INTELLEKTUAL NUQSONLI (AQLI ZAIF ) BOLALAR

Yuklangan vaqt

2024-10-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

28,6 KB


 
 
 
 
 
 
INTELLEKTUAL NUQSONLI (AQLI ZAIF ) BOLALAR  
 
Reja: 
 
1. Oligofrenopedagogika fanining vazifalari. 
2. Aqli zaiflikning kelib chiqish sabablari. 
3. Oligofreniya darajalari. 
4. 4.Oligofren bolalar ta’lim-tarbiya oladigan muassasalar. 
 Tayanch iboralar: 
Oligofren - bolaning ona qornida yoki ilk chaqaloqlik davrida bosh miyasi 
zararlanishi natijasida kelib chiqadigan aqli zaiflik. 
Demensiya - bolaning hayot davomida turli bosh miya kasalliklari natijasida bilish 
jarayonining pasayishi. 
 
 
 
Oligofreniya (yunoncha “oligos”-kam, “fren”-aql) so’zlaridan olingan 
bo’lib,esi past, aqli past demakdir.  
 
Oligofren bolalar markaziy nerv sistemasining organik kasalliklari natijasida 
bilish faoliyati pasayib ketishi va nuqsonlar umrbod saqlanib qolishi bilan boshqa 
anomal bolalardan farq qiladi.  
 
Oligofrenopedagogika 
fanining 
mavzu 
bahsi 
aqli 
zaif 
bolalardir. 
Oligofrenopedagogika fanining vazifasi, aqli zaif bolalar ta’lim-tarbiyasi, ulardagi 
nuqsonni tuzatish, korreksion yo’llarini belgilab berishdan iborat.  
 
Oligofrenopedagogika fani quyidagi masalalarni hal etishni o’z oldiga maqsad 
qilib qo’yadi: 
-aqli zaiflikni pedagogik tahlil qilish;  
-aqli zaiflik sabablarini o’rganish; 
INTELLEKTUAL NUQSONLI (AQLI ZAIF ) BOLALAR Reja: 1. Oligofrenopedagogika fanining vazifalari. 2. Aqli zaiflikning kelib chiqish sabablari. 3. Oligofreniya darajalari. 4. 4.Oligofren bolalar ta’lim-tarbiya oladigan muassasalar. Tayanch iboralar: Oligofren - bolaning ona qornida yoki ilk chaqaloqlik davrida bosh miyasi zararlanishi natijasida kelib chiqadigan aqli zaiflik. Demensiya - bolaning hayot davomida turli bosh miya kasalliklari natijasida bilish jarayonining pasayishi. Oligofreniya (yunoncha “oligos”-kam, “fren”-aql) so’zlaridan olingan bo’lib,esi past, aqli past demakdir. Oligofren bolalar markaziy nerv sistemasining organik kasalliklari natijasida bilish faoliyati pasayib ketishi va nuqsonlar umrbod saqlanib qolishi bilan boshqa anomal bolalardan farq qiladi. Oligofrenopedagogika fanining mavzu bahsi aqli zaif bolalardir. Oligofrenopedagogika fanining vazifasi, aqli zaif bolalar ta’lim-tarbiyasi, ulardagi nuqsonni tuzatish, korreksion yo’llarini belgilab berishdan iborat. Oligofrenopedagogika fani quyidagi masalalarni hal etishni o’z oldiga maqsad qilib qo’yadi: -aqli zaiflikni pedagogik tahlil qilish; -aqli zaiflik sabablarini o’rganish;  
 
-aqli zaif bolalarni rivojlanishini pedagogik va psixologik o’rganish yo’llari va 
vositalarini aniqlash; 
-aqli zaif bolalarga bilim va mehnat tayyorgarligini berish; 
-o’quv fanlarining xususiy uslubiyotlarini ishlab chiqarish. 
Butun dunyo sog’likni saqlash tashkilotining ma’lumotlariga ko’ra, dunyoda 
aqli zaiflar aholining 3 % ni son jihatdan 100 milliondan ortiq kishini, jumladan 
O’zbekistonda 0,5 milliondan ortiq kishini tashkil etar ekan.  
  
