ILK VA MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR RIVOJLANISHIGA QO‘YILADIGAN DAVLAT TALABLARI
Yuklangan vaqt
2025-01-17
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
29
Faytl hajmi
52,9 KB
ILK VA MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALAR RIVOJLANISHIGA
QO‘YILADIGAN DAVLAT TALABLARI
MUNDARIJA:
KIRISH ......................................................................................................................
I BOB ILK VA MAKTABGACHA TA`LIM YOSHDAGI BOLALAR
RIVOJLANISHIGA QO`YILADIGAN DAVLAT TALABLARI ASOSLARI
..................................................................... ..............................
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni rivojlanishida davlat talablarning
o`rni va vazifasi ...........................................................................................
1.2. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari
yuzasidan bolalarda baholovchi munosabatlarni o‘rganish ….................
I I B O B M A K T A B G A C H A Y O S H D A G I B O L A L A R N I
YARATUVCHANLIGINI SHAKLLANTIRISHDA DAVLAT TALABLARI
........................................................................ .............................
2.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim sifatini oshirish va bolalar nutqini
rivojlantirishda davlat talablari ...............................................................
2.2 Ilk va maktabgacah yoshdagi bolalarni rivojlanishida qo‘yiladigan davlat
talablarida tabiat bilan tanishtirish ..........................................................
XULOSA ....................................................................................................................
ADABIYOTLAR RO‘YXATI: ................................................................................
2
I BOB ILK VA MAKTABGACHA TA`LIM YOSHDAGI BOLALAR
RIVOJLANISHIGA QO`YILADIGAN DAVLAT TALABLARI ASOSLARI
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni rivojlanishida davlat
talablarning o`rni va vazifasi
Insonni har tomonlama barkamol etib tarbiyalash xalqimizning azaliy orzusi
bo‘lib, ajdodlarimiz ma’rifat, ma’naviyat va madaniyatni qanday qilib yosh avlodga
o‘rgatish, ularni komillikka yetaklash yo‘llari, qonun-qoidalarini muttasil izlaganlar.
Bu esa pedagogika fanining maydonga kelishiga sabab bo‘lgan.
Insonni ma’rifatli va ma’naviy komillikka erishishi pedagogika fanining
yetakchiligida amalga oshiriladi. Pedagogika - yunoncha so‘z bo‘lib, «bola
yetaklovchi» - ma’nosini bildiradi. Insonlarni ma’rifiy va ma’naviy barkamollikka
munosabatlarni o‘zgartirib borishi natijasida pedagogika fani xalq orasida o‘z
mavqeyiga ega bo‘ldi. Shu tariqa insonnni tarbiyalovchi fan sifatida pedagogika
dunyoviy fanlar tizimi qatoridan alohida o‘rin egallagan. Uning bosh masalasi
tarbiyadir. Bundan uch ming yillar ilgari Zardushtiylik dinining muqaddas kitobi
«Avesto»da ta’lim-tarbiya masalalariga katta ahamiyat berilgani holda, uning
ibodatxonalari qoshida maktablar tashkil etilib, kohinlar tomonidan bolalarning
ta’lim-tarbiya tizimi ishlab chiqilgan.
Maktabgacha ta’limga qo‘yiladigan davlat talablari. Mazkur Maktabgacha
ta’limga qo‘yiladigan davlat talablari (bundan buyon matnda Davlat talablari deb
yuritiladi) O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun, O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2016 yil 29 dekabrdagi PQ-2707-son “2017-2021
yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori hamda Vazirlar Mahkamasining 2004 yil 5 avgustdagi 372-son
O‘zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi faoliyatini takomillashtirish
to‘g‘risida”gi qaroriga asosan maktabgacha yoshdagi bolalarni (bundan buyon
matnda bolalar deb yuritiladi) maktabgacha ta’lim muassalarida har tomonlama
3
rivojlantirish, ta’lim tarbiya berish, ko‘nikma va malakalarini shakillantirish hamda
maktab ta’limiga tayyorlash bo‘ycha davlat talablarini belgilaydi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat talablari
«Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun, Kadrlar tayyorlash Milliy dasturiga muvofiq ishlab
chiqilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan Davlat
talablari aniq bir yoshdagi bolaning rivojlanish standartlarini va bolaning yutuqlari
va rivojlanish darajasini baholash imkoniyatini beruvchi indikatorlarni belgilaydi.
Davlat talablarini ishlab chiqish asosida bola shaxsi rivojlanishining 4 ta yo‘nalishi
olingan (jismoniy rivojlanish, o‘z o‘ziga xizmat va gigiyena; ijtimoiy - hissiy
rivojlanish; nutq, o‘qish va savodga tayyorgarlik; bilish jarayoni, atrof olam
to‘g‘risidagi bilimga ega bo‘lish va uni anglash).
Bu 4 ta yo‘nalish bo‘limlarga bo‘linib, birgalikda bola rivojlanishining
yaxlitligini tashkil etadi. Davlat talablari O‘zbekiston Respublikasi hududida
mulkchilik shakli va idoraviy tasarrufidan qat’iy nazar, quyidagi ta’lim
muassasalariga qo‘llaniladi: davlat maktabgacha ta’lim muassasalari; nodavlat
maktabgacha ta’lim muassasalari; maktabgacha yoshdagi guruhlari mavjud bo‘lgan
“Mehribonlik” uylari. Maktabgacha ta’lim turlari uchun kadrlar tayyorlovchi o‘rta
maxsus, kasb-hunar va oliy ta’lim muassasalari, maktabgacha ta’lim turlari bo‘yicha
pedagogik kadrlarni malakasini oshirish va qayta tayyorlashni amalga oshiradigan
muassasalar, maktabgacha yoshdagi bolalar tarbiya olayotgan oilalar mazkur Davlat
talablariga rioya qilishlari lozim .Davlat talablari maktabgacha ta’lim tizimida va
oilada 7 yoshgacha bo‘lgan bolani tarbiyalash, maktabga tayyorlashda qo‘llanilishi
majburiydir. Uning vazifalari maktabgacha ta’lim metodikasini yaxshilash,
pedagoglar malakasini oshirish, ta’lim-tarbiya berishning o‘quv dasturini yaratish
kabilardan iborat.
Shuningdek, talablarda bola bilan ishlaganda e’tiborga olinishi zarur bo‘lgan
psixologik xususiyatlar ko‘rsatilgan. Hujjatda belgilangan talablarga amal qilishi
kerak bo‘lgan tashkilot va idoralar ko‘rsatilgan. Ularga: davlat va nodavlat
4
maktabgacha ta’lim muassasalari, maktabgacha ta’lim olayotgan bolalar guruhi
mavjud “Mehribonlik” uylari, maktabgacha hamda boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi
bo‘yicha kadrlar tayyorlaydigan kollej va OITMlar, malakasini oshiruvchi
tashkilotlar, shuningdek, maktabgacha hamda boshlang‘ich ta’limni nazorat
qiluvchi tuman, shahar metodik bo‘limlari kiradi. Davlat talablarining maqsad,
vazifa va asosiy tamoyillari Davlat talablarida quyidagi asosiy tushunchalardan
foydalaniladi:
— maktabgacha yoshdagi bolalar qiziqishi, iqtidori, individual ruhiy va jismoniy
xususiyatlari, madaniy ehtiyojlarini inobatga olgan holda hamda bolada ma’naviy
meyorlarni shakllanishi, hayotiy va ijtimoiy tajriba egallanishini ko‘zda tutgan har
tomonlama rivojlantirishga qaratilgan yaxlit jarayon;
rivojlanish — inson tanasi tuzilishi, ruhiyati va xulqida biologik jarayonlar
hamda atrof muhit ta’sirida ro‘y beradigan o‘zgarishlar;
rivojlanish sohasi — bola rivojlanishidagi aniq bir yo‘nalishlar;
kichik soha — sohaning kichik guruhlari.
Asosiy sohalarning kichik sohasi rivojlanishning ma’lum bir tomonlarini o‘z
ichiga qamrab oladi va ularning aniq bir yo‘nalishini ko‘rsatib beradi;
kutilayotgan natija — bolalarda kutilayotgan bilim, ko‘nikma va malakalar
ko‘rsatkichi;
bola kompetensiyasi — ma’lum bir yosh davriga xos bo‘lgan vazifalarni
maqsadli bajarish uchun yetarli bo‘lgan bolaning bilimi, ko‘nikmasi va malakalari
hamda qadriyatlari;
integratsiya — bola ta’limi va rivojlanishidagi mazmun tarkibiy qismlari
o‘rtasidagi bog‘liqlik;
inklyuziv ta’lim — bolalarning alohida ta’lim ehtiyojlari va individual
imkoniyatlarini inobatga olgan holda ta’lim va tarbiya olinishini teng ta’minlovchi
jarayon;
5
“Men” konsepsiyasi — bolani o‘zi haqidagi anglangan tasavvurlari tizimi,
uning refleksiv faoliyatini bir qismi;
refleksiv faoliyat — bolada o‘z tushunchalari va xatti-harakatlarini anglash va
mustaqil tahlil qilishi asosida xulosalar shakllanishi jarayoni.
