ISHLAB CHIQARISH JARAYONI AUDITI
REJA:
1. Korxona faoliyatida ishlab chiqarish xarajatlari auditining maqsadi, vazifalari
va axborot manbalari
2. Korxonada ishlab chiqarish xarajatlari auditini o’tkazishni rejalashtirish
3. Korxona faoliyatida ishlab chiqarish xarajatlari auditini o’tkazish tartibi
4. Tekshiruv jarayonida olingan ma’lumotlar asosida ishlab chiqarish xarajatlari
auditi natijalarini umumlashtirish
Tayanch so’z va iboralar: Ishab chiqarish jarayoni, ishlab chiqarish
xarajatlari, inventarizatsiya, me’yordan chetlanishlar, tannarx, ombor-tayyorlov
xarajatlari, ombor hisoboti, ishlab chiqarish hisoboti, xarajatlar smetasi,
tugallanmagan ishlab chiqarish, kalkulyatsiya, material qiymatliklar kamomadi,
ta’minot jarayonlari.
1.Korxona faoliyatida ishlab chiqarish xarajatlari auditining maqsadi,
vazifalari va axborot manbalari
Ishlab chiqarish jarayoni - bu kishilarni o’zlarining iste’moli uchun zarur
bo’lgan moddiy va ma’naviy ne’matlarni yaratishga qaratilgan maqsadga muvofiq
faoliyatidir. Moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratish, turli xizmatlar ko’rsatish
jarayoni kishilar iqtisodiy faoliyatining asosiy tomonidir. Ma’lumki, har qanday
ishlab chiqarish, birinchi navbatda, mehnat jarayonidir yoki boshqacha qilib
aytganda, tabiatdagi bor narsalarning ko’rinishini o’zining iste’moli uchun muvofiq
holga keltirish uchun qilingan mehnat faoliyatidan iboratdir. Ana shu mehnat
jarayonida kishilar, eng avvalo, tabiat bilan, uning kuchlari va ashyolari bilan hamda
bir-birlari bilan o’zaro ma’lum munosabatda bo’ladilar. Ishlab chiqarish jarayonida
bo’ladigan bu munosabatlarning shakllari va xususiyatlarini o’rganish hamda ularni
bilgan holda ishlab chiqarishni ongli tashkil etish oliy maqsadga, ya’ni cheklangan
iqtisodiy resurslardan unumli foydalanilgan holda kishilarning o’sib boruvchi
ehtiyojlarini qondirish maqsadiga erishishning birdan-bir yo’lidir.
Moddiy ne’matlar ishlab chiqarish va xizmatlar ko’rsatishning ichki
qonuniyatlari va uning rivojlanish xususiyatlari ko’pgina iqtisodchi olimlar
tomonidan ko’rsatib berilgan. Ular mehnat kishilar yashashining umumiy asosidir
deb ta’riflaydilar. Demak, mehnat iste’mol qiymatlarini yaratuvchi sifatida, foydali
mehnat sifatida kishilarning yashashi uchun hech qanday ijtimoiy shakllarga bog’liq
bo’lmagan holda abadiy tabiiy zaruriyatdir, mehnat bo’lmaganda kishi bilan tabiat
o’rtasida modda almashinuvi ham mumkin bo’lmas edi. Kishilar o’zlarining ongli
maqsadga muvofiq unumli mehnati bilan tabiat moddalarining shakllarini
o’zgartiradilar va iste’moli uchun zarur bo’lgan mahsulotni vujudga keltiradilar.
Mehnat jarayonida kishilar bilan tabiat o’rtasida moddalar almashinuvi bilan birga
insonning o’zi ham har tomonlama kamol topib boradi, ya’ni kishilar o’zining
mehnatga bo’lgan qobiliyatini, bilimini oshiradi va ularni amalda qo’llashni
kengaytirib boradi. Shunday qilib, ishlab chiqarish jarayoni iste’mol qiymatlarni
vujudga keltirish uchun maqsadga muvofiq qilinadigan harakatdir, tabiat yaratgan
narsalarni kishi iste’moli uchun o’zlashtirib olishdir, kishi bilan tabiat o’rtasidagi
modda almashuvining umumiy shartidir, kishi hayotining abadiy tabiiy sharoitidir.
Ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulotlar tannarxini hisoblashni auditorlik
tekshiruvidan o’tkazishdan maqsad:
- sodir bo’lgan xo’jalik muomalalarini hisobga olib, tannarxning to’g’ri
shaklllanishini
O’zbekiston
Respublikasi
me’yoriy
hujjatlari
talablariga
muvofiqligini aniqlagan holda, ishlab chiqarish xarajatlarining yuzaga chiqishi va
javobgarlik markazlari bo’yicha hisobga olish va soliq to’lanadigan bazaning aniq
hisob-kitobini yuritish va bu orqali ishlab chiqarish xarajatlari hamda korxona
sarflarini boshqarishni tashkil etishdan iborat
Ishlab chiqarish xarajatlari va mahsulotlar tannarxini hisoblashni auditorlik
tekshiruvidan o’tkazishda quyidagi vazifalar mavjud:
-ishlab chiqarish xarajatlarini o’rganish va ularning holatiga baho berish;
-mahsulot tannarxini pasaytirish bo’yicha belgilangan rejaning bajarilishi va
dinamikasini nazorat qilish;
-ishlab chiqarish xarajatlarining iqtisodiy elementi va kalkulyatsion moddalari
bo’yicha o’rganish va ularga baho berish;
-tannarxning o’zgarish sabablarini aniqlash va unga ta’sir etuvchi omillarni
miqdor jihatidan hisoblash;
-ayrim turdagi mahsulot tannarxini xarajat moddalari bo’yicha tahlil etish;
-tannarxni pasaytirish bo’yicha mavjud imkoniyatlarni aniqlash va boshqalar.
Korxonalarda ishlab chiqarish xarajatlari hisobini tartibga soluvchi asosiy
hujjat- O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 5-fevraldagi 54-
sonli qarori bilan tasdiqlangan «Mahsulot(ish,xizmat)larni ishlab chiqarish va
realizatsiya xarajatlarining tarkibi hamda moliyaviy natijalarni shakllantirish tartibi
to’g’risidagi Nizom» bo’lib hisoblanadi.
Ishlab chiqarish xarajatlari hisobining to’g’riligini va mahsulot, ish hamda
xizmatlar tannarxi to’g’risidagi hisobotni tuzishning to’g’riligini nazorat qilish
uchun quyidagilarni tekshirish lozim: hisobot davridagi haqiqiy xarajatlarning ishlab
chiqarish xarajatlari schyotlarida o’z vaqtida, to’liq va ishonarli aks ettirilishi; ishlab
chiqarishga xarajat qilingan xom ashyolar, materiallar, yoqilg’ilar, extiyot qismlar
va yoqilg’i-moylash materiallarini baholashning tug’riligi; belgilangan xarajat
smetalari, lavozim maoshlari, tarif stavkalari, ishlab chiqarish xodimlarining
mehnatiga haq to’lash va mukofatlash haqidagi Nizomga rioya qilish ustidan
nazoratning ta’minlanganligi; noishlab chiqarish sarflari va yo’qotishlarning paydo
bo’lish sabablari hamda hisobdan o’chirilishning asoslanganligi; ularni kamaytirish
bo’yicha qabul qilingan chora-tadbirlar; asosiy vositalar va nomoddiy aktivlarga
eskirish hisoblashning to’g’riligi; tovar-moddiy boyliklarning hisob bahosidan
chetga chiqqan summalar (transport tayyorlov xarajatlari)ni hisobdan o’chirishning
to’g’riligi; tovarlar, YoMM va boshka qiymatliklar tabiiy kamayishini hisobdan
o’chirishning to’g’riligi; quyidagi xarajatlarni maxsulot (ish,xizmat)lar tannarxiga
qo’shishning to’g’riligi va asoslanganligi; ta’sis hujjatlariga muvofiq qo’shma
korxonada ishlab chiqarishda bevosita ishlaydigan chet el fuqarolariga berilgan turar
joylar va kommunal xizmatlar uchun to’lovlar; xizmat safarida va yo’lda bo’lgan
vaqt, turar joy ijarasi, xizmat safari joyiga borib qaytish yo’l xarajatlari uchun
tasdiqlangan me’yorlar doirasida,ishlab chiqarish faoliyati bilan bog’liq chet el
xizmat safari xarajatlari.
