1
ISTE’MOL VA UNGA TA’SIR ETUVCHI OMILLAR
MUNDARIJA
KIRISH
I BOB ISTE'MOLNING MOHIYATI VA UNING NAZARIY ASOSLARI
1.1 Iste'mol tushunchasi, mohiyati va ahamiyati.
1.2 Iste'mol va jamg'armaning o'zaro bog'likligi
1.3 Iste'mol funksiyasi to'g'risidagi nazariyalar
II BOB ISTE'MOLGA TA'SIR ETUVCHI OMILLAR
2.1 Iste'molchilarning daromadlari va xarajat turlari
2.3 O'zbekistonda iste'mol bozorini rivojlantirishga e'tibor
XULOSA
TAYANCH IBORALAR
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
ILOVALAR
KIRISH
2
Mamlakatimizda mustaqillik yillarida olib borilgan oqilona va izchil iqtisodiy
siyosat orqali katta muvaffaqiyat va natijalarga erishilmoqda. Jumladan, o'tgan davr
mobaynida milliy xo'jaligimiz iqtisodiy jihatdan bir tomonlamalik va inqiroz
holatidan chiqarildi, iqtisodiyotning barqaror o'sishi ta'minlandi, makroiqtisodiy va
moliyaviy barqarorlik mustahkamlandi, iqtisodiyot va uning ayrim sohalaridagi
mutanosiblik kuchaydi, bozor mexanizmining tarkibiy qismlari qaror topdi va uning
infratuzilmalari vujudga keltirilib, rivojlantirildi. Bundan ko'rinib turibdiki kurs ishi
sifatida bu mavzuning tanlanishi bejiz emas. Chunki o'zgarib borayotgan jug'rofiy-
siyosiy strukturaning barcha mintaqalarda iqtisodiy ko'rsatkichlardan biri bo'lgan
iste'molning ahamiyati juda katta desak mubolag'aga yo'l qo'ymagan bo'lamiz.
Umuman olganda iqtisodiyotning iste'mol sohasida faoliyat qiluvchi asosiy tarkibiy
birligi sifatida uy xo'jaliklari kiritiladi. Uy xo'jaliklari doirasida moddiy ishlab
chiqarish va xizmat ko'rsatish sohalarida yaratilgan tovar va xizmatlar iste'mol
qilinadi. Bozor iqtisodiyotida uy xo'jaliklari mulk egasi hamda ishlab chiqarish
omillarini yetkazib beruvchilar hisoblanadi. Iqtisodiy resurslarni sotishdan olingan
pul daromadlari shaxsiy ehtiyojni qondirish uchun sarflanadi. Demak iste'mol va
unga ta'sir etuvchi omillar mavzusini yoritishda uy xo'jaliklarining daromad, xarajat
va joriy yildagi iste'mol ko'rsatkichlarining bazis yildagi iste'mol ko'rsatkichlari
bilan o'zaro taqqoslanishi orqali ko'rsatilib beriladi. Mavzuning dolzarbligi
tadbirkorlik
faoliyatini
rivojlantirish
bozor
iqtisodiyotining
asosiy
harakatlantiruvchi kuchi hisoblangan kichik mulkdorlar sinfini shakllantirishga,
mamlakatimiz bozorini iste'mol tovarlari va turli xizmatlar bilan boyitish
imkoniyatini yaratadi. Tijorat banklari tomonidan iste'mol tovarlari ishlab
chikaruvchi korxonalarga, xususan, ularning modernizatsiya qilinishi va texnologik
yangilanishiga moliyaviy ko'mak berish, yangi ish o'rinlari yaratilishi va aholining
bandligi ta'minlanishida, ichki iste'mol tovarlari ishlab chikarish hajmining
ko'payishi va minglab oilalar daromadlari ortishida muhim ahamiyat kasb etadi.
Prezidentimiz ta'biri bilan aytganda, "Jahon moliyaviy-iqisodiy inqirozi sharoitida
iqtisodiyotning real sektori korxonalarini qo'llab-quwatlash bo'yicha birinchi
navbatda ishlab chiqarishni modernizatsiya qilish, kooperatsiya aloqalarini
3
kengaytirish, mustahkam hamkorlikni yo'lga qo'yish, mamlakatimizda ishlab
chiqarilgan mahsulotlarga ichki talabni rag'batlantirish masalalari alohida o'rin
tutadi. Qolaversa, "... ichki bozorda talabni rag'batlantirish orqali mahalliy ishlab
chikaruvchilarni qo'llab-quvvatlash iqtisodiy o'sishning yuqori sur'atlarini saqlab
qolishda g'oyat muhim ahamiyatga ega. Bugungi kunda iste'mol bozorini sifatli
iste'mol tovarlari bilan to'ldirish, aholining iste'mol tovarlariga bo'lgan talabining
shakllanishi va unga ta'sir etuvchi omillarni o'rganish hamda savdoni shu asosda
tashkil etib, iste'molchilarning talablarini to'laroq qondirilishini tadqiq etish muhim
ahamiyatga ega bo'lmoqda. Qisqa vaqt ichida iqtisodiyotda chuqur tarkibiy
o'zgarishlarni amalga oshirish, aholi daromadlarining o'sishini ta'minlash, samarali
tashqi savdo hamda investitsiya jarayonlarini kuchaytirish, qishloq xo'jaligini isloh
qilish, iste'mol bozori, kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni rivojlantirishda ijobiy
yutuqlar qo'lga kiritildi. Chunki respublikamiz o'z mustaqilligiga erishish jarayonida
muhim ahamiyatga ega bo'lgan bir qator siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy sohalarda chuqur
islohotlarni bosqichma-bosqich amalga oshirishni belgilab oldi. Iqtisodiy
islohotlarning birinchi bosqichida davlat tomonidan xalq iste'molidagi asosiy oziq-
ovqat tovarlari - iste'mol mahsulotlari, go'sht va go'sht mahsulotlari, sut, qand-
shakar, o'simlik yog'i, xo'jalik sovuni, bolalarga kerakli ayrim tovarlarga belgilangan
narx-navoni boshqarib turishni zarur deb topdi. Bunda respublikaning ichki iste'mol
bozorini tartibga solish va iste'moldagi oziq-ovqat mahsulotlarining ma'lum bir
turlari iste'molini muayyan darajada saqlab turish orqali, aholini ijtimoiy himoyalash
davlatimizning iqtisodiy islohotlarini amalga oshirishdagi ustuvor yo'nalishlaridan
biri hisoblandi.. Fikrimizni aniq ifodalaydigan bo'lsak ushbu mavzuda milliy
daromad tarkibiy qismlari tahlili davom ettirilib, uning iste'mol, hamda ishlab
chiqarishni kengaytirishga ketadigan qismi bo'lgan jamg'arishning iste'molga
bevosita bog'liqligi ularning iqtisodiy mazmuni qarab chiqiladi. qaratiladi.
4
1. ISTE'MOLNING MOHIYATI VA UNING NAZARIY ASOSLARI
1.1 Iste'mol tushunchasi, mohiyati va ahamiyati
Milliy iqtisodiyotda yangidan vujudga keltirilgan qiymat, ya'ni milliy
daromad iste'mol va jamg'arish maqsadlarida sarflanadi. Iste'mol - jamiyat iqtisodiy
ehtiyojlarini qondirish maqsadida ishlab chiqarish natijalaridan va ishlab chiqarish
omillari (ishchi kuchi)dan foydalanish jarayoni. Keng ma'noda iste'mol jamiyat
iqtisodiy ehtiyojlarini qondirish jarayonida ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlardan
foydalanishni bildiradi. Bunda unumli va shaxsiy iste'mol farqlanadi. Unumli
iste'mol bevosita ishlab chiqarish jarayoniga tegishli bo'lib, ishlab chiqarish
vositalari va inson ishchi kuchining iste'mol qilinishini, ya'ni ulardan ishlab
chiqarish maqsadida foydalanish jarayonini anglatadi. Shaxsiy iste'mol ishlab
chiqarish sohasidan tashqarida ro'y berib, bunda iste'mol buyumlaridan bevosita
foydalaniladi. Iste'mol jarayonida turli xil moddiy va ma'naviy ne'matlardan
foydalaniladi. Iste'mol qilinadigan ne'mat turiga bog'liq ravishda moddiy hamda
nomoddiy ne'mat va xizmatlarni iste'mol qilish farqlanadi.Bularning tarkibiga
kiruvchi moddiy ne'mat va xizmatlar bilan bir qatorda aholining madaniy xordig'i
uchun mo'jallangan nomoddiy ne'mat va xizmatlarning o'rni ham albatta beqiyosdir.
Bu ko'rsatkichlar zamirida iqdisodiy yuksalish turadi. Fikrimizni aniqlashtirish
maqsadida quyidagi misolga yuzlansak: umumiy ma'noda olganda davlat
tashkilotida ishlovchi ishchi hodim hafta davomidagi og'ir mehnatdan so'ng madaniy
xordiq olish maqsadida albatta iste'molning nomoddiy turiga kiruvchi kino, teatr
yoki konsertga ehtiyoji ortishini kuzatishimiz mumkin. Qondirilgan iste'molning
bunday turi orqali kelgusi hafta davomidagi ish unumining ko'tarilishiga bu esa
makroiqtisodiy jihatdan iqtisodning barcha ko'rsatkichlarida o'sishni o'zida
namoyon qilib beradi. Bundan ko'rinib turibdiki iste'mol iqtisodiyotning barcha
ko'rsatkichlari bilan o'zaro bog'liqdir. Bundan tashqari iste'molni yakka tartibdagi
yoki jamoa bo'lib iste'mol qilish bilan ham farqlanadi. Alohida shaxsning o'z
ixtiyorida bo'lgan ne'matlarni iste'mol qilishi yakka tartibdagi iste'molga, jamiyat
a'zolari turli guruhlarining ne'matlardan birgalikda foydalanishi jamoa bo'lib
5
iste'mol qilishga kiradi. Milliy daromadning jamiyat a'zolaring moddiy va ma'naviy
ehtiyojlarini qondirishga sarflanuvchi qismi iste'mol fondi deb ataladi. Iste'mol fondi
butun aholining shaxsiy iste'molini, aholiga
ijtimoiy xizmat qiladigan
muassasalardagi, shuningdek, ilmiy muassasalar va boshqarishdagi barcha sarflarni
o'z ichiga oladi.
