ISTE’MOL, JAMG‘ARMA VA INVESTITSIYALAR

Yuklangan vaqt

2025-08-28

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

22

Faytl hajmi

176,0 KB


 
 
307 
 
 
 
 
ISTE’MOL, JAMG‘ARMA VA INVESTITSIYALAR 
 
Reja: 
1. Iste’mol va jamg‘armaning iqtisodiy mazmuni hamda ularning o‘zaro bog‘liqligi 
2. Jamg‘arishning mohiyati, omillari va samaradorligi 
3. Investitsiyalar va uning darajasini belgilovchi omillar 
4. Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi nisbatni taominlash muammolari 
5. O‘zbekistonda investitsion faoliyatni taominlash va uning shart-sharoitlari 
 
Milliy iqtisodiyotda yalpi ichki mahsulotning asosiy qismi bo‘lgan yangidan 
vujudga keltirilgan mahsulot, yaoni sotilgandan keyingi uning puldagi ko‘rinishi – 
milliy daromaddan iste’mol va jamg‘arish maqsadlarida foydalaniladi. Keng 
ma’noda iste’mol jamiyat a’zolari iqtisodiy ehtiyojlarini qondirish uchun ishlab 
chiqarilgan tovar va xizmatlardan foydalanish jarayonini bildiradi. Bunda 
unumli va shaxsiy iste’mol farqlanadi.  
Unumli iste’mol bevosita ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish jarayoniga 
tegishli bo‘lib, ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchidan ishlab chiqarish 
maqsadida foydalanish jarayonini anglatadi.  
Shaxsiy iste’mol ishlab chiqarish sohasidan tashqarida ro‘y berib, bunda 
kishilarning iste’mol buyumlaridan va xizmatlardan bevosita o‘zlarining shaxsiy 
ehtiyojlarni qondirish maqsadida  foydalaniladi.  
Iste’mol qilinadigan ne’mat turiga bog‘liq ravishda moddiy hamda nomoddiy 
ne’mat va xizmatlarni iste’mol qilish farqlanadi. 
Moddiy iste’mol – ehtiyojlarni qondirishda moddiy ko‘rinishdagi 
ne’matlarning tegishli nafli xususiyatlaridan foydalanish. Bularga oziq-ovqat, 
kiyim-kechak, uy-joy va boshqalardan foydalanishni misol keltirish mumkin. 
Logotip
307 ISTE’MOL, JAMG‘ARMA VA INVESTITSIYALAR Reja: 1. Iste’mol va jamg‘armaning iqtisodiy mazmuni hamda ularning o‘zaro bog‘liqligi 2. Jamg‘arishning mohiyati, omillari va samaradorligi 3. Investitsiyalar va uning darajasini belgilovchi omillar 4. Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi nisbatni taominlash muammolari 5. O‘zbekistonda investitsion faoliyatni taominlash va uning shart-sharoitlari Milliy iqtisodiyotda yalpi ichki mahsulotning asosiy qismi bo‘lgan yangidan vujudga keltirilgan mahsulot, yaoni sotilgandan keyingi uning puldagi ko‘rinishi – milliy daromaddan iste’mol va jamg‘arish maqsadlarida foydalaniladi. Keng ma’noda iste’mol jamiyat a’zolari iqtisodiy ehtiyojlarini qondirish uchun ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlardan foydalanish jarayonini bildiradi. Bunda unumli va shaxsiy iste’mol farqlanadi. Unumli iste’mol bevosita ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish jarayoniga tegishli bo‘lib, ishlab chiqarish vositalari va ishchi kuchidan ishlab chiqarish maqsadida foydalanish jarayonini anglatadi. Shaxsiy iste’mol ishlab chiqarish sohasidan tashqarida ro‘y berib, bunda kishilarning iste’mol buyumlaridan va xizmatlardan bevosita o‘zlarining shaxsiy ehtiyojlarni qondirish maqsadida foydalaniladi. Iste’mol qilinadigan ne’mat turiga bog‘liq ravishda moddiy hamda nomoddiy ne’mat va xizmatlarni iste’mol qilish farqlanadi. Moddiy iste’mol – ehtiyojlarni qondirishda moddiy ko‘rinishdagi ne’matlarning tegishli nafli xususiyatlaridan foydalanish. Bularga oziq-ovqat, kiyim-kechak, uy-joy va boshqalardan foydalanishni misol keltirish mumkin.
 
 
308 
Nomoddiy ne’mat va xizmatlar iste’moli – ehtiyojlarni qondirishda 
nomoddiy ko‘rinishdagi ne’mat va xizmatlarning tegishli nafli xususiyatlaridan 
foydalanish. Bularga bilim olish, musiqa tinglash, sog‘liqni tiklash, advokat 
xizmatidan foydalanish va boshqalarni misol qilish mumkin. 
Yakka tartibdagi yoki jamoa bo‘lib iste’mol qilish ham farqlanadi. Alohida 
shaxsning o‘z ixtiyorida bo‘lgan ne’matlarni iste’mol qilishi yakka tartibdagi 
iste’molga, jamiyat a’zolari turli guruhlarining ne’matlardan birgalikda 
foydalanishi jamoa bo‘lib iste’mol qilishga kiradi. Masalan, ovqatlanish, kiyinish, 
badiiy asarlar o‘qishni yakka tartibdagi iste’molni, jamoat transportidan foydalanish, 
o‘yingohlarda sport o‘yinlarini tomosha qilish, sihat maskanlarida sog‘liqni tiklash 
jamoa bo‘lib iste’mol qilishni anglatadi.  
Milliy daromadning jamiyat a’zolaring moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini 
qondirishga sarflanuvchi qismi iste’mol fondi deb ataladi. Iste’mol fondi butun 
aholining shaxsiy iste’molini, aholiga ijtimoiy xizmat qiladigan muassasalardagi, 
shuningdek, ilmiy muassasalar va boshqarishdagi barcha sarflarni o‘z ichiga oladi. 
Iste’mol fondining shaxsiy daromad shaklida aholi qo‘liga kelib tushadigan 
qismi iste’mol sarflari maqsadida ishlatiladi. Iste’mol sarflari – bu aholi joriy 
daromadlarining tirikchilik ne’matlari va xizmatlar uchun ishlatiladigan qismi. 
Aholi o‘z daromadini sarflar ekan, bugungi (joriy) iste’mol hamda kelgusidagi iste’mol 
hajmini oshirish o‘rtasida tanlovni amalga oshiradi.  
Jumladan, O‘zbekistonda 2008 yilda  aholi jami pul daromadlarining 74,7 foizi 
iste’mol sarflariga, 6,5 foizi majburiy to‘lov va badallarga sarflangan, 17,1 foizi 
kelgusidagi iste’mol uchun jamg‘arib qo‘yilgan.  
Kelgusida iste’mol hajmini oshirish imkoniyati joriy davrdagi jamg‘armaga ham 
bog‘liq bo‘ladi. Jamg‘arma – bu aholi, korxona (firma) va davlat joriy 
daromadlarining kelajakdagi ehtiyojlarini qondirish va daromad olish 
maqsadlarida to‘planib borishi. Uning hajmi barcha xo‘jaliklar daromadidan 
iste’mol sarflarini ayirib tashlash yo‘li bilan aniqlanadi. Daromad tarkibida iste’mol 
sarflari ulushi qanchalik yuqori bo‘lsa, jamg‘arma hajmi shunchalik kam bo‘ladi. 
Logotip
308 Nomoddiy ne’mat va xizmatlar iste’moli – ehtiyojlarni qondirishda nomoddiy ko‘rinishdagi ne’mat va xizmatlarning tegishli nafli xususiyatlaridan foydalanish. Bularga bilim olish, musiqa tinglash, sog‘liqni tiklash, advokat xizmatidan foydalanish va boshqalarni misol qilish mumkin. Yakka tartibdagi yoki jamoa bo‘lib iste’mol qilish ham farqlanadi. Alohida shaxsning o‘z ixtiyorida bo‘lgan ne’matlarni iste’mol qilishi yakka tartibdagi iste’molga, jamiyat a’zolari turli guruhlarining ne’matlardan birgalikda foydalanishi jamoa bo‘lib iste’mol qilishga kiradi. Masalan, ovqatlanish, kiyinish, badiiy asarlar o‘qishni yakka tartibdagi iste’molni, jamoat transportidan foydalanish, o‘yingohlarda sport o‘yinlarini tomosha qilish, sihat maskanlarida sog‘liqni tiklash jamoa bo‘lib iste’mol qilishni anglatadi. Milliy daromadning jamiyat a’zolaring moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini qondirishga sarflanuvchi qismi iste’mol fondi deb ataladi. Iste’mol fondi butun aholining shaxsiy iste’molini, aholiga ijtimoiy xizmat qiladigan muassasalardagi, shuningdek, ilmiy muassasalar va boshqarishdagi barcha sarflarni o‘z ichiga oladi. Iste’mol fondining shaxsiy daromad shaklida aholi qo‘liga kelib tushadigan qismi iste’mol sarflari maqsadida ishlatiladi. Iste’mol sarflari – bu aholi joriy daromadlarining tirikchilik ne’matlari va xizmatlar uchun ishlatiladigan qismi. Aholi o‘z daromadini sarflar ekan, bugungi (joriy) iste’mol hamda kelgusidagi iste’mol hajmini oshirish o‘rtasida tanlovni amalga oshiradi. Jumladan, O‘zbekistonda 2008 yilda aholi jami pul daromadlarining 74,7 foizi iste’mol sarflariga, 6,5 foizi majburiy to‘lov va badallarga sarflangan, 17,1 foizi kelgusidagi iste’mol uchun jamg‘arib qo‘yilgan. Kelgusida iste’mol hajmini oshirish imkoniyati joriy davrdagi jamg‘armaga ham bog‘liq bo‘ladi. Jamg‘arma – bu aholi, korxona (firma) va davlat joriy daromadlarining kelajakdagi ehtiyojlarini qondirish va daromad olish maqsadlarida to‘planib borishi. Uning hajmi barcha xo‘jaliklar daromadidan iste’mol sarflarini ayirib tashlash yo‘li bilan aniqlanadi. Daromad tarkibida iste’mol sarflari ulushi qanchalik yuqori bo‘lsa, jamg‘arma hajmi shunchalik kam bo‘ladi.
 
