INTERFAOL O‘YINLARNING SHAXS KAMOLOTIGA TA’SIRI
MUNDARIJA
Kirish
I bob. Interfaol o‘yinlarning shaxs kamolotiga ta’siri pedagogik-psixologik
muammo sifatida
1.1. Interfaol o’yinlarning shaxs kamolotiga ta'sirining mazmun mohiyati
1.2. Interfaol o’yinlarning ta’lim va tarbiya jarayonidagi o’rni va imkoniyatlari
II bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarga interfaol metodlar asosida ta’lim
berishning samarali yo’llari
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalar interfaol metodlar orqali ta’lim berish
yo’llari
2.2. Ta’limda didaktik o’yinlar va interfaol metodlardan foydalanishning
samaradorligi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
I bob. Interfaol o‘yinlarning shaxs kamolotiga ta’siri pedagogik-
psixologik muammo sifatida
1.1. Interfaol o’yinlarning shaxs kamolotiga ta'sirining mazmun mohiyati
Hozirgi vaqtda ta’lim jarayonida o’qitishning zamonaviy metodlari keng
qo’llanilmoqda. O’qitishning zamonaviy metodlarini qo’llash o’qitish
jarayonida yuqori samaradorlikka erishishga olib keladi. Bu metodlarni har bir
darsning didaktik vazifasidan kelib chiqib tanlash maqsadga muvofiq.
An’anaviy dars shaklini saqlab qolgan holda uni ta’lim oluvchilar faoliyatini
faollashtiradigan turli-tuman metodlar bilan boyitish ta’lim oluvchilarning
o’zlashtirish darajasi o’sishiga olib keladi.
Ta’lim-tarbiya tizimini tubdan isloh qilishga va shu orqali yosh avlodni har
tamonlama barkamol shaxs sifatida rivojlantirishga alohida e’tibor qaratilib
kelinmoqda. Bu borada maktabgacha ta’lim tizimida bulayotgan o’zgarishlarni
sanab o’tish jarayonida, shuni aytib o’tish joizki yurtboshimiz tomonidan
chiqarilayotgan turli farmon, qarorlar bu sohadagi kamchiliklarni bartaraf
etishga asos bo’lib xizmat qilmoqda. 2018 yil 30 sentabrdagi “Maktabgacha
ta’lim tizimini boshqarishni takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida ”gi PQ-
3955-son qaror, 2019 yil 14 dekabrda “Maktabgacha ta’lim va tarbiya to’g’risida
” gi O’zbekiston Respublikasi qonuni ham shu sohadagi munosabatlarni tartibga
solishda innovatsion ta’lim tarbiya jarayonini tashkil etishdan iborat.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi PF-4947-sonli
Farmoni “2017-2021-yillarda O’zbekiston Respublikasining rivojlanishining
beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasi”da nazarda tutilgan
aholi, ayniqsa yoshlar tarbiyasi bilan bog’liq vazifalarni samarali amalga
oshirish, ularni tinch –osoyishta hayot uchun eng zarur tayanch kompetensiyalar
bilan ta’minlashni nazarda tutilgan. Ma’naviy tarbiyaning ilmiy asoslangan
indikatorlarini ishlab chiqish”1 kabi jihatlarga ham e’tibor qaratilib kelinmoqda.
1 Vazirlar Maxkamasining 2019-yil 31-dekabrdagi 1059 son “ Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasini
tasdiqlash va uni amalga oshirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi qarori
Bugungi kunda bir qator rivojlangan mamlakatlarda ta’lim-tarbiya jarayonining
samaradorligini kafolatlovchi zamonaviy pedagogik texnologiyalarni qo’llash
borasida katta tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar nomi
bilan yuritilmoqda. Interfaol ta’lim metodlari hozirda eng ko’p tarqalgan va
barcha turdagi ta’lim muassasalarida keng qo’llanayotgan metodlardan
hisoblanadi. Shu bilan birga, interfaol ta’lim metodlarining turlari ko’p bo’lib,
ta’lim-tarbiya jarayonining deyarlik hamma vazifalarini amalga oshirish
maqsadlari uchun moslari hozirda mavjud. Amaliyotda ulardan muayyan
maqsadlar uchun moslarini ajratib tegishlicha qo’llash mumkin. Bu holat hozirda
interfaol ta’lim metodlarini ma’lum maqsadlarni amalga oshirish uchun to’g’ri
tanlash muammosini keltirib chiqargan.
Bolalar hayotida o’yin ko’p qirrali va murakkab jarayon bo’lib, qadimdan
bolalar o’yinlarini o’rganishga, boyitishga e’tibor qaratilib kelingan.
O’yinlarning o’rganish tarixi uzoq davrlarga borib taqaladi. O’yinlarning
nomlanishi va ularning o’ynalishi tarkibi to’g’risida turk olimi Mahmud
Qoshqariy o’zini “ Devonu lug’atit turk” asarida qimmatli ma’lumotlar keltiradi.
Qashqariy keltirgan ma’lumotlar o’yinlarning tarixiy zaminiga va asosiga ega
ekanligini ko’rsatadi. Darhaqiqat o’yin nomlari va o’yinlarning o’ynalish tarkibi
avloddan-avlodga o’tib kelgan. Zero, o’yinlar xalq madaniyatining ajralmas bir
bo’lagidir. “ Devonu lug’atit turk”da anchagina o’yinlarning nomlari, ayrim
o’yinlarning o’ynalish tartibi batafsil keltirilgan bo’lib hozirgi kunda bolalar
sevib
o’ynayotgan
“Yong’oq”,
“Poylama”,
“Chavgon”
“Ko’chirma
o’yin”(hozirgi “mak-mak”) haqida bir necha ma’lumotlar berib o’tilgan. Buyuk
allomalarimiz Alisher Navoiy, Zahriddin Muhammad Boburlarning asarlarida
“Chavgon” o’yini haqida ma’lumotlar keltirilgan. Firdavsiyning “Shoxnomasi”
da esa “Chavgon”(chavgon cho’pi shu nom bilan atalgan bo’lib, fors-tojikcha
so’zdir, uning ma’nosi “uchi egri uzun tayoq” degani) haqida voqea bayon
qilingan. Ulug’ bobokolonimiz Amir Temur davrida ham bolalarning o’yin
jarayoniga alohida e’tibor qaratilgan bo’lib o’g’il bolalarga ot minish,
chavandozlik 3 yoshdan o’rgatilganligi ma’lum. Sohibquron Amir Temur o’z
“Tuzuklari”da shunday deydi: “Qo’shin tarkibiga navkarlarni olishda uch
qoidaga amal qilindi: birinchisi- sog’lom va baquvvat bo’lishi, ikkinchisi-
qilichdan mohirona foydalanishi, uchinchisi- aql-zakovatiga va barkamolligiga
”. Ulug’ munajjim va davlat arbobi Mirzo Ulug’bekning pedagogik qarashlari
diqqatga sazovordir. Uning “Farzandingiz sog’lom va baquvvar bo’lib o’sishini
istasangiz, uni kichik yoshdan jismoniy mashqlar bilan shug’ullantiring” degan
so’zlarining ahamiyati beqiyosdir.
Buning uchun dars jarayoni oqilona tashkil qilinishi, ta’lim beruvchi tomonidan
ta’lim oluvchilarning qiziqishini orttirib, ularning ta’lim jarayonida faolligi
muttasil rag’batlantirib turilishi, o’quv materialini kichik-kichik bo’laklarga
bo’lib, ularning mazmunini ochishda aqliy hujum, kichik guruhlarda ishlash,
bahs-munozara, muammoli vaziyat, yo’naltiruvchi matn, loyiha, rolli o’yinlar
kabi metodlarni qo’llash va ta’lim oluvchilarni amaliy mashqlarni mustaqil
bajarishga undash talab etiladi.
Shunday qilib, pedagogika fani o'yinga bola shaxsini har tomonlama
shakllantirish vositasi va ular hayotini tashkil etish shakli, bolalar jamoasini
shakllantirish vositasi deb qaraydi. Bolalar ham xuddi katta odamlar singari
doim ma’lum faoliyat bilan mashg‘ul bo‘ladilar. Katta odamlar boshqa odamlar
uchun kerak bo‘ladigan ijtimoiy foydali narsalar ishlab chiqarish faoliyati bilan
band bo‘lsalar, bolalar faoliyatining asosiy maqsadi bilib olish, o‘rganishda
asoslanadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning faoliyatlari – o‘yin, rasm chizish,
plastilin yoki loydan biron narsa yasash, applikatsiya, qurish-yasash va shu
kabilardan iborat bo‘lishi mumkin. Bolalar odatda kishilarning -topshiriq va
takliflari bilan ma’lum faoliyatga kirishadilar.-Ayrim hollardagina bolalarning
o‘zlari mustaqil ravishda u yoki bu faoliyatni bajaradilar. Har ikki holatda ham
bolalar faoliyati ma’lum natijaga ega bo‘ladi. Faoliyat mahsuloti bolalar
faoliyatining natijasiga qarab o‘rganiladi. Ko‘pincha bolalar faoliyatining
mahsuli ular chizgan rasmlarga, loy yoki plastilindan yasalgan narsalarga qarab
o‘rganiladi. Bolalar psixologiyasiga ko’ra ularni maktabgacha ta’lim
muassasasiga berish va mavjud qobiliyatiga qarab kelajakdagi sohasini
shakllantirish muhim ahamiyat kasb etadi. Bugun ayni shu sohada interfaol
texnologiya va metodlar ta’lim tizimiga joriy etilmoqda. Interfaol o’rganish,
shubha yo’qki, pedagogikaning qiziqarli, ijodiy, istiqbolli yo’nalishidir. Bu
ularning psixologik imkoniyatlarini hisobga olgan holda maktabgacha yoshdagi
bolalarning barcha imkoniyatlarini ro’yobga chiqarishga yordam beradi.
