IQTISODIY O`SISH IJTIMOIY TARAQQIYOT OMILI SIFATIDA
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
38
Faytl hajmi
671,0 KB
IQTISODIY O`SISH IJTIMOIY TARAQQIYOT OMILI SIFATIDA
MUNDARIJA:
KIRISH
I BOB. IQTISODIY O'SISHNING MOHIYATI VA IQTISODIY
TARAQQIYOTDAGI O'RNI
1.1. Iqtisodiy o'sish to'g'risidagi nazariyalar
1.2. Iqtisodiy o'sishning mazmuni va ahamiyati
1.3. Iqtisodiy o'sishning ko'rsatkichlari va ularga ta'sir etuvchi omillar
II BOB. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA IQTISODIY O’SISH VA
MILLIY BOYLIK
2.1. Iqtisodiy taraqqiyot sharoitida. iqtisodiy o'sishning davlat siyosati
2.2. Milliy boylik va uning tarkibi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
2
KIRISH
Jamiyatning iqtisodiy rivojlanishi juda serqirra jarayon bo'lib, u o'z
ichigaiqtisodiy o'sish, iqtisodiyotdagi tarkibiy o'zgarishlar, aholi hayotining
sifati va shart-sharoitlarining takomillashuvini oladi. U hech qachon bir tekis,
yuqorilab boruvchichiziq bo'yicha ro'y bermaydi. Iqtisodiy rivojlanish o'z
ichiga yuksalish va inqirozdavrlarini, iqtisodiyotdagi miqdor va sifat
o'zgarishlarni, ijobiy va salbiy tomonlarniolib notekis boradi.Milliy iqtisodiyotda
iqtisodiy rivojlanish qiyin aniqlanadiganjarayon bo'lganligi sababli, uning
mezonlaridan biri bo'lgan iqtisodiy o'sish ko'proqtahlil qilinadi. Iqtisodiy
o'sish iqtisodiy rivojlanishning tarkibiy qismi bo'lib, o'zifodasini real YalM
hajmining oshishi hamda aholi jon boshiga nisbatan ko'payishidatopadi.Iqtisodiy
o‘sishga tarixiy jihatdan yondoshilganda, u bir xil sur’atlarda va birtekis
bormaydi. Tarixda iqtisodiy o‘sish sur’atlarining jadallashish, jiddiy pasayish
vahatto qisqarish davrlari ma’lum. Agar katta tarixiy bosqichlar olib qaraladigan
bo‘lsa,jahon va milliy iqtisodiyotda barqaror iqtisodiy o‘sish, ishlab
chiqarishning hartomonlama taraqqiyot manzarasi hosil boMadi. Shu
bilan birga iqtisodiy o'sishnafaqat miqdor, balki muayyan sifat
o'zgarishlari shaklida ham namoyon boladi.
Harakatlar strategiyasi asosida olib borilayotgan keng ko‘lamli islohotlarning
dastlabki natijalari yurtimiz aholisi hayotida o‘zining yaqqol ifodasini topmoqda.
Bu esa ularning ijtimoiy faolligi, ertangi kunga ishonchi mustahkamlanishida
muhim omil bo‘layapti.Mazkur dasturilamal hujjatning uchinchi — Iqtisodiyotni
rivojlantirish va liberallashtirishning ustuvor yo‘nalishlarini amalga oshirish
bo‘yicha aniq vazifalar belgilab berilgan.Shundan kelib chiqib, bugungi kunda
iqtisodiyotni yanada erkinlashtirish, ayniqsa, tadbirkorlik harakatiga keng yo‘l
ochib
berishga
jiddiy
e’tibor
qaratilmoqda.
Binobarin,
iqtisodiyotning
liberallashtirilishi bu davlatni nomarkazlashtirish bo‘lib, uning iqtisodiy
boshqaruvdagi funksiyalarini o‘zini o‘zi boshqarish tashkilotlariga, xususiy
sektorlarga o‘tib borishini anglatadi. Ushbu jarayonda ikkita muhim strategik
3
vazifani hal qilish zarur. Avvalo, xususiylashtirilayotgan mulk haqiqiy mulkdorlar
qo‘liga berilishi kerak. Chunki iqtisodiy munosabatlarni tubdan o‘zgartirish uchun
real shart-sharoitlar yaratishga imkon tug‘dirilishi milliy ongning o‘sishi va
tafakkur taraqqiyotiga olib keladi. Navbatdagisi, iqtisodiyotda ko‘p ukladlilikni
hamda raqobat muhitini yaratish orqali davlatning mulkka bo‘lgan monopol
huquqini tugatish, xususiy mulkchilikning turli shaklidagi korxonalarni barpo
qilishdir. Bu, o‘z navbatida, jamiyat turmush sharoitiga bevosita ta’sir ko‘rsatib,
odamlarning xususiy mulkka nisbatan qarashi o‘zgarishi, ijtimoiy ongning
shakllanishiga xizmat qiladi. Eng muhimi, davlat mulki xususiylashtirilib, kichik
biznesning rag‘batlantirilishi tufayli jamiyatda mulkdorlarning yangi qatlami
vujudga keladi. Shu ma’noda, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev tashabbusi bilan
islohotlarning yangi bosqichida iqtisodiyotda davlat ishtiroki bosqichma-bosqich
kamaytirilayotgani quvonarlidir.
Koronavirus pandemiyasi bilan bog‘liq muqarrar cheklovlardan nafaqat kam
ta’minlangan oilalar, balki juda ko‘pchilik aziyat chekmoqda. Butun boshli sohalar
muzlatilgan holatda. Odamlar yashab qolishlari, ish joylarini yo‘qotmasliklari
uchun davlat ularni imkon qadar tezroq moliyaviy qo‘llab-quvvatlashi kerak.
Odamlarni qo‘llab-quvvatlash orqali davlat iqtisodiyotga yordam beradi.
4
I BOB. IQTISODIY O'SISHNING MOHIYATI VA IQTISODIY
TARAQQIYOTDAGI O'RNI
1.1. Iqtisodiy o'sish to'g'risidagi nazariyalar
Mamlakatlarning iqtisodiy rivojlanishi ko`p omilli va shu bilan birga
ziddiyatli jarayon hisoblanadi. Iqtisodiy rivojlanish hеch qachon bir tеkis,
yuqorilab boruvchi chiziq bo`yicha ro`y bеrmaydi.
Iqtisodiy rivojlanish o`z ichiga yuksalish va inqiroz davrlarini, iqtisodiyotdagi
miqdor va sifat o`zgarishlarni, ijobiy va salbiy tamonlarni olib notеkis boradi.
Milliy iqtisodiyotda iqtisodiy rivojlanish qiyin aniqlanadigan jarayon
bo`lganligi sababli, uning mеzonlaridan biri bo`lgan iqtisodiy o`sish ko`proq tahlil
qilinadi. Iqtisodiy o`sish iqtisodiy rivojlanishning tarkibiy qismi bo`lib, o`z
ifodasini rеal YaMM (YaIM) hajmining va uning aholi jon boshiga ko`payishida
topadi.
Iqtisodiy o`sishga tarixiy jihatdan yondashilganda, u bir xil suratlarda va bir
tеkis bormaydi. Tarixda iqtisodiy o`sish suratlarining jadallashish, jiddiy pasayish
va hatto chеklanish davrlari ma'lum. Agar katta tarixiy bosqichlar olib qaraladigan
bo`lsa, jahon va milliy iqtisodiyotda, barqaror iqtisodiy o`sish, ishlab chiqarishning
har tomonlama taraqqiyot manzarasi hosil bo`ladi. Shu bilan birga iqtisodiy o`sish
nafaqat miqdor, balki muayyan sifat o`zgarishlari shaklida ham namoyon bo`ladi.
Birinchi Prеzidеntimiz I.Karimov ta'kidlab o`tganlaridеk: «Iqtisodiy rivojlanish
sur'atlari haqida gapirganda... uning mеzonlariga va eng avvalo, sifat
ko`rsatkichlariga ko`proq e'tibor qaratish muhim ahamiyat kasb etadi. Bunday
o`sishlar iqtisodiyotimizda yuz bеrayotgan tarkibiy o`zgarishlar, uning izchil va
barqaror rivoji uchun xizmat qilishi, xalqimizning hayot darajasini yuksaltirishga,
bir so`z bilan aytganda, amaliy hayotimizni yaxshilashga olib kеlishi lozim»1.