Davlat talablarining maqsadi — mamlakatda o‘tkazilayotgan ijtimoiy-
iqtisodiy islohotlarni, xorijiy mamlakatlar ilg‘or tajribasi hamda ilm-fan yutuqlari va
zamonaviy informatsion kommunikativ texnologiyalarni inobatga olgan holda
maktabgacha ta’lim tizimida ma’nan mukammal va intellektual rivojlangan shaxsni
tarbiyalashdir.
Davlat talablarining vazifalari quyidagilar hisoblanadi: maktabgacha
yoshdagi bolalarning rivojlanishi, ta’lim-tarbiyasi mazmuni va sifatiga qo‘yiladigan
talablarni belgilash; milliy, umuminsoniy va ma’naviy qadriyatlar asosida bolalarga
ta’lim-tarbiya berish, rivojlantirishning samarali shakllari va usullarini joriy etish;
ta’lim-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish; kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta’lim,
fan va ishlab chiqarishning samarali integratsiyasini ta’minlash.
Davlat talablari quyidagi tamoyillar asosida tatbiq etiladi: bolaning noyobligi;
“Men” konsepsiyasi va shaxsiy ta’limini yaratishda bolaning faol roli;
bolaning huquqlarini himoya qilish va ta’minlashning muhimligi;
bola ta’limi va rivojlanishida kattalarning asosiy roli;
Bolalar rivojlanishida individual farqlanishlar mavjudligi sababli, har bir
bolaga moslashuvchan bo‘lib, individual variativlik asosida yondashish Davlat
talablarining tarkibi Davlat talablari rivojlanish sohalari integratsiyasini ko‘zda
tutadi va bola rivojlanishiga ko‘maklashadi. Davlat talablari tug‘ilgandan 7
yoshgacha bo‘lgan bolalarning beshta asosiy rivojlanish sohalariga bo‘lingan.
6
Har bir rivojlanish sohasi o‘z o‘rnida kichik sohalarga bo‘lingan bo‘lib, ular har bir
yosh
guruhiga
mos
bir
nechta
talablardan
(kutilayotgan
rivojlanish
ko‘rsatkichlaridan) iborat.
Davlat talablari bolaning quyidagi rivojlanish sohalari bo‘yicha belgilanadi:
jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzining shakllanishi; ijtimoiy-hissiy
rivojlanish; nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari; bilish jarayonini rivojlanishi;
ijodiy rivojlanish. “Jismoniy rivojlanish va sog‘lom turmush tarzining shakllanishi”
sohasi quyidagi kichik sohalarga bo‘linadi:
• yirik motorika;
• mayda motorika;
• sensomotorika;
• sog‘lom turmush tarzi va xavfsizlik.
“Ijtimoiy-hissiy rivojlanish” sohasi quyidagi kichik sohalarga bo‘linadi:
• “Men” konsepsiyasi;
• hissiyotlar va ularni boshqarish;
• ijtimoiylashuv, kattalar va tengdoshlar bilan muloqot.
“Nutq, muloqot, o‘qish va yozish malakalari” sohasi quyidagi kichik
sohalarga bo‘linadi:
• nutq va til;
• o‘qish malakalari;
• qo‘l barmoqlari mayda motorikasi.
“Bilish jarayonining rivojlanishi” sohasi quyidagi kichik sohalarga bo‘linadi:
• intellektual-anglash malakalari;
• elementar matematik malakalar;
7
• tadqiqiy-bilish va samarali refleksiv faoliyat.
“Ijodiy rivojlanish” soha quyidagi kichik sohalarga bo‘linadi:
• dunyoni badiiy tasavvur etish; • badiiy-ijodiy qobiliyatlar.
Davlat talablari asosidagi yosh davrlari quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi:
go‘daklik (tug‘ilgandan 1 yoshgacha); erta yoshdagi bolalik (1 yoshdan 3
yoshgacha); kichik maktabgacha yosh (3 yoshdan 4 yoshgacha); o‘rta maktabgacha
yosh (4 dan 5 yoshgacha); katta maktabgacha yosh (5 yoshdan 6 yoshgacha);
maktabga tayyorlov yoshi (6 yoshdan 7 yoshgacha). Ilk yoshdagi bolalar
rivojlanishiga qo‘yiladigan talablar mazkur Davlat talablarining 1- ilovasida
belgilangan.
8
1.2. Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat
talablari yuzasidan bolalarda baholovchi munosabatlarni o‘rganish
Barchamizga yaxshi ma’lumki, O‘zbekiston Respublikasining ilk va
maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari
O‘zbekiston Respublikasining “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonuni, O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2016-yil 29-dekabrdagi PQ- 2707-son “2017 — 2021-
yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish choratadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori hamda Vazirlar Mahkamasining 2017-yil 21-noyabrdagi 929-
son “O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi to‘g‘risidagi nizomni
hamda Maktabgacha ta’lim muassasalari rahbar va mutaxassislarini qayta tayyorlash
va ularning malakasini oshirish instituti ustavini tasdiqlash haqida”gi qaroriga
asosan ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarni har tomonlama rivojlantirish, ta’lim-
tarbiya berish, maktab ta’limiga tayyorlash bo‘yicha davlat talablarini belgilaydi.
Davlat talablarining maqsadi — mamlakatda o‘tkazilayotgan ijtimoiy-
iqtisodiy islohotlarni, xorijiy mamlakatlar ilg‘or tajribasi hamda ilm-fan yutuqlari va
zamonaviy informatsion kommunikativ texnologiyalarni inobatga olgan holda
maktabgacha ta’lim tizimida ma’nan mukammal va intellektual rivojlangan shaxsni
tarbiyalashdir. Davlat talablarining vazifalari quyidagilar hisoblanadi: maktabgacha
yoshdagi bolalarning rivojlanishi, ta’lim-tarbiyasi mazmuni va sifatiga qo‘yiladigan
talablarni belgilash;
milliy, umuminsoniy va ma’naviy qadriyatlar asosida bolalarga ta’lim-tarbiya
berish, rivojlantirishning samarali shakllari va usullarini joriy etish;
ta’lim-tarbiya jarayoniga pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini joriy etish;
kadrlarni maqsadli va sifatli tayyorlash uchun ta’lim, fan va ishlab
chiqarishning samarali integratsiyasini ta’minlash.
Davlat talablari quyidagi tamoyillar asosida tatbiq etiladi:
9
Bolaning noyobligi;
“Men” konsepsiyasi va shaxsiy ta’limini yaratishda bolaning faol roli;
bolaning huquqlarini himoya qilish va ta’minlashning muhimligi;
bola ta’limi va rivojlanishida kattalarning asosiy roli;
Bolalar rivojlanishida individual farqlanishlar mavjudligi sababli, har bir
bolaga moslashuvchan bo‘lib, individual variativlik asosida yondashish.
Biz yuqoridagi ma’lumotlar asnosida, bolalarning 0 yoshdan 7 yoshgacha
o‘lgan davridagi baholovchi munosabatning rivojlanishini ko‘rib chiqdik. Tajriba
chun 5ta chaqaloqli oila hamda ikkita MTT ( Navbahor tuman “10-sonli Binafsha
MTT; “Samo yulduzchalari” NodavlatMTT) kuzatildi. Kuzatuvlar natijasida:
0-1 yoshli bolalarda:
Bolani sevimli o‘yinchog‘i yaqiniga emaklab kelishini rag‘batlantirish, bolani
qorindan orqasiga aylanishiga va qorniga o‘girilishiga rag‘batlantirish, bola
qiziqayotgan predmetiga emaklab yoki xatlab yetishishi uchun imkoniyat yaratish
natijasida undagi baholovchi reaksiyasini yaqqol ko‘rishimiz mumkin. Ya’ni bola
har bir motivatsiyadan so’ng keyingi harakat faoliyatini tezlik bilan amalga oshrish
istagi paydo bo’ladi. Rag’bat asnosida qarsak chalish, ovozli qiyqirish, harakatlar
betartibli asosidagi faoliyatlar yuzaga keldi. Bolaning har bir muvaffaqiyatini
rag‘batlantirish va muloqotda bo’lish shu yoshda anchayin muhim ahamiyat kasb
etishi tajribalar asosida mustahkamlandi. Bu yoshda atrofdagilar kayfiyatini
so‘zlashuv ohangiga qarab aniqlaydi (onam xursand bo‘lyapti, bobomning jahli
chiqyapti);qarsak chaladi, xursand bo‘ladi, biron-bir tovush yoki harakati
atrofdagilarga ta’sir qilishini anglasa, ushbu tovush va harakatlarni qaytaradi.
