘p o‘g‘il bolalar tortildi. Ayrim musulmon
davlatlarining amirlari hamma musulmon bolalarining islom dinining asosi o‘lgan
«Qur’on»ni o‘rganishi uchun qattiq choralar ko‘rdilar; o‘g‘lini maktabga bormagan
otalarni jazolaydigan bo‘lib qoldilar.
O‘rta Osiyodagi musulmon pedagoglar Qur’on»ni yodlash har qancha mashaqqatli
bo‘lsa ham shuni to‘g‘ri usul deb hisobladilar. Ular, bola «Qur’on»ni yodlab olish bilan
arabcha so‘zlarni esda yaxshi saqlab qoladi, bu esa madrasada
o‘qishni davom ettirish uchun kerak bo‘ladi; mashaqqatsiz o‘qishning samarasi
bo‘lmaydi degan xulosaga kelganlar. Ota-onalar o‘z farzandlarini maktab tashvishidan
barvaqt qutqarmoq uchun o‘g‘illarini, odatda olti-yetti yoshida va hatto besh yeshga
kirishi bilanoq maktabga eltib berar edilar. O‘z o‘g‘lini maktabga yuborma-gan ota
ko‘pchilikning tanasiga uchraydigan bo‘lib qoldi. Shaharlardagi boy va o‘ziga to‘q
kishilar o‘g‘illarini maktabdor domlaga (o‘zi maktab ochib, o‘zi o‘qitadigan kishiga)
qo‘yib o‘qitardilar. Yaxshi maktabdor o‘quvchiga husnixat va og‘zaki hisobni
o‘rgatishga e’tibor berar edi, uning kattaroq yoshdagi o‘quvchilari «Qur’on»dan tashqari
fors-tojik tilida va turkiy tillarda yozilgan bir necha kitobni o‘qib chiqar, ular turli usulda
yozilgan qo‘l yozmalarni o‘qishni o‘rganardilar.Arab bo‘lmagan bolalarga islom dini
asoslarini o‘rgatishni darsliklari O‘rta Osiyo maktablarida keng tarqalgan edi. Shulardan
biri «Haftiyak» edi. Bu kitobni eron pe-dagoglari «Qur’on» suralaridan («yettidan
birini») tanlab olib, taxminan VIII asrda tuzganlar. X—XII asrlarda esa islom dini
ruknlarini fors tojik tilida sher va nasr bilan bayon qilgan «Chorkitob» paydo bo‘ldi.
«Chorkitob» o‘zbek maktablarida ham o‘qitilar edi. XII asrdan boshlab islom dinini
turkiy tillarda yozilgan sherlarda (XII asrda yashagan Ahmad Yassaviyning «Hikmat»
degan to‘plamida, XVII asrda yashagan kattaqo‘rg‘onlik eshon So‘fi Allayorning ikkita
to‘plamida va boshqa to‘plamlarda ommalashtirish boshlandi.
Hunar va tabiat to‘g‘risidagi bilimlar, odatda, maktabda o‘qitilmasdan, yakka
shogirdlik tartibida o‘qitilar edi. Shaharlarda turli kasb-hunar rivojlana bordi muayyan
bir kasb bilan shug‘ullanuvchi ustaxonalarning egalari uyusha boshladilar. Hunar
o‘rganmoqchi bo‘lgan bola hunarmandga, masalan, temirchiga, novvoyga va shu kabi
boshqa kasbdagi ustalarga shogird tushar edi, lekin buning uchun shu kasbdagi hunar
ahllarining rozilik berishi shart edi. Bunday shogird ancha yil ustaning qo‘lida hunarga
aloqasi bo‘lmagan ishlarni bajarib yurar, dastyorchilik qilar edi. Usta bunday tekin ishchi
kuchidan mumkin qadar uzoq vaqt foydalanishga harakat qilar edi. Bunday shogirdlar
hunarni taqlid qilish yo‘li bilan o‘rganar edilar, o‘qitishning muayyan tizimi yo‘q edi.
Kasb deyarli otadan o‘g‘ilga meros bo‘lib o‘tardi Malaka bilan birga maxsus bilimlar
ham talab qiladigan hunar ahllari -ustalar
orasida tabiat to‘g‘risida ilmiy bilimlarning to‘plandi. Masalan, tabiblik shunday
kasblardan biri bo‘ldi.
Ayrim atoqli hakimlar ham tib ilmini o‘rgatar edilar. Buxorolik Abu Ali ibn Sino
shunday hakimlarning eng mashhurlaridan edi. U tib ilmiga doir ko‘pgina qo‘l yozma
asarlarni o‘rganib, eng yetuk hakim bo‘ldi, shu bilan birga, ilmiy maqsadlarni ko‘zlab,
muntazam ravishda kuzatishlar va tajribalar olib bordi. Tajribali hakim bo‘lgan ibn
Sinoning shogirdlari ham bor edi. U o‘z shogirdlari uchun tib ilmidan «Tib Qonunlari»
degan kitob yozdi. Yevropada bu kitob lotin tiliga tarjima qilinib, besh asr davomida
vrachlar uchun har taraflama qo‘llanma bo‘lib xizmat qildi va shu kitobi tufayli ibn Sino
butun dunyoga «Avitsenna» nomi bilan mashhur bo‘ldi. Hozirgi zamon sovet olimlari
ibn Sinoning «Tib qonunlar» kitobining maydonga kelishini meditsina taraqqiyotidagi
bir bosqich deb hisoblamoqdalar.VII-VIII asrlarda Sharqda aniq fanlarni rivojlanishida
ulkan yutuqlarga erishishldi.Madaniyat va marifat markazlaridan biri bo‘lgan O‘rta
Osiyoda yashagan xalqlar juda qadim zamonlardan Xitoy va Hindiston mamalakatlari
bilan savdo, siyosiy va madaniy aloqa qilib turar edilar. Osiyoda fan va madaniyat juda
og‘ir sharoitda- xalq ommasining mahalliy va chet el zolimlariga qarshi kurashlari
sharoitida taraqqiy etdi. Falakiyot, matematika, tibbiyot hamda ijtimoiy fanlar rivojlana
boshladi. Bu fanlarni markazlashtirish maqsadida halifa Mamun hukmronligi davrida
dastlab Xorazmda bugungi Mamun akademiyasiga asos solindi.
