IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT, BAHOLASH).
Yuklangan vaqt
2025-01-02
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
18
Faytl hajmi
48,1 KB
IQTIDORLI O‘QUVCHILARNI O‘QITISH (EDUCATION OF
GIFTED CHILDREN). PEDAGOGIK DIAGNOSTIKA VA NAZORAT,
BAHOLASH).
Reja:
1. Iqtidorli o’quvchilar faoliyatini tashkil etish.
2. Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.
3. Ta’lim olganlikni tashxis etish tamoyillari.
4. O’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va metodlari.
5. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash mezonlari. 5.
Ta’lim sifati monitoringi.
Tayanch tushunchalar: tashxis, tashxis etish, nazorat, hisobga olish,
tekshirish, baholash, baho, ta’lim sifati, monitoring.
Ta‘lim jarayonida pedagogik faoliyatning turli jabhalarida o`quvchilarning
alohida iqtidor va qobiliyatlari namoyon bo`ladi. Maktabda, xususan, boshlang`ich
sinflarda iqtidorli bolalar bilan ishlash, ularning qobiliyat va iste‘dodlarini namoyon
qilishda ta‘lim va tarbiya ishlarini samarali tashkil etish, o‘quvchilarning iqtidorini
rivojlantirish masalasi tobora taraqqiy etayotgan bugungi kunda muhim
vazifalardan biridir. Zamonaviy ta’lim sharoitida bugungi kun pedagoglaridan talab
qilinayotgan eng muhim xususiyat va vazifalardan biri ham yosh avlodni har
tomonlama yetuk shaxs va jahonda ilm-fanda raqobatlasha oladigan bilimli,
intellektual salohiyatli qilib tarbiyalashdan iborat. Xususan, iqtidorli bolalar va
qobiliyatli yoshlarning o`z bilimlarini namoyon etishi va iste‘dodlarini
rivojlantirishi uchun o`qituvchilar o`zida mas‘uliyatni his etishi, mamlakat kelajagi
bo`lgan yoshlarning ta‘limiga vijdonan yondashishi zarur.
Muayyan sohada iqtidorga ega shaxslarni aniqlash va qoʻllab-quvvatlash
maqsadida pedagogik, psixologik, ijtimoiy shart-sharoitlar yaratish, ularning
maʻnaviy-ruhiy kamoloti, aqliy-ijodiy iqtidorini oshirishning zarur meʻyoriy-
huquqiy asoslari yaratilmoqda. Respublikamizda olib borilayotgan islohotlar bir
qator hujjatlarda oʻz aksini topgan. Jumladan, Oʻzbekiston Respublikasi
Prezidentining 2019-yil 3-maydagi ―Iqtidorli yoshlarni aniqlash va yuqori
malakali kadrlar tayyorlashning uzluksiz tizimini tashkil etish chora-tadbirlari
toʻgʻrisida‖ PQ-4306-son qarori aynan iqtidorli bolalar bilan ishlashni
takomillashtirishni nazarda tutadi.
Jahon tajribasida ham iqtidorlilar masalasiga katta e‘tibor qaratiladi.
Dunyoning yetakchi davlatlarida bunday tadqiqotlar, iqtidorli bolalar bilan
shug`ullanuvchi tashkilotlar o`z faoliyatini yuritadi. Jumladan, Yevropa
mamlakatlari va AQSH da iqtidorlilar uchun bir qancha dasturlar ishlab chiqilgan.
Bu dasturlar ularning qobiliyatlarini rivojlantirish uchun hissa qo`shadi. Bunga
misol sifatida xalqaro ―Merit‖ dasturini ko`rsatish mumkin. Bu dastur o`rta
maktabda iqtidorli bolalarni tanlash bo`yicha yetakchi hisoblanadi. Buyuk
Britaniyada ―London Gifted and Talanted‖, ―National Association for Gifted
Children (NAGC)‖ tashkilotlari aynan shu sohada faoliyat olib boradi. Bundan
tashqari, PISA (O`quvchilarni xalqaro baholash), Dalton-reja (Individual o`qitish
tizimi) dasturlari ilg`or ta‘lim muassasalaridagi iqtidorli o`quvchjilarni aniqlashga
qaratilganligi alohida e‘tiborga molik.
Har bir bolada kim bo`lishidan qat‘iy nazar nimagadir qobiliyat bo`lishi
mumkin. Lekin, qobiliyat va iqtidorning farqi bor. Iqtidor har doim ham namoyon
bo‘lavermaydi hamda hammada ham uchramaydi. Iqtidorning yuzaga chiqishi
uchun ichki va tashqi omillarning ta‘siri, ta‘lim jarayonida o`quvchilar tomonidan
olinadigan motivlarning ahamiyati juda katta. Iqtidor tushunchasi adabiyotlarda
turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? Iqtidor tushunchasi adabiyotlarda
turlicha talqin etiladi. Xo`sh, iqtidor nima? M.Karimova , M. Tojimamatova va R.
To‘ychiyevalarning ― Iqtidorli yoshlarni aniqlash va tarbiyalashning pedagogik
asoslari‖ maqolasida iqtidor, iqtidorli bola, iqtidorlilik haqida quyidagicha izoh
berilgan: Iqtidor – bu inson psixikasining butun umr davomida tizimli rivojlanuvchi
sifati bo`lib, insonning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir necha sohada yuqori
natijalarga erishish imkoniga ega ekanligidir.
Psixologik lug`atda ―iqtidor‖ tushunchasiga quyidagicha ta‘rif beriladi:
1. iqtidor bu – faoliyatning muvaffaqiyatli amalga oshirilishini ta‘minlaydigan
qobiliyatlarniong o`ziga xos uyg`unlashuvidir;
2. iqtidor bu - insonning imkoniyatlari doirasi, faoliyatlari darajasi va o`ziga
xosligini belgilaydigan umumiy qobiliyatlar;
3. iqtidor bu - aqliy potensial, ta‘lim olish qobiliyati va bilish imkoniyatlarining
bir butun individual xarakteristikasi;
4. iqtidor bu – tabiat tomonidan in‘om etilgan qobiliyatlar, qobiliyatlar tabiiy
asoslarining o`ziga xosligi va ularning namoyon bo`lishi darajalari;
5. iqtidor bu – iste‘dodlilik, faoliyatda yuqori natijalarga erishish uchun ichki
imkoniyat va sharoitlarning mavjudligi.
