IQTISODIYOTDAGI TARKIBIY O`ZGARISHLAR VA UNING IQTISODIY MUVOZANATGA TA`SIRI
Yuklangan vaqt
2025-02-25
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
39
Faytl hajmi
73,0 KB
IQTISODIYOTDAGI TARKIBIY O`ZGARISHLAR VA
UNING IQTISODIY
MUVOZANATGA TA`SIRI
MUNDARIJA:
KIRISH
I BOB IQTISODIYOTDA TARKIBIY O‘ZGARISHLAR
I.1.
Iqtisodiyotda
tarkibiy
o‘zgarishlarni
chuqurlashtirish, mamlakatni
modernizatsiya qilish va makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlash
I. 2. Iqtisodiy muvozanatlikni aniqlash usullari3. Iqtisodiy mutanosiblik va uning
turlariBOB MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATLI VA
MUTANOSIBLI
RIVOJLANISHI
2.1. O’zbekistonda iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini o'zgartirish vazifalari
2.2. O'zbekistonda iqtisodiyotning tarkibiy o'zgartirish, diversifikatsiyalash asosida
mutanosibli rivojlantirilishi
2.3. 2023−2024 yillarda O‘zbekiston iqtisodiyoti taraqqiyoti
XULOSA
ADABIYOTLAR RO’YXATI
2
KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi. «Iqtisodiy muvozanatlik» tushunchasining
vujudga kelish va rivojlantirilishining tarixiy bosqichlarini bilib olish. Iqtisodiy
muvozanatlik - bu makroiqtisodiyot darajasida jamiyat ehtiyojlariga mavjud
iqtisodiy resurslar miqdorining va ijtimoiy ishlab chiqarish natijalari hajmi
hamda tarkibining o'zaro mos kelishligini xarakterlaydi.
Iqtisodiy muvozanat nazariyasiga ilk fikrlar klassik siyosiy iqtisod
asoschilaridan biri A. Smitning «Xalqlar boyligining tabiati va sabablari to`g`risida
tadqiqot» nomli asarida berilgan bo`lib, unda iqtisodiy munosabatlarning barchasi
bozor mexanizmi yordamida tartibga solinishi, talab va taklif o`rtasidagi muvozanat
faqat bozor mexanizmi yoki «ko`rinmas qo`l» yordamida ta’minlanishi ta’kidlab
o`tilgan. Uning mashhur «Alohida olingan har bir odam faqat o`zini o`ylagan holda,
o`zining shaxsiy manfaatlari yo`lida qilgan harakatlari ko`rinmas qo`l orqali uning
qiziqishi doirasiga mutlaqo kirmagan boshqa maqsadlarga yo`naltiriladi va bu
harakat ongli ravishda jamiyat manfaatlariga xizmat qilgandagiga qaraganda
ko`proq samara beradi» - degan fikri hozirgi kunda ham o`z dolzarbligini
yo`qotmagan. Ammo, u iqtisodiy muvozanatlikni ta’minlash
jarayonlariga davlat
ishtirokini mutlaqo inkor etgan. Iqtisodiy muvozanat nazariyasini rivojlantirishga
o`z hissasini qo`shgan namoyondalardan biri bu -
J.S.Milldir. U o`z asarida «Jamiyat
ortiqcha puldan o`z kuchi bilan qutula olmaydi,
shu sababli yagona yo`l narxning
o`sishi bo`lib, faqat shu yo`l bilan talab va taklif o`rtasidagi muvozanatlikni
ta’minlash mumkin»- deb ko`rsatadi. Uning fikricha, narx o`sishini talab va taklif
o`rtasidagi mutanosiblik ta’minlanmagunga qadar davom ettirish zarur. XX asr
boshlaridayoq iqtisodiy muvozanatlik nazariyasi iqtisodiyot fanida uning boshqa har
qanday muammolariga qaraganda ancha aniq va yaqqol bayon qilingan. Bu
tushunchaning
mazmunini
yoritib
berish
uchun
bir
qator
ilmiy
urinishlarbo`lganligiga qaramasdan, faqat shveytsariyalik Nobelь mukofoti
sovrindori .
3
Iqtisodiy muvozanat deb bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqlikda va ta’sirda amal
qiladigan iqtisodiy jarayonlar, hodisalarning ikki yoki bir necha tomonining bir-
biriga teng kelgan holatiga aytiladi. Butun iqtisodiyotning muvozanati to‘g‘risida
gap borganda eng avvalo, yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi tenglik e’tiborga
olinadi.
1 O‘zbеkiston Rеspublikasi Prеzidеntining 2017 yil 7 fеvraldagi “O‘zbеkiston
Rеspublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar stratеgiyasi to‘g‘risida”gi,
PF-4947-sonli Farmoni. 1-ilova, 3.2-bandi.
Makroiqtisodiyotda iqtisodiy muvozanat o‘z ichiga xususiy va umumiy
tavsifdagi bir qator muvozanatlar tizimini oladi. Xususiy muvozanat – bu ikkita
o‘zaro bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy ko‘rsatkichlar yoki iqtisodiyot tomonlarining
miqdoran teng kelishi. Umumiy muvozanat jamiyat barcha ehtiyojlari va milliy
ishlab chiqarish hajmining o‘zaro teng kelishini bildiradi. Umumiy iqtisodiy
muvozanat bozor sharoitida, avvalo, yalpi talab va yalpi taklifning qiymat va
naflilik
jihatdan teng kelishida ko‘rinadi.
4
I BOB IQTISODIYOTDA TARKIBIY O‘ZGARISHLAR
I.1. Iqtisodiyotda tarkibiy o‘zgarishlarni chuqurlashtirish, mamlakatni
modernizatsiya qilish va makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlash
O‘zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov rahbarligida
ishlab chiqilgan rivojlanishning “o‘zbek modeli”ga va zamonaviy davlatchilikni
tashkil etish yo‘li va strategik tamoyillariga sodiqlik va 2015-2019-yillarda
iqtisodiyotni yanada isloh qilish, tarkibiy o‘zgartirish va diversifikatsiyalash
dasturlarini kompleks amalga oshirilishi yalpi ichki mahsulotning 7,8 foiz o‘sishini
ta'minladi.
Yuqori iqtisodiy o‘sish sur'atlariga tashqi savdo aylanmasining ijobiy saldosi,
davlat byudjetining yalpi ichki mahsulotga nisbatan 0,1 foiz profitsiti va 5,7 foizni
tashkil qilgan inflyatsiya darajasining pastligini ifoda etgan makroiqtisodiy
barqarorlikni saqlash orqali erishildi.
Sanoat hajmi 6,6 foiz, pudrat qurilish ishlari 12,5 foiz, chakana savdo aylanmasi
14,4 foiz, xizmatlar 12,5 foiz o‘sdi.
Bundan tashqari, hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish hududiy dasturlari doirasida
2016-yilda 28 mingdan ko‘p loyiha amalga oshirildi.
2015-2019-yillarda tayyor mahsulotlar, butlovchi qismlar va materiallar ishlab
chiqarishni mahalliylashtirish dasturiga kiritilgan korxonalar tomonidan sanoat
mahsulotlarining 80 dan ortiq yangi turi o‘zlashtirildi. 2016-yilda Mahalliylashtirish
dasturi doirasida qiymati 6145,8 milliard so‘mlik
mahalliylashtirilgan mahsulotlar
ishlab chiqarildi va o‘sish 2015-yilning shu davriga nisbatan 1,5 barobarni, import
o‘rnini bosish samaradorligi 2,1 milliard dollarni tashkil qildi.
2016-yilda mahalliy xomashyo resurslarini bosqichma-bosqich chuqur qayta
ishlash va tayyor iste'mol mahsulotlar nomenklaturasini kengaytirish tarmoqlari
evaziga sanoat mahsulotlarining yuqori o‘sish sur'atlariga erishildi. Xususan,
to‘qimachilik buyumlari, kiyim va charm mahsulotlari ishlab chiqarish 111,7 foiz,
oziq-ovqat mahsulotlari 110,8 foiz, farmatsevtika mahsulot va preparatlari 123,9
5
Sanoatni modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilash loyihalari,
shuningdek, 2015-2019-yillarda iqtisodiyot tarmoqlari va ijtimoiy sohada energiya
sarfi hajmini qisqartirish, energiya tejaydigan texnologiyalarni joriy etish chora-
tadbirlari dasturining hayotga samarali tatbiq etilishi natijasida respublika YAIMga
energiya sarfini 7,4 foizga, hamda yirik korxonalarda ishlab chiqarilayotgan
mahsulotlar tannarxini esa o‘tgan yilga nisbatan o‘rtacha 10,6 foiz kamaytirishga
erishildi.