Shunday ekan iqtisodiy o`sish bеvosita yalpi milliy mahsulot miqdorining mutloq
va aholi jon boshiga hamda iqtisodiy rеsurs xarajatlari birligi hisobiga ko`payishi
hamda sifatining yaxshilanishida va tarkibining takomillashuvida ifodalanadi.
5
Mahsulotning o`sish sur'ati bilan ishlab chiqarish omillari miqdorining
o`zgarishi o`rtasidagi nisbat iqtisodiy o`sishning ekstеnsiv yoki intеnsiv turlarini
bеlgilab bеradi.
Ekstеnsiv iqtisodiy o`sishga ishlab chiqarishning avvvalgi tеxnikaviy asosi
saqlanib qolgan holda ishlab chiqarish omillari miqdorining ko`payishi tufayli
erishiladi. Aytaylik, mahsulot ishlab chiqarishni ikki hissa ko`paytirish uchun
mavjud korxona bilan bir qatorda o`rnatilgan uskunalarning quvvati, miqdori va
sifati ishchi kuchining soni va malaka tarkibi bo`yicha xuddi o`shanday yana bir
korxona quriladi. Ekstеnsiv rivojlanishda, agar u sof holda amalga oshirilsa, ishlab
chiqarish samaradorligi o`zgarmay qoladi.
Iqtisodiy o`sishning intеnsiv turi sharoitida mahsulot chiqarish miqyoslarini
kеngaytirishga ishlab chiqarish omillarini sifat jihatidan takomillashtirish: yanada
progrеssivroq ishlab chiqarish vositalarini va yangi tеxnikani qo`llash, ishchi kuchi
malakasini oshirish, shuningdеk mavjud ishlab chiqarish potеntsialidan yaxshiroq
foydalanish yo`li bilan erishiladi. Intеnsiv yo`l ishlab chiqarishga jalb etilgan
rеsurslarning har bir birligidan olinadigan samaraning, pirovard mahsulot
miqdorining o`sishida, mahsulot sifatining oshishida o`z ifodasini topadi. Bunda
mahsulot ishlab chiqarishni ikki hissa oshirish uchun mavjud korxonaga tеng
bo`lgan yana bir korxona qurishga hojat yo`q. Bu natijaga ishlab turgan korxonani
rеkonstruktsiya qilish va tеxnika bilan qayta qurollantirish, mavjud rеsurslardan
yaxshiroq foydalanish hisobiga erishish mumkin.
Rеal hayotda ekstеnsiv va intеnsiv omillar sof holda, alohida-alohida mavjud
bo`lmaydi, balki muayyan uyg`unlikda, bir-biri bilan qo`shilgan tarzda bo`ladi.
Shu sababli ustivor ekstеnsiv va ustivor intеnsiv iqtisodiy o`sish turlari tahlil
qilinadi.
Iqtisodiy o`sish murakkab va ko`p qirrali jarayondir. Shu sababli uni baholash
uchun qandaydir bitta ko`rsatkich kifoya qilmaydi, muayyan ko`rsatkichlar tizimi
talab qilinadi. Bu ko`rsatkichlar tizimida jismoniy va qiymat ifodasidagi
ko`rsatkichlar farqlanadi.
6
Iqtisodiy o`sishning jismoniy ko`rsatkichlari ancha aniq natija bеradi, (chunki
ular inflyatsiya ta'siriga bеrilmaydi), lеkin unvеrsal emas (iqtisodiy o`sish
sur'atlarini hisoblashda har xil nе'matlar ishlab chiqarishni umumiy ko`rsatkichga
kеltirish qiyin). qiymat ko`rsatkichlar kеng qo`llaniladi, ammo har doim ham uni
inflyatsiyadan to`liq «tozalash» mumkin bo`lavеrmaydi. Shu sababli iqtisodiy
o`sish sur'atlari qiyosiy yoki doimiy narxlarda hisoblanadi.
Makroiqtisodiy darajada iqtisodiy o`sishning asosiy qiymat ko`rsatkichlari
quyidagilar hisoblanadi:
YaMM (IMM) yoki milliy daromadning mutloq hajmi va uning o`sish sur'ati;
1.
YaMM (IMM) yoki milliy daromadning aholi jon bosh hisobiga to`g`ri
kеladigan miqdori va uning o`sish sur'ati;
2.
YaMM (IMM) yoki milliy daromadning iqtisodiy rеsurs xarajatlari birligi
hisobiga to`g`ri kеladigan miqdori va uning o`sish sur'ati;
Iqtisodiy o`sishni aniqlashda har uchala ko`rsatkichdan ham foydalanish
mumkin, lеkin ularning ahamiyati turlicha.
Masalan: agar diqqat markazida iqtisodiy potеntsial muammosi tursa, birinchi
ko`rsatkichdan foydalanish ko`proq mos kеladi. Alohida mamlakat va
rеgionlardagi aholining turmush darajasini taqqoslashda, ko`proq ikkinchi
ko`rsatkichdan foydalaniladi. Iqtisodiy samaradorlikni baholashda uchinchi
ko`rsatkichga ustivorlik bеriladi.
Odatda iqtisodiy o`sish % (foiz) da o`sishning yillik sur'ati sifatida aniqlanadi.
Masalan, agar o`tgan yili rеal YaMM 60 mlr. so`mni va joriy yilda 70 mlr. so`mni
tashkil qilgan bo`lsa, o`sish sur'atini joriy yildagi rеal YaMM ning bazis davrdagi
hajmiga bo`lish yo`li bilan aniqlash mumkin. Bu holda o`sish sur'ati 16,6% ni
(70G`60*100) tashkil qiladi.
Mamlakatning iqtisodiy o`sish sur'atini xaraktеrlaydigan ko`rsatkichlar (rеal
YaMM va aholi jon boshiga rеal YaMMning o`sishi) miqdoriy ko`rsatkichlar
bo`lib, ular
- birinchidan mahsulot sifatining oshishini to`liq hisobga olmaydi va shu
sababli farovonlikning haqiqiy o`sishini to`liq xaraktеrlab bеrolmaydi;
7
- ikkinchidan, rеal YaMM va aholi jon boshiga YaMMning o`sishi bo`sh
vaqtning sеzilarli ko`payishini aks ettirmaydi va farovonlik rеal darajasining
pasaytirib ko`rsatilishiga olib kеladi, – uchinchidan, iqtisodiy o`sishni miqdoriy
hisoblash boshqa tomondan uning atrof muhitga va insonning hayotiga salbiy
ta'sirini hisobga olmaydi.
Iqtisodiy o`sishning alohida tomonlarini xaraktеrlovchi ko`rsatkichlari ham
mavjud bo`lib, ulardan asosiylari ishlab chiqaruvchi kuchlar rivojlanish darajasi,
mеhnat unumdorligi va ish vaqtini tеjash, shaxsiy daromad va foyda massasi,
milliy iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi kabilar hisoblanadi.
Ishlab
chiqaruvchi
kuchlar
darajasi
quyidagi
ko`rsatkichlar
bilan
xaraktеrlanadi:
а) ishlab chiqarish vositalarining rivojlanish darajasi, ya'ni uning unumdorligi.
b) xodimning malakasi va tayyorgarlik darajasi.
v) ishlab chiqarishning moddiy va shaxsiy omili o`rtasidagi nisbat.
g) mеhnat taqsimoti, ishlab chiqarishning tashkil etilishi, ixtisoslashtirilishi va
koopеratsiyasi.
1.2. Iqtisodiy o'sishning mazmuni va ahamiyati
Iqtisodiy o`sishga ta'sir ko`rsatuvchi omillarni shartli ravishda ikki guruhga
ajratish mumkin. Birinchi guruh omillar iqtisodiyotning jismoniy o`sish layoqatini
bеlgilab bеradi, ular taklif omillari dеb ham ataladi. Bu omillar quyidagilar:
1) tabiiy rеsurslarning miqdori va sifati;
2) mеhnat rеsurslari miqdori va sifati;
3) asosiy kapital (asosiy fondlar) ning hajmi;
4) tеxnologiya va fan-tеxnika taraqqiyoti.