Aqli zaif bolalarni rivojlanishi, uning birinchi yashash davridanoq normal 
bolalar rivojlanishidan farq qiladi. Ko’pchilik aqli zaif bolalarda yurish harakatlari 
kechikib rivojlanadi. Ularda beo’xshov qadam tashlash, sekin harakatlar kuzatiladi. 
Ularda tevarak-atrofga bo’lgan qiziqishlarining pastligi, befarqligi bilan normal 
bolalardan farqlanadi. Tevarak-atrofdagilarning nutqini darrov tushunish qobiliyati 
sekin o’sib boradi. Aqli zaif bolalarning 71% da nutq kechikib rivojlanadi. Lug’at 
boyligi kambag’al bo’ladi. Uchdan bir qismida ko’rish nuqsonlari mavjud bo’ladi. 
Aqli zaif bolalar taraqqiyotida 3-4 sinflar asosiy rol o’ynar ekan. Bu yoshda ularning 
aqli rivojlanishida sezilarli siljishlar ro’y beradi. 
  
Aql murakkab ruhiy faoliyat bo’lgani uchun uni har xil kasalliklar natijasida 
kelib chiqadigan belgi va holatlari ham turlicha bo’ladi. 
Oligofren bolalar markaziy nerv sistemasining organik kasalliklari natijasida 
bilish faoliyati pasayib ketishi va bu nuqsonlar saqlanib qolishi bilan belgilanadi. 
Aqliy qoloqlik klinik, psixologik va pedagogik mezonlar bilan aniqlanadi. Klinik 
mezon-aqliy qoloqlik va bu markaziy nerv sistemasining qanday organic 
kasalliklarga aloqadorligini; psixologik mezon bilish faoliyatining turg’un 
buzilganligi; pedagogik mezon o’zlashtirish qobiliyati past bo’lib bolaning dastur 
materilallarini o’zlashtira olmasligini ifodalaydi. 
Oligofreniya bola markaziy nerv sistemasining ona qornidaligi davrida, va 
tugilgandan to uch yoshgacha bo’lgan davr ichida shikastlanish, tug’ish davrida 
kasallanishi natijasida kelib chiqadi. Turli sabablarga ko’ra aqli zaiflik bolaning ikki 
yoshidan keyingi davrida paydo bo’lsa, demensiya deb yuritiladi. Demensiya 
progressev, ya’ni tabiatan kuchayib boradigan bo’ladi.  
Aqli zaiflikning asosiy belgilari. 
1. Bosh miyada organik buzilishning mavjudligi. 
-aqli zaif bolalarni rivojlanishini pedagogik va psixologik o’rganish yo’llari va vositalarini aniqlash; -aqli zaif bolalarga bilim va mehnat tayyorgarligini berish; -o’quv fanlarining xususiy uslubiyotlarini ishlab chiqarish. Butun dunyo sog’likni saqlash tashkilotining ma’lumotlariga ko’ra, dunyoda aqli zaiflar aholining 3 % ni son jihatdan 100 milliondan ortiq kishini, jumladan O’zbekistonda 0,5 milliondan ortiq kishini tashkil etar ekan. Aqli zaif bolalarni rivojlanishi, uning birinchi yashash davridanoq normal bolalar rivojlanishidan farq qiladi. Ko’pchilik aqli zaif bolalarda yurish harakatlari kechikib rivojlanadi. Ularda beo’xshov qadam tashlash, sekin harakatlar kuzatiladi. Ularda tevarak-atrofga bo’lgan qiziqishlarining pastligi, befarqligi bilan normal bolalardan farqlanadi. Tevarak-atrofdagilarning nutqini darrov tushunish qobiliyati sekin o’sib boradi. Aqli zaif bolalarning 71% da nutq kechikib rivojlanadi. Lug’at boyligi kambag’al bo’ladi. Uchdan bir qismida ko’rish nuqsonlari mavjud bo’ladi. Aqli zaif bolalar taraqqiyotida 3-4 sinflar asosiy rol o’ynar ekan. Bu yoshda ularning aqli rivojlanishida sezilarli siljishlar ro’y beradi. Aql murakkab ruhiy faoliyat bo’lgani uchun uni har xil kasalliklar natijasida kelib chiqadigan belgi va holatlari ham turlicha bo’ladi. Oligofren bolalar markaziy nerv sistemasining organik kasalliklari natijasida bilish faoliyati pasayib ketishi va bu nuqsonlar saqlanib qolishi bilan belgilanadi. Aqliy qoloqlik klinik, psixologik va pedagogik mezonlar bilan aniqlanadi. Klinik mezon-aqliy qoloqlik va bu markaziy nerv sistemasining qanday organic kasalliklarga aloqadorligini; psixologik mezon bilish faoliyatining turg’un buzilganligi; pedagogik mezon o’zlashtirish qobiliyati past bo’lib bolaning dastur materilallarini o’zlashtira olmasligini ifodalaydi. Oligofreniya bola markaziy nerv sistemasining ona qornidaligi davrida, va tugilgandan to uch yoshgacha bo’lgan davr ichida shikastlanish, tug’ish davrida kasallanishi natijasida kelib chiqadi. Turli sabablarga ko’ra aqli zaiflik bolaning ikki yoshidan keyingi davrida paydo bo’lsa, demensiya deb yuritiladi. Demensiya progressev, ya’ni tabiatan kuchayib boradigan bo’ladi. Aqli zaiflikning asosiy belgilari. 1. Bosh miyada organik buzilishning mavjudligi.  
 