II. Iqtisodiyotning raqobatbardoshligini tubdan oshirish, eksportchi
korxonalarni qo‘llab-quvvatlashni kuchaytirish, eksportda fermer
xo‘jaliklari,
kichik
biznes
va
xususiy
tadbirkorlik
ishtirokini
har
tomonlama
rag‘batlantirish
Oxirgi yillar davomida diversifikatsiya qilish va iqtisodiyot sohalarini
raqobatbardoshligini oshirish borasida olib borilayotgan chora-tadbirlar natijasida
jahon iqtisodiyotida inqiroz holatlari hamon saqlanib turgan va jahon bozoridagi
narxlar darajasi pastligi respublikaning asosiy eksport nuqtalariga ta'sirini
kamaytirishga erishildi.
Yurtimiz
eksportchilarining
tashqi
bozordagi
o‘rnini
saqlash
hamda
mamlakatning salohiyatini ko‘chaytirish maqsadida xorijga mahsulot yetkazib
berish hajmini ko‘paytirish, eksport qilinadigan mahsulotlar turi va geografiyasini
diversifikatsiya qilish, eksport faoliyatiga yangi korxonalarni jalb etish ishlari
davom ettirildi.
2016-yil davomida yana 877 korxona eksport faoliyatiga jalb etildi, mahalliy
mahsulotlarni chetga yetkazish geografiyasi 60 ta yangi bozorga ko‘paydi. Xususan,
Birlashgan Arab Amirliklari, Livan, Iordaniya, Iroq, Gana, Senegal, Kot-
d`Ivuar,
Somali, Nigeriyaga yengil avtomobillar, Shvetsiya, Ruminiya, Bolgariya, Turkiya,
Indoneziya, Molodoviya va Ozarbayjonga mineral o‘g‘itlar, Belarus, Ozarbayjonga
sport poyabzallari, Polsha va Janubiy Koreyaga charm buyumlar va boshqa
mahsulotlar eksport qilindi.
III. 2015-2019 yillarda muhandislik-kommunikatsiya va yo‘l-transport
infratuzilmasini rivojlantirish va modernizatsiya qilish Dasturi asosiy
6
talablarini ta'minlashni bajarilishi bo‘yicha boshlangan ishlarni so‘zsiz davom
ettirish
2015-2019-yillarda
muhandislik-kommunikatsiya
va
yo‘l-transport
infratuzilmasini rivojlantirish va modernizatsiya qilish Dasturiga muvofiq, 2016-
yilda Respublika Yo‘l jamg‘armasi hisobiga 520,1 kilometr avtomobil yo‘llari
qurilishi va ta'mirlanishi yakunlandi.
Farg‘ona vodiysini mamlakatning boshqa hududlari bilan ishonchli trasport
aloqasini bog‘lovchi, Qamchiq dovonidan 19,2 kilometr uzunlikdagi yer osti yo‘li
orqali o‘tuvchi yangi Angren-Pop elektrlashtirilgan temir yo‘l liniyasini qurildi.
Mazkur temir yo‘lining foydalanishga topshirilishi bilan mamlakatimizni barcha
hududlarini qamrab oluvchi yagona to‘liq temir yo‘l tizimi yaratildi.
Toshkent-Buxoro va Buxoro-Toshkent yo‘nalishi bo‘yicha yuqori tezlikda
harakatlanadigan «Afrosiyob» yo‘lovchi elektr poyezdlari qatnovi yo‘lga qo‘yildi.
291,5 km uzunlikdagi Samarkand-Buxoro temiryo‘l qismini elektrlashtirish
loyihasi
yakunlandi. Havo kemalari parki 2 ta zamonaviy «Boeing 787-800 Dreamliner»
samolyotlari bilan to‘ldirildi.
Amalga oshirilgan chora-tadbirlar natijasida 2016-yilda yuk tashish hajmi 5
foizga, shundan avtomobil transporti 5,3 foizga, havo transporti 8,8 foizga oshdi.
Qishloq joylarda namunaviy loyihalar bo‘yicha yakka tartibdagi uy-joy qurilishi
Dasturiga asosan 2016-yil davomida 13435 ta uy-joylar qurildi. Maxalla guzarlari,
savdo majmualari, bozor, nonvoyxona, maishiy xizmat majmualari, minibanklarni
hisobga olgan holda 159 ijtimoiy va iqtisodiy ob'yektlar infrastrukturasi barpo etildi.
Umuman olganda, joriy yilda respublikada 12413,5 ming kvadrat metr,
jumladan, qishloq joylarda 9000,6 ming kvadrat metr uy-joylar, 2448,1 kilometr,
xususan, qishloq joylarda 1972,4 kilometr suv ta'minoti tarmoqlari bunyod etildi.
IV. Xususiy mulk, tadbirkorlik va kichik biznesni jadal rivojlantirish va
ularning manfaatlarini himoya qilish, iqtisodiyotda davlat ishtiroki ulushini
bosqichma-bosqich kamaytirish
7
Xususiy mulk, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni ishonchli himoya qilishni
ta'minlash, ularni jadal rivojlantirish yo‘lidagi to‘siqlarni bartaraf etish chora-
tadbirlari dasturi amalga oshirilishi doirasida 2016-yil mobaynida qonunchilik va
me'yoriy-huquqiy baza tashkil etish hamda uni takomillashtirish ishlari davom
ettirildi.
Xususan, qurilishning barcha bosqichlarida tadbirkorlik faoliyati sohasida ruxsat
berish tartib-taomillari doirasida yagona qoida va talablar belgilandi, bino va
inshootlar tashqi ko‘rinishini o‘zgartirish, ob'yektlarni qayta ixtisoslashtirish va
rekonstruksiya qilishga, shuningdek, turar joylarni noturar joylar toifasiga
o‘tkazishga ruxsat berish talablari joriy etildi. Eksport-import operatsiyalarini
amalga oshirishda tadbirkorlik sub'yektlari huquqlarini himoya qilish kafolatlari va
choralari kuchaytirildi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 5-oktyabrdagi PF-4848-sonli
«Tadbirkorlik faoliyatining jadal rivojlanishini ta'minlashga, xususiy mulkni har
tomonlama himoya qilishga va ishbilarmonlik muhitini sifat jihatidan yaxshilashga
doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida»gi farmoni doirasida “Korrupsiyaga
qarshi kurashish to‘g‘risida”gi qonun qabul qilindi. Shuningdek, kichik biznes va
xususiy tadbirkorlikni yanada rivojlantirishga qaratilgan “Davlat xaridlari
to‘g‘risida”, “Davlat va xususiy sektor sherikligi to‘g‘risida”gi qonun loyixalari
hamda 30 dan ziyod qonun va me'yoriy hujjatlarni ishlab chiqish va tasdiqlash
borasida faol ishlar olib borilmoqda.
Tadbirkorlik faoliyatini qo‘llab-quvvatlash va kichik korxonalar tashkil etish
maqsadida 2016-yil mobaynida kichik biznes sub'yektlariga 15,9 trillion so‘mlik
kreditlar ajratildi va o‘sish 2015-yilga nisbatan 1,3 barobarni tashkil qildi. Jumladan,
qiymati 3,3 trillion so‘mlik mikrokreditlar ajratildi, xalqaro moliya institutlarining
206,7 million dollar miqdoridagi kredit liniyalari o‘zlashtirildi.
2016-yil mobaynida «E-ijro» idoralararo elektron hamkorlik tizimini faol joriy
etish asosida tadbirkorlik sub'yektlariga «Yagona darcha» markazlari orqali 100
mingdan ziyod davlat xizmatlari ko‘rsatildi. 127 mingdan ziyod firma nomlariga
Internet orqali buyurtma berildi.
