Interfaol metodlar (Interfaol ta’lim strategiyalari, Interfaol grafik organayzerlar)
Yuklangan vaqt
2025-01-27
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
37,4 KB
Interfaol metodlar
Reja:
1. Interfaol metodlar
Interfaol metodlar. 1. Interfaol metodlar - ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va
mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo‘lgan
metodlar.
2. Interfaol ta’lim strategiyalari - guruh ishini tashkil qilishga yondashuv
ma’lum ma’noda strategik yondashuvga qiyoslanadi.
3. Interfaol grafik organayzerlar- bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar
turli grafik shakllarda yozma ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi.
Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o‘qitishning zamonaviy metodlari keng
qo‘llanilmoqda. O‘qitishning zamonaviy metodlarini qo‘llash o‘qitish jarayonida
yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Bu metodlarni har bir darsning
didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq. An’anaviy dars
shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan turli-
tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajasi o‘sishiga
olib keladi. Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda ta’lim-tarbiya
jarayonining samaradorligini kafolatlovchi zamonaviy pedagogik texnologiyalarni
qo‘llash borasida katta tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar
nomi bilan yuritilmoqda. Interfaol ta’lim metodlari hozirda eng ko‘p tarqalgan va
barcha turdagi ta’lim muassasalarida keng qo‘llanayotgan metodlardan hisoblanadi.
Shu bilan birga, interfaol ta’lim metodlarining turlari ko‘p bo‘lib, ta’lim-tarbiya
jarayonining deyarli hamma vazifalarini amalga oshirish maqsadlari uchun moslari
hozirda mavjud. Amaliyotda ulardan muayyan maqsadlar uchun moslarini ajratib
tegishlicha qo‘llash mumkin. Bu holat hozirda interfaol ta’lim metodlarini ma’lum
maqsadlarni amalga oshirish uchun to‘g‘ri tanlash muammosini keltirib chiqargan.
Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan
ta’lim oluvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim jarayonida faolligi muttasil
rag‘batlantirib turilishi, o‘quv materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib, ularning
mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash, bahs-munozara,
muammoli vaziyat, yo‘naltiruvchi matn, loyiha, rolli o‘yinlar kabi metodlarni
qo‘llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga undash talab
etiladi. Hozirgi kunda eng ommaviy interfaol ta’lim metodlari quyidagilar sanaladi:
1. Interfaol metodlar: “Keys-stadi” (yoki “O‘quv keyslari”), “Blist-so‘rov”,
“Modellashtirish”, “Ijodiy ish”, “Muammoli ta’lim” va b. 2. Interfaol ta’lim
strategiyalari.“Aqliy hujum”, “Bumerang”, “Galereya”, “Zig-zag”, “Zinama-zina”,
“Muzyorar”, “Rotastiya”, “Yumaloqlangan qor” va k. Interfaol ta’lim metodlari
tarkibidan interfaol ta’lim strategiyalarini ajratishda guruh ishini tashkil qilishga
yondashuv ma’lum ma’noda strategic yondashuvga qiyoslanishiga asoslaniladi.
Aslida bu strategiyalar ham ko‘proq jihatdan interfaol ta’lim metodlariga tegishli
bo‘lib, ularning orasida boshqa farqlar yo‘q. 3. Interfaol grafik organayzerlar: “Baliq
skeleti”, “BBB”, “Konsteptual jadval”, “Venn diagrammasi”, “T-jadval”, “Insert”,
“Klaster”, “Nima uchun?”, “Qanday?” va b. Interfaol grafik organayzerlarni
ajratishda bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar turli grafik shakllarda yozma
ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi. Aslida bu grafik organayzerlar bilan ishlash
ham ko‘proq jihatdan interfaol ta’lim metodlariga tegishli bo‘lib, ularning orasida
boshqa farqlar yo‘q. Interfaol ta’lim metodlarini ko‘pincha turli shakllardagi o‘quv
mashg‘ulotlari texnologiyalari bilan bir vaqtda qo‘llanmokda. Bu metodlarni
qo‘llash mashg‘ulot ishtirokchilarining faolliklarini oshirib, ta’lim samaradorligini
yaxshilashga xizmat qiladi. Ta’lim jarayonida interfaol metodlardan foydalanish
ta’lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Interfaol ta’lim jarayonida dars
o‘quvchilarning o‘zaro muloqotlari asosida amalga oshiriladi. Interfaol metod ta’lim
jarayonida o‘qituvchilar va o‘quvchilar orasidagi faollikni oshirish orqali ularning
o‘zaro harakati, ta’siri ostida bilimlarni o‘zlashtirishni kafolatlash, shaxsiy sifatlarni
rivojlantirishga xizmat qiladi. Boshlang‘ich sinflarda ”aqliy hujum”, ”6*6*6”,
”klaster”, “zakovatli zukko”, “qarama-qarshi munosabat”, ”ven diagrammasi”,
”insert”, ”topqirlik o‘yini” kabi interfaol metodlar muhim o‘rin tutishi amaliyotda
o‘z tasdig‘ini topmoqda. Boshlang‘ich ta’limda matematika darslarini tashkil etish
va uni o‘tkazishda interfaol metodlardan foydalanishning o‘ziga xos jihatlari
mavjud. Boshlang‘ich maktabda matematika ta’limi o‘quvchilarning mantiqiy
fikrlash qobiliyatini shakllantirish va rivojlantirishga, o‘z fikrlarini mustaqil bayon
qila olish, egallagan bilimlarini ijtimoiy faoliyatlarida qo‘llash hamda ta’limning
ikkinchi bosqichida o‘qishni davom ettirish uchun matematik tayyorgarlikni
ta’minlashga xizmat qiladi. Matematika darslarida natural sonlar va nol to‘g‘risida
tasavvurni shakllantirish, puxta hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish, amaliy
masalalarni yechishda natural sonlar va arifmetik amallarni qo‘llay olishga o‘rgatish,
eng sodda geometrik shakllar, ularni tekislikda tasvirlash xususiyatlari haqida
tasavvurga ega bo‘lish hamda og‘zaki va yozma hisoblash va matematik munosabat
belgilaridan foydalana olish malakasini hosil qilishga alohida e’tibor beriladi.