Keyinchalik u Bog‘dod shahriga “Dorul-Hukomo” (“Donishmandlar uyi”) barpo
etilib, uning huzurida kutubxona va rasadxona tashkil etildi. Bu “Donishmandlar uyi”ga
bir qancha mamalakatlardan istedodli olimlar chaqirildi. Mamun buyrug‘iga binoan,
Xorazmdan Muhammad ibn Muso Xorazmiy ham taklif qilindi. U bu ilmiy markazga
(Akademiyaga) bir qancha vaqt ilmiy rahbarlik qildi.Tarixiy tadqiqotlar shuni
ko‘rsatadiki, Sharq uyg‘onish davri madaniyati fanlarning rivojlanishi, qomusiy olim,
mutafakkirlar yetishish bilan butun kishilik jamiyati rivojlanishining yuksak bosqichi
bo‘ldi. Al-Xorazmiy, al-Farg‘oniy, al-Beruniy, ibn Sino, Ahmad bin Muhammad
Farg‘oniy, Umar Xayyom kabi qomusiy olimlar va Ro‘dakiy, Firdavsiy, Yusuf Xos
Xojib, Mahmud Zamahshariy,Abdishukur Balhiy, Ahmad Yugnakiy kabi mutafakkirlar
samarali faoliyat ko‘rsatdilar. Ularning aksariyati avvalo, mudarislik yuzlab shogirtlarga
ustozlik qilganlar. Natijada mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiy etdi, renesansning
beshigi bo‘ldi, XI asr Beruniy asri deb atalishiga yerishildi. Ta’lim-tarbiya borasidagi
tajribalar rivojlandi, ta’lim-tarbiya jamiyat taraqqiyotining hal qiluvchi omili ekanligi
haqidagi ilmiy ta’limotlarga asos solindi.
Abu Ali Husayn ibn Abdulla ibn Hasan ibn Ali ibn Sinoning pedagogik ta’limoti (980-
1037) Ruh- abadiy. U jism bo‘lgandan keyin ham mavjud bo‘lib qolaveradi.
* * *
Ruh - jismga bog‘liq bo‘lmagan ravishda mustaqil fikrlaydi.
* * *
Donishmandlik bizga hayot so‘qmoqlarida ulug‘ saodatni hozirlab in’om
etuvchivositadir.
* * *
Tiriklik jismning idrok va harakatga ega bo‘lmog‘i demakdir.
* * *
Aql tarozusida tortib ko‘rilmagan har qanday bilim asossizdir. Shu bois mantiq ilmini
o‘rganmoq juda muhim. Ibn Sinoning 450 dan ortiq asaridan 240 ga yaqini 4744 misra
she’rlari bizgacha etib kelgan. “Hadiyat ar-rais”, “Al Majmu”, “Tib qonunlari”, “an
Nazit”, “Donishnoma” shular jumlasidandir “Kitob-ul shifo” asar insonni haqida Yaxshi
va yomon xulqning hammasi sharoit, tarbiya, odatlanish natijasida vujudga keladi Bu
asar inson ruhini tarbiyalashga quyidagi 4 qismdan iborat:1.Mantiq; 2.Tabiiy fanlar;
3.Matematika; 4.Metofizika Uning mantiq qismi 9 bobdan iborat: 1.Mantiqqa
muqaddima; 2.Al-maqulot - kategoriyalar; 3.Al-iborat - interproktatsiya; 4.Al-qiyos -
sillogizm; 5.Al-burxon - isbot, dalil; 6.Al-jadal - dialektika; 7.Al-safsata – sofistika; 8.Al-
Xitobo – ritorika; 9.Ash-she’r – poetika “Tadbir ul monozil” asarida bolani maktabda
jamoa bo‘lib o‘qitish haqida 1.Agar bolalar birga o‘qisa, zerikmaydi, ularda fanni
o‘rganishga
qiziqish
yuzagakeladi.
Bir-biridan
qolmaslik
uchun
harakat,
musobaqalashish istagi rivojlanadi. Bularning hammasi o‘qishni yaxshilanishiga
yordam beradi. 2.O‘zaro suhbatda bolalar bir-birlariga kitobdan olganlarini hikoya
qiladilar. 3.Bolalar birga to‘planganlarida bir-birlarini hurmat qila boshlaydilar,
do‘stlashadilar, o‘quv materiallarini o‘rganishda bir-birlariga yordamlashadilar, bir-
birlaridan yaxshi odatlarni o‘rganadilar His ichki ruhga qattiqroq ta’sir etadi va uni
harakatga solishda aqldan kuchli “Donishnoma” kitobida qadimiy hikmat fanlaridan
beshtasini mohiyati va mazmunini asoslagan:
1.Mantiq; 2.Fizika hislarga aloqador harakat, o‘zgarishga doir bilim; 3.Koinot tuzilishi;
4 .Musiqiy bilim; 5.Tabiatdan tashqari narsalar. Ibn Sino ta’limni tashkil qilish
qoidalarini (prinsiplarini) quyidagicha tavsiya etadi: 1.Bolani birdan kitobga jalb qilib
qo‘ymaslik kerak; 2.O‘qishni asta-sekin, osondan qiyinga o‘tish yo‘li bilan olib borish
lozim; 3.O‘quvchilar bilan amalga oshiriladigan tarbiya, ularning yoshiga mos bo‘lishi
shart;4.O‘qitishni jamoa tarzda uyushtirish; 5.O‘qitish bolani mayl qobiliyatini hisobga
olgan holda olib borilishi; 6.O‘qitish jismoniy mashqlar bilan qo‘shib olib borilishi zarur;
7.O‘qitish jarayonida o‘qituvchi har xil usullarni qo‘llashi shart. Ilm – narsalarni inson
aqli yordami bilan o‘rganish.
* * *
Hakimning uch quroli bor so‘z, giyoh va tig‘.Yolgizlik halokatga olib keladi. Zero, inson
o‘ziga kerakli narsalarni faqat jamiyat yordamida qo‘lga kiritishi mumkin.
* * *
Chala bilim egasi bo‘lishdan ko‘ra, bilimsizlik afzalroqdir.
* * *
Ruh-shamchiroqqa, bilim - ana shu shamchiroqdan taralayotgan yog‘duga,Allohning
zakosi - moyga o‘xshaydi. Shamchiroq yonishdan to‘xtamas ekan -sen tiriksan. Agar u
o‘chsa - sen halok bo‘lasan.Abulqosim Firdavsiyning ta’lim-tarbiya haqidagi g‘oyalari
(941-1025) Uning dostonlarida bola tarbiyasi masalalariga ham alohida e’tibor
berilgan.Zolizar, Rustam, Anushervon, Humoy,Bahromi Cho‘bina, Xisrav Parvizlar ota-
onalari aqliy va jismoniy jihatdan to‘g‘ri tarbiyalanganlari uchun tadbirkor, jasur
qahramonlar bo‘lib yetishdilar.H.Hamidiy)Firdavsiy qator dostonlarida donishmand
murabbiy, mehribon ustoz qiyofasini yaratdi, turli bilimlarni o‘rganish, kasb egallash,
harbiy hunarlarni bilish zarurligini o‘qturdi.(H.Hamidiy) “Shohnoma” 35 yil yozilgan
bo‘lib,
o‘ziga xos pandnoma hamdur Hamisha aqlingni rahnoma etgil,Noloyiq ishlardan olisga
ketgil Hunar birla aqling birikkan hamon,Har ish bu jahonda yurishgay ravon
Insonni xayru saxovatli bo‘lishga yetaklovchi kuch ilm va hunardir.Aql bir tirik jon,
bilmaydi zavol,Aql turmush asli buni yodlab ol.Aql yo‘l ko‘rsatib dilni etar shod,Har
nechuk ilmdan o‘rgansang bir so‘z.Uni tinmay o‘rgan kecha-yu kunduz. uyuk shoir
Abulqosim Firdavsiy Xuroson viloyatining Tus shahrida kambag‘al oilada dunyoga
keldi.Firdavsiy keng qamrovli va chu-qyp ilm egasi bo‘lib yetishdi. Shu bois uni
«hakim», «donishmand» deb ulug‘laganlar. Shoir ijodiniig ayni gullagan davrida ‘azna
shah-rida (hozirgi Afgoniston hududi)-turk sultoni Mahmud G‘aznaviy saroyida yashab,
ijod qildi.