8
Qulay ishbilarmonlik muhitini shakllantirish, kichik biznes va xususiy
tadbirkorlikni har tomonlama qo‘llab-quvvatlash hamda yanada rag‘batlantirish
borasida amalga oshirilayotgan chora-tadbirlar 2016-yil mobaynida qariyb 32 ming
yangi kichik biznes sub'yekti tashkil etish imkonini berdi.
Natijada, 2016-yil yakuni bilan yalpi ichki mahsulotda kichik biznes ulushi 56,9
foiz (2015-yilda bu ko‘rsatkich 56,5 foiz bo‘lgan), sanoatda 45 foiz (40,6 foiz),
investitsiyalarda 40,3 foiz (36,3 foiz), qurilishda 70,7 foiz (68,4 foiz), chakana
savdo aylanmasida 89,6 foiz (87,1 foiz) va bandlikda 78,1 foiz (77,9 foiz) oshdi.
V. Qishloq xo‘jaligida islohotlar va tarkibiy o‘zgarishlarni yanada
chuqurlashtirish, yer va suv resurslaridan samarali foydalanish
2016-yilda qishloq xo‘jaligini isloh qilish va rivojlantirish bo‘yicha dasturiy
chora-tadbirlarni amalga oshirish qishloq xo‘jaligi yalpi mahsulotlarini o‘tgan
yilning shu davriga nisbatan 6,6 foizga oshirish imkonini berdi.
Paxta maydonlarini 30,5 ming gektarga qisqartirish va bo‘shagan yerlarga ichki
hamda tashqi bozorda talab yuqori bo‘lgan meva-sabzavotlarni zamonaviy qishloq
xo‘jaligi texnologiyalarini joriy etgan holda ekish hisobidan ekin maydonlari
tuzilmasi optimallashtirildi.
Natijada, qariyb 3 million tonna paxta, 8,3 million tonna bug‘doy, 21 million
tonnadan ziyod meva-sabzavotlar, jumladan qariyib 3 million tonna kartoshka,
11,3 million tonna meva, 2 million tonna poliz mahsulotlari, 1,7 million tonnadan
ortiq uzum, 3 million tonna meva va rezavorlar yetishtirildi va yig‘ib olindi.
Meva-sabzavotlarni ishlab chiqarish va ularni saqlashga qaratilgan hajmining
oshishi, mazkur mahsulotlarni saqlash uchun maxsus sovutgichlarni qurish va
saqlash texnologiyasini takomillashtirishga mustahkam zamin yaratdi. Xususan,
2016-yilda 93,1 ming tonna meva-sabzavot mahsulotlarini saqlash uchun 204 yangi
sovutish kamerasi tashkil etildi hamda 12,7 ming tonna mahsulotni saqlaydigan 26
sovutish kamerasi modernizatsiya qilindi.
Qishloq xo‘jaligi yerlarining unumdorligini yanada oshirish maqsadida 2013-
2017-yillarda sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash va suv
resurslaridan oqilona foydalanish davlat dasturini amalga oshirish doirasida 2016-
9
yilda uzunligi 856,3 kilometrlik kollektor, 322,6 kilometr yopiq kollektor-drenaj
tarmoqlari, 233 vertikal drenaj qudug‘i, 12 ta meliorativ nasos stansiyasi, 357,4
kilometr kanal, 70,8 kilometr sug‘orish latok tizimi barpo etildi va rekonstruksiya
qilindi.
2016-yilda chorvachilik sektori salohiyatini yanada oshirish maqsadida tijorat
banklarining qiymati 464 milliard so‘mdan ziyod kreditlari hisobidan qoramol
boqish, parrandachilik, asalarichilik xo‘jaliklarini rivojlantirish va baliq
yetishtirishni ko‘paytirish bo‘yicha 5,2 mingta loyiha amalga oshirildi. Natijada,
2017-yilning 1 yanvar holatiga ko‘ra, qoramollar umumiy soni qariyb 12,2 million
boshga (o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 104,5 foiz) yetdi. 2016-yilda, tirik vazni
2,2 million tonna go‘sht (106,8 foiz), 9,7 million tonna sut (107,5 foiz), 6,1 milliard
donadan ortiq tuxum (110,6 foiz) va boshqa mahsulotlar tayyorlandi.
VI. Ijtimoiy sohani rivojlantirish, aholi hayot darajasi va sifatini yanada
yuksaltirish
Ishlab chiqarish va ijtimoiy soha infratuzilmasiga yo‘naltirilgan investitsiyalar,
iqtisodiyot tarmoqlarini modernizatsiyalash va tarkibiy o‘zgarishlarni olib borish
natijasida oxirgi yillardagi yuqori iqtisodiy o‘sish sur'atlariga erishildi. Bu esa, aholi
turmush darajasi va sifatini yanada oshirishga xizmat qilib, jamiyatdagi ijtimoiy
barqarorlikni mustahkamlashni ta'minladi.
Ijobiy tarkibiy o‘zgartirishlar va iqtisodiyotning yuqori o‘sish sur'atlari tufayli
aholining real daromadlari 11 foizga oshdi, 726 ming nafarga yaqin aholining, shu
jumladan, 438,5 ming kollej bitiruvchisining bandligi ta'minlandi.
2016-yilda 2016-2020-yillarda xizmat ko‘rsatish sohasini rivojlantirish dasturi
doirasida qariyb 14,6 ming yangi servis ob'yekti va 194 ta yangi turdagi maishiy
xizmat ko‘rsatish kompleksi foydalanishga topshirildi. Mobil aloqaning 1632 ta
yangi baza stansiyasi, hududlarda 63 ta yangi yo‘lovchi transport yo‘nalishlari va 54
yangi mexmonxonalar foydalanishga topshirildi.
2013-2020-yillarda telekommunikatsiya texnologiyalari, tarmoqlari va aloqa
infratuzilmasini rivojlantirish dasturining amalga oshirilishi doirasida 2016-yilda
zamonaviy texnologiyalardan foydalanish imkonini beruvchi 2300 kilometrdan
10
1.2. Iqtisodiy muvozanatlikni aniqlash usullari
Iqtisodiy muvozanatlik erkin raqobat bozorida barcha xaridorlar tengligi,
iqtisodiy vaziyat barqarorligi kabi qator shart-sharoitlarni ham taqazo qiladi.
Real hayotda iqtisodiyot doimiy harakatda va to'xtovsiz rivojlanish holatida
bo'ladi. Iqtisodiy tsikl fazalarida, bozor konbyukturasi, bozor sub’ektlari
daromadlari va talabi tarkibida o'zgarishlar ro'y berib turadi.
Bularning hammasi muvozanatli holatni turg'un iqtisodiyotdagi shartli
umumiy muvozanatlik sifatida qarab chiqishni taqazo qiladi.
Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda asosan ikkita ozaro bog'liq
usuldan foydalaniladi: 1. Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli.
2. Jamg'arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli.
Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash uchun ishlab chiqarish
umumiy hajmining miqdoriy ko'rsatkichi sifatida sof milliy mahsulot (SMM),
iqtisodiy otda yalpi sarflar sifatida iste’mol hajmi va investitsiyalarga sarflarning
umumiy summasi (S+Ip) olinadi. Iqtisodiyotning muvozanatli darajasi — bu ishlab
chiqarishning shunday hajmiki, u ishlab chiqarish mazkur hajmini sotib olish uchun
yetarli umumiy sarflarni ta’minlaydi. Boshqacha aytganda, sof milliy mahsulot
muvozanatli darajasida ishlab chiqarilgan tovarlarning umumiy miqdori (SMM)
xarid qilingan tovarlar umumiy miqdoriga (S+Ip) teng bo'ladi.
11
To'liq bandlik sharoitida yalpi sarflar SMM hajmi bilan mos kelmasligi
mumkin. Bu mos kelmaslik retsession yoki inflyatsion farqda ifodalanadi. Yalpi
sarflarning SMM hajmidan kam bo'lgan miqdori retsession, yalpi sarflarning SMM
hajmidan ortiqcha bo'lgan miqdori inflyatsion farq deyiladi.
Jamg'arma va investitsiyalarni taqqoslash usulining mohiyati shundaki, ishlab
chiqarilgan mahsulotning har qanday hajmi shunga mos daromad hajmini beradi.