1.2 Iste'mol va jamg'armaning o'zaro bog'likligi
Iste'mol fondining shaxsiy daromad shaklida aholi qo'liga kelib tushadigan
qismi iste'mol sarflari maqsadida ishlatiladi. Iste'mol sarflari - bu aholi joriy
daromadlarining tirikchilik ne'matlari va xizmatlar uchun ishlatiladigan qismi. Aholi
o'z daromadini sarflar ekan, bugungi (joriy) iste'mol hamda kelgusidagi iste'mol
hajmini oshirish o'rtasida tanlovni amalga oshiradi. Kelgusida iste'mol hajmini
oshirish imkoniyati joriy davrdagi jamg'armaga ham bog'liq bo'ladi. Jamg'arma - bu
aholi, korxona (firma) va davlat joriy daromadlarining kelajakdagi ehtiyojlarini
qondirish va daromad olish maqsadlarida to'planib borishi.Uning hajmi barcha
xo'jaliklar daromadidan iste'mol sarflarini ayirib tashlash yo'li bilan aniqlanadi.
Daromad tarkibida iste'mol sarflari ulushi qanchalik yuqori bo'lsa, jamg'arma hajmi
shunchalik kam bo'ladi. Jamg'armaning o'sishi esa iqtisodiy ma'noda mablag'larning
iste'mol
buyumlari
xarid
qilishdan
investitsion
tovarlar
xarid
qilishga
yo'naltirilishini bildiradi. Shunga ko'ra, jamg'arma - bu muddat jihatidan
kechiktirilgan iste'molni anglatadi. Shu bilan birga joriy davrda amalga oshirilgan
jamg'arma joriy iste'molning chegirilgan qismidir, chunki jamg'arma aholi va
korxonalar ixtiyordagi daromadning iste'molga sarflanmagan qismi hisoblanadi: Y=
C+S 1.2.1 bu erda: Y - barcha xo'jaliklar ixtiyoridagi daromad; C - iste'mol miqdori;
S - jamg'arma miqdori. Shu sababli daromad tarkibidagi iste'mol sarflari va
jamg'arma nisbatining o'zgarishi bir qator, ba'zan qarama-qarshi oqibatlarga olib
kelishi mumkin.
6
Birinchidan, daromadlarning qandaydir qismini jamg'armaga qo'yish oqibatida u
tovarlarda
bo'lgan
talabda
o'z
aksini
topmaydi.
Jamg'arma,
yuqorida
ta'kidlanganidek, daromadlarning ma'lum bir qismini iste'mol qilishdan chegirib
qo'yishni bildirib, natijada iste'mol sarflari hajmi barcha ishlab chiqarilgan mahsulot
va xizmatlarni sotib olish uchun yetarli bo'lmay qoladi. Aholi daromadining
jamg'arilgan qismi o'zining xususiy talabini vujudga keltirmaydi. Buning natijasida
sotilmay qolgan tovarlarning ko'payishi, ishlab chiqarishning qisqarishi, ishsizlik va
daromadlarning pasayishi ro'y berishi mumkin. Boshqacha tarzda ifodalaydigan
bo'lsak jamg'armaga bo'lgan moyillikning o'sishi o'z navbatida iste'molga bo'lgan
moyillikning pasayishini anglatadi. Iste'mol sarflarining qisqarishi esa mavjud tovar
va xizmatlarning sotilmay qolishiga, ya'ni ishlab chiqarish zahirasining ko'payishiga
olib keladi. Oqibatda yangi kapital qo'yilmalar amalga oshirilmaydi, ishlab chiqarish
qisqaradi, ishsizlikning o'sishi va daromadlarning pasayishi ro'y beradi. Aholi
tomonidan jamg'armaning haddan ortiq ko'paytirib yuborilishi oqibatida kelib
chiquvchi salbiy jarayonlar, ya'ni - «tejamkorlik paradoksi» shunday tarzda
namoyon bo'ladi. Ikkinchidan, jamg'arma talabning yetishmasligiga olib kelmasligi
ham mumkin, chunki jamg'arilgan mablag'lar tadbirkorlar tomonidan investitsion
maqsadlarda ishlatiladi. Bu esa jamg'arma keltirib chiqaradigan iste'mol sarflaridagi
har qanday yetishmaslikni to'ldiradi. Uchinchidan, korxonalar ham o'zining barcha
mahsulotini pirovard iste'molchilarga sotishni ko'zda tutmaydi, balki uning bir
qismidan o'zi ishlab chiqarishida foydalanishi mumkin. Shunday qilib, agar
tadbirkorlar
aholining
jamg'armalariga
teng
miqdordagi
mablag'larni
investitsiyalarga qo'yishni ko'zda tutsa, ishlab chiqarish darajasi doimiy bo'lib
qoladi. Iste'mol va jamg'arma darajasini aniqlab beruvchi asosiy omil milliy
daromad hisoblanadi. Lekin milliy daromad tarkibida to'g'ri soliqlar ham mavjud
bo'ladi. Shu sababli soliqlar to'langandan keyin aholi qo'lida qoladigan daromad
iste'mol sarflari va shaxsiy jamg'arma yig'indisiga teng bo'ladi. Iste'mol va shaxsiy
jamg'armaning darajasi bevosita soliqlar to'langandan keyingi qolgan daromad bilan
aniqlanadi. Bu daromadni biz tahlil chog'ida ixtiyordagi yoki sof daromad deb
ataymiz. Demak bu daromad iste'molning ham, jamg'armaning ham umumiy omili
7
hisoblanadi. Chunki jamg'arma daromadning iste'mol qilinmaydigan qismi
hisoblansa, soliqlar to'langandan keyingi daromad shaxsiy jamg'armani aniqlab
beradigan asosiy omil bo'lib chiqadi. Har yilgi haqiqiy iste'mol miqdori va soliqlar
to'langandan keyingi daromad o'rtasidagi farq shu yildagi jamg'arma miqdorini
aniqlaydi.
Iste'mol va jamg'arma hajmi hamda unga ta'sir ko'rsatuvchi omilar o'rtasidagi
bog'liqlik iste'mol va jamg'arma funksiyasi deyiladi. Bu funksiyalarni bayon etishda
klassik iqtisodchilar va keynschilarning nuqtai nazarlari farqlanadi. Klassik
iqtisodchilarning fikriga ko'ra, kishilar o'z mablag'larini qo'shimcha daromad
keltirgan taqdirda jamg'armaga yo'naltirishga harakat qiladilar. Shunga ko'ra,
banklarning real foiz stavkasi qanchalik yuqori bo'lsa, ularning jamg'armaga
qiziqishlari shu qadar kuchli bo'ladi, ya'ni jamg'arma real foiz stavkasining o'sib
boruvchi funksiyasi hisoblanadi. Aholi daromadlari iste'mol va jamg'arma
mablag'larining yig'indisidan iborat ekan, real foiz stavkasining o'sishi bilan iste'mol
kamayib, pasayishi bilan esa ko'payib boradi. Boshqacha aytganda, klassik
iqtisodchilar fikriga ko'ra iste'mol real foiz stavkasining pasayib boruvchi funksiyasi
hisoblanadi. J.M.Keyns klassik iqtisodchilarning bu fikrlariga qarshi chiqib, uy
xo'jaliklarining iste'mol sarflari real foiz stavkasiga u qadar bog'liq emasligini,
kishilar uchun hamma vaqt joriy iste'molning kelgusidagi iste'moldan afzalligini
ta'kidlaydi. U iste'mol sarflari darajasiga ta'sir ko'rsatuvchi asosiy omil sifatida uy
xo'jaliklarining joriy daromadlarini ko'rsatadi. Demak, Keyns fikriga ko'ra, iste'mol
uy xo'jaliklari joriy daromadlarining o'sib boruvchi funksiyasi hisoblanadi: Iste'mol
funksiyasini grafik ko'rinishida ham tasvirlash mumkin . Bunda tik o'qqa iste'mol
sarflari, yotiq o'qqa esa aholi ixtiyoridagi daromad miqdori joylashtiriladi. Biz tahlil
chog'ida ixtiyordagi yoki sof daromad deb ataymiz. Demak bu daromad iste'molning
ham, jamg'armaning ham umumiy omili hisoblanadi. Chunki jamg'arma
daromadning iste'mol qilinmaydigan qismi hisoblansa, soliqlar to'langandan keyingi
daromad shaxsiy jamg'armani aniqlab beradigan asosiy omil bo'lib chiqadi. Har yilgi
haqiqiy iste'mol miqdori va soliqlar to'langandan keyingi daromad o'rtasidagi farq
shu yildagi jamg'arma miqdorini aniqlaydi.
8
Uy xo’jaliklarining iste’mol xarajatlari (bundan buyon iste’mol deb
yuritiladi), yalpi talab, yoki YAIMning yakuniy iste’molga ko’ra tarkibida
eng katta ulushga ega bo’lgan komponentdir. Shu tufayli ham iste’mol
xarajatlariga ta’sir etuvchi omillarni, uning o’zgarish qonuniyatlarini o’rganish
muhim ahamiyatga ega. Iste’mol va jamg’arish hajmini belgilovchi asosiy omil uy
xo’jaliklarining ishlab topgan daromadlari, olgan transfert to’lovlari va to’lagan
soliqlari bilan belgilanadigan tasarrufidagi daromadi (DI – disposable income,
yoki Yd ) ko’rsatkichidir. Uy xo’jaliklari tasarrufidagi daromadning iste’mol
qilinmasdan qolganqismi ularning jamg’armalarini tashkil etadi. J.M. Keyns uy
xo’jaliklarining iste’mol xarajatlari va jamg’arishlari hajmini belgilovchi asosiy
omil ularning ishlab chiqarishda ishtirok etishdan olingan daromadlari, yanada
aniqrog’i tasarrufidagi daromad deb hisoblaydi Ma’lumki, uy xo’jaligi tasarrufidagi
daromad iste’mol va jamg’arish uchun ishlatiladi. Ya’ni, qancha ko’p iste’mol
qilinsa, shuncha kam jamg’ariladi va aksincha. Iste’mol va jamg’arish
o’rtasidagi o’zaro bog’liqlik har xil daromadga ega bo’lgan shaxslarda bir xil
emas: kam daromadga ega bo’lganlar, odatda, uning ko’proq qismini iste’mol qilib,
kamroq qismini jamg’aradi, lekin daromadlari oshib borishi bilan bu nisbat
jamg’arish foydasiga o’sadi.
