IQTISODIY IQLIM NAZORATI

Yuklangan vaqt

2024-12-18

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

29,1 KB


 
 
 
 
 
 
IQTISODIY IQLIM NAZORATI 
 
 
REJA: 
1. Iqlimni iqtisodiy nazorati. Iqlim o‘zgarishi xavflarini boshqarish 
2. Kioto Protokoli. Bali harakatlar rejasi 
3. Kopengagen bitimi. Kankun kelishuvlari 
4. Durban platformasi. Doxa mintaqaviy portali 
 
Iqlim o‘zgarishi xavflarini boshqarishni ta’minlovchi asosiy yoki bosh xalqaro 
hujjat BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi sohaviy konvensiyasi (IO‘SK) 
hisoblanib, u Er sammitida (Rio-de-Janeyro, 1992 yil) qabul qilingan va 1994 yilning 21 
martidan kuchga kirgan. O‘zbekiston bu Konvensiyani 1993 yili imzolagan. 
IO‘SK iqlim o‘zgarishi muammosi bo‘yicha global xarakterdagi asosiy xalqaro 
huquqiy hujjat hisoblanish barobarida, bu o‘zgarishning salbiy oqibatlarini 
engillashtirish bo‘yicha xalqaro hamkorlik hamda Er atmosferasiga antropogen yukni 
pasaytirish vositasi sanaladi. IO‘SKda global iqlim o‘zgarishiga qarshi harakat qilish 
bo‘yicha dunyo hamjamiyati faoliyatining umumiy faoliyat yo‘nalishlari belgilab 
qo‘yilgan. 
Iqlim o‘zgarishlari xavflarini boshqarishni huquqiy ta’minlashda asosiy rolni 
quyidagi hujjatlar bajarib kelgan va bajarmoqda: BMTIO‘SK doirasidagi Kioto 
Protokoli; Biologik xilma-xillikni saqlab qolish to‘g‘risidagi Konvensiya; BMT ning 
"Jiddiy qurg‘oqchilik va cho‘llashishni boshidan kechirayotgan mamlakatlar, ayniqsa, 
Afrikada cho‘llashishga qarshi kurash bo‘yicha" Konvensiyasi va boshqalar. 
BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi sohaviy konvensiyasi 1992 yili Rio-
de-Janeyro shahrida bo‘lib o‘tgan BMTning atrof-muhit va rivojlanish bo‘yicha 
Konferensiyasi majlisida qabul qilingan. Bu Konvensiya 1994 yilning 21 martida 
kuchga kirgan. Bugungi kunda IO‘SKni yoqlovchi davlatlar soni 195 tani tashkil qiladi. 
IQTISODIY IQLIM NAZORATI REJA: 1. Iqlimni iqtisodiy nazorati. Iqlim o‘zgarishi xavflarini boshqarish 2. Kioto Protokoli. Bali harakatlar rejasi 3. Kopengagen bitimi. Kankun kelishuvlari 4. Durban platformasi. Doxa mintaqaviy portali Iqlim o‘zgarishi xavflarini boshqarishni ta’minlovchi asosiy yoki bosh xalqaro hujjat BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi sohaviy konvensiyasi (IO‘SK) hisoblanib, u Er sammitida (Rio-de-Janeyro, 1992 yil) qabul qilingan va 1994 yilning 21 martidan kuchga kirgan. O‘zbekiston bu Konvensiyani 1993 yili imzolagan. IO‘SK iqlim o‘zgarishi muammosi bo‘yicha global xarakterdagi asosiy xalqaro huquqiy hujjat hisoblanish barobarida, bu o‘zgarishning salbiy oqibatlarini engillashtirish bo‘yicha xalqaro hamkorlik hamda Er atmosferasiga antropogen yukni pasaytirish vositasi sanaladi. IO‘SKda global iqlim o‘zgarishiga qarshi harakat qilish bo‘yicha dunyo hamjamiyati faoliyatining umumiy faoliyat yo‘nalishlari belgilab qo‘yilgan. Iqlim o‘zgarishlari xavflarini boshqarishni huquqiy ta’minlashda asosiy rolni quyidagi hujjatlar bajarib kelgan va bajarmoqda: BMTIO‘SK doirasidagi Kioto Protokoli; Biologik xilma-xillikni saqlab qolish to‘g‘risidagi Konvensiya; BMT ning "Jiddiy qurg‘oqchilik va cho‘llashishni boshidan kechirayotgan mamlakatlar, ayniqsa, Afrikada cho‘llashishga qarshi kurash bo‘yicha" Konvensiyasi va boshqalar. BMTning Iqlim o‘zgarishi to‘g‘risidagi sohaviy konvensiyasi 1992 yili Rio- de-Janeyro shahrida bo‘lib o‘tgan BMTning atrof-muhit va rivojlanish bo‘yicha Konferensiyasi majlisida qabul qilingan. Bu Konvensiya 1994 yilning 21 martida kuchga kirgan. Bugungi kunda IO‘SKni yoqlovchi davlatlar soni 195 tani tashkil qiladi.  
 