Biroq aholi bu daromadning bir qismini iste’mol qilmasdan jamg'arishga qo'yish
mumkin. Jamg'arish, sarflar - daromadlar oqimidan potentsial sarflarni olib qo'yish
hisoblanadi. Bunda jamg'armaga qo'yilgan mablag' investitsiyalar bilan to'liq
qoplansa, yalpi sarflar ishlab chiqarish hajmiga teng bo'ladi.
Investitsion sarflarning ko'payishi, ishlab chiqarish hajmi va daromad
darajasining o'sishiga olib keladi. Bu o zaro natija mulbtiplikator samarasi deyiladi.
Mulbtiplikator samarasi- bu sof milliy mahsulotdagi o'zgarishning sarflardagi
(investitsiyalardagi) o'zgarishga nisbati.
Real SMMdagi o'zgarish
Mulbtiplikator samarasi =
---------------------------------------
Investitsion sarflardagi o'zgarish
SMM dagi o'zgarish = mulbtiplikator x Investitsiyalardagi o'zgarish.
Agar investitsion sarflarning 5 mlrd. so'mga ko'payishi, sof milliy
mahsulotning 20 mlrd. so'mga ortishiga olib kelsa mulbtiplikator samarasi 4 ga
(20:5), SMMdagi o'zgarish 20 mlrd. so'mga (4x5) teng bo'ladi.
Investitsion sarflardagi o'zgarishdan tashqari iste’mol, davlat xaridi yoki
eksportdagi o'zgarishlar ham mulbtiplikator samarasiga ta’sir ko'rsatadi.
Mulbtiplikator samarasi ikkita holatga asoslanadi. Birinchidan, iqtisodiyotda
bir sub’ekt tamonidan qilingan sarf, boshqasi tomonidan daromad shaklida olinadi.
Ikkinchidan, daromaddagi har qanday o'zgarish iste’mol va jamg'arishda xuddi
shunday yo'nalishda o'zgarish bo'lishiga olib keladi.
Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda yuqoridagi usullardan tashqari
12
balans usulidan va «xarajat va natija» larni taqqoslash usulidan ham foydalaniladi.
13
1.3. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari
Milliy iqtisodiyotdagi muvozanatlik uning turli tomonlari va sohalari o'rtasida
mutanosiblik bo'lishini taqozo qiladi.
Iqtisodiy mutanosiblik - iqtisodiyotning turli tomonlari va sohalari o'rtasida
miqdor va sifat jihatdan ma’lum moslik bo'lishidir. Bunda tenglik bo'lishi shart
emas. Ular mos keluvchi (2:3, 5:3, 3:1) nisbatlarida bo'lishi mumkin.
Makroiqtisodiy jarayon g'oyat murakkab va ko'p qirrali bo'lishi sababli
mutanosiblik turlari ham ko'p va xilma-xil. Ularning barchasini umumlashtirib
mutanosiblikning quyidagi guruhlari tarkibiga kiritish mumkin.
Umumiqtisodiy xarakterdagi mutanosibliklar. Bunga milliy daromaddagi
tarkibiy qismlar: iste’mol fondi va jamg'arish fondi o'rtasidagi: iqtisodiyotdagi tovar
va xizmatlar massasi bilan pul massasi o'rtasidagi: aholining daromadlari bilan
xarajatlar o'rtasidagi mutanosibliklarni misol qilib ko'rsatish mumkin.
2. Tarmoqlararo mutanosibliklar. Milliy iqtisodiyotning muvozanatini
ta’minlashda tarmoqlararo mutanosibliklar alohida o'rin tutadi. Mamlakat xalq
xo'jaligi juda ko'p tarmoq va sohalardan iborat bo'lib, ularning rivojlanishi bir- birini
taqozo qiladi. Bir tarmoqda yaratilgan mahsulot boshqa tarmoqda iste’mol qilinadi
yoki pirovard mahsulotga aylantirilib o'z iste’molchisini topadi. Masalan, qishloq
xo'jalik mahsulotlarning ko'pchilik qismi /paxta, g'alla, pilla, sut va h.k./
sanoatning tegishli tarmoqlarida qayta ishlanib, pirovard mahsulotga
aylantiriladi va iste’molchilik tovarlari bozoriga chiqariladi. O’z navbatida
sanoatning ishlab chiqarish vositalari yaratadigan sohalarining mahsulotlari xalq
xo'jaligining boshqa tarmoqlari /qishloq xo'jaligi, qurilish va h. k./da unumli
14
iste’mol qilinadi. Bu ularning bir-biriga bog'liqlikda rivojlanishini taqozo qiladi.
Tarmoqlararo mutanosibliklarga sanoat bilan qishloq xo jaligi va xalq xo'jaligining
boshqa tarmoqlari o'rtasidagi mutanosibliklar misol bo'ladi.
3.
Tarmoq ichidagi mutanosibliklar. Tarmoqlararo mutanosiblik va
milliy ishlab chiqarish darajasidagi muvozanatlik tarmoqlar ichidagi mutanosiblik
orqali ta’minlanadi. Tarmoqlar ichidagi mutanosiblik alohida olingan tarmoq
tarkibidagi soha va ishlab chiqarishlar o'rtasidagi bog'liqlikni ifodalaydi. Masalan,
sanoatning ishlab chiqarish vositalari va iste’mol buyumlari ishlab chiqaradigan
sohalari, qishloq xo'jaligining dexqonchilik va chorvachilik sohalari o'rtasidagi
mutanosibliklar va h. k. Shu bilan birga ta’kidlab o'tilgan sohalarning ichidagi
tarkibiy bo'linmalar o'rtasida ham bog'liqlik bo'lishi zarur. Masalan, sanoatning
qazib olish va qayta ishlash tarmoqlari, chorvachilikning sut va go'sht ishlab
chiqarish sohalari o'rtasida va boshqalar
4.
Hududiy (territorial) mutanosibliklar. Iqtisodiy rivojlanish
mamlakat ayrim hududlari o'rtasidagi bog'liqlikni ham taqozo qiladi. Yuzaki
qaraganda hududlar o'rtasidagi mutanosibliklarning mamlakat iqtisodiy rivojidagi
roli to'liq namoyon bo'lmaydi. Lekin alohida hududiy bo'linmalar (viloyat, tuman,
shahar va boshqa hududiy birliklar) ning bir-biriga iqtisodiy va tashkiliy jihatdan
bog'liqligi, ixtisoslashish, ishlab chiqarish kooperatsiyasi va kommunikatsiya
nuqtai-nazaridan qaralsa, bu bog'liqlikning ahamiyati yaqqol ko'rinadi.
5.
Davlatlararo mutanosibliklar. Bu mutanosiblikni ikki holat taqozo
qiladi. Birinchidan, dunyoning ko'pchilik mamlakatlari xalqaro mehnat taqsimoti
orqali bir-biri bilan bog'langan, ikkinchidan, shu bog'liqlik orqali milliy ishlab
chiqarishning bir qismi chet elliklar tomonidan xarid qilinadi yoki milliy ishlab
chiqaruvchilar o'z iste’molining bir qismini chetdan keltirilgan mahsulotlar hisobiga
qondiradi. Bu bog'liqlik qanchalik katta bo'lsa, sof eksport hajmi orqali
makroiqtisodiy muvozanatlikka shunchalik kuchli ta’sir ko'rsatadi.
Qarab chiqilgan mutanosibliklarga erishish orqali milliy ishlab chiqarishning
muvozanatli rivojini ta’minlab borishdan quyidagilar ko'zda tutiladi:
15
■
Mamlakatda mavjud bo'lgan iqtisodiy resurslardan samarali
foydalangan holda jamiyatning ehtiyojlarini to'laroq qondirib borish.
■
To'la bandlilikka erishish, ya’ni mehnat qilishga layoqatli bo'lgan
va ishlashni xohlaganlarni to'liq va samarali ish bilan ta’minlash.
■
Narx-navoning nisbiy barqarorligiga erishish va uni inflyatsiya
ta’siridan xoli qilish.
■
Iqtisodiyotning bir maromda o'sib borishini yetarli darajada
investitsiya bilan ta’minlash va muomaladagi pul massasiga bog'lab borish.
■
Eksport va importni muvofiqlashtirish asosida tashqi savdo
balansining faolligiga erishish.