Bu kabi fikrlarga asoslanib, iqtidorlilik tusshunchasiga quyidagicha ta‘rif
berish mumkin:
Iqtidorlilik – bu hayot davomida rivojlanadigan psixikaning tizimli sifati
bo`lib, u odamning boshqa odamlarga nisbatan bir yoki bir nechta faoliyat turlarida
yuqori, ajoyib natijalarga erishish imkoniyatiga egalik.
Iqtidorli bola – bu u yoki bu faoliyat turida yorqin, ravshan, ba‘zan ajoyib
yutuqlari ( yoki bunday yutuqlar uchun ichki qobiliyatlarga egaligi) bilan ajralib
turadigan bola. Iqtidor va iqtidorli bolalarni o`qitishning asoslari, usullari, va
pedagogic jihatlari mohiyatini bayon etish uchun turli manbalarni o`rgandik.
Avstraliyalik olim N.F.Ellerton 11-13 yoshli maktab oʻquvchilarining murakkab
matematik topshiriqlarni mustaqil yechish metodikasini bolalar uchun yaratilgan
matematik muammolar - iqtidorli matematiklarga yangi nuqtai nazardan oʻrgangan.
Yechilishi qiyin bo`lgan muammolarni tuzish topshiriqlari va suhbatlar asosida
qobiliyatli va qobiliyatsiz bolalar guruhlari tomonidan tuzilgan muammolar hamda
muammolarga berilgan sharhlari orqali ularning bilish qobiliyatlari o`zaro
taqqoslangan. Natijalarga ko`ra, iqtidorli bolalar murakkab mantiqiy masalalarni
tuzgan va o`zlari tuzgan masalaga to`g`ri yechimni ishlab chiqa olgan. Qobiliyatsiz
bolalar esa masalalarni tuzishda ham, ularni hal qilishda ham ancha zaif
ekanliklarini ko`rsatgan. Bu tadqiqot iqtidorli bolalar boshqa tengdoshlariga
qaraganda ancha ilg`or va aqlli ekanliklarini ko`rsatadi. Turkiyalik olimlar Necate
Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli bolalar va iqtidorli bolalarning
ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga
ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga
muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy
imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek, Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha
bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan boshqa normal o`quvchilarni
birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar olib boriladi. Bu tadqiqotda
Turkiyalik olimlar Necate Baykoc, Duygu Aydemir, Bahar Uyarog`lu iqtidorli
bolalar va iqtidorli bolalarning ta`lim imkoniyatlaridagi tengsizlik mavzusini
o`rgangan. Ularning tadqiqqotlariga ko`ra, iqtidorli bolalar uchun ta‘limning
ustuvor yo`nalishlari, maxsus ta‘limga muhtoj o`quvchilarga alohida e‘tibor
qaratiladi. Iqtidorlilar uchun asosiy imkoniyatni ta‘lim deb baholanadi. Shuningdek,
Turkiyadagi ta‘lim olishni barcha bolalarga birdek, ya‘ni iqtidorli bolalar bilan
boshqa normal o`quvchilarni birgalikda o`qitish kerakligi haqida muhokamalar olib
boriladi. Ceylan Sen, Zeyneb Sonay Ay, Seyit Ahmed Kiray muhandislik
loyihalash jarayoniga asoslangan integratsiyalashgan STEM faoliyatida iqtidorli va
iqtidorli o`quvchilarning hisoblash fikrlash qobiliyatlari: robototexnika va 3D robot
modellashtirish misolida tadqiq etgan. Ushbu tadqiqotning mohiyati STEM
ta‘limida 3D printer texnologiyasi faoliyatini ishlab chiqish va amalga oshirishdan
iborat. Buni amalga oshirish maqsadida 7 nafar 7-sinf o`quvchilari o`rtasida STEM
maktabdan tashqari kurslari tashkil etilib, kursdagi mashg`ulotlar 3D printer
texnologiyasi yordamida amalga oshirilgan. Faoliyat davomida Balans modeli
asosida o`quvchilarning loyihalash, rejalashtirish, dizayn jarayonini yaratish
qobiliyatlarini yaxshilash va rivojlantirishga erishilgan. Tadqiqot natijalari samarali
bo`lib, bu o`qituvchilarga o`quvchilarning muhandislik qobiliyatlarini ochish va
yaxshilashga yordam beradi. Rossiyalik olim Yurkevich V ―Iqtidorli bolalar:
bugungi tendentsiyalar va ertangi muammolar‖ mavzusini o`rgangan. Maqolada
iqtidorli bolalar bilan ishlashning dolzarb muammolarini hal qilishda ta‘lim
tashkilotlarining o`rni va iqtidorlilik, iqtidorli bolalarni aniqlash, ularni qo`llab-
quvvatlashda ta‘lim muassasalari o`rtasidagi hamkorlikni tashkil etish borasidagi
fikrlar keltirilgan. Tadqiqotda so`rov usulidan foydalanilib, bu borada olib
borilayotgan ishlar samaradorligi baholangan. O. Rajabov ta`lim jarayonida
iqtidorli o`quvchilar bilan ishlash dasturlarining afzalliklarini tadqiq etgan.
