IQTISODIYOT FANINING JAMIYAT TARAQQIYOTIDAGI O’RNI
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
44
Faytl hajmi
1,4 MB
IQTISODIYOT FANINING JAMIYAT TARAQQIYOTIDAGI O’RNI
REJA:
Kirish.
I-BOB. IQTISODIYOT FANI VUJUDGA KELISHINING ASOSIY
BOSQICHLARI. IQTISODIYOT NAZARIYASINING PREDMETI
VA USLUBI.
1.1. Iqtisodiyot fanining vujudga kelishi va tarixi;
1.2. Iqtisodiyot fanlarining ijtimoiy fanlar bilan aloqadorligi;
1.3. Iqtisodiyot fanining taraqqiyot bosqichlari;
II- BOB. IQTISODIY TARAQQIYOTNING UMUMIY ASOSLARI.
2.1. Iqtisodiyot nazariya fanining predmeti va vazifalari;
2.2. Iqtisodiyot nazariyaining fan sifatida shakllanishi;
Xulosa.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
Kirish
Mamlakatimiz bundan yigirma bir yil oldin o‘zmustaqilligini e’lon qilib, tarixiy tara
qqiyotining yangi bosqichiga qadam qo‘ydi. Bu yillar davomida bosib o‘tgan murakkab,
shu bilan birga, sharafli yo‘limizga nazar tashlar ekanmiz, O‘zbekistonning o‘tgan davr
mobaynida iqtisodiy va ijtimoiy
rivojlanish borasida erishgan
marra va natijalarini xolisona baholash zarurati
mavjud ekanini har bir
sog‘lom
fikrlaydigan inson chuqur anglaydi.
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoev raisligida 19 yanvar` kuni
ma'naviy-ma'rifiy ishlar tizimini tubdan takomillashtirish, bu borada davlat va jamoat
tashkilotlarining hamkorligini kuchaytirish masalalari bo'yicha videoselektor yig'ilishi
o'tkazildi.
Jahon tarixiga nazar solsak, har bir xalq avvalo ma'naviy birlashuvi, milliy g'oyasi bilan
yuksalgan. Bugun yangi hayot qurish, rivojlangan davlatlar qatoriga chiqish yo'lidan
borayotgan mamlakatimizda ham milliy g'oya masalasi juda muhim ahamiyatga ega.
So'nggi yillarda bu borada qator qarorlar qabul qilindi. Respublika ma'naviyat va
ma'rifat kengashi raisi Prezident ekani belgilab qo'yildi. Kengashning hududiy bo'limlariga
mas'ullik hokimlar zimmasiga yuklatildi. Bu o'zgarish ma'naviy-ma'rifiy ishlarni davlatimiz
siyosatida yanada yuksak o'ringa ko'tardi.
– Agar jamiyat hayotining tanasi iqtisodiyot bo'lsa, uning joni va ruhi ma'naviyatdir, –
dedi Shavkat Mirziyoev yig'ilishda. – Biz yangi O'zbekistonni barpo etishga qaror qilgan
ekanmiz, ikkita mustahkam ustunga tayanamiz. Birinchisi – bozor tamoyillariga asoslangan
kuchli iqtisodiyot. Ikkinchisi – ajdodlarimizning boy merosi va milliy qadriyatlarga
asoslangan kuchli ma'naviyat.
Yaqinda bo'lib o'tgan yirik tadbirlar – davlatimiz rahbarining Oliy Majlisga
Murojaatnomasi, O'zbekiston yoshlarining birinchi forumi hamda Xavfsizlik kengashining
kengaytirilgan yig'ilishida ma'naviyat yo'nalishidagi dolzarb vazifalar belgilab berildi.
Chunki bu borada echimini kutib turgan, o'zgarishlar shamoli kirib bormagan masalalar
ko'p. Milliy g'oyaning mohiyatini to'liq anglab etmagan, eski mafkurani tasavvur qilib,
bunga yuzaki qaraydiganlar ham yo'q emas. Shu bois Prezident mamlakatimiz
mafkurasining asosiy g'oyasini ta'kidlab o'tdi:
– Biz yaratayotgan yangi O'zbekistonning mafkurasi ezgulik, odamiylik, gumanizm
g'oyasi bo'ladi. Biz mafkura deganda, avvalo, fikr tarbiyasini, milliy va umuminsoniy
qadriyatlar tarbiyasini tushunamiz. Ular xalqimizning necha ming yillik hayotiy tushuncha
va qadriyatlariga asoslangan, – dedi davlatimiz rahbari.
Ma'lumki, bugun dunyoda keskin kurash va raqobat hukm surmoqda, manfaatlar
to'qnashuvi kuchaymoqda. Globallashuv jarayonlari insoniyat uchun beqiyos yangi
imkoniyatlar bilan birga kutilmagan muammolarni ham keltirib chiqarmoqda. Milliy o'zlik
va ma'naviy qadriyatlarga qarshi tahdid va xatarlar tobora ortmoqda. Faqat o'zini o'ylash,
mehnatga, oilaga engil qarash, iste'molchilik kayfiyati turli yo'llar bilan odamlar, ayniqsa,
yoshlar ongiga ustamonlik bilan singdirilyapti.
Terrorizm, ekstremizm, transmilliy va kiber-jinoyatchilik, odam savdosi, narkotrafik
kabi tahdidlar xavfi oshib bormoqda. Ba'zi hududlarda atayin beqarorlik yuzaga keltirilib,
norozilik kayfiyati avj oldirilmoqda.
Bunday tahlikali vaziyatda hushyor va ogoh bo'lib, xalqimizning tinchligi,
mamlakatimiz manfaatlarini o'ylab yashash zarur.
Davlatimiz rahbari loqaydlik va beparvolik eng katta xavf ekanini, bugun uchrayotgan
ijtimoiy muammolarni kamaytirish uchun nuroniylar tarbiyasi, jamoatchilik nazorati
etishmayotganini ta'kidladi.
Yig'ilishda qayd etilganidek, ijtimoiy-ma'naviy muhitni ilmiy asosda tahlil qilishni
davrning o'zi talab etmoqda. Jamiyatimizda ma'naviy-ma'rifiy ishlar shunday asosda yo'lga
qo'yilmagani uchun ham kutilgan natijani bermayapti.
Shuning uchun Respublika Ma'naviyat va ma'rifat markazi ishini tanqidiy o'rganib
chiqib, faoliyatini tubdan takomillashtirish zarurligi aytildi.
Prezidentimiz ushbu markazning “Ma'naviyat targ'ibotchisi” o'quv muassasasi
negizida Ijtimoiy-ma'naviy tadqiqotlar institutini tashkil etish taklifini bildirdi.
Yig'ilishda ma'naviy-ma'rifiy ishlarni sifat va mazmun jihatidan yangi bosqichga
ko'tarish chora-tadbirlari belgilandi.
Ma'lumki, hozirgi paytda ma'naviyat targ'iboti bilan o'nlab tashkilotlar shug'ullanadi.
Lekin, ularning faoliyati aniq muvofiqlashtirilmayotgani, yagona tizimga birlashmagani
sababli bir-birini takrorlash holatlari kuzatilmoqda.
Bundan buyon Respublika Ma'naviyat va ma'rifat markazi barcha hududiy
kengashlarning, vazirlik, idora va tashkilotlarning ma'naviy-ma'rifiy faoliyatini
muvofiqlashtirib borishi belgilandi.
Markaz va uning tizimidagi tashkilotlarning moddiy-texnik ta'minoti keskin
kuchaytiriladi. Uning faoliyati ilmiy tadqiqot va targ'ibot-tashviqot yo'nalishlarida qayta
tashkil qilinadi.
Tarbiyada tanaffus bo'lmaydi, deydi xalqimiz. Lekin, ma'naviy-ma'rifiy ishlardagi
uzviylik hozircha bunday emas. Bu borada bog'cha, maktab, oliy ta'lim, mahalla – har biri
alohida ish olib boryapti.
Shu bois ma'naviy-ma'rifiy ishlarning yagona tizimini yaratish, xususan, o'g'il-qizlarni
bolaligidanoq bilimli va fazilatli etib tarbiyalash, buning uchun maktabgacha ta'lim
muassasalariga metodik yordam ko'rsatish muhimligi ta'kidlandi.
Shuningdek, maktablar, o'rta maxsus va oliy ta'lim dargohlarida ma'naviy-ma'rifiy
ishlar samaradorligini oshirish bo'yicha ko'rsatmalar berildi. Barcha oliygoh va ularning
filiallarida mavjud shtat birliklari doirasida yoshlar masalalari va ma'naviy-ma'rifiy ishlar
bo'yicha prorektor lavozimi joriy etilishi aytildi.
Mahallalarda ijtimoiy-ma'naviy muhit barqarorligini ta'minlash masalalariga alohida
e'tibor qaratildi. “Bir ziyoli – bir mahallaga ma'naviy homiy” tamoyili asosida har bir
mahallaga professor-o'qituvchi va taniqli ziyolilar biriktirilishi ma'lum qilindi. Shuningdek,
Toshkent shahar nuroniylarining tarbiyasi og'ir, ishsiz yoshlarga ko'maklashish bo'yicha
tashabbusi qo'llab-quvvatlandi.