«Aqliy xujum». Mazkur metod muayyan mavzu yuzasidan berilgan muammolarni
hal etishda keng qo’llaniladigan metod sanalib, u mashg`ulot ishtirokchilarini
muammo xususida keng va har tomonlama fikr yuritish, shuningdek, o’z tasavvurlari
va g`oyalaridan ijobiy foydalanish borasida ma’lum ko’nikma hamda malakalarni
xosil qilishga rag`batlantiradi. Ushbu metod yordamida tashkil etilgan mashg`ulot
jarayonida ixtiyoriy muammolar yuzasidan bir necha original yechimlarni topish
imkoniyati tug`iladi. «Aqliy xujum» metodi tanlab olingan mavzular doirasida
ma’lum qadriyatlarni aniqlash, ayni vaqtda ularga muqobil bo’lgan g`oyalarni
tanlash uchun sharoit yaratadi.
Mashg`ulotlar jarayonida «Aqliy xujum» metodidan foydalanishda bir necha
qoidalarga amal qilish talab etiladi. Ushbu qoidalar quyidagilar:
1. Mashg`ulot ishtirokchilarini muammo doirasida keng fikr yuritishga undash, ular
tomonidan kutilmagan mantiqiy fikrlarning bildirilishiga erishish.
2. Har bir ta’lim oluvchi tomonidan bildirilayotgan fikr yoki g`oyalar miqdori
rag`batlantirilib boriladi. Bu esa bildirilgan fikrlar orasidan eng maqbullarini tanlab
olishga imkon beradi. Bundan tashqari fikrlarning rag`batlantirilishi navbatdagi
yangi fikr yoki g`oyalarning tug`ilishiga olib keladi.
3. Har bir ta’lim oluvchi o’zining shaxsiy fikri yoki g`oyalariga asoslanishi hamda
ularni o’zgartirishi mumkin. Avval bildirilgan fikr (g`oya)larni umumlashtirish,
turkumlashtirish yoki ularni o’zgartirish ilmiy asoslangan fikr (g`oya)larning
shakllanishiga zamin hozirlaydi.
4. Mashg`ulotlar jarayonida ta’lim oluvchilarning har qanday faoliyatlarini standart
talablar asosida nazorat qilish, ular tomonidan bildirilayotgan fikrlarni baholashga
yo’l qo’ymaydi. Agarda ularning fikr (g`oya)lari baholanib, boriladigan bo’lsa,
ta’lim oluvchilar o’z diqqatlarini, shaxsiy fikrlarini himoya qilishga qaratadilar,
oqibatda ular yangi fikrlarni ilgari surmaydilar. Mazkur metodni qo’llashdan asosiy
maqsad ta’lim oluvchilarni muammo xususida keng va chuqur fikr yuritishga
rag`batlantirish
ekanligini
etibordan
chetda
qoldirmagan
holda
ularning
faoliyatlarini baholab borishning har qanday usulidan voz kechish maqsadga
muvofiqdir.
Mashg`ulot jarayonida ushbu metoddan samarali foydalanish maqsadida
quyidagilarga amal qilish lozim:
1.Mashg`ulot ishtirokchilarining o’zlarini erkin his etishlariga sharoit yaratib berish.
2.G`oyalarni yozib berish uchun yozuv taxtasi yoki varaqalarni tayyorlab qo’yish.
3.Muammo (yoki mavzu)ni aniqlash.
