Ilmiy uslubiy janrlari. Ilmiy sharh.

Yuklangan vaqt

2025-08-29

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

19,6 KB


 
 
 
 
Ilmiy uslubiy janrlari. Ilmiy sharh. 
 
 
 
  Tilning o'ziga xos til janrlari bor, ular odatda funktsional uslublar deb ataladi. Bu 
janrlarning har biri o'ziga xos xususiyatlarga ega va umumiy adabiy me'yor doirasida 
mavjud. Zamonaviy tili beshta uslub bilan boshqariladi: badiiy, ilmiy, rasmiy 
idoraviy, og'zaki va publitsistik. Yaqinda tilshunoslar oltinchi - diniy uslubning 
mavjudligi to'g'risida gipotezani ilgari surishdi, ilgari dinning mavjudligi haqidagi 
davlat pozitsiyasi tufayli uni ajratib ko'rsatish mumkin emas edi. 
Har bir uslubning o'ziga xos vazifalari bor, masalan, ilmiy uslubning asosiy 
vazifalari o'quvchiga muhim ma'lumotlarni etkazish va uning to'g'riligiga ishonch 
hosil qilishdir. Berilgan til janrini ko'p miqdordagi mavhum lug'at, umumiy ilmiy 
xarakterdagi atamalar va so'zlar mavjudligi bilan aniqlash mumkin. Ushbu uslubda 
asosiy rolni ko'pincha ot o'ynaydi, chunki aynan shu narsa batafsil ko'rib chiqishni 
talab qiladi. 
   Ilmiy islub bir qator fazilatlarga ega uslub deb atash odatiy holdir, ularning 
asosiylari hikoyaning monologik printsipi, kerakli ma'lumotlarni ifoda etish 
vositalarini tanlashning qat'iy usullari, oddiy me'yoriy nutqdan foydalanish, 
shuningdek dastlabki tayyorgarlik. ifoda uchun. Ilmiy uslubning asosiy vazifasi - bu 
har qanday hodisa haqidagi haqiqiy ma'lumotlarni uzatish, bu faqat rasmiy ma'lumot 
va ilmiy xabarning batafsil mazmunidan foydalanishni nazarda tutadi. 
Bunday xabarlarni amalga oshirish uslubi ularning mazmuni hamda muallifi 
qo'ygan maqsadlar asosida shakllanadi. Qoida tariqasida, biz turli faktlarni batafsil 
tushuntirish va ayrim hodisalar o'rtasidagi aloqalarni namoyish qilish haqida 
gapiramiz. Tilshunoslarning fikricha, bunday matnlarni yozishda yuzaga keladigan 
Logotip
Ilmiy uslubiy janrlari. Ilmiy sharh. Tilning o'ziga xos til janrlari bor, ular odatda funktsional uslublar deb ataladi. Bu janrlarning har biri o'ziga xos xususiyatlarga ega va umumiy adabiy me'yor doirasida mavjud. Zamonaviy tili beshta uslub bilan boshqariladi: badiiy, ilmiy, rasmiy idoraviy, og'zaki va publitsistik. Yaqinda tilshunoslar oltinchi - diniy uslubning mavjudligi to'g'risida gipotezani ilgari surishdi, ilgari dinning mavjudligi haqidagi davlat pozitsiyasi tufayli uni ajratib ko'rsatish mumkin emas edi. Har bir uslubning o'ziga xos vazifalari bor, masalan, ilmiy uslubning asosiy vazifalari o'quvchiga muhim ma'lumotlarni etkazish va uning to'g'riligiga ishonch hosil qilishdir. Berilgan til janrini ko'p miqdordagi mavhum lug'at, umumiy ilmiy xarakterdagi atamalar va so'zlar mavjudligi bilan aniqlash mumkin. Ushbu uslubda asosiy rolni ko'pincha ot o'ynaydi, chunki aynan shu narsa batafsil ko'rib chiqishni talab qiladi. Ilmiy islub bir qator fazilatlarga ega uslub deb atash odatiy holdir, ularning asosiylari hikoyaning monologik printsipi, kerakli ma'lumotlarni ifoda etish vositalarini tanlashning qat'iy usullari, oddiy me'yoriy nutqdan foydalanish, shuningdek dastlabki tayyorgarlik. ifoda uchun. Ilmiy uslubning asosiy vazifasi - bu har qanday hodisa haqidagi haqiqiy ma'lumotlarni uzatish, bu faqat rasmiy ma'lumot va ilmiy xabarning batafsil mazmunidan foydalanishni nazarda tutadi. Bunday xabarlarni amalga oshirish uslubi ularning mazmuni hamda muallifi qo'ygan maqsadlar asosida shakllanadi. Qoida tariqasida, biz turli faktlarni batafsil tushuntirish va ayrim hodisalar o'rtasidagi aloqalarni namoyish qilish haqida gapiramiz. Tilshunoslarning fikricha, bunday matnlarni yozishda yuzaga keladigan
asosiy qiyinchilik gipoteza va nazariyalarni oqilona isbotlash zarurati, shuningdek, 
tizimli rivoyatning ahamiyati bilan bog'liq. 