1.3 Iste'mol funksiyasi to'g'risidagi nazariyalar
Iste'mol va jamg'arma hajmi hamda unga ta'sir ko'rsatuvchi omilar o'rtasidagi
bog'liqlik iste'mol va jamg'arma funksiyasi deyiladi. Bu funksiyalarni bayon etishda
klassik iqtisodchilar va keynschilarning nuqtai nazarlari farqlanadi. Klassik
iqtisodchilarning fikriga ko'ra, kishilar o'z mablag'larini qo'shimcha daromad
keltirgan taqdirda jamg'armaga yo'naltirishga harakat qiladilar. Shunga ko'ra,
banklarning real foiz stavkasi qanchalik yuqori bo'lsa, ularning jamg'armaga
qiziqishlari shu qadar kuchli bo'ladi, ya'ni jamg'arma real foiz stavkasining o'sib
boruvchi funksiyasi hisoblanadi. Aholi daromadlari iste'mol va jamg'arma
mablag'larining yig'indisidan iborat ekan, real foiz stavkasining o'sishi bilan iste'mol
kamayib, pasayishi bilan esa ko'payib boradi. Boshqacha aytganda, klassik
iqtisodchilar fikriga ko'ra iste'mol real foiz stavkasining pasayib boruvchi funksiyasi
9
hisoblanadi. J.M.Keyns klassik iqtisodchilarning bu fikrlariga qarshi chiqib, uy
xo'jaliklarining iste'mol sarflari real foiz stavkasiga u qadar bog'liq emasligini,
kishilar uchun hamma vaqt joriy iste'molning kelgusidagi iste'moldan afzalligini
ta'kidlaydi. U iste'mol sarflari darajasiga ta'sir ko'rsatuvchi asosiy omil sifatida uy
xo'jaliklarining joriy daromadlarini ko'rsatadi. Demak, Keyns fikriga ko'ra, iste'mol
uy xo'jaliklari joriy daromadlarining o'sib boruvchi funksiyasi hisoblanadi: Iste'mol
funksiyasini grafik ko'rinishida ham tasvirlash mumkin (1- chizma). Bunda tik o'qqa
iste'mol sarflari, yotiq o'qqa esa aholi ixtiyoridagi daromad miqdori joylashtiriladi.
1.3.1-chizma. Iste'mol funksiyasining grafikdagi tasviri
Har ikkala o'q o'rtasidan 45gradus ostida o'tuvchi OF to'g'ri chiziq iste'mol
sarflari va ixtiyordagi (sof) daromadning miqdoran tengligini ifodalaydi. OY
o'qidagi har qanday daromad miqdorini ifodalovchi ushbu chiziqda joylashgan nuqta
OC o'qning tegishli miqdordagi iste'mol sarfiga teng bo'ladi. Boshqacha aytganda,
uy xo'jaligi sof daromadning barcha hajmini to'liq iste'molga sarflaydi. Biroq,
10
bunday tenglik amalda doimo ham ro'y beravermaydi. Iste'mol sarflari miqdori
ba'zida joriy sof daromadlar miqdoridan past bo'lishi, ba'zida esa oshib ketishi ham
mumkin. Shuning uchun iste'mol egri chizig'i C sof daromad OF chizig'iga mos
tushmay, unga nisbatan ma'lum darajada og'adi. Har ikkala chiziqning o'zaro
kesishgan B nuqtasi«0 darajadagi jamg'arma»ni anglatadi. Bu nuqtaning chap
tomonida iste'mol sarflari daromad miqdoridan yuqori bo'lib, bu manfiy jamg'arma
deb ataladi. Shuni ham ta'kidlash lozimki, real hayotda iste'molning ma'lum qismi
daromad hajmiga bog'liq boimaydi. Masalan, biron-bir shaxsning daromadi
kutilmaganda juda past darajaga tushib qolishi mumkin. Biroq, bu shaxs, daromadi
bunga imkon bermagan taqdirda ham, ma'lum darajada ovqatlanish, kiyinish va
boshqa zarur iste'mol xarajatlarini amalga oshirishga majbur. U mazkur sarflarni yo
oldingi davrda jamg'arilgan daromadlari hisobiga, yoki o'zgalardan qarz olish
hisobiga qoplashi mumkin. Iqtisodiy adabiyotlarda iste'mol sarflarining bu darajasi
avtonom (ya'ni, joriy sof daromaddan mustaqil) holdagi iste'mol darajasi deyiladi.
Bizning grafigimizda bu daraja Co nuqtadan boshlanadi. Chizmadagi B nuqtaning
o'ng tomoni esa ijobiy (musbat ishorali) jamg'arma deb ataladi. Aynan B nuqtada
aholi daromadlari va sarflarining muvozanatiga erishiladi. Daromad miqdori oshib
borgan sari bu muvozanat buzilib, jamg'arma miqdori ortib boradi. Bu holatni
chizmadagi daromadning Yidarajasida iste'molmiqdori E1E0 kesmadan, jamg'arma
miqdori esa EoE2kesmadan iborat bo'ladi. Iste'mol yoki jamg'armaga keyingi
qo'shilgan moyillik ko'rsatkichi ham ahamiyatlidir. Bu ko'rsatkich iste'molchi
daromadining navbatdagi o'zgarishi uning iste'mol va jamg'armaga nisbatan
munosabati qanday o'zgarishini aks ettiradi. Shu o'rinda takidlash joizki iste'mol va
jamg'arma funksiyalarini yaxshilab ko'rib chiqadigan bo'lsak quyidagich holatni
kuzatish mumkin: Jamg'arma funksiyasining grafikdagi tasviri bir oz o'zgacha
ko'rinishda bo'ladi.
Chizmadan ko'rinadiki, jamg'arma funksiyasining grafikdagi tasviri iste'mol
funksiyasi tasvirining aksi sifatida namoyon bo'ladi. Bu grafikda ham B nuqta O
darajadagi jamg'arishni OY yotiq chizig'ining O darajadan pastki qismi manfiy
jamg'arishni, yuqori qismi esa ijobiy (musbat) jamg'arishni anglatadi. EgE^kesma
11
sof daromadning Yi darajasidagi jamg'arma miqdorini ko'rsatadi. Yillar davomida
sof daromad hajmi oshib borishi bilan uning iste'mol va jamg'armaga sarflanishi
o'rtasidagi nisbat o'zgarib borada. Iste'molchilarning daromadlari qanchalik o'sib
borgan sari ularning jamg'armaga bo'lgan moyilliklari shunchalik oshib boradi. Buni
iste'mol va jamg'armaga bo'lgan o'rtacha va keyingi qo'shilgan moyillik
ko'rsatkichlari orqali ham kuzatish mumkin. O'rtacha va keyingi qo'shilgan moyillik
ko'rsatkichlari tug'risida quyida beriladigan keying boblar orqali alohida to'htalamiz.
\
2. ISTE'MOLGA TA'SIR ETUVCHI OMILLAR
2.1 Iste'molchilarning daromadlari va xarajat turlari
Bizga ma'lumki iste'molga ta'sir etuvchi asosiy omil bu narxdir. Mazkur
bobning bu bo'limida narx va boshqa omillarning iste'molga ta'sir jarayonini ko'rib
chiqilib, iste'molchilarning daromad va xarajatlarini o'rganib bevosita narx orqali
ta'sir etishini tushinish mumkin. Daromad bevosita mehnat yoki biror mulk
(boylik)ni ishlatish evaziga hosil qilinishi mumkin. Ikkinchi bobning bu bo'limida
daromadning bevosita mehnat evaziga hosil qilinadigan turi haqida to'htalamiz. Ish
haqi mehnat evaziga olinadigan daromad bo'lib, u iste'molchilar daromadining
asosiy qismini tashkil qiladi. Mustaqillik yillaridan hozirgi davrgacha aholining
ziyoli qatlamini va ularni ish bilan taminlanishi darajasining yuqori suratlarga
ko'tarilib borgani sari aholi yoki iste'molchilarning daromadlari ham shunga yarasha
ortib boradi. Iste'molchilarning daromadlarini asosiy iste'mol mahsulotlari jadvali
orqali quyidagicha kuzatish mumkin.
12
Iste'mol xarajatlarini ikki turga bo'lish mumkin: majburiy xarajatlar va erkin
xarajatlar. Majburiy xarajatlar - kundalik turmushda ularsiz yashab bo'lmaydigan
birlamchi xarajatlar. Unga oziq ovqat mahsulotlari, maishiy xizmat, kiyim- kechak
va trasportga ketgan xarajatlar kiradi. Uni boshqacha, iste'mol savati deb ham
atashadi. Iste'mol savatichegaralangan baholar aholini himoya qilish maqsadida
ayrim ayrim turdagi oziq-ovqat mahsulotlariga belgilangan. Chegaralangan baho
uning qiymatidan bir necha barobarga kam bo'ladi. Qolgan xarajatlar- erkin
xarajatlar sirasiga kiradi. Agar odamning yoki oilaning daromadi majburiy
xarajatlardan ortsa, uning xarajatlariga mablag'i qolmaydi. Oilaning daromadlari
qancha ko'p bo'lsa, uning shuncha oz qismi oziq ovqatga va boshqa majburiy
xarajatlarga sarf bo'ladi. Bu qonuniyatni nemis iqtisodchisi Ernest Engel fanga
kiritgan Davlat tashkilotlarida ishlovchilar, asosan, oylik maosh ko'rinishidagi ish
haqi oladilar. Zavod va fabrikalarning ishchilariga ko'pincha ishbay ish haqi
belgilanadi. O'qituvchilar, odatda, o'tgan darslari uchun vaqtbay ish haqi olishadi.
Shuningdek, ba'zi korxonalar va tashkilotlar aralash ko'rinishda ish haqi belgilanadi,
yani ishchilar qat'iy oylik maosh tayinlanishi bilan bir qatorda, bajarilgan ish
hajmiga bog'liq ravishda qo'shimcha ishbay ish haqi ham beriladi. Oila darmadlari
13
har doim ham pul ko'rinishida bo'lavermaydi. Masalan, oila o'z tomorqasidan
sabzavot ekinlari yetishtirib, iste'mol qilishadi. Bu bilan ular to'g'ridan to'gri ne'mat
ko'rinishidagi daromadni o'zlashtirishyapdi. Soliqlar to'langandan keyingi daromad
uyxo'jaliklari eng oxirida ega bo'ladigan daromad hisoblanib,alohida shaxs va oilalar
o'z tasarrufida bu daromadlarning bir qismini iste'mol uchun sarflaydi va boshqa
qismini jamg'armagayo'naltiradi. Yuqorida qayd etilgan ijobiy natijalar aholi jon
boshiga o'rtacha daromadning o'sishida o'z ifodasini topgan. Mamlakatimizda aholi
daromadlarining oshib borishi bilan uning tarkibi o'zgarib, tadbirkorlik faoliyatidan
olinayotgan daromad barqaror o'sib borayotgani alohida e'tiborga molikdir.
Amaliyotda bir qator turli xil tovar va xizmatlar to'plamiyoki iste'mol savatining
narx indeksidan foydalaniladi. Farb mamlakatlari va xususan AQSHda bu indekslar
ichida eng keng qo'llaniladigani iste'mol narxlari indeksi hisoblanadi.