Individual baholovchi munosabatlarini ko’rsatadi. Bu yoshda bolaning har bir
yutug‘ini maqtash va qo‘llab-quvvatlash, o‘yinchoqlarga ovoz berib, turli hissiyot
va harakatlarni tanish imkoniyatini berish, oilada emotsional ijobiy holatni yaratish
va har kuni bola bilan o‘ynash, o‘yin vaqtida bolaga o‘ziga ishonch hissini oshirish
10
uchun yaqin turishga harakat qilish va barcha birgalikda bajarilayotgan harakatlarni
bolaga aniq va lo‘nda tushuntirish, baland tovush va shovqinlarni cheklashda
bolaning baho munosabatini yaqqol ko’rishimiz mumkin.
1-2 yoshli bolalarda:
Ushbu yoshga kelib bolada “yoqtirgan taom” va boshqa “yoqtirgan
buyum”larga qo‘lini cho‘zadi ya’ni unda baholoashning yangicha ko’rinishi
namoyon bo’la boshlaydi. “Sevimli” likopchani (piyola) ushlaydi va undan ichadi,
suvni bir idishdan boshqasiga to‘kadi. Shu yoshda bolaga bir necha taomdan birini
tanlash imkonini berish, uning uchun baholash vaziyati ayni maq’bul holatdagi
jarayon hisoblanadi.
Bu davrda bolani kun mobaynida mustaqil piyoladan ichishini rag‘batlantirish,
bolaning urinishlarini rag‘batlantirish natijasida ko‘zguda, rasmda o‘zini taniydi, o‘z
ismini biladi, kattalar talabi bilan uning istagi to‘g‘ri kelmaganda e’tiroz bildiradi,
kattalar tomonidan o‘zining harakatlariga bildirilgan rag‘bat va tanbehni farqlaydi.
Bolaga o‘zini ijobiy baholashida ko‘maklashish: “men — yaxshi”, men
tirishqoq”, bolani boshqalar bilan bo‘lashishga o‘rgatishni boshlash, “o‘g‘il bolalar
— kuchli”, “qiz bolalar — muloyim” kabi stereotiplardan qochish, “man etiladi” va
“...mumkin emas” iboralaridan voz kechish, bolaga noto‘g‘ri harakatlar oqibatini
tushuntirgan holda uni yo‘naltirish (“qum ko‘zingga tushsa, ko‘zing og‘riydi”)
kabilar ushbu davrning yaqqol baholovchi namunasi hisoblanadi.
Bolaga baholovchi munosabat, u bilan bog‘liq bo‘lgan turli vaziyat va
hissiyotlarni muhokama qilish ayni shu davrda juda samarali ahamiyat kasb etadi.
Bolaga rad javobini berilishi sababini tushuntirish, bolaning jahli chiqganda, xafa
bo‘lganda yoki o‘zini yomon his etganda yonida bo‘lish ham baholovchi
munosabatlarning shakllanishiga ko’mak beradi. Shu asnoda bola kattalar harakatiga
taqlid qilishga intiladi.
Tovushi yoki harakati bilan boshqa bolaning diqqatini o‘ziga tortadi, quvonch
yoki qoniqish hissini baxsh etuvchi harakat va tovushlarga erishish uchun
11
predmetlar bilan harakatlanadi, musiqa, tovushlarga o’zining shaxsiy baho
munosabatini bildiradi. Ayni shu davrda bolalar o’zi uchun mna’lum qiymatga ega
kitoblarini varaqlaydi va undagi tanish ertak qahramonlarini biladi, “sevimli” kiyim
tushunchasi paydo bo’ladi, kiyimdagi rasmlarga e’tiborini qaratadi. Bahoning
“yoqtirish” turida o’zi uchun ma’lum bahoga ega bo’lgan sevimli multfilmini
tomosha qiladi.
2-3 yoshli bolalarda:
Bola bu davrga kelib baholovchi xarakterga ega past va baland ovozlarni
ajratadi. Ayni shu vaqtga kelin baholovchi munosabatni rivojlantirish mqsadida bola
bilan doimiy muloqotda bo‘lish, u bilan o‘ynash muhim hisoblanadi. Bolada suv
muolajalariga nisbatan ijobiy baho munosabat shakllanadi. Bolaga organizm uchun
nima foydali, nima zarar ekanligini tushuntirishga oid munosabat ham shu yoshda
yuzaga keladi. Salomatlikni saqlash va mustahkamlashda shaxsiy namuna
ko‘rsatishga doir baho munosabati ham ayni shu davrda jadallashadi. Ayni shu yosh
davrida bola o‘zi va buyumlari haqidagi sifat jihatdan bahosini beradi. Hamma ishni
o‘zi bajarishga intiladi, o‘zi bajargan ishga sevinadi, o‘z narsalarini
taniydi, o‘zini aniq bir jinsga mansubligini biladi, biror bir ishni mustaqil bajaradi.
Bolani boshqalar bilan muloqotda o‘zini tanishtirishga odatlantirish ayni shu
jarayondagi muhim motivatsion jarayon hisoblanadi.
Bu yoshda bolani yutuqlari uchun albatta maqtash, yutuqlar kichikroq bo‘lsa
ham e’tirof etish joizdir. Bu vaqtga kelib bola bosh bo‘ladigan holatlarni
tashkillashtirish jarayonini boshlash kerak, baho munosabati shakllanishining eng
muhim jarayonini shu vaqtda bolaga moslashtirish mumkin. 2-3 yoshli bolalarda
tanbeh berishdan o‘zini tiyish lozim. Chunki bu jarayon, baho munosabatining
shakllanishiga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Bu yoshda muloqotda ochiq, ijobiy
emotsional ruhiyat ustun, atrofdagilarga asossiz tajovuzkorlik ko‘rsatmaydi.
Asosiysi bu davrda bahoning boshqalarga achinish, qayg‘urish, boshqa odamning
emotsional holatini tushuna boshlash va shunga mos munosabat bildirish jarayonlari
12
yuzaga keladi. Bola bilan suhbatda hissiyotlarni ta’riflovchi so‘zlarni qo‘llash
barcha
ota-onalar,
tarbiyachi-pedagoglarga
tavsiya
etiladi.
Multfilm
qahramonlarining bahoviy yorqinligini tahlil qilish, hissiyotlarni ifodalovchi so‘zli
o‘yinlardan foydalanish, kayfiyat va his tuyg‘ular haqidagi hikoyalar va she’rlarni
o‘qish baho munosabatining shakllanishi bosqichining ushbu davri ayni shu yosh
davrida mujassamlashgandir.
Motivatsion munosabatning rivojlantirish uchun, bola bilan o‘yin mobaynida
boshqalar bilan hamkorlik qilishni shaxsiy namuna asosida namoyish etish, muloqot
jarayonida chegara belgilash, bolani boshqa bolalar bilan taqqoslamaslik lozim. Bola
bu davrda istak va iltimosni ifoda etadi, kitob o‘qib berishlarini so‘rashi mumkin,
rasmlar bo‘yicha kitobni taniydi. Bu jarayonlarning barchasi unda baho
munosabatining shakllanayotganidan darak beradi.
Bu davrda bolaning so‘z boyligini turli didaktik o‘yinlar, kuzatuv va
tomoshalar orqali boyitib boorish, kitob xarid qilishda bolaga tanlash imkonini
berish lozim. Bolani ayni shu yoshda kichik yutuqlari uchun doim rag‘batlantirish
kerak. Sevimli kitobi va rasmlarni taniydi, bu ham bu davrdagi baho munosabati
shakllanishining yaqqol namoyishidir. 2-3 yoshli bolalarda ertaklardagi jarayonga
o‘z
hissiyotlarini
bildirish,
sevimli
qo‘shiqlarini
tinglash
ko’nikmalari
shakllanadi.Bu yoshdagi bolalarda musiqiy baholash qobiliyatlari shakllanadi,
bolalar musiqiy instrumentlarini chaladi. Dramatizm rivojlanadi va bolalar teatrga
qiziqish bildiradilar. O‘ziga moslab kiyim tanlaydi, bu jarayon bolalarda bahoviy
munosabatlarning munosib xarakterda rivojlanayotganidan darak beradi. Shu
o’rinda “Yoshi ulg’aygan sayin, ularning tanlovi muhim ahamiyat kasb etadi. Bola
onasidan kiyimining rangi va modelini tanlashda unga murojaat qilishini xohlaydi.