 
309 
Jamg‘armaning o‘sishi esa iqtisodiy ma’noda mablag‘larning iste’mol buyumlari 
xarid qilishdan investitsion tovarlar xarid qilishga yo‘naltirilishini bildiradi.  
Shunga ko‘ra, jamg‘arma – bu muddat jihatidan kechiktirilgan iste’molni 
anglatadi. Shu bilan birga joriy davrda amalga oshirilgan jamg‘arma joriy iste’molning 
chegirilgan qismidir, chunki jamg‘arma aholi va korxonalar ixtiyoridagi daromadning 
iste’molga sarflanmagan qismi hisoblanadi: 
S
C
Y


, 
bu yerda: 
Y – barcha xo‘jaliklar ixtiyoridagi daromad;  
C – iste’mol miqdori; 
S – jamg‘arma miqdori. 
Shu sababli daromad tarkibidagi iste’mol sarflari va jamg‘arma nisbatining 
o‘zgarishi bir qator, ba’zan qarama-qarshi oqibatlarga olib kelishi mumkin. 
Birinchidan, daromadlarning qandaydir qismini jamg‘armaga qo‘yish oqibatida u 
tovarlarda 
bo‘lgan 
talabda 
o‘z 
aksini 
topmaydi. 
Jamg‘arma, 
yuqorida 
ta’kidlanganidek, daromadlarning ma’lum bir qismini iste’mol qilishdan chegirib 
qo‘yishni bildirib, natijada iste’mol sarflari hajmi barcha ishlab chiqarilgan mahsulot 
va xizmatlarni sotib olish uchun yetarli bo‘lmay qoladi. Aholi  daromadining 
jamg‘arilgan qismi o‘zining xususiy talabini vujudga keltirmaydi. Buning natijasida 
sotilmay qolgan tovarlarning ko‘payishi, ishlab chiqarishning qisqarishi, ishsizlik va 
daromadlarning pasayishi ro‘y berishi mumkin. 
Ikkinchidan, jamg‘arma talabning yetishmasligiga olib kelmasligi ham 
mumkin, chunki jamg‘arilgan mablag‘lar tadbirkorlar tomonidan investitsion 
maqsadlarda ishlatiladi. Bu jamg‘arma keltirib chiqaradigan iste’mol sarflaridagi har 
qanday yetishmaslikni to‘ldiradi.  
Uchinchidan, 
korxonalar 
ham 
o‘zining 
barcha 
mahsulotini 
pirovard 
iste’molchilarga sotishni ko‘zda tutmaydi, balki uning bir qismidan o‘z ishlab 
chiqarishida foydalanishi mumkin. Shunday qilib, agar tadbirkorlar aholining 
jamg‘armalariga teng miqdordagi mablag‘larni investitsiyalarga qo‘yishni ko‘zda 
tutsa, ishlab chiqarish darajasi doimiy bo‘lib qoladi. 
Logotip
309 Jamg‘armaning o‘sishi esa iqtisodiy ma’noda mablag‘larning iste’mol buyumlari xarid qilishdan investitsion tovarlar xarid qilishga yo‘naltirilishini bildiradi. Shunga ko‘ra, jamg‘arma – bu muddat jihatidan kechiktirilgan iste’molni anglatadi. Shu bilan birga joriy davrda amalga oshirilgan jamg‘arma joriy iste’molning chegirilgan qismidir, chunki jamg‘arma aholi va korxonalar ixtiyoridagi daromadning iste’molga sarflanmagan qismi hisoblanadi: S C Y   , bu yerda: Y – barcha xo‘jaliklar ixtiyoridagi daromad; C – iste’mol miqdori; S – jamg‘arma miqdori. Shu sababli daromad tarkibidagi iste’mol sarflari va jamg‘arma nisbatining o‘zgarishi bir qator, ba’zan qarama-qarshi oqibatlarga olib kelishi mumkin. Birinchidan, daromadlarning qandaydir qismini jamg‘armaga qo‘yish oqibatida u tovarlarda bo‘lgan talabda o‘z aksini topmaydi. Jamg‘arma, yuqorida ta’kidlanganidek, daromadlarning ma’lum bir qismini iste’mol qilishdan chegirib qo‘yishni bildirib, natijada iste’mol sarflari hajmi barcha ishlab chiqarilgan mahsulot va xizmatlarni sotib olish uchun yetarli bo‘lmay qoladi. Aholi daromadining jamg‘arilgan qismi o‘zining xususiy talabini vujudga keltirmaydi. Buning natijasida sotilmay qolgan tovarlarning ko‘payishi, ishlab chiqarishning qisqarishi, ishsizlik va daromadlarning pasayishi ro‘y berishi mumkin. Ikkinchidan, jamg‘arma talabning yetishmasligiga olib kelmasligi ham mumkin, chunki jamg‘arilgan mablag‘lar tadbirkorlar tomonidan investitsion maqsadlarda ishlatiladi. Bu jamg‘arma keltirib chiqaradigan iste’mol sarflaridagi har qanday yetishmaslikni to‘ldiradi. Uchinchidan, korxonalar ham o‘zining barcha mahsulotini pirovard iste’molchilarga sotishni ko‘zda tutmaydi, balki uning bir qismidan o‘z ishlab chiqarishida foydalanishi mumkin. Shunday qilib, agar tadbirkorlar aholining jamg‘armalariga teng miqdordagi mablag‘larni investitsiyalarga qo‘yishni ko‘zda tutsa, ishlab chiqarish darajasi doimiy bo‘lib qoladi.
 
