INSON HAYOTIDA IQLIMNING AHAMIYATI
REJA:
1. Inson tabiatning ajralmas qismi sifatida.
2. Inson evolyusiyasi va demografiyasi.
3. Inson demografiyasi va uning o‘zgarishi.
Inson tabiatning bir komponenti, uning tabiatdagi o‘rni chumoli, kapalak, lola,
eman, shyer, fil o‘rni bilan teng, chunki inson ham boshqa tirik jonivorlar kabi tirik
organizm. Faqat farqi boshqa tirik komponentlar tabiat qonunlari asosida yashaydi,
inson esa tabiatni o‘zgartirib, uning bag‘rida yangi texnika va texnologiyalarni
qo‘llab, tabiat qonunlarini buzib, uni o‘ziga qaram qilishga va tabiat ustidan hukmron
bo‘lishga harakat qiladi. Ammo insonning o‘zi tabiat mahsuloti, uning biologik
sistemalarining ajralmas qismidir. U tabiatni ifloslashi, buzishi mumkin, lekin, inson
biosfyeraning ekologik aylanishidan chiqib keta olmay-di, u tabiatsiz yashay olmaydi
va boshqa tabiatni ham yarata olmaydi. Inson tabiatning eng yuqori mahsuli, uning
yashashi uchun atmosfyerada yetarli darajada kislorod, Yer yuziga kyerakli Quyosh
nurining tushishi va suvning bo‘lishi shart. Tabiatdagi asosiy to‘rtta elementning
(kislorod, uglyerod, vodorod va azot) quyosh enyergiyasi ta’sirida va suvning
ishtirokida ekologik aylanib turishi hayotning asosini tashkil qiladi.
Inson tabiatning ajralmas qismi bo‘lganligi tufayli ham undan mutlaqajrab,
o‘ziga texnikaviy dunyo yarata olmaydi. U o‘z faoliyati bilan o‘zini o‘rab turgan
olamni, muhitni ifloslab, zaharlab, o‘z hayotiga real xavf tug‘dirmoqda. Masalan,
inson faoliyatidan insonlar zaharlanganiga ba’zi misollarni keltirib o‘tmoqchimiz.
1952 yili London shahrida hosil bo‘lgan is gazlari, chang va tutunlardan zaharlanib
4000 odam o‘lgan. YAponiyaning Minamata ko‘rfaziga tashlangan simob
chiqindilari baliqlarga o‘tib, ularni iste’mol qilgan odamlarning 100 dan ortig‘i
zaharlangan. Ko‘p yillar davomida zaharli gyerbitsid va pestitsidlarning
qishloqxo‘jaligida qo‘llanilishidan insonlarning zaharlanishi, turli kasalliklarning
kelib chiqishi, CHyernobl AES ning portlashidan katta maydonda butun tabiatning
radioaktiv moddalar bilan zaharlanishi, radioaktiv va boshqa zaharli moddalariing
Novaya Zemlya va Oqdengizga tashlanishidan suv zaharlanib, uning salbiy
ta’siridan million-million dengiz yulduzlari kabi suv hayvonlarining qirilib ketishi,
bu insonni tabiatga qilgan gunohining natijalaridir.
Yer yuzining turli joylarida inson faoliyati sababli yuzaga kelayotgan ofatlar
uning o‘ziga, undan qoladigan avlodlarga xavf tug‘dirmoqda. Minglab tonnalab
to‘plangan zaharli kimyoviy moddalarni tezda zararsizlantirish va inson hayotiga
ziyon keltirmaslik chora-tadbirlarini ko‘rish lozim.
Har bir inson tug‘ilganiga qadar ma’lum miqdorda zararli moddalar mahsuloti
bilan (DDT, gyerbitsid, pestitsid, qo‘rg‘oshin, simob, uglevodorodlar va boshqalar)
tug‘iladi. Keyinchalik uning tanasi-da shu moddalar to‘planib boradi. CHunki inson
yashagan muhitda zararli moddalar, gazlar, og‘ir metallar, chang yetarlicha
to‘plangan. Muhitning ekologik holati, insonning ekologiyasini anikdaydi. Ular bir-
biridan ajralmaydi. SHu sababli, keyingi vaqtda «Inson ekologiyasi» mustaqil fanga
aylandi. Buning natijasida inson tabiatning ajralmas qismi, uning abiotik va biotik
omillari bilan uzviy munosabatdagi komponent ekanligi tasdiqlandi.