Interaktiv texnologiyalardan foydalanish butun dunyo bo’ylab dunyodagi
bolalar haqidagi bilim va taqdimotni boyitishga imkon beradi, tengdoshlar va
kattalar bilan munosabatlar haqida bolalarni ijtimoiy munosabatlar tizimida faol
munosabatda bo’lishga undaydi.
Interfaol mashg’ulot- tarbiyachi va tarbiyalanuvchilar o’zaro faol ishtirok
etadigan mashg’ulot. Bu jarayon o’zaro hamkorlikda kechadi.
Interfaol usul- bu ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi o’rtasida o’zaro
hamkorlikdagi ta’lim usuli bo’lib, ta’lim beruvchi va ta’lim oluvchi bir-
birini o’zaro tushunishga erishiladi.
Pedagogika sohasida bir nechta o’quv modellari farq qiladi:
1. Passiv – bola mashg’ulotning “ob’ekt” sifatida ishlaydi (tinglash va
tomosha qilish)
2. faol – bola mashg’ulotning “mavzusi” sifatida ishlaydi (mustaqil ish,
ijodiy vazifalar) 3) Interfaol – bola va o’qituvchining o’zaro ishlashi.
Shuningdek, aytib joizki, bunday o’quv va ta’limning asosiy vazifalari:
- Bolalar tashabbusi hamda o’zaro mustaqilligi rivojlanishi;
- Ma’lumotni o’rganish va mustaqil ravishda ishlab chiqarish qobiliyatini
shakllantirish;
- Bolalar bilan integratsiyalashish;
- Bolalar va kattalar o’rtasidagi muloqotlar;
- Bolaning jamiyatga faol jalb qilish. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan
ishlash uchun interfaol texnologiyalarni joriy etish asta-sekin amalga
oshiriladigan jarayon, bu, albatta, maktabgacha yoshdagi bolalarning
yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda amalga oshiriladi.
“Ta’lim texnologiyasi” tushunchasi “Ta’lim metodikasi” tushunchasiga
nisbatan kengdir. Ta’lim metodi — o‘quv jarayonining majmuaviy vazifalarini
yechishga yo‘naltirilgan o‘qituvchi va o‘quvchilarning birgalikdagi faoliyati
usuli bo‘lsa, ta’lim metodikasi esa muayyan o‘quv predmetni o‘qitishning ilmiy
asoslangan metod, qoida va usullar tizimini ifodalaydi.
Ta’lim texnologiyasi — ta’lim maqsadiga erishish jarayonining umumiy
mazmuni, ya’ni, avvaldan loyihalashtirilgan ta’lim jarayonini yaxlit tizim
asosida, bosqichma-bosqich amalga oshirish, aniq maqsadga erishish yo‘lida
muayyan metod, usul va vositalar tizimini ishlab chiqish, ulardan samarali,
unumli foydalanish hamda ta’lim jarayonini yuqori darajada boshqarishni
ifodalaydi.
Pedagogik texnologiyaning markaziy muammosi — o‘quvchi shaxsini
rivojlantirish orqali ta’lim maqsadiga erishishni ta’minlashdan iborat. Pedagog
olim V.P.Bespalko pedagogik tizimni pedagogik texnologiyaning asosi
ekanligini e’tirof etgan holda uni quyidagi unsurlaridan iboratdir deya
ta’kidlaydi:
1) tarbiyachi
2) ta’lim -tarbiyaning maqsadi;
3) ta’lim - tarbiya mazmuni;
4) o‘quv jarayoni;
5) tarbiyachi yoki texnik vositalar;
6) ta’lim-tarbiyaning tashkiliy shakllari.
Demak, pedagogik texnologiya ta’lim-tarbiya faoliyatining yaxlit jarayoni
to‘g‘risidagi fan ekanligini e’tirof etish lozim. Ayniqsa, o‘qitishga interfaol dars
usullarini, “Kichik guruhlarda ishlash”, «Breyn-ring» usullari qo‘llanganda
o‘quvchilar o‘qituvchi bilan birga teng faoliyat ko‘rsatadilar.Darsda ta’limning
interfaol usullaridan biri “Kichik guruhlarda ishlash” texnologiyasidan
foydalanish maqsadga muvofiqdir. Mazkur texnologiyani qo‘llash usuli
quyidagilardan iborat: – faoliyat yo‘nalishi aniqlanadi. Muammodan bir-biriga
bog‘liq bo‘lgan masalalar belgilanadi;
- kerakli asos yaratiladi. tarbiyalanuvchilar mazkur mavzu haqida
ko‘proq tushunchaga ega bo‘lishlari kerak;
- guruhlar belgilanadi. tarbiyalanuvchilar 7-8 kishidan iborat bo‘lib
guruhlarga bo‘linadi;
- aniq ko‘rsatma beriladi. Mustaqil ish, krossvord, test tuzish;
- boshlovchi tarbiyachi oldindan tayinlanadi. O‘tilgan mashgulot mavzu
yoki bo‘lim bo‘yicha mustaqil, o‘z ustida ishlab, savollar tuzib keladi,
krossvord, test javoblarini baholaydi;
- guruhlardan sardorlar saylanadi. Sardor - hushyor shaxs, o‘z guruhi
uchun o‘yin qoidalarini buzmagan holda jon kuydiradi;
- tarbiyachilar tomonidan esa jarayon qo‘llab-quvvatlanib va yo‘naltirilib
turiladi. U o‘yinni nazorat qilib turadi,
- o‘yin yakunlangach, tarbiyachining umumiy balini e’lon qiladi. So‘ngra
muhokama qilinadi;
Tarbiyachi bilan tarbiyalanuvchiining o‘zaro ta’siri natijasida tarbiyachi
ma’lum bilimlarni shunchaki o‘zlashtirib, ya’ni o‘rganib olishidan tashqari bir
vaqtning o‘zida bilim olish va xatti-harakatlar qilishning yangi tamoyili va
metodini o‘zlashtirib oladi va rivojlantirib boradi.
Odatda trabiyachi xorijiy tilni o‘rgatish, o‘qitish usulini o‘zi tanlaydi. Kursning
mazmuni deyarli o‘zgarmaydi, ammo uni o‘quvchiga yetkazib berish usuli
o‘zgarishi mumkin.
Agar vazifa biror dalil berish haqida bo‘lsa, taqdimot yoki interfaol ma’ruza
kabi usullar eng samarali usullar hisoblanadi. Muammolarni muhokama qilishda
eng ma’qul usul o‘quvchilarni kichik guruhlarga bo‘lib jamoaviy bahs-munozara
o‘tkazishdir. Bunda bahs-munozara Discussion, Brainstorming usulidan
foydalanish mumkin. Ma’lumki, o‘quvchilarning mustaqil keng va puxta bilim
olishlarida syujetli, rolli, ijodiy, ishbilarmonlar, konferensiya, o‘yin mashqlari
kabi
didaktik
o‘yinlar
o‘zining
ta’lim-tarbiya
beruvchi,
bilimlarni
mustahkamlovchi, o‘quv materiallarini takrorlovchi, bilimlarni nazorat qiluvchi
o‘yinlar sifatida ifoda etilishi bilan ahamiyatlidir. O‘quvchilarning ijodiy
fikrlash, mustaqil bilim egallash ko‘nikmalarini rivojalantirishda ularning
o‘zlarida bor bo‘lgan bilim, ko‘nikma, malakalarini yangi vaziyatda qo‘llash
orqali yangi bilimlarni o‘zlashtirishida didaktik o‘yinlarning o‘rni alohida ajralib
turadi.
Ishchanlik о‘yin darsi – dars mavzusi bo‘yicha masalalarni hal etish
jarayonida о‘quvchilarning faol ishtirok etishini ta’minlash orqali yangi
bilimlarni o‘zlashtirish mashqi.
