Interfaol usullarni texnologiya darslarida foydalanish usullari
Yuklangan vaqt
2025-01-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
22,4 KB
Interfaol usullarni texnologiya darslarida foydalanish usullari
Reja:
1.Interfaol ta’lim texnologiyalarining didaktik mohiyati
2.Interfaol ta’lim metodlari
3.Texnologiya darslarida interfaol ta’lim metodlaridan foydalanish tartibi
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: interfaol metodlar, SWOT tahlil metodi,
grafik organayzer turlari.
Ta’lim to’g’risidagi qonuni, Kadrlar tayyorlash milliy dasturini ta’lim
jarayoniga tatbiq etish bilan ta’limda sifat va samaradorlikka erishish va shu orqali
modernizatsiya qilinga ta’lim standartlari to’lioq bajarilishini ta’minlash davri
boshlandi. Ta’limda takomillashtirilgan dasturlar, modernizatsiya qilingan, tajriba –
sinovdan o’tgan standartlar, darsliklarning yangi avlodi bilan ta’minlash,
kompyuterlashtirish Davlat umummilliy dasturi asosida izchil amalga oshirilmoqda.
Boshqacha qilib aytganda, zerikarli darslar o’rniga darslarni tashkil etishga
mas’uliyat bilan yondashadigan, kasbiy bilimdon, metodik mahoratga ega,
mas’uliyatli, zamonaviy pedagogik texnologiyani mukammal o’zlashtirib olgan,
innovatsiyalar asosida ta’limni tashkil etadigan o’qituvchilarga talab ortib
bormoqda. Hozirda ta’lim metodlarini takomillashtirish sohasidagi asosiy
yo‘nalishlardan biri interfaol ta’lim va tarbiya usullarini joriy qilishdan iborat.
Interfaol usullarni qo‘llash natijasida o‘quvchilarning mustaqil fikrlash, tahlil qilish,
xulosalar chiqarish, o‘z fikrini bayon qilish, uni asoslagan holda himoya qila bilish,
sog‘lom muloqot, munozara, bahs olib borish ko‘nikmalari shakllanib, rivojlanib
boradi.
Interfaol metod – ta’lim jarayonida o‘quvchilar hamda o‘qituvchi o‘rtasidagi
faollikni oshirish orqali o‘quvchilarning bilimlarni o‘zlashtirishini faollashtirish,
shaxsiy sifatlarini rivojlantirishga xizmat qiladi.
“Interaktiv” (interfaol)-inglizcha so‘z bo‘lib,
“interact”- “inter”-bu o‘zaro,
“act”-bu “harakat qilmoq” ma’nosini anglatadi.
Umumlashtirganda esa “Interaktiv” (interfaol) –“o‘zaro harakat qilmoq”
ma’nosini anglatadi.
Interfaol ta’limning asosiy mezonlari: norasmiy bahs-munozaralar o‘tkazish,
o‘quv materialini erkin bayon etish va ifodalash imkoniyati, ma’ruzalar soni kamligi,
lekin seminarlar soni ko‘pligi, o‘quvchilar tashabbus ko‘rsatishlariga imkoniyatlar
yaratilishi, kichiq guruh, katta guruh, sinf jamoasi bo‘lib ishlash uchun topshiriqlar
berish, yozma ishlar bajarish va boshqa metodlardan iborat bo‘lib, ular
ta’limtarbiyaviy ishlar samaradorligini oshirishda o‘ziga xos ahamiyatga ega.
Demak, ta’lim – tarbiya sifati va samaradorligini o’quvchining o’quv mazmunini
o’zlashtirishga yo’naltirilgan mustaqil mutolaa bilan samarali shug’ullanishi,
mustaqil fikr yuritishi va tafakkur faoliyati bilan bog’liq.
Interfaol metodlarda dars jarayonini olib borishda o’quvchilarda quyidagi
xususiyatlarning rivojlanishini ko’rsatish mumkin:
-O’quvchi o’qitilmaydi, uni mustaqil o’qish, o’rganish, ishlashga o’rgatiladi.