Ilmiy nutq uslubining asosiy vazifasi - fakt, nazariya, farazni tushuntirish 
zarurligini anglash. Hikoya iloji boricha ob'ektiv bo'lishi kerak, shuning uchun bu 
janr monolog nutqni umumlashtirish va tuzilishi bilan ajralib turadi. Bu uslubda 
yaratilgan matnlarda potentsial o'quvchining oldingi adabiy tajribasi hisobga olinishi 
kerak, aks holda ular boy matnlararo aloqalarni ko'ra olmaydi. 
Boshqa janrlar bilan taqqoslaganda, fan juda quruq ko'rinishi mumkin. Uning 
matnlaridagi baho va ekspressivlik minimal, nutqning hissiy va suhbat 
elementlaridan foydalanish tavsiya etilmaydi. Shunga qaramay, agar mumkin 
bo'lgan o'quvchining adabiy tajribasini hisobga olishni o'z ichiga oladigan barcha 
uslubiy elementlar to'liq bajarilsa, ilmiy matn juda ifodali bo'lib chiqishi mumkin. 
Ilmiy uslubning asosiy funktsiyasidan tashqari, olimlar yana bir - ikkinchisini 
ajratib ko'rsatishadi, bu matnni o'qiydigan odamda mantiqiy fikrlashni 
faollashtirishga majburdir. Tadqiqotchilarning fikriga ko'ra, agar matnni qabul 
qiluvchisi mantiqiy aloqalarni o'rnatolmasa, uning barcha semantik komponentini 
tushuna olmaydi. 
Ilmiy uslubning o'ziga xos xususiyatlari matnda butunlay boshqacha tarzda 
namoyon bo'lishi mumkin, buning natijasida bir nechta kichik uslublarni ajratish 
mumkin edi - ilmiy ommabop, ilmiy va o'quv va to'g'ri ilmiy. Ulardan birinchisi 
badiiy adabiyot va publitsistikaga yaqinroq, lekin u zamonaviy nutqda tez -tez 
ishlatiladi. Adabiyotda chalkashliklar tez -tez uchrab turadi, chunki pastki uslublarni 
ba'zan standart uslublar deb atashadi. 
  Ilmiy uslubning funktsiyalarini aniq belgilab, uning heterojenligini tushunib 
bo'lmaydi. Har bir janrning o'ziga xos sozlamalari bor, bu qabul qiluvchiga 
ma'lumotlarni etkazish zarurati bilan bog'liq, uning asosida bu nutqning asoslari 
shakllanadi. Masalan, ilmiy va ta'limiy, tor ixtisoslashgan mutaxassislarga 
qaratilgan qat'iy bayonni nazarda tutadi. Ushbu kichik turdagi matnlar turli xil 
naqshlarni aniqlash va tavsiflash uchun talab qilinadi, bularga dissertatsiyalar, 
bitiruv loyihalari, monografiyalar, sharhlar va sharhlar va boshqalar kiradi. 
