IQTISODIY IQLIM NAZORATI
REJA:
1. Iqlimni iqtisodiy nazorati. Iqlim o‘zgarishi xavflarini boshqarish
2. Kioto Protokoli. Bali harakatlar rejasi
3. Kopengagen bitimi. Kankun kelishuvlari
4. Durban platformasi. Doxa mintaqaviy portali
Iqlim o‘zgarishi xavflarini boshqarishni ta’minlovchi asosiy yoki bosh xalqaro
hujjat BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi sohaviy konvensiyasi (IO‘SK)
hisoblanib, u Er sammitida (Rio-de-Janeyro, 1992 yil) qabul qilingan va 1994 yilning 21
martidan kuchga kirgan. O‘zbekiston bu Konvensiyani 1993 yili imzolagan.
IO‘SK iqlim o‘zgarishi muammosi bo‘yicha global xarakterdagi asosiy xalqaro
huquqiy hujjat hisoblanish barobarida, bu o‘zgarishning salbiy oqibatlarini
engillashtirish bo‘yicha xalqaro hamkorlik hamda Er atmosferasiga antropogen yukni
pasaytirish vositasi sanaladi. IO‘SKda global iqlim o‘zgarishiga qarshi harakat qilish
bo‘yicha dunyo hamjamiyati faoliyatining umumiy faoliyat yo‘nalishlari belgilab
qo‘yilgan.
Iqlim o‘zgarishlari xavflarini boshqarishni huquqiy ta’minlashda asosiy rolni
quyidagi hujjatlar bajarib kelgan va bajarmoqda: BMTIO‘SK doirasidagi Kioto
Protokoli; Biologik xilma-xillikni saqlab qolish to‘g‘risidagi Konvensiya; BMT ning
"Jiddiy qurg‘oqchilik va cho‘llashishni boshidan kechirayotgan mamlakatlar, ayniqsa,
Afrikada cho‘llashishga qarshi kurash bo‘yicha" Konvensiyasi va boshqalar.
BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi sohaviy konvensiyasi 1992 yili Rio-
de-Janeyro shahrida bo‘lib o‘tgan BMTning atrof-muhit va rivojlanish bo‘yicha
Konferensiyasi majlisida qabul qilingan. Bu Konvensiya 1994 yilning 21 martida
kuchga kirgan. Bugungi kunda IO‘SKni yoqlovchi davlatlar soni 195 tani tashkil qiladi.
IO‘SKning pirovard maqsadi - atmosferadagi parnik gazlari konsentratsiyasini iqlimiy
tizimga xavfli antropogen ta’sirning oldini oluvchi darajada barqaror ushlab turishdir.
Ushbu hujjat umumiy, lekin differensiallashgan javobgarlikka asoslangan, iqlim
o‘zgarishlari bo‘yicha mamlakatlarning harakatlariga oid umumiy prinsiplarni aniqlab
beradi va parnik gazlarini chiqarishni qisqartirish bo‘yicha mikdoriy majburiyatlarni
o‘zida aks ettirmaydi. Konvensiyada ishtirok etuvchi tomonlar iqlim o‘zgarishining
salbiy oqibatlari bilan kurashda asosiy rolni sanoatlashgan davlatlar va o‘zining
iqtisodiy rivojlanish jarayonida parnik gazlarining chiqishiga asosiy hissa
qo‘shuvchi (tarixiy mas’uliyat tamoyili) iqtisodiy o‘tish davridagi davlatlar o‘ynashi
kerakligini tan oladilar.