Bunda mustaqil ravishda tahlil qilish orqali o’zlashtirishga, ijodiy mulohaza
yuritishga, shaxsiy xulosalar asosida erkin fikr yuritishga o’rgatiladi. O’quvchilarda
yod fikrlarga qarshi fikr yurita olish, o’z pozitsiyasini himoya qila olish ko’nikmalari
shakllantiriladi.
- O’quvchiga bilimlar tayyor holda berilmasdan, bilimlarni darsliklardan, turli
manbalardan izlash, topish, qayta ishlash orqali uning bilim olish malakasi
shakllantiriladi. Olgan bilimlari orqali ijodiy mushohada yuritish imkoniyati
yaratiladi. O’quvchini darsliklar bilan ishlash, o’qish, o’rganish, qo’shimcha
adabiyotlardan foydalanib mustaqil o’zlashtirish ko’nikmalarini egallashga
o’rgatiladi.
- Maktabda barcha o’quvchilarning o’z qobiliyatlari darajasida albatta
o’zlashtirishlari kafolatlanadi. Bunda o’quvchining o’zlashtirilgan bilimlarini
hayotda, amaliy faoliyatda foydalana olish ko’nikma va malakalari bilan belgilanadi.
- Barcha o’qituvchi – o’quvchilar interfaol metodlar asosida ishlashni o’rganib,
uni o’z o’quv – biluv faoliyatlariga olib kira olsalar barcha o’quvchilar bir xil
natijalarga erisha oladilar.
Bu masalada amerikalik psixolog va pedagog B.Blum bilish va emotsional
sohalardagi pedagogik maqsadlarning taksonomiyasini yaratgan. Uni Blum
taksonomiyasi deb nomlanadi. (Taksonomiyaborliqning murakkab tuzilgan
sohalarini tasniflash va sistemalashtirish nazariyasi). Unga ko‘ra tafakkurning
rivojlanishi bilish, tushunish, qo‘llash, tahlil, umumlashtirish, baholash darajalarida
bo‘ladi. Bular quyidagi belgilar hamda har bir darajaga muvofiq fe’llar namunalari
bilan ham ifodalanadi, jumladan:
Bilish-dastlabki tafakkur darajasi bo‘lib, bunda o‘quvchi atamalarni ayta oladi,
aniq qoidalar, tushunchalar, faktlar va shu kabilarni biladi. Bu tafakkur darajasiga
muvofiq fe’llar namunalari: qaytara bilish, mustahkamlay olish, axborotni etkaza
olish, aytib bera olish, yozish, ifodalay olish, farqlash, taniy olish, gapirib berish,
takrorlash.
Tushunish darajasidagi tafakkurga ega bo‘lganda esa, o‘quvchi faktlar,
qoidalar, sxema, jadvallarni tushunadi. Mavjud ma’lumotlar asosida kelgusi
oqibatlarni taxminiy tafsiflay oladi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar
namunalari: asoslash, almashtirish, yaqqollashtirish, belgilash, tushuntirish, tarjima
qilish, qayta tuzish, yoritib berish, sharhlash, oydinlashtirish.
Qo‘llash darajasidagi tafakkurda o‘quvchi olgan bilimlaridan faqat an’anaviy
emas, noa’nanaviy holatlarda ham foydalana oladi va ularni to‘g‘ri qo‘llaydi. Bu
tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: joriy qilish, hisoblab chiqish,
namoyish qilish, foydalanish, o‘rgatish, aniqlash, amalga oshirish, hisob-kitob qilish,
tatbiq qilish, hal etish.
Tahlil darajasidagi tafakkurda o‘quvchi yaxlitning qismlarini va ular
o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqliklarni ajrata oladi, fikrlash mantiqidagi xatolarni ko‘radi,
faktlar va oqibatlar orasidagi farqlarni ajratadi, ma’lumotlarning ahamiyatini
baholaydi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: keltirib chiqarish,
ajratish, tabaqalashtirish, tasniflash, taxmin qilish, bashorat qilish, yoyish,
taqsimlash, tekshirish, guruhlash.