Tadqiqotda umumiy o‘rta ta‘lim maktablarida tahsil olayotgan iqtidorli
o‘quvchilarning ta‘lim jarayonlarini tashkillashtirish va takomillashtirish masalalari
yoritilgan. Shuningdek, iqtidorli o‘quvchilar uchun maxsus dasturlarning yaratilish
tarixi, nazariyasi va tajribalari bayon etilgan. Bundan tashqari, maqolada
umumta‘lim maktablari yuqori sinf iqtidorli o‘quvchilari uchun jadallashtirilgan
ta‘lim tizimi asosida olib boriladigan dars va darsdan tashqari mashg‘ulotlar uchun
tavsiyalar ham berilgan. X. Beknazarova iqtidorli yoshlar ta‘limini differensial
ta‘limning asosiy yo`nalishi sifatida o`rgangan. U iqdidorli bolalar bilan ishlashda
jahon tajribalari, dastur va loyihalarini tadqiq etgan. Jumladan, AQSH, Yaponiya,
Germaniya kabi davlatlarning tashkilot va tadqiqotlarini tahlil qilib, afzal
tomonlarini ko`rsatib bergan. Bunda AQSH da ―Merit‖ dasturi orqali har yili
iqtidorli o`quvchilar tanlab olinishi va ularga alohida imtiyozlar berilishi, Fransiya
va boshqa davlatlarda iqtidorlilar uchun alohida maktablar tashkil etilishi haqida
fikr yuritgan.
Iqtidorli bolalar bilan ishlashning pedagogik-psixologik usullari haqida
D.Isabayeva tadqiqot olib borgan. Bu ilmiy ishda iqtidorni erta yoshdan aniqlash,
bunga ota-ona, jamiyat, pedagoglar e‘tibor qaratishi lozimligi aytilgan.
Iqtidorlilarga beparvolik qobiliyatning yo`qolishiga olib keladi, deydi muallif.
Iqtidorli
bolalarni
o`qitishda
individual
yondashuv,
samarali
ta‘lim
texnologiyalaridan foydalanish borasida fikr yuritadi. Bunda har xil usul va
texnologiyalarni taklif etib, zamonaviy ta‘limda intellektual rivojlanishga erishish
uchun o`quvchining ta‘lim ehtiyojlarini hisobga olishni nazarda tutadi. Maktab
ta‘limidan tashqari, turli innovatsion va ijodiy yondashuvga asoslangan loyihalarni
tahlil etadi.
1.Ta’lim olganlikni tashxis etishning mohiyati.
Tashxis - bu didaktik jarayon kechadigan barcha sharoitlarni oydinlashtirish,
uning natijalarini belgilash demakdir. Tashxissiz didaktik jarayonni samarali
boshqarish, mavjud sharoit uchun optimal natijalarga erishish mumkin emas.
Didaktik tashxislashning maqsadi o’quv jarayonida kechadigan barcha
jihatlarni uning mahsuli bilan bog’liq holda, o’z vaqtida aniqlash, baholash va tahlil
qilishdan iborat.
Tashxislash nazorat, tekshirish, baholash, statisticma’lumotlar to’plash, ularni
tahlil
qilish,
dinamika,tendensiyalarni
aniqlash,
voqealarning
keyingi
rivojinitaxminlashni o’z ichiga oladi.
O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat qilish, baholash
tashxislashning zaruriy tarkibiy qismlari sanaladi.
Ta’lim jarayonida nazorat va hisobga olish, ularning vazifalari. Ta’lim
jarayonining muhim tarkibiy qismlaridan biri - nazorat va hisobga olishdir. Bu
tushunchalar o’ziga xos mohiyat va xususiyatlarga ega. O’qituvchi nazorat va
hisobga olishni to’g’ri tashkil etsa, ta’lim jarayonining samaradorligi ortadi. Buning
uchun o’qituvchi o’quvchining o’quv materiallarini o’zlashtirish darajasini aniqlab
borishi lozim.
Nazorat (ta’lim jarayonida) ta’lim oluvchining bilim,ko’nikma va malakalari
darajasini aniqlash, o’lchash vabaholash jarayonini anglatadi. Aniqlash va
o’lchash esatekshirish deb ataladi.
Tekshirish - nazoratning tarkibiy qismi bo’lib, uning asosiy didaktik vazifasi
o’qituvchi va o’quvchilar o’ rtasida aks aloqani ta’minlash, pedagog tomonidan
o’quv materialini o’zlashtirish haqida obektiv axborot olinishi hamda bilimlardagi
kamchilik va nuqsonlarni o’z vaqtida aniqlashdir. Tekshirishning maqsadi nafaqat
o’quvchining bilim darajasi, sifati, balki uning o’quv mehnati hajmini ham
aniqlashdan iborat.
O’quvchilarning bilim va malakalarini tekshirish quyida ko’rsatilgan mantiqiy
ketma-ketlikda olib borilishi kerak:
Tekshirish tizimidagi birinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning bilim darajasini
oldindan aniqlash hisoblanadi. Odatda, u o’quv yili boshida o’ quvchilar
tomonidan avvalgi o’quv yilida o’zlashtirilgan bilimlari darajasini aniqlash
maqsadida o’tkaziladi. Bu kabi tekshirish, shuningdek, o’quv yilining o’rtasida
yangi bo’lim (kurs)ni o’rganishga kirishilganda ham o’tkazilishi mumkin va o’rinli
bo’ladi.
Bilimlarni tekshirishning ikkinchi bo’g’ini har bir mavzuni o’zlashtirish
jarayonidagi joriy tekshirishdir. Joriy tekshirish ta’lim oluvchilar tomonidan o’quv
dasturida belgilangan ayrim alohida elementlarni o’zlashtirish darajasini tashxislash
imkonini beradi. Mazkur tekshirishning asosiy vazifasi o’rgatishdir. Bunday
tekshirishning shakl va metodlari turlicha bo’lib, ular o’quv materiali mazmuni,
murakkabligi, o’ quvchilarning yoshi va tayyorgarligi, ta’lim bosqichi va
maqsadlari, muayyan pedagogik sharoitlarga bog’liq bo’ladi.
Takroriy tekshirish bilim, ko’nikma va malakalarni tekshirishning uchinchi
bo’g’ini sanalib, joriy tekshirish kabi mavzuli bo’lishi mumkin. Yangi mavzuni
o’rganish bilan birga o’quvchilar avval o’rganilganlarni takrorlaydilar. Takroriy
tekshirish bilimlarni mustahkamlashga ko’maklashadi, biroq o’quv ishlari
bosqichini tavsiflash, bilimlarni o’zlashtirish mustahkamligi darajasini tashxislash
imkonini bermaydi. Ushbu tekshirish tashxisning boshqa turlari va metodlari bilan
birga qo’llanilsagina kutilgan samarani beradi.
