Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi
Yuklangan vaqt
2025-08-29
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
7
Faytl hajmi
18,2 KB
Ilmiy matinda dallilar, obyektlar, jarayonlar va xulosalarning berilishi
Ilmiy tadqiqotlar olib borishning asosiy usullari Ilmiy tadqiqotlarni amalga
oshirish ma’lum bir sistemaga va oldindan ishlab chiqilgan rejaga asosan olib
boriladi. Ilmiy tadqiqotdan ko‘zlangan maqsadga erishish aniq bir tadqiqot olib
borish uslubiga tayangan holda va unga asosan amalga oshiriladi. Umuman
tadqiqotlar olib borishda juda ko‘plab usullardan foydalaniladi. Ulardan ayrimlari
turli xil fan sohalarida foydalanilishi mumkin. Masalan, matematik usullar, fanning
turli sohalarida qo‘llanilsa, tenzometrik o‘lchash – mexanikada, sistemali
yondashuv, termodinamik usul – energetikada va h.k.
Aniq usullar aniq bir obyektning mohiyatini o‘rganish, ko‘zlangan ilmiy va
amaliy muammoni yechish bilan bog‘liq tadqiqot obyektining xususiyatlari va
o‘ziga xos tomonlarini o‘rganishda qo‘llaniladi. Masalan, energotexnologik
jarayonlarda energiya tejamkorlik muammolarni yechishda energetik balans
tenglamasiga va energiyani saqlanish qonuniga asoslaniladi. Elektromagnit
jarayonlarini o‘rganishda Maksvel tenglamalar sistemasi va elektrodinamika
qonunlaridan foydalaniladi.
Ilmiy tadqiqotlar olib borish borliq haqidagi obyektiv bilimlarni ishlab chiqish
va nazariy tomondan sistemalashtirishdan iborat inson faoliyati sohasi bo‘lib, u
quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
– ilmiy tushunchalar, tamoyillar va aksiomalar, ilmiy qonunlar, nazariyalar va
farazlar, empirik ilmiy faktlar, uslublar, usullar va tadqiqot yo‘llari tarzidagi
uzluksiz rivojlanib boruvchi bilimlar tizimini;
– bilimlarning mazkur tizimini yaratish va rivojlantirishga yo‘naltirilgan
insonlarning ilmiy ijodi; – insonlar ijodining ilmiy mehnat obyektlari, vositalari va
ilmiy faoliyat sharoitlari bilan ta’minlovchi muassasani.
Tadqiqot olib borish faktlar to‘plashdan boshlanadi, ular o‘rganiladi va
sistemalashtiriladi, umumlashtiriladi, ma’lum bo‘lganlarni tushuntirish va
yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi ilmiy bilimlar mantiqiy tuzilgan
sistemalarni yaratish uchun ayrim qonuniyatlarni ochishdan iborat bo‘ladi. Tamoyil
(postulat)lar va aksiomalar ilmiy bilishning boshlang‘ich holati hisoblanadi, bular
sistemalashtirishning boshlang‘ich shakli bo‘lib, ta’limot, nazariya va h.k. (masalan,
kvant mexanikasidagi Bor postulati, Yevklit hodisasi aksiomalari va b.)lar asosida
yotadi. Ilmiy bilimni umumlashtirish va tizimlashtirishning oliy shakli bo‘lib ta’rif
hisoblanadi. U mavjud obyektlar, jarayonlar va hodisalarni umumlashtirib
idroklashga, shuningdek, yangilarini oldindan aytib berishga imkon beruvchi
tadqiqotlarning ilmiy tamoyillari, qonunlari va usullarini ifodalaydi. Ilmiy bilim
tizimida ilmiy qonunlar muhim tarkibiy qism bo‘lib hisoblanadi, bular tabiat,
jamiyat va tafakkurdagi eng ahamiyatli, barqaror va takrorlanuvchi obyektiv ichki
bog‘liqlikni aks ettiradi. Odatda ilmiy qonunlar umumiy tushunchalar, kategoriyalar
jumlasiga kiradi. Olimlar ilmiy natija (ijobiy yoki salbiy)ga erishish vositasi
sifatidagi daliliy materiallarga yetarlicha ega bo‘lmagan hollarda faraz
(gipoteza)dan foydalanadilar.
Faraz ilmiy taxmin bo‘lib, tajribada tekshirishni talab etadi va nazariy jihatdan
ishonchli ilmiy nazariya bo‘lish uchun asoslanishi lozim. Fan masalalarni hal qilish
omili bo‘lib, nazariyalar ishlab chiqish, borliq obyektiv qonunlarini ochish, ilmiy
faktlarni aniqlash va h.k.lar hisoblanadi. Bular ilmiy bilishning umumiy va maxsus
usullaridir. Umumiy usullar uch guruhga bo‘linadi: – empirik tadqiqot usullari
(kuzatish, qiyoslash, o‘lchash, eksperiment); – nazariy tadqiqot usullari
(mavhumdan aniqlikka tomon borish va b.); – empirik va nazariy tadqiqot usullari
(tahlil va sintezlash, induksiya va deduksiya, modellashtirish, abstraktlash va b.).