Iste'mol va uning hajmiga daromaddan tashqari yana bir qator obyektiv va
subyektiv omillar ta'sir ko'rsatadi. Obyektiv omillar alohida iste'mol- chining
ixtiyoriga, idrokigabog'liq bo'lmagan omillardan iborat bo'lib, ulardan a sosiylari
sifatida quyidagilarniko'rsatish mumkin: - barcha xo'jaliklar tomonidan jamg'arilgan
mol-mulk darajasi; - narxlar darajasi; - real foiz stavkalari; - iste'molchining
qarzdorligi darajasi; - iste'molchilarni soliqqa tortish darajasi Narx darajasi
oshishining yalpi iste'molga ta'siri(narx omili): - foiz stafkasining o'sishi; - narx
darajasining oshishi; - iste'mol buyumlariga talabning pasayishi; - iste'molchilar
pulga talabining oshishi; - ishlab chiqarish omillariga talabning pasayishi; Subyektiv
omillar asosan iste'molchining o'ziga, uning ruhiyati va bozordagi hatti-harakatiga
bog'liq bo'ladi. Bu omillar qatoriga iste'mol va jamg'arishga bo'lgan moyillik,
kelgusidagi narx, pul daromadlari, soliq, tovarlar mavjudligi darajasining
o'zgarishiga nisbatan munosabatni kiritish mumkin. Iste'molchilarning daromadlari
qanchalik o'sib borgan sari ularning jamg'armaga bo'lgan moyilliklari shunchalik
oshib boradi. Subyektiv omillar ta'sirida iste'mol va jamg'arma darajasining
o'zgarishini shartli ma'lumotlar asosida tuzilgan quyidagi jadval orqali ko'rib
chiqamiz. bu indekslar ichida eng keng qo'llaniladigani iste'mol narxlari indeksi
hisoblanadi. Uning yordamida tirik shahar aholisi sotib oladigan, iste'mol tovar va
14
xizmatlarining 300 turini o'z ichiga oluvchi bozor savatining qayd qilingan narxlari
hisoblanadi
Iste'mol va uning hajmiga daromaddan tashqari yana bir qator obyektiv va
subyektiv omillar ta'sir ko'rsatadi. Obyektiv omillar alohida iste'mol- chining
ixtiyoriga, idrokigabog'liq bo'lmagan omillardan iborat bo'lib, ulardan a sosiylari
sifatida quyidagilarniko'rsatish mumkin: - barcha xo'jaliklar tomonidan jamg'arilgan
mol-mulk darajasi; - narxlar darajasi; - real foiz stavkalari; - iste'molchining
qarzdorligi darajasi;
- iste'molchilarni soliqqa tortish darajasi. Narx darajasi oshishining yalpi iste'molga
ta'siri(narx omili): - foiz stafkasining o'sishi; - narx darajasining oshishi; - iste'mol
buyumlariga talabning pasayishi; - iste'molchilar pulga talabining oshishi; - ishlab
chiqarish omillariga talabning pasayishi; Subyektiv omillar asosan iste'molchining
o'ziga, uning ruhiyati va bozordagi hatti-harakatiga bog'liq boiadi. Bu omillar
qatoriga iste'mol va jamg'arishga bo'lgan moyillik, kelgusidagi narx, pul
daromadlari, soliq, tovarlar mavjudligi darajasining o'zgarishiga nisbatan
munosabatni kiritish mumkin. Iste'molchilarning daromadlari qanchalik o'sib
borgan sari ularning jamg'armaga bo'lgan moyilliklari shunchalik oshib boradi.
Subyektiv omillar ta'sirida iste'mol va jamg'arma darajasining o'zgarishini shartli
ma'lumotlar asosida tuzilgan quyidagi jadval orqali ko'rib chiqamiz2.3
O'zbekistonda iste'mol tovarlariga bo'lgan talab tarkibidagi o'zgarishlar.
O'zbekistonda mustaqilligimizning birinchi kunidan boshlaboq iste'mol tovarlari
bozorini rivojlantirish masalalariga alohida e'tibor berib kelinmoqda. Keyingi
yillarda bosqichma-bosqich amalga oshirilgan chora-tadbirlar natijasida iste'mol
tovarlari bozorida juda katta o'zgarishlar yuz bermoqda. Ya'ni: - birinchidan, iste'mol
tovarlari bozorida sotuvchilarning monopoliyasi deyarli barham topdi. Hozirgi
davrda iste'mol tovarlar turli manbalardan, xilma- xil mulkchilik shaklidagi
tashkilotlar tomonidan erkin raqobat sharoitida keltirilmoqda. - ikkinchidan, iste'mol
tovarlari bozorining infratuzilmasi bozor iqtisodiyoti sharoitiga yaqinlashtirildi.
Hozirda chakana savdo tashkilotlari aksariyat ochiq turdagi aksionerlik jamiyatlar
shaklida faoliyat kursatmoqda. Ulgurji savdo tashkilotlari va ishlab chikaruvchilar
15
bilan munosabatlar teng huquqli iqtisodiy mustaqillik va o'zaro manfaatdorlikka
asoslangan. - uchinchidan, iste'mol tovarlari bozori davlat boshqaruvisiz mustaqil
ravishda tartibga solinadigan tizimga aylanmoqda. Agar ilgari asosiy iste'mol
tovarlari davlat fondlari yoki davlatlararo shartnomalar asosida keltirilgan bo'lsa,
hozir iste'mol bozorida asosiy o'rinni shaxsiy tashabbus bilan faoliyat kursatuvchi
savdo korxonalari, xususiy tadbirkorlar egallagan. Savdo va ishlab chikarish
sohasida xususiy mulkchilikka asoslangan tadbirkorlik muvaffaqiyatli iqtisodiy
o'zgarishlarga kalit bo'ldi. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining 1994 yil 21
yanvar "Iqtisodiy islohotlarni yanada chuqurlashtirish, xususiy mulk manfaatlarini
himoya qilish va tadbirkorlikni rivojlantirish chora-tadbirlari to'g'risida"gi va 1995
yil 5 yanvar "Xususiy tadbirkorlikda tashabbus kursatish va uni rag'batlantirish
to'g'risida"gi Farmonlari ham aynan shu faoliyatni rivojlantirishga yo'naltirilgan. Bu
tadbirlarning hammasi O'zbekiston Respublikasida iste'mol bozorini shakllanishi va
amal qilishi uchun zamin yaratmoqda. Shunday qilib, iqtisodiyotni tarkibiy
o'zgartirish va diversifikatsiyalash sharoitida aholi ehtiyojlarini, talablarini chuqur
o'rganish, ishlab chikarishda aholining iste'mol tovarlariga bulgan talablarini
ta'minlash, to'lov qobiliyatiga ega talab va mahsulot taklifming o'sib boruvchi
mutanosibligi, ichki bozorni shakllantirish, tadbirkorlikni rivojlantirish va
marketing faoliyatini amalga oshirishning asosini tashkil qiladi. Tahlillar
kursatishicha, respublikamiz iqtisodiyotining xususiyatlari yuqoridagi omillar
ichida narx omillari va iste'molchilarning pul daromadlari alohida ahamiyat kasb
etayotganligini belgilab bermoqda. Iste'mol savatichegaralangan baholar aholini
himoya qilish maqsadida ayrim ayrim turdagi oziq-ovqat mahsulotlariga
belgilangan. Demak, bu omillar muhim ahamiyatga ega. Iste'mol tovarlari va
xizmatlari bozorini rivojlantirish uchun avvalo ular faoliyatida marketing faoliyatini
maqsadli tashkil etish lozim. Ushbu marketing faoliyati esa tovarlarni sotish bilan
shug'ulanuvchi sotuvchilar va shu tovarlarni xarid qilish uchun kelgan xaridorlarni
yuqori darajada tashkil etilgan servis asosida kutib olishga qaratilgan tadbirlarning
yig'indisi bo'lib, uning mamlakat miqiyosidagi ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, bu
sohada amalga oshirilgan ishlar ko'lamini zamonaviy marketing tamoyillari asosida
16
yo'lga qo'yish zaruriyatini belgilaydi. Bu bozorda foydalanuvchilar uchun
kursatilayotgan xizmatlar va va sotiladigan mahsulotlarni xarid qildirish aynan
iste'mol bozorida marketing faoliyati shakllanishi va rivojlanishining istiqbollari
bilan bog'liqdir. Chegaralangan baho uning qiymatidan bir necha barobarga kam
bo'ladi. Qolgan xarajatlar- erkin xarajatlar sirasiga kiradi. Agar odamning yoki
oilaning daromadi majburiy xarajatlardan ortsa, uning xarajatlariga mablag'i
qolmaydi. Oilaning daromadlari qancha ko'p bo'lsa, uning shuncha oz qismi oziq
ovqatga va boshqa majburiy xarajatlarga sarf bo'ladi. Bu qonuniyatni nemis
iqtisodchisi Ernest Engel fanga kiritgan Davlat tashkilotlarida ishlovchilar, asosan,
oylik maosh ko'rinishidagi ish haqi oladilar. Zavod va fabrikalarning ishchilariga
ko'pincha ishbay ish haqi belgilanadi. O'qituvchilar, odatda, o'tgan darslari uchun
vaqtbay ish haqi olishadi. Shuningdek, ba'zi korxonalar va tashkilotlar aralash
ko'rinishda ish haqi belgilanadi, yani ishchilar qat'iy oylik maosh tayinlanishi bilan
bir qatorda, bajarilgan ish hajmiga bog'liq ravishda qo'shimcha ishbay ish haqi ham
beriladi. Oila darmadlari har doim ham pul ko'rinishida bo'lavermaydi. Masalan, oila
o'z tomorqasidan sabzavot ekinlari yetishtirib, iste'mol qilishadi. Hozirgi kunda
iste'molchilarning o'zini tutishi nafaqat shaxsiy did yoki afzalliklarga bog'liq
bo'lmasdan, balki iste'molning minimal me'yorini saqlab qolish zaruriyatidan kelib
chiqadi. O'zbekistonga ta'sirining jiddiy bo'lmasligi uchun iste'mol bozorida narxlar
indeksining asossiz tarzda o'sishining oldini olishga doir chora-tadbirlar izchillik
bilan amalga oshirilmoqda. Iste'mol tovarlari va xizmatlari bozorini rivojlantirish
uchun avvalo ular faoliyatida marketing faoliyatini maqsadli tashkil etish lozim.