Umumlashtirish darajasidagi tafakkurda o‘quvchi ijodiy ish bajaradi, biror
tajriba o‘tkazish rejasini tuzadi, birnechta sohalardagi bilimlardan foydalanadi.
Ma’lumotni yangilik yaratish uchun ijodiy qayta ishlaydi. Bu tafakkur darajasiga
muvofiq fe’llar namunalari: yangilik yaratish, umumlashtirish, birlashtirish,
rejalashtirish, ishlab chiqish, tizimlashtirish, kombinastiyalashtirish, yaratish, tuzish,
loyihalash.
Baholash darajasidagi tafakkurda o‘quvchi mezonlarni ajrata oladi, ularga
rioya qila oladi, mezonlarning xilma-xilligini ko‘radi, xulosalarning mavjud
ma’lumotlarga mosligini baholaydi, faktlar va baholovchi fikrlar orasidagi farqlarni
ajratadi. Bu tafakkur darajasiga muvofiq fe’llar namunalari: tashxislash, isbotlash,
o‘lchash, nazorat qilish, asoslash, ma’qullash, baholash, tekshirish, solishtirish,
qiyoslash. Interfaol ta`lim o`z xususiyatiga ko`ra didaktik o`yinlar orqali, evristik
(fikrlash, izlash, topish) suhbat-dars jarayonini loyihalash orqali, muamoli vaziyatni
hosil qilish va yechish orqali, kreativ-ijodkorlik asosida, axborot kommunikatsion
texnologiyalar yordamida amalga oshirish metodlarini o`z ichiga oladi.
Axborot kommunikatsion texnologiyalar asosida ta`lim o`z navbatida
kompyuter dasturlari yordamida o`qitish, masofadan o`qitish, internet tarmoqlari
asosida o`qitish, media-ta`lim metodlaridan iborat.
Boshlang`ich ta`limda o`quvchilarning yosh xususiyatlari, savodxonlik
darajalari, shaxsiy tabiatlariga ko`ra didaktik o`yinlar orqali, evristik suhbatlar
loyihalashtirish asosidagi metodlar keng qo`llanilmoqda. Agar o`qitish jarayonida
har bir o`quvchi o`zining o`zlashtirish imkoniyati darajasida topshiriqlar olib
ishlaganida u yuqori sifat va samaradorlikni ta`minlagan bo`lar edi. Bunday holatni
faqat tabaqalashtirilgan ta`lim orqaligina amalga oshirish mumkin.
Didaktik o`yinli metodlar o`quvchi faoliyatini faollashtirish va jadallashtirishga
asoslangan. Ular o`quvchi shaxsidagi ijodiy imkoniyatlarni ro`yobga chiqarish va
rivojlantirishning amaliy yechimlarini aniqlash va amalga oshirishda katta
ahamiyatga ega. Bu metod o`quvchini ichki imkoniyatlarini ishga tushishiga,
o`ylashga, erkin fikr yuritishga, muloqotga, ijodkorlikka yetaklaydi. Ayniqsa, unda
atrof-muhit, hayotni bilishga qiziqish ortadi, uchragan qiyinchilik, to`siqlarni,
qanday yengish va tanqidiy fikrlash ko`nikmalarini shakllantiradi.
Ta`lim-tarbiya jarayonida asosan o`quvchilarda ta`lim olish motivlarini, ularni
turli yo`nalishlardagi qobiliyat qiziqishlarini oshiradigan, biror kasbga moyilliklarini
ko`rsatadigan, didaktik o`yinlardan foydalanish maqsadga muvofiqdir.
Didaktik o`yinlar nazariy, amaliy, jismoniy, rolli, ishchaniik va boshqa
yo`nalishdagi turlarga ajratiladi. Ular o`quvchilarda tahlil qilish, mantiqiy fikrlash,
tadqiq qilish, hisoblash, o`lchash, yasash, sinash, kuzatish, solishtirish, xulosa
chiqarish, mustaqil qaror qabul qilish, guruh yoki jamoa tarkibida ishlash, nutq
o`stirish, til o`rgatish, yangi bilimlar olish faoliyatlarini rivojlantiradi.