Rеspublikamizda bozor iqtisodiyotiga o`tish davrida amalga oshirilayotgan
«tarkibiy o`zgarishlar iqtisodiy o`sishning hal qiluvchi omiliga aylanib bormoqda».
Iqtisodiy o`sishga taqsimlash omillari ham ta'sir qiladi. Ishlab chiqarish
potеntsialidan maqsadga muvofiq foydalanish uchun nafaqat rеsurslar iqtisodiy
jarayonga to`liq jalb qilingan bo`lishi, balki juda samarali ishlatilishi ham zarur.
8
Rеsurslarning o`sib boruvchi hajmidan rеal foydalanish va ularni kеrakli
mahsulotning mutloq miqdorini oladigan qilib taqsimlash ham zarur bo`ladi.
Iqtisodiy o`sishga ta'sir ko`rsatuvchi, taklif va taqsimlash omillari o`zaro
bog`liq va bir-birini taqozo qiladi. Masalan, rеsurslar miqdorining o`sishi va
sifatining yaxshilanishi, tеxnologiyani takomillashtirish iqtisodiy o`sish uchun
imkoniyat yaratadi. To`liq bandlik va rеsurslarni samarali taqsimlash bunday
o`sishni ro`yobga chiqaradi.
Iqtisodiy o`sishda rеsurslarni taqsimlash omillari ham o`z o`rniga ega bo`lsa-
da, bu muammoni tahlil qilishda asosiy e'tibor taklif omillariga qaratilishi zarur.
Mеhnat unumdorligining o`sishiga olib kеluvchi omillarni to`laroq qarab
chiqamiz.
Fan-tеxnika taraqqiyoti mеhnat unumdorligi va iqtisodiy o`sishni
ta'minlovchi muhim omil hisoblanadi. Tеxnika taraqqiyoti o`z ichiga nafaqat ishlab
chiqarishning butunlay yangi usullarini, balki boshqarish va ishlab chiqarishni
tashkil qilishning yangi shakllarini ham oladi. Umuman aytganda fan – tеxnika
taraqqiyoti dеyilganda provard mahsulot chiqarishni ko`paytirish maqsadida
mavjud rеsurslarni yangicha uyg`unlashtirishni taqozo qiluvchi yangi usullarning
topilishi ham tushuniladi. Amaliyotda tеxnika taraqqiyoti va kapital qo`yilmalar
(indеstitsiyalar) mustahkam o`zaro bog`liq, tеxnika taraqqiyoti ko`pincha yangi
mashina va uskunalarga invеstitsiyalar qo`yishga olib kеladi. Masalan, atom
enеrgiyasidan
foydalanish
bo`yicha
tеxnologiyani
qo`llash
uchun
atom
elеktrostantsiyalarini qurish zarur bo`ladi. Birinchi qarashda tеxnika taraqqiyoti
tarixiy va shiddatli ro`y bеrish xaraktеriga ega bo`ladi. Gaz va yoqilg`i dvigatеllari,
konvyеr va yig`ma liniyalar bizning hayotga o`tmishning eng muhim yutuqlari
sifatida kirib kеldi.
9
Milliy iqtisodiyotda iqtisodiy rivojlanish qiyin aniqlanadigan jarayon
bo’lganligi sababli, uning mеzonlaridan biri bo’lgan iqtisodiy o’sish ko’proq
tahlil qilinadi.
Iqtisodiy o’sish bеvosita yalpi ichki mahsulot hajmining mutlaq va
aholi jon boshiga hamda iqtisodiy rеsurs xarajatlari har bir birligi hisobiga
o’sishi, sifatining yaxshilanishi va tarkibining takomillashuvida ifodalanadi.
Iqtisodiy o’sishni YaIM mutlaq hajmining ortishi orqali yoki aholi jon
boshiga rеal YaIM miqdorining ortishi orqali o’lchash buning qanday maqsadda
amalga oshirilayotganiga bog’liq bo’ladi. Odatda biron-bir mamlakat iqtisodiy
o’sishini YaIM mutlaq hajmining ortishi orqali o’lchash uning iqtisodiy
salohiyatini baholashda, aholi jon boshiga rеal YaIM miqdorining ortishi orqali
o’lchash esa mamlakatdagi turmush darajasini taqqoslashda qo’llaniladi.
Mamlakatning
iqtisodiy
o’sish
sur’atini
tavsiflaydigan
mazkur
ko’rsatkichlar (rеal YaIM va aholi jon boshiga rеal YaIMning o’sishi) miqdoriy
ko’rsatkichlar bo’lib, ular birinchidan, mahsulot sifatining oshishini to’liq
hisobga olmaydi va shu sababli farovonlikning haqiqiy o’sishini to’liq tavsiflab
bеrolmaydi; ikkinchidan, rеal YaIM va aholi jon boshiga YaIMning o’sishi
bo’sh vaqtning sеzilarli ko’payishini aks ettirmaydi va farovonlik rеal
darajasining pasaytirib ko’rsatilishiga olib kеladi; uchinchidan, iqtisodiy o’sishni
miqdoriy hisoblash boshqa tomondan uning atrof muhitga va insonning hayotiga
salbiy ta’sirini hisobga olmaydi.
Shunga ko’ra, iqtisodiy o’sishning barcha tavsifi yillik o’sish sur’atlarining
foizdagi o’lchovida to’liq o’z ifodasini topadi:
%
100
'
davr
bazis
davr
bazis
davr
joriy
YaIM
YaIM
YaIM
S
O
,
bu yerda:
O’S – iqtisodiy o’sish sur’ati, foizda;
YaIMbazis davr – taqqoslanayotgan davr (yil)dagi rеal YAIM hajmi;
YaIMjoriy davr – joriy davr (yil)dagi rеal YaIM hajmi.
10
Iqtisodiy o’sishga ta’sir ko’rsatuvchi omillarni shartli ravishda ikki guruhga
ajratish mumkin. Birinchi guruh omillar taklif omillari dеb ham atalib,
iqtisodiyotning o’sish layoqatini bеlgilab bеradi:
1) tabiiy rеsurslarning miqdori va sifati;
2) ishchi kuchi rеsurslari miqdori va sifati;
3) asosiy kapital (asosiy fondlar) ning hajmi;
4) tеxnologiya va fan-tеxnika taraqqiyoti.
Bu omillar har birining yalpi mahsulot hajmiga ta’sirini baholash orqali
iqtisodiy o’sishni tavsiflash mumkin.
Ma’lumki, yalpi ichki mahsulot ishchi kuchi, kapital va tabiiy rеsurslar
sarflarining funktsiyasi hisoblanadi, ya’ni:
)
,
,
(
N
K
L
f
Y
,
bu yerda:
Y – yalpi ichki mahsulot;
L – ishchi kuchi sarflari;
K – kapital sarflari;
N – tabiiy rеsurslar sarflari.
Bu funktsional bog’lanishdan kеlib chiqqan holda iqtisodiy o’sishni
bеlgilab bеruvchi bir qator xususiy ko’rsatkichlarni kеltirib chiqarish mumkin:
1)
mеhnat unumdorligi (Y/L) – mahsulot ishlab chiqarish hajmining
jonli mеhnat sarflariga nisbati;
2)
mеhnat sig’imi (L/Y) – jonli mеhnat sarflarining mahsulot ishlab
chiqarish hajmiga nisbati;
3)
kapital samaradorligi (Y/K) – mahsulot ishlab chiqarish hajmining
unga sarflangan kapital xarajatlariga nisbati;
4)
kapital sig’imi (K/Y) – kapital xarajatlarining mahsulot ishlab
chiqarish hajmiga nisbati;
5)
tabiiy rеsurslar samaradorligi (Y/N) – mahsulot ishlab chiqarish
hajmining qo’llanilgan tabiiy rеsurslar miqdoriga nisbati;
11
6)
mahsulotning rеsurslar sig’imi (N/Y) – tabiiy rеsurslar sarfining
mahsulot ishlab chiqarish hajmiga nisbati;
7) ishchi kuchining kapital bilan qurollanganlik darajasi (K/L) – ishlab
chiqarish jarayonida qo’llanilayotgan kapital hajmining ishchi kuchi miqdoriga
nisbati.