 
310 
Iste’mol va jamg‘arma darajasini aniqlab beruvchi asosiy omil milliy 
daromadning hajmi va uning o‘zgarishi hisoblanadi. Uning yalpi ichki mahsulotdan 
amortizatsiya ajratmalari hamda biznesga egri soliqlarni chegirib tashlash orqali 
aniqlanishi 14-bobda aytilgan edi. Lekin milliy daromad tarkibida to‘g‘ri soliqlar ham 
mavjud bo‘ladi. Shu sababli soliqlar to‘langandan keyin aholi qo‘lida qoladigan 
daromad iste’mol sarflari va shaxsiy jamg‘arma yig‘indisiga teng bo‘ladi. Shaxsiy 
iste’mol va shaxsiy jamg‘armaning darajasi bevosita soliqlar to‘langandan keyingi 
qolgan daromad bilan aniqlanadi. Bu daromadni biz tahlil chog‘ida ixtiyoridagi yoki 
sof daromad deb ataymiz. Demak bu daromad iste’molning ham, jamg‘armaning 
ham umumiy omili hisoblanadi. Chunki jamg‘arma daromadning iste’mol 
qilinmaydigan qismi hisoblansa, soliqlar to‘langandan keyingi daromad shaxsiy 
jamg‘armani aniqlab beradigan asosiy omil bo‘lib chiqadi. Har yilgi haqiqiy iste’mol 
miqdori va soliqlar to‘langandan keyingi daromad o‘rtasidagi farq shu yildagi 
jamg‘arma miqdorini aniqlaydi. 
Iste’mol va jamg‘arma hajmi hamda unga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar 
o‘rtasidagi bog‘liqlik iste’mol va jamg‘arma funksiyasi deyiladi. Bu funksiyalarni 
bayon etishda klassik iqtisodchilar va keynschilarning nuqtai nazarlari farqlanadi. 
Klassik iqtisodchilarning fikriga ko‘ra, kishilar o‘z mablag‘larini qo‘shimcha 
daromad keltirgan taqdirda jamg‘armaga yo‘naltirishga harakat qiladilar. Shunga 
ko‘ra, banklarning real foiz stavkasi qanchalik yuqori bo‘lsa, ularning jamg‘armaga 
qiziqishlari shu qadar kuchli bo‘ladi, ya’ni jamg‘arma real foiz stavkasining o‘sib 
boruvchi funksiyasi hisoblanadi. Aholi daromadlari iste’mol va jamg‘arma 
mablag‘larining yig‘indisidan iborat ekan, real foiz stavkasining o‘sishi bilan iste’mol 
pasayib, jamg‘arma esa ko‘payib boradi. Boshqacha aytganda, klassik iqtisodchilar 
fikriga ko‘ra iste’mol real foiz stavkasining pasayib boruvchi funksiyasi 
hisoblanadi.   
J.M.Keyns 
klassik 
iqtisodchilarning 
bu 
fikrlariga 
qarshi 
chiqib, 
uy 
xo‘jaliklarining iste’mol sarflari real foiz stavkasiga u qadar bog‘liq emasligini, 
kishilar uchun hamma vaqt joriy iste’molning kelgusidagi iste’moldan afzalligini 
ta’kidlaydi. U iste’mol sarflari darajasiga ta’sir ko‘rsatuvchi asosiy omil sifatida uy 
Logotip
310 Iste’mol va jamg‘arma darajasini aniqlab beruvchi asosiy omil milliy daromadning hajmi va uning o‘zgarishi hisoblanadi. Uning yalpi ichki mahsulotdan amortizatsiya ajratmalari hamda biznesga egri soliqlarni chegirib tashlash orqali aniqlanishi 14-bobda aytilgan edi. Lekin milliy daromad tarkibida to‘g‘ri soliqlar ham mavjud bo‘ladi. Shu sababli soliqlar to‘langandan keyin aholi qo‘lida qoladigan daromad iste’mol sarflari va shaxsiy jamg‘arma yig‘indisiga teng bo‘ladi. Shaxsiy iste’mol va shaxsiy jamg‘armaning darajasi bevosita soliqlar to‘langandan keyingi qolgan daromad bilan aniqlanadi. Bu daromadni biz tahlil chog‘ida ixtiyoridagi yoki sof daromad deb ataymiz. Demak bu daromad iste’molning ham, jamg‘armaning ham umumiy omili hisoblanadi. Chunki jamg‘arma daromadning iste’mol qilinmaydigan qismi hisoblansa, soliqlar to‘langandan keyingi daromad shaxsiy jamg‘armani aniqlab beradigan asosiy omil bo‘lib chiqadi. Har yilgi haqiqiy iste’mol miqdori va soliqlar to‘langandan keyingi daromad o‘rtasidagi farq shu yildagi jamg‘arma miqdorini aniqlaydi. Iste’mol va jamg‘arma hajmi hamda unga ta’sir ko‘rsatuvchi omillar o‘rtasidagi bog‘liqlik iste’mol va jamg‘arma funksiyasi deyiladi. Bu funksiyalarni bayon etishda klassik iqtisodchilar va keynschilarning nuqtai nazarlari farqlanadi. Klassik iqtisodchilarning fikriga ko‘ra, kishilar o‘z mablag‘larini qo‘shimcha daromad keltirgan taqdirda jamg‘armaga yo‘naltirishga harakat qiladilar. Shunga ko‘ra, banklarning real foiz stavkasi qanchalik yuqori bo‘lsa, ularning jamg‘armaga qiziqishlari shu qadar kuchli bo‘ladi, ya’ni jamg‘arma real foiz stavkasining o‘sib boruvchi funksiyasi hisoblanadi. Aholi daromadlari iste’mol va jamg‘arma mablag‘larining yig‘indisidan iborat ekan, real foiz stavkasining o‘sishi bilan iste’mol pasayib, jamg‘arma esa ko‘payib boradi. Boshqacha aytganda, klassik iqtisodchilar fikriga ko‘ra iste’mol real foiz stavkasining pasayib boruvchi funksiyasi hisoblanadi. J.M.Keyns klassik iqtisodchilarning bu fikrlariga qarshi chiqib, uy xo‘jaliklarining iste’mol sarflari real foiz stavkasiga u qadar bog‘liq emasligini, kishilar uchun hamma vaqt joriy iste’molning kelgusidagi iste’moldan afzalligini ta’kidlaydi. U iste’mol sarflari darajasiga ta’sir ko‘rsatuvchi asosiy omil sifatida uy
 
 
311 
xo‘jaliklarining joriy daromadlarini ko‘rsatadi. Demak, Keyns fikriga ko‘ra, iste’mol 
– uy xo‘jaliklari joriy daromadlarining o‘sib boruvchi funksiyasi hisoblanadi: 
 
)
(Y
f
C 
. 
 
Iste’mol funksiyasini grafik ko‘rinishida ham tasvirlash mumkin (16.1-chizma). 
Bunda tik o‘qqa iste’mol sarflari, yotiq o‘qqa esa aholi ixtiyoridagi daromad miqdori 
joylashtiriladi.  
 
 
16.1-chizma 
Iste’mol funksiyasining grafikdagi tasviri 
 
                                                                  F 
                          C                            E2         
                                   
                                               V                    C = C(Y) 
                                                                E0 
                                      
                         C0 
                                                                E1 
                                                                 
                            0                               Y1                            Y 
 
Har ikkala o‘q o‘rtasidan 45 ostida o‘tuvchi 0F to‘g‘ri chiziq iste’mol sarflari 
va ixtiyordagi (sof) daromadning miqdoran tengligini ifodalaydi. 0Y o‘qidagi har 
qanday daromad miqdorini ifodalovchi ushbu chiziqda joylashgan nuqta 0C o‘qning 
tegishli miqdordagi iste’mol sarfiga teng bo‘ladi. Boshqacha aytganda, uy xo‘jaligi 
sof daromadning barcha hajmini to‘liq iste’molga sarflaydi. Biroq, bunday tenglik 
amalda doimo ham ro‘y beravermaydi. Iste’mol sarflari miqdori baozida joriy sof 
Logotip
311 xo‘jaliklarining joriy daromadlarini ko‘rsatadi. Demak, Keyns fikriga ko‘ra, iste’mol – uy xo‘jaliklari joriy daromadlarining o‘sib boruvchi funksiyasi hisoblanadi: ) (Y f C  . Iste’mol funksiyasini grafik ko‘rinishida ham tasvirlash mumkin (16.1-chizma). Bunda tik o‘qqa iste’mol sarflari, yotiq o‘qqa esa aholi ixtiyoridagi daromad miqdori joylashtiriladi. 16.1-chizma Iste’mol funksiyasining grafikdagi tasviri F C E2 V C = C(Y) E0 C0 E1 0 Y1 Y Har ikkala o‘q o‘rtasidan 45 ostida o‘tuvchi 0F to‘g‘ri chiziq iste’mol sarflari va ixtiyordagi (sof) daromadning miqdoran tengligini ifodalaydi. 0Y o‘qidagi har qanday daromad miqdorini ifodalovchi ushbu chiziqda joylashgan nuqta 0C o‘qning tegishli miqdordagi iste’mol sarfiga teng bo‘ladi. Boshqacha aytganda, uy xo‘jaligi sof daromadning barcha hajmini to‘liq iste’molga sarflaydi. Biroq, bunday tenglik amalda doimo ham ro‘y beravermaydi. Iste’mol sarflari miqdori baozida joriy sof
 