Hududlar markazida namunaviy loyiha asosida ma'naviyat va ma'rifat maskanlarini
barpo etish, mahalliy byudjetlar hisobidan sohaga qo'shimcha shtatlar ajratish bo'yicha
ko'rsatma berildi.
Darhaqiqat,samarali iqtisodiyot bizning nafaqat bugungi, balki ertangi hayotimiz, hoz
irgi va kelajakdagi farovonligimizdir.
Iqtisodiy fanlarni o’rganishga intilish kuchaydi. Chunki har bir kishi biladiki,
farovon hayot kechirish uchun daromad topish zarur. Buning uchun avvalo, iqtisodiyotni,
iqtisodiy masalalarni yaxshi bilish zarur bo’lsa, ikkinchidan ro’y berayotgan qiyinchiliklar,
muammolarni hal etish uchun ham iqtisodiyotni, uning sir-asrorlarini mukammal bilmoq
talab qilinadi.
Ma’lumki, iqtisodiy hayotda doimo yangi-yangi muammolar, savollar vujudga kelib
turadi. Masalan, qanday qilib millionlab kishilarning faoliyati muvofiqlashtiriladi? Hozirgi
murakkab, mislsiz turli-tuman ne’matlar ishlab chiqarilayotgan bir paytda inflyatsiyani
qanday qilib tugatish mumkin? Inqirozdan chiqishning qanaqa yo’llari bor? Iqtisodiyotda
tushkunlikni to’xtatgach, uni rivojlantirish uchun qanday yo’l tutish mumkin va hokazo.
Iqtisodiy ta’limotlar tarixi (ITT) iqtisodiy fanlar tizimida alohida o‘rin tutadi. U
iqtisodiy nazariyani to‘ldiradi va mustaqil fan sifatida iqtisodchi mutaxassislarni
tayyorlashda, ularning iqtisodiy bilim, malakasini oshirishda katta rol o‘ynaydi. Ayniqsa,
hozirgi davrda iqtisodiyot har bir inson hayotiga jo‘shqinlik bilan kirib bormoqda va
odamlar iqtisodiyot to‘g‘risida imkoni boricha ko‘proq bilishga intilmoqdalar. Shu
maqsadda respublikamizda umumiy o‘rta ta’lim maktablarida ham «Iqtisodiyot asoslari»
fani o‘tilmoqda Iqtisodiy ta’limotlar iqtisodiyotda sodir bo‘ladigan jarayonlarni passiv aks
ettirmaydi, balki ularga muayyan ta’sir ko‘rsatish yo‘li bilan ijtimoiy rivojlanishning
tezlashishiga yoki sekinlashishiga olib keladi. Har bir davrda u yoki bu mamlakatda ayrim
shaxslar, olim yoki hokimlar tomonidan shunday iqtisodiy ahamiyatga molik fikr, g‘oya,
nazariya, konsepsiyalar ilgari surilgan va amalga oshirilganki, bir holda shular tufayli davlat
va xalqlar ravnaq topgan, ba’zida esa tushkunlikka uchragan. Hammaga ma’lumki,
ko‘pchilik konsepsiyalar davlatlarning iqtisodiy dasturlari asosi hisoblanib kelindi.
Masalan, bizga bugun yangidek tuyulgan bozor iqtisodiyoti to‘g‘risidagi fikrlar A.Smit
tomonidan 1776 yili chop etilgan «Xalqlar boyligi» asarida asosan to‘la tahlil etib
berilgan.Uzoq o‘tmishdagi ko‘pgina o‘gitlar, hayotiy tajribalar, allomalarning fikri va
g‘oyalari hozirgi kunda asqotmoqda, ularni o‘rganish va eng muhimi hayotga tatbiq etish
zarur.Taniqli davlat arbobi Uinston Cherchill (1874-1965) «Qayerga borishimizni bilish
uchun, qayerdan chiqqan ekanligimizni bilishimiz kerak», deb aytgan edi. Bu g‘oya
nihoyatda ahamiyatli bo‘lib, bosib o‘tilgan yo‘lni to‘g‘ri baholash va kelajak istiqbolni
ko‘zlash haqida gap boradi. Albatta, bugungi kunning dolzarb muammolarini to‘la hal
etishda o‘tgan davr iqtisodchilaridan tayyor javob topish qiyin, ammo o‘tgan
donishmandlarning fikrmulohazalari hozirda va kelajak to‘g‘risida to‘g‘ri xulosa chiqarish
va Yangi g‘oyalarni yaratish uchun imkon beradi. Aniqrog‘i, oldin yaratgan mashinani qayta
kashf qilishga hojat qolmaydi. Zero tarixiy tajriba shunisi bilan ham qimmatlidir. Ushbu
uslubiy qo‘llanmani tayyorlashda 27.07.06 yil O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta
maxsus ta’lim Vazirligi tomonidan tasdiqlangan «iqtisodiy ta’limotlar tarixi» fanidan
Namunvaiy
Dasturga
asoslanildi.Uslubiy
qo‘llanmani
tayyorlashda
A.Islomov,
E.Egamovning «Iqtisodiy ta’limotlar tarixi» o‘quv qo‘llanmasidan, Razzoqov A. va boshq.
«Iqtisodiy ta’limotlar tarixi» darslikligidan, Tarjimonlar I. Fozilov va boshqalar tahriridagi
«Amaliy iqtisodiyot» o‘quv qo‘llanmasidan hamda R.Qarshiyev, A.To‘xtamishev.
«Iqtisodiy ta’limotlar tarixi» o‘quv qo‘llanmasidan foydalanildi.
I- BOB.IQTISODIYOT FANI VUJUDGA KELISHINING ASOSIY
BOSQICHLARI. IQTISODIYOT NAZARIYASINING PREDMETI
VA USLUBI.
1.1 Iqtisodiyot fanining vujudga kelishi va tarixi.
Uzoq davrlar davomida insoniyat tafakkuri aniqlagan ayiim masalalar bugun jud
a oddiy haqiqat va oson bilish mumkin bo'lgan narsaga o'xshab korinadi.
Masalan, hammaga ma'lumki,
siyosat, san'at, adabiyot, ma'rifat, madaniyat bilan shug'ullanishdan oldin insonlar ozi
q — ovqat va kiyim — kechakka ega boiishlari lozim.
Demak, inson mehnat qilishi, xo'jalikning turli sohalarida faoliyat ko'rsatishi kera
k bo'ladi. Insoniyatning mavjud bo'lishini
va uning taraqqiyotini ta'minlaydigan asosiy faoliyat moddiy
va ma'naviy ne'matlarni yaratish hamda xizmat ko'rsatish hisoblanadi. Bu iqtisodiy fa
oliyat deb ataladi. Iqtisodiyotga oid bilimlar
va uning sirlari antik dunyoning ko'zga ko'ringan olimlari Ksenofot, Aflotun, Araslu
asarlarida, shuningdek, qadimgi Kisr, Xitoy, Hindiston
va Markaziy Osiyo c'imlanniny asarlarida aks ettirilgan.
Fan, ya'ni iqtisodiy tizimning mohiyati, maqsadi
va vazifalari to'g'risidagi tizimiy bilim sifatida iqtisodiy nazariya XVI—
XVII asrlarda yuzaga keldi. Bu kapitalizmning shakllanishi, manufakturani
ng yuzaga kelishi, ijtimoiy mehnat taqsimotining chuqurlashishi, ichki
va tashqi
boz
orlarning kengayishi, pul muomalasining intensivlashuvi davridir.
Iqtisodiyot nazariyasi fanining shakllanishi va rivojlanishining birinchi bosqichi
bu merkantilizmning yuzaga kelishidir.
Merkantilistlar ta'limotining mohiyati boyiikning yuzaga kelishi manbasiga beril
gan ta'rifdan iborat (ularning xizmati shundadir, chunki ular bu to'q'risida birinchi bo
'lib fikr bildirganlar)
Biroq. ular bu masalani noto'gri lalqm qilganlar, chunki boyiikning manbami muom
ala sohasidan keltinb chiqarganlar, boylikni esa pul bilan tenglashtirganlar. Mazkur t
a'limotning nomi ham shundan kelib chiqqan, chunki "merkantil" tarjimada "pullik"
ma'nosini anglatadi. Merkantilistlar savdogarlar vakillari bo'lib, ularning manfaatlar
im himoya qilganlar.
Merkantilizmga fikran yaqin bo'lgan ta'limot proteksionizm
siyosatidir.
U milliy iqbsodiyotni bosliqa davlatlar bilan bo'ladigcin raqobatda bojxona to'siqlarin
i joriy qilish, mamlakatga chet el
tovarlari
va kapitallarini kirib kelishini cheklash yo'li bilan himoya qilish
va saqlashga yo'naltirilgan.
Merkantilizmrnng eng ko'zga ko'ringan vakillari bo'lib T. Man (1571—
1641), A. Monkretyen do Vaffevil (1575—1621),
G. Skarufli (1519- 1584), D. Nore (1641-1691), D. Yum (1711
- 1776) hisoblanadi.