2. Bilish faoliyatining chuqur buzilganligi. 
3. Bilish faoliyatining buzilganligining turg’un xarakterdaligi. 
Kelib chiqish sabablariga ko’ra oligofreniya tug’ma va orttirilgan bo’ladi: 
 homila davrida turli salbiy ta’sir etuvchi infeksiylar-intoksikasiya va 
jarohatlar; 
 tug’ilish vaqtidagi jarohat va asfeksiya; 
 chaqaloqning ilk yoshida salbiy ta’sir etuvchi yuqumli kasalliklar;  
 turli irsiy yo’l bilan avloddan-avlodga o’tadigan gen xromosoma kasalliklari; 
 ota-onalarning ichkilikka berilishi, narkomaniya, taksikomaniya. 
 
Oligofreniyaga ikki muhim belgi xosdir. 
1.Ularning ruhiy rivojlanishi kamolotga yetmasdan to’xtab qoladi va asosan, 
ularning klinik manzarasida aqliy yetishmovchilik belgilari ustunlik qiladi. 
2.Ularda prosessual kasalliklarga xos bo’lgan alomatlar xastalikni yomon 
tomonga qarab yo’nalishi, rivojlanishi kuzatilmaydi. 
Oligofren aqli zaif bolalar voqea va hodisalarni kuzatib, chuqur tahlil etib, 
umumlashtirib, to’g’ri xulosalar chiqarish qobiliyatiga ega bo’lmaydi. Bilim doirasi 
tor, mulohazalari yengil, sayoz va o’ta sodda bo’ladi. Bu kamchilik ularning diqqat 
e’tiboriga, aql-idrok etish qobiliyatiga, xotiralarining sifatiga ham ta’sir ko’rsatadi. 
Ularda faqatgina ruhiy rivojlanish to’xtab qolmasdan balki, jismoniy kamchiliklar 
ham ko’zatiladi. Jismoniy kamchiliklarning ko’zga tashlanadigan belgilari bolaning 
homilalik davrida zararli omillarni ta’siri bo’lganda hamda xromosoma apparatining 
patalogiyasi natijasida ham kuzatiladi. Aqli zaiflikning yengil darajasini aniqlash 
ancha murakkab, chunki ba’zilari boshqa bolalardan farqlab olish ancha qiyin.  
 
 
Oligofreniya darajalari 
 
 
 
Debil 
Imbesil 
Idiot 
2. Bilish faoliyatining chuqur buzilganligi. 3. Bilish faoliyatining buzilganligining turg’un xarakterdaligi. Kelib chiqish sabablariga ko’ra oligofreniya tug’ma va orttirilgan bo’ladi:  homila davrida turli salbiy ta’sir etuvchi infeksiylar-intoksikasiya va jarohatlar;  tug’ilish vaqtidagi jarohat va asfeksiya;  chaqaloqning ilk yoshida salbiy ta’sir etuvchi yuqumli kasalliklar;  turli irsiy yo’l bilan avloddan-avlodga o’tadigan gen xromosoma kasalliklari;  ota-onalarning ichkilikka berilishi, narkomaniya, taksikomaniya. Oligofreniyaga ikki muhim belgi xosdir. 1.Ularning ruhiy rivojlanishi kamolotga yetmasdan to’xtab qoladi va asosan, ularning klinik manzarasida aqliy yetishmovchilik belgilari ustunlik qiladi. 2.Ularda prosessual kasalliklarga xos bo’lgan alomatlar xastalikni yomon tomonga qarab yo’nalishi, rivojlanishi kuzatilmaydi. Oligofren aqli zaif bolalar voqea va hodisalarni kuzatib, chuqur tahlil etib, umumlashtirib, to’g’ri xulosalar chiqarish qobiliyatiga ega bo’lmaydi. Bilim doirasi tor, mulohazalari yengil, sayoz va o’ta sodda bo’ladi. Bu kamchilik ularning diqqat e’tiboriga, aql-idrok etish qobiliyatiga, xotiralarining sifatiga ham ta’sir ko’rsatadi. Ularda faqatgina ruhiy rivojlanish to’xtab qolmasdan balki, jismoniy kamchiliklar ham ko’zatiladi. Jismoniy kamchiliklarning ko’zga tashlanadigan belgilari bolaning homilalik davrida zararli omillarni ta’siri bo’lganda hamda xromosoma apparatining patalogiyasi natijasida ham kuzatiladi. Aqli zaiflikning yengil darajasini aniqlash ancha murakkab, chunki ba’zilari boshqa bolalardan farqlab olish ancha qiyin. Oligofreniya darajalari Debil Imbesil Idiot  
 