Inson evolyusiyasi va demografiyasi. Ma’lumki, insoniyat tarixi, insonning
Yerga, atrof-muhitga, uning o‘simlik va hayvonlarga bo‘lgan munosabatlari tarixidan
iboratdir. Million yillar davomida yuzaga kelgan biologik sistemalarning
o‘zgarishiga faqat insopgina sabab bo‘lgan, endilikda uning hayot-mamoti o‘zi
egallagan tabiat va o‘zi yaratgan jamiyato‘rtasidagi turg‘unlik munosabatini
o‘rnatishiga bog‘likdir. Aks holda itsson yaratgan sivilizatsiya uning salbiy faoliyati
natijasida nobud bo‘dadi. CHarlz Darvinning «Turlarning kelib chiqishi» va «Insonni
paydo bo‘lishi» haqidagi ilmiy asarlari insonni atrof-muhit bilan munosabatlarini
aniqlashda «ibtidoiy» halqalarning evolyusiyasini o‘rganishga yo‘l ochdi.
CH.Darvin vaqtidan boshlab tadqiqotchilar qadimgi tarixiy-madaniy aloqalar
sabablarini ochish va ibtidoiy inson holatini aniqlash bilan shug‘ullanganlar. SHu Joyda
«I n s o n » (Odam) tushunchasi va qanday tabiiy muhitda qadimgi antropoid
maymunlardan ibtidoiy inson rivojlangani kabi savollar yuzaga keladi.
Bu yerda «Odam» tushunchasini izohlashda birinchi navbatda utsing intellekt
darajasini, ya’ni bosh miyaning rivojlanishini inobatga olish lozim. Bizning hozirgi
yuksak rivojlangan bosh miya-miz evolyusiyaning ancha keyingi mahsulotidir.
Odam turkumitsing (Homo) past tabaqalari bo‘lmish avstralopiteklarning miyasi
hdjmi 428 dan 530 sm3 gacha bo‘lib, hozirgi maymunlar miyasidan oagina
ortiqroqbo‘lgan, xolos. Ayrim tadqiqotchilarning ma’lumotlsriga ko‘ra, insonning
qadimgi ajdodlari bo‘lmish r a m a p i t e k l a r va avstralopiteklarso‘zlash
qobiliyatiga ega bo‘lmaganlar va olovdan foydalana olmaganlar.
Insonni odamsimon maymunlardan aniq chegaralaydigan belgi bu ish qurolini
tayyorlash va undan foydalanishidan iboratdir. Bu borada ibtidoiy odamlar tasodifan
tayoq yoki toshdan foydalanib, keyinchalik ishlab chiqarish asboblarini (toshdan,
yog‘ochdan) qurol yaratgan bo‘lishlari mumkin. Bunga misol, hozirgi shimpanzelar
daraxt shoxlarini sindirib, tishi bilan ishlov byerib, o‘ziga «qurol» yasaydi va
yirtqich hayvonlardan saqlanishda foydalanadi.
Darvin iborasi bilan aytganda noyob odam - bu eng avvalo ikki oyoqqa tik
yuradigan va bo‘shagan qo‘llarda o‘zi yasagan qurollardan foydalanadigan odamdir.
«Qurol yasagan» va tik yuradigan “odam” changalzor tropik o‘rmonlardan kelib
chiqmagan. Tropik o‘rmonlarda «inson» uchun foydali mayda hayvonlarning kamligi,
oziqa quvvati kam, barg, poya va ildizlarga insonning chaynash apparatini
moslashmaganligi, «qadimgi odamlarning» ochiq maydonlarda, daraxtlarda paydo
bo‘lgan degan nazariyani olimlar isbotladilar.
Keyingi ma’lumotlar bo‘yicha qadimgi go m i n i dlar bundan 6 mln. yil avval,
a v s t r a l o p it e k lar esa 5 dan 1 mln. yil avval Yer yuzida yashaganlar.
Ramapiteklar hayoti to‘g‘risida juda kam qoldiqlar topilgan, taxmin qilinishicha ular
antropoid maymunlarning qadimgi ajdodlari bo‘lib, ular ochiq savannalarda yashab,
tosh va tayoqlardan foydalangan bo‘lsa ajab emas.
