Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi

Yuklangan vaqt

2025-08-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

18,2 KB


 
 
 
 
Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi 
 
 
      
Ilmiy tadqiqotlar olib borishning asosiy usullari Ilmiy tadqiqotlarni amalga 
oshirish ma’lum bir sistemaga va oldindan ishlab chiqilgan rejaga asosan olib 
boriladi. Ilmiy tadqiqotdan ko‘zlangan maqsadga erishish aniq bir tadqiqot olib 
borish uslubiga tayangan holda va unga asosan amalga oshiriladi. Umuman 
tadqiqotlar olib borishda juda ko‘plab usullardan foydalaniladi. Ulardan ayrimlari 
turli xil fan sohalarida foydalanilishi mumkin. Masalan, matematik usullar, fanning 
turli sohalarida qo‘llanilsa, tenzometrik o‘lchash – mexanikada, sistemali 
yondashuv, termodinamik usul – energetikada va h.k. 
Aniq usullar aniq bir obyektning mohiyatini o‘rganish, ko‘zlangan ilmiy va 
amaliy muammoni yechish bilan bog‘liq tadqiqot obyektining xususiyatlari va 
o‘ziga xos tomonlarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Masalan, energotexnologik 
jarayonlarda energiya tejamkorlik muammolarni yechishda energetik balans 
tenglamasiga va energiyani saqlanish qonuniga asoslaniladi. Elektromagnit 
jarayonlarini o‘rganishda Maksvel tenglamalar sistemasi va elektrodinamika 
qonunlaridan foydalaniladi. 
Ilmiy tadqiqotlar olib borish borliq haqidagi obyektiv bilimlarni ishlab chiqish 
va nazariy tomondan sistemalashtirishdan iborat inson faoliyati sohasi bo‘lib, u 
quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 
– ilmiy tushunchalar, tamoyillar va aksiomalar, ilmiy qonunlar, nazariyalar va 
farazlar, empirik ilmiy faktlar, uslublar, usullar va tadqiqot yo‘llari tarzidagi 
uzluksiz rivojlanib boruvchi bilimlar tizimini; 
Logotip
Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi Ilmiy tadqiqotlar olib borishning asosiy usullari Ilmiy tadqiqotlarni amalga oshirish ma’lum bir sistemaga va oldindan ishlab chiqilgan rejaga asosan olib boriladi. Ilmiy tadqiqotdan ko‘zlangan maqsadga erishish aniq bir tadqiqot olib borish uslubiga tayangan holda va unga asosan amalga oshiriladi. Umuman tadqiqotlar olib borishda juda ko‘plab usullardan foydalaniladi. Ulardan ayrimlari turli xil fan sohalarida foydalanilishi mumkin. Masalan, matematik usullar, fanning turli sohalarida qo‘llanilsa, tenzometrik o‘lchash – mexanikada, sistemali yondashuv, termodinamik usul – energetikada va h.k. Aniq usullar aniq bir obyektning mohiyatini o‘rganish, ko‘zlangan ilmiy va amaliy muammoni yechish bilan bog‘liq tadqiqot obyektining xususiyatlari va o‘ziga xos tomonlarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Masalan, energotexnologik jarayonlarda energiya tejamkorlik muammolarni yechishda energetik balans tenglamasiga va energiyani saqlanish qonuniga asoslaniladi. Elektromagnit jarayonlarini o‘rganishda Maksvel tenglamalar sistemasi va elektrodinamika qonunlaridan foydalaniladi. Ilmiy tadqiqotlar olib borish borliq haqidagi obyektiv bilimlarni ishlab chiqish va nazariy tomondan sistemalashtirishdan iborat inson faoliyati sohasi bo‘lib, u quyidagilarni o‘z ichiga oladi: – ilmiy tushunchalar, tamoyillar va aksiomalar, ilmiy qonunlar, nazariyalar va farazlar, empirik ilmiy faktlar, uslublar, usullar va tadqiqot yo‘llari tarzidagi uzluksiz rivojlanib boruvchi bilimlar tizimini;
– bilimlarning mazkur tizimini yaratish va rivojlantirishga yo‘naltirilgan 
insonlarning ilmiy ijodi; – insonlar ijodining ilmiy mehnat obyektlari, vositalari va 
ilmiy faoliyat sharoitlari bilan ta’minlovchi muassasani. 
