IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT, BAHOLASH).

Yuklangan vaqt

2025-01-02

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

18

Faytl hajmi

48,1 KB


 
 
 
 
 
 
IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF 
GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT, 
BAHOLASH). 
 
 
Reja: 
1. Iqtidorli o’quvchilar faoliyatini tashkil etish. 
2. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.  
3. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari.  
4. O’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. 
5. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 5. 
Ta’lim sifati monitoringi. 
 
Tayanch tushunchalar: tashxis, tashxis etish, nazorat, hisobga olish, 
tekshirish, baholash, baho, ta’lim sifati, monitoring. 
 
 
Ta‘lim jarayonida pedagogik faoliyatning turli jabhalarida o`quvchilarning 
alohida iqtidor va qobiliyatlari namoyon bo`ladi. Maktabda, xususan, boshlang`ich 
sinflarda iqtidorli bolalar bilan ishlash, ularning qobiliyat va iste‘dodlarini namoyon 
qilishda ta‘lim va tarbiya ishlarini samarali tashkil etish, o‘quvchilarning iqtidorini 
rivojlantirish masalasi tobora taraqqiy etayotgan bugungi kunda muhim 
vazifalardan biridir. Zamonaviy ta’lim sharoitida bugungi kun pedagoglaridan talab 
qilinayotgan eng muhim xususiyat va vazifalardan biri ham yosh avlodni har 
tomonlama yetuk shaxs va jahonda ilm-fanda raqobatlasha oladigan bilimli, 
intellektual salohiyatli qilib tarbiyalashdan iborat. Xususan, iqtidorli bolalar va 
qobiliyatli yoshlarning o`z bilimlarini namoyon etishi va iste‘dodlarini 
IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT, BAHOLASH). Reja: 1. Iqtidorli o’quvchilar faoliyatini tashkil etish. 2. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. 3. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari. 4. O’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. 5. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 5. Ta’lim sifati monitoringi. Tayanch tushunchalar: tashxis, tashxis etish, nazorat, hisobga olish, tekshirish, baholash, baho, ta’lim sifati, monitoring. Ta‘lim jarayonida pedagogik faoliyatning turli jabhalarida o`quvchilarning alohida iqtidor va qobiliyatlari namoyon bo`ladi. Maktabda, xususan, boshlang`ich sinflarda iqtidorli bolalar bilan ishlash, ularning qobiliyat va iste‘dodlarini namoyon qilishda ta‘lim va tarbiya ishlarini samarali tashkil etish, o‘quvchilarning iqtidorini rivojlantirish masalasi tobora taraqqiy etayotgan bugungi kunda muhim vazifalardan biridir. Zamonaviy ta’lim sharoitida bugungi kun pedagoglaridan talab qilinayotgan eng muhim xususiyat va vazifalardan biri ham yosh avlodni har tomonlama yetuk shaxs va jahonda ilm-fanda raqobatlasha oladigan bilimli, intellektual salohiyatli qilib tarbiyalashdan iborat. Xususan, iqtidorli bolalar va qobiliyatli yoshlarning o`z bilimlarini namoyon etishi va iste‘dodlarini  
 
rivojlantirishi uchun o`qituvchilar o`zida mas‘uliyatni his etishi, mamlakat kelajagi 
bo`lgan yoshlarning ta‘limiga vijdonan yondashishi zarur.  
         Muayyan sohada iqtidorga ega shaxslarni aniqlash va qoʻllab-quvvatlash 
maqsadida pedagogik, psixologik, ijtimoiy shart-sharoitlar yaratish, ularning 
maʻnaviy-ruhiy kamoloti, aqliy-ijodiy iqtidorini oshirishning zarur meʻyoriy-
huquqiy asoslari yaratilmoqda. Respublikamizda olib borilayotgan islohotlar bir 
qator hujjatlarda oʻz aksini topgan. Jumladan, Oʻzbekiston Respublikasi 
Prezidentining 2019-yil 3-maydagi ―Iqtidorli yoshlarni aniqlash va yuqori 
malakali kadrlar tayyorlashning uzluksiz tizimini tashkil etish chora-tadbirlari 
toʻgʻrisida‖ PQ-4306-son qarori aynan iqtidorli bolalar bilan ishlashni 
takomillashtirishni nazarda tutadi. 
       Jahon tajribasida ham iqtidorlilar masalasiga katta e‘tibor qaratiladi. 
Dunyoning yetakchi davlatlarida bunday tadqiqotlar, iqtidorli bolalar bilan 
shug`ullanuvchi tashkilotlar o`z faoliyatini yuritadi. Jumladan, Yevropa 
mamlakatlari va AQSH da iqtidorlilar uchun bir qancha dasturlar ishlab chiqilgan. 
Bu dasturlar ularning qobiliyatlarini rivojlantirish uchun hissa qo`shadi. Bunga 
misol sifatida xalqaro ―Merit‖ dasturini ko`rsatish mumkin. Bu dastur o`rta 
maktabda iqtidorli bolalarni tanlash bo`yicha yetakchi hisoblanadi. Buyuk 
Britaniyada ―London Gifted and Talanted‖, ―National Association for Gifted 
Children (NAGC)‖ tashkilotlari aynan shu sohada faoliyat olib boradi. Bundan 
tashqari, PISA (O`quvchilarni xalqaro baholash), Dalton-reja (Individual o`qitish 
tizimi) dasturlari ilg`or ta‘lim muassasalaridagi iqtidorli o`quvchjilarni aniqlashga 
qaratilganligi alohida e‘tiborga molik.  
          Har bir bolada kim bo`lishidan qat‘iy nazar nimagadir qobiliyat bo`lishi 
mumkin. Lekin, qobiliyat va iqtidorning farqi bor. Iqtidor har doim ham namoyon 
bo‘lavermaydi hamda hammada ham uchramaydi. Iqtidorning yuzaga chiqishi 
uchun ichki va tashqi omillarning ta‘siri, ta‘lim jarayonida o`quvchilar tomonidan 
olinadigan motivlarning ahamiyati juda katta. Iqtidor tushunchasi adabiyotlarda 
turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? Iqtidor tushunchasi adabiyotlarda 
turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? M.Karimova , M. Tojimamatova va R. 
To‘ychiyevalarning ― Iqtidorli yoshlarni aniqlash va tarbiyalashning pedagogik 
rivojlantirishi uchun o`qituvchilar o`zida mas‘uliyatni his etishi, mamlakat kelajagi bo`lgan yoshlarning ta‘limiga vijdonan yondashishi zarur. Muayyan sohada iqtidorga ega shaxslarni aniqlash va qoʻllab-quvvatlash maqsadida pedagogik, psixologik, ijtimoiy shart-sharoitlar yaratish, ularning maʻnaviy-ruhiy kamoloti, aqliy-ijodiy iqtidorini oshirishning zarur meʻyoriy- huquqiy asoslari yaratilmoqda. Respublikamizda olib borilayotgan islohotlar bir qator hujjatlarda oʻz aksini topgan. Jumladan, Oʻzbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-yil 3-maydagi ―Iqtidorli yoshlarni aniqlash va yuqori malakali kadrlar tayyorlashning uzluksiz tizimini tashkil etish chora-tadbirlari toʻgʻrisida‖ PQ-4306-son qarori aynan iqtidorli bolalar bilan ishlashni takomillashtirishni nazarda tutadi. Jahon tajribasida ham iqtidorlilar masalasiga katta e‘tibor qaratiladi. Dunyoning yetakchi davlatlarida bunday tadqiqotlar, iqtidorli bolalar bilan shug`ullanuvchi tashkilotlar o`z faoliyatini yuritadi. Jumladan, Yevropa mamlakatlari va AQSH da iqtidorlilar uchun bir qancha dasturlar ishlab chiqilgan. Bu dasturlar ularning qobiliyatlarini rivojlantirish uchun hissa qo`shadi. Bunga misol sifatida xalqaro ―Merit‖ dasturini ko`rsatish mumkin. Bu dastur o`rta maktabda iqtidorli bolalarni tanlash bo`yicha yetakchi hisoblanadi. Buyuk Britaniyada ―London Gifted and Talanted‖, ―National Association for Gifted Children (NAGC)‖ tashkilotlari aynan shu sohada faoliyat olib boradi. Bundan tashqari, PISA (O`quvchilarni xalqaro baholash), Dalton-reja (Individual o`qitish tizimi) dasturlari ilg`or ta‘lim muassasalaridagi iqtidorli o`quvchjilarni aniqlashga qaratilganligi alohida e‘tiborga molik. Har bir bolada kim bo`lishidan qat‘iy nazar nimagadir qobiliyat bo`lishi mumkin. Lekin, qobiliyat va iqtidorning farqi bor. Iqtidor har doim ham namoyon bo‘lavermaydi hamda hammada ham uchramaydi. Iqtidorning yuzaga chiqishi uchun ichki va tashqi omillarning ta‘siri, ta‘lim jarayonida o`quvchilar tomonidan olinadigan motivlarning ahamiyati juda katta. Iqtidor tushunchasi adabiyotlarda turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? Iqtidor tushunchasi adabiyotlarda turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? M.Karimova , M. Tojimamatova va R. To‘ychiyevalarning ― Iqtidorli yoshlarni aniqlash va tarbiyalashning pedagogik  
 
