Interfaol metodlar (Interfaol ta’lim strategiyalari, Interfaol grafik organayzerlar)

Yuklangan vaqt

2025-01-27

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

6

Faytl hajmi

37,4 KB


 
 
 
 
 
 
Interfaol metodlar 
 
Reja:  
1. Interfaol metodlar 
Interfaol metodlar. 1. Interfaol metodlar - ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va 
mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo‘lgan 
metodlar.  
 
2. Interfaol ta’lim strategiyalari - guruh ishini tashkil qilishga yondashuv 
ma’lum ma’noda strategik yondashuvga qiyoslanadi.  
 
3. Interfaol grafik organayzerlar- bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar 
turli grafik shakllarda yozma ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi.  
Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o‘qitishning zamonaviy metodlari keng 
qo‘llanilmoqda. O‘qitishning zamonaviy metodlarini qo‘llash o‘qitish jarayonida 
yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Bu metodlarni har bir darsning 
didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq. An’anaviy dars 
shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan turli-
tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajasi o‘sishiga 
olib keladi. Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda ta’lim-tarbiya 
jarayonining samaradorligini kafolatlovchi zamonaviy pedagogik texnologiyalarni 
qo‘llash borasida katta tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar 
nomi bilan yuritilmoqda. Interfaol ta’lim metodlari hozirda eng ko‘p tarqalgan va 
barcha turdagi ta’lim muassasalarida keng qo‘llanayotgan metodlardan hisoblanadi. 
Shu bilan birga, interfaol ta’lim metodlarining turlari ko‘p bo‘lib, ta’lim-tarbiya 
jarayonining deyarli hamma vazifalarini amalga oshirish maqsadlari uchun moslari 
hozirda mavjud. Amaliyotda ulardan muayyan maqsadlar uchun moslarini ajratib 
tegishlicha qo‘llash mumkin. Bu holat hozirda interfaol ta’lim metodlarini ma’lum 
maqsadlarni amalga oshirish uchun to‘g‘ri tanlash muammosini keltirib chiqargan. 
Interfaol metodlar Reja: 1. Interfaol metodlar Interfaol metodlar. 1. Interfaol metodlar - ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va mustaqil fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo‘lgan metodlar. 2. Interfaol ta’lim strategiyalari - guruh ishini tashkil qilishga yondashuv ma’lum ma’noda strategik yondashuvga qiyoslanadi. 3. Interfaol grafik organayzerlar- bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar turli grafik shakllarda yozma ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi. Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o‘qitishning zamonaviy metodlari keng qo‘llanilmoqda. O‘qitishning zamonaviy metodlarini qo‘llash o‘qitish jarayonida yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Bu metodlarni har bir darsning didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq. An’anaviy dars shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini faollashtiradigan turli- tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning o‘zlashtirish darajasi o‘sishiga olib keladi. Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda ta’lim-tarbiya jarayonining samaradorligini kafolatlovchi zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo‘llash borasida katta tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar nomi bilan yuritilmoqda. Interfaol ta’lim metodlari hozirda eng ko‘p tarqalgan va barcha turdagi ta’lim muassasalarida keng qo‘llanayotgan metodlardan hisoblanadi. Shu bilan birga, interfaol ta’lim metodlarining turlari ko‘p bo‘lib, ta’lim-tarbiya jarayonining deyarli hamma vazifalarini amalga oshirish maqsadlari uchun moslari hozirda mavjud. Amaliyotda ulardan muayyan maqsadlar uchun moslarini ajratib tegishlicha qo‘llash mumkin. Bu holat hozirda interfaol ta’lim metodlarini ma’lum maqsadlarni amalga oshirish uchun to‘g‘ri tanlash muammosini keltirib chiqargan.  
 
Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan 
ta’lim oluvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim jarayonida faolligi muttasil 
rag‘batlantirib turilishi, o‘quv materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib, ularning 
mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash, bahs-munozara, 
muammoli vaziyat, yo‘naltiruvchi matn, loyiha, rolli o‘yinlar kabi metodlarni 
qo‘llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga undash talab 
etiladi. Hozirgi kunda eng ommaviy interfaol ta’lim metodlari quyidagilar sanaladi: 
1. Interfaol metodlar: “Keys-stadi” (yoki “O‘quv keyslari”), “Blist-so‘rov”, 
“Modellashtirish”, “Ijodiy ish”, “Muammoli ta’lim” va b. 2. Interfaol ta’lim 
strategiyalari.“Aqliy hujum”, “Bumerang”, “Galereya”, “Zig-zag”, “Zinama-zina”, 
“Muzyorar”, “Rotastiya”, “Yumaloqlangan qor” va k. Interfaol ta’lim metodlari 
tarkibidan interfaol ta’lim strategiyalarini ajratishda guruh ishini tashkil qilishga 
yondashuv ma’lum ma’noda strategic yondashuvga qiyoslanishiga asoslaniladi. 
Aslida bu strategiyalar ham ko‘proq jihatdan interfaol ta’lim metodlariga tegishli 
bo‘lib, ularning orasida boshqa farqlar yo‘q. 3. Interfaol grafik organayzerlar: “Baliq 
skeleti”, “BBB”, “Konsteptual jadval”, “Venn diagrammasi”, “T-jadval”, “Insert”, 
“Klaster”, “Nima uchun?”, “Qanday?” va b. Interfaol grafik organayzerlarni 
ajratishda bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar turli grafik shakllarda yozma 
ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi. Aslida bu grafik organayzerlar bilan ishlash 
ham ko‘proq jihatdan interfaol ta’lim metodlariga tegishli bo‘lib, ularning orasida 
boshqa farqlar yo‘q. Interfaol ta’lim metodlarini ko‘pincha turli shakllardagi o‘quv 
mashg‘ulotlari texnologiyalari bilan bir vaqtda qo‘llanmokda. Bu metodlarni 
qo‘llash mashg‘ulot ishtirokchilarining faolliklarini oshirib, ta’lim samaradorligini 
yaxshilashga xizmat qiladi. Ta’lim jarayonida interfaol metodlardan foydalanish 
ta’lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Interfaol ta’lim jarayonida dars 
o‘quvchilarning o‘zaro muloqotlari asosida amalga oshiriladi. Interfaol metod ta’lim 
jarayonida o‘qituvchilar va o‘quvchilar orasidagi faollikni oshirish orqali ularning 
o‘zaro harakati, ta’siri ostida bilimlarni o‘zlashtirishni kafolatlash, shaxsiy sifatlarni 
rivojlantirishga xizmat qiladi. Boshlang‘ich sinflarda ”aqliy hujum”, ”6*6*6”, 
”klaster”, “zakovatli zukko”, “qarama-qarshi munosabat”, ”ven diagrammasi”, 
”insert”, ”topqirlik o‘yini” kabi interfaol metodlar muhim o‘rin tutishi amaliyotda 
o‘z tasdig‘ini topmoqda. Boshlang‘ich ta’limda matematika darslarini tashkil etish 
Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan ta’lim oluvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim jarayonida faolligi muttasil rag‘batlantirib turilishi, o‘quv materialini kichik-kichik bo‘laklarga bo‘lib, ularning mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash, bahs-munozara, muammoli vaziyat, yo‘naltiruvchi matn, loyiha, rolli o‘yinlar kabi metodlarni qo‘llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil bajarishga undash talab etiladi. Hozirgi kunda eng ommaviy interfaol ta’lim metodlari quyidagilar sanaladi: 1. Interfaol metodlar: “Keys-stadi” (yoki “O‘quv keyslari”), “Blist-so‘rov”, “Modellashtirish”, “Ijodiy ish”, “Muammoli ta’lim” va b. 2. Interfaol ta’lim strategiyalari.“Aqliy hujum”, “Bumerang”, “Galereya”, “Zig-zag”, “Zinama-zina”, “Muzyorar”, “Rotastiya”, “Yumaloqlangan qor” va k. Interfaol ta’lim metodlari tarkibidan interfaol ta’lim strategiyalarini ajratishda guruh ishini tashkil qilishga yondashuv ma’lum ma’noda strategic yondashuvga qiyoslanishiga asoslaniladi. Aslida bu strategiyalar ham ko‘proq jihatdan interfaol ta’lim metodlariga tegishli bo‘lib, ularning orasida boshqa farqlar yo‘q. 3. Interfaol grafik organayzerlar: “Baliq skeleti”, “BBB”, “Konsteptual jadval”, “Venn diagrammasi”, “T-jadval”, “Insert”, “Klaster”, “Nima uchun?”, “Qanday?” va b. Interfaol grafik organayzerlarni ajratishda bunday mashg‘ulotlarda asosiy fikrlar turli grafik shakllarda yozma ko‘rinishda ifodalanishiga asoslaniladi. Aslida bu grafik organayzerlar bilan ishlash ham ko‘proq jihatdan interfaol ta’lim metodlariga tegishli bo‘lib, ularning orasida boshqa farqlar yo‘q. Interfaol ta’lim metodlarini ko‘pincha turli shakllardagi o‘quv mashg‘ulotlari texnologiyalari bilan bir vaqtda qo‘llanmokda. Bu metodlarni qo‘llash mashg‘ulot ishtirokchilarining faolliklarini oshirib, ta’lim samaradorligini yaxshilashga xizmat qiladi. Ta’lim jarayonida interfaol metodlardan foydalanish ta’lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Interfaol ta’lim jarayonida dars o‘quvchilarning o‘zaro muloqotlari asosida amalga oshiriladi. Interfaol metod ta’lim jarayonida o‘qituvchilar va o‘quvchilar orasidagi faollikni oshirish orqali ularning o‘zaro harakati, ta’siri ostida bilimlarni o‘zlashtirishni kafolatlash, shaxsiy sifatlarni rivojlantirishga xizmat qiladi. Boshlang‘ich sinflarda ”aqliy hujum”, ”6*6*6”, ”klaster”, “zakovatli zukko”, “qarama-qarshi munosabat”, ”ven diagrammasi”, ”insert”, ”topqirlik o‘yini” kabi interfaol metodlar muhim o‘rin tutishi amaliyotda o‘z tasdig‘ini topmoqda. Boshlang‘ich ta’limda matematika darslarini tashkil etish  
 
