ISHLAB CHIQARISHNING TEXNIK-IQTISODIY ASOSLARI

Yuklangan vaqt

2024-12-31

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

52,9 KB


 
 
 
 
 
 
ISHLAB CHIQARISHNING TEXNIK-IQTISODIY ASOSLARI 
 
 
Reja:  
1. Ishlab chiqarish jarayoni haqida tushuncha 
2. Ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari 
 
Quyidagi mavzular bilan tanishasiz: ishlab chiqarish jarayoni, ish kuchi, 
mehnat, capital, moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish, korxona, texnik loyiha, tabiiy 
va inson resurslari. 
Inson har doim uchta vazifani bajarib kelgan. Uning aholini tabiiy takror 
ko’payishida bevosita ishtirok etuvchi, ishlab chiqaruvchi hamda o’zi ishlab 
chiqargan oziq-ovqatlar va kiyim-kechaklarning asosiy iste’molchisi sifatida 
namoyon bo’lishi sizlarga oldingi sinflarda o’tilgan darslardan ma’lum. Inson 
bajaradigan vazifalar qatorida uning ishlab chiqarish subyekti ekanligi eng muhim 
belgilaridan biridir. 
Inson ishlab chiqarishda bevosita ishtirok etar ekan, doimo mehnat 
qurollarini, texnik vositalarni takomillashtirishga, sarf-xarajatlarni esa qisqartirishga 
intilib kelgan. XIX asrdagi sanoat inqilobi va XX asrdagi fan-texnika inqiloblari 
texnika-texnologiya bilan ishlab chiqarish o’rtasidagi aloqalarning yana ham 
samarali bo’lishiga xizmat qilmoqda. 
Sizlar bu bo’limda ishlab chiqarish jarayoni tushunchasi, ishlab chiqarishni 
hududiy tashkil etishning asosiy omillari, sanoat korxonasini joylashtirish va 
boshqarishni geografik tadqiq etish to’g’risida ma’lumotlar olasiz. Undan tashqari, 
texnik loyihalarni asoslashda geografik tadqiqotlar natijalaridan foydalanish, soha 
kompleks dasturlarini amalga oshirishda geografiyaning ahamiyati, kompleks 
mintaqaviy loyihalarni amalga oshirishda geografiyaning o’rni, tabiiy va inson 
ISHLAB CHIQARISHNING TEXNIK-IQTISODIY ASOSLARI Reja: 1. Ishlab chiqarish jarayoni haqida tushuncha 2. Ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari Quyidagi mavzular bilan tanishasiz: ishlab chiqarish jarayoni, ish kuchi, mehnat, capital, moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish, korxona, texnik loyiha, tabiiy va inson resurslari. Inson har doim uchta vazifani bajarib kelgan. Uning aholini tabiiy takror ko’payishida bevosita ishtirok etuvchi, ishlab chiqaruvchi hamda o’zi ishlab chiqargan oziq-ovqatlar va kiyim-kechaklarning asosiy iste’molchisi sifatida namoyon bo’lishi sizlarga oldingi sinflarda o’tilgan darslardan ma’lum. Inson bajaradigan vazifalar qatorida uning ishlab chiqarish subyekti ekanligi eng muhim belgilaridan biridir. Inson ishlab chiqarishda bevosita ishtirok etar ekan, doimo mehnat qurollarini, texnik vositalarni takomillashtirishga, sarf-xarajatlarni esa qisqartirishga intilib kelgan. XIX asrdagi sanoat inqilobi va XX asrdagi fan-texnika inqiloblari texnika-texnologiya bilan ishlab chiqarish o’rtasidagi aloqalarning yana ham samarali bo’lishiga xizmat qilmoqda. Sizlar bu bo’limda ishlab chiqarish jarayoni tushunchasi, ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari, sanoat korxonasini joylashtirish va boshqarishni geografik tadqiq etish to’g’risida ma’lumotlar olasiz. Undan tashqari, texnik loyihalarni asoslashda geografik tadqiqotlar natijalaridan foydalanish, soha kompleks dasturlarini amalga oshirishda geografiyaning ahamiyati, kompleks mintaqaviy loyihalarni amalga oshirishda geografiyaning o’rni, tabiiy va inson  
 
resurslari hamda ularni iqtisodiy-geografik asoslash bo’yicha ham zaruriy hajmda 
ma’lumotlar taqdim etiladi. 
 