asoslari‖ maqolasida iqtidor, iqtidorli bola, iqtidorlilik haqida quyidagicha izoh 
berilgan: Iqtidor – bu inson psixikasining butun umr davomida tizimli rivojlanuvchi 
sifati bo`lib, insonning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir necha sohada yuqori 
natijalarga erishish imkoniga ega ekanligidir.  
Psixologik lug`atda ―iqtidor‖ tushunchasiga quyidagicha ta‘rif beriladi: 
 1. iqtidor bu – faoliyatning muvaffaqiyatli amalga oshirilishini ta‘minlaydigan 
qobiliyatlarniong o`ziga xos uyg`unlashuvidir; 
2. iqtidor bu - insonning imkoniyatlari doirasi, faoliyatlari darajasi va o`ziga 
xosligini belgilaydigan umumiy qobiliyatlar; 
3. iqtidor bu - aqliy potensial, ta‘lim olish qobiliyati va bilish imkoniyatlarining 
bir butun individual xarakteristikasi; 
4. iqtidor bu – tabiat tomonidan in‘om etilgan qobiliyatlar, qobiliyatlar tabiiy 
asoslarining o`ziga xosligi va ularning namoyon bo`lishi darajalari; 
5. iqtidor bu – iste‘dodlilik, faoliyatda yuqori natijalarga erishish uchun ichki 
imkoniyat va sharoitlarning mavjudligi. 
Bu kabi fikrlarga asoslanib, iqtidorlilik tusshunchasiga quyidagicha ta‘rif 
berish mumkin: 
Iqtidorlilik – bu hayot davomida rivojlanadigan psixikaning tizimli sifati 
bo`lib, u odamning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir nechta faoliyat turlarida 
yuqori, ajoyib natijalarga erishish imkoniyatiga egalik. 
Iqtidorli bola – bu u yoki bu faoliyat turida yorqin, ravshan, ba‘zan ajoyib 
yutuqlari ( yoki bunday yutuqlar uchun ichki qobiliyatlarga egaligi) bilan ajralib 
turadigan bola. Iqtidor va iqtidorli bolalarni o`qitishning asoslari, usullari, va 
pedagogic jihatlari mohiyatini bayon etish uchun turli manbalarni o`rgandik. 
Avstraliyalik olim N.F.Ellerton 11-13 yoshli maktab oʻquvchilarining murakkab 
matematik topshiriqlarni mustaqil yechish metodikasini bolalar uchun yaratilgan 
matematik muammolar - iqtidorli matematiklarga yangi nuqtai nazardan oʻrgangan. 
Yechilishi qiyin bo`lgan muammolarni tuzish topshiriqlari va suhbatlar asosida 
qobiliyatli va qobiliyatsiz bolalar guruhlari tomonidan tuzilgan muammolar hamda 
muammolarga berilgan sharhlari orqali ularning bilish qobiliyatlari o`zaro 
taqqoslangan. Natijalarga ko`ra, iqtidorli bolalar murakkab mantiqiy masalalarni 
asoslari‖ maqolasida iqtidor, iqtidorli bola, iqtidorlilik haqida quyidagicha izoh berilgan: Iqtidor – bu inson psixikasining butun umr davomida tizimli rivojlanuvchi sifati bo`lib, insonning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir necha sohada yuqori natijalarga erishish imkoniga ega ekanligidir. Psixologik lug`atda ―iqtidor‖ tushunchasiga quyidagicha ta‘rif beriladi: 1. iqtidor bu – faoliyatning muvaffaqiyatli amalga oshirilishini ta‘minlaydigan qobiliyatlarniong o`ziga xos uyg`unlashuvidir; 2. iqtidor bu - insonning imkoniyatlari doirasi, faoliyatlari darajasi va o`ziga xosligini belgilaydigan umumiy qobiliyatlar; 3. iqtidor bu - aqliy potensial, ta‘lim olish qobiliyati va bilish imkoniyatlarining bir butun individual xarakteristikasi; 4. iqtidor bu – tabiat tomonidan in‘om etilgan qobiliyatlar, qobiliyatlar tabiiy asoslarining o`ziga xosligi va ularning namoyon bo`lishi darajalari; 5. iqtidor bu – iste‘dodlilik, faoliyatda yuqori natijalarga erishish uchun ichki imkoniyat va sharoitlarning mavjudligi. Bu kabi fikrlarga asoslanib, iqtidorlilik tusshunchasiga quyidagicha ta‘rif berish mumkin: Iqtidorlilik – bu hayot davomida rivojlanadigan psixikaning tizimli sifati bo`lib, u odamning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir nechta faoliyat turlarida yuqori, ajoyib natijalarga erishish imkoniyatiga egalik. Iqtidorli bola – bu u yoki bu faoliyat turida yorqin, ravshan, ba‘zan ajoyib yutuqlari ( yoki bunday yutuqlar uchun ichki qobiliyatlarga egaligi) bilan ajralib turadigan bola. Iqtidor va iqtidorli bolalarni o`qitishning asoslari, usullari, va pedagogic jihatlari mohiyatini bayon etish uchun turli manbalarni o`rgandik. Avstraliyalik olim N.F.Ellerton 11-13 yoshli maktab oʻquvchilarining murakkab matematik topshiriqlarni mustaqil yechish metodikasini bolalar uchun yaratilgan matematik muammolar - iqtidorli matematiklarga yangi nuqtai nazardan oʻrgangan. Yechilishi qiyin bo`lgan muammolarni tuzish topshiriqlari va suhbatlar asosida qobiliyatli va qobiliyatsiz bolalar guruhlari tomonidan tuzilgan muammolar hamda muammolarga berilgan sharhlari orqali ularning bilish qobiliyatlari o`zaro taqqoslangan. Natijalarga ko`ra, iqtidorli bolalar murakkab mantiqiy masalalarni  
 
tuzgan va o`zlari tuzgan masalaga to`g`ri yechimni ishlab chiqa olgan. Qobiliyatsiz 
bolalar esa masalalarni tuzishda ham, ularni hal qilishda ham ancha zaif 
ekanliklarini ko`rsatgan. Bu tadqiqot iqtidorli bolalar boshqa tengdoshlariga 
qaraganda ancha ilg`or va aqlli ekanliklarini ko`rsatadi. Turkiyalik olimlar Necate 
Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va iqtidorli bolalarning 
ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga 
ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga 
muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy 
imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek, Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha 
bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan boshqa normal o`quvchilarni 
birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar olib boriladi. Bu tadqiqotda 
Turkiyalik olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli 
bolalar va iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini 
o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning 
ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor 
qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek, 
Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan 
boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar olib 
boriladi.  Ceylan Sen, Zeyneb Sonay Ay, Seyit Ahmed Kiray muhandislik 
loyihalash jarayoniga asoslangan integratsiyalashgan STEM faoliyatida iqtidorli va 
iqtidorli o`quvchilarning hisoblash fikrlash qobiliyatlari: robototexnika va 3D robot 
modellashtirish misolida tadqiq etgan. Ushbu tadqiqotning mohiyati STEM 
ta‘limida 3D printer texnologiyasi faoliyatini ishlab chiqish va amalga oshirishdan 
iborat. Buni amalga oshirish maqsadida 7 nafar 7-sinf o`quvchilari o`rtasida STEM 
maktabdan tashqari kurslari tashkil etilib, kursdagi mashg`ulotlar 3D printer 
texnologiyasi yordamida amalga oshirilgan. Faoliyat davomida Balans modeli 
asosida o`quvchilarning loyihalash, rejalashtirish, dizayn jarayonini yaratish 
qobiliyatlarini yaxshilash va rivojlantirishga erishilgan. Tadqiqot natijalari samarali 
bo`lib, bu o`qituvchilarga o`quvchilarning muhandislik qobiliyatlarini ochish va 
yaxshilashga yordam beradi. Rossiyalik olim Yurkevich V ―Iqtidorli bolalar: 
bugungi tendentsiyalar va ertangi muammolar‖ mavzusini o`rgangan. Maqolada 
tuzgan va o`zlari tuzgan masalaga to`g`ri yechimni ishlab chiqa olgan. Qobiliyatsiz bolalar esa masalalarni tuzishda ham, ularni hal qilishda ham ancha zaif ekanliklarini ko`rsatgan. Bu tadqiqot iqtidorli bolalar boshqa tengdoshlariga qaraganda ancha ilg`or va aqlli ekanliklarini ko`rsatadi. Turkiyalik olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek, Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar olib boriladi. Bu tadqiqotda Turkiyalik olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek, Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar olib boriladi. Ceylan Sen, Zeyneb Sonay Ay, Seyit Ahmed Kiray muhandislik loyihalash jarayoniga asoslangan integratsiyalashgan STEM faoliyatida iqtidorli va iqtidorli o`quvchilarning hisoblash fikrlash qobiliyatlari: robototexnika va 3D robot modellashtirish misolida tadqiq etgan. Ushbu tadqiqotning mohiyati STEM ta‘limida 3D printer texnologiyasi faoliyatini ishlab chiqish va amalga oshirishdan iborat. Buni amalga oshirish maqsadida 7 nafar 7-sinf o`quvchilari o`rtasida STEM maktabdan tashqari kurslari tashkil etilib, kursdagi mashg`ulotlar 3D printer texnologiyasi yordamida amalga oshirilgan. Faoliyat davomida Balans modeli asosida o`quvchilarning loyihalash, rejalashtirish, dizayn jarayonini yaratish qobiliyatlarini yaxshilash va rivojlantirishga erishilgan. Tadqiqot natijalari samarali bo`lib, bu o`qituvchilarga o`quvchilarning muhandislik qobiliyatlarini ochish va yaxshilashga yordam beradi. Rossiyalik olim Yurkevich V ―Iqtidorli bolalar: bugungi tendentsiyalar va ertangi muammolar‖ mavzusini o`rgangan. Maqolada  
 