Rolli о‘yin darsi – dars mavzusi bo‘yicha masalalarni o‘rganishda
о‘quvchilarga oldindan ma’lum rollarni taqsimlash va dars jarayonida shu rolni
bajarishlarini tashkil etish asosida bilimlarni mustahkamlash darsi.
Teatrlashtirilgan dars – dars mavzusi bilan bog‘liq sahna ko‘rinishlari
tashkil etish orqali dars mavzusi bo‘yicha chuqur, aniq ma’lumotlar berish darsi.
Integral (integratsiyalangan) dars – bir nechta fanlarga doir integratsiyalash
uchun qulay bo‘lgan mavzular bo‘yicha tashkil qilingan dars bo‘lib,
о‘quvchilarning turli fanlarga qiziqishlarini orttirib ta’lim jarayonidagi
faolliklarini taminlaydi.
Bunday mashg’ulotlarda tarbiyachilarga tushunchalar o’zaro bog‘liqlikni
o‘rgatish orqali ularda asoslarini to‘liq idrok etish, ilmiy dunyoqarashini
shakllantirish ijodiy tafakkurlarni rivojlantirishga xizmat qiladi.
1.2. Interfaol o’yinlarning ta’lim va tarbiya jarayonidagi o’rni va
imkoniyatlari
Maktabgacha ta’limni rivojlantirish, maktabgacha ta’lim yoshidagi
bolalarning sifatli ta’lim–tarbiya olishlariga erishish, bolalarni kundalik
faoliyatlarini mazmunli qiziqarli tashkil etish, ularning qiziqishlarini
qobilyatlarini aniqlash va shuni inobatga olib ma’lum sohaga yo’naltirish, ta’lim
va tarbiya jarayonini bolalar va jamiyat ehtiyojlariga javob beradigan darajaga
olib kelishni ko’zda tutmoqda. Yosh avlodni talim-tarbiyasini asosiy va
boshlang’ich bo’g’ini bo’lgan maktabgacha ta’lim tizimida bo’layotgan ko’plab
yangiliklar, o’zgarishlarning barchasi maktabgacha yoshdagi bolalarning
qiziqishi, iqtidori, individual jismoniy va ruhiy xususiyatlari, madaniy
ehtiyojlarini inobatga olgan holda hamda bolalarning ma’naviy me’yorlarining
shakllanishi, hayotiy va ijtimoiy tajriba egallashini ko’zda tutgan har tamonlama
rivojlanishlari uchun quyilgan mustahkam poydevorni yaratmoqda. Bu borada
maktabgacha ta’lim vazirligi maktabgacha ta’lim sifatiga alohida e’tibor qaratib
kelmoqda. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar har tamonlama rivojlanishida
muhim hisoblangan o’yin faoliyati orqali bolalarga ta’lim tarbiya berishning
yangicha samarali usullari joriy etilmoqda, mana shu jarayonda bolalarning
o’yin kompetensiyasini rivojlantirishga alohida e’tibor qaratilib kelinmoqda.
Interfaol o’yin faoliyatining eng muhim qiymati –o’yin jarayonda bolalarning
rivojlanishidadir.
Bugun yurtimizdagi maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bir necha interfaol
texnologik mashg’ulotlardan foydalaniladi. Misol uchun: “Kichik guruhlarda
ishlash(Troika) “ ushbu ish texnologiyasining qo’llanilishi barcha bolalar
asosida ishlash imkonini beradi.
Interfaol metod biror faoliyat yoki muammoni o’zaro muloqotda, o’zaro bahs-
munozarada fikrlash asnosida, hamjixdtlik bilan hal etishdir. Bu usulning
afzalligi shundaki, butun faoliyat o’quvchi-talabani mustaqil fikrlashga o’rgatib,
mustaqil hayotga tayyorlaydi.
O’qitishning interfaol usullarini tanlashda ta’lim maqsadi, ta’lim oluvchilarning
soni va imkoniyatlari, o’quv muassasasining o’quv-moddiy sharoiti, ta’limning
davomiyligi, o’qituvchining pedagogik mahorati va boshqalar e’tiborga olinadi.
Interfaol metodlar deganda – ta’lim oluvchilarni faollashtiruvchi va mustaqil
fikrlashga undovchi, ta’lim jarayonining markazida ta’lim oluvchi bo’lgan
metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo’llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim
oluvchini faol ishtirok etishga chorlaydi. Ta’lim oluvchi butun jarayon davomida
ishtirok etadi. Ta’lim oluvchi markazda bo’lgan yondashuvning foydali jihatlari
quyidagilarda namoyon bo’ladi:
- ta’lim samarasi yuqoriroqbo’lgan o’qish-o’rganish;
- ta’lim oluvchining yuqori darajada rag’batlantirilishi;
- ilgari orttirilgan bilimlarning ham e’tiborga olinishi;
- ta’lim jarayoni ta’lim oluvchining maqsad va extiyojlariga
muvofiqlashtirilishi;
- ta’lim oluvchining tashabbuskorligi va mas’uliyatining qo’llab-
quvvatlanishi;
- amalda bajarish orqali o’rganilishi;
- ikki taraflama fikr-mulohazalarga sharoit yaratilishi.
Makatabgacha ta’lim yoshidagi bolalar shaxsiyatidagi asosiy psixologik
o’zgarishlar aynan o’yin faoliyatida sodir bo’ladi. Psixologiya va pedagogikada
ular quyidagi sifatlarda talqin qilinadi:
1. Shaxsning
atrof-muhitga
munosabati
-
bolaning
ijobiy
ijtimoiylashuviga
ko’maklashadi,o’yinda
improvizatsiya
qilsa,
timsollar, vaziyatlarni o’ylab topsava shu tariqa atrof-olam haqida yana
ham ko’p ma’lumotlarni olsa bo’ladi;
2. Bolalarning sub’yektiv faoliyati sifatida o’zgaradigan va avj
oladigan alohida faoliyati bo’lib quvonch bag’ishlaydi, turli hissiyot va
kechinmalarni uyg’otadi, bolalar uchun atmosferadagi voqelikni
anglash va ijodiy aks ettirishning qiziq va qulay shakli hisoblanadi;
3. Bolaga ijtimoiy berilgan va u tomonidan o’zlashtirilgan faoliyat turi
atrof-muhitga munosabati va bolalarga jamiyatdagi o’z o’rnini
tushunish, o’ziga bo’lgan ishonchsizlikni kamaytirishga yordam
beradi.
4. O’zlashtirishning
alohida
mazmuni,ijtimoiy
xulq-atvorning
dastlabki ko’nikmalarini egallashga imkon beradi: boshqa bolalar
bilan muloqotda bo’lish, ular bilan turli munosabatga kirishish,
umumiy o’yin rejalarini amalga oshirish uchun kelishish va birlashish,
o’yinda sheriklarini manfaatlarini hisobga olish.
5. Bola ruhiyatining rivojlanishda ro’y beradigan faoliyat turi bo’ib
ruhiy (psixik) jarayonlarni shakllantiradi: xotira, diqqat, tasavvur, nutq
va h.k;
6. Butun bolalar hayoti va bolalar jamoasini tashkil etishning alohida
ijtimoiy-pedagogik shakli.
Maktabgacha
ta’lim
yoshidagi bolalarni o’yin kompetensiyasini
rivojlantirish maktabgacha ta’lim tashkilotlarida asosan rivojlantiruvchi
markazlarda, sayr va turli tadbirlarda amalga oshadi. Tarbiyachi pedagog
o’yinlarga rahbarlik qilar ekan, bolalar shaxsining hamma tamonlariga: ongi his-
truyg’ulari, irodasiga,hulqiga ta’sir etuvchi va bunda bolalarga aqliy, axloqiy,
estetik va jismoniy tomondan tarbiyalashda foydalanish lozim. Bu jarayonda esa
bolalarning bilimlari, tajribasi va tasavvurlari boyib chuqurlashib boradi. Bolalar
o’yinda u yoki bu rolni bajarayotib o’z diqqatini butun o’yinga qaratishni
o’rganib boradi.
O’yin bolalarda ijtimoiy ahloqiy, ularning hayotga, bir-biriga bo’lgan
munosabatini shakllantiruvchi o’ziga xoz maktabdir. Bu maktabda bolalarning
bilimli bo’lishida tarbiyachi pedagogning o’rni katta. Maktabgacha ta’lim
tashkilotida
bolalarning
o’yin
kompetensiyasini
rivojlantirish,o’yin
jarayonlarini tashkillashtirishni tarbiyachisiz tasavvur qilib bo’lmaydi. O’yin
jarayonida tarbiyachi bolalarda quvnoq kayfiyat yaratadi, ijobiy ruhiyat hosil
qiladi bu esa bolaning asab-ruhiy, jismoniy tarbiyasini yaxshilaydi. O’yin
faoliyat jarayonida tarbiyachi butun jamoa va har bir bola uchun alohida-alohida
ta’sir ko’rsatadi, turli xil vazifalar berib boradi va shu orqali bolalarda o’yin
kompetensiyasini rivojlantirishi, bilim tajribalarni egallashi bolalarda o’z
tengdoshlariga
hurmat,
ularning
bir-birlariga
va
hayotga
bo’lgan
munosabatlarini shakllantiradi. O’yin faoliyati bola hayotida, uning jismoniy
ruhiy, aqliy kamolotga yetishida muhim vositalardan biri hisoblanadi. O’yin
orqali bola tafakkuri, tasavvur, xotira, diqqat, idrok kabi barcha psixik
jarayonlari rivojlanadi va atrof-muhit haqidagi bilimlari yanada kengayib boradi.