Bu maqsadlar faqatgina ularga intilish bo'lib, bunga erishish muqarrar
ekanligini bildirmaydi. Chunki mutloq muvozanatga erishish mumkin emas, u
buzilib va qaytadan tiklanib turishi orqali iqtisodiy o'sish notekis boradi.
16
II. BOB MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATLI VA
MUTANOSIBLI RIVOJLANISHI
2.1. O’zbekistonda iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini o'zgartirish vazifalari
Iqtisodiyotni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish uning rivojida
nomutanosibliklar bo'lishi va tanglik holatlarning kelib chiqishini muqarrar qilib
qo'yadi. Shu sababli iqtisodiyotni barqarorlashtirish, bozor iqtisodiyotiga o'tish
jarayonida uni jonlantirish va bir tekis rivojlantirish yo'lidagi qonuniy bosqichdir.
U iqtisodiy rivojlanishda butunlay inqirozga uchrashga chap berish uchun ishlab
chiqarish va chiqarilayotgan mahsulot tarkibini o'zgartirishga, ya’ni tanglik
holatlarga barham berishga yo'naltiriladi. Respublikada iqtisodiy islohatlarni amalga
oshirishning dastlabki davrida barqarorlashtirish siyosatidan ko'zda tutilgan
maqsad
eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanatni saqlash, ishlab chiqarishni keskin
darajada pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning kelib chiqishiga yo'l
qo'ymaslikdan iborat bo'ldi. Shu bilan birga bu siyosat pul emissiyasini boshqarish,
uning qadrsizlani shining oldini olish, mamlakat to'lov balansini bir me’yorda
saqlash kabi maqsadlarni ham o'z ichiga oladi.
Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqishda jahon tajribasida
sinalgan yondashuvlar hisobga olinib ishlab chiqarish sohalariga ustunlik berildi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarining rivojlanishida ularni tarkiban qayta qurish
talablari ham ko'zda tutildi. Bunda asosiy e’tibor katta istiqbolga ega bo'lgan, butun
xalq xo'jaligining rivojlanish tamoyillarini belgilab beradigan yetakchi tarmoq va
sohalarga qaratildi.
Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirguncha ishlab
chiqarishning orqaga ketishiga barham berish eng muhim maqsad bo'lib qoladi.
Shu sababli respublikada 90-yillarning o'rtalaridayoq makroiqtisodiy barqarorlik
sohasida ishlab chiqarish sur’atlarining pasayishini sekinlashtirishga moyillik ko'zga
tashlanadi, ayrim ko'rsatkichlar bo'yicha esa o'sishga erishildi. Iqtisodiy otning
ikkita yetakchi tarmog'i sanoat va qishloq xo'jaligini isloh qilish va qo'llab -
17
quvvatlashga qaratilgan tadbirlar natijasida sanoatda 1995 yildayoq qishloq
xo'jaligida 1997 yilda ishlab chiqarishning orqaga ketishi to'xtatildi.
Makroiqtisodiy barqarorlik siyosatida 1997 yil keskin burilish davri bo'ldi,
islohatlar amalga oshirilgan davr davomida birinchi marta yalpi ichki mahsulotning
o'sishi (105,2%) aholi sonining o'sishidan (101,8%) yuqori bo'ldi1. Bu ijobiy
tamoyillar 1998 va undan keyingi yillarda mustahkamlab borildi. Natijada 2002
yilda YAIM - 4,2 foizga, sanoat ishlab chiqarish hajmi - 6,4 foizga, qishloq xo'jalik
mahsulotlari - 3,2 foizga ko'paydi. Iste’mol mollari ishlab chiqarish 7,7 foizga
chakana tovar aylanishi - 7,8 foizga, aholiga pullik xizmat ko'rsatish hajmi esa 14,0
foizga ortdi. Davlat byudjeti kamomadi YAIM ning bir foizidan oshmadi.
Naqd pul emissiyasi 9,4 foizni tashkil etdi. Jami pul massasi, belgilangan
darajada - ya’ni YAIMga nisbatan 19 foizdan oshmadi1.
Respublika milliy iqtisodiyotida erishilgan bu ijobiy natijalar tarkibiy qayta
qurishlar asosida butunlay yangi xalq xojalik majmuasining bunyod etilganligi,
birinchi navbatda eng muhim makroiqtisodiy va takror ishlab chiqarish nisbatlarini
davlat tomonidan samarali tartibga solishning natijasi hisoblanadi. Bunda asosiy
e’tibor iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi, hududlarning tarkibiy tuzilishini
takomillashtirishga qaratiladi.
Tarkibiy siyosatning hududiy jihatlarini ta’minlash odamlar turmush
darajasida vujdga kelgan hududiy nomutanosiblikni bartaraf etish, resurslar va
ishlab
chiqarish imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishda katta ahamiyatga ega
bo'ldi.
Respublika iqtisodiyotining tarkibiy tuzilishini qayta qurishda ishlab
chiqarilayotgan mahsulot turini o' zgartirish, uning sifatini yaxshilash va mahsulot
tayyorlashga ketadigan jami xarajatlarni kamaytirish talablari ham hisobga olinadi.
Iqtisodiyot tuzilishidagi o'zgartirishlar, chetdan mahsulot olib kelishni
qisqartirish, xalq xo'jaligining xom ashyo yetishtirishga qartilgan bir tomonlama
yo'nalishini bartaraf etish va uninig eksport imkoniyatini kengaytirish, tarmoqlar
ichidagi va hududiy jihatdan vujudga kelgan nomutanosibliklarni bartaraf etish
18
asosida iqtisodiyotning mutanosib va barqaror rivojlanishini ta’minlash vazifalarini
hal etish bilan bog'liqlikda amalga oshirildi.
Shu vazifalardan kelib chiqib, iqtisodiyot ichki tuzilishidagi o'zgarishlar -
respublikaning energetika va oziq-ovqat mustaqillligini ta’minlovchi tarmoqlarni
rivojlan-tirishga qaratildi. Bunda birinchi navbatda eng muhim o'zak tarmoqlarni -
neftb va gaz sanoatini, energetikani, rangli metallurgiya sanoatini, mashinasozlik
majmuasini, qishloq xo jalik va agrosanoat majmuasining boshqa sohalarini
rivojlantirishga ustunlik beriladi.
Xalq xo'jaligining takror ishlab chiqarish tuzilishini tubdan o'zgartirish
asosida umumiqtisodiy barqarorlikka erishishda iste’mol bilan jamg'arish fondi
o'rtasidagi eng maqbul mutanosiblikni ta’minlash asosiy o'rin tutadi. Iste’mol
fondining eng maqbul darajasiga erishish - ichki bozorda talab bilan taklif o'rtasida
mutanosiblikni ta’minlaщda muhim rolb o'ygaydi. Shu sababli davlat eng muhim
makroiqtisodiy takror ishlab chiqarish nisbatlarini tartibga solib turuvchi omillarga
ko'proq e’tibor berdi.
Bozor
iqtisodiyotiga
o'tish
darida
iqtisodiyotni
barqa-rorlashtirish
muammosini hal etishda ishlab chiqarish infratuzilmasining muhandislik
kommunikatsiyalari, transport va aloqa tizimi singari tarmoqlarini ustivor
rivojlantirishga ham alohida e’tibor beriladi.
Nomoddiy ishlab chiqarish sohasida tarkibiy qayta qurishlar faol investitsiya
siyosatini o'tkazish orqali amalga oshirildi. Shu sababli respublika investitsiya
bazasini rivojlantirishga katta e’tibor berilib, bunda o'z sarmoyalarimiz, tashqi
kreditlar, bevosita investitsiyalar va ularning barcha manbalaridan o'rinli
foydalanish ko'zda tutildi. Tashqi investitsiyalarni jalb qilishda bevosita
investitsiyalar tarzida, davlat qarzlari, xalqaro moliya va iqtisodiy tashkilotlar, qarz
beruvchi mamlakatlar moliyaviy-kredit resurslari shakllarida amalga oshirish
mumkinligi hisobga olinadi.
Shunday qilib, respublikada iqtisodiy islohotlar davomida makroiqtisodiy
barqarorlikni ta’minlash va iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini qayta qurish vazifalariga
19
aholining real turmush darajasini yaxshilash uchun zaruriy shart-sharoitlarni
vujudga keltirish sifatida qaraldi.