4.Mashg`ulot jarayonida amal qilinishi lozim bo’lgan shartlarni belgilash. Shartlar
quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin:
a) ta’lim oluvchilar tomonidan bildirilayotgan xar qanday g`oya baholanmaydi;
b) ta’lim oluvchilarning mustaqil fikr yuritishlari, shaxsiy fikrlarini ilgari surishlari
uchun qulay muxit yaratiladi;
v) g`oyalarning turlicha va ko’p miqdorda bo’lishiga ahamiyat qaratiladi;
g) boshqalar tomonidan bildirilayotgan fikrlarni yodda saqlash, ularning fikrlariga
tayangan holda yangi fikrlarni bildirish, bildirilgan fikrlar asosida muayyan
xulosalarga kelish kabi harakatlarning ta’lim oluvchilar tomonidan sodir etilishiga
erishiladi.
5. Bildirilayotgan g`oyalarni ularning mualliflari tomonidan asoslanishiga erishish
va ularni yozib olish.
6. Muayyan qog`oz varaqlari g`oya (yoki fikr)lar bilan to’lgandan so’ng ularni yozuv
taxtasiga osib qo’yish.
7. Bildirilgan fikrlarni yangi g`oyalar bilan boyitish asosida ularni quvvatlash.
8. Boshqalar tomonidan bildirilgan fikr (g`oya) lar ustida kulish, ularga nisbatan
kinoyali sharhlarning bildirilishiga yo’l qo’ymaslik kerak.
9.Ta’lim oluvchilar tomonidan yangi g`oyalar bildirilishi davom etayotgan ekan,
muammoning yagona to’g`ri yechimini e’lon qilishga shoshilmaslik.
Aqliy xujum metodi to’g`ri va ijobiy qo’llanilganda shaxsni erkin, ijodiy va
nostandart fikrlashga o’rgatadi.
«Bilaman. Bilib oldim. Bilishni xohlayman» .Sinf o’quvchilari beshta
guruhga bo’linadilar, guruhlar nomlanadi. Yozuv taxtasi uch qismga ajratiladi.
Birinchi bandning yuqori qismiga «Bilaman», ikkinchi bandning yuqori qismiga
«Bilib oldim», uchinchi bandning yuqori qismiga esa «Bilishni xohlayman»degan
so’zlar
yoziladi.
So’ngra o’qituvchi o’quvchilardan mavzu yuqasidan qanday ma’lumotlarga ega
ekanliklarini so’raydi va bildirilgan fikrlarni «Bilaman »nomli bandga yozib
qo’yadi.
Ushbu xarakat guruhlar tomonidan fikrlar to’la bayon etilganga qadar davom etadi.
Mazkur jarayonda guruhlarning barcha a’zolari faol ishtirok etishlariga ahamiyat
berish zarur. O’quvchilar tomonidan bildirilayotgan noto’g`ri fikrlar ham inkor
etilmasligi zarur (zero bunday xarakat o’quvchilarning faolligiga salbiy ta’sir
ko’rsatadi). Keyingi bosqichda o’quvchilarga mavzuga oid matnlar tarqatiladi
Ushbu matn mavzu bo’yicha eng asosiy tushunchalarni o’z ichiga oladi. O’quvchilar
matn bilan tanishib chiqqandan so’ng fikr yuritishlari hamda mavzuga oid yana
qanday ma’lumotlarni o’zlashtiriganliklarini aniqlashlari lozim. O’quvchilar o’z
xulosalari asosida fikrlarini bayon etadilar, ushbu fikrlar «Bilib oldim» nomli
ustunga yozib boriladi. So’ngi bosqichda o’qituvchi o’quvchilaridan yangi mavzu
bo’yicha qanday ma’lumotlarni o’zlashtirish istagida ekanliklarini so’raydi
va o’quvchilarni yana o’ylashga da’vat etadi. Guruhlardan navbati bilan fikr
so’raladi. O’quvchilar tomonidan bildirilgan fikrlar «Bilishni xohlayman»nomli
ustunga yozib boriladi. i qismini puxta o’zlashtirib «mutaxasis»ga aylanadi. Dars
oxirida har bir kichik guruhdagi «mutaxassis»lar uchrashuvi qayta tashkil etilgan
uruhlarda o’tkaziladi. O’quvchilar bilimi test savollari yordamida individual tarzda
o’tqazilib nazorat qilinadi va baholanadi. Guruh a’zolarining ballari jamlanadi, eng
yuqori ball to’plagan guruh g`olib sanaladi.
Nazorat uchun savollar.
1. O‘qitish mеtоdlаrining turlаrini аyting?
2. Boshlang‘ich sinflаrdа qаndаy interfaol mеtоdlаri ishlаtilаdi?
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati.
I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.)
Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b.
2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish
metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil.
3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan
praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil.
4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan
laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr
avlodi”, 2006 yil.
5. Tadjiyeva Z,G‘., Abdullayeva B.S., Jumayev M.E., Sidelnikova R.I.,Sadikova
A.V. Metodika prepodavaniya Matematiki.-T.:Turon-lqbol, 2011. 336 s.