 
312 
daromadlar miqdoridan past bo‘lishi, baozida esa oshib ketishi ham mumkin. 
Shuning uchun iste’mol egri chizig‘i C sof daromad 0F chizig‘iga mos tushmay, unga 
nisbatan maolum darajada og‘adi. Har ikkala chiziqning o‘zaro kesishgan V nuqtasi 
«0 darajadagi jamg‘arma»ni anglatadi. Bu nuqtaning chap tomonida iste’mol 
sarflari daromad miqdoridan yuqori bo‘lib, bu manfiy jamg‘arma deb ataladi. 
Shuni ham ta’kidlash lozimki, real hayotda iste’molning ma’lum qismi daromad 
hajmiga bog‘liq bo‘lmaydi. Masalan, biron-bir shaxsning daromadi kutilmaganda 
juda past darajaga tushib qolishi mumkin. Biroq, bu shaxs, daromadi bunga imkon 
bermagan taqdirda ham, maolum darajada ovqatlanish, kiyinish va boshqa zarur 
iste’mol xarajatlarini amalga oshirishga majbur. U mazkur sarflarni yo oldingi davrda 
jamg‘arilgan daromadlari hisobiga, yoki o‘zgalardan qarz olish hisobiga qoplashi 
mumkin. Iqtisodiy adabiyotlarda iste’mol sarflarining bu darajasi avtonom (ya’ni, 
joriy sof daromaddan mustaqil) holdagi iste’mol darajasi deyiladi. Bizning 
grafigimizda bu daraja S0 nuqtadan boshlanadi. 
Chizmadagi V nuqtaning o‘ng tomoni esa ijobiy (musbat ishorali) jamg‘arma 
deb ataladi. Aynan V nuqtada aholi daromadlari va sarflarining muvozanatiga 
erishiladi. Daromad miqdori oshib borgan sari bu muvozanat buzilib, jamg‘arma 
miqdori ortib boradi. Chizmadagi daromadning Y1 darajasida iste’mol miqdori E1E0 
kesmadan, jamg‘arma miqdori esa ye0E2 kesmadan iborat bo‘ladi. 
Jamg‘arma funksiyasining grafikdagi tasviri bir oz o‘zgacha ko‘rinishda bo‘ladi 
(16.2-chizma).  
  16.2-chizma 
Jamg‘arma funksiyasining grafikdagi tasviri 
 
                      S 
                                                                             S=S(Y) 
 
                                                            E0    
                                                       
                                       B                  E2    
Logotip
312 daromadlar miqdoridan past bo‘lishi, baozida esa oshib ketishi ham mumkin. Shuning uchun iste’mol egri chizig‘i C sof daromad 0F chizig‘iga mos tushmay, unga nisbatan maolum darajada og‘adi. Har ikkala chiziqning o‘zaro kesishgan V nuqtasi «0 darajadagi jamg‘arma»ni anglatadi. Bu nuqtaning chap tomonida iste’mol sarflari daromad miqdoridan yuqori bo‘lib, bu manfiy jamg‘arma deb ataladi. Shuni ham ta’kidlash lozimki, real hayotda iste’molning ma’lum qismi daromad hajmiga bog‘liq bo‘lmaydi. Masalan, biron-bir shaxsning daromadi kutilmaganda juda past darajaga tushib qolishi mumkin. Biroq, bu shaxs, daromadi bunga imkon bermagan taqdirda ham, maolum darajada ovqatlanish, kiyinish va boshqa zarur iste’mol xarajatlarini amalga oshirishga majbur. U mazkur sarflarni yo oldingi davrda jamg‘arilgan daromadlari hisobiga, yoki o‘zgalardan qarz olish hisobiga qoplashi mumkin. Iqtisodiy adabiyotlarda iste’mol sarflarining bu darajasi avtonom (ya’ni, joriy sof daromaddan mustaqil) holdagi iste’mol darajasi deyiladi. Bizning grafigimizda bu daraja S0 nuqtadan boshlanadi. Chizmadagi V nuqtaning o‘ng tomoni esa ijobiy (musbat ishorali) jamg‘arma deb ataladi. Aynan V nuqtada aholi daromadlari va sarflarining muvozanatiga erishiladi. Daromad miqdori oshib borgan sari bu muvozanat buzilib, jamg‘arma miqdori ortib boradi. Chizmadagi daromadning Y1 darajasida iste’mol miqdori E1E0 kesmadan, jamg‘arma miqdori esa ye0E2 kesmadan iborat bo‘ladi. Jamg‘arma funksiyasining grafikdagi tasviri bir oz o‘zgacha ko‘rinishda bo‘ladi (16.2-chizma). 16.2-chizma Jamg‘arma funksiyasining grafikdagi tasviri S S=S(Y) E0 B E2
 
 
313 
                      0                                       Y1                   Y 
 
 
Chizmadan ko‘rinadiki, jamg‘arma funksiyasining grafikdagi tasviri iste’mol 
funksiyasi tasvirining aksi sifatida namoyon bo‘ladi. Bu grafikda ham V nuqta 0 
darajadagi jamg‘arishni, 0Y yotiq chizig‘ining 0 darajadan pastki qismi manfiy 
jamg‘arishni, yuqori qismi esa ijobiy (musbat) jamg‘arishni anglatadi. ye0E2 kesma 
sof daromadning Y1 darajasidagi jamg‘arma miqdorini ko‘rsatadi. 
Iste’mol va jamg‘arma hajmiga daromaddan tashqari yana bir qator ob’ektiv va 
sub’ektiv omillar ta’sir ko‘rsatadi. Ob’ektiv omillar alohida iste’molchining 
ixtiyoriga, idrokiga bog‘liq bo‘lmagan omillardan iborat bo‘lib, ulardan asosiylari 
sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin: 
- barcha xo‘jaliklar tomonidan jamg‘arilgan mol-mulk darajasi; 
- narxlar darajasi; 
- real foiz stavkalari; 
- iste’molchining qarzdorligi darajasi; 
- iste’molchilarni soliqqa tortish darajasi. 
Suboektiv omillar asosan iste’molchining o‘ziga, uning ruhiyati va bozordagi 
xatti-harakatiga bog‘liq bo‘ladi. Bu omillar qatoriga iste’mol va jamg‘arishga bo‘lgan 
moyillik, kelgusidagi narx, pul daromadlari, soliq, tovarlar mavjudligi darajasining 
o‘zgarishiga nisbatan munosabatni kiritish mumkin.  
Aholi daromadining iste’molga sarflanadigan ulushi iste’molga o‘rtacha 
moyillik (IO‘M) deyiladi:  
Y
Ñ
hajmi
daromad
Sof
hajmi
sarflari
mol
Iste
M
IO


'
'
. 
Aholi daromadining jamg‘armaga ketadigan ulushi esa jamg‘armaga 
o‘rtacha moyillik (JO‘M) deyiladi: 
Y
S
hajmi
daromad
Sof
hajmi
arma
Jamg
M
JO


'
'
. 
Logotip
313 0 Y1 Y Chizmadan ko‘rinadiki, jamg‘arma funksiyasining grafikdagi tasviri iste’mol funksiyasi tasvirining aksi sifatida namoyon bo‘ladi. Bu grafikda ham V nuqta 0 darajadagi jamg‘arishni, 0Y yotiq chizig‘ining 0 darajadan pastki qismi manfiy jamg‘arishni, yuqori qismi esa ijobiy (musbat) jamg‘arishni anglatadi. ye0E2 kesma sof daromadning Y1 darajasidagi jamg‘arma miqdorini ko‘rsatadi. Iste’mol va jamg‘arma hajmiga daromaddan tashqari yana bir qator ob’ektiv va sub’ektiv omillar ta’sir ko‘rsatadi. Ob’ektiv omillar alohida iste’molchining ixtiyoriga, idrokiga bog‘liq bo‘lmagan omillardan iborat bo‘lib, ulardan asosiylari sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin: - barcha xo‘jaliklar tomonidan jamg‘arilgan mol-mulk darajasi; - narxlar darajasi; - real foiz stavkalari; - iste’molchining qarzdorligi darajasi; - iste’molchilarni soliqqa tortish darajasi. Suboektiv omillar asosan iste’molchining o‘ziga, uning ruhiyati va bozordagi xatti-harakatiga bog‘liq bo‘ladi. Bu omillar qatoriga iste’mol va jamg‘arishga bo‘lgan moyillik, kelgusidagi narx, pul daromadlari, soliq, tovarlar mavjudligi darajasining o‘zgarishiga nisbatan munosabatni kiritish mumkin. Aholi daromadining iste’molga sarflanadigan ulushi iste’molga o‘rtacha moyillik (IO‘M) deyiladi: Y Ñ hajmi daromad Sof hajmi sarflari mol Iste M IO   ' ' . Aholi daromadining jamg‘armaga ketadigan ulushi esa jamg‘armaga o‘rtacha moyillik (JO‘M) deyiladi: Y S hajmi daromad Sof hajmi arma Jamg M JO   ' ' .
 