Asosiy xarajatlar, ishlab chiqarishni tashkil etish va boshqarish xarajatlarining
to’g’ri va asoslangan hamda me’yorlarga muvofiqligini tekshiriladi. Mahsulot
(ish,xizmat) larning rejadagi va hisobot kalkulyatsiyasining to’g’riligini xarajat
moddalari bo’yicha tekshiriladi. Natijada reja va haqiqiy tannarx o’rtasidagi
tafovutlarni moddalar bo’yicha tahlil qilinib, tafovutlar sababini aniqlanadi. Xom
ashyo va materiallar sarflashning to’g’riligi, baholar to’g’riligini tekshirish
metodlari, mahsulot (ish,xizmat) birligiga to’g’ri keladigan sarf me’yoriga rioya
qilinishi tekshiriladi. Brak (yaroqsiz) dan ko’rilgan yo’kotishlar va ishlab chiqarish
x
a
r
a
j
a
t
l
a
r
i
s
Auditor shuni yaxshi bilishi zarurki, mahsulot(ish,xizmat)lar tannarxi buxgalteriya
• ҳисобот давридаги ҳақиқий харажатларнинг ишлаб чиқариш
харажатлари счётларида ўз вақтида, тўлиқ ва ишонарли акс
эттирилиши
• ишлаб чиқаришга харажат қилинган хом ашёлар, материаллар,
ёқилғилар, эҳтиёт қисмлар ва ёқилғи-мойлаш материалларини
баҳолашнинг тўғрилиги
• белгиланган харажат сметалари, лавозим маошлари, тариф
ставкалари, ишлаб чиқариш ходимларининг меҳнатига ҳақ тўлаш
ва мукофотлаш устидан назоратнинг таъминланганлиги
• ноишлаб чиқариш сарфлари ва йўқотишларнинг пайдо бўлиш
сабаблари ҳамда ҳисобдан чиқарилишнинг асосланганлиги
• маҳсулот ишлаб чиқариш (иш, хизмат) учун қилинадиган
харажатларнинг туркумланишини
• харажатларни калькуляция моддалари бўйича ҳисобга олиш ва
ҳисобдан чиқариш (тақсимлаш)
• яроқсизлик (брак) дан ва бекор туриб қолишдан кўрилган йўқотишлар
• тугалланмаган ишлаб чиқаришни аниқлаш
• билвосита сарфларни тақсимлаш
hisobida oddiy faoliyat turlari bo’yicha hisobot davrida mahsulot ishlab chiqarish
(ish bajarish,xizmat kursatish) va realizatsiya bilan bog’liq sarflar yig’indisi kabi
aniqlanadi.
Tannarx soliqqa tortish maqsadlarida hisob elementi sifatida esa soliqqa
tortiladigan bazani kamaytiradigan miqdor bo’lib hisoblanadi. Ushbu ta’rifdagi
tafovut faqat shaklan ya’ni atamashunoslik nuqtai nazaridan emas, balki miqdor
jihatidan hamdir. Chunki, soliqqa tortish maqsadida hisoblanadigan tannarxga
odatdagi faoliyat turlariga doir sarflar belgilangan me’yor(limit)lar va cheklashlarni
hisobga olgan holda qo’shiladi. Mahsulot ishlab chiqarish (ish bajarish,xizmat
ko’rsatish) xarajatlari to’langan vaqtidan qat’iy nazar (oldin yoki keyinchalik
to’langan), qaysi hisobot davriga taalluqli bo’lsa, shu davr tannarxiga qo’shiladi.
Xo’jalik faoliyatidagi faktlarning vaqtinchalik aniqlik tamoili tannarxni to’g’ri
shakllantirish uchun tovar-moddiy zahira (ish,xizmat)lar qiymatining to’langanlik
fakti emas, balki ularni ishlatish(sarflash) fakti ahamiyatli ekanini bildiradi.
Masalan, auditorga tekshiruv o’tkazish uchun taqdim qilingan hujjatlar mazmunidan
ma’lum bo’lishicha, tekshirilayotgan korxona tomonidan o’tgan yili dekabr oyida
keyingi yil uchun ishlab chiqarish binolarining ijara haki to’langan. Ushbu sarf shu
vaqtning o’zida ya’ni o’tgan yili dekabr oyida maxsulot(ish,xizmat)lar tannarxiga
olib borilgan. Auditor ushbu xujalik muomalasini asossiz, ya’ni o’tgan yildagi
mahsulot (ish,xizmat) lar tannarxini sun’iy ravishda oshirgan va moliyaviy natijani
hamda foyda solig’ini pasaytirgan deb topdi va tuzatish kiritishni tavsiya qildi. Shu
bilan birga to’langan ijara haqi keyinga yil davomida umumiy summaning 1/12
qismi miqdorida har oyda xarajatga hisobdan o’chirishi lozimligini tushuntirdi.
Xarajatlarni hujjatlashtirish tamoyili auditorning xarajatlarni asoslash uchun
isbotlovchi hujjatlarning mavjudligi, hamda ushbu muomalalarni buxgalteriya
hisobida aks ettirishning to’g’riligini tasdiqlash vazifasini belgilab beradi.
Yuqorida nomi qayd qilingan, «Xarajatlar tarkibi to’g’risidagi Nizom»ga
muvofiq barcha xarajatlar quyidagicha guruhlanadi:
1.Mahsulotlarning ishlab chiqarish tannarxiga kiritiladigan xarajatlar:
a)bevosita va bilvosita moddiy xarajatlar;
b) bevosita va bilvosita mehnat xarajatlari;
v)boshka bevosita va bilvosita xarajatlar,shu jumladan ishlab chiqarish
xususiyatiga ega bo’lgan ustama xarajatlar.
2.Ishlab chiqarish tannarxiga kiritilmasdan, davr sarflari tarkibida hisobga
olinib, asosiy faoliyatdan olingan foyda hisobidan qoplanadigan xarajatlar:
a)sotish xarajatlari;
b)boshqaruv xarajatlari(ma’muriy sarf-xarajatlar);
v)boshqa muomala xarajatlari va zararlar.
3.Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning umumxo’jalik faoliyatidan olingan foyda
yoki ko’rilgan zararlarni hisoblab chiqarishda hisobga olinadigan, uning moliyaviy
faoliyatiga doir xarajatlar:
a)foizlar bo’yicha sarflar;
b)xorijiy valyuta muomalalari bo’yicha salbiy kurs tafovutlari;
v)qimmatli kog’ozlarga qo’yilgan mablag’larni qayta baholash;
g)moliyaviy faoliyatga doir boshqa xarajatlar.
4.Foyda solig’ini to’lagunga qadar bo’lgan foyda yoki zararlarni hisoblab
chiqarishda hisobga olinadigan favqulodda zararlar.
2.Korxonada ishlab chiqarish xarajatlari auditini o’tkazishni rejalashtirish
Har kanday faoliyat, xususan auditorlik faoliyati ham samarali bo’lishi uchun
dastavval, uning puxta va aniq rejasi yoki dasturini tuzish lozim. Ularning mazmuni
qo’yilgan maqsad va uni bajarish uchun belgilangan aniq vazifalardan kelib chiqadi.
Tannarx auditining maqsadi xususan quyidagilardan iborat: buxgalteriya hisobida
tannarx bilan bevosita bog’liq xarjatlarning holatini ekspertiza yo’li bilan baholash,
yillik moliyaviy hisobot ma’lumotlarining xaqqoniyligini tekshirish.
Tannarx auditini rejalashtirish chog’ida auditorlik tashkiloti tomonidan
qo’llaniladigan me’yorlar bilan belgilanadi. Yuqorida ta’kidlanganidek, audit
rejasini puxta tuzmasdan sifatli auditorlik tekshiruvi o’tkazish mumkin emas.
Amalda, auditni rejalashtirish jarayoni auditorlik tashkiloti bilan xo’jalik yurituvchi
sub’ekt o’rtasida shartnoma tuzilgunga qadar boshlanadi. Bu holat ko’p hollarda,
agar mijoz bilan shartnoma tuzilmasa, auditni rejalashtirish bilan bog’liq xarajatlar
qaysi manbalar hisobidan mablag’ bilan ta’minlanishi to’g’risidagi savolni yuzaga
keltiradi. Keyinchalik shartnoma tuzilgan holda auditni dastlabki rejalashtirishga
doir ishlar qiymati o’tkaziladigan auditorlik xizmatining umumiy qiymatiga
qo’shiladi, aks holda u auditorlik tashkilotining mablag’lari hisobidan amalga
oshirilishi lozim. Rejalashtirish auditorlik tekshiruvini boshlangich bosqichi bo’lib,
auditorlar reja tuzulgunga qadar bevosita tekshiruv jarayonini boshlamasliklari
lozim. Tannarx auditini rejalashtirish ham quyidagi bosqichlarga bo’linishi lozim:
a) mahsulot tannarx auditini dastlabki rejalashtirish;
b) mahsulot tannarx auditining umumiy rejasini tayyorlash va tuzish;
v) mahsulot tannarx auditi dasturini tayyorlash va tuzish.
Ushbu standart har qanday korxonada auditorlik tekshiruvini shuningdek
tannarx auditini o’tkazish ham audit rejasini, ham audit dasturini tuzishni talab etadi.
Agar auditorlik tashkilotining ko’pchilik mijozlari kichik va o’rta biznes
korxonalariga taaluqli bo’lsa, u holda unchalik katta bo’lmagan tuzatishlar
kiritilganida ko’pchilik korxonalarni tekshirish uchun mos keladigan namunaviy
audit rejasi ishlab chiqish va rejalashtirish chog’ida tannarx auditi dasturini batafsil
tuzishga maxsus e’tibor qaratish zarur. Bunday namunaviy rejalar bir nechta bo’lib,
ular bir-birlaridan turli biznesga ega korxonalar uchun farq kilishlari mumkin.
Masalan, savdo korxonalari, ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish korxonalari va
xokazo. Shuningdek auditor qandaydir boshqa tamoyillar bo’yicha umumiy
namunaviy rejalar ham tuzishi mumkin.
Mahsulot tannarxi auditining umumiy rejasi: mijoz faoliyati bilan tanishish,
mahsulot(ish, xizmat) bilan bog’liq dastlabki rejalashtirish, tekshiriladigan xo’jalik
yurituvchi sub’ektning ichki nazorat tizimini baholash, tanlash hajmi va
ahamiyatlilik darajasini aniqlash, mahsulot tannarxini auditi bo’yicha dasturni
tayyorlash, auditni bevosita o’tkazish jarayoni (dasturni bajarish), bajarilgan ishlar
natijalarini tahlil qilish, barcha oraliq va umumiy hujjatlarni tayyorlash, tekshiruv
natijalarini mijozga takdim etish va xokazolarni o’z ichiga olgan holda audit
o’tkazishning barcha bosqichlarini aks ettirishi lozim.