Logotip
asosiy qiyinchilik gipoteza va nazariyalarni oqilona isbotlash zarurati, shuningdek, tizimli rivoyatning ahamiyati bilan bog'liq. Ilmiy nutq uslubining asosiy vazifasi - fakt, nazariya, farazni tushuntirish zarurligini anglash. Hikoya iloji boricha ob'ektiv bo'lishi kerak, shuning uchun bu janr monolog nutqni umumlashtirish va tuzilishi bilan ajralib turadi. Bu uslubda yaratilgan matnlarda potentsial o'quvchining oldingi adabiy tajribasi hisobga olinishi kerak, aks holda ular boy matnlararo aloqalarni ko'ra olmaydi. Boshqa janrlar bilan taqqoslaganda, fan juda quruq ko'rinishi mumkin. Uning matnlaridagi baho va ekspressivlik minimal, nutqning hissiy va suhbat elementlaridan foydalanish tavsiya etilmaydi. Shunga qaramay, agar mumkin bo'lgan o'quvchining adabiy tajribasini hisobga olishni o'z ichiga oladigan barcha uslubiy elementlar to'liq bajarilsa, ilmiy matn juda ifodali bo'lib chiqishi mumkin. Ilmiy uslubning asosiy funktsiyasidan tashqari, olimlar yana bir - ikkinchisini ajratib ko'rsatishadi, bu matnni o'qiydigan odamda mantiqiy fikrlashni faollashtirishga majburdir. Tadqiqotchilarning fikriga ko'ra, agar matnni qabul qiluvchisi mantiqiy aloqalarni o'rnatolmasa, uning barcha semantik komponentini tushuna olmaydi. Ilmiy uslubning o'ziga xos xususiyatlari matnda butunlay boshqacha tarzda namoyon bo'lishi mumkin, buning natijasida bir nechta kichik uslublarni ajratish mumkin edi - ilmiy ommabop, ilmiy va o'quv va to'g'ri ilmiy. Ulardan birinchisi badiiy adabiyot va publitsistikaga yaqinroq, lekin u zamonaviy nutqda tez -tez ishlatiladi. Adabiyotda chalkashliklar tez -tez uchrab turadi, chunki pastki uslublarni ba'zan standart uslublar deb atashadi. Ilmiy uslubning funktsiyalarini aniq belgilab, uning heterojenligini tushunib bo'lmaydi. Har bir janrning o'ziga xos sozlamalari bor, bu qabul qiluvchiga ma'lumotlarni etkazish zarurati bilan bog'liq, uning asosida bu nutqning asoslari shakllanadi. Masalan, ilmiy va ta'limiy, tor ixtisoslashgan mutaxassislarga qaratilgan qat'iy bayonni nazarda tutadi. Ushbu kichik turdagi matnlar turli xil naqshlarni aniqlash va tavsiflash uchun talab qilinadi, bularga dissertatsiyalar, bitiruv loyihalari, monografiyalar, sharhlar va sharhlar va boshqalar kiradi.
Tegishli adabiyotlarda ilmiy dogmalarni taqdim etish uchun o'quv-ilmiy 
substil tuzildi. Ushbu kichik uslubning matnlari tarbiyaviy xarakterga ega, ular 
fanlarni ko'rib chiqishda turli chegaralarning shakllanishi, shuningdek, ko'p sonli 
illyustratsiyalar, terminlar, talqinlar va misollarning dekodlanishi bilan tavsiflanadi. 
Bunga darsliklar, lug'atlar, Dokladlar, shuningdek, etakchi intizomiy masalalar 
tizimli ravishda har xil ilmiy fikrlar yordamida ochib beriladigan adabiyotlar 
kiritilishi kerak. 