iqtidorli bolalar bilan ishlashning dolzarb muammolarini hal qilishda ta‘lim 
tashkilotlarining o`rni va iqtidorlilik, iqtidorli bolalarni aniqlash, ularni qo`llab-
quvvatlashda ta‘lim muassasalari o`rtasidagi hamkorlikni tashkil etish borasidagi 
fikrlar keltirilgan. Tadqiqotda so`rov usulidan foydalanilib, bu borada olib 
borilayotgan ishlar samaradorligi baholangan. O. Rajabov ta`lim jarayonida 
iqtidorli o`quvchilar bilan ishlash dasturlarining afzalliklarini tadqiq etgan. 
Tadqiqotda umumiy o‘rta ta‘lim maktablarida tahsil olayotgan iqtidorli 
o‘quvchilarning ta‘lim jarayonlarini tashkillashtirish va takomillashtirish masalalari 
yoritilgan. Shuningdek, iqtidorli o‘quvchilar uchun maxsus dasturlarning yaratilish 
tarixi, nazariyasi va tajribalari bayon etilgan. Bundan tashqari, maqolada 
umumta‘lim maktablari yuqori sinf iqtidorli o‘quvchilari uchun jadallashtirilgan 
ta‘lim tizimi asosida olib boriladigan dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlar uchun 
tavsiyalar ham berilgan.  X. Beknazarova iqtidorli yoshlar ta‘limini differensial 
ta‘limning asosiy yo`nalishi sifatida o`rgangan. U iqdidorli bolalar bilan ishlashda 
jahon tajribalari, dastur va loyihalarini tadqiq etgan. Jumladan, AQSH, Yaponiya, 
Germaniya kabi davlatlarning tashkilot va tadqiqotlarini tahlil qilib, afzal 
tomonlarini ko`rsatib bergan. Bunda AQSH da ―Merit‖ dasturi orqali har yili 
iqtidorli o`quvchilar tanlab olinishi va ularga alohida imtiyozlar berilishi, Fransiya 
va boshqa davlatlarda iqtidorlilar uchun alohida maktablar tashkil etilishi haqida 
fikr yuritgan.   
        Iqtidorli bolalar bilan ishlashning pedagogik-psixologik usullari haqida 
D.Isabayeva tadqiqot olib borgan. Bu ilmiy ishda iqtidorni erta yoshdan aniqlash, 
bunga ota-ona, jamiyat, pedagoglar e‘tibor qaratishi lozimligi aytilgan. 
Iqtidorlilarga beparvolik qobiliyatning yo`qolishiga olib keladi, deydi muallif. 
Iqtidorli 
bolalarni 
o`qitishda 
individual 
yondashuv, 
samarali 
ta‘lim 
texnologiyalaridan foydalanish borasida fikr yuritadi. Bunda har xil usul va 
texnologiyalarni taklif etib, zamonaviy ta‘limda intellektual rivojlanishga erishish 
uchun o`quvchining ta‘lim ehtiyojlarini hisobga olishni nazarda tutadi. Maktab 
ta‘limidan tashqari, turli innovatsion va ijodiy yondashuvga asoslangan loyihalarni 
tahlil etadi. 
1.Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati. 
iqtidorli bolalar bilan ishlashning dolzarb muammolarini hal qilishda ta‘lim tashkilotlarining o`rni va iqtidorlilik, iqtidorli bolalarni aniqlash, ularni qo`llab- quvvatlashda ta‘lim muassasalari o`rtasidagi hamkorlikni tashkil etish borasidagi fikrlar keltirilgan. Tadqiqotda so`rov usulidan foydalanilib, bu borada olib borilayotgan ishlar samaradorligi baholangan. O. Rajabov ta`lim jarayonida iqtidorli o`quvchilar bilan ishlash dasturlarining afzalliklarini tadqiq etgan. Tadqiqotda umumiy o‘rta ta‘lim maktablarida tahsil olayotgan iqtidorli o‘quvchilarning ta‘lim jarayonlarini tashkillashtirish va takomillashtirish masalalari yoritilgan. Shuningdek, iqtidorli o‘quvchilar uchun maxsus dasturlarning yaratilish tarixi, nazariyasi va tajribalari bayon etilgan. Bundan tashqari, maqolada umumta‘lim maktablari yuqori sinf iqtidorli o‘quvchilari uchun jadallashtirilgan ta‘lim tizimi asosida olib boriladigan dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlar uchun tavsiyalar ham berilgan. X. Beknazarova iqtidorli yoshlar ta‘limini differensial ta‘limning asosiy yo`nalishi sifatida o`rgangan. U iqdidorli bolalar bilan ishlashda jahon tajribalari, dastur va loyihalarini tadqiq etgan. Jumladan, AQSH, Yaponiya, Germaniya kabi davlatlarning tashkilot va tadqiqotlarini tahlil qilib, afzal tomonlarini ko`rsatib bergan. Bunda AQSH da ―Merit‖ dasturi orqali har yili iqtidorli o`quvchilar tanlab olinishi va ularga alohida imtiyozlar berilishi, Fransiya va boshqa davlatlarda iqtidorlilar uchun alohida maktablar tashkil etilishi haqida fikr yuritgan. Iqtidorli bolalar bilan ishlashning pedagogik-psixologik usullari haqida D.Isabayeva tadqiqot olib borgan. Bu ilmiy ishda iqtidorni erta yoshdan aniqlash, bunga ota-ona, jamiyat, pedagoglar e‘tibor qaratishi lozimligi aytilgan. Iqtidorlilarga beparvolik qobiliyatning yo`qolishiga olib keladi, deydi muallif. Iqtidorli bolalarni o`qitishda individual yondashuv, samarali ta‘lim texnologiyalaridan foydalanish borasida fikr yuritadi. Bunda har xil usul va texnologiyalarni taklif etib, zamonaviy ta‘limda intellektual rivojlanishga erishish uchun o`quvchining ta‘lim ehtiyojlarini hisobga olishni nazarda tutadi. Maktab ta‘limidan tashqari, turli innovatsion va ijodiy yondashuvga asoslangan loyihalarni tahlil etadi. 1.Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.  
 
Tashxis - bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, 
uning natijalarini belgilash demakdir. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali 
boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas. 
Didaktik tashxislashning maqsadi o’quv jarayonida kechadigan barcha 
jihatlarni uning mahsuli bilan bog’liq holda, o’z vaqtida aniqlash, baholash va tahlil 
qilishdan iborat. 
Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statisticma’lumotlar to’plash, ularni 
tahlil 
qilish, 
dinamika,tendensiyalarni 
aniqlash, 
voqealarning 
keyingi 
rivojinitaxminlashni o’z ichiga oladi.  
O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash 
tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. 
Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim 
jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu 
tushunchalar o’ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O’qituvchi nazorat va 
hisobga olishni to’g’ri tashkil etsa, ta’lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning 
uchun o’qituvchi o’quvchining o’quv materiallarini o’zlashtirish darajasini aniqlab 
borishi lozim. 
Nazorat (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim,ko’nikma va malakalari 
darajasini aniqlash, o’lchash vabaholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va 
o’lchash esatekshirish deb ataladi.  
Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo’lib, uning asosiy didaktik vazifasi 
o’qituvchi va o’quvchilar o’ rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan 
o’quv materialini o’zlashtirish haqida obektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi 
kamchilik va nuqsonlarni o’z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat 
o’quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o’quv mehnati hajmini ham 
aniqlashdan iborat. 
O’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko’rsatilgan mantiqiy 
ketma-ketlikda olib borilishi kerak: 
Tekshirish tizimidagi birinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini 
oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o’quv yili boshida o’ quvchilar 
tomonidan avvalgi o’quv yilida o’zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash 
Tashxis - bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish, uning natijalarini belgilash demakdir. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas. Didaktik tashxislashning maqsadi o’quv jarayonida kechadigan barcha jihatlarni uning mahsuli bilan bog’liq holda, o’z vaqtida aniqlash, baholash va tahlil qilishdan iborat. Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statisticma’lumotlar to’plash, ularni tahlil qilish, dinamika,tendensiyalarni aniqlash, voqealarning keyingi rivojinitaxminlashni o’z ichiga oladi. O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi. Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu tushunchalar o’ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O’qituvchi nazorat va hisobga olishni to’g’ri tashkil etsa, ta’lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning uchun o’qituvchi o’quvchining o’quv materiallarini o’zlashtirish darajasini aniqlab borishi lozim. Nazorat (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim,ko’nikma va malakalari darajasini aniqlash, o’lchash vabaholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va o’lchash esatekshirish deb ataladi. Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo’lib, uning asosiy didaktik vazifasi o’qituvchi va o’quvchilar o’ rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan o’quv materialini o’zlashtirish haqida obektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi kamchilik va nuqsonlarni o’z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat o’quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o’quv mehnati hajmini ham aniqlashdan iborat. O’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko’rsatilgan mantiqiy ketma-ketlikda olib borilishi kerak: Tekshirish tizimidagi birinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o’quv yili boshida o’ quvchilar tomonidan avvalgi o’quv yilida o’zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash  
 