Keyingi oqim «fiziokratiya», ya’ni «tabiat hukmronligi» deb alalyan.
Ular rnerkantilistlardan tarqli o'laroq, «boylik qishloq xo'jaligida yaratiladi va ko'paya
di» degan g'oyani
ilgari suradilar. Keyincha iqtisod fanining mumtoz
(klassik) maktabi namoyandalari bo'lmish A.Smit, U.Petti,
I). Rikardo kabi atoqli iqtisodchi olimlar boylik laqatgina qishloq xo'jaligidagma
emas,
shu bilan birga,
sanoat, transport, qurilish va boshqa xizmat ko'rsatish sohalarida ham yaratilishini isbo
tlab berdilar, hamma boylikning onasi
yer, otasi mehnat, degan qat'iy ilmiy xulosaga keldilar.
Markaziy Osiyoda iqtisodiy fikrlarning rivojlanishi Farobiy,
Ibn
Sino, Beruniy, Yusuf Xos Hojib, A. Navoiy va boshqa dunyoga mashhur olimlar
nomlari bilan bog'liq.
Ularning asarlarida iqtisodiy
tikriar hali
falsafiy
va butun ijtimoiy bilimlar majmuidan ajralmagan bo'lsada, katta ahamiyatga ega edi.
Hozirgi paytda marjenalizm, monetari/ i, keyinschilik va boshqa qator yo'nalish
dagi iqtisodiy ta'limotlar yiq'indisi «Ekonomiks» («Iqtisod») nomli kitobda mujassa
mlashgan bo'lib,
u AQSH, Angliya va boshqa qator mamlakatlarda darslik sifatida o'tiladi Rus tiliga tar
jima qilinib, bizqa ma'lum bo'lgan P. Samuelson, K. Makkormell, S.Kryu kitoblari uni
ng namunalaridir. Shunday qilib, yuqorida aytib o’tilgan iqtisodiy g'oyalar asosida iqt
isodiyot nazanyasi tan sifatida vujudga kelgan.
Iqtisodiy ta’limotlar tarixi iqtisodiy jarayonlarga bo‘lgan iqtisodiy qarashlar
evolyutsiyasi, iqtisodiy g‘oya va nazariyalarning shakllanish va rivojlanish qonuniyatlarini
o‘rganadi. ITT vujudga kelishi va rivojlanishi tahlili yozuv ixtiro etilgan quldorlik davridan
boshlab ijtimoiy taraqqiyotning barcha tarixiy jarayonlarini, barcha tarixiy davrlarni o‘z
ichiga oladi.
Iqtisodiy ta’limotlar tarixi mustaqil fan sifatida eng qadimgi davrdan boshlab, to
hozirgi zamongacha vujudga kelgan asosiy iqtisodiy fikr, g‘oya, qarash. nazariya va
ta’limotlarni o‘z ichiga oladi. Bu g‘oyalar ayrim iqgisodchi olimlar, nazariy maktablar,
oqimlar va yo‘nalishlarga tegishlidir.
Iqtisodiy ta’limotlar tarixi mustaqil fan sifatida eng qadimgi davrdan boshlab to
xrzirgi zamongacha vujudga kelgan asosiy iqtisodiy fikr, g‘oya, qarash, nazariya va
ta’limotlarni o‘z ichiga oladi.
«Iqtisodiy ta’limotlar tarixi» fanining boshqa fanlar bilan aloqasi va o‘rganish uslubi.
Bu fan boshqa iqtisodiy va tarixiy fanlar, ayniqsa iqtisodiy nazariyasi fani bilan
bevosita bog‘liq. Iqtisodiy tarix ancha keng davrni qamrab olgan va mustaqil harakterga
ega. Bu fanni o‘rganish orqali ekonomiks, xalq xujaligi tarixi, iqtisodiy tarix va iqtisodiy
konsepsiyalari hamda aniq iqtisodiy predmetlarni o‘zlashtirish osonlashadi, u yoki bu
iqtisodiy o‘zgarishlarni shart-sharoitlari va oqibatlarini taxlil etishga katta ko‘mak beradi.
Masalan: bizga bugun yangidek tuyilgan bozor iqtisodiyoti to‘g‘risidagi fikrlar Adam
Smit tomonidan 1776 yili chop etilgan «Halqlar boyligi» asarida asosan to‘la tahlil etib
berilgan. Ba’zi iqtisodiy g‘oyalar esa qadimdan ma’lum, ularni o‘rganishda eng muhimi
hayotga tadbiq etish yaxshi samara beradi, ko‘p xollarda Amerikani yangidan kashf etishga
xojat qolmaydi.
Uslubiy jihatdan bu fan iqtisodiy taxlilning ilg‘or uslublari yig‘indisidan iborat bo‘lib,
tarixiy, induksiya, deduksiya, mantiqiy abstraksiya kabi usullardan keng foydalanadi.
«Iqtisodiy ta’limotlar tarixi» fani «Iqisodiy nazariya» fani bilan chambarchas
bog‘liq, lekin undan katta farq qiladi.
«Iqtisodiy nazariya» fanida eng‘ muhim iqtisodiy kategoriyalarning so‘nggi davr
uchun tahlili beriladi, ammo bu nazariyalar har doim ham turg‘un bo‘lmaydi va vaqt
davomida, ayniqsa, keskin o‘zgarishlar davrida evolyutsiyada bo‘ladi.
«Iqtisodiy ta’limotlar tarixi» fanida ayrim olimlar, davlat arboblari tomonidan ilgari
surilgan g‘oya, qarash, nazariya, qonun, ta’limot, konsepsiyalar insoniyat taraqqiyotining
turli bosqichlaridagi ijtimoiy qatlamlar, sinflar va boshqa guruhlarning manfaatlari nuqgai
nazaridan tarixiy rivojlanishi tadqiq etiladi.
Iqtisodiy tafakkur tarixi fanining amaliy xo‘jalik ob’ekti bilan chambarchas
bog‘liqpigini namoyon etadi. «Eskirgan nazariyalarni ular faqat inkor etilganligi sababli
tamoyilda ilmiy emas deyish mumkin emas», deb yozadi taniqli iqgisodchi T.Kun. Chunki
keyingi, nisbatan yangi qarashlar avvalgilar asosida, ularni qabul qilish, rivojlantirish yeki
inkor etish natijasida paydo bo‘lgan. Ba’zi mutaxassislar faqat yangi nazariyalarnigina
o‘rganishni taklif etishadi, ammo bu so‘nggi nazariya avvalgi ko‘p yillik ilmiy, amaliy
tadqiqotlarning yakuniy xulosasi sifatida namoyon bo‘ladi yoki bugun biz «yangi», degan
fikr ma’lum vaqgdan keyin o‘zgarishi mumkin.
Bu fan boshqa iqtisodiy va tarixiy, ayniqsa, iqgisodiyot nazariyasi fani bilan bevosita
bog‘liq. Iqtisodiy ta’limotlar tarixi ancha keng davrni qamrab olgan va mustaqil
xususiyatga ega. Bu fanni o‘rganish orqali ekonomiks, xalq xo‘jalig‘i tarixi, iqgisodiy tarix
va iqtisodiy konsepsiyalar hamda aniq iqtisodiy predmetlarni o‘zlashtirish osonlashadi, u
yoki bu iqtisodiy o‘zgarishning shart-sharoitlari va oqibatlarini tahlil etishga katta ko‘mak
beradi.
«Iqtisodiy ta’limotlar tarixi»ni o‘rganishda ma’lum davrlash tizimidan foydalaniladi.
Hozircha eng maqbul usul ijtimoiy iqtisodiy formatsiyalarning o‘zgarishiga qarab ish
yuritishdir. Chunki qaysi formatsiya ustun, ilg‘or boshqarishning amalga oshirish bo‘lsa
o‘sha(masalan, quldorlik yoki kapitalizm) davrga xos jamiyatning sinfiy tuzilishi iqtisodiy
manfaatlari va boshqalar yotadi. Quldorlik va feodalizm davrida g‘oyalarning tarqalishi
(migratsiyasi) juda qiyin bo‘lgan. Shuning uchun bu davrlardagi iqtisodiy fikrlarni
mamlakatlar miqyosida alohida-alohida o‘rganishmoqda.
Taniqli iqgisodchi olim J.K.Gelbreyt: «Amalda iqgisodiy g‘oyalar o‘z davri va vujudga
kelish joyining mahsuli bo‘lib, ular bilan chambarchas bog‘langandir; bu g‘oyalarni ular
tushuntirib berayotgan dunyodan mustaqil ravishda ajratib qarash mumkin emas; bu dunyo
esa doimo o‘zgarishda bo‘ladi, agar bu g‘oyalar o‘z maqsadlariga to‘la javob berishni
ko‘zlasalar, doimo shunga mos ravishda o‘zgarib turishlari kerak», deb yozgan edi.