Tizimning to’rtinchi bo’g’ini o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini
yaxlit bo’lim yoki kursning alohida mavzusi bo’yicha davriy tekshirish
hisoblanadi. Mazkur tekshirishning maqsadi - kursning turli qismlarida o’rganilgan
o’quv materialining strukturaviy elementlari o’rtasidagi o’zaro aloqalarni
o’zlashtirish sifatini tashxislash. Davriy tekshirishning asosiy vazifasi -
tizimlashtirish va umumlashtirish.
Tekshirishni tashkil etishda beshinchi bo’g’in ta’lim oluvchilarning, ta’lim
jarayonining barcha bosqichlarida egallangan bilim, ko’nikma va malakalarini
yakuniy tekshirish va hisobga olishdir. O’zlashtirishning yakuniy hisobi har bir
chorak va o’quv yili oxirida o’tkaziladi. U olingan baholarni qo’shib, o’rtacha
arifmetik ballni mexanik tarzda chiqarishdangina iborat bo’lmasligi lozim. Bu,
avvalo, mazkur bosqichda belgilangan maqsadga muvofiq tarzda amaldagi ta’lim
olganlik darajasi (sifati)ni tashxislashdir.
Tekshirishdan tashqari nazorat o’z ichiga baholashni (jarayon sifatida) va
bahoni (natija sifatida) ham oladi.
Baholash deb bilim, ko’nikma va malakalarni o’quv dasturida ko’rsatilgan
etalon (ko’rstakich, qolip, o’lchagich)lar bilan solishtirishni aytamiz. Baho deb
baholashning ball shaklida ko’rsatilgan son jihatdan o’lchamiga aytiladi.
O’zlashtirish tabellari, sinf, guruh jurnallari, reyting daftarchalari va shu
kabilarda baholar shartli belgilar, kod signallari, xotiralash belgilari va xokazolar
baho ko’rinishida qayd etiladi. O’quvchining o’zlashtirish darajasini baholash
uchun nazorat yakunlari (natijalari) asos bo’ladi. Bunda o’quvchilar ishining ham
sifat, ham miqdor ko’rsatkichlari hisobga olinadi.
O’qituvchi o’qitish bilan bir vaqtda o’quvchilarning o’rganilayotgan mavzuni
qanday qilib idrok etishini, esda saqlashga harakat qilishini va uni amalda qo’llash
malakalarini egallashini hisobga olib borishi kerak.
Hisobga olish - bu o’qitishning muayyan bir davrida o’ quvchilar va
o’qituvchi faoliyatini umumlashtirib xulosalash.
Hisobga olish natijasida o’qituvchi ham, o’quvchi ham o’zlarining keyingi
bajaradigan ishlarining shaklini va mazmunini belgilaydi. O’zlashtirishni hisobga
olish o’quvchilarning bilish faoliyatini rag’batlantirib, ma’lum bir harakatlarni
bajarish uchun uning irodasini tarbiyalaydi. Shuningdek, o’zlashtirishni hisobga
olish o’qituvchining faoliyatini ham tashkil etadi. O’qitish metodlari va
shakllarining tabora takomillashuvi natijasida baho o’qituvchining pedagogik
mahorati ko’rsatkichiga aylanmoqda va o’qituvchining o’z malakasini oshirib
borishida muhim ahamiyatga ega bo’lmoqda.
O’zlashtirishni nazorat qilish va hisobga olish nazorat, o’qitish, tarbiyalash va
rivojlantirish vazifalarini bajaradi.
Nazorat qilish vazifasi o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalari
darajasini aniqlash va baholashdan iborat. Bu o’quv materiallarini o’rganishning
keyingi bosqichiga o’tish imkoniyatlarini aniqlashtiradi hamda o’qituvchining
o’quv metodlarini va usullarini to’g’ri tanlaganini nazorat qiladi. Nazorat qilish
vazifasi o’quv materiallarini o’rganishning maqbul yo’llarini topish bilan bog’
liqdir.
O’qitish vazifasi o’quvchilarning bilimini tekshirishda aniq ko’rinadi. Yangi
mavzuni
mustahkamlash
jarayonida
yoki
uy
vazifalarini
tekshirishda
o’quvchilarning o’tilgan mavzuni takrorlashga, ular uchun tushunarsiz bo’lgan
ma’lumotlarni bilib olishlariga imkon tug’iladi.
Nazoratning tarbiyalash vazifasi shundan iboratki, o’quvchilar tekshirishga
tayyor bo’lish uchun darslarni o’z vaqtida tayyorlaydilar, bo’sh vaqtlaridan unumli
foydalanishga harakat qiladilar, intizomga o’ rganadilar.
Agar nazoratning o’qitish va tarbiyalash vazifalari to’g’ri amalga oshirilsa,
shaxsning tafakkurini rivojlantirishga, xis-tuyg’ulari va axloqiy sifatlarini
tarbiyalashga imkon tug’iladi. Bu esa o’z-o’zidan nazoratning rivojlantiruvchi
vazifasi sanaladi.
2.Ta’lim olganlikni nazorat qilish va tashxislash tamoyillari.
Pedagogikada o’quvchilarning ta’lim olganligini tashxislash va nazorat qilish
tamoyillarining tizimi ishlab chiqilgan. Ulardan eng muhimlari xolislik (obektivlik),
tizimlilik (sistemalilik), ko’rgazmalilik (oshkoralik) sanaladi. Xolislik (obektivlik)
tashxis testlari (topshiriqlari, savollari), tashxis jarayoni mazmunining ilmiy
asoslanganligi, pedagogning barcha ta’lim oluvchilarga do’stona munosabati
hamda bilim, malakalarni baholashning aniq ko’rinishda belgilangan mezonlaridan
iborat. Amalda tashxisning xolisligi qo’yilgan baholar nazorat metodlari va
vositalaridan, tashxis o’tkazgan o’qituvchidan qat’iy nazar xamma vaqt mos
kelishini anglatadi.