va uni o‘tkazishda interfaol metodlardan foydalanishning o‘ziga xos jihatlari 
mavjud. Boshlang‘ich maktabda matematika ta’limi o‘quvchilarning mantiqiy 
fikrlash qobiliyatini shakllantirish va rivojlantirishga, o‘z fikrlarini mustaqil bayon 
qila olish, egallagan bilimlarini ijtimoiy faoliyatlarida qo‘llash hamda ta’limning 
ikkinchi bosqichida o‘qishni davom ettirish uchun matematik tayyorgarlikni 
ta’minlashga xizmat qiladi. Matematika darslarida natural sonlar va nol to‘g‘risida 
tasavvurni shakllantirish, puxta hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish, amaliy 
masalalarni yechishda natural sonlar va arifmetik amallarni qo‘llay olishga o‘rgatish, 
eng sodda geometrik shakllar, ularni tekislikda tasvirlash xususiyatlari haqida 
tasavvurga ega bo‘lish hamda og‘zaki va yozma hisoblash va matematik munosabat 
belgilaridan foydalana olish malakasini hosil qilishga alohida e’tibor beriladi. 
«Aqliy xujum». Mazkur metod muayyan mavzu yuzasidan berilgan muammolarni 
hal etishda keng qo’llaniladigan metod sanalib, u mashg`ulot ishtirokchilarini 
muammo xususida keng va har tomonlama fikr yuritish, shuningdek, o’z tasavvurlari 
va g`oyalaridan ijobiy foydalanish borasida ma’lum ko’nikma hamda malakalarni 
xosil qilishga rag`batlantiradi. Ushbu metod yordamida tashkil etilgan mashg`ulot 
jarayonida ixtiyoriy muammolar yuzasidan bir necha original yechimlarni topish 
imkoniyati tug`iladi. «Aqliy xujum» metodi tanlab olingan mavzular doirasida 
ma’lum qadriyatlarni aniqlash, ayni vaqtda ularga muqobil bo’lgan g`oyalarni 
tanlash uchun sharoit yaratadi. 
Mashg`ulotlar jarayonida «Aqliy xujum» metodidan foydalanishda bir necha 
qoidalarga amal qilish talab etiladi. Ushbu qoidalar quyidagilar: 
1. Mashg`ulot ishtirokchilarini muammo doirasida keng fikr yuritishga undash, ular 
tomonidan kutilmagan mantiqiy fikrlarning bildirilishiga erishish. 
2. Har bir ta’lim oluvchi tomonidan bildirilayotgan fikr yoki g`oyalar miqdori 
rag`batlantirilib boriladi. Bu esa bildirilgan fikrlar orasidan eng maqbullarini tanlab 
olishga imkon beradi. Bundan tashqari fikrlarning rag`batlantirilishi navbatdagi 
yangi fikr yoki g`oyalarning tug`ilishiga olib keladi. 
3. Har bir ta’lim oluvchi o’zining shaxsiy fikri yoki g`oyalariga asoslanishi hamda 
ularni o’zgartirishi mumkin. Avval bildirilgan fikr (g`oya)larni umumlashtirish, 
turkumlashtirish yoki ularni o’zgartirish ilmiy asoslangan fikr (g`oya)larning 
shakllanishiga zamin hozirlaydi. 
va uni o‘tkazishda interfaol metodlardan foydalanishning o‘ziga xos jihatlari mavjud. Boshlang‘ich maktabda matematika ta’limi o‘quvchilarning mantiqiy fikrlash qobiliyatini shakllantirish va rivojlantirishga, o‘z fikrlarini mustaqil bayon qila olish, egallagan bilimlarini ijtimoiy faoliyatlarida qo‘llash hamda ta’limning ikkinchi bosqichida o‘qishni davom ettirish uchun matematik tayyorgarlikni ta’minlashga xizmat qiladi. Matematika darslarida natural sonlar va nol to‘g‘risida tasavvurni shakllantirish, puxta hisoblash ko‘nikmalarini hosil qilish, amaliy masalalarni yechishda natural sonlar va arifmetik amallarni qo‘llay olishga o‘rgatish, eng sodda geometrik shakllar, ularni tekislikda tasvirlash xususiyatlari haqida tasavvurga ega bo‘lish hamda og‘zaki va yozma hisoblash va matematik munosabat belgilaridan foydalana olish malakasini hosil qilishga alohida e’tibor beriladi. «Aqliy xujum». Mazkur metod muayyan mavzu yuzasidan berilgan muammolarni hal etishda keng qo’llaniladigan metod sanalib, u mashg`ulot ishtirokchilarini muammo xususida keng va har tomonlama fikr yuritish, shuningdek, o’z tasavvurlari va g`oyalaridan ijobiy foydalanish borasida ma’lum ko’nikma hamda malakalarni xosil qilishga rag`batlantiradi. Ushbu metod yordamida tashkil etilgan mashg`ulot jarayonida ixtiyoriy muammolar yuzasidan bir necha original yechimlarni topish imkoniyati tug`iladi. «Aqliy xujum» metodi tanlab olingan mavzular doirasida ma’lum qadriyatlarni aniqlash, ayni vaqtda ularga muqobil bo’lgan g`oyalarni tanlash uchun sharoit yaratadi. Mashg`ulotlar jarayonida «Aqliy xujum» metodidan foydalanishda bir necha qoidalarga amal qilish talab etiladi. Ushbu qoidalar quyidagilar: 1. Mashg`ulot ishtirokchilarini muammo doirasida keng fikr yuritishga undash, ular tomonidan kutilmagan mantiqiy fikrlarning bildirilishiga erishish. 2. Har bir ta’lim oluvchi tomonidan bildirilayotgan fikr yoki g`oyalar miqdori rag`batlantirilib boriladi. Bu esa bildirilgan fikrlar orasidan eng maqbullarini tanlab olishga imkon beradi. Bundan tashqari fikrlarning rag`batlantirilishi navbatdagi yangi fikr yoki g`oyalarning tug`ilishiga olib keladi. 3. Har bir ta’lim oluvchi o’zining shaxsiy fikri yoki g`oyalariga asoslanishi hamda ularni o’zgartirishi mumkin. Avval bildirilgan fikr (g`oya)larni umumlashtirish, turkumlashtirish yoki ularni o’zgartirish ilmiy asoslangan fikr (g`oya)larning shakllanishiga zamin hozirlaydi.  
 