Ushbu marketing faoliyati esa tovarlarni sotish bilan shug'ulanuvchi sotuvchilar va
shu tovarlarni xarid qilish uchun kelgan xaridorlarni yuqori darajada tashkil etilgan
servis asosida kutib olishga qaratilgan tadbirlarning yig'indisi bo'lib, uning
mamlakat miqiyosidagi ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, bu sohada amalga oshirilgan
ishlar ko'lamini zamonaviy marketing tamoyillari asosida yo'lga qo'yish zaruriyatini
belgilaydi. Bu bozorda foydalanuvchilar uchun kursatilayotgan xizmatlar va va
sotiladigan mahsulotlarni xarid qildirish aynan iste'mol bozorida marketing faoliyati
shakllanishi va rivojlanishining istiqbollari bilan bog'liqdir. O'zbekiston
17
iqtisodiyotining uzluksiz rivojlanishida erishilgan bugungi kunda iste'mol tovalari
bozorining rivojlanganlik darajasi, bozor sig'imi, segmentlarning to'yinganligi, talab
va taklif nisbatida mamlakat aholisining moddiy iste'moli, daromad va xarajatlari,
ya'ni farovonligi darajasida, iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishida namoyon bo'ladi.
Respublikamiz aholisi talabini shakllantiruvchi omillar to'g'risidagi fikrimizni
davom ettiradigan bo'lsak, shuni yana bir bor ta'kidlashimiz zarurki, biz
o'rganayotgan kategoriya - talabga ta'sir etuvchi eng muhim omil bu aholi
daromadlaridir. Talabning tarkibiga aholining turmush tarzi va kasb-kori ham jiddiy
ta'sir kursatadi. Masalan, shahar aholisi qishloqnikiga nisbatan o'z daromadlarining
katta qismini poyafzal, trikotaj mahsulotlari, musiqa asboblari va jihozlarni xarid
qilishga sarflasalar, qishloq aholisi velosiped, mototsikl, alohida gazlama turlari,
rezina poyafzal va hokazolarga sarflaydilar. Aholi kasb tarkibining talabga bulgan
ta'siri pul daromadlari orqali ko'zga tashlanadi. Bunda turli kasb guruhlarining
iqtisodiy imkoniyatlarini chuqur o'rganish zarur. Respublikamiz qishloq aholisi
talabining xajmi va tarkibi ko'p jihatdan natural (notovar) iste'moli xajmi bilan, ya'ni
shaxsiy foydalanishga bozor vositasisiz keltiriladigan mahsulotlar bilan belgilanadi.
Iqtisodiyotni diversifikatsiyalash sharoitida natural iste'molning solishtirma sig'imi
o'tgan yillardagiga nisbatan o'smoqda. Bunday o'sish kartoshka, tuxum, sabzavotlar,
sut, go'sht mahsulotlarida ancha yuqori. Talabga ta'sir etuvchi omillar o'rtasida
demografik xususiyatlar ham muhim ahamiyatga ega. Ularning ta'siri bevosita
hamda boshqa omillar orqali bo'lishi mumkin. Aholining yosh tarkibi va oila
a'zolarining soni singari demografik omillar talabning xajmi va tarkibi bo'yicha
shakllanishiga ta'sir kursatadi. Talab tarkibiga shahar va qishloq aholisi soni
o'rtasidagi nisbat jiddiy darajada ta'sir kursatadi, chunki aholi bu toifalarining
iste'mol darajasi bir-biridan farq qiladi. Talabga ta'sir etuvchi demografik omillar
qatorida oila tarkibi alohida ajralib turishi bejiz emas. Shuni ta'kidlab o'tish joizki,
oila kattalashgan sari iste'mol tovarlarini xarid qilish harajatlari oshib boradi. Shu
bilan birga oila a'zolari soni ortib borgani bilan umumoilaviy foydalaniladigan
tovarlarni xarid qilish uchun sarflanadigan xarajatlar ulushi ko'paymay, aksincha
kamayadi. Oilani talabni shakllantiruvchi omil sifatida tahlil qilganda oila tarkibiga
18
e'tibor berish muhimdir. Ishlovchilar va ularning qaramog'ida bo'lganlar, bolalar,
ayollar va erkaklarning ulushi, ayniqsa ayollarning oladigan daromadlari talabning
xajmi va tarkibini belgilashda muhim ahamiyat kasb etadi Xorij tajribasidan
ma'lumki, aholi daromadlarini shakllantirishda "iste'mol savatchasi" muhim
ahamiyat kasb etadi. "Iste'mol savatchasi" - bu aholi fiziologik qobiliyatini tiklash
uchun zarur bo'lgan eng muhim iste'mol tovarlar me'yorining ma'lum davrdagi
qiymatidir. Har bir mamlakatda "iste'mol savatchasi" tarkibi tub aholining
demografik, milliy, tarixiy va boshqa xususiyatlaridan kelib chiqqan holda
aniqlanadi. Hozirgi paytga kelib, O'zbekiston "iste'mol savatchasi"ga eng muhim 19
xil oziq-ovqat mahsulotlari kiritilgan. Iste'mol savatchasini o'rganishning iqtisodiy
ahamiyati shundan iboratki, uning qiymatidagi o'zgarishlarga qarab, aholining
ijtimoiy himoyaga muhtoj tabaqalarining daromad miqdorlari oshiriladi yoki ma'lum
darajada (masalan, 50-70 %) indeksatsiya qilinadi. Iste'mol savatchasidan kelib
chiqib, aholining ijtimoiy zaif qatlamlari asosiy daromadlari indeksatsiya qilinadi
Lekin shuni unutmaslik kerakki, ish haqini minimal miqdorini belgilashda oilalar
"iste'mol savatchasi"ning quyi chegarasi, ya'ni oila a'zolarining asosiy fiziologik,
ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maishiy ehtiyojlarini qondirish uchun zarur bulgan
minimal iste'mol byudjetidan kelib chiqib belgilanishi muhimdir. Talabga ta'sir
kursatuvchi omillar tarkibi bir xilda bo'lmay, ular vaqt sayin o'zgarib turadi. Demak,
bu omillar muhim ahamiyatga ega. Iste'mol tovarlari va xizmatlari bozorini
rivojlantirish uchun avvalo ular faoliyatida marketing faoliyatini maqsadli tashkil
etish lozim. Ushbu marketing faoliyati esa tovarlarni sotish bilan shug'ulanuvchi
sotuvchilar va shu tovarlarni xarid qilish uchun kelgan xaridorlarni yuqori darajada
tashkil etilgan servis asosida kutib olishga qaratilgan tadbirlarning yig'indisi bo'lib,
uning mamlakat miqiyosidagi ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, bu sohada amalga
oshirilgan ishlar ko'lamini zamonaviy marketing tamoyillari asosida yo'lga qo'yish
zaruriyatini belgilaydi. Bu bozorda foydalanuvchilar uchun kursatilayotgan
xizmatlar va va sotiladigan mahsulotlarni xarid qildirish aynan iste'mol bozorida
marketing faoliyati shakllanishi va rivojlanishining istiqbollari bilan bog'liqdir.
O'zbekiston iqtisodiyotining uzluksiz rivojlanishida erishilgan bugungi kunda
19
iste'mol tovalari bozorining rivojlanganlik darajasi, bozor sig'imi, segmentlarning
to'yinganligi, talab va taklif nisbatida mamlakat aholisining moddiy iste'moli,
daromad va xarajatlari, ya'ni farovonligi darajasida, iqtisodiyotning tarkibiy
tuzilishida namoyon bo'ladi. Respublikamiz aholisi talabini shakllantiruvchi omillar
to'g'risidagi fikrimizni davom ettiradigan bo'lsak, shuni yana bir bor ta'kidlashimiz
zarurki, biz o'rganayotgan kategoriya -
2.3 O'zbekistonda iste'mol bozorini rivojlantirishga e'tibor
O'zbekistonda iste'mol bozorini rivojlantirishga katta e'tibor qaratilmoqda.
Chunki, iste'mol bozorini rivojlantirish orqali aholi o'rtasida iqtisodiy munosabatlar
amalga oshiriladi, ularning moddiy ehtiyojlari qondiriladi. Shuning uchun ham
iste'mol bozori, uni rivojlantirish va faoliyatini takomillashtirish ustuvor vazifa
hisoblanadi. Chunki, hozirgi kunda yuz berayotgan jahon moliyaviy iqtisodiy
inqirozining O'zbekistonga ta'sirining jiddiy bo'lmasligi uchun iste'mol bozorida
narxlar indeksining asossiz tarzda o'sishining oldini olishga doir chora-tadbirlar
izchillik bilan amalga oshirilmoqda. Iste'mol tovarlari va xizmatlari bozorini
rivojlantirish uchun avvalo ular faoliyatida marketing faoliyatini maqsadli tashkil
etish lozim. Ushbu marketing faoliyati esa tovarlarni sotish bilan shug'ulanuvchi
sotuvchilar va shu tovarlarni xarid qilish uchun kelgan xaridorlarni yuqori darajada
tashkil etilgan servis asosida kutib olishga qaratilgan tadbirlarning yig'indisi bo'lib,
uning mamlakat miqiyosidagi ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, bu sohada amalga
oshirilgan ishlar ko'lamini zamonaviy marketing tamoyillari asosida yo'lga qo'yish
zaruriyatini belgilaydi. Bu bozorda foydalanuvchilar uchun kursatilayotgan
xizmatlar va va sotiladigan mahsulotlarni xarid qildirish aynan iste'mol bozorida
marketing faoliyati shakllanishi va rivojlanishining istiqbollari bilan bog'liqdir.