Iqtisodiyotning barcha sohalari va tarmoqlarida erkinlashtirish jarayonini
izchillik bilan o'tkazish va iqtisodiy islohatlarni chuqurlashtirishga yo'l tutilgan
hozirgi sharoitda ham «...iqtisodiyotdagi tarkibiy o'zgarishlarni izchil davom
ettirish»1 iqtisodiyot sohasidagi eng muhim vazifalardan biri hisoblanadi.
Bu o'z navbatida boy tabiiy zahiralarimiz, mineral xom-ashyo, mehnat
resurslarimizdan, intellektual hamda ilmiy-texnikaviy salohiyatimizdan to'liq va
samarali foydalanishni taqazo etadi.
Tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirish mahalliy xom-ashyo va tabiiy
imkoniyatlar asosida ishlaydigan, ilg'or zamonaviy texnologiyalarni joriy etgan
holda, nafaqat ichki, balki tashqi bozorda ham raqobatga bardosh beradigan
mahsulot ishlab chiqaruvchi tarmoqlarga qaratilishi zarur.
Yangi bosqichda xizmat ko'rsatish sohalarini rivojlantirish, ularning
iqtisodiyotdagi o'rnini kuchaytirishga alohida e’tibor beriladi. Chunki, bu soha yangi
ish joylarini yaratishning muhim omili bo'lish bilan birga, aholi turmush darajasining
o'sishi ham uning rivojlanish darajasiga bog'liq.
Valьras birinchilardan bo`lib yaxlit olingan umumiy bozor muvozanati
modelini yaratishga hamda mazkur tushunchaning mazmunini ancha to`liq ilmiy
yoritib berishga erishdi. Lekin L. Valьras umumiy bozor muvozanati modeliga
matematik usulli tengliklar orqali juda oddiy yondashgan. Uning tadqiqot doirasida
umumiy bozor muvozanatining ishlab chiqarish hajmi va narxlar o`zgarishining
hamda boshqa bir qator omillarning ta’siri u ko`rsatgan matritsadagi birgina
omillarning o`zgarishi orqali butun bir matematik tengliklar matritsasining
(umumiy
bozor muvozanatini xarakterlovchi talab va taklifning) buzilishiga olib kelinishi
uning tadqiqot doirasida atroflicha hisobga olinmagan. Shunday qilib, o`tgan asrning
boshlaridayoq umumiy bozor muvozanatining bazaviy modeli ilmiy tarzda
shakllantirilgan bo`lib, asosan ko`pchilik iqtisodchi- olimlar tomonidan tan olingan
edi.
20
XX asrning 20 - yillari oxirlari va 30 - yillar boshlarida §arbdagi bozor
iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlar iqtisodiyotida «Buyuk depressiya» nomi bilan
mashhur bo`lgan barqaror va uzoq davom etgan, makroiqtisodiy beqarorlikka
duchor bo`ldi. Bundan yuz yil oldin shakllantirilgan klassik nazariya ta’limoti ro`y
bergan krizis jarayonlarning barcha jihatlari bo`yicha tushuntirib berishga layoqatsiz
bo`lib qoldi. D.J. Keyns klassik iqtisodchilar nazariyasini tanqid qilib, iqtisodiyot
nazariyasida haqiqiy to`ntarish qilishga olib kelgan nazariyasini yaratdi.
2. Iqtisodiy muvozanatlik - bu makroiqtisodiyot darajasida jamiyat
ehtiyojlariga mavjud iqtisodiy resurslar miqdorining va ijtimoiy ishlab chiqarish
natijalari hajmi hamda tarkibining o`zaro mos kelishligini xarakterlaydi.
Iqtisodiy muvozanatlik milliy iqtisodiyotning turli darajasidagi (mikro va
makro) har xil muvozanatliklarni qamrab oladi. Umumiy muvozanatlik
makroiqtisodiy muvozanatlikni ancha to`liq darajada ifodalaydi. Umumiy
muvozanatlik - bu jamiyatning barcha ehtiyojlari (aholi, davlat, korxona) va milliy
ishlab chiqarish real hajmining o`zaro mos kelishlik darajasini bildiradi. Qiymat
ifodasida bu muvozanatlik yalpi talab va yalpi taklifning nisbati orqali namoyon
bo`ladi. Milliy iqtisodiyotda ro`y beradigan barcha o`zgarishlar pirovard natijada
yalpi talab va yalpi taklifdagi o`zgarishlar orqali ifodalanadi. Yalpi talab tovarlar
bozorida taqdim qilingan pirovard tovarlar va xizmatlarga bo`lgan barcha alohida
talablar yig`indisidan iborat. Iqtisodiy muvozanatlik yalpi talab va yalpi taklifning
tengligini taqozo etsa ham, amaliyotda ularning nisbati o`rtasidagi o`zgarishining
mumkin bo`lgan har xil variantlari mavjud bo`ladi.
Jumladan:
• Yalpi talabning ortishi. Ishlab chiqarish hajmi, milliy daromad va
baholarning o`sishi bilan birga boradi;
• Yalpi talabning tushishi. Ishlab chiqarish hajmi, milliy daromad va
baholarning pasayishi bilan;
• Yalpi taklifning ortishi. Ishlab chiqarish hajmining o`sishi bilan birga
boradi va baholarning tushishini keltirib chiqaradi;
• Yalpi taklifning kamayishi va shunga mos ravishda ishlab chiqarishning
21
qisqarishi, baholarning o`sishiga olib keladi.
Bu barcha shart-sharoitlar ideal holda potentsial imkoniyat darajada vujudga
keladi. Real hayotda esa umumiy muvozanatlik tarkibiy nomutanosibliklar,
resurslardan samarasiz foydalanish, baholarning beqarorligi, iqtisodiy tsikl
fazalarining o`zgarishi, bozor konьyukturasi, bozor sub’ektlari daromadlari va talabi
tarkibidagi o`zgarishlar ta’sirida ta’minlanib boriladi.
Bunday sharoitda umumiy muvozanatlik holatini (yalpi talab va yalpi taklif
mos kelishi), turg`un iqtisodiyotdagi shartli umumiy muvozanatlik sifatida qarab
chiqishni taqozo etadi. Bu barcha aytilganlardan xulosa chiqaradigan bo`lsak,
umumiy muvozanatlik butun ijtimoiy ishlab chiqarishning, mamlakat milliy
iqtisodiyotining mutanosibligidir.
Bu barcha tarmoqlar, sohalar va iqtisodiyot birlamchi bo`g`inlarining bir
me’yorda rivojlanishini ta’minlagan, iqtisodiy faoliyatning barcha qatnashchilari,
barcha bozorlar va iqtisodiy jarayon munosabatlarining ayrim tomonlari o`rtasidagi
barqarorlik xarakteridagi bir qator muvozanatliklar tizimini o`z ichiga oladi.
Bu muvozanatliklarning shakllari turli-tuman bo`lganligi sababli ular
alohida
holda xususiy muvozanatliklar sifatida chiqadi.
Xususiy muvozanatlik – bu ikkita o`zaro bog`liq bo`lgan iqtisodiy miqdorlar
yoki iqtisodiyot tomonlarining miqdoran teng kelishidir. Xususiy muvozanatlik
ishlab chiqarish va iste’mol, aholining sotib olish layoqati va tovarlar
taklifi byudjet
daromadlari va xarajatlari, alohida tovarlarga bo`lgan talab va taklif o`rtasidagi
muvozanatliklar ko`rilgandagina yuzaga chiqadi. Bu muvozanatliklar ichida
mamlakatimiz birinchi Prezidenti I.A.Karimov ta’kidlab o`tganidek:
«…..ichki bozorda talab va taklif o`rtasidagi mutanosiblikka erishish, ya’ni
chiqarilgan pul miqdori bilanunga sotib olinadigan mollar salmog`i o`rtasidagi
nisbatni ta’minlash g`oyat katta rol o`ynaydi».