Maktabgacha
ta’lim
tashkilotlarida
bolalarda
o’yin
kompetensiyasini
rivojlantirishda turli maqsadlarda o’yinlardan foydalanish ahamiyatlidir.
Bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash va psixik jarayonlarini rivojlantirish
uchun o’yinlarni qiyosan bir necha guruhlarga ajratish mumkin. O’yinlarning
quyidagi alohida turkumlari bolalarni maktab ta’limiga tayyorlashga yordam
beradi2:
Idrokni o’stirishga qaratilgan o’yinlar;
Diqqatni rivojlantirishga qaratilgan o’yinlar;
Xotirani o’stirishga qaratilgan o’yinlar;
Tafakkurni o’stirishga qaratilgan o’yinlar;
2 Bolalarni maktab ta’limiga tayyorlashda noan’anaviy o’yinlardan foydalanish Toshkent-2004 yil. 3-4-betlar
Maktabga tayyorlashga yordam beradigan o’yinlar
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni idrokini rivojlantirishga qaratilgan
o’yinlarda ob’ektlarning turli xil xususiyatlari- rangi, shakli, hajmi, vazni, ularni
bir-biriga bog’liqligi, o’xshashliklarini topishga doir topshiriqlar berish bilan
bolaning shaxsiyatini to’liq shakllantirish uchun muhim shartdir. Bu jarayon
murakkab va ko’p qirrali bo’lib maktabgacha yoshdagi bolalarning o’yin
faoliyatlarida shakllanib borish muhimdir. Idrokni rivojlantiradigan o’yinlarga
mozaykalar, jumboqlar va “Farqini top”, “Labirint”, “Matn” o’yinlarni misol
qilish mumkin.
Diqqatni rivojlantirishga qaratilgan o’yinlar narsalarni diqqat bilan kuzatish,
taqqoslash farqi va o’xshashliklarini aniqlash talab etiladi. “Lotto”, “To’g’ri-
noto’g’ri”, “Xameleon”, “Naqsh chiz” kabi o’yinlar
Bolalarni nutqi, xotirasini o’stirish uchun rolli o’yinlardan foydalanish
muhimdir. Bu o’yinlar jarayonida bola o’z roli doirasida so’zlarni va ko’rgan
narsalarini esda saqlab qolishi lozim bo’ladi. Bolalar yoshiga mos ertaklardan
chet el ertaglaridan “Qizil qalpoqcha”, “Echki bolalari”, “Shalg’om”,
“Bo’g’irsoq”, o’zbek xalq ertaklaridan “Tulki bilan laylak”, “Zumrad va
Qimmat”, “Oltin tarvuz”, “Ur to’qmoq” kabilarni sahnalashtirish, qo’shiqlarni,
she’rlarni, maqollarni yod oldirish so’z boyligini oshirish va fikrni to’plashga,
nutq faoliyatini rivojlantirishga, dunyoqarashini kengaytirishga, xotirasini
mashq qildirishga, o’ziga bo’lgan ishonch hamda o’z fikrini erkin bayon qilish
kabi qobilyatlarini shakllanib rivojlanishiga yordam beradi.
Ta’limiy o’yinlar esa bolalarni tasavvurini mantiqiy tafakkurini o’stirishga
yo’naltiradi. Bola tafakkurini rivojlantirishda nutq muhim o’rin tutadi. Shu
sababli maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar bilan o’tkaziladigan o’yinlarning
ko’p qismini so’z o’yinlari tashkil etadi. Bolada o’yin kompetensiyasini
rivojlantirish jarayonida tashabbuskorlik, faollik, mustaqillik jihatlarini
namoyon qilishga imkon bersak, unda o’ziga ishonch, dadillik hissi shakllanib
boradiki, bu jihat umrining oxirigacha inson shaxsiga xos bo’lishi zarur. Eng
muhimi o’yin paytida bolalarni har bir harakatini rag’batlantirib turish, ularni
koyimaslik kerak. Masalan: “Suratlar jufti ” ta’limiy o’yinida tarbiyachi bolalar
oldiga bir-biri bilan mazmun jihatdan bog’liq bo’lagan bir necha juft surat
tanlaydi. Ularni bola oldiga terib chiqib, tushunchalar bering, mazmunan
bo’liqligini tushuntiring. Masalan: daryo va baliq, bog’ va gul, ari va asal,
do’kon va sotuvchi kabi juftliklar bo’lishi mumkin.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarning o’yin kompetensiyasini
rivojlantirishda bolalar o’rtasida ikki turdagi munosabat shakllanadi:
O’yin mazmuni, qoidalar bilan belgilanadigan munosabatlar;
O’yin bo’yicha namoyon bo’ladigan haqiqiy munosabatlar (rollarning
taqsimlanishi, nizodan chiqish va h.k). [26.12]
O’yindagi bolalarning o’zaro bir-biriga bo’lgan munosabatlari jamoa bo’lib
harakat qilish, do’stona ijobiy munosabatlarni shakllantiradi.
O’yinga bolalarning o’zaro munosabatini o’yin siklini belgilab beradi va
quyidagicha ifodalashimiz mumkin:
Bola tomonida o’ynash uchun
signal (ko’rsatma) sherigiga
yuboriladi
O’yin sikli saqlanib
qolinadi.
Ushbu signal qo’shma
plyer tomonidan qabul
qilinadi.
Birgalikda signalga javob
beradi yoki o’yinchi signalga
mos ravishda o’ynaydi
O’yin sikli to’xtatiladi
Sherik o’yin signaliga
javob bermaydi yoki
noo’rin javob beradi.
1-rasm. O’yin sikli3
M.D.Sheridan o’zining “Erta bolalik davrida o’ynang” nomli kitobida o’yin
jarayonida quyidagicha rejalashtirishni tavsiya qiladi:[18. 4]
- bolalarning xulq atvoriga to’g’ri yondoshish orqali yuqori natijali o’yinni
belgilab olish;
- bolalar o’yinidagi tanlovini boshqarish va egalik huquqining ahamiyatinni
belgilash, o’yin signallarining signal berish va ularga javob berish orqali o’yin
siklini qanday saqlanishini aniqlash;
- bolalar nima uchun o’ynashini va uni rivojlanish nuqtaiy nazaridan, bolalar
uchun nimani qadrli ekanligini tegishli nazariy ma’lumotlarga asosan ko’rib
chiqish;
- bolalarga odatda qiziqish o’yg’otadiga o’yin stendlari va bolalar odatlari
taraqqiy etadigan xulq-atvor o’yinlariu bilan tanishtirish;
- o’yinda bolalar rivojlanishiga ta’sir ko’rsatadigan va ular hayotini aks
ettiradigan narsa-hodisalar ta’kidlansin.
3 Oscar A.Barbarin, Barbara Hanna Wasik “Handbook of child development & Early education” (“Bolalarnni
rivojlantirish bo’yicha qo’llanma va dastlabki ta’lim”) 2009 The Guilford Press.A Division of Guilford
publications, Ins. 72 Spring Sreet, New York, NY 10012, www.guilford.com
II bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarga interfaol metodlar asosida ta’lim
berishning samarali yo’llari
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalar interfaol metodlar orqali ta’lim berish
yo’llari
Mamlakatimizda maktabgacha ta’lim tizimida bo’layotgan o’zgarishlarni,
yangiliklarni amalga joriy qilish jarayonida bugungi kunda pedagogning bolalar
bilan ishlashda shaxsga yo’naltirilgan hamkorlikka o’tishni va pedagogik
jarayoni individuallashtirishni ta’minlaydigan o’zgaruvchanlikni ko’zda tutadi.
Prezidentimiz Sh.Mirziyayev yosh avlod tarbiyasiga katta ahamiyat berib,
shunday degan edi; “ yosh avlodni tarbiyalash biz uchun eng asosiy vazifadir ”
shundan kelib chiqib O’zbekiston pedagogik jamiyati o’sib borayotgan yosh
avlodga ta’lim-tarbiya berishning turli usul va shakllarini izlab topishi,
bolalarning yosh davrlari, xususiyatlarini o’rganishi hamda ular hayotida
o’yinning roli muhim ahamiyatga ega ekanligi inobatga olish muhimdir. Mana
shularni inobatga olib, bugungi kunda bolalar maktabgacha ta’lim tashkilotiga
emas, balki maktabgacha ta’lim tashkiloti bolalarga moslashishi, har bir
bolaning yosh xususiyati, qiziqishi, imkoniyati, ruhiy va
jismoniy
salomatligidan kelib chiqib barcha shart-sharoitlarni yaratishlari kerak.