Tizimlilik (sistemalilik) tamoyilining talabi shundan iboratki, tashxislash
nazoratini ta’lim jarayonining barcha bosqichlarida - bilimlarni boshlang’ich idrok
etishdan to amalda qo’llashgacha bo’lgan bosqichlarida olib borish kerak.Tizimlilik
barcha ta’lim oluvchilar o’quv muassasida bo’lgan birinchi kundan boshlab
oxirigacha muntazam tashxisga jalb etilishini anglatadi. Ta’lim oluvchining bilimi
va egallashi lozim bo’lgan barcha jihatlarni ishonchli tekshirish uchun ta’ lim
nazoratini tez-tez o’tkazish kerak. Tizimlilik tamoyili tashxis o’tkazishga bir butun
yondashuvni talab etadiki, bunda nazorat, tekshirish, baholashning turli shakllari,
metodlari, vositalari uzviy o’zaro bog’liqlikda va birlikda qo’llaniladi, bir maqsadga
xizmat qiladi. Bu kabi yondashuv tashxisning ayrim metodlari va vositalarini
mutloqlashtirishga yo’l qo’ymaydi.
Ko’rgazmalilik (oshkoralik) tamoyili avvalo barcha ta’lim oluvchilar-ni
aynan bir xil mezonlar bo’yicha ochiq sinovdan o’tkazishni anglatadi. Tashxis
jarayonida belgilanadigan har bir o’quvchi reytingi ko’rgazmali, qiyosiy xarakterga
ega. Oshkoralik tamoyili, shuningdek, baholarni e’lon qilish va motivatsiyalashni
talab etadi. Baho mo’ljal (orientir) bo’lib, ta’lim oluvchilar unga muvofiq o’zlariga
qo’yiladigan talablar va pedagogning xolisligi haqida fikr yuritadi. Tamoyilni
amalga oshirishning zarur sharti tashxislash natijalarini e’lon qilish, ularni
manfaatdor shaxslar ishtirokida muhokama va tahlil qilish, nuqsonlarni tugatishning
istiqbolli rejalarini tuzish hisoblanadi.
3.O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish turlari, shakl va
metodlari. Hozirgi davr pedagogik amaliyotida o’quvchilar o’quv faoliyatini
nazorat qilishning qo’yidagi turlaridanfoydalaniladi: joriy nazorat; oraliq nazorat;
yakuniy nazorat.
Joriy nazorat o’qituvchi tomonidan o’quvchilarning har bir o’quv ishini
muntazam nazorat qilishni hamda ularning o’rganilgan mavzularni o’zlashtirish
bo’yicha bilim, ko’nikma va malakalari darajasini tekshirishni o’z ichiga oladi.
Bilim darajasini tekshirish fanning har bir mavzusi bo’yicha kundalik ballar qo’yib
borishni nazarda tutadi. Joriy nazorat o’qituvchini har bir o’quvchining o’quv
faoliyati bo’yicha tezkor ma’lumotlar bilan ta’minlaydi, o’qitish jarayonini
boshqarishda yaxshi natija beradi, o’zlashtirmagan o’quvchilarni o’z vaqtida
aniqlaydi, o’zlashtirmaslikni bartaraf etish bo’yicha choralar belgilaydi.
Oraliq nazorat - bu o’quvchilar tomonidan mazkur fanning muayyan bob yoki
bo’limlarining o’zlashtirilganini tekshirish. Oraliq nazoratni o’qituvchi dars jadvali
asosida darsda o’quv materialining o’ziga xos xususiyatini hisobga olgan holda
o’tkazadi.
Oraliq nazorat o’tkazishdan oldin o’quvchilar ogohlantiriladi. Har bir oraliq
tekshirish alohida-alohida shkala asosida baholanadi.
Yakuniy nazorat - choraklik, yarim yillik, yillik va davlat attestatsiyasi
sinovlari singari turlarga bo’linadi. Yakuniy nazorat og’zaki, yozma, test hamda
amaliy topshiriqlarni bajarish metodlari asosida o’tkaziladi.
Nazoratning shakli o’quv ishini tashkil etish shakliga bog’liq bo’ladi.
O’qituvchi uni mavzudan kelib chiqib tanlaydi. Nazoratning asosiy besh shakli
mavjud:
nazoratning
ommaviy
(frontal)
shaklida
o’qituvchi
o’quvchilarga
materialning ma’lum bir hajmi bo’yicha savol beradi, o’quvchilar unga qisqa javob
qaytaradi. Mazkur so’rash ko’pchilik o’quvchini nazorat qilishni ta’minlaydi va
butun guruhni faollashtiradi. Ammo bu nazoratni o’quvchilarning bilim darajasini
har tomonlama aniqlash uchun qo’llab bo’lmaydi.
nazoratning guruhli shaklida o’quvchilarning ma’ lum bir qismi nazorat
qilinadi. O’qituvchi tomonidan o’quvchilar guruhiga vazifa beriladi va uni shu
guruh bajaradi. Lekin masalani hal qilishda boshqa o’quvchilar ham qatnashishi
mumkin. Guruh ishlayotgan paytda qolgan o’quvchilar bo’sh qolmaydi, ular
o’rtoqlarining bajargan ishlarini baholash uchun o’z ustilarida ishlab o’tiradi.
nazoratning individual shaklidan har bir o’quvchining bilim, ko’nikma va
malakasi bilan mukammal tanishish uchun foydalaniladi. Nazoratning bu
shaklida,odatda o’quvchilar javob berish uchun sinf taxtasi oldiga chaqiriladi.
nazoratning kombinatsiyalangan (biriktirilgan)shakliindividual nazoratni
ommaviy va guruhli shakllar bilan birlashtirishni taqozo etadi. Bu nazoratni hajmi
katta mavzularni barcha o’quvchilardan so’rash kerak bo’lgan vaqtda foydalanadi.