Shunday qilib, iqtisodiy muvozanatlik o`zining barcha shakllari bilan
birgalikda inqirozsiz va ijtimoiy iqtisodiy larzalarsiz rivojlanishni xarakterlaydigan
iqtisodiy idealdir. Real iqtisodiy hayotda makroiqtisodiy muvozanatlik talablari turli
tuman beqarorliklar ta’sirida buzilib turadi, biroq iqtisodiy muvozanatlik
22
nazariy modelini bilish, real jarayonlarning ularning ideal andozasidan farq
qilinishini keltirib chiqaradigan aniq omillarni aniqlash, iqtisodiyotning optimal
holatida faol hal qilinishini ta’minlash yo`llarini topish imkonini beradi.
3.
Iqtisodiy muvozanatlik erkin raqobat bozorida barcha xaridorlar tengligi,
iqtisodiy vaziyat barqarorligi kabi qator shart-sharoitlarni ham taqazo qiladi.
Real hayotda iqtisodiyot doimiy harakatda va to`xtovsiz rivojlanish holatida
bo`ladi. Iqtisodiy tsikl fazalarida, bozor konьyukturasi, bozor sub’ektlari
daromadlari va talabi tarkibida o`zgarishlar ro`y berib turadi.
Bularning hammasi muvozanatli holatni turg`un iqtisodiyotdagi shartli
umumiy muvozanatlik sifatida qarab chiqishni taqazo qiladi.
Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda asosan ikkita o`zaro bog`liq
usuldan foydalaniladi:
1. Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli.
2. Jamg`arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli.
Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash uchun ishlab chiqarish
umumiy hajmining miqdoriy ko`rsatkichi sifatida sof milliy mahsulot (SMM),
iqtisodiyotda yalpi sarflar sifatida iste’mol hajmi va investitsiyalarga sarflarning
umumiy summasi (S+Ip) olinadi. Iqtisodiyotning muvozanatli darajasi — bu ishlab
chiqarishning shunday hajmiki, u ishlab chiqarish mazkur hajmini sotib olish uchun
yetarli umumiy sarflarni ta’minlaydi. Boshqacha aytganda, sof milliy mahsulot
muvozanatli darajasida ishlab chiqarilgan tovarlarning umumiy miqdori (SMM)
xarid qilingan tovarlar umumiy miqdoriga (S+Ip) teng bo`ladi.
To`liq bandlik sharoitida yalpi sarflar SMM hajmi bilan mos kelmasligi
mumkin. Bu mos kelmaslik retsession yoki inflyatsion farqda ifodalanadi.
Yalpisarflarning SMM hajmidan kam bo`lgan miqdori retsession, yalpi sarflarning
SMM hajmidan ortiqcha bo`lgan miqdori inflyatsion farq deyiladi.
Jamg`arma va investitsiyalarni taqqoslash usulining mohiyati shundaki, ishlab
chiqarilgan mahsulotning har qanday hajmi shunga mos daromad hajmini beradi.
Biroq aholi bu daromadning bir qismini iste’mol qilmasdan jamg`arishga qo`yish
mumkin. Jamg`arish, sarflar - daromadlar oqimidan potentsial sarflarni
23
olib qo`yish hisoblanadi. Bunda jamg`armaga qo`yilgan mablag` investitsiyalar
bilan to`liq qoplansa, yalpi sarflar ishlab chiqarish hajmiga teng bo`ladi.
Investitsion
sarflarning
ko`payishi,
ishlab
chiqarish
hajmi
va
daromaddarajasining o`sishiga olib keladi. Bu o`zaro natija mulьtiplikator
samarasideyiladi. Mulьtiplikator samarasi- bu sof milliy mahsulotdagi o`zgarishning
sarflardagi (investitsiyalardagi) o`zgarishga nisbati.
Real SMM dagi o`zgarish
Multiplikator samarasi =
Investitsion sarflardagi o`zgarish
SMM dagi o`zgarish = mulьtiplikator x Investitsiyalardagi o`zgarish.
Agar investitsion sarflarning 5 mlrd. so`mga ko`payishi, sof milliy
mahsulotning 20 mlrd. so`mga ortishiga olib kelsa mulьtiplikator samarasi 4 ga
(20:5), SMMdagi o`zgarish 20 mlrd. so`mga (4x5) teng bo`ladi.
Investitsion sarflardagi o`zgarishdan tashqari iste’mol, davlat xaridi yoki
eksportdagi o`zgarishlar ham mulьtiplikator samarasiga ta’sir ko`rsatadi.
Multiplikator
samarasi
ikkita
holatga
asoslanadi.
Birinchidan,
iqtisodiyotdabir sub’ekt tamonidan qilingan sarf, boshqasi tomonidan daromad
shaklida olinadi.
Ikkinchidan, daromaddagi har qanday o`zgarish iste’mol va jamg`arishda
xuddi shunday yo`nalishda o`zgarish bo`lishiga olib keladi.
Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda yuqoridagi usullardan tashqari
balans usulidan va «xarajat va natija» larni taqqoslash usulidan ham foydalaniladi.
Balans usulida tarmoqlararo balans, moddiy, moliyaviy va ishchi kuchi
balanslaridan foydalanilib iqtisodiyotdagi muvozanatlik darajasiga baho beriladi.
«Xarajat va natija»larni taqqoslash usulida ishlab chiqarishga qilingan
iqtisodiy resurs xarajatlari miqdori olingan mahsulot hajmi bilan taqqoslanib
muvozanatlik darajasi tahlil qilinadi.
4. Milliy iqtisodiyotdagi muvozanatlik uning turli tomonlari va sohalari
24
o`rtasida mutanosiblik bo`lishini taqozo qiladi.
25
Iqtisodiy mutanosiblik – iqtisodiyotning turli tomonlari va sohalari o`rtasida
miqdor va sifat jihatdan ma’lum moslik bo`lishidir. Bunda tenglik bo`lishi
shartemas. Ular mos keluvchi (2:3, 5:3, 3:1) nisbatlarida bo`lishi mumkin.
Makroiqtisodiy jarayon g`oyat murakkab va ko`p qirrali bo`lishi sababli
mutanosiblik turlari ham ko`p va xilma-xil. Ularning barchasini umumlashtirib
mutanosiblikning quyidagi guruhlari tarkibiga kiritish mumkin.
Umumiqtisodiy xarakterdagi mutanosibliklar. Bunga milliy daromaddagi
tarkibiy qismlar: iste’mol fondi va jamg`arish fondi o`rtasidagi: iqtisodiyotdagi tovar
va xizmatlar massasi bilan pul massasi o`rtasidagi: aholining daromadlari bilan
xarajatlar o`rtasidagi mutanosibliklarni misol qilib ko`rsatish mumkin.
2. Tarmoqlararo mutanosibliklar. Milliy iqtisodiyotning muvozanatini
ta’minlashda tarmoqlararo mutanosibliklar alohida o`rin tutadi. Mamlakat xalq
xo`jaligi juda ko`p tarmoq va sohalardan iborat bo`lib, ularning rivojlanishi bir-
birini taqozo qiladi. Bir tarmoqda yaratilgan mahsulot boshqa tarmoqda iste’mol
qilinadi yoki pirovard mahsulotga aylantirilib o`z iste’molchisini topadi. Masalan,
qishloq xo`jalik mahsulotlarning ko`pchilik qismi /paxta, g`alla, pilla, sut va h.k./
sanoatning tegishli tarmoqlarida qayta ishlanib, pirovard mahsulotga aylantiriladi va
iste’molchilik tovarlari bozoriga chiqariladi. O’z navbatida sanoatning ishlab
chiqarish vositalari yaratadigan sohalarining mahsulotlari xalq xo`jaligining
boshqa
tarmoqlari /qishloq xo`jaligi, qurilish va h. k./da unumli iste’mol qilinadi. Bu
ularning bir-biriga bog`liqlikda rivojlanishini taqozo qiladi. Tarmoqlararo
mutanosibliklarga sanoat bilan qishloq xo`jaligi va xalq xo`jaligining boshqa
tarmoqlari o`rtasidagi mutanosibliklar misol bo`ladi.