maqsadida o’tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o’quv yilining o’rtasida 
yangi bo’lim (kurs)ni o’rganishga kirishilganda ham o’tkazilishi mumkin va o’rinli 
bo’ladi. 
Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo’g’ini har bir mavzuni o’zlashtirish 
jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim oluvchilar tomonidan o’quv 
dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o’zlashtirish darajasini tashxislash 
imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o’rgatishdir. Bunday 
tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo’lib, ular o’quv materiali mazmuni, 
murakkabligi, o’ quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi va 
maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog’liq bo’ladi. 
Takroriy tekshirish bilim, ko’nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi 
bo’g’ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo’lishi mumkin. Yangi mavzuni 
o’rganish bilan birga o’quvchilar avval o’rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy 
tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko’maklashadi, biroq o’quv ishlari 
bosqichini tavsiflash, bilimlarni o’zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash 
imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan 
birga qo’llanilsagina kutilgan samarani beradi. 
Tizimning to’rtinchi bo’g’ini o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini 
yaxlit bo’lim yoki kursning alohida mavzusi bo’yicha davriy tekshirish 
hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida o’rganilgan 
o’quv materialining strukturaviy elementlari o’rtasidagi o’zaro aloqalarni 
o’zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi - 
tizimlashtirish va umumlashtirish. 
Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning, ta’lim 
jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko’nikma va malakalarini 
yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O’zlashtirishning yakuniy hisobi har bir 
chorak va o’quv yili oxirida o’tkaziladi. U olingan baholarni qo’shib, o’rtacha 
arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo’lmasligi lozim. Bu, 
avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim 
olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir. 
maqsadida o’tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o’quv yilining o’rtasida yangi bo’lim (kurs)ni o’rganishga kirishilganda ham o’tkazilishi mumkin va o’rinli bo’ladi. Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo’g’ini har bir mavzuni o’zlashtirish jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim oluvchilar tomonidan o’quv dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o’zlashtirish darajasini tashxislash imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o’rgatishdir. Bunday tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo’lib, ular o’quv materiali mazmuni, murakkabligi, o’ quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi va maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog’liq bo’ladi. Takroriy tekshirish bilim, ko’nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi bo’g’ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo’lishi mumkin. Yangi mavzuni o’rganish bilan birga o’quvchilar avval o’rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko’maklashadi, biroq o’quv ishlari bosqichini tavsiflash, bilimlarni o’zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan birga qo’llanilsagina kutilgan samarani beradi. Tizimning to’rtinchi bo’g’ini o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini yaxlit bo’lim yoki kursning alohida mavzusi bo’yicha davriy tekshirish hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida o’rganilgan o’quv materialining strukturaviy elementlari o’rtasidagi o’zaro aloqalarni o’zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi - tizimlashtirish va umumlashtirish. Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning, ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko’nikma va malakalarini yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O’zlashtirishning yakuniy hisobi har bir chorak va o’quv yili oxirida o’tkaziladi. U olingan baholarni qo’shib, o’rtacha arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo’lmasligi lozim. Bu, avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir.  
 
Tekshirishdan tashqari nazorat o’z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va 
bahoni (natija sifatida) ham oladi. 
Baholash deb bilim, ko’nikma va malakalarni o’quv dasturida ko’rsatilgan 
etalon (ko’rstakich, qolip, o’lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb 
baholashning ball shaklida ko’rsatilgan son jihatdan o’lchamiga aytiladi. 
O’zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu 
kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar 
baho ko’rinishida qayd etiladi. O’quvchining o’zlashtirish darajasini baholash 
uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishining ham 
sifat, ham miqdor ko’rsatkichlari hisobga olinadi. 
O’qituvchi o’qitish bilan bir vaqtda o’quvchilarning o’rganilayotgan mavzuni 
qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo’llash 
malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. 
Hisobga olish - bu o’qitishning muayyan bir davrida o’ quvchilar va 
o’qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash. 
Hisobga olish natijasida o’qituvchi ham, o’quvchi ham o’zlarining keyingi 
bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O’zlashtirishni hisobga 
olish o’quvchilarning bilish faoliyatini rag’batlantirib, ma’lum bir harakatlarni 
bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o’zlashtirishni hisobga 
olish o’qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O’qitish metodlari va 
shakllarining tabora takomillashuvi natijasida baho o’qituvchining pedagogik 
mahorati ko’rsatkichiga aylanmoqda va o’qituvchining o’z malakasini oshirib 
borishida muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda. 
O’zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o’qitish, tarbiyalash va 
rivojlantirish vazifalarini bajaradi. 
Nazorat qilish vazifasi o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalari 
darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o’quv materiallarini o’rganishning 
keyingi bosqichiga o’tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o’qituvchining 
o’quv metodlarini va usullarini to’g’ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish 
vazifasi o’quv materiallarini o’rganishning maqbul yo’llarini topish bilan bog’ 
liqdir. 
Tekshirishdan tashqari nazorat o’z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va bahoni (natija sifatida) ham oladi. Baholash deb bilim, ko’nikma va malakalarni o’quv dasturida ko’rsatilgan etalon (ko’rstakich, qolip, o’lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb baholashning ball shaklida ko’rsatilgan son jihatdan o’lchamiga aytiladi. O’zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar baho ko’rinishida qayd etiladi. O’quvchining o’zlashtirish darajasini baholash uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishining ham sifat, ham miqdor ko’rsatkichlari hisobga olinadi. O’qituvchi o’qitish bilan bir vaqtda o’quvchilarning o’rganilayotgan mavzuni qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo’llash malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak. Hisobga olish - bu o’qitishning muayyan bir davrida o’ quvchilar va o’qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash. Hisobga olish natijasida o’qituvchi ham, o’quvchi ham o’zlarining keyingi bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O’zlashtirishni hisobga olish o’quvchilarning bilish faoliyatini rag’batlantirib, ma’lum bir harakatlarni bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o’zlashtirishni hisobga olish o’qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O’qitish metodlari va shakllarining tabora takomillashuvi natijasida baho o’qituvchining pedagogik mahorati ko’rsatkichiga aylanmoqda va o’qituvchining o’z malakasini oshirib borishida muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda. O’zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi. Nazorat qilish vazifasi o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalari darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o’quv materiallarini o’rganishning keyingi bosqichiga o’tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o’qituvchining o’quv metodlarini va usullarini to’g’ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish vazifasi o’quv materiallarini o’rganishning maqbul yo’llarini topish bilan bog’ liqdir.  
 
O’qitish vazifasi o’quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko’rinadi. Yangi 
mavzuni 
mustahkamlash 
jarayonida 
yoki 
uy 
vazifalarini 
tekshirishda 
o’quvchilarning o’tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo’lgan 
ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug’iladi. 
Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o’quvchilar tekshirishga 
tayyor bo’lish uchun darslarni o’z vaqtida tayyorlaydilar, bo’sh vaqtlaridan unumli 
foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o’ rganadilar. 
Agar nazoratning o’qitish va tarbiyalash vazifalari to’g’ri amalga oshirilsa, 
shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg’ulari va axloqiy sifatlarini 
tarbiyalashga imkon tug’iladi. Bu esa o’z-o’zidan nazoratning rivojlantiruvchi 
vazifasi sanaladi. 
2.Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari. 
Pedagogikada o’quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish 
tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik (obektivlik), 
tizimlilik (sistemalilik), ko’rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik (obektivlik) 
tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining ilmiy 
asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga do’stona munosabati 
hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko’rinishda belgilangan mezonlaridan 
iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo’yilgan baholar nazorat metodlari va 
vositalaridan, tashxis o’tkazgan o’qituvchidan qat’iy nazar xamma vaqt mos 
kelishini anglatadi. 
Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash 
nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida - bilimlarni boshlang’ich idrok 
etishdan to amalda qo’llashgacha bo’lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik 
barcha ta’lim oluvchilar o’quv muassasida bo’lgan birinchi kundan boshlab 
oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim oluvchining bilimi 
va egallashi lozim bo’lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta’ lim 
nazoratini tez-tez o’tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o’tkazishga bir butun 
yondashuvni talab etadiki, bunda nazorat, tekshirish, baholashning turli shakllari, 
metodlari, vositalari uzviy o’zaro bog’liqlikda va birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga 
O’qitish vazifasi o’quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko’rinadi. Yangi mavzuni mustahkamlash jarayonida yoki uy vazifalarini tekshirishda o’quvchilarning o’tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo’lgan ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug’iladi. Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o’quvchilar tekshirishga tayyor bo’lish uchun darslarni o’z vaqtida tayyorlaydilar, bo’sh vaqtlaridan unumli foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o’ rganadilar. Agar nazoratning o’qitish va tarbiyalash vazifalari to’g’ri amalga oshirilsa, shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg’ulari va axloqiy sifatlarini tarbiyalashga imkon tug’iladi. Bu esa o’z-o’zidan nazoratning rivojlantiruvchi vazifasi sanaladi. 2.Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari. Pedagogikada o’quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik (obektivlik), tizimlilik (sistemalilik), ko’rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik (obektivlik) tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining ilmiy asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga do’stona munosabati hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko’rinishda belgilangan mezonlaridan iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo’yilgan baholar nazorat metodlari va vositalaridan, tashxis o’tkazgan o’qituvchidan qat’iy nazar xamma vaqt mos kelishini anglatadi. Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida - bilimlarni boshlang’ich idrok etishdan to amalda qo’llashgacha bo’lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik barcha ta’lim oluvchilar o’quv muassasida bo’lgan birinchi kundan boshlab oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim oluvchining bilimi va egallashi lozim bo’lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta’ lim nazoratini tez-tez o’tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o’tkazishga bir butun yondashuvni talab etadiki, bunda nazorat, tekshirish, baholashning turli shakllari, metodlari, vositalari uzviy o’zaro bog’liqlikda va birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga  
 
xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini 
mutloqlashtirishga yo’l qo’ymaydi. 
Ko’rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni 
aynan bir xil mezonlar bo’yicha ochiq sinovdan o’tkazishni anglatadi. Tashxis 
jarayonida belgilanadigan har bir o’quvchi reytingi ko’rgazmali, qiyosiy xarakterga 
ega. Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va motivatsiyalashni 
talab etadi. Baho mo’ljal (orientir) bo’lib, ta’lim oluvchilar unga muvofiq o’zlariga 
qo’yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni 
amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon qilish, ularni 
manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning 
istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi. 
3.O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va 
metodlari. Hozirgi davr pedagogik amaliyotida o’quvchilar o’quv faoliyatini 
nazorat qilishning qo’yidagi turlaridanfoydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat; 
yakuniy nazorat. 
Joriy nazorat o’qituvchi tomonidan o’quvchilarning har bir o’quv ishini 
muntazam nazorat qilishni hamda ularning o’rganilgan mavzularni o’zlashtirish 
bo’yicha bilim, ko’nikma va malakalari darajasini tekshirishni o’z ichiga oladi. 
Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo’yicha kundalik ballar qo’yib 
borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o’qituvchini har bir o’quvchining o’quv 
faoliyati bo’yicha tezkor ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o’qitish jarayonini 
boshqarishda yaxshi natija beradi, o’zlashtirmagan o’quvchilarni o’z vaqtida 
aniqlaydi, o’zlashtirmaslikni bartaraf etish bo’yicha choralar belgilaydi. 
Oraliq nazorat - bu o’quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki 
bo’limlarining o’zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o’qituvchi dars jadvali 
asosida darsda o’quv materialining o’ziga xos xususiyatini hisobga olgan holda 
o’tkazadi. 
Oraliq nazorat o’tkazishdan oldin o’quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq 
tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi. 
xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini mutloqlashtirishga yo’l qo’ymaydi. Ko’rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni aynan bir xil mezonlar bo’yicha ochiq sinovdan o’tkazishni anglatadi. Tashxis jarayonida belgilanadigan har bir o’quvchi reytingi ko’rgazmali, qiyosiy xarakterga ega. Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va motivatsiyalashni talab etadi. Baho mo’ljal (orientir) bo’lib, ta’lim oluvchilar unga muvofiq o’zlariga qo’yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon qilish, ularni manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi. 3.O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari. Hozirgi davr pedagogik amaliyotida o’quvchilar o’quv faoliyatini nazorat qilishning qo’yidagi turlaridanfoydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat; yakuniy nazorat. Joriy nazorat o’qituvchi tomonidan o’quvchilarning har bir o’quv ishini muntazam nazorat qilishni hamda ularning o’rganilgan mavzularni o’zlashtirish bo’yicha bilim, ko’nikma va malakalari darajasini tekshirishni o’z ichiga oladi. Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo’yicha kundalik ballar qo’yib borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o’qituvchini har bir o’quvchining o’quv faoliyati bo’yicha tezkor ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o’qitish jarayonini boshqarishda yaxshi natija beradi, o’zlashtirmagan o’quvchilarni o’z vaqtida aniqlaydi, o’zlashtirmaslikni bartaraf etish bo’yicha choralar belgilaydi. Oraliq nazorat - bu o’quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki bo’limlarining o’zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o’qituvchi dars jadvali asosida darsda o’quv materialining o’ziga xos xususiyatini hisobga olgan holda o’tkazadi. Oraliq nazorat o’tkazishdan oldin o’quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi.  
 
Yakuniy nazorat - choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi 
sinovlari singari turlarga bo’linadi. Yakuniy nazorat og’zaki, yozma, test hamda 
amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o’tkaziladi. 
Nazoratning shakli o’quv ishini tashkil etish shakliga bog’liq bo’ladi. 
O’qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli 
mavjud: 
nazoratning 
ommaviy 
(frontal) 
shaklida 
o’qituvchi 
o’quvchilarga 
materialning ma’lum bir hajmi bo’yicha savol beradi, o’quvchilar unga qisqa javob 
qaytaradi. Mazkur so’rash ko’pchilik o’quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi va 
butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o’quvchilarning bilim darajasini 
har tomonlama aniqlash uchun qo’llab bo’lmaydi. 
nazoratning guruhli shaklida o’quvchilarning ma’ lum bir qismi nazorat 
qilinadi. O’qituvchi tomonidan o’quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu 
guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o’quvchilar ham qatnashishi 
mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o’quvchilar bo’sh qolmaydi, ular 
o’rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o’z ustilarida ishlab o’tiradi. 
nazoratning individual shaklidan har bir o’quvchining bilim, ko’nikma va 
malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu 
shaklida,odatda o’quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi. 
nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakliindividual nazoratni 
ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi 
katta mavzularni barcha o’quvchilardan so’rash kerak bo’lgan vaqtda foydalanadi. 
Har bir o’quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o’quvchini 
tekshirish mumkin bo’ladi. 
O’z-o’zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning 
bo’lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi. 
Uning samaradorligi o’ qituvchining kasbiy mahoratiga bog’liq bo’ladi. 
O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish metodlariquyidagilar: 
og’zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliytop shiriqlarni bajarishga asoslangan 
tekshirish, uy vazifalarinitekshirish. 
Yakuniy nazorat - choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi sinovlari singari turlarga bo’linadi. Yakuniy nazorat og’zaki, yozma, test hamda amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o’tkaziladi. Nazoratning shakli o’quv ishini tashkil etish shakliga bog’liq bo’ladi. O’qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli mavjud: nazoratning ommaviy (frontal) shaklida o’qituvchi o’quvchilarga materialning ma’lum bir hajmi bo’yicha savol beradi, o’quvchilar unga qisqa javob qaytaradi. Mazkur so’rash ko’pchilik o’quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi va butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o’quvchilarning bilim darajasini har tomonlama aniqlash uchun qo’llab bo’lmaydi. nazoratning guruhli shaklida o’quvchilarning ma’ lum bir qismi nazorat qilinadi. O’qituvchi tomonidan o’quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o’quvchilar ham qatnashishi mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o’quvchilar bo’sh qolmaydi, ular o’rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o’z ustilarida ishlab o’tiradi. nazoratning individual shaklidan har bir o’quvchining bilim, ko’nikma va malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu shaklida,odatda o’quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi. nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakliindividual nazoratni ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi katta mavzularni barcha o’quvchilardan so’rash kerak bo’lgan vaqtda foydalanadi. Har bir o’quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o’quvchini tekshirish mumkin bo’ladi. O’z-o’zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning bo’lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi. Uning samaradorligi o’ qituvchining kasbiy mahoratiga bog’liq bo’ladi. O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish metodlariquyidagilar: og’zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliytop shiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish, uy vazifalarinitekshirish.  
 
Og’zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning 
ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir. 
Og’zaki tekshirishning mohiyati shunda ko’rinadiki, o’qituvchi o’ 
quvchilarga o’ rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va 
ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o’zlashtirish darajasini 
aniqlaydi. Og’zaki tekshirish o’quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob 
usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham 
ataladi. Og’zaki tekshirishda o’qituvchi o’rganilayotgan mavzuni alohida 
qismlarga ajratadi va ularni har biridan o’quvchilarga savollar beradi. Biroq 
o’quvchilarning nutqini o’stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga 
ega bo’lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni 
talab qilish mumkin. 
Yozma tekshirish - o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat 
qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo’lib, ularning ijodiy 
qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o’ 
qituvchi alohida mavzu yoki o’quv dasturining ma’lum bo’limini o’tib bo’lganidan 
so’ng oz vaqtning ichida barcha o’ quvchilarni tekshirishi mumkin. Yozma 
tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo 
o’qituvi va o’quvchi o’rtasida bevosita aloqaning yo’qligi sababli uning fikrlashini 
kuzatish imkoni bo’lmaydi. 
Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. 
Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to’g’riligini 
kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo’lishi mumkin. Amaliy 
tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o’ quvchilarning o’ zlashtirishini 
hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o’ quvchilarning olgan 
bilimlarini amaliyotda qo’llay olish malakasi aniqlanadi. 
Uy vazifalarini tekshirish. O’quvchilarning o’zlashtirishini nazorat qilish 
uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega. 
Uy vazifalarini tekshirish o’qituvchiga o’quvchilarning o’quv ishiga bo’lgan 
munosabatini, o’rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini 
bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi. 
Og’zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir. Og’zaki tekshirishning mohiyati shunda ko’rinadiki, o’qituvchi o’ quvchilarga o’ rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o’zlashtirish darajasini aniqlaydi. Og’zaki tekshirish o’quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham ataladi. Og’zaki tekshirishda o’qituvchi o’rganilayotgan mavzuni alohida qismlarga ajratadi va ularni har biridan o’quvchilarga savollar beradi. Biroq o’quvchilarning nutqini o’stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga ega bo’lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni talab qilish mumkin. Yozma tekshirish - o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo’lib, ularning ijodiy qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o’ qituvchi alohida mavzu yoki o’quv dasturining ma’lum bo’limini o’tib bo’lganidan so’ng oz vaqtning ichida barcha o’ quvchilarni tekshirishi mumkin. Yozma tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo o’qituvi va o’quvchi o’rtasida bevosita aloqaning yo’qligi sababli uning fikrlashini kuzatish imkoni bo’lmaydi. Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish. Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to’g’riligini kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo’lishi mumkin. Amaliy tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o’ quvchilarning o’ zlashtirishini hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o’ quvchilarning olgan bilimlarini amaliyotda qo’llay olish malakasi aniqlanadi. Uy vazifalarini tekshirish. O’quvchilarning o’zlashtirishini nazorat qilish uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega. Uy vazifalarini tekshirish o’qituvchiga o’quvchilarning o’quv ishiga bo’lgan munosabatini, o’rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi.  
 
4. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash 
mezonlari. 
O’ quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlari hamma 
vaqt bahstalab mavzu bo’lib kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha yoritilgan. 
Biroq mavjud qarashlarni umumlashtirib aytish mumkinki, o’quvchilarning bilim, 
ko’nikma va malakalarini baholash mezonlari har bir fanning maqsad va 
vazifalariga, shuningdek, sinf (guruh)dagi o’quvchilarning o’zlashtirish darajasiga 
tayangan holda belgilanadi. 
Yuqoridagilardan kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin: 
«5» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi dasturdagi materialni to’liq o’zlashtirib 
olgan bo’lsa; b) o’rganilgan mavzu bo’yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; v) 
egallangan bilimlarni amalda erkin qo’llay olsa; g) o’rganilgan mavzuni bayon 
qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo’l qo’ymasdan, ma’lumotlarni tushuntirib bera 
olsa. 
«4» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa;   
b) o’qituvchining savollariga qiynalmasdan javob bera olsa; v) egallangan 
bilimlarni amaliyotda qo’llay olsa; g) og’zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo’l 
qo’ymasdan, o’qituvchining qo’shimcha savollari bilan xatolarini to’g’rilay olsa 
hamda yozma ishda uncha jiddiy bo’lmagan xatoga yo’l qo’ysa qo’yiladi. 
«3» baho yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuni o’zlashtirgan, lekin 
mustaqil tushuntirib berishda o’qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj 
sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzuilishini o’zgartirib berganda, javob berishga 
qiynalsa; v) yozma ishda xatolari bor bo’lsa. 
«2» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzu haqida tushunchaga 
ega, biroq mavzuni o’ zlashtirmagan, b) yozma ishda qo’pol xatolarga yo’l qo’ysa 
qo’yiladi. 
5.Ta’lim sifati monitoring. “Monitoring” atamasi ilk maratoba Birlashgan 
Millatlar tashkilotining 1972-yil iyun oyida Stokgolm konferensiyasini tashkil etish 
arafasida “nazorat” atamasiga muqobil sifatida ishlatila boshlangan. 
“Monitoring - inglizcha atama bo’lib, “uzluksiz kuzatish” degan ma’nosini 
anglatadi. Monitoringga ijtimoiy boshqaruv nazariyasida eng muhim, boshqaruv 
4. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. O’ quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlari hamma vaqt bahstalab mavzu bo’lib kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha yoritilgan. Biroq mavjud qarashlarni umumlashtirib aytish mumkinki, o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlari har bir fanning maqsad va vazifalariga, shuningdek, sinf (guruh)dagi o’quvchilarning o’zlashtirish darajasiga tayangan holda belgilanadi. Yuqoridagilardan kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin: «5» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi dasturdagi materialni to’liq o’zlashtirib olgan bo’lsa; b) o’rganilgan mavzu bo’yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; v) egallangan bilimlarni amalda erkin qo’llay olsa; g) o’rganilgan mavzuni bayon qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo’l qo’ymasdan, ma’lumotlarni tushuntirib bera olsa. «4» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa; b) o’qituvchining savollariga qiynalmasdan javob bera olsa; v) egallangan bilimlarni amaliyotda qo’llay olsa; g) og’zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo’l qo’ymasdan, o’qituvchining qo’shimcha savollari bilan xatolarini to’g’rilay olsa hamda yozma ishda uncha jiddiy bo’lmagan xatoga yo’l qo’ysa qo’yiladi. «3» baho yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuni o’zlashtirgan, lekin mustaqil tushuntirib berishda o’qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzuilishini o’zgartirib berganda, javob berishga qiynalsa; v) yozma ishda xatolari bor bo’lsa. «2» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzu haqida tushunchaga ega, biroq mavzuni o’ zlashtirmagan, b) yozma ishda qo’pol xatolarga yo’l qo’ysa qo’yiladi. 5.Ta’lim sifati monitoring. “Monitoring” atamasi ilk maratoba Birlashgan Millatlar tashkilotining 1972-yil iyun oyida Stokgolm konferensiyasini tashkil etish arafasida “nazorat” atamasiga muqobil sifatida ishlatila boshlangan. “Monitoring - inglizcha atama bo’lib, “uzluksiz kuzatish” degan ma’nosini anglatadi. Monitoringga ijtimoiy boshqaruv nazariyasida eng muhim, boshqaruv  
 
sohasidagi nisbatan mustaqil bo’lim sifatida qaraladi hamda ta’lim monitoringi 
doirasida pedagogik faoliyat natijalari yuzaga chiqariladi va baholanadi. 
Respublikamizda umumiy o’rta ta’lim maktablarida o’qitish sofati monitoring 
tizimi samarali yo’lga qo’yilgan. 
Umumiy o’rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: 
ichki nazorat - O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan 
tasdiqlangan tartib asosida umumiy o’rta ta’lim muassasasining monitoring guruhi 
tomonidan amalga oshiriladi; tashqi nazorat - ta’lim sohasidagi vakolatli davlat 
organlari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi; 
davlat- jamoatchilik nazorati - qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hududiy xalq 
ta’limi boshqaruvi organlari va nodavlat notijorat tashkilotlar hamkorligida amalga 
oshiriladi; milliy va xalqaro darajada baholash - Hukumatning tegishli qarori hamda 
xalqaro shartnomalar asosida xalq ta’limi boshqaruvi organlari, nodavlat notijorat 
tashkilotlar va xalqaro tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi 
Umumiy o’rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlariquyidagilardan 
iborat: ichki nazorat; tashqi nazorat; davlat- jamoatchilik nazorati; milliy va xalaaro 
darajada baholash. 
O’qituvchilar yoki maktab ma’muriyati, o’quvchilarning o’zlari, ota-onalar va 
jamoatchilik vakillari o’quvchilarning bilimlarini o’quv maqsadlari asosida 
tekshiradilar. Mazkur yo’nalish o’ziga xos bir qator afzalliklarga ega bo’lib, 
baholash bevosita o’quvchining sinfda amalga oshirilgan ishlari bilan bog’liq, 
bunda o’qituvchi turli uslublardan (masalan og’zaki so’rov o’tkazish, amaliy mashq 
bajarish, test va h.k.) foydalanib, o’quvchi tomonidan bajarilgan ishlarga baho 
qo’yadi. Baholash jarayoni tizimli ravishda o’quv choragi va o’quv yili davomida 
olib boriladi. Bunday baholashda o’qituvchilar, maktab monitoring guruhi 
o’quvchilarning o’zlashtirishi sifati, o’quv yutuqlariga asosiy me’yor bo’lgan davlat 
ta’lim standartlariga taqqoslagan holda individul baho beradilar. 
Baholashning ikkinchi turi hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari 
tomonidan amalga oshiriladigan hududiy o’qitish sifati monitoringi hisoblanadi. 
Bunda o’quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlarida belgilangan bilim, 
ko’nikma va malakalarning o’zlashtirish dinamikasini tizimli kuzatiladi, 
sohasidagi nisbatan mustaqil bo’lim sifatida qaraladi hamda ta’lim monitoringi doirasida pedagogik faoliyat natijalari yuzaga chiqariladi va baholanadi. Respublikamizda umumiy o’rta ta’lim maktablarida o’qitish sofati monitoring tizimi samarali yo’lga qo’yilgan. Umumiy o’rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat: ichki nazorat - O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan tasdiqlangan tartib asosida umumiy o’rta ta’lim muassasasining monitoring guruhi tomonidan amalga oshiriladi; tashqi nazorat - ta’lim sohasidagi vakolatli davlat organlari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi; davlat- jamoatchilik nazorati - qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari va nodavlat notijorat tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi; milliy va xalqaro darajada baholash - Hukumatning tegishli qarori hamda xalqaro shartnomalar asosida xalq ta’limi boshqaruvi organlari, nodavlat notijorat tashkilotlar va xalqaro tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi Umumiy o’rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlariquyidagilardan iborat: ichki nazorat; tashqi nazorat; davlat- jamoatchilik nazorati; milliy va xalaaro darajada baholash. O’qituvchilar yoki maktab ma’muriyati, o’quvchilarning o’zlari, ota-onalar va jamoatchilik vakillari o’quvchilarning bilimlarini o’quv maqsadlari asosida tekshiradilar. Mazkur yo’nalish o’ziga xos bir qator afzalliklarga ega bo’lib, baholash bevosita o’quvchining sinfda amalga oshirilgan ishlari bilan bog’liq, bunda o’qituvchi turli uslublardan (masalan og’zaki so’rov o’tkazish, amaliy mashq bajarish, test va h.k.) foydalanib, o’quvchi tomonidan bajarilgan ishlarga baho qo’yadi. Baholash jarayoni tizimli ravishda o’quv choragi va o’quv yili davomida olib boriladi. Bunday baholashda o’qituvchilar, maktab monitoring guruhi o’quvchilarning o’zlashtirishi sifati, o’quv yutuqlariga asosiy me’yor bo’lgan davlat ta’lim standartlariga taqqoslagan holda individul baho beradilar. Baholashning ikkinchi turi hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari tomonidan amalga oshiriladigan hududiy o’qitish sifati monitoringi hisoblanadi. Bunda o’quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlarida belgilangan bilim, ko’nikma va malakalarning o’zlashtirish dinamikasini tizimli kuzatiladi,  
 