Standartda ko’rsatilishicha, auditor umumiy rejada audit o’tkazish muddatlari
va audit o’tkazish grafigini tuzishni, auditorlik hisoboti (xo’jalik yurituvchi sub’ekt
raxbariyatiga yozma axborot) va auditorlik xulosasi tuzishni nazarda tutishi lozim.
Shundan kelib chiqib, auditor tannarx auditini o’tkazish uchun uning muddati va
grafigini tuzib olishi lozim. Rejalashtirish chog’ida auditor quyidagilarni hisobga
olishi zarur:
- kelgusi davrdagi vaqt sarfi hisob-kitobi (takroriy audit o’tkazish xollarida)
va haqiqiy mexnat xarajatlari;
- ahamiyatlilik darajasi;
- auditorlik guruhini tuzish, audit o’tkazishga jalb qilinadigan auditorlar soni
va malakasi;
- auditorlarni, ularning malakaviy darajalari va lavozimlariga muvofiq audit
o’tkaziladigan muayyan uchastkalarga taqsimlash;
- auditorlik guruxining barcha a’zolariga yo’l - yo’riq ko’rsatish, ularni
mijozning moliya-xujalik faoliyati bilan tanishtirish ;
- auditorlik guruxi rahbarining reja bajarilishi va yordamchi auditorlar ishlari
sifati ustidan nazorat o’rnatishi;
- auditorlik amallarini bajarish bilan bog’liq uslubiy masalalarni tushuntirish.
Auditorlik tekshiruvini amalga oshirish chog’ida ko’p hollarda mijoz
faoliyatida mahsulot tannarxi bo’yicha 100% hujjatlar va jarayonlarni to’liq
tekshirish mumkin bo’lmaydi. Shu boisdan rejada auditorlik tanlash qay tarzda
amalga oshirilishini ko’rsatish zarur.
Tannarx auditi rejasi va dasturining ayrim bo’limlarini xujalik yurituvchi
sub’ekt raxbariyati bilan kelishish ko’zda tutilgan bo’lib, bunda auditorlik tashkiloti
audit uslublari va usullarini tanlashda mustaqil bo’lib qoladilar. Ko’p hollarda
bunday kelishish, mijoz faoliyatining ayrim uchastkalarini batafsilrok tahlil etish
bilan bog’liq masalalarni rejalashtirish bosqichida ko’zda tutish, auditorning
tekshiruv chog’idagi xatti - xarakatlari mijoz korxona rahbariyati uchun tushunarli
bo’lishi, shuningdek auditorning ish jadvaliga muvofiq talab qilinadigan xujjatlar
mijoz tomonidan tezkorlik bilan takdim kilinishi va tekshiruvning u yoki bu
bosqichida zarur bo’ladigan moliyaviy xizmat xodimlarini ishdan ozod etish uchun
maqsadga muvofiqdir.
Standartga muvofik tannarx auditining rejasi tuzilganidan so’ng audit dasturi
tuzilib, unda mahsulot tannarxi hisobi to’g’ri olib borilayotganligi bo’yicha barcha
auditorlik amallarining batafsil ro’yxati bayon qilinishi zarur. Dastur auditorlar
uchun batafsil yo’riknoma bo’lib, unda tekshirilishi lozim bo’lgan buxgalterlik
hisobining tannarxga oid bo’limlarini tekshirish, shuningdek ichki nazorat tizimini
tahlil qilish bo’yicha ularning barcha xatti-xarakatlari aks etirilgan bo’lishi lozim.
Audit dasturini tuzish yuzaki bajarilmasligi lozim, chunki u auditorlar ishidagi
ta’sirchan nazorat dastagi bo’lib xizmat qiladi, dasturni har bir bo’limi bo’yicha
auditor xulosalari esa auditorlik hisoboti va auditorlik xotimasini tuzish uchun asos
bo’lib xizmat qilishi lozim.
Auditor o’z ishini shunday rejalashtirishi lozimki, buxgalteriyada tannarxning
to’g’ri hisobga olinishini, xarajatlarning to’g’ri aks ettirilishini, moliya-xujalik
muomalalarining ishonchliligini va qonuniyligini, hamda ular buxgalteriya xisobi
schyotlarida aks ettirilishining to’g’riligini o’z vaqtida va sifatli auditorlik
tekshiruvidan o’tkaziladi.
Mahsulot tannarxi auditini rejalashtirish quyidagilarni ta’minlashi lozim:
a) buxgalteriyada mahsulot tannarxiga tegishli va davr xarajatlari xisobining
holati hamda ichki nazorat tizimining samaradorligi to’g’risida zarur axborotlarni
olish;
b) bajarilishi lozim bo’lgan nazorat amallarining mazmunini, o’tkazish vaqtini
va hajmini aniqlash.
Auditni rejalashtirish kutilayotgan ishlar rejasini tuzish va auditorlik dasturini
ishlab chiqishni o’z ichiga oladi.
Kutilayotgan ishlar rejasida quyidagi ko’rsatkichlar aks ettiriladi:
- tannarx auditini o’tkazish muddati va ishlarning davomiyligi;
- bajariladigan ishlar hajmi;
- auditor qo’llaydigan usullar va amallar.
Auditor rejani yaxshi va sifatli tuzish xamda ishlarning kutilayotgan hajmini
aniq hisobga olish uchun eng avvalo:
- auditorlik tekshiruvi o’tkazish shartnomasi shartlarini o’rganishi;
- o’tkaziladigan auditning eng muhim masalalarini ajratib olishi;
- maxsus e’tibor talab qiladigan shartlarni aniqlashi;
- tekshiriladigan korxona faoliyatida mahsulot tannarxini hisobga olgan holda
yangi konunlar, nizomlar, yo’riknomalar va boshka aloqador me’yoriy hujjatlarning
auditga ta’sirini o’rganishi;
- tekshiriladigan korxonaning xarajatlar hisobi tizimi va ichki audit tizimining
ishonchlilik darajasini aniqlash;
- ichki auditorlarning ishlarini va ularni auditga jalb qilish mumkinligini tahlil
qilishi;
- ekspertlarni jalb qilish zarurligini aniqlanishi lozim.
Ishchi
hujjatlarning
tafsiloti
tasdiqlangan
moliyaviy
hisobotdagi
ma’lumotlardan farq qilmasligi o’ta muhimdir. Auditorlik xulosalari yaqqol va ikki
xil ma’no bildirmaydigan bo’lishi lozim.
Auditorlik tashkilotlarining ish faoliyatini umumiy rejalashtirish ikki
bosqichga bo’linadi. Birinchi bosqichda tekshiriladigan korxona o’rganilib, bayon
qilinadi va o’tkaziladigan tekshiruvning asosiy o’lchamlari aniqlanadi, ikkinchi
bosqichda esa tekshiruv strategiyasi ishlab chiqiladi va barcha oldinda turgan
ishlarning batafsil bayoni tuziladi.
Mahsulot tannarxi auditorlik tekshiruvini rejalashtirish tekshiriladigan
korxona faoliyatini batafsil o’rganishdan boshlanadi. Auditor korxona faoliyatini
o’rganishdan ikkita maqsadni ko’zlaydi: a) audit o’tkazishni osonlashtirish va
sifatini oshirish; b) tekshiriladigan korxona iktisodini yaxshilashga qaratilgan amaliy
maslahat yordami ko’rsatish.
Korxonalarga
nisbatan qo’llaniladigan qonunlar nafaqat
mulkchilik
shakllariga, balki karorlar qabul qilish jarayonlarining tashkil etilishi va u yoki bu
hujjatlarni imzolash uchun javobgar shaxslarning tarkibiga xam bog’lik. Bashkaruv
jarayonini bilish nafakat auditorga zarur bo’lgan materiallarni to’plash uchun, balki
uning hisobotidan asosiy foydalanuvchilarni aniqlab, uning ishlaridagi xatarli
vaziyatlarni to’g’ri baholashda ham unga yordam beradi. Tekshiriladigan
korxonaning maksadlarini tahlil qilish, uning muomalalarini yaxshi tushunishga
imkon berib, tekshiriladigan hisobot haqida to’g’ri fikr shaklllantirilishi uchun
zarurdir. Korxonaning maqsadlarini aniqlash uchun quyidagilarni bilish zarur:
mahsulotlar va xizmatlarning asosiy turlari; boshqa korxonalar, guruxlar bilan
birlashishga oid yoki korxonaning sotib olish, sotish bo’yicha rejalari; ilmiy tadkikot
va tajriba konstruktorlik sohasidagi yirik korxonalar; rejalashtirilgan kapital
qo’yilmalar; yangi bozorlarga chiqish rejalari; axborot texnologiyasidagi
o’zgarishlar, soliqlarni rejalashtirish strategiyasi.
Mijozning muomalalari haqidagi ma’lumotlar auditorga o’zining xatarli
holatlarini to’g’ri baholash, samarali tekshirish dasturi tuzish va uni o’tkazishga
ketadigan vaqtni tejashda yordam beradi.
Tekshiriladigan korxonaning mahsulot tannarxini shakllantirish bo’yicha
hisob yuritish siyosatini bilish auditorga har xil schyotlarni tekshirishning samarali
metodlarini ishlab chiqish imkonini beradi.