Umumiy o`yinlar nazariyasiga ko`ra, mavjud barcha o`yin turlarini tasniflashda
ularni funksional, mavzuli, konstruktiv, didaktik, sport va harbiy o`yinlarga
ajratiladi.
Didaktik o`yin turlarini tanlashda, quydagi mezonlarga rioya qilish yaxshi
natijalar beradi:
— ishtirokchilarning tarkibi bo`yicha, ya`ni o`g`il bolalar, qiz bolalar yoki
aralash guruhlar uchun o`yinlar; — ishtirokchilarning soni bo`yicha: yakka,
juftlikda, kichik guruh, katta guruh, sinf jamoasi, sinflararo va ommaviy tarzdagi
o`yinlar;
— o`yin jarayoni bo`yicha fikrlash, o`ylash, topag`onlik, harakatlar asoslangan,
musobaqa va boshqalarga yo`naltirilgan;
— vaqt me`yori bo`yicha dars, mashg`ulot vaqtining reja bo`yicha ajratilgan
qismi, o`yin maqsadiga erishguncha, g`oliblar aniqlanguncha davom etadigan
o`yinlar.
Shu vaqtgacha an`anaviy ta`limda o`quvchilarni faqat tayyor bilimlarni
egallashga o`rgatib kelingan edi. Bunday usul o`quvchilarda mustaqil fikrlash, ijodiy
izlanish tashabbuskorlikni so`ndirar edi.
Hozirgi kunda ta`lim jarayonida interfaol uslublar (innovasion pedagogik va
axborot texnologiyalari)dan foydalanib, ta`limning samaradorligini ko`tarishga
bo`lgan
qiziqish,
e`tibor
kundan-kunga
kuchayib
bormoqda.Zamonaviy
texnologiyalar qo`llanilgan mashg`ulotlar o`quvchilar egallayotgan bilimlarni
o`zlari qidirib topishlariga, mustaqil o`rganib, tahlil qilishlariga, xatto xulosalarni
ham o`zlari keltirib chiqarishlariga qaratilgan. O`qituvchi bu jarayonda shaxs va
jamoaning rivojlanishi, shakllanishi, bilim olishi va tarbiyanishiga sharoit yaratadi,
shu bilan bir qatorda, boshqaruvchilik, yo`naltiruvchilik vazifasini bajaradi. Bunday
o`quv jarayonida o`quvchi asosiy figuraga aylanadi. Ko’pchilik pedagoglar interfaol
metodlarni ta’lim metodlari bilan bir xil deb hisoblashadi, lekin bunday emas. Ta’lim
metodlari asosan an’anaviy darsda foydalaniladi. Ular yangi bilimlarni
o’quvchilarga yetkazishga asoslangan bo’lsa, interfaol metodlar o’quvchilarni
mustaqil shug’ullanish, yanada faollik bilan birgalikda, o’zaro hamkorlikda faoliyat
olib borishlariga asoslanadi. Quyidagi jadvolda interfaol metodlar turlarini
ko’rishimiz mumkin:
“Muammoli vaziyat” metodi (o‘qituvchining kichiq ma’ruzasi) “Muammoli
vaziyat” metodi ta’lim oluvchilarda muammoli vaziyatlarning sababini va
oqibatlarini tahlil qilish hamda ularning yechimlarini topish bo‘yicha ko‘nikma va
malakalarni shakllantirishga qaratilgan metod.
“Muammoli vaziyat” metodining tarkibiy tuzilishi quyidagicha:
Muammoli vaziyat tavsifini keltirish
O‘quvchilarni guruhlarga bo‘lish
Guruhlar muammoli vaziyatning kelib chiqish sabablarini aniqlashi
Guruhlarning muammoli vaziyatni oqibatlari to‘g‘risidagi fikrlarini
jamlanish bosqichi
Guruhlarni muammoli vaziyatni yechimini ishlab chiqish bosqichi
To‘g‘ri yechimlarni tanlash bosqichi
“Muammoli vaziyat” metodi uchun tanlangan muammoning murakkabligi
o‘quvchilarning bilim darajalariga mos kelishi kerak. O‘quvchilar qo‘yilgan
muammoning yechimini topishga qodir bo‘lishi kerak, chunki muammoni yechimini
topa olmasa o‘quvchilarning qiziqishlari so‘nishi va bolalar o‘ziga bo‘lgan
ishonchini yo‘qotishi mumkin. Dars jarayonida ushbu metoddan foydalanganda
o‘quchilar mustaqil fikr yurtishga, muammoning sabab va oqibatlarini tahlil qilishga,
uning yechimini topishga o‘rganadilar.