Kapitalizm davrida xo‘jalik va ijtimoiy hayotda baynal-milallik (internatsionalizm)
ko‘chayganligi tufayli, iqgisodiy fikrning rivojlanishi ham yagona jahon jarayoni-ga
aylana boshladi. Oqibatda, klassik iqtisodiy maktab asoschilari A.Smit va D.Rikardoning
qarashlari qisqa vaqt ichida butun jahonga ma’lum bo‘ldi, vaxrlanki, undan avvalgi
ko‘pgina nazariyalar ayrim mamlakatlarda ko‘pchilikka ma’lum bo‘lmasdan «o‘lik mol»
sifatida yotgan.
Bu fan doim rivojlanishda bo‘lib, bir-birini to‘ldiruvchi evolyutsion (mavjud
g‘oyalarning‘ yanada chuqurroq takomillashuvi) va inqilobiy (butunlay yangicha
konsepsiyalar vujudga kelishi) yo‘llari mavjud. Inqilobiy o‘zgarishga misol sifatida
A.Smit va uning izdoshlari g‘oyalari, marjinalistik to‘ntarish, yangi klassik yo‘nalish
(A.Marshall), J.M.Keynsning iqtisodiy qarashlarini keltirish mumkin. o‘tish davri
iqtisodiyoti bo‘yicha g‘oyalar hozirgi davrning muhim qarashlari majmuasiga kiradi va
nihoyatda dolzarbdir, bu masala O‘zbekiston misolida qarab chiqiladi.
Iqtisodchilarning tadqiqotlaridagi asosiy bosh g‘oya-jamiyat, insoniyat, ayrim
shaxslarning boyligi masalasidir. Maqsad bir, lekin unga eltadigan yo‘llar nihoyatda xilma-
xil ekanligini ko‘ramiz. Ilk kapitalistik munosabatlar vujudga kelgan davrgacha (XV asr)
bo‘lgan iqgisodiy g‘oyalardagi umumiylik shuki, barcha donishmandlar va ularning
yozgan asarlarida mehnat va yer boylikning asosiy vositasi ekanligi turli yo‘llar bilan talqin
etiladi, ularda ishlab chiqarish sohasi asosiy deb hisoblangan,
XIX asr 2-yarmida avvalgi g‘oyalarga marksizmga muqobil ravishda vujudga kelgan
va umumlashtirilgan holda «marjinalizm, deb ataladigan ta’limot hozirgi zamonning
asosiy» iqtisodiy goyasi hisoblanadi. Lekin shuni ham alohida ta’kidlab o‘tish kerakki,
biror ta’limot doimo sof qolda amalda deyarli qo‘llanilmaydi. Har bir ta’limotning ko‘plab
turli oqim va yo‘nalishlari mavjud. Odatda sof erkin bozor munosabatlari deyarli
uchramaydi. Bozor munosabatlarining unsurlari, ular o‘rtasidagi nisbat ham doimo
o‘zgarib turadi. Demak, iqgisodiy ta’limotlar tarixi fanining muhim xususiyatlaridan biri,
bu uning doimo harakatda, o‘zgarish, rivojlanishda ekanlishdir. Bir mamlakat chegarasida
iqgisodiy ta’limot ta’siri ostida iqtisodiy siyosat har doim rivojlanishda bo‘lishi kerak.
90-yillarda tarixiy jarayonlarda yana bir holat qayd etilmoqda. Bu «sotsialistik» deb
atalgan va iqtisodiyoti ma’muriy-buyruqbozlikka asoslangan («rejali iqtisodiyot» ham
deyiladi) mamlakatlarning bozor iqtisodiyotiga o‘tish davri amalga oshmokda («o‘tish
iqtisodiyoti» deb ham nomlanadi). Bu tarixda birinchi marta ro‘y bermokda. Jumladan
O‘zbekiston Respublikasi ham o‘tish davrini boshidan kechirmoqda. O‘zbekiston
Respublikasida ham Mustaqillik yillarida (1991-yil 31-avgust) iqtisodiyi-jtimoiy sohada
bir qancha ta’limotlar yaratildi, islohatlar amalga oshirildi va ular asosida qator yutuqlarga
erishildi.
Iqtisodiyot nazariyasi fani va uning qonun-qoidalarini bilish uchun, eng avvalo,
iqtisodiyot va uning vazifalari to‘g‘risida tasavvurga ega bo‘lish lozim. Insoniyat hayoti
va uning taraqqiyoti juda murakkab, ko‘p qirrali va g‘oyat chigal, muammolarga boydir.
Bu muammolar kishilarning moddiy ne’matlar ishlab chiqarish, xizmatlar ko‘rsatish, fan,
madaniyat, siyosat, mafkura, axloq, davlatni boshqarish sohalaridagi va nihoyat, oiladagi
va boshqa faoliyat turlarining borgan sari ko‘payib, rivojlanib hamda ularning o‘zgarib
borishi natijasida vujudga keladi. Uzoq davrlar davomida insoniyat fikrini band qilib
kelgan ayrim masalalar bugungi kunda oddiy haqiqat va oson bilish mumkin bo‘lgan
narsaga o‘xshab ko‘rinadi.
Masalan, bugun hammaga ma’lumki, kishilar siyosat, san’at, adabiyot, fan, ma’rifat,
madaniyat, ta’lim olish bilan shug‘ullanishdan oldin birlamchi hayotiy ne’matlarga
bo‘lgan ehtiyojlarini qondirishlari kerak. Shuning uchun har bir kishi, o‘zining kundalik
hayotida bir qator muammolarga, ya’ni kiyim-kechak, oziqovqat, uy-ro‘zg‘or buyumlariga
ega bo‘lish, bilim olish kabi ehtiyojlarni qanday qilib, nima hisobiga qondirish mumkin
degan muammolarga duch keladi.
Shu muammolarni echish va o‘z ehtiyojlarini qondirish maqsadida kishilar turli
yo‘nalishlarda, sohalarda faoliyat ko‘rsatadilar. Demak, insonning turli faoliyatlari ichida
eng asosiysi, insoniyatning yashashi va uning kamol topishini ta’minlaydigani moddiy va
ma’naviy ne’matlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko‘rsatishdan iborat bo‘lgan iqtisodiy
faoliyatdir
1.2. Iqtisodiyot fanlarining ijtimoiy fanlar bilan aloqadorligi.
Iqtisodiy munosabatlaming paydo bo‘lishi va rivojlanishi jamiyat taraqqiyotining turli
bosqichlarida o‘ziga xos xususiyat kasb etadi. Iqtisodiy munosabatlar bir joyda
o‘zgarishsiz qotib turmaydi. Ular doimo o‘zgarib, rivojlanib boradi. Shunga ko‘ra, mazkur
bobda ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot bosqichlari va ulami bilishga bo‘lgan turlicha
yondashuvlar, ishlab chiqarishning ijtimoiy va texnologik usullari hamda iqtisodiy tizim
tushunchalari batafsil ко‘rib chiqiladi. Tahlil davomida iqtisodiy tizim modellari va
ulaming xususiyatlari ko‘rsatib beriladi.
Kishilik jamiyati ishlab chiqarish munosabatlari va ishlab chiqaruvchi kuchlaming
o‘zaro birligi va ziddiyati asosida taraqqiy etib borib, uning turli bosqichlariga o‘ziga xos
bo‘lgan iqtisodiy tizimlar muvofiq keladi. Insoniyat taraqqiyoti bosqichlari va har bir
bosqichga xos bo‘lgan iqtisodiy tizimlami o‘rganish iqtisodiy jarayonlami, ulaming
o‘zgaruvchan ekanligini bilishda muhim ahamiyatga egadir.
Taraqqiyot bosqichlarini bilishda turli xil yondashuvlar mavjud bo‘lib, ulardan
asosiylari sifatida quyidagilami ajratib ko‘rsatish mumkin:
- tarixiy-formatsion yondashuv;
- madaniylashish (sivilizatsiya) darajasi jihatidan yondashuv;
- texnika va texnologik taraqqiyot darajasi jihatidan yondashuv;
- iqtisodiy tizimlar о‘zgarishi jihatidan yondashuv.
1-rasm.Taraqqiyot bosqichlari
Iqtisodiy tizimlar о‘zgarishi
jihatidan yondashuv
Texnika va texnologik
taraqqiyot darajasi
jihatidan yondashuv
Tarixiy-formatsion
yondashuv
madaniylashish
(sivilizatsiya) darajasi
jihatidan yondashuv
Taraqqiyot bosqichlari
Ijtimoiy taraqqiyot bosqichlarini bilishga tarixiy-formatsion yondashuvda ishlab
chiqarishning ijtimoiy usullari va uning tarkibiy qismlarini tahlil qilishga e’tibor berilgan.
Ishlab chiqarish usuli ishlab chiqaruvchi kuchlar va ishlab chiqarish (iqtisodiy)
munosabatlarining birligidan iborat. Ishlab chiqarishning shaxsiy va moddiy omillari,
ya’ni ishchi kuchi bilan ishlab chiqarish vositalari birgalikda jamiyatning ishlab
chiqaruvchi kuchlarini tashkil qiladi. Boshqacha aytganda, ishlab chiqaruvchi kuchlar - bu
ijtimoiy ishlab chiqarish jarayonida kishilar bilan tabiat o‘rtasidagi bog‘lanishni amalga
oshiruvchi shaxsiy va texnik-buyumlashgan elementlar tizimidan iborat. Ishlab
chiqaruvchi kuchlaming rivojlanish darajasi ijtimoiy taraqqiyotning eng muhim mezoni va
umumiy ko‘rsatkichidir.