 
314 
Bizning misolimizda (16.1-jadval) yillar davomida daromad hajmi oshib borishi 
bilan IO‘M pasayib, JO‘M esa o‘sib bormoqda. Shunisi ahamiyatliki, iste’molga va 
jamg‘armaga 
o‘rtacha 
moyillik 
ko‘rsatkichlari 
iste’mol 
va 
jamg‘armaning 
daromaddagi ulushini anglatar ekan, ulardan birining qandaydir miqdorga o‘zgarishi 
boshqa birining ham teskari yo‘nalishda xuddi shunday miqdorga o‘zgarishiga olib 
keladi. Qisqacha aytganda, 
0
,
1
'
'


M
JO
M
IO
 bo‘ladi.  
Shuningdek, 
iste’mol 
yoki 
jamg‘armaga 
keyingi 
qo‘shilgan 
moyillik 
ko‘rsatkichi ham ahamiyatlidir. Bu ko‘rsatkich iste’molchi daromadining navbatdagi 
o‘zgarishi uning iste’mol va jamg‘armaga nisbatan munosabati qanday o‘zgarishini 
aks ettiradi. Daromad hajmining o‘zgarishi natijasida iste’mol sarflari hajmining 
o‘zgarishi darajasi iste’molga keyingi qo‘shilgan moyillik (IQM) deyiladi, yaoni:  
        
zgarish
o
i
daromaddag
Sof
zgarish
o
moldagi
Iste
IKÌ
'
'
'

.                  
Daromad hajmining o‘zgarishi natijasida jamg‘arma hajmining o‘zgarishi 
darajasi jamg‘armaga keyingi qo‘shilgan moyillik (JQM) deyiladi, yaoni:  
 
Y
S
zgarish
o
i
daromaddag
Sof
zgarish
o
armadagi
Jamg
JKÌ




'
'
'
. 
 
Demak, sof daromadning o‘sgan qismi ham yo iste’molga, yoki jamg‘armaga 
sarflanadi. Bu sarflangan qismlar o‘rtasidagi nisbat o‘zgargan taqdirda ham ularning 
umumiy yig‘indisi 1ga teng bo‘ladi, yaoni:  
 
.
0
,
1






Y
S
Y
C
 
 
Iqtisodiyotning barqaror rivojlanishi, tadbirkorlik faoliyatining samarali amalga 
oshishida 
jamg‘arish 
jarayonlarining 
ahamiyati 
beqiyosdir. 
Shunga 
ko‘ra, 
jamg‘arishning mohiyati, uning omillari va samaradorligi ko‘rsatkichlarini alohida 
ko‘rib chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi. 
 
Logotip
314 Bizning misolimizda (16.1-jadval) yillar davomida daromad hajmi oshib borishi bilan IO‘M pasayib, JO‘M esa o‘sib bormoqda. Shunisi ahamiyatliki, iste’molga va jamg‘armaga o‘rtacha moyillik ko‘rsatkichlari iste’mol va jamg‘armaning daromaddagi ulushini anglatar ekan, ulardan birining qandaydir miqdorga o‘zgarishi boshqa birining ham teskari yo‘nalishda xuddi shunday miqdorga o‘zgarishiga olib keladi. Qisqacha aytganda, 0 , 1 ' '   M JO M IO bo‘ladi. Shuningdek, iste’mol yoki jamg‘armaga keyingi qo‘shilgan moyillik ko‘rsatkichi ham ahamiyatlidir. Bu ko‘rsatkich iste’molchi daromadining navbatdagi o‘zgarishi uning iste’mol va jamg‘armaga nisbatan munosabati qanday o‘zgarishini aks ettiradi. Daromad hajmining o‘zgarishi natijasida iste’mol sarflari hajmining o‘zgarishi darajasi iste’molga keyingi qo‘shilgan moyillik (IQM) deyiladi, yaoni: zgarish o i daromaddag Sof zgarish o moldagi Iste IKÌ ' ' '  . Daromad hajmining o‘zgarishi natijasida jamg‘arma hajmining o‘zgarishi darajasi jamg‘armaga keyingi qo‘shilgan moyillik (JQM) deyiladi, yaoni: Y S zgarish o i daromaddag Sof zgarish o armadagi Jamg JKÌ     ' ' ' . Demak, sof daromadning o‘sgan qismi ham yo iste’molga, yoki jamg‘armaga sarflanadi. Bu sarflangan qismlar o‘rtasidagi nisbat o‘zgargan taqdirda ham ularning umumiy yig‘indisi 1ga teng bo‘ladi, yaoni: . 0 , 1       Y S Y C Iqtisodiyotning barqaror rivojlanishi, tadbirkorlik faoliyatining samarali amalga oshishida jamg‘arish jarayonlarining ahamiyati beqiyosdir. Shunga ko‘ra, jamg‘arishning mohiyati, uning omillari va samaradorligi ko‘rsatkichlarini alohida ko‘rib chiqish maqsadga muvofiq hisoblanadi.
 
 
315 
2. Jamg‘arishning mohiyati, omillari va samaradorligi 
 
Jamg‘arish iqtisodiyotdagi yalpi sarflarning tarkibiy qismlaridan biri hisoblanib, 
investitsion tavsifdagi tovarlarga talab darajasini belgilab beradi. Investitsiyalar 
jamg‘arishning amalda namoyon bo‘lish shakli bo‘lganligi sababli dastlab tahlilni 
jamg‘arishning mohiyati, omillari va samaradorligini nazariy jihatdan asoslash bilan 
boshlaymiz. 
Jamg‘arish – milliy daromad bir qismining asosiy va aylanma kapitallarni, 
shuningdek, ehtiyot zaxiralarini ko‘paytirish uchun sarflanishidir. 
Ishlab chiqarish va noishlab chiqarish maqsadidagi jamg‘arish bir-biridan 
farqlanadi. Jamg‘arilgan mablag‘larning moddiy ishlab chiqarish sohasining 
asosiy kapitallarini va aylanma mablag‘larini kengaytirishga ketadigan qismi 
ishlab chiqarish sohasidagi jamg‘arish summasini hosil qiladi. Ishlab chiqarish 
sohasidagi jamg‘arish iqtisodiy o‘sishning muhim omilidir. 
Ijtimoiy-madaniy sohadagi jamg‘arish (noishlab chiqarish jamg‘arishi) uy-
joy fondini, kasalxonalar, o‘quv muassasalari, madaniyat, sog‘liqni saqlash, sport 
muassasalari, yaoni nomoddiy ishlab chiqarish tarmoqlarini kengaytirish, 
rekonstruksiyalash, 
yangilashga 
sarflanadi. 
Noishlab 
chiqarish 
sohasini 
kengaytirish ham ishlab chiqarishni rivojlantirishning zarur shartidir. 
Jamg‘arish summasi, uning hajmi va tarkibi takror ishlab chiqarish suroatlarini 
belgilab beradigan hal qiluvchi omillardir. Jamg‘arish normasi bevosita jamg‘arish 
summasining butun milliy daromad hajmiga nisbati bilan aniqlanadi:  
 
%
100
)
/
(


МД
ЖС
ЖН
, 
 
bunda:  JN - jamg‘arish normasi;  
JS - jamg‘arish summasi;  
MD - milliy daromad. 
Jamg‘arish normasining ham o‘z chegarasi bo‘lib, uni me’yoridan oshirish 
iqtisodiy jihatdan samarasiz bo‘lib chiqishi va salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin. 
Logotip
315 2. Jamg‘arishning mohiyati, omillari va samaradorligi Jamg‘arish iqtisodiyotdagi yalpi sarflarning tarkibiy qismlaridan biri hisoblanib, investitsion tavsifdagi tovarlarga talab darajasini belgilab beradi. Investitsiyalar jamg‘arishning amalda namoyon bo‘lish shakli bo‘lganligi sababli dastlab tahlilni jamg‘arishning mohiyati, omillari va samaradorligini nazariy jihatdan asoslash bilan boshlaymiz. Jamg‘arish – milliy daromad bir qismining asosiy va aylanma kapitallarni, shuningdek, ehtiyot zaxiralarini ko‘paytirish uchun sarflanishidir. Ishlab chiqarish va noishlab chiqarish maqsadidagi jamg‘arish bir-biridan farqlanadi. Jamg‘arilgan mablag‘larning moddiy ishlab chiqarish sohasining asosiy kapitallarini va aylanma mablag‘larini kengaytirishga ketadigan qismi ishlab chiqarish sohasidagi jamg‘arish summasini hosil qiladi. Ishlab chiqarish sohasidagi jamg‘arish iqtisodiy o‘sishning muhim omilidir. Ijtimoiy-madaniy sohadagi jamg‘arish (noishlab chiqarish jamg‘arishi) uy- joy fondini, kasalxonalar, o‘quv muassasalari, madaniyat, sog‘liqni saqlash, sport muassasalari, yaoni nomoddiy ishlab chiqarish tarmoqlarini kengaytirish, rekonstruksiyalash, yangilashga sarflanadi. Noishlab chiqarish sohasini kengaytirish ham ishlab chiqarishni rivojlantirishning zarur shartidir. Jamg‘arish summasi, uning hajmi va tarkibi takror ishlab chiqarish suroatlarini belgilab beradigan hal qiluvchi omillardir. Jamg‘arish normasi bevosita jamg‘arish summasining butun milliy daromad hajmiga nisbati bilan aniqlanadi: % 100 ) / (   МД ЖС ЖН , bunda: JN - jamg‘arish normasi; JS - jamg‘arish summasi; MD - milliy daromad. Jamg‘arish normasining ham o‘z chegarasi bo‘lib, uni me’yoridan oshirish iqtisodiy jihatdan samarasiz bo‘lib chiqishi va salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin.
 