4. Mashg`ulotlar jarayonida ta’lim oluvchilarning har qanday faoliyatlarini standart 
talablar asosida nazorat qilish, ular tomonidan bildirilayotgan fikrlarni baholashga 
yo’l qo’ymaydi. Agarda ularning fikr (g`oya)lari baholanib, boriladigan bo’lsa, 
ta’lim oluvchilar o’z diqqatlarini, shaxsiy fikrlarini himoya qilishga qaratadilar, 
oqibatda ular yangi fikrlarni ilgari surmaydilar. Mazkur metodni qo’llashdan asosiy 
maqsad ta’lim oluvchilarni muammo xususida keng va chuqur fikr yuritishga 
rag`batlantirish 
ekanligini 
etibordan 
chetda 
qoldirmagan 
holda 
ularning 
faoliyatlarini baholab borishning har qanday usulidan voz kechish maqsadga 
muvofiqdir. 
Mashg`ulot jarayonida ushbu metoddan samarali foydalanish maqsadida 
quyidagilarga amal qilish lozim: 
1.Mashg`ulot ishtirokchilarining o’zlarini erkin his etishlariga sharoit yaratib berish. 
2.G`oyalarni yozib berish uchun yozuv taxtasi yoki varaqalarni tayyorlab qo’yish. 
3.Muammo (yoki mavzu)ni aniqlash. 
4.Mashg`ulot jarayonida amal qilinishi lozim bo’lgan shartlarni belgilash. Shartlar 
quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin: 
a) ta’lim oluvchilar tomonidan bildirilayotgan xar qanday g`oya baholanmaydi; 
b) ta’lim oluvchilarning mustaqil fikr yuritishlari, shaxsiy fikrlarini ilgari surishlari 
uchun qulay muxit yaratiladi; 
v) g`oyalarning turlicha va ko’p miqdorda bo’lishiga ahamiyat qaratiladi; 
g) boshqalar tomonidan bildirilayotgan fikrlarni yodda saqlash, ularning fikrlariga 
tayangan holda yangi fikrlarni bildirish, bildirilgan fikrlar asosida muayyan 
xulosalarga kelish kabi harakatlarning ta’lim oluvchilar tomonidan sodir etilishiga 
erishiladi. 
5. Bildirilayotgan g`oyalarni ularning mualliflari tomonidan asoslanishiga erishish 
va ularni yozib olish. 
6. Muayyan qog`oz varaqlari g`oya (yoki fikr)lar bilan to’lgandan so’ng ularni yozuv 
taxtasiga osib qo’yish. 
7. Bildirilgan fikrlarni yangi g`oyalar bilan boyitish asosida ularni quvvatlash. 
8. Boshqalar tomonidan bildirilgan fikr (g`oya) lar ustida kulish, ularga nisbatan 
kinoyali sharhlarning bildirilishiga yo’l qo’ymaslik kerak. 
4. Mashg`ulotlar jarayonida ta’lim oluvchilarning har qanday faoliyatlarini standart talablar asosida nazorat qilish, ular tomonidan bildirilayotgan fikrlarni baholashga yo’l qo’ymaydi. Agarda ularning fikr (g`oya)lari baholanib, boriladigan bo’lsa, ta’lim oluvchilar o’z diqqatlarini, shaxsiy fikrlarini himoya qilishga qaratadilar, oqibatda ular yangi fikrlarni ilgari surmaydilar. Mazkur metodni qo’llashdan asosiy maqsad ta’lim oluvchilarni muammo xususida keng va chuqur fikr yuritishga rag`batlantirish ekanligini etibordan chetda qoldirmagan holda ularning faoliyatlarini baholab borishning har qanday usulidan voz kechish maqsadga muvofiqdir. Mashg`ulot jarayonida ushbu metoddan samarali foydalanish maqsadida quyidagilarga amal qilish lozim: 1.Mashg`ulot ishtirokchilarining o’zlarini erkin his etishlariga sharoit yaratib berish. 2.G`oyalarni yozib berish uchun yozuv taxtasi yoki varaqalarni tayyorlab qo’yish. 3.Muammo (yoki mavzu)ni aniqlash. 4.Mashg`ulot jarayonida amal qilinishi lozim bo’lgan shartlarni belgilash. Shartlar quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin: a) ta’lim oluvchilar tomonidan bildirilayotgan xar qanday g`oya baholanmaydi; b) ta’lim oluvchilarning mustaqil fikr yuritishlari, shaxsiy fikrlarini ilgari surishlari uchun qulay muxit yaratiladi; v) g`oyalarning turlicha va ko’p miqdorda bo’lishiga ahamiyat qaratiladi; g) boshqalar tomonidan bildirilayotgan fikrlarni yodda saqlash, ularning fikrlariga tayangan holda yangi fikrlarni bildirish, bildirilgan fikrlar asosida muayyan xulosalarga kelish kabi harakatlarning ta’lim oluvchilar tomonidan sodir etilishiga erishiladi. 5. Bildirilayotgan g`oyalarni ularning mualliflari tomonidan asoslanishiga erishish va ularni yozib olish. 6. Muayyan qog`oz varaqlari g`oya (yoki fikr)lar bilan to’lgandan so’ng ularni yozuv taxtasiga osib qo’yish. 7. Bildirilgan fikrlarni yangi g`oyalar bilan boyitish asosida ularni quvvatlash. 8. Boshqalar tomonidan bildirilgan fikr (g`oya) lar ustida kulish, ularga nisbatan kinoyali sharhlarning bildirilishiga yo’l qo’ymaslik kerak.  
 