“Muammoli vaziyat” metodini qo‘llash bosqichlari quyidagilardan iborat:
1. O‘qituvchi mavzu bo‘yicha muammoli vaziyatni tanlaydi, maqsad va
vazifalarni aniqlaydi, muammmoni bayon qiladi.
2. O‘qituvchi o‘quvchilarni topshiriqning vazifalari va shartlari bilan
tanishtiradi.
3. O‘quvchilarni kichiq guruhlarga ajratadi.
4. Kichiq guruhlar berilgan muammoli vaziyatni o‘rganadilar va muammoning
kelib chiqish sabablarini aniqlaydilar. Barcha guruhlar muammoni sabablarini
o‘rganib chiqqach, taqdimot o‘tkazadilar. Barcha guruhlardagi muammoning
sabablari to‘g‘risidagi bir xil fiklar jamlanadi.
5. Bu bosqichda berilgan vaqt mobaynida guruhlar muammoning kelib chiqish
mumkin bo‘lgan oqibatlari to‘g‘risida fikr yuritadilar va vaqt tugagach, har bir guruh
o‘z taqdimotini o‘tkazadi. Taqdimotdan keyin bir xil fikrlar yana jamlanadi.
6. Endi guruhlar muammoni yechishning turli yo‘llari va imkoniyatlarini
muhokama qiladilar, tahlillar o‘tkazadilar. Muammoli vaziyatni yechish yo‘llarini
ishlab chiqadilar.
7. Kichiq guruhlar muammoni yechish bo‘yicha o‘z variantlari taklif etilgan
taqdimot o‘tkazadilar.
8. Barcha guruhlarning taqdimotidan keyin bir xil yechimlar yoki original
yechimlar jamlanadi. O‘qituvchi o‘quvchilar bilan birgalikda muammoli vaziyatni
yechishning eng maqbul variantini tanlab oladi.
Texnologiya darslari da BBB jadvalidan ham foydalanishimiz mumkin. Bunda
avval o’quvchilarning mavzuga oid shaxsiy fikrlarini so’raymiz. Keyingi bosqichda
yangi nazariy amaliy ma’lumotlar beriladi. So’ng dars so’ngida o’quvchilarning
savollarini joylashtiriladi. Dars so’ngida jadval ustida muhokama olib boriladi.
Mustaqil o’rganish uchun topshiriqlar beriladi. Quyidagi BBB jadvalini ko’rishimiz
mumkin:
“Bilaman. Bilishni xohlayman. Bilib oldim” metodi qo’llaniladi.
Bilaman
Bilishni xoxlayman
Bilib oldim
O’zbekiston Respublikasining «Ta'lim to’g’risida» gi qonun va «Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi» asosida umumta'lim maktablarida o’qitiladigan barcha
fanlarning DTS lari va o’quv dasturlari ishlab chiqildi va u bosqichma-bosqich joriy
etib borilmoqda.
Umumiy o’rta ta'limning DTS (1999 yil 16 avgust) o’quvchilar umumta'lim
tayyorgarligiga, saviyasiga qo’yiladigan majburiy minimal darajani belgilab beradi.
Texnologiya fani bo’yicha DTS da umumiy o’rta ta'lim maktablarida
texnologiya fani va kasb tanlashga yo’naltirishning tayanch mazmuni hamda
maktabni bitirgan o’quvchilarning texnologiya fani fanidan tayyorgarlik darajasini
me'yorlari ifodalanadi. Texnologiya fani o’qituvchi rahbarligida o’quvchilar
tomonidan bajariladigan aqliy va jismoniy harakatlar jarayonidan iborat bo’lib,
yakuniy natijada ularning mehnat qurollari, vositalari va jarayonlari haqidagi
bilimlarini hamda ma'lum sohadagi ishlab chiqarish mehnatini bajarish uchun zarur
amaliy ko’nikma va malakalarni egallashlariga ongli ravishda kasb tanlashga hamda
jamiyat va shaxs farovonligi yo’lida mehnat faoliyatida ko’nikishlariga imkon
beruvchi shaxsiy sifatlarni va tafakkurlarni rivojlantirishga qaratilgan o’quv fanidir.