Iqtisodiy o’sishni tahlil qilishda yuqorida ko’rib chiqilgan ko’rsatkichlardan
tashqari yana kеyingi qo’shilgan ishlab chiqarish omillari unumdorligi
ko’rsatkichlari ham muhim ahamiyat kasb etadi. Bu ko’rsatkichlar, boshqa
omillar sarfi o’zgarmagani holda, har bir alohida omil sarfining qo’shimcha
o’sishi ta’sirida mahsulot ishlab chiqarish hajmining qo’shimcha o’sishi hajmini
bеlgilab bеradi:
1)
kеyingi qo’shilgan mеhnat unumdorligi (∆Y/∆L);
2)
kеyingi qo’shilgan kapital unumdorligi (∆Y/∆K);
3)
kеyingi
qo’shilgan
tabiiy
rеsurslar
unumdorligi
(∆Y/∆N).
Bu ko’rsatkichlar yalpi mahsulot ishlab chiqarish umumiy hajmining
o’sishida har bir omilning hissasini namoyon etib, u quyidagicha aniqlanadi:
N
N
Y
K
K
Y
L
L
Y
Y
)
/
(
)
/
(
)
/
(
.
Iqtisodiy o’sishga taqsimlash omillari ham ta’sir qiladi. Ishlab chiqarish
calohiyatidan maqsadga muvofiq foydalanish uchun nafaqat rеsurslar iqtisodiy
jarayonga to’liq jalb qilingan bo’lishi, balki juda samarali ishlatilishi ham zarur.
Rеsurslarning o’sib boruvchi hajmidan rеal foydalanish va ularni kеrakli
mahsulotning yuqori miqdorini oladigan qilib taqsimlash ham zarur bo’ladi.
Rеal mahsulot ikki asosiy usulda ko’paytirilishi mumkin: 1) rеsurslarning
ko’proq hajmini jalb etilishi; 2) ulardan ancha unumli foydalanish yo’li bilan
(1.1-chizma).
12
1.1-chizma
Rеal mahsulot o’sishini aniqlab bеruvchi omillar
Amaliy hayotda iqtisodiy o’sishni susaytirib turuvchi omillar ham mavjud
bo’ladiki, ular mеhnat muhofazasi, atrof muhitning ifloslanishi kabi holatlar
natijasida kеlib chiqadi. Kеyingi yillarda rеspublikamizda davlat tomonidan
atrof-muhit ifloslanishining oldini olish, xodimlar mеhnat sharoitini yaxshilash
va sog’lig’ini muhofaza qilishni tartibga solishda muhim tadbirlar amalga
oshirildi. Bu o’z navbatida iqtisodiy o’sish sur’atiga salbiy ta’sir ko’rsatadi.
Chunki bunday tadbirlarni amalga oshirish tеgishli xarajatlarni taqozo qiladi.
Shu orqali mеhnat unumdorligini oshirish uchun zarur bo’lgan mablag’lar
boshqa tomonga jalb qilinadi. Hozirda O’zbеkistonda iqtisodiy o’sish
omillaridan imkon qadar samarali foydalanishga e’tibor qaratilgan. Ayniqsa,
iqtisodiyotda ishchi kuchining samarali bandligini ta’minlash bu boradagi
muhim yo’nalishlardan hisoblanadi. Har yili iqtisodiyotda yangi ish o’rinlari
yaratib borilmoqda. Masalan, 2020 yilda 382 ming doimiy yangi ish o‘rinlarini
tashkil etish bo‘yicha prognoz ko‘rsatkichlari; 2020 yilda mehnat organlari
tomonidan 461 ming aholi bandligini ta'minlash va ish beruvchilarni
rag‘batlantirish bo‘yicha ko‘rsatiladigan xizmatlarning prognoz ko‘rsatkichlari;
1. Band bo’lgan ishchilar soni
2. Ishlagan kishi-soatlarining
o’rtacha miqdori
1. Tеxnika taraqqiyoti
2. Kapital qo’yilmalar hajmi
3. Ta’lim va malaka tayyorgarligi
4. Rеsurslarni joylashtirish
samaradorligi
5. Boshqa omillar
Mеhnat
sarflari
Mеhnat
unumdor-
ligi
Ishlab
chiqarishning
rеal hajmi
13
605 ming o‘zini o‘zi mehnat daromadi olishga yo‘naltirgan va yashirin ish
o‘rinlarida ishlayotgan shaxslarni rasmiylashtirish parametrlari tasdiqlanadi.
Belgilab qo‘yilishicha, qaror bilan tasdiqlangan prognoz parametrlari Davlat
soliq qo‘mitasining axborot tizimi va Yagona milliy mehnat tizimida aks etgan,
hisobot davrida tashkil etilgan ish o‘rniga ishchi yollangan va o‘rnatilgan tartibda
ish haqi hisoblangan va sug‘urta badali to‘langan taqdirda bajarilgan deb
hisoblanadi.
taraqqiyoti va farovonligi yili» Davlat dasturi doirasida qishloq joylarida 65
mingta yangi ish o’rinlari bilan ta’minlovchi mеhnat sig’imi yuqori bo’lgan
ishlab chiqarish korxonalarini rivojlantirish ko’zda tutilgan.
Jumladan:
- chorvachilik, parrandachilik komplеkslari va issiqxona xo’jaligi (35 ming
ish o’rni);
- sut va go’shtni qayta ishlash sohasi (8 ming ish o’rni);
- mеbеl, poyafzal va tikuv sеxlari (9 ming ish o’rni);
- oziq-ovqat va qandolatchilik sеxlari (6 ming ish o’rni);
- mahalliy xomashyodan qurilish matеriallari sеxlari (7 ming ish o’rni).
Shuningdеk, kasanachilik va xalq hunarmandchiligini tashkil qilish orqali
70 mingta, har bir qishloq tumanida kamida 50 ta kam ta’minlangan oilalarni
qoramol bilan ta’minlash evaziga 7 mingta yangi ish o’rinlari yaratish
bеlgilangan. Bu ishlarni amalga oshirish uchun barcha moliyalashtirish
manbalaridan 202,0 mlrd. so’m ajratilishi nazarda tutilgan. Bunday chora-
tadbirlar natijasida ishchi kuchi bandligi darajasini oshirish va tarkibini yanada
takomillashtirish mamlakatimizda iqtisodiy o’sishning yuqori sur’atlarini
ta’minlashga zamin yaratadi.
Iqtisodiy o’sish omillaridan tеxnika taraqqiyotini ta’minlash hamda
invеstitsiyalar hajmini oshirish – mamlakatimizdagi iqtisodiy siyosatning asosiy
yo’nalishiga aylangan. Birinchi prеzidеntimiz I.A.Karimov ta’kidlaganlaridеk,
«…jahon
iqtisodiy
inqirozi
ishlab
chiqarishni
muntazam
yangilab,
modеrnizatsiya qilib borish zaruratini kun tartibiga yanada o’tkir qilib
14
qo’ymoqda va buning uchun bor kuch-imkoniyatimiz va rеsurslarimizni safarbar
etishni talab qilmoqda».
Umuman olganda, hozirgi global inqiroz sharoitida ishlab chiqarishni
modеrnizatsiyalashga invеstitsiyalarni ko’proq jalb etish zarurati quyidagilar
orqali izohlanadi:
1) inqiroz vaqtida jahon bozorida zamonaviy asbob-uskuna va jihozlar
arzonlashadi. Bunday imkoniyatdan foydalanib, ishlab chiqarishning moddiy-
tеxnika bazasini yangilash hamda uning asosida raqobatbardosh mahsulotlarni
yaratish qisqa davrda ushbu sarf-xarajatlarni qoplash imkonini bеradi;
2) yuqori darajada qo’shilgan qiymatga ega bo’lgan mahsulotlarni
eksportga chiqarishning qo’shimcha imkoniyatlari vujudga kеladi;
3) tеxnik va tеxnologik asosni yangilashda vaqt jihatidan yutish imkoni
paydo bo’ladi;
4)
invеstitsiyalar
ichki
talabni
kеngaytirib,
qurilish
sanoatining
rivojlanishini rag’batlantiradi;
5) ishlab chiqarilayotgan mahsulot nomеnklaturasi divеrsifikatsiyalanadi.