Maktabgacha yosh davrida bolalar o’yinqaroq bo’lishadi va mana shu jarayonda
tushuncha, bilim va ko’nikmalarga ega bo’lib borishadi. Shunda ekan,
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarning o’yin kompetensiyasini
rivojlantirish muhim ahamiyatga ega jarayon bo’lib, o’yin orqali bolalarda
funksional xususiyatlari shakllanadi, bilish faoliyati o’sadi, shaxsiy xususiyatlari
rivojlanadi.O’yin bolalarni rivojlantirish va tarbiyalash vositasidir.o’yin
faoliyatida bolalarning yoshi muhim ahamiyatga ega. E’tibor bersak, kichik
yoshdagi bolalar ko’pincha yakka tartibda o’ynash ehtimoli ko’proq. Ammo
katta bolalar o’z fikr va his-tuyg’ularini o’rganish uchun yolg’iz o’ynashga yoki
ortiqcha rag’batlantirishdan tanaffus olishga muhtoj. Katta bolalar esa o’yinga
qo’shilishdan oldin boshqalar qanday o’ynashini istashi mumkin.
Katta yoshdagi bola o’yinda hech qayerda uchramaydigan ekinlikni his qila
boshlaydi. U o’yinda o’z mustaqilligini ko’rsata oladi; o’yin va o’yinchoq, o’yin
joyi, uni boshlanishi va oxirini, o’yindagi do’stlarini tanlashi mumkin. yoshning
oxiriga kelib bolalar o’z zimmasiga ma’lum rollarni ola boshlashadi va ularni
boshqalarga ulashadi. 3-4 yoshli bola o’ziga yaxshi tanish bo’lgan insonlarning
harakatlarini batafsilroq o’zida namoyon etadi. Eng asosiysi kundalik hayotida
bajarishi qiyin bo’lgan vazifalarni bolalar o’yinlarda osongina bajarishadi.
Masalan, bolalar onalarini, buvisini uyda bajarayotgan ishlarini misol qilib
o’ynashi ya’ni, ovqat tayyorlashi, idishlarni yuvishi, kiyimlarni dazmollashi
mumkin.
4-5 yoshli bolalarda syujetli rolli o’yinlar ancha ko’payadi.rolli o’yinlar
jarayonida ular katta odamlarning ishlarini amalda bevosita bajaradilar.
Bolalarning
o’yin
faoliyati
D.B.Elkonin,
A.S.Slavina,
A.P.Usovalar
o’rganganlarida o’yin faoliyati ixtiyoriy diqqat va xotiraning, tafakkurning
rivojlanishini belgilab beradi. Ularning yosh xususiyatlarida bir jinsdagi
tengdoshlari bilan ko’proq muloqot qilishga moyil bo’lishadi. Qizlar ko’proq
oilaviy va kundalik mavzularni yaxshi ko’rishadi. Masalan, oshxona, do’kon,
bozor, turli atr-upalar va kiyim-kechaklar. O’g’il bolalar esa harbiylar,
dengizchi, ritsarlar ko’rinishida o’ynashni afzal ko’rishadi. Ushbu yosh davrida
bolalar birinchi musobaqalarni o’tkazishni boshlaydilar, muvaffaqiyatga
intilishga intilishadi.
Katta va tayyorlov guruhlaridagi bolalarda o’yinlar ancha murakkab syujet bilan
ajralib turadi. Unda odatda inson munosabatlari, ijtimoiy hayotning turli
hodisalari aks etadi: o’yinda bevosita kuzatuvlardan va bilvosita olingan
tasavvurlar bir-biriga bog’lanib ketadi. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni
maktabga tayyoylov guruhida(5-6 yoshli bolalarda) alohida narsa yoki so’zlar
juftini anglab yodda olib qolishgina emas bir butun matinni eslab qolish
malakasini ham o’stirish mumkin. Shu maqsadda bolaga hikoya, ertak aytib uni
davom ettirish, turli rasmlarga qarab hikoyalar tuzish ko’nikmalarini o’stirish
tavsiya eting. Maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyachi bolalar bilan “Ertak
tuzamiz” o’yini jarayonida turli suratlardan foydalanishini, geometrik
shakllardan, turli o’yinchoqlardan foydalanishini ko’rsatib bering. Masalan,
tarbiyachi maktabgacha ta’lim tashkilotida yozuv taxtasiga chizib ko’rsatish
orqali ertakni shakllantirib berishi bolalarning eslarida saqlab qolishlari
osonlashtiradi. So’ngra tarbiyachi bolaning o’zi ham biror o’yinchoqlardan,
predmetlardan foydalanib ertakni o’g’zaki bayon qilib berishini so’raladi. Bu
jarayonda bolalar diqqatini bir joyga qaratib fikrlashga, tasavvur qilishga og’zaki
fikrini mustaqil bayon qilish kompetensiyasini rivojlantiradi.
6-7 yoshga kelib o’yinning roli va ahamiyati oshadi. Bu yoshda bolalarda
o’yinni o’zlari tashkillashtirish ko’nikmasi shakllangan bo’ladi. Bolalar
o’yinlarni o’zlari mutaqil tashkillashtirishadi va ishtirokchilar tomonidan
qoidalarni aniq bajarilishini nazorat qiladi. Mana shu orqali o’yinda bolalarning
o’yin jarayonida jismoniy va irodaviy kompetensiyalari rivojlanadi. Shuday
qilib maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarning o’yin kompetensiyalarini
rivojlantiishda bolalarning yoshi, pedagogik va psixologik xususiyatlarini
inobatga olish muhimdir. Psixologlar o’yinni maktabgacha yosh davrida
yetakchi faoliyat deb hisoblaydilar. O’yin kompetensiyalarini rivojlantirish
orqali bolaning yuqori rivojlanish bosqichiga o’tishini ta’minlovchi sifatlar
shakllanadi va ruhiyatida sezilarli o’zgarishlar yuz beradi. O’yinlarda
bolalarning his-tuyg’ular rivojlantiradilar, o’z taassurotlarini aks ettiradilar,
ularga taqlid qiladigan va chin dildan o’xshashga intiladigan shaxsning hatt-
xarakatlarini o’zlashtirishga harakat qiladi. O’yin davomida bolalar do’stona
munosabatlarga kirishishadi, birgalikda harakat qiladilar va zavqlanadilar. Mana
shu jarayonda bola shaxsining hamma tomoni bir biriga o’zaro ta’sir etgan holda
shakllanadi.
O’yin faoliyati asosida bolada o’quv faoliyati rivojlanadi, bola qanchalik
yaxshi o’ynasa, u maktabda shunchalik yaxshi o’qiydi. Shu o’rinda nafaqat
maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyachi balki, oilada ota-onalar ham
bolalarini yetuk bo’lib rivojlantirish uchun turli o’yin mazmuni va
yo’nalishlarini taklif etishi va o’zlari ham ular bilan alohida shug’ullanishi
bolalarda o’yin kopmetensiyasini yanada rivojlanishiga turtki bo’ladi.
Bolalarni o’yin orqali kompetensiyalarining rivojlanish darajasi, xoxishi, o’yin
o’ynay olishi va shaxs sifatida o’sishi, tarbiyachini o’yinga bo’lgan
munosabatiga bog’liq. Maktabgacha ta’lim tashkilotida pedagog tarbiyachi
to’laqonli o’yin faoliyatini shakllantirar ekan, birinchi navbatta aynan
bolalarning yosh xususiyatlarini inobatga oladi. Bunda bolaning psixologik
hamda jismoniy xususiyatidan kelib chiqib yondoshadi. Bolalarning psixologik
xususiyatlariga diqqatning barqarorligi, xotirada saqlab qolish, takakkur va
tasavvur doirasining keng, idrok qilish kabilar kirsa, jismoniy xususiyatlariga
harakatlarining davomiy va barqarorligi, abjirlik, chaqqon va tezkorligi kabi
sifatlar kiradi. Bu sifatlar maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda o’yin
jarayonida oson va samarali rivojlanadi. Bu yoshdagi bolalarda o’yin
kompetensiyalarini rivojlanishi maktabgacha ta’lim tashkilotlaridagi turli
faoliyatda, sayr va turli tashkillashtirilgan tadbirlarda namoyon bo’ladi.