Bundan tashqari, ushbu davrda bolalar o’zlarining kiyimlarini kiyishlari kerak.
Bolaga kiyinishda yordam berish rivojlanishiga zarar yetkazish va uni kattalar
shaxsiga bog’liq qilish.
13
Shuning uchun kiyinish va yechinish oson bo’lgan kiyimlarni tanlash
bolaning ishini osonlashtiradi va shu bilan unga muvaffaqiyat qozonishdan zavq
bag’ishlaydi.” Shu bilan birgalikda bu yoshda, bolaga hayvonlarni o‘xshatib, his-
tuyg‘u bilan o‘qish kabi bahoviy munosabatlar rivojlanadi. Bolaning musiqa bilan
bog‘liq faoliyatini qo‘llab-quvvatlash (fonli klassik musiqa, bolalar qo‘shiqlari) ham
ayni shu yoshda rivojlanadi. “Zamonaviy maktabgacha yoshdagi bola harakatchan,
faol va erkindir. U bir vaqtning o’zida bir nechta faoliyatni birlashtirib, ularni
o’yinga aylantiradi va shu bilan hayotini tartibga ata l. Maktabgacha tarbiyachining
turli xil faoliyat turlariga moyilligi va qiziqishi bizni bolalar bog’chasida ata l -
jarayonni tashkil etishning yangi shakllari haqida o’ylashga majbur qiladi. Keling,
maktabgacha ta’limning Federal davlat ta’lim standarti joriy etilishi bilan paydo
bo’lgan maktabgacha ta’lim, shu jumladan musiqa ta’limidagi o’zgarishlarga e’tibor
qarataylik. Ta’lim sohasi “Badiiy va estetik rivojlanish” “Musiqiy faoliyat” DO
Federal Davlat Ta’lim Standartini qo’llab-quvvatlash bilan u quyidagi maqsadlarni
o’z ichiga oladi: Tabiatning og’zaki, musiqiy, ata l dunyosini rivojlantirish …
1-3 yil (yetakchi faoliyat – ob’ekt-manipulyatsiya): shuning uchun
onomatopeya, musiqiy barmoq, logotip-ritmik, motorli o’yinlar, musiqali ertaklar,
topishmoq qo’shiqlar va boshqalar kabi shakllar qo’llaniladi. 3-5 yil (o’yin faoliyati,
rolli o’yin): shuning uchun qo’shiq o’yinlari, musiqiy o’yinlar – fantaziyalar,
musiqiy asosdagi o’yin muammoli vaziyatlar, sayohat o’yinlari, musiqiy didaktik
o’yinlar, musiqiy asarlar asosidagi etyud o’yinlari, topishmoq konsertlari, suhbatlar
kabi shakllar qo’llaniladi.
5-7 yil (murakkab integratsiyalashgan faoliyat): quyidagi shakllar qo’llaniladi
– muammoli va vaziyatli vazifalar, musiqiy va didaktik o’yin, kompyuter musiqiy
o’yinlari, loyiha faoliyati, teatrlashtirilgan tadbirlar, dumaloq raqs o’yini, musiqiy
improvizatsiya
o’yinlari,
musiqa
tanlovlari,
festivallar,
kontsertlar,
integratsiyalashgan tadbirlar, yig’ish. (shu jumladan musiqiy taassurotlar),
bolalarning mustaqil musiqiy faoliyati.”
14
Bolani chizishga rag‘batlantirish bu yoshda juda muhimdir. 2-3 yoshli
bolalarda bahoviy munosabatlarni rivojlantirish uchun master klass, bayram, xalq
sayllarida ishtirok etishni davom ettirish lozim.
3-4 yoshli bolalarda:
3-4 yoshli bolaning rivojlanish xaritasiga ko’ra, “kichik soha: “Men”
konsepsiyasi shakllanadi. O‘z hissiyot va xavotirlarini bildiradi. O‘yin vaqtida
o‘ziga biror rol olishi mumkin. O‘z xatti-harakatlarini baholay oladi(«buni men
qildim») Katta odamning iltimosini (topshirig‘ini) bajaradi. Mashg‘ulot vaqtida
diqqatini saqlay oladi. Muvaffaqiyatga motivatsiyasini namoyon qiladi. Omadsizlik,
mag‘lubiyatdan tashvishlanadi.”
Yuqoridagi Davlat dasturiga muvofiq bolalarda 3 hamda 4 yoshida baho
munosabatlarining turli xil ko’rinishdagi yo’nalishlari rivojlanadi. Masalan, ertak,
hikoya va multfilmlar qahramonlariga qayg‘uradi, xursandchilik, g‘am-tashvish
singari hissiy holatlarni tushunadi.
O‘z hissiyotlari va tashvishlarini ifodalaydi («menga yoqadi», «men
yoqtirmayman»). Baho munosabatining ayrim turlari, boshqa bolaning hissiyotlarini
so‘z bilan ifodalaydi. Boshqalarga nisbatan hamdardlik ko‘rsatadi. Syujetli-rolli
o‘yinlarda ishtirok etadi. O‘z oilasi haqida gapira turib, unga nima yoqishi yoki
yoqmasligini aytib o‘tadi. Oila a’zolarini biladi, hamda ular tizimli rivojlanish
xarakteriga ega tarzdagi bahoviy munosabatlarning shakllari namoyon bo’ladi.
Kattalar harakatiga taqlid qiladi, o‘z harakatlarida natijaga erishish yo‘lida
qat’iylik ko‘rsatadi.
Bu yoshda kattalar va bolalar bilan hamkorlikda o‘ynaydi. Bolalarning salbiy
xattiharakatlariga nisbatan o‘z munosabatini bildiradi. Jamoaviy o‘yin faoliyatida
qatnashadi. Tengdoshlarga nisbatan xayrixohlik bildiradi. O‘zining ba’zi
harakatlarini so‘zlar bilan birgalikda olib boradi. Rasmda ko‘rayotgan narsalar
haqida gapiradi. Kattalarning turli savollariga javob beradi (yaqin doiradagi
odamlar). Muloqotda faollik ko‘rsatadi, bahoviy munosabatlarning ma’lum
15
jihatlarining yuksalishi kuzatiladi. Tanish asardan parcha eshitib, uning nomini
aytadi, aynan, qahramonlarning ijobiy, salbiy hamda bahoviy munosabatlarning
shakllanishiga doir so’zlar ularning lug’atida jamlanadi. Kichik she’rni yoddan aytib
beradi, undagi baho munosabatiga doir satrlarni idrok eta oladi. Kattalar tomonidan
boshlab berilgan tanish ertak, hikoyani davom ettiradi yoki yakunlab beradi.
Didaktik o‘yinlar o‘ynaydilar. Bu yoshda ular “sevimli kitob” haqida tushunchaga
ega bo’ladilar. Kattalardan kitob o‘qib berishlarini iltimos qiladi. O‘z yoshiga mos
kitoblarni ko‘rib chiqadi, hamda kitobdagi matn va rasmlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni
aniqlaydi. Bundan ko’rinib turibdiki, bolalar ayni shu yosh davrida “kitobiy
baholovchi” munosabatning shakllanishiga guvoh bo’lamiz. Tanish ertak
qahramonlarini rasmlaridan taniydilar, ularning xarakter-xususiyatlariga ko’ra, bola
o’zining shaxsiy bahosini bildiradilar. Predmetlarni bir baholovchi belgi bo‘yicha
saralaydilar. Bu davrda bolalar oltita rangni farqlaydi va ajrata oladilar. O‘xshash
juftlikni tanlay olishadi. Rasmlardagi predmetlarni taniydi va ularning nomini ayta
oladilar. Jonli obyektlarga qiziqish ko‘rsatadilar. Predmetlar tayyorlangan
materiallarni ajrata oladilar (qog‘ozdan, yog‘ochdan, temirdan). Xonani kuzatadi va
o‘zi turgan joyni aniqlay oladi, uyerdagi qiymatga ega narsalarning ozmuncha
qismini idrok eta oladilar. Atrofdagi olamga qiziqish bildiradilar. Rasm, xalq amaliy
san’ati asarlari, o‘yinchoqlar, ob’ektlarni idrok qilishda hissiy (emotsional)
kuyunchaklik
ko‘rsatadi.