Kuzatish – bilish usuli. Bunda obyektni o‘rganish unga aralashuvsiz amalga
oshiriladi. Mazkur holda faqat obyektning xossasi, uning o‘zgarish 22 tavsifi qayd
etiladi va o‘lchanadi (masalan, elektr ta’minoti liniyani yil mobaynida taqsimlash
transformatoridan ajratib qo‘yilish sonini kuzatish, elektr motorning bir yil
mobaynida ishdan chiqish sonini kuzatish va boshqalar). Tadqiqot natijalari real
mavjud obyektlarning tabiiy xususiyatlari va munosabatlari (bog‘liqliklari) xususida
bizga ma’lumot beradi. Bu natijalar sub’yektning irodasi, sezgilari va istaklariga
bog‘liq emas.
Qiyoslash – bilishning keng tarqalgan usuli, “barcha narsalar qiyoslanganda
bilinadi” tamoyiliga asoslanadi. Masalan,tuli seriyali elektr motorlarni ishga tushish
toki bo‘yicha taqqoslash. Qiyoslash natijasida bir qancha obyektlar uchun umumiy
va xos bo‘lgan jihatlar aniqlanadi. Bu ma’lumki, qonuniyatlar va qonunlarni bilish
yo‘lidagi birinchi qadamdir. Qiyoslash samarali bo‘lishi uchun ikki asosiy talabga
amal qilinishi zarur:
– birinchidan, bunda o‘rtasida muayyan obyektiv umumiylik bo‘lishi mumkin
bo‘lgan obyektlargina taqqoslanishi kerak;
– ikkinchidan, obyektlarni taqqoslash ahamiyatli (bilish vazifasi sifatida) xossalar,
belgilar bo‘yicha amalga oshirilishi lozim. Qiyoslashdan farqli o‘laroq, o‘lchash
bilishning ancha aniq vositasi hisoblanadi. Bu usulning qimmati shundan iboratki,
atrof borliqdagi obyektlar haqida yuqori aniqlikka erishiladi. Ilmiy bilishning
empirik jarayonida o‘lchash, kuzatish va qiyoslashdagiga o‘xshashdir. Eksperiment,
empirik tadqiqotning yuqorida ko‘rib o‘tilgan usullaridan farqli o‘laroq ancha
umumiy ilmiy qo‘yilgan tajriba hisoblanadi. Bunda faqat kuzatib va o‘lchabgina
qolinmay, balki obyekt yoki tadqiqot obyektining o‘zi mavjud bo‘lgan sharoit
muayyan tarzda o‘zgartiriladi. Masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini quritish
jarayoni eksperimental o‘rganilganda quritish vaqti davomiyligiga ta’sir
ko‘rsatuvchi omillar quritish agentini harorati, namligi va tezligi o‘zgartirilib
jarayon o‘rganiladi. Eksperiment natijasida bir yoki bir necha omillarni boshqa yoki
boshqalarga ta’sirini aniqlash mumkin. Kuzatishdan farqli o‘laroq eksperiment
tajriba takrorlanishini ta’minlaydi, obyekt xususiyatini turli sharoitlarda tadqiq etish
va obyektni «sof holda» o‘rganishga imkon beradi. Empirik tadqiqot usullari ilmiy
bilishda muhim ahamiyatga ega. Ular faqat farazni dalillash uchun asos bo‘libgina
qolmay, balki ko‘pincha yangi ilmiy kashfiyotlar, qonunlar va boshqalarning
manbayi hamdir. Empirik va nazariy tadqiqotlarda tahlil va sintez, deduksiya va
induksiya, abstraktlash kabi universal usullar keng qo‘llaniladi. Tahlil usulining
mohiyati tadqiqot obyektini fikran yoki xayolan tarkibiy qismlarga ajratib uning
xossalari va xususiyatlarini alohida ajratib o‘rganishdan iboratdir. Masalan, elektr
uskunalarning
ekspluatatsion
samaradorligini
oshirish
muammosiga
oid
tadqiqotlarda ularning puxtaligi, buzil-23 masdan ishlashligi, ta’mirlashga
yaroqliligi masalalari alohida o‘rganiladi va natijalari asosida umumiy xulosalarga
(yechimlarga) kelinadi. Mazkur holda obyektning ayrim unsurlarining mohiyati,
ularning bog‘liqligi va o‘zaro ta’siri o‘rganiladi. Tahlildan farqli o‘laroq sintez
tadqiqot obyektini yaxlit bir butun sifatida qismlarining birligi va o‘zaro
bog‘liqligida bilishdan iboratdir. Masalan, mahsulotlarni quritish jarayoni
davomiyligini o‘rganishda unga ta’sir ko‘rsatuvchi faktorlar issiqlik agenti
temperaturasi, namligi, tezligi ta’sirlarini alohida o‘rganib ularni umumiy ta’siri