9.Ta’lim oluvchilar tomonidan yangi g`oyalar bildirilishi davom etayotgan ekan, 
muammoning yagona to’g`ri yechimini e’lon qilishga shoshilmaslik.  
Aqliy xujum metodi to’g`ri va ijobiy qo’llanilganda shaxsni erkin, ijodiy va 
nostandart fikrlashga o’rgatadi. 
«Bilaman. Bilib oldim. Bilishni xohlayman» .Sinf o’quvchilari beshta 
guruhga bo’linadilar, guruhlar nomlanadi. Yozuv taxtasi uch qismga ajratiladi. 
Birinchi bandning yuqori qismiga «Bilaman», ikkinchi bandning yuqori qismiga 
«Bilib oldim», uchinchi bandning yuqori qismiga esa «Bilishni xohlayman»degan 
so’zlar 
yoziladi. 
So’ngra o’qituvchi o’quvchilardan mavzu yuqasidan qanday ma’lumotlarga ega 
ekanliklarini so’raydi va bildirilgan fikrlarni «Bilaman »nomli bandga yozib 
qo’yadi. 
Ushbu xarakat guruhlar tomonidan fikrlar to’la bayon etilganga qadar davom etadi. 
Mazkur jarayonda guruhlarning barcha a’zolari faol ishtirok etishlariga ahamiyat 
berish zarur. O’quvchilar tomonidan bildirilayotgan noto’g`ri fikrlar ham inkor 
etilmasligi zarur (zero bunday xarakat o’quvchilarning faolligiga salbiy ta’sir 
ko’rsatadi).  Keyingi bosqichda o’quvchilarga mavzuga oid matnlar tarqatiladi 
Ushbu matn mavzu bo’yicha eng asosiy tushunchalarni o’z ichiga oladi. O’quvchilar 
matn bilan tanishib chiqqandan so’ng  fikr yuritishlari hamda  mavzuga oid yana 
qanday ma’lumotlarni o’zlashtiriganliklarini aniqlashlari lozim. O’quvchilar o’z 
xulosalari asosida fikrlarini bayon etadilar, ushbu fikrlar «Bilib oldim» nomli 
ustunga yozib boriladi. So’ngi bosqichda  o’qituvchi o’quvchilaridan yangi mavzu 
bo’yicha  qanday ma’lumotlarni o’zlashtirish istagida ekanliklarini so’raydi 
va  o’quvchilarni yana o’ylashga da’vat etadi. Guruhlardan navbati bilan fikr 
so’raladi. O’quvchilar tomonidan bildirilgan fikrlar «Bilishni xohlayman»nomli 
ustunga yozib boriladi. i qismini puxta o’zlashtirib «mutaxasis»ga aylanadi. Dars 
oxirida har bir kichik guruhdagi «mutaxassis»lar uchrashuvi qayta tashkil etilgan 
uruhlarda o’tkaziladi. O’quvchilar bilimi test savollari yordamida individual tarzda 
o’tqazilib nazorat qilinadi va baholanadi. Guruh a’zolarining ballari jamlanadi, eng 
yuqori ball to’plagan guruh g`olib sanaladi.  
Nazorat uchun savollar. 
1. O‘qitish mеtоdlаrining turlаrini аyting? 
9.Ta’lim oluvchilar tomonidan yangi g`oyalar bildirilishi davom etayotgan ekan, muammoning yagona to’g`ri yechimini e’lon qilishga shoshilmaslik. Aqliy xujum metodi to’g`ri va ijobiy qo’llanilganda shaxsni erkin, ijodiy va nostandart fikrlashga o’rgatadi. «Bilaman. Bilib oldim. Bilishni xohlayman» .Sinf o’quvchilari beshta guruhga bo’linadilar, guruhlar nomlanadi. Yozuv taxtasi uch qismga ajratiladi. Birinchi bandning yuqori qismiga «Bilaman», ikkinchi bandning yuqori qismiga «Bilib oldim», uchinchi bandning yuqori qismiga esa «Bilishni xohlayman»degan so’zlar yoziladi. So’ngra o’qituvchi o’quvchilardan mavzu yuqasidan qanday ma’lumotlarga ega ekanliklarini so’raydi va bildirilgan fikrlarni «Bilaman »nomli bandga yozib qo’yadi. Ushbu xarakat guruhlar tomonidan fikrlar to’la bayon etilganga qadar davom etadi. Mazkur jarayonda guruhlarning barcha a’zolari faol ishtirok etishlariga ahamiyat berish zarur. O’quvchilar tomonidan bildirilayotgan noto’g`ri fikrlar ham inkor etilmasligi zarur (zero bunday xarakat o’quvchilarning faolligiga salbiy ta’sir ko’rsatadi). Keyingi bosqichda o’quvchilarga mavzuga oid matnlar tarqatiladi Ushbu matn mavzu bo’yicha eng asosiy tushunchalarni o’z ichiga oladi. O’quvchilar matn bilan tanishib chiqqandan so’ng fikr yuritishlari hamda mavzuga oid yana qanday ma’lumotlarni o’zlashtiriganliklarini aniqlashlari lozim. O’quvchilar o’z xulosalari asosida fikrlarini bayon etadilar, ushbu fikrlar «Bilib oldim» nomli ustunga yozib boriladi. So’ngi bosqichda o’qituvchi o’quvchilaridan yangi mavzu bo’yicha qanday ma’lumotlarni o’zlashtirish istagida ekanliklarini so’raydi va o’quvchilarni yana o’ylashga da’vat etadi. Guruhlardan navbati bilan fikr so’raladi. O’quvchilar tomonidan bildirilgan fikrlar «Bilishni xohlayman»nomli ustunga yozib boriladi. i qismini puxta o’zlashtirib «mutaxasis»ga aylanadi. Dars oxirida har bir kichik guruhdagi «mutaxassis»lar uchrashuvi qayta tashkil etilgan uruhlarda o’tkaziladi. O’quvchilar bilimi test savollari yordamida individual tarzda o’tqazilib nazorat qilinadi va baholanadi. Guruh a’zolarining ballari jamlanadi, eng yuqori ball to’plagan guruh g`olib sanaladi. Nazorat uchun savollar. 1. O‘qitish mеtоdlаrining turlаrini аyting?  
 