Tadqiqot olib borish faktlar to‘plashdan boshlanadi, ular o‘rganiladi va 
sistemalashtiriladi, umumlashtiriladi, ma’lum bo‘lganlarni tushuntirish va 
yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi ilmiy bilimlar mantiqiy tuzilgan 
sistemalarni yaratish uchun ayrim qonuniyatlarni ochishdan iborat bo‘ladi. Tamoyil 
(postulat)lar va aksiomalar ilmiy bilishning boshlang‘ich holati hisoblanadi, bular 
sistemalashtirishning boshlang‘ich shakli bo‘lib, ta’limot, nazariya va h.k. (masalan, 
kvant mexanikasidagi Bor postulati, Yevklit hodisasi aksiomalari va b.)lar asosida 
yotadi. Ilmiy bilimni umumlashtirish va tizimlashtirishning oliy shakli bo‘lib ta’rif 
hisoblanadi. U mavjud obyektlar, jarayonlar va hodisalarni umumlashtirib 
idroklashga, shuningdek, yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi 
tadqiqotlarning ilmiy tamoyillari, qonunlari va usullarini ifodalaydi. Ilmiy bilim 
tizimida ilmiy qonunlar muhim tarkibiy qism bo‘lib hisoblanadi, bular tabiat, 
jamiyat va tafakkurdagi eng ahamiyatli, barqaror va takrorlanuvchi obyektiv ichki 
bog‘liqlikni aks ettiradi. Odatda ilmiy qonunlar umumiy tushunchalar, kategoriyalar 
jumlasiga kiradi. Olimlar ilmiy natija (ijobiy yoki salbiy)ga erishish vositasi 
sifatidagi daliliy materiallarga yetarlicha ega bo‘lmagan hollarda faraz 
(gipoteza)dan foydalanadilar. 
 
Faraz ilmiy taxmin bo‘lib, tajribada tekshirishni talab etadi va nazariy jihatdan 
ishonchli ilmiy nazariya bo‘lish uchun asoslanishi lozim. Fan masalalarni hal qilish 
omili bo‘lib, nazariyalar ishlab chiqish, borliq obyektiv qonunlarini ochish, ilmiy 
faktlarni aniqlash va h.k.lar hisoblanadi. Bular ilmiy bilishning umumiy va maxsus 
usullaridir. Umumiy usullar uch guruhga bo‘linadi: – empirik tadqiqot usullari 
(kuzatish, qiyoslash, o‘lchash, eksperiment); – nazariy tadqiqot usullari 
(mavhumdan aniqlikka tomon borish va b.); – empirik va nazariy tadqiqot usullari 
(tahlil va sintezlash, induksiya va deduksiya, modellashtirish, abstraktlash va b.). 
Kuzatish – bilish usuli. Bunda obyektni o‘rganish unga aralashuvsiz amalga 
oshiriladi. Mazkur holda faqat obyektning xossasi, uning o‘zgarish 22 tavsifi qayd 
Logotip
– bilimlarning mazkur tizimini yaratish va rivojlantirishga yo‘naltirilgan insonlarning ilmiy ijodi; – insonlar ijodining ilmiy mehnat obyektlari, vositalari va ilmiy faoliyat sharoitlari bilan ta’minlovchi muassasani. Tadqiqot olib borish faktlar to‘plashdan boshlanadi, ular o‘rganiladi va sistemalashtiriladi, umumlashtiriladi, ma’lum bo‘lganlarni tushuntirish va yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi ilmiy bilimlar mantiqiy tuzilgan sistemalarni yaratish uchun ayrim qonuniyatlarni ochishdan iborat bo‘ladi. Tamoyil (postulat)lar va aksiomalar ilmiy bilishning boshlang‘ich holati hisoblanadi, bular sistemalashtirishning boshlang‘ich shakli bo‘lib, ta’limot, nazariya va