* * *
«O‘ylamasdan qadam bosib, xatoga yo‘l qo‘ygan kishi pushaymon bo‘ladi. U donolar
nazdida axmoqqa, yaqinlari nazdida begonaga aylanadi».
* * *
Olamda eng avval inson aqli yaralgan. Aql qalb posbo-nidir. Aql yana uch qo‘riqchi: til,
ko‘z, quloqning ustidan ham posbonlik qilguvchidir. Zero, ezgulik va yovuzlik aynan
ana shu uch a’zo orqali qalbga kirib boradi.
* * *
Donishmand dedi: «Ochko‘zlik va muhtojlik — mangu bedor ikki iblis».
* * *
Aqlli so‘z dur-javoxirlaru toj-taxtdan ham qimmatliroqdir.
* * *
Ey hukmdor, idrokli, saxiy, adolatli bo‘l. Elning baxti hukmdorning baxtidir.
* * *
Ey hukmdor, yolgonni toj-taxtga yaqinlashtirma. Doimo haqiqat yo‘lini tut.Ey hukmdor,
ezgu ishlar uchun mablag‘ni ayama. Yuragingga bir lahza ham qo‘rquvni yo‘latma. Aks
holda qo‘shni shoh dadillanib, bosh ko‘targay. Bu serkulfat hayotda dono va bardam
bo‘l. Yuz bergan har bir hodisaga munosib baho bera bil. Yana shuni bilgilki, kim osmon
qadar bag‘ri keng, saxiy bo‘lsa, o‘sha sultonlikka munosibdir. Nodon maslahatchilardan
saqlan. Tuban kishilarning so‘zlariga quloq osma: ularning yuragida hasad mujassam.
Siringni hatto eng yaqin odamingga ham aytma, aks holda kulfatlarning keti ko‘rinmay
qolur. O‘zini hammadan ustun qo‘yuvchilarni mashvaratga yaqin-lashtirma Umar
Xayyomning pedagogik qarashlari (1048-1131)G‘iyosnddin Abulfath Umar ibn
Xayyom Nishopur shahrida, badavlat hunarmand oilasida tug‘ilib, voyaga yetdi. Uning
laqabi Xayyom bo‘lib, bu so‘z «chodir tikuvchi» degan ma’noni anglatadi. Umar
Xayyom tili achchiq, badjahl odam bo‘lgan.
U o‘z she’rlarini fors tilida, nasriy asarlarini esa arab ti-lida bitgan.Xayyom o‘zining
ruboiylari bilan nom qozongan. Uning taxmi- nam 400 ta ruboiysi mavjud bo‘lib,
shulardan 293 tasi Kembrij dorilfununining kutubxonasida saqlanadi.Umar Xayyom,
shuningdek,
«Yevklid
kitoblariga
sharhlar»,
«Arifmetika
muammolari»,
«Donishmaidlik tarozisi», «Malikshohning falakiyot jadvali»,(Umar Xayyom bu
jadvalni Isfaxondagi rasadxonada ishlagan vaqtida tuzib, uni Eron shohi malikningismi
bilan atagan), «Borliq va burch haqida qaydlar» kabi ilmiy asarlarning ham
muallifidir.Umar Xayyom qomusiy olim edi. Uning 600 yildan so‘ng aniqlangan
matematik formulalari mavjud. Xayyom, shuningdek, 11 yoshli shahzodani davolagan
hakim, qyosh va oy tutilnshini, obhavo qanday bo‘lishini avvaldan aytib beruvchi
munajjim ham edi. Buxoro hukmdori Umar Xayyom bilai suhbat chog‘ida yuksak
hurmat-e’tiborining belgisi sifatida uni doimo o‘z yoniga-taxtga o‘tqazgan.
* * *
Asrori azalni sanu may bilmasmiz,Umar Hayyom didaktikasi matematika ilmini
rivojlantirib quyidagi g‘oyalarni yaratgan: Tarbiya haqidagi qarashlari 1.Miqdorni
cheksiz ravishda bo‘linishi;
2.To‘g‘ri chiziqni cheksizlikkacha davom ettirish mumkinligi;
3.Har qanday kesishuvchi ikki to‘g‘ri chiziq ochilib va kesim burchagi uchidan uzoqligi;
4.Ikki yaqinlashgan sari kesishadi.Umar Hayyomning algebra faniga qo‘shgan hissasi
1.Son ildiziga teng (x=a).
2.Son kvadratga teng (x2=a).
3.Son kubga teng (x3=a).
4.Ildiz kvadratga teng (x2=bx).
5.Kvadrat kubga teng (ax2 =x3).
- Ota-onaga muhabbat;
- O‘zaro munosabat;
- Do‘stlik;
- Savob va gunoh;
- Nafs balosi illat va ustoz-shogirdlik
Bu harfi chigalni sanu man bilmasmiz,
Har nechaki so‘zladik, dedik parda osha,
Chu pardaki tushdi, sanu man bilmasmiz.
Bilgaymisan, ayo, saharlarda xo‘roz,
Faryod etarda senga ne so‘ylar roz?
Ul derki, ayon bo‘ldi cahap ko‘zgusida
Tun o‘tdi umrdan, bexabardirsan boz...
ABU HAMID MUXAMMAD AL G‘AZZOLMY (1058-1111)
Faylasuf al G‘azzoliy Tus shahrida tug‘ilib o‘sdi. Juda yoshlik chog‘idanok olimlik
pog‘onasiga ko‘tarildi. 1091 yildan boshlab u Bag‘oddagi mashhur Nizomiy
madrasasida talabalarga falsafa va ilohiyot ilmidan caboq berdi. U 34 yoshida kuchli
ruhiy inqirozni boshidan kechirdi. Shundan so‘ng haqiqatni faylasuflar belgilagan
yo‘ldan topa olmasligini tushunib, mudarrislikni tashladi va mustaqil ravishda tasavvuf
ilmini o‘rganishga kirishdi. Oradan 11 yil o‘tgach, imom G‘azzoliy yana madrasaga
qaytib, talabalarga tahsil bera boshlaydi. U butun umrini haqiqatni odamlarga
tushuntirish va adashganlarni to‘g‘ri yo‘lga qaytarishga bag‘ishladi.