o’quvchilar bilimidagi bo’shliqlar va ularning kelib chiqish omillarini aniqlanadi, 
boshqa maktablar hamda bartaraf etish chora-tadbirlari rejalashtiriladi. 
Shu sababli zamonaviy shaxsga, raqobatbardosh mutaxassisga qo’yilgan 
talablarning ortib borishi eng avvalo ta’lim muassasalari va hududiy xalq ta’limi 
boshqaruvi idoralaridagi alohida tuzilmalar tomonidan ta’lim sifati monitoringini 
tizimli va maqsadli amalga oshirishni talab etadi. Ta’lim muassasalarida monitoring 
- yaxlit tizimning holati va dinamikasini kompleks kuzatish, tahlil qilish, 
korrektsiyalash hamda prognozlash jarayoni hisoblanadi. 
Baholashning keyingi uchinchi turi - davlat attestatsiyasi va ta’lim 
muassasalarining akkreditatsiyasi hisoblanadi. Ular davlat tomonidan yoki uning 
nomidan vakolatli tashkilotlar tomonidan o’tkaziladi. Ularda qatnashish huquqiga 
muayyan talablarga javob beradigan barcha o’quvchilar ega. Mazkur baholash 
muayyan ta’lim bosqichi yoki turi tugaganidan so’ng amalga oshiriladi. Ularning 
asosiy 
va 
ijtimoiy 
jihatdan 
muhim 
vazifalari 
bitiruvchilar 
va 
ta’lim 
muassasalarining davlat va jamiyatning ijtimoiy buyurtmalarni bajarish holatini 
tahlil qilish imkonini beradi. 
Umummilliy baholash - barcha o’quvchilarni yoki ma’lum bir guruhdagi 
o’quvchilarni tanlab olish yo’li bilan muntazam ravishda o’quvchilar o’quv 
yutuqlari darajasini milliy standartlarga nisbatan mosligi baholash hisoblanadi. 
Mazkur turdagi baholash o’quv dasturlari asosida olinib, imtixonlardan farq qiladi. 
Birinchidan, alohida olingan o’quvchilarning bilim va malakasi darajasi emas, balki 
tizimning ishlash natijalari o’lchanadi. Ikkinchidan, milliy baholash natijalari 
muayyan yoshdagi yoki sinfdagi o’quvchilarning umumiy o’zlashtirish darajasining 
“rentgen surati” sifatida foydalaniladi va milliy standartlarning ko’p muddatda 
monitoringini olib borishga xizmat qiladi. Tanlash yo’li bilan o’tkazilgan 
umummilliy baholash qisqa muddatlarda va iqtisodiy jihatdan arzonroq o’tkazish 
imkoniyatini beradi. Uning natijalari ma’lum o’quv fanlari bo’yicha o’quvchilar 
o’quv yutuqlari to’g’risida qimmatli ma’lumotlarni berishi mumkin. 
Xalqaro baholashni yaqin 15-20 yilda tashkil etish yo’lga qo’yilib, ularda bir 
necha mamlakatlar o’quvchilarining o’quv yutuqlari tanlov yo’li bilan baholanadi. 
Bunday keng qamrovli tadqiqotlarning asosiy maqsadi qamrab olingan muayyan 
o’quvchilar bilimidagi bo’shliqlar va ularning kelib chiqish omillarini aniqlanadi, boshqa maktablar hamda bartaraf etish chora-tadbirlari rejalashtiriladi. Shu sababli zamonaviy shaxsga, raqobatbardosh mutaxassisga qo’yilgan talablarning ortib borishi eng avvalo ta’lim muassasalari va hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralaridagi alohida tuzilmalar tomonidan ta’lim sifati monitoringini tizimli va maqsadli amalga oshirishni talab etadi. Ta’lim muassasalarida monitoring - yaxlit tizimning holati va dinamikasini kompleks kuzatish, tahlil qilish, korrektsiyalash hamda prognozlash jarayoni hisoblanadi. Baholashning keyingi uchinchi turi - davlat attestatsiyasi va ta’lim muassasalarining akkreditatsiyasi hisoblanadi. Ular davlat tomonidan yoki uning nomidan vakolatli tashkilotlar tomonidan o’tkaziladi. Ularda qatnashish huquqiga muayyan talablarga javob beradigan barcha o’quvchilar ega. Mazkur baholash muayyan ta’lim bosqichi yoki turi tugaganidan so’ng amalga oshiriladi. Ularning asosiy va ijtimoiy jihatdan muhim vazifalari bitiruvchilar va ta’lim muassasalarining davlat va jamiyatning ijtimoiy buyurtmalarni bajarish holatini tahlil qilish imkonini beradi. Umummilliy baholash - barcha o’quvchilarni yoki ma’lum bir guruhdagi o’quvchilarni tanlab olish yo’li bilan muntazam ravishda o’quvchilar o’quv yutuqlari darajasini milliy standartlarga nisbatan mosligi baholash hisoblanadi. Mazkur turdagi baholash o’quv dasturlari asosida olinib, imtixonlardan farq qiladi. Birinchidan, alohida olingan o’quvchilarning bilim va malakasi darajasi emas, balki tizimning ishlash natijalari o’lchanadi. Ikkinchidan, milliy baholash natijalari muayyan yoshdagi yoki sinfdagi o’quvchilarning umumiy o’zlashtirish darajasining “rentgen surati” sifatida foydalaniladi va milliy standartlarning ko’p muddatda monitoringini olib borishga xizmat qiladi. Tanlash yo’li bilan o’tkazilgan umummilliy baholash qisqa muddatlarda va iqtisodiy jihatdan arzonroq o’tkazish imkoniyatini beradi. Uning natijalari ma’lum o’quv fanlari bo’yicha o’quvchilar o’quv yutuqlari to’g’risida qimmatli ma’lumotlarni berishi mumkin. Xalqaro baholashni yaqin 15-20 yilda tashkil etish yo’lga qo’yilib, ularda bir necha mamlakatlar o’quvchilarining o’quv yutuqlari tanlov yo’li bilan baholanadi. Bunday keng qamrovli tadqiqotlarning asosiy maqsadi qamrab olingan muayyan  
 