Ilmiy uslubdagi so'zlar birinchi navbatda mutaxassislar uchun mo'ljallangan, 
faqat ilmiy -ommabop turda ishlatiladigan so'zlar bundan mustasno. Ushbu kichik 
turga tegishli bo'laklar keng auditoriya uchun yaratilgan, shuning uchun bu erda 
hamma narsani eng tushunarli shaklda taqdim etish odat tusiga kiradi. Ular badiiy 
nasrga o'xshaydi, ular hissiy rang berish, tor ilmiy lug'atni ommaviy so'zlar bilan 
almashtirish, og'zaki nutq parchalarini ishlatish, ko'p sonli taqqoslash bilan 
tavsiflanadi. Bunday matnlarning yorqin vakillari insholar, davriy nashrlardagi 
maqolalar, insholar, kitoblar va hk. 
Ilmiy uslubni ajratib turadigan asosiy xususiyat - bu foydalanish sohasi, uning 
funktsiyalari tegishli matnlardan faqat ma'lum tajribaga ega bo'lgan va ularni o'qiy 
oladigan auditoriya uchun ishlatilishini nazarda tutadi. U asosan ilmiy nashrlar - 
monografiyalar, ma'lumotnomalar, darsliklar, axborot xabarlari va boshqalarni 
yaratishda ishlatiladi. Qoidaga ko'ra, bunday matnlarni yaratish o'quv va ilmiy 
muassasalarda zarurdir.  
Maxsus joy egallaydi ilmiy va idoraviy (ilmiy va axborot) ilmiy va rasmiy-
ishbilarmonlik uslublari elementlarining sintezi bo'lgan va bunday janrlarda amalga 
oshiriladigan nutq uslubi; dissertatsiya referati sifatida, tadqiqot hisoboti... Bu 
turdagi adabiyotlarning asosiy maqsadi - ilmiy ma'lumotlarni mavjud faktlarning 
eng aniq ob'ektiv tavsifi bilan etkazish, shuningdek, bu ma'lumotlarni huquqiy, 
huquqiy himoya qilish. Ilmiy va ishbilarmon adabiyotlar tiliga juda qattiq talablar 
qo'yiladi: stereotipli kompozitsiya, lingvistik vositalarni maksimal standartlashtirish 
va birlashtirish. 
Logotip
Tegishli adabiyotlarda ilmiy dogmalarni taqdim etish uchun o'quv-ilmiy substil tuzildi. Ushbu kichik uslubning matnlari tarbiyaviy xarakterga ega, ular fanlarni ko'rib chiqishda turli chegaralarning shakllanishi, shuningdek, ko'p sonli illyustratsiyalar, terminlar, talqinlar va misollarning dekodlanishi bilan tavsiflanadi. Bunga darsliklar, lug'atlar, Dokladlar, shuningdek, etakchi intizomiy masalalar tizimli ravishda har xil ilmiy fikrlar yordamida ochib beriladigan adabiyotlar kiritilishi kerak. Ilmiy uslubdagi so'zlar birinchi navbatda mutaxassislar uchun mo'ljallangan, faqat ilmiy -ommabop turda ishlatiladigan so'zlar bundan mustasno. Ushbu kichik turga tegishli bo'laklar keng auditoriya uchun yaratilgan, shuning uchun bu erda hamma narsani eng tushunarli shaklda taqdim etish odat tusiga kiradi. Ular badiiy nasrga o'xshaydi, ular hissiy rang berish, tor ilmiy lug'atni ommaviy so'zlar bilan almashtirish, og'zaki nutq parchalarini ishlatish, ko'p sonli taqqoslash bilan tavsiflanadi. Bunday matnlarning yorqin vakillari insholar, davriy nashrlardagi maqolalar, insholar, kitoblar va hk. Ilmiy uslubni ajratib turadigan asosiy xususiyat - bu foydalanish sohasi, uning funktsiyalari tegishli matnlardan faqat ma'lum tajribaga ega bo'lgan va ularni o'qiy oladigan auditoriya uchun ishlatilishini nazarda tutadi. U asosan ilmiy nashrlar - monografiyalar, ma'lumotnomalar, darsliklar, axborot xabarlari va boshqalarni yaratishda ishlatiladi. Qoidaga ko'ra, bunday matnlarni yaratish o'quv va ilmiy muassasalarda zarurdir. Maxsus joy egallaydi ilmiy va idoraviy (ilmiy va axborot) ilmiy va rasmiy- ishbilarmonlik uslublari elementlarining sintezi bo'lgan va bunday janrlarda amalga oshiriladigan nutq uslubi; dissertatsiya referati sifatida, tadqiqot hisoboti... Bu turdagi adabiyotlarning asosiy maqsadi - ilmiy ma'lumotlarni mavjud faktlarning eng aniq ob'ektiv tavsifi bilan etkazish, shuningdek, bu ma'lumotlarni huquqiy, huquqiy himoya qilish. Ilmiy va ishbilarmon adabiyotlar tiliga juda qattiq talablar qo'yiladi: stereotipli kompozitsiya, lingvistik vositalarni maksimal standartlashtirish va birlashtirish.