Odamlar ishlab chiqarish jarayonidafaqat tabiat ashyolari va boshqa moddiy ashyolar
bilan emas, shu bilan birga o‘zaro bir-biri bilan ham munosabatlarda bo‘ladilar, ya’ni
ishlab chiqarish munosabatlariga kirishadilar. Bunda ishlab chiqarishda tarkib topadigan
tashkiliy-iqtisodiy va ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar bir-biridan farq qiladi. Tashkiliy-
iqtisodiy munosabatlar ishlab chiqarishni tashkil qilish jarayonida vujudga keladi. Mazkur
munosabatlar kishilar o‘rtasidagi aloqalar sifatida namoyon bo‘lib, shu bilan birga ishlab
chiqarish holatini bevosita tavsiflaydi, ishlab chiqaruvchi kuchlar taraqqiyoti muayyan
bosqichlaming xususiyatlarini va ulaming ijtimoiy uyg‘unlashuvini aks ettiradi. Bu
masalan, mehnat taqsimoti, uni ixtisoslashtirish va kooperatsiyalash, ishlab chiqarishning
to‘planishi va uyg‘unlashtirilishidir. Ishlab chiqarish har doim muayyan ijtimoiy shaklga
ega bo‘ladi. Bu ijtimoiy shakl iqtisodiy munosabatlami vujudga keltiradi, ulaming
mohiyati va asosini ishlab chiqarish vositalariga mulkchilik munosabatlari tashkil etadi.
Iqtisodiy munosabatlar - bu kishilar uchun zarur bo‘lgan hayotiy ne’matlarni ishlab
chiqarish, taqsimlash, ayirboshlash va iste’mol qilish jarayonida vujudga keladigan
munosabatlardir. Ular takror ishlab chiqarish munosabatlari yoki iqtisodiy munosabatlar
deb ham ataladi.
Ishlab
chiqaruvchi
kuchlar
rivojining
muayyan
darajasi
ishlab
chiqarish
munosabatlarining u yoki bu turini taqozo qiladi. Muayyan taraqqiyot darajasidagi ishlab
chiqaruvchi kuchlar va ishlab chiqarish munosabatlari muayyan turining birligi va o‘zaro
ta’siri ishlab chiqarish usulini tashkil etadi.
Ishlab chiqarish munosabatlari faqat ishlab chiqaruvchi kuchlar bilangina o‘zaro
aloqada bo‘lib qolmaydi. Ular bir vaqtda bazis ham hisoblanib, uning ustida ishlab
chiqarish munosabatlarining ushbu tizimiga xos bo‘lgan alohida siyosiy, huquqiy,
mafkuraviy, milliy, oilaviy va boshqa ijtimoiy munosabatlar hamda tartibotlaming alohida
turlari qad ko‘taradi. Ana shulaming yig‘indisi jamiyatning ustqurmasini tashkil etadi.
Siyosat, huquq, ahloq va ustqurmaning boshqa elementlari ham faol rol o‘ynaydi, o‘zlarini
vujudga keltirgan ishlab chiqarish munosabatlariga, ular orqali esa jamiyatning ishlab
chiqaruvchi kuchlariga ham aks ta’sir ko‘rsatadi.
Ishlab chiqarish usuli bilan jamiyat ustqurmasi ijtimoiy-iqtisodiy formatsiyani tashkil
etadi.
Ijtimoiy-iqtisodiy formatsiyaning tarkibiy qismlarini alohida rasm orqali ifodalash
mumkin (3.1-rasm). Bu yerda ikki holatga e’tibor berish muhim. Birinchidan, ishlab
chiqarish munosabatlari mustaqil, alohida tizimni tashkil qilmaydi. Ular ishlab chiqaruvchi
kuchlar bilan ham, shuningdek, ustqurma bilan ham har doim o‘zaro ta’sirda bo‘ladi.
Ikkinchidan, turli formatsiyalarda o‘ziga xos ishlab chiqarish munosabatlari amal qiladi va
bu esa har bir formatsiyaga mos keluvchi ishlab chiqarish usulini belgilab beradi.
Insoniyat jamiyati tarixida bir-biri bilan izchil almashib kelgan qator ishlab chiqarish
usullari va shunga muvofiq ijtimoiy-iqtisodiy formatsiyalar ajralib turadi. Ishlab chiqarish
usullari almashuvining klassik namunasi Yevropada namoyon bo‘lgan deb hisoblanadi.
Yevropa hududida bir-biri bilan almashib, ibtidoiy jamoa, quldorlik, feodal va kapitalistik
munosabatlar izchil tarkib topdi. Boshqa qit’alarga qaraganda bu yerda kapitalizmgacha
bo‘lgan davrda mana shu munosabatlaming hammasi aniqroq qayd etilgan. Osiyo, Afrika,
Avstraliyada Yevropa mustamlakachiligining ta’siri seziladi. Adabiyotlarda Osiyocha
ishlab chiqarish usuli deb atalmish usul haqida ham qayd qilinadi. Bu usulning
shakllanishida mamlakatlaming katta turkumiga xos bo‘lgan ishlab chiqaruvchi kuchlar va
ishlab chiqarish munosabatlarining sug‘orish tizimlarini markazlashtirilgan tarzda tartibga
solib turish va davlatning ana shu sharoitlarda alohida roli bilan bog‘liq sifat xususiyatlari
aks etadi.
Iqtisodiy fanda ijtimoiy taraqqiyotni sivilizatsiyaning tarixiy rivojlanish tiplari natijasi
sifatida o‘rganish ham muhim o‘rin tutadi. «Sivilizatsiya» so‘zi lotinchada fuqarolarga oid,
ijtimoiy degan ma’nolami anglatadi. Bu tushuncha fanga fransuz faylasuflari tomonidan
nisbatan yaqin vaqt - ikki asr oldin kiritiigan bo‘lib, tafakkur va erkinlik hukmron bo‘lgan
jamiyatlarni tavsiflash uchun qo‘llanilgan. Umuman olganda sivilizatsiya rivojlangan
mamlakatlardagi iqtisodiy va ijtimoiy-huquqiy munosabatlaming oqilona tashkil etilgan
tuzumi sifatida talqin etiladi.
Jamiyat taraqqiyotini sivilizatsiya nuqtai-nazaridan o‘rganishda sivilizatsiyalaming
almashuvi nazariyasi muhim o‘rin tutadi. Bu nazariya tarafdorlari quyidagi 7 ta bosqichdan
iborat sivilizatsiyani ajratib ko‘rsatadilar:
1) davomiylik muddati 30-35 asrni о ‘ z ichiga olgan neolit davri;
2) davomiylik muddati 20-23 asrni o‘z ichiga olgan sharqiy quldorlik davri (bronza
asri);
3) davomiylik muddati 12—13 asrni o‘z ichiga olgan antik davr (temir asri);
4) davomiylik muddati 7 asrni o‘z ichiga olgan erta feodal davri;
5) davomiylik muddati 4,5 asrni o‘z ichiga olgan industrlashishdan oldingi davr;
6) davomiylik muddati 2,5 asrni o‘z ichiga olgan industrial davri;
7) davomiylik muddati 1,3 asrni o‘z ichiga olgan yuqori industrlashish davri.
Bu qayd qilingan bosqichlardan ko‘rinib turibdiki, ushbu nazariyada turli qarashlar va
yondashuvlami aralashtirish holatiga yo‘l qo‘yilib, jamiyat taraqqiyoti bosqichlarini
ajratishning aniq bir mezoni yoki belgisi mavjud emas.
Jamiyat taraqqiyoti bosqichlariga texnologik yondashuv ham ma’lum bir oqim
hisoblanadi. Ular jamiyat tarixiy taraqqiyoti davomida ro‘y berayotgan o‘zgarishlar
ko‘lami va tavsifini yaxshiroq tushunib olish uchun ishlab chiqarishning turli texnologik
usullarini tahlil etish, mashinalashgan ishlab chiqarishning vujudga kelishi va rivojlanish
tarixiga murojaat qilish zarur deb hisoblaydilar.