1. Ishlab chiqarish jarayoni haqida tushuncha 
 
Jamiyat va odamlar ehtiyojini qondirish uchun moddiy ne’matlar yaratish va 
xizmatlar ko’rsatish ishlab chiqarish jarayoni deb ataladi. 
Ishlab chiqarish jarayonida iqtisodiy resurslar ishlatiladi. Iqtisodiy 
resurslarga yer, kapital, mehnat va tadbirkorlik kiradi. Bu resurslar ishlab chiqarish 
omillari deb ham ataladi. 
Ishlab chiqarishning rivojlanishi unda qo’llaniladigan omillarning soni va 
sifatiga bog’liq. Bu omillarga quyidagilar kiradi: 
Inson omili. Bunga moddiy va ma’naviy ne’matkar yaratish uchun maxsus 
kasbiy tayyorgarlikka ega bo’lgan odamlar kiradi. 
Moddiy omil. Tabiiy (yer) va inson tomonidan yaratilgan (mashinalar, 
texnika, inshootlar) mehnat vositalaridan iborat.  
Mehnat qurollari. Mazkur omilga qayta ishlanmaydigan, ishlab chiqarishda 
bevosita foydalaniladigan tabiiy moddalar kiradi (masalan, shaxtadagi ko’mir, ruda 
va h.k.). 
Yer omili. Bu tabiiy omil bo’lib, unga tabiiy boyliklar, foydali qazilmalar, 
haydaladigan yerlar, bog’lar, o’rmonlar va h.k. kiradi. 
Kapital omili. Bu Tovar ishlab chiqarishda va xizmat ko’rsatishda 
ishlatiladigan ne’matlar majmuasidan iborat. Kapital juda ko’p qirralarga ega. U 
ma’lum miqdordagi pul, inson qobiliyati, malaka va ma’lumot bo’lishi mumkin. 
Tadbirkorlik omili. Bu omil ikki qismdan iborat. 1.Tadbirkorlik faoliyati, 
bunda tashabbus, topqirlik, tavakkalchilikdan ko’zda tutiladi. 2. Tadbirkorlik 
qobiliyati inson kapitalining muhim turi bo’lib, u ne’matlar yaratish va xizmatlar 
ko’rsatish uchun boshqa omillarni muvofiqlashtirishda va uyg’unlashtirish 
faoliyatini o’z ichiga oladi. 
Moddiy omillar inson omili bilan birikkan taqdirdagina ishlab chiqarish sodir 
bo’ladi, hayotiy ne’matlar yaratiladi. Ular, birinchidan, moddiy mahsulotlardan, 
ikkinchidan, turli xizmatlardan iborat bo’ladi.  
resurslari hamda ularni iqtisodiy-geografik asoslash bo’yicha ham zaruriy hajmda ma’lumotlar taqdim etiladi. 1. Ishlab chiqarish jarayoni haqida tushuncha Jamiyat va odamlar ehtiyojini qondirish uchun moddiy ne’matlar yaratish va xizmatlar ko’rsatish ishlab chiqarish jarayoni deb ataladi. Ishlab chiqarish jarayonida iqtisodiy resurslar ishlatiladi. Iqtisodiy resurslarga yer, kapital, mehnat va tadbirkorlik kiradi. Bu resurslar ishlab chiqarish omillari deb ham ataladi. Ishlab chiqarishning rivojlanishi unda qo’llaniladigan omillarning soni va sifatiga bog’liq. Bu omillarga quyidagilar kiradi: Inson omili. Bunga moddiy va ma’naviy ne’matkar yaratish uchun maxsus kasbiy tayyorgarlikka ega bo’lgan odamlar kiradi. Moddiy omil. Tabiiy (yer) va inson tomonidan yaratilgan (mashinalar, texnika, inshootlar) mehnat vositalaridan iborat. Mehnat qurollari. Mazkur omilga qayta ishlanmaydigan, ishlab chiqarishda bevosita foydalaniladigan tabiiy moddalar kiradi (masalan, shaxtadagi ko’mir, ruda va h.k.). Yer omili. Bu tabiiy omil bo’lib, unga tabiiy boyliklar, foydali qazilmalar, haydaladigan yerlar, bog’lar, o’rmonlar va h.k. kiradi. Kapital omili. Bu Tovar ishlab chiqarishda va xizmat ko’rsatishda ishlatiladigan ne’matlar majmuasidan iborat. Kapital juda ko’p qirralarga ega. U ma’lum miqdordagi pul, inson qobiliyati, malaka va ma’lumot bo’lishi mumkin. Tadbirkorlik omili. Bu omil ikki qismdan iborat. 1.Tadbirkorlik faoliyati, bunda tashabbus, topqirlik, tavakkalchilikdan ko’zda tutiladi. 2. Tadbirkorlik qobiliyati inson kapitalining muhim turi bo’lib, u ne’matlar yaratish va xizmatlar ko’rsatish uchun boshqa omillarni muvofiqlashtirishda va uyg’unlashtirish faoliyatini o’z ichiga oladi. Moddiy omillar inson omili bilan birikkan taqdirdagina ishlab chiqarish sodir bo’ladi, hayotiy ne’matlar yaratiladi. Ular, birinchidan, moddiy mahsulotlardan, ikkinchidan, turli xizmatlardan iborat bo’ladi.  
 
Ishlab chiqarishning mazkur omillari nuqtai nazaridan fikr yuritganda 
O’zbekiston Respublikasining imkoniyati juda yuqori ekanligini ta’kidlash lozim. 
Chunki, O’zbekiston Respublikasi aholisining 69 foizi yoshlardan iborat bo’lib, ular 
salohiyati mehnat resurslarini, ishchi kuchini tashkil etadi. Bundan tashqari, 
mamlakat aholisining savodxonlik darajasiga rivojlangan mamlakatlar bilan 
raqobatlasha oladi. Bu ishlab chiqarishning ko’p (aqliy va jismoniy) mehnat talab 
etuvchi tarmoqlarini rivojlantirish imkoniyatlari mavjud ekanligidan dalolat beradi. 
Ayni paytda O’zbekiston hududi (447,4 ming kv.km) da mashhur Mendeleev davriy 
jadvalining barcha elementlari topilgan. Demak, mamlakatda ishlab chiqarishning 
barcha shakllarini rivojlantirish uchun asos bor. 
Ishlab chiqarish o’zining maqsad-mohiyatiga ko’ra ikki qismga ajratiladi:  
1. Moddiy ishlab chiqarish – moddiy shakldagi mahsulotlarni, masalan, 
oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar joy va boshqalarni yaratish hamda ishlab 
chiqarish uchun zarur bo’lgan xizmatlar ko’rsatish. Masalan, yuk tashish, 
yo’l xizmati ko’rsatish, ishlab chiqarish axborotini uzatish va hokazolar. 
Mazkur sohaga sanoat, transport, aloqa, qurilish, qishloq xo’jaligi va 
boshqa shu kabi tarmoqlar kiradi.  
2. Nomoddiy ishlab chiqarish – moddiy shaklga ega bo’lmasada, aholi 
uchun zarur xizmatlarni o’z ichiga oladi. Mazkur sohaga jismoniy tarbiya, 
sport, bilim berish, madaniy-maishiy va tibbiy xizmat ko’rsatish kabilar 
kiradi. 
 