Har bir o’quvchiga alohida topshiriq beriladi va bir vaqtda birnecha o’quvchini
tekshirish mumkin bo’ladi.
O’z-o’zini nazorat qilish shakli ta’lim jarayonida ichki aks aloqaning
bo’lishini ta’minlaydi. Nazoratning bu shakli psixologik mezonlarga asoslanadi.
Uning samaradorligi o’ qituvchining kasbiy mahoratiga bog’liq bo’ladi.
O’quvchilarning o’quv faoliyatini nazorat qilish metodlariquyidagilar:
og’zaki tekshirish, yozma tekshirish, amaliytop shiriqlarni bajarishga asoslangan
tekshirish, uy vazifalarinitekshirish.
Og’zaki tekshirish. Bu metod bilimlarni nazorat qilish va baholashning
ancha keng tarqalgan an’anaviy usullaridan biridir.
Og’zaki tekshirishning mohiyati shunda ko’rinadiki, o’qituvchi o’
quvchilarga o’ rganilgan mavzuning mazmunidan kelib chiqib, savollar beradi va
ularni javob berishga undaydi. Ana shu tarzda ularning o’zlashtirish darajasini
aniqlaydi. Og’zaki tekshirish o’quvchilarning bilimlarini tekshirishni savol-javob
usuli asosida amalga oshiriladi. Ushbu usul ayrim hollarda suhbat usuli deb ham
ataladi. Og’zaki tekshirishda o’qituvchi o’rganilayotgan mavzuni alohida
qismlarga ajratadi va ularni har biridan o’quvchilarga savollar beradi. Biroq
o’quvchilarning nutqini o’stirish hamda ularning chuqur va mustahkam bilimga
ega bo’lishlari uchun ulardan shu yoki oldingi mavzuni butunlay esga tushirishni
talab qilish mumkin.
Yozma tekshirish - o’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini nazorat
qilish va baholashning eng samarali usullaridan biri bo’lib, ularning ijodiy
qobiliyatlarini baholash imkonini beradi. Mazkur usulning mohiyati shundaki, o’
qituvchi alohida mavzu yoki o’quv dasturining ma’lum bo’limini o’tib bo’lganidan
so’ng oz vaqtning ichida barcha o’ quvchilarni tekshirishi mumkin. Yozma
tekshirish nazorat ishi, insho, bayon, diktant va b. yordamida olib boriladi. Ammo
o’qituvi va o’quvchi o’rtasida bevosita aloqaning yo’qligi sababli uning fikrlashini
kuzatish imkoni bo’lmaydi.
Amaliy topshiriqlarni bajarishga asoslangan tekshirish.
Bajarilayotgan amaliy harakatlar (sport, mehnat harakatlari)ning to’g’riligini
kuzatish yoki olingan natijalarga tayanishdan iborat bo’lishi mumkin. Amaliy
tekshirish tabiiy-matematik sikldagi fanlardan o’ quvchilarning o’ zlashtirishini
hisobga olishda keng foydalaniladi. Bu usul yordamida o’ quvchilarning olgan
bilimlarini amaliyotda qo’llay olish malakasi aniqlanadi.
Uy vazifalarini tekshirish. O’quvchilarning o’zlashtirishini nazorat qilish
uchun ularning uyga berilgan vazifalarni bajarishini tekshirish katta ahamiyatga ega.
Uy vazifalarini tekshirish o’qituvchiga o’quvchilarning o’quv ishiga bo’lgan
munosabatini, o’rganilgan materialni qanchalik egallaganligini, uy vazifalarini
bajarishdagi mustaqillik darajasini aniqlashga imkon beradi.
4. Bilim, ko’nikma, malakalarni va kompetensiyalarini baholash
mezonlari.
O’ quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlari hamma
vaqt bahstalab mavzu bo’lib kelgan. Chunki u turli adabiyotlarda turlicha yoritilgan.
Biroq mavjud qarashlarni umumlashtirib aytish mumkinki, o’quvchilarning bilim,
ko’nikma va malakalarini baholash mezonlari har bir fanning maqsad va
vazifalariga, shuningdek, sinf (guruh)dagi o’quvchilarning o’zlashtirish darajasiga
tayangan holda belgilanadi.
Yuqoridagilardan kelib chiqib shunday xulosa chiqarish mumkin:
«5» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi dasturdagi materialni to’liq o’zlashtirib
olgan bo’lsa; b) o’rganilgan mavzu bo’yicha asosiy fikrlarni ochib bera olsa; v)
egallangan bilimlarni amalda erkin qo’llay olsa; g) o’rganilgan mavzuni bayon
qilishda, yozma ishlarda xatolarga yo’l qo’ymasdan, ma’lumotlarni tushuntirib bera
olsa.
«4» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuning mohiyatini bilsa;
b) o’qituvchining savollariga qiynalmasdan javob bera olsa; v) egallangan
bilimlarni amaliyotda qo’llay olsa; g) og’zaki javob berishda jiddiy xatolarga yo’l
qo’ymasdan, o’qituvchining qo’shimcha savollari bilan xatolarini to’g’rilay olsa
hamda yozma ishda uncha jiddiy bo’lmagan xatoga yo’l qo’ysa qo’yiladi.
«3» baho yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzuni o’zlashtirgan, lekin
mustaqil tushuntirib berishda o’qituvchining aniqlashtiruvchi savollariga ehtiyoj
sezsa; b) savollarning mantiqiy tuzuilishini o’zgartirib berganda, javob berishga
qiynalsa; v) yozma ishda xatolari bor bo’lsa.
«2» baho qo’yiladi, agar: a) o’quvchi o’rganilgan mavzu haqida tushunchaga
ega, biroq mavzuni o’ zlashtirmagan, b) yozma ishda qo’pol xatolarga yo’l qo’ysa
qo’yiladi.
5.Ta’lim sifati monitoring. “Monitoring” atamasi ilk maratoba Birlashgan
Millatlar tashkilotining 1972-yil iyun oyida Stokgolm konferensiyasini tashkil etish
arafasida “nazorat” atamasiga muqobil sifatida ishlatila boshlangan.