Eng muhimi, auditor amaldagi buxgalterlik hisobi tizimi tekshirilayotgan
xo’jalik yurituvchi sub’ektning xo’jalik faoliyatini ishonarli aks ettirishi hamda
tekshirilayotgan korxonadagi mavjud nazorat vositalariga qay darajada tayana
olishiga ishonch hosil qilishi lozim. Shuningdek, hisob tizimini, ya’ni xujjatlar
aylanish reja-grafigining tuzilishini, buxgalteriya xodimlarining xizmat vazifalari
qanday taqsimlanayotganligini ko’rsatishi, korxonaning asosiy muomalalarini aks
ettirish uchun qanday schyotlar korrespondentsiyalari (o’zaro bog’lanishlari) qabul
qilinganligi va qanday hisob registrlaridan foydalanilayotganligi kabi masalalarni
bayon qilish lozim.
Ko’pchilik auditorlar hisobni tashkil etish va uni yuritish uslubiyoti standart,
markazlashtirilgan holda tartibga solishga bo’ysundirilgan va shuning uchun uni
bayon qilishga ehtiyoj sezilmaydi degan noto’g’ri fikrga ega. Ular bunday fikrga
asoslanib auditni rejalashtirishning bu qismiga etarli e’tibor bermaydilar. Bunday
yondoshuvga yo’l qo’yib bo’lmaydi, chunki markazlashtirilgan tizim shunga olib
keladiki, unda turli korxonalar nafaqat o’z xususiyatlarini, balki namunaviy
schyotlar va registrlar nomi ostida ham xatolarini yashiradilar. Masalan, 1010-1090
«Materiallar» schyotlari bo’yicha qoldiqlarni balansda hisob baholarida aks ettirish
hollari ko’p uchraydi. Hisob yuritish siyosatidagi «ishlab chiqarish zahiralarining
hisobi ularning o’rtacha sotib olish bahosi bo’yicha yuritiladi» degan yozuv ostida
nafaqat o’rtacha miqdorlarni hisob-kitob qilishning xilma xil usullari, balki ulardan
to’g’ridan - to’g’ri voz kechish va materiallarni korxona uchun eng qulay bo’lgan
baholarda hisobdan o’chirish va shunga o’xshashlar yashirinishi mumkin.
Buxgalteriya xodimlari korxonada yuritiladigan oborot vedomostlari va shunga
o’xshashlarni jurnal-orderlar deb tushunib, hisob jurnal-order shaklida yuritilishini
tasdiqlashlari ham mumkin.
Har bir auditor, garchi bitta mahsulot tannarxi auditorlik tekshiruvida to’lik
ishtirok etgan bo’lsa ham, buxgalteriya hisobida xarajatlarni tartibga solish va
soliqqa tortishning mavjud tizimida istalgan xo’jalik yurituvchi sub’ekt buxgalterlik
(moliyaviy) hisobotining u yoki bu darajadagi xatolarga yo’l qo’ymasligi o’ta
murakkab ekanligini tushunib etadi.
Auditor bunday xatolarni aniqlaganida quyidagi vazifalarni xal etishi lozim:
- buxgalterlik hisobotidagi xarajatlar bilan bog’liq xatolarning buzib
ko’rsatilishini bayonini yozish;
- buxgalterlik hisobida xarajatlar hisobining qonunchilik bilan belgilangan
koidalari xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlari tomonidan bilmasdan yoki ataylab
buzilgan hollar aniqlanganida auditorlik tashkiloti qanday ish tutishi xususiyatlarini
aniqlash;
- buxgalteriya xisobotining ishonchliligiga ta’sir qiladigan xatolar auditor
tomonidan aniqlanganligi munosabati bilan xo’jalik yurituvchi sub’ekt va auditorlik
tashkiloti mas’uliyatlarini bir-biridan ajratib belgilash;
- buxgalterlik (moliyaviy) hisobotning buzib ko’rsatilish xavf-xatari omillarini
aniqlash.
Ko’pincha
auditor
mahsulot
tannarxi
auditini
o’tkazish
chog’ida
buxgalteriyada xarajatlarning tannarxga qanday maqsadlarda ataylab xatolar
kiritilganligini aniqlashga urinib, unga xos bo’lmagan funktsiyalarni zimmasiga
olishga
xarakat
qiladi
(balki
buxgalterlik
hisoboti
ma’lumotlaridan
foydalanuvchilarni chalg’itish uchun g’arazli maqsadlar ko’zlangan bo’lishi
mumkin).
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlarining buxgalterlik hisobotida xatolar
paydo bo’lishiga olib keladigan, ataylab qilingan xatti-xarakatlari (yoki loqaidliklari)
to’g’risida xulosa qilish faqat vakolatli organ tomonidan amalga oshirilishi
mumkinligini auditor hisobga olishi zarur. Auditor uchun muhimi aniqlangan
xatolarning axamiyatli yoki axamiyatsiz ekanligi.
Agar rahbariyatga taqdim qilingan axborotlar natijalari bo’yicha tegishli
buxgalteriya hujjatlariga tegishli o’zgartishlar kiritilmagan bo’lsa, u holda auditor
audit jarayonida aniqlangan buxgalterlik hisobotidagi buzib ko’rsatilgan faktlar
to’g’risidagi ma’lumotlarni auditorlik xulosasiga kiritishi kerak.
Auditorlar ham, tekshirilayotgan xo’jalik yurituvchi sub’ekt rahbariyati ham
shuni unutmasliklari zarurki, buxgalterlik hisobotlarini ataylab va bilmasdan
buzishlarning yuzaga kelishi uchun; shunday xatolarning oldini olish bo’yicha
choralar ko’rilmaganligi uchun; ularni bartaraf qilmaganligi yoki kechikib
to’g’rilaganligi uchun xo’jalik yurituvchi sub’ekt xodimlari javobgardir.
·
korxonada
mahsulotlarni
etkazib
berish
bo’yicha
shartnoma
majburiyatlarining bajarilishini ishonarli, tezkor hisobga olishning tashkil etilishi,
tayyor mahsulotlar etkazib berish majburiyatlarining bajarilishini hisobga olgan
holda korxona xodimlari tomonidan belgilangan tartibga rioya qilinishi;
- mahsulotlarni to’lik va o’z vaqtida etkazib bermaganlik natijasida ko’rilgan
yo’qotishlar (jarimalar, peniyalar, neustoykalar va boshqalar);
- chiqarilayotgan mahsulotlarni yangilashga doir ko’zlangan tadbirlarning
bajarilishi; mahsulot sifati ko’rsatkichlari, brak va sifatsiz mahsulot etkazib
berganlik uchun ko’rilgan zararlar;
- mahsulot chiqarish ritmi, ritmsiz ishlash sabablari, sutkalik grafiklar
bajarilmasligi oqibatida ko’rilgan zararlar;
- xom ashyolar, materiallar va ishlab chiqarish chiqitlaridan oqilona
foydalanish;
- mahsulot ishlab chiqarish va sotish haqidagi hisobot ma’lumotlarining
buxgalterlik hisobi va dastlabki xujjatlar ma’lumotlariga to’g’ri kelishi;
- mahsulotlar hisobotiga hisobot davrida tayyorlanib tugallanmagan
mahsulotlarning kiritilmaganligi va hisobotlarda boshqa qo’shib yozish hamda
chalkashliklarga yo’l qo’yilmaganligi.
Hisob siyosatida quyidagilar aks ettirilishi lozim:
Materiallarni sotib olish va tayyorlashni hisobga olish tartibi:
Ishlab chiqarishga berilgan materiallarni hisobdan o’chirish usullari:
- xar bir birligining tannarxi bo’yicha.
- o’rtacha tannarx bo’yicha (AVECO).
- moddiy ishlab chiqarish zahiralarining birinchi sotib olingan tannarxi
bo’yicha navbati bilan (FIFO)
Xarajatlarni va muomala sarflarini hisobga olish uslubi:
- maxsulotlar tannarxini shakllantiradigan xarajatlarni hisobga olish
(2010,2310,2510) balans schyotlarida amalga oshiriladi.
- to’liq bo’lmagan ishlab chiqarish tannarxi.
Umumishlab chiqarish xarajatlarini taqsimlash va hisobdan o’chirish tartibi.
Kelgusi davr sarflarini hisobdan o’chirish tartibi:
- bir tekisda;
- mahsulot hajmiga mutanosib ravishda.
Boshqaruv va tijorat sarflarini tan olish tartibi:
- hisobot yilida ular to’lik tan olinadi.
- sotilgan va sotilmagan tovarlar (maxsulotlar) o’rtasida taqsimlanadi.
Auditor ichki nazorat tizimining ishonchliligini va tekshirish o’tkazishda unga
tayanish mumkinligi haqida asosli qaror qabul qila olishi uchun bu tizimni o’rganadi.