haqida xulosa qilish. Analizdan keyin sintez o‘tkaziladi va ma’lum bir gipotezalar
yaratiladi. Tahlil va sintez usullari bir-biri bilan bog‘liq va ilmiy-tadqiqot vaqtida
biri ikkinchisini to‘ldiradi. Ular o‘rganilayotgan obyektning xossasi va tadqiqot
maqsadiga bog‘liq holda turli shakllarda qo‘llanilishi mumkin. Empirik, unsuriy-
nazariy, tuzilmaviy-genetik tahlil va sintez mavjuddir. Empirik tahlil va sintez
obyekt bilan yuzaki tanishishda qo‘llaniladi. Bu holda obyektning ayrim qismlari
ajratiladi, uning xususiyatlari aniqlanadi, oddiy o‘lchashlar va umumiy yuzasidagi
narsalarni qayd etish amalga oshiriladi. Tahlil va sintezning bunday shakli tadqiqot
obyektini o‘rganishga imkon beradi, lekin bularning mohiyatini ochish uchun
kamlik qiladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatini o‘rganish uchun gumanitar-
nazariy tahlil va sintezdan foydalaniladi. Tadqiq etilayotgan obyekt mohiyatiga
chuqurroq kirib borish uchun tuzilmaviy genetik tahlil va sintez imkon beradi. Tahlil
va sintezning bunday shaklida tadqiqot obyekti mohiyatining barcha tomonlariga
asosiy ta’sir ko‘rsatuvchi eng muhim unsurlar ajratiladi.
Deduksiya
va
induksiya
tadqiqot
obyektini
o‘rganishda
mantiqiy
xulosalashda o‘ziga xos “tahlil va sintez” hisoblanadi. Deduksiya umumiydan
xususiyga bo‘lgan mantiqiy xulosalarga asoslanadi. Masalan, temir, qalay va
misning issiqdan kengayishi tajribada aniqlanib, unga asoslanib barcha metallar
issiqdan kengayadi, degan xulosaga kelishdir. Bu usul matematika va mexanikada
umumiy qonunlar yoki aksiomalarda xususiy bog‘liqliklar chiqarilayotganda keng
qo‘llaniladi. Deduksiyaga qarama-qarshi bo‘lib induksiya hisoblanadi. Bu ikki usul
ham tahlil va sintez usullari singari ilmiy-tadqiqotda bir-biri bilan bog‘liq va bir-
birini to‘ldiradi. Empirik va nazariy tadqiqotlarda yuqorida ko‘rib o‘tilgan
usullardan tashqari abstraktlashtirish usuli ham keng qo‘llaniladi. Ilmiy
abstraksiyalash – obyektni mavhumlashtirish, uning ichki jarayonlarini hisobga
olmay moddiy nuqta yoki sodda shaklda o‘rganishdir. Bu usulning mohiyati
shundaki, tadqiq etilayotgan obyekt ahamiyatsiz tomonlari, qismlaridan ajratib
olishdan iboratdir, bu uning mohiyatini ochib beruvchi xossalarini ajratish
maqsadida qilinadi. 24 Abstraksiyalash yordamida boshqa hodisa kontekstidan
fikran ajratilgan fikrlashning umumlashtirilgan natijalari shakllanadi, bu ular o‘zaro
bog‘- liqligini kuzatishga imkon beradi. Abstrakt fikrlash ijodiy yondashishning
zaruriy shartlaridandir. Matematik abstraktlash ilmiy-tadqiqot – formallashtirish
usulining asosi hisoblanadi.
Formalizatsiyalash – tadqiqot olib borilayotgan (o‘rganilayotgan) obyektni,
jarayonni, voqelikni matematik ifodalar bilan tasvirlash yoki matematik
abstraksiyalashdir. Mazkur holda obyektning e’tiborli tomonlari (xossasi, belgisi,
bog‘liqligi) matematik termin va tenglamalarda ifodalanadi, bular bilan keyinchalik
ma’lum qoida bo‘yicha amallar bajariladi.
Modellashtirish – tadqiqot obyektining ayrim xususiyatlari va belgilarini
o‘rganish uchun unga o‘xshash analogik qulay obyektda (modelda) o‘rganish usuli
bo‘lib texnika, energetika sohasida fizik va analitik usullar ko‘proq qo‘llaniladi.
Modellashtirish fizik va matematik bo‘ladi. Model ko‘rsatkichlarini tahlil qilib
obyekt haqida xulosaga kelinadi. Buning mohiyati tadqiqot obyekti (asli)ni uning
asosiy xossalarini ifodalovchi sun’iy sistema (model) bilan almashtirishdan
iboratdir. Ilmiy tadqiqotdagi modellashtirish haqida kitobning 3 bobida to‘liq
to‘xtalib o‘tiladi. Nazariy tadqiqot ko‘pincha mavhumdan konkretga borish usuliga