 
 
Aqliy nuqsonning chuqurligiga qarab oligofreniya 3 darajaga ajratiladi; 
- debil 
- imbesil 
- idiot 
Debillik -birmuncha yengil daraja bo’lib, oligofreniyaning eng ko’p tarqalgan 
darajalaridan biridir. Yordamchi maktab o’quvchilarining asosiy qismini debil 
bolalar tashkil etadi. Uni boshqa o’xshash anomaliyalar va sog’lom bolalardan 
ajratib olish ancha qiyin. Buning asosiy sababi shundaki, aqliy nuqsoni aytarli 
darajada chuqur emas. Aql idrok, xotira, tafakkur qobiliyatlarida kuzatiladigan 
kamchiliklar sezilarli darajada bo’lmaydi. Ular aniq masalalarni hal qilishlari 
mumkin bo’lsa ham keng va chuqur ko’lamli voqealar, hodisalar va muammolarni 
mustaqil tahlil etib to’g’ri xulosa chiqarishga ojizlik qiladilar. Ammo tafakkurni 
umumlashtirish qobiliyati yetishmasligiga qaramay, ular aniq fikrlash hisobiga 
maxsus maktab dasturlarini o’zlashtirishlari mumkin. Hamda, amaliy, ijtimoiy 
tajribalar orttirib, hayotning o’zgarib turadigan talablariga ma’lum darajada 
moslashishlari mumkin. Ularning his-tuyg’u, irodalarida ishonuvchanlik, soddalik 
hamda fe’l-atvorida g’o’rlik belgilari kuzatiladi. O’z-o’zini nazorat qilish va atrof-
muhitga bo’lgan tanqid va hushyorlik sezilmaydi. O’qishga qobiliyatlari sust, zehni 
past bo’ladi. Bu bolalar umumlashtira oladilar. Debil bolalarda yetarli 
harakatchanlik, ish qobiliyatlari saqlangan bo’ladi. Tushunchalarning shakllanishi 
juda qiyin amalga oshadi. Umumlashtirish, taqqoslash jarayonlari juda zaifdir. 
O’qilgan muayyan mavzuni qiyinchilik bilan o’zlashtiradilar. To’g’ri yozish 
malakalarini qiyinchilik bilan egalklaydilar. Ularning nutqi sodda, grammatik 
tomoni buzilgan, tili chuchuk bo’lishi mumkin. 
O’z vaqtidagi ta’lim-tarbiya, mehnat malakalarini berish aqliy nuqsonni 
murakkablashtiruvchi asab-ruhiy ta’surotlarni yo’q qilish orqali debil bolalarni 
muvaffaqiyatli holda hayotga moslashtirish mumkin. Bu bolalarda intilishlarining 
borligi, kelajakda jamiyatda o’z o’rinlariga ega bo’lishlarini bilishlari asosida 
mehnat malakalarini egallashlariga yordam beradi. 
Aqliy nuqsonning chuqurligiga qarab oligofreniya 3 darajaga ajratiladi; - debil - imbesil - idiot Debillik -birmuncha yengil daraja bo’lib, oligofreniyaning eng ko’p tarqalgan darajalaridan biridir. Yordamchi maktab o’quvchilarining asosiy qismini debil bolalar tashkil etadi. Uni boshqa o’xshash anomaliyalar va sog’lom bolalardan ajratib olish ancha qiyin. Buning asosiy sababi shundaki, aqliy nuqsoni aytarli darajada chuqur emas. Aql idrok, xotira, tafakkur qobiliyatlarida kuzatiladigan kamchiliklar sezilarli darajada bo’lmaydi. Ular aniq masalalarni hal qilishlari mumkin bo’lsa ham keng va chuqur ko’lamli voqealar, hodisalar va muammolarni mustaqil tahlil etib to’g’ri xulosa chiqarishga ojizlik qiladilar. Ammo tafakkurni umumlashtirish qobiliyati yetishmasligiga qaramay, ular aniq fikrlash hisobiga maxsus maktab dasturlarini o’zlashtirishlari mumkin. Hamda, amaliy, ijtimoiy tajribalar orttirib, hayotning o’zgarib turadigan talablariga ma’lum darajada moslashishlari mumkin. Ularning his-tuyg’u, irodalarida ishonuvchanlik, soddalik hamda fe’l-atvorida g’o’rlik belgilari kuzatiladi. O’z-o’zini nazorat qilish va atrof- muhitga bo’lgan tanqid va hushyorlik sezilmaydi. O’qishga qobiliyatlari sust, zehni past bo’ladi. Bu bolalar umumlashtira oladilar. Debil bolalarda yetarli harakatchanlik, ish qobiliyatlari saqlangan bo’ladi. Tushunchalarning shakllanishi juda qiyin amalga oshadi. Umumlashtirish, taqqoslash jarayonlari juda zaifdir. O’qilgan muayyan mavzuni qiyinchilik bilan o’zlashtiradilar. To’g’ri yozish malakalarini qiyinchilik bilan egalklaydilar. Ularning nutqi sodda, grammatik tomoni buzilgan, tili chuchuk bo’lishi mumkin. O’z vaqtidagi ta’lim-tarbiya, mehnat malakalarini berish aqliy nuqsonni murakkablashtiruvchi asab-ruhiy ta’surotlarni yo’q qilish orqali debil bolalarni muvaffaqiyatli holda hayotga moslashtirish mumkin. Bu bolalarda intilishlarining borligi, kelajakda jamiyatda o’z o’rinlariga ega bo’lishlarini bilishlari asosida mehnat malakalarini egallashlariga yordam beradi.  
 