Kioto Protokoli. 1997 yil BMTIO‘SK tarafdorlarining majlisida (TM) Kioto
Protokoli qabul qilingan bo‘lib, uning 1-ilovasiga kiritilgan davlatlar uchun parnik gaz
chiqindilarining miqdoriy majburiyatlari belgilab qo‘yilgan. Bu protokol 2005 yil 18
fevraldan kuchga kirgan, hozirgi kunda uni 191 ta mamlakat ratifikatsiya qilgan. Kioto
Protokoliga muvofiq, birinchi majburiyat davrida (2008-2012 yillar) 28 ta rivojlangan
davlat va Markaziy hamda SHarqiy Evropaning 12 ta davlati (protokolning B ilovasi)
o‘zlarining parnik gazlari chiqindilarini 1990 yildagi darajaga qaraganda o‘rtacha 5,2%
ga kamaytirishlari zarur. Kioto Protokoli doirasidagi birinchi majburiyatlar davri
2012 yilning 31 dekabrida o‘z nihoyasiga etdi va 2013 yil 1 yanvardan boshlab yangi
majburiyatlar davri boshlandi, u 2020 yilning 31 dekabrigacha davom etadi.
Bali harakatlar rejasi. 2007 yilda IO‘SK tarafdorlarining 13-konferensiyasida
Bali harakatlar rejasi qabul qilindi va uzoq muddatli hamkorlik chora-tadbirlari
bo‘yicha maxsus ishchi guruhi (AWG-LCA) tashkil qilindi. AWG-LCA ning mandati
uzoq muddatli hamkorlikning quyidagi eng muhim elementlariga yo‘naltirilgan edi:
iqlim o‘zgarishini engillatish, uzoq hamkorlik uchun moslashish, moliyalashtirish,
texnologiyalarni berish va o‘zaro qarashlar. SHuningdek, Balida ikki yo‘nalishdagi
muzokaralarni belgilab beruvchi Bali yo‘l ko‘rsatkichi qabul qilinib, bular 2009
yilgacha nihoyasiga etkazilishi kerak bo‘lgan IO‘SK yo‘nalishi va Kioto Protokolidan
tashkil topgan edi. Muzokara guruhlari tomonidan ishlab chiqilgan hujjatlar majmui
Kopengagenda IO‘SK tarafdorlarining 15-konferensiyasida qabul qilinadi.
Kopengagen bitimi. AWG-LCA va AWG-KP tomonidan amalga oshirilgan ulkan
ishlarga qaramay, Kopengagenda
o‘tkazilgan IO‘SK
tarafdorlarining 15-
konferensiyasida matni 2007-2009 yillar davomida ishlab chiqilgan va muhokama
qilingan yangi xalqaro bitim bo‘yicha bir kelishuvga kelinmadi. Natijada dunyoning
eng yirik iqtisodiyotga ega bo‘lgan davlatlari rahbarlarining norasmiy uchrashuvlari
davomida "Kopengagen bitimi" deb nomlangan hujjatning matni tayyorlandi. Hujjat
Tarafdorlar Konferensiyasining yakuniy yalpi majlisida ma’qullanishi uchun takdim
qilindi. Biroq umumiy kelishuvning yo‘qligi sabab 7 ta rivojlanayotgan davlatlar
o‘zining noroziligini bildirdi - Kopengagen bitimi ma’lumot uchungina qabul qilindi.
Konvensiya tarafdorlari har bir mamlakatning ushbu hujjatga qo‘shilishi mumkinligiga
qaror qilishdi. 2010 yilda bunga 140 mamlakat qo‘shildi, 80 dan ortiq davlatlar esa
chiqindilarni qisqartirish bo‘yicha o‘z rejalari va iqlim o‘zgarishining oldini olish
bo‘yicha boshqa harakatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni taqdim qildilar.
Kankun kelishuvlari. Hujjat 2010 yil Kankunda o‘tkazilgan IO‘SK
tarafdorlarining 16-konferensiyasida qabul qilingan. O‘z mohiyatiga ko‘ra, bu hujjat
Kopengagen bitimining kengaytirilgan ko‘rinishi bo‘lsa-da, uni Tarafdorlar
Konferensiyasi qarori mustahkamlar edi. YAngi hujjatda Kopengagen tuzilmasi saqlab
qolingan va unga muvofiq rivojlangan mamlakatlarning majburiyatlari tegishli
jadval-ilovada belgilab qo‘yilgan, rivojlangan mamlakatlarning chiqindilarini
qisqartirish bo‘yicha maqsadlar esa erkin shaklda berilishi ko‘rsatilgan. Rivojlanayotgan
mamlakatlarning harakati alohida reestrga kiritilib, unda rivojlangan mamlakatlar
tomonidan beriladigan ko‘mak ham ko‘rsatib o‘tilgan. Miqdoriy majburiyatlarni
aniqlashda Kankunda "pastdan tepaga" yondashuvidan foydalanilgan bo‘lib, unga ko‘ra,
dastavval, alohida olingan har bir mamlakatning majburiyatlari aniqlanadi, so‘ngra
umumiy majburiyatlar ko‘rsatiladi. Kioto Protokolida esa buning aksi edi, dastavval,
umumiy maqsad aniqlangan (5,2°S), so‘ng uning asosida mamlakatlarning
majburiyatlari
belgilangan
edi.