Umumiy o’rta ta'lim maktabida texnologiya fanini o’qitishning maqsadi:
O’quvchilarning aqliy va jismoniy mehnat turlari, jarayonlari bilan tanishtirish.
Kasblar bilan tanishtirish
Dastlabki mehnat ko’nikmalari va malakalarini shakllantirish
Mehnatga qiziqish va mehnatsevarlikni shakllantirish
Mehnat va kasblarni qadrlash ularni ahamiyatini tushunishga o’rgatish
Kasb tanlashga tayyorlash orqali ularning kasbgacha tayyorgarliklarini amalga
oshirish
Boshlang’ich sinflarda 1-4- sinf texnologiya darslari da interfaol metodlarning
juda ko’p turlaridan foydalanishimiz mumkin.
Masalan, 1- sinf “Qog’oz va uning turlari” mavzusini o’tkanimizdan so’ng, dars
so’ngida Venn diagrammasi grafik organayzeridan foydalanib, qog’oz va uning
turlarining bir-biridan farqini va ularning o’xshash jihatlarini kiritishimiz mumkin.
Bunda o’quvchilarni 3 guruhga bo’lamiz.
1-guruh qog’ozning o’ziga xos xususiyatlarini yozadi.
2-guruh kartonning o’ziga xos xususiyatlarini
3-guruh ularning o’xshash jihatlarini yozadi Guruhlar ishlarini tugatgach, Venn
diagrammasi chizilib, ma’lumotlar joylashtiriladi.
Bunda o’quvchilar o’zaro hamkorlikda faoliyat olib borishadi.
SWOT- universal tahlil qilish metodi
Ushbu metod maqsadlarda qo‘llaniladigan metodlardan biri hisoblanadi. Uning
nomi inglizcha so‘zlarning birinchi harfidan olingan bo‘lib,
Strengths – kuchli tomonlar,
Wearnesses – kuchsiz tomonlar yoki muammolar,
Opportunetiss –tashqi imkoniyatlar,
Threats-tashqi muhitda mavjud xavf-xatarlar.
Masalan:1-sinf “Tabiiy va turli materiallardan jonivorlar shaklini yasash”
mavzusini SWOT -tahlil metodidan foydalangan holda o‘tkazish mumkin.
S Tabiiy materiallardan foydalanishning kuchli tomonlari 1. 2.
W Tabiiy materiallardan foydalanishning kuchsiz tomonlari 1. 2.
O Tabiiy va turli materiallardan foydalanishda mavjud imkoniyatlar (ichki
imkoniyatlar) A. V. S. D.
T Tabiiy va turli materiallardan foydalanishga nisbatan mavjud bo‘lgan tashqi
xavf-xatarlar A. V. S. D.
Mavzuga oid savol va topshiriqlar:
1.Interfaol metodlar deganda nimani tushunasiz?
2.Interfaol metodlar bilan ta’limning metodlarining farqi nimada deb o’ylaysiz?
3.Interfaol metodlarning grafik organayzerlar turlarini sanab o’ting.
4.Muammoli vaziyat metodini tushuntiring.
5.Interfaol ta’limning asosiy mezonlarini ayting.
6. Interfaol metodlarning qanday xususiyatlarini bilasiz.
Mustaqil ta’lim doirasidagi vazifalar:
1.Mavlonova R. A., Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Mehnat va uni o‘qitish
metodikasi. 0 ‘quv qo‘llanma. Т.; TDPU. 2007-yil.
2.Sanaqulov X.R., Xodiyeva D.P. Satbayeva «Mehnat va uni o‘qitish
metodikasi». Darslik. Т.: TDPU.2015-yil.