Imbesillik–oligofreniyaning o’rta darajasi bo’lib, debil darajadan bir muncha 
og’irdir. Ular umumlashtira olmaydilar. Oddiy tushunchalarni hosil qila olmasligi 
bilan ajralib turadi.  
Imbesil bolalr ikki guruhga bo’linadi:  
-o’zlashtira oladigan; 
-o’zlashtira olmaydigan. 
O’zlashtira oladigan imbetsil bolalar 20 gacha sanay oladilar. Oila a’zolarini 
taniydilar. Sodda mazmundagi elementar bilimlarni egallashlari mumkin. Ammo bu 
bilimlarni mantiqan tushunib yetmasliklari sababli mustahkam bo’lmaydi. Bu 
bolalarda mexanik xotira nisbatan saqlangan, ularning diqqatlari tarqoq, nutqi 
buzilgan, lug’at boyligi kambag’al bo’ladi. Ularda hissiyot nisbatan saqlanib qolgan. 
Imbesil bolalar voqealarga mos ravishda xursand va xafa bo’ladilar. Ular mustaqil 
yashay olmaydilar, yordamga muhtoj bo’ladilar. O’zlashtira olmaydigan imbesil 
bolalar materialning mazmunini ilg’ab ololmaydilar. Ko’rish va eshitish 
analizatorlari qabul qilgan axborotlarni tahlil qila olmasligi natijasida harflarni eslab 
qolishga qiynaladilar, o’xshash tovushlarni aralashtirib yuboradilar. Shu sababli 
ularni hayotga moslashtirishda doimiy nazoratga va yordamga muhtojlik sezadilar. 
Idiot–oligofreniyaning eng og’ir darajasi. Idiotlik juda chuqur psixologik 
nuqsondir. Bu asosan ilk embrion yoki kech embrion davridagi bola markaziy asab 
tizimining qo’pol darajada buzilishidir. 
Idiotlik ko’p hollarda jismoniy nuqsonlar bilan birga keladi. Bularga harakat 
tizimining qo’pol buzilishlari, ko’rlik, karlik, falajlik kiradi, ular o’z shaxsini aniq 
bilmaydi, o’zlariga qarab gapirilgan gapdan ko’ra mimika va yuz harakatlarini 
nisbatan ilg’ab oladilar. Ularda nutq ba’zida umuman bo’lmaydi, ba’zan ayrim 
sozlarni talaffuz qila oladilar. Tashqi olamga, atrof-muhitga umuman qiziqishlari 
bo’lmaydi. Ovqatlanish tizimi ham qo’pol buzilgan. Ular ba’zan 7-8 yoshlaridagina 
harakatlanishlari mumkin. Ularda teri nuqsonlari, ichki organ kamchiliklari, 
endokren va modda almashinuvining buzilishi kuzatiladi. O’zlariga xizmat qilish 
malakalari shakllanmagan. Hissiyotlari haddan tashqari sodda bo’lib, fiziologik 
hohishlar bilan bog’liq.  
Imbesil va idiot bolalar ta'lim olish qurbiga ega emas. Ular ijtimoiy ta'minot 
vazirligi qoshidagi bolalar internatlariga tarbiyalanadi. Imbesil bolalar idiot 