Kankunda
moliyalashtirish,
moslashish,
texnologiyalarni berish va o‘rmonlarni kengaytirish masalalari bo‘yicha eng katta
muvaffaqiyatlarga erishildi:
• yashil iqlimjamg‘armasiningtashkil qilinganligi e’lon qilindi;
• yangi Kankun moslashish tuzilmasi va moslashish qo‘mitasi tuzildi;
• mamlakatlar tegishli texnologik va moliyaviy qo‘llab-quvvatlash asosida o‘rmon
hududpariga
tashlanadigan
chiqindilarni
qisqartirish
bo‘yicha
harakatlarni
tezlashtirish qarorlarini qabul qildilar;
• texnologik ijro qo‘mitasi, iqlimiy texnologiyalarni uzatish markazlari,
shuningdek, iqlim o‘zgarishi va chiqindilar o‘sishining oldini olishga mospashish
harkatlarini
qo‘llab-quvvatlovchi
texnologik
hamkorlikni
kuchaytirishga
yo‘naltirilgan yangi tuzilmaga ega bo‘lgan texnologik mexanizmningtashkil
qilinganligi e’lon qilindi.
IO‘SKni amalga oshirish bo‘yicha yuqorida aytib o‘tilgan choralardan tashqari
Kankunda Kioto protokoli bo‘yicha muzokaralar davom etdi. Biroq konvensiyaga oid
muzokaralardan farqli o‘laroq, bu masala bo‘yicha hech qanday qaror qabul
qilinmadi. Mamlakatalar na Kioto Protokolini uzaytirish va na yangi kelishuv
doirasidagi kelgusi majburiyatlar haqida kelishuvga erishdilar.
Durban
platformasi.
Tarafdorlarning
o‘n
ettinchi
sessiyasi
Janubiy
AfrikaningDurbanida tashkil etildi. Durbandagi eng muhimqaror Durban platformasi
bo‘yicha Maxsus ishchi guruhini (DP-MIG) shakllantirish haqida qabul qilindi va
mexanizmi, iqlimiy texnologiyalar markazi va tarmog‘i ishini aniqlashtirish va DP-
MIG ish rejalari bo‘yicha muhim qarorlar qabul qilindi. Konferensiyaning
moliyalashtirishga oid muvaffaqiyatli qarorlaridan biri sifatida YAshil iqlim
jamg‘armasi bo‘yicha kelishuvni ajratib ko‘rsatish mumkin. YAshil iqlim
jamg‘armasidan mustaqil sekretariat tashkil qilish, moslashtirish qo‘mitasi va
texnologiyalarni berish bo‘yicha qo‘mita bilan ishlashni boshlash, shuningdek,
mamlakatlarning iqlim bo‘yicha milliy strategiyalariga mos tarzda davlat va xususiy
sektorni samarali moliyalashtirish bo‘yicha oshkora chora-tadbirlarni ishlab chiqish
so‘raldi. O‘zbekiston uchun oxirgi talab juda istiqbolli hisoblanadi.
Agar Respublikamiz iqtisodiyot rivojlanishining zamonaviy tendensiyalarini
hisobga oladigan iqlim bo‘yicha batafsil strategiyani tayyorlay olsa va uni
manfaatdorlar orasida tarqatish bo‘yicha tegishli choralarni ko‘ra olsa, bizda YAshil
iqlim jamg‘armasidan pul mablag‘lari jalb qilish uchun katta imkoniyatlar bo‘ladi.