h.k. (masalan, kvant mexanikasidagi Bor postulati, Yevklit hodisasi aksiomalari va b.)lar asosida yotadi. Ilmiy bilimni umumlashtirish va tizimlashtirishning oliy shakli bo‘lib ta’rif hisoblanadi. U mavjud obyektlar, jarayonlar va hodisalarni umumlashtirib idroklashga, shuningdek, yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi tadqiqotlarning ilmiy tamoyillari, qonunlari va usullarini ifodalaydi. Ilmiy bilim tizimida ilmiy qonunlar muhim tarkibiy qism bo‘lib hisoblanadi, bular tabiat, jamiyat va tafakkurdagi eng ahamiyatli, barqaror va takrorlanuvchi obyektiv ichki bog‘liqlikni aks ettiradi. Odatda ilmiy qonunlar umumiy tushunchalar, kategoriyalar jumlasiga kiradi. Olimlar ilmiy natija (ijobiy yoki salbiy)ga erishish vositasi sifatidagi daliliy materiallarga yetarlicha ega bo‘lmagan hollarda faraz (gipoteza)dan foydalanadilar. Faraz ilmiy taxmin bo‘lib, tajribada tekshirishni talab etadi va nazariy jihatdan ishonchli ilmiy nazariya bo‘lish uchun asoslanishi lozim. Fan masalalarni hal qilish omili bo‘lib, nazariyalar ishlab chiqish, borliq obyektiv qonunlarini ochish, ilmiy faktlarni aniqlash va h.k.lar hisoblanadi. Bular ilmiy bilishning umumiy va maxsus usullaridir. Umumiy usullar uch guruhga bo‘linadi: – empirik tadqiqot usullari (kuzatish, qiyoslash, o‘lchash, eksperiment); – nazariy tadqiqot usullari (mavhumdan aniqlikka tomon borish va b.); – empirik va nazariy tadqiqot usullari (tahlil va sintezlash, induksiya va deduksiya, modellashtirish, abstraktlash va b.). Kuzatish – bilish usuli. Bunda obyektni o‘rganish unga aralashuvsiz amalga oshiriladi. Mazkur holda faqat obyektning xossasi, uning o‘zgarish 22 tavsifi qayd
etiladi va o‘lchanadi (masalan, elektr ta’minoti liniyani yil mobaynida taqsimlash 
transformatoridan ajratib qo‘yilish sonini kuzatish, elektr motorning bir yil 
mobaynida ishdan chiqish sonini kuzatish va boshqalar). Tadqiqot natijalari real 
mavjud obyektlarning tabiiy xususiyatlari va munosabatlari (bog‘liqliklari) xususida 
bizga ma’lumot beradi. Bu natijalar sub’yektning irodasi, sezgilari va istaklariga 
bog‘liq emas. 
Qiyoslash – bilishning keng tarqalgan usuli, “barcha narsalar qiyoslanganda 
bilinadi” tamoyiliga asoslanadi. Masalan,tuli seriyali elektr motorlarni ishga tushish 
toki bo‘yicha taqqoslash. Qiyoslash natijasida bir qancha obyektlar uchun umumiy 
va xos bo‘lgan jihatlar aniqlanadi. Bu ma’lumki, qonuniyatlar va qonunlarni bilish 
yo‘lidagi birinchi qadamdir. Qiyoslash samarali bo‘lishi uchun ikki asosiy talabga 
amal qilinishi zarur: 
– birinchidan, bunda o‘rtasida muayyan obyektiv umumiylik bo‘lishi mumkin 
bo‘lgan obyektlargina taqqoslanishi kerak; 
– ikkinchidan, obyektlarni taqqoslash ahamiyatli (bilish vazifasi sifatida) xossalar, 
belgilar bo‘yicha amalga oshirilishi lozim. Qiyoslashdan farqli o‘laroq, o‘lchash 
bilishning ancha aniq vositasi hisoblanadi. Bu usulning qimmati shundan iboratki, 