Imbesillik–oligofreniyaning o’rta darajasi bo’lib, debil darajadan bir muncha og’irdir. Ular umumlashtira olmaydilar. Oddiy tushunchalarni hosil qila olmasligi bilan ajralib turadi. Imbesil bolalr ikki guruhga bo’linadi: -o’zlashtira oladigan; -o’zlashtira olmaydigan. O’zlashtira oladigan imbetsil bolalar 20 gacha sanay oladilar. Oila a’zolarini taniydilar. Sodda mazmundagi elementar bilimlarni egallashlari mumkin. Ammo bu bilimlarni mantiqan tushunib yetmasliklari sababli mustahkam bo’lmaydi. Bu bolalarda mexanik xotira nisbatan saqlangan, ularning diqqatlari tarqoq, nutqi buzilgan, lug’at boyligi kambag’al bo’ladi. Ularda hissiyot nisbatan saqlanib qolgan. Imbesil bolalar voqealarga mos ravishda xursand va xafa bo’ladilar. Ular mustaqil yashay olmaydilar, yordamga muhtoj bo’ladilar. O’zlashtira olmaydigan imbesil bolalar materialning mazmunini ilg’ab ololmaydilar. Ko’rish va eshitish analizatorlari qabul qilgan axborotlarni tahlil qila olmasligi natijasida harflarni eslab qolishga qiynaladilar, o’xshash tovushlarni aralashtirib yuboradilar. Shu sababli ularni hayotga moslashtirishda doimiy nazoratga va yordamga muhtojlik sezadilar. Idiot–oligofreniyaning eng og’ir darajasi. Idiotlik juda chuqur psixologik nuqsondir. Bu asosan ilk embrion yoki kech embrion davridagi bola markaziy asab tizimining qo’pol darajada buzilishidir. Idiotlik ko’p hollarda jismoniy nuqsonlar bilan birga keladi. Bularga harakat tizimining qo’pol buzilishlari, ko’rlik, karlik, falajlik kiradi, ular o’z shaxsini aniq bilmaydi, o’zlariga qarab gapirilgan gapdan ko’ra mimika va yuz harakatlarini nisbatan ilg’ab oladilar. Ularda nutq ba’zida umuman bo’lmaydi, ba’zan ayrim sozlarni talaffuz qila oladilar. Tashqi olamga, atrof-muhitga umuman qiziqishlari bo’lmaydi. Ovqatlanish tizimi ham qo’pol buzilgan. Ular ba’zan 7-8 yoshlaridagina harakatlanishlari mumkin. Ularda teri nuqsonlari, ichki organ kamchiliklari, endokren va modda almashinuvining buzilishi kuzatiladi. O’zlariga xizmat qilish malakalari shakllanmagan. Hissiyotlari haddan tashqari sodda bo’lib, fiziologik hohishlar bilan bog’liq. Imbesil va idiot bolalar ta'lim olish qurbiga ega emas. Ular ijtimoiy ta'minot vazirligi qoshidagi bolalar internatlariga tarbiyalanadi. Imbesil bolalar idiot  
 