Mehnat vositalari, materiallar, texnologiya, energiya, axborotlar va ishlab chiqarishni
tashkil etish bilan birgalikda ishlab chiqarishning texnologik usuli deyiladi. Ular
o‘rtasidagi chegaralami jamiyat taraqqiyoti tarixining yirik bosqichlari ajratib turadi. Bir
texnologik ishlab chiqarish usulidan boshqasiga o‘tish asosan, mehnat vositalarining
tavsifidagi o‘zgarishlar, fan va texnika taraqqiyoti bilan belgilanadi. Ishlab chiqarish
texnologik usullarining dastlabki uchta bosqichlari alohida farqlanadi. Bular oddiy
kooperatsiya, manufaktura va mashinalashgan ishlab chiqarish. Oddiy kooperatsiya - bu
bir xil tovarni ishlab chiqarish yoki xizmat vazifasini bajaruvchi xodimlarning eng oddiy
shaklidagi uyushishi, birgalashib ma’lum tartib va reja asosida ishlaydigan kishilar
guruhidir. Kooperatsiyaning yakka tartibdagi hunarmandchilik ishlab chiqarishiga
nisbatan afzalliklari quyidagilar orqali namoyon bo‘ladi:
1) ko‘plab ishchilaming birgalikdagi mehnati ishchi kuchidagi alohida tafovutlaming
yo‘qolishiga, ulaming sifat jihatidan bir xillashuviga olib keldi;
2) bino va inshootlardan birgalikda foydalanish natijasida yoqilg‘i, yoritish va boshqa
shu kabi xarajatlaming kam sarflanishi mahsulot birligiga to‘g‘ri keluvchi ishlab chiqarish
vositalarining tejalishiga olib keldi;
3) birgalikdagi mehnat bellashuvni keltirib chiqarib, mehnat unumdorligini oshirdi.
1.3. Iqtisodiyot fanining taraqqiyot bosqichlari.
Jamiyatdagi ijtimoiy, iqtisodiy va boshqa barcha muammolarni hal qilishning asosiy
yo‘li – bu milliy iqtisodiyotning barqaror rivojlanishi va iqtisodiy o‘sishiga erishishdir.
Aholi farovonligining oshib borishi ham pirovard natijada iqtisodiy taraqqiyot va o‘sish
darajasi va sur’atlariga bog‘liq. Ushbu bobda iqtisodiy taraqqiyotning mohiyati, uning
darajasini ifodalovchi ko‘rsatkichlar, iqtisodiy o‘sishning mazmuni, turlari, ko‘rsatkichlari
va omillari bayon qilinadi, shuningdek, iqtisodiy o‘sish borasida mavjud bo‘lgan turli xil
nazariyalar, konsepsiyalar va modellar mazmunini yoritishga muhim o‘rin ajratilgan.
Raqamli iqtisodiyot tushunchasi va uni qo‘llashning ahamiyati yoritiladi. Ushbu bobda
milliy boylik va uning tarkibiy tuzilishi kabi masalalarga alohida e’tibor beriladi
Iqtisodiy taraqqiyotning mazmuni va ko‘rsatkichlari
Mamlakatimiz iqtisodiyotining turli sohalari, tarmoqlari va hududlarida puxta
asoslanib amalga oshirilayotgan keng ko‘lamli isloxotlar natijasida yildan-yilga barqaror
o‘sib borayotgani mustaqil taraqqiyot yo‘lining yo‘nalishi naqadar to‘g‘ri tanlanganligini
ko‘rsatib turibdi. Lekin iqtisodiy adabiyotlarda asosan iqtisodiy o‘sish haqida gap yuritilib,
iqtisodiy taraqqiyot muammosiga kam e’tibor berilmoqda.
Iqtisodiy taraqqiyot juda keng qamrovli muammo bo‘lib, uni bu yerda har taraflama
va batafsil yoritib bera olmaymiz, balki uning ayrim bizningcha muhim jihatlariga
to‘htalamiz.
Iqtisodiy taraqqiyot va iqtisodiy o‘sish tushunchalari bir-biri bilan chambarchas
bog‘liq jarayonlar bo‘lsada, ular bir-biridan mazmunan farq qiladi. Iqtisodiy taraqqiyot
uzoq muddatli va keng qamrovli jarayon bo‘lib, kengaygan takror ishlab chiqarishga
asoslangan holda ishlab chiqaruvchi kuchlar va iqtisodiy munosabatlarning o‘zaro
ziddiyatda va ta’sirda bo‘lib, to‘xtovsiz rivojlanishida o‘z aksini topadi.
Iqtisodiy taraqqiyot jarayoni siklik tavsifiga ega bo‘lib, faqatgina iqtisodiy o‘sish
jarayoninigina emas, shu bilan birga iqtisodiy inqiroz, turg‘unlik, jonlanish va yuksalish
jarayonlarini ham qamrab olib, goh o‘sib, goh pasayib to‘lqinsimon tarzda rivojlanib
boradi. Iqtisodiy taraqqiyotning mazmunini aniq bilish uchun avvalo, taraqqiyot
tushunchasining o‘zi nimaligini, uning mazmunini tushunish muhimdir. Albatta jamiyat
taraqqiyoti haqida turli davrlarda har xil mutafakkirlar, faylasuflar tomonidan turli-tuman
g‘oyalar, nazariyalar ilgari surilgan bo‘lib, ularning ichida taraqqiyot haqida aniqroq ta’rif
sifatida nemis mumtoz falsafasining yirik namoyondasi Gegelning ta’rifi e’tiborga
sazovordir.
Uning ta’limotiga ko‘ra taraqqiyot muayyan bir narsa, voqea hodisa va jarayonlarning
ma’lum tomonga, ya’ni pastdan yuqoriga, oddiylikdan murakkablikka tomon
yo‘naltirilgan harakatining bir ko‘rinishidir. Ushbu falsafiy ta’rifdan kelib chiqib aytish
mumkinki, iqtisodiy taraqqiyot iqtisodiyotning ma’lum bir tomonga ya’ni pastdan
yuqoriga, oddiylikdan murakkablikka tomon yo‘naltirilgan to‘htovsiz sodir bo‘ladigan
to‘lqinsimon harakatidir. Iqtisodiy taraqqiyot zamon va makon jihatdan keng qamrovli
bo‘lib, uzoq davrlarni qamrab oladi va bir qancha bosqichlarni bosib o‘tadi. Bunda har bir
yangi progressivroq bosqich o‘zidan oldingi bosqichni inkor etadi va keyinroq borib
o‘zidan keyingi, bundan ko‘ra progressiv bo‘lgan bosqichga o‘z o‘rnini bo‘shatib beradi,
to‘g‘rirog‘i keyingi progressivroq bo‘lgan bosqich tomonidan inkor etiladi. Iqtisodiy
taraqqiyot bir-biriga qarama-qarshi bo‘lgan ikki tomonning ishlab chiqaruvchi kuchlar va
iqtisodiy munosabatlarning birligida va ularning o‘zaro dialektik ta’sirida ro‘y beradi.
Albatta bunda ishlab chiqaruvchi kuchlar: tabiat, kapital (bunda mehnat qurollari va
mehnat predmetlaridan iborat bo‘lgan ishlab chiqarish vositalari ko‘zda tutiladi), ishchi
kuchlarining rivojlanishi faol rol o‘ynaydi, ya’ni ularning rivojlanib borishi iqtisodiy
munosabatlarning ham o‘zgarishiga ya’ni birinchisining rivojlanish darajasiga
moslashishiga olib keladi. Iqtisodiy munosabatlar ham o‘z navbatida ishlab chiqaruvchi
kuchlar rivojiga ta’sir ko‘rsatadi. Agar u mos kelsa ijobiy, mos kelmasa salbiy ta’sir
ko‘rsatadi.
Iqtisodiy taraqqiyot ko‘p qirrali bo‘lganligi uchun u ko‘pgina ko‘rsatkichlarda
ifodalanadi. Ularning asosiylari:
1. Ishlab chiqaruvchi kuchlarning (mehnat predmetlari, mehnat qurollari, ishchi kuchi)
rivojlanish darajasi mehnatning energiya yangi texnika va texnologiya bilan qurollanish
darajalari bilan belgilanadi. Bu ko‘rsatkichlarning qanchalik rivojlanganligi ishlab
chiqarish omillari: mehnat, kapital, yer unumdorligi ko‘rsatkichlarining o‘sishida o‘z
ifodasini topadi;
2. Ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish sohalarini modernizatsiyalash, tarkibiy
o‘zgartirish, diversifikatsiyalash jarayonlarining borishi;
3. Fan texnika va texnologiyalar taraqqiyoti, raqamli iqtisodiyot tizimlaridan unumli
foydalanish va mamlakat iqtisodiy quvvatining yuksalishi;
4. Iqtisodiy munosabatlarning rivojlanib, shu davrdagi ishlab chiqaruvchi kuchlar
rivojlanish darajasi va sifatiga mos kelishi va ular rivojlanishini rag‘batlantirish darajasi.
(Bunda mulkchilik ayirboshlash, taqsimot, iste’mol munosabatlarining rivojlanganlik
darajasi);
5. Iqtisodiy o‘sish ko‘rsatkichlari: YaIM va milliy daromad hajmining alohida olingan
yillar bo‘yicha o‘sishi va aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan miqdorining o‘sishi;
6. Iqtisodiyotning muvozanatli va mutanosibli rivojlanib ortiqcha (talabdan oshiq)
ishlab chiqarish, behuda sarf harajatlarning, oxir oqibatda inqirozlarning oldini olish
darajasiga;
7. Inson hayoti farovonligining miqdor va sifat jihatdan o‘sish darajalari;
8. Kapital, jamg‘arish va investitsiyalarning o‘sishi;
9. Qo‘shimcha maxsulot miqdorining ko‘payib borishi.
Shuni ta’kidlash joizki, qo‘shimcha maxsulot ko‘rsatkichi hamma bosqichlarda
taraqqiyotning natijasi, uning mezoni va keyingi ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotining manbai
bo‘lib xizmat qiladi. Lekin iqtisodiy adabiyotlarda bu haqda juda kam to‘xtaladi yoki
umuman to‘htalmaydi. Chunki u juda kam o‘rganilgan muammo bo‘lib, ko‘pchilik
tadqiqotchilar chetlab o‘tishga harakat qiladi. Buning ustiga u hozirgi davrdagi statistik
ma’lumotlarda, buxgalteriya xisobotlarida aniqlanmaydi va binobarin ko‘rsatilmaydi.