O'zbekiston iqtisodiyotining uzluksiz rivojlanishida erishilgan bugungi kunda
iste'mol tovalari bozorining rivojlanganlik darajasi, bozor sig'imi, segmentlarning
to'yinganligi, talab va taklif nisbatida mamlakat aholisining moddiy iste'moli,
daromad va xarajatlari, ya'ni farovonligi darajasida, iqtisodiyotning tarkibiy
tuzilishida namoyon bo'ladi. Respublikamiz aholisi talabini shakllantiruvchi omillar
to'g'risidagi fikrimizni davom ettiradigan bo'lsak, shuni yana bir bor ta'kidlashimiz
20
zarurki, biz o'rganayotgan kategoriya - talabga ta'sir etuvchi eng muhim omil bu
aholi daromadlaridir. Talabning tarkibiga aholining turmush tarzi va kasb-kori ham
jiddiy ta'sir kursatadi. Masalan, shahar aholisi qishloqnikiga nisbatan o'z
daromadlarining katta qismini poyafzal, trikotaj mahsulotlari, musiqa asboblari va
jihozlarni xarid qilishga sarflasalar, qishloq aholisi velosiped, mototsikl, alohida
gazlama turlari, rezina poyafzal va hokazolarga sarflaydilar. Aholi kasb tarkibining
talabga bulgan ta'siri pul daromadlari orqali ko'zga tashlanadi. Bunda turli kasb
guruhlarining iqtisodiy imkoniyatlarini chuqur o'rganish zarur. Respublikamiz
qishloq aholisi talabining xajmi va tarkibi ko'p jihatdan natural (notovar) iste'moli
xajmi bilan, ya'ni shaxsiy foydalanishga bozor vositasisiz keltiriladigan mahsulotlar
bilan belgilanadi. Iqtisodiyotni diversifikatsiyalash sharoitida natural iste'molning
solishtirma sig'imi o'tgan yillardagiga nisbatan o'smoqda. Bunday o'sish kartoshka,
tuxum, sabzavotlar, sut, go'sht mahsulotlarida ancha yuqori. Talabga ta'sir etuvchi
omillar o'rtasida demografik xususiyatlar ham muhim ahamiyatga ega. Ularning
ta'siri bevosita hamda boshqa omillar orqali bo'lishi mumkin. Aholining yosh tarkibi
va oila a'zolarining soni singari demografik omillar talabning xajmi va tarkibi
bo'yicha shakllanishiga ta'sir kursatadi. Talab tarkibiga shahar va qishloq aholisi
soni o'rtasidagi nisbat jiddiy darajada ta'sir kursatadi, chunki aholi bu toifalarining
iste'mol darajasi bir-biridan farq qiladi. Talabga ta'sir etuvchi demografik omillar
qatorida oila tarkibi alohida ajralib turishi bejiz emas. Shuni ta'kidlab o'tish joizki,
oila kattalashgan sari iste'mol tovarlarini xarid qilish harajatlari oshib boradi. Shu
bilan birga oila a'zolari soni ortib borgani bilan umumoilaviy foydalaniladigan
tovarlarni xarid qilish uchun sarflanadigan xarajatlar ulushi ko'paymay, aksincha
kamayadi. Oilani talabni shakllantiruvchi omil sifatida tahlil qilganda oila tarkibiga
e'tibor berish muhimdir. Ishlovchilar va ularning qaramog'ida bo'lganlar, bolalar,
ayollar va erkaklarning ulushi, ayniqsa ayollarning oladigan daromadlari talabning
xajmi va tarkibini belgilashda muhim ahamiyat kasb etadi Xorij tajribasidan
ma'lumki, aholi daromadlarini shakllantirishda "iste'mol savatchasi" muhim
ahamiyat kasb etadi. "Iste'mol savatchasi" - bu aholi fiziologik qobiliyatini tiklash
uchun zarur bo'lgan eng muhim iste'mol tovarlar me'yorining ma'lum davrdagi
21
qiymatidir. Har bir mamlakatda "iste'mol savatchasi" tarkibi tub aholining
demografik, milliy, tarixiy va boshqa xususiyatlaridan kelib chiqqan holda
aniqlanadi. Hozirgi paytga kelib, O'zbekiston "iste'mol savatchasi"ga eng muhim 19
xil oziq-ovqat mahsulotlari kiritilgan. Iste'mol savatchasini o'rganishning iqtisodiy
ahamiyati shundan iboratki, uning qiymatidagi o'zgarishlarga qarab, aholining
ijtimoiy himoyaga muhtoj tabaqalarining daromad miqdorlari oshiriladi yoki ma'lum
darajada (masalan, 50-70 %) indeksatsiya qilinadi. Iste'mol savatchasidan kelib
chiqib, aholining ijtimoiy zaif qatlamlari asosiy daromadlari indeksatsiya qilinadi
Lekin shuni unutmaslik kerakki, ish haqini minimal miqdorini belgilashda oilalar
"iste'mol savatchasi"ning quyi chegarasi, ya'ni oila a'zolarining asosiy fiziologik,
ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-maishiy ehtiyojlarini qondirish uchun zarur bulgan
minimal iste'mol byudjetidan kelib chiqib belgilanishi muhimdir. Talabga ta'sir
kursatuvchi omillar tarkibi bir xilda bo'lmay, ular vaqt sayin o'zgarib turadi. Demak,
bu omillar muhim ahamiyatga ega. Pulning qadrsizlanishi, xom-ashyo va
materiallarning etishmasligi, tovar zahiralarining kamayishi va boshqalar
to'g'risidagi kundalik axborotlar iste'molchini ko'proq o'ylashga va faolroq harakat
qilishga, ba'zi hollarda, bugungi kun uchun kerak bo'lmagan tovarlarni ham sotib
olishga undaydi . Bu esa talabning xajmiga ta'sir kursatadi. Talabning hajmi esa o'z-
o'zidan istemolning asosiy ko'rsatkichidir
22
O‘zbekistonda statistik ma‘lumotlar sir saqlanadi va mamlakat iqtisodining
real ahvoli haqidagi raqamlar kam sondagi respublika rahbarlariga hisobot sifatida
taqdim etiladi.O‘zbekistonda mustaqillikning ilk yillaridan buyon iste‘mol savati
qanchani tashkil etishi borasidagi ma‘lumotlarni ham jamoatchilikka oshkor
etmaslik afzal ko‘riladi.Iste‘mol savati - insonning salomatligi hamda yashashini
saqlab turish uchun talab qilinadigan eng oz oziq-ovqat mahsulotlari, nooziq-ovqat
tovarlar va xizmatlarning jamlamasi.Dunyodagi turli mamlakatlarning turli iqlim
sharoitlari va aholi ehtiyojlaridan kelib iste‘mol savatiga mahsulot va xizmatlar
kiritiladi.Misol uchun AQShdagi iste‘mol savatiga 300 ta, Buyuk Britaniyada 350,
Olmoniyada 470 mahsulot va xizmat kiritilgan.Bu mahsulotlarning oziq-ovqat
turiga kiradiganlarining asosiylari - non va un mahsulotlari, sut va sut mahsulotlari,
yog‘, go‘sht, tuxum, poliz mahsulotlari, meva-chevalar va boshqalar.Nooziq-ovqat
mashulotlariga ko‘ylak, kostyum-shim, poyafzal, bosh kiyim, paypoq, ichik kiyim
turlari, sanitariya va gigiyena mahsulotlari, maktab va ta‘lim olish uchun zarur
tovarlar kiritiladi.Rossiyadek sovuq mamlakat uchun qishda issiqlik ta‘minoti
iste‘mol savatidagi eng muhim xizmat hisoblansa, Afrikaning ayrim mamlakatlari
uchun bu xizmatning umuman keragi yo‘q.O‘zbekistonda bundan oldin ayrim
23
faollar bir oyda bir insonga qancha non, qancha go‘sht zarurligini hisoblashga
harakat qilganlar.
Makroiqtisodiy jarayonlarni modellashtirish Makroiqtisodiy jarayonlar butun
milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlarini qamrab oladi.
Makroiqtisodiy jarayonlar asosan uchta katta jarayonlarni o‘rganadi va
tushuntirib beradi. Bular:
1. Ishsizlik.
2. Inflatsiya.
3. Iqtisodiy o‘sish.
Ishchsizlik - bu mamlakat miqyosida faol, mehnatga yaroqli aholining bir
qismining ish bilan band bo‘lmasligini bildiradi. Inflatsiya - mamlakat miqyosida
umumiy baholarning o‘sishini ko‘rsatadi. Iqtisodiy o‘sish - mamlakat aholisiga yalpi
ichki mahsulotning yildan-yilga ko‘proq ishlab chiqarilishi tushuniladi. Ushbu uchta
ko‘rsatkich makroiqtisodiy muammolar hisoblanadi. Iqtisodiyotning beqaror
rivojlanishi tufayli bu muammolar vujudga keladi va ularni hal qilishning bir necha
usullari mavjud. Ushbu muammolar turli xil sharoitlar, davlatning olib borayotgan
iqtisodiy siyosati, fiskal va monetar siyosat orqali vujudga kelishi mumkin. Milliy
iqtisodiyot darajasida shakllantiriladigan kengaytirilgan takror ishlab chiqarish
modeli o‘sish sur’ati va proporsiyalarini aniqlash uchun xizmat qiladi. Iqtisodiy
o‘sishning bir sektorli va ikki sektorli modellarini ko‘rib chiqish mumkin. Bunday
modellarni yaratish uchun quyidagi belgilar qabul qilinadi. X (t) - bir yilda ishlab
24
chiqarilgan milliy daromad; Y (t) - noishlab chiqarish sohasidagi asosiy fondlarning
o‘sishiga ketgan xarajatlar hamda qo‘shiladigan milliy daromadning iste’mol
qilinadigan qismi; J (t) - asosiy ishlab chiqarish fondlarining o‘sishiga kapital
qo‘yilmalar; S (t) - sof ishlab chiqarishga kapital qo‘yilmalar normasi (hissasi).
Bunday iqtisodiy mazmunga binoan quyidagi ifodani yozish mumkin:
X(t)=Y(t)+J(t) Jamg‘arma normasi esa formula bo‘yicha aniqlanadi.
Qisqасhа хulоsаlаr Agar ijtimoiy tizim insonning ma’naviy ehtiyojini
qondirishga, millat sog‘lig‘ini saqlashga qaratilgan bo‘lsa, iqtisodiy tizim - hayotiy
ne’matlarni yaratish yo‘li bilan insonlarning moddiy ehtiyojlarini qondirishga
qaratilgan.
Shuning uchun iqtisodiy tizim oldida quyidagi fundamental masalalar turadi:
jamiyatning moddiy ehtiyojlarini to‘laroq qondirish uchun qancha tovar ishlab
chiqarish va pullik xizmatlar ko‘rsatish kerak eng yuqori samaradorlikka erishish
uchun bu tovarlar va xizmatlarni qaysi resurslardan va qanday texnologiyada ishlab
chiqarish kerak? ishlab chiqarilgan tovarlar va ko‘rsatilgan xizmatlar kim uchun
mo‘ljallangan?
Bu hisob-kitoblar O‘zbekiston hukumati ishchilarga to‘layotgan o‘rtacha
maosh miqdoridan ancha ko‘pni tashkil etishi ayon bo‘lgan.
Shuning uchun ham O‘zbekiston hukumatining mamlakatdagi iqtisodiy o‘sish,
aholining turmushi yaxshilanayotgani va ishsizlik darajasi haqidagi rasmiy
raqamlarini mustaqil tahlilchilar shubha ostiga oladilar.Xususan, rasmiy Toshkent
minbarlaridan tilga olinayotgan Yalpi Ichki Mahsulot ulushida xorijda mehnat
muhojiri bo‘lib yaqinlariga pul jo‘natmalari yuborayotgan o‘zbekistonliklarning
pullari ham qo‘shib hisoblanayotgani haqidagi fikrlar ham bildirilayotganini ko‘rish
mumkin.Xorijdan boshpana topgan o‘zbekistonlik iqtisodiy tahlilchi Alisher
Taksanovning aytishicha, O‘zbek amaldorlari qo‘lida haqqoniy ahvolni aks ettirgan
raqamlar bor.
"Bunday ma‘lumotlar bor deb o‘ylayman. Sovetlar davrida ham ikki xil
statistika bo‘lardi: birisi rasmiy, ikkinchisi esa yarim xufiya. Ekspertlar, olimlar va
oddiy odamlar e‘tiboriga mamlakat qanday rivojlanayotganiga rasmiy statistika
25
havola etilardi, ammo yuqori davlat mulozimlariga mamlakatdagi haqqoniy
vaziyatni tasvirlab beruvchi ko‘rsatkchilar jamlangan ma‘lumotlar tarqatilardi.