IO‘SKning pirovard maqsadi - atmosferadagi parnik gazlari konsentratsiyasini iqlimiy 
tizimga xavfli antropogen ta’sirning oldini oluvchi darajada barqaror ushlab turishdir. 
Ushbu hujjat umumiy, lekin differensiallashgan javobgarlikka asoslangan, iqlim 
o‘zgarishlari bo‘yicha mamlakatlarning harakatlariga oid umumiy prinsiplarni aniqlab 
beradi va parnik gazlarini chiqarishni qisqartirish bo‘yicha mikdoriy majburiyatlarni 
o‘zida aks ettirmaydi. Konvensiyada ishtirok etuvchi tomonlar iqlim o‘zgarishining 
salbiy oqibatlari bilan kurashda asosiy rolni sanoatlashgan davlatlar va o‘zining 
iqtisodiy rivojlanish jarayonida parnik gazlarining chiqishiga asosiy hissa 
qo‘shuvchi (tarixiy mas’uliyat tamoyili) iqtisodiy o‘tish davridagi davlatlar o‘ynashi 
kerakligini tan oladilar. 
Kioto Protokoli. 1997 yil BMTIO‘SK tarafdorlarining majlisida (TM) Kioto 
Protokoli qabul qilingan bo‘lib, uning 1-ilovasiga kiritilgan davlatlar uchun parnik gaz 
chiqindilarining miqdoriy majburiyatlari belgilab qo‘yilgan. Bu protokol 2005 yil 18 
fevraldan kuchga kirgan, hozirgi kunda uni 191 ta mamlakat ratifikatsiya qilgan. Kioto 
Protokoliga muvofiq, birinchi majburiyat davrida (2008-2012 yillar) 28 ta rivojlangan 
davlat va Markaziy hamda SHarqiy Evropaning 12 ta davlati (protokolning B ilovasi) 
o‘zlarining parnik gazlari chiqindilarini 1990 yildagi darajaga qaraganda o‘rtacha 5,2% 
ga kamaytirishlari zarur. Kioto Protokoli doirasidagi birinchi majburiyatlar davri 
2012 yilning 31 dekabrida o‘z nihoyasiga etdi va 2013 yil 1 yanvardan boshlab yangi 
majburiyatlar davri boshlandi, u 2020 yilning 31 dekabrigacha davom etadi. 
Bali harakatlar rejasi. 2007 yilda IO‘SK tarafdorlarining 13-konferensiyasida 
Bali harakatlar rejasi qabul qilindi va uzoq muddatli hamkorlik chora-tadbirlari 
bo‘yicha maxsus ishchi guruhi (AWG-LCA) tashkil qilindi. AWG-LCA ning mandati 
uzoq muddatli hamkorlikning quyidagi eng muhim elementlariga yo‘naltirilgan edi: 
iqlim o‘zgarishini engillatish, uzoq hamkorlik uchun moslashish, moliyalashtirish, 
texnologiyalarni berish va o‘zaro qarashlar. SHuningdek, Balida ikki yo‘nalishdagi 
muzokaralarni belgilab beruvchi Bali yo‘l ko‘rsatkichi qabul qilinib, bular 2009 
yilgacha nihoyasiga etkazilishi kerak bo‘lgan IO‘SK yo‘nalishi va Kioto Protokolidan 
tashkil topgan edi. Muzokara guruhlari tomonidan ishlab chiqilgan hujjatlar majmui 
Kopengagenda IO‘SK tarafdorlarining 15-konferensiyasida qabul qilinadi. 
Kopengagen bitimi. AWG-LCA va AWG-KP tomonidan amalga oshirilgan ulkan 
ishlarga qaramay, Kopengagenda 
o‘tkazilgan IO‘SK 