 
316 
Masalan, uning haddan tashqari ortishi natijasida investitsion sarflar samaradorligi 
pasayib ketishi mumkin, chunki kapital mablag‘lar hajmi bilan qurilish 
tashkilotlarining quvvatlari, materiallar va uskunalar yetkazib berish imkoniyatlari, 
infratuzilmaning rivojlanishi o‘rtasida nomutanosiblik paydo bo‘ladi. Oqibatda 
iqtisodiy o‘sish pasayib ketish tamoyiliga ega bo‘ladi. 
Shunday qilib, jamg‘arish hajmi iqtisodiy o‘sish sur’atlari va sifatiga faqat 
o‘zining miqdori bilangina hal qiluvchi ta’sir ko‘rsatib qolmaydi. Fan-texnika 
revolyusiyasi sharoitida ulardan foydalanish samaradorligi birinchi o‘ringa chiqadi. 
Jamg‘arish hajmi milliy daromadning bir qismini tashkil etadi va shu sababli 
milliy daromad hajmi ko‘payishini belgilaydigan omillar, jamg‘arish miqdorini ham 
belgilab beradi. Bu omillardan asosiysi qo‘llaniladigan resurslar massasi va ularning 
unumdorligidir. Jamg‘arish miqdori ishlab chiqarish jarayonida xomashyo, 
materiallar, energiyani tejab-tergab sarflashga ham bog‘liq. Mahsulot birligiga ularni 
sarflashni kamaytirish moddiy vositalarning o‘sha miqdorida mahsulotlarni ko‘proq 
hajmda ishlab chiqarishga imkon beradi. 
 
3. Investitsiyalar va uning darajasini belgilovchi omillar 
 
Investitsiyalar 
– 
asosiy 
va 
aylanma 
kapitalni 
qayta 
tiklash 
va 
ko‘paytirishga, 
ishlab 
chiqarish 
quvvatlarini 
kengaytirishga 
qilingan 
sarflarning pul shaklidagi ko‘rinishidir. U pul mablag‘lari, bank kreditlari, aksiya 
va boshqa qimmatli qog‘ozlar ko‘rinishida amalga oshiriladi. Pul mablag‘lari 
ko‘rinishidagi investitsiya nominal investitsiya, ana shu pul mablag‘lariga sotib 
olish mumkin bo‘lgan investitsion resurslar real investitsiya deyiladi.  
Investitsiyalarni ro‘yobga chiqarish bo‘yicha amaliy harakatlar – 
investitsion faoliyat, investitsiyalarni amalga oshiruvchi shaxs – investor 
deyiladi. 
Investitsiyalarning manbalaridan biri bo‘lib aholi keng qatlamlarining 
jamg‘armalari hisoblanadi. Shuni taokidlash lozimki, amalda jamg‘arma egasi va 
investor bir shaxsda namoyon bo‘lishi va bo‘lmasligi ham mumkin. Odatda, 
Logotip
316 Masalan, uning haddan tashqari ortishi natijasida investitsion sarflar samaradorligi pasayib ketishi mumkin, chunki kapital mablag‘lar hajmi bilan qurilish tashkilotlarining quvvatlari, materiallar va uskunalar yetkazib berish imkoniyatlari, infratuzilmaning rivojlanishi o‘rtasida nomutanosiblik paydo bo‘ladi. Oqibatda iqtisodiy o‘sish pasayib ketish tamoyiliga ega bo‘ladi. Shunday qilib, jamg‘arish hajmi iqtisodiy o‘sish sur’atlari va sifatiga faqat o‘zining miqdori bilangina hal qiluvchi ta’sir ko‘rsatib qolmaydi. Fan-texnika revolyusiyasi sharoitida ulardan foydalanish samaradorligi birinchi o‘ringa chiqadi. Jamg‘arish hajmi milliy daromadning bir qismini tashkil etadi va shu sababli milliy daromad hajmi ko‘payishini belgilaydigan omillar, jamg‘arish miqdorini ham belgilab beradi. Bu omillardan asosiysi qo‘llaniladigan resurslar massasi va ularning unumdorligidir. Jamg‘arish miqdori ishlab chiqarish jarayonida xomashyo, materiallar, energiyani tejab-tergab sarflashga ham bog‘liq. Mahsulot birligiga ularni sarflashni kamaytirish moddiy vositalarning o‘sha miqdorida mahsulotlarni ko‘proq hajmda ishlab chiqarishga imkon beradi. 3. Investitsiyalar va uning darajasini belgilovchi omillar Investitsiyalar – asosiy va aylanma kapitalni qayta tiklash va ko‘paytirishga, ishlab chiqarish quvvatlarini kengaytirishga qilingan sarflarning pul shaklidagi ko‘rinishidir. U pul mablag‘lari, bank kreditlari, aksiya va boshqa qimmatli qog‘ozlar ko‘rinishida amalga oshiriladi. Pul mablag‘lari ko‘rinishidagi investitsiya nominal investitsiya, ana shu pul mablag‘lariga sotib olish mumkin bo‘lgan investitsion resurslar real investitsiya deyiladi. Investitsiyalarni ro‘yobga chiqarish bo‘yicha amaliy harakatlar – investitsion faoliyat, investitsiyalarni amalga oshiruvchi shaxs – investor deyiladi. Investitsiyalarning manbalaridan biri bo‘lib aholi keng qatlamlarining jamg‘armalari hisoblanadi. Shuni taokidlash lozimki, amalda jamg‘arma egasi va investor bir shaxsda namoyon bo‘lishi va bo‘lmasligi ham mumkin. Odatda,
 