Muvofiqlik - bu matnning ketma -ket birliklari o'rtasida semantik aloqalarning 
mavjudligi faqat xulosalar mazmunidan kelib chiqadigan, ular izchil, matn alohida 
semantik segmentlarga bo'linadi, bu fikrning umumiydan umumiyga yoki 
umumiydan xususiyga harakatini aks ettiradi, izchillikka ega. 
Aniqlik , ilmiy nutq sifati sifatida, tushunishni, mavjudlikni nazarda tutadi. 
Ilmiy, ilmiy - ma'rifiy va ilmiy -ommabop matnlar mavjudlik darajasiga ko'ra, 
materiali va lingvistik tuzilishi jihatidan farq qiladi. Aniqlik Ilmiy nutq 
tushunishning aniq emasligini, bildirilgan va uning ta'rifi o'rtasida ziddiyat yo'qligini 
nazarda tutadi. Shuning uchun, ilmiy matnlarda, qoida tariqasida, tasviriy, ifodali 
vositalar mavjud emas; so'zlar asosan ularning to'g'ridan -to'g'ri ma'nosida 
ishlatiladi, atamalarning chastotasi ham matnning aniq bo'lmasligiga yordam beradi. 
Ilmiy matnga qo'yiladigan aniqlik uchun qat'iy talablar majoziy til 
vositalarini: metaforalar, epitetlar, badiiy taqqoslashlar, maqollar va boshqalarni 
ishlatishga cheklovlar qo'yadi. va ishonch, dalillar. Ba'zida tasvirning ravshanligi, 
aniqligi talabini bajarish uchun majoziy vositalar kerak bo'ladi. 
Ilmiy asarlar uslubining o'ziga xos xususiyati ularning boyligi. shartlar ... 
Biroq, bu boylik darajasini ortiqcha baholamaslik kerak: o'rtacha, terminologik 
lug'at odatda ishda ishlatiladigan umumiy so'z boyligining 15-25 foizini tashkil 
qiladi. 
Ilmiy ish uslubida mavhum so'z birikmalaridan foydalanish muhim rol o'ynaydi. 
Ilmiy uslubning xususiyatlari: 
Matn qismlarini bog'lash uchun fikrlarning rivojlanish ketma -ketligini 
ko'rsatuvchi maxsus vositalar (so'zlar, iboralar va jumlalar) ishlatiladi ("boshida", 
"keyin", "keyin", "birinchi navbatda", "dastlabki"). "va boshqalar), oldingi va 
keyingi ma'lumotlarning ulanishi to'g'risida (" ko'rsatilgandek "," aytilganidek "," 
ta'kidlanganidek "," ko'rib chiqilgan "va boshqalar), sababiy munosabatlar (" lekin 
"," shuning uchun ") "," buning evaziga "," shuning uchun "" Shuning uchun "," 
natijada "va hokazo), yangi mavzuga o'tish (" hozir ko'rib chiq "," ko'rib chiqishni 
davom ettiramiz "va boshqalar). .), ob'ektlarning yaqinligi, o'ziga xosligi, holatlar, 
belgilar ("u", "bir xil", "shunday", "shunday", "bu erda", "bu erda" va boshqalar). 