tarafdorlarining 15-
IO‘SKning pirovard maqsadi - atmosferadagi parnik gazlari konsentratsiyasini iqlimiy tizimga xavfli antropogen ta’sirning oldini oluvchi darajada barqaror ushlab turishdir. Ushbu hujjat umumiy, lekin differensiallashgan javobgarlikka asoslangan, iqlim o‘zgarishlari bo‘yicha mamlakatlarning harakatlariga oid umumiy prinsiplarni aniqlab beradi va parnik gazlarini chiqarishni qisqartirish bo‘yicha mikdoriy majburiyatlarni o‘zida aks ettirmaydi. Konvensiyada ishtirok etuvchi tomonlar iqlim o‘zgarishining salbiy oqibatlari bilan kurashda asosiy rolni sanoatlashgan davlatlar va o‘zining iqtisodiy rivojlanish jarayonida parnik gazlarining chiqishiga asosiy hissa qo‘shuvchi (tarixiy mas’uliyat tamoyili) iqtisodiy o‘tish davridagi davlatlar o‘ynashi kerakligini tan oladilar. Kioto Protokoli. 1997 yil BMTIO‘SK tarafdorlarining majlisida (TM) Kioto Protokoli qabul qilingan bo‘lib, uning 1-ilovasiga kiritilgan davlatlar uchun parnik gaz chiqindilarining miqdoriy majburiyatlari belgilab qo‘yilgan. Bu protokol 2005 yil 18 fevraldan kuchga kirgan, hozirgi kunda uni 191 ta mamlakat ratifikatsiya qilgan. Kioto Protokoliga muvofiq, birinchi majburiyat davrida (2008-2012 yillar) 28 ta rivojlangan davlat va Markaziy hamda SHarqiy Evropaning 12 ta davlati (protokolning B ilovasi) o‘zlarining parnik gazlari chiqindilarini 1990 yildagi darajaga qaraganda o‘rtacha 5,2% ga kamaytirishlari zarur. Kioto Protokoli doirasidagi birinchi majburiyatlar davri 2012 yilning 31 dekabrida o‘z nihoyasiga etdi va 2013 yil 1 yanvardan boshlab yangi majburiyatlar davri boshlandi, u 2020 yilning 31 dekabrigacha davom etadi. Bali harakatlar rejasi. 2007 yilda IO‘SK tarafdorlarining 13-konferensiyasida Bali harakatlar rejasi qabul qilindi va uzoq muddatli hamkorlik chora-tadbirlari bo‘yicha maxsus ishchi guruhi (AWG-LCA) tashkil qilindi. AWG-LCA ning mandati uzoq muddatli hamkorlikning quyidagi eng muhim elementlariga yo‘naltirilgan edi: iqlim o‘zgarishini engillatish, uzoq hamkorlik uchun moslashish, moliyalashtirish, texnologiyalarni berish va o‘zaro qarashlar. SHuningdek, Balida ikki yo‘nalishdagi muzokaralarni belgilab beruvchi Bali yo‘l ko‘rsatkichi qabul qilinib, bular 2009 yilgacha nihoyasiga etkazilishi kerak bo‘lgan IO‘SK yo‘nalishi va Kioto Protokolidan tashkil topgan edi. Muzokara guruhlari tomonidan ishlab chiqilgan hujjatlar majmui Kopengagenda IO‘SK tarafdorlarining 15-konferensiyasida qabul qilinadi. Kopengagen bitimi. AWG-LCA va AWG-KP tomonidan amalga oshirilgan ulkan ishlarga qaramay, Kopengagenda o‘tkazilgan IO‘SK tarafdorlarining 15-  
 