 
2. Ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari 
 
Ishlab chiqarishni (moddiy va nomoddiy) hududiy jihatdan tashkil etishda, 
joylashtirishda, albatta hudud shart-sharoitlari va omillari hisobga olinadi. Bu 
omillarni tog’ri tanlay bilish ishlab chiqarishning huquqiy tarkibi va tizimning 
rivojlanish qonuniyatlarini asoslashga imkon beradi.  
Ishlab chiqarish tarmoqlarini joylashtirishda geografik o’rin, ekologik omil, 
bozor iqtisodiyoti omillari bilan bir qatorda tabiiy (xomashyo, yoqilg’I, suv, iqlim), 
Ishlab chiqarishning mazkur omillari nuqtai nazaridan fikr yuritganda O’zbekiston Respublikasining imkoniyati juda yuqori ekanligini ta’kidlash lozim. Chunki, O’zbekiston Respublikasi aholisining 69 foizi yoshlardan iborat bo’lib, ular salohiyati mehnat resurslarini, ishchi kuchini tashkil etadi. Bundan tashqari, mamlakat aholisining savodxonlik darajasiga rivojlangan mamlakatlar bilan raqobatlasha oladi. Bu ishlab chiqarishning ko’p (aqliy va jismoniy) mehnat talab etuvchi tarmoqlarini rivojlantirish imkoniyatlari mavjud ekanligidan dalolat beradi. Ayni paytda O’zbekiston hududi (447,4 ming kv.km) da mashhur Mendeleev davriy jadvalining barcha elementlari topilgan. Demak, mamlakatda ishlab chiqarishning barcha shakllarini rivojlantirish uchun asos bor. Ishlab chiqarish o’zining maqsad-mohiyatiga ko’ra ikki qismga ajratiladi: 1. Moddiy ishlab chiqarish – moddiy shakldagi mahsulotlarni, masalan, oziq-ovqat, kiyim-kechak, turar joy va boshqalarni yaratish hamda ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan xizmatlar ko’rsatish. Masalan, yuk tashish, yo’l xizmati ko’rsatish, ishlab chiqarish axborotini uzatish va hokazolar. Mazkur sohaga sanoat, transport, aloqa, qurilish, qishloq xo’jaligi va boshqa shu kabi tarmoqlar kiradi. 2. Nomoddiy ishlab chiqarish – moddiy shaklga ega bo’lmasada, aholi uchun zarur xizmatlarni o’z ichiga oladi. Mazkur sohaga jismoniy tarbiya, sport, bilim berish, madaniy-maishiy va tibbiy xizmat ko’rsatish kabilar kiradi. 2. Ishlab chiqarishni hududiy tashkil etishning asosiy omillari Ishlab chiqarishni (moddiy va nomoddiy) hududiy jihatdan tashkil etishda, joylashtirishda, albatta hudud shart-sharoitlari va omillari hisobga olinadi. Bu omillarni tog’ri tanlay bilish ishlab chiqarishning huquqiy tarkibi va tizimning rivojlanish qonuniyatlarini asoslashga imkon beradi. Ishlab chiqarish tarmoqlarini joylashtirishda geografik o’rin, ekologik omil, bozor iqtisodiyoti omillari bilan bir qatorda tabiiy (xomashyo, yoqilg’I, suv, iqlim),  
 
ijtimoiy (mehnat resurslari, iste’molchi) va iqtisodiy (elektroenergiya, transport) 
omillar e’tiborga olinadi (29-rasm).  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
22 – rasm. Ishlab chiqarishni joilashtirishga ta’sir etuvchi asosiy omillar 
 
Muayyan bir ishlab chiqarish tarmog;ini hududiy tashkil etishda barcha 
omillar emas, balki ulardan faqat ayrimlari yetakchi, hal qiluvchi rol o’ynaydi. 
Ishlab chiqarishni tarmoqlarinijoylashtirishda qaysi biro mil yetakchi 
ekanligini aniqlash uchun quyidagi aormuladan foydalaniladi.  
 
M
O
K 
 
Fan-
texnika 
taraqqiyoti 
Ichlab 
chiqarish 
Yoqilg’i-
energetika 
Transport 
Boshqa 
omillar 
Infrastruktu
ra 
Xomashyo 
Yer-suv 
Iqtisodiy geografik 
o’rin 
Ekologiya 
Bozor 
iqtisodiyoti 
Iste’mol 
Ishchi 
kuchi 
ijtimoiy (mehnat resurslari, iste’molchi) va iqtisodiy (elektroenergiya, transport) omillar e’tiborga olinadi (29-rasm). 22 – rasm. Ishlab chiqarishni joilashtirishga ta’sir etuvchi asosiy omillar Muayyan bir ishlab chiqarish tarmog;ini hududiy tashkil etishda barcha omillar emas, balki ulardan faqat ayrimlari yetakchi, hal qiluvchi rol o’ynaydi. Ishlab chiqarishni tarmoqlarinijoylashtirishda qaysi biro mil yetakchi ekanligini aniqlash uchun quyidagi aormuladan foydalaniladi. M O K  Fan- texnika taraqqiyoti Ichlab chiqarish Yoqilg’i- energetika Transport Boshqa omillar Infrastruktu ra Xomashyo Yer-suv Iqtisodiy geografik o’rin Ekologiya Bozor iqtisodiyoti Iste’mol Ishchi kuchi  
 