SHarqiy
va
Janubiy
Afrika
hududlarida
topilgan
ko‘p
ashyolar
avstralopiteklarning madaniyati va shu vaqtning atrof-muhiti haqida ancha
ma’lumotlar byeradi. Masalan, Raymond A. Janubiy Afrika avstralopiteklar
qoldiqlarini birinchi marta markaziy Transvaalda topgan. U ko‘plab pavianlar bosh,
bel suyaklarini topadi va olimning fikricha avstralopiteklar ildiz, meva va o‘simlik
tanasi bilangina oziqlanmasdan, ular oddiy uchli, qirrali yog‘och, tosh qurollar bilan
katta hayvonlarni ham ov qilganlar.
Saqlanib qolgan ashyolar shuni ko‘rsatadiki, avstralopitek lar aktiv yo‘l bilan
pavianlarni ov qilishgan, ular sichqonlar va boshqa kemiruvchilar bilan
oziqlanishgan, kiyik va bug‘ularni ham ov qilganlar. Ovni asosan yerkaklar olib
borib, qabilani go‘sht bilan ta’minlaganlar. SHunday qilib, avstralopiteklar ov qilish
va tyerish, yig‘ish xo‘jaligini bir formasiga yerishadilar. Ular kam sonli bo‘lganliklari
tufayli ham tabiiy ekosistemalar turg‘unligini buzgan emaslar.
Inson evolyusiyasidan ovchilik va tabiat mahsulotlarini yig‘ish borgan sayin
takomillashib boradi. Bundan 0,5 mln. yillar avval Afrika va Osiyoda ibtidoiy
odamlar (Homo yerectus) yashagan, ayniqsa pekin odami (s i n a n t r o p ) yashagan
joylarda ko‘plab toshga aylangan mevalar, urug‘lar va bug‘u, kiyik, ot suyaklari, kul,
tosh qurollar topishgan. Demak, inson rivojlanishning ilk davrida olovdan
foydalangan (hayvon go‘shtlarini olovda qovurgan, bunga kuygan skeletlar dalolat
byeradi).
Homo sapiens ra yaqin ajdodlarda yangi, takomillashgan, olovda kuydirilgan
uchli qurollar paydo bo‘ladi. Ishlab chiqarish va ov qurollariningtakomillashgan
shakllari neandyertal odamlar davrida paydo bo‘lgan va ular turli hayvonlarni
ovlashgan.
Neandyertallar katta o‘txo‘r g‘or ayiqlarini ovlaganlar, sababi uning go‘shti,
yog‘i mazali bo‘lib, tyerisi odamlarni sovuqdan saqlagan. Qishki sovuqlarda
neandyertal odamlar ayikdar uxlaydigan g‘orlarga kirib jon saqlaganlar va shu yerdagi
ayiqni o‘ldirib, ulardan foydalanganlar. SHunday yo‘llar bilan inson o‘zidan 10
barobar kuchli hayvonlarni engib, tabiatning ayrim komponentlari ustidan
hukmronlik ham qila boshlagan. Ayiqni bosh va boshqa suyaklari Markaziy
Ovruponing g‘orlarida, SHimoliy YAponiya, Amur va SHimoliy Saxalin, Osiyo
hududlaridagi (masalan, Zarafshon g‘orlari, Surxondaryoning Teshiktosh g‘oridan
Surxon neandyertali topilgan) g‘orlarda ham topilgan.
Oxirgi muzliklardan keyingi davr odamlari ancha takomillashgan qurollardan
foydalanib (nayza, sadoq, sopqon, garpun) katta sut emizuvchi hayvonlarni ko‘plab
ovlaydilar. Muzlik davrining oxirida Qadimgi dunyoda juda katta hayvonlar yo‘qolib
ketadi. Lekin, mamont, junli karkidon va katta bug‘ularning yo‘qolishida toshko‘mir
davrining ovchilarining qanchalik gunohi borligi aniq emas.
Ma’lumotlarga
ko‘ra,
dashtda
uchraydigan
pleystotsin
davridagi
mamontlarning balandligi (Mammonteus trugontyerii) 4-4,25 m bo‘lsa, keyingi
muzlik davri mamontlarning (M. primigenius) o‘rtacha balandligi 3 m bo‘lib, Afrika
fillaridan ham kichik edi. Past bo‘yli mamontlar Dunay va Sibir hududlarida topilgan.