Nazorat tizimining ishonchliligi, uning hisob yuritishda muayyan shaxslar qasddan
qilishi mumkin bo’lgan, shuningdek tasodifiy yo’l qo’yiladigan xatolarning oldini
olish va aniqlash layoqatidan iborat. Agar auditorning fikricha, ichki nazorat tizimi
ishonchli bo’lsa, bunda u tekshiruv ob’ektlaridan birortasi bo’yicha schyotlar yoki
muomalalarni tekshirishni to’lik yoki qisman ichki nazorat tizimining ishlashini
tekshirish natijasi bilan almashtirishi mumkin. Agar, ichki nazorat tizimi ishonchli
va sezilarli darajada izdan chiqmasdan ishlayotganligini aniqlansa, u bunday
tizimdagi buxgalterlik ma’lumotlarida ham katta xatolar yo’q deb taxmin qilishga
haqlidir. Agar mabodo ichki nazorat tizimi samarasiz bo’lsa, auditor uning
kamchiliklaridan kelib chiqadigan xatarli vaziyatlarni bartaraf qilish uchun testlar
soni va uni tanlash hajmini ko’paytirishi lozim. Ichki nazorat tizimini ko’rib
chiqishda, auditor avvalo, korxona ma’muriyatining ichki nazoratga munosabatini,
ya’ni korxona rahbarining fikrlash xususiyatlarini, ularning rahbarlik qilish uslubini,
aniq moliyaviy hisobotga munosabatini o’rganadi. Auditor korxona atrofidagi
ishchanlik muhitini ham inkor qilmasligi lozim. O’rganishning ushbu bosqichida
auditor mijoz bilan tuzilgan shartnomadan kelib chiqadigan taxlikali vaziyatlarni
baholashda to’plagan ma’lumotlaridan foydalanadi. Lekin, u agar butun auditning
taxlikali vaziyatlarini qulay deb baholagan bo’lsa, shuningdek, korxonaning ichki
nazorat tizimini ham ishonchli deb bilmasligi lozim.
Rejalashtirish paytida ichki nazorat tizimi faoliyatining barcha tomonlarini
batafsil tahlil qilib chiqish lozim. Auditor olingan ma’lumotlarni yagona tizimga
keltirish uchun qisqacha hisobot tayyorlab, unda quyidagilarni bayon qiladi:
korxonaning faoliyat qilish sohasi va printsiplari; rahbariyatning ishonchli hisob va
nazorat tizimini yaratishga oid majburiyatlari; rahbariyatning korxona faoliyatini
nazorat qila olish layoqati.
O’zbekiston Respublikasi qonunchiligida ichki nazoratga taaluqli kandaydir
maxsus talablar yuk. Shuning uchun auditor ichki nazorat tizimini baxolashda ikkita
omilga tayanadi:
- ichki nazoratning maqsadi korxona rahbariyati uchun ham, auditor uchun
ham bir xil - buxgalteriya hisobotining ishonchliligi va ob’ektivligini ta’minlash;
- auditorlik hisobotining tahliliy qismida ichki nazorat holatini ekspertiza
qilish natijalarini aks ettirish zarur.
Ichki nazorat tizimini baholashning asosiy maqsadi auditni rejalashtirish,
shuningdek auditorlik amallarining turlarini, o’tkazish vaqtini va hajmini aniqlash
uchun puxta zamin yaratib, ularni auditorlik tekshiruvining dasturida aks ettirishdan
iborat. Nazorat muhitining ahvoli rahbarlarning ish uslubi, ularning dunyo qarashi,
nazorat va xodimlar ustidan nazorat maqsadini tushuntirish tizimining
samaradorligiga bog’lik.
Ishlab chiqarish xarajatlarining buxgalteriya hisobi bo’yicha ichki
nazorat tizimi holatini tekshirish yuzasidan testlar
.
№
Test sinovlari bo’yicha yo’nalishlar va savollar
Javoblar
Javo
b
yo’q
Ha Yo’
q
Izoh
1
2
3
4
5
6
1 Shartlar
Yuk xatlari, cheklab-olish xaritalari, talabnomalar,
naryadlar, tabellar, hisob varaqalari blankalaridan
moddiy javobgar shaxslardan tashqari boshqalar
foydalana oladimi?
x
2 Haqqoniylik
Usta
(brigadir)
tomonidan
tayyorlangan
materiallarni olish talabnomalari va ish vaqtini
hisobga olish varaqalari tekshiriladimi ?
x
3 Har hafta yakuni bo’yicha usta (brigadir) tomonidan
tayyorlangan mehnat va ishlatilgan materiallar
to’g’risidagi hisobot tekshiriladimi?
x Korxona
da
nazorat
past
4 To’liqlik
Yuk xatlari, cheklab olish xaritalari, talabnomalar,
naryadlar, tabellar, hisob varaqalari oldindan
raqamlanadimi va undan mavjud bo’lmagan va soxta
hujjatlarni aniqlash uchun foydalaniladimi?
x
5 Javobgarlik
Naryad-topshiriqnomalar, materiallar bo’yicha yuk
xatlar va ishchi kuchiga bo’lgan ehtiyojlar maxsus
mas’ul shaxslar tomonidan tayyorlanadimi?
x
6 Aniqlik
Materiallarni sarflash, mehnat hisobi va ishlab
chiqarish hisobotlari bo’yicha dastlabki hujjatlar
ma’lumotlari
bo’yicha
aniqlangan
farqlar
tekshiriladimi?
x
7 Xarajatlar bo’yicha me’yorlar muntazam ravishda
qaytadan ko’rib chiqiladimi?
x Korxona
da
nazorat
past
8 Tayyor mahsulot to’g’risidagi hisobot ma’lumotlari
bilan
omborga
kirim
qilingan
mahsulotlar
to’g’risidagi ma’lumotlar orasidagi farqlar hisobga
olinadimi?
x
9 Tabaqalashtirish
Xarajatlar kalkulyatsiya elementlari va bandlari
bo’yicha to’g’ri tabaqalashtiriladimi?
x
10 Hisob
Mahsulot tannarxi bo’yicha xarajatlar hisobi va
kalkulyatsiya usuli tanlab olinganmi?
x
11 Xarajatlar hisobi uchun mas’ul shaxslar tomonidan
segmentlar bo’yicha va umumlashtirilgan hisob
ma’lumotlari tekshiriladimi?
x
12 Davriylik
Xarajatlar
hisobi
"Voqealarni
davr
bo’yicha
aniqligi" tamoyiliga javob beradimi?
x
Nazorat muhiti quyidagi elementlardan iborat:
- siyosat va boshqaruv uslublari;
- korxonaning boshqaruv tuzulmasi;
- direktorlar kengashi, xususan uning auditorlik komiteti faoliyati;
- boshkaruv funktsiyalari va mas’uliyatlarni taqsimlash uslublari;
- nazorat boshqaruv uslublari, shu jumladan ichki audit;
- kadrlar siyosati va amaliyot;
- tashqi ta’sirlar (banklar tekshiruvi, soliq nazorati).
Nazorat muhitidagi nazorat amallariga nazorat amallarining ayrim
xususiyatlari xosdir. Rahbarlar va menenjerlarning nazoratga munosabati nazorat
muhitiga
eng
katta
ta’sir
ko’rsatadi.
Boshkaruvning
yuqori
pog’onasi
xizmatchilarning nazoratga munosabatini belgilaydi. Yaxshi boshqaruv muhiti
yuqori darajadagi ichki kommunikatsiya tizimini ta’minlaydigan, direktorlar
Kengashi huzuridagi auditorlik inspektsiyasining samarali ishlashiga yordam
beradigan, byudjetlar tizimi (biznes-reja yoki smeta) va ularning bajarilishi
to’g’risidagi hisobotlardan foydalanadigan, ichki auditning samaradorligini
ta’minlaydigan boshqaruv tizimi bilan tavsiflanadi. Keyinchalik, nazorat muhiti
korxona xodimlarining kompetentliligi, xizmat vazifalarining taqsimlanishi,
aktivlar, hujjatlarni olish imkoni va hisob yozuvlarini vaqti-vaqti bilan taqqoslab
turish bilan aniqlanadi. Nazorat funktsiyalarini amalga oshiruvchi xodimlar
kompetentliligi korxona ichki nazorat tizimining asosiy belgisi hisoblanadi.
Korxonaning kadrlar bilan bog’lik muammolari ichki nazorat tizimiga salbiy ta’sir
ko’rsatadi. Agar buxgalterlar tez-tez almashtirib turilsa, bu hisob va nazorat
funktsiyalari etarli tajribaga ega bo’lmagan va buning oqibatida ko’plab xatolarga
yo’l qo’yadigan odamlar tomonidan bajarilishga olib keladi. Yangi rahbarlar va
mansabdor shaxslar korxonadagi hisob tizimi bilan etarli darajada tanish bo’lmasligi
mumkin. Ayrim hollarda buxgalteriya xodimlari yuqori boshqaruv bo’g’ini
tomonidan topshirilgan nojo’ya hisob amallarini bajarishni xohlamaganliklari uchun
ham ishdan bo’shab ketadilar. Shuning uchun ham buxgalteriya xodimlarining tez-
tez almashtirilib turishi noxush fakt bo’lishi mumkin.
Auditorlik tekshiruvining dasturi
Audit bo’limi:
Ishlab chiqarish xarajatlari
Tekshirilayotgan tashkilot
TEH-KOMPUTER PLUS korxonasi
Audit davri
14.03.15 - 25.03.15
Kishi-soatlar soni
16
Auditorlik guruhi rahbari
Karimov X.
Auditorlik guruhi tarkibi
Karimov X,.Salimov D.G.
Rejalashtirilayotgan auditorlik riski
5 %
Rejalashtirilayotgan muhimlik darajasi
5 %
№
Audit bo’limlari bo’yicha
auditorlik tadbirlari ro’yxati
O’tkazish
davri
Bajaruv
chi
Auditorning ish
hujjatlari
1
Ishlab
chiqarish
harajatlari
tarkibidagi ajratmalarni tekshirish
13.01.
2015y.
Karimov
X.
Korxona sarf-
xarajatlari
haqida ma’lumot
2
Ishlab
chiqarish
xarajatlari
tarkibidagi to’lovlarni tekshirish
13.01.