Tabiat
ko‘rinishlari,
o‘yinchoqlar,
bolalarning
kiyimlaridagi ranglar go‘zalligini sezadi. Tanish o’zi uchun ma’lum bahoviy
qiymatga ega qo‘shiqlarni farqlaydi. Tovushlar, ohanglarni diqqat bilan eshitadilar
va ularga nisbatan ma’lum o’zlarining qiymatlarini bera oladilar. Tasviriy san’at
elementlaridan foydalanadilar. Ular orasida har bir elementlarga nisbatan har bir
bolaning individual bahoviy munosabati mavjud bo’ladi
5-6 yosh bolalarda:
yosh davrida bolalar qiymatga ega ata, o‘rtacha va kichik o‘yinchoqlarni
hajmi bo‘yicha mos keladigan qutilarga joylashtira oladilar. Vitaminlarning bahoviy
qiymatlarini, ovqatlanishdagi ahamiyati va rolini biladilar. Salomatlik haqida
16
g‘amxo‘rlik qilishning muhimligini anglaydilar. Bu jarayon ham bolalarning 5-6
yosh davrida ham baho munosabatlarining shakllanayotganligidan dalolat beradi. Bu
yoshda bola o‘ziga yuklanayotgan majburiyatlarni qabul qiladi va ularga rioya etadi.
O‘zining qaysi millatga mansubligini biladi, o‘z istaklari, manfaatlarini aniq
ifodalaydi. O‘z bahoviy hissiyotlarini ifodalaydi, o‘z-o‘zini baholash qobiliyatini
namoyon eta oladilar. Mustaqil ravishda o‘zi uchun ma’lum bahoviy qiymatga,
ahamiyatga ega mashg‘ulot turini tanlaydi. Bahoviy g‘oyalar taklif eta oladilar,
tashabbuskorlik ko‘rsatadi. Samimiy va ochiq baholovchi kayfiyat turlarini aniq
idrok eta oladilar. Bahoviy hissiyotlar va ularni boshqarishni
aniq tahlil etishadi. Asosiy hissiyotlar sabablarini tushunadi, masalan, agar kimnidir
xafa qilsa, aybdorlik hissini ko‘rsatadi. Yaxshi yoki yomon xatti-harakatga baho
berishga qodir bo’lishadi. O‘yindagi g‘alaba onlarida shodlanishni biladilar, bu ham
bahoviy munosabatning yaqqol ko’rinishi hisoblanadi. O‘z bahoviy hissiyotlari
hamda kechinmalarini do‘stlari va yaqin kishilari bilan o‘rtoqlashadi. Qo‘rquv va
xavf nimaligini tushunishadi. Hammabop asarlarni mamnuniyat bilan tinglaydi va
ular borasida o‘z hissiy munosabatini bildiradilar. Ijtimoiylashuv, kattalar va
tengdoshlar bilan muloqotda ham qiymat tushunchalari o’z o’rniga ega bo’ladilar.
Muloqotda o‘z fikri, hissiyotlari va tasavvurlarini namoyon eta olishadi. Guruhda va
oilada tashkil etiladigan mehnat faoliyatida qatnashadilar. Iltimos yoki xabarni
suhbatdoshiga yetkazishni bilishadi. Mustaqil, kattalardan nisbiy mustaqilligini
namoyon etadi, bu jarayon ham baholash munosabatlarining ko’rinishlaridan biridir.
Yordam ko‘rsatishga tayyor bo’lishadi. Tanish insonlar bilan suhbatga oson
kirishadilar va suhbatlarida ham baho munosabatiga oid so’z qo’llay oladilar. Bu
yosh davrida ijtimoiy axloq qoidalari va me’yorlariga bo‘ysunadilar. (mumkin,
mumkin emas, yaxshi, yomon, kerak). Boshqa bolalar bilan barqaror do‘stona
aloqalar o‘rnata olishadi. So‘zlarni ma’nosiga ko‘ra to‘g‘ri qo‘llay oladilar. “Sevimli”
adabiy asarlar, ertaklar, hikoyalarning nomi va mualliflarini bilishadi. Rasm
bo‘yicha syujetlarni eslab qoladi va hikoya qiladi. Izchil fikr yuritadi, xulosalar
chiqaradi. Musiqa asariga hissiy munosabat bildiradi. Musiqa ohangiga mos
17
ravishda turli harakatlar o‘ylab topishi mumkin. Bu jarayonda baho qiymatiga ega
jarayonlarning ma’lum ko’rinishlari namoyon bo’ladi. Badiiy asarlar qahramonlari
rolini o‘ynashi mumkin. Amaliy san’at turlari borasida dastlabki bahoviy
tushunchalarga ega bo’lishadi. O‘z loyihalarini yaratish g‘oyalarini bildiradi.
Musiqiy uslublarni va ularning baho qiymatlarini ajrata bilishadi. Kichik ssenariylar
tuzib sahna ko‘rinishini tashkil eta oladi, baho bera olishadi. Kostyumlarni bezatishi,
guldastalar yasashi, oddiy retseptlar bo‘yicha ovqat tayyorlashlarida o’z baholarini
ifoda eta olishadi.
6-7 yoshli bolalarda:
Ushbu yosh davrining baho munosabati turlaridan eng avvalgi navbatda, o‘z
tashqi ko‘rinishiga e’tibor beradi. Jismoniy mashqlarni mustaqil bajaradilarga,
ularga tavsifiy baho bera olishadi. Tabiat burchagi o‘simliklar va jonzodlarni
parvarishlaydi, ular orasida ham “sevimli”, “chiroyli” va shu kabi baho qiymatiga
ega rivojlanish shakllanadi. Ayni shu yoshdan sog‘lik uchun “zararli” bo‘lgan
harakatlarni tushunishadi ya’ni baho qiymatining salbiy ko’rinishlatriga nisbatan
ham ma’lum rivojlanish jarayonlari shakllanadi (chekish, ichkilikbozlik, olov bilan
o‘yinlar va hokazo). MTTda, ko‘chada va transportda o‘zini tutishgadoir baho
qoidalarini bilishadi. Yo‘lovchi va velosiped haydovchilari uchun yo‘l harakatiga
oid bahoviy qoidalarini biladilar. Yong‘in xizmati (101), militsiya (102), tez yordam
(103), gaz xizmati (104) raqamlarini aytadilar.
Xavfli vaziyatlarda o‘zini qanday tutishni biladi va tushuntirishadi, ya’ni baho
munosabatining ko’rinishlari mavjud hisoblanadi. Supermarket, shahar, qishloq va
dalada yo‘qolib qolganda bahoviy o‘zini qanday tutish kerakligini tushunadilar.
Mustaqillikka intiladi, o‘z jinsi (gender), oilaviy mansubligi haqida ijobiy his-
tuyg‘ularni tan oladi va his qiladi. O‘z millati, tili va madaniyatining bahoviy asosiy
elementlarini bilishadi. Yuklanayotgan bahoviy vazifalarni qabul qiladi va faollikni
ko‘rsatadi. O‘z qarorlarini qabul qila olish layoqatini namoyon qila oladilar.
Boshqalarga o‘rnak bo‘lishga intiladilar. Hissiyotlar va ularni boshqara olishadilar,
18
bu jarayon ham bahoviy munosabat shakllangandagina namoyon bo’ladi. O‘z
hissiyotlarini namoyon qilishni nazorat qila oladilar. Turli ijtimoiy vaziyatlarda
emotsional bahoviy javob qaytara oladilar. O‘z hissiy holatini
so‘zlar bilan ifoda eta oladi. Boshqa odamlar yoki adabiy asarlar qahramonlari
bahoviy hissiyotlari haqida gapira olishadi. O‘zini yomon his qilayotganlarga
hamdard bo‘ladi va ularni ovuntiradi. Kattalar va tengdoshlari bilan osonlik bilan
baho munosabatiga oid muloqotga kirishadi. Qiyin bahoviy vaziyatlarda konstruktiv
yechim izlaydi. Boshqalar xatti-harakatlari to‘g‘risida o‘z taassurotlarini ifoda etadi.
Boshqalar muvaffaqiyatiga quvonish qobiliyatini namoyon qiladilar. Ziddiyatlarni
hal qilishning bir nechta usulidan foydalanadi (tinchlantiradi, o‘z o‘yinchog‘ini
beradi, muloyim so‘zlar aytadi). O‘yinlar o‘ylab topadi, syujetli-rolli o‘yilarda
qatnashadi, turli ertaklarni dramalshtirishda qatnashadi.
Gapdagi sinonim va antonimlarni topib, berilgan so‘zlarga ularni moslaydi.
Bu jarayon ham bahoviy munosabatning shakllangsanligidan dalolat beradi. Musiqa
asarining kayfiyati va xarakterini aniqlashga qodir bo‘lishadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarda chaqaloqlik davridan boshlab baho
munosabati shakllanadi. Har bir yosh davrda turli ko’rinishdagi bahoviy
munosabatlar shakllanadi. Tarbiyalanuvchilarning yuqoridagi ma’lumotlari asosida
bir qancha metodik ishlanmalar va nazariyalarda qo’llash mumkin. Malumotlar “Ilk
qadam” Davlat o’quv dasturi asosida shakllantirilgan.