Mening o‘ylashimcha, Prezident Islom Karimov real ma‘lumotlardan boxabar,
ammo uni chop qilish mumkin emasligini yaxshi biladi", deydi iqtisodiy tahlilchi.
“Iste’mol savatchasi” – muayyan vaqt davomida inson hayoti va uning salomatligini
saqlash uchun zarur mahsulotlar, tovarlar va xizmatlarning eng kam to‘plami.
“Iste’mol savatchasi” eng kam ish haqi va pensiyalar, bazaviy ijtimoiy to‘lovlar,
ishsizlik, bolani parvarishlash, boquvchisini yo‘qotganlik nafaqalari, stipendiyalar
kabi moddiy ehtiyoj miqdorlarini belgilash uchun hisob-kitobga asos bo‘lishi kerak.
An’anaga ko‘ra, “Iste’mol savatchasi” 3 qism – oziq-ovqat mahsulotlari, nooziq-
ovqat tovarlari va xizmatlardan iborat. Nooziq-ovqat tovarlariga kiyim-kechak,
poyabzal, birinchi navbatda zarur bo‘lgan buyumlar, dori-darmonlar, madaniy-
maishiy va xo‘jalik uchun mo‘ljallangan tovarlar va hokazolar kiradi. Xizmatlar
ro‘yxatidan esa kommunal, transport xizmatlari, madaniy-ma’rifiy jabhalar o‘rin
oladi.
Odatda “Iste’mol savatchasi” aholining 3ta asosiy ijtimoiy-demografik guruhi
– mehnatga layoqatli aholi, pensionerlar va bolalar uchun ishlab chiqiladi. Ya’ni
aholining turli qatlamlari tirikchiligi uchun zarur eng kam miqdorni belgilashda
muayyan davrda iste’mol savatchasidagi barcha ne’matlarni iste’mol qilish
normalarini aniqlash zarur. Masalan, oddiy fuqaro normal hayot kechirishi uchun
har kuni iste’mol qilishi kerak bo‘lgan oziq-ovqat mahsulotlari to‘plami va
miqdorini hisoblash yoki barcha kommunal xarajatlarni qoplashi uchun oyiga
qancha summa zarurligi aniqlanadi. Bunday ma‘lumotlar bor deb o‘ylayman.
Sovetlar davrida ham ikki xil statistika bo‘lardi: birisi rasmiy, ikkinchisi esa yarim
xufiya. Ekspertlar, olimlar va oddiy odamlar e‘tiboriga mamlakat qanday
rivojlanayotganiga rasmiy statistika havola etilardi, ammo yuqori davlat
mulozimlariga mamlakatdagi haqqoniy vaziyatni tasvirlab beruvchi ko‘rsatkchilar
jamlangan ma‘lumotlar tarqatilardi. Mening o‘ylashimcha, Prezident Islom
Karimov real ma‘lumotlardan boxabar, ammo uni chop qilish mumkin emasligini
yaxshi biladi", deydi iqtisodiy tahlilchi.
26
“Iste’mol savatchasi” – muayyan vaqt davomida inson hayoti va uning salomatligini
saqlash uchun zarur mahsulotlar, tovarlar va xizmatlarning eng kam to‘plami.
“Iste’mol savatchasi” eng kam ish haqi va pensiyalar, bazaviy ijtimoiy to‘lovlar,
ishsizlik, bolani parvarishlash, boquvchisini yo‘qotganlik nafaqalari, stipendiyalar
kabi moddiy ehtiyoj miqdorlarini belgilash uchun hisob-kitobga asos bo‘lishi kerak.
Iqtisodiy tadqiqotlar va islohotlar markazi direktori Obid Hakimov 5 noyabr kuni
o‘tkazilgan matbuot anjumanida O‘zbekistonda yashash minimumi ya’ni “iste’mol
savatchasi”ning eng kam miqdori e’lon qilinishiga oid BBC muxbiri Avaz Tohirov
savoliga javob berdi. Xususan, jurnalist Avaz Tohirov yashash minimumi
ochiqlanmasligi uning byudjet xarajatlariga qo‘shimcha yuk bo‘lishi bilan
izohlanadimi, deya savol berdi.
Yashash minimumi O‘zbekistonda joriy etilmasligining sababi nimada, ya’ni
byudjet ko‘tarmasligidami?
Bu masalaning bitta sababi deb bo‘lmaydi. Bu ham sabablarni ichida bo‘lishi
mumkin. Bu hali bizda chuqur tadqiq qilinmagan. Hisob-kitob qilinayotganda
aholini daromadlarini o‘lchash degan narsa bor. Masalan, O‘zbekistonda 13 million
aholi ishlayotgan bo‘lsa, shundan 4,5 millionga yaqini soliq to‘laydi. Qolganlarning
daromadi haqida rasmiy hisob yo‘q. Masalan, har bitta oila qancha daromad
qilayotganini qayerdan bilamiz? Chuqur tadqiqot qilish kerak. Qancha iste’mol
qilayotganini qayerdan bilamiz? Chuqur tadqiqot qilish kerak.
O‘zbekiston Respublikasining ichida ham ko‘pgina hududlarni qarasangiz bir-
biridan keskin farq qiladi. Ba’zi bir hududlarni odatlari boshqa hududlarga nisbatan
farq qiladi. Bu narsalar yashash minimumida aks etishi kerakmi yo‘qmi?
Talab to ‘lovga qobil ehtiyoj yoki ehtiyojning puldagi ifodasi b o ‘lib, uning
miqdori iste’molchilarning iste’mol hajm idan kam miqdordir. Iste’mol hajmi
esa tovarlar va xizm atlar yig‘indisi b o ‘lib, talab bilan uzviy b og‘langan. U
lar doimiy ravishd a, uzluksiz rivojlanib va mukammallashib borish xarakteriga
ega. Bunga quyidagi umumiqtisodiy qonunlar harakati sabab b o ‘ladi:— h ar q
27
a n d a y ja m iy atd a iste’m o ln in g h ajm i u zlu k siz o ‘sib, yaxshilanib
borish xarakteriga ega. Bunda iste’mol tovarlarining tarkibi va barcha jihatlari
mukammalashib boradi; — kishilik jam iy atin in g rivojlanishi u la rn in g
iste’molini h am takomillashuvi bilan barobar kechadi va uning tarkibida oziq-
ovqat mahsulotlarining salmog'i pasayib, nooziq-ovqat tovarlarining ulushi o ‘sib
borishi qonuniyati harakat qiladi;— ilm iy-texnika taraq q iy o ti natijasida
iste’mol to varlarining iste’molida va, ayniqsa, nooziq-ovqat mahsulotlari
tarkibida murakkab zamonaviy qim m atbaho buyumlarning salmog‘i o ‘sib borish
tenden- siyasi amal qiladi; — iste’mol tovarlari va, shu jum ladan, agrosanoat
majmuasi qayta ishlash korxonalari mahsulotlari bozorida talab va taklif
qonunining harakati alohida xususiyati bilan ajralib turadi. Bu sanoat tovarlari,
awalo insonning birinchi darajali ehtiyojlarini qondirishga m o‘ljallangan bo‘lib,
ular o'ziga xos sifal va ehtiyojni qondirish xususiyatlariga ega. Tarmoq tovarlariga
bo'lgan talab um um an olganda juda sekin va oz o ‘zgaradi. Darhaqiqat, kishilar
o ‘zlarining fiziologik ehtiyojlarini m a’lum muddatga qondirish uchungina oziq-
ovqat iste’mol qiladilar. Nooziq-ovqat tovarlari va xizmatlarga bo'lgan talablari ham
ma’lum madaniy-ma’naviy va insoniy chegaralardan tashqariga chiqmaydi. Ba’zi
hollardagina bundan o ‘tishlar boMishi mumkin. Bunda narx alohida roi o ‘ynaydi:
— iste’molchilar uchun narx ulaming xarid qilinishini qiyinlashtirishi mum kin.
Narxlarning yuqori boMishi iste’molchilarning xarid qilish qobiliyatini
pasaytirsa, past narxlar sotib olish imkoniyatini o ‘sishiga olib keladi.
— iste’mol (qoniqish) darajasining pasayib borishi bilan bog‘liq, b o ‘lib bir
marta sotib olingan mahsulotni yana sotib olish hollari kamayib boradi yoki
iste’molchilar bu tovarlarning narxlari pasaysagina qaytadan xarid qilish
haqidagina qaror qabul qilishadi. Talabga, birinchi navbatda, taklif miqdori
(ishlab chiqarish hajmi) va iste’mol tovarlariga b o ‘lgan narx-navo ta ’sir etadi.
H ar uchalasi orasidagi uzviy bog‘liqlik elastlik koeffitsiyenti orqali ifodalanadi.
K.R. M akkonnel va S.L.Bryular1 korxona tovariga nisbatan 3 xil elastiklik
koeffitsiyentini hisoblash mumkinligini ta ’kidlab o ‘tishgan (narx, boshqa tovar,
aholi daromadi).
28
Xulosa
Kurs ishini bajarishdan shunday xulosaga kelindiki, iste'mol - jamiyat
iqtisodiy ehtiyojlarini qondirish maqsadida ishlab chiqarish natijalaridan va ishlab
chiqarish omillari (ishchi kuchi)dan foydalanish jarayonidir. Milliy iqtisodiyotda
yangidan vujudga keltirilgan qiymat, ya'ni milliy daromad iste'mol va jamg'arma
maqsadlarida sarflanadi. Buni keng ma'noda talqin qiladigan bo'sak, iste'mol jamiyat
iqtisodiy ehtiyojlarini qondirish jarayonida ishlab chiqarilgan tovar va xizmatlardan
foydalanishni anglatib, unumli va shaxsiy istemolga ajraladi. Zamonaviy jahon
xo'jaligi vujudga kelmasdan oldin ham xalqaro iqtisodiy munosabatlar (asosan
savdo ko'rinishda) mavjud bo'lib, bunda asosiy e'tibor iste'mol tavarlariga qaratigan.