Tarbiyachi maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarning o’yin faoliyatiga
rahbarlik qilishida quyidagilarga rioya qilishi lozim:
1. O’yin bilan mehnat o’rtasida to’g’ri munosabat o’rnatish
2. O’yinda bolalarning bo’lajak mehnat ahliga xos bo’lgan jismoniy va ruhiy
sifatlarini tarbiyalash
Katta maktabgacha yoshdagi bolalarning o’yin kompetensiyalarini
rivojlantirishdagi murakkablik o’yinni boshqarish vazifalari quyidagilar bilan
to’ldiriladi:
- bolalarni turli rollarni ijro etishga undash;
- bolalar rol ijro etganda turli hissiy ifodali rol harakatlarini bajarishlariga zamin
yaratish;
- rol o’ynash harakatlarni roldagi iboralarni aytilgan holda bajarish ko’nikmalarini
rivojlantishga ko’maklashish.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarning o’yin kompetensiyalarini
rivojlantirishda tarbiyachi bolalarga muayyan o’yin harakatlarini ataylab
o’rgatishidan ko’ra bolalar o’zlari o’yinga qanday rolli o’yin harakatlarini
kiritishni o’ylab topishlari muhim. Bu esa o’yinning chinakamiga ijodiy
ekanligini asoslab ko’rsatadi. Bundan tashqari tarbiyalanuvchilarning rolli
harakatlari ifodali bo’lishi kerak. Bu esa harakterli amallar, imo-ishoralar, yuz
ifodalari orqali ta’minlanadi. Masalan; tulki rolida bir bola tulkining ayyorligini
va boshqa bir bola bo’rining ochko’z va jahldorligini ko’rdatadi. Bunda ikkalasi
ham salbiy rolni o’ynaydi, ammo ularning ifoda vositalari har xil bo’ladi.
Tarbiyachi o’yin jarayoni uchun ma’lum sharoit yaratib, bolalarning o’yin
vaziyatidagi xatt-harakatlarini, xulq-atvorini tahlil qilishi va bolalarning
maktabgacha yoshdagi rivojlanishidagi turli bo’shliqlarni aniqlab olishi lozim.
Pedagog tomonidan o’yin shartlarining belgilanish orqali o’yindagi turli
vaziyatlarni nazorat qiladi va bu jarayonda bolalarning mustaqil qaror qabul
qilishga o’rgatadi. O’yin jarayonida bolalarga bunday yondoshuv juda yumshoq
va bezarar bo’lib, bolalar bilan ishlashda bezarar hisoblaniladi. Bu jarayonda
albatta tarbiyachi ijtimoiy o’ziga ishonmagan bolalar bilan ishlashda turli
metoda va usullarni qo’llay bilishi muhimdir. Tarbiyachi o’yinda ijtimoiy
ishonchsiz
bo’lgan
bolalar
uchun
o’yin
usullaridan
foydalanishning
afzalliklarini eslab qolishi kerak.
- Hissyotlarini ifoda etishga yordam berish;
- Ijtimoiy ishonchsiz bo’lgan bolaga turli masala va muammolarni muhokama
qilishga yordam berish;
- Atrofdagilarning kechinmalarini sezishga va ularning motivatsiyasini -
tushunishga ko’maklashish;
- O’yinning har bir ishtirokchisiga tezkor qayta aloqani taminlashga
ko’maklashish;
- Ijtimoiy ishonchsiz bo’lgan bolaga o’z tuyg’u va hissiyotlarini nazorat qilishni
o’rganishga imkon berish;
- Muloqot qilishda bolaning salbiy qarashlarini ijobiylariga o’zgartirishga imkon
berish.
O’yin jarayonida insonning o’zligi namoyon bo’lib boradi va takomillashadi.
Shunday qilib maktabgacha ta’lim tashkilotlarida butun o’quv jarayoni o’yin
faoliyati bilan bevosita bog’langan tarzda amalga oshadi. Bolalar maktabgacha
ta’lim tashkilotiga kelganda o’z xoxishiga ko’ra rivojlantiruvchi markazlarni
tanlashi va guruh tarbiyachisi mavzuli reja asosida rivojlantiruvchi markazlarda
materiallar, qo’llanmalar va turli o’yinlarni tanlab oladi. Masalan oyning
mavzusi “Koinotga sayohat” bo’lsa, tarbiyachi ushbu mavzuga oid turli suratlar,
didaktik o’yinlar, qo’llanmalarni rivojlantirish markazlarida oldindan tanlab
oladi va joylashtiradi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyachi bolalarning o’yin faoliyatlarini
rivojlantirishda ikkita strategiyaga ega bo’lishi lozim:
1. Tarbiyachi o’yinni oldindan o’ylangan syujetini umumiy yo’nalish va
tayyorlangan predmetli o’yin materiallari asosida mustaqil tashkil etish yoki o’zi
ham o’yin jarayoniga qo’shilishi ham mumkin.
2. Tarbiyachi o’yin mazmuni va jarayoniga boshqa o’ynayotganlar
foydalanayotgan usullar bilan ta’sir qilishi va bolalar bilan teng asosda ishtirok
etishi mumkin.
O’yinda birinchi kontaktlarda bolalarda nafaqat harakatlarga qiziqish
tarbiyalanadi, boshqa bola shaxsiga nisbatan hurmat tuyg’usi paydo bo’ladi va
shakllanadi. O’yinlarda bola voqea-hodisalarga o’zini munosabatini, bahosini
bildiradi. Masalan: tulkini ayyorligi, bo’rini ochko’z va jahldorligi, quyonning
qo’rqoqligi kabi. Shu orqali o’yin syujeti axloqiy ma’noga ega.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida katta guruhlarda o’yin kompetensiyalarini
rivojlantirishda turli mashqlardan ham foydalanish maqsadga muvofiq. Masalan:
katta guruh bolalarining harakatlari aniq va tezkor, ularni boshqarishda
tarbiyachi anchagina qiyinchilikka duch keladi. Bolalarni majburlab o’yin
qoidalarini tushuntirolmaydi hamda guruhdagi sho’x va harakati tez bolalarni
o’yin jarayonida boshqarishga qiynaladi. Shunda “ dengiz to’lqini” harakatini
o’yin jarayoniga kiritsa kutilgan natijaga erishiladi. Tarbiyachi: eslaymiz
Dengiz to’lqinlanyapti-1
Dengiz to’lqinlanyapti-2
Dengiz to’lqinlanyapti-3
Qot!
Bu holatda guruhdagi eng tartibsiz bola ham qotishga harakat qiladi va tartib
qoidalarga o’rganadi.
Katta maktabgacha yoshda o’yin mustaqil faoliyatga aylanib boradi, bu
jarayonda ular o’yinni turli yo’nalishda o’zgartirishi va yangi qoidalar kiritishi
mumkin bo’ladi. O’yin jarayonida qatnashayotgan bolalar yuzga kelayotgan
ziddiyatlarni o’zaro mustaqil hal qilishga harakat qilishadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarnin o’yin kompetensiyalarini
rivojlantirish jarayonida katta guruh bolalarining o’yinni boshqarish
yo’nalishlari quyidagicha bo’lishi mumkin:
1. O’yinning mazmunini boyitish:
- O’yinlar mavzusini boyitish, qiziqarli g’oyalar paydo bo’lishga ko’maklashish.
- Oyinda kattalarning turli harakatlarini ularni, o’zaro munosabatlarin, insonlar
o’rtasidagi turli muloqotlarni ko’rsatishga undash.
2. O’yinning muammolarini hal qilish usullari:
- O’yinning muammolarini hal qilishda mustaqillikka, o’ziga xoslikka undash,
- o’yin muammosi ni hal qilishda mavzuga asoslangan usullardan foydalanish,
- o’yinda olingan rolni harakatlarini turli xil qilish, hissiy ifodalilikni oshirish,
- rollarda turli iboralar va suhbatlarni qo’llash,
-o’yin jarayonida tashabbuskorlikni kuchaytirishga undash.
3. O’yindagi o’zaro munosabatlar:
-Tengdoshlariga o’yin vazifalarini berishga undash,
- O’yindagi o’zaro munosabatlarni kelishib olishga bolalarni o’rgatish,
- Tengdoshlari tomonidan berilgan o’yin vazifalarini qabul qilishga yoki ularni
xushmuomalalik bilan rad etishga o’rgatish,
- o’yinda o’zoq muddatli hamkorlikni qo’llab quvvatlash.
4. Musaqillik:
- turli qiziqarli vaziyatlarni o’ylab topish, qiziqarli g’oyalarni tanlash va ularni
amalga oshirish uchun turli o’yin vazifalarini belgilashda mustaqillikni
rivojlantirishni davom ettirish,
- o’yinda g’oyalarni amalga oshirish uchun turli rolli usullarni tanlashni
rag’batlantirish,
- o’yinda tengdoshlari bilan muloqotga kirishish va o’yin jarayonida o’zaro
kelishib olishga o’rgatish.