 
317 
jamg‘arma jamiyatdagi ko‘pchilik suboektlar tomonidan amalga oshirilib, ulardan 
investitsiya sifatida foydalanish esa butunlay boshqa suboektlar tomonidan amalga 
oshirilishi mumkin. Shuningdek, iqtisodiyotda faoliyat yurituvchi sanoat, qishloq 
xo‘jalik va boshqa korxonalar jamg‘armasi ham investitsiya manbai bo‘lib 
hisoblanadi. 
Bu 
o‘rinda 
«jamg‘aruvchi» 
va 
«investor» 
bir 
suboektda 
mujassamlashadi. 
Investitsiya faoliyati quyidagi manbalar hisobiga amalga oshirilishi mumkin: 
- investorlarning o‘z moliyaviy resurslari (foyda, amortizatsiya ajratmalari, pul 
jamg‘armalari va h.k.); 
- qarz olingan moliyaviy mablag‘lar (obligatsiya zayomlari, bank kreditlari); 
- jalb qilingan moliyaviy mablag‘lar (aksiyalarni sotishdan olingan mablag‘lar, 
jismoniy va huquqiy shaxslarning pay va boshqa to‘lovlari); 
- davlat budjeti mablag‘lari; 
- chet elliklar mablag‘lari.  
Investitsiyalarga sarflar darajasini ikkita asosiy omil belgilab beradi: 
1) investitsiya sarflaridan kutilayotgan foyda normasi;  
2) foiz stavkasi. 
Investitsiyalarga qilinadigan sarflarning harakatlantiruvchi motivi foyda hisoblanadi. 
Tadbirkorlar ishlab chiqarish vositalarini qachonki ular foyda keltiradigan bo‘lsa, sotib 
oladilar. 
Investitsiyalar darajasini belgilaydigan ikkinchi omil foizning real stavkasi 
hisoblanadi. Foiz stavkasi – real asosiy kapitalni sotib olish uchun zarur bo‘lgan, 
bankdan olingan ssuda kapitaliga korxona to‘lashi lozim bo‘lgan pul miqdori.  
Investitsiya darajasiga kutilayotgan sof foyda normasi va foiz stavkasidan tashqari 
boshqa quyidagi omillar ham taosir ko‘rsatadi:  
1) mashina va uskunalarni xarid qilish, ishlatish va ularga xizmat ko‘rsatish 
xarajatlari;  
2) tadbirkorlardan olinadigan soliq miqdori; 
3) texnologik o‘zgarishlar.  
Logotip
317 jamg‘arma jamiyatdagi ko‘pchilik suboektlar tomonidan amalga oshirilib, ulardan investitsiya sifatida foydalanish esa butunlay boshqa suboektlar tomonidan amalga oshirilishi mumkin. Shuningdek, iqtisodiyotda faoliyat yurituvchi sanoat, qishloq xo‘jalik va boshqa korxonalar jamg‘armasi ham investitsiya manbai bo‘lib hisoblanadi. Bu o‘rinda «jamg‘aruvchi» va «investor» bir suboektda mujassamlashadi. Investitsiya faoliyati quyidagi manbalar hisobiga amalga oshirilishi mumkin: - investorlarning o‘z moliyaviy resurslari (foyda, amortizatsiya ajratmalari, pul jamg‘armalari va h.k.); - qarz olingan moliyaviy mablag‘lar (obligatsiya zayomlari, bank kreditlari); - jalb qilingan moliyaviy mablag‘lar (aksiyalarni sotishdan olingan mablag‘lar, jismoniy va huquqiy shaxslarning pay va boshqa to‘lovlari); - davlat budjeti mablag‘lari; - chet elliklar mablag‘lari. Investitsiyalarga sarflar darajasini ikkita asosiy omil belgilab beradi: 1) investitsiya sarflaridan kutilayotgan foyda normasi; 2) foiz stavkasi. Investitsiyalarga qilinadigan sarflarning harakatlantiruvchi motivi foyda hisoblanadi. Tadbirkorlar ishlab chiqarish vositalarini qachonki ular foyda keltiradigan bo‘lsa, sotib oladilar. Investitsiyalar darajasini belgilaydigan ikkinchi omil foizning real stavkasi hisoblanadi. Foiz stavkasi – real asosiy kapitalni sotib olish uchun zarur bo‘lgan, bankdan olingan ssuda kapitaliga korxona to‘lashi lozim bo‘lgan pul miqdori. Investitsiya darajasiga kutilayotgan sof foyda normasi va foiz stavkasidan tashqari boshqa quyidagi omillar ham taosir ko‘rsatadi: 1) mashina va uskunalarni xarid qilish, ishlatish va ularga xizmat ko‘rsatish xarajatlari; 2) tadbirkorlardan olinadigan soliq miqdori; 3) texnologik o‘zgarishlar.
 
 
318 
Shunga ham eotibor qaratish lozimki, yalpi sarflar tarkibining investitsiya 
sarflariga oid qismi yalpi xususiy ichki investitsiyalar deb yuritiladi. Shunga ko‘ra 
yalpi va sof investitsiyalarni ham bir-biridan farqlash zarur. 
Yalpi investitsiyalar joriy yil davomida iste’mol qilingan asosiy kapitalni 
qoplashga mo‘ljallangan (amortizatsiya) hamda iqtisodiyotdagi kapital hajmiga 
har qanday sof qo‘shimchalardan iborat barcha investitsion tovarlarni ishlab 
chiqarishni o‘z ichiga oladi. Sof investitsiyalar esa joriy yil davomida 
qo‘shimcha ravishda jalb qilingan investitsion tovarlardan iborat. Boshqacha 
aysak, sof investitsiya yalpi investitsiya bilan amortizatsiya ajratmalarining 
ayirmasiga teng. Sof investitsiya asosiy va aylanma kapitalning o‘sishini taominlaydi.  
Yalpi investitsiyalar bilan amortizatsiya hajmi o‘rtasidagi nisbat iqtisodiyot 
rivojlanish holatining ko‘rsatkichi hisoblanadi. Quyidagi chizmada yalpi va sof 
investitsiyalar hamda amortizatsiya nisbati o‘zgarishining o‘suvchi, turg‘un va 
qisqaruvchi iqtisodiyotlarga taosirini ko‘rishimiz mumkin (16.3-chizma). 
Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi investitsiyalar tarkibida sof investitsiyalar 
hajmining ahamiyatli darajada bo‘lishi yil oxirida kapital hajmining o‘sishiga hamda, 
pirovardida iqtisodiyotning o‘sishiga olib keladi. Turg‘un iqtisodiyot sharoitida esa 
yalpi investitsiyalar faqat amortizatsiya ajratmalari, yaoni iste’mol qilingan kapitalni 
qoplash fondi hajmiga teng bo‘lib, yil oxirida kapital miqdori o‘zgarmay qoladi. 
Yalpi investitsiyalarning iste’mol qilingan kapitalni qoplash fondi hajmidan ham 
oz bo‘lishi yil oxirida kapital miqdorining qisqarishiga va, buning oqibatida, 
iqtisodiyot ko‘rsatkichlarining pasayib ketishiga olib keladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
318 Shunga ham eotibor qaratish lozimki, yalpi sarflar tarkibining investitsiya sarflariga oid qismi yalpi xususiy ichki investitsiyalar deb yuritiladi. Shunga ko‘ra yalpi va sof investitsiyalarni ham bir-biridan farqlash zarur. Yalpi investitsiyalar joriy yil davomida iste’mol qilingan asosiy kapitalni qoplashga mo‘ljallangan (amortizatsiya) hamda iqtisodiyotdagi kapital hajmiga har qanday sof qo‘shimchalardan iborat barcha investitsion tovarlarni ishlab chiqarishni o‘z ichiga oladi. Sof investitsiyalar esa joriy yil davomida qo‘shimcha ravishda jalb qilingan investitsion tovarlardan iborat. Boshqacha aysak, sof investitsiya yalpi investitsiya bilan amortizatsiya ajratmalarining ayirmasiga teng. Sof investitsiya asosiy va aylanma kapitalning o‘sishini taominlaydi. Yalpi investitsiyalar bilan amortizatsiya hajmi o‘rtasidagi nisbat iqtisodiyot rivojlanish holatining ko‘rsatkichi hisoblanadi. Quyidagi chizmada yalpi va sof investitsiyalar hamda amortizatsiya nisbati o‘zgarishining o‘suvchi, turg‘un va qisqaruvchi iqtisodiyotlarga taosirini ko‘rishimiz mumkin (16.3-chizma). Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi investitsiyalar tarkibida sof investitsiyalar hajmining ahamiyatli darajada bo‘lishi yil oxirida kapital hajmining o‘sishiga hamda, pirovardida iqtisodiyotning o‘sishiga olib keladi. Turg‘un iqtisodiyot sharoitida esa yalpi investitsiyalar faqat amortizatsiya ajratmalari, yaoni iste’mol qilingan kapitalni qoplash fondi hajmiga teng bo‘lib, yil oxirida kapital miqdori o‘zgarmay qoladi. Yalpi investitsiyalarning iste’mol qilingan kapitalni qoplash fondi hajmidan ham oz bo‘lishi yil oxirida kapital miqdorining qisqarishiga va, buning oqibatida, iqtisodiyot ko‘rsatkichlarining pasayib ketishiga olib keladi.
 
 
319 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
16.3-chizma  
Yalpi investitsiya hamda amortizatsiya nisbati o‘zgarishining iqtisodiyotga 
taosiri 
a) o‘sib boruvchi iqtisodiyot 
 
 
 
                     
                  Yalpi              
     investitsiyalar 
 
 
 
 
 
 
 
Sof invеstitsiyalar 
 
Amortizatsiya 
 
 
Istе’mol va davlat 
sarflari 
 
 
Kapital  
hajmi 
 
 
Kapital hajmi 
 
Amortizatsiya 
 
 
Istе’mol va davlat 
sarflari 
 
 
Kapital hajmi 
 
 
Kapital hajmi 
 
Logotip
319 16.3-chizma Yalpi investitsiya hamda amortizatsiya nisbati o‘zgarishining iqtisodiyotga taosiri a) o‘sib boruvchi iqtisodiyot Yalpi investitsiyalar Sof invеstitsiyalar Amortizatsiya Istе’mol va davlat sarflari Kapital hajmi Kapital hajmi Amortizatsiya Istе’mol va davlat sarflari Kapital hajmi Kapital hajmi
 
 
320 
  Yil boshiga              YaMMning yillik hajmi         Yil oxiriga 
b) turg‘un iqtisodiyot 
 
 
                     Yalpi 
        investitsiyalar 
 
 
 
 
 