* * *
Shubha haqiqatga olib boruvchi yo‘ldir. Kim shubhalanmas ekan, hech narsani ko‘ra
olmaydi. Ko‘rishdan mahrum odam esa tushunolmaydi. Tushunishdan mahrum kimsa
misoli so‘qir kabi yo‘ldan adashadi.
* * *
Tirik mavjudotlarning quyi darajadagi turlari chumoli va chivinlarni ham faqat chumoli
hamda chivinlargina anglay oladi. Afsuski, faqat insongina o‘zi haqida haqiqiy bilimga
ega emas. Biz o‘zimizni faqat sirtdan u yoki bu qilmishimiz va tashqii qiyofamiz orqali
bilamiz. Ruhiy mohiyatimizni bilishga urinmaymiz.
* * *
Paygambardan so‘radilar: «Xalqlarning kulfatiga nimalar sabab bo‘ladi?» U zot shunday
javob qaytardilar: «Manmanlik, gerdayish, takabburlik, raqobat, tarqoqlik
va hasad xalqlarga kulfat keltiradi. Ana shular tufayli avval xalqlar o‘rtasida ajralish yuz
beradi, so‘ngra tartibsizlik boshlanadi».
* * *
Uchta olam mavjuddir: ularning biri zohiriy. ikkin-chisi botiniy olam bo‘lsa, har
ikkisining orasidan yana bir olam — ruxiy olam o‘rin olgan.
5.2. Ilk renessans (uyg‘onish) VII-XIII asrlarda sharqda pedagogic ta’limot rivojlanishi
qiyosi Manbalar Tarixiy davr Tarixiy shart sharoit Pedagogika nazariyasini rivojlanishi
Al Xorazmiy 753-850 Mamun hukmronligi davrida ilm-fanga e’tibor qaratildi.Bog‘dod
shahriga “Dorul-Hukomo”(“Donishmandl ar uyi”) barpo etilib, uning huzurida
kutubxona va rasadxona tashkil etildi Unga Muhammad ibn Muso Xorazmiy bir qancha
vaqt ilmiy rahbar bo‘ldi. Xozarmiy o‘zining “Al –jabr val muqobala” nomli asari bilan
matematika faniga asos soldi. Shu bilan birga u “Falakiyot jadvallari”, “Quyosh soatlari
to‘g‘risida” kabi risolalar yozgan. Xorazmiyning ta’lim boasidagi fikrlari har bir fanning
qonun-qoidalarini va ularni o‘qitish yo‘llarini asoslagani bilan muhimdir. Bu haqda
olimning o‘zi shunday deb yozgan: “Men arifmetikaning sodda va murakkab
masalalarini o‘z ichigi olgan “Al-jabr val-muqobala” kitobini yozdim. Chunki bu kitob
vasiyatnoma yozish, huquq ishlari, savdo sotiq, ariq qazish, geometrik hisoblashlar
uchun juda zarur deb, hisobladim”Xorazm o‘zining arifmetikasida hindlarning to‘qqiz
raqam 1,2,3,4,5,6,7,8,9 va nol yordamida, yani o‘nli pozitsion tartib bilan istalgan 0 son
va qisqa ifodalanishi bayon etish maqsadida yozgan edi. Shu bilan birga sonlarni
ko‘paytirish,
qo‘shish
va
ayirish
hamda
bo‘lishni
oson
yo‘llari
qayd
qilinadi.Xorazmiyning arifmetikasi matematika va sanoq tartibi tarixida yangi bir davr
ochdi. Xorazmiy IX asrning 20-yillarida “Zid” (“falakiyot jadvallar”)ni tuzib chiqdi. Bu
asar matni hozirga qadar arab tiliga tarjima qilinib fan olamida foydalanilmoqda. Asar
Sharq va G‘arbda falakiyot fanidan saboq beruvchi asosiy asar bo‘lib xizmat qildi.
Xorazmiy “Astrolyabiya” (“Usturlob”) va “Quyosh soati”haqida ham asarlar yozgan
edi. Xorazmiy Markaziy Osiyolik olimlar Muhammad Kosir, Farg‘oniy,Ahmad
Marvodiy kabilar hamkorligida meridian yoyini hisoblashda ilmiy izlanishlar olib
borganlar Abu Nasr Forobiy 879-950 Islom ta’limi to‘la joriy etilishi Movaraunnahrd a
alohida davlatning tarkib topishi slom ta’limotining amlakatning mafkurasiga aylangan.
U marv, Bog‘dod, Shom (Suriya)
va Misrda Forobiy 950 yilda hayotdan ko‘z yumgan.
Undan bizga juda ko‘p o‘lmas asaralar meros bo‘lib qolgan. O‘z zamonasinining
yetuk olimi bo‘lgan Forobiyning falsafa, mantiq, psixologiya, musqa,matematikaga, doir
160 dan ziyod asarlari malum bo‘lib, ularning ko‘pi juda keng, hatto, dunyo miqyosida
shuhrat qozongan. “Al muallim as-soniy (“Ikkinchi muallim”), Arastudan keyin “Sharq
Arastusi” nomlariga sazovor bo‘lgan Faroibiyning mazkur fanlarga doir asarlaridan
tashqari, ijtimoiy hayot, bilishining shakllari, bosqichlari va usullari axloq, tarbiya,
tilshunoslik, sheriyatga bag‘ishlangan asarlari ham bor. Masalan: “Kalom fil aql al kabir”
(Kattalarning aqli haqida so‘z), “Kitob fi isho assag‘ir” (Yoshlarning aqli haqida kitob),
“Kitob fi96 bo‘ladi. Yunon tilini mukammal o‘rganadi. isho al-ulum va attarif”
(ilmlarning kelib chiqishi va tasnifi), “Kalom fi sher val qavofi” (Sher va ofiyalar haqida
so‘z), “Risola fit tanbih ala asbob assaodat” (Baxt saodatga erishuv yo‘llari haqida
risola), “As-siyrat al-fazala” (Fazilali hulqlar) va boshqalar ana shular jumlasidan.
Forobiy bolalarning fe’l-atvoriga qarab tarbiya jarayonida “qattiq” va “yumshoq”
usullardan foydalanish kerak deb hisoblagan:
1. Tarbiyalanuvchilar o‘qish-o‘rganishga moyil bo‘lsa, ta’lim-tarbiya jarayonida
yumshoq usul qo‘llanadi.