Bu hayvonlarning yo‘qolib ketishida ovchi odamlar emas, balki iqlimning o‘zgarishi
sabab bo‘lgan.
Tosh asrida yashagan odamlarning rivojlanish davrida ovchilikka oid turli urf-
odatlar, marosimlar paydo bo‘ladi.
Odamlarda turli ibodat, topinish marosimlari g‘orlar ichida bo‘lib, ular
hayvonlar suratlari bilan bezatilgan: bunday joylarda yosh yerkaklar yoki ovchilar
guruhlari to‘planishgan, ovdan oldin turli urf-odatlar va marosimlarni bajarishgan.
Bunday hollar Yer yuziningturli joylaridagi g‘orlar, tosh qoyalardagi chizmalarda
o‘z aksini topgan.
Ibtidoiy insonlarning tasviriy san’atni rivojlantirish tarixi bundan 40 ming
yillar oldin boshlangan va oxirgi muz davrigacha davom etgan. Undan keyin va
mezolit davrigacha yangi san’at yo‘nalishi rivojlanib, unda ovchilik va yovvoyi
hayvonlar, yoy va sadoqli ovchilar o‘z aksini topgan. Bunday suratlarni O‘rta Osiyo,
Osiyo, Afrika hududlaridagi g‘or va qoyalarda uchratish mumkin. Zarafshon
g‘orlarida skafandrli odamlar rasmi bundan 4 ming yil avval toshga chizilgan.
Qadimgi odamlar ovchilik va urug‘, mevalarni tyerib oziqlanishgan, yerdagi
yovvoyi donlarni tyerib olishgan, keyinchalik esa o‘zlashtirib, ayrim o‘simliklarni
madaniylashtirishga va dehqonchilikning kelib chiqishiga sabab bo‘lishgan. SHu
sababli inson atrof-muhitga boshqacha munosabatda bo‘lib, yovvoyi hayvon va
o‘simliklardan foydalanishni asta-sekin kamaytirib, uy hayvonlari va dehqonchilikka
katta ahamiyat byeradi. Natijada yerlar o‘zlashtirilishi sababli muhitningekologik
turg‘unligi buzilib boradi. Migratsiya qilgan qabilalarning aktiv ovchiligi tufayli va
ular olib kelgan dingo itlari Avstraliya kabi kontinentda xaltali bo‘rilarning yo‘qolib
ketishiga sabab bo‘lsa, iklimning o‘zgarishi Avstraliyaning katta maydonlarini cho‘lga
aylanishiga va hayvonlarni (Diprotodon optatum) yo‘qolishiga olib keladi.
Pleystotsen davrining oxirida SHimoliy Evroosiyoliklar CHukotka va Alyaska
orqali Amyerika kontinentiga qadam qo‘yadi. SHu davr odamlariningaktiv ovchiligi
natijasida ko‘p sutemizuvchi hayvonlar: Alyaska mamonti, qadimgi tuya
(Camelops), ot (Parahippazion) va otlarning boshqa turkum vakillari kabilar mut-laq
yo‘qolib ketadi. Muzliklar davrida iqlimning o‘zgarishi tufayli tabiatdan yuzlab
turlar yo‘qoladi.
Ma’lumki, YAngi Zelandiyaga inson qadami birinchi marta XIII asrda etgan.
SHu vaqtda bu orol yovvoyi hayvonlarga boy bo‘lgan. Bu orolga boshqa CHatm
orolidan kelgan Morior qabilalari katta (250 kg) va haybatli moa qushlarini ov qilib,
oq tanli kolonistlar kelgan vaqtda u qushlar yo‘qolib bo‘lgan. Madagaskar orollariga
janubiy-sharqiy Osiyolik kelgindilar ko‘p hayvon va straus kabi qushlarning
yo‘qolib ketishiga sabab bo‘ladilar.
Bu davrda ovchi va tyeruvchi inson tabiiy sistemalarning a’zosi bo‘lgan, u
o‘ziga kyeraklicha ov qilgan va urug‘, meva tyergan. Inson bu davrdai o‘tishida tabiiy