Bu yerda K –ishlab chiqarish koeffitsienti; O – mazkur korxona yoki 
umuman ishlab chiqarishni joylashtirishga ta’sir etuvchi omil; M –maxsulot birligi. 
Ushbu formula yordamida ma’lium bir mahsulot birligini hosil qiluvchi 
barcha omillar alohida-alohida hisoblab chiqiladi (masalan, bir tonna shaker olish 
uchun qancha xamashyo, ya’ni qancha qand lavlagi ishlatiladi, qancha 
elektroenergiya yoki mehnat sarflanadi). Qaysi omil bo’yicha yirik son chiqsa, 
odatda uning ahamiyati shuncha yuqori bo’ladi va г maskur ishlab chiqarish 
tarmog’ini joylashtirishda belgilovchi, aniqlovchi vazifasini o’taydi. 
Shuni alohida qayd etish lozimki, ma’lum tarmoqqa kiruvchi barcha 
korxonalar yoki kichik “tarmoqchalar” uchun bittagina omil tegishli bo’lmaydi. 
Jumladan, mashinasozlik tarmog’iga kiruvchi bf’zi bir korxonalarni joylashtirishda 
xamashyo (metal) ko’proq ahamiyatga ega bo’lsa, boshqasi uchun malakali ishchi 
kuchi muhum omil hisoblanadi. Endi yuqorida ko’rsatilgan asosiy omillarga 
qisqacha to’xtalib o’tamiz.  
Xomashyo. Tabiiyki, ishlab chiqarish jarayonida xomashyo resurslari 
muhim omil hisoblanadi. Ayrim maxsulotlarni ishlab chiqarishda esa xomashyo 
boshqa omillarga qaraganda ko’proq talab etiladi. Shuning uchun bunday 
maxsulotlarni ishlab chiqarishga ixtisoslashgan tarmoqlar va korxonalar mumkin 
qadar xomashyo rayonlariga yaqin joylashtiriladi. 
Sanoatning ba’zi tarmoqlari masalan, tog’ –kon, o’rmon, baliqchilik sanoati 
tarmoqlarining joylashuvi xomashyo bo’lmagan rayonlarda rivojlanmaydi. Bunday 
sanoat tarmoqlarining joylashuvi bevosita foydali qazilmalar yoki tabiiy boyliklar 
ko’lami bilan belgilanadi. 
Boshqa sanoat tarmoqlarining hududiy tashkil etilishi esa biroz murakkabroq 
ko’rinisga ega. Masalan, bir tonna paxta tolasi olish uchun taxminan 3 tonna paxta, 
bir tonna paxta yog’i uchun 5 tonna chigit, 1 tonna pista yogi uchun 3 tonna 
kungaboqar, 1 tonna shaker uchun 7 tonna qand lavlagi ishlatiladi. 
Yoqilg’i. Ko’mir  havzalari йщкф metallurgiya sanoatining dastlabki 
bosqichi (cho’yan eritishni joylashtirishda asosiy rol o’ynaydi. Ammo uning ta’siri 
har doim ham yetakchi kuchga ega emas.  
Qorametallurgiya (cho’yan erituvchi) zavodlarini joylashtirish qonuniyatlari 
bir xil emas. Ma’lumki, qazib olinadigan temir rudasining taxminan 48-50 foizi 
Bu yerda K –ishlab chiqarish koeffitsienti; O – mazkur korxona yoki umuman ishlab chiqarishni joylashtirishga ta’sir etuvchi omil; M –maxsulot birligi. Ushbu formula yordamida ma’lium bir mahsulot birligini hosil qiluvchi barcha omillar alohida-alohida hisoblab chiqiladi (masalan, bir tonna shaker olish uchun qancha xamashyo, ya’ni qancha qand lavlagi ishlatiladi, qancha elektroenergiya yoki mehnat sarflanadi). Qaysi omil bo’yicha yirik son chiqsa, odatda uning ahamiyati shuncha yuqori bo’ladi va г maskur ishlab chiqarish tarmog’ini joylashtirishda belgilovchi, aniqlovchi vazifasini o’taydi. Shuni alohida qayd etish lozimki, ma’lum tarmoqqa kiruvchi barcha korxonalar yoki kichik “tarmoqchalar” uchun bittagina omil tegishli bo’lmaydi. Jumladan, mashinasozlik tarmog’iga kiruvchi bf’zi bir korxonalarni joylashtirishda xamashyo (metal) ko’proq ahamiyatga ega bo’lsa, boshqasi uchun malakali ishchi kuchi muhum omil hisoblanadi. Endi yuqorida ko’rsatilgan asosiy omillarga qisqacha to’xtalib o’tamiz. Xomashyo. Tabiiyki, ishlab chiqarish jarayonida xomashyo resurslari muhim omil hisoblanadi. Ayrim maxsulotlarni ishlab chiqarishda esa xomashyo boshqa omillarga qaraganda ko’proq talab etiladi. Shuning uchun bunday maxsulotlarni ishlab chiqarishga ixtisoslashgan tarmoqlar va korxonalar mumkin qadar xomashyo rayonlariga yaqin joylashtiriladi. Sanoatning ba’zi tarmoqlari masalan, tog’ –kon, o’rmon, baliqchilik sanoati tarmoqlarining joylashuvi xomashyo bo’lmagan rayonlarda rivojlanmaydi. Bunday sanoat tarmoqlarining joylashuvi bevosita foydali qazilmalar yoki tabiiy boyliklar ko’lami bilan belgilanadi. Boshqa sanoat tarmoqlarining hududiy tashkil etilishi esa biroz murakkabroq ko’rinisga ega. Masalan, bir tonna paxta tolasi olish uchun taxminan 3 tonna paxta, bir tonna paxta yog’i uchun 5 tonna chigit, 1 tonna pista yogi uchun 3 tonna kungaboqar, 1 tonna shaker uchun 7 tonna qand lavlagi ishlatiladi. Yoqilg’i. Ko’mir havzalari йщкф metallurgiya sanoatining dastlabki bosqichi (cho’yan eritishni joylashtirishda asosiy rol o’ynaydi. Ammo uning ta’siri har doim ham yetakchi kuchga ega emas. Qorametallurgiya (cho’yan erituvchi) zavodlarini joylashtirish qonuniyatlari bir xil emas. Ma’lumki, qazib olinadigan temir rudasining taxminan 48-50 foizi  
 