konferensiyasida matni 2007-2009 yillar davomida ishlab chiqilgan va muhokama 
qilingan yangi xalqaro bitim bo‘yicha bir kelishuvga kelinmadi. Natijada dunyoning 
eng yirik iqtisodiyotga ega bo‘lgan davlatlari rahbarlarining norasmiy uchrashuvlari 
davomida "Kopengagen bitimi" deb nomlangan hujjatning matni tayyorlandi. Hujjat 
Tarafdorlar Konferensiyasining yakuniy yalpi majlisida ma’qullanishi uchun takdim 
qilindi. Biroq umumiy kelishuvning yo‘qligi sabab 7 ta rivojlanayotgan davlatlar 
o‘zining noroziligini bildirdi - Kopengagen bitimi ma’lumot uchungina qabul qilindi. 
Konvensiya tarafdorlari har bir mamlakatning ushbu hujjatga qo‘shilishi mumkinligiga 
qaror qilishdi. 2010 yilda bunga 140 mamlakat qo‘shildi, 80 dan ortiq davlatlar esa 
chiqindilarni qisqartirish bo‘yicha o‘z rejalari va iqlim o‘zgarishining oldini olish 
bo‘yicha boshqa harakatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni taqdim qildilar. 
Kankun kelishuvlari. Hujjat 2010 yil Kankunda o‘tkazilgan IO‘SK 
tarafdorlarining 16-konferensiyasida qabul qilingan. O‘z mohiyatiga ko‘ra, bu hujjat 
Kopengagen bitimining kengaytirilgan ko‘rinishi bo‘lsa-da, uni Tarafdorlar 
Konferensiyasi qarori mustahkamlar edi. YAngi hujjatda Kopengagen tuzilmasi saqlab 
qolingan va unga muvofiq rivojlangan mamlakatlarning majburiyatlari tegishli 
jadval-ilovada belgilab qo‘yilgan, rivojlangan mamlakatlarning chiqindilarini 
qisqartirish bo‘yicha maqsadlar esa erkin shaklda berilishi ko‘rsatilgan. Rivojlanayotgan 
mamlakatlarning harakati alohida reestrga kiritilib, unda rivojlangan mamlakatlar 
tomonidan beriladigan ko‘mak ham ko‘rsatib o‘tilgan. Miqdoriy majburiyatlarni 
aniqlashda Kankunda "pastdan tepaga" yondashuvidan foydalanilgan bo‘lib, unga ko‘ra, 
dastavval, alohida olingan har bir mamlakatning majburiyatlari aniqlanadi, so‘ngra 
umumiy majburiyatlar ko‘rsatiladi. Kioto Protokolida esa buning aksi edi, dastavval, 
umumiy maqsad aniqlangan (5,2°S), so‘ng uning asosida mamlakatlarning 
majburiyatlari 
belgilangan 
edi. 
Kankunda 
moliyalashtirish, 
moslashish, 
texnologiyalarni berish va o‘rmonlarni kengaytirish masalalari bo‘yicha eng katta 
muvaffaqiyatlarga erishildi: 
• yashil iqlimjamg‘armasiningtashkil qilinganligi e’lon qilindi; 
• yangi Kankun moslashish tuzilmasi va moslashish qo‘mitasi tuzildi; 
• mamlakatlar tegishli texnologik va moliyaviy qo‘llab-quvvatlash asosida o‘rmon 
hududpariga 
tashlanadigan 
chiqindilarni 
qisqartirish 
bo‘yicha 
harakatlarni 
tezlashtirish qarorlarini qabul qildilar; 
konferensiyasida matni 2007-2009 yillar davomida ishlab chiqilgan va muhokama qilingan yangi xalqaro bitim bo‘yicha bir kelishuvga kelinmadi. Natijada dunyoning eng yirik iqtisodiyotga ega bo‘lgan davlatlari rahbarlarining norasmiy uchrashuvlari davomida "Kopengagen bitimi" deb nomlangan hujjatning matni tayyorlandi. Hujjat Tarafdorlar Konferensiyasining yakuniy yalpi majlisida ma’qullanishi uchun takdim qilindi. Biroq umumiy kelishuvning yo‘qligi sabab 7 ta rivojlanayotgan davlatlar o‘zining noroziligini bildirdi - Kopengagen bitimi ma’lumot uchungina qabul qilindi. Konvensiya tarafdorlari har bir mamlakatning ushbu hujjatga qo‘shilishi mumkinligiga qaror qilishdi. 2010 yilda bunga 140 mamlakat qo‘shildi, 80 dan ortiq davlatlar esa chiqindilarni qisqartirish bo‘yicha o‘z rejalari va iqlim o‘zgarishining oldini olish bo‘yicha boshqa harakatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlarni taqdim qildilar. Kankun kelishuvlari. Hujjat 2010 yil Kankunda o‘tkazilgan IO‘SK tarafdorlarining 16-konferensiyasida qabul qilingan. O‘z mohiyatiga ko‘ra, bu hujjat Kopengagen bitimining kengaytirilgan ko‘rinishi bo‘lsa-da, uni Tarafdorlar Konferensiyasi qarori mustahkamlar edi. YAngi hujjatda Kopengagen tuzilmasi saqlab qolingan va unga muvofiq rivojlangan mamlakatlarning majburiyatlari tegishli jadval-ilovada belgilab qo‘yilgan, rivojlangan mamlakatlarning chiqindilarini qisqartirish bo‘yicha maqsadlar esa erkin shaklda berilishi ko‘rsatilgan. Rivojlanayotgan mamlakatlarning harakati alohida reestrga kiritilib, unda rivojlangan mamlakatlar tomonidan beriladigan ko‘mak ham ko‘rsatib o‘tilgan. Miqdoriy majburiyatlarni aniqlashda Kankunda "pastdan tepaga" yondashuvidan foydalanilgan bo‘lib, unga ko‘ra, dastavval, alohida olingan har bir mamlakatning majburiyatlari aniqlanadi, so‘ngra umumiy majburiyatlar ko‘rsatiladi. Kioto Protokolida esa buning aksi edi, dastavval, umumiy maqsad aniqlangan (5,2°S), so‘ng uning asosida mamlakatlarning majburiyatlari belgilangan edi. Kankunda moliyalashtirish, moslashish, texnologiyalarni berish va o‘rmonlarni kengaytirish masalalari bo‘yicha eng katta muvaffaqiyatlarga erishildi: • yashil iqlimjamg‘armasiningtashkil qilinganligi e’lon qilindi; • yangi Kankun moslashish tuzilmasi va moslashish qo‘mitasi tuzildi; • mamlakatlar tegishli texnologik va moliyaviy qo‘llab-quvvatlash asosida o‘rmon hududpariga tashlanadigan chiqindilarni qisqartirish bo‘yicha harakatlarni tezlashtirish qarorlarini qabul qildilar;  
 