Logotip
Muvofiqlik - bu matnning ketma -ket birliklari o'rtasida semantik aloqalarning mavjudligi faqat xulosalar mazmunidan kelib chiqadigan, ular izchil, matn alohida semantik segmentlarga bo'linadi, bu fikrning umumiydan umumiyga yoki umumiydan xususiyga harakatini aks ettiradi, izchillikka ega. Aniqlik , ilmiy nutq sifati sifatida, tushunishni, mavjudlikni nazarda tutadi. Ilmiy, ilmiy - ma'rifiy va ilmiy -ommabop matnlar mavjudlik darajasiga ko'ra, materiali va lingvistik tuzilishi jihatidan farq qiladi. Aniqlik Ilmiy nutq tushunishning aniq emasligini, bildirilgan va uning ta'rifi o'rtasida ziddiyat yo'qligini nazarda tutadi. Shuning uchun, ilmiy matnlarda, qoida tariqasida, tasviriy, ifodali vositalar mavjud emas; so'zlar asosan ularning to'g'ridan -to'g'ri ma'nosida ishlatiladi, atamalarning chastotasi ham matnning aniq bo'lmasligiga yordam beradi. Ilmiy matnga qo'yiladigan aniqlik uchun qat'iy talablar majoziy til vositalarini: metaforalar, epitetlar, badiiy taqqoslashlar, maqollar va boshqalarni ishlatishga cheklovlar qo'yadi. va ishonch, dalillar. Ba'zida tasvirning ravshanligi, aniqligi talabini bajarish uchun majoziy vositalar kerak bo'ladi. Ilmiy asarlar uslubining o'ziga xos xususiyati ularning boyligi. shartlar ... Biroq, bu boylik darajasini ortiqcha baholamaslik kerak: o'rtacha, terminologik lug'at odatda ishda ishlatiladigan umumiy so'z boyligining 15-25 foizini tashkil qiladi. Ilmiy ish uslubida mavhum so'z birikmalaridan foydalanish muhim rol o'ynaydi. Ilmiy uslubning xususiyatlari: Matn qismlarini bog'lash uchun fikrlarning rivojlanish ketma -ketligini ko'rsatuvchi maxsus vositalar (so'zlar, iboralar va jumlalar) ishlatiladi ("boshida", "keyin", "keyin", "birinchi navbatda", "dastlabki"). "va boshqalar), oldingi va keyingi ma'lumotlarning ulanishi to'g'risida (" ko'rsatilgandek "," aytilganidek "," ta'kidlanganidek "," ko'rib chiqilgan "va boshqalar), sababiy munosabatlar (" lekin "," shuning uchun ") "," buning evaziga "," shuning uchun "" Shuning uchun "," natijada "va hokazo), yangi mavzuga o'tish (" hozir ko'rib chiq "," ko'rib chiqishni davom ettiramiz "va boshqalar). .), ob'ektlarning yaqinligi, o'ziga xosligi, holatlar, belgilar ("u", "bir xil", "shunday", "shunday", "bu erda", "bu erda" va boshqalar).
Ilmiy janrlar 
Monografiya, jurnal maqolasi, sharh, darslik (o'quv qo'llanma), Doklad, 
Doklad, axborot xabari (konferentsiya, simpozium, kongress haqida), og'zaki 
taqdimot (konferentsiyada, simpoziumda va boshqalar), dissertatsiya, ilmiy Doklad. 
Bu janrlar birlamchi, ya'ni muallif tomonidan birinchi marta yaratilgan. 
Ikkilamchi matnlar, ya'ni mavjud bo'lganlar asosida tuzilgan matnlarga 
quyidagilar kiradi: referat, referat, konspekt, referatlar, izoh. Ikkilamchi matnlarni 
tayyorlayotganda, matn hajmini kamaytirish maqsadida ma'lumotlar yig'iladi. 
O'quv va ilmiy sub-uslublar janriga quyidagilar kiradi: Doklad, seminar 
hisoboti, kurs ishi, abstrakt xabarhlash so`zining ma`nosi "ko'rib chiqish" degan 
ma`noni bildiradi. 