Lekin uning miqdorini ikki yo‘l bilan: qo‘shimcha maxsulotning modifikatsiyalashgan
shakllari bo‘lib, real iqtisodiy hayotda hammamiz biladigan: a) foyda, foiz renta, soliq
miqdorlarini qo‘shish yo‘li bilan; b) yaratilgan sof ichki maxsulotdan zaruriy maxsulotni
(ish haqi va ijtimoiy fondlarni) ajratib tashlash yo‘li bilan aniqlash mumkin. Lekin bu
aytilgan yo‘l qo‘shimcha maxsulotni aniq hisoblashga yetarli emas. Uni mamlakat
miqyosida, tarmoq va hududlarda hisoblash uchun uning uslubiyatini va hisoblash
usullarini ishlab chiqishni taqozo etadi.
Iqtisodiy taraqqiyot uzoq muddat davomida unda sodir bo‘layotgan hamma
o‘zgarishlarni, raqamlar bilan ifodalab bo‘lmaydigan jihatlarni ham qamrab oladi. “Obod
qishloq”, “Obod mahalla” dasturlari asosida amalga oshirilayotgan ishlar bunga yorqin
misol bo‘la oladi. Iqtisodiy taraqqiyot ikki yo‘l bilan, revolyusion va evolyusion yo‘llar
bilan amalga oshirilishi mumkin
Revolyusion yo‘l birdaniga katta to‘ntarishlar, keskin burilishlar yo‘li bilan amalga
oshirilishi mumkin. Lekin bu yo‘l xatarli bo‘lib, ko‘plab ijtimoiy to‘qnashuvlarga,
talofatlarga, yo‘qotishlarga, ishsizlik, inflyatsiya darajalarining oshib ketishi kabi noxush
hodisalarga olib kelishi mumkin. Shuning uchun bizning mamlakatimizda iqtisodiy
taraqqiyotning har tomonlama o‘ylangan evolyusion yo‘li tanlandi.
Iqtisodiy taraqqiyot juda ko‘p qirrali jarayon bo‘lib, turli xil yo‘nalishlarda va
shakllarda amalga oshirilishi mumkin.
Mamlakatning Birinchi Prezidenti I.Karimovning bevosita tashabbusi va rahbarligida
ishlab chiqilgan bozor iqtisodiyotiga asoslangan bosqichma-bosqich, lekin izchil amalga
oshiriladigan mustaqil taraqqiyot yo‘lini tanladi. Bu yo‘lni tanlash birdaniga va oson
kechgani yo‘q. Bu jahondagi ko‘plab mamlakatlarning taraqqiyot tajribalari, o‘zbek
xalqining tarixiy merosi, an’analari, urf-odatlari, turmush tarzi, uning mehnatsevarlik,
bunyodkorlik qobiliyatlari, mavjud tabiiy, iqtisodiy shart-sharoitlar va boshqa bir qancha
omillar hisobga olingan holda puxta o‘ylab ishlab chiqilgan yo‘l edi. Iqtisodiy
taraqqiyotning bu yo‘li Birinchi Prezidentimiz tomonidan ishlab chiqilgan, hammaga
ma’lum
bo‘lgan
mashhur
besh
tamoyilning
mazmun,
mohiyatini
o‘zida
mujassamlashtirgan model bo‘lib, jahon mamlakatlari xukumatlari va xalqlari tomonidan
tan olinib, “O‘zbek modeli” degan nom qozondi.
Bu modelda faqatgina iqtisodiy taraqqiyot emas, shu bilan birga Davlat qurilishi,
ijtimoiy soha va ma’naviyat, huquq va tartibotni, umuman jamiyat hayotining barcha jabha
va sohalarini tubdan isloh qilish va rivojlantirish ko‘zda tutilgan. Lekin biz bu yerda asosan
e’tiborni uning iqtisodiy tomoniga qaratmoqchimiz.
Bugungi kunda o‘zbek modelida ifodasini topgan besh tamoyil va boshqa strategik
maqsadlarni amalga oshirish asosida mamlakatimizda erishilgan iqtisodiy taraqqiyot
natijalarining haqiqiy bahosini anglab etish, olib borilgan iqtisodiy siyosatning naqadar
to‘g‘ri va asosli ekanini tushunish uchun mustaqil taraqqiyotimiz boshlangan dastlabki
yillardagi ijtimoiy-iqtisodiy ahvolni esga olish muhim hisoblanadi. Jumladan,
mamlakatimizdagi bug‘doy va un zahirasining boryo‘g‘i o‘n-o‘n besh kunga etadigan
hajmda bo‘lib, mamlakatning amalda ocharchilik ostonasiga kelib qolgani, iqtisodiyotning
asosan xom-ashyo tayyorlashga yo‘naltirilib, biryoqlama rivojlanib, nochor holga tushib
qolgani; hali yangi milliy valyuta joriy etilmagan sharoitda iqtisodiyotning fojiali ravishda
inqirozga yuz tutishi va inflyatsiyaning keskin ravishda o‘sib ketishi; paxta
yakkaxokimligining yurtiimizdagi ekologik va ijtimoiy vaziyatni jar yoqasiga olib kelib
qo‘ygani; ommaviy ishsizlikning kuchayib, aholi turmush darajasining haddan tashqari
pasayib ketgani, 1990 yilda sobiq Ittifoqda ishlab chiqariladigan paxta tolasining 62,4 foizi
O‘zbekiston hissasiga to‘g‘ri kelib, mamlakatimizda uning atigi 7 foizi qayta ishlanar edi.
Shu davrda O‘zbekistonda ekiladigan paxta maydonlari umumiy ekin maydonining 75
foizidan ko‘prog‘ini tashkil etishi kabi holatlar keng va batafsil ko‘rsatilgan edi. Bular
hammasi zudlik bilan iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish hamda iqtisodiyotni tubdan
o‘zgartirib, taraqqiyot yo‘liga tushirib yuborish zarurligini taqozo qilar edi.
Mana shu sharoitlardan kelib chiqib mamlakatda tub iqtisodiy islohotlarni amalga
oshirish boshlandi. Dastlabki yillardayoq bozor iqtisodiyotining asoslari yaratildi, bozor
infratuzilmasini tashkil etish va raqobat muhitini shakllantirish orqali bozor
munosabatlarining mexanizmi ishga tushirildi.
Mamlakatimizda xususiy mulkchilik tiklanib, uning rivoji ustuvor ahamiyat kasb etdi.
Xususiy mulk konstitutsiyaviy asosda ishonchli kafolatga ega bo‘ldi.
Iqtisodiyotning asosiy tarmoqlari savdo va xizmat ko‘rsatish sohasi korxonalarining
butunlay davlat tasarrufidan chiqarilishi va xususiylashtirilishi natijasida mamlakatimizda
amalda ko‘p shaklli mulk va ko‘p ukladli iqtisodiyot shakllandi, mulkdorlar va
tadbirkorlarning yangi sinfi paydo bo‘ldi. Ayni paytda biz uchun mutlaqo yangi bo‘lgan,
bozor iqtisodiyoti talablariga javob beradigan moliya, bank, soliq va sug‘urta tizimlarini
shakllantirish hamda o‘z milliy valyutamizni muomalaga kiritish ham ulkan ahamiyat kasb
etdi.
O‘zbekiston iqtisodiyotining tarmoq tuzilishini o‘zgartirishda yangi neft konlari,
Mingbuloq va Ko‘kdumaloq konlarining ishga tushirilishi, Buxoro neftni qayta ishlash
zavodining
qurilishi,
Yangi
Angren
va
Tolimarjon
GRESlari
qurilishining
jadallashtirilishi, metall ishlab chiqarilishining ko‘paytirilishi muhim ahamiyatga ega
bo‘ldi. Shuningdek, oziq-ovqat, engil sanoat, kimyo, qurilish materiallari sanoati va
boshqa tarmoqlar to‘liq modernizatsiya qilindi va ularda dunyo bozorida raqobatbardosh
bo‘lgan tovarlar ishlab chiqarila boshlandi. Shunday qilib O‘zbekiston bosqichma-bosqich
amalga oshiriladigan mustaqil iqtisodiy taraqqiyot yo‘liga tushib oldi.
II-BOB. IQTISODIY TARAQQIYOTNING UMUMIY ASOSLARI.