“Monitoring - inglizcha atama bo’lib, “uzluksiz kuzatish” degan ma’nosini
anglatadi. Monitoringga ijtimoiy boshqaruv nazariyasida eng muhim, boshqaruv
sohasidagi nisbatan mustaqil bo’lim sifatida qaraladi hamda ta’lim monitoringi
doirasida pedagogik faoliyat natijalari yuzaga chiqariladi va baholanadi.
Respublikamizda umumiy o’rta ta’lim maktablarida o’qitish sofati monitoring
tizimi samarali yo’lga qo’yilgan.
Umumiy o’rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlari quyidagilardan iborat:
ichki nazorat - O’zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tomonidan
tasdiqlangan tartib asosida umumiy o’rta ta’lim muassasasining monitoring guruhi
tomonidan amalga oshiriladi; tashqi nazorat - ta’lim sohasidagi vakolatli davlat
organlari, hududiy xalq ta’limi boshqaruvi organlari tomonidan amalga oshiriladi;
davlat- jamoatchilik nazorati - qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hududiy xalq
ta’limi boshqaruvi organlari va nodavlat notijorat tashkilotlar hamkorligida amalga
oshiriladi; milliy va xalqaro darajada baholash - Hukumatning tegishli qarori hamda
xalqaro shartnomalar asosida xalq ta’limi boshqaruvi organlari, nodavlat notijorat
tashkilotlar va xalqaro tashkilotlar hamkorligida amalga oshiriladi
Umumiy o’rta ta’lim sifatini nazorat qilishning turlariquyidagilardan
iborat: ichki nazorat; tashqi nazorat; davlat- jamoatchilik nazorati; milliy va xalaaro
darajada baholash.
O’qituvchilar yoki maktab ma’muriyati, o’quvchilarning o’zlari, ota-onalar va
jamoatchilik vakillari o’quvchilarning bilimlarini o’quv maqsadlari asosida
tekshiradilar. Mazkur yo’nalish o’ziga xos bir qator afzalliklarga ega bo’lib,
baholash bevosita o’quvchining sinfda amalga oshirilgan ishlari bilan bog’liq,
bunda o’qituvchi turli uslublardan (masalan og’zaki so’rov o’tkazish, amaliy mashq
bajarish, test va h.k.) foydalanib, o’quvchi tomonidan bajarilgan ishlarga baho
qo’yadi. Baholash jarayoni tizimli ravishda o’quv choragi va o’quv yili davomida
olib boriladi. Bunday baholashda o’qituvchilar, maktab monitoring guruhi
o’quvchilarning o’zlashtirishi sifati, o’quv yutuqlariga asosiy me’yor bo’lgan davlat
ta’lim standartlariga taqqoslagan holda individul baho beradilar.
Baholashning ikkinchi turi hududiy xalq ta’limi boshqaruvi idoralari
tomonidan amalga oshiriladigan hududiy o’qitish sifati monitoringi hisoblanadi.
Bunda o’quvchilar tomonidan davlat ta’lim standartlarida belgilangan bilim,
ko’nikma va malakalarning o’zlashtirish dinamikasini tizimli kuzatiladi,
o’quvchilar bilimidagi bo’shliqlar va ularning kelib chiqish omillarini aniqlanadi,
boshqa maktablar hamda bartaraf etish chora-tadbirlari rejalashtiriladi.
Shu sababli zamonaviy shaxsga, raqobatbardosh mutaxassisga qo’yilgan
talablarning ortib borishi eng avvalo ta’lim muassasalari va hududiy xalq ta’limi
boshqaruvi idoralaridagi alohida tuzilmalar tomonidan ta’lim sifati monitoringini
tizimli va maqsadli amalga oshirishni talab etadi. Ta’lim muassasalarida monitoring
- yaxlit tizimning holati va dinamikasini kompleks kuzatish, tahlil qilish,
korrektsiyalash hamda prognozlash jarayoni hisoblanadi.
Baholashning keyingi uchinchi turi - davlat attestatsiyasi va ta’lim
muassasalarining akkreditatsiyasi hisoblanadi. Ular davlat tomonidan yoki uning
nomidan vakolatli tashkilotlar tomonidan o’tkaziladi. Ularda qatnashish huquqiga
muayyan talablarga javob beradigan barcha o’quvchilar ega. Mazkur baholash
muayyan ta’lim bosqichi yoki turi tugaganidan so’ng amalga oshiriladi. Ularning
asosiy
va
ijtimoiy
jihatdan
muhim
vazifalari
bitiruvchilar
va
ta’lim
muassasalarining davlat va jamiyatning ijtimoiy buyurtmalarni bajarish holatini
tahlil qilish imkonini beradi.
Umummilliy baholash - barcha o’quvchilarni yoki ma’lum bir guruhdagi
o’quvchilarni tanlab olish yo’li bilan muntazam ravishda o’quvchilar o’quv
yutuqlari darajasini milliy standartlarga nisbatan mosligi baholash hisoblanadi.
Mazkur turdagi baholash o’quv dasturlari asosida olinib, imtixonlardan farq qiladi.
Birinchidan, alohida olingan o’quvchilarning bilim va malakasi darajasi emas, balki
tizimning ishlash natijalari o’lchanadi. Ikkinchidan, milliy baholash natijalari
muayyan yoshdagi yoki sinfdagi o’quvchilarning umumiy o’zlashtirish darajasining
“rentgen surati” sifatida foydalaniladi va milliy standartlarning ko’p muddatda
monitoringini olib borishga xizmat qiladi. Tanlash yo’li bilan o’tkazilgan
umummilliy baholash qisqa muddatlarda va iqtisodiy jihatdan arzonroq o’tkazish
imkoniyatini beradi. Uning natijalari ma’lum o’quv fanlari bo’yicha o’quvchilar
o’quv yutuqlari to’g’risida qimmatli ma’lumotlarni berishi mumkin.
Xalqaro baholashni yaqin 15-20 yilda tashkil etish yo’lga qo’yilib, ularda bir
necha mamlakatlar o’quvchilarining o’quv yutuqlari tanlov yo’li bilan baholanadi.