19
II BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI
YARATUVCHANLIGINI SHAKLLANTIRISHDA DAVLAT TALABLARI
2.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotida ta’lim sifatini oshirish va bolalar nutqini
rivojlantirishda davlat talablari
Bolaning tovush talaffuzini tekshirish vaqtida buyumli rasmlar nomini
ayttirishda lug`at tarkibi, grammatik qurilishi ham kuzatiladi. Gapda so`zlar o`rnini
almashtirmayotganligi, bo`g`inlar tashlab ketilmayotganligi aniqlanadi. Tarbiyachi
so`zlardan gaplar tuzishga, gaplarda bog`lovchilarni ishlatishga, kelishik
qo`shimchalaridan to`g`ri foydalanishga o`rgatishda mazmunli rasmlardan
foydalanadi. Oldin ikki, keyin uch, to`rt, so`ngra undan ortiq so`zlardan foydalanib
gap tuzishga o`rgatadi. Tarbiyachi bu ishlarni amalga oshirishda bolalarning yosh
va o`ziga xos xususiyatlarini ta`limning didaktik tamoyillarini hisobga olishi kerak.
Maktabgacha ta’lim, yoshdagi bolalarning yaratuvchanligini shakllantirish
uchun quyidagi usullardan foydalanish mumkin: Iste'mol qilish va o‘rganish uchun
20
o‘yinlar: o‘yinlar yosh bolalarni fikrlash, muhokama qilish va yaratuvchanlikni
rivojlantirishga yordam beradi. o‘yinlar orqali bolalar rivojlanishlarini qo‘llab-
quvvatlash, masalan, tajriba va ko‘nikmalarni yaratish, muhokama qilish, masalalar
yechish va kreativlikni rivojlantirish imkonini beradi. Amaliy mashg‘ulotlar: Bolalar
uchun amaliy mashg‘ulotlar yaratish, ularni o‘zlarini ifoda qilish, kichik loyihalar
yaratish va jismoniy tajribalarni oshirishga yordam beradi. Masalan, resim, qog‘oz
ishi, model yaratish, quvvatlash mashg‘ulotlari va boshqa ko‘plab faoliyatlar orqali
bolalarni yaratuvchanlikni rivojlantirishga yo‘l ochish mumkin. Aralash
(birlashtirilgan) darslar: Bolalarning yaratuvchanlikni rivojlantirish uchun, turli
fanlarni birlashtirgan darslar o‘tkazish yaxshi bo‘ladi. Misol uchun, ilmiyfanlardan
foydalanib matematika, elon, tarix va san'atning birlashmasi orqali yaratuvchanligi
rivojlantirish mumkin.
Tarbiyalash metodlari: Tarbiyalash jarayonida o‘qituvchilar va ota-onalar
o‘rniga bolalarga o‘z fikrlarini ifoda qilish, topshiriqlarni o‘zlashtirish, boshqalar
bilan ishlashni o‘rgatish va savollar yaratish uchun imkon berish lozim. Bu tarz
metodlar bolalar o‘rtasidagi muloqotni rivojlantiradi va ularning o‘z fikrlarini
ifodalash, takliflar qilish va qaror qabul qilish qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Tayyorlov va o‘qitishda yaratuvchanlikning o‘rnini belgilash: Maktab o‘qituvchilari
yaratuvchanlikni rivojlantirish uchun talabalarga tayyorlov berishlari kerak. Bu,
talabalarning fikrlarini qo‘llab-quvvatlash, burchaklash, tushuntirish va kichik
loyihalar orqali ularni muvaffaqiyatga erishishga o‘z hissalarini qo‘shishlari bilan
amalga oshirilishi mumkin.
Ko‘rgazma va bilim yurtlari tashkilotlash: Maktab o‘qituvchilari va ota-onalar
o‘rtasida yaratuvchanlikni rivojlantirish uchun ko‘rgazmalar va bilim yurtlari tashkil
etish foydali bo‘ladi. Bu imkoniyatlar talabalarga qo‘shimcha ta’lim imkoniyatlari,
laboratoriyalar, o‘rgatish dasturlari va hamkorlik imkoniyatlarini taqdim etadi.
Suhbatlar, yozuvlar va maqolalar: Talabalarga yaratuvchanlik haqida suhbatlar
o‘tkazish, ularga yaratuvchanlik bo‘yicha yozuvlar yozish va ularga yaratuvchanlik
tarixi, mutaxassislar haqida maqolalar o‘qish imkonini taqdim etish foydali bo‘ladi.
21
Bu ularga yaratuvchanlik tarixidagi mashhur shaxslar, ularning ishlaridan misollar
va yaratish tarzlaridan bahramand bo‘lishga imkon beradi.
Maktabgacha ta’lim
yoshdagi bolalar yaratuvchanligini shakllantirish uchun bu usullardan foydalanish
talab etiladi. Bu usullar orqali bolalar o‘z fikrlarini ifoda qilish, ko‘nikma yaratish,
masalalar yechish va kreativlikni rivojlantirishga yo‘l ochishlari mumkin.
O‘zbekiston Respublikasining maktabgacha ta’lim maskanlarida nazariy yoki
amaliy ishlarni yechishda barcha tahlil qilingan uslublaridan samarali foydalanishni
taxmin qiluvchi rivojlanuvchi texnalogiyalarni tezlik bilan qidirish va mavjud
bo‘lgan an'anaviy texnalogiyalarni takomillashtirish-reproduktiv olib borilmoqda.
Maktabgacha ta’limda rivojlanuvchi texnalogiyalar deb, ta’limiy tomonda ko‘zlagan
maqsadlarni foydali amlaga oshirishga imkon yaratuvchi tarbiya va ta’lim tizmining
nazariy asoslangan uslub va vosita qurilishini amalga oshirish nazariyasi tushuniladi.
Maktabgacha
ta’limda
rivojlanuvchi
texnologiyalardan
samarali
foydalanishda ta’limiy ko‘zlangan maqsadlar bir xil berilib, ularning ketma-ketligi
turli xil o’zgarishlar va maqsadlarga erishilgan natijalarni oxirgi baholash
mezonining saqlanishiga bir xil turda ta’limiy tashkillashtirishni asosiy maqsad
sifatida mo‘ljallaydi. Maktabgacha ta’limda rivojlanuvchi pedagogik texnologiyalar
ta’limiy tizimiga, shuningdek, bolaning psixologik rivojlanuvchi jarayoniga,
ularning ijtimoiy xususiyatlari, ijodiy qobiliyatlari, ruhan rivojlanishiga
yo‘naltirilgan. Ta’lim sohasini insonparvarlashtirish muhitlarida rivojlantiruvchi
texnologiyalar psixologik tarafdan bolani ijodiy boshqarish,
to‘g‘rirog‘i ularni qanday bo‘lsa, shu holicha boshqarish;
ijobiy-shaxsiy olamiga yo‘nalganlik;
bolaga olam tarafidan xadya etilgan fazilatlarni aniqlash va ochish;
hozirgi kelajak takomillashish tizimida o‘qitish;
erkin ravishda tarbiyalash; ijtimoiy tomondan ehtiyojlarn qo‘llabquvvatlash;
22
maktabgacha bo‘lgan o‘quvchilarning yoshi vaqtining muhim yetakchi jarayoni-
asosan o‘yin faoliyatidan foydalanish;
Ta’limiy va tarbiyaviy faoliyatini ishga tushirish barcha vaqt baholashni,
natijasini va ushbu tizmi tahlilini amalga olishni majbur etilganligi tufayli har xil
rivojlanuvchi texnalogiyalarni diagnostik tomondan tufayli qurish zarur. Ta’lim
sifatiga o‘quvchining bilim olish natijasiga shunchalik amalga berilganligiga uzviy
bog‘liqdir. Rivojlanuvchi pedagogik texnalogiyaning rivojlanishi o‘quvchiga
nisbatan muhim ne'mat sifatida qarsh, bolaga nisbatan ishonish, ham unga yuqori
mutaxassis sifatida uni tan olish, bolaning hamma qonunhuquqlarini mustahkamlash
muomalalari bilan ehtiyojlarini ta’minlash zarur.