2. Tarbiyalanuvchilar o‘zboshimcha, itoatsiz bo‘lsa, qattiq usul qo‘llanilishi lozim.
Forobiyning axloqiy qarashlari ham g‘oyat qimmatlidir. Forobiy axloqni ikki guruhga
bo‘lgan edi: - yaxshi sifatlarga va yovuzlik yoki sifatlarga ajratagan. Insonning eng
oliyjanob fazilati baxtga intilishdir. Forobiyning inson kamolotiga doir g‘oyalari asrlar
osha o‘z qimmatini saqlab keldi. Abu Rayhon Beruniy 973-1048 995 yilda Xorazm
Mamun I tomnidan bosib olindi. Beruniy vatanini tashalb Ray (hozirgi Tehron shahri)
ga ketishga majbur bo‘ldi. 1004 yilda Urganchda ilmiy fanga homiylik qilayotgan
Mamun II (1009-1017) saroyiga keladi 1017 yilda Mahmud G‘aznaviy Xorazmni
bosib oladi Beruniyni G‘azna shahriga olimlar bilan
olib ketadi. U bilan Hindistonda bo‘ladi shu Beruniy falakiyotshunoslik, mantiq,
falsafaga va boshqa fanlar bo‘yicha yozgan asarlari nomlarining o‘zi oltmish sahifani
tashkil qilgan. Uning turli xajmdagi 150 ta asarlari hozirgi kunda aniqlangan. Lekin
shulardan 30 tasinigina bizgacha etib kelgan. Ulug‘ olimning turli fanlarga doir asarlari
orasida uning ijtimoiy ta’limotlari, dunyoqarashi ifodalangan asarlari alohida o‘rin
tutadi. Masalan: “Kitob fi axborotil mubayyizot vilqaromita” (Oq kiyimliklar va
karamatiylar xabarlari haqida kitob), “Kitobul maqolotval-arz vad-diyonot” (Maqolalar,
e’tiqotlar va dinlar haqida kitob.), “Geodeziya”,“Minerologiya” nomlari bilan tarjima
qilingan asarlari ham ana shular jumlasidandir. Beruniy inson axloqini shakllantiruvchi
vosita mehnat deb hisoblaydi. Uning fikricha, aql idrok va mehnatning jamlanishigina
kishilarning to‘g‘ri hayoti va pok axloqini belgilab beradi. Mehnat inson qalbiga
muruvvat hissini o‘yg‘otadi. Beruniyning muruvvat haqdagi g‘oyasida xayrihoh
bo‘lishlik, xalol, haqgo‘y va boylik orttirishga intilmaydigan o‘z mehnati hamda
o‘zgalarni mehnatini
hurmatlaydigan sifatlarni nazarda tutgan edi. Beruniy bolalarni axloqiy barkamolligi va
yomon fazilatlaridan saqlashda quyidagi tarbiya usullarini olg‘a surgan edi:
1. O‘rnak olish: Donishmand va olimlar xulqlaridan o‘rnak olish yaxshi xulqni
rivojdantiradi, yomon odatlarni yo‘q qiladi. U ko‘proq ota-onalarni farzandlariga o‘rnak
bo‘lishga chorlaydi.
2. Pand va nasihat. Beruniy pand va nasihat orqali bolalardagi ayrim nuqsonlarni
anglatish zarur deb bo‘yi Beruniy “Hindiston” asarini yozadi. hisoblaydi: va u quyidagi
fikrlarni bayon etadi: “odamlar o‘rgangan, odatlangan va ko‘pchilikka maqul bo‘lgan
narsaga qarshilik ko‘rsatmasdan o‘rganish kerak”. Yaxshi xulqlar yaxshilik alomatidir,
yomon xulqlardan bolalarni saqlamoq lozim. Ayniqsa, maqtanish, buzuq niyatlik,
chaqimchilik, besabrlik, nafs balosi, yolg‘onchilik va boshqalar. Ta’limda o‘quvchini
zeriktirmaslik uchun o‘rganiladigan fanlarni almashtirib turish kerak. O‘quvchi fandan-
fanga o‘tib tursa, turli bog‘larda yurganga o‘hshaydi. Birini ko‘rib ulgurmay. Boshqasi
boshlanadi va u “Har bir narsada o‘ziga yarasha lazzat bor”, deyilganidek, ularga
qiziqadi va o‘qishni istaydi. Bir xil narsaning bayoni Bolani charchatadi va xotirasida
hech nimani saqlay olmaydi. Beruniy bilimni quyidagi uch yo‘l bilan hosil bo‘lishini
alohida uqtirgan:
1. Har bir ilm va sanatning borib taqaladigan, boshlanish joyi bor. Shuni to‘g‘ri boshlash
zarur.
2. Ilm boshlanish joyiga yaqinlashgan sari to o‘ziga borib yetguncha soddalashtirib
borish.
3. ilm o‘rganish vaqt va sabrni talab etadi. Shoshilish kerak emas. Jamiyat tarixida XX
asr Abu Rayhon Beruniy asri deb qabul qilingan. Abu Ali ibn Sino 980-1073 Buxoroda
Somoniylar hukmronligi o‘rnatilgan. Buxuoroda kutubxona bo‘lgan, undan ibn Sino
foydalanish huquqqiga ega bo‘lgan, 999 yilda Qorahoniylar buxoroni bosib olgandan
so‘ng ibn Sino Xorazmga, keyin 1011 Hamadonga, 1023
yil Isfahonga ko‘chadi. “Men xalqimga hizmat qilish ilmkoniyatga ega bo‘lganimda va
tanimda yashashga joy topa olmadi”, deydi. Ibn Sino haqqiy alloma va olim sifatida o‘z
davridagi fanlarning deyarli hammasi bilan muvaffaqiyatli shug‘ulangan va ularga oid
asarlar yaratgan. Turli manbalarda Ibn Sinoning 450 dan ortiq asarlari qayd etilgan bo‘lsa
ham, uzoq vaqt o‘tishi bilan ularning ko‘pi yo‘qolib ketgan va bizgacha faqat 240 ta asari
etib kelgan. U tavsiya qilgan ta’lim-tarbiya tizimi quyidagilarni o‘z ichiga olgan: aqliy
tarbiya, jismoiy sog‘lomlashtirish tarbiyasi, estetik tarbiya, axloqiy tarbiya, mehnat
tarbiyasi. Ibn Sino bolani maktabda o‘qitish va tarbiyalash masalasiga katta ahamiyat
berib, “Tadbir ul manozil” asarining maxsus bo‘limini ana shu masalaga bag‘ishlagan.
Kitobining “Bolani maktabda o‘qitish va tarbiyalash” bo‘limida bolani maktabga jalb
qilish haqida to‘xtalgan. Uning takidlashicha, maktabga barcha qishilarning bolalari jalb
etilishi va hamma bolalar birga o‘qitilishi va tarbiyalanishi lozim. U bolani uy sharoitida
yakka o‘qitishga qarshi bo‘lgan , bolani maktabda jamoa bilan o‘qitishning foydasini
quyidagicha ifodalagan:
1. Agar bolalar birga o‘qisa, zerikmaydi, ularda fanni egallashga qiziqish yuzaga keladi.
Bir-biridan qolmaslik uchun xarakat, musobaqalashish istagi rivojlanadi. Bularning
hammasi o‘qishning yaxshilanishiga yordam beradi.
2. O‘zaro suhbatda bolalar bir – birlariga kitobdan o‘qib olganlarini. Kattalradan
eshitganlarini hikoya qiladilar.