atrof borliqdagi obyektlar haqida yuqori aniqlikka erishiladi. Ilmiy bilishning 
empirik jarayonida o‘lchash, kuzatish va qiyoslashdagiga o‘xshashdir. Eksperiment, 
empirik tadqiqotning yuqorida ko‘rib o‘tilgan usullaridan farqli o‘laroq ancha 
umumiy ilmiy qo‘yilgan tajriba hisoblanadi. Bunda faqat kuzatib va o‘lchabgina 
qolinmay, balki obyekt yoki tadqiqot obyektining o‘zi mavjud bo‘lgan sharoit 
muayyan tarzda o‘zgartiriladi. Masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini quritish 
jarayoni eksperimental o‘rganilganda quritish vaqti davomiyligiga ta’sir 
ko‘rsatuvchi omillar quritish agentini harorati, namligi va tezligi o‘zgartirilib 
jarayon o‘rganiladi. Eksperiment natijasida bir yoki bir necha omillarni boshqa yoki 
boshqalarga ta’sirini aniqlash mumkin. Kuzatishdan farqli o‘laroq eksperiment 
tajriba takrorlanishini ta’minlaydi, obyekt xususiyatini turli sharoitlarda tadqiq etish 
va obyektni «sof holda» o‘rganishga imkon beradi. Empirik tadqiqot usullari ilmiy 
bilishda muhim ahamiyatga ega. Ular faqat farazni dalillash uchun asos bo‘libgina 
Logotip
etiladi va o‘lchanadi (masalan, elektr ta’minoti liniyani yil mobaynida taqsimlash transformatoridan ajratib qo‘yilish sonini kuzatish, elektr motorning bir yil mobaynida ishdan chiqish sonini kuzatish va boshqalar). Tadqiqot natijalari real mavjud obyektlarning tabiiy xususiyatlari va munosabatlari (bog‘liqliklari) xususida bizga ma’lumot beradi. Bu natijalar sub’yektning irodasi, sezgilari va istaklariga bog‘liq emas. Qiyoslash – bilishning keng tarqalgan usuli, “barcha narsalar qiyoslanganda bilinadi” tamoyiliga asoslanadi. Masalan,tuli seriyali elektr motorlarni ishga tushish toki bo‘yicha taqqoslash. Qiyoslash natijasida bir qancha obyektlar uchun umumiy va xos bo‘lgan jihatlar aniqlanadi. Bu ma’lumki, qonuniyatlar va qonunlarni bilish yo‘lidagi birinchi qadamdir. Qiyoslash samarali bo‘lishi uchun ikki asosiy talabga amal qilinishi zarur: – birinchidan, bunda o‘rtasida muayyan obyektiv umumiylik bo‘lishi mumkin bo‘lgan obyektlargina taqqoslanishi kerak; – ikkinchidan, obyektlarni taqqoslash ahamiyatli (bilish vazifasi sifatida) xossalar, belgilar bo‘yicha amalga oshirilishi lozim. Qiyoslashdan farqli o‘laroq, o‘lchash bilishning ancha aniq vositasi hisoblanadi. Bu usulning qimmati shundan iboratki, atrof borliqdagi obyektlar haqida yuqori aniqlikka erishiladi. Ilmiy bilishning empirik jarayonida o‘lchash, kuzatish va qiyoslashdagiga o‘xshashdir. Eksperiment, empirik tadqiqotning yuqorida ko‘rib o‘tilgan usullaridan farqli o‘laroq ancha umumiy ilmiy qo‘yilgan tajriba hisoblanadi. Bunda faqat kuzatib va o‘lchabgina qolinmay, balki obyekt yoki tadqiqot obyektining o‘zi mavjud bo‘lgan sharoit muayyan tarzda o‘zgartiriladi. Masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini quritish jarayoni eksperimental