Maktabgacha ta’lim sifatini yo‘naltirish mezonini, ya’ni yuqoridan
mustahkamlab qo‘yilgan ta’lim yoki o‘quv maqsadlariga erishishda bolaning bilim
bilish jarayonini nazorat qilish va koreksiyalashning ko‘plab qonunlar sohasini
o‘rganish bilan aniqlash shart. Mamlakatimiz ta’lim texnalogiyasi, o‘quv maqsadlari
doimo o‘zgarib turishi, vakolatli kirishish yordamida bunyod etilgan federal
mamlakat o‘quv o‘quv mezonlarini takomillashtirish bilan uzviy bog‘liq
muammolarni hayoti davomida boshdan kechirmoqda.Muammolar paydo bo‘ladi va
muhim ta’lim tizimida individual jihozlarni tubdan ko‘rib chiqish uchun vaqt soni
kamaytiradi va ushbu voqealarning hammasi yangicha qonun, ijtimoiy ta’lim
texnalogiyalarini ishlab chiqarish va amalga oshirish bilan uzviy bog‘langan o‘qitish
uslublari va o‘quv tizimlari va o‘rgatish usullari va shakllarini izalshni talab
qiladi.Bor rivojlanuvchi texnalogiyalarni sifatli qo‘l va bilim tomonidan ongli
ravishda erkin tanlsh uchun va shuningdek, ta’lim va tarbiyada ma’qul natijalarni
qo‘lga kiritadiganlar asosiy ahamiyatga qodir bo‘lganlar asosiy fazilatlarni anglab
yetish zarur. Sifatli rivojlangan o‘quv tiziming doirasida rivojlanuvchi interfaol va
interaktiv texnalogiyalardan keng foydalanish joriy etilgan. Hozirgi kunda ijtimoiy
aloqa texnalogiyalarning ya’ni, axborot-kommunikatsiya texnalogiyalarning tezlik
bilan takomillashishi, maktabgacha bo‘lgan o‘quv tizmining hamma turlarining
ahamiyati va shakllantirish uchun zarur shart-sharoitlar vujudga kelmoqda. Bular
23
esa o‘z navbatida yangicha ta’lim jarayonlarida o‘z aksini topadi. Ushbu
maktabgacha bo‘lgan o‘quv maskanlari ta’limiga interfaol o‘qitish va interfaol
texnalogiyalarni tadbiq etish uchun standart talablari hisoblanadi.
Maktabgacha
bo‘lgan
o‘quvchilar
uchun
zamonaviy
kompyuter
texnalogiyalarini yangicha, foydali va keng qamrovli tizmida tadbiq etishongli nutq
sifatini oshirish, ekologik, estetik, matematik takomillashish kamchiliklarini
yechishga yordam beradi, shuningdek, ijodkorlik, tasavvur, xotira tizim
ko‘nikmalarini, mantiqiy nutqni takomillashishga yordam beradi. Boshqa tomondan
interaktiv ta’lim tizimidan keng foydalanish ta’lim sohasining har bir
qatnashchisining boshqarishning yoki bo‘lmasa, har bir fikrni mustanso qiladi. Har
tomonlama rivojlangan zamonaviy aholining takomillashishi rivojlanish xabarlari
tajribasini, pedagogik izlanishlarni bir joyga birlashtirish va ta’lim faoliyatlarni
tubdan o‘zgartirib, uni tashkil qilish talab qiladi va bu kamchilikalrni yechimlarini
hal
etish
sohalaridan
biri
o‘quvchilar
bilan
tarbiyaviy
faoliyatlarni
mustahkamalashni muhim yondashuvi hisoboblanadi.
2.2 Ilk va maktabgacah yoshdagi bolalarni rivojlanishida qo‘yiladigan davlat
talablarida tabiat bilan tanishtirish
Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo’yiladigan Davlat
talablariO’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020- yil 22-dekabrda
“Maktabgacha ta’lim va tarbiyaning davlat standartini tasdiqlash to’g’risida”gi 802-
sonli qarori bilan tasdiqlandi. O’zbekiston Respublikasining ilk va maktabgacha
Yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo’yiladigan talablari ilk va maktabgacha yoshdagi
bolalarni har tomonlama rivojlantirish, ta’lim-tarbiya berish, maktab ta’limiga
tayyorlash bo’yicha davlat talablarini belgilaydi .
24
Mashg’ulotlar bolalarga ta’lim va tarbiya berishning asosiy vositasi
hisoblanadi. Dasturda belgilangan bilim va malakalarni tarbiyachi ta’lim tamoyillari
asosida bolalar o’zlashtira oladigan qilib tashkil etadi. Kundalik hayotda kuzatish,
o’yin, mehnat vaqtida bolalarning shaxsiy bilimlari yig’ilib boradi. Mashg’ulotlar
ularni aniqlash va sistemalashtirish imkonini beradi. Bolalarni tabiat bilan
tanishtirishning xilma-xil yo’llari mavjud. Mashg’ulotlarning
ayrimlarida boshlang’ich bilimlar shakllantiriladi. Buning uchun tarbiyachi kuzatish,
rasmlarni ko’rish, badiiy asarlarni, hikoyalarni o’qish, diafilm va shunga
o’xshashlarni ko’rsatishdan foydalanadi. Boshqa mashg’ulotiarda esa bilimlar
aniqlanadi, kengaytiriladi va chuqtirlashtiriladi. Mashg’ulotlarda bu xildagi
suhbatlar, didaktik o’yinlar, umumlashtiruvchi so’zlardan, bolalarning tabiatdagi
mehnatidan foydalaniladi. Barcha guruhlarda mashg’ulotlarga qo’shimcha sifatida
maqsadli sayrlar o’tkaziladi.
Ekskursiya. Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalarni tabiat bilan
tanishtirishda ta’lim berishning tashkiliy formalaridan biri ekskursiyadir. Ekskursiya
jarayonida bolalar ona tabiat to’g’risida aniq tasavvurga ega bo’ladilar. Bu tasavvur
tabiatni ko’rish, eshitish, sezish orqali idrok etiladi. Ekskursiya bolalarni tabiatni
o’ziga xos hodisa va voqealari bilan tanishtiribgina qolmay, balki shu bilan qatorda
insonlarni tevarak-atrofdagi o’zgartiruvchi faoliyatining natijalari bilan ham
tanishtirib boradi. Bu esa kishilarning yaratuvchanlik faoliyatiga hurmatini
tarbiyalaydi va unda qatnashish xohishini uyg’otadi, o’z o’lka tabiatidan, unda
yashovchi mehnat ahlidan g’ururlanish hissini mustahkamlaydi. Yuqorida tilga
olingan barcha metodlar va usullar bolalarda tabiatga nisbatan qiziqish uyg’otadi,
ularni yanada sinchkovlik bilan kuzatishga, kuzatayotgan narsa ustida chuqurroq
o’ylashga, fikr, bilim doirasini kengaytirishga, har xil tabiiy voqea, hodisalarni so’z
bilan chiroyli qilib to’g’ri ifodalab berishga o’rgatadi.
Tabiat bilan tanishtirishning pedagog asoschilari : Chexiyalik mashhur
pedagog Ya.A. Komenskiy bashariyat tarixidan demokratik pedagogikaning
asoschisi sifatida o’rin olgan. U o’zining ongli hayotini va amaliy pedagogik
25
faoliyatini, yaratgan ilmiy asarlarini bolalarni o’qitish va tarbiyalashdek oliyjanob
ishga bag’ishlagan. Uning fikricha, inson tabiatning eng go’zal mavjudotidir. Inson
tabiatga ergashib, hamma narsani bilib olishi mumkin. O’zining «Buyuk didaktika»,
«Tillar hamma fanlarning ochiq eshigi», «Fizika», «Falakiyot», «Onalar maktabi»,
«Tinchlik farishtasi» kabi asarlarida o’zining muhim pedagogik g’oyalarini
ifodalagan.I.G.Pestalossi 1746- yilda shveytsariyalik shifokor oilasida tug’ilgan. U
o’z zamonasining mashhur pedagogi bo’lgan. Uning fikrlari haligacha pedagogika
sohasida qo’llanib kelinadi.
U «Gertruda o’z bolalarini qanday qilib o’qitadi», «Kuzatish alifbosi», «Son
to’g’risida ko’rsatmali ta’lim», «Oqqush qo’shig’i» kabi asarlarni yaratdi. I.G.
Pestalossining fikricha, bolaga berilayotgan tarbiya tabiat bilan uyg’un bo’lishi
kerak. U Ya.A. Komenskiy, Jan Jak Russolarning ushbu g’oyasiga amal qildi. S.A.