O’yinlarning (qoidalari bo’lgan, bo’sh vaqtda o’ynaladigan, harakatli, xalq
o’yinlari) tashabbuskorlari bolalar bo’lishi ham mumkin. Mustaqil faoliyati
havaskor bolalar o’yinlarni pedagogik qo’llab quvvatlashni tashkil etish bilan
birga kechadi. Pedagog tarbiyachi xilma-xil o’yin faoliyati, tasabbuskorlik,
mustaqillikni rag’batlantiradi. Bu esa bolalarning o’yin kompetensiyalarini
rivojlantirishiga sharoit yaratadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyachi pedagog bolalarning o’yin
kompetensiyalarini rivojlantirishda asosiy vazifasi bolalarda ijobiy kayfiyatni
shakllantirish, o’yin jarayonida oqilona harakat rejimini tashkil etish bolalarni
charchog’ini turli aktiv faoliyat va dam olish bilan bartaraf etish muhim
ahamiyatga ega.
2.2. Ta’limda didaktik o’yinlar va interfaol metodlardan
foydalanishning samaradorligi
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tarbiyachi oldiga bolalarga to’g’ri va sifatli
ta’lim tarbiya berishdek muhim va ma’sulyatli vazifa turadi. Bu jarayonni
amalga oshirishda tarbiyachidan o’z ustida mukammal ishlashi va bolalarni
sevishi, ularga jonkuyar bo’lishi talab etiladi. Maktabgacha yoshdagi
bolalarning o’yin kompetensiyasini rivojlantirish tarbiyachi oldiga bolalarda
jamoaviy hamjixatlilik ko’nikmalari, axloqiy ong va xushxulq harakatlari,
o’zaro do’stona munosabatlar, o’yin qoidalariga, umumiy maqsadlarga rioya
qilishni, o’yin madaniyatini, qoidalarga mos ravishda o’zini tuta bilishi,
uyushqoqlilik, intizomlilik, tarbiyachining so’ziga umumiy topshiriqqa bo’lgan
hurmatni, o’yin jarayonida birdamlilikni, ma’sulyat hissini, jamoaviy harakat
qilish, o’quv qurollaridan tejamkorda foydalanish, mahorat va ko’nikmalarni
shakllantirishga hamda bolalarni bilim tajribalarini o’stirishni vazifa qilib
qo’yadi. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tarbiyachi bolalarni o’yin
kompetensiyasini rivojlantirishda har bir o’yin faoliyatidan to’g’ri va unumli
foydalanish, aniq bir maqsadga qaratilgan bo’lishi o’yin jarayonining
samaradorligini oshirib boradi. Tarbiyachi o’yin faoliyatini turli xil shaklda –
rolli, harakatli, ta’limiy, musiqiy-ta’limiy kabi yo’nalishda olib boradi. Bolalar
uchun o’yin qiziqarli, mazmunli bo’lishi uchun tarbiyachi o’yin qoidalari bilan
yaqindan tanish bo’lishi va bolalarni ham tanishtirib borishi kerak. Maktabgacha
ta’lim tashkilotlarida bolalarni o’yinga jalb qilish vaqtlarini qiziqarli o’tkazish
bilan birga, ularni o’yin kompetensiyasini rivojlantishish uchun balki shu orqali
ularni maktabga tayyorlashga ham xizmat qiladi.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda o’yin orqali quyidagi kompetensiyasi
rivojlanadi:
Jismoniy yo’nalishda rivojlanish;
Aqliy yo’nalishda rivojlanish
Estetik yo’nalishda rivojlanish;
Ijtimoiy yo’nalishda rivojlanish
Jismoniy yo’nalishda rivojlanish bola hayoti uning tayanch-harakat sistemasi
uchun muhim hisoblanadi. Shu jarayonda bolada chidamlilik, tirishqoqlik,
epchillik, chaqqonlik,kuchlilik kabi xususiyatlar rivojlanadi. Nafaqat tayanch-
harakat sistemasiga balki, yurak-qon tomir, nafas olish, ichki sekretsiya bezlari
faoliyatiga ham ijobiy ta’sir ko’rsatadi.
Aqliy yo’nalishda bolada bilish faoliyati, sensorikasining rivojlanishi muhim.
O’yin jarayonida bola yangi ma’lumotlar oladi, yangi ko’nikmalar hosil qiladi.
Estetik yo’nalishda rivojlanishda bolaning hissiyoti muhim o’rin tutadi. Jonli va
jonsiz tabiatga munosabati, tabiatdagi turli tabiiy va tashlandiq materiallardan
unumli foydalanish, ulardan turli bezaklar yasash orqali boladagi badiiy
madaniyat rivojlanadi.
Ijtimoiy yo’nalishda rivojlanish: shaxslararo munosabat, jamoaviy bir-birini
hurmat qilish, birgalikda harakat qilish ko’nikmalari shakllanadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarda o’yin kompetensiyasining
rivojlantirish muhim ahamiyatga ega:
Birinchidan, O’yin faoliyati jarayonida maqsad va vazifalarni maksimal
darajada sodda va qulay holda ishlab chiqish va tashkil etish;
Ikkinchidan,
tarbiya
berishning
o’yin
metodlaridan
foydalanish
tarbiyalanuvchilar bilimlarni oson va tez o’zlashtirishlarini ta’minlaydi.
Uchinchidan, bolalarda vaziyatga moslashish, to’g’ri qaror qabul qilish
ko’nikmasini oshiradi.
To’rtinchidan, o’yin jarayonida guruh a’zolarini birgalikda fikrlash, qaror qabul
qilish qobilyati rivojlanadi.
Beshinchidan, o’yin faoliyati jarayonida bolalarda barcha faoliyatlar bo’yicha
bilim ko’nikmalar hosil qilinadi va sinivdan o’tkaziladi hamda bilimlarni
o’zlashtirish uchun shart-sharoit yaratiladi.
MTT larda bolalarning o’yin kompetensiyasini rivojlantirishning ahamiyati
- Psixologik xususiyatlari rivojlanadi;
- Jismoniy jihatdan rivojlanib boradi;
- Aqliy jihatdan rivojlanib boradi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida to’g’ri tashkil etilgan o’yin bolaning jismoniy,
aqliy va shaxsiy sifatlarining rivojlanishi, o’quv faoliyatiga tayyorlik
shakllanishi va maktabgacha yoshdagi bolaning ijtimoiy muvaffaqiyatini
ta’minlash uchun sharoit yaratadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida guruh xonasida rivojlantirish markazlarini
tashkil etishda bolalarning o’yin kompetensiyalarini rivojlantirishga alohida
e’tibor qaratish kerak. Maktabagcha ta’lim tashkilotida rivojlantiruvchi
markazlar uchun tavsiya etiladigan o’yinchoqlarga qo’yiladigan majburiy talab-
quyidagilarga yo’l qo’ymaslik:
-Bolani nizoli vaziyatlar yaratishga undash;
- o’yinchoq va o’yindagi qahramonlarga shafqatsizlikni uyg’otish
- Axloqsizlik va zo’ravonlik bilan bog’liq o’yin syujetlarini qo’llash;
Quyidagi sifatga ega bo’lgan o’yinchoqlar alohida pedagogik qiymatga ega:
-Dizayn, badiiy-estetik daraja:
- ko’p variativlik;
- umumiylik;
-ochiqlik (yangi vaziyatlar o’ylab topish imkoniyati)
- ko’p funksionallik (bolaning g’oyasi va o’yin syujetiga muvofiq keng qo’llash
imkoniyati);
- didaktik xususiyatlar;
- murakkablik darajasiga ko’ra o’yinlarning xilma-xilligi;
- bir guruh bolalari tomonidan o’yinchoqlar va o’yin materiallaridan foydalanish
imkoniyati;
- bolalar o’yindan olib kelishi mumkin bo’lgan yoki tabiatda yig’ilgan turli
materiallarni qo’llash.
Bolalarning o’yin faoliayatlarini rivojlantirish jarayonida pedagog o’yinni
o’tkazish talablariga metodlariga amal qilish lozim. Rivojlantiruvchi
markazlarda bir vaqtning o’zida kichik va katta yoshdagi tarbiyalanuvchilarning
turli faoliyatlarga qamrab olish mumkin. Bu jarayonda albatta o’yin
faoliyatining o’rni alohida maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarning o’yin
faoliayatlarini rivojlantishda o’yinlarning turlaridan va tarbiyalanuvchi
bolalarning yosh xususiyatlaridan kelib chiqib ta’lim tarbiya jarayonini
tashkillashtiramiz.
XULOSA
Hozirgi zamon talablaridan biri maktabgacha ta’limda bolalarning turli
kompetensiyalarini rivojlantirish orqali barkamol shaxsni tarbiyalashdan iborat.