foydali, bu “o’rtacha” raqam hamma joida ham bir xil emas, ayrim konlarda 
temirning qazib olinadigan rudadagi ulushi atiga 17-19 foizni tashkil etadi. Bunday 
konlarga Uraldagi Kochkonar yoki Qoraqalpog’istondagi Tebinbuloq konlarini 
misol qilib ko’rsatish mumkin. Bu yerlardan qazib olinadigan rudani bevosita domna 
pechlarida eritib bo’lmaydi, zero unda kerakli mineraldan ko’ra foydasiz jinslar 
kop’roq. Shuning uchun bu ruda dastlab boyitilishi va unung tarkibidagi foydali 
mineralning hissasi oshirilishi lozim. Boyitilganidan so’ng ruda tarkibidagi 
temirning (rangli metallar uchun boyitilish jarayoni ayniqsa muxum, chunki ularning 
rudalar tarkibidagi ulushi ancha past) miqdori bir necha barobar ortadi. 
Ammo bu bilan ham unung hissasi yetarlicha bo’lmaydi. Shuning uchun 
metallurgiya korxonalari ko’proq xomashyo rayoniga yaqinroq joylashtiriladi. Ba’zi 
metallurgiya zavodlari xomashyo va yoqilg’I rayonlari o’rtasida joylashgan, zero 
maskur sanoat tarmog’I uchun bu ikki omilning ahamiyati deyarli bir xil. Bunga 
yorqin misol bo’lib, Cherepoves metallurgiya kombinatini ( Rossiya Federatsiyasi) 
ko’rsatish mumkin. U Pechora kokslanuvchi ko’mir havzasi bilan Kola yarimorali 
temir rudasi konlarining o’rtasida qurilgan. 
Elektroenergiya (elektr quvvati). Hozirgi zamon ishlab chiqarishini , hatto 
transportni, qishloq xo’jaligini elektr quvvatisiz tasavvur qilish qiyin. Bu sahoning 
o’ziga xos xususiyati shundaki, u yaratgan mahsulotni, ya’ni elektr quvvatini 
jamg’arib omborxonalarga yig’ib bo’lmaydi, undan ayni paytning oz’ida foydalanish 
kerak. 
Odatda elektr quvvati omilini ishlab chiqarishning hududiy tashkil etilishida 
eng avvalo unung arzon turiga ahamiyzt beriladi. Arzon elektr quvvati GESlardan 
olinadi, issiqlik elektr stansiyalarida esa ko’mir, mazut yoki gaz sarflanadi.  
Elektr quvvati omiliga quyidagi misollarni keltirish kifoya: 1 tonna titan 
ishlab chiqarish uchun ( titan po'latdan bir necha marta yengil va chidamli) 40-50 
ming kVt/soat, aluminiy uchun 17-19 ming kVt/soat, misni tozalash, temir 
qotishmalarini ishlab chiqarish, elektr pechlarida po'lat eritish uchun ularning har bir 
tonnasiga 8-10 ming kVt/soat atrofida elektr quvvati sarflanadi. Nabiiyki, bunday 
korxonalarni arzon elektr quvvati manbalariga yaqin joilashtirish iqtisodiy jihatdan 
maqsatga muvofiq bo’ladi.  
foydali, bu “o’rtacha” raqam hamma joida ham bir xil emas, ayrim konlarda temirning qazib olinadigan rudadagi ulushi atiga 17-19 foizni tashkil etadi. Bunday konlarga Uraldagi Kochkonar yoki Qoraqalpog’istondagi Tebinbuloq konlarini misol qilib ko’rsatish mumkin. Bu yerlardan qazib olinadigan rudani bevosita domna pechlarida eritib bo’lmaydi, zero unda kerakli mineraldan ko’ra foydasiz jinslar kop’roq. Shuning uchun bu ruda dastlab boyitilishi va unung tarkibidagi foydali mineralning hissasi oshirilishi lozim. Boyitilganidan so’ng ruda tarkibidagi temirning (rangli metallar uchun boyitilish jarayoni ayniqsa muxum, chunki ularning rudalar tarkibidagi ulushi ancha past) miqdori bir necha barobar ortadi. Ammo bu bilan ham unung hissasi yetarlicha bo’lmaydi. Shuning uchun metallurgiya korxonalari ko’proq xomashyo rayoniga yaqinroq joylashtiriladi. Ba’zi metallurgiya zavodlari xomashyo va yoqilg’I rayonlari o’rtasida joylashgan, zero maskur sanoat tarmog’I uchun bu ikki omilning ahamiyati deyarli bir xil. Bunga yorqin misol bo’lib, Cherepoves metallurgiya kombinatini ( Rossiya Federatsiyasi) ko’rsatish mumkin. U Pechora kokslanuvchi ko’mir havzasi bilan Kola yarimorali temir rudasi konlarining o’rtasida qurilgan. Elektroenergiya (elektr quvvati). Hozirgi zamon ishlab chiqarishini , hatto transportni, qishloq xo’jaligini elektr quvvatisiz tasavvur qilish qiyin. Bu sahoning o’ziga xos xususiyati shundaki, u yaratgan mahsulotni, ya’ni elektr quvvatini jamg’arib omborxonalarga yig’ib bo’lmaydi, undan ayni paytning oz’ida foydalanish kerak. Odatda elektr quvvati omilini ishlab chiqarishning hududiy tashkil etilishida eng avvalo unung arzon turiga ahamiyzt beriladi. Arzon elektr quvvati GESlardan olinadi, issiqlik elektr stansiyalarida esa ko’mir, mazut yoki gaz sarflanadi. Elektr quvvati omiliga quyidagi misollarni keltirish kifoya: 1 tonna titan ishlab chiqarish uchun ( titan po'latdan bir necha marta yengil va chidamli) 40-50 ming kVt/soat, aluminiy uchun 17-19 ming kVt/soat, misni tozalash, temir qotishmalarini ishlab chiqarish, elektr pechlarida po'lat eritish uchun ularning har bir tonnasiga 8-10 ming kVt/soat atrofida elektr quvvati sarflanadi. Nabiiyki, bunday korxonalarni arzon elektr quvvati manbalariga yaqin joilashtirish iqtisodiy jihatdan maqsatga muvofiq bo’ladi.  
 