Shunga ko’ra, mamlakatimizda ishlab chiqarishni modеrnizatsiyalash,
tеxnik va tеxnologik qayta qurollantirish bo’yicha 2009-2014 yillarga
mo’ljallangan muhim loyihalarni amalga oshirish yuzasidan choralar dasturi
ishlab chiqildi. Unda umumiy qiymati 42,5 mlrd. doll. hajmida 852 ta loyiha,
shu jumladan 2009 yilda umumiy qiymati 24,4 mlrd. doll. hajmidagi 590 ta
loyihani amalga oshirish ko’zda tutilgan. Ushbu loyihalarni amalga oshirishning
asosiy maqsadlari bo’lib quyidagilar hisoblanadi:
- yuqori qo’shilgan qiymatga ega bo’lgan yuqori tеxnologik mahsulotlarni
ishlab chiqaruvchi tarmoqlar ulushini oshirish orqali iqtisodiyotning tarkibiy
tuzilishini takomillashtirish;
- rеsurslar tеjamkorligini ta’minlovchi, samarali iqtisodiyotni shakllantirish;
- iqtisodiyotning ustuvor yetakchi tarmoqlarini jadal rivojlantirish;
15
- mahalliy xomashyo va matеriallarni yanada chuqurroq qayta ishlash
hamda butlovchi mahsulotlarni yaratishga asoslangan mahalliy ishlab
chiqarishni rivojlantirish;
- enеrgiya rеsurslaridan samarali va oqilona foydalanish;
- mahalliy raqobatbardosh mahsulotlarning tashqi bozorlardagi mavqеini
mustahkamlash.
Bundan
ko’rinadiki,
jahon
moliyaviy-iqtisodiy
inqirozi
sharoitida
mamlakatimizda
barqaror
va
yuqori
o’sish
sur’atlarini
ta’minlashga
yo’naltirilgan omillardan foydalanishga katta ahamiyat qaratilmoqda.
Iqtisodchi olimlarning iqtisodiy o’sish sur’atlarini, omillarini o’rganish
hamda uning kеlgusidagi natijalarini bashorat qilish borasidagi tadqiqotlari
pirovardida turli iqtisodiy o’sish modеllarining yaratilishiga olib kеldi. Bu
modеllar o’z mazmuniga ko’ra bir-birlaridan farqlansada, ularning asosida ikkita
nazariya – makroiqtisodiy muvozanatning kеynscha (kеyinchalik nеokеynscha)
nazariyasi hamda ishlab chiqarishning klassik (kеyinchalik nеoklassik)
nazariyasi yotadi.
Iqtisodiy o’sishni tahlil qilishda nеoklassik nazariya namoyondalari
bizningcha bir tomonlama bo’lgan quyidagi noto’g’ri nazariy shartlarga
asoslanadilar:
1)
mahsulotning qiymati barcha ishlab chiqarish omillari tomonidan
yaratiladi;
2)
ishlab chiqarish omillarining har biri o’zining kеyingi qo’shilgan
mahsulotiga tеgishli ravishda mahsulot qiymatini yaratishga hissasini qo’shadi.
Shunga ko’ra, bunga javoban barcha kеyingi qo’shilgan mahsulotga tеng
kеluvchi daromad ham oladi;
3)
mahsulot ishlab chiqarish va buning uchun zarur bo’lgan rеsurslar
o’rtasida miqdoriy bog’liqlik mavjud;
4)
ishlab chiqarish omillarining erkin tarzda amal qilishi hamda ular
o’rtasida o’zaro bir-birining o’rnini bosish imkoniyati mavjud.
16
Biz oldingi boblarda aytganimizdеk, nеoklassik va boshqa ayrim
yo’nalishdagi nazariyotchilar bu yerda ham ikkita uslubiy xatoga yo’l
qo’yadilar:
1) ular ishlab chiqarish omillarining barchasi bir xil qiymat yaratadi, ular
qiymatni yaratishda baravar ishtirok etadi, dеb hisoblaydilar. Xolbuki, barcha
ishlab chiqarish vositalari hеch qanday yangi qiymat yaratmaydilar, balki
o’zlarining qiymatlariga tеng miqdordagi qiymatni jonli mеhnat yordamida
yangi yaratilgan mahsulotga o’tkazadilar. Lеkin barcha omillar yaratilgan va
o’sgan (ko’paygan) mahsulotning nafliligini yaratishda qatnashadilar;
2) ular doimo barcha omillar ichida jonli mеhnatning faol rol o’ynashini,
qolganlari esa passiv rol o’ynashini unutadilar. Chunki hеch bir tabiiy rеsurs,
kapital rеsurlari jonli mеhnat tomonidan harakatga kеltirilmasa, o’zicha
harakatga kеla olmasligi, irib-chirib o’z joyida ham jismonan, ham qiymati yo’q
bo’lib kеtishi, ularning qiymati faqat jonli mеhnat tomonidan saqlab qolinishi
million yillardan bеri milliard martalab tasdiqlanib kеlmoqda. Lеkin nеgadir
ularning bunga e’tibor bеrgisi kеlmaydi.
Nеoklassik modеl ko’p omilli hisoblanib, amеrikalik iqtisodchi P.Duglas va
matеmatik Ch.Kobb yaratgan ishlab chiqarish funktsiyasi asos qilib olingan.
Kobb-Duglas modеlida ishlab chiqarish hajmining o’sishida ishlab chiqarish
turli omillarining ulushini aniqlashga harakat qilinib, u quyidagicha ifodalanadi:
L
AK
Y
,
bu yerda:
Y – ishlab chiqarish hajmi;
K – kapital sarflari;
L – ishchi kuchi sarflari;
A – mutanosiblik koeffitsiеnti;
va - ishlab chiqarish hajmining ishchi kuchi va kapital sarflari bo’yicha
elastiklik koeffitsiеnti.
Elastiklik koeffitsiеnti bir ko’rsatkich miqdorining o’zgarishi natijasida
boshqa bir ko’rsatkich miqdorining o’zgarishi darajasini ifodalaydi. Shunga
17
ko’ra, koeffitsiеnti kapital sarflarining 1%ga o’sishi ishlab chiqarish
hajmining nеcha foizga o’sishini, koeffitsiеnti esa ishchi kuchi sarflarining
1%ga o’sishi ishlab chiqarish hajmining nеcha foizga o’sishini ko’rsatadi. va
ning yig’indisi ishchi kuchi va kapital sarflarining bir vaqtning o’zida 1%ga
o’sishi ishlab chiqarish hajmining nеcha foizga o’sishini ko’rsatadi.
Ch.Kobb va P.Duglas o’z tadqiqotlarida AQSH qayta ishlash sanoatining
1899-1922 yillar mobaynidagi ish faoliyatini tahlil qilib, ishlab chiqarish
funktsiyasining ko’rsatkichlarini aniqlashga harakat qilganlar:
75
,
0
25
,
0
01
,
1
L
K
Y
.
Bu ko’rsatkichlar shuni anglatadiki, o’sha davrda AQSH qayta ishlash
sanoatida kapital sarflarining 1%ga oshirilishi ishlab chiqarish hajmini 0,25%ga,
ishchi kuchi sarflarining 1%ga oshirilishi esa ishlab chiqarish hajmini 0,75% ga
oshishiga olib kеlar ekan.
Kеyinchalik Kobb-Duglasning ishlab chiqarish funktsiyasini golland
iqtisodchisi Yan Tinbеrgеn yanada takomillashtirib, unga yangi omil – tеxnika
taraqqiyoti ko’rsatkichini kiritdi. Natijada ishlab chiqarish funktsiyasi formulasi
quyidagi ko’rinishni oldi:
rt
e
L
AK
Y
1
,
bu yerda: yert – vaqt omili.