Iste'mol va jamgarma hajmi hamda unga ta'sir ko'rsatuvchi omillar o'rtasidagi
bo'g'liqlik iste'mol va jamg'arma funksiyasi deyiladi. Bu funksiyani bayon etishda
klassik iqtisodchilar va keynschilarning nuqtai nazarlari farqlanadi. Klassik
iqtisodchilarning fikriga ko'ra, kishilar o'z mablag'larini qo'shimcha daromad
keltirgan taqdirdajamg'armagayo'naltirishga harakat qiladilar. Shunga ko'ra,
banklarning real foiz stavkasi qanchalik yuqori bo'lsa, ularning jamg'armaga
qiziqishlari shu qadar kuchli bo'ladi, ya'ni jamg'arma real foiz stavkasining o'sib
boruvchi funksiyasi hisoblanadi. Aholi daromadlari iste'mol va jamg'arma
mablag'larining yig'indisidan iborat ekan, real foiz stavkasining o'sishi bilan iste'mol
29
kamayib, pasayishi bilan esa ko'payib boradi. Boshqacha aytganda, klassik
iqtisodchilar fikriga ko'ra iste'mol real foiz stavkasining pasayib boruvchi funksiyasi
hisoblanadi. J.M. Keyns klassik iqtisodchilarning bu fikriga qarshi chiqib, uy
xo'jaliklarining iste'mol sarflari real foiz stafkasiga u qadar bog'liq emasligini,
kishilar uchun hamma vaqt joriy iste'molning kelgusidagi iste'moldan afzalligini
takidlaydi. U iste'mol sarflari darajasiga ta'sir ko'rsatuvchi asosiy omil sifatida uy
xo'jaliklarining joriy daromadlarini ko'rsatadi. Iste'molchilarning daromadlari
qanchalik o'sib borgan sari ularning jamg'arishga bo'lgan moyilliklari shunchalik
oshib boradi. Aholi daromadlarini shakllantirishda "iste'mol savatchasi" muhim
ahamiyat kasb etadi. "Iste'mol savatchasi" - bu aholi fiziologik qobiliyatini tiklash
uchun zarur bo'lgan eng muhim iste'mol tovarlar me'yorining ma'lum davrdagi
qiymatidir. Har bir mamlakatda "iste'mol savatchasi" tarkibi tub aholining
demografik, milliy, tarixiy va boshqa xususiyatlaridan kelib chiqqan holda
aniqlanadi. Hozirgi paytga kelib, O'zbekiston "iste'mol savatchasi"ga eng muhim 19
xil oziq-ovqat mahsulotlari kiritilgan. Iste'mol savatchasini o'rganishning iqtisodiy
ahamiyati shundan iboratki, uning qiymatidagi o'zgarishlarga qarab, aholining
ijtimoiy himoyaga muhtoj tabaqalarining daromad miqdorlari oshiriladi yoki ma'lum
darajada (masalan, 50-70 %) indeksatsiya qilinadi. Iste'mol savatchasidan kelib
chiqib, aholining ijtimoiy zaif qatlamlari asosiy daromadlari indeksatsiya qilinadi.
Ish haqini minimal miqdorini belgilashda oilalar "iste'mol savatchasi"ning quyi
chegarasi, ya'ni oila a'zolarining asosiy fiziologik, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-
maishiy ehtiyojlarini qondirish uchun zarur bulgan minimal iste'mol byudjetidan
kelib chiqib belgilanishi muhimdir. Chunki bu ijtimoiy ishlab chikarishning asosiy
omili - ishchi kuchini takror ishlab chikarishni zaruriy sharti bo'lib, ijtimoiy adolat
tamoyilining amalga oshishiga yordam beradi. Tahlillarimiz kursatishicha,
respublikamizda kundalik iste'mol tovarlarining asosiy qismini aholining
iste'mollarga bo'lgan talabi tashkil etadi. Iste'mol tovarlari iqtisodiy kategoriya
sifatida qishloq xo'jaligi, iste'mol sanoati tarmoqlari, shuningdek, qishloq xo'jalik
mahsulotlarini sotib olinishini va iste'molchilarga sotilishini tashkil etuvchi
xo'jaliklar o'rtasidagi ayirboshlash munosabatlarining majmuasini aks ettiradi
30
Kurs ishi davomida qo`llanilgan atamalar ro`yati:
Iqtisodiyot — bu ishlab chiqarish, taqsimlash va savdo, shuningdek, tovarlar
va xizmatlarni isteʼmol qilish sohasini oʻrganish sohasi. Umuman olganda, u tanqis
resurslarni ishlab chiqarish, ishlatish va boshqarish bilan bogʻliq amaliyotlar, nutqlar
va moddiy ifodalarni taʼkidlaydigan ijtimoiy soha sifatida belgilanadi.
31
Bozor — 1) sotuvchilar bilan xaridorlar oʻrtasidagi tovar ayirboshlash
munosabatlari; ishlab chiqarish bilan isteʼmolni oʻzaro bogʻlovchi mexanizm. B.
obʼyekti nafligi bor tovar va xizmatlar, subʼyekti esa B. ishtirokchilari (sotuvchi va
xaridorlar) boʻlib, ular firmalar, uy xoʻjaliklari, davlatning tashkilot, idoralari va
boshqalardan iborat.
Pul — bu shunday maxsus tovarki (https://uz.m.wikipedia.org/wiki/Tovar), u
hamma boshqa tovarlar uchun umumiy ekvivalent vazifasini bajaradi. Pul umumiy
tovarlarni ayrboshlashda asosiy vazifasini bajaradi. Qadimda pul vazifasini turli xil
tovarlar bajargan, masalan, chorva mollari, mol terilari, bolta va hokazo.
Keyinchalik pul vazifasini qimmatbaho metallar bajargan, chunki ular oʻzini sifatini
yoʻqotmaydi va pul oʻrnini bosishda juda qoʻl kelgan. Pul oddiy mahsulot boʻlib
qolmay, u ijtimoiy qiymatga ega, yaʼni hamma tovarlarni xarid etish vositasi boʻlib
hizmat qiladi.
Tovar (rus.) — 1) ishlab chiqarish, iqtisodiy faoliyatning moddiy buyum
shaklidagi har qanday mahsulot; 2) sotuvchilar va xaridorlar oʻrtasida oldi-sotdi,
bozor munosabatlari obʼyekti. T. bozorda sotish, ayirboshlash uchun va shu orqali
boshqalarning ehtiyojlarini qondirish uchun ishlab chiqariladigan mehnat
mahsulotidir. T. faqat moddiy shaklga ega boʻlmay, u turli xizmatlar, maʼnaviy
neʼmatlar va boshqa koʻrinishlarda ham boʻlishi mumkin. T. shaklini olgan mahsulot
ikki yoqlama xususiyatga ega boʻlishi, yaʼni bir tomondan, u faqat sotish uchun
ishlab chiqarilgan, ikkinchidan, kishilarning biror bir ehtiyojini qondira olishi kerak.
Iqtisodiyotda T.ning bu ikki yoqlama xususiyati — isteʼmol qiymati, uning mehnat
mahsuli ekanligi qiymat tarzida oʻrganiladi.
Budjet (qadimiy Fransuzcha) „baguete“-karmon, sumka) — bu davlat va
mahalliy oʻz-oʻzini boshqarish vazifalari va funksiyalarini moliyaviy taʼminlash
uchun moʻljallangan pul mablagʻlari jamgʻarmalarini toʻplash va sarflash shaklidir.
Korxona — yuridik shaxs huquqiga ega boʻlgan mustaqil xoʻjalik yurituvchi
subʼyekt. Mahsulotlar, tovarlar ishlab chiqarish, xizmatlar koʻrstish, ishlarni bajarish
uchun tashkil etiladi. Iqtisodiy faoliyatning xilma-xil turlari bilan shugʻullanadi.
Davlat, munitsipial, jamoa, qoʻshma, yakka (oila, xususiy) korxonalar bor.
32
Foyda - [korxona], pul daromadlaridan sarflangan barcha [xarajat]lar chiqarib
tashlangandan keyin qolgan qismiga aytiladi. Korxonalarda tovar va xizmatlarni
sotishdan olingan mablagʻlar ularning pul tushumlari yoki pul daromadlari deyiladi.
FOYDALANGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. -T»O’zbekiston». 2023.
2. O’zbekiston Respublikasining qonuni. Ta’lim to’g’risida.2020 yil 23 sentyabr
O’RQ-637-son.
3. O’zbekiston Respublikasining qonuni. Ilm-fan va ilmiy faoliyat to’g’risida.
Toshkent SH. 2019 yil 29- oktabr. O’RQ- 576-son.
4.O’zbekiston Respublikasining qonuni. Innovatsion faoliyat to’g’risida. Toshkent
SH.2020 yil 24-iyul, O’RQ-630-son
5.O’zbekiston Respublikasining qonuni. Bo’g’alteriya hisobi to’g’risida. Toshkent
SH 2019-yil 13-aprel, O’RQ-404-son.
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga
murojaatnomasi. 2020 yil.
7.Sh.M.Mirziyoev «Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini taminlash yurt
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi» T: 2020y
8.Sh.M.Mirziyoev -Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik har
bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak» T: 2018y
9.A.Qodirov. Iqtisodiyot nazariyasi. T.2018 y.
10.S.Gulomov. M.Sharifxujaev. «Bozor iqtisodiyoti nazariyasi va amaliyoti»
Darslik. T. «O’qituvchi» nashriyoti - 2018 y.
11.A.Razzokov, Sh.Toshmatov, N.Urmonov. «Iqtisodiy ta’limotlar tarixi».
Darslik. Toshkent. «Moliya» nashriyoti- 2019 y.
12.Salaev S. Iqtisodiy islohatlarni chuqulashtirish sharoitida kichik biznes:
muammolar, taxlillar va istiqbollar. T.: – 2020y.
13.Salimov B.T. O'roqov N.I, Mustafaqulov Sh. I. Salimov B.B. Mikroiqtisodiyot.
Ma'ruza matni. -T.: Moliya iqtisodchi. 2019/ -360 b.
33
14.Salimov B.T., Hamdamov Q.S., O'raqov N.I. Mikroiqtisodiyot. Kasb hunar
kollejlari uchun o'quv qo'llanma. - T.: Ijod dunyosi. 2022. - 350 b.
15.Sh.Shodmonov, T.Ziyaеv, M.Yaxshiеva “Iqtisodiyot nazariyasi” fanidan tеst va
savollar to’plami, -T.: TDIU, 2019.
16.Jo'raeva R.A., Maraimova K.Sh. “Mikroiqtisodiyot darajasida bozorning amal
qilishi” mavzusidagi o'quv-uslubiy qo'llanma - T.: JIDU, 2018. - 90 b.
17.G`ulomov S.S., Alimov R.X., Salimov B.T., Xodiyev B.Yu. Mikroiqtisodiyot. -
T.: Sharq, 2020.
18.Zаynutdinоv SH.N., Kаdirхоdjаеvа N.R. Bоzоr nаzаriyasi. Dаrslik – T.: TDIU,
2021y. 329 bеt
19.Bozor iqtisodiyoti va biznes asoslari: O`quv qo`llanma A.E.Ishmuxamedov va
boshq.-T.: TDIU, 2018.