Bunday keng qamrovli tadqiqotlarning asosiy maqsadi qamrab olingan muayyan
yoshdagi (masalan, 13 yoshdagi o’quvchilar) yoki sinfdagi o’quvchilarning bir yoki
bir necha o’quv fanlari bo’yicha o’quv yutuqlarini baholash va bir qator
mamlakatlar kesimida qiyoslashdan iborat. Misol tariqasida matematika va tabiiy
fanlardan o’tkazib kelinayotgan - TIMSS (Trends in International Mathematics and
Science Study - Xalqaro matematika va tabiiy fanlarning o’rganishdagi
tendensiyalari)ni keltirish mumkin. TIMSS ning birinchi xalqaro tadqiqotida 38
mamlakatning 4-, 8- va umumiy o’rta ta’lim muassasalarining bitiruvchilari (11- va
12-sinf o’quvchilari) qamrab olingan. Oxirgi uchinchi tadqiqotida esa 46 mamlakat
o’quvchilari qatnashganlar.
Yana bir xalqaro o’quvchilar ta’limiy yutuqlarini xalqaro baholash dasturi -
PISA (Programm for International Student Assessment) tadqiqoti hisoblanadi. Bu
tadqiqot birinchi marta 2000 yilda o’tkazilib, unda 32 mamlakatning 15 yoshli
o’quvchilari qatnashgan. PISA da asosiy e’tibor o’quvchilarning o’qish, matematika
va tabiiy fanlar (fizika, ximiya, biologiya)dan olgan bilimlarini turli hayotiy
vaziyatlarda qo’llay olishlarini baholashga qaratilgan. Uchinchi xalqaro
tadqiqot
-
PIRLS
da
turli
mamlakatlar
boshlang’ich
maktablari
bitiruvchilarining matnni o’qish va uni tushunish darajasi baholanadi.
Mazkur tadqiqotlarning maqsadi - o’quvchilar yutuqlari to’g’risidagi
ma’lumotlarni jamlash va ularni xalqaro miqyosda qiyoslash bo’lib, uning
natijalariga ko’ra ta’lim siyosati masalalari hamda o’quvchilar o’zlashtirishidagi
tafovutlarni yaxshiroq anglab etishga qaratilgan xalqaro muloqot olib boriladi.
Xalqaro tadqiqotlar nufuzining oshib borishi bugungi dunyoda globallashuv
jarayonlari natijasida mustaqil hayotga kirib kelayotgan o’quvchilarga mehnat
bozorida qanday bilim va ko’nikmalar kerakligi to’g’risidagi ijtimoiy buyurtmalarni
hamda
raqobatbardosh
mutaxassislarga
qo’yilgan
talablarni
kengayib
borayotganligidan darak beradi.
Xolden va Klaf “o’z javoblarimizni e’tiborga olganimizdek bolalarnikini ham
qadrlashga undaydi” degan bahsni keltirishadi.
Brunerning sinfxonaga daxldor asosiy bir munozarasi shuki, o’quvchining
o’zlashtirishi ishonchsizdek tuyulsa, o’qituvchilar o’sha o’quvchining xulqidagi
kamchiliklarni qidirish o’rniga o’zlaririning shaxsiy tajriba uslubi va qarashlariga
e’tiborli bo’lishlari kerak. Bundan tashqari ular o’quvchilarning qanday qilib tajriba
olishi va o’zlashtirishi haqidagi o’zlarining o’rganuvchi sifatdagi tushuncha va
qarashlarini taqdim etishlari kerak. Buning yo’lga qo’yishning yana bir yo’li – Blok
va Villiam o’zlarining ta’lim olishni baholash qaydnomasida bahslashganidek o’quv
mashg’ulotlarini ifodalashga izoh sifatida o’zlarining o’quvchilari bilan bo’lgan
pedagogik jarayondan yig’ib olingan ma’lumotdan foydalanishda qo’shimcha
ravishda o’qituvchilar bunday ma’lumotdan o’zlarining shaxsiy o’qitish uslubini
ifodalash va baholashda foydalanishi mumkin.
Aslini olganda ular Fieldinggning shaxsiy tadqiqot pedagogikasini rivlantirish
uchun o’quvchilar bilan birga tadqiqotchi va amaliyotchi sifatida ishlash
nazariyasini amalga oshirishlari mumkin1
Ta’lim sifati monitoringini olib borishdan ko’zlangan maqsad o’quvchilar
tomonidan davlat ta’lim standartlari talablarining bajarish dinamikasini tizimli
kuzatish, ta’lim sifatiga ta’sir etgan omillarni aniqlash, ta’lim muassasalari, hududiy
xalq ta’limi boshqaruvi idoralari, metodik xizmat va malaka oshirish tizining
faoliyatini baholab, rivojlantirishga oid chora-tadbirlarni belgilash, keyingi holatni
bashoratlash natijasida ta’lim sifatini oshirishdan iborat.
NAZORAT UChUN SAVOL VA TOPShIRIQLAR
1.
Didaktik tashxis deganda nima tushiniladi?
2.
Tashxislashning tarkibiy qismlariga nimalar kiradi?
3.
Nazorat va hisobga olish deb nimaga aytiladi?
4.
Nazoratning qanday vazifalari mavjud?
5.
Tekshirish deb nimaga aytiladi? Tekshirishning qanday bo’ginlari
mavjud?
6.
Baholash deb nimaga aytiladi? Baho deb nimaga aytiladi?
7.
Tashxislashning tamoyillarini izohlang.
8.
Nazoratning turlari, shakl va metodlarini bayon eting,
9.
O’quvchilarning bilim, ko’nikma va malakalarini baholash mezonlarini
8AleksMuur. Ta’limberishvata’limolish: pedagogika, ta’limdasturivatarbiya. Rutledj. Ikkinchinashr. 2012. 23-25 betlar.
tushuntirib bering.
10.
Ta’lim sifati monitoring qanday bosqichlarda amalga oshiriladi?