o‘rganilganda quritish vaqti davomiyligiga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar quritish agentini harorati, namligi va tezligi o‘zgartirilib jarayon o‘rganiladi. Eksperiment natijasida bir yoki bir necha omillarni boshqa yoki boshqalarga ta’sirini aniqlash mumkin. Kuzatishdan farqli o‘laroq eksperiment tajriba takrorlanishini ta’minlaydi, obyekt xususiyatini turli sharoitlarda tadqiq etish va obyektni «sof holda» o‘rganishga imkon beradi. Empirik tadqiqot usullari ilmiy bilishda muhim ahamiyatga ega. Ular faqat farazni dalillash uchun asos bo‘libgina
qolmay, balki ko‘pincha yangi ilmiy kashfiyotlar, qonunlar va boshqalarning 
manbayi hamdir. Empirik va nazariy tadqiqotlarda tahlil va sintez, deduksiya va 
induksiya, abstraktlash kabi universal usullar keng qo‘llaniladi. Tahlil usulining 
mohiyati tadqiqot obyektini fikran yoki xayolan tarkibiy qismlarga ajratib uning 
xossalari va xususiyatlarini alohida ajratib o‘rganishdan iboratdir. Masalan, elektr 
uskunalarning 
ekspluatatsion 
samaradorligini 
oshirish 
muammosiga 
oid 
tadqiqotlarda ularning puxtaligi, buzil-23 masdan ishlashligi, ta’mirlashga 
yaroqliligi masalalari alohida o‘rganiladi va natijalari asosida umumiy xulosalarga 
(yechimlarga) kelinadi. Mazkur holda obyektning ayrim unsurlarining mohiyati, 
ularning bog‘liqligi va o‘zaro ta’siri o‘rganiladi. Tahlildan farqli o‘laroq sintez 
tadqiqot obyektini yaxlit bir butun sifatida qismlarining birligi va o‘zaro 
bog‘liqligida bilishdan iboratdir. Masalan, mahsulotlarni quritish jarayoni 
davomiyligini o‘rganishda unga ta’sir ko‘rsatuvchi faktorlar issiqlik agenti 
temperaturasi, namligi, tezligi ta’sirlarini alohida o‘rganib ularni umumiy ta’siri 
haqida xulosa qilish. Analizdan keyin sintez o‘tkaziladi va ma’lum bir gipotezalar 
yaratiladi. Tahlil va sintez usullari bir-biri bilan bog‘liq va ilmiy-tadqiqot vaqtida 
biri ikkinchisini to‘ldiradi. Ular o‘rganilayotgan obyektning xossasi va tadqiqot 
maqsadiga bog‘liq holda turli shakllarda qo‘llanilishi mumkin. Empirik, unsuriy-
nazariy, tuzilmaviy-genetik tahlil va sintez mavjuddir. Empirik tahlil va sintez 
obyekt bilan yuzaki tanishishda qo‘llaniladi. Bu holda obyektning ayrim qismlari 
ajratiladi, uning xususiyatlari aniqlanadi, oddiy o‘lchashlar va umumiy yuzasidagi 
narsalarni qayd etish amalga oshiriladi. Tahlil va sintezning bunday shakli tadqiqot 
obyektini o‘rganishga imkon beradi, lekin bularning mohiyatini ochish uchun 
kamlik qiladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatini o‘rganish uchun gumanitar-
nazariy tahlil va sintezdan foydalaniladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatiga 
chuqurroq kirib borish uchun tuzilmaviy genetik tahlil va sintez imkon beradi. Tahlil 
va sintezning bunday shaklida tadqiqot obyekti mohiyatining barcha tomonlariga 
asosiy ta’sir ko‘rsatuvchi eng muhim unsurlar ajratiladi. 