Sharhlar nima? Bu publitsistikadagi janr bo'lib, unga adabiy (badiiy, 
kinematografik, teatr) asarlarni yozma ravishda tahlil qilish, sharh va 
sharhlovchining tanqidiy bahosi kiradi. Sharh muallifining vazifasi tahlil qilingan 
asarning afzalliklari va kamchiliklarini, uning uslubini, yozuvchi yoki rejissyorning 
qahramonlarni tasvirlashdagi mahoratini ob'ektiv tavsiflashni o'z ichiga oladi. O'z 
nuqtai nazarini isbotlash uchun iqtiboslar keltirilgan. Bu kichik hajm va ixchamlik 
bilan ajralib turadi. 
Sharh nima ekanligini va uni qanday yozishni tushunish uchun siz ushbu janrning 
asosiy xususiyatlari bilan tanishishingiz kerak: 
1. Sharh ishning chuqur tahlilini va uning bahosini o'z ichiga olishi kerak. 
2. Yozilish maqsadiga qarab, turli uslublardan foydalanish mumkin: publitsistik, 
ilmiy ommabop yoki ilmiy. 
3. Nutq turi - bu fikrlash. 
4. Sharh erkin shaklda yozilishi mumkin bo'lgan sharhdan farqli o'laroq, 
cheklangan ohangda ma'lum reja bo'yicha yozilgan. 
O'zaro tahlilning bir nechta asosiy printsiplari mavjud: 
1. Bu janr matnni chuqur tahlil qilish, asarning mazmuniga asoslanib 
bahslashish, uning asosiy g'oyasi haqida qisqacha xulosalar chiqarish bilan 
ajralib turadi. 
Logotip
Ilmiy janrlar Monografiya, jurnal maqolasi, sharh, darslik (o'quv qo'llanma), Doklad, Doklad, axborot xabari (konferentsiya, simpozium, kongress haqida), og'zaki taqdimot (konferentsiyada, simpoziumda va boshqalar), dissertatsiya, ilmiy Doklad. Bu janrlar birlamchi, ya'ni muallif tomonidan birinchi marta yaratilgan. Ikkilamchi matnlar, ya'ni mavjud bo'lganlar asosida tuzilgan matnlarga quyidagilar kiradi: referat, referat, konspekt, referatlar, izoh. Ikkilamchi matnlarni tayyorlayotganda, matn hajmini kamaytirish maqsadida ma'lumotlar yig'iladi. O'quv va ilmiy sub-uslublar janriga quyidagilar kiradi: Doklad, seminar hisoboti, kurs ishi, abstrakt xabarhlash so`zining ma`nosi "ko'rib chiqish" degan ma`noni bildiradi. Sharhlar nima? Bu publitsistikadagi janr bo'lib, unga adabiy (badiiy, kinematografik, teatr) asarlarni yozma ravishda tahlil qilish, sharh va sharhlovchining tanqidiy bahosi kiradi. Sharh muallifining vazifasi tahlil qilingan asarning afzalliklari va kamchiliklarini, uning uslubini, yozuvchi yoki rejissyorning qahramonlarni tasvirlashdagi mahoratini ob'ektiv tavsiflashni o'z ichiga oladi. O'z nuqtai nazarini isbotlash uchun iqtiboslar keltirilgan. Bu kichik hajm va ixchamlik bilan ajralib turadi. Sharh nima ekanligini va uni qanday yozishni tushunish uchun siz ushbu janrning asosiy xususiyatlari bilan tanishishingiz kerak: 1. Sharh ishning chuqur tahlilini va uning bahosini o'z ichiga olishi kerak. 2. Yozilish maqsadiga qarab, turli uslublardan foydalanish mumkin: publitsistik, ilmiy ommabop yoki ilmiy. 3. Nutq turi - bu fikrlash. 4. Sharh erkin shaklda yozilishi mumkin bo'lgan sharhdan farqli o'laroq, cheklangan ohangda ma'lum reja bo'yicha yozilgan. O'zaro tahlilning bir nechta asosiy printsiplari mavjud: 1. Bu janr matnni chuqur tahlil qilish, asarning mazmuniga asoslanib bahslashish, uning asosiy g'oyasi haqida qisqacha xulosalar chiqarish bilan ajralib turadi.