• texnologik ijro qo‘mitasi, iqlimiy texnologiyalarni uzatish markazlari, 
shuningdek, iqlim o‘zgarishi va chiqindilar o‘sishining oldini olishga mospashish 
harkatlarini 
qo‘llab-quvvatlovchi 
texnologik 
hamkorlikni 
kuchaytirishga 
yo‘naltirilgan yangi tuzilmaga ega bo‘lgan texnologik mexanizmningtashkil 
qilinganligi e’lon qilindi. 
IO‘SKni amalga oshirish bo‘yicha yuqorida aytib o‘tilgan choralardan tashqari 
Kankunda Kioto protokoli bo‘yicha muzokaralar davom etdi. Biroq konvensiyaga oid 
muzokaralardan farqli o‘laroq, bu masala bo‘yicha hech qanday qaror qabul 
qilinmadi. Mamlakatalar na Kioto Protokolini uzaytirish va na yangi kelishuv 
doirasidagi kelgusi majburiyatlar haqida kelishuvga erishdilar. 
Durban 
platformasi. 
Tarafdorlarning 
o‘n 
ettinchi 
sessiyasi 
Janubiy 
AfrikaningDurbanida tashkil etildi. Durbandagi eng muhimqaror Durban platformasi 
bo‘yicha Maxsus ishchi guruhini (DP-MIG) shakllantirish haqida qabul qilindi va 
mexanizmi, iqlimiy texnologiyalar markazi va tarmog‘i ishini aniqlashtirish va DP-
MIG ish rejalari bo‘yicha muhim qarorlar qabul qilindi. Konferensiyaning 
moliyalashtirishga oid muvaffaqiyatli qarorlaridan biri sifatida YAshil iqlim 
jamg‘armasi bo‘yicha kelishuvni ajratib ko‘rsatish mumkin. YAshil iqlim 
jamg‘armasidan mustaqil sekretariat tashkil qilish, moslashtirish qo‘mitasi va 
texnologiyalarni berish bo‘yicha qo‘mita bilan ishlashni boshlash, shuningdek, 
mamlakatlarning iqlim bo‘yicha milliy strategiyalariga mos tarzda davlat va xususiy 
sektorni samarali moliyalashtirish bo‘yicha oshkora chora-tadbirlarni ishlab chiqish 
so‘raldi. O‘zbekiston uchun oxirgi talab juda istiqbolli hisoblanadi.  
Agar Respublikamiz iqtisodiyot rivojlanishining zamonaviy tendensiyalarini 
hisobga oladigan iqlim bo‘yicha batafsil strategiyani tayyorlay olsa va uni 
manfaatdorlar orasida tarqatish bo‘yicha tegishli choralarni ko‘ra olsa, bizda YAshil 
iqlim jamg‘armasidan pul mablag‘lari jalb qilish uchun katta imkoniyatlar bo‘ladi. 
"Sof taraqqiyot mexanizmiga oid boshqaruv"ni qabul qilish bo‘yicha kelishuv 
O‘zbekiston uchun muhim ahamiyatga ega bo‘lgan yana bir qaror bo‘ldi. Sof taraqqiyot 
mexanizmi dunyoning 80 ta mamlakatida ro‘yxatga olingan loyihalarga 215 milliard 
dollardan ortiq investitsiyalar jalb qilish orqali muvaffaqiyat qozondi. SHu sababli 
ham Kioto Protokoli majburiyatlarining birinchi davri tugaganidan so‘ng bu 
muvaffaqiyatli ishlarni davom ettirish zarurati aniqlandi. Barcha tomonlar sof taraqqiyot 
• texnologik ijro qo‘mitasi, iqlimiy texnologiyalarni uzatish markazlari, shuningdek, iqlim o‘zgarishi va chiqindilar o‘sishining oldini olishga mospashish harkatlarini qo‘llab-quvvatlovchi texnologik hamkorlikni kuchaytirishga yo‘naltirilgan yangi tuzilmaga ega bo‘lgan texnologik mexanizmningtashkil qilinganligi e’lon qilindi. IO‘SKni amalga oshirish bo‘yicha yuqorida aytib o‘tilgan choralardan tashqari Kankunda Kioto protokoli bo‘yicha muzokaralar davom etdi. Biroq konvensiyaga oid muzokaralardan farqli o‘laroq, bu masala bo‘yicha hech qanday qaror qabul qilinmadi. Mamlakatalar na Kioto Protokolini uzaytirish va na yangi kelishuv doirasidagi kelgusi majburiyatlar haqida kelishuvga erishdilar. Durban platformasi. Tarafdorlarning o‘n ettinchi sessiyasi Janubiy AfrikaningDurbanida tashkil etildi. Durbandagi eng muhimqaror Durban platformasi bo‘yicha Maxsus ishchi guruhini (DP-MIG) shakllantirish haqida qabul qilindi va mexanizmi, iqlimiy texnologiyalar markazi va tarmog‘i ishini aniqlashtirish va DP- MIG ish rejalari bo‘yicha muhim qarorlar qabul qilindi. Konferensiyaning moliyalashtirishga oid muvaffaqiyatli qarorlaridan biri sifatida YAshil iqlim jamg‘armasi bo‘yicha kelishuvni ajratib ko‘rsatish mumkin. YAshil iqlim jamg‘armasidan mustaqil sekretariat tashkil qilish, moslashtirish qo‘mitasi va texnologiyalarni berish bo‘yicha qo‘mita bilan ishlashni boshlash, shuningdek, mamlakatlarning iqlim bo‘yicha milliy strategiyalariga mos tarzda davlat va xususiy sektorni samarali moliyalashtirish bo‘yicha oshkora chora-tadbirlarni ishlab chiqish so‘raldi. O‘zbekiston uchun oxirgi talab juda istiqbolli hisoblanadi. Agar Respublikamiz iqtisodiyot rivojlanishining zamonaviy tendensiyalarini hisobga oladigan iqlim bo‘yicha batafsil strategiyani tayyorlay olsa va uni manfaatdorlar orasida tarqatish bo‘yicha tegishli choralarni ko‘ra olsa, bizda YAshil iqlim jamg‘armasidan pul mablag‘lari jalb qilish uchun katta imkoniyatlar bo‘ladi. "Sof taraqqiyot mexanizmiga oid boshqaruv"ni qabul qilish bo‘yicha kelishuv O‘zbekiston uchun muhim ahamiyatga ega bo‘lgan yana bir qaror bo‘ldi. Sof taraqqiyot mexanizmi dunyoning 80 ta mamlakatida ro‘yxatga olingan loyihalarga 215 milliard dollardan ortiq investitsiyalar jalb qilish orqali muvaffaqiyat qozondi. SHu sababli ham Kioto Protokoli majburiyatlarining birinchi davri tugaganidan so‘ng bu muvaffaqiyatli ishlarni davom ettirish zarurati aniqlandi. Barcha tomonlar sof taraqqiyot  
 