2015y.
Karimov
X
Korxona sarf-
xarajatlari
haqida ma’lumot
3
Davr
xarajatlari
tarkibidagi
soliqlarni tekshirish
14.01.
2015y.
Salimov
D.G.
Korxona sarf-
xarajatlari
haqida ma’lumot
4
Ishlab
chiqarish
xarajatlari
tarkibidagi ajratmalarni tekshirish
14.01.
2015y.
Karimov
X.
Korxona sarf-
xarajatlari
haqida ma’lumot
5
Ishlab
chiqarish
xarajatlari
tarkibidagi to’lovlarni tekshirish
14.01
2015y.
Salimov
D.G.
Korxona sarf-
xarajatlari
haqida ma’lumot
Nazorat qilib turish nazorat muhitining muxim elementi hisoblanadi.
Korxonada hisob funktsiyalari va nazorat amallarini korxona xodimlari va
kompyuter tizimi bajarishi mumkin. Menejerlar tomonidan bu funktsiyalar
bajarilishi ustidan nazorat o’rnatilishini ta’minlash e’tiborga molik. Kreditlash
bo’yicha menejerlar ishi ustidan nazoratni amalga oshiruvchi nazoratchi, masalan,
debitorlar schyotlaridagi saldolarni nazorat schyoti ma’lumotlariga vaqti-vaqti bilan
taqqoslab turishi mumkin. Bo’linmalar rahbarlari yoki nazoratchilari xizmatchilar
tomonidan topilgan xatolarni tuzatishlari, shuningdek, korxonadagi hisob tizimiga
taalluqli qarorlar qabul qilishi va ruxsat etishi mumkin. Nazorat o’rnatish boshqaruv
nazoratining muhim vositasi va butun ichki nazorat tizimi faoliyat ko’rsatishining
sharti hisoblanadi.
Dastur auditor assistentlari uchun batafsil yo’riqnoma bo’lib xizmat qiladi va
bir vaqtning o’zida auditorlik tashkiloti va auditorlik guruhining rahbarlari uchun ish
sifatini nazorat qilish vositasi hisoblanadi.
Mahsulot
tannarxini
tekshirishda
auditor
audit
dasturini
hujjatli
rasmiylashtirishi, har bir bajariladigan auditorlik rusum-qoidasini raqam yoki kod
bilan belgilashi kerak, toki auditor ish jarayonida o’zining ish hujjatlarida ularga
havola qilish imkoniyatiga ega bo’lsin.
Mohiyatiga ko’ra auditorlik rusum-qoidalari o’z ichiga buxgalteriya hisobida
hisobvaraqlar bo’yicha oborotlar va saldo to’g’ri aks ettirilganligini batafsil
tekshirishni oladi.
Shuningdek auditorlik rusum-qoidalari dasturi ana shunday aniq batafsil
tekshirishlar uchun auditor harakatlari ro’yxatidan iborat bo’ladi.
Shu bilan mahsulot tannarxini audit qilish bo’yicha rejalashtirish ishlari
nihoyasiga etadi.
3. Korxona faoliyatida ishlab chiqarish xarajatlari auditini o’tkazish tartibi
Ishlab chiqarish xarajatlari guruhi iqtisodiy mazmuniga ko’ra mahsulot
(ish,xizmat)lar tannarxining tarkibini tashkil etuvchi quyidagi elementlarga
bo’linadi:
1. Ishlab chiqarish moddiy xarajatlari (qaytariladigan chiqindilar qiymati
chegirilib tashlangan holda);
2. Ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan mehnat haqi xarajatlari;
3. Ishlab chiqarishga taalluqli ijtimoiy sug’urta ajratmalari;
4. Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan asosiy vositalar va nomoddiy
aktivlar eskirishi;
5. Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar.
Shuning uchun auditor har bir xarajat elementi tarkibining «Nizom»ga
muvofiqligiga ishonch hosil qilishi lozim.
Ishlab chiqarish moddiy xarajatlari elementi tarkibiga ishlab chiqariladigan
mahsulotning asosini tashkil etuvchi yoki mahsulotni tayyorlash (ishlarni bajarish va
xizmatlarni ko’rsatish)da zarur tarkibiy qism hisoblangan, chetdan sotib olingan
xom-ashyo va materiallar,butlovchi buyumlar va yarim tayyor mahsulotlar,ish va
xizmatlar hamda Nizomda belgilangan boshqa xarajatlar kiradi.
Auditor qaytarib olinadigan chiqindilar qiymati va idish hamda o’rash
materiallari qiymati ularni sotish,foydalanish yoki omborga kirim qilish mumkin
bo’lgan narxda baholanib,mahsulot tannarxiga kiritiladigan moddiy resurslar
xarajatlaridan chegirib tashlanganligini aniqlashi zarur.. Shuningdek,mazkur
element bo’yicha aks ettiriladigan moddiy resurslar qiymati ularni sotib olish
narxidan, shu jumladan qo’shimcha narx(ustama)dan,ta’minlovchi,tashqi iqtisodiy
tashkilotlarga to’lanadigan vositachilik taqdirlashlaridan, tovar birjalari xizmatlari
qiymatidan,shu jumladan brokerlik xizmatlari bilan birga,bojlar va yig’imlardan,
yuklash-tushirish hamda tashishga haq to’lashdan, tashqi yuridik shaxslar tomonidan
amalga oshiriladigan saqlash va etkazib berishga haq to’lashdan kelib chiqib
shakllanishini
ham
nazarda
tutishi
zarur.
Bulardan
tashqari
auditor
mahsulot(ish,xizmat)lar tannarxiga olib borilgan moddiy resurslarni baholashning
to’g’riligini ham tekshirishi kerak. №4-«Tovar-moddiy zahiralar»nomli BHMSga
muvofiq har bir xo’jalik yurituvchi sub’ekt materiallarni baholash usullaridan (FIFO,
AVECO)birini tanlaydi va hisob yuritish siyosatida aks ettiradi. Auditor tomonidan
hisob siyosatiga mos ravishda material xarajatlari tannarxga olib borilishini ham
tekshirish lozim. Masalan, TEH-KOMPUTER PLUS korxonasi tomonidan
kompyuter detallari bo’yicha quyidagicha ma’lumotlar keltirilgan (korxonada FIFO
usulidan foydalaniladi):
Xom ashyoni sotib olish davri va qiymati
Detallar sotib olingan
sana
dona
Har birining
qiymati
Umumiy
summa
7 mart
15
23500
352500
15 mart
18
27000
486000
28 mart
12
28300
339600
Jami
45
1178100
Oy oxiriga qoldiq, dona
13ta
Oy oxiriga qoldiq, so’mda
13*23500
=
305500
Oy davomida qabul qilingan detallar qiymati
Minus: oy oxiridagi qoldiq
Mahsulot tannarxiga olib borilgan detallar tannarxi
1178100
305500
872600
«ZIYONUR AUDIT» auditorlik tashkiloti auditori tekshirishda buxgalter
qaysi usuldan foydalanib materiallarni tannarxga olib borayotganligiga e’tibor
bergan. Yuqoridagi misolda korxonada hisob siyosatiga muvofiq FIFO usulidan
foydalanish lozim bo’lsada, unga rioya qilinmagan. Bu erda oy oxiriga qoldiq
366600 so’m (12*28300+1*27000) bo’lishi lozim edi. Tabiiyki, mahsulot
tannnarxida ham 61100 so’m tafovut vujudga keladi. Bu mahsulot tannarxini
oshishini ta’minlab to’lanishi lozim bo’lgan soliqni kamaytiradi. Bu esa ancha salbiy
vaziyatga olib kelishi mumkin. Ishlab chiqarish xususiyatiga ega bo’lgan mehnat
haqi xarajatlarining tarkibi «Xarajatlar tarkibi to’g’risidagi Nizom»da batafsil
berilgan. (1.2.1-1.2.3.(1.2.3.1-1.2.3.8)-1.2.5.(1.2.5.1-1.2.5.4)-1.2.7 bandlar).
Mahsulotlar tannarxining mazkur elementini tekshirishda aniqlanadigan
asosiy xato-bu xarajatlarning ishlab chiqarish yo’nalishi tamoyiliga rioya
qilmaslikdir. Auditor ish haqi hisoblashga doir dastlabki hujjatlar (ish vaqtini
hisobga
olish
tabeli,ishbay
ishlar
uchun
naryadlar,hisoblashuv-to’lov
vedomostlari)ni tekshirish chog’ida boshqa faoliyat turlari (qurilish,madaniy-
maishiy va sh.o’)da band bo’lgan xodimlarning mehnatiga haq to’lash
xarajatlarining asosiy faoliyatdagi mahsulotlar tannarxiga qo’shilish faktlarini
aniqlashi kerak. Bunga 6710-«Mehnat haqi bo’yicha xodimlar bilan hisob-kitoblar»
va 6720-«Deponentlangan mehnat haqi» schyotlarining krediti bo’yicha
ma’lumotlarning ishlab chiqarishga olib borilgan qismini, yig’ma mehnat haqi
vedomostining uni hisoblash qismi bo’yicha jami ko’rsatkichlari bilan solishtirish
orqali erishiladi. Qoidaga ko’ra, yig’ma vedomostning jami ma’lumotlari, ishlab
chiqarish
xarajatlarini
hisobga
oladigan
schyotlarning
debeti
bo’yicha
ma’lumotlarga qaraganda ko’p bo’lishi lozim.