2. Boshlang‘ich sinflаrdа qаndаy interfaol mеtоdlаri ishlаtilаdi? 
 
Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati. 
I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) 
Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b. 
2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish 
metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil. 
3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan 
praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil. 
4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan 
laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr 
avlodi”, 2006 yil. 
5. Tadjiyeva Z,G‘., Abdullayeva B.S., Jumayev M.E., Sidelnikova R.I.,Sadikova 
A.V. Metodika prepodavaniya Matematiki.-T.:Turon-lqbol, 2011. 336 s. 
 
2. Boshlang‘ich sinflаrdа qаndаy interfaol mеtоdlаri ishlаtilаdi? Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati. I. Jumayev M.E. Matemalika o‘qitish metodikasi. (O O‘Y uchun darslik.) Toshkent. “ Bayyoz”, 2022 yil. 320 b. 2..Jumayev M.E. Tadjiyeva Z.G‘. Boshlang’ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi. (O O'Y uchun darslik.) Toshkenl. “Fan va texnologiya”, 2005 yil. 3. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasidan praktikum. (O O ‘Y uchun o‘quv qo’llanma ) Toshkent. "O'qituvchi”, 2004 yil. 4. Jumayev M.E. Boshlang‘ich sinllarda matematika o‘qitish metodikasidan laboratoriya mashg‘ulotlari. (OO‘Y uchun o’q|uv qo'llanma) Toshkent. “Yangi asr avlodi”, 2006 yil. 5. Tadjiyeva Z,G‘., Abdullayeva B.S., Jumayev M.E., Sidelnikova R.I.,Sadikova A.V. Metodika prepodavaniya Matematiki.-T.:Turon-lqbol, 2011. 336 s.