 
Deduksiya 
va 
induksiya 
tadqiqot 
obyektini 
o‘rganishda 
mantiqiy 
xulosalashda o‘ziga xos “tahlil va sintez” hisoblanadi. Deduksiya umumiydan 
Logotip
qolmay, balki ko‘pincha yangi ilmiy kashfiyotlar, qonunlar va boshqalarning manbayi hamdir. Empirik va nazariy tadqiqotlarda tahlil va sintez, deduksiya va induksiya, abstraktlash kabi universal usullar keng qo‘llaniladi. Tahlil usulining mohiyati tadqiqot obyektini fikran yoki xayolan tarkibiy qismlarga ajratib uning xossalari va xususiyatlarini alohida ajratib o‘rganishdan iboratdir. Masalan, elektr uskunalarning ekspluatatsion samaradorligini oshirish muammosiga oid tadqiqotlarda ularning puxtaligi, buzil-23 masdan ishlashligi, ta’mirlashga yaroqliligi masalalari alohida o‘rganiladi va natijalari asosida umumiy xulosalarga (yechimlarga) kelinadi. Mazkur holda obyektning ayrim unsurlarining mohiyati, ularning bog‘liqligi va o‘zaro ta’siri o‘rganiladi. Tahlildan farqli o‘laroq sintez tadqiqot obyektini yaxlit bir butun sifatida qismlarining birligi va o‘zaro bog‘liqligida bilishdan iboratdir. Masalan, mahsulotlarni quritish jarayoni davomiyligini o‘rganishda unga ta’sir ko‘rsatuvchi faktorlar issiqlik agenti temperaturasi, namligi, tezligi ta’sirlarini alohida o‘rganib ularni umumiy ta’siri haqida xulosa qilish. Analizdan keyin sintez o‘tkaziladi va ma’lum bir gipotezalar yaratiladi. Tahlil va sintez usullari bir-biri bilan bog‘liq va ilmiy-tadqiqot vaqtida biri ikkinchisini to‘ldiradi. Ular o‘rganilayotgan obyektning xossasi va tadqiqot maqsadiga bog‘liq holda turli shakllarda qo‘llanilishi mumkin. Empirik, unsuriy- nazariy, tuzilmaviy-genetik tahlil va sintez mavjuddir. Empirik tahlil va sintez obyekt bilan yuzaki tanishishda qo‘llaniladi. Bu holda obyektning ayrim qismlari ajratiladi, uning xususiyatlari aniqlanadi, oddiy o‘lchashlar va umumiy yuzasidagi narsalarni qayd etish amalga oshiriladi. Tahlil va sintezning bunday shakli tadqiqot obyektini o‘rganishga imkon beradi, lekin bularning mohiyatini ochish uchun kamlik qiladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatini o‘rganish uchun gumanitar- nazariy tahlil va sintezdan foydalaniladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatiga chuqurroq kirib borish uchun tuzilmaviy genetik tahlil va sintez imkon beradi. Tahlil va sintezning bunday shaklida tadqiqot obyekti mohiyatining barcha tomonlariga asosiy ta’sir ko‘rsatuvchi eng muhim unsurlar ajratiladi. Deduksiya va induksiya tadqiqot obyektini o‘rganishda mantiqiy xulosalashda o‘ziga xos “tahlil va sintez” hisoblanadi. Deduksiya umumiydan
xususiyga bo‘lgan mantiqiy xulosalarga asoslanadi. Masalan, temir, qalay va 
misning issiqdan kengayishi tajribada aniqlanib, unga asoslanib barcha metallar 
issiqdan kengayadi, degan xulosaga kelishdir. Bu usul matematika va mexanikada 
umumiy qonunlar yoki aksiomalarda xususiy bog‘liqliklar chiqarilayotganda keng 
qo‘llaniladi. Deduksiyaga qarama-qarshi bo‘lib induksiya hisoblanadi. Bu ikki usul 
ham tahlil va sintez usullari singari ilmiy-tadqiqotda bir-biri bilan bog‘liq va bir-
birini to‘ldiradi. Empirik va nazariy tadqiqotlarda yuqorida ko‘rib o‘tilgan 
usullardan tashqari abstraktlashtirish usuli ham keng qo‘llaniladi. Ilmiy 
abstraksiyalash – obyektni mavhumlashtirish, uning ichki jarayonlarini hisobga 
olmay moddiy nuqta yoki sodda shaklda o‘rganishdir. Bu usulning mohiyati 
shundaki, tadqiq etilayotgan obyekt ahamiyatsiz tomonlari, qismlaridan ajratib 
olishdan iboratdir, bu uning mohiyatini ochib beruvchi xossalarini ajratish 
maqsadida qilinadi. 24 Abstraksiyalash yordamida boshqa hodisa kontekstidan 
fikran ajratilgan fikrlashning umumlashtirilgan natijalari shakllanadi, bu ular o‘zaro 
bog‘- liqligini kuzatishga imkon beradi. Abstrakt fikrlash ijodiy yondashishning 
zaruriy shartlaridandir. Matematik abstraktlash ilmiy-tadqiqot – formallashtirish 
usulining asosi hisoblanadi. 
Formalizatsiyalash – tadqiqot olib borilayotgan (o‘rganilayotgan) obyektni, 
jarayonni, voqelikni matematik ifodalar bilan tasvirlash yoki matematik 
abstraksiyalashdir. Mazkur holda obyektning e’tiborli tomonlari (xossasi, belgisi, 
bog‘liqligi) matematik termin va tenglamalarda ifodalanadi, bular bilan keyinchalik 
ma’lum qoida bo‘yicha amallar bajariladi. 