O’rta Osiyoda yagona bo’lgan Tursunzoda (Regar) shahridagi aluminiy 
zavodi Norak GESiga yaqin joida qurilgan. Demak, elektr quvvati bir qator sanoat 
korxonalarini o’z atrofiga omil sifatida “yig’ar” ekan. Shu sababli, г yirik rayon va 
majmua hosil qilish quvvatiga ega. bizning sharoitimizda elektr quvvati yangi 
yerlarni o’zlashtiriah uchun ham kerak. Jumladan. Qarshi dashtining asosiy qismi 
Tolimarjondagi bir qator nasos stansiyalari vositasi bilan sug’oriladi. Elektr quvvati 
Norak – Tursunzoda (Regar) – G’uzor orqali keladi. Hozirgi kunda shu yerning 
o’zida juda yirik, mahalliy tabiiy gaz asosida ishlaydigan Tolimarjon GRESi 
qurilmoqda. 
Suv va iqlim sharoiti ham ishlab chiqarish tarmoqlarini joylashtirishda katta 
ahamiyatga ega. Suv manbalari ayniqsa, kimyo, yog’ochselluloza, metalurgiya 
zavodlarining faoliyatiga sezilarli ta’sir qiladi. Jumladan, cho’yan erituvchi pechlari 
sovutish uchun ham suv kerak. 
Suv va iqlim sharoitlari boshqa sanoat korxonalarini qurishda ham e’tiborga 
olinadi. Qishloq xo’jaligi uchun bu omilning ahamiyati katta. Chunonchi, O’rta 
Osiyo, xususan O’zbekistonda a’nanaviy dehqonchilik uning issiq va quruq iqlimiy 
sharoitida faqat sun’iy sug’orish asosida olib boriladi. 
Aholiy va mehnat resurslari. Albatta, har bir ishlab chiqarish jarayoni 
ishchi kuchisiz sodir bo’lmaydi. Bu o’rinda ikki holni qayd etish lozim: birinchidan, 
shunday korxonalar borki, ularga son jihatdan ko’p ishchi kerak. Masalan, tikuv 
fabrikasi, konserva ishlab chiqarish, paxta yetishtirish va uni qayta ishlash. Ayni bir 
paytda boshqa bir korxonalarda mehnat resurslarining miqdori ko’p bo’lishi shart 
emas, ularga “oz va soz” malakali ishchi quchi talab qilinadi. Mazkur korxona va 
tarmoqlar (radio va asbobsozlik, aniq mashinasozlik va shunga o’xshash) ishchi 
quchi mavjud bo’lgan shaharlarda, ilmiy – texnik markazlarga joylashtiriladi. 
Aholi faqat ishchi kuchi emas, balki u eng avvalo iste’molchi hamdir. Bu 
omilning roli esa hozirgi kunda, xalqning yashash sharoitini va turmush darajasini 
yaxshilash doirasinda keskin oshib bormoqdda. 
Ijtimoiy qiyinchiliklarga barham berish aholiga kerak bo’lgan oziq-ovqat, 
kiyim-kechak va uning boshqa ehtiyojlarini qondiruvchi mahsulotlarini yetarli 
miqdorda ishlab chiqarishni taqozo etadi. Shu sababli, iste’mol omili oziq-ovqat 
korxonalarini o’ziga “tortadi”, ya’ni bunday zavod va fabrikalar bevosita aholi 
O’rta Osiyoda yagona bo’lgan Tursunzoda (Regar) shahridagi aluminiy zavodi Norak GESiga yaqin joida qurilgan. Demak, elektr quvvati bir qator sanoat korxonalarini o’z atrofiga omil sifatida “yig’ar” ekan. Shu sababli, г yirik rayon va majmua hosil qilish quvvatiga ega. bizning sharoitimizda elektr quvvati yangi yerlarni o’zlashtiriah uchun ham kerak. Jumladan. Qarshi dashtining asosiy qismi Tolimarjondagi bir qator nasos stansiyalari vositasi bilan sug’oriladi. Elektr quvvati Norak – Tursunzoda (Regar) – G’uzor orqali keladi. Hozirgi kunda shu yerning o’zida juda yirik, mahalliy tabiiy gaz asosida ishlaydigan Tolimarjon GRESi qurilmoqda. Suv va iqlim sharoiti ham ishlab chiqarish tarmoqlarini joylashtirishda katta ahamiyatga ega. Suv manbalari ayniqsa, kimyo, yog’ochselluloza, metalurgiya zavodlarining faoliyatiga sezilarli ta’sir qiladi. Jumladan, cho’yan erituvchi pechlari sovutish uchun ham suv kerak. Suv va iqlim sharoitlari boshqa sanoat korxonalarini qurishda ham e’tiborga olinadi. Qishloq xo’jaligi uchun bu omilning ahamiyati katta. Chunonchi, O’rta Osiyo, xususan O’zbekistonda a’nanaviy dehqonchilik uning issiq va quruq iqlimiy sharoitida faqat sun’iy sug’orish asosida olib boriladi. Aholiy va mehnat resurslari. Albatta, har bir ishlab chiqarish jarayoni ishchi kuchisiz sodir bo’lmaydi. Bu o’rinda ikki holni qayd etish lozim: birinchidan, shunday korxonalar borki, ularga son jihatdan ko’p ishchi kerak. Masalan, tikuv fabrikasi, konserva ishlab chiqarish, paxta yetishtirish va uni qayta ishlash. Ayni bir paytda boshqa bir korxonalarda mehnat resurslarining miqdori ko’p bo’lishi shart emas, ularga “oz va soz” malakali ishchi quchi talab qilinadi. Mazkur korxona va tarmoqlar (radio va asbobsozlik, aniq mashinasozlik va shunga o’xshash) ishchi quchi mavjud bo’lgan shaharlarda, ilmiy – texnik markazlarga joylashtiriladi. Aholi faqat ishchi kuchi emas, balki u eng avvalo iste’molchi hamdir. Bu omilning roli esa hozirgi kunda, xalqning yashash sharoitini va turmush darajasini yaxshilash doirasinda keskin oshib bormoqdda. Ijtimoiy qiyinchiliklarga barham berish aholiga kerak bo’lgan oziq-ovqat, kiyim-kechak va uning boshqa ehtiyojlarini qondiruvchi mahsulotlarini yetarli miqdorda ishlab chiqarishni taqozo etadi. Shu sababli, iste’mol omili oziq-ovqat korxonalarini o’ziga “tortadi”, ya’ni bunday zavod va fabrikalar bevosita aholi  
 