Maktabgacha yosh davrida bolalar o’yinqaroq bo’lishadi, o’yin ular hayotida
birinchi muhim jarayon hisoblanadi. Bolalarning o’yin kompetensiyasini
rivojlantirish va mana shu jarayon orqali ularning psixologik, jismoniy, axloqiy
xususiyatlarini shakllantirib borish maktabgacha ta’lim tashkilotida alohida
ahamiyatli jarayon hisoblanadi. Bu esa tashkilotda rivojlantiruvchi markazlarda,
mashg’ulot va sayr jarayonlarida turli o’yinlar orqali turli metod va usullaridan
foydalanib bolalarning o’yin kompetensiyasini rivojlantirishga zamin yaratadi.
Katta yoshdagi bolalarning o’yin kompetensiyasini rivojlantirish orqali o’yinni
turli qiziqarli metod va usullaridan foydalanish, o’yin mazmunini boyitish, uni
qiziqarli va jozibali qilish, o’yin davomida bolalarning muloqot hamda o’zaro
munosabatlarini yaxshilash ko’nikmalari takomillashadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarning interfaol o’yinlar bola
rivojlantirishning tutgan o’rni juda muhim bo’lib;
- o’yinlar jarayonida maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning muhim hayotiy
ko’nikmalari shakllanadi;
- bolani yuqori rivojlanish bosqichiga o’tishini ta’minlovchi sifatlar to’g’ri
yo’naltiriladi;
- Ta’lim va tarbiyaviy ishida, axloqiy mehnat va estetik tomonlama bilim,
ko’nikmalar hosil qilinadi;
- Harakat faoliyatining faol bo’lishiga, irodasining mustahkam epchil bo’lishga
o’rgatadi;
- o’z tengdoshlari bilan muloqot qilishi, jamoa bilan birga harakat qilish
ko’nikmalari hosil bo’ladi;
- bolada psixik xususiyatlar bosqichma-bosqich rivojlanadi va maktab ta’limiga
tayyorlanadi.
O’yin faoliyatlarini rivojlantirish jarayonida bolalar faoliyatining psixik
taraqqiyoti uchun ahamiyati shundaki, maktabgacha yoshdagi bolalarning sifat
va fazilatlari o’yin jarayonida faqat namoyon bo’libgina qolmasdan, aynan mana
shu jarayonda mustahkamlanib rivojlanib boradi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalar o’yin jarayonida olgan bilimi,
tushuncha va tasavvurlari mustahkam, chuqurlashtirilgan va kengaytirilgan
natijalarni berishida pedagog o’yin kompetensiyasini rivojlantirish uchun
yaratgan muhit muhim ahamiyatga ega.
Foydalanilgan adabiyotlar:
1.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 maydagi “O‘zbekiston
Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish
konsepsiyasini
tasdiqlash
to‘g‘risida”
PQ-4312-son
Qarori
//
https://lex.uz/docs/4327235
2.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 12-apreldagi PQ-5071-
sonli
“Maktabgacha
ta’lim
sohasida
davlat-xususiy
sheriklikni
rivojlantirishga doir qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”Qarori.
3.
O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 30 sentyabrdagi
4.
PF-5198-son
“Maktabgacha
ta’lim
tizimi
boshqaruvini
tubdan
takomillashtirish chora-tadbirlari ro’g’risida”gi Farmoni
5.
Abdullayeva N.Sh. Maktabgacha ta’limni variativ yondashuv asosida
takomillashtirish: Avtoref. ... ped. fan..fals dok. (PhD) – T., 2019. – B. 22-
23.
6.
Abdurahimova D.A. Xalq og‘zaki ijodi namunalari vositasida maktabgacha
yoshdagi bolalarni ma’naviy-axloqiy tarbiyalash tizimini takomillashtirish:
Pedagogika fanlari doktori (DSc) … avtoreferati. – Toshkent, 2020. – 74 b.
(B.31)
7.
A’zamova M.N. Maktabga tayyorlov guruhlari tarbiyalanuvchilarida
do‘stona
munosabatlarga
asoslangan
hamkorlik
ko‘nikmalarini
shakllantirish tizimini takomillashtirish: Pedagogika falsafa doktori (phd)
avtoreferati. –Toshkent, 2020. – 45 b. (B.18)
8.
Ганжиев Ф.Ф. Мактабгача таълим ташкилоти тарбиячиларида
ижтимоийпсихологик компетентлик омилларининг намоён этилиши
ва ривожланиши:
Психол согия ... фалсафа доктори (РhD) диссертацияси. –Бухоро, 2021. -
169 б. (Б.116-117)
9.
Гулямов Д.Р., Каланходжаева К.Б. К вопросу учета особенностей
межполушарной функциональной асимметрии мозга обучаемых в
учебном процессе / Ж. Актуальные проблемы гуманитарных и
естественных наук. № 11, 2018. –С.38-43.
10. Джанпеисова Г.Э. Предматематическое развитие детей на основе
компьютерных технологий в контексте непрерывного образования //
Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании» /
https://cyberleninka.ru/article/n/predmatematicheskoe-razvitie-detey-na-
osnovekompyuternyh-tehnologiy-v-kontekste-nepreryvnogo-obrazovaniya
11. Джанпеисова Г.Э. Формирование и развитие математического
мышления как фактор эффективной подготовки детей к обучению в
школе / «Педагогика», Жур. 2017. 2-сон, Б.84-90.; Dzhanpeisova
G.E.The use of heuristic methods for teaching preschool children //
European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol.
7 No. 12, 2019 ISSN 2056-5852, -P.238-243
12. Еремеева В.Д., Хризман Т.П. Мальчики и девочки – два разных мира.
Нейропсихологи – учителям, воспитателям, родителям, школьным
психологам.
– Санкт-Петербург, 2001.
10. Қодирова Ф.Р,Тошпўлатова Ш.Қ, Қаюмова Н.М., Аъзамова М.Н.
Мактабгача педагогика. Дарслик. Т.: “Тафаккур” нашриёти. 2019. – 685
б.; 11. Мардонова Г. А. Оилада болаларни алла воситасида маънавий-
ахлоқий тарбиялашнинг педагогик имкониятлари: Педагогика фанлари
бўйича фалсафа доктори (PhD) . дисс. – Т., 2019. –159-6.
12.
Мўминова Л., Кабулова Р., Пўлатова С.. Мактабгача таълим
муассасаларининг катта ва мактабга тайёрлов гуруҳ болалари нутқини
халқ ўйинлари асосида ривожлантириш технологияси. –T.: «Fan va
texnologiya»,
2014, - 72 б.
13.
Муминова
Л.Р.
Теоретические
основы
коррекционно-
педагогической работы по преодолению речевого недоразвития у детей
дошколького возраста (на материале узбекского языка): Афтореф. дис. д-
ра пед. наук.-Т.:1992. – 23 с.; 14. Назирова Г.М. Мактабгача таълим
муассасаларида педагогик жараѐнларни такомиллаштириш: Автореф. ...
пед. фан..фалс док. (PhD) – Т., 2019. – 45 б
15.
Раҳматова З.Ҳ. Мактабгача ёшдаги болалар нутқини ўстириш
воситаларини яратишнинг лингвистик асослари: Филология ... фалсафа
доктори (PhD) диссертацияси. –Қарши, 2021. – Б. 123-124.
16.
Сабирова Д.Т. Мактабгача катта ёшдаги болаларда тасвирий
саводхонлик
элементларини
шакллантириш:
Педагогика
фанлари
номзоди ... диссетацияси. –
Тошкент, 2007. –Б.131-132
17.
Сиротюк А.Л. Нейропсихологическое и психофизиологическое
сопровождение обучения. – Москва: «ТЦ СФЕРА», 2003. — 288 с. 18.
Содиқова Ш.А. Мактабгача педагогика. Т.: “Тафаккур бўстони”, 2018 19.
Хушназарова М.Н. Мактабгача таълим ташкилотлари тарбиячиларининг
касбий компетенциясини такомиллаштириш: Педагогика … фалсафа
доктори (PhD) автореферати. –Тошкент, 2021. -52 б. (Б.22)
20. Цветков А.В. Нейропедагогика для учителей: как обучать по законам
работы мозга. – М.: Издательство “Спорт и Культура, - 2000”, 2017. –
С.26-27. 21. Eric R. Kandel. In Search Of Memory The Emergence of a New
Science of Mind Copyright, 2006.
22. Gulyamov Dj.R., Nurboyev Q.M., Khuzhakulov N.T.Teaching Children Of
Preschool Age In Neurodidactic Conditions / Palarch’s Journal Of
Archaeology Of Egypt / Egyptology 17(6). -P.14485-14494
23. Rustamova A.E. Maktabgacha yoshdagi bolalarda chet tilini o‘qitishda
talaffuzni shakllantirish va rivojlantirish (Ingliz tili materialida):
Pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) … avtoreferati. –
Samarqand, 2021. -56 b. (Б.24)