mexanizmining tartib va usullarini o‘zgartirish bo‘yicha o‘z takliflarini 2013 yilning 25 
martiga qadar berishlari so‘raldi. Mazkur takliflar amalga oshirish bo‘yicha yordamchi 
organga ko‘rib chiqish uchun berildi, u esa, o‘z navbatida, sof taraqqiyot mexanizmi 
ishidagi ishlangan o‘zgarishlarni tasdiqlash uchun 19-konferensiyada hisobot taqdim 
qildi.  
Huquqiy nuqtai nazardan, hududiy darajadagi ahamiyatga molik bo‘lgan, 
iqlimiy xavflarni boshqarishga yo‘naltirilgan asosiy hujjatlarga MDH davlatlari 
rahbarlari kengashi tomo-nidan imzolangan, 1992 yil 8 fevraldagi "Gidrometeorologiya 
sohasidagi o‘zaro hamkorlik to‘g‘risida"gi Kelishuvni kiritish mumkin. Kelishuvda 
aytilishicha (1-modda), SHartnomadagi YUqori Tomonlar kelishilgan kuzatuvlar 
uslubiga rioya qilish va ma’lumotlarni to‘plash hamda tarqatish texnologiyasini o‘z 
ichiga olgan gidrometeorologiya ma’lumotlarini olish va ulardan foydalanish 
sohasida yagona siyosatni ishlab chiqadilar va o‘tkazadilar. Ushbu kelishuvning 
maqsad va vazifalarini bajarish uchun tomonlar MDH hukumatlari boshliqlari 
Kengashi darajasida 1992 yil 9 aprelda "MDHga a’zo davlatlarning gidrometeorologiya 
sohasidagi 
o‘zaro 
hamkorligi 
to‘g‘risidagi 
kelishuvga 
a’zo 
davlatlarning 
Gidrometeorologiya bo‘yicha davlatlararo kengashi faoliyati tartibi va uni moliyalashtirish 
vakolatlari to‘g‘risida"gi, 1992 yil 8 fevralda esa kengash ijroiya qo‘mitasini tashkil 
qilish bo‘yicha protokollarni imzoladilar. 
"Konvensiyaga muvofiq, barcha tarafdorlarga qo‘llaniluvchi protokol, boshqa 
huquqiy hujjat yoki kelishilgan yakuniy hujjatni ishlab chiqishga kirishishi" zarur 
edi. Ushbu hujjat 2015 yilga tayyorlanishi va 2020 yildan keyin kuchga kirishi 
ko‘zda 
tutiladi. 
O‘z 
navbatida, 
bu 
qaror 
Kioto 
Protokoli doirasidagi 
majburiyatlarning ikkinchi davri amal qilish muddatini aniqlashga chambarchas 
bog‘liq edi. Durbanda 2 xil muddat taklif qilindi, ular: 2013 yil 1 yanvardan 2017 yil 
31 dekabrgacha va 2013 yil 1 yanvardan 2020 yil 31 dekabrgacha. Biroq muddatlar 
bo‘yicha yakuniy bir qarorga kelinmadi va uni aniqlashtirish Doxadagi tarafdorlar 
konferensiyasiga (TK) qoldirildi. SHuningdek, Durbanda moliyalash sohasida 
muvaffaqiyatlarga erishildi. Xususan, moliya bo‘yicha Doimiy qo‘mita qilingan 
ishlarning barcha jihatlari bo‘yicha hisobot topshirishi va tarafdorlar konferensiyasining 
har bir sessiyasida ko‘rib chiqish uchun tavsiyalar tayyorlashi kerakligi haqida qaror 
qabul qilindi. Uzoq muddatli moliyalashtirish masalasiga alohida e’tibor qaratildi. 
mexanizmining tartib va usullarini o‘zgartirish bo‘yicha o‘z takliflarini 2013 yilning 25 martiga qadar berishlari so‘raldi. Mazkur takliflar amalga oshirish bo‘yicha yordamchi organga ko‘rib chiqish uchun berildi, u esa, o‘z navbatida, sof taraqqiyot mexanizmi ishidagi ishlangan o‘zgarishlarni tasdiqlash uchun 19-konferensiyada hisobot taqdim qildi. Huquqiy nuqtai nazardan, hududiy darajadagi ahamiyatga molik bo‘lgan, iqlimiy xavflarni boshqarishga yo‘naltirilgan asosiy hujjatlarga MDH davlatlari rahbarlari kengashi tomo-nidan imzolangan, 1992 yil 8 fevraldagi "Gidrometeorologiya sohasidagi o‘zaro hamkorlik to‘g‘risida"gi Kelishuvni kiritish mumkin. Kelishuvda aytilishicha (1-modda), SHartnomadagi YUqori Tomonlar kelishilgan kuzatuvlar uslubiga rioya qilish va ma’lumotlarni to‘plash hamda tarqatish texnologiyasini o‘z ichiga olgan gidrometeorologiya ma’lumotlarini olish va ulardan foydalanish sohasida yagona siyosatni ishlab chiqadilar va o‘tkazadilar. Ushbu kelishuvning maqsad va vazifalarini bajarish uchun tomonlar MDH hukumatlari boshliqlari Kengashi darajasida 1992 yil 9 aprelda "MDHga a’zo davlatlarning gidrometeorologiya sohasidagi o‘zaro hamkorligi to‘g‘risidagi kelishuvga a’zo davlatlarning Gidrometeorologiya bo‘yicha davlatlararo kengashi faoliyati tartibi va uni moliyalashtirish vakolatlari to‘g‘risida"gi, 1992 yil 8 fevralda esa kengash ijroiya qo‘mitasini tashkil qilish bo‘yicha protokollarni imzoladilar. "Konvensiyaga muvofiq, barcha tarafdorlarga qo‘llaniluvchi protokol, boshqa huquqiy hujjat yoki kelishilgan yakuniy hujjatni ishlab chiqishga kirishishi" zarur edi. Ushbu hujjat 2015 yilga tayyorlanishi va 2020 yildan keyin kuchga kirishi ko‘zda tutiladi. O‘z navbatida, bu qaror Kioto Protokoli doirasidagi majburiyatlarning ikkinchi davri amal qilish muddatini aniqlashga chambarchas bog‘liq edi. Durbanda 2 xil muddat taklif qilindi, ular: 2013 yil 1 yanvardan 2017 yil 31 dekabrgacha va 2013 yil 1 yanvardan 2020 yil 31 dekabrgacha. Biroq muddatlar bo‘yicha yakuniy bir qarorga kelinmadi va uni aniqlashtirish Doxadagi tarafdorlar konferensiyasiga (TK) qoldirildi. SHuningdek, Durbanda moliyalash sohasida muvaffaqiyatlarga erishildi. Xususan, moliya bo‘yicha Doimiy qo‘mita qilingan ishlarning barcha jihatlari bo‘yicha hisobot topshirishi va tarafdorlar konferensiyasining har bir sessiyasida ko‘rib chiqish uchun tavsiyalar tayyorlashi kerakligi haqida qaror qabul qilindi. Uzoq muddatli moliyalashtirish masalasiga alohida e’tibor qaratildi.  
 