yashovchi maskanlarga joylashtiriladi. Iste’mol omili faqat xalq ehtiyoji bilan 
belgilanmaydi. Ishlab chiqarishning talabi, boshqa xil mahsulotlarning keng 
miqdorda sarflanishi, ularning transportda keltirishning noqulayligi ham bunday 
korxonalarni iste’mol rayonlarida qurilishini nazarda tutadi. Masalan, qishloq 
xo’jaligi mashinasozligi o’sha mintaqaning ishlab chiqarish ixtisoslashuviga 
muvofiq shu yerda rivojlanishi zarur. 
Umuman, qaysi rayon nimaga ixtisoslashsa, bu yerda shunga mos 
mashinasozlik tarmog’i yaxshi rivojlangan bo’lishi qonuniy bir holdir. 
O’zbekistonda paxta teruvchi, Belarusda kartoshka teruvchi, Ukrainada qand lavlagi 
teruvchi, Gruziyada choy teruvchi mashinalarni ishlab chiqarish bunga yaqqol misol 
bo’la oladi. Shuningdek, boshqa sanoat va qishloq xo’jaligi tarmoqlarini ham aholi 
yashab turgan joylarda bo’lishi maqsadga muvofiq. 
Transport omili. Bu omil juda muhim bo’lib, u ishlab chiqarishning 
bevosita davom ettiruvchi ettiruvchi tarmog’i hisoblanadi. Shuning uchun 
transportning ahamiyati barcha boshqa omillar bilan qo’shilib, uyg’unlashib ketadi 
va uni “sof” holda ajratib olish qiyin. Shu bilan birga transport masalasi iqtisodiy-
geografik o’rin omil bilan ham chambarchas bog’liq, zero bu o’rin obyektning eng 
avvalo tashqi iqtisodiy munosabatlarini anglatadi. 
Fan-texnika taraqqiyoti omili. Bu omilning ta’siri bir qator tarmoqlarning 
hududiy tashkil etilishida aniq va ravshan ko’rinadi (mashinasozlik, elektrotexnika 
va kimyo). Shubhasiz, mazkur sanoat tarmoqlariga tegishli ko’pgina korxonalar, 
ayniqsa, mashinasozlik zavodlari yuksak darajada ilmiy-texnika qudratiga ega 
bo’lgan yirik shaharlarda joylashtiriladi. 
Ekologik omil. Hozirgi kunda ayrim sanoat korxonalarining faoliyati shu 
nuqtayi nazardan to’xtatilgani bejiz emas. Ekologik jihatdan ko’plab sanoat 
tarmoqlari va eng avvalo, kimyo, yog’och-sellyuloza, go’sht, konserva, charm 
zavodlari, issiqlik elektrostansiyalari va shunga o’xshash korxonalar “nomaqbul” 
hisoblanadi. Binobarin, ular aholi istiqomat qiladigan markazlardan uzoqroqda 
joylashishi lozim. 
Bozor iqsodiyoti omili. Bozor iqsodiyoti – murakkab tushuncha bo’lib, 
bosqichma-bosqich o’tiladigan iqtisodiy munasabatdir. Yevropa davlatlari bu borada 
yashovchi maskanlarga joylashtiriladi. Iste’mol omili faqat xalq ehtiyoji bilan belgilanmaydi. Ishlab chiqarishning talabi, boshqa xil mahsulotlarning keng miqdorda sarflanishi, ularning transportda keltirishning noqulayligi ham bunday korxonalarni iste’mol rayonlarida qurilishini nazarda tutadi. Masalan, qishloq xo’jaligi mashinasozligi o’sha mintaqaning ishlab chiqarish ixtisoslashuviga muvofiq shu yerda rivojlanishi zarur. Umuman, qaysi rayon nimaga ixtisoslashsa, bu yerda shunga mos mashinasozlik tarmog’i yaxshi rivojlangan bo’lishi qonuniy bir holdir. O’zbekistonda paxta teruvchi, Belarusda kartoshka teruvchi, Ukrainada qand lavlagi teruvchi, Gruziyada choy teruvchi mashinalarni ishlab chiqarish bunga yaqqol misol bo’la oladi. Shuningdek, boshqa sanoat va qishloq xo’jaligi tarmoqlarini ham aholi yashab turgan joylarda bo’lishi maqsadga muvofiq. Transport omili. Bu omil juda muhim bo’lib, u ishlab chiqarishning bevosita davom ettiruvchi ettiruvchi tarmog’i hisoblanadi. Shuning uchun transportning ahamiyati barcha boshqa omillar bilan qo’shilib, uyg’unlashib ketadi va uni “sof” holda ajratib olish qiyin. Shu bilan birga transport masalasi iqtisodiy- geografik o’rin omil bilan ham chambarchas bog’liq, zero bu o’rin obyektning eng avvalo tashqi iqtisodiy munosabatlarini anglatadi. Fan-texnika taraqqiyoti omili. Bu omilning ta’siri bir qator tarmoqlarning hududiy tashkil etilishida aniq va ravshan ko’rinadi (mashinasozlik, elektrotexnika va kimyo). Shubhasiz, mazkur sanoat tarmoqlariga tegishli ko’pgina korxonalar, ayniqsa, mashinasozlik zavodlari yuksak darajada ilmiy-texnika qudratiga ega bo’lgan yirik shaharlarda joylashtiriladi. Ekologik omil. Hozirgi kunda ayrim sanoat korxonalarining faoliyati shu nuqtayi nazardan to’xtatilgani bejiz emas. Ekologik jihatdan ko’plab sanoat tarmoqlari va eng avvalo, kimyo, yog’och-sellyuloza, go’sht, konserva, charm zavodlari, issiqlik elektrostansiyalari va shunga o’xshash korxonalar “nomaqbul” hisoblanadi. Binobarin, ular aholi istiqomat qiladigan markazlardan uzoqroqda joylashishi lozim. Bozor iqsodiyoti omili. Bozor iqsodiyoti – murakkab tushuncha bo’lib, bosqichma-bosqich o’tiladigan iqtisodiy munasabatdir. Yevropa davlatlari bu borada  
 