Auditor xatoliklarni aniqlash bilan birga ish haqi hisoblashda maqbul yo’llar
bo’yicha takliflar ham berishi lozim. Masalan, TEH-KOMPUTER PLUS
korxonasida 15 ta ishchi band bo’lib, soatbay ish haqi stavkasi – 1500 so’m va bu
normativ stavka bo’lib xizmat qiladi. Shu bilan birga korxonada premiyali (rag’batli)
to’lov turi ham mavjud, unga ko’ra 100% dan oshgan samaradorlik darajasining
yarmi miqdorida soatbay ish haqiga nisbatan to’lanadi, ya’ni agar samaradorlik
darajasi 110% ni tashkil etsa, soatbay ish haqi 1575 (1500+1500*5%) so’mni tashkil
etadi. Oy davomida korxonada 154 ta kompyuter 172 soatda yig’ildi. Normativ
bo’yicha esa soatiga 0,7 ta kompyuter yig’ilishi lozim edi. Bunda norma bo’yicha
korxonada 120ta kompyuter yig’ilishi lozim edi. Korxonada esa soatiga 0,9
(154:172) ta kompyuter yig’ilgan. Ya’ni samaradorlik 130% ni (0,9:0,7) tashkil
etgan. Ishchilarga norma doirasida 258000 (172*1500) so’m to’lanadi, shu bilan
birga 38700 (172*1500*15%) so’m rag’batlantirish summasi ham to’lanadi.
Korxonalarda bunday usullarni qo’llash korxona samaradorligini oshirishda albatta
sezilarli ta’sir ko’rsatadi.
Ishlab chiqarishga taalluqli ijtimoiy sug’urta ajratmalari elementiga
byudjetdan tashqari majburiy fondlarga qonunchilik bilan belgilangan me’yorlarga
muvofiq ajratiladigan to’lovlar kiradi. Masalan, mehnat haqi fondidan sug’urta
fondiga majburiy ajratmalar, nodavlat pensiya jamg’armalariga, ixtiyoriy tibbiy
sug’urta va sug’urtaning boshqa turlariga ajratmalar, bandlik xizmatiga ajratmalar
shular jumlasidandir. Bunday ajratmalarning mahsulotlar tannarxiga olib borilishini
tekshirishda byudjetdan tashqari fondlarga to’lanadigan badallarni hisoblab
chiqarish manbalarining mehnat haqi fondining o’zini hisoblab chiqarish manbasiga
bevosita bog’liq ekanligiga e’tibor berish zarur. Boshqacha qilib aytganda, to’lov
manbasi qanday bo’lsa, badallarni to’lash manbasi ham shunday bo’ladi, bu esa
yoxud tannarx,yoxud korxonaning o’z xususiy mablag’lari bo’lishi mumkin.
Masalan, tekshiruv jarayonida auditor asosiy ishlab chiqarishda ishlaydigan
ishlovchiga bergan 80000 so’mlik moddiy rag’batlantirish summasi hamda shu
summaga
nisbatan
hisoblangan
byudjetdan
tashqari
fondlarga
to’lovlar
summalari(ijtimoiy sug’urta fondiga 24%- 19200 so’m, bandlik xizmatiga 2,5% -
2000 so’m) ham mahsulot tannarxiga olib borilgan(Dt 2010 Kt 6710 - 80000 s ,Dt
2010 Kt 6520 - 19200 so’m,Dt 2010 Kt 6530 - 2000 so’m).Auditor ushbu xo’jalik
muomalalari bo’yicha tuzilgan schyotlar korrespondentsiyasini noto’g’ri deb
topib,jami 101200 so’mga mahsulot tannarxi asossiz oshirilgan va natijada soliqqa
tortiladigan baza shu summaga kamaytirilganligini isbotladi.
Moddiy rag’batlantirish summasi ( 80000 s) va u bo’yicha hisoblangan barcha
ajratmalar (19200 s) mahsulot tannarxiga qo’shilmasdan,korxonaning o’z
mablag’lari ya’ni moddiy rag’batlantirish uchun ajratilgan fond hisobidan qoplanishi
kerak.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan asosiy vositalar va nomoddiy
aktivlar eskirishi elementi bo’yicha xarajatlar tarkibiga asosiy ishlab chiqarish
vositalarining, shu jumladan moliyaviy lizing asosida olinganlarni ham qo’shgan
holda dastlabki (tiklash) qiymatiga nisbatan belgilangan tartibda tasdiqlangan
me’yorlar, jadallashtirilgan amortizatsiyani ham qo’shib, hisoblangan amortizatsiya
ajratmalari (hisoblangan eskirish) summalari kiradi.
Ta’kidlash joizki, №5 -«Asosiy vositalar»nomli BHMSga muvofiq asosiy
vositalarga amortizatsiya hisoblashning quyidagi usullari tavsiya qilinadi:
Bir tekis (to’g’ri chiziqli) usul;
Bajarilgan ishlar hajmiga mutanosib usul (ishlab chiqarish usuli);
Asosiy vositalar foydali xizmat qilish muddati yillar sonining yig’indisi
bo’yicha hisobdan o’chirish usuli (kumulyativ usul);
Kamayib boruvchi qoldiq usuli.
Auditor korxonada ushbu usullardan bittasi tanlab olinib, hisob yuritish
siyosati to’g’risidagi buyruq bilan rasmiylashtirilganligini aniqlashi lozim.
Shuningdek, tanlangan usulning hisobot yili davomida o’zgarmaganligiga, agar
o’zgargan bo’lsa sababini va bu haqda hisob yuritish siyosati to’g’risidagi buyruqqa
o’zgartish kiritilganligiga e’tibor berishi kerak. Asosiy vositalar ob’ektlarining
foydali xizmat qilish muddatlari ularni balansga qabul qilish paytida aniqlanadi.
Amortizatsiya hisoblash asosiy vositalar ob’ektlarining butun foydali xizmat qilish
muddati davomida to’xtatilmaydi. Faqat korxona rahbarining qaroriga muvofiq
qayta jihozlash (rekonstruktsiya) va zamonaviylashtirish (modernizatsiya) uchun
o’tkazilgan, hamda konservatsiyaga qo’yilgan asosiy vositalar bundan mustasno.
Amortizatsiya ajratmalari hisoblash yillik summasi quyidagicha aniqlanadi:
Bir tekis (to’g’ri chiziqli) usulda -muayyan asosiy vosita ob’ektining dastlabki
qiymati, amortizatsiya me’yori va foydali xizmat qilish muddatidan kelib chiqib
aniqlanadi.
Bajarilgan ishlar hajmiga mutanosib usul (ishlab chiqarish usuli) bo’yicha
amortizatsiya hisoblash faqat asosiy vositadan foydalanish natijasiga asoslanib, uni
hisoblash chog’ida vaqt oralig’i rol o’ynamaydi. Masalan, stanokning dastlabki
qiymati 800000 so’m,qoldiq qiymati 50000 so’m va foydali xizmat qilish muddati
davomida ishlab chiqarishi lozim bo’lgan mahsulot esa 60000 dona mahsulot. Bunda
1 dona mahsulotga to’g’ri keladigan amortizatsiya xarajatlari quyidagicha
aniqlanadi:
Dastlabki qiymat - qoldiq qiymat = 800000 – 50000 = 12,5 s
ish birligi hajmi 60000
Bir yilda ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori 12,5 so’mga ko’paytirilib, bir
yillik amortizatsiya summasi aniqlanadi. Masalan, stanok birinchi yili 10000 ta
mahsulot ishlab chiqarish rejalashtirilgan. Demak, birinchi yil uchun amortizatsiya
summasi:
10000 ta x 12,5 = 125000 so’m.
3. Asosiy vositalar foydali xizmat qilish muddati davomidagi yillar sonining
yig’indisi bo’yicha hisobdan o’chirish usuli (kumulyativ usul) muayyan asosiy
vositaning foydali xizmat qilish muddati davomidagi yillar yig’indisi asosida
aniqlanib, ushbu yig’indi hisob-kitob koeffitsienti uchun maxraj qilib olinadi.
Foydali xizmat qilish muddati davomidagi yillar soni esa surat qilinib, kamayib
borish tartibida teskari joylashtiriladi. Masalan, stanokning xizmat muddati 5 yil.
Xizmat yillari yig’indisi (kumulyativ son) 15 ga teng (1+2+3+4+5 q 15). Har yil
uchun amortizatsiya hisoblash koeffitsienti esa quyidagicha bo’ladi (2.4-jadval).
So’ngra har bir koeffitsient (kasr) amortizatsiyalanadigan qiymatga
ko’paytirilib, tegishli yil uchun amortizatsiya summasi aniqlanadi.
Amortizatsiya hisoblash jadvali
Yillar
1 - y
2 - y
3 - y
4 - y
5 – y
Koeffits
enti
_5_
15
_4_
15
_3_
15
_2_
15
_1_
15
4. Kamayib boruvchi qoldiq usuli kumulyativ usuldagi tamoyilga asoslangan
bo’lib, istalgan qat’iy stavka (%) qo’llanilishi mumkin. Bunday stavka (%) sifatida
ko’p hollarda bir tekis (to’g’ri chiziqli) usulda qo’llaniladigan amortizatsiya
me’yorining ikkiga ko’paytirilgan miqdori olinadi va har yil boshidagi qoldiq
qiymatidan shu yil uchun eskirish summasi hisoblab chiqariladi.