Tarafdorlar konferensiyasi yana 2012 yildan keyin ham rivojlangan mamlakatlar 
ko‘maklashishining muhimligini tasdiqladi. SHunga bog‘liq tarzda 2012 yilda uzoq 
muddatli moliyalashtirish bo‘yicha ishchi dastur qabul qilindi. Durbandagi majlis 
ishiningyakuni sifatida TKning 19 ta qarori va TMning 17 ta qarori qabul qilinganligi, 
shuningdek, yordamchi organlar tomonidan tayyorlangan ko‘p mikdordagi 
xulosalarning ma’qullanganligini ko‘rsatib o‘tish mumkin. Bu qarorlar qator 
masalalarni, jumladan, yuqorida aytib o‘tilganlar bilan bir qatorda Konvensiya 
doirasida bajariladigan uzoq muddatli o‘zaroharakatlar bo‘yicha qarorlar, iqlimiy 
texnologiyalarmarkazi va tarmog‘ini tashkil qilish bo‘yicha shartlar va tartiblari 
majmuini qabul qilish, softaraqqiyotmexanizmiga oid kelgusidagi boshqaruvni qabul 
qilish kabilarni o‘z ichiga oladi. 
Doxa mintaqaviy portali. Doxadagi tarafdorlarning 18-konferensiyasi 
kelgusidagi yangi global kelishuvga ba’zi aniqliklarni kiritib berdi, shuningdek, 
Konvensiya organlari tuzilmasini qayta tuzish uchun muhim joy bo‘lib xizmat qildi. 18-
konferensiyada qabul qilingan qaror va kelishuvlarningumumiy majmui "Doxa 
mintaqaviy portali" nomini oldi. Konferensiyada moliyalashtirish, Sof taraqqiyot 2004 
yilning 16 aprelida MDH hukumatlari rahbarlari kengashining qarori bilan MDHga 
a’zo davlatlarning gidrometeorologik xavfsizligi Konsepsiyasi tasdiqlandi. 
Konsepsiyaning 1.2-bandida "xavfli gidrometeorologik" va "geliogeofizik hodisa" 
tushunchalariga o‘zining ahamiyati, intensivligi, davomiyligi yoki kelib chiqish 
vaqtiga ko‘ra insonlar xavfsizligiga tahdid soladi, shuningdek, sezilarli moddiy ziyon 
ham etkazishi mumkin, deb izoh beriladi. 
Iqlimga oid xavflarni boshqarishni ta’minlovchi keyingi hududiy darajadagi 
hujjat 1999 yil 13 yanvarda MDH hukumat rahbarlari kengashi tomonidan imzolangan 
"Ekologik monitoring sohasidagi hamkorlik to‘g‘risida"gi Kelishuvi hisoblanadi. 
Mazkur hududiy Kelishuvning muhimligi shundan iboratki, uning 2-moddasida 
"ekologik monitoring" tushunchasiga tabiiy atrof-muhit holatini kuzatish, baholash va 
prognoz qilish, antropogen ta’sirlar manbai va atrof-muhitni muhofaza qilish hamda tabiiy 
resurslardan foydalanish sohasida qarorlar qabul qilishni ta’minlash uchun ekotizim 
o‘zgarishi tendensiyalarini o‘z vaqtida aniqlash tizimi, deya izoh beriladi. SHuningdek, 
"ekologik xavfsizlik" tushunchasiga shaxs, jamiyatning va davlatlarning tabiiy atrof-
muhitining tabiiy va antropogen xarakterdagi favqulodda holatlarning kelib chiqishi 