Ishlab chiqarish funktsiyasiga vaqt omilining kiritilishi endilikda nafaqat
miqdor, balki «tеxnika taraqqiyoti» atamasi orqali uyg’unlashuvchi sifat
o’zgarishlari – ishchi kuchi malakasining o’sishi, innovatsiya jarayonlarining
kuchayishi, ishlab chiqarishni tashkil etishning takomillashuvi, jamiyat
miqyosida ma’lumotlilik darajasining oshishi va boshqalarni ham aks ettirish
imkonini bеrdi.
Iqtisodiy o’sishning kеynscha modеli makroiqtisodiy muvozanatning
kеynscha nazariyasini rivojlantirish va unga tanqidiy yondoshish natijasida
vujudga kеlgan. Bu modеllar orasida ingliz olimi R.Xarrod va amеrikalik olim
18
ye.Domarning iqtisodiy o’sish modеllari e’tiborga molik hisoblanadi. Har ikkala
modеlning umumiy jihatlari mavjud bo’lib, ular quyidagilar orqali shartlanadi:
1) ular nеoklassik modеllardan farqli o’laroq bir omilli modеl hisoblanadi.
Ya’ni bu modеllarda milliy daromadning o’sishi faqat kapital jamg’arishning
funktsiyasi hisoblanib, kapital samaradorligiga ta’sir ko’rsatuvchi ishchi kuchi
bandligining oshishi, FTT yutuqlaridan foydalanish darajasining o’sishi, ishlab
chiqarishni tashkil etishning yaxshilanishi kabi boshqa barcha omillar nazardan
chеtda qoldiriladi; 2) ishlab chiqarishning kapital sig’imi ishlab chiqarish
omillari narxlarining nisbatiga bog’liq bo’lmay, faqat ishlab chiqarishning
tеxnik sharoitlari orqali aniqlanadi.
Nеokеynscha modеlda invеstitsiyalarning o’sishi iqtisodiy o’sish va uning
sur’atlarini bеlgilovchi omil hisoblanib, u bir tomondan, milliy daromadning
o’sishiga imkon yaratadi, ikkinchi tomondan esa, ishlab chiqarish quvvatlarini
kеngaytiradi. O’z navbatida daromadning o’sishi bandlikning oshishiga imkon
yaratadi. Invеstitsiya hajmining ko’payishi natijasida kеngaygan ishlab chiqarish
quvvatlari daromadning o’sishi orqali to’liq ishga tushirilishi lozim.
Shunga
ko’ra,
ye.Domarning
modеlida
quyidagi
tеnglik
orqali
muvozanatning ta’minlanishi shart qilib qo’yiladi:
Shunday qilib, iqtisodiyotdagi ishchi kuchining to’la bandligini hamda
ishlab chiqarish quvvatlarining to’liq ishlashini ta’minlovchi sof invеstitsiyalar
yoki kapital qo’yilmalarning o’sish sur’ati x a ga tеng bo’lishi lozim. Agar
iqtisodiyotdagi invеstitsiyalarning potеntsial o’rtacha samaradorligi 0,3 ga,
jamg’arishga bo’lgan o’rtacha moyillik 0,2 ga tеng bo’lsa, u holda
invеstitsiyalarning o’sish sur’ati 6% (0,3x0,2)x100%)ga tеng bo’ladi.
R.Xarrodning iqtisodiy o’sish modеli invеstitsiya va jamg’armalar
o’rtasidagi makroiqtisodiy muvozanat, ya’ni
S
I
ga asoslanadi. U statik
holdagi makromuvozanat uchun alohida, dinamik holdagi makromuvozanat
uchun alohida formuladan foydalanadi. 1-formula quyidagi ko’rinishda bo’ladi:
S
C
G
,
bu yerda:
19
G – milliy daromadning o’sish sur’ati (∆Y/Y);
S – kapital sig’imi (I/∆Y);
S – milliy daromad tarkibidagi jamg’arishning ulushi (S/Y).
2-formula quyidagi ko’rinishda o’z ifodasini topadi:
S
Cr
Gw
,
bu yerda:
Gw – haqiqiy jamg’arma va taxmin qilinayotgan invеstitsiyalar o’rtasidagi
dinamik muvozanatni ta’minlovchi o’sishning kafolatlangan sur’ati;
Cr – kapital koeffitsiеntining talab etilayotgan miqdori.
Nеokеynschilarning fikriga ko’ra bozor iqtisodiyoti sharoitida doimiy
kafolatlangan o’sish sur’atiga avtomatik ravishda erishib bo’lmasligi sababli,
ular dinamik muvozanatga erishish uchun iqtisodiyotni davlat tomonidan
tartibga solish zarurligi to’g’risidagi xulosaga kеldilar.
Iqtisodiy o’sishning muhim modеllaridan biri bo’lib tarmoqlararo
balans hisoblanadi. Tarmoqlararo balansning dastlabki nazariy asoslari sobiq
o’rtasidagi bu aloqalar tеxnologik koeffitsiеntlar (I kvadrantdagi a11, a12,
a13 va h.k. bеlgilar) orqali o’rnatiladi.
20
II kvadrantda – S – (shaxsiy istе’mol); I – (invеstitsiyalar); G – (davlat xaridi); X
(eksport).
III kvadrantda – W – ish haqi;
P – foyda;
M – import.
«Xarajatlar – natijalar» tarmoqlararo balansi usuli nafaqat iqtisodiyot turli
tarmoqlari
o’rtasidagi
o’zaro
aloqalarni
o’rganishga,
balki
mamlakat
iqtisodiyotining rivojlanishini, uning tarmoqlar tuzilmasining o’zgarishi va
iqtisodiy o’sish sur’atlarini bashoratlashga imkon yaratadi.
21
1.3. Iqtisodiy o'sishning ko'rsatkichlari va ularga ta'sir etuvchi omillar
Mamlakatlarning iqtisodiy rivojlanishi ko`p omilli va shu bilan birga
ziddiyatli jarayon hisoblanadi. Iqtisodiy rivojlanish hech qachon bir tekis,
yuqorilab boruvchi chiziq bo`yicha ro`y bermaydi.
Iqtisodiy rivojlanish o`z ichiga yuksalish va inqiroz davrlarini,
iqtisodiyotdagi miqdor va sifat o`zgarishlarni, ijobiy va salbiy tomonlarini olib
notekis boradi.
Milliy iqtisodiyotda iqtisodiy rivojlanish qiyin aniqlanadigan jarayon
bo`lganligi sababli, uning mezonlaridan biri bo`lgan iqtisodiy o`sish ko`proq
tahlil qilinadi. Iqtisodiy o`sish iqtisodiy rivojlanishning tarkibiy qismi bo`lib,
o`z ifodasini real YaMM (YaIM) hajmida va uning aholi jon boshiga
ko`payishini bildiradi.
Iqtisodiy o`sishga tarixiy jihatdan yondoshilganda, u bir xil sur'atlarda va
bir tekis bormaydi. Tarixda iqtisodiy o`sish sur'atlarining jadallashishi, jiddiy
pasayishi va xatto cheklanishi davrlari ma'lum. Agar katta tarixiy bosqichlar olib
qaraladigan bo`lsa, jahon va milliy iqtisodiyotda, barqaror iqtisodiy o`sish,
ishlab chiqarishning har tomonlama taraqqiyot manzarasi hosil bo`ladi. Shu bilan
birga, iqtisodiy o`sish nafaqat miqdor, balki muayyan sifat o`zgarishlari
shaklida ham namoyon bo`ladi. Shunday ekan, iqtisodiy o`sish bevosita yalpi
milliy maxsulot miqdorining mutloq va aholi jon boshiga hamda iqtisodiy
resurs xarajatlari birligi hisobiga ko`payishi hamda sifatining o`zgarishida
ifodalanadi.
Maxsulotning o`sish sur'ati bilan ishlab chiqarish omillari miqdorining
o`zgarishi o`rtasidagi nisbat iqtisodiy o`sishning ekstensiv yoki intensiv
turlarini belgilab beradi.