Veretenikova «Bolalarni tabiat bilan tanishtirish metodikasi» kitobida, har bir yosh
guruhidagi bolalarni yil fasllariga qarab tabiat bilan tanishtirish metodini asoslab
bergan. P.G. Samorukova tahriri ostidagi «Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni
tabiat bilan tanishtirish» o’quv qo’llanmasida tabiat bilan tanishtirish metodlari,
vositalari va usullari, ish shakllari, bolalar bog’chasi hovlisidagi tabiat burchagini
tashkil etish masalalari keng yoritilib berilgan. M.M. Markovskaya «Bolalar
bog’chasida tabiat burchagi» kitobida, tabiat burchagini tashkil etishning shart-
sharoitlari, undagi xona o’simliklari, hayvonlar, tabiat burchagidagi mavsumiy
ishlar, bolalarni tabiat burchagidagi hayvonlar bilan tanishtirish yo’llarini ko’rsatib
bergan. A.G. Grigoryans, U.B. G’ofurovalarning «Bolalar bog’chasida ekologik
tarbiya» nomli qo’llanmalarida ekologik tarbiya berish metodlari, yo’llarini misollar
orqali yoritib, shuningdek bolalarda oddiy izlanuvchanlik faoliyatini tarbiyalashning
yo’llari haqida qimmatli maslahatlar berishgan.
26
Xulosa
Maktabgacha yoshdagi bolalarning asosiy faoliyati bu o’yin hisoblanadi.
o‘yinbolalarning tabiiy holatidir. Bolalar o’yin jarayonida o’zlarini erkin tutishni,
mustaqil fikr bildirishni, ijodkorligini va nutqini rivojlantirib borishda o’z
ahamiyatiga ega. O’yin faoloiyatida maktabgacha yoshdagi bolalarning nutqiga
bo’lgan tasiri haqida aytib o’tish zarur. O’yinlar qo‘llanilishiga qarab turlarga
bo’linadi. Shulardan didaktik o’yinlarning bola nutqining rivojlanishida o’z
hissasini qo’shadi. Didaktik o’yinlar bolalar rivojlanishiga turlicha tasir ko’rsatadi.
O’yinlarni qo’llash jarayonida bolalarning individual xususiyatlarini inobatga olish
zarur. Shu jumladan nutqi to’liq rivojlanmaganl bolalar bilan korreksion ish olib
boriladi. Nutqi to‘liq rivojlanmagan bolalar turmush mavzusiga oid o‘yinlarni
ko‘proq yaxshi ko‘radilar, chunki ular uncha keng tasavvurni talab etmaydi va har
kuni kuzatiladigan tanish sahnalardan iborat bo‘ladi. Biroq ko‘p holda ularning
o‘yinlari o‘zining bir xilligi, mazmuni deyarli boyitilmasligi bilan xarakterlanadi.
o‘ylab qo‘yilgan fikr mustahkam bo‘lmaydi va o‘yin ayrim hollarda
tugallanmay to‘xtatib qo‘yiladi. Nutqiy nuqsonga ko‘ra o‘zaro muloqot
imkoniyatlari cheklangan bo‘ladi. Xulosa qilib aytganda, nutqi to‘liq rivojlanmagan
bolalarda o‘yin faoliyati me'yorda nutq rivojlanishiga ega tengdoshlariga nisbatan
ancha sust bo‘ladi, o‘yin yangi detallar bilan boyitilmaydi. Nutqi to‘liq
rivojlanmagan bolalar uchun ijodiy topshiriqlarni bajarish qiyinchilik tug‘diradi:
masalan, pedagog hikoyasini qayta gapirib berish, shaxsiy tajribadan olingan
hodisalarni gapirib berish. Ular so‘zning ko‘chma ma’nosini metaforalarni yaxshi
tushunmaydi. Bu muammolarni bartaraf etish uchun rivojlantiruvchi ta’lim dasturini
ishlab chiqish va mashg‘ulotlarda bolalar bilan tasavvurni takomillashtirish va bola
ijodiy qobiliyatlarini faollashtirishga qaratilgan maxsus topshiriq va mashqlardan
muntazam foydalanish kerak.
Nutq nuqsonlariga ega bolalarga berilgan vazifalar murakkablashtirilganida
qiyinchiliklar paydo bo‘ladi. Nutqi to‘liq rivojlanmagan bolalar predmet obrazlarini
belgiangan sharoitlarda ancha qiyinchilik bilan idrok qiladilar: qarorni qabul qilish
27
vaqti cho‘ziladi, bolalar o‘z javoblariga ishonmay ikkilanadilar, predmet-hodisalarni
tanishda xatoliklar kuzatiladi, axborot ortgani sari predmetning belgilarini ajratish
ham qiyinlashadi.
Dastur bolalarga ta’lim-tarbiya berish vazifalarini, mazmunini shakllantirish
uslublarini va pedagogika fani taraqqiyoti ustuvor yo’nalishlarini o’z ichiga oladi.
Dastur maktabgacha yoshdagi bolalar ta’lim-tarbiyasida quyidagi dastur talablariga
asoslanib tuzilgan bo’lib, unda bolaning rivojlanishi, ruhiyati, ta’lim-tarbiyasidagi
davrlari, davrlariga monand o’zgarishlar, muommolar haqida hikoya qiladi. Ushbu
dastur nafaqat tarbiyachi uchun, balki oila va ota onalar uchun ham eng yaqin
maslahatchi bo’lib hisoblanadi.
Adabiyotlar ro‘yxati:
1. Sh.Mirziyoyev "2017-2021-yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida" 29.12.2016 y. Qarori
28
2. Ilk qadam davlat dasturi 2018 yil
3. O‛zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim tashkilotlari uchun Davlat o’quv
dasturi (takomillashtirilgan ikkinchi nashr) Тoshkent-2022
4. Urmonovich N. O. MANGOSTEEN NUTRITIONAL PRICE AND
FUNCTIONAL
PROPERTIES
//ОБРАЗОВАНИЕ
НАУКА
И
ИННОВАЦИОННЫЕ ИДЕИ В МИРЕ. – 2023. – Т. 14. – №. 5. – С. 3-5.
5. S.X.Jalilova, S.M.Aripova. Maktabgacha yoshdagi bolalar psixologiyasi. O’quv
qo’llanma. Toshkent-Faylasuflar-2013, 2017.
6. N.G.Kamilova. Detskaya psixologiya. Uchebnoye posobiye. “Voris-nashriyot” T.-2007.
7. Садикова, Д. Х. (2023, January). Аппликация-Средство Развития
Творчества Детей Дошкольного Возраста. In International Conferences (Vol.
1, No. 2, pp. 87-91).
8. Sadikova, D. K., & Mansurova, A. M. (2023). Study of Foreign Experience in
The Application of Steam Technologies in Preschool Education. European
Journal of Pedagogical Initiatives and Educational Practices, 1(2), 162-167.
9. Paджaпoвa, З. Т., & Миpзaевa, Г. З. (2023). ИННOВAЦИOННAЯ
ТЕХНOЛOГИЯ
В
ЛAНДШAФТНOМ
ДИЗAЙНЕ.(в
дoшкoльных
oбpaзoвaтельных opгaнизaциях). Analysis of world scientific views
International Scientific Journal, 1(4), 70-76.
10. Radjapova, Z., & Abduraufova, U. (2023). The Importance Of Using Methods
In The Professional Training Of Future Teachers On The Basis Of An Integrative
Approach. Science and innovation, 2(B1), 337-340.
11. Tirkashevna, R. Z. (2023). PEDAGOGIK KOMPETENTLIK-SHAXSGA
TA’LIM-TARBIYA BERISHNING MUHIM SHARTI. Science and innovation,
2(Special Issue 9), 125-128.
29
12. Akhmedova, N. E. (2023). People’s practical art traditions as the basis for
developing the artistic-pedagogical abilities of future art teachers. Science and
innovation, 2(B4), 701-705.
13. V.M.Karimova, F.A.Akramova. Psixologiya. Ma’ruzalar matni FTDK,DITAF
T.- 2000
14. Akhmedova, N. (2023). EMBROIDERY IN UZBEKISTAN: A RICH
HISTORY AND PRACTICAL CRAFTSMANSHIP. Science and innovation,
2(C5), 81-84.
15. Ахмедова,
Н.
Э.
(2022).
МАРКАЗИЙ
ОСИЁДА
ТЕМУР
ВА
ТЕМУРИЙЛАР ДАВРИ МЕЪМОРИЙ БЕЗАК ТУРЛАРИНИ ТАҲЛИЛ
ҚИЛИШ НАТИЖАСИДА ЁШЛАРНИ АҚЛИЙ ВА МАЪНАВИЙ
ТАРБИЯЛАШ САЛОХИЁТИГА ТАЪСИР ҚИЛИШ ОМИЛИ. Oriental
renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 41-
45
16. Artikbayeva, A. A. (2023). IJTIMOIY HAMKORLIK ASOSIDA BO’LAJAK
TARBIYACHILARNING
KASBIY
KOMPENTENSIYALARINI
RIVOJLANTIRISH. Лучшие интеллектуальные исследования, 4(1), 187-190.