Tarafdorlar konferensiyasi yana 2012 yildan keyin ham rivojlangan mamlakatlar ko‘maklashishining muhimligini tasdiqladi. SHunga bog‘liq tarzda 2012 yilda uzoq muddatli moliyalashtirish bo‘yicha ishchi dastur qabul qilindi. Durbandagi majlis ishiningyakuni sifatida TKning 19 ta qarori va TMning 17 ta qarori qabul qilinganligi, shuningdek, yordamchi organlar tomonidan tayyorlangan ko‘p mikdordagi xulosalarning ma’qullanganligini ko‘rsatib o‘tish mumkin. Bu qarorlar qator masalalarni, jumladan, yuqorida aytib o‘tilganlar bilan bir qatorda Konvensiya doirasida bajariladigan uzoq muddatli o‘zaroharakatlar bo‘yicha qarorlar, iqlimiy texnologiyalarmarkazi va tarmog‘ini tashkil qilish bo‘yicha shartlar va tartiblari majmuini qabul qilish, softaraqqiyotmexanizmiga oid kelgusidagi boshqaruvni qabul qilish kabilarni o‘z ichiga oladi. Doxa mintaqaviy portali. Doxadagi tarafdorlarning 18-konferensiyasi kelgusidagi yangi global kelishuvga ba’zi aniqliklarni kiritib berdi, shuningdek, Konvensiya organlari tuzilmasini qayta tuzish uchun muhim joy bo‘lib xizmat qildi. 18- konferensiyada qabul qilingan qaror va kelishuvlarningumumiy majmui "Doxa mintaqaviy portali" nomini oldi. Konferensiyada moliyalashtirish, Sof taraqqiyot 2004 yilning 16 aprelida MDH hukumatlari rahbarlari kengashining qarori bilan MDHga a’zo davlatlarning gidrometeorologik xavfsizligi Konsepsiyasi tasdiqlandi. Konsepsiyaning 1.2-bandida "xavfli gidrometeorologik" va "geliogeofizik hodisa" tushunchalariga o‘zining ahamiyati, intensivligi, davomiyligi yoki kelib chiqish vaqtiga ko‘ra insonlar xavfsizligiga tahdid soladi, shuningdek, sezilarli moddiy ziyon ham etkazishi mumkin, deb izoh beriladi. Iqlimga oid xavflarni boshqarishni ta’minlovchi keyingi hududiy darajadagi hujjat 1999 yil 13 yanvarda MDH hukumat rahbarlari kengashi tomonidan imzolangan "Ekologik monitoring sohasidagi hamkorlik to‘g‘risida"gi Kelishuvi hisoblanadi. Mazkur hududiy Kelishuvning muhimligi shundan iboratki, uning 2-moddasida "ekologik monitoring" tushunchasiga tabiiy atrof-muhit holatini kuzatish, baholash va prognoz qilish, antropogen ta’sirlar manbai va atrof-muhitni muhofaza qilish hamda tabiiy resurslardan foydalanish sohasida qarorlar qabul qilishni ta’minlash uchun ekotizim o‘zgarishi tendensiyalarini o‘z vaqtida aniqlash tizimi, deya izoh beriladi. SHuningdek, "ekologik xavfsizlik" tushunchasiga shaxs, jamiyatning va davlatlarning tabiiy atrof- muhitining tabiiy va antropogen xarakterdagi favqulodda holatlarning kelib chiqishi  
 
va oqibatlari xavfidan himoyalanganlik holati, deya tavsif berilgan. Bundan tashqari, bu 
kelishuvda (3-modda) ekologik monitoringning Davlatlararo tizimini tashkil qilish 
taklif qilingan. 
 
va oqibatlari xavfidan himoyalanganlik holati, deya tavsif berilgan. Bundan tashqari, bu kelishuvda (3-modda) ekologik monitoringning Davlatlararo tizimini tashkil qilish taklif qilingan.