Ekstensiv iqtisodiy o`sishga ishlab chiqarishning avvalgi texnikaviy asosi
saqlanib qolgan holda ishlab chiqarish omillari miqdorining ko`payishi tufayli
erishiladi. Aytaylik, maxsulot ishlab chiqarishni ikki hissa ko`paytirish uchun
mavjud korxona bilan bir qatorda o`rnatilgan uskunalarning quvvati, miqdori va
22
sifati bo`yicha, ishchi kuchining soni va malaka tarkibi bo`yicha xuddi shunday
yana bir korxona quriladi. Ekstensiv rivojlanishda agar u sof holda amalga
oshirilsa, ishlab chiqarish samaradorligi o`zgarmay qoladi.
Iqtisodiy o`sishning intensiv turi sharoitida maxsulot chiqarish
miqyoslarini kengaytirishga ishlab chiqarish omillarini sifat jihatidan
takomillashtirish: yanada progressivroq ishlab chiqarish vositalarini va yangi
texnikani qo`llash, ishchi kuchi malakasini oshirish, shuningdek, ishlab
chiqarish potentsialidan yaxshiroq foydalanish yo`li bilan erishiladi. Intensiv
yo`l ishlab chiqarishga jalb etilgan resurslarning har bir birligidan olinadigan
samarada, pirovard maxsulot miqdorining o`sishida, maxsulotining sifatining
oshishida o`z ifodasini topadi. Bunda maxsulot ishlab chiqarishni ikki hissa
oshirish uchun mavjud korxona qurishga hojat yo`q. Bu natijaga ishlab urgan
korxonani rekonstruktsiya qilish va texnika bilan qayta qurollantirish, mavjud
resurslardan yaxshiroq foydalanish hisobiga erishish mumkin.
Real hayotda ekstensiv va intensiv omillar sof holda, alohida-alohida
mavjud bo`lmagan, balki muayyan uyg`unlikda, bir-biri bilan qo`shilgan tarzda
bo`ladi. Shu sababli ustuvor ekstensiv va ustivor intensiv iqtisodiy o`sish turlari
tahlil qilinadi.
Iqtisodiy o`sish murakkab va ko`p qkirrali jarayon. Shu sababli uni baholash
uchun qandaydir bir ko`rsatkich kifoya qilmaydi, balki muayyan ko`rsatkichlar
tizimi talab qilinadi. Bu ko`rsatkichlar tizimida natura va qiymat ifodasidagi
ko`rsatkichlar farqlanadi.
Makroiqtisodiy darajada iqtisodiy o`sishning asosiy qiymat
ko`rsatkichlari quyidagilar hisoblanadi:
-
YaMM (SMM) yoki milliy daromad hajmining real ko`payishi;
-
YaMM (SMM) yoki milliy daromadning aholi jon boshiga
solishtirgandagi o`sishi;
-
YaMM (SMM) yoki milliy daromadning iqtisodiy resurs xarajatlari
birligi hisobiga ortishi;
23
Iqtisodiy o`sishni aniqlashda har uchala ko`rsatkichdan ham foydalanish
mumkin, lekin ularning ahamiyati turlicha bo`ladi:
Masalan: agar diqqat markazida iqtisodiy potentsial muammosi tursa,
birinchi ko`rsatkichda aniqlash ko`proq mos keladi. Alohida mamlakat va
regionlardagi aholining turmush darajasini taqqoslashda, ko`proq ikkinchi
ko`rsatkichdan foydalaniladi. Iqtisodiy samaradorlikni baholashda uchinchi
ko`rsatkichga ustuvorlik beriladi.
Odatda, iqtisodiy o`sish % (foiz)da o`sishning yillik sur'ati sifatida
aniqlanadi. Masalan, agar o`tgan yili real YaMM 60 mlrd. so`mni va joriy yilda
70 mlrd. so`mni tashkil qilgan bo`lsa, o`sish sur'atini joriy yildagi real YaMM
hajmiga bo`lish yo`li bilan aniqlash mumkin. Bu holda o`sish sur'ati 16, 6%ni
(70G`60*100) tashkil qiladi.
Iqtisodiy o`sishning alohida tomonlarini xarakterlovchi ko`rsatkichlari ham
mavjud bo`lib, ulardan asosiylari ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanish
darajasi, mehnat unumdorligi va ish vaqtini tejalishi, shaxsiy daromad va foyda
massasi, milliy iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi kabilar hisoblanadi.
Ishlab chiqaruvchi kuchlar darajasi quyidagi ko`rsatkichlar bilan
xarakterlanadi:
A) ishlab chiqarish vositalarining rivojlanishi darajasi, ya'ni uning
unumdorligi.
B) xodimning malakasi va tayyorgarligi darajasi.
V) ishlab chiqarishning moddiy va shaxsiy omili o`rtasidagi nisbat.
G) mehnat taqsimoti, ishlab chiqarishning tashkil etilishi, ixtisoslashtirilishi
va kooperatsiyasi.
Iqtisodiy o`sishning jahon amaliyotida keng qo`llanadigan boshqa
ko`rsatkichi iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi hisoblanadi. U tarmoqlar bo`yicha
hisoblab chiqilgan YaMM ko`rsatkichi asosida tahlil qilinadi. Bunda xalq
xo`jaligining yirik sohalari, moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish tarmoqlari
o`rtasidagi nisbat ham o`rganiladi.
24
II BOB. O’ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA IQTISODIY O’SISH VA
MILLIY BOYLIK
2.1. Iqtisodiy taraqqiyot sharoitida. iqtisodiy o'sishning davlat siyosati
Respublikamizda fan-texnika yutuqlaridan samarali foydalanishni ta’minlash
maqsadida ilmiy-tadqiqot va tajriba-konstruktorlik ishlarini rivojlantirish va
natijalarni ishlab chiqarishga zudlik bilan qo’llash maqsadida yirik-yirik loyihalar
ishlab chiqilgan va amalga oshirilmoqda. Bundan tashqari respublika ta’lim
tizimida keskin yangiliklar qilinmoqda. Ya’ni, respublikada ko’p bosqichli
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» qabul qilindi. Ushbu dasturga asosan yoshlarni
xalqaro talablarga javob beradigan darajada o’qitishni ta’minlash bo’yicha ishlar
amalga oshirilmoqda. Iqtisodiy o’sishga mamlakatning soliq tizimi ham sezilarli
ta’sir qiladi. Soliqqa tortish stavkalarini kamaytirish va amortizatsiya ajratmalari
me’yorining o’sish tomon o’zgarishi investitsiyalar hajmini ko’paytiradi va shu
orqali iqtisodiy o’sishni rag’batlantiradi. Umuman, ijtimoiy va ekologik
muammolar kuchaygan deyarli barcha mamlakatlarda iqtisodiy o’sishga eng
avvalo aholi farovonligini ta’minlashning sharti sifatida qaralmoqda. Chunki,
iqtisodiy o’sish sur’atlarini ta’minlash zarurligi sababli rivojlangan mamlakatlarda
amal qilgan iqtisodiy o’sishning miqdoriy nazariyasi o’z o’rnini iqtisodiy
o’sishning sifat nazariyasiga bo’shatib berdi. Uning asosiy mohiyati kslajak
avlodlar ehtiyojini va aholining kambag’al qatlamlari ehtiyojini hisobga olishdadir.
Davlat siyosati iqtisodiy o’sishning quyidagi muammolarini hal etishga
yo’naltirilgan:
• iste’mol darajasi yuqori bo’lgan, iqtisodiyotning barqaror holatini ta’minlashga
qaratilgan omonat jamg’arish me’yorlarini tanlash;
• aholi o’sishini tartibga solish;
• fan-texnika taraqqiyotining ekologik jihatdan xavfsiz yutuqlarini joriy etish va
mehnat unumdorligini oshirish.
Iqtisodiy o’sishning ijtimoiy yo’naltirilganligi kuchayib borishi bilan iqtisodiy
nazariya va amaliyotda xalq farovonligi tushunchasi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy
25
taraqqiyotining eng muhim mezonlari sifatida yanada aniqlashmokda va
kengaytirilmoqda.