3. Tarmoq ichidagi mutanosibliklar. Tarmoqlararo mutanosiblik va milliy
ishlab chiqarish darajasidagi muvozanatlik tarmoqlar ichidagi mutanosiblik orqali
ta’minlanadi. Tarmoqlar ichidagi mutanosiblik alohida olingan tarmoq tarkibidagi
soha va ishlab chiqarishlar o`rtasidagi bog`liqlikni ifodalaydi. Masalan, sanoatning
ishlab chiqarish vositalari va iste’mol buyumlari ishlab chiqaradigan sohalari,
qishloq
xo`jaligining
dexqonchilik
va
chorvachilik
sohalari
o`rtasidagi
mutanosibliklar va h. k. Shu bilan birga ta’kidlab o`tilgan sohalarning ichidagi
26
tarkibiy bo`linmalar o`rtasida ham bog`liqlik bo`lishi zarur. Masalan, sanoatning
qazib olish va qayta ishlash tarmoqlari, chorvachilikning sut va go`sht ishlab
chiqarish sohalari o`rtasida va boshqalar
4. Hududiy (territorial) mutanosibliklar. Iqtisodiy rivojlanish mamlakat
ayrim hududlari o`rtasidagi bog`liqlikni ham taqozo qiladi. Yuzaki qaraganda
hududlar o`rtasidagi mutanosibliklarning mamlakat iqtisodiy rivojidagi roli to`liq
namoyon bo`lmaydi. Lekin alohida hududiy bo`linmalar (viloyat, tuman, shahar va
boshqa hududiy birliklar) ning bir-biriga iqtisodiy va tashkiliy jihatdan bog`liqligi,
ixtisoslashish, ishlab chiqarish kooperatsiyasi va kommunikatsiya nuqtai-nazaridan
qaralsa, bu bog`liqlikning ahamiyati yaqqol ko`rinadi.
5. Davlatlararo mutanosibliklar. Bu mutanosiblikni ikki holat taqozo qiladi.
Birinchidan, dunyoning ko`pchilik mamlakatlari xalqaro mehnat taqsimoti
orqali bir-biri bilan bog`langan, ikkinchidan, shu bog`liqlik orqali milliy ishlab
chiqarishning bir qismi chet elliklar tomonidan xarid qilinadi yoki milliy ishlab
chiqaruvchilar o`z iste’molining bir qismini chetdan keltirilgan mahsulotlar hisobiga
qondiradi. Bu bog`liqlik qanchalik katta bo`lsa, sof eksport hajmi orqali
makroiqtisodiy muvozanatlikka shunchalik kuchli ta’sir ko`rsatadi.
Qarab chiqilgan mutanosibliklarga erishish orqali milliy ishlab chiqarishning
muvozanatli rivojini ta’minlab borishdan quyidagilar ko`zda tutiladi:
Mamlakatda mavjud bo`lgan iqtisodiy resurslardan samarali foydalangan
holda jamiyatning ehtiyojlarini to`laroq qondirib borish.
To`la bandlilikka erishish, ya’ni mehnat qilishga layoqatli bo`lgan va
ishlashni xohlaganlarni to`liq va samarali ish bilan ta’minlash.
Narx-navoning nisbiy barqarorligiga erishish va uni inflyatsiya ta’siridan xoli
qilish.
Iqtisodiyotning bir maromda o`sib borishini yetarli darajada investitsiya
bilan
ta’minlash va muomaladagi pul massasiga bog`lab borish.
Eksport va importni muvofiqlashtirish asosida tashqi savdo balansining
faolligiga erishish.
27
Respublika milliy iqtisodiyotida erishilgan bu ijobiy natijalar tarkibiy qayta
qurishlar asosida butunlay yangi xalq xo`jalik majmuasining bunyod etilganligi,
birinchi navbatda eng muhim makroiqtisodiy va takror ishlab chiqarish nisbatlarini
davlat tomonidan samarali tartibga solishning natijasi hisoblanadi. Bunda asosiy
e’tibor iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi, hududlarning tarkibiy tuzilishini
takomillashtirishga qaratiladi.
Tarkibiy siyosatning hududiy jihatlarini ta’minlash odamlar turmush
darajasida vujdga kelgan hududiy nomutanosiblikni bartaraf etish, resurslar va
ishlab
chiqarish imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishda katta ahamiyatga ega
bo`ldi.
Respublika iqtisodiyotining tarkibiy tuzilishini qayta qurishda ishlab
chiqarilayotgan mahsulot turini o`zgartirish, uning sifatini yaxshilash va mahsulot
tayyorlashga ketadigan jami xarajatlarni kamaytirish talablari ham hisobga olinadi.
Iqtisodiyot tuzilishidagi o`zgartirishlar, chetdan mahsulot olib kelishni
qisqartirish, xalq xo`jaligining xom ashyo yetishtirishga qartilgan bir tomonlama
yo`nalishini bartaraf etish va uninig eksport imkoniyatini kengaytirish, tarmoqlar
ichidagi va hududiy jihatdan vujudga kelgan nomutanosibliklarni bartaraf etish
asosida iqtisodiyotning mutanosib va barqaror rivojlanishini ta’minlash vazifalarini
hal etish bilan bog`liqlikda amalga oshirildi.
Shu vazifalardan kelib chiqib, iqtisodiyot ichki tuzilishidagi o`zgarishlar
respublikaning energetika va oziq-ovqat mustaqillligini ta’minlovchi tarmoqlarni
rivojlan-tirishga qaratildi. Bunda birinchi navbatda eng muhim o`zak tarmoqlarni -
neft va gaz sanoatini, energetikani, rangli metallurgiya sanoatini, mashinasozlik
majmuasini,
qishloq
xo`jalik
va
agrosanoat
majmuasining
boshqa
sohalarinirivojlantirishga ustunlik beriladi.
Xalq xo`jaligining takror ishlab chiqarish tuzilishini tubdan o`zgartirish
asosida umumiqtisodiy barqarorlikka erishishda iste’mol bilan jamg`arish fondi
o`rtasidagi eng maqbul mutanosiblikni ta’minlash asosiy o`rin tutadi. Iste’mol
fondining eng maqbul darajasiga erishish - ichki bozorda talab bilan taklif o`rtasida
mutanosiblikni ta’minlaщda muhim rolь o`ygaydi. Shu sababli davlat eng muh
28
2.2. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash
va modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirish
Mavjud iqtisodiy tizimni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish
iqtisodiyotning rivojlanishidagi turli nomutanosibliklar hamda tanglik holatlarini
keltirib chiqarishi mumkin. Shu sababli bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘lida
iqtisodiyotni jonlantirish, bir tekis rivojlantirish va barqarorlashtirish jarayoni
qonuniy bosqich hisoblanadi1. Barqarorlashtirish jarayoni iqtisodiy rivojlanishda
inqiroz holatlarining oldini olish uchun ishlab chiqarish va chiqarilayotgan mahsulot
tarkibini o‘zgartirishga yo‘naltiriladi. Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga
oshirishning dastlabki davrida barqarorlashtirish siyosatidan
ko‘zda tutilgan
maqsad eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanatni saqlash, ishlab chiqarishni
keskin darajada pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning kelib chiqishiga
yo‘l qo‘ymaslikdan iborat bo‘ldi. Shu bilan birga bu siyosat pul emissiyasini
boshqarish, uning qadrsizlanishining oldini olish, mamlakat to‘lov balansini bir
me’yorda saqlash kabi maqsadlarni ham o‘z ichiga oladi.
Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqishda jahon tajribasida
sinalgan yondashuvlar hisobga olinib, ishlab chiqarish sohalariga ustunlik berildi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarining rivojlanishida ularni tarkiban qayta qurish
talablari ham ko‘zda tutildi. Bunda asosiy e’tibor katta istiqbolga ega bo‘lgan,
butun iqtisodiyotning rivojlanish tamoyillarini belgilab beradigan yetakchi tarmoq
va sohalarga qaratildi.
Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirgunga qadar ishlab
chiqarish hajmining pasayib ketishiga barham berish eng muhim maqsad bo‘lib
qoladi. Shu sababli respublikada 90-yillarning o‘rtalaridayoq makroiqtisodiy
barqarorlik sohasida ishlab chiqarish sur’atlari pasayishining sekinlashuvi ko‘zga
tashlandi, ayrim ko‘rsatkichlar bo‘yicha esa o‘sishga erishildi.
Keyingi yillarda mamlakatimiz iqtisodiyotining yuqori barqaror sur’atlar bilan
o‘sishi va makroiqtisodiy mutanosibligi ta’minlandi, ishlab chiqarishni tarkibiy