bolalarga qaraganda nisbatan tuzukroq rivojlangan bo'lsa ham, mustaqil hayot 
kechira olmaydi. Ularga maxsus muassasalarda sodda bilimlar, mehnatning ayrim 
sodda turlari o'rgatiladi. Oligofreniyaning uchchala darajasida ham tarbiyachi va 
o'qituvchilar oligofren o'quvchilarni sog'lom tengdoshlari hamda o'xshash tarzdagi 
boshqa kamchiliklari bor bolalardan ajrata olishlari lozim. Lekin oligofreniyaning 
eng yengil darajasini – debillikni boshqa o'xshash anomaliyalardan va sog'lom 
bolalardan ajratib olish amalda ancha qiyin bo'ladi.  
 
Savod o'rgatishning dastlabki davridayoq bu bolalar tovush va harflar 
o'rtasidagi bog'lanishlarning farqiga yaxshi bormay harflarni eslab qolish, bug'unlab 
o'qish, tez ravon o'qish malakalarini o'zlashtirishda qiynaladilar, juda ko'p xatolarga 
yo'l qo'yadi. 
  
Debil bolalarning bilish faoliyatidagi kamchiliklar matematika darslarida 
ayniqsa yaqqol namoyon bo'ladi, negaki, eng oddiy hisoblash operatsiyalari ham 
abstrakt fikrlashni talab qiladi. Debil bolalar tartib sonlarini o'zlashtira oladilar, lekin 
qo'shish va ayirish, teskari sanash, eng oddiy masalalarni, misollarni yechishda juda 
qiynaladi.  
Nerv jarayonlari muvozanati, bilish faoliyatining buzilganligi natijasida 
oligofren bolalarning xulq-atvorida ham bir qator kamchiliklar kuzatiladi. 
Qo'zg'alish va tormozlanish o'rtasidagi muvozanat buzilganligi tufayli ayrim 
oligofren bolalar haddan tashqari jonsarak, serharakat, sho'x bo'ladilar va 
tormozlanish jarayoni ustun turgan bolalarda esa, aksincha passivlik, bo'shanglik, 
beparvolik, hech narsaga qiziqmaslik kuzatiladi. Oligofren bolalar vaziyatni yetarli 
darajada anglay olmaydilar, hatti-harakatlarini vaziyatga qarab, adekvat o'zgartira 
olmaydi. Ularda o'z-o'ziga va atrofdagilarga nisbatan tanqidiy munosabat birmuncha 
sust bo'ladi.  
Yuqorida ko'rsatilgan bir qator kamchiliklariga qaramay, oligofren bolalar 
bilan to'g'ri tashkil etilgan maxsus ta'lim-tarbiya ishlari natijasida defektologlar 
ularni mustaqil hayotga tayyorlash, kasb-hunarga o'rgatish borasida katta yutuqlarga 
erishmoqdalar. Maxsus yordamchi maktablarda ta'lim-tarbiya olib chiqqan debil 
bolalar hayotda o'z o'rnini topib, sanoat, qishloq xo'jaligining turli sohalarida, 
maishiy xizmat sohasida faol mehnat qilib yashamoqdalar.  
bolalarga qaraganda nisbatan tuzukroq rivojlangan bo'lsa ham, mustaqil hayot kechira olmaydi. Ularga maxsus muassasalarda sodda bilimlar, mehnatning ayrim sodda turlari o'rgatiladi. Oligofreniyaning uchchala darajasida ham tarbiyachi va o'qituvchilar oligofren o'quvchilarni sog'lom tengdoshlari hamda o'xshash tarzdagi boshqa kamchiliklari bor bolalardan ajrata olishlari lozim. Lekin oligofreniyaning eng yengil darajasini – debillikni boshqa o'xshash anomaliyalardan va sog'lom bolalardan ajratib olish amalda ancha qiyin bo'ladi. Savod o'rgatishning dastlabki davridayoq bu bolalar tovush va harflar o'rtasidagi bog'lanishlarning farqiga yaxshi bormay harflarni eslab qolish, bug'unlab o'qish, tez ravon o'qish malakalarini o'zlashtirishda qiynaladilar, juda ko'p xatolarga yo'l qo'yadi. Debil bolalarning bilish faoliyatidagi kamchiliklar matematika darslarida ayniqsa yaqqol namoyon bo'ladi, negaki, eng oddiy hisoblash operatsiyalari ham abstrakt fikrlashni talab qiladi. Debil bolalar tartib sonlarini o'zlashtira oladilar, lekin qo'shish va ayirish, teskari sanash, eng oddiy masalalarni, misollarni yechishda juda qiynaladi. Nerv jarayonlari muvozanati, bilish faoliyatining buzilganligi natijasida oligofren bolalarning xulq-atvorida ham bir qator kamchiliklar kuzatiladi. Qo'zg'alish va tormozlanish o'rtasidagi muvozanat buzilganligi tufayli ayrim oligofren bolalar haddan tashqari jonsarak, serharakat, sho'x bo'ladilar va tormozlanish jarayoni ustun turgan bolalarda esa, aksincha passivlik, bo'shanglik, beparvolik, hech narsaga qiziqmaslik kuzatiladi. Oligofren bolalar vaziyatni yetarli darajada anglay olmaydilar, hatti-harakatlarini vaziyatga qarab, adekvat o'zgartira olmaydi. Ularda o'z-o'ziga va atrofdagilarga nisbatan tanqidiy munosabat birmuncha sust bo'ladi. Yuqorida ko'rsatilgan bir qator kamchiliklariga qaramay, oligofren bolalar bilan to'g'ri tashkil etilgan maxsus ta'lim-tarbiya ishlari natijasida defektologlar ularni mustaqil hayotga tayyorlash, kasb-hunarga o'rgatish borasida katta yutuqlarga erishmoqdalar. Maxsus yordamchi maktablarda ta'lim-tarbiya olib chiqqan debil bolalar hayotda o'z o'rnini topib, sanoat, qishloq xo'jaligining turli sohalarida, maishiy xizmat sohasida faol mehnat qilib yashamoqdalar.  
 