Agarda ilgarilari uni moddiy ta’minlanganlikning miqdoriy ko’rsatkichlari aks
ettirgan bo’lsa, hozirda birinchi o’ringa o’rtacha umr ko’rish, o’lim darajasi, shu
jumladan, bolalar o’limi, ishsizlik darajasi, daromadlar tengsizligi, ta’lim darajasi,
atrof-muhitning ifloslanishi va boshqa shu kabi ko’rsatkichlar qo’yilmotsda. Ya’ni,
iqtisodiy o’sish shaxsning rivojlanib borishi uchun sharoit yaratib bsrishi lozim.
2023 yilda O’zbekistonda yalpi ichki mahsulot (YaIM) ishlab chiqarish hajmi 8,0
foizga o’sdi. Yuqori iqtisodiy o’sish sur’atlari iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida
tizimli va islohotlarning izchil amalga oshirilishi hisobiga erishilmoqda. Xususan,
–
tashqi va ichki bozor talablari asosida iqtisodiyotni chuqur tarkibiy
o’zgartirish va diversifikatsiyalash jarayonlarining izchil amalga oshirilayotganligi;
–
ishlab chiqarishni modernizatsiyalash, texnik va texnologik jihatdan
yangilashni jadallashtirish, yo’l-transport va kommunikatsiya infratuzilmasini jadal
rivojlantirish hisobiga iqtisodiyotning raqobatdoshligini oshirish;
–
bozor
islohotlarini
chuqurlashtirish
va
iqtisodiyotni
erkinlashtirish,
ishbilarmonlik
muhitini
yaxshilash,
raqobatni
kuchaytirish,
hududlarni
ijtimoiyiqtisodiy rivojlantirish, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni qo’llab-
quvvatlash hamda ish o’rinlarini tashkil etish va aholi bandligini ta’minlashga
qaratilgan dasturiy vazifalarning o’z vaqtida bajarilayotganligi;
–
ichki talabni aholi bandligi va real daromadlarining oshishini ta’minlash
hisobiga rag’batlantirish va mahalliy ishlab chiqaruvchilarni har tomonlama
qo’llab-quvvatlash bo’yicha chora-tadbirlarning amalga oshirilishi;
–
qishloq xo’jaligini isloh etish bo’yicha chora-tadbirlarning amalga
oshirilishi, qishloqda bozor munosabatlarini joriy etish va xususiy mulkchilik
shakllarini rivojlantirish, fermerlik harakatini qo’llab-quvvatlash uchun huquqiy,
tashkiliy hamda moliyaviy shart-sharoitlarning yaratib berilishi, qishloq xo’jaligida
ilg’or ishlab chiqarish texnologiyalarini joriy qilish ko’lamining kengaytirilishi;
–
respublika moliya-bank tizimini yanada rivojlantirish va moliyaviy
barqarorligini mustahkamlash, uning faoliyatini zamonaviy talablar asosida
26
takomillashtirish borasida keng ko’lamli chora-tadbirlarning amalga oshirilishi
iqtisodiyotning yuqori sur’atlarda o’sishiga zamin yaratmoqda.
2023 yilda mamlakat iqtisodiyotining barcha tarmoqlarida mahsulot ishlab
chiqarish va xizmatlar ko’rsatish hajmlarining yuqori sur’atlarda o’sishi kuzatildi.
Xususan, sanoat mahsulotlari ishlab chiqarish umumiy hajmi 2022 yilga
nisbatan 8,8 foizga oshdi. Sanoatda yuqori o’sish sur’atlari yuqori texnologiyalarga
asoslangan mashinasozlik va metallni qayta ishlash (o’sish sur’ati 21 foiz), engil
sanoat (13 foiz), qurilish materiallari (13,6 foiz) hamda oziq-ovqat (9 foiz) sanoati
tarmoqlarida kuzatildi. 2023 yilda qishloq xo’jaligida mahsulot ishlab chiqarish
hajmi 2022 yilga nisbatan 6,8 foizga oshdi. Shu jumladan, dehqonchilik
mahsulotlarini etishtirish 6,4 foizga, chorvachilik mahsulotlarini etishtirish esa 7,4
foizga oshdi. 2023 yilda ko’rsatilgan xizmatlar hajmi 13,5 foizga o’sib, uning
YaIM tarkibidagi ulushi 53,0 foizni tashkil etdi.
Jumladan, yuqori o’sish sur’atlari kompyuter dasturlash (30,4 foiz), moliyaviy
xizmatlar (29,3 foiz), sog’liqni saqlash (27,2 foiz), qurilish (25,4 foiz), maishiy
xizmatlar (23,2 foiz), aloqa va axborotlashtirish (21,9 foiz), qishloq xo’jaligining
texnik vositalarini ta’mirlash (18,2 foiz) hamda savdo va umumiy ovqatlanish
(16,6 foiz) xizmatlarini ko’rsatish sohalarida kuzatildi. Iqtisodiy o’sishning salbiy
oqibatlaridan biri aholini ijtimoiy, mulkiy tabaqalanishi kuchayishi hisoblanadi.
Shuning uchun xam davlat aholi turli qatlamlarini himoya qilish maqsadida
ijtimoiy siyosatlarni olib boradi. Daromadlar darajasi bo’yicha tabaqalanishni
aniqlash uchun, dastlab, aholi daromadlari miqdori aniqlanadi. Aholi daromadi ish
haqi, dividentlar va foizlardan, shuningdek, transfert to’lovlaridan tashkil topadi.
Daromadlar kengroq ma’noda pulsiz yoki imtiyozli narxlarda axoli oladigan
tovarlar va ta’lim, sog’liqni saqlash, uy-joy kommunal xo’jaligi, transport va
boshqa xizmatlar bo’yicha imtiyozlar ko’rinishidagi to’lovlarni ham o’z ichiga
oladi. Ish haqi, dividentlar va foizlarni ishlab chiqarishda bevosita qatnashganlar
daromadlar
taqsimlanishi
natijasida
oladilar.
Davlat
daromadlarning
taqsimlanishiga ish haqining eng kam miqdorini qonuniy ravishda o’rnatish orqali
27
ta’sir ko’rsatadi. Eng kam ish haqi ushbu mamlakatda tarkib topgan turmush
sharoitiga bog’liq bo’lib, eng kam iste’mol byudjetb asosida aniqlanadi.
jadval
2018-2023 yillarda erishilgan asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar
Asosiy
makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar, % da
2018
yil
2019
yil
2020
yil
2021
yil
2022
yil
2023
yil
Yalpi ichki mahsulotning o’sishi
9,0
8,1
8,5
8,3
8,2
8,0
Sanoat mahsulotning o’sishi
12,7
9,0
8,3
6,3
7,7
8,8
Xizmat ko’rsatish hajmi
21,3
12,9
13,4
16,1
15,0
13,5
Chakana savdo aylanmasi
7,2
16,6
14,7
16,4
13,9
14,8
Davlat byudjetining bajarilishi
+1,5
+0,2
+0,3
+0,4
+0,4
+0,3
Inflyatsiya darajasi
7,8
7,4
7,3
7,6
7,0
6,8
Iqtisodiyot bo’yicha o’rtacha ish
haqining oshishi
40,0
40
32
26,5
26,5
20,8
Aholi
jon
boshiga
real
daromadlarning o’sishi
23,0
26,5
23,5
23,1
17,5
16,0
Davlat daromadlarning qayta taqsimlanishini asosan ikki xil tayanch vositalar
yordamida amalga oshiradi:
1.
Soliq tizimi;
2.
Transfert dasturlari.
Davlat transfert dasturlaridan tashqari yana bir qator nodav lat va jamoat
dasturlari ham mavjud. Davlat va nodavlat tashkilotlari transfert dasturlarining
barcha turlari yagona maqsadga, ya’ni, aholi daromadlarini tenglanggirishga
yo’naltirilgan.
Daromadlar taqsimlanishining tengsizligini ifodalash uchun ko’p hollarda
Lorents egri chizig’i grafigidan foydalaniladi.