2.1. Iqtisodiyot nazariya fanining predmeti va vazifalari.
Iqtisodiy ta’limotlar tarixi fanning predmeti bo‘lib- bu ma’lum davrlardagi u yoki bu
sinflar, ijtimoy qatlamlar, insonlar manfaatlarini ifoda etuvchi iqtisodiy g‘oyalarning
vujudga kelishi, rivojlanishi va almashuvining tarixiy jarayonini o‘rganadigan fandir.
Iqtisodiyot nazariyasi – umumiqtisodiy
fan, uning predmeti kishilar iqtisodiy xatti-
harakatining
shart-sharoiti va qonun-qoidalaridir. Mazkur fanning
metodologik tamoyillari iqtisodiyotni tizim
sifatida o‘rganish, unga noiqtisodiy omillar va tabiiy
shart-
sharoit, texnologik o‘zgarishlar ta’sirini nazarda tutish, iqtisodiyotni
statistikada emas, balki dinamikada o‘rganishdir.
Ushbu
fanda iqtisodiy hodisalarni kuzatish, abstraksiyalash orqali nazariy xulosa chiqarish, naza
riy
modellar yaratish, pozitiv va normativ usullarni qo‘llash,
miqdoriy va
sifatli tahlilni birlashtirish, oddiy hodisalardan
murakkab
hodisalarni o‘rganishga o‘tish, iqtisodiyotni uning turli darajalarida o‘rganish kabi usulla
r qo‘llaniladi. Bu fan o‘z predmetini o‘rganishda
shunday qonun va kategoriyalarni qo‘llaydiki, ular umumiqtisodiy va ayrim tizimlarga xo
s bo‘ladi. Fanning
funksiyalari iqtisodiy hodisalarni idrok etish, kishilarga iqtisodiy bilim berish, boshqa iqt
isodiy fanlarga nazariy asos bo‘lish,
shuningdek, iqtisodiy
siyosatga oid amaliy
tavsiyalar berishdan iborat.
Iqtisodiyot nazariyasi fani predmetiga oid qarashlar (ta’riflar) quyidagicha:
iqtisodiyot nazariyasi – boylik to‘g‘risidagi fan;
iqtisodiyot nazariyasi- jamiyatda yuz beradigan iqtisodiy hodisalar, jarayonlar va ula
rning qonun-qoidalarini o‘rgatuvchi fan;
iqtisodiyot nazariyasi– kishilar tomonidan har-xil tovarlarni (bug‘doy,
mol go‘shti, palto va h.k.) ishlab chiqarish
maqsadida noyob va cheklangan unumli
resurslardan (yer, ishlab chiqarishga
mo‘ljallangan tovarlar,
mehnat,
mashinalar) foydalanish to‘g‘risidagi fan;
iqtisodiyot nazariyasi–
ayirboshlash, pulli bitimlar bilan bog‘liq iqtisodiy faoliyat turlari.
iqtisodiyot nazariyasi-
ishlab
chiqarish
insonning
iste’mol borasida
o‘z vazifalarini qanday
bajarayotganligi to‘g‘risidagi fan;
iqtisodiyot nazariyasi
– kishilarning kundalik ishbilarmonlik faoliyati, tirikchilik
manbai, o‘z mablag‘idan foydalanishi to‘g‘risidagi fan va h.k.
Iqtisodiyot nazariyasi fanining vazifalari quyidagicha:
iqtisodning
sir-asrorlarini o‘rganish, ularni ommaga yetkazib, iqtisodiy
bilim
saviyasini oshirish;
boshqa iqtisodiy fanlarga ilmiy-
uslubiy asos bo‘lib xizmat qilish. Boshqa fanlar iqtisodiy nazariya asoslab bergan katego
riya va qonunlarga tayangan holda o‘z predmetini o‘rganadi. Ayni vaqtda nazariya boshq
a fanlar xulosalariga asoslanib iqtisodiy hodisalarni umumlashtiradi;
amaliy tavsiyalar berish. Bu tavsiyalar umumiqtisodiy
siyosatga tegishli bo‘ladi.
Ular iqtisodiy o‘sishni va uning
samaradorligini oshirish, aholini to‘la ish bilan ta’minlash va uning farovonligini oshirish
, iqtisodiyotni barqarorlashtirish va inflatsiyani bartaraf etish, iqtisodiy integratsiyalash v
a tashqi aloqalarni kengaytirish kabi umumiy ahamiyatga ega tavsiyalardir.
Iqtisodiyot nazariyasi fanining uslublari: umumiylik va xususiylikning birligi;
ilmiy abstraksiya;
tarixiylik va mantiqiylikning birligi;
nazariyani ijtimoiy amaliyot bilan bog‘lash; induksiya va deduksiya;
analiz va sintez;
miqdor va sifat tahlilining yaxlitligi.
Iqtisodiyotning doimiy va bosh
masalasi
– jamiyat ehtiyojlarining cheksizligi va iqtisodiy resurslarning cheklanganligidir.
Iqtisodiyot – turli-tuman iqtisodiy
faoliyatlarni, ishlab chiqarishning
muayyan usulini hamda infratuzilmaviy
muassasalarini yaxlit qilib birlashtiruvchi iqtisodiy tizim.
Iqtisodiy faoliyat – insonlarning
moddiy va
ma’naviy ne’matlar ishlab chiqarish, iste’molchiga yetkazib berish hamda xizmatlar ko‘r
satishga qaratilgan, bir-biriga bog‘liqlikda amalga oshiriladigan faoliyatlari.
Iqtisodiyotning asosiy muammosini hal qilish yo‘llari:
iqtisodiy resurslar miqdorini ko‘paytirish;
resurslar unumdorligini oshirish;
resurslardan foydalanishning turli muqobil variantlaridan eng
samaralisini tanlash;
resurslarni samarali uyg‘unlashtirish;
jamiyat ehtiyojlarini cheklash.
Iqtisodiyot nazariyasi fanini o‘rganish, iqtisodiy jarayonlaming tub mohiyatini to‘g‘ri
tushunish ko‘p jihatdan uni o‘rganuvchilaming ma’lum nazariy va uslubiy bilim bilan
qurollanishiga bog‘liq. Shuning uchun ham mazkur bob kishilik jamiyati taraqqiyotining
asosi bo‘lgan iqtisodiyot tushunchasini, uning oldida turgan vazifalami, uzoq davr
davomida iqtisodiy bilimlaming shakllanishi va iqtisodiyot nazariyasi fanining vujudga
kelishini qisqacha tavsiflash bilan boshlanadi. Iqtisodiyot nazariyasi fanidagi asosiy
oqimlar va nazariyalarning umumiy bayoni beriladi. Iqtisodiyot va uning bosh masalasi,
iqtisodiyot nazariyasi fanining predmeti, vazifalari va boshqa iqtisodiy fanlar bilan o‘zaro
bog‘liqligi bayon etiladi. Shu bilan birga iqtisodiy qonunlar va kategoriyalar hamda
ulaming amal qilish mexanizmi, iqtisodiy jarayonlami ilmiy bilishning asosiy usullari
mazmunini ochib berishga e’tibor qaratiladi.
Iqtisodiyot va uning bosh masalasi
Iqtisodiyot nazariyasi fani va uning qonun-qoidalarini bilish uchun, eng awalo,
iqtisodiyot va uning vazifalari to‘g‘risida tasavvurga ega bo‘lish lozim. Insoniyat hayoti
va uning taraqqiyoti juda murakkab, ko‘p qirrali va g‘oyat chigal, muammolarga boydir.
Bu muammolar kishilarning moddiy ne’matlar ishlab chiqarish, xizmatlar ko‘rsatish, fan,
madaniyat, siyosat, mafkura, axloq, davlatni boshqarish sohalaridagi va nihoyat, oiladagi
va boshqa faoliyat turlarining borgan sari ko‘payib, rivojlanib hamda ulaming o‘zgarib
borishi natijasida vujudga keladi. Uzoq davrlar davomida insoniyat fikrini band qilib
kelgan ayrim masalalar bugungi kunda oddiy haqiqat va oson bilish mumkin bo‘lgan
narsaga o‘xshab ko‘rinadi.
Masalan, bugun hammaga ma’lumki, kishilar siyosat, san’at, adabiyot, fan, ma’rifat,
madaniyat, ta’lim olish bilan shug‘ullanishdan oldin birlamchi hayotiy ne’matlarga
bo‘lgan ehtiyojlarini qondirishlari kerak. Shuning uchun har bir kishi, o‘zining kundalik
hayotida bir qator muammolarga, ya’ni kiyim-kechak, oziq-ovqat, uy-ro‘zg‘or
buyumlariga ega bo‘lish, bilim olish kabi ehtiyojlami qanday qilib, nima hisobiga
qondirish mumkin degan muammolarga duch keladi.
Shu muammolami yechish va o‘z ehtiyojlarini qondirish maqsadida kishilar turli
yo‘nalishlarda, sohalarda faoliyat ko‘rsatadilar. Demak, insonning turli faoliyatlari ichida
eng asosiysi, insoniyatning yashashi va uning kamol topishini ta’minlaydigani moddiy va
ma’naviy ne’matlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko‘rsatishdan iborat bo‘lgan iqtisodiy
faoliyatdir.