Auditor korxonada qo’llanilayotgan amortizatsiya hisoblash usuli bo’yicha
hisob-kitoblarning to’g’riligini ham tekshirishi zarur. Shuningdek, asosiy vositalar
ob’ektlari bo’yicha amortizatsiya ajratmalari hisoblash usulidan qat’iy nazar, yil
davomida har oyda yillik summaning 1/12 qismi hajmida hisoblab borilganligini
aniqlash kerak. Asosiy vositalar bo’yicha amortizatsiya ajratmalari qaysi hisobot
davridan hisoblangan bo’lsa, buxgalteriya hisobi va hisobotda shu davrda aks
ettirilishi, hamda korxonaning hisobot davridagi moliyaviy natijasi qanday
bo’lishidan qat’iy nazar (foyda yoki zarar) hisoblanishini ham nazarda tutish zarur.
Bulardan tashqari, xo’jalik yurituvchi sub’ekt tomonidan, ishlab chiqarish
ahamiyatiga ega bo’lgan nomoddiy aktivlarning dastlabki qiymati va foydali xizmat
qilish muddati (biroq xo’jalik yurituvchi sub’ektning faoliyat qilish muddatidan
oshmagan muddat)dan kelib chiqib hisoblangan, me’yorlar bo’yicha har oyda
mahsulot (ish, xizmat)lar tannarxiga olib boriladigan eskirish summalari ham ushbu
elementga kiradi. Bunda auditor foydali xizmat qilish muddatini aniqlash imkoni
bo’lmagan nomoddiy aktivlar bo’yicha eskirish me’yori besh yil muddat hisobidan
kelib chiqib aniqlanishini, biroq bu muddat xo’jalik yurituvchi sub’ektning faoliyat
muddatidan oshib ketmasligini nazarda tutishi kerak.
Ishlab chiqarish ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar ro’yxati
«Xarajatlar tarkibi.... to’g’risidagi Nizom»da batafsil keltirilgan. Jumladan, ishlab
chiqarish jarayonlariga xizmat ko’rsatish xarajatlari; ishlab chiqarishni xom ashyo,
materiallar, yonilg’i, energiya, dastgohlar, moslamalar va boshqa mehnat vositalari
hamda buyumlari bilan ta’minlash xarajatlari; asosiy ishlab chiqarish vositalarini
ishchi holatida saqlash xarajatlari; asosiy ishlab chiqarish vositalarini xo’jalik usuli
bilan barcha turdagi (joriy, o’rta, kapital) ta’mirlashlar ishlab chiqarish
xarajatlarining tegishli moddalari bo’yicha mahsulot (ish,xizmat)lar tannarxiga
kiritiladi.
Bundan tashqari, zarur hollarda ayrim tarmoqlar xo’jalik yurituvchi
sub’ektlari O’zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligining ruxsati bilan kapital
ta’mirlash ishlarini bajarish uchun zahira (manba) yaratishlari mumkin. Ushbu
zahirani yaratish uchun qilingan ajratmalar ham mazkur element tarkibida aks
ettiriladi va ko’zda tutilayotgan xarajatlar qiymati hamda har bir asosiy vosita
ob’ektini kapital ta’mirlashning davriyligidan kelib chiqqan holda aniqlanadi. Zahira
uchun ajratmalar me’yori har hisobot yili oxirida qayta ko’rib chiqilib, zarurat
bo’lganda yangi moliya yili uchun o’zgartirilishi (ko’paytirilishi yoki kamaytirilishi)
mumkin. Agar kapital ta’mirlash uchun yaratilgan zahira mablag’larining summasi
mazkur ob’ektni ta’mirlash uchun qilingan haqiqiy xarajatlar summasidan ortiqcha
bo’lsa, oshib ketgan summa bo’yicha tuzatish kiritilishi kerak; agarda haqiqiy
xarajatlar zahiradagidan oshib ketsa, u holda oshib ketgan summa «Ishlab chiqarish
ahamiyatiga ega bo’lgan boshqa xarajatlar» elementi tarkibida aks ettiriladi.
Yong’indan saqlash va qo’riqlashni hamda xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning
texnikadan foydalanish qoidalarida ko’rsatilgan boshqa maxsus talablarni
ta’minlash, ular faoliyatini nazorat qilish xarajatlari ham tekshiriladi.
Idoradan tashqari qo’riqlash xarajatlarini, bunday qo’riqlash talab qilinadigan
mazkur ishlab chiqarishga maxsus talablar mavjud bo’lgandagina, mahsulotlar
tannarxiga kiritish mumkin.
«Xarajatlar tarkibi..... to’g’risidagi Nizom»ga muvofiq ishlab chiqarish
faoliyatiga taalluqli joriy ijaraga olish bilan bog’liq xarajatlar ham mahsulotlar
tannarxiga kiritiladi. Ijara to’lovlarini mahsulotlar tannarxiga kiritish bo’yicha
Nizomda hech qanday cheklashlar ko’zda tutilmagan. Xususan, joriy tartibda ijaraga
olingan asosiy vositalarni ta’mirlash xarajatlarini hisobdan o’chirish ko’plab
munozarali masalalarni yuzaga keltiradi.
O’zbekiston
Respublikasi
Fuqarolik
Kodeksining
548-moddasida
belgilangan, ijaraga olingan asosiy vositalarni saqlash bo’yicha umumiy qoidalarga
muvofiq agarda qonun yoki shartnomada boshqacha tartib belgilangan bo’lmasa,
ijaraga oluvchi mol-mulkni yaxshi holda saqlashi, ijaraga olingan mulk-mulkni o’z
hisobidan joriy ta’mirlashi va saqlash bo’yicha boshqa xarajatlarni qilishi lozim. O’z
navbatida, agar qonun hujjatlari yoki shartnomada boshqa tartib nazarda tutilgan
bo’lmasa, ijaraga beruvchi ijaraga topshirilgan mol-mulkni o’z hisobidan ta’mirlashi
shart (547-modda). Shunday qilib, shartnomada ta’mirlash ishlari ko’rsatilmagan
bo’lsa, O’zRFK 547 va 548 moddalariga muvofiq ish tutiladi.
Audit o’tkazish jarayonida tahliliy amallar o’tkaziladi, zaruratga qarab ijara
shartnomalari yuridik ekspertizadan o’tkaziladi. Masalan, auditor tekshiruv chog’ida
ijaraga olingan binoni ta’mirlash xarajatlarining tannarxga olib borilishi bilan
bog’liq muomalani aniqlagan. Ammo shartnomada barcha turdagi mol-mulklarni
ijaraga beruvchi tomon ta’mirlashi ko’rsatilgan. Demak, ijaraga oluvchi binoni
ta’mirlashga doir xarajatlarni tannarxga asossiz kiritgan. Agar shartnomada bunday
holat ko’rsatilmaganda edi, unda korxona O’z.R.F.K ning 610-moddasiga muvofiq
ta’mirlash xarajatlarini o’z hisobidan amalga oshirib, mahsulot (ish, xizmat)lar
tannarxiga kiritgani asosli hisoblanar edi.
Ishlab chiqarish tarmog’ini, jumladan, xarajatlar, olingan mahsulotlar va
ularning tannarxini tekshirish korxona yillik hisobotining 5-S shakli («Korxona sarf-
xarajatlari to’g’risidagi») ma’lumotlarini o’rganishdan boshlash maqsadga muvofiq.
Auditorlik tekshiruv o’tkazilayotgan davrga ko’ra, barcha xarajatlar yoki
ularning ayrim turlari tekshirilishi mumkin; mahsulotlar tannarxi, har mahsulot
sotilganda tayyor mahsulotning chiqib ketishi, ya’ni 2810 - schet “Tayyor mahsulot”
schetidan chiqib ketadigan mahsulot qiymatiga nisbatan olinadi.
Ishlab chiqarilgan mahsulot tannarxini tekshirish uchun korxona «ishlab
chiqarilgan mahsulotlar tannarxi» shakli va moliyaviy natijalar to’g’risidagi hisobot
ma’lumotlari taqqoslanadi. Tafovutlar aniqlangan hollarda ularning sabablarini
aniqlash, xususan, bular kelgusidagi xarajatlarni sun’iy ravishda oshirib ko’rsatish
maqsadida oldindan bilgan holda tannarxni hisobotda oshirib ko’rsatish natijasi yoki
boshqa xatoliklarning oqibati ekanligini aniqlash zarur. Bulardan tashqari
xarajatlarning tannarxga to’g’ri va o’z vaqtida olib borilishi ham tekshiriladi.
Tekshirishning muhim bosqichi sotilgan tayyor mahsulotning tannarxini to’liq
va to’g’ri hisobdan chiqarilganligini aniqlashdan iborat. Mahsulotlarning tannarxiga
bilvosita va yordamchi xarajatlarning to’g’ri taqsimlanganligini aniqlash audit
o’tkazishdagi asosiy tekshirilishi zarur jarayon hisoblanadi.
Mahsulotga qilingan xarajatlarni tekshirishda va mahsulotlar tannarxini tahlil
qilishda: mahsulotlarning haqiqiy tannarxi reja tannarxi bilan taqqoslanadi; ayrim
mahsulot turlaridan zarar ko’rish sabablari; xarajatlarning ayrim mahsulotlar va
tugallanmagan ishlab chiqarishlar turlariga to’g’ri olib borilganligi; buxgalteriya
hisobi schyotlarini yopish tartibiga rioya qilinishining asoslanganligi kabilar
aniqlanadi. Bulardan tashqari, umum ishlab chiqarish va ta’mirlash xarajatlarining
tannarx ob’ektlariga to’g’ri taqsimlanganligi 2510- «Umum ishlab chiqarish