yoshdagi (masalan, 13 yoshdagi o’quvchilar) yoki sinfdagi o’quvchilarning bir yoki 
bir necha o’quv fanlari bo’yicha o’quv yutuqlarini baholash va bir qator 
mamlakatlar kesimida qiyoslashdan iborat. Misol tariqasida matematika va tabiiy 
fanlardan o’tkazib kelinayotgan - TIMSS (Trends in International Mathematics and 
Science Study - Xalqaro matematika va tabiiy fanlarning o’rganishdagi 
tendensiyalari)ni keltirish mumkin. TIMSS ning birinchi xalqaro tadqiqotida 38 
mamlakatning 4-, 8- va umumiy o’rta ta’lim muassasalarining bitiruvchilari (11- va 
12-sinf o’quvchilari) qamrab olingan. Oxirgi uchinchi tadqiqotida esa 46 mamlakat 
o’quvchilari qatnashganlar. 
Yana bir xalqaro o’quvchilar ta’limiy yutuqlarini xalqaro baholash dasturi - 
PISA (Programm for International Student Assessment) tadqiqoti hisoblanadi. Bu 
tadqiqot birinchi marta 2000 yilda o’tkazilib, unda 32 mamlakatning 15 yoshli 
o’quvchilari qatnashgan. PISA da asosiy e’tibor o’quvchilarning o’qish, matematika 
va tabiiy fanlar (fizika, ximiya, biologiya)dan olgan bilimlarini turli hayotiy 
vaziyatlarda qo’llay olishlarini baholashga qaratilgan. Uchinchi xalqaro 
tadqiqot 
- 
PIRLS 
da 
turli 
mamlakatlar 
boshlang’ich 
maktablari 
bitiruvchilarining matnni o’qish va uni tushunish darajasi baholanadi. 
Mazkur tadqiqotlarning maqsadi - o’quvchilar yutuqlari to’g’risidagi 
ma’lumotlarni jamlash va ularni xalqaro miqyosda qiyoslash bo’lib, uning 
natijalariga ko’ra ta’lim siyosati masalalari hamda o’quvchilar o’zlashtirishidagi 
tafovutlarni yaxshiroq anglab etishga qaratilgan xalqaro muloqot olib boriladi. 
Xalqaro tadqiqotlar nufuzining oshib borishi bugungi dunyoda globallashuv 
jarayonlari natijasida mustaqil hayotga kirib kelayotgan o’quvchilarga mehnat 
bozorida qanday bilim va ko’nikmalar kerakligi to’g’risidagi ijtimoiy buyurtmalarni 
hamda 
raqobatbardosh 
mutaxassislarga 
qo’yilgan 
talablarni 
kengayib 
borayotganligidan darak beradi. 
Xolden va Klaf “o’z javoblarimizni e’tiborga olganimizdek bolalarnikini ham 
qadrlashga undaydi” degan bahsni keltirishadi. 
Brunerning sinfxonaga daxldor asosiy bir munozarasi shuki, o’quvchining 
o’zlashtirishi ishonchsizdek tuyulsa, o’qituvchilar o’sha o’quvchining xulqidagi 
kamchiliklarni qidirish o’rniga o’zlaririning shaxsiy tajriba uslubi va qarashlariga 
yoshdagi (masalan, 13 yoshdagi o’quvchilar) yoki sinfdagi o’quvchilarning bir yoki bir necha o’quv fanlari bo’yicha o’quv yutuqlarini baholash va bir qator mamlakatlar kesimida qiyoslashdan iborat. Misol tariqasida matematika va tabiiy fanlardan o’tkazib kelinayotgan - TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study - Xalqaro matematika va tabiiy fanlarning o’rganishdagi tendensiyalari)ni keltirish mumkin. TIMSS ning birinchi xalqaro tadqiqotida 38 mamlakatning 4-, 8- va umumiy o’rta ta’lim muassasalarining bitiruvchilari (11- va 12-sinf o’quvchilari) qamrab olingan. Oxirgi uchinchi tadqiqotida esa 46 mamlakat o’quvchilari qatnashganlar. Yana bir xalqaro o’quvchilar ta’limiy yutuqlarini xalqaro baholash dasturi - PISA (Programm for International Student Assessment) tadqiqoti hisoblanadi. Bu tadqiqot birinchi marta 2000 yilda o’tkazilib, unda 32 mamlakatning 15 yoshli o’quvchilari qatnashgan. PISA da asosiy e’tibor o’quvchilarning o’qish, matematika va tabiiy fanlar (fizika, ximiya, biologiya)dan olgan bilimlarini turli hayotiy vaziyatlarda qo’llay olishlarini baholashga qaratilgan. Uchinchi xalqaro tadqiqot - PIRLS da turli mamlakatlar boshlang’ich maktablari bitiruvchilarining matnni o’qish va uni tushunish darajasi baholanadi. Mazkur tadqiqotlarning maqsadi - o’quvchilar yutuqlari to’g’risidagi ma’lumotlarni jamlash va ularni xalqaro miqyosda qiyoslash bo’lib, uning natijalariga ko’ra ta’lim siyosati masalalari hamda o’quvchilar o’zlashtirishidagi tafovutlarni yaxshiroq anglab etishga qaratilgan xalqaro muloqot olib boriladi. Xalqaro tadqiqotlar nufuzining oshib borishi bugungi dunyoda globallashuv jarayonlari natijasida mustaqil hayotga kirib kelayotgan o’quvchilarga mehnat bozorida qanday bilim va ko’nikmalar kerakligi to’g’risidagi ijtimoiy buyurtmalarni hamda raqobatbardosh mutaxassislarga qo’yilgan talablarni kengayib borayotganligidan darak beradi. Xolden va Klaf “o’z javoblarimizni e’tiborga olganimizdek bolalarnikini ham qadrlashga undaydi” degan bahsni keltirishadi. Brunerning sinfxonaga daxldor asosiy bir munozarasi shuki, o’quvchining o’zlashtirishi ishonchsizdek tuyulsa, o’qituvchilar o’sha o’quvchining xulqidagi kamchiliklarni qidirish o’rniga o’zlaririning shaxsiy tajriba uslubi va qarashlariga  
 
e’tiborli bo’lishlari kerak. Bundan tashqari ular o’quvchilarning qanday qilib tajriba 
olishi va o’zlashtirishi haqidagi o’zlarining o’rganuvchi sifatdagi tushuncha va 
qarashlarini taqdim etishlari kerak. Buning yo’lga qo’yishning yana bir yo’li – Blok 
va Villiam o’zlarining ta’lim olishni baholash qaydnomasida bahslashganidek o’quv 
mashg’ulotlarini ifodalashga izoh sifatida o’zlarining o’quvchilari bilan bo’lgan 
pedagogik jarayondan yig’ib olingan ma’lumotdan foydalanishda qo’shimcha 
ravishda o’qituvchilar bunday ma’lumotdan o’zlarining shaxsiy o’qitish uslubini 
ifodalash va baholashda foydalanishi mumkin.  
Aslini olganda ular Fieldinggning shaxsiy tadqiqot pedagogikasini rivlantirish 
uchun o’quvchilar bilan birga tadqiqotchi va amaliyotchi sifatida ishlash 
nazariyasini amalga oshirishlari mumkin1 
Ta’lim sifati monitoringini olib borishdan ko’zlangan maqsad o’quvchilar 
tomonidan davlat ta’lim standartlari talablarining bajarish dinamikasini tizimli 
kuzatish, ta’lim sifatiga ta’sir etgan omillarni aniqlash, ta’lim muassasalari, hududiy 
xalq ta’limi boshqaruvi idoralari, metodik xizmat va malaka oshirish tizining 
faoliyatini baholab, rivojlantirishga oid chora-tadbirlarni belgilash, keyingi holatni 
bashoratlash natijasida ta’lim sifatini oshirishdan iborat. 
NAZORAT UChUN SAVOL VA TOPShIRIQLAR 
1. 
Didaktik tashxis deganda nima tushiniladi? 
2. 
Tashxislashning tarkibiy qismlariga nimalar kiradi? 
3. 
Nazorat va hisobga olish deb nimaga aytiladi? 
4. 
Nazoratning qanday vazifalari mavjud? 
5. 
Tekshirish deb nimaga aytiladi? Tekshirishning qanday bo’ginlari 
mavjud? 
6. 
Baholash deb nimaga aytiladi? Baho deb nimaga aytiladi? 
7. 
Tashxislashning tamoyillarini izohlang. 
8. 
Nazoratning turlari, shakl va metodlarini bayon eting, 
9. 
O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlarini 
                                                          
 
8AleksMuur. Ta’limberishvata’limolish: pedagogika, ta’limdasturivatarbiya. Rutledj. Ikkinchinashr. 2012.  23-25 betlar. 
 
e’tiborli bo’lishlari kerak. Bundan tashqari ular o’quvchilarning qanday qilib tajriba olishi va o’zlashtirishi haqidagi o’zlarining o’rganuvchi sifatdagi tushuncha va qarashlarini taqdim etishlari kerak. Buning yo’lga qo’yishning yana bir yo’li – Blok va Villiam o’zlarining ta’lim olishni baholash qaydnomasida bahslashganidek o’quv mashg’ulotlarini ifodalashga izoh sifatida o’zlarining o’quvchilari bilan bo’lgan pedagogik jarayondan yig’ib olingan ma’lumotdan foydalanishda qo’shimcha ravishda o’qituvchilar bunday ma’lumotdan o’zlarining shaxsiy o’qitish uslubini ifodalash va baholashda foydalanishi mumkin. Aslini olganda ular Fieldinggning shaxsiy tadqiqot pedagogikasini rivlantirish uchun o’quvchilar bilan birga tadqiqotchi va amaliyotchi sifatida ishlash nazariyasini amalga oshirishlari mumkin1 Ta’lim sifati monitoringini olib borishdan ko’zlangan maqsad o’quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlari talablarining bajarish dinamikasini tizimli kuzatish, ta’lim sifatiga ta’sir etgan omillarni aniqlash, ta’lim muassasalari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari, metodik xizmat va malaka oshirish tizining faoliyatini baholab, rivojlantirishga oid chora-tadbirlarni belgilash, keyingi holatni bashoratlash natijasida ta’lim sifatini oshirishdan iborat. NAZORAT UChUN SAVOL VA TOPShIRIQLAR 1. Didaktik tashxis deganda nima tushiniladi? 2. Tashxislashning tarkibiy qismlariga nimalar kiradi? 3. Nazorat va hisobga olish deb nimaga aytiladi? 4. Nazoratning qanday vazifalari mavjud? 5. Tekshirish deb nimaga aytiladi? Tekshirishning qanday bo’ginlari mavjud? 6. Baholash deb nimaga aytiladi? Baho deb nimaga aytiladi? 7. Tashxislashning tamoyillarini izohlang. 8. Nazoratning turlari, shakl va metodlarini bayon eting, 9. O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlarini 8AleksMuur. Ta’limberishvata’limolish: pedagogika, ta’limdasturivatarbiya. Rutledj. Ikkinchinashr. 2012. 23-25 betlar.  
 
tushuntirib bering. 
10. 
Ta’lim sifati monitoring qanday bosqichlarda amalga oshiriladi? 
 
tushuntirib bering. 10. Ta’lim sifati monitoring qanday bosqichlarda amalga oshiriladi?