Tarbiyachi va o'qituvchilarning muhim vazifasi oligofren bolalarni boshqa 
anomal bolalardan ajratib, ularning iloji boricha ertaroq tegishli muassasalarda 
ta'lim-tarbiya olishlarini ta'minlab berishdir.  
 
 
Tekshirish uchun savollar. 
1. Oligofren bolalar deb qanday bolalarni aytamiz? 
2. Oligofreniyaning kelib chiqish sabablari? 
3. Oligofreniyaning darajalari. 
4. Debil bolalarning rivojlanish xususiyatlari. 
5. Aqlan zaif, oligofren bolalar qayerda ta'lim-tarbiya olishlari kerak. 
 
Adabiyotlar ro’yxati: 
1. O'zbekiston Respublikasi «Ta'lim to'g'risidagi qonun» .Toshkent .1997 yil.  
2. Raxmonova V.S. Defektologiya va logopediya asoslari. Toshkent «O'qituvchi» 
1991 yil. 
3. Mamedov K. Soatov M.R. Po'latova R.M. Oligofrenopedagogika asoslari. T. 
1991 yil. 
4. Mo'minova K.R. Oilada nogiron va yordamga muhtoj bolalar haqida. T. 1999 
yil. 
5. Mamedov K.K. «Aqli zaif bolalar psixologiyasi». Ma'ruza-matni 2001 yil.  
6. Rahmonova V.S. «Defektologiya asoslari» ma'ruza matni T, 
2004 yil. 
 
Tarbiyachi va o'qituvchilarning muhim vazifasi oligofren bolalarni boshqa anomal bolalardan ajratib, ularning iloji boricha ertaroq tegishli muassasalarda ta'lim-tarbiya olishlarini ta'minlab berishdir. Tekshirish uchun savollar. 1. Oligofren bolalar deb qanday bolalarni aytamiz? 2. Oligofreniyaning kelib chiqish sabablari? 3. Oligofreniyaning darajalari. 4. Debil bolalarning rivojlanish xususiyatlari. 5. Aqlan zaif, oligofren bolalar qayerda ta'lim-tarbiya olishlari kerak. Adabiyotlar ro’yxati: 1. O'zbekiston Respublikasi «Ta'lim to'g'risidagi qonun» .Toshkent .1997 yil. 2. Raxmonova V.S. Defektologiya va logopediya asoslari. Toshkent «O'qituvchi» 1991 yil. 3. Mamedov K. Soatov M.R. Po'latova R.M. Oligofrenopedagogika asoslari. T. 1991 yil. 4. Mo'minova K.R. Oilada nogiron va yordamga muhtoj bolalar haqida. T. 1999 yil. 5. Mamedov K.K. «Aqli zaif bolalar psixologiyasi». Ma'ruza-matni 2001 yil. 6. Rahmonova V.S. «Defektologiya asoslari» ma'ruza matni T, 2004 yil.