"Sof taraqqiyot mexanizmiga oid boshqaruv"ni qabul qilish bo‘yicha kelishuv
O‘zbekiston uchun muhim ahamiyatga ega bo‘lgan yana bir qaror bo‘ldi. Sof taraqqiyot
mexanizmi dunyoning 80 ta mamlakatida ro‘yxatga olingan loyihalarga 215 milliard
dollardan ortiq investitsiyalar jalb qilish orqali muvaffaqiyat qozondi. SHu sababli
ham Kioto Protokoli majburiyatlarining birinchi davri tugaganidan so‘ng bu
muvaffaqiyatli ishlarni davom ettirish zarurati aniqlandi. Barcha tomonlar sof taraqqiyot
mexanizmining tartib va usullarini o‘zgartirish bo‘yicha o‘z takliflarini 2013 yilning 25
martiga qadar berishlari so‘raldi. Mazkur takliflar amalga oshirish bo‘yicha yordamchi
organga ko‘rib chiqish uchun berildi, u esa, o‘z navbatida, sof taraqqiyot mexanizmi
ishidagi ishlangan o‘zgarishlarni tasdiqlash uchun 19-konferensiyada hisobot taqdim
qildi.
Huquqiy nuqtai nazardan, hududiy darajadagi ahamiyatga molik bo‘lgan,
iqlimiy xavflarni boshqarishga yo‘naltirilgan asosiy hujjatlarga MDH davlatlari
rahbarlari kengashi tomo-nidan imzolangan, 1992 yil 8 fevraldagi "Gidrometeorologiya
sohasidagi o‘zaro hamkorlik to‘g‘risida"gi Kelishuvni kiritish mumkin. Kelishuvda
aytilishicha (1-modda), SHartnomadagi YUqori Tomonlar kelishilgan kuzatuvlar
uslubiga rioya qilish va ma’lumotlarni to‘plash hamda tarqatish texnologiyasini o‘z
ichiga olgan gidrometeorologiya ma’lumotlarini olish va ulardan foydalanish
sohasida yagona siyosatni ishlab chiqadilar va o‘tkazadilar. Ushbu kelishuvning
maqsad va vazifalarini bajarish uchun tomonlar MDH hukumatlari boshliqlari
Kengashi darajasida 1992 yil 9 aprelda "MDHga a’zo davlatlarning gidrometeorologiya
sohasidagi
o‘zaro
hamkorligi
to‘g‘risidagi
kelishuvga
a’zo
davlatlarning
Gidrometeorologiya bo‘yicha davlatlararo kengashi faoliyati tartibi va uni moliyalashtirish
vakolatlari to‘g‘risida"gi, 1992 yil 8 fevralda esa kengash ijroiya qo‘mitasini tashkil
qilish bo‘yicha protokollarni imzoladilar.
"Konvensiyaga muvofiq, barcha tarafdorlarga qo‘llaniluvchi protokol, boshqa
huquqiy hujjat yoki kelishilgan yakuniy hujjatni ishlab chiqishga kirishishi" zarur
edi. Ushbu hujjat 2015 yilga tayyorlanishi va 2020 yildan keyin kuchga kirishi
ko‘zda
tutiladi.
O‘z
navbatida,
bu
qaror
Kioto
Protokoli doirasidagi
majburiyatlarning ikkinchi davri amal qilish muddatini aniqlashga chambarchas
bog‘liq edi. Durbanda 2 xil muddat taklif qilindi, ular: 2013 yil 1 yanvardan 2017 yil
31 dekabrgacha va 2013 yil 1 yanvardan 2020 yil 31 dekabrgacha. Biroq muddatlar
bo‘yicha yakuniy bir qarorga kelinmadi va uni aniqlashtirish Doxadagi tarafdorlar
konferensiyasiga (TK) qoldirildi. SHuningdek, Durbanda moliyalash sohasida
muvaffaqiyatlarga erishildi. Xususan, moliya bo‘yicha Doimiy qo‘mita qilingan
ishlarning barcha jihatlari bo‘yicha hisobot topshirishi va tarafdorlar konferensiyasining
har bir sessiyasida ko‘rib chiqish uchun tavsiyalar tayyorlashi kerakligi haqida qaror
qabul qilindi. Uzoq muddatli moliyalashtirish masalasiga alohida e’tibor qaratildi.