  Yil boshiga            YaMMning yillik hajmi         Yil oxiriga 
 
d) qisqarayotgan iqtisodiyot 
 
                     Yalpi 
      investitsiyalar 
 
 
 
 
 
   
Yil boshiga            YaMMning yillik hajmi         Yil oxiriga 
 
 
4. Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi nisbatni taominlash muammolari 
 
Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi makroiqtisodiy muvozanatga erishish 
barqaror iqtisodiy o‘sishning sharti hisoblanadi. Biroq, bu muvozanatga erishish 
Logotip
320 Yil boshiga YaMMning yillik hajmi Yil oxiriga b) turg‘un iqtisodiyot Yalpi investitsiyalar Yil boshiga YaMMning yillik hajmi Yil oxiriga d) qisqarayotgan iqtisodiyot Yalpi investitsiyalar Yil boshiga YaMMning yillik hajmi Yil oxiriga 4. Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi nisbatni taominlash muammolari Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi makroiqtisodiy muvozanatga erishish barqaror iqtisodiy o‘sishning sharti hisoblanadi. Biroq, bu muvozanatga erishish
 
 
321 
doimo oson kechavermaydi. Bunga sabab investitsiya darajasi hamda jamg‘arma 
darajasining boshqa-boshqa jarayon va holatlarga bog‘liqligi hisoblanadi. 
Investitsiya va jamg‘arma o‘rtasidagi muvozanatni taominlash borasida bir qator 
nazariy qarashlar farqlanadi. Bu borada eng avvalo klassik iqtisodchilarning 
qarashlarini ko‘rib chiqamiz. 
Klassik iqtisodchilar nuqtai nazaridagi eng markaziy holat – bu ular tomonidan 
foiz stavkasining ham investitsiyaning, ham jamg‘armaning funksiyasi sifatida 
qaralishi hisoblanadi (16.4-chizma).   
16.4-chizma  
Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi muvozanatning klassik modeli 
 
                                     r                                S=S(r) 
 
                                     r2 
                                                          E 
                                     r0 
                                     r1                                 I=I(r) 
                                                  
 
                                       0              S0=I0                S, I 
 
Chizmadan ko‘rinadiki, klassik modelni tuzishda tik o‘q bo‘yicha real foiz 
stavkasi, yotiq o‘q bo‘yicha esa jamg‘arma va investitsiya hajmi ko‘rsatkichlari 
joylashtirilgan. Investitsiya va foiz stavkasi o‘rtasida teskari funksional bog‘liqlik 
mavjud: foiz stavkasi qanchalik yuqori bo‘lsa, investitsiya hajmi shu qadar past 
bo‘ladi va aksincha. Jamg‘arma esa to‘g‘ri, o‘suvchi funksional bog‘liqlikka ega, 
yaoni foiz stavkasining yuqori bo‘lishi jamg‘arma darajasining ham yuqori bo‘lishiga 
olib keladi. Iqtisodiyotdagi investitsiya va jamg‘arma hajmlari o‘rtasida muvozanat 
(E nuqta)ga erishish uchun foiz stavkasining r0 darajasi taominlanishi lozim. Foiz 
stavkasi darajasining muvozanat darajasidan chetlanishi (r1 – past va r2 – yuqori 
Logotip
321 doimo oson kechavermaydi. Bunga sabab investitsiya darajasi hamda jamg‘arma darajasining boshqa-boshqa jarayon va holatlarga bog‘liqligi hisoblanadi. Investitsiya va jamg‘arma o‘rtasidagi muvozanatni taominlash borasida bir qator nazariy qarashlar farqlanadi. Bu borada eng avvalo klassik iqtisodchilarning qarashlarini ko‘rib chiqamiz. Klassik iqtisodchilar nuqtai nazaridagi eng markaziy holat – bu ular tomonidan foiz stavkasining ham investitsiyaning, ham jamg‘armaning funksiyasi sifatida qaralishi hisoblanadi (16.4-chizma). 16.4-chizma Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi muvozanatning klassik modeli r S=S(r) r2 E r0 r1 I=I(r) 0 S0=I0 S, I Chizmadan ko‘rinadiki, klassik modelni tuzishda tik o‘q bo‘yicha real foiz stavkasi, yotiq o‘q bo‘yicha esa jamg‘arma va investitsiya hajmi ko‘rsatkichlari joylashtirilgan. Investitsiya va foiz stavkasi o‘rtasida teskari funksional bog‘liqlik mavjud: foiz stavkasi qanchalik yuqori bo‘lsa, investitsiya hajmi shu qadar past bo‘ladi va aksincha. Jamg‘arma esa to‘g‘ri, o‘suvchi funksional bog‘liqlikka ega, yaoni foiz stavkasining yuqori bo‘lishi jamg‘arma darajasining ham yuqori bo‘lishiga olib keladi. Iqtisodiyotdagi investitsiya va jamg‘arma hajmlari o‘rtasida muvozanat (E nuqta)ga erishish uchun foiz stavkasining r0 darajasi taominlanishi lozim. Foiz stavkasi darajasining muvozanat darajasidan chetlanishi (r1 – past va r2 – yuqori
 
 
322 
bo‘lgan holatlar) investitsiya va jamg‘arma hajmi o‘rtasidagi muvozanatning 
buzilishiga olib keladi. Foiz stavkasining r1 darajasida investorlar uchun qulay 
narxlarning vujudga kelishi investitsion resurslarga bo‘lgan talabni oshiradi, biroq 
bunday darajada jamg‘arma uchun rag‘bat pasayib ketadi. Natijada investitsion 
resurslar taqchilligi paydo bo‘ladi. r2 darajada esa barcha suboektlar uchun 
jamg‘armaning nafliligi oshadi, biroq bunday foiz darajasida barcha investorlar ham 
o‘z faoliyatining foydaliligini taominlay olmaydilar. Natijada jamg‘armaning 
ahamiyatli qismi investitsiyalarga aylana olmaydi. 
Keynschilarning investitsiya va jamg‘arma o‘rtasidagi muvozanat modeli o‘z 
tuzilishiga ko‘ra klassik modeldan farq qiladi. Bunda eng markaziy nuqta – 
J.M.Keyns tomonidan jamg‘arma foiz stavkasining emas, balki daromadning 
funksiyasi deb qaralishi hisoblanadi: 
)
(Y
S
S 
. Investitsiya esa, klassik modeldagi 
singari, foiz stavkasining funksiyasi deb olinadi: 
)
(r
I
I 
. Yaoni, keynscha 
konsepsiyaning asosida jamg‘arish va investitsiya darajalarining boshqa-boshqa 
omillar taosirida o‘zgarishi yotadi. Keynscha modelning mohiyatini quyidagi chizma 
orqali izohlash mumkin (16.5-chizma).  
16.5-chizma  
Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi muvozanatning  
keynscha modeli 
 
                                  S,I                                
 
                                                                                           S 
                                                                                Ef             IF  
                                                           
                                                                    E                    I 
                                                                
 
                                     0                               N           F        NI 
      
Logotip
322 bo‘lgan holatlar) investitsiya va jamg‘arma hajmi o‘rtasidagi muvozanatning buzilishiga olib keladi. Foiz stavkasining r1 darajasida investorlar uchun qulay narxlarning vujudga kelishi investitsion resurslarga bo‘lgan talabni oshiradi, biroq bunday darajada jamg‘arma uchun rag‘bat pasayib ketadi. Natijada investitsion resurslar taqchilligi paydo bo‘ladi. r2 darajada esa barcha suboektlar uchun jamg‘armaning nafliligi oshadi, biroq bunday foiz darajasida barcha investorlar ham o‘z faoliyatining foydaliligini taominlay olmaydilar. Natijada jamg‘armaning ahamiyatli qismi investitsiyalarga aylana olmaydi. Keynschilarning investitsiya va jamg‘arma o‘rtasidagi muvozanat modeli o‘z tuzilishiga ko‘ra klassik modeldan farq qiladi. Bunda eng markaziy nuqta – J.M.Keyns tomonidan jamg‘arma foiz stavkasining emas, balki daromadning funksiyasi deb qaralishi hisoblanadi: ) (Y S S  . Investitsiya esa, klassik modeldagi singari, foiz stavkasining funksiyasi deb olinadi: ) (r I I  . Yaoni, keynscha konsepsiyaning asosida jamg‘arish va investitsiya darajalarining boshqa-boshqa omillar taosirida o‘zgarishi yotadi. Keynscha modelning mohiyatini quyidagi chizma orqali izohlash mumkin (16.5-chizma). 16.5-chizma Jamg‘arma va investitsiya o‘rtasidagi muvozanatning keynscha modeli S,I S Ef IF E I 0 N F NI