3. Bolalar birga to‘planganlarida bir-birlarini hurmat qila boshlaydilar, do‘stlashadilar,
o‘quv materiallarini o‘zlashtirishda bir-birlariga yordamlashadilar, bir-birlaridan yaxshi
odatlarni o‘rganadilar. Ibn Sino 14 yoshli bolalarga bilim berishga alohida e’tibor
qaratish lozimligini takidlab o‘tadi. Ibn Sino o‘qitish jarayoniga katta ahaiyat bergan va
un tubandagi tarzda tashkil qilinishi zarur, deb hisoblagan.
1. Bolani birdan kitobga jalb qilib qo‘ymaslik kerak.
2. O‘qitish asta – sekin. Osondan qiyinga o‘tish yo‘li bilan olib borilishi lozim;
3. O‘quvchilar bilan amalga oshiriladigan tarbiya ularning yoshiga mos bo‘lishi shart;
4. o‘qitish jamoa tarzida uyushtirilishi darkor;
5. o‘qitish bolaning mayli va qobiliyatini hisobga olgan holda olib borilishi kerak;
6. O‘qitish jismoniy mashqlar bilan qo‘shib olib borishi zarur.
Ibn Sino tarbiya masalarini ifodalagan asarlarida o‘qituvchining roliga katta e’tibor bilan
qaragan. Tarbiyachi tanlashni muhim masala deb hisoblagan. U bola olti yoshga to‘lishi
bilan uni o‘qituvchining tarbiyasiga berishni tavsiya qiladi. Tarbiyachi “Rostgo‘y, dono,
odil, ozoda kiyinadigan, xushmoamala” bo‘ilishi zarurligini uqtiradi va yosh avlodni
o‘qitadigan hamda tarbiyalaydigan kishilar oldiga bir qancha talablar qo‘ygan. Uning
fikricha.
1. Tarbiyachi bolalar bilan muomalada bosiq bo‘lishi kerak;
2. Muallim o‘quvchilar ta’limni qanday o‘zlashtirayotganini kuzatib borishi lozim;
3. O‘qitish jarayonida muallim har xil usullarni qo‘llashi darkor.
4. Tarbiyachi o‘quvchining xotirasi va boshqa aqliy qobiliyatini bilishi lozim.
5. Tarbiyachi bolalarni tarbiyalashda tegishli jazo horalarini qo‘llashi, o‘tilganlarni
takrorlashga majbur qilish orqali ularni fanga qiziqtirishi kerak.
6. Tarbiyachi o‘z fikrini o‘quvchiga bayon qilishdan oldin undan masalaning mohiyatiga
o‘zi tushunib olishi, keyin uni qisqa, aniq, adabiy tilda tushuntirishi, bunda ko‘p
gapirishdan qochish lozim.
7. Har bir fikr xaqiqat bilan tasdiqlanishi, bolalarda hissiyot uyog‘otadigan bo‘lishi
lozim.
Ibn Sino insonlarning sabrli va har qanday qiyinchilikka chidamli bo‘lishining oqibati
ularni yuksak axloqiylikka va baxtga yetaklaydi, deb uqtirgan. Mutafakkirining axloq va
axloqiy tarbiya haqidagi g‘oyalari yosh avlodni barkamol inson qilib tarbiyalash uchun
bir dastur sifatidagi qimmatini saqlab kelmoqda, to‘qqiz asrdan keyin bu ta’lim-tarbiya
tizimi pedagogik texnalogiyaga asos bo‘ldi.
VI-VII ASRLARDA O‘RTA OSIYОDA MAKTAB VA PEDAGOGIK
FIKRLAR
“Ilmga nisbatan guyo chupon kabi posbon bo‘linglar, lekin ilmni faqat rivoyat
qiluvchi bo‘lmanglar” “Qur’oni Karim” da ifodalangan tarbiyaviy g‘oyalar “Biz insonga
to‘g‘ri yo‘l kursatib qo‘yganmiz. Xoxlagan shukur keltiruvchi bo‘lsin yoki kufr
keltiruvchi bo‘lsin” (“Inson” surasi 30-oyat) “Sizlarga biror musibat yetsa unga o‘z
gunohingiz sababchidir” (30-oyat) “Bilgilki bu dunyo hayoti o‘yin- kulgu, zeb-ziynat
o‘zaro faxrlanish ko‘p mol farzand bilan maqtnishdan o‘zga narsa emas” (20-oyat) “Kim
zulm qilgandan so‘ng tavba qilib, yaxshi ishlarga tutinsa, albatta, Olloh
uning tavbasini qabul qiladi” (39-oyat) Islom dini va hadislarda ta’lim- tarbiya Komil
insonni tarbiyalash predmetida tasavvuf ta’limoti va pedagogika tarixining o‘zaro
bog‘likligi “Bir soatgina ilm o‘rganish bir kechalik ibodatdan yaxshi, bir kunlik esa uch
oy tutilgan ro‘zadan yaxshi ” “Hadislar”da ilm-fan “Ikki qiz farzandni boqib o‘stirib,
tarbiyalab, voyaga yetkazib munosib joylarda uzatsa, uning mukofoti jannatdir” “Kimki
uchta qiz farzandni o‘stirib, tarbiyalab, voyaga yetkazib munosib
joylarda uzatsa, uning mukofoti jannatdir” “Oila nafaqasidagi tejamkorlik tirikchilikning
yaratishga teng.
Odamlar bilan do‘stlashish aqlning yarmiga teng Savol so‘rash odoblarini bilan
limning yarmiga teng. ” - Ilm-sahroda do’st, Hayot yo’llarida tayanch, - Yolg‘izlik
damlarda yoo’ldosh, - Quvonchli damlarda rahbar,- Qayg‘uli damlarda madakor, -
Odamlar orasida zebu- ziynat, - Dushmanlarga qarata qudratli qurol. Abu Abdullo Al-
Xorazmiyning didaktik qarashlari (783-850) “Kitob al-Muxtasar”, “Hind hisobi”, “Al-
jabor val muqobola” “Zij” (falokiyot jadvallari)“Astrolobiya” (ustrilob) va “Quyosh
soati” kitoblari 1.2 darajali tenglamalar va ularni yechish uslubi Tenglamalarni yechishni
“al-jabr” va “muqobola” deb atadi Hind hisobini takomillashtirib, qo‘shish, ayirish va
ko‘paytirishning oson yo‘lini ishlab chiqdi Falokiyot jadvalini tuzib chiqdi Hozirgacha
o‘quv qo‘llanma sifatida foydalaniladi.