boy tajribaga ega, chunki ularda bu munosabat uzoq yillar davomida shakllanib 
kelgan. 
Bozor iqsodiyoti musobatlariga birdaniga o’tib bo’lmaydi, buning uchun 
avvalo barcha shart-sharoitini yaratish kerak, ya’ni uning o’ziga xos moddiy, 
maishiy va madaniy infrostrukturasi bo’lmog’i lozim. Shuning uchun bunday 
munosabatlarga o’tish tarixan bir muncha uzoq davrni talab etadi va bosqichma-
bosqich, ya’ni evolyutsion rivojlanishni taqozo etadi. 
Bozor iqtisodiyoti – ishlab chiqarish erkinligi, xarid erkinligi va raqobat 
demakdir. 
Bunday sharoitda ko’p ukladli iqtosiyot, mulkchilikning turli shakllari va 
sog’lom raqobat muhitini vujudga keltirish, monopoliyaga qarshi kurash muhim 
ahamiyat kasb etadi. Demak, bozor iqtisodiyoti omilini ishlab chiqarish tarmoqlarini 
hududiy tashkil etish nuqtayi nazaridan tahlil qilar ekanmiz, unda bu boradagi 
ilgarigi an’anaviy fikr yuritishimiz tamomila o’zgarib ketadi. Chunki bu sharoitda 
nimaga ixtisoslashuvni va qayerga joylashtirishni pirovard natijada bozor, raqobat, 
talab va taklif belgilaydi, davlat esa o’zining regional (hududiy) va soliq siyosati 
orqali bu jarayonni boshqarib yoki tartibga solib turadi. 
Ishlab chiqarish tarmoqlarini joylashtirishda xomashyo, yoqilg’i, elektr-
energiya, suv, iqlim, mehnat resurslari, iste’mol va transport, iqtisodiy geografik 
o’rin kabi omillar e’tiborga olinadi. Shuningdek, ekologiya, ilmiy-texnika 
taraqqiyoti va bozor iqtisodiyoti omillarining bu boradagi ahamiyati ham ortib 
boradi.  
 
boy tajribaga ega, chunki ularda bu munosabat uzoq yillar davomida shakllanib kelgan. Bozor iqsodiyoti musobatlariga birdaniga o’tib bo’lmaydi, buning uchun avvalo barcha shart-sharoitini yaratish kerak, ya’ni uning o’ziga xos moddiy, maishiy va madaniy infrostrukturasi bo’lmog’i lozim. Shuning uchun bunday munosabatlarga o’tish tarixan bir muncha uzoq davrni talab etadi va bosqichma- bosqich, ya’ni evolyutsion rivojlanishni taqozo etadi. Bozor iqtisodiyoti – ishlab chiqarish erkinligi, xarid erkinligi va raqobat demakdir. Bunday sharoitda ko’p ukladli iqtosiyot, mulkchilikning turli shakllari va sog’lom raqobat muhitini vujudga keltirish, monopoliyaga qarshi kurash muhim ahamiyat kasb etadi. Demak, bozor iqtisodiyoti omilini ishlab chiqarish tarmoqlarini hududiy tashkil etish nuqtayi nazaridan tahlil qilar ekanmiz, unda bu boradagi ilgarigi an’anaviy fikr yuritishimiz tamomila o’zgarib ketadi. Chunki bu sharoitda nimaga ixtisoslashuvni va qayerga joylashtirishni pirovard natijada bozor, raqobat, talab va taklif belgilaydi, davlat esa o’zining regional (hududiy) va soliq siyosati orqali bu jarayonni boshqarib yoki tartibga solib turadi. Ishlab chiqarish tarmoqlarini joylashtirishda xomashyo, yoqilg’i, elektr- energiya, suv, iqlim, mehnat resurslari, iste’mol va transport, iqtisodiy geografik o’rin kabi omillar e’tiborga olinadi. Shuningdek, ekologiya, ilmiy-texnika taraqqiyoti va bozor iqtisodiyoti omillarining bu boradagi ahamiyati ham ortib boradi.