Modellashtirish – tadqiqot obyektining ayrim xususiyatlari va belgilarini 
o‘rganish uchun unga o‘xshash analogik qulay obyektda (modelda) o‘rganish usuli 
bo‘lib texnika, energetika sohasida fizik va analitik usullar ko‘proq qo‘llaniladi. 
Modellashtirish fizik va matematik bo‘ladi. Model ko‘rsatkichlarini tahlil qilib 
obyekt haqida xulosaga kelinadi. Buning mohiyati tadqiqot obyekti (asli)ni uning 
asosiy xossalarini ifodalovchi sun’iy sistema (model) bilan almashtirishdan 
iboratdir. Ilmiy tadqiqotdagi modellashtirish haqida kitobning 3 bobida to‘liq 
to‘xtalib o‘tiladi. Nazariy tadqiqot ko‘pincha mavhumdan konkretga borish usuliga 
Logotip
xususiyga bo‘lgan mantiqiy xulosalarga asoslanadi. Masalan, temir, qalay va misning issiqdan kengayishi tajribada aniqlanib, unga asoslanib barcha metallar issiqdan kengayadi, degan xulosaga kelishdir. Bu usul matematika va mexanikada umumiy qonunlar yoki aksiomalarda xususiy bog‘liqliklar chiqarilayotganda keng qo‘llaniladi. Deduksiyaga qarama-qarshi bo‘lib induksiya hisoblanadi. Bu ikki usul ham tahlil va sintez usullari singari ilmiy-tadqiqotda bir-biri bilan bog‘liq va bir- birini to‘ldiradi. Empirik va nazariy tadqiqotlarda yuqorida ko‘rib o‘tilgan usullardan tashqari abstraktlashtirish usuli ham keng qo‘llaniladi. Ilmiy abstraksiyalash – obyektni mavhumlashtirish, uning ichki jarayonlarini hisobga olmay moddiy nuqta yoki sodda shaklda o‘rganishdir. Bu usulning mohiyati shundaki, tadqiq etilayotgan obyekt ahamiyatsiz tomonlari, qismlaridan ajratib olishdan iboratdir, bu uning mohiyatini ochib beruvchi xossalarini ajratish maqsadida qilinadi. 24 Abstraksiyalash yordamida boshqa hodisa kontekstidan fikran ajratilgan fikrlashning umumlashtirilgan natijalari shakllanadi, bu ular o‘zaro bog‘- liqligini kuzatishga imkon beradi. Abstrakt fikrlash ijodiy yondashishning zaruriy shartlaridandir. Matematik abstraktlash ilmiy-tadqiqot – formallashtirish usulining asosi hisoblanadi. Formalizatsiyalash – tadqiqot olib borilayotgan (o‘rganilayotgan) obyektni, jarayonni, voqelikni matematik ifodalar bilan tasvirlash yoki matematik abstraksiyalashdir. Mazkur holda obyektning e’tiborli tomonlari (xossasi, belgisi, bog‘liqligi) matematik termin va tenglamalarda ifodalanadi, bular bilan keyinchalik ma’lum qoida bo‘yicha amallar bajariladi. Modellashtirish – tadqiqot obyektining ayrim xususiyatlari va belgilarini o‘rganish uchun unga o‘xshash analogik qulay obyektda (modelda) o‘rganish usuli bo‘lib texnika, energetika sohasida fizik va analitik usullar ko‘proq qo‘llaniladi. Modellashtirish fizik va matematik bo‘ladi. Model ko‘rsatkichlarini tahlil qilib obyekt haqida xulosaga kelinadi. Buning mohiyati tadqiqot obyekti (asli)ni uning asosiy xossalarini ifodalovchi sun’iy sistema (model) bilan almashtirishdan iboratdir. Ilmiy tadqiqotdagi modellashtirish haqida kitobning 3 bobida to‘liq to‘xtalib o‘tiladi. Nazariy tadqiqot ko‘pincha mavhumdan konkretga borish usuliga