Meridiananing bir gradusi,yoyning uzunligi 11815 m ekanligini topgan
Astronomiya tarixida muhim qo‘llanma Abu Nasr Muhammad ibn Tarxon Forobiy
(879-950) ning ta’lim-tarbiya haqidagi ta’limoti Forobiyning o‘rta asrdagi yaqin va o‘rta
sharqda ilg‘or pedagogik ta’limotning asoschilaridandi. Chunki u o‘z asarlarida,
didaktika, ta’lim-tarbiyaning psixologik asoslari, etika, nafosat qoidalarini yaratgan
“Kattalar aqli haqidagi so‘z”, “Yoshlarning aqli haqida kitob”, “Ilmlarning kelib chiqish
tasnifi”, “SHe’r va qofiyalar haqida so‘z”, “Fozil odamlar shahri” asarlari ta’lim-tarbiya
nazariyasiga bag‘ishlangan “Mantiq to‘g‘risida risolaga muqaddima” asari “Logikaga
kirish” asari “Baxt – saodatga erishuv” asari “Aql to‘g‘risida” risola Grammatikaning
tilga va til ifodalariga bo‘lgan munosabati mantiq ilmining aql va aqliy tushunchalarga
munosabati kabidir Ba’zi narsalar borki, ular fikrlash, muhokama yuritish, xulosa
chiqarish hamda deduksiya yo‘li bilan ma’lum bo‘ladi Inson inson bo‘lib, insoniy
kamolotga erishuvi uchun so‘zlashi va kasb-hunarga muhtojdir Grammatika tilning
o‘lchovi bo‘lganidek, mantiq ham ... o‘lchovidir Fikr qilmasdan bilinadigan
narsalar to‘rt qismga bo‘linadi:
1.Maqbulot (maqbul bo‘lgan fikrlar);
2.Mashhurot (mashhur bo‘lgan fikrlar);
3.Mahsulot (sezish va idrok natijasida ma’lum bo‘lgan);
4.Boshlang‘ich ma’qulot (ya’ni bilish, tushunchalar) Inson yuksak kamolotga erishuv
yo‘lida harakat qilganidek, aqliy bilishga ham harakat qilsa, u shubhasiz ...
baxt – saodatga erishadAbu Rayhon ibn-Ahmad Beruniyning (973-1048) pedagogik
ta’limoti Abu Rayhon Beruniy o‘z davrining buyuk pedagogi ekanini ta’kidlash lozim.
Eng muhimi shundaki, hali o‘sha zamonda pedagogika ilmiy va mustaqil fanga
aylanmagan bir paytda Beruniy falsafiy pedagogika maktabini yaratgan (A.Irisov)
“Osoral-baqiya”, “Qadimgi xalqlardan qolgan yodgorliklar” Hindiston “Hindlarning
aqlga sig‘adigan vasig‘ maydiga ta’limotlari” asari “Geodeziya”, “Minerologiya”
kitobidan Har biri ilm va san’atning borib taqaladigan boshlanish joyi bor “Xatar ko‘z
bilan ko‘rgandek bo‘lmaydi” Tadqiqotchi ziyrak (o‘z) xatolarini sinchiklab izlashi,
tobora tirishqoq bo‘la borishi, mehnatdan zerikmasligi, o‘z-o‘zini qayta-qayta tekshirib
turishi kerak Qiyos qilinuvchi narsa bilan qiyos uchun olinuvchi narsa orasini
isbotlanuvchi narsa bilan isbot orasini birlashtiruvchi bir sabab bo‘lmasa, u dalil va
misollar qabul etilmaydi Ahmoqlik davosi to‘q kasallikdir. O‘zini yuqori tutib
kibrlangan bilimsiz qoladi Inson u yoki bu fan bilan shug‘ullanishidan oldin o‘sha fan
tarmoqlarini yaxshi o‘rganmog‘i va ular orasida aniq tajribalar o‘tkaza olishi lozim
Ilmlar ko‘pdir.
Ular zamon iqboli bo‘lib, turmushlar va xotiralar qo‘shilib borsa ko‘payadi. Bilim
qaytarish va takrorlash isbotidirz-Zamaxshariyning pedagogik qarashlari (1075-1143)
Agar Ovro‘po va Sharq olimlarining xronologik ruhdagi asarlari va boshqa ishlarini
ko‘zdan kechirilsa, (hatto ko‘pchilik Xorazm olimlarining nomlari o‘zbek xalqiga
noma’lum), shu adolatli fikrga qanoat hosil qilish mumkin.Shunday yirik qomusiy
olimlardan biri Az-Zamaxshariydir.(U.Uvatov) Tabiiyki, Az-Zamaxshariyning pand-
nasihatlari tarbiyaviy ahamiyatga ega bo‘lib, pedagogik fikr rivojida munosib o‘rinda
bo‘lgan, hozir ham ta’lim- tarbiyada qimmatli ahamiyatga ega.(U.Uvatov) U ellikdan
ortiq asar yozdi. Ularni ma’naviy mazmuniga ko‘ra quyidagicha guruhlash mumkin:
Yoki ilmli bo‘l, yoki ilmga tayanib, ish tutadigan bo‘l,loaqal ilmni tinglab eshitadigan
bo‘l. Biroq to‘rtinchisi bo‘lma, chunki kasodga uchrab halok bo‘lasan (juvonmarg
bo‘lasan)
1.Mantiq; 2.Grammatika; 3.Ilmi din va ulomolar xususida; 4.Lug‘at va lug‘atshunoslik;
5.Adabiyot; 6.Aruz va adabiyot nazariyasi; 7.Ilmi odob; 8.Tarix va jo‘g‘rofiya. Axmoq
kishi hikmat lazzatini bilmaydi Savdogarlarning shuhrati va obro‘-e’tibori qissasida,
olimning shuhrati-yu, obro‘-e’tibori yozgan kitoblarida (asarlarida) To‘g‘ri va haq
yo‘ldan yurgan kishining yurishi arslon yurishidan ko‘ra ham mahobatliroq
(haybatliroq)dir Yeru zaminning ko‘rkamligi olimlar bilan bo‘lsa, osmonning ziynati
yulduzlar bilandirTasavvuf ta’limotining pedagogika tarixi bilan bog’liqligi Ahmad
Yassaviy ta’lim-tarbiya haqida (XI asr o‘rtasi 1166 yil)
ta’limoti “Devoni hikmat” (Hikmatlar kitobi) Axloqiy tarbiya mazmuni va metodlari
Mehnat tarbiyasining ijtimoiy ahamiyati va mohiyati Nafosat, islomga e’tiqod tarbiyasi
Bahovuddin Naqshband (1318-1389) ta’lim – tarbiya haqida ta’limoti Naqshband
tariqatlarining tarbiyaviy mohiyati “Olamni bilish, odamni bilish va axloqiy
mukammallik” ..... kitobi Dil ba yoru, dast ba kor. (Dilingni Ollohga, qo‘lingni ishga
bag‘ishla) Imom Al- Buxoriy (809-869) Ta’lim-tarbiyaga oid ta’limot Aziziddin
Nasafiy “komil inson ta’limoti” Tarbiyaga oid kitoblar: “Al – adab ad muqrad”Jami 20
dan ortiq “Har bir mo‘min banda o‘z birodarining ko‘zgusidir. U birodarida biror ayb
ko‘rsa, o‘zida bo‘lgan shunday aybni tuzatishga harakat qiladi” “Ikki mo‘min banda bir-
birini ko‘rmasa, oldin ularning ruhlari bir kunlik yo‘lda uchrashadi”.