Tarafdorlar konferensiyasi yana 2012 yildan keyin ham rivojlangan mamlakatlar
ko‘maklashishining muhimligini tasdiqladi. SHunga bog‘liq tarzda 2012 yilda uzoq
muddatli moliyalashtirish bo‘yicha ishchi dastur qabul qilindi. Durbandagi majlis
ishiningyakuni sifatida TKning 19 ta qarori va TMning 17 ta qarori qabul qilinganligi,
shuningdek, yordamchi organlar tomonidan tayyorlangan ko‘p mikdordagi
xulosalarning ma’qullanganligini ko‘rsatib o‘tish mumkin. Bu qarorlar qator
masalalarni, jumladan, yuqorida aytib o‘tilganlar bilan bir qatorda Konvensiya
doirasida bajariladigan uzoq muddatli o‘zaroharakatlar bo‘yicha qarorlar, iqlimiy
texnologiyalarmarkazi va tarmog‘ini tashkil qilish bo‘yicha shartlar va tartiblari
majmuini qabul qilish, softaraqqiyotmexanizmiga oid kelgusidagi boshqaruvni qabul
qilish kabilarni o‘z ichiga oladi.
Doxa mintaqaviy portali. Doxadagi tarafdorlarning 18-konferensiyasi
kelgusidagi yangi global kelishuvga ba’zi aniqliklarni kiritib berdi, shuningdek,
Konvensiya organlari tuzilmasini qayta tuzish uchun muhim joy bo‘lib xizmat qildi. 18-
konferensiyada qabul qilingan qaror va kelishuvlarningumumiy majmui "Doxa
mintaqaviy portali" nomini oldi. Konferensiyada moliyalashtirish, Sof taraqqiyot 2004
yilning 16 aprelida MDH hukumatlari rahbarlari kengashining qarori bilan MDHga
a’zo davlatlarning gidrometeorologik xavfsizligi Konsepsiyasi tasdiqlandi.
Konsepsiyaning 1.2-bandida "xavfli gidrometeorologik" va "geliogeofizik hodisa"
tushunchalariga o‘zining ahamiyati, intensivligi, davomiyligi yoki kelib chiqish
vaqtiga ko‘ra insonlar xavfsizligiga tahdid soladi, shuningdek, sezilarli moddiy ziyon
ham etkazishi mumkin, deb izoh beriladi.
Iqlimga oid xavflarni boshqarishni ta’minlovchi keyingi hududiy darajadagi
hujjat 1999 yil 13 yanvarda MDH hukumat rahbarlari kengashi tomonidan imzolangan
"Ekologik monitoring sohasidagi hamkorlik to‘g‘risida"gi Kelishuvi hisoblanadi.
Mazkur hududiy Kelishuvning muhimligi shundan iboratki, uning 2-moddasida
"ekologik monitoring" tushunchasiga tabiiy atrof-muhit holatini kuzatish, baholash va
prognoz qilish, antropogen ta’sirlar manbai va atrof-muhitni muhofaza qilish hamda tabiiy
resurslardan foydalanish sohasida qarorlar qabul qilishni ta’minlash uchun ekotizim
o‘zgarishi tendensiyalarini o‘z vaqtida aniqlash tizimi, deya izoh beriladi. SHuningdek,
"ekologik xavfsizlik" tushunchasiga shaxs, jamiyatning va davlatlarning tabiiy atrof-
muhitining tabiiy va antropogen xarakterdagi favqulodda holatlarning kelib chiqishi
va oqibatlari xavfidan himoyalanganlik holati, deya tavsif berilgan. Bundan tashqari, bu
kelishuvda (3-modda) ekologik monitoringning Davlatlararo tizimini tashkil qilish
taklif qilingan.