BURXONIDDIN ZARNUDJIYNING PEDAGOGIK TA’LIMOTI
“O‘quvchiga ta’lim yo‘lida qo‘llanma”, “O‘rtoq, o‘qituvchi, fan tanlash haqida”,
“Mashg‘ulot (dars) haqida”, “Ta’lim yo‘lida ongli istaklar haqida”, “Olimlar va fanning
sharafi haqida”,“Bilimlarni egallash haqida ” kabi didaktik asarlari pedagogika tarixida
muhim o‘rin tutadi.“O‘rtoq tanlashga kelsak, shunday o‘rtoq tanlash kerakki, g‘ayratli,
sofdil, pok fe’l-atvor egasi bo‘lsin”.... Men ko‘rganimda sungisi shuki, bizning
zamonamizda bilimga g‘ayrat bilan kirishgan kishilarning ko‘pchiligi unga (bilimga)
unchalik erisha olmaganbo‘lsalar, aslida ular noto‘g‘ri yo‘l tanlab mavjud
uslublarnimensimaslikdan. Sen bilimlarni oltita holatda o‘zlashtirishing zarur bo‘ladi.
Bular:aql-farosatlilik, kuchlii istak chidamlilik, ozgina yeyimlilik va ichimlilik,
o‘qituvchi ta’limi va bilim olish uchun yetarli vaqt” “Bilim oluvchi vaqtni samarali
tashkil etishga odatlansin, bordiyu bunga bir fan zerikarli bo‘lsa boshqasi bilan mashg‘ul
bo‘lsin.” “O‘rganuvchilar zimmasiga barcha fanlar orasida eng muhim tanlash vazifasi
turadi. Bu ular nimaga qiziqadilar, nimani o‘rganmoqchilar
va hayotning keyingi davrlarida qaysiga ehtiyoj tug‘ilishini hisobga olishgani ma’qul”.
3. Pedagogika tarixi va mumtoz adabiyotning o‘zaro bog‘liqligi Obyektiv olamning bir
butunligi har bir fan, ijtimoiy ong shaklining o‘zaro bog‘liqlikda rivojlanishini taqozo
etadi. Bu bog‘liqlik o‘ziga xos qonuniyatlar va tamoyillar asosida namoyon bo‘ladi.
Fanlararo aloqa, bog‘liqlik bandlarini o‘rganishda umumiy va xususiy qonuniyatlarga
asoslanish tadqiqotning ilmiy va amaliy ahamiyatini oshiradi. Chunki voqea, hodisa
o‘rtasidagi bog‘liqlik qonuniyati har qanday fanning metodologik mezoni bo‘ladi.
Falsafa lug‘atida: «qonun-tabiat va jamiyatdagi hodisalarning zarur va muhim
aloqasi. Qonuniyatli aloqalar, ular zaruriyatli xarakterga ega bo‘lganliklari sababli,
tegishli shart-sharoit mavjud bo‘lganda, hamisha yuz berib turadi»- deb izoh beriladi.
Demak, qonuniyat barqaror takrorlanib turadigan aloqalardir. Ular voqelikning eng
muhim ichki, nisbatan qaror topgan belgilarini, xususiyatlarini ifodalaydi. Tabiiy
fanlarning tutash bandlarida yangi-yangi ilmiy yo‘nalishlar ochilishi ana shunday
qonuniyatlar mavjudligini ko‘rsatadi. Ijtimoiy fanlarda ham fanshunoslik, falsafiy
yo‘nalishda o‘zaro aloqa yo‘llari va usullari malum darajada o‘rganilgan. Ammo
fanlararo bog‘liqlik, fan va sanatning o‘zaro aloqasi qonuniyatlari, tamoyillarining aniq
tizimi ishlab chiqilmagan. Pedagogika va badiiy adabiyot insonshunoslik bandida bir-
biri bilan bog‘liqligining o‘ziga xos quyidagi qonuniyatlarini ko‘rsatish mumkin:
ijtimoiy borliqning bir butunligi va fanlarning bir-biriga bog‘liqlikda rivojlanishi,
umumiy qonuniyatlarga asoslanishi; pedagogika va badiiy adabiyotning tarixan va
mantiqan bir-biri bilan bog‘liqligi; insonni bir butunlikda o‘rganishda, insonshunoslikda
pedagogika bilan badiiy adabiyotning bir-biri bilan bog‘liqligi; predmet, maqsad va
vazifalarning birligi; ijtimoiy voqelik tarkibida pedagogik muammolarni, pedagogik
jarayonning nazariy va amaliy asoslarini badiiy yoritilishi; bolalar adabiyotida badiiy va
pedagogik talabning uyg‘unligi; badiiy asarning pedagogik tahlili, badiiy adabiyot
obyektida pedagogik tadqiqotlarning zarurligi; badiiy adabiyot pedagogik ta’lim va
pedagogik targ‘ibotning vositasi bo‘lishi.
Boshlang’ich ta’lim pedagogika fan sifatida ta’lim-tarbiya jarayonining mavjud
qonuniyatlarini o‘rganadi, uning mazmuni va metodlarini takomillashtiradi. Badiiy
adabiyot sanat sifatida inson hayoti, uning har-xil qirralari, shaxsning to‘laqonli
xarakterining shakllanish jarayonini, kishining amaliy faoliyatini aks ettiradi. Hozirgi
zamon faylasuflaridan biri akademik Frolov I.T. «Inson fan va sanatning o‘zaro
hamkorligi markazi»–deb talqin etadi. Demak, pedagogika bilan badiiy adabiyotning
o‘zaro bog‘liqligidagi metodologik asos-ijtimoiy vazifaning uyg‘unligi va obyektning
birligidadir.
Fandagi tarixiylik mezoni ham pedagogikaning adabiyot bilan qadimdan
bog‘liqligini ko‘rsatadi. Chunki pedagogikaning dastlabki yozma manbalari badiiy
asarlarda o‘z aksini topgan. Agar xalq pedagogikasi pedagogika fanining buloqboshi
ham folklor janrida ifodalangan. Bu Sharq pedagogikasi va adabiyotida yanada
yaqqolroq ko‘zga tashlanadi.Sharq adabiyoti va pedagogikasi o‘zaro bog‘liqlikda
rivojlangan.«To‘maris» va «Shiroq» afsonalari, xalq maqollari va ertaklari
M.Qoshg‘ariyning «Devonu lug‘atit turk» asaridagi badialar, qadimgi «Avesto» da
ta’lim-tarbiya masalalarining aks ettirilgani bunga dalil bo‘laoladi. «Kalila va
Dimna»,Firdavsiyning «Shohnoma» asarlari xalqimizning ma’naviyati solnomasidir.